Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Domba schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:09:
[...]
Alleen laden of ontladen is 6% per richting, maar je hebt wel extra apparatuur die 24/7 in gebruik is. dat eigen energieverbruik dient ook ergens mee te rekenen.
Voor Sessy zal dat lager liggen. die kan waarschijnlijk in sleep mode gaan tussen de 2 korte acties. (vs 24/7 actief met laden en ontladen)
Ben wel benieuwd naar de onderbouwing van calandering als beperkt is naar paar uur per dag actief, met merendeel van de tijd een volle of lege accu en hoeveel vrijgegeven is van de totale capaciteit.
De Victron zit ook helemaal niet aan 20% maar in de buurt van de 10% voor een retrofit opstelling eigen verbruik uiteraard inbegrepen. Retrofit heeft altijd meer verliezen dan hybride opstelling.

Wat betreft Sessy weten nog niet meer dan marketing afkomstig van proefopstellingen. Wat uiteraard iets anders dan dagdagelijks gebruik. Marketingpraat moet je ook altijd met een korreltje zout nemen.
In elk geval zal ik pas een conclusie over de Sessy maken nadat hij één jaar volledig in gebruik is geweest Verliezen durven ook nogal eens wisselen volgens gebruik en seizoenen en kan je niet beoordelen over een korte periode. In elk geval heb ik alleen maar kunnen vaststellen dat ze bij Sessy tijdens het begin van de inschrijvingsperiode toch een paar flaters gemaakt hebben (dingen willen verkopen die wettelijk niet eens in orde zijn). Dat is nu wel bijgesteld maar dan zie je toch dat het nog veel vanuit theoretische benadering is en weinig vanuit praktische ervaring.
En je kan Victron er niet van verdenken geen tonnen aan praktische ervaring te hebben in de meest ondenkbare omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:17:
[...]En je kan Victron er niet van verdenken geen tonnen aan praktische ervaring te hebben in de meest ondenkbare omstandigheden.
Zitten zelfs in militaire voertuigen; altijd extreem betrouwbaar en bereid om in-depth analyse te doen als er al eens iets mis zou gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:17:
[...]

De Victron zit ook helemaal niet aan 20% maar in de buurt van de 10% voor een retrofit opstelling eigen verbruik uiteraard inbegrepen. Retrofit heeft altijd meer verliezen dan hybride opstelling.

Wat betreft Sessy weten nog niet meer dan marketing afkomstig van proefopstellingen. Wat uiteraard iets anders dan dagdagelijks gebruik. Marketingpraat moet je ook altijd met een korreltje zout nemen.
In elk geval zal ik pas een conclusie over de Sessy maken nadat hij één jaar volledig in gebruik is geweest Verliezen durven ook nogal eens wisselen volgens gebruik en seizoenen en kan je niet beoordelen over een korte periode. In elk geval heb ik alleen maar kunnen vaststellen dat ze bij Sessy tijdens het begin van de inschrijvingsperiode toch een paar flaters gemaakt hebben (dingen willen verkopen die wettelijk niet eens in orde zijn). Dat is nu wel bijgesteld maar dan zie je toch dat het nog veel vanuit theoretische benadering is en weinig vanuit praktische ervaring.
En je kan Victron er niet van verdenken geen tonnen aan praktische ervaring te hebben in de meest ondenkbare omstandigheden.
Naar beste kunnen kom ik voor 4e kwartaal 2022 nu op
LFP discharge/charge 96.06% over ca 637 kWh
Incl eigenverbruik Deye SUN12K+LFP op 93.7%

Met grote kanttekening 24-10 tot 23-12 een deels niet goed functionerende Sagemcom T211 slimme meter van 23-12 t/m 31-12 een ZIV E0077 (eerste indruk is goed voor alle functies)

Zoals met de Sagemcom T211, je wordt niet vrolijk als je tussen netwerkbeheerder en eigen meting tot 800 Watt verschil ziet voor zelfde moment waar in de orde van 1% normaal is.
De sagemcom T211 had meer dan 1 probleem, maar is vervangen op diagnose van niet goed werkende P3/P4 poort

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hybride of retrofit omvormer?
Ik begrijp wel niet wat de slimme meter met de RTE van je batterij te maken heeft?

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 02-01-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:32:
Hybride of retrofit omvormer?
Ik begrijp wel niet wat de slimme meter met de RTE van je batterij te maken heeft?
Tussen vorm

Ik heb geen verbruikers tussen netaansluiting en hybride omvomer.
Alle verbruikers zitten achter de omvormer op critical load of microinverter/grid-tie type omvormer ingang (AUX-ingang) van Deye.
60% van mijn PV is direct op Deye omvormer aangesloten,
40% van PV heeft een eigen grid-tie type omvormer, vanwege dat Deye SUN12K maar met max 15.6kWp overweg kan.
Deze wisselen afhankelijk van SOC accu boven xx%, tussen direct invoeden op de netwerkmeter of AC-gekoppeld accu laden (tussen ingang en grid-tie omvormers op AUX-ingang zitten nog een paar verbruikers die maar 1x per dag verbruik hebben (verbruikers als laden tuinverlichting, etc)

Omvormer meet zijn eigenverbruik niet aan net beheerders zijde

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben geïnteresseerd om met een thuisaccu te beginnen. Ik heb een idee in mijn hoofd, waarvan ik een proof-of-concept wil bouwen, op 1 fase AC.

Ik ben op zoek naar de minimale investering die ik moet doen om mijn POC te testen, maar als het werkt zou ik het wel graag willen uitbreiden, ook naar 3 fase.

Het enige wat het BMS moet hebben is externe controle (api of digitale input, of zo) om het laden en ontladen te kunnen sturen. Liefst ook dat hij meet hoeveel kWh er geladen/ontladen is maar dat kan evt. ook extern met een kWh meter.

Kom ik gewoon weg met 1 LiFePo4 cell en een BMS+omvormer? Of mis ik iets?
En is er een BMS+omvormer wat momenteel aangeraden wordt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:58:
Kom ik gewoon weg met 1 LiFePo4 cell en een BMS+omvormer? Of mis ik iets?
En is er een BMS+omvormer wat momenteel aangeraden wordt?
Werken de meeste batterij omvormers niet op 48V? Ze gebruiken toch meestal 16 LiFePo4 cellen in serie (16x3V). Ik denk niet dat het met 1 cell werkt.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

[ Voor 100% gewijzigd door Kristofferson op 13-01-2023 10:54 . Reden: dubbele post ]

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kristofferson schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Werken de meeste batterij omvormers niet op 48V? Ze gebruiken toch meestal 16 LiFePo4 cellen in serie (16x3V). Ik denk niet dat het met 1 cell werkt.
Is er een andere optie wellicht? Lood batterijen of zo?
Het gaat in de proof of concept niet om de capaciteit of de laad-snelheid. Het doel van de poc is om te zien of ik voldoende controle kan krijgen over het laden en ontladen vanuit mijn domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Is er een andere optie wellicht? Lood batterijen of zo?
Het gaat in de proof of concept niet om de capaciteit of de laad-snelheid. Het doel van de poc is om te zien of ik voldoende controle kan krijgen over het laden en ontladen vanuit mijn domotica systeem.
Dat ligt eraan wat je hardware die je wilt gaan gebruiken ondersteund qua chemistries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bbbrumbrum schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Dat ligt eraan wat je hardware die je wilt gaan gebruiken ondersteund qua chemistries.
Alles is nog vrij te kiezen. Ik wil een beetje de kosten in het oog houden, maar het gaat slechts om een POC.
een 1kWh batterij zou in principe voldoende moeten zijn voor de demonstratie.

Sinds ik een paar maanden een dynamisch energiecontract heb, zie ik de prijzen binnen 24h tussen de 0 en 44ct/kWh schommelen. Dat is voldoende spread om er eens op te gaan gokken.

Wat ik wil gaan doen, is een stuk software schrijven die de gemiddelde stroomprijs bij houdt van de stroom die in de accu zit. Op basis daarvan wil ik bepalen of ik wil laden of ontladen.

Stel (in de toekomst als ik een grotere batterij heb) dat ik 5 kWh heb geladen voor 20 cent en 5 kWh geladen voor 10 cent, dan heb ik 10kWh in de batterij zitten van een gemiddelde prijs van 15 cent.

Als op dat moment de energieprijs van mijn dynamische leverancier lager is, wil ik de batterij bijladen totdat de batterij vol zit (ik wil zelfs een beetje vooruit kijken dat wanneer de prijs zakt, ik niet meteen ga laden, maar op het uur dat de stroomprijs ongeveer het laagste punt van de komende 12 uur raakt).
Ik her-calculeer de gemiddelde stroomprijs in de batterij op basis van de kWh prijs en het volume dat ik geladen heb. Die gemiddelde prijs reflecteert dus continue de 'actuele stroomprijs' waar mijn eigen batterij voor kan leveren.

Op het moment dat de energieprijs van mijn dynamische leverancier hoger is, wil ik mijn batterij gaan gebruiken als bron (ontladen dus) totdat de batterij leeg is of totdat de stroomprijs weer onder de gemiddelde prijs in de batterij zakt.

De controle die ik moet zien te krijgen is dat ik met software de batterij op het juiste moment start met laden en ontladen op basis van externe informatie. Dat is stap 1. Als ik dat werkend heb en ik kan het in voldoende mate controleren, wil ik mijn batterij gaan opschalen om te zien of het ook echt "netto oplevert". Dan kan ik de efficiëntie van mijn systeem over een langere tijd gaan meten en bepalen of er een ROI is.

De initiele investering wil ik dus niet al te hoog hebben, totdat ik een ROI heb bepaald.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 13-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Er is nog altijd een ding dat ik niet begrijp na een avond Googlen, hoe bepaal je of de batterij laadt of ontlaadt?

Is dat configureerbaar? En hoe gaat dat in de meeste gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
JackBol schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:56:
Er is nog altijd een ding dat ik niet begrijp na een avond Googlen, hoe bepaal je of de batterij laadt of ontlaadt?

Is dat configureerbaar? En hoe gaat dat in de meeste gevallen?
Met een energiemeter in de groepenkast. YouTube: Victron ESS voor thuisbatterij uitgelegd
De rest ook zeer interessant: https://www.youtube.com/@HHalewijn/videos

[ Voor 24% gewijzigd door KaasOmelet op 13-01-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Thanks! Zeer interessant inderdaad! Ik ga dit weekend even verder Googlen op basis van deze info.

Heb jij ervaring met de ESS? Heeft die een API ingang waarmee je kan regelen op welk niveau hij de net aansluiting wil houden? Voor PV laden is 0 inderdaad de juiste setting, maar ik wil dat dus door de dag heen geautomatiseerd kunnen aanpassen.

Edit: ESS mode 3 is precies wat ik zoek!
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 14-01-2023 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 16:51
Zojuist ingetekend voor 2 x een Sessy accupakket. Kosten ca 6400,- euro voor ca, 10 Kwh.

Waarom ?

Omdat het achteraf uitbreiden van je Pv installatie niet allen vaak niet mogelijk is, maar om een of andere reden wil de panelen boer geen uitbreidingen doen op gestaande en werkende installaties.
Navraag bij Solaredge leert me dat je dus vooral eerst heel goed moet na-denken en kiezen, voordat je in zee gaat met zo'n leverancier. Energie & Wonen kan ik in elk geval zeker 'NIET' aanbevelen !
en het is ook nog een flink duurder ! Het is er wel, maar bied weinig tot geen ondersteuning, ondanks de herhaalde vraag en wijzigings verzoeken. No sir, no support !. Vreemd ....

Want zo'n zonnecellen installateur stuurt als je pech hebt, een lading Poolse hobbyisten je dak op, met allerlei schade. De halve draagconstructie is hier door een hagelnieuw dak met isolatie geslagen, Weg 4200,- Euro. Weg isolatie, weg dak. En ik draaide met een flinke regenbui weer op voor de kosten.
Door tijdig en kordaat ingrijpen is waterschade voorkomen. al ging dat weer wel gepaard met het hoognodige getelefoneer emotie en gevloek ! Dankjewel.... 8)7 8)7

Om van het werken conform NEN1010, danwel de NEN 3140 of de ik meen NEN7250 norm speciaal voor zonne panelen maar te zwijgen. Ook daar heb ik boven op gezeten. elke draad in een aprte pijp en extra aarding op alle panelen en draagconstructie ! Vlamboog detectie ed. rookmelders ed. Dat wil ik allemaal perfect geregeld hebben, want daar betaal je als consument ook flink voor ! :( :( :(

Neen alles snel samen in een pijpje jassen en vastmaken met installatie draad achter de regenpijp dat kunnen ze wel. Verffening kennen deze hobbyisten niet, laat staan dat de boel nagemeten moet worden.
zeker als het gaat om de bliksembeveiliging. Dat gaat dus allemaal opnieuw. conform Nen en bouwbesluit eisen ! anders betaal je gewoon niet. Normeringen handhaven. Veiligheid eerst !

Ik ben reuze benieuwd naar wat men kan waarmaken. Ik wil wel eens zien of ik echt de boel zo aan de praat krijg, dat ik zo weinig mogelijk terug ga leveren aan Essent ! Want dat vind ik pas echt een leuke uitdaging.
Mn gasgebruik is al gezakt door over te gaan op inductie. dankzij de stroom die wordt opgewekt door mn pv installatie.
Salderen ? terug leveren ? mwaah dar ga ik doelbewust zo weinig mogelijk aan doen... Want !

Voorheen kreeg je nog ca 19 Euro cent per terug geleverded Kwh, nu is dat slechts 5 Eurocent ?.
kan en mag dat zo maar eenzijdig gewijzigd worden ? Die discussie loopt nog.

Ik meet in elk geval wel de opgebrachte energie met een geijkte digitale Kwh meter, voordat deze retour gaat naar het net. en meet toch wel een beetje verschil in wat ik lever en consumeer, het eigenverbruik en wat ik afneem.... daar ga ik dus nog induiken, want ik wil perse weten hoe het nou zit

Maar als het zo moet, ga ik er een sport van maken om maar zo weinig mogelijk te retourneren, ze maken al winst zat.. Voorlopig krijg ik nog steeds dik 1000 euro retour elk jaar, dankzij de Pv installatie.
Dus gewoon slimmer je apparatuur gebruiken en vooral aanzetten als de zon schijnt. daar valt nog veel meer winst mee te maken. Eerst ga ik dan de opgebrachte prik in een batterij array zetten.
Volgens Sessy zal bij een lager aanbod vand e zonnepanelen de batterij vanzelf gaan leveren.
en als je geen dikke ovens of kookplaten volop aanzet zou je woning dus snachts gewoon kunnen draaien op de prik die uit de batterijen sets komt. Ik ben benieuwd

Mijn motto, tegen de energie leveranciers: Of het nou rendabel is of niet ?
Wat ik niet afneem, hoef ik ook niet te betalen ! toch ?Een dan straks kijken of ik echt overal van kan loskomen. Eigen prik eigen water, en geen gas....

11 keer een Rec alpha black 410 en een Solaredge SE4000H ( gemeten piek op terug levering is 4.4 Kwh ) dus da's niet slecht, een kijken of ik 2 van deze battery pack kan volstouwen. elk beetje verbruik verminderen zal helpen!

Met de volgende verbruiken op jaar basis : 4380 Kwh, 400 Kuub gas en slechts 73 kuub water moet dta kunnen

[ Voor 3% gewijzigd door Omnicron1 op 14-01-2023 11:48 . Reden: fouten wegwerken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Omnicron1 ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen. Hoeveel fases heb je?

Ik wil er uiteindelijk ook 2 van hebben, maar ik durf het nu nog niet aan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omnicron1
een fase 2 sets gewoon in serie zetten
Je kan maximaal 2 sets per fase in serie zetten, De prik van de Pv panelen gata dan eerst naar de batterij, pas dan naar de inverter. Op moment dat de zon wegvalt springt de batterij bij, totdat ie leeg is
Communicatie gaat vermoed ik via rs 485 kanalen, je inverter krijgt als ie dat niet heeft een extra stukkie interfacing erop. Het geheel commnuiceert dan via de P1 aansluiting op je Kwh meter in de meterkast, op vraag en aanbod, wat geheel volgens jou eigen wensen kan worden geprogrammeerd.
Dat haal ik uit de info bij Sessy.

Ja da's een risico. want wat als het toch niet werkt ? Nou dan is authoriteir consument en recht er altijd nog.
Ik laat de boel voor 150 € aansluiten door de Sessy experts, die moeten er dan ook voor zorgen dat het werkt. Tweaken en aanpasen kan ik later zelf wel. Ben gelukkig goed bekend met electra NEN 1010 en 3140, Ik zit de electronia dus da's niet echt problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Omnicron1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:43:
Zojuist ingetekend voor 2 x een Sessy accupakket. Kosten ca 6400,- euro voor ca, 10 Kwh.

Waarom ?

Omdat het achteraf uitbreiden van je Pv installatie niet allen vaak niet mogelijk is, maar om een of andere reden wil de panelen boer geen uitbreidingen doen op gestaande en werkende installaties.
dat vind ik wel heeeel bijzondere redenen om dan maar een accu te kiezen.
Uitbreiden is gewoon mogelijk, geen enkel probleem. Iemand daarvoor vinden misschien wel.
Salderen ? terug leveren ? mwaah dar ga ik doelbewust zo weinig mogelijk aan doen... Want !

Voorheen kreeg je nog ca 19 Euro cent per terug geleverded Kwh, nu is dat slechts 5 Eurocent ?.
kan en mag dat zo maar eenzijdig gewijzigd worden ? Die discussie loopt nog.
Ik heb zelf 91 cent per kWh bij een vast contract van een jaar, loopt nog tot september 2023.
Je kunt momenteel bij 'vanons' iets van 46 cent per kWh krijgen als terugleververgoeding. Dat staat dan tenminste vast tot 1 juli.

Los van bovenstaande: ben benieuwd naar je ervaringen! Ik denk niet dat het rendabel gaat zijn, maar wellicht kun je er een hoop voldoening/plezier uit halen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
JackBol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:46:
[...]
Heb jij ervaring met de ESS?
Helaas heb ik geen ervaring met de ESS. Ben erg enthousiast over de techniek maar wel leek die alles zelf moet uitzoeken.

Ik verwacht dat de prijs voor een thuisaccu de komende 5 a 10 jaar sterk gaat dalen.
Zelf neig ik, op dit moment, naar de Sessy. Maar vind Sessy (3150 euro voor 5kWh) te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11
Hier een Twitterkanaal wat zelf een thuisaccu aan het bouwen is:

https://twitter.com/Embde...RvtWLtX761Jv9CGYAT9Q&s=09

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:57
Omnicron1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:15:
Je kan maximaal 2 sets per fase in serie zetten, De prik van de Pv panelen gata dan eerst naar de batterij, pas dan naar de inverter.
Misschien bedoel je het anders dan ik het lees, maar…
De Sessy komt (als het ware) tussen de omvormer van je zonnepanelen en de (slimme) meter. De stroom van de zonnepanelen gaat dus bij overschot niet rechtstreeks naar de Sessy batterij maar altijd eerst door de PV omvormer om van DC AC te maken. De omvormer in de Sessy maakt er weer DC van en bij ontlading AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 15:49
Een thuisbatterij is fijn als buffer, maar is het nog niet allemaal te vroeg om er aan te beginnen. Vooral omdat de technologie grote sprongen maakt de afgelopen jaren. Tegen de tijd dat de saldering voorbij is, heeft de markt er al op ingespeeld en worden er totaaloplossingen aangeboden en heeft de technologie alweer grote sprongen gemaakt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:47
Monkeydancer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:03:
Een thuisbatterij is fijn als buffer, maar is het nog niet allemaal te vroeg om er aan te beginnen. Vooral omdat de technologie grote sprongen maakt de afgelopen jaren. Tegen de tijd dat de saldering voorbij is, heeft de markt er al op ingespeeld en worden er totaaloplossingen aangeboden en heeft de technologie alweer grote sprongen gemaakt.
Dat werd bij warmtepompen ook vrij veel gezegd, maar daar merk ik naast de propaan modellen nog niet zo gek veel verschil. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een subsidie, maar naast partijen als sessy worden er niet echt kant en klare modellen verkocht.

Ik denk dat als je de chaos en ellende voor wilt zijn, misschien een beetje tijd wilt hebben om wat dingen uit te proberen voor jezelf, dat nu starten niet eens zo'n heel gek idee is. Wat ik wel voorzie is dat meer zonnepaneelomvormer leveranciers harder in gaan zetten op hybrides, maar dan krijg je een gesloten ecosysteem wat toch al niet echt tweaker waardig is :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Monkeydancer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:03:
*Checkt URL*

Oh we zijn hier toch op Tweakers.net en niet op libelle.nl 😉

Is voorop lopen niet juist de bedoeling hier? Zodat zowel wijzelf als anderen er van kunnen leren? Ik had in 2006 zonnepanelen op mij dak, voor bijna € 6 per Wp. Iedereen verklaarde me voor gek. Toch heb ik er nooit spijt van gehad, want ik liep voorop.

Als je zegt dat het op dit moment in Nederland nog economisch weinig zinvol is, dan geef ik je gelijk. Maar "het is te vroeg om er aan te beginnen", nope nope nope, hier op Tweakers zijn wij er juist om vroeg aan dingen te beginnen.

-edit-

En daarom hangt er (als het goed is) dit kwartaal nog bij mij een Sessy.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2023 22:10 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@JeroenH
Ik heb dit jaar zelf een thuisaccu gebouwd, 24 kWh, voor 8.000 euro.
Ik heb er in dit topic en in KC27 in "Zelf een powerwall bouwen" een en ander al gepubliceerd.
Ik stuur alles aan via Home Assistant (modbus). Ik heb een Python script draaien in een HA addon dat alles voor mij berekent (ik heb er geen omkijken naar). Ook daarover heb ik al een aantal posts geplaatst (zie o.a. KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.")

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
Peer !
dat vind ik wel heeeel bijzondere redenen om dan maar een accu te kiezen.
Uitbreiden is gewoon mogelijk, geen enkel probleem. Iemand daarvoor vinden misschien wel.

Nou ik heb het hele jaar an navraag lopen doen en offertes laten opstellen, maar niemand wil er aan beginnen
allemaal te druk met neerkwakken van nieuwe Pv installaties.
De door mij gedane navraag bij Solaredge bevestigd dat ook. er is spul zat op de markt.dat klopt, maar.
Ik voel op mn klompen aan dat je straks bij een extra en dure investering stil of vast loopt bij alle communicatie.
EN om dan support te gaan vragen , hetgeen wel een problematisch zou kunnen worden.... dta risico neem ik niet

Ik zou het best zelf kunnen.maar om dan de rs485 communicatie helemaal strak te krijgen. hmm ik weet het niet

Daarom is Sessy een redelijk alternatief.. dat laat ik voor dat bedrag bij mij installeren, dn heb ik tenmnste ook de opstart ellende niet, want ik vermoed dat juist de cominatie van Solaredge en Sessy wel weer Plug & pray zal zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
Mooi Mooi Mooi ! Respect ! :-)
Ik ben al blij dat een Raspberry een beetje aan de praat krijg.
Goed om te zien en te lezen dat we experts onder ons hebben.

En ja qua rendement en investering zal het wel allemaal loslopen, toch. Als ik op deze manier de electra boer al moeilijk kan maken, vind ik het intressant. Want waarom moet ik van Jan en alleman afhankelijk zijn ?
De financiele macht ligt klaarblijkelijk bij de energie leveranciers, terwijl deze niets maken, maar het slechts beheren. en dus de prijs opdrijven om maar zoveel mogelijk winst te maken.
Ik ben benieuwd nu ze half Nederland aan de Pv installatie hebben geholpen wat er moregn besloten wordt.
ik denk dat de salderings regeling er versneld uit gaat, en omdat je strakjs niets meer terug zal krijgen voor jouw geleverde stroom, maar wel duur mag inkomen, zie ik de maatschap al weer de electrische vogeltjes dans doen.

Dan is een Pv installatie met batterij ineens een heel leuk en intressant alternatief.
En ja kinderziektes die halen we er wel uit. Dus investere ik in een 2 tal Sessy's

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Best wat Tweakers met een Sessy straks, zo te lezen 😊. Misschien wordt het tegen die tijd waard een Sessy topic over te starten.

Ik heb van de week wat heen en weer gemaild met Sessy. Ik kreeg vlot antwoord, en op mijn vraag of installatie in Q1 nog altijd in de planning ligt, kreeg ik dit antwoord:

De installaties gaan inderdaad in dit kwartaal beginnen. We zijn momenteel druk bezig om hier een planning van te maken!

Hier krijg je zo snel mogelijk bericht over.

Dat is enigszins hoopvol 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

JeroenH schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:44:
Best wat Tweakers met een Sessy straks, zo te lezen 😊. Misschien wordt het tegen die tijd waard een Sessy topic over te starten.

Ik heb van de week wat heen en weer gemaild met Sessy. Ik kreeg vlot antwoord, en op mijn vraag of installatie in Q1 nog altijd in de planning ligt, kreeg ik dit antwoord:

De installaties gaan inderdaad in dit kwartaal beginnen. We zijn momenteel druk bezig om hier een planning van te maken!

Hier krijg je zo snel mogelijk bericht over.

Dat is enigszins hoopvol 🤞
Beginnen in Q1 is natuurlijk wel politiek uitgedrukt ;-) Maar, we gaan het mee maken!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TFHfony schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:06:
Beginnen in Q1 is natuurlijk wel politiek uitgedrukt ;-) Maar, we gaan het mee maken!
Ja, enorm ;) Maar we gaan het meemaken idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 12:03

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

3 Sessy besteld, vol verwachting klopt mijn hart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
Vorig jaar nog net voor de lage prijs een sessy besteld. Maar goed, mijn PV setup is hier absoluut niet toereikend (1000Wp op ONO). Binnenkort maar eens gaan kijken wat er mogelijk op mijn dak, 15 panelen minus 1 bij het dakraam zou wel mogelijk moeten zijn. :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:56
Sessy is wel een mooie oplossing, maar ik zou dat persoonlijk niet in mijn woning willen plaatsen in verband met brandveiligheid. Een brandende lithium-ion batterij kan je niet makkelijk blussen. Je zou hem kunnen onderdompelen in water, maar dat is niet veilig. Volstaat een speciale schuimblusser dan? Zou mooi zijn als je een automatische schuimblusser kan plaatsen die af gaat bij brand.

Waar zouden jullie hem plaatsen in de woning? En wat is jullie backup plan bij brand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Eh, het is toch geen Lithium-Ion, maar Lithium-IJzerfosfaat, die zou toch niet brandbaar moeten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-01-2023 08:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Brandveiligheid was één van mijn vragen, omdat de enige plek die ik heb op de vluchtroute uit de woning ligt. Het antwoord van Sessy:

Heel begrijpelijk dat hier zorgen om gemaakt wordt en gelukkig hebben we ons hier dan ook mee bezig gehouden. Je zegt het goed we gebruiken sowieso ijzerfosfaat batterijen deze zijn vanuit zichzelf al een stuk minder brandgevaarlijk. Verder hebben we nog eens 2 beveiligingen in de Sessy gebouwd. Eentje hiervan is een elektronische beveiliging, zo houden wij doormiddel van allemaal temperatuur sensoren de Sessy in de gaten. Als deze temperatuur te hoog wordt zal uit veiligheid de Sessy worden uitgeschakeld om zo brand te doen voorkomen. Als laatste gebruiken we ook een interne brandblusser. Deze is speciaal gemaakt om batterij branden te doen blussen. Hierdoor is de Sessy erg brandveilig.

De aanwezigheid van een interne brandblusser was nieuwe informatie voor mij.

Op YT zijn meerdere filmpjes te vinden van mensen die diverse soorten accu's mishandelen.

Elke vorm van geconcentreerde energieopslag heeft zijn eigen risico's, maar ik schat in dat het met de Sessy wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op de frontpage een artikel over het afschaffen van de salderingsregeling:

nieuws: Energietoezichthouder steunt voorstel voor afbouwen salderingsregeling

Uit één van de comments daar deze video opgepikt:

Ik heb alleen maar de eerste paar minuten zitten kijken, maar volgens mij is dit een interessante voor als mijn Sessy er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:52:
Op de frontpage een artikel over het afschaffen van de salderingsregeling:

nieuws: Energietoezichthouder steunt voorstel voor afbouwen salderingsregeling

Uit één van de comments daar deze video opgepikt:

[YouTube: Mijn Thuisbatterij kan nu ook handelen met energieprijzen]

Ik heb alleen maar de eerste paar minuten zitten kijken, maar volgens mij is dit een interessante voor als mijn Sessy er is.
Dit is precies wat is probeer te bouwen! Goede inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
JeroenH schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Ja, enorm ;) Maar we gaan het meemaken idd
Beetje vertrouwen in die jongens! ;-)

En een "Sessy" topic: Leuk en goed idee. :-)

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DrDeJe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:48:
[...]

YES! een sessy topic!!

Ik hang er tegen aan om zo'n ding te bestellen ik zit alleen nog wat te steunen en kreunen op niet rendabel maar ik wil ook niet in de file staan als ze wel rendabel zijn...

Edit nu reserveren is voor q3 zie ik net....

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 18-01-2023 17:01 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zal vanavond eens kijken of ik een Sessy-topic uit de grond kan stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:38
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:56:
[...]

YES! een sessy topic!!

Ik hang er tegen aan om zo'n ding te bestellen ik zit alleen nog wat te steunen en kreunen op niet rendabel maar ik wil ook niet in de file staan als ze wel rendabel zijn...

Exact dit. Laat even van je horen zodra je overtuigd bent :9

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, wat een enthousiasme. Ik ga wat maken! Niet beloofd dat het vanavond nog af is, maar het komt er aan.

Overigens, nu nog even hier dan, ik ben nog steeds aan het mailen met Sessy over vragen die ik heb, en die ik beantwoord wil hebben voordat ik veel geld overmaak. De meeste antwoorden wekken vertrouwen, behalve deze: ik vroeg of de Sessy een internetverbinding nodig heeft. Daarop kwam dit antwoord:
Ja, de Sessy heeft internet connectie nodig, zodat je op deze manier ook je Sessy in kunt stellen en lezen. Dit mag gewoon wifi zijn.
Dat maakt me een beetje ongerust, ik houd om diverse redenen (ik hoef ze hier op GoT ws niet op te noemen) niet van verplichte cloud-connectiviteit, daarom gebruik ik ook iets als Home Assistant, dat is "cloud optional", en baal ik dat destijds niet doorhad dat mijn SolarEdge een displayloze "black box is" waar ik de productiedata alleen maar (eenvoudig) via de cloud uit krijg.

Ik heb daarom wat vervolgvragen gesteld:
Kunt u mij meer vertellen over wat er over deze internetverbinding verstuurd wordt?

Wordt er data naar een centrale cloud of server o.i.d. gestuurd?

Blijft de Sessy wel gewoon werken als de internetverbinding niet beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_PS
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:56:

Dat maakt me een beetje ongerust, ik houd om diverse redenen (ik hoef ze hier op GoT ws niet op te noemen) niet van verplichte cloud-connectiviteit,
Dat is toevallig! Ik heb vandaag ook wat vragen gesteld over de Sessy en de internet verbinding.
Op mijn vraag of de Sessy afhankelijk is van een internetverbinding voor basis functionaliteit (opladen/ontladen) kreeg ik dit antwoord:
De Sessy krijgt een open mode, die bedienbaar gaat zijn vanuit andere energie managers dan Sessy zelf, dus je hoeft in de toekomst niet perse onze software te gebruiken.
Dat geeft mij de indruk dat de Sessy in open mode niet afhankelijk is van hun cloud service, maar die vraag stel ik nog even voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Patrick_PS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:33:
Dat geeft mij de indruk dat de Sessy in open mode niet afhankelijk is van hun cloud service, maar die vraag stel ik nog even voor de zekerheid.
Dat is inderdaad een iets hoopvoller antwoord! Ik ben benieuwd naar wat je op je specifieke vraag terugkrijgt.

Wat misschien ook interesant is, ik heb gevraagd of direct vanaf het begin een goede integratie met Home Assistant verwacht mag worden. Het antwoord:
Wij gaan ons best doen om met iedere home assistent compatible te zijn. Hier is verder nog weinig over bekent.
Ik hoop dat dat aspect beter uitpakt dan het antwoord doet vermoeden.

-edit-

Persoonlijk vind ik trouwens dat dit soort dingen inmiddels wel op de website zouden mogen staan, en/of dat de mailings wat frequenter/gedetailleerder zouden mogen zijn. Of ben ik nu een zeurkous? :X

-edit2-

Voor het schrijven van de OP voor het Sessy topic ben ik de website van Sessy aan het uitpluizen. Nu valt mijn oog op de specificatiepagina, en dan specifiek op het vermogen. Daar staat:
2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen
Ben ik nou gek of stond daar eerst voor zowel laden als ontladen 2kW?

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:56:
[...]

YES! een sessy topic!!

Rendabel? Ik ben (persoonlijk) van mening (even los vd investering) dat, wanneer je straks dagelijks de Sessy vol kunt pompen met zonne energie en deze er voor zorgt dat je daarmee je huishouden 's avonds en 's nachts door kunt laten draaien, je al een prachtige stap kunt maken / behalen.

Los van alle mogelijkheden (welke Sessy belooft) allemaal nog meer te kunnen (Zoals het handelen met dynamische prijzen etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:36:

-edit2-

Voor het schrijven van de OP voor het Sessy topic ben ik de website van Sessy aan het uitpluizen. Nu valt mijn oog op de specificatiepagina, en dan specifiek op het vermogen. Daar staat:

[...]

Ben ik nou gek of stond daar eerst voor zowel laden als ontladen 2kW?
Yup, dat dacht ik ook toen ik laatst weer keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
ArthurMorgan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Yup, dat dacht ik ook toen ik laatst weer keek.
Das niet zo netjes. Je hebt helemaal gelijk hoor. Dat is zeker aangepast. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Inderdaad. Dit was eerst 2000W. Zo maar ineens 15% er van af, zonder hun afnemers te informeren is niet echt netjes. Hopelijk komt er straks een mailtje met alle eventuele wijzigingen voor ze gaan installeren, anders zijn er straks denk ik best wat mensen die voor nare verrassingen kunnen komen te staan.
Uiteindelijk zou je denk ik zelfs nog na installatie de boel de boel kunnen laten ontbinden wegens non-conformiteit.
Het zou wel leuk zijn als er eens een datasheet van het eindproduct kwam.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 08:38
DrDeJe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Zeker een heel goed idee _/-\o_ @JeroenH en vertrouwen heb ik in basis wel, maar....
aanpassing vd website/specs is niet voor het eerst helaas.
Zonder enige vooraankondiging en/of toelichting is op zijn minst niet chique jegens de in dit project gestapte deelnemers (mezelf incluis).

Baal toch wel dat ik geen screenshots heb (anyone?) van de Sessy, iig ten tijde van de crowdfunding. Nevermind, toch gevonden :Y

Dat de website enigszins wordt veranderd/"gefinetuned" is prima, maar daar versta ik bijvoorbeeld niet onder dat een toegezegde 48V poort "verdwijnt" zonder communicatie:
HaraldBou schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:03:
Ik kan de quote van @Peet-je niet op de huidige website van sessy.nl vinden. iemand anders wel? wij hopen op snelle levering. ben erg benieuwd en wij zitten waarschijnlijk in 1 van de eerste rondes. zijn er al pilots gaande, weet iemand dat en kan iemand iets zeggen over de ervaringen als dat het geval is?
Peet-je schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:20:
Sessy kan optioneel worden voorzien van hardware, heb geen idee wat dit qua kosten doet, maar goed, quote van de site:

"Maarr, met het oog op de toekomst en omdat het zonde zou zijn dat àls het net uit valt en je toch een accu hebt staan, deze niks kan doen. Maken wij een 48V poort op de Sessy zodat er op de Sessy een kleine off-grid omvormer aangesloten kan worden of andere externe features. Niet omdat het moet, maar omdat het kan"

https://sessy.nl/vragen-catogorie/werking/
De aanpassing van de 2,2kW lading en 1,7kW ontlading is ook stilletjes gewijzigd idd, was voorheen laden en ontladen 2kW:
AJediIAm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:02:
Ik kwam toevallig een Nederlandse startup tegen voor thuisaccu en ik heb even geïnformeerd naar de controle mogelijkheden het antwoord was verrassend:

5kwh capacitiet voor E2750 is netjes maar 2kw laden/ontladen, dat schiet toch niet op? Zet je s'avonds de waterkoker aan en dan neem je al van het net .

Ik krijg meer het idee dat ze bij de Sessy onderzoek hebben gedaan wat de gemiddelde pv bezitter aan een thuisbatterij wil uitgeven en dat ze daar een machine bij gemaakt hebben.

Ik heb veel filmpjes van Full Energy Torhout op youtube gekeken, mooie kerel is dat.

Wat hij zeg is in het kort; neem een flinke thuisbatterij (10kwh minimaal) die met 5kw kan laden en ontladen
Verder kwam ik deze tegen: Thuisbatterijen in Nederland nog niet populair, maar Ron heeft er al wel eentje - Filmpje

Ron (wie wat waar, Tweaker, embargo?) heeft er al een in gebruik (!), ook nog verder niets vanuit Sessy over vernomen....

En bijzonder, want offgrid, wel een 48V poort dan?

(Hele artikel is te vinden bij NOS 17-1 jl.: Subsidie zonnepaneel eraf, die van thuisbatterij erbij?
https://nos.nl/l/2460200

Dat dus |:(

[ Voor 1% gewijzigd door Peet-je op 19-01-2023 01:06 . Reden: Typo ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Peet-je schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:21:
[...]

Zeker een heel goed idee _/-\o_ @JeroenH en vertrouwen heb ik in basis wel, maar....
Zonder enige vooraankondiging en/of toelichting is op zijn minst niet chique jegens de in dit project gestapte deelnemers (mezelf incluis).

Baal toch wel dat ik geen screenshots heb (anyone?) van de Sessy, iig ten tijde van de crowdfunding. Nevermind, toch gevonden :Y

Dat de website enigszins wordt veranderd/"gefinetuned" is prima, maar daar versta ik bijvoorbeeld niet onder dat een toegezegde 48V poort "verdwijnt" zonder communicatie:
Ho eens even. Dat was voor mij wel een van de redenen waarom ik de sessy graag wilde hebben. :/ Met een 100% aanbetaling toch best uncool inderdaad.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Steephh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:48:
[...]

Ho eens even. Dat was voor mij wel een van de redenen waarom ik de sessy graag wilde hebben. :/ Met een 100% aanbetaling toch best uncool inderdaad.
Same here, misschien nog meer dingen die iemand nog zijn opgevallen of al gemeld, nagevraagd en/of beantwoord zijn?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Steephh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:48:
[...]

Volgens mij zit die 48 volt port er nog op hoor.
Dat werd drie dagen geleden nog via Facebook bevestigd toen iemand die vraag stelde.
Heb daar een screenshot van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhDYTKXDlXRwf2xdghDFlgeyDUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAfRgSqM6KZ5udsLAkC00yEi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf 6 in de bestelling staan en hoorde bij de eerste groep.
Begreep in december dat half januari een deel van de voorraad zou binnenkomen en daarna zou de assemblage starten.
Verder waren er een paar mensen die de eerste bèta versie hadden ontvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Mister I op 19-01-2023 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Mister I schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 05:57:
[...]

Volgens mij zit die 48 volt port er nog op hoor.
Dat werd drie dagen geleden nog via Facebook bevestigd toen iemand die vraag stelde.
Heb daar een screenshot van gemaakt.
[Afbeelding]

Ik heb er zelf 6 in de bestelling staan en hoorde bij de eerste groep.
Begreep in december dat half januari een deel van de voorraad zou binnenkomen en daarna zou de assemblage starten.
Verder waren er een paar mensen die de eerste bèta versie hadden ontvangen.
Thanks! Ik merk dat ik het toch nog spannend vind wat er uiteindelijk uit gaat komen. Juist omdat je vooraf betaald hebt en Sessy nog niet eerder (op deze schaal iig) producten op de markt heeft gezet. :P

_@/'

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Hey Tweakers!

Ik ben Twan, een van de oprichters van het bedrijf charged. Leuk om te lezen dat ons product Sessy, dat we vorig jaar via een crowdfunding onder de aandacht hebben gebracht een eigen topic mag krijgen op Tweakers.

Ik beantwoord met plezier alle vragen die jullie hebben maar om te voorkomen dat het hier een klantenservice forum van Sessy wordt stel ik voor een video call in te plannen. Dan kan ik verder mijn tijd besteden aan de realisatie van uitleveringen :)

Mag ik morgen (vrijdagavond 20-01) 20:00 voorstellen? Als dat niet past voor velen, mag ik jullie dan vragen een moment in te plannen? Overdag, s'avonds en doordeweeks of in het weekend mag allemaal.

Groet,
Twan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
@Twan_V Dat is een goed idee! Ik kan morgenavond! Zal dat iets van een Teams/Zoom/Jitsi Sessy ( :P ) worden?

En als ik zo vrij mag zijn, ik heb wel wat dingen die ik graag behandeld zou zien :)
  • Hoe gaat het met de (planning van de) uitlevering? Zijn er al productie-units geplaatst? Wanneer kunnen we onafhankelijke reviews verwachten?
  • Het lijkt er sterk op dat op de website de specificatie vermogen is aangepast van "2kW" naar "2,2kW opladen en 1,7kW ontladen". Klopt dat, en waarom is dat gedaan?
  • Hoe zit het precies met de connectiviteit van de accu in de diverse modi waarin hij kan draaien? Is cloud-connectiviteit verplicht? We zijn hier op Tweakers.net, dus het mag van mij best een lekker technische insteek hebben ;)
  • Hoe zit het met de koppeling met domotica-systemen, met name met het veelgebruikte Home Assistant? Primair ben ik benieuwd naar integratie in het Energy Dashboard, maar voor later en/of geavanceerde gebruikers ook naar het daadwerkelijk aansturen van de accu. Is/komt er een daadwerkelijke integration voor HA?
  • @DJP! Is er al iets van een aansluitschema?
  • @DJP! Wat voor een dongle komt er voor de P1 poort? Zit er ook een P1 splitter bij? Bij mij zit er al aardig wat op de P1 poort (laadpaal, Domoticz etc)
  • @DJP! Helaas zit ik pas bij batch 3 maar zijn de batch 3 units hetzelfde als de batch 1 units of komen daar al verbeteringen in?
  • @DJP! Eerder in dit forum werd er iets gezegd over een automatische blussing van de batterij, hoe werkt dit?
  • @JackBol Wat word de IP rating van de Sessy?
  • @rubenos Hoe ga je ideaal om met meerdere omvormers op verschillende locaties? Op beide plekken een Sessy plaatsen? (Ter verduidelijking: In mijn geval komt er -nieuwbouw q3 2023- op de vliering een omvormer, maar ook in de berging achterin de tuin)
  • @Ronald.42 Is plaatsing ver bij de meterkast vandaan mogelijk? Dit ivm P1-aansluiting.
  • @TFHfony Zou het de levensduur van de accu verlengen door deze gedurende de winter uit te schakelen, omdat er dan nauwelijks zonne-energie is om op te slaan?
Leuke extra's zouden zijn als je een accu fysiek zou kunnen laten zien, en als je hem open kunt maken heb je Tweakers-publiek compleet mee hoor ;) Het zou ook mooi zijn als je iets van de connectiviteit zou kunnen laten zien, bv de beheerpagina als hij een webservertje heeft, de portal als het via cloud zou gaan, de app, API, enz. Kortom, Tweakers-stuff.

Als anderen nog andere vragen hebben, (of je hebt een goed argument waarom één van bovenstaande vragen weg moet, wat prima zou zijn) laat maar weten, dan pas ik de lijst aan.

Ik zal wel even wachten met het afmaken van de openingspost van het Sessy-topic tot na deze bijeenkomst.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2023 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik ben doof dus kan sowieso niet meedoen. Als iemand de hoofdzaken hier zou willen posten zou dat fijn zijn. (ook voor toekomstige overwegers.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
Ook ik doe graag mee met de video call.

Zouden de volgende vragen beantwoord kunnen worden?
  • Is er al iets van een aansluitschema?
  • Wat voor een dongle komt er voor de P1 poort? Zit er ook een P1 splitter bij? Bij mij zit er al aardig wat op de P1 poort (laadpaal, Domoticz etc)
  • Helaas zit ik pas bij batch 3 maar zijn de batch 3 units hetzelfde als de batch 1 units of komen daar al verbeteringen in?
  • Eerder in dit forum werd er iets gezegd over een automatische blussing van de batterij, hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:05

Sebazzz

3dp

JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:35:
Hoe zit het met de koppeling met domotica-systemen, met name met het veelgebruikte Home Assistant? Primair ben ik benieuwd naar integratie in het Energy Dashboard, maar voor later en/of geavanceerde gebruikers ook naar het daadwerkelijk aansturen van de accu. Is/komt er een daadwerkelijke integration voor HA?
Uit de FAQ:
Open mode: De Sessy maakt het mogelijk via een regeling (bijvoorbeeld API of MQTT) aangestuurd te worden. Dit kun je doen als je liever zelf aan de slag gaat met het aansturen en uitlezen van de batterij om deze bijvoorbeeld te koppelen in Home Assistant. Wij helpen mee om de Sessy community te ondersteunen op dit vlak.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zie bij jullie op de site dat het advies is om hem de buurt van de omvormers van de zonnepanelen te hangen.
Maar dat wordt hem hier niet.

Kan ik de sessy ook in de schuur plaatsen er loopt een 5x6 kwadraat kabel tussen de meterkast en schuur.

De locatie is alleen wel 20 meter van af de meterkast hoe gaat dat ivm met communicatie met de p1 poort over die afstand.

En inderdaad zou een aansluitschema wel prettig zijn.
Voor de verschillende gevallen.

Wel of geen solar aanwezig etc.

Vooralsnog ga ik er van uit dat de sessy gewoon aan een eigen groep kan hangen en middels de p1 poort weet dat hij of moet laden of moet ontladen.
Aan de hand van welke richting de stroom op gaat.
Dus bij overproductie van de zonnestroom opladen en bij meer afname van het net ontladen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Twan_V Dat is een goed idee! Ik kan morgenavond! Zal dat iets van een Teams/Zoom/Jitsi Sessy ( :P ) worden?

En als ik zo vrij mag zijn, ik heb wel wat dingen die ik graag behandeld zou zien :)
Wat word de IP rating van de Sessy?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
JackBol schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:50:
Wat word de IP rating van de Sessy?
Van de Sessy website:
Temperatuur heeft invloed op de capaciteit en levensduur van de batterij. Bij vorst zal de batterij zichzelf uitschakelen. Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving.
Dat klinkt alsof de IP rating niet al te hoog zal zijn, maar ik voeg hem toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Ronald.42 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:15:
Ik zie bij jullie op de site dat het advies is om hem de buurt van de omvormers van de zonnepanelen te hangen.

Kan ik de sessy ook in de schuur plaatsen er loopt een 5x6 kwadraat kabel tussen de meterkast en schuur.

De locatie is alleen wel 20 meter van af de meterkast hoe gaat dat ivm met communicatie met de p1 poort over die afstand.

Vooralsnog ga ik er van uit dat de sessy gewoon aan een eigen groep kan hangen en middels de p1 poort weet dat hij of moet laden of moet ontladen.
Dus bij overproductie van de zonnestroom opladen en bij meer afname van het net ontladen.
Hoe zal ik je vragen samenvatten?
  • Is plaatsing ver bij de meterkast vandaan mogelijk? Dit ivm P1-aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
Ben ook wel geïnteresseerd! Bij deze alvast een vraag waar ik op basis van de website niet uit kom:

- Hoe ga je ideaal om met meerdere omvormers op verschillende locaties? Op beide plekken een Sessy plaatsen?
(Ter verduidelijking: In mijn geval komt er -nieuwbouw q3 2023- op de vliering een omvormer, maar ook in de berging achterin de tuin)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

rubenos schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:40:
Ben ook wel geïnteresseerd! Bij deze alvast een vraag waar ik op basis van de website niet uit kom:

- Hoe ga je ideaal om met meerdere omvormers op verschillende locaties? Op beide plekken een Sessy plaatsen?
(Ter verduidelijking: In mijn geval komt er -nieuwbouw q3 2023- op de vliering een omvormer, maar ook in de berging achterin de tuin)
Bij nieuwbouw zou ik eens kijken naar hybride omvormers. Scheelt conversieverliezen en er is minder installatiewerk nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 16:06
Leuk om te lezen dat er meer mensen enthousiast zijn over Sessy. Ik heb zelf zonnepanelen met piek van 3.0kwh. Ik ben van plan om 2x een Sessy te laten installeren.

Ik vraag mij af of als je 2x een Sessy in serie hebt het vermogen ook maal 2 gaat. Dus 4,4 kW laden en 3,4 kW ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr_thebrown schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:16:
Leuk om te lezen dat er meer mensen enthousiast zijn over Sessy. Ik heb zelf zonnepanelen met piek van 3.4kwh. Ik ben van plan om 2x een Sessy te laten installeren.

Ik vraag mij af of als je 2x een Sessy in serie hebt het vermogen ook maal 2 gaat. Dus 4,4 kW laden en 3,4 kW ontladen?
In serie is denk niet helemaal juist geformuleerd, je bedoelt denk ik twee Sessy's op één fase?

In een normale huisinstallatie zul je 16A automaten hebben, dus dan ben je daardoor beperkt tot zo'n 3,8kW. Als je de automaten en bedrading begroot op 20A (waarvan ik geen idee heb met wat voor regelgeving en normen je te maken krijgt) dan zou laden met 4,4kW geen probleem moeten zijn, beide Sessy's kunnen dan tegelijk hun maximum van 2,2kW pakken. Je zou je ook beiden elk apart op één 16A groep kunnen zetten.

Maar als je een éénfase PV-omvormer hebt die daadwerkelijk 4,4kW op je huisnet pompt, dan zul je met deze problematiek al te maken moeten hebben gehad. Of heb je 4,4kW aan zonnepanelen en een 3,6kW omvormer? Want dat is in veel gevallen de situatie :)

Het ontladen met 2 x 1,7kW = 3,4kW is op een (degelijke) éénfase-installatie geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ik heb een solaredge SE3000 die mijn 14 panelen net aan trekt. Ze liggen verdeeld over oost/west/zuid. Het piekvermogen is maximaal 3.0kW. Die gaat gewoon naar één 16A automaat.

Ik dacht het gewoon aan te sluiten op de manier die Sessy ook laat zien in zijn visuals. Dus omvormer --> Sessy --> Sessy --> 16A automaat.

Ik heb ook dynamisch contract en wil wel gebruik maken van de mogelijkheden die dat biedt. Ik denk zelf niet dat de energiemarkt heel erg gaat veranderen dus dat je met dynamisch contract altijd het beste af bent. Vandaar dat mijn gevoel zegt dat ik het beste met 2 Sessy's af ben. Maar ik twijfel nog wel want het is natuurlijk een hoop geld. Ik zou er natuurlijk ook eentje kunnen nemen maar het voelt wel dat ik dan een hoop voordeel misloop vanwege 5 ipv 10 capaciteit en beperkter vermogen laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je

(Effe wat gedelete mbt mijn opm. -als ik zo vrij mag zijn- niet bedoeld als aanpassing vd vragen.)

• Hoe gaat het met de (planning van de) uitlevering? Zijn er al productie-units geplaatst? Wanneer kunnen we onafhankelijke reviews verwachten?

• We zijn hier op Tweakers.net, dus het mag van mij best een lekker technische insteek hebben ;)
Edit: even rustig nalezen schept duidelijkheid 😉

Voor mij geldt dat ik niet technisch onderlegd ben. Neemt niet weg dat ik er bij ben morgenavond (i.a.v. meerdere aanmeldingen & instructies), maar een klein "Jip&Janneke sausje" bij zwaar technisch details zou wel prettig zijn.
O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Peet-je op 19-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Is er misschien een mogelijkheid ook om het later terug te kunnen zien voor degene die morgenavond niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr_thebrown schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:07:
Ik heb een solaredge SE3000 die mijn 14 panelen net aan trekt. Ze liggen verdeeld over oost/west/zuid. Het piekvermogen is maximaal 3.0kW. Die gaat gewoon naar één 16A automaat.
Dat dacht ik dus al :)
Ik dacht het gewoon aan te sluiten op de manier die Sessy ook laat zien in zijn visuals. Dus omvormer --> Sessy --> Sessy --> 16A automaat.
Dat kan dus, maar de 16A limiteert het vermogen dus tot zo'n 3,8kW. En als je in jouw situatie alleen zonne-energie op wil slaan dan is dat dus geen probleem, omdat je omvormer nooit meer dan dat zal produceren. Wil je echter "handelen", inspelen op hoge/lage dynamische prijzen enz, dan kun je de twee Sessy's op één 16A groep niet met maximaal vermogen laden. Of dat een probleem is of niet is een overweging die voor iedereen en elke situatie anders uit kan vallen.
Ik heb ook dynamisch contract en wil wel gebruik maken van de mogelijkheden die dat biedt. Ik denk zelf niet dat de energiemarkt heel erg gaat veranderen dus dat je met dynamisch contract altijd het beste af bent. Vandaar dat mijn gevoel zegt dat ik het beste met 2 Sessy's af ben. Maar ik twijfel nog wel want het is natuurlijk een hoop geld. Ik zou er natuurlijk ook eentje kunnen nemen maar het voelt wel dat ik dan een hoop voordeel misloop vanwege 5 ipv 10 capaciteit en beperkter vermogen laden/ontladen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, en het is niet alleen de capaciteit (kWh) die het nut van één Sessy limiteert, maar ook het vermogen (kW). Ik heb heb best wat apparaten in huis die flinke vermogens trekken, zoals wasmachine (pieken van 2,4kW), de plugin Prius (2,2kW) en elektrisch koken (bij meerdere pitten + bv oven pieken van 5-7kW). Met een maximaal ontlaadvermogen van slechts 1,7kW dekt één Sessy slechts een gedeelte van die pieken. Nu de specs gewijzigd zijn van 2kW -> 1,7kW is dat aspect voor mij echt wel een nadenkdingetje.

Maar twee is gewoon een heleboel geld, als ik toch daarvoor zou gaan dan zou de overweging misschien nog wel eens in de richting van een wat meer volwassen product kunnen gaan, bv SolarEdge zodat het lekker samenwerkt met mijn omvormer. Maar een bijkomend probleem hier is ook dat ik simpelweg geen goede plek heb voor zoiets groots.....

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr_thebrown schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:17:
Is er misschien een mogelijkheid ook om het later terug te kunnen zien voor degene die morgenavond niet kunnen?
Dat is een goede vraag, maar dan moeten alle aanwezigen het er denk ik wel mee eens zijn om het op te nemen, en de organisator moet dat ook maar willen.

What say you, @Twan_V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ronald.42 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:15:

Wat ik gelezen heb is dat de Sessy ook CT-klemmen kan doen. De CT-klem specificatie zegt dat deze tot 30m kan gaan. Veelal wordt hier CAT5/6 voor gebruikt want je hebt twee draadjes per fase nodig.

Helaas is de afstand bij mij thuis van de meter tot de batterij-plek 40m, dus (volgens spec) net buiten bereik van CT-klemmen. Ben nu aan het kijken voor iets van een repeater/versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Qua afstand voor P1: in se is dat gewoon seriële communicatie, dus met 2 ESP8266's als serial bridge bijvoorbeeld kan je die over je netwerk verlengen. Of er wordt ondersteuning voor een bestaande P1 Dongle toegevoegd is software?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
naftebakje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:03:
Qua afstand voor P1: in se is dat gewoon seriële communicatie, dus met 2 ESP8266's als serial bridge bijvoorbeeld kan je die over je netwerk verlengen. Of er wordt ondersteuning voor een bestaande P1 Dongle toegevoegd is software?
Zal ik je vraag zo samenvatten?
Hoe werkt de aansluiting van de Sessy op de P1-poort in technische zin, en wat zijn de mogelijkheden voor het maken van een verbinding over een langere afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-09 18:52
mbt de 48v poort heb ik later nog hier gemeld dat ik contact heb gehad met sessy en dat ze toen aangaven dat er wel degelijk een 48v poort beschikbaar komt. het schijnt zelfs dat ze bezig zijn met een add on die later kan worden toegevoegd of aangekocht waarmee je die 48v poort ook kunt gebruiken voor het achterliggende doel, de tijdelijke backup voorziening

ben overigens wel geïnteresseerd in de online bijeenkomst of in ieder geval de registratie daarvan, want ik weet niet zeker of ik het qua tijd red, morgenavond.
Peet-je schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:21:
[...]

[...]

[...]

De aanpassing van de 2,2kW lading en 1,7kW ontlading is ook stilletjes gewijzigd idd, was voorheen laden en ontladen 2kW:

[...]

Verder kwam ik deze tegen: Thuisbatterijen in Nederland nog niet populair, maar Ron heeft er al wel eentje - Filmpje

Ron (wie wat waar, Tweaker, embargo?) heeft er al een in gebruik (!), ook nog verder niets vanuit Sessy over vernomen....

En bijzonder, want offgrid, wel een 48V poort dan?

(Hele artikel is te vinden bij NOS 17-1 jl.: Subsidie zonnepaneel eraf, die van thuisbatterij erbij?
https://nos.nl/l/2460200

Dat dus |:(

[ Voor 4% gewijzigd door HaraldBou op 19-01-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
Mr_thebrown schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:17:
maw .. wie maakt de notulen :) ? Ik ben ook geïnteresseerd, maar morgenavond gaat hem niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
GijsZePa schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:00:
maw .. wie maakt de notulen :) ? Ik ben ook geïnteresseerd, maar morgenavond gaat hem niet worden.
Als het om wat voor reden dan ook niet opgenomen kan worden, schrijf ik de antwoorden op de specifieke vragen wel op. Ik denk echter dat we voor heel dik aan uur stof hebben, misschien moeten we ook even kijken met welke vragen we beginnen, en ook hoe @Twan_V het in wil steken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Als het om wat voor reden dan ook niet opgenomen kan worden, schrijf ik de antwoorden op de specifieke vragen wel op. Ik denk echter dat voor heel dik een uur stof hebben, misschien moeten we ook even kijken met welke vragen we beginnen, en ook hoe @Twan_V het in wil steken natuurlijk.
Ik moet ook maar zien of ik het red maar wil het ook niet missen.

Is een YouTube live stream niet wat ? die kan toch ook gearchiveerd worden.
Dan kunnen daarin de al gestelde vragen beantwoord worden plus nog een stukje extra toelichting en detail beelden van de accu en eventueel de binnenkant van het spul.
En vervolgens tweakers misbruiken om nog tijdens die braodcast vragen te kunnen stellen.

Zo maar een gedachte hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:10
@JeroenH een wat meer financiële set vragen van mijn kant, wat moet het verschil in aankoop/verkoop prijs zijn per dag om de sessie binnen 3 jaar terug te verdienen met een dynamisch contract? en wat als dit binnen 5 jaar moet? en daaraan gerelateerd, kan er een diagram gedeeld worden met de verwachte life time van de batterij en de capaciteit door de jaren heen?

Reden hiervoor is dat een LifePO4 batterij na x duizend cycles toch wel capaciteit gaat verliezen, en als we de Sessie z.s.m. terug willen verdienen, dan is het wel zo aardig dat deze nog wat capaciteit/leven over heeft nadat deze is terug verdiend. zie hiervoor bijv.: https://www.powertechsyst...m-iron-phosphate-lifepo4/

[ Voor 8% gewijzigd door HiBe op 19-01-2023 16:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Ook nog een andere vraag van mijn kant. Ik ga de Sessy niet gebruiken i.c.m. een dynamisch contract, maar puur om wat overschot van de panelen 's avonds & 's nachts in te kunnen zetten om zo hopelijk mijn verbruik vanaf het net te minderen (ja, dit is zo lang we nog kunnen salderen financieel niet nodig).

Ik zit er dan ook over te denken om in de loop van de herfst, tot einde winter de Sessy uit te schakelen omdat ik in die maanden toch niets opwek wat de Sessy in kan gaan. Graag hoor ik wat ze daar bij Sessy/Charged over denken. Kan ik hier mee de levensduur van de accu's verlengen (en onnodige stroomkosten in die periode voorkomen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
Ook nog een andere vraag van mijn kant. Ik ga de Sessy niet gebruiken i.c.m. een dynamisch contract, maar puur om wat overschot van de panelen 's avonds & 's nachts in te kunnen zetten om zo hopelijk mijn verbruik vanaf het net te minderen (ja, dit is zo lang we nog kunnen salderen financieel niet nodig).

Ik zit er dan ook over te denken om in de loop van de herfst, tot einde winter de Sessy uit te schakelen omdat ik in die maanden toch niets opwek wat de Sessy in kan gaan. Graag hoor ik wat ze daar bij Sessy/Charged over denken. Kan ik hier mee de levensduur van de accu's verlengen (en onnodige stroomkosten in die periode voorkomen)?
Ik zit aan de hand daarvan even terug te kijken naar de grijze dagen in december.
Maar er zijn best nog wel wat dagen dat ik overdag terug lever al is het niet heel veel maar het is er wel.

Bijv. 20 december wek ik 0,6kwh op met 8,92 kwp aan panelen.
Dan zie ik tussen 10 en 12 uur nog wel wat het net in gaan.
Nu is dat waarschijnlijk niks meer als je het laden ontladen verlies mee neemt.
Maar dit was wel één van de beroerdste dagen hier wat betreft opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ruEBoD-JjiiHyd4S9b15fFHJOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEH6sAKNcGfply2ejFdvCqJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat valt en staat dan ook weer met of er wel of niet iemand thuis is etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:33
HiBe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:52:
@JeroenH een wat meer financiële set vragen van mijn kant, wat moet het verschil in aankoop/verkoop prijs zijn per dag om de sessie binnen 3 jaar terug te verdienen met een dynamisch contract? en wat als dit binnen 5 jaar moet? en daaraan gerelateerd, kan er een diagram gedeeld worden met de verwachte life time van de batterij en de capaciteit door de jaren heen?

Reden hiervoor is dat een LifePO4 batterij na x duizend cycles toch wel capaciteit gaat verliezen, en als we de Sessie z.s.m. terug willen verdienen, dan is het wel zo aardig dat deze nog wat capaciteit/leven over heeft nadat deze is terug verdiend. zie hiervoor bijv.: https://www.powertechsyst...m-iron-phosphate-lifepo4/
Die vragen stel ik mij enige tijd ook al af.
Uiteindelijk kun je maar een bepaalde hoeveelheid energie uit een accu halen alvorens je deze moet vervangen.
Als je de investering deelt door de totale geleverde energie in KWh weet je de prijs per KWh van je accu, dan zou het mij niets verbazen dat dat veel hoger is dan je voorgerekend is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03
@JeroenHwat moet het verschil in aankoop/verkoop prijs zijn per dag om de sessie binnen 3 jaar terug te verdienen met een dynamisch contract?
Stel dat het dynamische laag-hoog verschil iedere dag 10 cent is.
Stel dat de bruikbare capaciteit van een Sessy 5 kWh is.
Stel dat je de Sessy in drie uur kunt laden en meteen daarna in drie uur kunt ontladen.
Dan levert dat je 50 cent op.
Als je dat twee keer per dag kunt doen, is het 1 Euro per dag.

Om een Sessy terug te verdienen heb je zo'n 4000 dagen van 1 Euro nodig, twee cycli per dag, zonder storing.
Dat is 11 jaar als het verschil inderdaad IEDERE dag hoger is dan 10 cent.

Wil je dat in drie jaar halen, dan moet het verschil laag-hoog meer dan 40 cent zijn.
Voor vijf jaar iets van 20 tot 25 cent verschil.

Zoiets dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_PS
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Dat is inderdaad een iets hoopvoller antwoord! Ik ben benieuwd naar wat je op je specifieke vraag terugkrijgt.
Ik heb gevraagd: Betekent dit dat de open mode van Sessy ook nog volledig blijft functioneren bij een storing aan jullie cloud service of bij uitval van mijn internetverbinding ?

Het antwoord was:
Dat klopt inderdaad, als jij hem met de open API zelf configureert buiten onze service om, dan blijft het werken zonder de cloudservice.
Dus dat klinkt wel goed.
Daar zit ik ook aan te denken. Ik heb maar een bescheiden pv installatie, dus best wat winterdagen dat ik het beetje energie wat er uit komt ook meteen helemaal gebruik. Voor die dagen zou ik met een by-pass de Sessy kunnen omzeilen en misschien een beetje efficiency winnen. Maar geen idee of dat de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
HaraldBou schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:36:
mbt de 48v poort heb ik later nog hier gemeld dat ik contact heb gehad met sessy en dat ze toen aangaven dat er wel degelijk een 48v poort beschikbaar komt. het schijnt zelfs dat ze bezig zijn met een add on die later kan worden toegevoegd of aangekocht waarmee je die 48v poort ook kunt gebruiken voor het achterliggende doel, de tijdelijke backup voorziening

ben overigens wel geïnteresseerd in de online bijeenkomst of in ieder geval de registratie daarvan, want ik weet niet zeker of ik het qua tijd red, morgenavond.

[...]
Ah, dat was enige weken later zie ik net, dat heb ik niet meer meegekregen.
Ik heb het overigens op de Sessy site niet meer gevonden, nog gezocht gisteren.
Dat i.c.m. de aangepaste kWh (ont-)lading maakte me wel aan het twijfelen.

Neemt niet weg dat communicatie iets optimaler mag wat mij betreft.
Gezien het aantal pre orders, zullen er neem ik aan meer mensen zijn die benieuwd zijn naar huidige stand van zaken...

Dus heren en dame van Sessy, nieuwsbriefje af en toe?
Scheelt wellicht ook wat in de (dubbel) te beantwoorden mailtjes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:45
Ik vraag me af of elke nieuwe elektrische LFP auto ook als batterijopslag werkt. Lijkt me 2 vliegen in 1 klap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
MJ de Bruijn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Stel dat het dynamische laag-hoog verschil iedere dag 10 cent is.
Stel dat de bruikbare capaciteit van een Sessy 5 kWh is.
Stel dat je de Sessy in drie uur kunt laden en meteen daarna in drie uur kunt ontladen.
Dan levert dat je 50 cent op.
Als je dat twee keer per dag kunt doen, is het 1 Euro per dag.

Om een Sessy terug te verdienen heb je zo'n 4000 dagen van 1 Euro nodig, twee cycli per dag, zonder storing.
Dat is 11 jaar als het verschil inderdaad IEDERE dag hoger is dan 10 cent.

Wil je dat in drie jaar halen, dan moet het verschil laag-hoog meer dan 40 cent zijn.
Voor vijf jaar iets van 20 tot 25 cent verschil.

Zoiets dus.
hmm, volgens de Sessy website is het een gegeven dat de batterij zichzelf terug verdient (zie https://sessy.nl/hoe-verdient-een-sessy-zichzelf-terug/), ik ben dus benieuwd hoe ze daarop uitgekomen zijn. Mijn punt is dat een batterij op een gegeven moment "op" is. En de vraag is dus eigenlijk hoeveel cycles dit is. Vervolgens is het aankoopprijs delen door cycles, en dan weten we wat een cycle moet opbrengen om het financieel interessant te maken (ik besef me dat dit niet de enige overweging is, maar niet onbelangrijk denk ik).

Verder is het ook nog relevant dat laden en ontladen een 10% verlies heeft, dus dat zal ook nog meegenomen moeten worden in de berekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HiBe
Harm_H schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:42:
Ik vraag me af of elke nieuwe elektrische auto ook als batterijopslag werkt. Lijkt me 2 vliegen in 1 klap?
Nee, V2G is nog niet echt praktisch geïmplementeerd. Sono (https://sonomotors.com/) is het meest veelbelovend, maar verkeerd in financieel zwaar weer. De meeste auto's die nu kunnen terugleveren zijn V2L (Vehicle to Tosti-ijzer).

mocht je tijd "over" hebben dan is de podcast met Henry Lootens op https://doe-duurzaam.nl/p...ert-over-vehicle-to-grid/ wel leuk om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03
Kort door de bocht, op basis van dagtarieven laden en ontladen is geen businesscase.
Als saldering afneemt wordt het interessanter (dat schrijven ze zelf ook).
Als je 40 cent verschil hebt tussen oplaad-moment en verbruik-moment is de Sessy financieel interessant.
Let wel, er kunnen andere redenen zijn om een thuisbatterij te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb nu een zelf gebouwde thuisaccu. In december had deze een round trip efficiëncy (=rte ac->dc->accu->dc->ac) van 78%. Volgens de Victron community is dit normaal. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt bij de Sessy.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Peet-je schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Neemt niet weg dat communicatie iets optimaler mag wat mij betreft.
Gezien het aantal pre orders, zullen er neem ik aan meer mensen zijn die benieuwd zijn naar huidige stand van zaken...

Dus heren en dame van Sessy, nieuwsbriefje af en toe?
Scheelt wellicht ook wat in de (dubbel) te beantwoorden mailtjes :*)
En, als recente inschrijver en ook weer uitschrijver wegens nul informatie voor de mailinglist: graag wat meer relevante en technische informatie in de mailings want na een stuk of wat fluff emails ("Haal nog meer voordelen uit je zonnepanelen met een thuisbatterij!" bla bla) had ik het wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Ronald.42 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik zit aan de hand daarvan even terug te kijken naar de grijze dagen in december.
Maar er zijn best nog wel wat dagen dat ik overdag terug lever al is het niet heel veel maar het is er wel.

Bijv. 20 december wek ik 0,6kwh op met 8,92 kwp aan panelen.
Dan zie ik tussen 10 en 12 uur nog wel wat het net in gaan.
Nu is dat waarschijnlijk niks meer als je het laden ontladen verlies mee neemt.
Maar dit was wel één van de beroerdste dagen hier wat betreft opbrengst.

[Afbeelding]

Dat valt en staat dan ook weer met of er wel of niet iemand thuis is etc. etc.
In heel december heb ik 10kWh terug geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPBMJnxMR-jLZXZF7zbDxzgogXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGq3xXGi4ugrkMcB9nByjAf9.png?f=user_large
Mijn gok is dat dat niet rendabel is.
"Slechts" 6000Wp op het dak, fulll-electric huis, PHEV en 2 mensen die veel thuis werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 19-01-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:32:
[...]

In heel december heb ik 10kWh terug geleverd:
[Afbeelding]
Mijn gok is dat dat niet rendabel is.
"Slechts" 6000Wp op het dak, fulll-electric huis, PHEV en 2 mensen die veel thuis werken.
Ik zit de hele december op net geen 40kwh wat terug geleverd is. Van 90 kwh opwek is dat toch al richting de 50% van de opwek dat je dan zelf via de sessy zou verbruiken.
Minus dan de verliezen...

Nee dat schiet niet op, maar als hij er toch staat is het dan nuttiger om hem uit te laten zoals iemand voorstelde of toch gebruiken voor dat kleine beetje.

Tijdens gewone schooldagen is de boel hier vaak tot een uur of 2 half drie in de middag verlaten.
Dus dan is er alleen sluipverbruik en af en aan de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH

Zal ik je vraag als volgt samenvatten?
Wat is de verwachting van de financiële besparing die met de Sessy binnen zijn levensduur gehaald zou kunnen worden ten opzichte van de aanschafprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
TFHfony schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:

Zal ik je vraag als volgt samenvatten?
Zou het de levensduur van de accu verlengen door deze gedurende de winter uit te schakelen, omdat er dan nauwelijks zonne-energie is om op te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk overigens dat we zo wel genoeg vragen hebben. Met de vragen van @HiBe en @TFHfony erbij hebben we zo 13 vragen, en zelfs als die allemaal heel kort behandeld worden zitten we al bijna aan een uur. Dit liep in vrij korte tijd een beetje uit de hand ;) Maar het geeft denk ik wel aan dat we hier een enthousiaste community hebben, waar Sessy ook wat aan kan hebben.

En ik hoop maar dat we niet de veel op de zaken vooruit lopen. We hebben nog helemaal niet van @Twan_V gehoord hoe hij het eigenlijk in wil steken :X

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 19-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:16:
Ik denk overigens dat we zo wel genoeg vragen hebben. Met de vragen van @HiBe en @TFHfony erbij hebben we zo 13 vragen, en zelfs als die allemaal heel kort behandeld worden zitten we al bijna aan een uur. Dit liep in vrij korte tijd een beetje uit de hand ;) Maar het geeft denk ik wel aan dat we hier een enthousiaste community hebben, waar Sessy ook wat aan kan hebben.

En ik hoop maar dat we niet de veel op de zaken vooruit lopen. We hebben nog helemaal niet van @Twan_V gehoord hoe hij het eigenlijk in wil steken :X
@Twan_V heeft nu in ieder geval een uitdaging >:)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Uitdagingen genoeg @Ronald.42 maar dat vinden we juist leuk, net als alle reacties hier, er is niet voor niets een "open mode" :P

Om de verwachtingen maar duidelijk te hebben:
  • Ik wil jullie van genoeg informatie voorzien om een Tweakers topic te starten, dus stel gerust technische vragen.
  • Ik wil dolgraag iedereen helpen maar persoonlijke situaties bespreken is niet zo efficiënt, daarvoor kun je altijd terecht bij onze klantenservice.
  • We gaan het niet opnemen, we willen nog een goed georganiseerde online/fysieke meeting organiseren maar die staat nog op de backlog. Als iemand zich wilt aanbieden als notulist moet het lukken alle besproken onderwerpen vast te leggen.
@JeroenH dank voor het managen van de reacties, al een mooi vragenlijstje zo, maar vul gerust aan. De vragen die onbeantwoord blijven tijdens de meeting zal ik naderhand toesturen per mail zodat ze wel als input gebruikt kunnen worden voor het topic.

Als iedereen die graag mee doet een e-mail stuurt naar info(at)sessy.nl met onderwerp tweakers dan zorg ik ervoor dat er een teams uitnodiging retour komt voor de meeting om 20:00.

Ik heb er zin in!

Tot straks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Top, dat is geregeld dus!

Ik schrijf vanavond de antwoorden wel mee en zal die publiceren in het Sessy-topic. Verwacht niet dat die vanavond nog verschijnt ;) maar ik verwacht die zaterdagavond wel te kunnen publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Misschien nog een puntje voor vanavond: Komt er een datasheet met de exacte specificaties van de Sessy? Ook met een Efficiency curve voor laden / ontladen? Dit zodat je e.e.a. evt. zo efficiënt mogelijk kan regelen?

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste