Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 13 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:01

JWT

Reteip schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:15:
Ik volg al een tijdje de topics voor thuisbatterijen en ben aan het rekenen of het interessant voor mij is. Tot nu toe komt de rekensom bij mij altijd nog negatief uit. Ik heb vloerkoeling/verwarming, een EV en een warmtepomp met dynamische tarieven en 16 zonnepanelen die allemaal slim worden geregeld op dynamische tarieven.

Maar nou komt het. Ik heb voor de deur een kleine sloep liggen met een 10pk benzine buitenboordmotor. En ik zit te kijken om deze om te gaan bouwen naar elektrisch. De motoren rond die klasse zijn vaak 48v en de accu's zijn best vergelijkbaar. Als ik dan toch ga investeren in batterijen voor de boot, dan zou datzelfde ook prima gebruikt kunnen worden voor opslag en terugleveren. De boot staat toch meestal niets te doen.

Ik ben wel benieuwd wat de beren op de weg gaan zijn. Ik heb zitten zoeken, maar het lijkt erop dat ik de enige ben met dit idee...

Als ik bijvoorbeeld een ePropulsion E163 (8345Wh - 48V) accu in mijn boot ga hebben dan zou ik deze met een omvormer toch prima ook kunnen inzetten als thuisaccu? In de winter dat ding naar binnen, en in de zomer ligt hij in de boot.
Harold Halewijn is de naam die je zoekt, heeft het bootje al gedaan met accus. Daarnaast veel vlogs over thuisaccu. Wel alles Victron gebaseerd. Verkoopt de setups nu zakelijk maar best wat informatie te vinden.
https://www.google.com/ur...Vaw0_PivsYhQF8yp8ctPL7i5-

Ook via Andy van de offgridgarage kan je uitkomen bij een dame in dacht canada die het voor een boot zelf aan het bouwen was, ook icm victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:59

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een lege 3x25A aansluiting die niet word gebruikt. Nu zitten er een aantal PV op, maar die kan ik makkelijk omzetten naar een andere aansluiting.
Heb veel gelezen in dit topic. Maar het lukt me niet de rekensom te maken.

Kan dat financieel interessant zijn die lege aansluiting voor een accu te gebruiken en er een dynamisch contract op te zetten?

Kan één en ander zelf bouwen. De home assistant kant kan een medetweaker voor mij doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 19-09-2023 22:20 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:59
Atomic2005 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:06:
Ik heb een lege 3x25A aansluiting die niet word gebruikt. Nu zitten er een aantal PV op, maar die kan ik makkelijk omzetten naar een andere aansluiting.
Heb veel gelezen in dit topic. Maar het lukt me niet de rekensom te maken.

Kan dat financieel interessant zijn die lege aansluiting voor een accu te gebruiken en er een dynamisch contract op te zetten?

Kan één en ander zelf bouwen. De home assistant kant kan een medetweaker voor mij doen.
Die business case hangt heel erg af van het behoud van de salderingsregeling en is nu niet te maken zo lang daar geen duidelijkheid over is.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:59

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

s_schimmel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:28:
[...]

Die business case hangt heel erg af van het behoud van de salderingsregeling en is nu niet te maken zo lang daar geen duidelijkheid over is.
Bij saldering verreken je het per jaar. Ik bedoel puur handelen met de accu op basis van een dynamisch contract op een verder lege 3x25A aansluiting.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s_schimmel
Atomic2005 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:47:
[...]

Bij saldering verreken je het per jaar. Ik bedoel puur handelen met de accu op basis van een dynamisch contract op een verder lege 3x25A aansluiting.
Je betaald dan alsnog de energiebelasting voor het laden van de accu. Die krijg je dankzij de salderingsregeling terug bij het terugleveren. Zodra die regeling er af is betaal je wel de belasting bij de import maar krijg je die niet meer terug. Je hebt dan dus al minimaal een verschil van €0,175 nodig om de belasting terug te verdienen. Nog los van de laadverliezen en afschrijving van je investering.

Met mijn eigen accu thuis heb ik minimaal een verschil van €0,06 cent nodig. Dat is dan op basis van de investering / het aantal cycli dat de accu aan kan.

Bij Nordpool kan je de historische prijzen voor de day-ahead markt wel vinden en dan zou je kunnen uitrekenen hoe vaak het minimale verschil dat je nodig hebt voor komt.

De commerciële accu installaties die nu worden opgeleverd staan allemaal bij zonneparken of windmolens om de opwek of een overschot op te slaan en op gunstigere momenten te verkopen. Dan heb je de dubbele belasting niet en dan kan die business case sneller uit.
Zo lang als er geen speciaal 0 tarief komt voor aansluitingen voor opslag blijft dat de enige manier om er geld mee te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:42
las dit artikel, als ondernemer is er flink voordeel te behalen op de aanschaf

https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Jammer dat zoiets voor de doorsnee particulier niet mogelijk is.
Als ik me niet vergis moet er nu ook nog steeds BTW over thuisbatterijen betaald worden toch?
Iemand iets gelezen over of dit volgend jaar anders gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:59
Franciesco schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:33:
Als ik me niet vergis moet er nu ook nog steeds BTW over thuisbatterijen betaald worden toch?
Voorals nog is er geen oplossing voor kleinverbruikers, overheid kijkt voornamelijk naar ontsluiten V2G

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomtop2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03-2024

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

GroeneKees schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:12:

Dan zou het voor mij als ondernemer dus wel financieel aantrekkelijk zijn om aan te kopen?

Dominus illuminatio mea

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:36
Franciesco schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:33:
Combinatie accu met (bij) plaatsen zonnepanelen zou wel zonder BTW kunnen zover mij bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dinandus schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 01:10:
[...]

Combinatie accu met (bij) plaatsen zonnepanelen zou wel zonder BTW kunnen zover mij bekend?
Volgens de belastingdienst niet.
Ik zat er toevallig gisteren naar te kijken, jammer dat ze niet specifiek het eiland systeem benoemen, bij geen net aansluiting is het eigenlijk voor de werking wel noodzakelijk om accu's te hebben, maar misschien kan je dan beter de belastingtelefoon bellen.

https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
twain4me schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 01:35:
[...]

Ik zat er toevallig gisteren naar te kijken, jammer dat ze niet specifiek het eiland systeem benoemen, bij geen net aansluiting is het eigenlijk voor de werking wel noodzakelijk om accu's te hebben, maar misschien kan je dan beter de belastingtelefoon bellen.

Zonder netaansluiting zou je zelfs voor de panelen geen BTW vrijstelling moeten krijgen omdat je dan geen leverancier bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
dinandus schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 01:10:

Maak twee orders.
1. Zonnepanelen met omvormers en kabels etc. Zonder BTW. Desnoods één (!) paneel.
2. Aparte order voor alleen accu's. Met BTW.
Zo heb ik het ook gedaan. Scheelt een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat zou inderdaad kunnen. Maar als je al een omvormer hebt hangen en het vooral om de thuisbatterij+installatie gaat wordt het weer een ander verhaal vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s_schimmel
GroeneKees schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:12:

Als je van de thuisbatterij een kantoorbatterij maakt en de batterij gaat inzetten voor je onderneming wel. Als je denkt als zzp'er de KIA en EIA te kunnen gebruiken voor de accu die je huis van stroom voorziet heb je het mis. De accu moet voor je onderneming gebruikt worden en deel uitmaken van je bedrijfsmiddelen voordat je hier gebruik van kan maken.

• Domba
Franciesco schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:54:
Dat zou inderdaad kunnen. Maar als je al een omvormer hebt hangen en het vooral om de thuisbatterij+installatie gaat wordt het weer een ander verhaal vrees ik.
Omvormer en accu's op aparte rekening, dan mag omvormer als particulier zonder BTW
twain4me schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 01:35:
[...]

Ik heb dat vorig jaar juni-augustus, nog geprobeerd met een toen nog off-grid systeem en los daarvan netgebonden systeem met dynamisch contract.
Het duizelde aan de ander kant van de belastingtelefoon, dynamisch met 8760 tariefuren was nog vrij nieuw voor belastingdienst (je krijgt te maken met een specifieke afdeling, je blijft niet hangen bij de call-center)
Maar het antwoord was simpel: Doe maar een voorstel in een aanvraag voor een schikking (rulling), dan gaan we erna kijken.

Daarmee weet je nog niets (zelfde wijze zien als een laptop van de zaak of juist anders voor de BTW ), hoe belastingdienst de scheiding ziet tussen 100% eiland systeem prive en wat tot de bedrijfsmiddelen behoort en welke eisen ze stellen aan de BTW boekhouding (ook voor off-grid bijhouden en waar AC-DC-AC verliezen en eigenverbruik boeken, hoe meetkwaliteit waarborgen)

Ik heb KOR aangevraag en nu 1 eilandsysteem met netondersteuning, als ik netaansluiting niet nodig heb voor afname of teruglevering ben ik fysiek tijdelijk off-grid, dmv een relais

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• _Calvin_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 18:47
Zou een kleine specifieke thuisbatterij rendabel kunnen zijn met een dynamische contract? Dan bedoel ik niet om er geld aan te verdienen om terug te leveren aan het net maar voor specifieke apparatuur die op een dag veel stroom verbruiken? Het meeste verbruik zit bij mij in koken en wassen/drogen. Omdat ik een huurhuis heb zijn zonnepanelen en/of accu’s niet mogelijk. Maar is heen kleine thuisbatterij voor deze specifieke apparaten misschien rendabel. Dus laden als de stroomprijs laag is en weer ontladen als het nodig is. Dat laatste is bijna altijd als de stroomprijs het hoogst is. Een kant en klaar product heb ik niet kunnen vinden.

• Franciesco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

_Calvin_ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:19:
Het meeste verbruik zit bij mij in koken en wassen/drogen.
Nee dat is nooit rendabel. Reken maar eens uit wat je stroomkosten per maand zijn voor die zaken. Dat is hooguit een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:26:
[...]

Maak twee orders.
1. Zonnepanelen met omvormers en kabels etc. Zonder BTW. Desnoods één (!) paneel.
Ik zal het bij mijn leverancier eh installateur, een landelijk werkend bedrijf, navragen.
Mij is altijd verteld dat omdat ik een aantal panelen erbij leg, en gelijk de accu erbij laat installeren, het zeker zonder btw is.
Zal de offerte er nog even bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:26:
[...]

Maak twee orders.
Ik heb van mijn installateur, welke landelijk werkt, begrepen dat ik panelen bijlegde en gelijk de accu op dezelfde rekening, tegelijkertijd, dit wel degelijk zonder BTW gedaan kan worden.
Zal de offerte er nog eens op nakijken, voor de zomer, eind mei accoord gegeven, plaatsing word medio december 23.
Benieuwd hoe dit dan vervolgt gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dinandus schreef op zondag 24 september 2023 @ 00:47:
[...]

Ik heb van mijn installateur, welke landelijk werkt, begrepen dat ik panelen bijlegde en gelijk de accu op dezelfde rekening, tegelijkertijd, dit wel degelijk zonder BTW gedaan kan worden.
Zal de offerte er nog eens op nakijken, voor de zomer, eind mei accoord gegeven, plaatsing word medio december 23.
Benieuwd hoe dit dan vervolgt gaat worden?
Ik zou de offerte toch eerst laten actualiseren naar de huidige stand van de markt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:55
bbbrumbrum schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:02:
[...]

Ik zou de offerte toch eerst laten actualiseren naar de huidige stand van de markt....
Zou er in het contract staan dat bij dalende prijzen dit wordt doorberekend aan de consument? Of hebben ze alleen de zin voor het geval van prijsstijgingen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11
Voor een klein campertje zijn deze accu’s interessant https://eu.ecoflow.com/pr...ro-portable-power-station En nu zat ik me af te vragen of er ook mensen zijn die deze op het moment dat ze geen gebruik maken in de camper hem thuis inzetten? Zo heb je dubbel gebruik van je enkele uitgave, zeker omdat dergelijke accu systemen wat makkelijker te verplaatsen zijn. (Niet dagelijks natuurlijk)

• amp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-06 16:11

amp

Gegroet, beste mensen,

Ik hoop erop, jullie niet te vervelen met mijn vragen.
Ik wil starten met solar en heb inmiddels behoorlijk wat informatie opgedaan, maar complex blijft het, voor een relatieve leek zoals ik. Ik leg het beste mijn situatie aan jullie voor, en zou erkentelijk zijn voor jullie adviezen en meningen!

Ik ben op 1-11-2022 van Greenchoice naar Nextenergy overgestapt, nadat de eerste mij bij het eind van het 3-jarig contract aangaf dat mijn voorschot van 213 Euro naar 850 Euro zou stijgen (!). De overstap naar dynamisch was dan ook een logische. Ook heb ik twee single split airco's geïnstalleerd waarmee ik de gehele winter het huis prima heb kunnen verwarmen. Aan stookkosten scheelde mij dat de helft (airco-rendement SCOP 4,9 neemt circa 2kWh elektrisch tegenover 1m3 gas). Gas gebruik ik nog alleen voor warm water. Het ziet er naar uit dat ik het met een maandelijks voorschot van 250 Euro ga redden. Maar, wat de komende winter gaat brengen? Een elfstedentocht misschien?!

Het stoken met airco's brengt wel met zich mee dat ik in de winter zo'n 23-30 kWh dagverbruik heb, tegenover zo'n 13 kWh per dag in de overige maanden. Mijn uurverbruik komt ook in de wintermaanden niet boven de 3kW uit, en schommelt doorgaans zo rond de 1-2,5 kW, met nacht-sluipverbruik van zo'n 0,3-0,4 kW per uur. Ik heb een 1-fase aansluiting.

Ik heb een klein vrijstaand huisje, met ruimte op het dak. In het voorjaar wil ik panelen monteren met een passend systeem. En als ik er dan al in investeer, dan wil ik ook dat ik stroom heb zodra het elektriciteitsnet het eens laat afweten! Ik vermoed dat de kans daarop toeneemt... Nog los van dat voornemen, heb ik jaren geleden al eens 7 monokristallijne panelen gekocht voor een spotprijsje, elk 280Wp, en experimenteer nu met het aansluiten daarvan op schuurtjes. Daarvoor heb ik 2x Vevor 600W tweevoudige micro inverters (a 92 Euro) en 1x Vevor 1200W viervoudige micro inverter (a 120 Euro) gekocht. Ik zie de opbrengst daarvan meer als aardige extra, en het aanleggen mooi om ervaring op te doen.

De micro inverters spreken mij aan vanwege de eenvoud van aansluiten. Niet te veel op een groep, OK, maar het aansluiten op het huisnet en langere kabellengten zijn met 230V geen probleem.

Met die grid-tied micro inverters die ik heb, en mijn eilandbedrijf-wens, kwam al snel de gedachte bij mij op om een Victron Multiplus te nemen. Of het komende systeem op het huisdak dan ook via micro inverters gaat lopen of via een aparte solarcontroller en Multiplus is nu even geen zorg omdat de Multiplus zowel met 230VAC als met 48VDC overweg kan.

Voor mij geldt dus wel de aparte situatie dat ik via Nextenergy al een relatief laag elektra en gastarief heb, maar dat teruglevering tegen het uurtarief geschiedt. Geen saldering-lol dus. Wek ik m.i.v. het voorjaar pakweg 4,5 kW op, dan zou ik natuurlijk over kunnen stappen op een variabel contract elders en alsnog salderen, maar blijven bij een energieleverancier die z'n klanten niet het vel over de oren trekt lijkt mij vooralsnog sympathieker. Ik ben daar nog niet uit, maar voorlopig wek ik ook nog nauwelijks op.

Ik vraag mij nu nog het meeste af, of het niet zinvol is om ook een thuisbatterij te nemen. Profiteren van de dagtarief-verschillen doe ik dan het gehele jaar (ook zonder solar), want ook in de zomermaanden zijn de zonloze uren meestal duurder. Ik zou dan proberen om in de zomermaanden (met solar) dagelijks op "0" verbruik uit te komen, of zelfs iets terugleveren natuurlijk. Vanuit de thuisbatterij kan ik dan de zonnestroom verdelen over de dag.

Ik denk er nu dus aan om al een thuisbatterij te kopen, en te profiteren van de dag-fluctuatie van de stroomprijzen. Dat compenseert dan voor een bescheiden deel het nadeel van niet-kunnen-salderen, en geeft wel alvast de zekerheid van eilandbedrijf bij net-onderbreking.

Via Alibaba heb ik een prijs van $104 door gekregen voor 3,2V280AH lifepo4 cellen. 8 stuks daarvan zou inclusief BMS op $919 uitkomen. Uitgaand van 80% DOD gebruik zou dat m.i. 5,7 kW opslagcapaciteit geven. Het is dan wel zelfbouw, maar de prijs is m.i. zeer gunstig. In communicatie met Victron is dan echter niet voorzien.

Voor een samengestelde 48V100AH accu met BMS die wel met Victron communiceert vraagt men $1098. Deze prijzen zijn overigens inclusief verzending en inclusief belasting voor zover ik begrijp (verzending vanuit de EU).

Ik denk nu aan zo'n 48V280AH batterij met BMS dat mij bij 80% DOD zo'n 11,4 kWh opslagcapaciteit zou geven. Zelf zou ik dan wellicht op 70% DOD gaan zitten als dat de levensduur van de accu's significant zou vergroten, en dan toch 10 kWh aan bruikbare capaciteit hebben. In de zomer kan ik dan de zonnestroom zelf verbruiken, en in de winter de uurtarief-verschillen benutten. Ik heb nog geen totaalprijs doorgekregen, maar veel meer dan 2000 Euro zal die batterij m.i. niet gaan kosten.
Daar komt dan nog wel een Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A bij van circa 970 Euro.
Voor circa 3000 Euro een thuisbatterij van ruim 10 kWh met zo'n inverter lijkt mij niet slecht.

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden, en jullie eventuele tips!

Ook vraag ik mij af hoe het rendement 230V-48V-230V ligt. Ik lees dat een Victron Multiplus zo'n 90% rendement heeft, maar dat is wellicht telkens in een enkele richting 48V-230V en 230V-48V? Klopt het dat het afnemen van het net, opslaan en terugleveren dan een rendement van 0,9x0,9=81% heeft? Verder zal ook de accu met BMS nog wel een pietsje daarvan afsnoepen. Zou er maar 80% rendement zijn, dan blijft er van een tariefsverschil tussen (stel) 0,25 en 0,40 Euro maar een kleine 9 cent over. Is dat waarmee ik moet rekenen, of ligt het rendement gunstiger, en rond de 90% "uit en thuis"?

Hartelijke groet,
Andre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@amp Voor 280A cellen zou ik aan raden om als DIY te beginnen met een kit van Seplos of Apexium.
Dan heb je behuizing met een seplos BMS die werkt zowel voor Vitron als ook met een 1 fase 5kW Deye

De cellen zijn aan de prijs, misschien kan je meeliften op deze groups buy hier

In de winter laadt je op de 2-4 goedkoopste uurtjes voornamelijk voor eigengebruik, bij dat verbruik wat je aangeeft en voor handel moet je bij de huidige regels voor salderen nog gelden kijken naar de kale uurprijs zonder heffingen. (de €0.25 en zeker de €0,40 zijn incl heffingen)
In de zomer kan je dan 3 uurtje van PV opwek opslaan voor deels eigeneverbruik en deels op het duurste 2 uurtjes terug leveren dat is meestal 19-21 uur.

Vitron of Deye zijn 2 verschillende concepten met nagenoeg zelfde mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

Bedankt @Domba !
De groups-buy van @zonnepaneelxl heeft zeker mijn interesse, bedankt voor de tip.
Naar dat Deye ga ik ook eens kijken.

Het rendement is voor mij nog wel een vraagteken, elektrisch gezien.
Stel dat ik het via een Victron Multiplus 48/5000 laat lopen, en Seplos BMS, wat kan ik dan van een afgenomen kWh ongeveer terugleveren? 0,9 kWh of 0,8 kWh? Ik vraag het beste bij @zonnepaneelxl na, maar misschien kan jij ook jouw idee daarover geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
amp schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:58:
Bedankt @Domba !
De groups-buy van @zonnepaneelxl heeft zeker mijn interesse, bedankt voor de tip.
Naar dat Deye ga ik ook eens kijken.

Het rendement is voor mij nog wel een vraagteken, elektrisch gezien.
Stel dat ik het via een Victron Multiplus 48/5000 laat lopen, en Seplos BMS, wat kan ik dan van een afgenomen kWh ongeveer terugleveren? 0,9 kWh of 0,8 kWh? Ik vraag het beste bij @zonnepaneelxl na, maar misschien kan jij ook jouw idee daarover geven?
Staat allemaal in het topic. @Domba heeft het tot in detail beschreven. Van de Victron eigenaars is het wat summierder en lijkt het idd op die 20% roundtrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

Bedankt @bbbrumbrum .
20% verlies is wel behoorlijk wat lijkt mij, als dat het geval is bij Victron Multiplus.
Mij gaat het echter ook om eilandbedrijf, om nooit zonder stroom te hoeven zitten, en als er andere apparatuur is die hetzelfde kan, en efficiënter, dan neem ik dat graag in overweging. Ik heb nog veel te lezen merk ik, en ga dat zeker doen.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
amp schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:17:
Bedankt @bbbrumbrum .
20% verlies is wel behoorlijk wat lijkt mij, als dat het geval is bij Victron Multiplus.
Mij gaat het echter ook om eilandbedrijf, om nooit zonder stroom te hoeven zitten, en als er andere apparatuur is die hetzelfde kan, en efficiënter, dan neem ik dat graag in overweging. Ik heb nog veel te lezen merk ik, en ga dat zeker doen.😉
Als het om efficiëntie gaat zou een hybride omvormer misschien beter zijn. Dan heb je geen DC->AC, AC->DC, DC->AC omzetting maar alleen DC->DC, DC->AC omzetting. Scheelt een omzetting van DC naar AC en andersom. Ik dacht dat mijn SolaX een efficiëntie van 95% claimt.
Overigens heb je een best accupakket nodig om meerdere dagen zonder net door te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@amp Een belangrijk deel van het verlies is dat je met de aanschaf ervan er verbruikers bij krijgt die 24/7 continue aanstaan.
Maar het is vreselijk lastig om het redelijk te meten in werkelijke gebruiksituatie, laat staan vergelijken op het moment.
Ook gewone netgebonden omvormers verbruiken energie, alleen in de specs vindt je dat meestal ook niet terug,

De NL situatie met dynamische contract en salderen is best uniek, tov normaal ondersteunend gebruik of off-grid of enkel als noodstroom bij uitval.
Voor het gebruik maken van de uurtariefverschillen van dynamische uurtarief kom je buiten de main stream van de ontwikkelingen tot nu toe, waarbij voorheen de accu capaciteit maatgevend was.
De ontwikkeling en beschikbaarheid van Lithuim accu's voor DIY is gewoon heel snel gegaan, in 2021 was DIY met accubanken met honderden 18650 cellen nog best gewoon, in 2022 was voor DIY al de overstap naar 50-100Ah prismatic cellen (5kWh accu modules) en aan eind 2022 waren 280Ah cellen al heel gewoon met lange levensduur van duizenden cycles, de DIY behuizingen kwamen pas in 2023, want geheel zelfbouwen van scratch vergt nog wel de nodige kennis voor de materiaal keuzes.

Dat het snel is gegaan zie je ook aan het grote verschil tussen accu's voor complete systemen en DIY met hybride omvormers met vrije accukeuze, €500-1000/kWh versus €150-300/kWh.
Waarmee hybrides met thuisaccu ook ineens goed toepasbaar zijn voor situtaties met een stabiele netaansluiting en wat als piekcapaciteit gedacht is ineens gewoon als nominaal in te zetten vanwege de vele beschikbare cycles van een LFP-accu.

Voor 1x25A segment ik weet niet welke het meest efficient is, Victron of Deye.

Voor 3x25A heb ik een deel van het jaar, moeite met een Deye setup om de verlieswarmte kwijt te raken bij een paar uur op 15-17kW laden en ontladen, dat ik een airco/winterverwarming voor garage moet.installeren omdat ik daar mijn setup daar naar toe verhuis, ook meer m3 om ruimtetemperatuur beter stabiel te houden.

Vanuit mijn ervaring met prismatic cells is dat rond 0.2C (in 5 uur accu van vol naar leeg) een goed beheersbaar gebruik mogelijk is,
Daaronder bij bijv 0.1C zal je met externe verwarming de ruimte op ca 10 graden moeten houden in de winter, dat LFP-cellen niet te koud worden en tussen 0.2-0.5C zal je de ruimte moeten koelen dat de LFP-cellen niet te warm (>35graden) worden in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

ErnstvV schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Als het om efficiëntie gaat zou een hybride omvormer misschien beter zijn. Dan heb je geen DC->AC, AC->DC, DC->AC omzetting maar alleen DC->DC, DC->AC omzetting. Scheelt een omzetting van DC naar AC en andersom. Ik dacht dat mijn SolaX een efficiëntie van 95% claimt.
Overigens heb je een best accupakket nodig om meerdere dagen zonder net door te komen.
Merci @ErnstvV ,
Het is ook een beetje omdat de 7 oudere panelen die ik nu met micro-inverters aan elkaar knoop, zo prima werken. Ik zie iedere micro inverter toch ook als een "redundancy". Valt er eentje uit dan draait de rest nog. Direct van zon naar 230V heeft toch iets moois, en geen zorgen over langere kabels of aansluiten op een enkele inverter die lastig ver weg hangt.
Met het verlies van solar naar 220V had ik al vrede.

De gedachte aan een Victron Multiplus (bijna) ergens willekeurig op het net, die alles voor teruglevering en eilandbedrijf magisch aan elkaar knoopt, lijkt dan ideaal. Tot aan kennelijke omzettingsverliezen van 10% + 10%.
Voor eilandbedrijf in een noodsituatie prima, maar niet optimaal voor inkoop van laagtarief en verbruik bij hoogtarief.
Daarvoor is er kennelijk geen andere oplossing, tenzij er inverters met laadfunctie zijn die efficiënter werken?
Als die er zijn, kunnen die dan eilandbedrijf verzorgen zoals een Victron dat kan?
Ik spit het forum graag verder door, en word dan vast wijzer.

De panelen die ik op mijn huisdak wil, die kan ik aan een hybride omvormer (met accupakket) hangen zoals je stelt.
Mocht die geen eilandmodus aan kunnen, dan zou een bescheiden Victron met een kleine accu erbij een oplossing kunnen zijn, bedenk ik mij.
Hmmm, en zou zo'n "mini-Victron Multiplus" dan niet ook voor de hybride omvormer quasi "het net" overeind kunnen houden (retorisch)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 22:46
Omzet verlies heb je ook bij andere omvormers @amp.

Helaas kom je daar niet onderuit, voor Victron kan je in het zelfbouw en Victron topic grafiek zien bij welk vermogen de MP2 48/5000 het zuinigst is.

Mijn Growatt PV omvormer claimt ook +95% maar dat haalt ie ook niet terwijl dit een apparaat is zonder transformator erin.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
amp schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Merci @ErnstvV ,
Het is ook een beetje omdat de 7 oudere panelen die ik nu met micro-inverters aan elkaar knoop, zo prima werken. Ik zie iedere micro inverter toch ook als een "redundancy". Valt er eentje uit dan draait de rest nog. Direct van zon naar 230V heeft toch iets moois, en geen zorgen over langere kabels of aansluiten op een enkele inverter die lastig ver weg hangt.
Met het verlies van solar naar 220V had ik al vrede.

De gedachte aan een Victron Multiplus (bijna) ergens willekeurig op het net, die alles voor teruglevering en eilandbedrijf magisch aan elkaar knoopt, lijkt dan ideaal. Tot aan kennelijke omzettingsverliezen van 10% + 10%.
Voor eilandbedrijf in een noodsituatie prima, maar niet optimaal voor inkoop van laagtarief en verbruik bij hoogtarief.
Daarvoor is er kennelijk geen andere oplossing, tenzij er inverters met laadfunctie zijn die efficiënter werken?
Als die er zijn, kunnen die dan eilandbedrijf verzorgen zoals een Victron dat kan?
Ik spit het forum graag verder door, en word dan vast wijzer.

De panelen die ik op mijn huisdak wil, die kan ik aan een hybride omvormer (met accupakket) hangen zoals je stelt.
Mocht die geen eilandmodus aan kunnen, dan zou een bescheiden Victron met een kleine accu erbij een oplossing kunnen zijn, bedenk ik mij.
Hmmm, en zou zo'n "mini-Victron Multiplus" dan niet ook voor de hybride omvormer quasi "het net" overeind kunnen houden (retorisch)?
De hybride omvormers die ik bekeken heb (Huawei, SolaX) hebben een aparte aansluiting voor EPS, of te wel noodstroom. Zodra de netspanning weg valt, gaan ze over die aansluiting energie leveren. Om hier dus je hele huis mee te kunnen voeden zal je in de meterkast een omschakeling moeten maken waarmee je je huis voedt vanaf het net of bij stroomuitval vanaf de omvormer. Ze stoppen dus met terug leveren als het net weg valt. Dit is ook noodzakelijk aangezien je anders bij uitval van het net, je hele buurt van energie gaat proberen te voorzien.
Je moet ook nog in de gaten houden hoeveel vermogen er terug geleverd kan worden op deze poort, soms net genoeg voor een koelkast, soms gewoon genoeg voor je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:39
ErnstvV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 05:52:
[...]

De hybride omvormers die ik bekeken heb (Huawei, SolaX) hebben een aparte aansluiting voor EPS, of te wel noodstroom. Zodra de netspanning weg valt, gaan ze over die aansluiting energie leveren. Om hier dus je hele huis mee te kunnen voeden zal je in de meterkast een omschakeling moeten maken waarmee je je huis voedt vanaf het net of bij stroomuitval vanaf de omvormer. Ze stoppen dus met terug leveren als het net weg valt. Dit is ook noodzakelijk aangezien je anders bij uitval van het net, je hele buurt van energie gaat proberen te voorzien.
Je moet ook nog in de gaten houden hoeveel vermogen er terug geleverd kan worden op deze poort, soms net genoeg voor een koelkast, soms gewoon genoeg voor je hele huis.
Ik dacht dat alleen Fronius die noodstroomvoorziening had, ik heb i.i.g. geen andere merken kunnen vinden. Of is dat sinds kort dat Huawei en SolaX dit hebben?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er zijn ook omvormers die gedeeltelijk noodstoom kunnen leveren zoals die van APS.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 02-10-2023 11:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

Domba schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:39:
@amp Een belangrijk deel van het verlies is dat je met de aanschaf ervan er verbruikers bij krijgt die 24/7 continue aanstaan.
Maar het is vreselijk lastig om het redelijk te meten in werkelijke gebruiksituatie, laat staan vergelijken op het moment.
Ook gewone netgebonden omvormers verbruiken energie, alleen in de specs vindt je dat meestal ook niet terug,

De NL situatie met dynamische contract en salderen is best uniek, tov normaal ondersteunend gebruik of off-grid of enkel als noodstroom bij uitval.
Voor het gebruik maken van de uurtariefverschillen van dynamische uurtarief kom je buiten de main stream van de ontwikkelingen tot nu toe, waarbij voorheen de accu capaciteit maatgevend was.
De ontwikkeling en beschikbaarheid van Lithuim accu's voor DIY is gewoon heel snel gegaan, in 2021 was DIY met accubanken met honderden 18650 cellen nog best gewoon, in 2022 was voor DIY al de overstap naar 50-100Ah prismatic cellen (5kWh accu modules) en aan eind 2022 waren 280Ah cellen al heel gewoon met lange levensduur van duizenden cycles, de DIY behuizingen kwamen pas in 2023, want geheel zelfbouwen van scratch vergt nog wel de nodige kennis voor de materiaal keuzes.

Dat het snel is gegaan zie je ook aan het grote verschil tussen accu's voor complete systemen en DIY met hybride omvormers met vrije accukeuze, €500-1000/kWh versus €150-300/kWh.
Waarmee hybrides met thuisaccu ook ineens goed toepasbaar zijn voor situtaties met een stabiele netaansluiting en wat als piekcapaciteit gedacht is ineens gewoon als nominaal in te zetten vanwege de vele beschikbare cycles van een LFP-accu.

Voor 1x25A segment ik weet niet welke het meest efficient is, Victron of Deye.

Voor 3x25A heb ik een deel van het jaar, moeite met een Deye setup om de verlieswarmte kwijt te raken bij een paar uur op 15-17kW laden en ontladen, dat ik een airco/winterverwarming voor garage moet.installeren omdat ik daar mijn setup daar naar toe verhuis, ook meer m3 om ruimtetemperatuur beter stabiel te houden.

Vanuit mijn ervaring met prismatic cells is dat rond 0.2C (in 5 uur accu van vol naar leeg) een goed beheersbaar gebruik mogelijk is,
Daaronder bij bijv 0.1C zal je met externe verwarming de ruimte op ca 10 graden moeten houden in de winter, dat LFP-cellen niet te koud worden en tussen 0.2-0.5C zal je de ruimte moeten koelen dat de LFP-cellen niet te warm (>35graden) worden in de zomer.
@Domba , bedankt voor jouw heldere uiteenzetting.
De noodzaak om de cellen op temperatuur te houden is iets waarmee ik rekening moet houden. Ik heb het idee om het buitenshuis in een garage onder te brengen, en dan is temperatuursbeheersing wel nodig. Aardig is dan wel weer, dat het omzettingsverlies als warmte weer nuttig is.
Leuk vind ik het, om e.e.a. uit te proberen. Of een PV installatie zich nu snel of langzaam terugverdient, is dan bijzaak. Met de mogelijkheid van eilandbedrijf komt er sowieso een stukje zekerheid voor terug. Het is geen onverstandige investering lijkt ook mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

Jazsie schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:38:
Omzet verlies heb je ook bij andere omvormers @amp.

Helaas kom je daar niet onderuit, voor Victron kan je in het zelfbouw en Victron topic grafiek zien bij welk vermogen de MP2 48/5000 het zuinigst is.

Mijn Growatt PV omvormer claimt ook +95% maar dat haalt ie ook niet terwijl dit een apparaat is zonder transformator erin.
Bedankt @Jazsie , ik heb voor mijn oudere 280Wp panelen micro inverters gekocht, om die nu eindelijk eens aan te kunnen sluiten en meteen profijt te hebben. Ze komen op een paar schuurdakjes, en zonder centrale controller of inverter is de bekabeling eenvoudig.
Het verlies bij de omzettingen vind ik geen echt probleem. De zon komt gratis op, en een extra paneel is wel weer goed om de verliezen goed te maken. Wel wil ik nu meteen een goede keuze maken en efficiënte apparatuur aanschaffen. De mogelijkheid van eilandbedrijf is voor mij toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp

amp

ErnstvV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 05:52:
[...]

@ErnstvV , dan hebben die hybride omvormers in principe dus de eilandbedrijf mogelijkheid die ik graag heb. Ik ga eens kijken of ik dan nog iets mis als ik daarvoor kies in plaats van voor een Victron Multiplus. De uitgang zou voor mij beperkt kunnen blijven als nood-backup voor het hoogstnodige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@amp Noodstroom wil niet direct zeggen dat je ook uit accu terug kunt leveren aan het net als ook dat lang niet altijd omschakeling van net in miliseconden gaat als voor Vitron of Deye die met low voltage 48V accu werken

Mijn kennis van1 fase hybride's is beperkt en geen ervaring ermee met dynamisch
Solax is dacht ik geen 48V en omschakeling van net naar eiland bedrijf die enkele seconden duurt.
Sofar kan met dynamisch, voor ervaring zou je daar beter @thehog of @PCJR kunnen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Ik dacht dat alleen Fronius die noodstroomvoorziening had, ik heb i.i.g. geen andere merken kunnen vinden. Of is dat sinds kort dat Huawei en SolaX dit hebben?
De SMA STP-SE (Smart Energy) hybride omvormers kunnen dit ook. Deze zijn sinds vorig jaar op de markt en kunnen "standalone" werken als een gewone PV omvormer. Maar ook als hybride omvormer met een gekoppelde (hoog voltage) batterij. Niet alle merken/types batterijen worden ondersteund en zelfbouw batterijen worden officieel ook niet ondersteund. Zie de SMA website voor een compatibiliteitslijst.

De STP-SE heeft een ingebouwde ATS voor noodstroomvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Franciesco schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

De SMA STP-SE (Smart Energy) hybride omvormers kunnen dit ook. Deze zijn sinds vorig jaar op de markt en kunnen "standalone" werken als een gewone PV omvormer. Maar ook als hybride omvormer met een gekoppelde (hoog voltage) batterij. Niet alle merken/types batterijen worden ondersteund en zelfbouw batterijen worden officieel ook niet ondersteund. Zie de SMA website voor een compatibiliteitslijst.

De STP-SE heeft een ingebouwde ATS voor noodstroomvoorziening.
De SMA zie ik alleen als 3-fase dus vandaar dat ik die niet ben tegengekomen, want ik zocht een 1-fase omvormer. Dus onlangs maar de Fronius gekocht en heb hier in het buitengebied, met regelmatig stroomuitval door onderhoud of storing, al profijt van gehad. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@PeterZ(on) is de Fronsius 1 fase alleen noodstroom of kan je er ook mee handelen op dynamisch contract zoals een Deye of Sofar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Domba schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:06:
@PeterZ(on) is de Fronsius 1 fase alleen noodstroom of kan je er ook mee handelen op dynamisch contract zoals een Deye of Sofar?
Oef, geen idee en nog nooit naar gekeken want dat heeft (nog) niet mijn aandacht zolang ik kan salderen. Maar je kunt er zoveel bij instellen dat zoiets misschien ook wel kan. Ik zie in de handleiding o.a. terugleverbegrenzing en dynamische vermogensregeling of is dat iets anders.

Mijn insteek was een omvormer die bij netuitval een noodstroom functie had zonder accu en de Fronius die ik in een video tegenkwam had dit, dus die moest ik hebben. En uiteraard moest je er wel een accu op aan kunnen sluiten, dat laatste is nu de volgende stap maar dat heeft geen haast. Accu's worden misschien nog goedkoper en evt ook 0%btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

De SMA zie ik alleen als 3-fase dus vandaar dat ik die niet ben tegengekomen, want ik zocht een 1-fase omvormer. Dus onlangs maar de Fronius gekocht en heb hier in het buitengebied, met regelmatig stroomuitval door onderhoud of storing, al profijt van gehad. :)
Klopt inderdaad dat de STP-SE 3-fasen is. SMA heeft sinds kort ook een 1 fase hybride omvormer: de Sunny Boy Smart Energy. Maar ik heb begrepen dat de huidige versie nog geen noodstroomvoorziening bevat. Dit zou wel komen, maar wanneer is mij onbekend en kan SMA misschien al wel vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

In ieder geval sinds een jaar, kan ook langer zijn. Bij SolaX in ieder geval de Hybrid G4 versie heeft het. Oudere ook wel maar dan kwam er nog wat extern schakelspul bij, bij de G4 heb je alleen wat in de meterkast nodig dat je bij alle andere merken ook nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Domba schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:00:
@amp Noodstroom wil niet direct zeggen dat je ook uit accu terug kunt leveren aan het net als ook dat lang niet altijd omschakeling van net in miliseconden gaat als voor Vitron of Deye die met low voltage 48V accu werken

Mijn kennis van1 fase hybride's is beperkt en geen ervaring ermee met dynamisch
Solax is dacht ik geen 48V en omschakeling van net naar eiland bedrijf die enkele seconden duurt.
Sofar kan met dynamisch, voor ervaring zou je daar beter @thehog of @PCJR kunnen vragen
Het SolaX hoogspanning systeem schakelt ook gewoon in 10mSec om, dus een stuk sneller dan enkele seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErnstvV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

In ieder geval sinds een jaar, kan ook langer zijn. Bij SolaX in ieder geval de Hybrid G4 versie heeft het. Oudere ook wel maar dan kwam er nog wat extern schakelspul bij, bij de G4 heb je alleen wat in de meterkast nodig dat je bij alle andere merken ook nodig hebt.
Wat heb je in de meterkast nodig behalve een automaat en een aardlekschakelaar?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kWh meter en/of netverbreekrelais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:06:
Bij Victron heb je geen apparte netverbreekrelais nodig, dus dat kan niet het juiste antwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Precies, je hebt beiden nodig voor noodstroom. Zonder noodstroom alleen een meter, of stroomklemmen gebruiken (die meegeleverd worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Het idee is dat je de PV omvormer met batterij in serie plaatst met de groepenkast.

Netaansltuiting ---- Omvormer ----- Groepenkast

Als je off-grid wilt werken hoeft de omvormer enkel zijn input af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
John245 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Bij Victron heb je geen apparte netverbreekrelais nodig, dus dat kan niet het juiste antwoord zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe een Victron voorkomt dat er bij uitval van de spanning niet aan de hele buurt geleverd wordt. Gaat daar normaal gesproken alle stroom doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:39
Een victron heeft daar voor een beveiliging ingebouwd, en je kun ook kiezen voor geheel overname, dan gaat alle stroom van het grid ook door je victron. Of je gebruikt het voor een aantal kritische groepen apart te schakelen.
Zie plaatje:
https://cdn.webshopapp.co...-35-32-mppt-250-70-gx.jpg

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Deye ook geen relais nodig, wel externe sturing nodig om dynamich maximaal te benutten.

Vitron is inmiddels bezig met een beta voor dynamische ESS, zodat je niet apart day ahead uurprijzen hoeft op te halen en vanuit home automatesering hoeftaan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErnstvV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe een Victron voorkomt dat er bij uitval van de spanning niet aan de hele buurt geleverd wordt. Gaat daar normaal gesproken alle stroom doorheen?
Bij Mij gaat alle stroom er doorheen. En spanningonderbreking getest en er staat inderdaad geen spanning aan de ingaande AC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Deye ook geen relais nodig, wel externe sturing nodig om dynamich maximaal te benutten.

Vitron is inmiddels bezig met een beta voor dynamische ESS, zodat je niet apart day ahead uurprijzen hoeft op te halen en vanuit home automatesering hoeftaan te sturen.
Ik doe mee aan de beta. Ik zie nog wel een aantal verbeterpunten :) Maar de komende uren wel ff lekker verdienen. Inkoop 17 cent Verkoop 47 cent.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 02-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
ErnstvV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:30:
[...]

Ik doe het half/half. Drie fase slupers zoals laadpaal, kookplaten en heaters van warmtepompen zitten voor de omvormer, rechtstreeks aan de netvoeding. De rest van het huis zit achter de omvormer. Bij uitval van netspanning kan je dan niet koken of de auto laden, wel heb je overal licht en doet de koelkast het nog.
Wasmachine/waterkoker doen het ook nog, daarvan moet je bij uitval van netvoeding zelf inschatten of het gebruik er van slim is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Ik doe het half/half. Drie fase slupers zoals laadpaal, kookplaten en heaters van warmtepompen zitten voor de omvormer, rechtstreeks aan de netvoeding. De rest van het huis zit achter de omvormer. Bij uitval van netspanning kan je dan niet koken of de auto laden, wel heb je overal licht en doet de koelkast het nog.
Wasmachine/waterkoker doen het ook nog, daarvan moet je bij uitval van netvoeding zelf inschatten of het gebruik er van slim is.
Niks zo vervelend als dat je een lekkere tournedos aan het bakken ben en na 30 seconden valt de stroom uit.

Maar ik begrijp de keuze wel om deze er voor te zetten. Maar dat zou hier de elektrische installatie nog complexer maken als deze nu al is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:29
jadjong schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Vanwaar deze keuze? Als je ze erachter gezet had, heb je over het algemeen minder aan te passen aan de meterkast en kan je zelf beslissen (omzetten automaat) of je de apparatuur wel of niet wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Vanwaar deze keuze? Als je ze erachter gezet had, heb je over het algemeen minder aan te passen aan de meterkast en kan je zelf beslissen (omzetten automaat) of je de apparatuur wel of niet wilt gebruiken?
En het gecontroleerd spanningsloos maken is beter voor de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Niek_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Meterkast is nieuw. Ene kant hoofdschakelaar netvoeding met alle energieslurpers, aftak naar omvormer en nog een los groepje zodat je in ieder geval spanning hebt voor een werklampje als de omvormer in storing staat. :P Andere kant retour omvormer met de gebruiksgroepen van 16A of minder. Bovenin alles op rijgklemmen zodat je nog groepen van de ene naar de andere kant zou kunnen verplaatsen als dat gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Meterkast is nieuw. Ene kant hoofdschakelaar netvoeding met alle energieslurpers, aftak naar omvormer en nog een los groepje zodat je in ieder geval spanning hebt voor een werklampje als de omvormer in storing staat. :P Andere kant retour omvormer met de gebruiksgroepen van 16A of minder. Bovenin alles op rijgklemmen zodat je nog groepen van de ene naar de andere kant zou kunnen verplaatsen als dat gewenst is.
Hier de Victron tussen twee (2) SFT440's zoals beschreven in de handleiding. Kunnen we het hele systeem bypassen.

Maar op de SAP zit ook nog een WCD dus keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ik vond de SFT bij installatie te duur omdat ik vooral prijzen van 220.- per stuk kreeg. Nu ze via Amazon voor minder dan 50.- te krijgen zijn kan het er altijd nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:25

HermanGast

Exige GT3

Komende maand naar 3 fasen uitbreiden met 2 extra MP2-3000. En dan meteen een groepje maken voor die apparaten die ik ook van stroom wil voorzien als het net wegvalt. Dat zijn er maar een paar. Diepvries, router, laptop en NAS.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:06:
Ik vond de SFT bij installatie te duur omdat ik vooral prijzen van 220.- per stuk kreeg. Nu ze via Amazon voor minder dan 50.- te krijgen zijn kan het er altijd nog tussen.
Hier Euro 128 voor vier (4) stuks betaald. Voor 220 wil ik ze wel bij de mensen gaan monteren :) Doe ik er ook wel de soepele draad en adereindhulzen bij :)

[ Voor 15% gewijzigd door John245 op 02-10-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:39
HermanGast schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:07:
Komende maand naar 3 fasen uitbreiden met 2 extra MP2-3000. En dan meteen een groepje maken voor die apparaten die ik ook van stroom wil voorzien als het net wegvalt. Dat zijn er maar een paar. Diepvries, router, laptop en NAS.
Ik heb eigenlijk alle IT dingen al achter een UPS hangen (meterkast en server kast) dus daar voor nog niet echt nodig.

Maar het concept van victron lijkt me goede basis voor toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 02-10-2023 20:23 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
John245 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

Bij Mij gaat alle stroom er doorheen. En spanningonderbreking getest en er staat inderdaad geen spanning aan de ingaande AC kant.
Aha, duidelijk, dank je voor voor de toelichting. Blijkbaar een handig systeem, dat hebben ze mooi gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
bbbrumbrum schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Staat allemaal in het topic. @Domba heeft het tot in detail beschreven. Van de Victron eigenaars is het wat summierder en lijkt het idd op die 20% roundtrip.
Dit hangt zwaar af van de load, deze omvormers zijn vreselijk inefficiënt bij lage vermogens. Maar vanaf 5% belasting begint de efficiency aardig op te lopen in mijn geval, meest efficiënt zijn ze bij ongeveer 30-40% belasting, maar ook daarboven doen ze het gewoon goed ten opzichte van lage vermogens

In geval van kopen/verkopen met dynamische tarieven is dit dus niet zo'n probleem. Bij het laden van mijn batterijen zijn alle 3 de omvormers ongeveer belast met 50-60% en tuffen ze op zo'n 96,8% rendement DC/AC. Van AC naar DC zijn ze wat minder efficient.
op mn BMS zie ik dat charged/discharged ook op zo'n 97% uit komt

Round trip van ac -> dc -> battery -> dc -> ac komt dan uit op
0,942 * 0.97 * 0,968. Oftewel 88,45% round trip efficiëncy.

Maar als ik kijk bij mijn huidige belasting, van 1760W met ongeveer 400-700 per fase (4% tot 7% van de capaciteit van de omvormer), zit ik op 91% efficiency alleen al voor DC -> AC

Als je dus echt de hele dag je net verbruik op 0 wilt hebben, en self-sufficient wilt zijn, dan zijn ze niet de beste omvormers als je niks geeft om de UPS functie en hoe goed ze omgaan met piek vermogens als je in "off grid" modus zit, naast de software en betrouwbaarheid. Dit is voornamelijk vanwege de gigantische trafo die er in zit.

Kleinere multiplus II modellen hebben over het algemeen een betere low load efficiency, maar halen helaas ook onder ideale condities niet zo hoge efficiency als de grotere modellen.

Overigens speelt temperatuur hier ook zwaar aan mee, ik had ze eerst in een (vrij grote) trappenkast hangen met ventilatie vanaf de WTW (130m3/h). Maar toch werd het ruim 35C in deze kast. Ik heb ze nu in een nieuw bijgebouw gezet waar ze in een ruimte van 20m2 staan, waarvan deze specifieke ruimte alleen al geventileerd wordt met 175m3/h door een wtw. Hierdoor is de omgevingstemperatuur een stuk koeler voor de omvormers en zorgt het direct voor verwarming in de winter, wat door de wtw herverdeeld wordt naar ook de andere ruimtes. In de zomer loopt de temperatuur eigenlijk alleen op tot max de buitentemperatuur maar meer dan een graad warmer ook niet.

Wat zijn round trip effiiciencies die anderen halen die hier een setup hebben van welk merk dan ook?

EDIT: correctie voor charge efficiency (is lager dan discharge)

[ Voor 18% gewijzigd door marco282 op 17-10-2023 13:22 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
marco282 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Dit hangt zwaar af van de load, deze omvormers zijn vreselijk inefficiënt bij lage vermogens. Maar vanaf 5% belasting begint de efficiency aardig op te lopen in mijn geval, meest efficiënt zijn ze bij ongeveer 30-40% belasting, maar ook daarboven doen ze het gewoon goed ten opzichte van lage vermogens

In geval van kopen/verkopen met dynamische tarieven is dit dus niet zo'n probleem. Bij het laden van mijn batterijen zijn alle 3 de omvormers ongeveer belast met 50-60% en tuffen ze op zo'n 96,8% rendement AC/DC en DC/AC.
op mn BMS zie ik dat charged/discharged ook op zo'n 97% uit komt

Round trip van ac -> dc -> battery -> dc -> ac komt dan uit op
0,968 * 0.97 * 0,968. Oftewel 91,8% round trip efficiëncy.

Maar als ik kijk bij mijn huidige belasting, van 1760W met ongeveer 400-700 per fase (4% tot 7% van de capaciteit van de omvormer), zit ik op 91% efficiency alleen al voor DC -> AC

Als je dus echt de hele dag je net verbruik op 0 wilt hebben, en self-sufficient wilt zijn, dan zijn ze niet de beste omvormers als je niks geeft om de UPS functie en hoe goed ze omgaan met piek vermogens als je in "off grid" modus zit, naast de software en betrouwbaarheid. Dit is voornamelijk vanwege de gigantische trafo die er in zit.

Kleinere multiplus II modellen hebben over het algemeen een betere low load efficiency, maar halen helaas ook onder ideale condities niet zo hoge efficiency als de grotere modellen.

Wat zijn round trip effiiciencies die anderen halen die hier een setup hebben van welk merk dan ook?
81% 3 x MultiPlus-II laden en ontladen met 9600W.

Welke set-up heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
John245 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:33:
[...]

81% 3 x MultiPlus-II laden en ontladen met 9600W.

Welke set-up heb jij?
Ik heb een correctie in mijn berekening gezet, ik had 2x de discharge efficiency gebruikt in plaats van de charge efficiency te gebruiken. Die is namelijk lager dan de discharge. Gemeten efficiencies zijn overigens bij 17KW load, dus +/- 5600 per fase

Maar ik gebruik 3x 48v multiplus II - 10KVA i.c.m. 16 * 200AH 25.7v LFP

[ Voor 7% gewijzigd door marco282 op 16-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
marco282 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:41:
[...]
Ik heb een correctie in mijn berekening gezet, ik had 2x de discharge efficiency gebruikt in plaats van de charge efficiency te gebruiken. Die is namelijk lager dan de discharge. Gemeten efficiencies zijn overigens bij 17KW load, dus +/- 5600 per fase

Maar ik gebruik 3x 48v multiplus II - 10KVA i.c.m. 16 * 200AH 25.7v LFP
Wat gebruik je nu voor de percentages, waarden uit een tabel of efficientie curve of werkelijk gemeten waarden met CT clamps en E-meters?.

Alle getallen die ik heb gepost zijn enkel gemeten waarden in "normaal" gebruik, 100W tot 17,4kW aan verbruikers en teruglevering tot 12kW van een enkele Deye +29kWh accu, niets komt uit een tabel of effecientiecurve.

(Mijn 2e Deye + 14kWh Accu zit niet in het zelfde huisnet, als straks alles verhuist is, wordt wel 1 accu bank en 1 huisnet , maar wordt 2e Deye vanuit HA enkel alleen ingeschakeld (zal waarschijnlijk primitief zijn met een finger bot, heb nog geen beter oplossing gevonden) als die nodig is, een Deye verbruikt 25W idle zonder accu-mode of PV actief , daar komt tenminste 60W bij met accu mode actief, die probeer ik te besparen als extra 12kW vermogen niet nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Domba schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:43:
[...]

Wat gebruik je nu voor de percentages, waarden uit een tabel of efficientie curve of werkelijk gemeten waarden met CT clamps en E-meters?.

Alle getallen die ik heb gepost zijn enkel gemeten waarden in "normaal" gebruik, 100W tot 17,4kW aan verbruikers en teruglevering tot 12kW van een enkele Deye +29kWh accu, niets komt uit een tabel of effecientiecurve.

(Mijn 2e Deye + 14kWh Accu zit niet in het zelfde huisnet, als straks alles verhuist is, wordt wel 1 accu bank en 1 huisnet , maar wordt 2e Deye vanuit HA enkel alleen ingeschakeld (zal waarschijnlijk primitief zijn met een finger bot, heb nog geen beter oplossing gevonden) als die nodig is, een Deye verbruikt 25W idle zonder accu-mode of PV actief , daar komt tenminste 60W bij met accu mode actief, die probeer ik te besparen als extra 12kW vermogen niet nodig is)
Dit gaat om gemeten waardes, redenatie komt uit de efficiency curve maar de waardes zijn door mijzelf gemeten bij 17KW laden/ontladen.

AC vermogen in/out gemeten door de EM540 RS485, hier komt je totale efficiency natuurlijk uit.

Batterij roundtrip efficiency gemeten door de BMS zelf, kwh charged en kwh discharged. Hierdoor kan ik onderscheid maken hoeveel van de totale efficiency verloren gaat in de batterij zelf en wat de AC->DC effieicny is en de DC->AC efficiency

Maar bij dagelijks gebruik geloof ik wel dat de verliezen 20% zijn (als je niet continu in de higher loads zit waarbij die efficient is).

Ik draai overigens het systeem niet voor financieel gewin, maar meer voor het idee. Ik laad meestal tijdens goedkoopste 4 uren afhankelijk van mijn verbruik van de dag en de verwachte PV opbrengst en ontlaad tijdens de 2 duurste uren. De rest van de dag probeert die mn net op 0 te houden.

Dat net op 0 houden zal bij mij ook niet efficiënt zijn aangezien die dan continu 1500-3000w moet leveren wat vrij inefficient is bij mijn omvormers.

[ Voor 27% gewijzigd door marco282 op 17-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
marco282 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:19:
Maar bij dagelijks gebruik geloof ik wel dat de verliezen 20% zijn (als je niet continu in de higher loads zit waarbij die efficient is).
Ik heb onlangs een proef gedaan. Zie deze bijdrage:
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:22:
Om 02:00 uur was de SoC 30% (mijn ondergrens). Om 09:00 uur weer 30%. Dat is dus een volledige cyclus binnen de toegestane grenzen. Er is geen invloed van zonne-energie.

Conversie verlies: (13 - 8,12 - 1,07) / 13 = 29,3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
marco282 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Dit gaat om gemeten waardes, redenatie komt uit de efficiency curve maar de waardes zijn door mijzelf gemeten bij 17KW laden/ontladen.

AC vermogen in/out gemeten door de EM540 RS485, hier komt je totale efficiency natuurlijk uit.
In Deye setup heb ik geen EM540 omdat ik 24/7 alle verbruik voed vanuit accu/PV alles als essentiele verbruiker, behalve 2e Deye
Batterij roundtrip efficiency gemeten door de BMS zelf, kwh charged en kwh discharged. Hierdoor kan ik onderscheid maken hoeveel van de totale efficiency verloren gaat in de batterij zelf en wat de AC->DC effieicny is en de DC->AC efficiency

Ik moet je teleurstellen voor 1e Deye met 29kWh accu zit op ongeveer de helft. eff 90.5% incl verlies in de accu. Het vermoeden is dat de DC-DC omzetting daar een groot aandeel in heeft. (verschoven teruglevering van PV-opwek (<25% is handel, afname later tegen betere uurprijs teruggeleveren))

1-1-23 tot uur geleden
Verbruik 6667.6 kwh PV*) 7987.5 kwh Afname 3677.8 kwh Export 3889.4 kwh eff. 90.50%
Ik bereken wel batterij verlies( Accu charge 6472.2 kwh Discharge 6190 kwh eff. 95.64) maar deze zit gewoon in overall verlies bij mij.
Die 9,5% verlies is wel 1108kWh, (282,2kWh Accu, ~465kWh Deye eigenverbruik en ~360kWh omzet verliezen)

Enigste verbruikers die niet in verbruik zitten zijn P1 poort uitlezing en 2e Deye
*) PV 1e Deye heeft variabele hoeveelheid PV over het jaar
8 strings op moment; 3 hebben eigen omvormer en zitten op MI ingang van een Deye , via ATS vanuit HA om schakelen van 1e Deye naar 2e Deye, (ben nog opzoek naar 8 CT's voor op de strings om DC vermogen om deze onafhankelijk van omvormer in HA te krijgen)

2e Deye wil ik komende winter inzetten om getallen te hebben voor de DC-DC , AC-DC en DC-AC verliezen, om uit te splitsen voor de sturing

1e en 2e Deye zitten nu nog rechtstreeks op zelfde slimme meter, geen verbruikers er tussen, setup is voor een SAP-aansluiting die er nog niet is.
Was oorspronkelijk niet het plan maar een Deye heeft veel meer fase scheef belasting beschikbaar in eiland mode dan ik verwachtte of uit datasheet had gehaald, tot 11kW piek belasting op 1 fase is ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
Ik draai overigens het systeem niet voor financieel gewin, maar meer voor het idee. Ik laad meestal tijdens goedkoopste 4 uren afhankelijk van mijn verbruik van de dag en de verwachte PV opbrengst en ontlaad tijdens de 2 duurste uren. De rest van de dag probeert die mn net op 0 te houden.

Dat net op 0 houden zal bij mij ook niet efficiënt zijn aangezien die dan continu 1500-3000w moet leveren wat vrij inefficient is bij mijn omvormers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Voor alle solaredge home hub of rws gebruikers,

Ipv dure solaredge home battery van 4.8 kw te gebruiken a nieuwprijs 2800-

https://www.nkon.nl/pylon...VAmzGPuZfP4xoCfTMQAvD_BwE

3 stuks in te stellen als protocol lv14BYD

Werkt perfect kost de helft 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Flopiepower schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:40:

Welke omvormer gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik probeer inzichtelijk te maken in welk scenario een thuisbatterij eventueel financieel nut kan hebben om mijn buikgevoel te bevestigen dat het waarschijnlijk zwaar tegenvalt. Wat zijn reële verwachtingen omtrent verhoging eigen verbruik door de batterij?

Ik heb 2 nu deze 2 scenarios bedacht:
  1. pessimistisch (realistisch?): jaarlijks @60% van de dagen 1x een volledige laad/ontlaad cyclus van 1.5kWh opslag en verbruik van eigen stroom
  2. erg optimistisch: als 1 maar dan 2x en volledige laad/ontlaad cyclus van 2.5kWh.Nb in dit scenario is de batterij na 11 jaar end of life - heeft z'n maximaal aantal laadcycli bereikt (enphase)
Situatie: geen EV, geen WP, wel PV Enphase 4000kWh/jaar opwek, 2500kWh import, en 3000kWh terugleveren (dus 25% eigen verbruik).
  • Scenario 2 geeft 16 jaar terugverdientijd uitgaande van 6K investering in accu+installatie en dat is meer dan de 11 jaar tot EOL,
  • Scenario 1 geeft geen zinvolle terugverdientijd.
Ga je uit van wel saldering in welke verhouding dan ook, dan heeft investeren in accu helemaal geen zin.

Lijkt dit ergens op?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Boeryepes Beschik je ook over dagelijkse gegevens over je dagelijkse teruglevering en afname van het net?
Zo niet dan zou je zelf in Excel natuurlijk wel een schatting kunnen maken hoeveel productie je dagelijks hebt door het jaar heen.

Ik vind het geen gekke aanname om te zeggen op dagen dat je teruglevering hebt, dat je die teruglevering zou kunnen terugbrengen met het maximum van je batterijgrootte danwel de import die je die dan nog hebt. Dus dat je 1 batterijlading kunt afromen en zelf gebruiken, maar nooit meer dan de import die je momenteel hebt.

Als ik kijk naar je hoeveelheid eigen gebruik dan gaat er vrij veel het net op. Dus je zou best meer dan 60% van de tijd je batterij kunnen volladen vermoed ik dan.

Maar zoals je zelf al aangeeft.. zelfs scenario 2 is al niet lonend. Laat staan scenario 1 of een iets positievere versie van 1.

Onlangs op Tweakers nog in een filmpje uitgelegd, en ook andere bronnen geven telkens aan- thuisbatterijen zijn momenteel voor de meeste mensen nog niet lonend. Alleen als je heel goedkoop kunt kopen (zelf bouwen) en dan moet je eigenlijk ook nog gaan handelen tussen goedkope en dure uren met een dynamisch contract, om er meer uit te halen. Wat potentieel negatief kan werken voor de belasting op het stroomnetwerk dus of je dat wilt is ook nog de vraag.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
mddd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:56:
@Boeryepes Beschik je ook over dagelijkse gegevens over je dagelijkse teruglevering en afname van het net?
Zo niet dan zou je zelf in Excel natuurlijk wel een schatting kunnen maken hoeveel productie je dagelijks hebt door het jaar heen.

Ik vind het geen gekke aanname om te zeggen op dagen dat je teruglevering hebt, dat je die teruglevering zou kunnen terugbrengen met het maximum van je batterijgrootte danwel de import die je die dan nog hebt. Dus dat je 1 batterijlading kunt afromen en zelf gebruiken, maar nooit meer dan de import die je momenteel hebt.

Als ik kijk naar je hoeveelheid eigen gebruik dan gaat er vrij veel het net op. Dus je zou best meer dan 60% van de tijd je batterij kunnen volladen vermoed ik dan.
De 60% is idd. grofmazig gebaseerd op mijn dagelijkse waardes.

En dank voor je snelle reactie.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 23:02

Zenix

BOE!

Boeryepes schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Daar ben ik ook geweest en die verwees (meen ik) naar deze + die andere is van een andere TS (dus geen algemeen topic meen ik)
Dit topic gaat meer over het salderen en wat er mee gaat gebeuren in de toekomst. Dat topic waar ik naar linkte gaat daar wel over, staan ook diverse berekeningen in, dat lijkt over te zijn gegaan naar een algemeen topic. verplaatst :)

Met je berekening van thuisbatterij moet je ook rekening houden met dynamische tarieven eventueel, daar verdienen mensen op dit moment aan, maar over het algemeen is het niet terug te verdienen, tenzij de prijzen van batterijen omlaag gaan en er bijvoorbeeld subsidie komt.

In HA kan je ook een batterij simulatie doen https://github.com/hif2k1/battery_sim (wat ook in het thuisaccu topic naar voren was gekomen)

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 23-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Boeryepes schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Daar ben ik ook geweest en die verwees (meen ik) naar deze + die andere is van een andere TS (dus geen algemeen topic meen ik)
Dit is toch iets voor thuisaccu topic,
Salderen is beperkt tot energiebelasting als je niet van het net laadt om later terug te leveren en beperkt tot eigenverbruik met wat verschoven teruglevering en laden van het net voor eigenverbruik kom je op ca 300 cycli per jaar tenminste met dynamisch contract er zijn meer factoren die de grote van accu bepalen, zo kan voor je overschot 500kWh die je nu hebt ca 2000-2500kWh via accu laten lopen, dan heb je het wel over 5kWh accu of meer.
Er zitten paar aannames in die ik niet volg, zoals end of live cycli, die komen ergens vandaan.
Een 1,5kWh LFP accu zal je niet snel tegenkomen, je komt dan al snel bij een standalone Sessy van 5kWh uit met 1,7-1,9kW vermogen.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Ik kan op werk goedkoop aan stroom komen en had het idee om gebruik te maken van een draagbare batterij. Men noemt het ook wel powerstation deze bijv.

Mij idee is de draagbare batterij op werk op te laden en dan thuis aansluiten. Kan ik zo'n draagbare batterij aansluiten op een vrije groep in de woning? Gaat de batterij dan automatisch stroom gegeven als de woning dat vraagt? Want bij zo'n draagbare batterij ontbreekt natuurlijk een energiemeter in de groepenkast. Een traditionele thuisbatterij heeft wel een energiemeter in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
KaasOmelet schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 02:04:
Ik kan op werk goedkoop aan stroom komen en had het idee om gebruik te maken van een draagbare batterij. Men noemt het ook wel powerstation deze bijv.

Mij idee is de draagbare batterij op werk op te laden en dan thuis aansluiten. Kan ik zo'n draagbare batterij aansluiten op een vrije groep in de woning? Gaat de batterij dan automatisch stroom gegeven als de woning dat vraagt? Want bij zo'n draagbare batterij ontbreekt natuurlijk een energiemeter in de groepenkast. Een traditionele thuisbatterij heeft wel een energiemeter in de groepenkast.
Nee dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Ja dat dacht ik al. Ik heb een filmpje gevonden wat uitlegt dat je dan een transfer switch nodig hebt maar dat is meer in het geval als alle stoom uitvalt.

[ Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 25-10-2023 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Domba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Een 1,5kWh LFP accu zal je niet snel tegenkomen, je komt dan al snel bij een standalone Sessy van 5kWh uit met 1,7-1,9kW vermogen.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTC8ZGyMHMesgdMkCIUTQma0BmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VryY1iursUSeFL4fREcikPDW.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets? Met 26kg niet echt lekker draagbaar….
Vullen met acculader.
En met micro-omvormer(s) weer 230VAC maken. (Niet regelbaar, maar werkt wel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO-cjYmg3SiMsQaUvx_c-a6iaug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAhryF206aPEBIad8KKY3FtA.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was testje met kleinere 48V accu en 36V fietsaccu met Enphase omvormers.

[ Voor 26% gewijzigd door HermanGast op 25-10-2023 06:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
KaasOmelet schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 02:04:

Kan niet is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Het zou wel kunnen maar niet zonder aanpassingen aan je meterkast. Wat voor verbruikers wil je er op laten "draaien"? En voor hoe lang? Of moet het en/en? Dus grid en batterij samen tegelijkertijd? Da's al weer een heel ander verhaal dan.

Kort door de bocht kan je er natuurlijk gewoon altijd "los" een stekkerdoos in pluggen en daar verbruikers op aansluiten. Dan is het gewoon stand alone en dat is waar zo'n ding voor gemaakt is. Maar ik vermoed dat dat niet iets is wat je voor ogen had neem ik aan?

Gewoon uit nieuwsgierigheid... je was dus van plan om dat ding iedere dag af te koppelen en mee te nemen naar je werk? En hoe goedkoop is dan die "goedkoope" stroom bij je werkgever? Je moet nogal flink wat kWh in en uit dat ding laden/ontladen om rendabel te zijn denk ik. Afschrijving van de batterij e.d. Heb je daar wel eens aan gerekend?

Technisch zou het wel kunnen met aanpassingen in je groepenkast en de nodige electronica, maar dat gaat nooit renderen denk ik. Daar zijn betere (duurdere) installaties voor ontworpen.

Als je dat wilt kijk dan eens naar Victron en ESS. Maar dan heb je verder weinig aan goedkope stroom van je baas.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Het kan natuurlijk heel erg simpel. Maar dan heb je geen slimme regeling die rekening houdt met je verbruik in meterkast.

Een micro-omvormer van zonnepanelen zal netjes een spanning, iets hoger dan het lichtnet, gaan leveren als aan de DC input een voltage wordt aangeboden binnen de specificaties.
Accu aansluiten en nadat de omvormer ‘geleerd’ heeft van Voltage en frequentie van je lichtnet schakelt die aan. De omvormer zal stroom blijven produceren tot de accuspanning daalt onder het bereik van de omvormer. Je wilt voorkomen dat je daarmee de accu helemaal leeg trekt, dus als je de stroom of spanning kunt meten kun je op tijd stoppen.
Ik doe dat nog iedere avond met een 1kWh 48V accu met Enphase microomvormer (had ik nog liggen) waarbij ik met Homewizard slimme stekker meet wanneer ik moet stoppen. Dus gewoon met stekker in stopcontact.
Het rendement is niet geweldig (vooral bij het laden verlies ik) maar omdat ik alleen laad op zonne-energie vind ik dat geen probleem.
Laden doe ik heel rustig met een 3A 48V acculader die ik alleen aanschakel (met HomeWizard) als ik overproductie PV heb.
Zolang salderen bestaat is het rendement natuurlijk prut. Alleen het milieu heeft er een beetje baat bij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 22:46
Neen, @Doggieman & @HermanGast: breng @KaasOmelet nou niet op idee-en die niet rendabel zijn >:).

@KaasOmelet:
Wil je het goed doen, koop dan een auto met V2H of V2G functie. Laad je auto op het werk en doe dan thuis ontladen.

Of nog gewoon EV rijden als je dat nog niet doet, bespaar je meer mee dan dit hele "gedoe".

En nu weer ontopic :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Jazsie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:05:
Neen, @Doggieman & @HermanGast: breng @KaasOmelet nou niet op idee-en die niet rendabel zijn >:).

@KaasOmelet:
Wil je het goed doen, koop dan een auto met V2H of V2G functie. Laad je auto op het werk en doe dan thuis ontladen.

Of nog gewoon EV rijden als je dat nog niet doet, bespaar je meer mee dan dit hele "gedoe".

En nu weer ontopic :9.
Heb ook niet gezegd dat het rendabel is of zal zijn. Daar ook wel op gewezen.

Maar om nu een ev te gaan promoten om goedkope stroom van de baas te gebruiken thuis vind ik dan ook weer zo wat. Ook daar heb je omzet verliezen.

De vraag was of het kon. Het antwoord is niet eenduidig.

En @HermanGast heeft gewoon lol in z'n geknutsel met spullen die hij toch al had. Gewoon proof of concept. Niks mis mee naar mijn mening toch? Ook hij geeft zelf al aan dat het niet echt rendabel is gezien de verliezen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
HermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 05:54:
[...]

[Afbeelding]
Zoiets? Met 26kg niet echt lekker draagbaar….
Vullen met acculader.
En met micro-omvormer(s) weer 230VAC maken. (Niet regelbaar, maar werkt wel)[Afbeelding]
Dit was testje met kleinere 48V accu en 36V fietsaccu met Enphase omvormers.
Opslag al 3.5kWh en met microinverter is voor die heel graag knutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Doggieman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:48:
[...]

Kan niet is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Het zou wel kunnen maar niet zonder aanpassingen aan je meterkast. Wat voor verbruikers wil je er op laten "draaien"? En voor hoe lang? Of moet het en/en? Dus grid en batterij samen tegelijkertijd? Da's al weer een heel ander verhaal dan.

Kort door de bocht kan je er natuurlijk gewoon altijd "los" een stekkerdoos in pluggen en daar verbruikers op aansluiten. Dan is het gewoon stand alone en dat is waar zo'n ding voor gemaakt is. Maar ik vermoed dat dat niet iets is wat je voor ogen had neem ik aan?

Gewoon uit nieuwsgierigheid... je was dus van plan om dat ding iedere dag af te koppelen en mee te nemen naar je werk? En hoe goedkoop is dan die "goedkoope" stroom bij je werkgever? Je moet nogal flink wat kWh in en uit dat ding laden/ontladen om rendabel te zijn denk ik. Afschrijving van de batterij e.d. Heb je daar wel eens aan gerekend?

Technisch zou het wel kunnen met aanpassingen in je groepenkast en de nodige electronica, maar dat gaat nooit renderen denk ik. Daar zijn betere (duurdere) installaties voor ontworpen.

Als je dat wilt kijk dan eens naar Victron en ESS. Maar dan heb je verder weinig aan goedkope stroom van je baas.
Mijn idee was om in de avonden mijn verbuik, 300-400W continue, op te vangen met deze draagbare batterij. Stroom op het werk is gratis. Maar loop tegen nogal wat technische problemen aan zoals gebruikers hier beschreven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:17
300-400 W continu, dan heb je al een stevige accu nodig. Die ga jij niet elke dag heen en weer slepen... 8 uur lang 300 W gebruiken is al 2,4 kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
Turrican schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:46:
300-400 W continu, dan heb je al een stevige accu nodig. Die ga jij niet elke dag heen en weer slepen... 8 uur lang 300 W gebruiken is al 2,4 kWh...
Inderdaad, en ik mag toch hopen dat je dagelijks meer dan 8 uur thuis bent.
Bij mij is dat op werkdagen toch van ca 17:30 tot ca 7:45, dus zeker 14 uur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@KaasOmelet De fiscus vindt het gewoon belastingontduiking.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Turrican schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:46:
Ik had mij aardig verkeken aan mij 3,1 kWh unit toen ik op hun plaats moest zetten. Het is omdat er van die mooie tilhandels aan zitten anders was dat een mooie uitdaging geworden.
Daarnaast heb je ook nog een stukje verkeersveiligheid: Ik kon de accu’s eerst niet geleverd krijgen omdat de verkopende partij geen chauffeurs had met de juiste papieren. Zelfs de LiFePO accu’s vinden het niet leuk in een ongeluk betrokken te raken. Bij EVs is veel aandacht besteed aan het veilig vervoeren, dat is wat anders dan los in de bagageruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
ErnstvV schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Ik had mij aardig verkeken aan mij 3,1 kWh unit toen ik op hun plaats moest zetten. Het is omdat er van die mooie tilhandels aan zitten anders was dat een mooie uitdaging geworden.
Daarnaast heb je ook nog een stukje verkeersveiligheid: Ik kon de accu’s eerst niet geleverd krijgen omdat de verkopende partij geen chauffeurs had met de juiste papieren. Zelfs de LiFePO accu’s vinden het niet leuk in een ongeluk betrokken te raken. Bij EVs is veel aandacht besteed aan het veilig vervoeren, dat is wat anders dan los in de bagageruimte.
Onze 2 sessy batterijen van 5 kWh per stuk, kunnen ons mooi door de nacht trekken als het de dag ervoor zonnig geweest is. Behalve als de warmtepomp snachts aan slaat. Dan is de capaciteit toch iets te klein. Ik denk er over om via Homey of iets anders de status van de sessy's op "idle" of zelfs stand "opladen" te zetten zodra de warmtepomp loopt op de momenten dat dynamische tarieven het laagst zijn in de loop van de nacht, of om juist iets te verzinnen waardoor de warmtepomp rond het middaguur begint te lopen en dan snachts liefst niet meer. In de aansturing van thuisaccus is nog veel te optimaliseren! Vergt het nodige denkwerk voor de gebruikers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:56:
@KaasOmelet De fiscus vindt het gewoon belastingontduiking.
Buiten dat, zelfs met een 5KWH batterij hebben we het over 2 euro per dag bij 0.40 cent per kwh.

Voor 2 euro per dag ga ik niet zo'n batterij mee slepen, inpluggen op het werk en thuis. Zelfs bij minimumloon staat dat gelijk aan 10 minuutjes werken.

Als je dan toch belasting gaat ontduiken, pak het dan groter aan.

[ Voor 7% gewijzigd door marco282 op 25-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doggieman
KaasOmelet schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Mijn idee was om in de avonden mijn verbuik, 300-400W continue, op te vangen met deze draagbare batterij. Stroom op het werk is gratis. Maar loop tegen nogal wat technische problemen aan zoals gebruikers hier beschreven hebben.
Los van de technische problemen waar je tegenaan gaat lopen moet je ook even eerlijk rekenen. Ik weet niet wat je moet betalen voor een kWh bij je baas (is gratis lees ik nu) , maar je moet even met het verschil in prijs rekenen om je "winst" te berekenen.

Daar komt bij dat je ook het omzet verlies moet rekenen. 10kWh in betekent niet dat er ook 10kWh uit komt. Reken maar met ongeveer 80% (schatting). Dan nog even de aanschaf prijs meenemen en je ziet wat je "Winst" zal zijn.

Echt... Dat geld kan je beter in extra PV steken. Brengt echt meer op uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driftspin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 14:49
Flopiepower schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:40:

Hey Flopiepower

Ik wil hier graag meer over weten.
Heb je dit ergens werkend gezien?

Kan je wat meer hierover vertellen?

Ik heb een Se8k installatie met 23x395wp panelen en denk ook er over om naar een storedge te upgraden.

10+ kwh opslag zou heel veel oplossen qua eigen verbruik hier.

Noodstroom / offgrid bedrijfmodus is ook nog een wens voor mij.
Maar dat is bijna niet te doen met SE en 3-fasen.

In een ander geval denk ik aan 2x hdwave omvormers ofzo.

Als je wat meer kan vertellen zou ik dat op prijs stellen.
Pagina: 1 ... 13 ... 65 Laatste