Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 14 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29
driftspin schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Hey Flopiepower

Ik wil hier graag meer over weten.
Heb je dit ergens werkend gezien?

Kan je wat meer hierover vertellen?

Ik heb een Se8k installatie met 23x395wp panelen en denk ook er over om naar een storedge te upgraden.

10+ kwh opslag zou heel veel oplossen qua eigen verbruik hier.

Noodstroom / offgrid bedrijfmodus is ook nog een wens voor mij.
Maar dat is bijna niet te doen met SE en 3-fasen.

In een ander geval denk ik aan 2x hdwave omvormers ofzo.

Als je wat meer kan vertellen zou ik dat op prijs stellen.
Kijk ook even in Zelf een powerwall bouwen en Het grote Victron aansturing topic. Een Victron Multiplus opstelling zou je kunnen combineren met je huidige driefase omvormer en bijvoorbeeld een aantal Pylontech accu's. Voordeel is dat je dan meteen ook noodstroom hebt voor je hele huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 29-10-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driftspin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 14:49
Hey Flopiepower,

Bedankt voor je reactie.
Kan je de voor mij belangrijkste vraag nog beantwoorden?

Heb je het werkend gezien SE ICM pylontech su5000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:36
Inmiddels heb ik de beslissing genomen om voor een thuisbatterij te gaan. De hoofdreden is om minder afhankelijk van het net te zijn inclusief de optie om een noodstroomvoorziening te hebben.
De noodstroomvoorziening lijkt me onder meer prettig voor de winter om de WP (monoblock) te beschermen tegen kapot vriezen. Maar alle andere situaties van stroomstoring (al meerdere gehad hier) zijn natuurlijk ook fijn om op te kunnen vangen.

De thuisbatterij gaat gekoppeld worden aan de reeds aanwezige 3-fasen SMA Smart Energy (hybride) omvomer. Het betreft dan ook een DC gekoppelde batterij van BYD. Het e.e.a. zal aangestuurd worden m.b.v. een SMA Home Manager 2.0.

Ik ben benieuwd naar de installatie.

Zijn er hier toevallig al anderen die een thuisbatterij aan een SMA hybride omvormer gekoppeld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:58:
Inmiddels heb ik de beslissing genomen om voor een thuisbatterij te gaan. De hoofdreden is om minder afhankelijk van het net te zijn inclusief de optie om een noodstroomvoorziening te hebben.
De noodstroomvoorziening lijkt me onder meer prettig voor de winter om de WP (monoblock) te beschermen tegen kapot vriezen. Maar alle andere situaties van stroomstoring (al meerdere gehad hier) zijn natuurlijk ook fijn om op te kunnen vangen.

De thuisbatterij gaat gekoppeld worden aan de reeds aanwezige 3-fasen SMA Smart Energy (hybride) omvomer. Het betreft dan ook een DC gekoppelde batterij van BYD. Het e.e.a. zal aangestuurd worden m.b.v. een SMA Home Manager 2.0.

Ik ben benieuwd naar de installatie.

Zijn er hier toevallig al anderen die een thuisbatterij aan een SMA hybride omvormer gekoppeld hebben?
Hoeveel panelen heb je liggen? Zeker in de winter met een warmtepomp heb je een accu nog wel een keer leeg. Mijn accu van 12kWh was vanmorgen leeg en vandaag maar tot 35% opgeladen. Ik heb 30 panelen van 310Wp op het zuiden liggen. Of wil je de echt als backup gebruiken en ze desnoods uit het net opladen als er te weinig zon is?
Bij sommige omvormers moet je wel een extra net kabel trekken naar je meterkast en een omschakelaar in je meterkast plaatsen voor noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ErnstvV mijn zonnepaneelinstallatie is totaal 18590Wp. Maar ondanks dat kan de opbrengst op een grauwe decemberdag natuurlijk heel weinig zijn. Lees: potentieel te weinig voor de woning, zelfs exclusief WP.

Het idee is om een bepaalde capaciteit van de batterij in de winter te reserveren als backup. B.v. 10kWh zodat de WP daar een aantal uren van kan draaien indien nodig.

Er moet inderdaad een extra kabel getrokken worden van de omvormer naar de meterkast. De omvormer zelf heeft een ingebouwde ATS voor het overschakelen naar noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Stille boel hier...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prVNpFTdsBOas21exc44F4-ghMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q2Uys4HX5uoFxlJ4uwxUntD8.gif?f=user_large

Inmiddels al iemand ervaring met Bliq? Zie ook https://bliq.energy/nl/product-categorien/thuisbatterijen/.

Ik hou niet van abonnementen, verder wel interessante producten. Tot nu toe hier nog geen positieve verhalen gelezen.

[ Voor 40% gewijzigd door Taro op 22-11-2023 19:10 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:47
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:08:
Stille boel hier...
[Afbeelding]

Inmiddels al iemand ervaring met Bliq? Zie ook https://bliq.energy/nl/product-categorien/thuisbatterijen/.

Ik hou niet van abonnementen, verder wel interessante producten. Tot nu toe hier nog geen positieve verhalen gelezen.
Waarom zou je Euro 12 per maand willen betalen voor iets wat Victron gratis levert?

Voordat ik Victron aanschafte een serieus aantal systsemen bekeken maar uiteindelijk paste Victron ht beste bij de wensen. Maar de wensen van iedereen zijn natuurlijk anders.

[ Voor 12% gewijzigd door John245 op 22-11-2023 19:20 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:19:
[...]

Waarom zou je Euro 12 per maand willen betalen voor iets wat Victron gratis levert?
Voor de volledigheid: Dat ben ik ook niet van plan, zoals ik aangeef ben ik geen fan van abonnementen.

Wat je je overigens wel goed moet beseffen is dat voor heel veel mensen een Victron systeem minder toegankelijk is dan bijv. een Sessy of Bliq. De installatie van een Victron systeem door een derde partij kost in mijn geval tussen de 2000-3000 Euro, waarbij in het bedrag van de Bliq de installatie al inbegrepen is en bij een Sessy nauwelijks meer kost.

Als je zelf een Victron systeem kunt installeren dan is dat uiteraard een logische keuze. Voor bijv. 2400 Euro installatiekosten kan ik 200 maanden = >16 jaar lang 12 Euro per maand betalen...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:26:
[...]

Voor de volledigheid: Dat ben ik ook niet van plan, zoals ik aangeef ben ik geen fan van abonnementen.

Wat je je overigens wel goed moet beseffen is dat voor heel veel mensen een Victron systeem minder toegankelijk is dan bijv. een Sessy of Bliq. De installatie van een Victron systeem door een derde partij kost in mijn geval tussen de 2000-3000 Euro, waarbij in het bedrag van de Bliq de installatie al inbegrepen is en bij een Sessy nauwelijks meer kost.

Als je zelf een Victron systeem kunt installeren dan is dat uiteraard een logische keuze. Voor bijv. 2400 Euro installatiekosten kan ik 200 maanden = >16 jaar lang 12 Euro per maand betalen...
Zijn die 2000 - 3000 arbeidskosten? Of zitten hier ook alle kramerijen bij?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:08:
Stille boel hier...
[Afbeelding]

Interessante prijssteling indien je niet de opties van Victron nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:50:
[...]

Zijn die 2000 - 3000 arbeidskosten? Of zitten hier ook alle kramerijen bij?
Alleen arbeidsloon. Maar ook hier weer voor de volledigheid: Heb via een leverancier de naam van een installateur doorgekregen die mij 3000-3500 als grove bandbreedte doorgaf. Ben niet van plan dit via hen uit te laten voeren, ik sponsor niet graag anderen op een dusdanige manier. Iemand in mijn omgeving wil dit wel voor veel minder uitvoeren (is elektricien, maar geen/weinig ervaring met accu's) en ik kan sowieso een stuk zelf uitvoeren. Het ophangen van de componenten en connectiviteit doe ik zelf. Zoek alleen iemand die het geheel veilig kan aansluiten met de juiste kabels, etc. en de groepenkast kan aanpassen. Dat moet toch binnen 500-1000 Euro excl. materiaal mogelijk zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat abonnement voor die bliq is dat niet alleen als je hem ook wilt gebruiken voor terugleveren? Of ook voor alleen opslaan van de overtollige zonne-energie?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:58:
[...]

Interessante prijssteling indien je niet de opties van Victron nodig heb.
Klopt, de 3-fase 25 kWh optie is zeker interessant als je het abonnement zou kunnen afkopen...

Heb alleen nog niets over API / HA aansturing gelezen en dat vind ik toch wel erg belangrijk om zelf controle uit te kunnen oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ArthurMorgan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:10:
Dat abonnement voor die bliq is dat niet alleen als je hem ook wilt gebruiken voor terugleveren? Of ook voor alleen opslaan van de overtollige zonne-energie?
Dat is alleen als je wil kunnen handelen op basis van hun dynamische tarieven handelsscript. Voor gewoon gebruik is volgens mij geen abonnement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:06:
[...]

Alleen arbeidsloon. Maar ook hier weer voor de volledigheid: Heb via een leverancier de naam van een installateur doorgekregen die mij 3000-3500 als grove bandbreedte doorgaf. Ben niet van plan dit via hen uit te laten voeren, ik sponsor niet graag anderen op een dusdanige manier. Iemand in mijn omgeving wil dit wel voor veel minder uitvoeren (is elektricien, maar geen/weinig ervaring met accu's) en ik kan sowieso een stuk zelf uitvoeren. Het ophangen van de componenten en connectiviteit doe ik zelf. Zoek alleen iemand die het geheel veilig kan aansluiten met de juiste kabels, etc. en de groepenkast kan aanpassen. Dat moet toch binnen 500-1000 Euro excl. materiaal mogelijk zijn lijkt mij?
Dat lijkt mij ook. Als ik naar mijn eigen installatie kijk zit de meeste tijd in de voorbereidende werkzaamheden. Als je eenmaal draden kan trekken ben je zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 19:18
En ik ben bang dat dit nog wel even zo blijft denk ik. Net zolang tot er definitief duidelijkheid komt over wat het nu uiteindelijk echt gaat worden met de salderings regeling in Nederland.
Want zolang die er (nog) is, is het maar voor heel weinig mensen interessant om hier aan te beginnen denk ik. Hobbyisten en early adapters daargelaten.

Zelf denk ik dat ik er volgend jaar wel 1 ga aanschaffen als de regeling verdwijnt. Een Victron systeem met een accu van rond de 15 kWh. Gewoon omdat ik het kan doen, leuk vind als hobby en toch graag een backup tov het net zou willen hebbben.

Moet nog wel even aan het rekenen hoe ik denk die 15 kWh aan accus ga vol krijgen in de winter. Heb nog een oude Ferraris dus kan niet over naar een dynamisch contract. En heel eerlijk: dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet. Heb geen behoefte aan handelen in stroom.

Ach... Nog maar wat 2e hands Wp er bij leggen dan maar. 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Doggieman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:24:
[...]

En ik ben bang dat dit nog wel even zo blijft denk ik. Net zolang tot er definitief duidelijkheid komt over wat het nu uiteindelijk echt gaat worden met de salderings regeling in Nederland.
Want zolang die er (nog) is, is het maar voor heel weinig mensen interessant om hier aan te beginnen denk ik. Hobbyisten en early adapters daargelaten.

Zelf denk ik dat ik er volgend jaar wel 1 ga aanschaffen als de regeling verdwijnt. Een Victron systeem met een accu van rond de 15 kWh. Gewoon omdat ik het kan doen, leuk vind als hobby en toch graag een backup tov het net zou willen hebbben.

Moet nog wel even aan het rekenen hoe ik denk die 15 kWh aan accus ga vol krijgen in de winter. Heb nog een oude Ferraris dus kan niet over naar een dynamisch contract. En heel eerlijk: dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet. Heb geen behoefte aan handelen in stroom.

Ach... Nog maar wat 2e hands Wp er bij leggen dan maar. 😁
Goed bezig.

Hier kijken we de komende periode aan of het interresant is om meer batterijen toe te voegen of dat we beter PV erbij kunnen plaatsen. Sinds eind september operationeeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zk4NxB_M-mMVdA5Jus9n3ZnmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Dat ziet er gelikt uit! Zat voor mezelf ook aan die Pylontech accus te denken. Heb zelf maar een 1 fase aansluiting in m'n woning en kan het redden met 1 Multiplus van 5000 VA volgens mijn berekening.

PS: leuk detail die kleur "Victron blauw" voor dat "bankje" :)

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 22-11-2023 20:43 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Er zijn ook wel hybride systemen waarbij het aansluiten echt heel snel en makkelijk kan. Bij mij SolaX systeem moesten er twee stekkers aan de kabels gemaakt worden, die van accu naar omvormer. De rest was allemaal al voorzien van stekkers en was een kwestie van inpluggen en klaar. Ook het opbouwen was niet heel ingewikkeld, accu’s op elkaar stapelen en aan de muur vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
wat zijn de voordelen van een pylontech tov bijvoorbeeld Gobel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:08
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:26:
[...]

Dat systeem is een gemodificeerde uit de SAJ-HS2 serie, die niet langer meer compatible zijn, zonder abonement hebt je geen aansturing meer en valt terug naar de default setting, Je moet er vanuit gaan dat Bliq ook 15-20j blijft bestaan (of hopen dat iemand de aangepaste modbus sturing hackt, zodat er altijd een alternatief is omdat deze modules niet langer terug kunnen vallen op de eSAJ-app)
Je zal goed moeten verdiepen in de inzet strategie of dat overeenkomt met je wensen (default is eigenverbuik, inkoop/verkoop is alleen mogelijk met abbo)

Bedenk wel dat de omstandigheden kunnen veranderen, De kans is niet zo groot dat afbouw salderingsregeling nog door 1e kamer komt,
Als in Maart '24 het PV-seizoen van start gaat is er rond 25GW aan geinstalleerde zonnepanelen.
Het hangt van drie zaken af
-krijgen netwerkbeheerder meer verbruikers aangesloten zodat de vraag toe neemt
-Een groot deel is PV bij kleinverbruikers die een tradioneel of variabel contract hebben, dit is afgeschermde opwek, die niet direct reageert op marktprijs, als die samen met de 4GW must run meer is dan de vraag komt het aan op hoeveel geexporteerd kan worden (max is 8GW) en hoe negatief de uurprijs wordt.
Loopt dat een paar keer bijna of geheel klem kun je verwachten dat er ingegerepen wordt bij de kleinverbruikers,
Als je zelf opgezet hebt, kan je er snel op inspelen, voor Bliq ben je afhankelik van de keuze die Vincent Klomp maakt , klant of netwerkbeheerder, deze hoeven niet samen te vallen (Epex uurprijs zegt weinig over lokale congestie of overbelasting)
Met de tijd krijgen netbeheerders wel meer verbruikers aangesloten, maar dat kost een paar jaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja.... Dat moet ik ook allemaal eerst nog eens zien (of het door de kamer komt)
Dus blijf nog even op m'n handen zitten tot het echt duidelijk is welke kant het opgaat. We praten hier niet over een investering van €2000 tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Domba Thx, helder.

@Doggieman Ik ben ondanks dat ik zonnepanelen heb al afgestapt van een vast contract en salderen, heb bewust voor dynamische tarieven gekozen en ben daardoor icm elektrische auto nu al goedkoper uit dan met een vast contract. Mijn terugleververgoeding is hoger dan het verbruikstarief.

Ik verwacht incl. 5 recent geïnstalleerde WP/AC's en met >90% thuisladen van de EV zo'n 550 Euro per jaar aan stroomkosten te hebben en <100 m3 gas (volgende project om afscheid van te nemen). Dat is erg weinig en nauwelijks de moeite waard om accu's voor te installeren. MAAAR:
  1. Techniek is leuk, niet alles hoeft terugverdiend te worden en ik wil hier graag mee aan de slag
  2. Door de recente plaatsing van 5 WP/AC's zal het stroomverbruik toenemen op momenten waarop de zon vaak niet schijnt en de tarieven hoger zijn. Als ik goedkope stroom kan inslaan om dat hiervoor in te zetten dan is dat leuk en interessant (even los van DC/AC verliezen en afschrijving accu's)
  3. Het zou mooi zijn als ik nog 4 panelen bij kan plaatsen (inkoop accu op 0% BTW) en dmv de accu op 0 Euro of zelfs daaronder uit kan komen door een deel van de capaciteit in te zetten om te handelen met dynamische tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Taro

Ikzelf ben al een jaar van het gas af. Heb ook geen EV. Die komt er de eerste jaren ook niet denk ik. Rijd eerst m'n oude Toyota Aygo helemaal af. Kilometers maak ik niet dus die gaat nog wel een tijdje mee. Verwarm dit jaar voor het eerst volledig met airco's. Bevalt verder goed. Heb wel een pelletkachel als backup.

Heb al jaren geen stroom rekening. Krijg alleen maar geld terug. Door de Ferraris saldeer ik direct. En mocht ik stroom over hebben krijg ik daarvoor 5 cent per kWh.

Ik wil eigenlijk helemaal niet bezig zijn met handelen e. d. Heb er de tijd en intresse (nog) niet voor.

Heb net 2500 Wp bij gelegd aan 2ehands zonnepanelen. Dit naast de bijna 5000 WP die ik al had. Kost tenopzichte van een accu pindas! Heb nog plenty ruimte dus denk dat ik nogmaals op zoek ga naar nog eens 5000 Wp. Daarna maar eens een jaartje kijken waar ik dan ongeveer op uit kom.

Uiteindelijk zal ik ook wel naar een digitale meter moeten. Maar voor nu vind ik het allemaal wel even goed zo.

En mocht het echt allemaal verkeerd aflopen wat regelingen en teruglever vergoedingen betref dan was het gewoon mooi zolang als het geduurd heeft. Ook geen punt. Heb 10 jaar geleden mijn eerst set panelen gekocht. Die zijn al lang terug verdient. Wordt terug leveren straks extra belast dan zet ik panelen uit en aan wanneer nodig. Ook geen probleem.

Voor mezelf wil ik eerst duidelijkheid in welk tempo het waar naartoe gaat in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Je zou eens contact kunnen opnemen met Venema in Arnhem. Zij leveren omvormers (ook Victron) , accu's en pv en helpen met raad en daad bij installatie. Ik heb geen aandelen wel goede ervaringen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-09 21:21

HermanGast

Exige GT3

[...]

In de meterkast extra groepje en een EM24 meter plaatsen.
Dan bedrading naar de plek waar je systeem komt te staan.
Dat lukt toch iedere elektriciën of handige dhz-er. Paar uurtjes ….

En als je een groep vrij kunt maken is het nog eenvoudiger. Bij mij splits ik bij de warmtepomp, die met 3x20A ruim bemeten is, een extra groepje.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 22-11-2023 23:19 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HermanGast schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:13:
[...]

In de meterkast extra groepje en een EM24 meter plaatsen.
Dan bedrading naar de plek waar je systeem komt te staan.
Dat lukt toch iedere elektriciën of handige dhz-er. Paar uurtjes ….
Uiteraard, de focus ligt dan ook vooral op het aansluiten van het Victron systeem met o.a.:
  1. 3x Multiplus II 5000
  2. 2x Lynx
  3. 1x Cerbo GX
  4. 2x 15 kWh accu
  5. Noodschakelaars, zekeringen, bekabeling tussen de apparatuur, richting de meterkast, groepen aanpassen.
En uiteraard het juist instellen van het geheel, maar dat durf ik zelf wel aan.

Ik heb sinds een paar weken ook een nieuwe meterkast ivm upgrade van 1x40A naar 3x25A, dezelfde elektricien heeft al een koof in de garage (op dit moment grote verbouwing gaande) geregeld waar de kabels voor de accu doorheen kunnen en hij zal dat stukje ook oppakken. Hij heeft naar mijn weten echter nog geen uitgebreide accu ervaring en ik heb hem eerder vanavond even benaderd met de vraag of hij dit ziet zitten. Pionieren en samen uitzoeken vind ik prima, maar ik zie liever geen vuurwerk ontstaan in de garage door het verkeerd aansluiten van 30 kWh aan accu's.

Wat ik sowieso merk is dat een deel van de reaguurders zoiets heeft van: Dat doe je toch zelf? Maar ik ben een IT'er, weet wel een en ander van elektra, maar als ik dan YouTube video's kijk over het juist krimpen van dikke kabels, exact dezelfde lengtes gebruiken, etc. dan weet ik zeker dat ik dat kan, maar ik ben tegelijkertijd ook iemand die bij het zelf bouwen van een accu met 280 Ah cellen kortsluiting veroorzaakt of té bang is om uiteindelijk de schakelaar om te zetten, ik laat dit graag aan een professional over en heb er ook het gereedschap en de ervaring niet voor.

Dus het is zeker geen rocket science, maar als mensen je offertes geven voor 3000-3500 Euro arbeidsloon en daarnaast weet je dat het max een dag werk is, wat moet ik dan? Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, mijn gevoel zegt dat als het eenmaal draait ik het meest tevreden ben over een Victron systeem vs de Bliq's en Sessy's etc., maar aan de andere kant heeft een Plug & Play systeem ook zijn voordelen als je er zelf niet teveel aan wil zitten.

En daarnaast de keuze voor de accu's. Veel mensen gaan standaard voor Pylontech's. Ik heb dan weer begrepen dat die 15 cellen nadelen kennen en 16 cellen een betere optie is. Zo kom ik o.a. uit op een Gobelpower Premium 15 kWh accu met 16 cellen incl. Heltec/Neey BMS die ook hoog aangeschreven staan. Die 2 units moet je wel eerst op elkaar afstemmen voordat je ze aansluit, de elektricien die ik ken heeft daar zeker geen ervaring mee, ik heb de tools niet om ze qua voltage gelijk te trekken, en dan? Daarom zoek ik gewoon iemand die een dagje langskomt, de juiste tools heeft en het in orde maakt en daar betaal ik graag voor, incl. een stukje advies. Maar die kennis is op dit moment helaas nog zo schaars...

Edit: Ivm je toevoeging:
HermanGast schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:13:
[...]
En als je een groep vrij kunt maken is het nog eenvoudiger. Bij mij splits ik bij de warmtepomp, die met 3x20A ruim bemeten is, een extra groepje.
Daar zit het probleem echt niet, het zit hem echt in de componenten veilig en met de juiste bekabeling op elkaar aansluiten, die groepenkast aanpassen komt wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 22-11-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:29:
[...]

Uiteraard, de focus ligt dan ook vooral op het aansluiten van het Victron systeem met o.a.:
  1. 3x Multiplus II 5000
  2. 2x Lynx
  3. 1x Cerbo GX
  4. 2x 15 kWh accu
  5. Noodschakelaars, zekeringen, bekabeling tussen de apparatuur, richting de meterkast, groepen aanpassen.
En uiteraard het juist instellen van het geheel, maar dat durf ik zelf wel aan.

Ik heb sinds een paar weken ook een nieuwe meterkast ivm upgrade van 1x40A naar 3x25A, dezelfde elektricien heeft al een koof in de garage (op dit moment grote verbouwing gaande) geregeld waar de kabels voor de accu doorheen kunnen en hij zal dat stukje ook oppakken. Hij heeft naar mijn weten echter nog geen uitgebreide accu ervaring en ik heb hem eerder vanavond even benaderd met de vraag of hij dit ziet zitten. Pionieren en samen uitzoeken vind ik prima, maar ik zie liever geen vuurwerk ontstaan in de garage door het verkeerd aansluiten van 30 kWh aan accu's.

Wat ik sowieso merk is dat een deel van de reaguurders zoiets heeft van: Dat doe je toch zelf? Maar ik ben een IT'er, weet wel een en ander van elektra, maar als ik dan YouTube video's kijk over het juist krimpen van dikke kabels, exact dezelfde lengtes gebruiken, etc. dan weet ik zeker dat ik dat kan, maar ik ben tegelijkertijd ook iemand die bij het zelf bouwen van een accu met 280 Ah cellen kortsluiting veroorzaakt of té bang is om uiteindelijk de schakelaar om te zetten, ik laat dit graag aan een professional over en heb er ook het gereedschap en de ervaring niet voor.

Dus het is zeker geen rocket science, maar als mensen je offertes geven voor 3000-3500 Euro arbeidsloon en daarnaast weet je dat het max een dag werk is, wat moet ik dan? Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, mijn gevoel zegt dat als het eenmaal draait ik het meest tevreden ben over een Victron systeem vs de Bliq's en Sessy's etc., maar aan de andere kant heeft een Plug & Play systeem ook zijn voordelen als je er zelf niet teveel aan wil zitten.

En daarnaast de keuze voor de accu's. Veel mensen gaan standaard voor Pylontech's. Ik heb dan weer begrepen dat die 15 cellen nadelen kennen en 16 cellen een betere optie is. Zo kom ik o.a. uit op een Gobelpower Premium 15 kWh accu met 16 cellen incl. Heltec/Neey BMS die ook hoog aangeschreven staan. Die 2 units moet je wel eerst op elkaar afstemmen voordat je ze aansluit, de elektricien die ik ken heeft daar zeker geen ervaring mee, ik heb de tools niet om ze qua voltage gelijk te trekken, en dan? Daarom zoek ik gewoon iemand die een dagje langskomt, de juiste tools heeft en het in orde maakt en daar betaal ik graag voor, incl. een stukje advies. Maar die kennis is op dit moment helaas nog zo schaars...

Edit: Ivm je toevoeging:

[...]

Daar zit het probleem echt niet, het zit hem echt in de componenten veilig en met de juiste bekabeling op elkaar aansluiten, die groepenkast aanpassen komt wel goed.
Dan zou ik naast de semi-zelfbouw met meerkosten voor veilig inbedrijfstellen toch eens doorrekenen of een setje Pylontechs niet een makkelijkere/bewezen/voordeliger/schaalbare optie is.

En mbt de discussie 15 of 16 cellen telt uiteindelijk gewoon de kWh capaciteit en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HermanGast schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:39:
[...]

Dan zou ik naast de semi-zelfbouw met meerkosten voor veilig inbedrijfstellen toch eens doorrekenen of een setje Pylontechs niet een makkelijkere/bewezen/voordeliger/schaalbare optie is.
Die begrijp ik niet. Een setje Pylontechs moet toch op nagenoeg dezelfde manier worden aangesloten als een setje niet-Pylontechs bij een Victron oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:42:
[...]

Die begrijp ik niet. Een setje Pylontechs moet toch op nagenoeg dezelfde manier worden aangesloten als een setje niet-Pylontechs bij een Victron oplossing?
Ja, maar met bms instellingen en canbus herkenning, bekabeling etc. wat heel erg bewezen eenvoudig is en offtheshelf leverbaar met ervaring van vele forumleden.
Niet veel lastiger dan een Sessy. Zelfs mij lukte het….

Als je in de buurt bent (zuidwest Nederland) laat ik het je wel zien. (3fase mp en 6 Pylontech) Maar ook voorbeelden genoeg op de forumpagina’s zelf een powerwall bouwen

[ Voor 20% gewijzigd door HermanGast op 22-11-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HermanGast schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:46:
[...]

Ja, maar met bms instellingen en canbus herkenning, bekabeling etc. wat heel erg bewezen eenvoudig is en offtheshelf leverbaar met ervaring van vele forumleden.
Dat geldt ook voor bijv. Gobelpower, daar kan je ook Victron in selecteren en dan zou dat ook goed moeten werken. Maar wel met 16 ipv 15 cellen en minder stress voor de cellen.

Maar goed, het probleem zit hem niet in merk/type accu's, ik heb het idee dat er selectief wordt gelezen en gereageerd. Wat ik probeer aan te stippen is dat de installatie van een custom systeem vs Plug & Play oplossingen nog door weinig partijen goed kunnen worden ingevuld. Of men vraagt de hoofdprijs, of men heeft té weinig kennis. En als je zelf voldoende kennis en achtergrond hebt dan lukt het prima, maar als die ontbreekt dat is het anno 2023 nog lastig om een zelfbouw accu geplaatst te krijgen.

Het verhaal van het recent in Duitsland ontplofte huis waarbij een elektricien zelf alles had aangesloten zit constant bij mij in het achterhoofd, daarom ben ik gewoon erg voorzichtig. Ik wil de accu veilig kunnen plaatsen en in gebruiknemen en daar zit nog wel een mooi gat in de markt om dat tegen de juiste prijs aan te kunnen bieden aan de consument die er zelf niet teveel in wil duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HermanGast schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:46:
[...]
Als je in de buurt bent (zuidwest Nederland) laat ik het je wel zien. (3fase mp en 6 Pylontech) Maar ook voorbeelden genoeg op de forumpagina’s zelf een powerwall bouwen
Dat topic volg ik al enige tijd :)

Maar nogmaals: Ik laat dit graag aan een professional over, ik ben weer beter in andere dingen.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:54:
[...]

Dat geldt ook voor bijv. Gobelpower, daar kan je ook Victron in selecteren en dan zou dat ook goed moeten werken. Maar wel met 16 ipv 15 cellen en minder stress voor de cellen.

Maar goed, het probleem zit hem niet in merk/type accu's, ik heb het idee dat er selectief wordt gelezen en gereageerd. Wat ik probeer aan te stippen is dat de installatie van een custom systeem vs Plug & Play oplossingen nog door weinig partijen goed kunnen worden ingevuld. Of men vraagt de hoofdprijs, of men heeft té weinig kennis. En als je zelf voldoende kennis en achtergrond hebt dan lukt het prima, maar als die ontbreekt dat is het anno 2023 nog lastig om een zelfbouw accu geplaatst te krijgen.

Het verhaal van het recent in Duitsland ontplofte huis waarbij een elektricien zelf alles had aangesloten zit constant bij mij in het achterhoofd, daarom ben ik gewoon erg voorzichtig. Ik wil de accu veilig kunnen plaatsen en in gebruiknemen en daar zit nog wel een mooi gat in de markt om dat tegen de juiste prijs aan te kunnen bieden aan de consument die er zelf niet teveel in wil duiken.
Goed punt. Of hoge kosten of weinig kennis. Wellicht dat iemand van hier een hele duidelijke stap voor stap bouwinstructie zou kunnen verzorgen (en niet moeten sprokkelen naar brokjes info) en dan een check doet voor inbedrijfstelling.

• ReneJK
[...]

15 vs 16 cellen : zolang je je realiseert dat er een verschil is tussen laadspanningen (en een klein beetje verschil in de stroom die er loopt) kun je de victrons prima zelf instellen ?
op de Gobel staat het zelfs op de sticker op de kast als ik dat goed gezien heb

verschillende units van hetzelfde merk / type voorbereiden om onderling op elkaar aan te sluiten is met een beetje voorbereiding goed te doen

zolang je meerdere units met een gelijke of zeer klein verschil in SoC (zeg 50-60% SoC , dan kunnen de individuele cel spanningen ook niet veel van elkaar verschillen door de zeer vlakke voltage curve tussen 30 en 70% SoC) op elkaar aansluit is het onderlinge voltage verschil nihil

er zal dan onderling tussen de units geen stroom gaan lopen bij aansluiten en aanzetten. als je dan gaat laden worden alle units tegelijkertijd geladen en pas vanaf 85-90% SoC zou er evt een voltage verschil kunnen ontstaan , maar omdat de units onderling verbonden zijn wordt de laadstroom eerst door de unit met een lagere SoC opgenomen

bij 100% SoC zullen alle units hetzelfde voltage hebben en onderling gebalanceerd zijn

cellen balanceren zichzelf onderling niet , dit in tegenstelling tot complete units
de aparte cellen worden tijdens dit laadproces individueel binnenin een unit onderling gebalanceerd door de Heltec/Neey balancer die aangesloten is op de bms

dus na het laden tot 100% zijn en alle units onderling gebalanceerd en zijn alle cellen binnenin een unit gebalanceerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:16

Je hebt een heel goed punt en ik zou zeker niet met Electra gaan hobbyen als je daar de ervaring niet voor hebt. Ik doe wel alles zelf, inclusief Electra maar ik ben nu 62 terwijl ik 40 jaar geleden al bijverdiende met Electra aanleggen bij electriciens.
Op zich is het geen Rocket science, maar je hebt vaak speciaal gereedschap nodig. Klemmen moeten met voldoende kracht dicht gedraaid worden. Er zijn eisen aan draaddiktes. Doe je dat fout dan worden dingen warm of heet en dan gaat het mis.

Mijn advies zou zijn:
Zoek het samen met die elektricien uit.
Zo te horen heb je een prettige relatie.
En bied hem dan aan om op uurbasis te komen aanleggen, cq dat hij er een “proef project” van maakt.
Hij zal niet de volledige verantwoordelijkheid willen dragen want hij heeft het nooit gedaan, hij komt wel een bak ervaring brengen.

Voor hem kan het heel interessant zijn, als dit wekt kan hij het elders aanleggen.
Mijn zoon heeft een zonne panelen installatie bedrijf, die is ook altijd op zoek naar “nieuws”. Zijn eerste install doet hij dan ook bij een klant die in is voor een experiment

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je je verkijkt op de tijd die er in zit. Die mooie opstelling van John hier boven is twee dagen werk voor twee man, met daarna nog een dag werk voor een enkel poppetje om alles in bedrijf te stellen en scenario's te testen. De kabels van<>naar je groepenkast trekken is ook een stelpost tussen vijf minuten en zes dagen hakken/breken. :P

• Franciesco
De hoeveelheid werk is ook afhankelijk van of je wel of niet een backup circuit wilt aanleggen (voor noodstroom). En dan voor welke groepen dit moet zijn aangezien een backup circuit misschien niet het volledige (full electric) huishouden aan kan.
Als een backup circuit gewenst is, dan zal dat waarschijnlijk betekenen dat de huidige groepenkast(en) anders ingedeeld moeten worden.

Alles is uiteraard afhankelijk van de situatie en de wensen. En ook de mate waarop het e.e.a. van te voren is uitgedacht en de ervaring van de installateur spelen begrijpelijkerwijs een rol. Maar batterij plaatsen/ophangen, kabels trekken, omvormer installeren, regelunit installeren en configureren, groepenkast aanpassen etc zal doorgaans toch gauw 2 dagen werk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:06:
@Domba Thx, helder.

@Doggieman Ik ben ondanks dat ik zonnepanelen heb al afgestapt van een vast contract en salderen, heb bewust voor dynamische tarieven gekozen en ben daardoor icm elektrische auto nu al goedkoper uit dan met een vast contract. Mijn terugleververgoeding is hoger dan het verbruikstarief.
Dit klopt toch niet. Je saldeert bij dynamisch toch alsnog gewoon alle belastingen?

En wat jij terugleververgoeding noemt is grotendeels salderen. De 'echte' terugleververgoeding is het kale tarief dat je krijgt na salderen en die is bij dynamisch vaak nog lager dan bij een vast contract.

Correct me if I'm wrong :)

Dat jij goedkoper uit bent met dynamisch, met name doordat je na salderen alsnog veel stroom inkoopt, is natuurlijk een mooie prestatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-11-2023 10:15 ]

• Domba
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:54:
[...]
Om de kans theoretisch zo laag mogelijk te houden, wat het ook wordt DIY of een complete unit wil je dat deze een zekering heeft die duizende amperes kan onderbreken tussen LFP cellen en BMS. LFP-cellen hebben heel lage interne weerstand waardoor enorme stromen kunnen lopen bij een volle kortsluiting,
Dat een BMS een vol kortsluiting geeft is al uiterst klein, die sluit je uit en blijft enkel interne kortsluiting in LFP cel over, op een heel ongelukkig punt, die heel erg klein is met de miljoenen geproduceerde cellen

Edit: volgende eigenaar gaat om 2 x Basen Technology Co., Ltd. BR48200B-200AH 48V en 1x Lead New Energy Co., Ltd. MY-381 (deze laatste heeft een DC automaat in de plus draad van cellen naar terminals met een BMS in de min voor de vermogens sturing)
Van de BR48200B heb ik geen foto's van een geopende module kunnen vinden, maar deze heeft geen zichtbare DC-automaat op het front om de meest logische oorzaak te kunnen uitsluiten en of dit een min of plus vermogen geregelde module is. Als ik bij Basen kijk zie alleen al 3 verschillende modelen dwelke een BR48200B-200Ah zouden moeten voor stellen zonder een automaat, met een C125 automaat onder plus terminal (voor een 200AH module! en in het midden van het front, hoe ziet een echte BR48200B eruit?

[ Voor 27% gewijzigd door Domba op 23-11-2023 11:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ReneJK
Domba schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:15:
[...]

Om de kans theoretisch zo laag mogelijk te houden, wat het ook wordt DIY of een complete unit wil je dat deze een zekering heeft die duizende amperes kan onderbreken tussen LFP cellen en BMS. LFP-cellen hebben heel lage interne weerstand waardoor enorme stromen kunnen lopen bij een volle kortsluiting,
Dat een BMS een vol kortsluiting geeft is al uiterst klein, die sluit je uit en blijft enkel interne kortsluiting in LFP cel over, op een heel ongelukkig punt, die heel erg klein is met de miljoenen geproduceerde cellen

Edit: volgende eigenaar gaat om 2 x Basen Technology Co., Ltd. BR48200B-200AH 48V en 1x Lead New Energy Co., Ltd. MY-381 (deze laatste heeft een DC automaat in de plus draad van cellen naar terminals met een BMS in de min voor de vermogens sturing)
Van de BR48200B heb ik geen foto's van een geopende module kunnen vinden, maar deze heeft geen zichtbare DC-automaat op het front om de meest logische oorzaak te kunnen uitsluiten en of dit een min of plus vermogen geregelde module is. Als ik bij Basen kijk zie alleen al 3 verschillende modelen dwelke een BR48200B-200Ah zouden moeten voor stellen zonder een automaat, met een C125 automaat onder plus terminal (voor een 200AH module! en in het midden van het front, hoe ziet een echte BR48200B eruit?
ik kan met natuurlijk vergissen maar heeft de BR48200B niet 15 cellen ? (staat in de specs) en de MY-381 16 cellen (staat in de specs)

de duitse electricien lijkt me ene heel ervaren persoon

maar als je 15 cellen en de 16 cellen dozen op dezelfde lader aansluit ben je de 16 cellen chronisch aan het onderladen of de 15 cellen set chronisch aan het overladen ?

zelfs al zou je ze op verschillende, laten we zeggen victron MPII, laders / inverters aansluiten op een 3 fase configuratie is 1 lader de master die bepaald welk voltage er geladen wordt , ook met een cerbo wordt er niet met verschillende voltages geladen ?

als ze dan met bijv canbus op de cerbo aangesloten worden , is dan de BR48200B BMS of de MY-381 BMS de master die laad voltages bepaald ?

het lijkt me heel sterk maar zouden er echt 15 & 16 cellen units gemixed zijn ?

• Domba
ReneJK schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:10:
[...]

ik kan met natuurlijk vergissen maar heeft de BR48200B niet 15 cellen ? (staat in de specs) en de MY-381 16 cellen (staat in de specs)

de duitse electricien lijkt me ene heel ervaren persoon

maar als je 15 cellen en de 16 cellen dozen op dezelfde lader aansluit ben je de 16 cellen chronisch aan het onderladen of de 15 cellen set chronisch aan het overladen ?

zelfs al zou je ze op verschillende, laten we zeggen victron MPII, laders / inverters aansluiten op een 3 fase configuratie is 1 lader de master die bepaald welk voltage er geladen wordt , ook met een cerbo wordt er niet met verschillende voltages geladen ?

als ze dan met bijv canbus op de cerbo aangesloten worden , is dan de BR48200B BMS of de MY-381 BMS de master die laad voltages bepaald ?

het lijkt me heel sterk maar zouden er echt 15 & 16 cellen units gemixed zijn ?
Er was geen canbus communicatie tussen BMS en Vitrons, er werd gebruik gemaakt van smart shunt.
Als de BR48200B die eigenaar "Wendinger"had staan ook 15 cellen was, dan was die dik aan het overladen met kort voor het mis ging volgens zijn aangave van 56.8V en 90?% SOC.
@baxter
Da müsste ich jetzt lügen, weiß ich nicht mehr auswendig.
aber ich meine schon das ich bei 56,8V im Victron war.
Zumal das die Vorgabe vom Hersteller ist. (Beide Hersteller bis 58,4V max. /bei 16S)
bron

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 23-11-2023 13:48 ]

• ReneJK
@Domba

eerdere bronnen vermelde een ander voltage namelijk

Right before the accident, the battery’s state of charge (SOC) was 90.2% and the voltage stood at 52.41 V.

https://www.pv-magazine.c...-germany-remains-unclear/

dit komt meer overeen met 15 cellen , als het inderdaad 56.8v geweest is is dat zwaar aan het overladen voor 15 cellen (3.78v per cel als ze echt heel goed gebalanceerd zijn)

voor 16 cellen kom je op 3.55v per cel

maar pure speculatie van mijn kant vwb 15 vs 16 cellen

• ReneJK
ps Dhr Wendinger schrijft ook

Die Spezifikation gibt immer noch der Hersteller vor.

Wenn der 3,65V Schreibt, ist es für Ihn ja in Ordnung.

Was jeder einzelne dann einstellt um die Sicherheit zu erhöhen ist eben Individuell.

Man kann aber auch niemandem einen Vorwurf machen wenn er 3,60 oder 3,55 einstellt, wenn der Hersteller sein Produkt bis 3,65 freigibt.

3.65V per cel is ook weer de helft van de specs lezen , 3.65V is het maximale voltage bij de opgegeven maximale laadstroom (0.5C voor EVE etc cellen) bij lagere laadstromen moet het eind voltage naar beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@ReneJK Het blijft speculatie, we weten niet wat die werkelijk staan heeft gehad en wat erop het front van de unit stond
Als ik alleen al van deze advertentie de video kijk zie ik zowel 15S als 16S op die pallets staan.

• Taro
  • Niet online

Taro

ReneJK schreef op donderdag 23 november 2023 @ 01:45:
[...]
15 vs 16 cellen : zolang je je realiseert dat er een verschil is tussen laadspanningen (en een klein beetje verschil in de stroom die er loopt) kun je de victrons prima zelf instellen ?
op de Gobel staat het zelfs op de sticker op de kast als ik dat goed gezien heb
Klopt, dit kan ik prima zelf. Zoals gezegd gaat het om de kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:14:
[...]

Dit klopt toch niet. Je saldeert bij dynamisch toch alsnog gewoon alle belastingen?

En wat jij terugleververgoeding noemt is grotendeels salderen. De 'echte' terugleververgoeding is het kale tarief dat je krijgt na salderen en die is bij dynamisch vaak nog lager dan bij een vast contract.

Correct me if I'm wrong :)

Dat jij goedkoper uit bent met dynamisch, met name doordat je na salderen alsnog veel stroom inkoopt, is natuurlijk een mooie prestatie :)
Ja klopt, maar ik merk regelmatig dat mensen denken dat als je saldeert dat je overschot hebt, 1 op 1 verbruik en opbrengst tegen elkaar weg kan strepen en daarna nog opbrengst over houdt. Dan mag je daarna weer uitleggen waarom je dan toch over een accu nadenkt.

Naast dat wij meer verbruiken dan opwekken wijken de tarieven ook nog van elkaar af, dus is het niet 1 op 1, maar krijg ik meer voor de teruglevering dan het verbruik kost. En idd, de belastingen worden gesaldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stefannn schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:50:
[...]
Mijn advies zou zijn:
Zoek het samen met die elektricien uit.
Zo te horen heb je een prettige relatie.
En bied hem dan aan om op uurbasis te komen aanleggen, cq dat hij er een “proef project” van maakt.
Hij zal niet de volledige verantwoordelijkheid willen dragen want hij heeft het nooit gedaan, hij komt wel een bak ervaring brengen.

Voor hem kan het heel interessant zijn, als dit wekt kan hij het elders aanleggen.
Dat is exact wat ik aan hem heb voorgesteld. Daarnaast heeft hij iemand in dienst die ergens een opleiding volgt waarbij ook het aansluiten van accu's wordt behandeld. Daarom wel zin om samen te pionieren.

Ik wacht zijn reactie nog even af.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:16
Taro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is exact wat ik aan hem heb voorgesteld. Daarnaast heeft hij iemand in dienst die ergens een opleiding volgt waarbij ook het aansluiten van accu's wordt behandeld. Daarom wel zin om samen te pionieren.

Ik wacht zijn reactie nog even af.
A.. “iemand die ook nog opleiding volgt”.
Dan zou dit een stage project of afstudeer project kunnen zijn.

Doe ik op mijn werk ook.
Klussen die te vaag zijn om budget voor te regelen als stage opdracht aanbieden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb recent in het Zelfbouw topic gevraagd naar ervaringen met de Gobelpower accu's. Heb begrepen dat er recent een update is geweest en deze nu wordt uitgevoerd met een goede Heltec/Neey active BMS. Zijn er in dit topic wel ervaringsdeskundigen met Gobelpower accu's en zijn deze wel/niet aan te raden? De voordelen die ik zie zijn 16 vs 15 cellen, goede active BMS en +-15 kWh voor +-3700 Euro. Zie ook https://www.gobelpower.co...lifepo4-battery_p118.html (via via iets goedkoper te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ik snap nog steeds niet waarom er een hardnekkige voorkeur voor 16 cellen is. Het voltage is beetje hoger omdat ze in serie staan, maar dat verschil vertaalt zich niet in beter rendement.

Ik zou voorkeur geven voor meer sets parallel ipv minder sets met meer cellen. Dus als voorbeeld 6 x 15cel in plaats van 5 x 16 cel. Meer redundantie en een enkele foute cel brengt minder capaciteit offline. Uiteindelijk telt de bruikbare kWh capaciteit.
3 x US5000 kant en klaar Pylontech is minder dan 4200 Euro. Dat is best wat meer maar stel me voor dat garantie, behuizing, installed base, support en ondersteuning en de beschikbare pasklare accessoires enzo een stukje beter zijn.

Hoewel… ik zie dat de Gobelpower voor 3800 met 10% korting is en out-of-stock, dus wellicht straks weer ongeveer even duur?

[ Voor 27% gewijzigd door HermanGast op 24-11-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HermanGast Ik heb begrepen dat je met 16 cellen de aparte cellen minder stressed dan met 15 cellen. Maar dit is ook weer zo'n mooi voorbeeld in dit wereldje: De één adviseert 16 cellen, de ander zelfs 18 en een ander zegt weer dat 15 the way to go is. Als n00b heb je geen idee wie je nu moet geloven.

Wat is nou wijsheid en wie heeft er gelijk? Eén ding weet ik wel, ik vul liever een serverrack met x maal 3 kleinere Pylontech 5000's dan met x maal 118 kg zware Gobelpowers 14/15000's. En ja, die Gobelpower is per kWH goedkoper dan de Pylontechs en heeft naar ik heb begrepen een goed BMS, vandaar ook mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Taro lastig die Vitron data lezen
Ik heb moeite met de 1P en 2P GP-SR1-PC200 Battery data, als 1P of 2P voor aantal packs staat
De verhoudingen kloppen niet, voor 1 pack cel-temperatuur stijging te laag en voor 2 accu packs een beetje aan te hoge kant maar de 0,x C temperatuurstijging verhouding is wel redelijk als de laatste twee omwisselt

Edit Het is een pack voor 0,3-0,35C max als dat binnen je gebruikstrategy past.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 24-11-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:59:
@HermanGast Ik heb begrepen dat je met 16 cellen de aparte cellen minder stressed dan met 15 cellen.
Alleen als je het op basis van vermogen bekijkt.
Als je naar laadstroom kijkt maakt het geen fluit uit, die is voor alle cellen hetzelfde.

18S lijkt me dat niet alle omvormers dat aankunnen, en je zit dan in principe ook niet meer in het DC spanningsgebied wat als veilig word geacht (<50VDC).

16 is de norm. Past de 15S Pylontech bij je wensen? Geen probleem.
Wil je zelf net wat meer capaciteit zonder een volledig 2e pakket parralel aan te sluiten? Dan zou je naar 17S kunnen…

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-11-2023 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bedankt voor de reacties. Stel ik zou voor 3x Victron Multiplus II 5000 gaan met 6x Pylontech US5000, heb ik zo dan een redelijk lijstje met benodigdheden en stelposten? En zie ik nog iets (groots) over het hoofd?

Product Aantal Prijs Subtotaal
Victron Multiplus II 5000 3 € 964,00 € 2.892,00
Victron Lynx Distributor 2 € 199,95 € 399,90
Victron Cerbo GX 1 € 199,95 € 199,95
Victron GX Touch 50 1 € 209,95 € 209,95
Victron Touch 50 Wall Mount 1 € 14,95 € 14,95
Victron Energy ET112 (1-fase PV omvormer) 1 € 94,95 € 94,95
Victron zekering 125A MEGA (58V) 4 € 24,95 € 99,80
Victron zekering 200A MEGA (48V) 3 € 24,95 € 74,85
Victron accuschakelaar 3 € 34,95 € 104,85
Pylontech US5000 6 € 1.399,00 € 8.394,00
Beugelset Pylontech 6 € 57,95 € 347,70
Diverse stroomkabels (Stelpost) 1 € 350,00 € 350,00
Diverse kabels (Stelpost) 1 € 350,00 € 350,00
Overige hardware (Stelpost) 1 € 200,00 € 200,00
Arbeidsloon (Stelpost) 1 € 1.250,00 € 1.250,00
Totaal € 14.982,90

Hoeveel zekeringen en schakelaars heb ik exact nodig? In andere opstellingen zie ik een schakelaar per Multiplus ipv per accu, dus 3 is dan voldoende?

Ik laat de installatie dus aan iemand anders over, gaat mij puur om het materiaal excl. meterkast. En wel/niet beugels of een patchkast of een kabeltje meer of minder of dat ik ergens iets 2 tientjes goedkoper kan krijgen doet er nu even niet toe, gaat mij puur om de hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Taro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:17:
Bedankt voor de reacties. Stel ik zou voor 3x Victron Multiplus II 5000 gaan met 6x Pylontech US5000, heb ik zo dan een redelijk lijstje met benodigdheden en stelposten? En zie ik nog iets (groots) over het hoofd?

Victron Lynx Distributor 2 € 199,95 € 399,90
Victron Energy ET112 (1-fase PV omvormer) 1 € 94,95 € 94,95
Victron zekering 200A MEGA (48V) 3 € 24,95 € 74,85
Victron accuschakelaar 3 € 34,95 € 104,85
Beugelset Pylontech 6 € 57,95 € 347,70
Totaal € 14.982,90

Hoeveel zekeringen en schakelaars heb ik exact nodig? In andere opstellingen zie ik een schakelaar per Multiplus ipv per accu, dus 3 is dan voldoende?

Ik laat de installatie dus aan iemand anders over, gaat mij puur om het materiaal excl. meterkast. En wel/niet beugels of een patchkast of een kabeltje meer of minder of dat ik ergens iets 2 tientjes goedkoper kan krijgen doet er nu even niet toe, gaat mij puur om de hardware.
Mooie lijst!

Een Em24 voor in de meterkast?
Met 3x MP en 6x US5000 heb je 9 devices. Voor mooi zou je dan 3 distributors kunnen gebruiken.
De 48V zekeringen (9x125A). En als je voor 3 distributors gaat nog 3 goedkope zekeringen omdat anders de distributor storing aangeeft op de loze aansluitingen. :)
Zowel de MP’s als de accu’s hebben aan/uit schakelaar en zitten achter zekering. Ik gebruik helemaal geen DC schakelaars. Als een MP er uit moet haal ik de plus kabel los uit de distributor. Voor mijn installatie zijn de aardlekautomaten binnen handbereik om AC uit te kunnen schakelen.
En in plaats van 6x beugelset een 19” rack voor een strak geheel? Wellicht met wat ruimte voor in de toekomst extra accu’s?
Stelposten zijn ruim, altijd prima.
Dan ben je er denk ik wel.

[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 25-11-2023 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HermanGast Goede toevoegingen, bedankt.

Wat betreft de kast, dan wil ik graag de beschikbare hoogte maximaal benutten en is 42U een optie. Daar kan ik er dan zo'n 10 (42/4U) in kwijt. Correct of nemen ze in de praktijk meer dan 4U/stuk in? Zou dan bijv. https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-accukast-42u/ kunnen worden. Ik heb die + paar tientjes extra ook als stelpost opgenomen. De garage wordt op dit moment verbouwd en ik denk dat deze vrij prominent in het midden langs de muur komt te staan, dus moet wel een beetje smoelen, maar goed, vandaar een stelpost.

Even los van of ik dan uiteindelijk iets vervang door een goedkopere versie (zoals de zekeringen) of iets ergens anders goedkoper kan vinden kom ik op deze benodigdheden uit:

Victron Lynx Distributor 3 € 199,95 € 599,85
Victron Energy ET112 (1-fase PV) 1 € 94,95 € 94,95
Victron zekering 200A MEGA (48V) 12 € 24,95 € 299,40
Victron accuschakelaar (Optioneel) 3 € 34,95 € 104,85
Victron Energiemeter EM24 3-fase 1 € 224,95 € 224,95
Accukast 42U (Stelpost) 1 € 895,00 € 895,00
Totaal € 16.179,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:35:

Wat betreft de kast, dan wil ik graag de beschikbare hoogte maximaal benutten en is 42U een optie. Daar kan ik er dan zo'n 10 (42/4U) in kwijt. Correct of nemen ze in de praktijk meer dan 4U/stuk in? Zou dan bijv. https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-accukast-42u/ kunnen worden. Ik heb die + paar tientjes extra ook als stelpost opgenomen. De garage wordt op dit moment verbouwd en ik denk dat deze vrij prominent in het midden langs de muur komt te staan, dus moet wel een beetje smoelen, maar goed, vandaar een stelpost.

Even los van of ik dan uiteindelijk iets vervang door een goedkopere versie (zoals de zekeringen) of iets ergens anders goedkoper kan vinden kom ik op deze benodigdheden uit:

Totaal € 16.179,65
Ziet er goed uit. Wat ik altijd doe bij projecten is een stelpost van 10% onvoorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
Taro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:35:

Totaal € 16.179,65
ik weet niet wat er in de stelpost zit voor kabels , maar uit mijn ervaring (lifepo4 in bootjes , meestal 12/24v) , dus hogere stromen en meer regels waar je je aan moet houden om eea veilig te doen, vergissen mensen zich wat eea kost

van busbar naar MP's
70mm2 flexibele goede kabel , €25 p/m , 12 (?) meter totaal = €300
70mm2 kabelschoenen klauke , €5 p.st , 24 stuks = €70
iedere extra zekering , (hoofd-)schakelaar , zekering houder etc kost 2x extra kabelschoen

van pylontech naar busbar
120mm2 kabel 1.5-2 meter @ €50 p/m x 2 = €300-400
120mm2 kabelschoen €10 p.st = €40
krimpkous met lijm €?

ik zag in een eerdere post dat je je zorgen maakte over sluiting en grote stromen , dan zit je aan T-class fuses (mega fuses kan een vlamboog onstaan tijdens sluiting en grote stromen)

1 hoofdzekering t-class 400A tussen pylontech en busbar €40
t-class fuse holder €45 p.st
2x kabelschoen €20

kabelgoot €10 p/m (€25 p/m als je ze in de victron blauwe kleur wilt hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Voor de kast:
Pylontech PowerCube Batterijkast
https://etronixcenter.com...uery=pylontech&results=28

[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 25-11-2023 23:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:38
Video over het recyclen van lithium-accu's, interessant:

Het proces ziet er relatief simpel uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:25
Topic lijkt haast meer op het DHZ thuisaccu topic ipv discussie over het nut hebben ervan ;)

Maar ik zit zelf heel rustig aan aan het oriënteren naar mogelijkheden en of het op dat moment rendabel is om een thuisaccu te nemen.
Voorlopig zit ik nog 2jaar met een contract (nieuwe gaat bijna in) waarbij levertarief 38ct is en teruglevertarief 11.5ct. Dus een verschil van 26.5ct. Maar volgend jaar mag je nog 100% salderen en het jaar erop is nog niet bekend wat het gaat worden.
In mijn situatie heb ik een vrij hoog "standby verbruik" van op dit moment 300watt en ik verwacht dat dit eerder naar 350 a 400 gaat over een paar maanden. Misschien nog wel een tikje hoger omdat ik niet weet wat de luchtbehandeling precies qua vermogen gaat opnemen.

Met huidig verbruik, elektrische auto en warmtepomp heb ik nog een overschot van ongeveer 1500kWh. Natuurlijk veel in de zomer en op dagen zoals de afgelopen paar weken bij lange na niet voldoende opwekking.
Zou het rendabel zijn om dus in het voor/hoofd/na seizoen (PV) rendabel zijn om toch te oriënteren naar een thuisaccu. Daarbij denk ik dan gemiddeld genomen 10 a 12 uur overbrugging a 400watt = 5kWh accu. Ik heb het niet niet over eiland bedrijf maar over zo min mogelijk uit het net halen.
En dan vooral met saldering situatie op 50% of lager.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

The-Source schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:33:
Topic lijkt haast meer op het DHZ thuisaccu topic ipv discussie over het nut hebben ervan ;)

Maar ik zit zelf heel rustig aan aan het oriënteren naar mogelijkheden en of het op dat moment rendabel is om een thuisaccu te nemen.
Voorlopig zit ik nog 2jaar met een contract (nieuwe gaat bijna in) waarbij levertarief 38ct is en teruglevertarief 11.5ct. Dus een verschil van 26.5ct. Maar volgend jaar mag je nog 100% salderen en het jaar erop is nog niet bekend wat het gaat worden.
In mijn situatie heb ik een vrij hoog "standby verbruik" van op dit moment 300watt en ik verwacht dat dit eerder naar 350 a 400 gaat over een paar maanden. Misschien nog wel een tikje hoger omdat ik niet weet wat de luchtbehandeling precies qua vermogen gaat opnemen.

Met huidig verbruik, elektrische auto en warmtepomp heb ik nog een overschot van ongeveer 1500kWh. Natuurlijk veel in de zomer en op dagen zoals de afgelopen paar weken bij lange na niet voldoende opwekking.
Zou het rendabel zijn om dus in het voor/hoofd/na seizoen (PV) rendabel zijn om toch te oriënteren naar een thuisaccu. Daarbij denk ik dan gemiddeld genomen 10 a 12 uur overbrugging a 400watt = 5kWh accu. Ik heb het niet niet over eiland bedrijf maar over zo min mogelijk uit het net halen.
En dan vooral met saldering situatie op 50% of lager.
Zolang je nog jarenlang kunt salderen is dit voorlopig niet rendabel. Salderen is een gratis accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
@The-Source financieel interessant is een thuisbatterij naar mijn idee ook (nog) niet.

Toch heb ik inmiddels een thuisbatterij staan. Deze is voornamelijk bedoeld als backup optie bij stroomuitval: dat heb ik al meerdere keren gehad hier, een enkele keer zelfs meer dan een halve dag lang. In de zomer handig, maar ook in de winter vind ik dat fijn o.a. om de (monoblock) warmtepomp te kunnen beschermen en dus te kunnen blijven gebruiken.
Daarnaast vind ik het een prettig idee om minder afhankelijk te zijn van derden.

Geen direct financiële argumenten dus, maar toch ben ik er blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-08 20:22
Even een vraagje over de eilandmodus. Is het interessant om de omvormer met batterijen zo dicht mogelijk bij de meterkast te zetten of juist zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:26
Als ik deze kosten allemaal zo zie kan je beter voor het geld een Ionic 5 halen die overdag met dynamische laadpaal opladen met alleen zonnepanelen, en dan in de avond terug leveren aan het huis, heb je een 77 kWh accu pakket en ook nog eens een extra auto 💀👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:06
Cyclonic schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:05:
Als ik deze kosten allemaal zo zie kan je beter voor het geld een Ionic 5 halen die overdag met dynamische laadpaal opladen met alleen zonnepanelen, en dan in de avond terug leveren aan het huis, heb je een 77 kWh accu pakket en ook nog eens een extra auto 💀👍🏻
Terugleveren aan het huis kan nog niet is praktisch nog niet echt bruikbaar en/of erg duur.
Tevens staat je auto waarschijnlijk tijdens de meest zonnige uren juist niet thuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Cyclonic schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:05:
Voor 40k minder heb je een thuisaccu zonder wielen die sneller kan ontladen en langere levensduur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 23:58

dof

Ben erg geïnteresseerd om in te stappen in een thuisaccu (combi van Victrons met Seplos of Pylontech's b.v.), deels als noodstroom voorziening deels voor trading met dynamisch contract.

Maar de afgelopen paar weken met temperaturen rond de 0 Celsius waren wel weer een eye opener;
het dagelijkse verbruik (WP, WPB, Koken), met deze condities, zat tussen de 40 en 50 kWh en dus een heftige opzet van thuisaccu, richting 50 kWh opslag, zal m'n huis toch nog maar een dag van stroom kunnen voorzien.
En de dynamische prijzen verschillen in deze periode eigenlijk ook maar weinig.

Moet toch nog maar eens bedenken wat voor (magere) business case ik ga bedenken voor de aanschaf :P

Offtopic: Dak eerst maar eens verder volleggen met goedkope PV lijkt een iets betere BC.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:33
de Peer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:07:
[...]

Zolang je nog jarenlang kunt salderen is dit voorlopig niet rendabel. Salderen is een gratis accu.
Dat is een misverstand, zelfs als de salderingsregeling blijft bestaan, ga je de komende tijd merken dat je alle voordelen van de salderingsregeling, op de energiebelasting na, zelf als invoeder gaat betalen. Dat komt door een velen onopgemerkte verandering in de allocatiemethodiek elektriciteit per april 2023. Voor verdere uitleg, zie deze post.

Daarmee gaat de thuisbatterij dus heel rap aantrekkelijk worden, en je kunt hem beter zo snel mogelijk aanschaffen, omdat je deze dan ook nog enige tijd ook nog kan gebruiken voor de rendabele handel van elektriciteit (als in; laden van het net, en later weer ontladen naar het net). Dat laatste is namelijk ook bij de gratie van de salderingsregeling, want een goede oplossing om 'dubbele belasting' bij thuisbatterijen die aangesloten zijn op een hybride omvormer waar ook productie plaatsvindt is nog niet gevonden. Sterker nog, vraag is of die ooit gevonden gaat worden, want makkelijke oplossingen (die binnen alle randvoorwaarden vallen die in het stuk zijn genoemd) zijn er niet. Voor thuisbatterijen die los zijn aangesloten, dus zonder productie er achter, is het wellicht iets kansrijker. Een 'energieopslagfaciliteit' die voldoende groot is, is overigens al vrijgesteld van energiebelasting, echter, die heeft dan zijn eigen aansluiting.

Er komen op langere termijn wel verdienmodellen bij voor de thuisbatterij (beloningen voor assisteren in balancering, congestie en spanningskwaliteit), maar er is nog niets concreets waar je op aan kan sluiten. Dat is ook iets wat één van de regionale netbeheerders (Stedin) schets in een position paper aangeeft. Het helpt natuurlijk ook niet dat er niet echt een belangenvereniging is van thuisbatterijen, tenminste, ik ken hem niet.

Het energiebelasting-aspect van de salderingsregeling is, juist een belangrijke factor om je batterij terug te verdienen, lijkt het. Als die vervalt, dan krijgt de terugverdientijd van je thuisaccu ook een deuk. 8)7 .

Praktisch gezien; bereken je business case van je thuisbatterij wel versus de situatie dat er geen voordeel bestaat van de salderingsregeling (op de energiebelasting na), en het TLV bij een vast of variabel contract 4 a 5 ct wordt. Want dat wordt de situatie waarschijnlijk zeer binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door ntram op 12-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:46
@ntram En hoe zou jij dan de berekening van de businesscase gaan doen? Mijn indruk is dat mijn leverancier (Energie Van Ons) voorlopig nog gewoon blijft salderen en ik zie momenteel nog niet direct in hoe ik dan nu al een rendabele businesscase voor een accu kan maken.

Dat gezegd hebbende zou ik wel graag mijn eigen verbruik zo hoog mogelijk maken en daarom vind ik een accu erg interessant, maar zonder goede businesscase krijg ik daar thuis de handen absoluut nog niet voor op elkaar.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Aziraphale schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:53:
@ntram En hoe zou jij dan de berekening van de businesscase gaan doen? Mijn indruk is dat mijn leverancier (Energie Van Ons) voorlopig nog gewoon blijft salderen en ik zie momenteel nog niet direct in hoe ik dan nu al een rendabele businesscase voor een accu kan maken.

Dat gezegd hebbende zou ik wel graag mijn eigen verbruik zo hoog mogelijk maken en daarom vind ik een accu erg interessant, maar zonder goede businesscase krijg ik daar thuis de handen absoluut nog niet voor op elkaar.
Lees de post waar ik naar link nog even door. Als de leverancier 'gewoon' saldeert, maar je je blauw gaat betalen aan terugleverboete of hoge vaste vergoedingen waarmee de leverancier de kosten daarvan afdekt, dan houdt je in de praktijk er niets (of minder dan niets) aan over. Exclusief effecten Energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
ntram schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
[...]

Lees de post waar ik naar link nog even door. Als de leverancier 'gewoon' saldeert, maar je je blauw gaat betalen aan terugleverboete of hoge vaste vergoedingen waarmee de leverancier de kosten daarvan afdekt, dan houdt je in de praktijk er niets (of minder dan niets) aan over. Exclusief effecten Energiebelasting.
Dat, denk ik. Met al die 'gekkigheid' omtrent terugleveren, is een accu erg logisch. Al is het ook voor mij iets eerder relevant/noodzakelijk dan gedacht, zelf dacht ik aan +/- 2026/2027, maar nu met al die toeslagen/boetes wordt het eerder interessant.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

Ik heb even gekeken en EvO gaat dus ook terugleveringskosten vragen. Ik vind dat altijd wat lastig te begrijpen, maar ik ga er maar even vanuit dat dit gaat over alle invoeding en niet of ik aan het einde van het jaar meer teruggeleverd heb dan verbruikt. Als ik dan even uitga van mijn invoeding van dit jaar dan mag ik volgend jaar 278,30 bij gaan betalen en bij een beter zonnejaar gaan we over de 300 euro.

Dit verhaal gaat op 1 maart in, dus ik heb nog even, maar wordt een thuisaccu dan voor mij al interessant? Puur op basis van die terugleveringskosten gaat terugverdienen wel even duren, maar als ik ook een dynamisch contract, afbouw saldering en de belastingen die je noemde mee zou nemen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Aziraphale schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb even gekeken en EvO gaat dus ook terugleveringskosten vragen. Ik vind dat altijd wat lastig te begrijpen, maar ik ga er maar even vanuit dat dit gaat over alle invoeding en niet of ik aan het einde van het jaar meer teruggeleverd heb dan verbruikt. Als ik dan even uitga van mijn invoeding van dit jaar dan mag ik volgend jaar 278,30 bij gaan betalen en bij een beter zonnejaar gaan we over de 300 euro.

Dit verhaal gaat op 1 maart in, dus ik heb nog even, maar wordt een thuisaccu dan voor mij al interessant? Puur op basis van die terugleveringskosten gaat terugverdienen wel even duren, maar als ik ook een dynamisch contract, afbouw saldering en de belastingen die je noemde mee zou nemen?
Op zich niet zo vreemd uiteraard, we leveren met z'n alle een uitdaging op met het terugleveren, er is weinig vraag en een giga aanbod. In de winter juist andersom.

Ik ga eens kijken of ik een rekensheetje kan maken, maar dat kost wel even wat tijd . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:41:
[...]

Op zich niet zo vreemd uiteraard, we leveren met z'n alle een uitdaging op met het terugleveren, er is weinig vraag en een giga aanbod. In de winter juist andersom.

Ik ga eens kijken of ik een rekensheetje kan maken, maar dat kost wel even wat tijd . . .
Ik vind het ook absoluut niet raar en ergens zelfs wel terecht. Ik vraag me dus alleen wel af hoe ik de businesscase voor een thuisaccu kan gaan bepalen, ook om de juiste capaciteit te kunnen bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Aziraphale schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:43:
[...]

Ik vind het ook absoluut niet raar en ergens zelfs wel terecht. Ik vraag me dus alleen wel af hoe ik de businesscase voor een thuisaccu kan gaan bepalen, ook om de juiste capaciteit te kunnen bepalen.
Voor de capaciteitsbepaling; als je bekend bent / al HomeAssistant gebruikt; deze is te koppelen aan je P1 meter zoals die van HomeWizard. Vervolgens kun je in HomeAssistant een virtuele thuisaccu installeren, welke een instelbare capaciteit heeft.

Vervolgens kun je zien wat je opgeslagen zou hebben, wat je dan nog van buiten nodig zou hebben gehad, et cetera. Om alleen daarvoor HomeAssistant in te zetten is wel wat werk.

Edit; deze dus; https://github.com/hif2k1/battery_sim

[ Voor 3% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 12-12-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:06
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:46:

Voor de capaciteitsbepaling; als je bekend bent / al HomeAssistant gebruikt; deze is te koppelen aan je P1 meter zoals die van HomeWizard. Vervolgens kun je in HomeAssistant een virtuele thuisaccu installeren, welke een instelbare capaciteit heeft.

Vervolgens kun je zien wat je opgeslagen zou hebben, wat je dan nog van buiten nodig zou hebben gehad, et cetera. Om alleen daarvoor HomeAssistant in te zetten is wel wat werk.

Edit; deze dus; https://github.com/hif2k1/battery_sim
Handig, ga ik ook even mee spelen.

Kun je ook meerdere batterijen tegelijk simuleren (bv 5-10-15kW), of zitten ze dan elkaar in de weg?
Weet je of het ook mogelijk is om er een virtuele (toekomstige) EV/verbruiker in te zetten?

Zou dat al wat zeggen op basis van de wintermaanden, of heb je ook wat zomermaanden nodig om een betere inschatting te maken?
Of kan ie ook backwards berekenen (ik heb de P1 al een jaartje).

Edit: meeste vragen passen wellicht beter in het home assistant topic..

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 12-12-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
mitsumark schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:57:
[...]
Handig, ga ik ook even mee spelen.

Kun je ook meerdere batterijen tegelijk simuleren (bv 5-10-15kW), of zitten ze dan elkaar in de weg?
Weet je of het ook mogelijk is om er een virtuele (toekomstige) EV/verbruiker in te zetten?

Zou dat al wat zeggen op basis van de wintermaanden, of heb je ook wat zomermaanden nodig om een betere inschatting te maken?
Of kan ie ook backwards berekenen (ik heb de P1 al een jaartje).

Edit: meeste vragen passen wellicht beter in het home assistant topic..
Nog geen idee, mijn HA is gecrasht, ben opnieuw aan het opbouwen ;)

Eerste functie die ik wil is deze, om eens te zien wat 'gedaan zou kunnen hebben'. Met daarna mijn domotica weer op orde etc.

Via HA kun je overigens thuisaccu's zoals die van Sessy zelf aansturen. Hoeveel winst dat is versus de Sessy zelf laten communiceren met je P1 meter is afhankelijk van meerdere factoren.

Ik denk niet dat je 'terug in de tijd kunt'; het ding berekent met 'hoeveel is vandaag over' dus hoe vol je accu had kunnen zijn, en hoelang je daarop had kunnen teren, maar dat is mijn aanname. In principe kun je met bijvoorbeeld HomeWizard een export maken per dag, en met wat gegoochel zou je al een eindje kunnen komen. (x kwh over, toevoegen aan accu zolang capaciteit y niet is bereikt). Bij HomeWizard heb je wel een abo nodig voor een CSV export.

[ Voor 18% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 12-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[...]

Als je meerdere uren PV opwek in de thuisaccu kunt opslaan, kun je beter naar dynamisch overstappen.

Als meer PV-opwek dan verbruik hebt is er wel een voordeel dat er veel minder heen en weer over de netwerkbeheerders meter gaat en je en fors minder teruglevert waardoor je in een lagere staffel valt.

Heb je minder PV-opwek dan verbruik, dan zal je heel erg goed moeten rekenen als ook rekening houden met welk moment je verbruik hebt en opwek, want een thuisaccu heeft ook een eigenverbruik en bij laden en ontladen zijn er ook verliezen, hoeveel die zijn is afhankelijk van je setup en je gebruiks-strategie.

Ik durf geen verlies percentage meer te geven,
ik ben bezig voor mijn setup om die verliezen uit te splitsen voor optimaliseren, maar het is een heel stuk complexer dan ik zelf had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:57
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:22:
[...]

Dat, denk ik. Met al die 'gekkigheid' omtrent terugleveren, is een accu erg logisch. Al is het ook voor mij iets eerder relevant/noodzakelijk dan gedacht, zelf dacht ik aan +/- 2026/2027, maar nu met al die toeslagen/boetes wordt het eerder interessant.
Ik denk het juist van NIET.

Zodra je panelen hebt, ga je fors "boetes" betalen links or rechts om, en ja óók dwars door het midden.

Hierdoor hou je mínder over om te gaan terugverdienen, dus véél langere tvt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
ntram schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:18:
[...]

Dat is een misverstand, zelfs als de salderingsregeling blijft bestaan, ga je de komende tijd merken dat je alle voordelen van de salderingsregeling, op de energiebelasting na, zelf als invoeder gaat betalen. Dat komt door een velen onopgemerkte verandering in de allocatiemethodiek elektriciteit per april 2023. Voor verdere uitleg, zie deze post.

Daarmee gaat de thuisbatterij dus heel rap aantrekkelijk worden, en je kunt hem beter zo snel mogelijk aanschaffen, omdat je deze dan ook nog enige tijd ook nog kan gebruiken voor de rendabele handel van elektriciteit (als in; laden van het net, en later weer ontladen naar het net). Dat laatste is namelijk ook bij de gratie van de salderingsregeling, want een goede oplossing om 'dubbele belasting' bij thuisbatterijen die aangesloten zijn op een hybride omvormer waar ook productie plaatsvindt is nog niet gevonden. Sterker nog, vraag is of die ooit gevonden gaat worden, want makkelijke oplossingen (die binnen alle randvoorwaarden vallen die in het stuk zijn genoemd) zijn er niet. Voor thuisbatterijen die los zijn aangesloten, dus zonder productie er achter, is het wellicht iets kansrijker. Een 'energieopslagfaciliteit' die voldoende groot is, is overigens al vrijgesteld van energiebelasting, echter, die heeft dan zijn eigen aansluiting.

Er komen op langere termijn wel verdienmodellen bij voor de thuisbatterij (beloningen voor assisteren in balancering, congestie en spanningskwaliteit), maar er is nog niets concreets waar je op aan kan sluiten. Dat is ook iets wat één van de regionale netbeheerders (Stedin) schets in een position paper aangeeft. Het helpt natuurlijk ook niet dat er niet echt een belangenvereniging is van thuisbatterijen, tenminste, ik ken hem niet.

Het energiebelasting-aspect van de salderingsregeling is, juist een belangrijke factor om je batterij terug te verdienen, lijkt het. Als die vervalt, dan krijgt de terugverdientijd van je thuisaccu ook een deuk. 8)7 .

Praktisch gezien; bereken je business case van je thuisbatterij wel versus de situatie dat er geen voordeel bestaat van de salderingsregeling (op de energiebelasting na), en het TLV bij een vast of variabel contract 4 a 5 ct wordt. Want dat wordt de situatie waarschijnlijk zeer binnenkort.
ik zie toch wel pijnpunten in je betoog.

IEDEREEN met panelen gaat dus boetes betalen (dank aan overheid)
ofwel MINDER geld voor je thuis-batterij aflossing
ofwel sterk verlengde tvt.

Ik denk niet dat hier een spelt tussen te krijgen is... of wel?

(los van het feit dat er een flik verschil tussen PV eigenaren met/zonder batterij zal zijn)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Hansieo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:38:
[...]

Zodra je panelen hebt, ga je fors "boetes" betalen links or rechts om, en ja óók dwars door het midden.

Je betaal die boetes niet op basis van je panelen, maar op basis van je inv
Hansieo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:45:
[...]

ik zie toch wel pijnpunten in je betoog.

IEDEREEN met panelen gaat dus boetes betalen (dank aan overheid)
ofwel MINDER geld voor je thuis-batterij aflossing
ofwel sterk verlengde tvt.

Ik denk niet dat hier een spelt tussen te krijgen is... of wel?

(los van het feit dat er een flik verschil tussen PV eigenaren met/zonder batterij zal zijn)
Nee, al die 'boetes' zijn gebaseerd op de hoeveelheid invoeding en zijn alleen van toepassing op vaste- en variabele contracten, niet op dynamisch. Thuisaccu leidt ofwel tot minder invoeding, dus minder boete bij vast- en variabele contracten. Tenzij je wil handelen, maar dan moet je toch naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ntram schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:51:
Nee, al die 'boetes' zijn gebaseerd op de hoeveelheid invoeding en zijn alleen van toepassing op vaste- en variabele contracten, niet op dynamisch. Thuisaccu leidt ofwel tot minder invoeding, dus minder boete bij vast- en variabele contracten. Tenzij je wil handelen, maar dan moet je toch naar dynamisch.
Ik heb niet het idee dat een accu zorgt voor minder invoeding mits je PV limiteert op enkel eigen gebruik. Wel kan je dan door die accu met PV te laden de donkere uurtjes doorkomen zonder iets van het net af te nemen.
Als je een stuurloze PV omvormer hebt die maar door blijft gaan dan vraag ik mij af of de kosten van de accu opwegen tegen het afvangen van stroom(invoerkosten) die anders het net op gaat. Met zes paneeltjes op noord heb je een minder grote accu nodig dan met 24 op zuid. Steeds meer variabelen in de berekening. :+
Voor mij zit de winst in het capaciteitstarief. Verschil tussen 3x25A en 3x35A is ~500.- per jaar, een accu die 3x10A levert is een gegarandeerde kostenbesparing en prima voor die paar keer per maand dat je kortstondig aan 3x25A niet voldoende zou hebben. (tenzij ook daar iemand tarieven grondig op de schop gooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Hansieo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat de 'boetes' juist die accu terug gaan verdienen, maar een concrete berekening heb ik daar nog niet voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@ChaserBoZ_ Dank voor de link, ik heb hem voor een Sessy geïnstalleerd. Niet dat het momenteel veel effect zal hebben, maar dan kan ik in ieder geval als het weer eens zonnig wordt wat gaan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat de 'boetes' juist die accu terug gaan verdienen, maar een concrete berekening heb ik daar nog niet voor ;)
Dus als je accu's hebt /neemt betaal je géén boetes meer?

Je kan wat meer shuiven met kWh-tjes (fractioneel in voor /najaar en al helemaal niet in de winter)

en ja zoals ook reeds prima opgemerkt, met dag-prijzen heb je géén zichtbare boete,
maar ook dagtarieven gaan toeslagen doorberekenen (zoals al een paar keer door tweakers aangegeven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Hansieo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:47:
[...]

Dus als je accu's hebt /neemt betaal je géén boetes meer?

Je kan wat meer shuiven met kWh-tjes (fractioneel in voor /najaar en al helemaal niet in de winter)

en ja zoals ook reeds prima opgemerkt, met dag-prijzen heb je géén zichtbare boete,
maar ook dagtarieven gaan toeslagen doorberekenen (zoals al een paar keer door tweakers aangegeven)
Dat wordt de uitdaging, kun je genoeg bufferen om in de zomer je teruglevering/invoeding tegen te houden :)

Puur voor mezelf, met mijn panelen wordt dat lastig, mijn panelen produceren in de zomer dag na dag 25+ kWh. In de avond/nacht gaat er een handvol kWh's doorheen dus drie dagen zeg 15 kWh opslaan gaat al lastig lukken met een thuisaccu.

Mijn persoonlijke plan zou zijn een boiler ernaast te hebben, welke ook met HomeAssistant werkt. In dat geval kan ik het overschot van de zonnepanelen splitsen naar accu (5 tot 30 kWh hoop ik) en naar de boiler (boiler met meerdere verwarmingselementen zodat ik het verbruik kan sturen).

Maar dan ben ik dus een thuisaccu & een boiler verder, maar uiteindelijk kan ik dan terugleveren voorkomen (en verder werken aan mijn verduurzamingsplan).

Een oplossing als HA is dan wel erg handig cq noodzakelijk voor sturing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Hansieo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:47:
[...]

Je bedoelt dat bij dynamische tarieven op termijn ook kosten doorgerekend gaan worden? Ja, dan kun je verwachten, maar dan kan nu nog niet, omdat alle leverancier verplicht zijn het dynamische prijzen modelcontract te hanteren. Echter, die kosten zullen bij dynamisch altijd fors lager zijn dan de kosten bij vast- en variabel. De salderingskosten zijn namelijk bij dynamisch veel kleiner dan bij vast- en variabel. De balanceringskosten zeer waarschijnlijk, omdat de klantengroep iets meer prikkel heeft om bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
mitsumark schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:13:
[...]

Terugleveren aan het huis kan nog niet is praktisch nog niet echt bruikbaar en/of erg duur.
Tevens staat je auto waarschijnlijk tijdens de meest zonnige uren juist niet thuis..
Dat is natuurlijk niet zo. Het laadpunt kan ook leverpunt zijn en de techniek is allesbehalve spannend, iedere PV omvormer doet exact hetzelfde.

Het werkelijke probleem hier is de overheid.

Omdat men bang is dat men zakelijk goedkoop (want grootverbruikers ontvangen subsidies in de vorm van lage belasting voor grootverbruik, feitelijk dus vaak onder de noemer fossiele subsidies) de auto gaat laden, bijv op het werk, met een zakelijke laadpas oid. Als je die dan prive gaat leegtrekken is er dus een belasting issue.

Aan de andere kant zie ik ook wel iets in thermische accu's. Verwarmen is nu eenmaal de grootste electrische verbruiker in een woning. Je kunt je overschot aan energie ook in een vat stoppen.
https://solarmagazine.nl/...orage-in-2024-uitgeleverd
Alleen een beetje prijzig zoiets :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@jadjong @ntram Dat hangt geheel af van gebruiks strategie

Vast en variabel contract en dynamisch zijn met een thuisaccu behoorlijk verschillende situaties.
Ik vind vast/variabel contracten maar complex met al die verschillende vaste kosten die bij diverse energieleveranciers hoger zijn al je PV hebt.

Als ook de disccussie over overschot voor COP=1 inzet voor selectief verwarmen met IR of een weerstandkacheltje
Nu de energiemarkt stabiliseert maar nog steeds super nervues is, is is de TLV naar beneden, voor overschot krijg je minder en als nog met gasverwarmt dan is het aanzienlijk goedkoper om dat overschot COP=1 in te zetten dan een kuub gas.

Wat is nu erger inzet als COP=1 of als compensatie inzetten voor extra laad/ontladen met een thuisaccu (wat ook uiteindelijk warmte is)?

Ik zit dynamisch, dat is maar 3% die dat op moment hebben als all electric met meer PV-opwek dan verbruik.

Ik zet een deel van mijn PV-opwek overschot in als compensatie voor laden en later terugleveren aan het net.
Voor overschot zelf behaal ik rond 11ct/kWh met uitgestelde teruglevering, als ik het inzet als compensatie kan ik daar 6-voudige voor laden en later terugleveren bij een lagere spread van 5ct is dat als nog 30ct/kWh-overschot.

Om discussie voor te zijn, de chemische oudering van LFP-cel is de belangrijkste voor afschrijving in mijn geval van DIY-bouw tegenwoordig en niet het aantal cycles.
LF280k met compressie hebben DOD 80% zo'n 6000cycles ik moet mij uiterste best doen om maar in de buurt te komen van 500cycles per jaar (1 cycle = 44kWh)
Theorische van 6 cycles per dag ga je in praktijk niet halen vanwege warmte huishouding, dan zal elke cel van vloeistof koeling moeten voorzien met compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Mistraller schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:38:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo. Het laadpunt kan ook leverpunt zijn en de techniek is allesbehalve spannend, iedere PV omvormer doet exact hetzelfde.

Het werkelijke probleem hier is de overheid.

Omdat men bang is dat men zakelijk goedkoop (want grootverbruikers ontvangen subsidies in de vorm van lage belasting voor grootverbruik, feitelijk dus vaak onder de noemer fossiele subsidies) de auto gaat laden, bijv op het werk, met een zakelijke laadpas oid. Als je die dan prive gaat leegtrekken is er dus een belasting issue.

Aan de andere kant zie ik ook wel iets in thermische accu's. Verwarmen is nu eenmaal de grootste electrische verbruiker in een woning. Je kunt je overschot aan energie ook in een vat stoppen.
https://solarmagazine.nl/...orage-in-2024-uitgeleverd
Alleen een beetje prijzig zoiets :P
Op lange termijn, na wat doorontwikkeling wellicht haalbaar.

Nu al kun je overschotten 'affikken' met een boiler, naar warm douchewater etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:07:
[...]

Nu al kun je overschotten 'affikken' met een boiler, naar warm douchewater etc.
Ja zet alleen niet echt zoden aan de dijk. Warm water bereiding is 3 procent van mijn totale opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:14:
[...]

Ja zet alleen niet echt zoden aan de dijk. Warm water bereiding is 3 procent van mijn totale opwek.
Klopt, en hoe heter je boiler (meer energie bufferen) hoe meer warmteverlies (evenredig met delta_T).

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09 08:57
ursusMaritimus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:32:
[...]

Klopt, en hoe heter je boiler (meer energie bufferen) hoe meer warmteverlies (evenredig met delta_T).
Denk slim denk klein.
Wij douchen met 15 ltr. Boiler icm ecosaver douchekop en icm pulsdrukker die opwarmt wanneer je wilt douchen.
20 min opstart lees wachttijd.
Ik denk dat wij douchen van wat vaak de standverliezen zijn.
Als je slim plant vwb het starten bv éérst ontbijten dan douchen .........
Of ander creatiefs

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig een zandaccu te maken (in het klein) om te kijken of dat een alternatief is voor warm water in de zomer/winter. Door het zand op te warmen (tot wel 600 graden) met mijn toekomstige overschot van PV, kan je wellicht wat sturen in verbruik. Groot deel van de energie in huis is de omzetting naar warmte (douche, verwarming etc). "schijnbaar" kan je het zand, mits goed geisoleerd, 3-6 maanden op temperatuur houden en gebruiken. Dus "opladen" in de zomer/nazomer en gebruiken in de herfst/winter.

Leuk projectje en wellicht een mogelijke oplossing voor een overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:38
netfast schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:12:
Ik ben momenteel bezig een zandaccu te maken
Interessant! Heb je wat meer details? Hoe construeer je dat bv fysiek, wat voor isolatie (dikte, materiaal) gebruik je, wat voor verwarmingselement(en) gebruik je, hoe stuur je het aan, hoe haal je de warmte er weer uit? Wat doe je aan (brand)veiligheid?

#nieuwsgierig!

(Overigens ben ik er niet zo voor de term "accu" te gebruiken voor warmteopslag... misschien is het wennen. "warmteopslag" lijkt me duidelijker en geeft minder verwarring met "echte" accu's)

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 13-12-2023 09:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Geen idee of het hier de juiste plek is... maar ik heb een stalen drum waarin ik droog wit zand heb. Daarin komt een hoop flexibele koperen pijp waardoor je water kan pompen. Wellicht kan je iets met een warmtewisselaar doen... isolatie ben ik nog aan het uitzoeken, want meeste "bouwmarkt" spul is niet te gebruiken bij die temperaturen.

Voor element heb ik nu een aantal 24v DC verwarmingselementen (zeg maar die dingen in een waterkoker). die stop je gewoon door de wand in het zand.

Idee was, als het enigsinds werkt, een gat te graven in de grond, aircrete erin op de bodem en wanden als isolatie en daarin zand, pijp en elementen, de boel afdichten en dan zou je het kunnen gebruiken op grotere schaal. Hoop dat ik ooit dat kan bouwen :)

Je zou het zelfs kunnen gebruiken als een dump load, als je thuisaccu vol is... Zodat het later weer te gebruiken is. Wellicht zelfs met een sterling engine, kan je er weer stroom van maken (geen idee wat de verliezen dan weer zijn hehe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
ursusMaritimus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:32:
[...]

Dat is dus waar die BORG prat op gaat, minimaal warmteverlies. En met het volume in dat ding stelt men dat je je hele huis een week kunt verwarmen zonder dat je warmtepomp bij hoeft te springen.

Ik heb een zonneboiler gehad in mijn vorige huis. Die werd tot max 95 graden opgewarmd. Moet zeggen dat het verlies me op zich best meeviel. Maar goed, alternatief is natuurlijk dat je zonneboiler eerder tot stilstand komt. En je kunt door hotfill toe te passen op wasmachine en vaatwasser natuurlijk ook je warmwater verbruik wat aanjagen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
netfast schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:12:
Ik ben momenteel bezig een zandaccu te maken (in het klein) om te kijken of dat een alternatief is voor warm water in de zomer/winter. Door het zand op te warmen (tot wel 600 graden) met mijn toekomstige overschot van PV, kan je wellicht wat sturen in verbruik. Groot deel van de energie in huis is de omzetting naar warmte (douche, verwarming etc). "schijnbaar" kan je het zand, mits goed geisoleerd, 3-6 maanden op temperatuur houden en gebruiken. Dus "opladen" in de zomer/nazomer en gebruiken in de herfst/winter.

Leuk projectje en wellicht een mogelijke oplossing voor een overschot.
Welke vloeistof wil je gebruiken voor de overdracht?
DPO/PD gaat niet echt voorbij de 450 graden.
Gebruik afgeschermde verwarmingspiralen met "heat spreaders" om verglazing van het zand te voorkomen.
Ik ben hier flink op aan puzzelen geweest met losse verwarmingselementen om een oplossing te vinden, in geval zo'n verwarmings element stuk gaat hoe je deze vervangt, bij iets grotere zandbuffer ( 20voet container) of je komt er niet makkelijk genoeg bij of risico dat zandkorrels plaatsing van nieuw element in de wegzitten, oude kapotte eruit krijgen is geen punt, bedenk in gebruik komt zo'n zandbuffer niet onder de 90graden Celsius.

In de iets grotere systemen wordt de coil die je nu van koper hebt, gebruikt om de warmte in te brengen, door iets anders dan koper te gebruiken, bijv dunwandige 304 en je hebt een trafo nodig voor de benodigde amperes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Je bent al zo veel verder dan ik hierin haha, die problemen moet ik allemaal nog ondervinden... Vandaar ook een test op kleine schaal met een oliedrum... Stap voor stap.
Wel goed om alvast op het lijstje te hebben :)

Wel gaaf dat je het al hebt gemaakt! Wat zijn je bevindingen tot nu toe? bruikbaar? of vooral een hoop gedoe (en weinig rendement...)?
Pagina: 1 ... 14 ... 75 Laatste