Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 15 ... 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:26
Ik neem aan dat hier veel kWh-tjes voor nodig zijn.
Zo ja, valt dit dan óók onder (efficiënt) affakkelen van je overschot kWh-tjes?
dan zou dit een mooi punt zijn voor: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218480

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Domba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:43:
@jadjong @ntram

Wat is nu erger inzet als COP=1 of als compensatie inzetten voor extra laad/ontladen met een thuisaccu (wat ook uiteindelijk warmte is)?
Waarom zou COP1 "erg" zijn? Ik maak die stroom zelf en is hartstikke groen. Als straks dat salderen er af gaat en er bij alle energieleveranciers teruglever boetes komen dan stap ik gewoon over naar een COP1 boiler in serie met m'n WPB.

Plan is dan om een thuis accu aan te schaffen en deze eerst te laden. Wanneer bij volle accu er nog steeds overschot aan PV is dan de COP1 boiler verwarmen. Ook de wasmachine gaat dan op hotfill (vaatwasser heb ik niet) Dit om het warm water verbruik wat te verhogen. Is er dan nog steeds PV "over" dan gaat er gewoon een set panelen uit.

Ik heb laatst nog een Tasmota DIN rail plug met elec meting/registratie gekocht die 30 ampere kan schakelen. Kan nooit erg ingewikkeld zijn om dit in Home assistant te maken denk ik.

Voordeel is dat in de zomer m'n WPB minder draaiuren maakt. Gaat dan (hopelijk) langer mee. Dat compenseert dan voor de COP1 van de elec boiler.

Omdat de elec boiler in de utility ruimte staat verwacht ik in de winter dat het water daarin iets warmer is (omgevingstemperatuur) dan het water water wat rechtstreeks uit de waterleiding zou komen. Dat is dan ook weer winst voor m'n stroom verbruik v/d WPB.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:50
@netfast ik heb het nog niet gemaakt, het ligt stil zolang ik belastingen kan salderen.

Ik ga uit van format van een 20 voet container in een bak in de grond met daarbovenop een groente kas om de lekwarmte ook te benutten. Bij dit formaat kost een 1 meter schil aan isolatie al een vermogen (is veruit je grootste kosten post).

@Hansieo voor een 20 voet container 33m3 moet je aan 10 000-12 000kWh denken die je van PV opwek die je er in de zomer instopt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47
Ik heb een paar jaar geleden op YT een systeem gezien om eigen pv-stroom om te zetten in waterstof en om daar vervolgens in de winter weer stroom van te kunnen maken. Het systeem was nog redelijk compact, ik dacht een paar vierkante meter. Kosten van het geheel, ik dacht iets van 70k euro. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Edit. gevonden https://www.homepowersolutions.de/produkt/

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 13-12-2023 11:40 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PeterZ(on) schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:34:
Ik heb een paar jaar geleden op YT een systeem gezien om eigen pv-stroom om te zetten in waterstof en om daar vervolgens in de winter weer stroom van te kunnen maken. Het systeem was nog redelijk compact, ik dacht een paar vierkante meter. Kosten van het geheel, ik dacht iets van 70k euro. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Waterstof produceren is niet zo lastig, je hebt generators voor in laboratorium (2-10ltr/min) comprimeren zou ook nog met metaaloxide pomp kunnen, is al wat lastige om aan juiste metaaloxide te komen, die bij 90 graden de waterstof weer afgeeft, maar opslag in 10-20 cylinders omdat legaal voor elkaar te krijgen dat is niet zo eenvoudig.

Ik heb warmte nodig in de winter en via omweg via electriciteit is voor mij niet nodig, ik heb voldoende dakruimte dat ik aan 1-2% van PV-opwek capaciteit voldoende zou kunnen hebben.
Ik heb nu dak niet vol liggen vanwege dat ik een 3x25A aansluiting heb en wil ook niet verder verzwaren. Ook geen idee wat voor avontuur dat wordt met netwerkbeheerder Enexis als ik een 3x40A aanvraag of nu eindelijk die 16mm2 die voor gevel ligt met eer dan voldoende lengte nu eens helemaal binnen brengen tot in de hoofdaansluitkast. ipv de laatste paar meter 6mm2 met kunstwerk van 2 lasmoffen voor een stukje van nog geen 5meter, ipv van 1 van 16mm2>>6mm2

Maar 72m2 PV zit er wel aan te komen omdat die opgenomen is in het dak opknappen, anders moet ik bij gemeente een geheel nieuwe vergunning gaan regelen. Ik ging 2 jaar geleden er ook vanuit dat EB-salderen zou verdwijnen, maar op moment weet ik het niet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 14:46

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Borg gaat uit van 4000 liter water in een zeer goed geisoleerd vat in de tuin. Daarin kun je 4,64... kWh per graad celsius temperatuurstijging in kwijt (4000 kg * 4180 J/Kg/K).

Maximaal dus iets van 60 x 4,64... = 280 kWh. Uitgaande van 70 graden water en 10 graden grond.

Die warmte haal je er met een warmtepomp weer uit.

https://borg.energy/de-borg-t4/over-de-borg-t4

Niet genoeg voor de hele winter, maar veel meer opslag dan elektrisch en geen omvormer-verliezen (wel stand verlies door afkoeling).

Mooie ontwikkeling. Zoiets, maar dan in je kruipruimte zeg maar.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Buitenkamp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:03:
[...]

Denk slim denk klein.
Wij douchen met 15 ltr. Boiler icm ecosaver douchekop en icm pulsdrukker die opwarmt wanneer je wilt douchen.
20 min opstart lees wachttijd.
Ik denk dat wij douchen van wat vaak de standverliezen zijn.
Als je slim plant vwb het starten bv éérst ontbijten dan douchen .........
Of ander creatiefs
en dan ik de keuken nog een quooker?

Mijn 300 liter boiler verliest in 24 uur iets van 2 graden, schat ik (zonder warm water gebruik). Dat is 0,7 kWh. Per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Hier staan de specificaties van de Borg 4
https://borg.energy/de-borg-t4/technische-specificaties

Aardige schatting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:15
ursusMaritimus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:14:
[...]

en dan ik de keuken nog een quooker?

Mijn 300 liter boiler verliest in 24 uur iets van 2 graden, schat ik (zonder warm water gebruik). Dat is 0,7 kWh. Per dag.
In de keuken hangt een doorstroom boiler 3kw 1fase verwacht hier geen wonderen van temp. verhoging is dacht ik 20 gr. dus 10 wordt 30 gr.
De kou is er af.
Mochten wij in het uitzonderlijke geval toch warmer willen uit de kraan dan is er de waterkoker

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
@Domba 10.000-12.000 kWh is ±1.000-1.200 m3 aan gas. (waarbij ik even simpel 10 kWh = 1 m3 gas reken, zonder evt verliezen aan warmte, efficientie etc.)

Daar zou je volgens mij een heel stuk mee door de winter komen... als ik kijk naar "gemiddeldes" per situatie hier: https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

Zit even wat te rekenen met ChatGPT qua isolatie waardes en verliezen ed. Met steenwol kom je al best een heel eind. Kan ook tegen 650 graden C. Voor de zijwanden en bovenkant te gebruiken. Maar voor de bodem is het wat lastiger, aangezien ik van plan ben een betonnen bak van 2mx2mx2m te maken met zand (±13.000KG) dus dat gaat zeker de steenwol pletten en zinloos maken... Leuk om mee te rekenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hoe wordt die buffer opgewarmt? Heb je ergens een technisch concept beschrijving gezien?

Past overigens niet in mijn concept, ik zie 2 warmte wisselaars, zelf heb ik gekozen voor meer directe koppeling.
Ik heb een 800 ltr buffervat met 2 spiralen (geen bufferwater beweging nodig voor afname) en een losse warmtepompboiler voor warmwater
bovenste spiraal voor afname verwarming met regelbare doorstroming en bypass (0-6kW) voor voor circuit met eigen circulatiepomp, die via een 4 wegklep in retour kort voor de WP op dit moment , voor injectie in verwarmings systeem,
onderste spiraal voor warmte pomp om te laden tot 55 graden, die ik eventueel kan/wil gebruiken vooruit zandbuffer.

In vorige woning had ik een jaartje 6 ervaring met dit systeem, maar dan warmte injectie na de warmtepomp
om de buffer op iets hogere temperatuur te houden vanwege een 3e hygienespiraal voor voor verwarming warmwater. Bijkomende voordeel van injectie na WP is geen onderbreking in verwarming, op moment 6kW warmte pomp buffer aanvullen was kon modulatie van warmtebuffer de warmte vooriening overnemen, daar deze ook max 6kW kon leveren

Edit: ik denk al dat ik het weet, de WP warmt alleen de buffer op, kan niet los daarvan gebruikt worden, verklaart ook waarom de gehele dynamische Day a Head uurtarief aansturing nodig is.
Wel benieuwt naar efficientie incl alle hulpstroom, in winter periode is overwegend hetuurtarief niet op het warmste moment van de dag het laagste en de WP de hoogste efficientie heeft, als ook de opwarmingsstrategie moet aangepast worden op moment salderen verandert.

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 13-12-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
netfast schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:09:
@Domba 10.000-12.000 kWh is ±1.000-1.200 m3 aan gas. (waarbij ik even simpel 10 kWh = 1 m3 gas reken, zonder evt verliezen aan warmte, efficientie etc.)

Daar zou je volgens mij een heel stuk mee door de winter komen... als ik kijk naar "gemiddeldes" per situatie hier: https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/

Zit even wat te rekenen met ChatGPT qua isolatie waardes en verliezen ed. Met steenwol kom je al best een heel eind. Kan ook tegen 650 graden C. Voor de zijwanden en bovenkant te gebruiken. Maar voor de bodem is het wat lastiger, aangezien ik van plan ben een betonnen bak van 2mx2mx2m te maken met zand (±13.000KG) dus dat gaat zeker de steenwol pletten en zinloos maken... Leuk om mee te rekenen!
Ik heb geen gemiddelde , een oude woonboederij in U vorm als opknapper, heb ik wat meer nodig.

Voor de bodem is niet zo moeilijk, dat kan met cellen beton/gasbeton, die heeft gesloten cellen structuur, voor de draagkracht met daar tussen steenwol.
Voor een cilindervorm kan je een hexagon of octagon vorm voor isolatie gebruiken, dan kan je met standaard gasbeton blokken werken.
Bij iets grotere kern kan je dan met cellenbeton dat verdelen in allerlei kleinere ruimtes voor de steenwol zodat je voorkomt dat die kan uitzakken tijdens opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Domba schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:27:
@netfast ik heb het nog niet gemaakt, het ligt stil zolang ik belastingen kan salderen.

Ik ga uit van format van een 20 voet container in een bak in de grond met daarbovenop een groente kas om de lekwarmte ook te benutten. Bij dit formaat kost een 1 meter schil aan isolatie al een vermogen (is veruit je grootste kosten post).

@Hansieo voor een 20 voet container 33m3 moet je aan 10 000-12 000kWh denken die je van PV opwek die je er in de zomer instopt.
Ik denk dat dit idd een mooi ontwerp is voor hat "affakkel" topic, je zou zelfs een iets kleinere container /vat kunnen nemen als je "affakkel" hoeveelheid wat minder is.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo

Ik had al een 2nd hand systeem gezien voor slechts een paar duizend euro.
Geen idee meer hoeveel dat kon produceren.

Mijn laatse gedachten gaan naar Bitcoin minen. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online

Er is in Nederland ook een demo TinyHouse op waterstof, daar wordt ook van zonneenergie waterstof gemaakt voor eigen gebruik:
https://waterstoftinyhouse.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47
ErnstvV schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:24:
[...]

Er is in Nederland ook een demo TinyHouse op waterstof, daar wordt ook van zonneenergie waterstof gemaakt voor eigen gebruik:
https://waterstoftinyhouse.nl/
Dat is, zoals ik het lees, meer dat aardgas wordt vervangen door waterstofgas en niet dat er zelf waterstof wordt geproduceerd waar je op een later tijdstip weer stroom van maakt. Ik bedoel meer zoiets als dit, https://www.deingenieur.n...huisbatterij-op-waterstof alleen zou die voor mij meer capaciteit moeten hebben. Ook heb ik laatst iets met mierenzuur voorbij zien komen. Zal nog wel even duren voor zoiets grootschalig en betaalbaar op de markt komt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PeterZ(on) schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:55:
[...]

Dat is, zoals ik het lees, meer dat aardgas wordt vervangen door waterstofgas en niet dat er zelf waterstof wordt geproduceerd waar je op een later tijdstip weer stroom van maakt. Ik bedoel meer zoiets als dit, https://www.deingenieur.n...huisbatterij-op-waterstof alleen zou die voor mij meer capaciteit moeten hebben. Ook heb ik laatst iets met mierenzuur voorbij zien komen. Zal nog wel even duren voor zoiets grootschalig en betaalbaar op de markt komt.
Die LAVO hydrogen van 2021, die staat nog steeds in trial, volgens mij is daar nog steeds geen release datum voor en nog steeds een alpha fase product.
De clue zit niet in de generatie en opslag als metaalhydride, maar in release en wel voldoende.
Overigens was de claim toen van 12,6MJ/L H2 best hoog, is ruim het dubbel van 1l waterstof op 700bar.

Als de release van H2 eenvoudig en goed is van dat "poeder" en duizenden keren kunt hergebruiken hoef je eerste tijd ook niet te verwachten dat je voorlopig kunt bestellen, want dan is het uitstekend geschikt voor vervoer van H2 per schip en kan 2x zoveel afleveren per keer aan de andere kant van de wereld dan als vloeibare H2 vervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:44
ursusMaritimus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
Borg gaat uit van 4000 liter water in een zeer goed geisoleerd vat in de tuin. Daarin kun je 4,64... kWh per graad celsius temperatuurstijging in kwijt (4000 kg * 4180 J/Kg/K).

Maximaal dus iets van 60 x 4,64... = 280 kWh. Uitgaande van 70 graden water en 10 graden grond.

Die warmte haal je er met een warmtepomp weer uit.

https://borg.energy/de-borg-t4/over-de-borg-t4

Niet genoeg voor de hele winter, maar veel meer opslag dan elektrisch en geen omvormer-verliezen (wel stand verlies door afkoeling).

Mooie ontwikkeling. Zoiets, maar dan in je kruipruimte zeg maar.
voor in de kruipruimte is de solarfreezer beschikbaar (zie: https://www.solarfreezer.nl/), ook geen verkeerd concept. Maar het probleem blijft toch een beetje dat je met batterij opslag toch wat meer flexibiliteit hebt over hoe je het gaat inzetten, als het in water/warmte zit dan ben je aardig beperkt, en hier heb je van het voorjaar t/m najaar vrij weinig aan... met een batterij kun je in deze seizoenen 's nachts ook nog wat voordeel hebben.

Daarnaast zijn deze warm water systemen niet echt goedkoop te noemen, als je alle kosten meeneemt (borg in bestaande bouw is al snel 25-35K)... dit zou echt veel goedkoper moeten worden om echt interessant te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-06 11:33
Ben benieuwd ik ga morgen een Growatt APX batterij ophalen voor mijn nieuwe omvormer
(Growatt 6000 MOD 3 fase).

Ik begin bescheiden met 5 kWh.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:32

HermanGast

Exige GT3

buiter schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Hier op tweakers zijn genoeg personen die een bovengemiddeld overschot van hun zonnepanelen hebben.
Aangezien dit overschot een speelbal aan het worden is voor energieleveranciers kan een thuisaccu nu al interessant zijn.

In Australie zet het bedrijf Redflow een zogenaamde flow-battery in de markt.
https://redflow.com/zbm3-battery

[Afbeelding]
En er komen er meer op de markt. Zoals deze:
https://www.vcecenergy.co...hina-VRFB-pd43779414.html
Ziet er simpel uit. Tanks koppelen en je hebt meer opslag….
Een kleine Redox flow 1-2kWh(?) continu en voor het winter-capaciteit-volume 2x tank container ingraven en dan met een thuis battery voor opvang van de piekbelastingen.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:06
TheWalrus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:10:
Ben benieuwd ik ga morgen een Growatt APX batterij ophalen voor mijn nieuwe omvormer
(Growatt 6000 MOD 3 fase).

Ik begin bescheiden met 5 kWh.
Heb hier dezelfde accu net binnen, ben al wat aansluiten maar heeft nog niet zoveel haast omdat ik eerst de panelen nog op het dak moet leggen, maar ben benieuwd naar je bevindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fJ6ZbsqKQh4zB6SIuB2NzU3L28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDyAAbrhmNpgnuJZQ4drIqYO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag nog even de meterkast uitgebreid met een 3 fase aardlekautomaat en energie meter die aan de omvormer komt te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWTcG4CFh2NVVuiKYNcFMkQHNZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmh61CD1zBWMCUvlE9Ded6Xn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-12-2023 20:33 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-06 11:33
Tinusvolkel schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:30:
[...]

Heb hier dezelfde accu net binnen, ben al wat aansluiten maar heeft nog niet zoveel haast omdat ik eerst de panelen nog op het dak moet leggen, maar ben benieuwd naar je bevindingen.

[Afbeelding]

Vandaag nog even de meterkast uitgebreid met een 3 fase aardlekautomaat en energie meter die aan de omvormer komt te hangen.

[Afbeelding]
Nice. Ik heb de spullen gisteren uit Groningen gehaald. Ik zag helaas wel dat ik niks aan de backups box had. Ik heb voor de kwh meter even de elektricien gevraagd.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:14
Omdat ik zelf binnenkort een hybride omvormer wil gaan aanschaffen, heb ik wat opties bekeken wat de kosten zijn voor aanschaffen voor accu's bij een bestaand hybride systeem voor Growatt en GoodWE.

GoodWE heeft een systeem waar je o.a. accu's van GoodWe zelf (Lynx) of BYD op kan aansluiten. Growatt heeft 2 systemen, 1 gericht op de SPH omvormer die ook goed geschikt is als off grid solution. En 1 gericht op de XH omvormers, waarbij de omvormer meer gericht is op de batterij gebruiken in een on grid situatie.

De verschillende onderdelen en kosten heb ik een Excel gezet, misschien ook interessant voor sommige van jullie. Ik heb 2 setups, 1 met de minimale benodigde hoeveelheid accu's en 1 met het door mij gewenste vermogen richting de toekomst...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZsuliXHZnF5IiX53lbK-e2XlMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eZOHrav6tWSCmfBJCChR5RZZ.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit een redelijk inzicht in wat de kosten doen voor de verschillende systemen als je wil uitbreiden. (kosten zonder de omvormer!). Mocht ik iets vergeten hebben, PM me maar dan kan ik die kosten toevoegen. De prijzen zijn nagenoeg gelijk...

Qua omvormer neig ik naar GoodWE gezien de integratiemogelijkheden met HA en de automatische vermindering van het vermogen bij hogere voltages, en aangezien deze prijzen niet heel erg verschillen kan ik daar bij blijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj6L_CoCrxwmJqJPhuxG02nDWes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsGwgHC0t0td9OBIrxsjiGtq.jpg?f=fotoalbum_large

Weer lekker gedaald in prijs.

16 stuks, 15kwh = 1300,- euro :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 21:38
PCJR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:22:
[Afbeelding]

Weer lekker gedaald in prijs.

16 stuks, 15kwh = 1300,- euro :+
Ook bij NKON zijn de prijzen weer verder gedaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tajPqGBNUn3Wek7oLN9YM3rsWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZn1MroT91oTai7Ego1n3r50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
jeeedeee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:18:
Omdat ik zelf binnenkort een hybride omvormer wil gaan aanschaffen, heb ik wat opties bekeken wat de kosten zijn voor aanschaffen voor accu's bij een bestaand hybride systeem voor Growatt en GoodWE.

GoodWE heeft een systeem waar je o.a. accu's van GoodWe zelf (Lynx) of BYD op kan aansluiten. Growatt heeft 2 systemen, 1 gericht op de SPH omvormer die ook goed geschikt is als off grid solution. En 1 gericht op de XH omvormers, waarbij de omvormer meer gericht is op de batterij gebruiken in een on grid situatie.

De verschillende onderdelen en kosten heb ik een Excel gezet, misschien ook interessant voor sommige van jullie. Ik heb 2 setups, 1 met de minimale benodigde hoeveelheid accu's en 1 met het door mij gewenste vermogen richting de toekomst...
[Afbeelding]

Ik hoop dat dit een redelijk inzicht in wat de kosten doen voor de verschillende systemen als je wil uitbreiden. (kosten zonder de omvormer!). Mocht ik iets vergeten hebben, PM me maar dan kan ik die kosten toevoegen. De prijzen zijn nagenoeg gelijk...

Qua omvormer neig ik naar GoodWE gezien de integratiemogelijkheden met HA en de automatische vermindering van het vermogen bij hogere voltages, en aangezien deze prijzen niet heel erg verschillen kan ik daar bij blijven :o
Mooi overzicht. Varianten die ik nog toe zou voegen:
- Sessy (waarschijnlijk gunstig bij 1x en duur als je voor 3x gaat)
- Victron Multiplus met Pylontech 5kWh accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:52
Heronimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:29:
[...]

Mooi overzicht. Varianten die ik nog toe zou voegen:
- Sessy (waarschijnlijk gunstig bij 1x en duur als je voor 3x gaat)
- Victron Multiplus met Pylontech 5kWh accu's
En een Deye 3phase 12kw hybrid :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Heronimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:26:
[...]

Ook bij NKON zijn de prijzen weer verder gedaald:
[Afbeelding]
het wordt alleen maar interessanter. Kijk maar naar de zonnepanelen die kosten ook niets meer.
En ik meen ergens te hebben gelezen, dat als je woning ouder dan 10 jaar is er maar 6% BTW betaald hoeft te worden over de accu's en alles wat erbij hoort. Dus ook het installeren hiervan.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
@jeeedeee je spreekt over batterijvermogen, maar je bedoeld eigenlijk opslagcapaciteit.

Naast de genoemde merken/types kun je (als je wilt) ook SMA toevoegen. Die hebben immers ook hybride omvormers (1 fase en 3-fasen). En SolardEdge.

Behalve de kosten per kWh opslag kunnen er ook nog diverse andere zaken zijn die (afhankelijk van de wensen) belangrijk zijn. B.v. (DC) laadvermogen richting de batterij, omvormer+batterijjvermogen voor ontlading (ook ivm backup modus), omschakeltijd naar backup modus, ondersteuning voor balanced of unbalanced loads, allerlei out of the box softwarematige mogelijkheden (dus zonder gebruik van HA enzo) etc.

Maar ik weet niet zeker of het jouw bedoeling was om dat soort zaken en andere merken ook mee te wegen in het lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:07
Speedyace schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:40:
[...]

het wordt alleen maar interessanter. Kijk maar naar de zonnepanelen die kosten ook niets meer.
En ik meen ergens te hebben gelezen, dat als je woning ouder dan 10 jaar is er maar 6% BTW betaald hoeft te worden over de accu's en alles wat erbij hoort. Dus ook het installeren hiervan.
6% BTW tarief bestaat niet in Nederland (laag tarief is 9%) en geldt niet voor thuisaccus, wellicht geldt die regel in België.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:33
Hoe kan het dat een Nederlandse webshop goedkoper is dan een Chinese exporteur?
Dat vraag ik mij echt serieus af
Stel de cellen zijn van gelijke kwaliteit dan moet toch die Chinese exporteur bizar veel winst maken

Ik snap het iig serieus niet dat een Nederlandse webshop kan concurreren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
creon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:39:
Stel de cellen zijn van gelijke kwaliteit dan moet toch die Chinese exporteur bizar veel winst maken

Heb je dit ook aan NKON gevraagd? Ik gok zo dat ze per volle zeecontainer al wat goedkoper worden….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:29
creon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:39:

Dropshipment methodiek wordt vaak gebruikt. NL webshop heeft geen voorraad, bestelt bij Chinese leverancier en laat de Chinese leverancier rechtstreeks aan jou verzenden. NL webshop kan kortingen bedingen bij leverancier bij X volume aankopen bij Chinese leverancier en NL webshop hoeft niet veel marge te maken want weinig kosten.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:33
Requiem19 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:49:
[...]

Dropshipment methodiek wordt vaak gebruikt. NL webshop heeft geen voorraad, bestelt bij Chinese leverancier en laat de Chinese leverancier rechtstreeks aan jou verzenden. NL webshop kan kortingen bedingen bij leverancier bij X volume aankopen bij Chinese leverancier en NL webshop hoeft niet veel marge te maken want weinig kosten.
Maar dit kan die Chinese exporteur dan toch ook doen, en die zou dit haast tegen lagere kosten kunnen doen dan een Nederlandse webshop
Die cellen komen allemaal uit China
En hoe dichter je bij de bron zit hoe goedkoper dat ze voor je zijn

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:38

de Peer

under peer review

creon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:02:
[...]

Maar dit kan die Chinese exporteur dan toch ook doen,
Ja maar zij hebben niet een goedlopende shop met goede naam zoals NKON

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:29
creon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:02:
[...]

Maar dit kan die Chinese exporteur dan toch ook doen, en die zou dit haast tegen lagere kosten kunnen doen dan een Nederlandse webshop
Die cellen komen allemaal uit China
En hoe dichter je bij de bron zit hoe goedkoper dat ze voor je zijn
Die heeft wellicht niet zoveel zin in de douaneformaliteiten afhandelen en het gedoe met B2C klanten (klantenservice, klachten, rma, garantie etc).

Alles heeft een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[b]Requiem19 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"Requiem19 schreef op donderdag 21 december 2023 @
Heb je een bron dat Nkon een dropshipper is?
Mijn Nkon LFP cellen werden geleverd via GLS vanuit Nuenen. ;)

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kristofferson schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:07:
[...]

Heb je een bron dat Nkon een dropshipper is?
Mijn Nkon LFP cellen werden geleverd via GLS vanuit Nuenen. ;)
Niemand beweert dat NKON een dropshipper is. Dropshipping komt vaak voor is er gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zo wat lees ik een hoop interessante dingen in dit topic zeg. Ik wist niet dat je thuis realistische hoeveelheden waterstof kon maken. Lijkt me overigens niet efficiënt.

Ik draai een klein deel van mijn huis over een Zendure SuperBase Pro 1500 (LiFePO4), was altijd erg tevreden maar op een gegeven moment stopte de UPS-functie ermee. In plaats van altijd op 100% en alleen de accu aan te spreken als de netstroom uitvalt, is hij nu constant aan het ontladen en opladen.

Ik dacht dat dat de levensduur van de batterij verkort, omdat de houdbaarheid van een LiFePO4-batterij altijd in een hoeveelheid laadcycli wordt uitgedrukt. Maar even terug lees ik het volgende over een (totaal andere) LiFePO4 accu:
JeroenH schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:05:
V: Zou het de levensduur van de accu verlengen door deze gedurende de winter uit te schakelen?
A: Waarschijnlijk niet veel. Indien een Sessy wordt uitgeschakeld, dan zeer zeker niet doen met ontladen accu
Als ik dat antwoord omdraai, dan is het in- en uitademen van mijn accu dus helemaal niet zo slecht, en heeft het "waarschijnlijk niet veel" invloed op de levensduur van de accu. Ik snap dit antwoord in beide gevallen niet. Als een batterij x000 cycli meegaat, waarom gaat hij dan niet langer mee als je hem niet laat cyclen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Sando Ik heb nog geen specifieke tests voor stationaire toepassing als thuisaccu gezien of voor 4 uurs accu's. Veel onderzoek wordt nog steeds gedaan naar PHEV maar wel > 0,5C, vorkheftrucks , ruimte missies etc. Als ook dat versnelde testen voor LFP als snel veel tijd kosten, 1 tot 3 jaar en dit zijn actief gekoelde systemen, Honderden pulbicaties, soms niet eens 50 cycles vaak niet eens bij 3 temperaturen met een bepaald belastingsprofiel anders kost het te veel tijd met veel modeling , maar weinig diepgaande.

Er is meer dat de levensduur bepaald , grofweg is chemische veroudering 1%-5% per jaar afhankelijk van gebruiks cel-temperatuur (25 - 45 graden).

Het aantal cycles heeft niet zoveel invloed op de levensduur, maar de condities, voornamelijk tijd en cel-temperatuur, zolang DoD <90% ,en niet al te hoge C (in versnelde tests veelal ver boven thuisaccu gebruik 0,5-10C) vanwege interne warmte ontwikkeling daar we eigenlijk nog geen actiefgekoelde thuisaccu's hebben. Als ook dat LFP niet bepaald nieuw is , is er al langer dan 25 jaar.

Bij veroudering loopt de interne weerstand ook op, als ook de warmte ontwikkeling kwadratisch toeneemt met de stroom P= I^2 x R) .
Bijv mijn DIY 51,2V Eve LF280k heeft een interne weerstand van 11,5 millli Ohm ,bij 0.3C laden en ontladen loopt de temperatuur over 3 uur met 14-15 graden op en dat is niet linear want je start met constante stroom tot bepaalde max voltage (CC die overgaat in CV) en daalt met 1-2 graden bij heel licht gebruik <0.1C hoe meer boven ruimtetemperatuur hoe sneller de daling), als je tussen 12 en 16 uur je PV-opwek opslaat en tussen 18-20 uur een deel teruglevert.
Dan heeft de mijne de hele nacht nodig om af te koelen tot weer paar graden boven ruimte temperatuur om in ochtend geheel te legen als er weer meer PV opwek is.
Over het jaar zit je als het goed is tussen 10 en 35 graden (mits airco tijdens hittegolf)
Persoonlijk denk ik levensduur rond 10 jaar, het max aantal cycles ga je niet redden.

Als voorbeeld bij EVE haal je uit de datasheet dat de gewone LF280N ca 3500 cycles zou hebben en de LF280K ca 7000, maar niet met de zelfde test methode, die is aangepast van 1C naar 0,5C ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arkest
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Tinusvolkel schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ben wel benieuwd naar jouw ervaring. Ik heb zelf een 15kW APX geïnstalleerd, maar ik schrik nogal van het standby verbruik, tussen de 200 en 300W in de nacht. Terwijl de accu niet wordt opgeladen of ontladen. Zo ga ik hem natuurlijk nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Tussen de 200 en 300 Watt continue? Dus voor een avond/nacht van 10 uur 2 á 3kWh?
Dat is wel heel erg veel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
arkest schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:13:
[...]

ben wel benieuwd naar jouw ervaring. Ik heb zelf een 15kW APX geïnstalleerd, maar ik schrik nogal van het standby verbruik, tussen de 200 en 300W in de nacht. Terwijl de accu niet wordt opgeladen of ontladen. Zo ga ik hem natuurlijk nooit terugverdienen.
Ik mag hopen dat dat voor de hele nacht is en niet continu vermogen ? weet wel dat mijn ups (apc-bx900) ook in standby constant 35 watt trok, dat was voor mij de reden hem er tussen weg te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik lees vooral over capaciteit en prijs, maar het lukt me niet om door alles heen te vinden wat nu wijs is voor onze situatie.
Hier ligt voor ca 3100kWh per jaar aan zonnepanelen, grotendeels achter een "oude" (domme) Growatt omvormer die het nog prima doet. Daarnaast nog zo'n 400kWh per jaar met een los setje op de schuur, even "dom". We hebben daarnaast een warmtepomp met boiler zijn zijn van het gas af. Dus alles gaat op electra.

De omvormer vervangen is zonde van het geld, liefst zoek ik dus een thuisaccu die zijn werk doet op basis van de slimme meter. Met minstens 2,5kWh en hooguit 5kWh is een prima start te maken.

Ik lees over Sessy, mooi spul maar volgens mij relatief duurder dan veel andere merken? Of zie ik dat verkeerd (bv omdat ik appels met peren vergelijk als het gaat om de zaken zoals domme PV/slimme meter)?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:53:
Ik lees vooral over capaciteit en prijs, maar het lukt me niet om door alles heen te vinden wat nu wijs is voor onze situatie.
Hier ligt voor ca 3500kWh per jaar aan zonnepanelen, grotendeels achter een "oude" (domme) Growatt omvormer die het nog prima doet. Daarnaast nog zo'n 400kWh per jaar met een los setje op de schuur, even "dom". We hebben daarnaast een warmtepomp met boiler zijn zijn van het gas af. Dus alles gaat op electra.

De omvormer vervangen is zonde van het geld, liefst zoek ik dus een thuisaccu die zijn werk doet op basis van de slimme meter. Met minstens 2,5kWh en hooguit 5kWh is een prima start te maken.

Ik lees over Sessy, mooi spul maar volgens mij relatief duurder dan veel andere merken? Of zie ik dat verkeerd (bv omdat ik appels met peren vergelijk als het gaat om de zaken zoals domme PV/slimme meter)?
Voor een kleine stand alone oplossing van 5kWh of minder is een Sessy het meest interessant. Hiermee kan je al twee dingen bereiken:
- in de zonnige maanden overdag opslaan voor de nacht -> geen verbruik in de nacht
- in de donkere maanden opslaan wat je teruglevert het net in om later te gebruiken -> geen teruglevering overdag

Een nacht verbruik van meer dan 500W in de zomer of meer teruglevering dan 5kWh op een zonnige dag in de winter komt bij de meeste huishoudens niet voor.

Wil je ook optimaliseren op dynamische tarieven of zelfs een beetje handelen dan kom je al snel uit bij grotere systemen van > 10kWh. In dat geval worden systemen van Deye of Victron interessanter qua kosten en flexibiliteit om nog uit te kunnen bereiden. Ook bieden dit soort systemen vaak out of the box de mogelijkheid tot noodstroom.

Dus de grote vraag is, wat is je doel? Kosten besparen, backup noodstroom, voorbereiden op afbouw salderingsregeling, beetje spelen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Voor een kleine stand alone oplossing van 5kWh of minder is een Sessy het meest interessant. Hiermee kan je al twee dingen bereiken:
- in de zonnige maanden overdag opslaan voor de nacht -> geen verbruik in de nacht
- in de donkere maanden opslaan wat je teruglevert het net in om later te gebruiken -> geen teruglevering overdag

Een nacht verbruik van meer dan 500W in de zomer of meer teruglevering dan 5kWh op een zonnige dag in de winter komt bij de meeste huishoudens niet voor.

Wil je ook optimaliseren op dynamische tarieven of zelfs een beetje handelen dan kom je al snel uit bij grotere systemen van > 10kWh. In dat geval worden systemen van Deye of Victron interessanter qua kosten en flexibiliteit om nog uit te kunnen bereiden. Ook bieden dit soort systemen vaak out of the box de mogelijkheid tot noodstroom.

Dus de grote vraag is, wat is je doel? Kosten besparen, backup noodstroom, voorbereiden op afbouw salderingsregeling, beetje spelen, etc?
Ik ben wel tweaker en klus graag met automation en electronica. Bv ooit aan de wieg gestaan van het "hacken" van de itho afzuiging en momenteel veel esp's en Home Assistant op een rPI enzo.

Echter ben ik wel van de hoge WAF. ;) WAF (Wafe Acceptance Factor) = MAF (My Acceptance Factor)

Kosten zijn belangrijk, maar het moet wel goed werken. Dus zelf wat losse marktplaats accus aan elkaar knopen en een print zelf bakken zou ik wel kunnen maar gaat 'em niet worden.

Primaire drijfveer is zorgen dat we zelf bijdragen aan een oplossing van de groeiende disbalans in levering en afname, en dus daarmee ook anticiperen op de afbouw van de saldering. Kosten besparen is eerder wat voor de WAF en ik zeg altijd dat je geld maar 1x kan uitgeven (oja, en dat koopjes ook geld kosten).
Backup noodstroom is wel fijn, want zonder stroom hebben we dus ook geen verwarming meer.
Handelen? Nee. Of het moet out-of-the-box meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik ben wel tweaker en klus graag met automation en electronica. Bv ooit aan de wieg gestaan van het "hacken" van de itho afzuiging en momenteel veel esp's en Home Assistant op een rPI enzo.

Echter ben ik wel van de hoge WAF. ;) WAF (Wafe Acceptance Factor) = MAF (My Acceptance Factor)

Kosten zijn belangrijk, maar het moet wel goed werken. Dus zelf wat losse marktplaats accus aan elkaar knopen en een print zelf bakken zou ik wel kunnen maar gaat 'em niet worden.

Primaire drijfveer is zorgen dat we zelf bijdragen aan een oplossing van de groeiende disbalans in levering en afname, en dus daarmee ook anticiperen op de afbouw van de saldering. Kosten besparen is eerder wat voor de WAF en ik zeg altijd dat je geld maar 1x kan uitgeven (oja, en dat koopjes ook geld kosten).
Backup noodstroom is wel fijn, want zonder stroom hebben we dus ook geen verwarming meer.
Handelen? Nee. Of het moet out-of-the-box meekomen.
Dus hobby en een beetje ideologie? Dan zou ik zeker naar een kant en klare oplossing zoals de Sessy kijken.

Ik zou me niet te veel voorstellen van backup noodstroom voor verwarming, want dat is A) binnen 24u echt wel je accu leeg, dus ja, hoe belangrijk is 1 dag speling? En B ) noodstroom is ingewikkeld, dat wordt sowieso dingen in de bedrading van de warmtepomp en batterij systeem aanpassen mocht je dat graag willen. Het is niet zo simpel als 'accu dus noodstroom voor het hele huis zodra er stroomuitval is'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Fr33z schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Dus hobby en een beetje ideologie? Dan zou ik zeker naar een kant en klare oplossing zoals de Sessy kijken.

Ik zou me niet te veel voorstellen van backup noodstroom voor verwarming, want dat is A) binnen 24u echt wel je accu leeg, dus ja, hoe belangrijk is 1 dag speling? En B ) noodstroom is ingewikkeld, dat wordt sowieso dingen in de bedrading van de warmtepomp en batterij systeem aanpassen mocht je dat graag willen. Het is niet zo simpel als 'accu dus noodstroom voor het hele huis zodra er stroomuitval is'
Dat hele noodstroom was sowieso nooit bij me opgekomen als het hier niet was genoemd.
Ik weet wel dat er mensen zijn die denken dat ze met zonnepanelen ook gewoon stroom hebben als de wijk uitvalt, ik weet wel beter. Zo ook met een thuisbatterij inzetten als noodstroom, dat roept bij mij vooral vraagtekens op over hoe dat dan allemaal zou moeten. Dus nee, als het inderdaad niet zomaar kan dan ga ik daar ook niet op voorsorteren.

Maar oke, Sessy dus wel blijkbaar. Maar zit ik nog wel met het gevoel dat Sessy relatief duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Voor alle noodstroom schakeling moet men ingrijpen in de meterkast, om bepaalde groepen te selecteren welke een aangesloten worden op de "noodstroom"
Wat betekent vanaf je "victron" achtige oplossing tweede nieuwe kabel te trekken naar je Meterkast tbv deze noodstroom.
Er zijn ook nog wel "ATS" achtige oplossingen maar deze grijpen nog meer in rond je meterkast.

Als je een WAF vriendelijk systeem wilt zou ik gaan voor een Sessy of wachten op productel als Tibber in de planning heeft staan. Zou zijn er meer kant e klare producten te koop. En wellicht ook zelf aan te sturen dmv een API dmv HA, Homey of iets dergelijks.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@sjimmie 2,5kWh (netto) batterij capaciteit is wel erg weinig tenzij je heel zuinig met stroom bent. Zelfs alleen voor zomernachtverbruik is dat niet veel.
Stel je hebt in de zomer (lees: buiten het verwarm seizoen) een continue (gemiddeld) verbruik van 150W en vanaf 20:00 tot 8:00 in de ochtend heb je geen of onvoldoende opwek, dan is dat 12 uur lang * 150W= 1800Wh=1,8kWh. Is het verbruik iets hoger of de periode dat er onvoldoende opwek is langer, dan zit je al snel aan die 2,5kWh.
Oftwel: veel dagen zul je iedere dag 1 cycle maken van de 2,5kWh batterij.
Heb je een 5kWh batterij, dan heb je maar een halve cycle over die dagen --> langere levensduur van de batterij. Dat is één van de redenen om een batterij niet te krap te dimensioneren.
Bovenstaande vereenvoudigd sommetje kun met je eigen verbruik eens herhalen. Wellicht is jouw verbruik lager of juist hoger.

Voor noodstroom is 2,5kWh en 5kWh ook al snel (veel) te weinig. Uiteraard afhankelijk van het gebruik en doel: ook tijdelijke backup in de winter voor de warmtepomp? Of de airco tijdens de zomer? Voor backup moet er eigenlijk een bepaalde capaciteit van de batterij gereserveerd worden. Je weet immers niet wanneer de backup aangesproken moet worden. Dus als je geen backup capaciteit gereserveerd hebt, en de stroom valt uit net nadat de batterij (na b.v. de nacht) leeg getrokken is, dan heb je alsnog geen backup tenzij er voldoende opwek is op dat moment én de PV omvormer blijft werken in backup modus. Vandaar de reservering van backup capaciteit. B.v. 5kWh backup en 5kWh voor overig gebruik en dus 10kWh totale batterij capaciteit.
Naast de capaciteit van een batterij, is het vermogen wat de batterij (en omvormer) kan leveren aan het backup systeem ook belangrijk. Etc etc. Zie ook mijn recente bericht hier over.

Persoonlijk ben ik van mening dat je voordat je een batterij en aanverwante zaken gaat aanschaffen eerst goed moet bepalen wat je er mee wilt bereiken. En vervolgens daar de gewenste functies en capaciteit op vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Franciesco inderdaad zal 2,5kWh erg krap zijn en neig ik liever naar 5kWh.
We zitten met een "standbyverbruik" nog wel ruim onder de 100W.

Verder is het dan een beetje de keuze tussen de meerprijs van een zwaarder model versus de "kosten" van diepere cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Dat hele noodstroom was sowieso nooit bij me opgekomen als het hier niet was genoemd.
Ik weet wel dat er mensen zijn die denken dat ze met zonnepanelen ook gewoon stroom hebben als de wijk uitvalt, ik weet wel beter. Zo ook met een thuisbatterij inzetten als noodstroom, dat roept bij mij vooral vraagtekens op over hoe dat dan allemaal zou moeten. Dus nee, als het inderdaad niet zomaar kan dan ga ik daar ook niet op voorsorteren.

Maar oke, Sessy dus wel blijkbaar. Maar zit ik nog wel met het gevoel dat Sessy relatief duur is?
Als je beetje van home automation houd is een Victron oplossing echt de moeite waard om naar te kijken. De Pylontech accu's van 5kWh kosten je zo'n 1400 euro per stuk bij NKON. Deze worden out of the box ondersteund door Victron. De 5kVA Multiplus 2 omvormer kost je daar 940 euro. Uiteraard komt er dan nog wel wat materiaal (kabels, Cerbo, zekeringen, busbar, etc.) bij, maar 3.5k voor 5 kWh of 5k voor 10kWh systeem zou prima haalbaar moeten zijn. En dat geeft ook stukje flexibiliteit mocht je later naar meer kWh opslag willen. Eventueel zou je dan de kleine omvormer voor de 4 panelen kunnen inwisselen voor een MPPT zodat je die DC gekoppeld hebt, dat scheelt weer wat omvormer verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Als je beetje van home automation houd is een Victron oplossing echt de moeite waard om naar te kijken. De Pylontech accu's van 5kWh kosten je zo'n 1400 euro per stuk bij NKON. Deze worden out of the box ondersteund door Victron. De 5kVA Multiplus 2 omvormer kost je daar 940 euro. Uiteraard komt er dan nog wel wat materiaal (kabels, Cerbo, zekeringen, busbar, etc.) bij, maar 3.5k voor 5 kWh of 5k voor 10kWh systeem zou prima haalbaar moeten zijn. En dat geeft ook stukje flexibiliteit mocht je later naar meer kWh opslag willen. Eventueel zou je dan de kleine omvormer voor de 4 panelen kunnen inwisselen voor een MPPT zodat je die DC gekoppeld hebt, dat scheelt weer wat omvormer verliezen.
Het zijn 2 panelen op de schuur en die zitten nu al aan een kleine "dubbele" micro-omvormer. Die zitten dusdanig ver van huis dat het niet praktisch is om DC naar binnen te halen.
De "grote" Growatt op zolder is een echte MPPT wegens oost/west met dan ook nog per zijde 2 verschillende type panelen met deels micro-omvormers om die verschillen op de lossen. Omvormer(s) vervangen is best een kostbare zaak en zonde van het geld zolang het nog gewoon werkt.

Als ik het zo zie dan heb je het over 3500 euro voor 5kWh met Victron/NKON, wat dan qua capaciteit en prijs zelfs nog iets duurder is dan Sessy. Voordeel is dan wat meer flexibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Het zijn 2 panelen op de schuur en die zitten nu al aan een kleine "dubbele" micro-omvormer. Die zitten dusdanig ver van huis dat het niet praktisch is om DC naar binnen te halen.
De "grote" Growatt op zolder is een echte MPPT wegens oost/west met dan ook nog per zijde 2 verschillende type panelen met deels micro-omvormers om die verschillen op de lossen. Omvormer(s) vervangen is best een kostbare zaak en zonde van het geld zolang het nog gewoon werkt.

Als ik het zo zie dan heb je het over 3500 euro voor 5kWh met Victron/NKON, wat dan qua capaciteit en prijs zelfs nog iets duurder is dan Sessy. Voordeel is dan wat meer flexibiliteit?
Denk dat 3k ook nog wel haalbaar moet zijn als je de 3kVA omvormer neemt die qua vermogen meer vergelijkbaar met de Sessy is.

Voordeel is dan het software platform, de schaalbaarheid en mogelijkheid deel van de groepen achter de Victron te hangen zodat die van stroom voorzien blijven bij stroomuitval.

Wil je bij de Sessy naar 10kWh dan moet je nog een Sessy kopen. Bij de Victron koop je een extra Pylontech accu á 1400 euro en ben je klaar. Voor de prijs van twee Sessys zit je dan al makkelijk op 15kWh.

Edit: net even een systeem met een US5000 Pylontech, 3kVA omvormer, Cerbo GX en Lynx Distributor bij elkaar geklikt in een webshop en kwam op 2.5k. Daar komen dan nog wat kabels en zekeringen bij, maar rond de 3k lijkt dus wel haalbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 03-01-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Alleen is bij Victron de upgrade naar 3-fase erg kostbaar, want uiteindelijk khn je de accucapaciteit wel schalen, maar zonder bijpassend vermogen is dat ook maar een halve oplossing. Alhoewel dit natuurlijk helemaal afhankelijk is van wát je precies met systeem wilt doen.
Als je zeker niet wilt handelen en je he t een 1fase aansluiting dan is het natuurlijk helemaal geen “probleem”.
Als 3-fase op je roadmap ligt kun je wellicht beter meteen voor Deye gaan, dan kun je ook je huidige Growatt de deur uit doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Victron-II GX €1195
Pylontech US3000C €1148 (of US5000 voor 1400)
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2688 - 3000 moet wel lukken voor 3,5 - 4,8kWh.
Dat is zo’n 10% voordeliger dan een Sessy.

En daarna iedere 4,8kWh er bij 1400,-. (Een stuk voordeliger dan een 2e Sessy)

Weet niet of de 3 voor 2 actie nog loopt bij Victron. Dat maakt 3-fase systeem aantrekkelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door HermanGast op 03-01-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:03
HermanGast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:34:
Victron-II GX €1195
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31

Weet niet of de 3 voor 2 actie nog loopt bij Victron. Dat maakt 3-fase systeem aantrekkelijk.
Super leuk zo'n "ijkpunt van kosten".
Dat komt dus neer op 3000euro voor 5kWh; 5800euro voor 15kWh.

Mijn kantelpunt ligt op ongeveer 3000euro voor 15kWh.
Nog even wachten.
Maar eerlijk gezegd...
Ik vind een prijsdaling van 20%/jaar niet heel raar (zonnepanelen deden ook zoiets), dus over een jaar of 3 zie ik het wel gebeuren en dat is helemaal niet verkeerd!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Of zelfbouw met Seplos case ~15kWh voor onder de 2k€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
Victron is wel erg interessant qua mogelijkheden en automatisering, maar momenteel hebben/ondersteunen ze volgens mij nog geen hoog-voltage accu’s. Deze zijn wel vorig jaar aangekondigd maar volgens mij nog niet te koop. Ik ben er wel in geïnteresseerd, want van de verliezen van het opladen van een 48V accu wordt je ook niet vrolijk…

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
leonardvg schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:49:
Victron is wel erg interessant qua mogelijkheden en automatisering, maar momenteel hebben/ondersteunen ze volgens mij nog geen hoog-voltage accu’s. Deze zijn wel vorig jaar aangekondigd maar volgens mij nog niet te koop. Ik ben er wel in geïnteresseerd, want van de verliezen van het opladen van een 48V accu wordt je ook niet vrolijk…
Hoe bedoel je?
Er kunnen nog steeds 16 prismatic cellen in serie in zitten en de BMS is gecombineerd met een stepup DC-DC, het is lang niet altijd meer kleinere cellen in serie voor de hogere spanning.

Mijn verlies in de 28kWh accu uit mijn footer is 4,6% in 2023 en dat is voor >8000kWh en elke maaand meer dan 20 cycles. (Dat verlies is niet afhankelijk van welke hybride je gebruikt)
Er zijn nog 2 verliezen, het idle verbruik*) en het gebruiks afhankelijke variabele verlies van conversie. Die samen overall vormen en ik kom nog steeds op minder dan 10% verlies uit.

De tweede Deye met 14kWh accu met een geheel andere gebruiksstrategie, die ik als hulp inzet wanneer ik extra vermogen nodig heb, daar ben ik flink aan het stoeien om dat idle verbruik naar beneden te krijgen.

*)
Elk merk is daar anders, bijv Deye is zuiniger in off-grid/eiland mode dan met spanning op de net aansluiting scheelt ca 30W per hybride ( ik heb een uit HA gestuurd relais na de hoofschakelaar en dat scheelt 120-160kWh/j per hybride)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Wil je bij de Sessy naar 10kWh dan moet je nog een Sessy kopen. Bij de Victron koop je een extra Pylontech accu á 1400 euro en ben je klaar. Voor de prijs van twee Sessys zit je dan al makkelijk op 15kWh.

Edit: net even een systeem met een US5000 Pylontech, 3kVA omvormer, Cerbo GX en Lynx Distributor bij elkaar geklikt in een webshop en kwam op 2.5k. Daar komen dan nog wat kabels en zekeringen bij, maar rond de 3k lijkt dus wel haalbaar.
Haha, oke ik dacht een paar uur dat het dus gewoon een Sessy moest worden, inmiddels heb ik dus al geleerd dat ik me moet gaan inlezen op hoe Victron het allemaal bedoelt en kan/doet.
Gelukkig heb ik ook besloten om de aanschaf pas eind 2024 te gaan doen, tegen die tijd ben ik beter ingelezen, zijn de producten weer 10 maanden verder doorontwikkeld, heb ik nog wat spaarrente opgestreken en zitten we vlak voor het begin van de afbouw van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 12:22
sjimmie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:05:
[Haha, oke ik dacht een paar uur dat het dus gewoon een Sessy moest worden, inmiddels heb ik dus al geleerd dat ik me moet gaan inlezen op hoe Victron het allemaal bedoelt en kan/doet.
Heb je affiniteit met techniek? Zo ja, dan komt Victron snel in beeld.
Heb je een drie-fasen zonnepanelen-installatie? Neem dan de stap naar een drie-fasen (Victron) installatie.
Maak je je zorgen over de toestand in de wereld? Kies dan nu vast voor de backup mogelijkheid.
Kun je het je permitteren? Ga dan een stapje hoger dan je denkt nodig te hebben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
MJ de Bruijn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Heb je affiniteit met techniek? Zo ja, dan komt Victron snel in beeld.
Heb je een drie-fasen zonnepanelen-installatie? Neem dan de stap naar een drie-fasen (Victron) installatie.
Maak je je zorgen over de toestand in de wereld? Kies dan nu vast voor de backup mogelijkheid.
Kun je het je permitteren? Ga dan een stapje hoger dan je denkt nodig te hebben
LoL, affiniteit met techniek? ik heb in mijn jonge jaren LTS/MTS Electrotechiek gedaan en kroop daar al snel naar de electronica. Als puber repareerde ik 27MC bakkies en prutste ik FM zenders in elkaar. Ik was onderdeel van het Packet Radio netwerk en ik was "die jongen met verstand van computers" in de winkel waar ze ineens "computers moesten gaan verkopen".

Ik had als eerste de bytes van de Growatt omvormer naar server.growatt.com onderschept en daar de data uitgelepeld. Toen nog met packet-capture op mijn openwrt internetrouter en een scriptje die het dan ontcijferde en naar een webservertje stuurde.

En ik heb meegedaan om de ITHO ecofan te ontcijferen https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT
Wat inmiddels "standaard" is geworden als plugin voor espeasy enzo.

Dus ja, wel enige affiniteit met techniek. :+
Maar het altijd wel balanceren tussen WAF en FUN. En tussen kosten en baten.
Gelukkig doet mijn vrouw graag mee als het goed is voor de wereld / milieu.

Zonnepanelen zijn 1-fase via een 2500W Growatt 2-MPPT (oost-west) maar sinds de komst van de warmtepomp en inducitekookplaat om van het gas af te kunnen, is de hoofdaansluiting naar 3P (3x25) gegaan.

We maken ons geen zorgen om de wereld, want "De meeste mensen deugen", maar we moeten daar wel zelf actief aan bijdragen.

Permiteren is een kwestie van redelijkheid. Het geld is er, maar elke euro kan je maar 1 keer uitgeven... Tenzij je hem dus kan terugverdienen, Dat hebben we inmiddels met de zonnepanelen en de WP voor elkaar, door te durven pionieren. Inmiddels plukken we daarvan de vruchten die we nu willen inzetten voor "the next step" genaamd thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:32:
[...]

LoL, affiniteit met techniek? ik heb in mijn jonge jaren LTS/MTS Electrotechiek gedaan en kroop daar al snel naar de electronica. Als puber repareerde ik 27MC bakkies en prutste ik FM zenders in elkaar. Ik was onderdeel van het Packet Radio netwerk en ik was "die jongen met verstand van computers" in de winkel waar ze ineens "computers moesten gaan verkopen".

Ik had als eerste de bytes van de Growatt omvormer naar server.growatt.com onderschept en daar de data uitgelepeld. Toen nog met packet-capture op mijn openwrt internetrouter en een scriptje die het dan ontcijferde en naar een webservertje stuurde.

En ik heb meegedaan om de ITHO ecofan te ontcijferen https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT
Wat inmiddels "standaard" is geworden als plugin voor espeasy enzo.

Dus ja, wel enige affiniteit met techniek. :+
Maar het altijd wel balanceren tussen WAF en FUN. En tussen kosten en baten.
Gelukkig doet mijn vrouw graag mee als het goed is voor de wereld / milieu.

Zonnepanelen zijn 1-fase via een 2500W Growatt 2-MPPT (oost-west) maar sinds de komst van de warmtepomp en inducitekookplaat om van het gas af te kunnen, is de hoofdaansluiting naar 3P (3x25) gegaan.

We maken ons geen zorgen om de wereld, want "De meeste mensen deugen", maar we moeten daar wel zelf actief aan bijdragen.

Permiteren is een kwestie van redelijkheid. Het geld is er, maar elke euro kan je maar 1 keer uitgeven... Tenzij je hem dus kan terugverdienen, Dat hebben we inmiddels met de zonnepanelen en de WP voor elkaar, door te durven pionieren. Inmiddels plukken we daarvan de vruchten die we nu willen inzetten voor "the next step" genaamd thuisbatterij.
Ik zou ook zeker in de gaten houden wat het maximale vermogen is wat een accupakket kan leveren. Sessy is wat dat betreft best beperkt, iets van 1800W per unit. Andere systemen kunnen vaak meer leveren, mijn 3 fase SolaX opstelling gaat bijvoorbeeld tot maximaal 8000W laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ErnstvV schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Ik zou ook zeker in de gaten houden wat het maximale vermogen is wat een accupakket kan leveren. Sessy is wat dat betreft best beperkt, iets van 1800W per unit. Andere systemen kunnen vaak meer leveren, mijn 3 fase SolaX opstelling gaat bijvoorbeeld tot maximaal 8000W laden/ontladen.
Dat is echt een kosten/baten dingetje. Het gebeurt maar zelden dat we hier echt hoog komen, zeg hooguit een paar minuten per dag >2kW, en om dan voor die relatief kleine stukjes veel geld extra uit te geven is dan niet lonend. Stel dat de set max 1.8kW aan kan en ik piek daar 15 minuten per dag ruim overheen (bv 4kW) dan is dat (4.0-1.8)x0.25=0,55kWh. Zet dat af tegen een "winst" van 30ct/kWh dan hebben we het dus over amper 17ct per dag waarvoor ik dan een set moet neerzetten die 4kW aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@sjimmie dat is uiteraard een persoonlijke keuze (die ik kan begrijpen). Als de wens is zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn, dan is het vermogen belangrijker. Ook afhankelijk van de elektrische gebruikers (inductieplaat, warmtepomp etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zonneplan geeft wat meer informatie prijs over hun thuisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEogLICo_3dxGYvHVLWelDSbtUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5c7ixCzNJwcPuoANxjq7hdUw.png?f=user_large

Volgens mij een modulaire BYD accu, maar dan incl. standaard mogelijkheden om op basis van dynamische tarieven te handelen.

De standaard BYD accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LnJaybG0-oux9wX_InqtZ6Sybc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUu6rPFMf0dnkAsfsDcdzSVn.jpg?f=fotoalbum_large

Heel benieuwd naar de prijsstelling.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:01:
Zonneplan geeft wat meer informatie prijs over hun thuisaccu:
[Afbeelding]

Volgens mij een modulaire BYD accu, maar dan incl. standaard mogelijkheden om op basis van dynamische tarieven te handelen.

De standaard BYD accu's:
[Afbeelding]

Heel benieuwd naar de prijsstelling.
Een tvt van 5 jaar. Dat is nogal een claim!
Ik geloof daar weinig van eigenlijk. Zou het wel interessant maken, dus zal wel niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Een tvt van 5 jaar. Dat is nogal een claim!
Ik geloof daar weinig van eigenlijk. Zou het wel interessant maken, dus zal wel niet kloppen.
Of de prijs is erg concurrerend ;)

Ik kan de 10.2 kWh BYD versie op een aantal random websites vinden voor 6500-7200 Euro. Het gemiddelde bedrag is +-tweemaal een Sessy van 3350 Euro en die is al relatief duur per kWh.

Een 19.3 kWh variant vind ik voor 9.800 Euro en een 22.1 kWh variant voor 11.233-11.700 Euro (0% BTW !). Laten we kort door de bocht zeggen: 19.3 kWh voor 11.850 Euro, dat is qua prijs gelijk aan 3,5 Sessy's.

Zonneplan zal ze waarschijnlijk niet onder de prijs van de BYD's gaan aanbieden, minimaal voor hetzelfde of meer want veel consumenten willen gewoon bij een bekende NL partij kopen die het komt installeren en dat mag dan wat meer kosten.

Ik vermoed dat ze alleen met 1-fase werken. Wil je naar 3-fase heb je 3 units nodig en je kunt de capaciteit niet mooi verdelen over alle 3. Met 20 kWh is een Victron 3-fase systeem goedkoper dan BYD of Sessy. Mogelijk scoort het Zonneplan systeem beter qua prijs, of qua out of the box mogelijkheden. Ik zou denk ik eerder voor een grotere partij als Zonneplan icm BYD gaan dan voor Sessy. Maar wil je 3-fase goed benutten en wat minder plug-and-play, dan is Victron waarschijnlijk nog de betere keuze.

Recent bij SolarEdge aangemeld voor een proef ivm SolarEdge One, ik hoor echter niets meer terug, dus vermoed dat ik buiten de boot val. Wacht de prijzen van Zonneplan af en dan hak ik hier de knoop door, ik wil graag 20-30 kWh plaatsen en het liefst nog voor de lente begint.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
@Taro @Peer Die 5 jaar is een forse claim , ben benieuwd welke spread en aantal cycles ze daarvoor ingedachte hebben. want dat moet een koopje zijn op level van DHZ niveau

Als je 2000 cycles haalt met goede spread in 5 jaar op day ahead is al een superprestatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Of ze willen de batterijen inzetten als virtuele powerplant en dat ze daarvoor een extra vergoeding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
Taro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik vermoed dat ze alleen met 1-fase werken. Wil je naar 3-fase heb je 3 units nodig en je kunt de capaciteit niet mooi verdelen over alle 3. Met 20 kWh is een Victron 3-fase systeem goedkoper dan BYD of Sessy. Mogelijk scoort het Zonneplan systeem beter qua prijs, of qua out of the box mogelijkheden. Ik zou denk ik eerder voor een grotere partij als Zonneplan icm BYD gaan dan voor Sessy. Maar wil je 3-fase goed benutten en wat minder plug-and-play, dan is Victron waarschijnlijk nog de betere keuze.
Maakt dit wat uit? Alle verschillende fases worden toch 100% intern gesaldeerd, niet? Dus 5kW terugleveren op fase 1 terwijl je 4kW trekt op fase 2 maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ApexAlpha schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Maakt dit wat uit? Alle verschillende fases worden toch 100% intern gesaldeerd, niet? Dus 5kW terugleveren op fase 1 terwijl je 4kW trekt op fase 2 maakt niet uit.
Ja, maar je zekeringen salderen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ApexAlpha schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Als je alleen naar je persoonlijke situatie en salderen kijkt wel, maar er zijn meer aspecten om rekening mee te houden dan je eigen situatie en wat dat op papier voor jou doet. Vanuit het grotere plaatje gezien zou iedereen alle fases zoveel mogelijk gelijk moeten proberen te belasten. Stel dat jij dat niet doet, je buren en de rest van de straat ook niet, dan heeft dat wel invloed op een en ander. Daarnaast heb ik weleens begrepen dat als je bijv. 5750 Watt op Fase 1 trekt, 5750 Watt op Fase 2 en 5750 Watt teruglevert op Fase 3, dat de nul dan enorm scheef wordt belast. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXOcFh6tPheaeN1hrbqlErQxBrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hPjeF6dh4AJJisU0mhxasdb.png?f=user_large

Zie overigens ook https://www.ew-installati...mmetrische-fasenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
bbbrumbrum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Ja, maar je zekeringen salderen niet.
Ah ja, dat klopt. Maar zelfs 25A kan al 5kW aan, dus dan ga je wel veel piekvermogen terugleveren als je daar overheen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
Domba schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:32:
[...]

Hoe bedoel je?
Er kunnen nog steeds 16 prismatic cellen in serie in zitten en de BMS is gecombineerd met een stepup DC-DC, het is lang niet altijd meer kleinere cellen in serie voor de hogere spanning.

Mijn verlies in de 28kWh accu uit mijn footer is 4,6% in 2023 en dat is voor >8000kWh en elke maaand meer dan 20 cycles. (Dat verlies is niet afhankelijk van welke hybride je gebruikt)
Er zijn nog 2 verliezen, het idle verbruik*) en het gebruiks afhankelijke variabele verlies van conversie. Die samen overall vormen en ik kom nog steeds op minder dan 10% verlies uit.

De tweede Deye met 14kWh accu met een geheel andere gebruiksstrategie, die ik als hulp inzet wanneer ik extra vermogen nodig heb, daar ben ik flink aan het stoeien om dat idle verbruik naar beneden te krijgen.

*)
Elk merk is daar anders, bijv Deye is zuiniger in off-grid/eiland mode dan met spanning op de net aansluiting scheelt ca 30W per hybride ( ik heb een uit HA gestuurd relais na de hoofschakelaar en dat scheelt 120-160kWh/j per hybride)
Wat je voorstelt is een DIY oplossing, ik ben meer op zoek naar een kant en klare oplossing die mooi met Victron werkt, helaas nog niet gevonden. Hoog voltage noem ik vanaf 350V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
leonardvg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Wat je voorstelt is een DIY oplossing, ik ben meer op zoek naar een kant en klare oplossing die mooi met Victron werkt, helaas nog niet gevonden. Hoog voltage noem ik vanaf 350V
Je gaat niet in op zijn vraag om uitleg. Hoe kom je er bij dat LV meer verlies heeft dan HV?

Wat jij "HV" vind is niet relevant. ~50VDC word als veilige grens gezien, dat is LV.

Maar hoe wil je iets met HV met Victron laten werken als er volgens jou geen HV Victron omvormers zijn.
LV kant en klare accus zijn er legio, dat is geen enkel punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
leonardvg schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Je zal op Vitron moeten wachten welke zij kiezen, communicatie is grootste struikelblok in HV en vaak is keuze beperkt tot 1-3 verschillende.
Voor de Vitron HS zal je moeten kijken naar een 650-1000V accu.
Een 254S BMS is ook niet goedkoop die worden nog niet in massa geproduceert voor ESS, wel voor autoindustrie en die passen goed op hun onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
HermanGast schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:34:
Victron-II GX €1195
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31

Aangezien de plaatsen waar ik een batterij kan installeren beperkt zijn, kun je iets zeggen over het geluid dat deze apparatuur maakt? In feite is dit wat mij tegenhoudt om voor een Sessy te kiezen. In ieder geval vind ik de genoemde configuratie interessant tov van een Sessy, ook omdat het geleverde vermogen hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

M66B schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Aangezien de plaatsen waar ik een batterij kan installeren beperkt zijn, kun je iets zeggen over het geluid dat deze apparatuur maakt? In feite is dit wat mij tegenhoudt om voor een Sessy te kiezen. In ieder geval vind ik de genoemde configuratie interessant tov van een Sessy, ook omdat het geleverde vermogen hoger is.
Ik kan niets zeggen over contactgeluid (alles in 19” kast en niets aan de muur), de ventilatoren maken bij mij het meeste geluid onder vollast. Ik heb de apparatuur in de bijkeuken en 1 deur verder hoor ik er helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
bbbrumbrum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Je gaat niet in op zijn vraag om uitleg. Hoe kom je er bij dat LV meer verlies heeft dan HV?

Wat jij "HV" vind is niet relevant. ~50VDC word als veilige grens gezien, dat is LV.

Maar hoe wil je iets met HV met Victron laten werken als er volgens jou geen HV Victron omvormers zijn.
LV kant en klare accus zijn er legio, dat is geen enkel punt.
Ik had de vraag zo niet begrepen, maar om die vraag te beantwoorden: conversieverlies. Hoe dichter de aangeboden spanning bij de accu spanning in de buurt zit, hoe minder verlies in de lader.

De omvormers zijn er wel, maar de accu’s niet, tenminste, niet dat ik weet. Dus ik hoop dat die er snel komen of dat iemand me erop kan wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
leonardvg schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Ik had de vraag zo niet begrepen, maar om die vraag te beantwoorden: conversieverlies. Hoe dichter de aangeboden spanning bij de accu spanning in de buurt zit, hoe minder verlies in de lader.

De omvormers zijn er wel, maar de accu’s niet, tenminste, niet dat ik weet. Dus ik hoop dat die er snel komen of dat iemand me erop kan wijzen.
Flink onderbouwd. Dat is de theorie, en de praktijk?

Hoeveel “beter” is HV qua conversieverlies in vergelijking met LV volgens jou? Wat is een typisch fullload DC-AC rendement bij zeg een 12kW LV tov hetzelfde vermogen met HV?

Overigens een serieuze vraag. Maar in een topic /forum waar LV de standaard is vraagt zo’n statement wel iets meer onderbouwing dan een enkel woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
leonardvg schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Zouden ze bij een HV accu niet gewoon een boel cellen in serie zetten zodat externe spanning niet omgezet hoeft te worden? Als ik uit ga van mij HV systeem met ongeveer 100v/unit zouden er ongeveer 30 cellen in serie staan. De units zelf worden ook in serie geschakeld om op ongeveer 400v uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ErnstvV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:10:
[...]

Zouden ze bij een HV accu niet gewoon een boel cellen in serie zetten zodat externe spanning niet omgezet hoeft te worden? Als ik uit ga van mij HV systeem met ongeveer 100v/unit zouden er ongeveer 30 cellen in serie staan. De units zelf worden ook in serie geschakeld om op ongeveer 400v uit te komen.
Ik denk in het lage HV gebied meest gebruikelijke zal zijn, het aantal verbindingen neemt beperkt toe.
In het hoge HV 650-1000V, met meer in serie neemt het aantal verbindingen drastisch toe en alles heeft weerstand.
De vraag is of massaal ingezet gaat worden door fabrikanten op HV of een niche market wordt omdat Na-ion nu al in rasse schreden de prijs van LFP benaderd, vanwege minder grondstof afhankelijkheid en beter geschikt voor regio's met nachtvorst en auto industrie wereldwijd aan het overstappen is naar LFP met meest logische vervolg LMFP, waardoor de prijs van LFP niet verder zakt en Na-ion wel en ruim beschikbaar blijft voor opslag toepassingen.

Hoger voltage betekent meer vermogen bij lagere amperes en als weerstand maar beperkt toeneemt dan is warmteontwikkeling ook minder.
Voorbeeld
~20kW bij 51.2V = 400A en 10 milliohm Accu is 1600Watt warmte ontwikkeling
2 parallel = 200A elk 5 milliOhm is 800Watt warmte ontwikkeling
4 parallel = 100A elk en 2,5 millOhm is 400Watt warmte ontwikkeling (in elk 100W)
etc het nadeel is dat de capaciteit hard groeit en LFP 100AH heeft grof de dubbele
interne weerstand van een LFP 280AH cel
~20kW bij 800V = 25A en voor 800V heb je er ~250LFP cellen in serie nodig
doe je dat met dat met 100AH cellen, heb je ~100W warmte ontwikkeling
(is niet te tillen zoiets met 100AH)
Doe je het LFP 26650 cellen die hebben ~ 20-25milliOhm IR <10A, = 5- 6,25 ohm +
Ohm verbindingen, flink wat parallel nodig bijv 5 parallel elk 5A is elk >100W

Ergens daar tussen ligt een optimum, wat ook nog handzaam is voor ESS is, want er zijn zoveel maten LFP cellen of iets voor 350V in serie en rest met DC-DC voor 800V, zelfde pack ontwerp voor meerdere modelen/merken geschikts is aldan niet met een andere BMS, als het ergens aan ontbreekt is het een standaard voor HV segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
Ik kreeg deze whitepaper in de mail gedropt: https://atlaspower.nl/wp-...per-thuisbatterij-DEF.pdf
En natuurlijk lijk ingespeeld op spread van tarieven etc maar mijn 1e indruk is wel redelijk fair is opgesteld (even los van toekomstige energie tarieven)
Terugverdientijd
Volgens de berekeningen van Bliq en de gegevens uit de spreadsheet, zou het ongeveer 10 tot
12 jaar duren om de kosten van een 20kWh thuisbatterij terug te verdienen. In deze
berekening hebben we al rekening gehouden met de inkoopvergoeding. Dit is nog zonder
eventuele subsidies en zonder rekening te houden met de toekomstige afschaffing van de
salderingswet.
Dit stukje vind ik wel iets te verkoopachtig en helemaal met onbekende tarieven in de toekomst.
Maar wat vinden jullie?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:47
The-Source schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:24:
Ik kreeg deze whitepaper in de mail gedropt: https://atlaspower.nl/wp-...per-thuisbatterij-DEF.pdf
En natuurlijk lijk ingespeeld op spread van tarieven etc maar mijn 1e indruk is wel redelijk fair is opgesteld (even los van toekomstige energie tarieven)

[...]
Dit stukje vind ik wel iets te verkoopachtig en helemaal met onbekende tarieven in de toekomst.
Maar wat vinden jullie?
1,3 cycli per dag in de brochure. Je mag blij zijn als je 0,3 haal.

Ze vergeten er ook ff bij te vertellen dat er een laadverlies is van 10% en een ontlaadverlies van 10%.

Maar ik teken ervoor als hun toekomstvoorspellingen uitkomen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
Het is natuurlijk gefocust op stroom uit het net halen en terugleveren, zonnepanelen is optioneel.
Voor mijn huidige energie contact is dit komende 2 jaar nog niet interessant maar hou het toch al wel een tijdje in de gaten ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
De introductie van de 3,5kWh enphase IQ thuisaccu op Solar Next event is weer zo'n klassiek voorbeeld van rekenen dat een thuisaccu totaal geen verliezen heeft zoals eigenverbruik en conversie om aantal terugverdien jaren laag te houden.

Wat als eerste opvalt is dat de besparing in grafieken over 25 jaar gaan en de accu na 15 jaar moet vervangen worden, maar die kosten niet in de investeringskosten zitten, je rekent over 15 jaar of met vervangingskosten in de investering.

En iemand mag mij voor rekenen hoe je met 3500kwh verbruik 5040Wp en 3,5kWh accu de teruglever-boete van de Bron kunt reduceren tot 38 euro terwijl als >5kWh teruglevert al 48 euro is (Schaal 1).
(Het lijkt geen tikfout want het zat in 3 tabellen.)

Andere opmerkelijk cijfers oppoetsen was dat je met een 3,5kWh thuisaccu teruglevering met >2000kWh kunt verminderen.
van schaal 4 (3000-4000kWh) 348 euro (dit is opgenomen in terugverdien berekening zonder thuisaccu) , schaal 1 (5-1000kWh) kunt verminderen dat zijn meer dan 2000kWh (>1 cycle/dag)
Direct eigenverbruik zonder thuisaccu van 45% is best hoog en met 3,5kWh thuisaccu 20% hoger uitkomt is dan wel weer reeel, maar dan komt je in schaal 2 van 150 euro/jaar, terugverdientijd geen 8,3j maar al minimaal op 9 jaar (er wordt gerekend met 35ct/kWh en TLV 8ct/kWh voor die grafieken)

Over de cijfers van 5040Wp + 3,5kWh + dynamisch, die raken kant nog wal.
De zonnepanelen wekken in 1 uur meer op dan in de hele accu past
Of je wekt niet meer op dan de 1280W die je in accu kunt opslaan of je rekent met prijs wat als nog het net opglipt en wat deze kWh's kosten of opbrengen

De beste cijfers zijn voor met handelen op de onbalansmarkt die in roadmap staat voor op zijn vroegst december 2024 en daarvoor heb je wel minimaal 3 accu's nodig en dan betwijfel ik nog of je aan 1kWh/kwartier komt. een T3 is 1,28kW, dan heb je 4 nodig.

Het was dus voornamelijk de installateurs hoop geven nu de vraag van huishoudens naar PV met >60% is afgenomen.

Edit: dit is de brochure
De spindoctors van Enphase dat je een thuisaccu van 1250/kWh in <10 jaar terug verdient.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 12-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56

Zenix

BOE!

Domba schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:44:
De introductie van de 3,5kWh enphase IQ thuisaccu op Solar Next event is weer zo'n klassiek voorbeeld van rekenen dat een thuisaccu totaal geen verliezen heeft zoals eigenverbruik en conversie om aantal terugverdien jaren laag te houden.

Wat als eerste opvalt is dat de besparing in grafieken over 25 jaar gaan en de accu na 15 jaar moet vervangen worden, maar die kosten niet in de investeringskosten zitten, je rekent over 15 jaar of met vervangingskosten in de investering.

En iemand mag mij voor rekenen hoe je met 3500kwh verbruik 5040Wp en 3,5kWh accu de teruglever-boete van de Bron kunt reduceren tot 38 euro terwijl als >5kWh teruglevert al 48 euro is (Schaal 1).

Andere opmerkelijk cijfers oppoetsen was dat je met een 3,5kWh thuisaccu teruglevering met >2000kWh kunt verminderen.
van schaal 4 (3000-4000kWh) 348 euro (dit is opgenomen in terugverdien berekening zonder thuisaccu) , schaal 1 (5-1000kWh) kunt verminderen dat zijn meer dan 2000kWh (>1 cycle/dag)
Direct eigenverbruik zonder thuisaccu van 45% is best hoog en met 3,5kWh thuisaccu 20% hoger uitkomt is dan wel weer reeel, maar dan komt je in schaal 2 van 150 euro/jaar, terugverdientijd geen 8,3j maar al minimaal op 9 jaar (er wordt gerekend met 35ct/kWh en TLV 8ct/kWh voor die grafieken)

Of je wekt niet meer op dan de 1280W die je in accu kunt opslaan of je rekent met prijs wat als nog het net opglipt en wat deze kWh's kosten of opbrengen

De beste cijfers zijn voor met handelen op de onbalansmarkt die in roadmap staat voor op zijn vroegst december 2024 en daarvoor heb je wel minimaal 3 accu's nodig en dan betwijfel ik nog of je aan 1kWh/kwartier komt. een T3 is 1,28kW, dan heb je 4 nodig.

Het was dus voornamelijk de installateurs hoop geven nu de vraag van huishoudens naar PV met >60% is afgenomen.
Enphase is altijd goed in marketing geweest, ze doen zich altijd voor als de premium micro omvormer fabrikant, ondertussen toppen al hun micro omvormers al jaren af, daar heb je bij de concurrentie geen last van.

Daarnaast is een thuisaccu en micro omvormers niet optimaal, omdat je van AC naar DC moet en weer van DC naar AC. Het liefste wil je een string omvormer of zoiets als SolarEdge hebben, want dat scheelt weer een conversie. Ze gebruiken hun micro omvormers omvormers ook bij hun accu's zo te zien, dus nog meer onderdelen die stuk kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Zenix schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Enphase is altijd goed in marketing geweest, ze doen zich altijd voor als de premium micro omvormer fabrikant, ondertussen toppen al hun micro omvormers al jaren af, daar heb je bij de concurrentie geen last van.

Daarnaast is een thuisaccu en micro omvormers niet optimaal, omdat je van AC naar DC moet en weer van DC naar AC. Het liefste wil je een string omvormer of zoiets als SolarEdge hebben, want dat scheelt weer een conversie. Ze gebruiken hun micro omvormers omvormers ook bij hun accu's zo te zien, dus nog meer onderdelen die stuk kunnen gaan.
Brochure zie mijn edit
Wat ik meest vervelende vindt het verwachtings beeld dat je met een 3,5kWh thuisaccu wonderen kunt doen en 1285 euro/kWh zomaar even terugverdient in een paar jaar
Ik heb een DIY 44kWh accu als aan die spindoctors van Enphase ligt verdien ik daar in 25 jaar een miljoen mee, 8)7 8)7 8)7 (IK DACHT HET NIET)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Domba schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Brochure zie mijn edit
Wat ik meest vervelende vindt het verwachtings beeld dat je met een 3,5kWh thuisaccu wonderen kunt doen en 1285 euro/kWh zomaar even terugverdient in een paar jaar
Ik heb een DIY 44kWh accu als aan die spindoctors van Enphase ligt verdien ik daar in 25 jaar een miljoen mee, 8)7 8)7 8)7 (IK DACHT HET NIET)
Het is echt een verhaal, waarbij ze alles hebben gedaan om het zo mooi mogelijk te maken. Die 45% daar kom je amper aan, zoals je ook aangaf. Met een accu gaat dat naar 65%. Maar met een warmtepomp en laadpaal (welke auto?) gaat het blijkbaar naar 85%. Om te besparen moet je eerst wel voor 10k een warmtepomp kopen en een EV van 20k (inclusief oprit) anders kloppen de cijfers niet.
Daarnaast terugleverkosten die nog worden meegenomen, terwijl dat lang niet altijd van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Zenix schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Ik begrijp je punt niet zo. Heb je slechte ervaringen met micro omvormers?
Zelf gebruik ik al vele jaren de IQ7 omvormers, meest IQ7A maar ook de IQ7X, IQ7+ en IQ7 door elkaar.
Als je omvormer en paneel als combinatie goed selecteert, bereik je een prima resultaat. Leg maar uit waarom dat bij concurrentie anders of beter zou zijn.

In Enphase accu systemen zitten meerdere omvormers parallel, een prima redundante oplossing met absurd snelle sturing. Een enkele module wisselen lijkt heel eenvoudig te zijn. Met de IQ8 series bieden ze een hele nette high-end oplossing.

Maar….
Enphase is zeker niet de goedkoopste. De kwaliteit van hun producten is echter wel absolute top, en ze geven voortreffelijke garantie en service.

Wat voor alle merken geldt, dat DCAC ACDC verliezen geeft. DC laden lukt niet altijd en overal, vaak als de fysieke afstand wat groter is. Zo zal iedereen een oplossing moeten vinden die bij hem of haar het beste past.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 13-01-2024 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Domba schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:44:

Edit: dit is de brochure
De spindoctors van Enphase dat je een thuisaccu van 1250/kWh in <10 jaar terug verdient.
Super goede analyse!
Ik kan je helemaal (of meer… grotendeels, maar dat ligt aan mij) volgen.

Even afgezien van de “terecht geconstateerde te rooskleurige voorstelling van zaken”.
De brochure zegt voor situatie zonder salderen inclusief terug lever kosten:
- zonder thuisbatterij terugverdientijd van 10.9 jaar
- met thuisbatterij terugverdientijd van 11.2jaar
Kortom: je moet 8000euro MEER op tafel leggen om er langer over te doen je investering terug te krijgen.
Het ontgaat me waarom dit reclame voor de thuisbatterij is.

Overigens…
- Voorstelling van zaken is te rooskleurig
- Maar ik vind het “framework” van het sommetje wel heel netjes en overzichtelijk. Ik heb het idee dat bij gebruik van minder rooskleurige getallen dit een prettig inzichtelijke en potentieel correcte manier van rekenen is. Of heb ik dat mis?

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 13-01-2024 07:30 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Interessant stukje op Solar Magazine: ook voor thuisaccu's zou je BTW moeten kunnen aftrekken via de KOR, net als met zonnepanelen eerder, mits je gaat handelen. Dat maakt de boel alweer een stuk betaalbaarder :)

https://solarmagazine.nl/...et-of-zonder-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

HermanGast schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Ik begrijp je punt niet zo. Heb je slechte ervaringen met micro omvormers?
Zelf gebruik ik al vele jaren de IQ7 omvormers, meest IQ7A maar ook de IQ7X, IQ7+ en IQ7 door elkaar.
Als je omvormer en paneel als combinatie goed selecteert, bereik je een prima resultaat. Leg maar uit waarom dat bij concurrentie anders of beter zou zijn.

In Enphase accu systemen zitten meerdere omvormers parallel, een prima redundante oplossing met absurd snelle sturing. Een enkele module wisselen lijkt heel eenvoudig te zijn. Met de IQ8 series bieden ze een hele nette high-end oplossing.

Maar….
Enphase is zeker niet de goedkoopste. De kwaliteit van hun producten is echter wel absolute top, en ze geven voortreffelijke garantie en service.

Wat voor alle merken geldt, dat DCAC ACDC verliezen geeft. DC laden lukt niet altijd en overal, vaak als de fysieke afstand wat groter is. Zo zal iedereen een oplossing moeten vinden die bij hem of haar het beste past.
Ik heb ook een enkele micro omvormer, maar alsnog zou ik nooit voor Enphase kiezen, want het topt af. Ik vind dat onacceptabel voor de hoge prijzen die je moet betalen voor het systeem. Neem bijvoorbeeld APS, die doen qua kwaliteit niet onder voor Enphase, maar toppen niet af, geen q-relay nodig en daardoor een simpel installatie. Enphase is een goed systeem voor aftoppen voor de hoogste prijs.

En DC-DC laden is vaak wel mogelijk, alleen de installateurs die in de marketing van Enphase geloven, die willen natuurlijk Enphase installeren, want hogere marges en meer te verdienen, zie brochure. Terwijl in veel gevallen een string omvormer of SolarEdge een betere keuze is. Micro omvormers hebben een plaats, daarom gebruik ik ze ook bijvoorbeeld voor een paar panelen op een schuur,. En daarnaast zijn ze handig bij veel verschillende dakvlakken en oriëntaties maar daarbuiten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Stefannn schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:27:
[...]

Super goede analyse!
Ik kan je helemaal (of meer… grotendeels, maar dat ligt aan mij) volgen.

Even afgezien van de “terecht geconstateerde te rooskleurige voorstelling van zaken”.
De brochure zegt voor situatie zonder salderen inclusief terug lever kosten:
- zonder thuisbatterij terugverdientijd van 10.9 jaar
- met thuisbatterij terugverdientijd van 11.2jaar
Kortom: je moet 8000euro MEER op tafel leggen om er langer over te doen je investering terug te krijgen.
Het ontgaat me waarom dit reclame voor de thuisbatterij is.
10,9 Jaar (alleen PV zonder salderen)
De 10,9 jaar is voor situatie dat je ingeheel niets teruggeleverd wordt aan het net.
Hoe je dat doet zonder extra apparatuur is met alleen micro inverters is mij een raadsel.
Links en rechts voor alleen zonnepanelen, gaat niet over wel/niet salderen, maar ook twee verschillende situaties, 4500kWh PV opwek en wat je direct van de zonnepanelen gebruikt.
(Er zijn nu 3 energieleveranciers die teruglever-boete rekenen en per 1 maart een 4e en 2 verschillende staffels )

11,2jaar (PV met thuisaccu en vast contract)
Wat ontbreekt is het extra stroom verbruik wat de accu zelf verbruikt, is het idle verbruik 2Watt dan is dat al 17kWh per jaar, idle verbruik zal al snel de grootste kostenpost zijn en die wordt nergens vermeldt. Het is een AC gekoppelde accu, je hebt 2x conversie verliezen.
AC>DC om die 700kWh (wat overigens 200 cycles zijn) en later DC>AC die zullen tussen 4-6% liggen van de opgeslagen 700kWh + idle verbruik.
Direct eigen verbruik PV-opwek 1575kWh plus 700kWh = 2275kWh a 35ct = 796,25 euro
Van de 4500kWh opwek gaat 2225kWh het net op voor 8ct/kWh= 178 euro en kom je op die 975 euro
De 11,2 jaar heeft betrekking op met terugleverboete dat is schaal 3, 2000-3000kWh 252 euro

Hier gaat de hele enphase berekening de mist in.
Voor die 2225 kWh is de aanname dat je 8ct ontvangt en dat is 178 euro waarvoor je een terugleverboete van 252 euro ontvangt, dat is -74 euro en daar bij moet optellen wat achter de meter is gebleven 796,25 euro =722.25
Enphase trekt alleen maar 40 euro af van de 975 euro en niet de volledige terugleverboete van 252 euro, of te wel terugverdientijd is al groter dan >14,5j zonder eigenverbruik en verliezen

Accu is niet binnen garantie of vervangingsperiode terug verdient.

Zo zit er in bijna alle berekeningen een kwinkslag
Overigens…
- Voorstelling van zaken is te rooskleurig
- Maar ik vind het “framework” van het sommetje wel heel netjes en overzichtelijk. Ik heb het idee dat bij gebruik van minder rooskleurige getallen dit een prettig inzichtelijke en potentieel correcte manier van rekenen is. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Domba schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:39:
[...]

10,9 Jaar (alleen PV zonder salderen)
De 10,9 jaar is voor situatie dat je ingeheel niets teruggeleverd wordt aan het net.
Hoe je dat doet zonder extra apparatuur is met alleen micro inverters is mij een raadsel.
Links en rechts voor alleen zonnepanelen, gaat niet over wel/niet salderen, maar ook twee verschillende situaties, 4500kWh PV opwek en wat je direct van de zonnepanelen gebruikt.
(Er zijn nu 3 energieleveranciers die teruglever-boete rekenen en per 1 maart een 4e en 2 verschillende staffels )

11,2jaar (PV met thuisaccu en vast contract)
Wat ontbreekt is het extra stroom verbruik wat de accu zelf verbruikt, is het idle verbruik 2Watt dan is dat al 17kWh per jaar, idle verbruik zal al snel de grootste kostenpost zijn en die wordt nergens vermeldt. Het is een AC gekoppelde accu, je hebt 2x conversie verliezen.
AC>DC om die 700kWh (wat overigens 200 cycles zijn) en later DC>AC die zullen tussen 4-6% liggen van de opgeslagen 700kWh + idle verbruik.
Direct eigen verbruik PV-opwek 1575kWh plus 700kWh = 2275kWh a 35ct = 796,25 euro
Van de 4500kWh opwek gaat 2225kWh het net op voor 8ct/kWh= 178 euro en kom je op die 975 euro
De 11,2 jaar heeft betrekking op met terugleverboete dat is schaal 3, 2000-3000kWh 252 euro

Hier gaat de hele enphase berekening de mist in.
Voor die 2225 kWh is de aanname dat je 8ct ontvangt en dat is 178 euro waarvoor je een terugleverboete van 252 euro ontvangt, dat is -74 euro en daar bij moet optellen wat achter de meter is gebleven 796,25 euro =722.25
Enphase trekt alleen maar 40 euro af van de 975 euro en niet de volledige terugleverboete van 252 euro, of te wel terugverdientijd is al groter dan >14,5j zonder eigenverbruik en verliezen

Accu is niet binnen garantie of vervangingsperiode terug verdient.

Zo zit er in bijna alle berekeningen een kwinkslag

[...]
Ehh... ik bedoelde te zeggen...
afgezien van je terechte opmerkingen mbt tekortkomingen....

Deze brochure maakt eerder reclame om GEEN accu aan te schaffen dan dat WEL te doen.
Volgens de brochure kost een thuisaccu 8000euro extra en duurt het langer om terug te verdienen.
Kortom: "mij ontgaat waarom dit reclame is"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:24
Er is overigens een erg goede tool (in het Duits wel) om dit na te rekenen.

Voor de getallen uit de brochure (5kWp, 4500 kWh opwek, 3500 kWh verbruik 35ct stroomkosten, 8ct terugleververgoeding) kom je daar op deze uitkomsten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgXsSDUu29odqeEYPplZLbQejx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLTRKFr84NiB38TJ0CtSLLup.png?f=fotoalbum_large

In Duitsland hebben ze natuurlijk geen salderingsregeling, dus deze uitkomsten zijn na de afbouw hiervan. Zo'n 3.5kWh accu levert dan ca. 275 euro opbrengst per jaar. Voor een redelijke terugverdientijd (zeg 8 jaar) mag zo'n accu dus maximaal 2200 euro kosten (na afbouw salderingsregeling dus). Dat is ongeveer de helft van wat Enphase ervoor vraagt - die hebben dan ook een terugverdientijd van de accu van ca. 16 jaar.

Zonder accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L03JC7gEEjS4BOHWhBtOJ_7Ax44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPHiumziJ9QV3xPOzdLgNgYc.png?f=fotoalbum_large

Met accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2tQHERfh4d7MpogbGMzLLpDjdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3O0ZLG9ZjqvTJyhDH2TXyUF.png?f=fotoalbum_large

De tool schat de opbrengst van de zonnepanelen overigens wat hoog in - en enphase wat laag.

[ Voor 43% gewijzigd door JBtL op 13-01-2024 14:21 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 26-06 01:14
Tja.... het voelt een beetje zoals 12 jaar geleden toen ik met zonnepanelen begon. Enorm lange terugverdientijd met de lage stroom prijzen van toen. Ondertussen m'n panelen al dubbel terugverdiend schat ik zo in.

Ik blijf voor nu nog gewoon even salderen met m'n oude ferraris en stook gratis met m'n L/L warmtepompen.

Zou voor mezelf wel een accu willen hebben maar het kan nu financieel nog niet echt uit. Toch nog maar even (af) wachten. Wil eerst wat meer zekerheid waar het in Nederland nou echt naar toe gaat wat regelgeving aangaat.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Als je JBtL getallen neemt zonder accu €622, 25

Linker kolom van met alleen zonnepanelen
Daar mag voor salderen EB van 3500 kWh a 13,16ct incl BTW bij op tellen €460,60 incl BTW
€ 1082.85 dat is geen 4,3 maar 5,5 jaar
In PVTool zitten wel verliezen en dan zie je dat opwek en teruglevering samen (~4100kWh) minder is de PV-opwek >4500kWh
En dat je maar met 15kWh te veel in schaal 4 van terugleverboete valt.
Met die van schaal 4 is het 8,2 jaar en valt het tegen en net in schaal 3 is 7,2 jaar

Verder PVtool defineert direct eigenverbruik tov PV-opwek Enphase doet wat ten opzichte van verbruik niet opwek 45% van 3500kWh is 35% van enphase PV-opwek.

Wat PVTool uitrekend is rechterkolom zonder teruglever boete 9,6 jaar
Met terugleverboete is zonder meer meer jaren aan terugverdien tijd.

Wat Enphase hier probeert te vermijden is dat met hun aannames PV zonder salderen nog nauwelijks rendabel zijn, bijv energiebelasting is 2 ct lager in 2024 elke cent dat de stroomprijslager is scheelt €35/jaar minder rendabel

Pagina: 1 ... 15 ... 66 Laatste