[F1 2022] Race 2 GP van Saudi Arabië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:
  • 125.273 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Chocoball schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:54:
@DaniëlWW2 sorry voor het lange antwoord ;)

Waar Mercedes vorig seizoen en enkele seizoenen daarvoor van profiteerde was dat ze de langste wagen van het veld hadden en daarmee een grote vloer. Ondanks het inkorten van de vloer vorig seizoen konden ze de wagen achter ook extreem laag afstellen. De vloer werd daardoor afgedicht en zorgde voor meer neerwaartse druk, goed voor in de bochten en op het rechte stuk.

Dit seizoen hebben de wagens een kortere wielbasis en ook al zijn het grond effect wagens wil je deze niet te dicht bij de grond hebben vanwege schade aan de vloer. Dus de Mercedes is kotrter en kan niet extreem laag bij de grond. Vanwege het stuiteren staat de wagen ook hoger en verliezen ze daardoor tijd in de bochten. Volgens de GPS data bij de testdagen gaven zowel Ferrari als Red Bull aan dat de Mercedes W13 de koning in de langzame bochten is maar hebben heeft het meeste last van stuiteren. Als Mercedes zijn vloer weet te verbeteren en minder gaat stuiteren kunnen ze meer snelheid terugwinnen.

De teams met een Mercedes motor zijn niet bepaald hoogvliegers als het gaat om aerodynamica. McLaren en Williams begonnen net als Mercedes met een buikje bij de sidepods die daarna overgaat in een extreem slanke "cola bottle" achterkant. Het is niet duidelijk waarom hun concept niet werkt, McLaren heeft daarnaast nog last van iets te hete remmen aan de voorkant. Aston Martin heeft brede sidepods maar ook die variant breekt geen potten. Dus een snelle motor is geen garantie meer om verder vooraan te staan. Mogelijk dat het wegkopen van Mercedes HPP personeel door Red Bull toch invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de 2022 Mercedes motor?

De Ferrari klanten doen het beter omdat de Alfa Romeo en Haas tot de lichtere wagens in het veld behoren. Zelfs zo licht dat hun vloeren meteen stuk gingen bij de shake down dagen in Barcelona. Daarnaast heeft Alfa Romeo haar budget ingezet voor een lichtere achterzijde. Haas heeft zich bij de ontwikkeling versterkt met Ferrari man Di Resta dus die hebben ook sprongen gemaakt.

De Herr dokter gaf aan dat Red Bull in Jeddah met een kleinere achtervleugel reed daardoor met meer topsnelheid en minder downforce wat enkele tienden kostte in eerste sector waar de bochten zitten. Waar Red Bull echt last van heeft is overgewicht. Het zou de zwaarste wagen in het veld zijn. Een kilo kan zo maar een tiende per ronde schelen en ook de bandenslijtage minderen.
Kunnen ze ook simuleren hoe de auto's zich gedragen bij regen?
Auto's die nu veel last hebben van porpoising hebben dan misschien minder last. Of juist veel.

Tijdens de testdagen was er regen, maar kan mij niet voor de geest halen wat het effect was.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:04

Dazzler2120

FP ProMod
Sepp14 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Auto's die nu veel last hebben van porpoising hebben dan misschien minder last. Of juist veel.

Tijdens de testdagen was er regen, maar kan mij niet voor de geest halen wat het effect was.
Over het algemeen kunnen ze het wel simuleren m.b.v. de data die ze hebben. Maar de realiteit is toch vaak anders dan een simulatie.
De teams waren ook allemaal verrast over het porpoisen, daar hadden simulaties b.v. geen / te weinig rekening mee gehouden.

Was er regen tijdens het testen? Of heb je het nu over het besproeide circuit van Bahrein om regen te simuleren? Ook dat zijn namelijk 2 verschillende dingen, ik kan me goed voorstellen dat echte regen toch net wat anders effect heeft op de auto dan de beneveling die ze gebruiken om het circuit nat te krijgen.

Edit: Overigens is een simulatie maar zo goed als haar data. Wordt wel eens gezegd; Shit in = shit out.
Als je datawaardes niet accuraat zijn, krijg je ook geen accurate resultaten.
Natuurlijk is het wel de beste tool die ze hebben in de pre-season, waarbij ze daadwerkelijk niet het circuit op kunnen

[ Voor 13% gewijzigd door Dazzler2120 op 28-03-2022 09:20 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
De_Bastaard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:53:
Heeft Mercedes nu met lewis zijn bandenstrategie gegokt op een race zonder safety car of kwam het gewoon net slecht uit met die pitlane?

Mocht de F1 hier terugkomen dan kun je er wel van op aan dat er er SC in de race komt. Geeft wel wat sensatie :-)
Voor mijn gevoel gokten ze juist op een latere safetycar op ongeveer 2/3e van de race en dat gebeurde ook (soort van) alleen toevallig net bij pit entry waardoor dat niet helemaal liep zoals het moest lopen. Het viel wat dat betreft nu net een keer niet Lewis zijn kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08
Sepp14 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:03:
[...]

In Barcelona werd met een opdrogende baan getest dus geen echte regen.

Probleem is dat het stuiteren nauwelijks bij de windtunneltests opvalt terwijl het al sinds de eerste generatie grond effect wagens al bekend is. Geen van de teams wou mee in het voorstel van de FIA/F1 om een klein randje op de vloer te plaatsen omdat de teams te ver in hun ontwikkeling zaten.

@Dazzler2120 was mij voor had zijn reactie niet gezien. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chocoball op 28-03-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:42:
[...]

De primaire reden van die lampen (iig bij de introductie ervan) is toch echt wel veiligheid, omdat door harvesting icm lift and coast de auto's regelmatig lichtjes afremmen waar ze dat anders niet zouden doen. Tussen twee auto's die ongeveer even snel zijn kan er dan ineens een behoorlijk snelheidsverschil ontstaan.
Daarnaast geeft het tactische informatie: je ziet waar je voorligger elke ronde extra afremt en dat zegt ook iets over de laadstatus van de accu.
Finally - het moet van de reglementen.
Dat omschreef ik dan toch ook? ;) Het werd vermeld als zijnde "achterlicht", maar het is ten opzichte van een straatauto geen "achterlicht" (alleen in regen) maar meer een remlicht. Ik maak zelfs de vergelijking met een Tesla die bij gas los ook energie halen uit de motoren (/motoren als generator / dynamo gebruiken) waarbij dan ook het remlicht aan gaat (en niet het achterlicht). Dus ja, de verlichting achter op de auto is er voor de veiligheid, maar meer als remlicht (let op: remt af), dan als achterlicht (goede zichtbaarheid). En daarnaast is het bij rookies dan gelijk aan een L op het dak van een lesauto (groen licht i.p.v. oranje / geel dat het nu is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Shinji schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Voor mijn gevoel gokten ze juist op een latere safetycar op ongeveer 2/3e van de race en dat gebeurde ook (soort van) alleen toevallig net bij pit entry waardoor dat niet helemaal liep zoals het moest lopen. Het viel wat dat betreft nu net een keer niet Lewis zijn kant op.
Opzich een best realistische gok om met een matige auto en een 15e startplek nog goede punten te pakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Deurstopper schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Dit is toch de helm van Russell?
Eerder een oude foto, zie ook hoe breed de auto bovenlangs is (als in: sidepods).

Zie post van @Spotmatic hieronder. Het is wel een foto van nu.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 28-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08
rik86 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:46:
Zo enorm is t gat toch ook weer niet? Hamilton had gewoon een heel slecht weekend, slecht afgestelde auto en pech (of slecht gereageerd) met de VSC/ pit stop.

Volgens mij zijn ze gewoon t 3e team en als ze t stuiteren onder controle krijgen zitten ze er nog een stuk dichter bij vermoed ik.

Gat lijkt heel groot, omdat de verschillen tussen de teams veel kleiner zijn. Was vorige seizoenen t gat tussen FER/ RB en MERC zo groot geweest, waren ze elke race minimaal 5/6 geworden omdat t gat tussen de top en de rest veel groter was
Ik weet het niet 100% zeker maar ik geloof dat Russel in ronde 10 al 17 seconden achter de kop lag. Dat is toch een behoorlijk verschil. Op het einde op 32 seconden van de kop gefinished.

[ Voor 3% gewijzigd door cheiron op 28-03-2022 09:47 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Spotmatic

Ken sent me

RobertMe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Eerder een oude foto, zie ook hoe breed de auto bovenlangs is (als in: sidepods).
Is dat zo? Dan is er wel veel shopwerk aan te pas gekomen want de sponsor in het midden van de halo was vorig jaar Marriott Bonvoy en nu Akkodis. Maar alle details komen precies overeen met de auto nu (ik heb dat gecheckt).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Chocoball schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:54:
@DaniëlWW2 sorry voor het lange antwoord ;)

Waar Mercedes vorig seizoen en enkele seizoenen daarvoor van profiteerde was dat ze de langste wagen van het veld hadden en daarmee een grote vloer. Ondanks het inkorten van de vloer vorig seizoen konden ze de wagen achter ook extreem laag afstellen. De vloer werd daardoor afgedicht en zorgde voor meer neerwaartse druk, goed voor in de bochten en op het rechte stuk.

Dit seizoen hebben de wagens een kortere wielbasis en ook al zijn het grond effect wagens wil je deze niet te dicht bij de grond hebben vanwege schade aan de vloer. Dus de Mercedes is kotrter en kan niet extreem laag bij de grond. Vanwege het stuiteren staat de wagen ook hoger en verliezen ze daardoor tijd in de bochten. Volgens de GPS data bij de testdagen gaven zowel Ferrari als Red Bull aan dat de Mercedes W13 de koning in de langzame bochten is maar heeft het meeste last van stuiteren. Als Mercedes zijn vloer weet te verbeteren en minder gaat stuiteren kunnen ze meer snelheid terugwinnen.

De teams met een Mercedes motor zijn niet bepaald hoogvliegers als het gaat om aerodynamica. McLaren en Williams begonnen net als Mercedes met een buikje bij de sidepods die daarna overgaat in een extreem slanke "cola bottle" achterkant. Het is niet duidelijk waarom hun concept niet werkt, McLaren heeft daarnaast nog last van iets te hete remmen aan de voorkant. Aston Martin heeft brede sidepods maar ook die variant breekt geen potten. Dus een snelle motor is geen garantie meer om verder vooraan te staan. Mogelijk dat het wegkopen van Mercedes HPP personeel door Red Bull toch invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de 2022 Mercedes motor?

De Ferrari klanten doen het beter omdat de Alfa Romeo en Haas tot de lichtere wagens in het veld behoren. Zelfs zo licht dat hun vloeren meteen stuk gingen bij de shake down dagen in Barcelona. Daarnaast heeft Alfa Romeo haar budget ingezet voor een lichtere achterzijde. Haas heeft zich bij de ontwikkeling versterkt met Ferrari man Di Resta dus die hebben ook sprongen gemaakt.

De Herr Dokter gaf aan dat Red Bull in Jeddah met een kleinere achtervleugel reed daardoor met meer topsnelheid en minder downforce wat enkele tienden kostte in eerste sector waar de bochten zitten. Waar Red Bull echt last van heeft is overgewicht. Het zou de zwaarste wagen in het veld zijn. Een kilo kan zo maar een tiende per ronde schelen en ook de bandenslijtage minderen.
'Vroeger' werd door Olav Mol nog wel vaak geroepen dat 10 kg (brandstof, maar dat geldt neem ik aan ook voor carbon of titanium) zo'n 3-4 tienden per ronde scheelt. Een volgetankte auto (100 kg brandstof aan boord) rijdt dus sowieso al 3-4 seconden per ronde langzamer dan eentje in kwalificatietrim. Is dus ietsje minder dan een tiende per kg (gelukkig) denk ik.

Verder viel me gisteren op dat er nog steeds een heel groot gat zit tussen de kwalificatietijd en de rondetijden in de race. Ik had verwacht dat dit verschil minder zou zijn doordat ze minder aan bandenmanagement hoeven te doen en doordat de downforce vooral van de bodem komt en minder van de vleugels (dus minder last van dirty air). De snelheid zit dus wel in de auto's, mits ze "mogen trappen". Iemand een idee waarom dit nog steeds zo is? Brandstof zou zeker aan het begin dus veel schelen, maar ook aan het eind van de race zaten ze nog steeds een dikke 3 seconden boven de poletijd.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik snap dat mensen een beetje primaire reactie hebben over Max zijn boordradio. Maar WTF is deze dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21u54U706vZjg4cuX9Ol7c9FjGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6g5wXnC03z54cXJ7noqs4RW.png?f=fotoalbum_large

Zo reed LEC 4 rondes tijdens verdedigen om zich beter te positioneren. Lijkt me een gevaarlijk precedent door niet in te grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Icephase schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:50:
[...]

'Vroeger' werd door Olav Mol nog wel vaak geroepen dat 10 kg (brandstof, maar dat geldt neem ik aan ook voor carbon of titanium) zo'n 3-4 tienden per ronde scheelt. Een volgetankte auto (100 kg brandstof aan boord) rijdt dus sowieso al 3-4 seconden per ronde langzamer dan eentje in kwalificatietrim. Is dus ietsje minder dan een tiende per kg (gelukkig) denk ik.

Verder viel me gisteren op dat er nog steeds een heel groot gat zit tussen de kwalificatietijd en de rondetijden in de race. Ik had verwacht dat dit verschil minder zou zijn doordat ze minder aan bandenmanagement hoeven te doen en doordat de downforce vooral van de bodem komt en minder van de vleugels (dus minder last van dirty air). De snelheid zit dus wel in de auto's, mits ze "mogen trappen". Iemand een idee waarom dit nog steeds zo is? Brandstof zou zeker aan het begin dus veel schelen, maar ook aan het eind van de race zaten ze nog steeds een dikke 3 seconden boven de poletijd.
Er wordt met oude hards vs nieuwe softs gereden, of oude mediums vs nieuwe softs.
Het verdedigen / aanvallen op elkaar is ook niet heel lekker voor de ronde tijden en de degredatie van de banden.
Daarbij een SC periode van een paar rondes en een VSC, zorgt voor minder brandstof verbruik, dus meer brandstof nog over houden in de tank op het einde van de race, dus nog steeds een iets zwaardere auto.
Battery charge van het hybride systeem is ook wel een belangrijk dingetje, op een kwali wordt de batterij op 1 ronde compleet leeg getrokken, bij een race wil je die energie toch wat meer en tactischer verdelen (RB in sector 1, Ferrari wellicht meer in sector 3).
Zo zijn er nog wel wat verschillen te bedenken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:19
PWM schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:51:
Ik snap dat mensen een beetje primaire reactie hebben over Max zijn boordradio. Maar WTF is deze dan

[Afbeelding]

Zo reed LEC 4 rondes tijdens verdedigen om zich beter te positioneren. Lijkt me een gevaarlijk precedent door niet in te grijpen.
Ik vind het ook bizar dat daar helemaal geen woord over is gerept. Alsof ze het maar gewoon toelaten in de mom van 'hard but fair racing' (alleen is dit dus niet fair volgens de regels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35

KrazyJay

[Afbeelding]

Ik volg dit topic, heb alles gelezen tot nu toe, maar wat wilt die afbeelding effectief zeggen/laten zien?

offtopic:
Ben vandaag niet zo goed wakker, dus dat helpt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Afbeelding]

Snap dat ze er geen probleem van maken als een auto met een deel van zijn band over die streep heen gaat.
Maar hier is het andersom. Slechts een deel van de auto gaat niet over de streep heen.

Ook heeft Leclerc de snelste ronde gereden terwijl er een gele vlag in een sector was.
Dat is ook een discutabel iets.... want met 40% minder snelheid in een sector zou zoiets nooit kunnen.

Aan de andere kant was dit wel goed voor de spanning etc.
Sowieso zijn er de laatste twee races weinig straffen uitgedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 14:55

Dentist

Next patient please...

[Afbeelding]

Inderdaad. Zou goed zijn om te weten waarom deze regel er uberhaupt was, als hij niet wordt gehandhaafd?

(Simpele warning zou overigens prima zijn hiervoor, maar niets doen lijkt me beetje hellend vlak)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 12:43
KrazyJay schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Ik volg dit topic, heb alles gelezen tot nu toe, maar wat wilt die afbeelding effectief zeggen/laten zien?

offtopic:
Dat Leclerc over de streep van de pitsingang reed en dat mag niet
Max melde dat ook meerdere keren

[ Voor 4% gewijzigd door RiCk op 28-03-2022 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

offtopic:
Je mag die lijn niet aanraken :) Het is de ingang van de pit. Dus je rijdt of links om de pit in te gaan, of je gaat rechts om te racen.

Tot dit seizoen was het aanraken met je band van die lijn al genoeg voor sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
[...]

offtopic:
Leclerc rijdt aan de verkeerde kant van de pitlane streep als zijnde ik ga naar binnen. Hij moet aan de andere kant zitten, dat is waar Max over klaagde dat het niet eerlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

offtopic:
Vanuit ons oogpunt MOETEN alle auto's links van die witte streep blijven.
Tenzij je de pits in wil rijden, dan moet je met je gehele auto links van de streep blijven.

Als je dit op de snelweg zou dan, dan zou je op een afslag voor driekwart over de afslag heen rijden en voor het verdrijvingsvlak naar links gaan en toch doorrijden.
Dan zou ik mezelf ook afvragen wat voor idioot het is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
Chefbierrr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Opzich een best realistische gok om met een matige auto en een 15e startplek nog goede punten te pakken..
Dat is volgens mij ook de standaard strategie voor een auto die geen pace heeft; zo lang mogelijk op de 1e band doorrijden, Williams, Haas, Alfa deden/doen dat allemaal de laatste jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dentist schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Inderdaad. Zou goed zijn om te weten waarom deze regel er uberhaupt was, als hij niet wordt gehandhaafd?

(Simpele warning zou overigens prima zijn hiervoor, maar niets doen lijkt me beetje hellend vlak)
Die regel wordt niet op alle circuits gehandhaafd. Maar vooral bij gevaarlijke pit entries zoals Baku, Oostenrijk.
Oostenrijk is een mooi voorbeeld ervan, aangezien de 'racing line' normaal gesproken hier overheen gaat. Ik weet echter niet hoe de regel daar toegepast wordt.
De handhaving verschilt dus per race, o.b.v. de reacties van Max zou dit dus één van de races zijn waarbij het wel gehandhaafd zou worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PWM schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Je mag die lijn niet aanraken :) Het is de ingang van de pit. Dus je rijdt of links om de pit in te gaan, of je gaat rechts om te racen.

Tot dit seizoen was het aanraken met je band van die lijn al genoeg voor sancties.
Ik vind het wel eerlijk als je als wedstrijdleiding bij de 1e keer aangeeft richting team "Let op, instrueer je coureur om dit niet weer te doen, anders krijg je 5 seconden aan je broek". En dat dan ook bij de 2e keer direct toepast. Probleem is dan dat je door 'het publiek' als (te) streng wordt gezien, want die eerste waarschuwing krijgt niemand mee. Dus lijkt het net of iemand dan direct gestraft wordt.

Daarnaast, hoeveel voordeel had LeClerc hier nou écht van? Hooguit een halve tiende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Icephase schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Ik vind het wel eerlijk als je als wedstrijdleiding bij de 1e keer aangeeft richting team "Let op, instrueer je coureur om dit niet weer te doen, anders krijg je 5 seconden aan je broek". En dat dan ook bij de 2e keer direct toepast. Probleem is dan dat je door 'het publiek' als (te) streng wordt gezien, want die eerste waarschuwing krijgt niemand mee. Dus lijkt het net of iemand dan direct gestraft wordt.

Daarnaast, hoeveel voordeel had LeClerc hier nou écht van? Hooguit een halve tiende?
Maar hij deed het halverwege de race voor het eerst 2x en aan het einde 4x. Je had hem dus gewoon direct die waarschuwing moeten geven.

De winst maakt niet uit. Bij uitkomen wordt ook straf gegeven als de band de lijn raakt terwijl je daar 0 tijdswinst hebt.

Het mooie van dit soort regels is dat je juist geen discussie hoeft te hebben, meer zwart-wit kan bijna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik vraag me toch echt even hardop af of dat wel zo is dat je die witte lijn bij pit entry niet eens mag aanraken. Volgens mij is dat alleen bij pit exit als je de pits uit komt zo. En uiteraard mag je niet met 4 wielen er over heen, dan moet je de entry ook nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
PWM schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Maar hij deed het halverwege de race voor het eerst 2x en aan het einde 4x. Je had hem dus gewoon direct die waarschuwing moeten geven.

De winst maakt niet uit. Bij uitkomen wordt ook straf gegeven als de band de lijn raakt terwijl je daar 0 tijdswinst hebt.

Het mooie van dit soort regels is dat je juist geen discussie hoeft te hebben, meer zwart-wit kan bijna niet.
Weet niet of het klopt, maar de commentator gaf aan dat het 3x "mag" en 4e keer gewoon straf is. Zie Yuki in Oostenrijk.

Wat ik erg vervelend vond, Max roept dat meerdere keren en de regie neemt niet even de moeite om het in een herhaling terug te laten zien.. Nu vind iedereen Max wel zeiken maar hij heeft gewoon een punt.

Waarschijnlijk waren ze te druk met 5 minuten een trage Alonso filmen.. Wat een rampzalige regie gisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

De nieuwe wedstrijdleiding vind ik zelf wel een stuk fijner, zoals dat het teruggeven van een plek nu bij de rijder zelf ligt. Heb namelijk het idee dat er meer overzicht is door deze kleine aanpassingen aan de regels.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Tijd voor 'track-pit-limit' regels ;)

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
meenkdrie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Weet niet of het klopt, maar de commentator gaf aan dat het 3x "mag" en 4e keer gewoon straf is. Zie Yuki in Oostenrijk.

Wat ik erg vervelend vond, Max roept dat meerdere keren en de regie neemt niet even de moeite om het in een herhaling terug te laten zien.. Nu vind iedereen Max wel zeiken maar hij heeft gewoon een punt.

Waarschijnlijk waren ze te druk met 5 minuten een trage Alonso filmen.. Wat een rampzalige regie gisteren.
Dat klopt dus niet, in Oostenrijk was het dat weekend specifiek benoemd als regel dat er extra op gecontroleerd & bestraft wordt, gezien de unieke locatie van pit entry (op de race lijn).
Yuki heeft daar 1 of 2 keer een waarschuwing gekregen, een tik op de vingers / foei
Daarna heeft hij straf gekregen.
Maar op de meeste circuits is het niet echt een issue om de pit entry te gebruiken zoals Leclerc dat deed. De vraag is; wat was dit weekend het geval.

O.b.v. de beoordeling om geen waarschuwing of straffen te geven, was het dit weekend dus prima zoals Leclerc het deed.

Edit: Of Verstappen nu een punt heeft, ligt dus compleet eraan hoe het voor dit weekend aangekondigd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 28-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:32
Voor iedereen die zich zo druk maakt over de Pit Entry line en de lampjes van Leclerc:

Voordat je gaat lopen klagen, vraag jezelf het volgende af, wat had ik gedaan als VER over de entry line was gereden en een defecte lamp had gehad?

Juist ja, gewoon lekker laten racen die gasten en geen + 10 seconden voor elke onbenullig vergrijp. Als LEC +5/10 seconden gaan hangen was VER op 3 seconden gaan gangen en hadden we een waardeloze race gehad. Want zeg nou zelf, alleen de laatste 8 ronden waren geweldig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Dat klopt dus niet, in Oostenrijk was het dat weekend specifiek benoemd als regel dat er extra op gecontroleerd & bestraft wordt, gezien de unieke locatie van pit entry (op de race lijn).
Yuki heeft daar 1 of 2 keer een waarschuwing gekregen, een tik op de vingers / foei
Daarna heeft hij straf gekregen.
Maar op de meeste circuits is het niet echt een issue om de pit entry te gebruiken zoals Leclerc dat deed. De vraag is; wat was dit weekend het geval.

O.b.v. de beoordeling om geen waarschuwing of straffen te geven, was het dit weekend dus prima zoals Leclerc het deed.

Edit: Of Verstappen nu een punt heeft, ligt dus compleet eraan hoe het voor dit weekend aangekondigd is.
Dan mag het wel, dan mag het weer niet, dan mag het 3x en bij de 4de een waarschuwing, dan op dat circuit weer niet en op een andere weer wel. Hoe lastig willen ze het maken? Maak het gewoon simpel, het mag OVERAL gewoon WELof NIET, niets er tussenin en geen grijze gebieden.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
AndereKoekoek schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:59:
Ook heeft Leclerc de snelste ronde gereden terwijl er een gele vlag in een sector was.
Dat is ook een discutabel iets.... want met 40% minder snelheid in een sector zou zoiets nooit kunnen.
Was dat ook in de betreffende mini-sector? Wij zien op beeld alleen sector 1/2/3, maar de gele vlag geldt maar voor een zeer beperkt deel van een sector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 12:53
Dit is wat ik zo snel kon vinden over de pit entry:

CHAPTER IV - CODE OF DRIVING CONDUCT ON CIRCUITS

4. Entrance to the pit lane

d) Except in cases of force majeure (accepted as such by the Stewards), the crossing, in any direction, of the line separating the pit entry and the track by a car entering the pit lane is prohibited.

Ik weet niet hoe oud of accuraat dit nog is.

Bron: https://motorsports-regulations.com/en/pitroad

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gekkenhuis schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Dan mag het wel, dan mag het weer niet, dan mag het 3x en bij de 4de een waarschuwing, dan op dat circuit weer niet en op een andere weer wel. Hoe lastig willen ze het maken? Maak het gewoon simpel, het mag OVERAL gewoon WELof NIET, niets er tussenin en geen grijze gebieden.
Maar moet het simpel voor de kijker zijn, of moet het te begrijpen voor de coureurs zijn?
Circuits zijn overal anders, dus kan het zijn dat sommige regels op circuit a harder toegepast worden dan op circuit b.
Track limits worden op circuits waar door grind of astroturf de auto flink vertraagd wordt, minder zwaar gehanteerd als op circuits waar dit niet het geval is. Is dat erg? Niet echt, kan wel verwarrend voor de kijker zijn. Veel regels worden ook gecreëerd door eerder geschepte precedenten.

Volgens mij moet je bij de Pit entry gewoon aanhouden dat wat Leclerc deed mag (met 2 wielen over de witte lijn), TENZIJ anders aangegeven is.
De enige circuits waar ik zeker van weet dat anders aangegeven wordt zijn; Baku, Spielberg.

We zijn er heel goed in om als Max iets zegt / te zeiken heeft dat voor waarheid aan te nemen, maar vergeten daarin dat Max zeker niet altijd gelijk heeft. Zonder het aankaarten van Verstappen hadden we deze discussie helemaal niet gehad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BasvanS schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:
Voor iedereen die zich zo druk maakt over de Pit Entry line en de lampjes van Leclerc:

Voordat je gaat lopen klagen, vraag jezelf het volgende af, wat had ik gedaan als VER over de entry line was gereden en een defecte lamp had gehad?

Juist ja, gewoon lekker laten racen die gasten en geen + 10 seconden voor elke onbenullig vergrijp. Als LEC +5/10 seconden gaan hangen was VER op 3 seconden gaan gangen en hadden we een waardeloze race gehad. Want zeg nou zelf, alleen de laatste 8 ronden waren geweldig!
Heel makkelijk, heel erg balen dat Max een fout maakt waar ie een straf voor kan krijgen.
Maar kennelijk krijg je geen straf als je voor de overwinning vecht. Vraag me af wat er gebeurt was als iemand buiten de top 10 dit twee keer gedaan had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Exocet schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Heel makkelijk, heel erg balen dat Max een fout maakt waar ie een straf voor kan krijgen.
Maar kennelijk krijg je geen straf als je voor de overwinning vecht. Vraag me af wat er gebeurt was als iemand buiten de top 10 dit twee keer gedaan had.
Ja? De algemene opinie wanneer Max bestraft wordt voor een fout of het overschrijden van een regel is toch vaak heel anders hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Maar moet het simpel voor de kijker zijn, of moet het te begrijpen voor de coureurs zijn?
Circuits zijn overal anders, dus kan het zijn dat sommige regels op circuit a harder toegepast worden dan op circuit b.
Track limits worden op circuits waar door grind of astroturf de auto flink vertraagd wordt, minder zwaar gehanteerd als op circuits waar dit niet het geval is. Is dat erg? Niet echt, kan wel verwarrend voor de kijker zijn. Veel regels worden ook gecreëerd door eerder geschepte precedenten.

Volgens mij moet je bij de Pit entry gewoon aanhouden dat wat Leclerc deed mag (met 2 wielen over de witte lijn), TENZIJ anders aangegeven is.
De enige circuits waar ik zeker van weet dat anders aangegeven wordt zijn; Baku, Spielberg.

We zijn er heel goed in om als Max iets zegt / te zeiken heeft dat voor waarheid aan te nemen, maar vergeten daarin dat Max zeker niet altijd gelijk heeft. Zonder het aankaarten van Verstappen hadden we deze discussie helemaal niet gehad. ;)
Mee eens maar als ze FOM/FIA/Wedstrijdleiding niet eens de regels consequent kan toepassen voor het bijbehorende circuit, moeten ze er dan wel aan beginnen ;)
Blijkbaar is er genoeg onduidelijkheid over dat zelfs de coureurs niet meer weten waar en wanneer het wel en niet mag.

[ Voor 4% gewijzigd door Gekkenhuis op 28-03-2022 10:32 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

Wom

Geen idee of het door de karakteristiek van het circuit komt, maar je kon heel goed zien dat LEC en VER de laatste rondes echt aan het stampen waren. Er zat best wat leven in de auto's, waarbij je voelde dat ze echt op de limiet reden. Fantastisch om te zien en gevoelsmatig al even geleden dat ik het op deze manier zag. Ze waren beiden ook behoorlijk moe (op het oog) na de race, dus er is zeker een inspanning geleverd.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
BasvanS schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:

Precies hetzelfde? Die lamp moet gewoon werken en daarvan moet worden bepaald of het gevaarlijk is en/of een voordeel geeft. En die entry line is gewoon een regel. Ongeacht of het gevaarlijk is of wel/niet voordeel oplevert had daar gewoon een waarschuwing voor moeten worden gegeven.
Je hoeft ook geen straf te geven, een waarschuwing is voldoende. Dat verandert verder helemaal niets aan de race, maar daarmee houd je de regels wel duidelijk. Nu krijg je al snel dat het bij een volgende race ook gebeurt totdat je een race hebt waarbij het wel echt gevaarlijk is/voordeel oplevert. En dan krijg je weer het geklaag dat het altijd mag en nu plotseling een straf oplevert :)

Gewoon de regels simpel en duidelijk houden en niet per race dingen veranderen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Ja? De algemene opinie wanneer Max bestraft wordt voor een fout of het overschrijden van een regel is toch vaak heel anders hoor 8)7
Niks algemene opinie, hoogstens die voor de Max fans..
Geloof het of niet, er zijn ook veel neutrale fans die graag iedereen gelijk behandeld zien worden, conform de regels. Zodat het racen wat je ziet eerlijk is... Eerlijke race>>>spannende race

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

G_Dragon schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:13:
De nieuwe wedstrijdleiding vind ik zelf wel een stuk fijner, zoals dat het teruggeven van een plek nu bij de rijder zelf ligt. Heb namelijk het idee dat er meer overzicht is door deze kleine aanpassingen aan de regels.
Hoe ligt het "nu" bij de rijder zelf? Dat lag het altijd al. Het team analyseert meestal de situatie en beslist of ze verwachten dat er een straf zou volgen, dan krijgt de rijder de instructie om de plek terug te geven. Het is dan inderdaad aan de rijder om die keuze te maken, maar het meeste is al door het team beslist. Het kan ook best zo zijn dat race control ondertussen ook met het team aan de lijn heeft gehangen met een dreigement. Dat wordt alleen niet meer uitgezonden dit jaar, maar dat betekent niet dat zulke communicatie niet plaats heeft kunnen vinden.

Perez was gewoon geïnstrueerd over het teruggeven van de plek en dat is volgens mij zelfs live uitgezonden. Dus welke situatie bedoel je precies?

En ik vind de wedstrijdleiding traag en slecht. Vorige week maar ook deze race waren er gevaarlijke situaties waarbij het ontzettend lang duurde voordat er gele vlaggen kwamen en daarna duurde het ook nog lang voordat er SC/VSC uitgeroepen werd. Het missen van de pit entry door Hamilton is an sich best hilarisch als je zijn onboard bekijkt en de duidelijke kortsluiting die in zijn hoofd plaatsvindt, maar de illusie van keuze had op dat moment al niet eens meer bij Hamilton moeten liggen, pit entry had direct op slot gegooid moeten worden want daar was gewoon iemand uit aan het stappen. Maar het duurde maar en het duurde maar.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 28-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Hoe ligt het "nu" bij de rijder zelf? Dat lag het altijd al. Het team analyseert meestal de situatie en beslist of ze verwachten dat er een straf zou volgen, dan krijgt de rijder de instructie om de plek terug te geven. Het is dan inderdaad aan de rijder om die keuze te maken, maar het meeste is al door het team beslist. Het kan ook best zo zijn dat race control ondertussen ook met het team aan de lijn heeft gehangen met een dreigement. Dat wordt alleen niet meer uitgezonden dit jaar, maar dat betekent niet dat zulke communicatie niet plaats heeft kunnen vinden.

Perez was gewoon geïnstrueerd over het teruggeven van de plek en dat is volgens mij zelfs live uitgezonden. Dus welke situatie bedoel je precies?
Laatste race vorig jaar gemist? Iets met Masi die zei dat zijn dringende advies was dat Max een plek terug zou geven aan Hamilton? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Het probleem is dat het volgens de regels gewoon niet mag, alleen zijn er maar een paar circuits waarbij het wordt gehandhaafd. Het is uiteindelijk veel simpeler om dit soort regels standaard te houden. Dus niet bij die paar circuits iets anders aangeven, maar bij elk circuit je aan de regels houden. Waarom zou je regels hebben die je maar bij een paar circuits aanhoudt? Dat is nu net waarom er vorig seizoen zoveel discussie was, de regels werden iedere keer anders uitgelegd/gebruikt. Zeker bij dit soort regels is het juist heel simpel om het zwart/wit te houden en moet je dat ook doen.
Heel eerlijk gezegd was deze discussie er dan ook geweest, want dit was gewoon iets dat opviel (mij iig wel.) Mij maak thet dan ook geen bal uit wie het doet, de regels moeten gewoon eenduidig gebruikt worden, ook tussen de verschillende circuits.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 11:28
[...]

Er wordt tijdens de race geen straf meer uitgedeeld door de wedstrijdleiding, dus mag de rijder "zelf beslissen" of hij de plek terug geeft. Het incident wordt wel genoteerd en onderzocht en als na de race blijkt dat de rijder de plek wel had moeten teruggeven krijgt hij alsnog straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

[...]

Oh dan is het mijn fout, want bij Bahrein werd het verteld alsof het iets nieuws was vanuit deze nieuwe wedstrijdleiding dus daar doelde ik namelijk op :).

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
toolkist schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Niks algemene opinie, hoogstens die voor de Max fans..
Geloof het of niet, er zijn ook veel neutrale fans die graag iedereen gelijk behandeld zien worden, conform de regels. Zodat het racen wat je ziet eerlijk is... Eerlijke race>>>spannende race
Had het anders moeten verwoorden, de algemene opinie *hier*
Als we terug kijken naar vorig jaar bepaalde verdedigende of inhaalacties die discutabel zijn, dan zie je toch vaak dat de opinie over dat incident verschilt, wanneer je de andere coureur support.
Ook veel Max fans kunnen overigens prima een neutrale blik hebben, in the heat of the moment is het soms wat lastiger, maar meestal als ik een paar dagen later iets terug kijk dan is het prima te begrijpen waarom coureur x wel straf kreeg en y niet o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

toolkist schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Laatste race vorig jaar gemist? Iets met Masi die zei dat zijn dringende advies was dat Max een plek terug zou geven aan Hamilton? :p
Dat zeg ik, "dreigement" vanuit race control. En ik zeg dus ook dat als zoiets vandaag weer gezegd is, het gewoon niet uitgezonden is. Daarmee hoeft er aan de werkelijke situatie niks veranderd te zijn ten opzichte van vorig jaar dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Dat zeg ik, "dreigement" vanuit race control. En ik zeg dus ook dat als zoiets vandaag weer gezegd is, het gewoon niet uitgezonden is. Daarmee hoeft er aan de werkelijke situatie niks veranderd te zijn ten opzichte van vorig jaar dus.
Op f1 tv werd toch echt gemeld dat dat tov vorig jaar veranderd is. Geen dreigementen meer van race control, zelf beoordelen en als race control het niet eens is met je oordeel krijg je alsnog een straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Grimmie187 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Er wordt tijdens de race geen straf meer uitgedeeld door de wedstrijdleiding, dus mag de rijder "zelf beslissen" of hij de plek terug geeft. Het incident wordt wel genoteerd en onderzocht en als na de race blijkt dat de rijder de plek wel had moeten teruggeven krijgt hij alsnog straf.
Huh? De wedstrijdleiding deelt sowieso nooit straffen uit, dat doen de stewards. Dat doen ze na een onderzoek, onafhankelijk gestart of op aanwijzen van RC. Gewoon tijdens de race ook, niet erna pas. De rijder mocht altijd al "zelf beslissen" of hij het voordeel ongedaan wilde maken om een mogelijke straf te ontlopen. Daar is niks anders aan dit jaar, of heb je een concreet voorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:12
ik heb de boordradio van verstappen even terug geluisterd maar vind het allemaal wel meevallen...oke in het heetst van de strijd roep je wel eens wat....man ik hield het ook niet meer van de spanning op de bank..haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

toolkist schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Op f1 tv werd toch echt gemeld dat dat tov vorig jaar veranderd is. Geen dreigementen meer van race control, zelf beoordelen en als race control het niet eens is met je oordeel krijg je alsnog een straf.
Volgens mij ging het in de meeste gevallen al wel op eigen initiatief van de teams zelf maar RC hoeft daar inderdaad geen hints over te geven wmb nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
DataGhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Huh? De wedstrijdleiding deelt sowieso nooit straffen uit, dat doen de stewards. Dat doen ze na een onderzoek, onafhankelijk gestart of op aanwijzen van RC. Gewoon tijdens de race ook, niet erna pas. De rijder mocht altijd al "zelf beslissen" of hij het voordeel ongedaan wilde maken om een mogelijke straf te ontlopen. Daar is niks anders aan dit jaar, of heb je een concreet voorbeeld?
Potato, Potatoe..

De kern en bron van het verhaal: https://racingnews365.com...20an%20unfair%20advantage.

Wat hier iig nog niet echt uit blijkt, zoals je terecht aanhaalt, is of en wanneer race control nog communiceert met de teams over dit soort incidenten tijdens de race.

[ Voor 10% gewijzigd door Grimmie187 op 28-03-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Maar op Interlagos rijden ze toch juist met 300 km/h over de pit-entry-lijn? Zijn de regels dan per race verschillend adhv de layout van het circuit?

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
Grimmie187 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Dat zelf beslissen klopt, maar als Perez de positie niet terug gegeven had zou hij wel tijdens de race een straf krijgen en niet daarna pas.
Dat was nu niet nodig omdat het team zelf de beslissing al nam om de positie terug te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Het probleem is dat het volgens de regels gewoon niet mag, alleen zijn er maar een paar circuits waarbij het wordt gehandhaafd. Het is uiteindelijk veel simpeler om dit soort regels standaard te houden. Dus niet bij die paar circuits iets anders aangeven, maar bij elk circuit je aan de regels houden. Waarom zou je regels hebben die je maar bij een paar circuits aanhoudt? Dat is nu net waarom er vorig seizoen zoveel discussie was, de regels werden iedere keer anders uitgelegd/gebruikt. Zeker bij dit soort regels is het juist heel simpel om het zwart/wit te houden en moet je dat ook doen.

[...]
Het onderdeel van de sport is dat teams & coureurs constant naar het randje van de regels zijn aan het zoeken. Dat is hoe ontwikkelingen op technisch vlak & racecraft ontstaan en is waar de F1 voor staat.
Dat zal ook altijd gepaard met discussie gaan, ook die discussies zijn prima, want dat zorgt weer voor inzichten / andere inzichten.
Heel eerlijk gezegd was deze discussie er dan ook geweest, want dit was gewoon iets dat opviel (mij iig wel.) Mij maak thet dan ook geen bal uit wie het doet, de regels moeten gewoon eenduidig gebruikt worden, ook tussen de verschillende circuits.
Maar was het dan een discussie geweest, of was dan het antwoord geweest; 'maar we hebben de teams er niet over gehoord, dus zal wel niet erg zijn"?
Overigens is de regel ook interpretabel. Het niet passeren van de pit entry streep, is volgens mij dezelfde omschrijving als het passeren van de track-limits.
Ofwel, met 2 wielen mag je over de lijn heen, als de overige 2 wielen maar op het circuit blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MisteRMeesteR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:44:
Maar op Interlagos rijden ze toch juist met 300 km/h over de pit-entry-lijn? Zijn de regels dan per race verschillend adhv de layout van het circuit?
De regels zijn niet anders, de interpretatie en de toepassing ervan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat zoiets in maximaal 1% van de gevallen een verschil zal maken, waarin het inderdaad 50/50 onduidelijk is welk oordeel de stewards een paar minuten later zullen gaan vellen. In de rest van de gevallen heeft het team zelf de call al gemaakt. Die hebben ook genoeg mensen meekijken met alle onboards en alle camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 16:17
Tof! Ga ze eens terug luisteren.

"Stop speaking in the first corner please" op de radio van Leclerc. Echt fenomenaal dat die rijders nog zovele info tot zich kunnen nemen / kunnen geven op zo'n circuit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
dutchgio schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Dat zelf beslissen klopt, maar als Perez de positie niet terug gegeven had zou hij wel tijdens de race een straf krijgen en niet daarna pas.
Dat was nu niet nodig omdat het team zelf de beslissing al nam om de positie terug te geven.
Ja, het artikel is daar niet echt duidelijk over. Ze suggereren dat er "achteraf" gestraft wordt maar dat kan dus ook nog tijdens de race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:32
Martin0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:

d) Except in cases of force majeure (accepted as such by the Stewards), the crossing, in any direction, of the line separating the pit entry and the track by a car entering the pit lane is prohibited.

Ehm, Maar LEC ging niet de pit in, dus deze regels is voor hem niet relevant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:44:
[...]
Het onderdeel van de sport is dat teams & coureurs constant naar het randje van de regels zijn aan het zoeken. Dat is hoe ontwikkelingen op technisch vlak & racecraft ontstaan en is waar de F1 voor staat.
Dat zal ook altijd gepaard met discussie gaan, ook die discussies zijn prima, want dat zorgt weer voor inzichten / andere inzichten.
Tuurlijk, maar dan verwacht ik wel dat wat op het ene circuit wel/niet mag, ook op een volgend circuit dan wel/niet mag. De controversie vorig jaar ging in bijna alle gevallen over het inconsequent omgaan met regels. Dus of je staat dit toe, en dan mg het overal, of je staat het niet toe en dan ook nergens. En dus niet soms wel/soms niet afhankelijk van de coureur, waar die rijdt en welk circuit.
[...]
Maar was het dan een discussie geweest, of was dan het antwoord geweest; 'maar we hebben de teams er niet over gehoord, dus zal wel niet erg zijn"?
Overigens is de regel ook interpretabel. Het niet passeren van de pit entry streep, is volgens mij dezelfde omschrijving als het passeren van de track-limits.
Ofwel, met 2 wielen mag je over de lijn heen, als de overige 2 wielen maar op het circuit blijven.
Naar mijn idee is dit ook het enige discussiepunt. Geldt voor de pitlane ook de 2 wielen, of mag je die echt niet aanraken. Aangezien bij sommige races er daadwerkelijk wordt gezegd dat je er niet overheen mag (dus ook niet met 1 wiel) zou wat mij betreft de regel overal zo moeten zijn. Dus gewoon niet aanraken en anders een waarschuwing. Doe je het vaker volgt er dan een straf.

Eenduidighed van regels begint met dit soort simpele dingen. Ga je hier al mee schipperen, ga je met de lastigere regels ook meer discussie krijgen. En hiervoor een waarschuwing geven verandert verder helemaal niets aan de race. Waarom ze dat dus niet doen is mee echt een vraag. Ze werken Masi eruit omdat hij de regels ruim interpreteerde maar we gaan we nu wel weer op dezelfde voet verder?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Tuurlijk, maar dan verwacht ik wel dat wat op het ene circuit wel/niet mag, ook op een volgend circuit dan wel/niet mag. De controversie vorig jaar ging in bijna alle gevallen over het inconsequent omgaan met regels. Dus of je staat dit toe, en dan mg het overal, of je staat het niet toe en dan ook nergens. En dus niet soms wel/soms niet afhankelijk van de coureur, waar die rijdt en welk circuit.

[...]

Naar mijn idee is dit ook het enige discussiepunt. Geldt voor de pitlane ook de 2 wielen, of mag je die echt niet aanraken. Aangezien bij sommige races er daadwerkelijk wordt gezegd dat je er niet overheen mag (dus ook niet met 1 wiel) zou wat mij betreft de regel overal zo moeten zijn. Dus gewoon niet aanraken en anders een waarschuwing. Doe je het vaker volgt er dan een straf.

Eenduidighed van regels begint met dit soort simpele dingen. Ga je hier al mee schipperen, ga je met de lastigere regels ook meer discussie krijgen. En hiervoor een waarschuwing geven verandert verder helemaal niets aan de race. Waarom ze dat dus niet doen is mee echt een vraag. Ze werken Masi eruit omdat hij de regels ruim interpreteerde maar we gaan we nu wel weer op dezelfde voet verder?
Je zegt het zelf al, het gaat uiteindelijk om de eenduidigheid toch?
We hebben nog niets gezien dat erop duidt dat ze hierin niet eenduidig gaan zijn.
Als we dit als basis kunnen aanhouden, maar bij Baku en Oostenrijk specifiek gezegd wordt dat ze helemaal niet over die lijn heen gaan dan lijkt mij dat eenduidig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:59
[...]
En ik vind de wedstrijdleiding traag en slecht. Vorige week maar ook deze race waren er gevaarlijke situaties waarbij het ontzettend lang duurde voordat er gele vlaggen kwamen en daarna duurde het ook nog lang voordat er SC/VSC uitgeroepen werd. Het missen van de pit entry door Hamilton is an sich best hilarisch als je zijn onboard bekijkt en de duidelijke kortsluiting die in zijn hoofd plaatsvindt, maar de illusie van keuze had op dat moment al niet eens meer bij Hamilton moeten liggen, pit entry had direct op slot gegooid moeten worden want daar was gewoon iemand uit aan het stappen. Maar het duurde maar en het duurde maar.
En dan nog de f*ck-up bij het sluiten van de pitentry in de F2.... |:(
The message “SC Through Pit Lane” was given at 15:50:00, which would be applied under the usual directive that drivers follow the safety car at all times while it is on track unless indicated otherwise, only to then be replaced by “Pit Lane Closed” 22 seconds after, which was an obvious contradiction. The boards indicating that the pitlane was closed were shown, while safety car driver Bernd Maylander was waiting down the pit straight and not in the pitlane.
Leider (Hauger) maakt een fout... rijdt alsnog door de pitlane. Zakt naar P10... En krijgt vervolgens als toetje een 10 sec stop-and-go penalty voor het rijden door een gesloten pitstraat...

Tuurlijk een fout van de rijder.. maar de wedstrijdleiding ... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
je wordt toch helemaal nerveus van die FER engineer, geef mij dan maar het rustige van GP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
We zullen er denk ik nooit echt helemaal achter komen, toch ben ik heel erg benieuwd hoe het kan dat een topteam als Mercedes, zo hard kan terugvallen. Ja ze hebben de eerste jaren van de Hybrid Era heel veel kunnen teren op de motor, maar er kwam toch ook een moment dat ze met aero en slimmigheden (mede) vooraan stonden.

Een deel lijkt me PU, want alle teams met een Mercedes motor draaien slecht. Dat is dan nog opvallender, dat lijkt me niet iets wat grandioos anders uitpakt tussen sim/echt - je kunt toch gewoon zien hoeveel PK je motor levert, zelfs met de air intake simulatie van je sidepod. Ferrari had ook zo'n terugval, maar dat was omdat ze van vals spelen naar een eerlijke motor moesten en hun high drag concept ineens achteraan stond zonder illegale motor.

Het schijnt dat een te hoge auto om niet te springen 0.8 seconde scheelt. Dan staan ze nog een seconde achter op race pace. Misschien dat we er achter komen in een autobiografie over 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

MisteRMeesteR schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:44:
Ik denk dat het daar vooral komt omdat die streep op de racelijn ligt. Dat was hier niet het geval.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
sjaool schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat het daar vooral komt omdat die streep op de racelijn ligt. Dat was hier niet het geval.
Dat is in Oostenrijk bijvoorbeeld ook het geval, maar daar word je gewoon bestraft als je er overheen gaat, case in point; Yuki die vorig jaar 2 keer 5 seconde aan z'n broek kreeg ervoor.
Het ligt gewoon echt aan het circuit en het veroorzaakte gevaar dat het oplevert wanneer je die lijn mag passeren of niet.
Bij Interlagos is er na het punt dat ze die lijn passeren, nog voldoende uitrem kans om de pitstraat in te gaan.
Bij Spielberg is dat bv. niet het geval en dat maakt de pit entry van Spielberg gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:00:
[...]
Je zegt het zelf al, het gaat uiteindelijk om de eenduidigheid toch?
We hebben nog niets gezien dat erop duidt dat ze hierin niet eenduidig gaan zijn.
Als we dit als basis kunnen aanhouden, maar bij Baku en Oostenrijk specifiek gezegd wordt dat ze helemaal niet over die lijn heen gaan dan lijkt mij dat eenduidig genoeg.
Mij dus niet omdat je dan weer begint met uitzonderingen. Als ze dus ergens gaan zeggen dat je niet over de lijn mag (en dat verwacht ik wel gezien eerdere seizoenen), moeten ze dat overal doen. Zeker bij dit soort simpele regels kun je juist makkelijk eenduidig zijn voor alle races.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
Martin0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:

Ah, ja dit is de regel natuurlijk. Het gaat erom dat wanneer je de pit ingaat je de lijn niet mag doorkruizen.

Dus wat Leclerc deed was geen probleem :)

Yuki zal wel straf hebben gekregen bij het inrijden van de pit, dat hij toen erover ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Grimmie187 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Potato, Potatoe..

De kern en bron van het verhaal: https://racingnews365.com...20an%20unfair%20advantage.

Wat hier iig nog niet echt uit blijkt, zoals je terecht aanhaalt, is of en wanneer race control nog communiceert met de teams over dit soort incidenten tijdens de race.
Probleem met deze regel is natuurlijk wel dat je hem tactisch kan inzetten. In Monaco kan je in vrije lucht wel 10> seconden wegrijden, maar niet inhalen. Dan kan je dus de keuze maken bij pit-exit een illegale manoeuvre te gebruiken om toch die andere auto voor te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
PWM schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Probleem met deze regel is natuurlijk wel dat je hem tactisch kan inzetten. In Monaco kan je in vrije lucht wel 10> seconden wegrijden, maar niet inhalen. Dan kan je dus de keuze maken bij pit-exit een illegale manoeuvre te gebruiken om toch die andere auto voor te blijven.
Vraag me ook nog steeds af wat er was gebeurd als Verstappen Hamilton had ingehaald door rechtdoor te rijden over de chicane na de tunnel. Hij was veel sneller maar kwam er niet langs, 10s ruimte was haalbaar :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Mij dus niet omdat je dan weer begint met uitzonderingen. Als ze dus ergens gaan zeggen dat je niet over de lijn mag (en dat verwacht ik wel gezien eerdere seizoenen), moeten ze dat overal doen. Zeker bij dit soort simpele regels kun je juist makkelijk eenduidig zijn voor alle races.
Helemaal met je eens, wat mij betreft is dat hetzelfde als met de "track-limits". Als de regel is: ten alle tijden met minimaal 2 wielen binnen de witte lijnen dan hoeven we ook niet elk race weekend uitzonderingen te maken met bochten waar wel en niet gecontroleerd zal worden (en soms wijzigt dit ook nog eens tijdens het weekend zelf).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dazzler2120 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Dat is in Oostenrijk bijvoorbeeld ook het geval, maar daar word je gewoon bestraft als je er overheen gaat, case in point; Yuki die vorig jaar 2 keer 5 seconde aan z'n broek kreeg ervoor.
Het ligt gewoon echt aan het circuit en het veroorzaakte gevaar dat het oplevert wanneer je die lijn mag passeren of niet.
Bij Interlagos is er na het punt dat ze die lijn passeren, nog voldoende uitrem kans om de pitstraat in te gaan.
Bij Spielberg is dat bv. niet het geval en dat maakt de pit entry van Spielberg gevaarlijk.
Die straffen kreeg hij alleen maar omdat hij daadwerkelijk de pits in ging en daarbij de lijn raakte. Als je geen intentie hebt om te pitten is het geen probleem. Case in point: letterlijk iedere rijder elke ronde dat ze niet gingen pitten. Ook de bewoording in het document van de stewards was "When entering the pit lane, TSU crossed the white line."
Een ander voorbeeld kan je vinden in Turkije waar Perez de pits in geduwd werd en zelfs langs het paaltje terug de baan op kwam, geen straf want het was duidelijk dat hij niet de intentie had te pitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Man, man, man ik vond de laatste ronden gisteren spannender dan de laatste ronde in Abu Dhabi.
In Abu Dhabi wist ik 99% zeker dat Max of Lewis zou inhalen of ze elkaar af zouden rijden. Enige spannende dan was nog of de uitslag achteraf nog aangepast werd agv protesten.

Gisteren was een supertof gevecht waarbij ik echt niet wist wie het ging winnen. Beide erg gewaagd aan elkaar, eerlijk en hard gevecht en mooi om te zien hoe ze elkaar er in probeerden te tuinen bij de DRS lijn.

Al met al hopelijk een mooie voorbode voor de rest van het seizoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DataGhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Die straffen kreeg hij alleen maar omdat hij daadwerkelijk de pits in ging en daarbij de lijn raakte. Als je geen intentie hebt om te pitten is het geen probleem. Case in point: letterlijk iedere rijder elke ronde dat ze niet gingen pitten. Ook de bewoording in het document van de stewards was "When entering the pit lane, TSU crossed the white line."
Een ander voorbeeld kan je vinden in Turkije waar Perez de pits in geduwd werd en zelfs langs het paaltje terug de baan op kwam, geen straf want het was duidelijk dat hij niet de intentie had te pitten.
Ah, dan had ik die van Spielberg verkeerd in mijn geheugen zitten. De regel stelt idd dat het passeren niet mag wanneer je de pit WEL in gaat. Andersom weet ik niet zeker of er ergens anders een andere regel staat.

Hoe zit het met Baku? Volgens mij is Baku wel een uitzondering op gebied van pit entry lane en deze regel?
https://www.reddit.com/r/...ing_the_pit_entry_line_5/

Eerder (2016, dus kan outdated zijn) heeft Kimi bijvoorbeeld een penalty gekregen voor het passeren van deze lijn, maar niet te pitten. Maar die regel was gesteld in de Race Director's Event notes - die veranderen dus van race tot race en is het document waarin staat in welke bochten de track limits op wat voor manier enforced worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Zijn er beelden van HAM na de race (behalve het uit de auto stappen) met interview etc? Toto nog gezien?

[ Voor 33% gewijzigd door JB op 28-03-2022 11:41 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louwke
  • Laatst online: 15-09 16:01
JB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:41:
Zijn er beelden van HAM na de race (behalve het uit de auto stappen) met interview etc? Toto nog gezien?
Ja Toto zei nog wat tegen Lewis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPS4b1frhlsolio82e7Q7NW-WgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17di6YCdaEJRqj2dII6tcr5B.jpg?f=fotoalbum_large

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
Louwke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Is Russel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTpiBzkU0piGyyDGJcnduBn1UU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RRj7YOhw04zHk37ruGXrado.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Louwke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZkvpXCnF_8VLcX-FHA7B5lJJpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1sqKnGm5w26wp189lIlRbcpW.gif?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

JB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:41:
Yup, hij vond dat hij zelf zn best had gedaan, maar het team niet: YouTube: Drivers' Post-Race Reaction | 2022 Saudi Arabian Grand Prix

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:10

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FO4pYSIX0AMarSE?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Aah ja die heb ik wel voorbij zien komen in dit topic. Pijnlijk...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Recalcitrant
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-08 10:59
Geinig dat ie Tsunoda zo klein heeft getekent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
Nog enkele interessante punten uit de race analyse van AMuS

Red Bull
Gaande het weekend is Red Bull met minder neerwaartse druk gaan rijden door een kleinere achtervleugel te gebruiken. Daardoor hadden ze meer topsnelheid dat Ferrari. Marko had al aangegeven dat dit in sector 1 met de vele bochten enkele tienden kostte.

Ferrari
Binotto gaf aan dat Ferrari niet de optimale afstelling heeft gekozen. Het team bleef met meer neerwaartse druk rijden dan Red Bull om zo minder bandenslijtage te hebben. Achteraf bleek de bandenslijtage geen probleem tijdens de race te zijn.

Mercedes
Hamilton had gegokt en verloren door met een risicovolle afstelling de kwalificatie in te gaan.
Volgens experts heeft Mercedes een achterstand met de motor (heeft @DaniëlWW2 toch gelijk) wat ze 1 tot 2 tienden kost. Groter probleem zit volgens hun in de te hoge luchtweerstand bij de achervleugel waardoor Mercedes achterblijft qua snelheid op de rechte stukken.

https://www.auto-motor-un...-setup-abtrieb-top-speed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
Stond eerst in het verkeerde draadje. Pitstops van zondag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW7CnE4OfvtcA37SKiG657Iqtc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev9W6fdSkVSZdYBUeVINRbRi.jpg?f=fotoalbum_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
@Chocoball @DaniëlWW2 De Mercedes motor had toch altijd meer koeling nodig in verhouding tot de andere fabrikanten? Zou dit in de huidige auto niet een rol spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
DoeEensGek schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:52:
@Chocoball @DaniëlWW2 De Mercedes motor had toch altijd meer koeling nodig in verhouding tot de andere fabrikanten? Zou dit in de huidige auto niet een rol spelen?
Het warmteprobleem wat Mercedes tijdens eerdere races zoals in Oostenrijk had zou vorig jaar opgelost zjin volgens Mercedes. Mercedes doet dit seizoen meer met vloeistofkoeling dan luchtkoeling meen ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 14:32
DoeEensGek schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:52:
Koeling van de motor hebben ze wel op orden, Mercedes heeft zelfs een ruimtevaart bedrijf erbij betrokken vanwege de extreem smalle sidepods (en dus de radiatoren) die ze hebben. Klanten teams als Aston Martin kan de koeling ook wel kwijt via de leuvres (koelingsgaten).
Ik denk persoonlijk dat de Mercedes motor haar prestaties heeft verloren vanwege de E10 brandstof. Ferrari heeft het beste voor elkaar gekregen, Alpine ook wel goed met een volledig nieuwe poer unit (wel minder betrouwbaar) en HRC/Red Bull PowerTrains ook wel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Speedster schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:44:
Dankzij de glazenbol die ik hier heb staan durf ik een voorspelling wel aan:

Beide Redbulls gaan weer stuk
Ferrari 1 en 2
Mercedes 3 en 4
Glazenbol stuk geslagen en in de glasbak gedumpt....

Iemand nog een glazenbol in de aanbieding die het wel doet?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Speedster schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Glazenbol stuk geslagen en in de glasbak gedumpt....

Iemand nog een glazenbol in de aanbieding die het wel doet?
Jahoor: Ferrari 1&2 in Australië door pure pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Chefbierrr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Jahoor: Ferrari 1&2 in Australië door pure pace.
Ik denk dat het nog wel gaat meevallen, de RB pace moet je niet onderschatten, en door de aanpassingen in Australië is er effectief een stuk meer 'recht stuk' in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Laatst online: 13-09 17:57
meenkdrie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ah, ja dit is de regel natuurlijk. Het gaat erom dat wanneer je de pit ingaat je de lijn niet mag doorkruizen.

Dus wat Leclerc deed was geen probleem :)

Yuki zal wel straf hebben gekregen bij het inrijden van de pit, dat hij toen erover ging.
Ik heb de aanwijzing niet gelezen van dit seizoen maar vorig seizoen was de aanwijzing dus dat de witte streep van de pit entry niet overschreden mocht worden tenzij je de pits in wilde gaan.

Dus de korte rechte lijn, waarbij je vanuit de laatste bocht in een rechte lijn naar start/finish reed over de witte lijn heen, was vorig seizoen expliciet niet toegestaan.

Ik zal eens kijken of er aanvullende aanwijzingen zijn geweest voor afgelopen race - Ja die aanwijzing was er dus want in de oorspronkelijke versie waren geen aanwijzingen rondom de pitsstraat opgenomen: Event notes v2 https://www.fia.com/docum...%20Arabian%20Grand%20Prix heel stuk over de pit entry/exit toegevoegd, aanwijzing voor beide kanten van de lijnen overigens.

Maar voor de on track rijdende wagens:
16.3 Except in the cases of force majeure (accepted as such by the Stewards), the crossing by any part
of the car, in any direction, of the painted area between the pit entry and the track, by a driver who,
in the opinion of the Stewards, had committed to entering the pit lane is prohibited.
16.4 The dotted white line at the Pit Entry and at the Pit Exit identify the track edge line. (red arrows in
the pictures above). No part of the car may cross this line

Track edge is de niet doorgetrokken streep, de doorgetrokken streep was alleen voor de mensen die de pits in gingen dus.

[ Voor 38% gewijzigd door TIGER1125 op 28-03-2022 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

.

[ Voor 99% gewijzigd door AndereKoekoek op 28-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI54q62XePF4D6gF_idRqBovXig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ah8bmnTsIW8tiGRlzXJDpOC.png?f=fotoalbum_large

:?

Edit: spuit 11 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 16:17
NeverSettle schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Koeling van de motor hebben ze wel op orden, Mercedes heeft zelfs een ruimtevaart bedrijf erbij betrokken vanwege de extreem smalle sidepods (en dus de radiatoren) die ze hebben. Klanten teams als Aston Martin kan de koeling ook wel kwijt via de leuvres (koelingsgaten).
Ik denk persoonlijk dat de Mercedes motor haar prestaties heeft verloren vanwege de E10 brandstof. Ferrari heeft het beste voor elkaar gekregen, Alpine ook wel goed met een volledig nieuwe poer unit (wel minder betrouwbaar) en HRC/Red Bull PowerTrains ook wel.
Stel dat het aan de E10 brandstof ligt, in hoeverre valt dit onder de homologation v/d motoren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:36
In een ander interview (dat ik ff niet kan vinden) gaf die aan dat die 7e reed, en toen "opeens" weer 13e.

Dat heet een pitstop Lewis. En je wist dat je nog een Pitstop moest doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
V.w.b. de DRS rem actie met Verstappen en Leclerc ben ik overigens benieuwd of we dat nog vaker gaan zien. Beiden remmen ze zo hard dat ze de wielen blokkeren. Als daar toevallig iemand achter rijdt (iemand op ronde achterstand dan) dan klapt die er de volgende keer zo op.
En ja, ik weet dat dit niet de eerste keer was (Canada met Alonso en ??? bv). Maar dat was IIRC bij het accelereren uit een bocht en dan niet vol gas geven. Hier gingen ze in een remzone echt vol in de ankers. Zolang het goed gaat is het natuurlijk spectaculair racen, maar dit zal ook een keer fout gaan als ze dit bv elke race gaan doen. Want ook in Bahrein zat Leclerc daar al mee te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Graft schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Stel dat het aan de E10 brandstof ligt, in hoeverre valt dit onder de homologation v/d motoren?
100%. De motor moet maar gewoon met die brandstof om kunnen gaan. Kan dat niet, moet het ontwerp aangepast worden, en dat mag niet meer. Alleen nog upgrades voor betrouwbaarheid nadat alle fabrikanten die upgrades hebben goedgekeurd.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord