En terecht. Want de racepace is nog slechter dan de kwalificatiesnelheid. Zeker Verstappen en Leclerc rijden met zulk gemak weg, dat er niet eens de pretentie meer kan zijn dat ze wel even gaan aanhaken. Dit is geen gevalletje het stuiteren oplossen en opeens doen ze weer mee. Nee, dit lijkt veel fundamenteler en dat vermoede ik voor de eerste race al. Dat concept van hun, lijkt gewoon niet meer te werken. Niet meer, want Mercedes lijkt meer dan welk ander team dan ook, hun oude stijl auto's naar dit reglement over te hebben willen tillen.
En waar de meeste teams, zeker RBR en Ferrari, begrepen dat die auto's flink zouden gaan stuiteren, lijkt Mercedes het helemaal gemist te hebben. Ook hebben zowel RBR als Ferrari, die regels gewoon goed gelezen en begrepen door met voor zover ik weet, geen grote loopholes, zo de rest van het veld te declassificeren. Mercedes kan dan wel komen aanzetten met hun "het is echt geen vleugel, maar een spiegelhouder", maar het helpt ze niks als de hele auto gewoon niet werkt. Want deze "nul luchtweerstand" auto zonder sidepods zou in theorie tenminste hartstikke snel moeten zijn op rechte stukken, maar zelfs dat mist. Waarschijnlijk mede doordat ze ook een probleem lijken te hebben met vermogen.
RBR en Ferrari zijn ook veel interessanter. Iedereen heeft het namelijk over die Ferrari PU en op zich terecht, maar die Honda's zijn misschien nog beter. Want sinds wanneer is RBR zo snel op rechte stukken? Verder sinds wanneer kant Ferrari iets meer neerwaartse druk genereren dan RBR?
Het is de omgekeerde wereld en ik kan me goed voorstellen dat Ferrari gaat kijken naar manieren om luchtweerstand te verminderen en RBR naar manieren om meer neerwaartse druk te genereren. Het gaat ook nog interessant worden of het klopt dat de RB18 een van de zwaarste auto's is en nog steeds een paar kilo over de gewichtslimiet zit. Want dat zal die auto alleen maar sneller maken als er nog wat eraf gaat. Ook is het de vraag of ze voor Verstappen, de voorkant van die auto, scherper kunnen maken zodat die het ultieme eruit kan halen in Q3?
Wat me ook opvalt is dat de combinatie van Honda + RBR versnellingsbak + koppeling, wederom zeer goed lijkt te zijn bij de start. Maar die Ferrari lijkt een zeer agressieve MGU-K deploy te hebben die ze meer acceleratie heeft zodra die ingezet kan worden. Uit mijn hoofd is dat bij 150km bij de start. Dus zeg maar, binnen twee seconden. Dan trekt die Ferrari opeens wat door. Qua banden lijkt het erop dat de Ferrari vooralsnog iets beter is met zachtere banden en de RBR iets beter met hardere banden. Verder lijkt Ferrari ook iets beter te zijn in langzame bochten dan RBR. Maar onder de streep lijkt het vooralsnog niet eens 0,1s verschil te zijn in kwalificatie en racepace is ook zeer vergelijkbaar.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.