KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Het oorlogsscenario van Duitse regering: mogelijke Russische aanval op NAVO én Duitsland in vier fasen
Ik geloof nooit dat Rusland tot Duitsland komt. Ze zouden toch echt fysiek door andere landen moeten. Dat gaat ze nooit lukken met hulp van de NAVOXWB schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:27:
De Duitsers hebben opnieuw een scenario uitgewerkt van een mogelijke Russische aanval:
Het oorlogsscenario van Duitse regering: mogelijke Russische aanval op NAVO én Duitsland in vier fasen
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zomaar een wilde gedachte, maar wat als Transnistrië echt Russisch zou worden en Oekraïne ze daar aan zou vallen? Zoveel troepen zitten er niet dus mogelijk is dat een makkelijke strijd. Het is zelfs aan te raden voor Oekraïne omdat ze anders ook nog een zuidflank moeten blijven verdedigen. Nadat Transnistrië vrij is van Russen geven ze het terug aan Moldavië. Wat gaat Poetin daar aan doen dan?Helixes schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:23:
[...]
Nee... Je mist het punt.
Er verandert helemaal niets eigenlijk. Dit is een administratieve handeling om Putin in een goed daglicht te stellen vlak voor de verkiezingen. Er is een kleine kans dat Moldavië (of de EU/NAVO) iets onderneemt tegen Transnistrië. En dat laat Putin er nog beter uitzien in verkiezingsperiode ("zie je wel! Ik had gelijk"!)
Het gaat Rusland om het herstel van de oude Sovjet grenzen. Dat is dus inclusief de Baltische staten, Roemenië, Moldavië en Polen. Zodra Oekraïne valt gok ik dat Putin op de korte termijn onder dreiging van kernwapens gewoon die landen binnen valt. Iemand met aardig wat US intelligence connecties suggereerde in een podcast het volgende scenario:Agent47 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Ik geloof nooit dat Rusland tot Duitsland komt. Ze zouden toch echt fysiek door andere landen moeten. Dat gaat ze nooit lukken met hulp van de NAVO
Oekraïne is gevallen. Rusland draait 100% op oorlogseconomie (lees: hoge urgentie om militair te handelen) en heeft 6 miljoen man gemobiliseerd voor een totale oorlog. Putin belt met London, Berlijn, Parijs en geeft aan dat hij morgen om 12:00 strategische kernwapens schiet op die Europese steden, het bevel is al gegeven. Het enige wat het tij nog kan keren is een volledige terugtrekking van het westen uit oud Sovjet gebieden, per direct. In dit scenario gaat Putin ervan uit dat het Westen meer te verliezen heeft dan hij zelf, en dat wij die oud Sovjet staten zouden opofferen voor onze eigen veiligheid. Putin voert de druk op, in een laatste poging om de NAVO compleet omver te werpen. Geen compleet onrealistische gedachten, zeker niet als Trump in het Witte Huis zit.
Veel mensen zouden zeggen dat dit 'MAD' scenario zelfmoord is voor Putin. Dat klopt, maar dat maakt voor Putin weinig uit. In de ogen van Putin is Rusland altijd al de grote verliezer geweest t.o.v. de VS. Rusland is volledig afhankelijk van fossiele grondstoffen, kan lokaal nauwelijks voedsel verbouwen en wordt militair in een conventionele oorlog in de pan gehakt door een relatief kleine speler. Tegen de NAVO maakt hij simpelweg geen kans, en dat weet hij maar al te goed. Daarbij speelt ook nog de grote aanstaande demografische problemen, die nog eens worden aangewakkerd door de grote verliezen in Oekraïne en het feit dat Putin toch niet al te lang meer te leven heeft. Die oud Sovjet gebieden zijn essentieel voor het voortbestaan van Rusland, en zeker ook voor Putin zelf.
Het is alles of niets voor Putin. Als Oekraïne verliest dan gaat Rusland onder dreiging van nukes verder Europa in. Als Oekraïne wint dan gooit Putin nukes onder het mom van de defensieve doctrine. Het beste scenario voor ons is als de oorlog permanent in patstelling blijft zitten, ja behalve voor de Oekraïners dan.
Ik zie de toekomst somber in.
Oekraïne heft inmiddels belasting op de export van Transnistrië. Gezien Oekraïne het nu lastig heeft in Donbas op de grond zie ik ze niet snel een tweede front openen. Je hebt 1500 Russen zo breed verspreid ook niet zo even verslagen. En Moldavië zou ik niets van verwachten militair gezien. Dat land is straatarm. Ik denk dat je de drone aanvallen uit Transnistrië (zijn ze confirmed?) moet zien als provocatie. De vraag hoe je daar op kunt reageren is voor ons buitenstaanders lastig te duiden.3raser schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:39:
[...]
Zomaar een wilde gedachte, maar wat als Transnistrië echt Russisch zou worden en Oekraïne ze daar aan zou vallen? Zoveel troepen zitten er niet dus mogelijk is dat een makkelijke strijd. Het is zelfs aan te raden voor Oekraïne omdat ze anders ook nog een zuidflank moeten blijven verdedigen. Nadat Transnistrië vrij is van Russen geven ze het terug aan Moldavië. Wat gaat Poetin daar aan doen dan?
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit zou per direct het einde van iedere interventie betekenen. Poetin kan vervolgens hetzelfde verhaal blijven vertellen en land na land annexeren. Dus zelfs als het beeld zo somber is dan hoop dat ik we niet toegeven en dat de militairen die uiteindelijk moeten lanceren eieren voor hun geld kiezen.DiscoNootje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
Putin belt met London, Berlijn, Parijs en geeft aan dat hij morgen om 12:00 strategische kernwapens schiet op die Europese steden, het bevel is al gegeven. Het enige wat het tij nog kan keren is een volledige terugtrekking van het westen uit oud Sovjet gebieden, per direct.
De grootste factor in dit verhaal is Trump. Als die president wordt en echt de NAVO aan zijn lot over laat dan heeft Poetin veel meer macht. Vrijwel de complete kernmacht van de NAVO ligt bij de Amerikanen. Zij zijn het grootste afschrikmiddel voor een eventuele inzet van kernwapens door Rusland. En zal Trump een kernaanval vergelden als het enkel de EU betreft?
De Britten en Fransen hebben alleen ook kernwapens, dus dat gaat niet werken.DiscoNootje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
Putin belt met London, Berlijn, Parijs en geeft aan dat hij morgen om 12:00 strategische kernwapens schiet op die Europese steden, het bevel is al gegeven. Het enige wat het tij nog kan keren is een volledige terugtrekking van het westen uit oud Sovjet gebieden, per direct.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Roemenië en Polen hebben nooit bij de Sovjet-Unie behoort wel bij het Warschau pact. Maar denk wel als het even kan valt Rusland de Baltische Staten aan als eerste. Dan Polen. Wit Rusland heeft hij al als het ware ingelijfd.DiscoNootje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Het gaat Rusland om het herstel van de oude Sovjet grenzen. Dat is dus inclusief de Baltische staten, Roemenië, Moldavië en Polen. Zodra Oekraïne valt gok ik dat Putin op de korte termijn onder dreiging van kernwapens gewoon die landen binnen valt. Iemand met aardig wat US intelligence connecties suggereerde in een podcast het volgende scenario:
Oekraïne is gevallen. Rusland draait 100% op oorlogseconomie (lees: hoge urgentie om militair te handelen) en heeft 6 miljoen man gemobiliseerd voor een totale oorlog. Putin belt met London, Berlijn, Parijs en geeft aan dat hij morgen om 12:00 strategische kernwapens schiet op die Europese steden, het bevel is al gegeven. Het enige wat het tij nog kan keren is een volledige terugtrekking van het westen uit oud Sovjet gebieden, per direct. In dit scenario gaat Putin ervan uit dat het Westen meer te verliezen heeft dan hij zelf, en dat wij die oud Sovjet staten zouden opofferen voor onze eigen veiligheid. Putin voert de druk op, in een laatste poging om de NAVO compleet omver te werpen. Geen compleet onrealistische gedachten, zeker niet als Trump in het Witte Huis zit.
Veel mensen zouden zeggen dat dit 'MAD' scenario zelfmoord is voor Putin. Dat klopt, maar dat maakt voor Putin weinig uit. In de ogen van Putin is Rusland altijd al de grote verliezer geweest t.o.v. de VS. Rusland is volledig afhankelijk van fossiele grondstoffen, kan lokaal nauwelijks voedsel verbouwen en wordt militair in een conventionele oorlog in de pan gehakt door een relatief kleine speler. Tegen de NAVO maakt hij simpelweg geen kans, en dat weet hij maar al te goed. Daarbij speelt ook nog de grote aanstaande demografische problemen, die nog eens worden aangewakkerd door de grote verliezen in Oekraïne en het feit dat Putin toch niet al te lang meer te leven heeft. Die oud Sovjet gebieden zijn essentieel voor het voortbestaan van Rusland, en zeker ook voor Putin zelf.
Het is alles of niets voor Putin. Als Oekraïne verliest dan gaat Rusland onder dreiging van nukes verder Europa in. Als Oekraïne wint dan gooit Putin nukes onder het mom van de defensieve doctrine. Het beste scenario voor ons is als de oorlog permanent in patstelling blijft zitten, ja behalve voor de Oekraïners dan.
Ik zie de toekomst somber in.
De vraag is of de Britten en de Fransen een directe nucleaire dreiging/oorlog riskeren om een paar oostblok staatjes (en de NAVO) te redden. Volgens sommige Putin kenners is Putin er redelijk van overtuigd dat die Westerse landen dat niet aandurven. Ik denk niet dat dat compleet onrealistisch is, het zal misschien afhangen van wat er in Amerika gaat gebeuren in November. Maar zelfs dat speelt mogelijk geen rol. Zoals gezegd, het is alles of niets voor Putin, hij heeft weinig te verliezen en zoveel te winnen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:55:
[...]
De Britten en Fransen hebben alleen ook kernwapens, dus dat gaat niet werken.
Putin geeft níéts om Transnistrië. Moldavië, misschien. Maar op het schaakbord van Putin is Transnistrië het topje van een klemgezette pion.3raser schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:39:
Zomaar een wilde gedachte, maar wat als Transnistrië echt Russisch zou worden en Oekraïne ze daar aan zou vallen? Zoveel troepen zitten er niet dus mogelijk is dat een makkelijke strijd. Het is zelfs aan te raden voor Oekraïne omdat ze anders ook nog een zuidflank moeten blijven verdedigen. Nadat Transnistrië vrij is van Russen geven ze het terug aan Moldavië. Wat gaat Poetin daar aan doen dan?
Als Transnistrië uit Russische handen valt, dan is dat een propaganda moment om de ernst van de situatie te onderstrepen, en steun voor zijn plannen te galvaniseren. Met de (al dan niet loze) belofte Transnistrië, nee heel Moldavië te "bevrijden", zodra dat akkefietje in Oekraïne is opgelost. Reden te meer om dat akkefietje ik Oekraïne des te sneller op te lossen. Ergo, mobilisatie voor iedereen die verder dan 300 km van Moskou of Sint Petersburg woont.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik zie het niet gebeuren. Rusland wordt nu al behoorlijk uitgehold. De cijfers die rusland over zijn economie vrigeeft zijn nogal onbetrouwbaar. Ze doen voorkomen alsof er weinig aan de hand is maar dat is uiterst dubieus en dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt. Veel hoogopgeleide russen zijn het land ontvlucht. Recent nog het bericht dat Sri Lanka 388.000 russen de wacht heeft aangezegd die daar op een extended toeristen visa zijn. Die moeten binnen twee weken het land uit. Er zijn dus behoorlijk wat russen rusland uitgevlucht.
Hoe je het went of keert, de grootse money maker voor rusland was fossiele brandstof. Dat is nog steeds zo maar het is significant minder geworden en levert vooral significant minder op.
Wapen export was ook altijd groot maar daar is ook heel snel een verandering gekomen. ER is momenteel geen land meer wat wapens afneemt van rusland, in ieder geval niet noemenswaardig. Ze moeten eerder Iraanse en Noord Koreaanse wapens importeren.
Rusland kan met basis voedselproducten heel aardig zijn eigen broek ophouden. De luxe gaat er dan vanaf maar het volk voeden zal nog wel lukken.
Natuurlijk is het niet zo alsof Rusland niets meer kan maar ik zie de capaciteiten eerder afnemen dan toenemen.
De vraag is vooral of onze politici (landelijk en Europese) het aandurven om all-in te gaan. Ik zie overeenkomsten met de jaren ‘30. Natuurlijk, we doen nu iets meer dan tegen het gevaar wat er toen was, maar daar is veel te veel tijd overheen gegaan.Agent47 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Ik geloof nooit dat Rusland tot Duitsland komt. Ze zouden toch echt fysiek door andere landen moeten. Dat gaat ze nooit lukken met hulp van de NAVO
We moeten als Europa zo snel mogelijk gisteren regelen dat we onze eigen boontjes kunnen doppen, zodat Rusland het wel nalaat om iets te proberen. Maar dat zal een daadkracht vergen die we vergeten zijn.
Ik denk dit dus ook, ik denk dat het lef er gewoon niet is om hard terug te slaan als het nodig is. De Russen zijn ellende en misère gewend (en m.i. verdienen ze dat ook tot in lengte van dagen), maar dat zorgt er ook voor dat ze niet bang zijn om luxe te verliezen, wij in het westen hebben die angst wel. Kijk maar hoe spastisch Duitsland in het begin deed om maar de gastoevoer vanuit Rusland veilig te stellen.DiscoNootje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:00:
[...]
De vraag is of de Britten en de Fransen een directe nucleaire dreiging/oorlog riskeren om een paar oostblok staatjes (en de NAVO) te redden. Volgens sommige Putin kenners is Putin er redelijk van overtuigd dat die Westerse landen dat niet aandurven. Ik denk niet dat dat compleet onrealistisch is, het zal misschien afhangen van wat er in Amerika gaat gebeuren in November. Maar zelfs dat speelt mogelijk geen rol. Zoals gezegd, het is alles of niets voor Putin, hij heeft weinig te verliezen en zoveel te winnen.
Ze callen gewoon de Russische bluf. Niet reageren is ook een optie, zeker met een, sorry dat ik het zo scherp zeg, belachelijk voorstel. Natuurlijk kan een nucleaire aanval op het laatste moment gestopt worden. Zelfs de Russen kunnen dat.DiscoNootje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:00:
[...]
De vraag is of de Britten en de Fransen een directe nucleaire dreiging/oorlog riskeren om een paar oostblok staatjes (en de NAVO) te redden. Volgens sommige Putin kenners is Putin er redelijk van overtuigd dat die Westerse landen dat niet aandurven. Ik denk niet dat dat compleet onrealistisch is, het zal misschien afhangen van wat er in Amerika gaat gebeuren in November. Maar zelfs dat speelt mogelijk geen rol. Zoals gezegd, het is alles of niets voor Putin, hij heeft weinig te verliezen en zoveel te winnen.
Overigens zou ik zeker de Fransen niet onderschatten. De Fransen zijn namelijk een van de weinigen die zichzelf het expliciete recht tot een eerste nucleaire aanval, hebben toegeëigend in hun doctrine. Het komt erop neer dat als de Fransen zichzelf direct bedreigd voelen in hun voortbestaan, ze een kleiner kernwapen zullen inzetten als waarschuwing dat ze het menen. Dus dit dreigement zou heel goed een Fransen reactie kunnen uitlokken dat er preventief een Franse aanval plaatsvind. Blazen ze bijvoorbeeld militaire installaties bij Rostov of Belgorod op met een tactisch kernwapen om duidelijk te maken waar de grens ligt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Betreft het dan tactische of strategische wapens? Zie voor de uitgelekte Russische doctrine beany in "Nucleaire dreiging Rusland" ze zien ook wel degelijk gevaar vanuit China.DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Ze callen gewoon de Russische bluf. Niet reageren is ook een optie, zeker met een, sorry dat ik het zo scherp zeg, belachelijk voorstel. Natuurlijk kan een nucleaire aanval op het laatste moment gestopt worden. Zelfs de Russen kunnen dat.
Overigens zou ik zeker de Fransen niet onderschatten. De Fransen zijn namelijk een van de weinigen die zichzelf het expliciete recht tot een eerste nucleaire aanval, hebben toegeëigend in hun doctrine. Het komt erop neer dat als de Fransen zichzelf direct bedreigd voelen in hun voortbestaan, ze een kleiner kernwapen zullen inzetten als waarschuwing dat ze het menen. Dus dit dreigement zou heel goed een Fransen reactie kunnen uitlokken dat er preventief een Franse aanval plaatsvind. Blazen ze bijvoorbeeld militaire installaties bij Rostov of Belgorod op met een tactisch kernwapen om duidelijk te maken waar de grens ligt.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Tactisch, voor zover je kernwapens ook echt tactisch kan noemen.Jerie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:18:
[...]
Betreft het dan tactische of strategische wapens? Zie voor de uitgelekte Russische doctrine beany in "Nucleaire dreiging Rusland" ze zien ook wel degelijk gevaar vanuit China.
Maar het punt dat ik wil maken is dat de discussie over kernwapens, precies is wat het Kremlin wil. Het constante dreigen. Want geen kernmacht kan het zich veroorloven om een ander, kernwapens te laten gebruiken, al helemaal niet tegen bondgenoten of zichzelf. Dat maakt het hele bezit van kernwapens namelijk zinloos. Je moet durven ze in te zetten als een ander land dit doet. Anders kan je jezelf net zo goed meteen overgeven.
Fast forward en het Argentijnse leger is verslagen ondanks een overwicht in letterlijk alles. En dat zonder hulp van allies (nou een beetje van de Chilenen dan, stiekem). De junta kon inpakken, en de Falklands zijn nog altijd Brits. Ik denk dat men onderschat wat mogelijk is als het weer 'get sh*t done o'clock is.
En de Fransen zie ik ook niet zwichten. Die hebben zelf al genoeg opties op tafel.
Niet dat het appeltje eitje word, verre van, maar dom omrollen en pootjes omhoog zie ik echt niet gebeuren.
Als dat is wat het Kremlin wil, hebben ze aan Rob de Wijk een goedeDaniëlWW2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Tactisch, voor zover je kernwapens ook echt tactisch kan noemen.
Maar het punt dat ik wil maken is dat de discussie over kernwapens, precies is wat het Kremlin wil. Het constante dreigen. Want geen kernmacht kan het zich veroorloven om een ander, kernwapens te laten gebruiken, al helemaal niet tegen bondgenoten of zichzelf. Dat maakt het hele bezit van kernwapens namelijk zinloos. Je moet durven ze in te zetten als een ander land dit doet. Anders kan je jezelf net zo goed meteen overgeven.
Dat betekent, stam + t .
De Britten en Fransen hebben dat nooit gedaan. Wij overigens ook niet. Ik zie niet waarom we die eeuwen aan traditie nu ineens zouden doorbreken.earvaag schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:18:
[...]
Niet dat het appeltje eitje word, verre van, maar dom omrollen en pootjes omhoog zie ik echt niet gebeuren.
⚡ Tucker Carlson calls Putin's justification for invasion "the dumbest thing he'd ever heard."
— UNITED24 Media (@United24media) 29 februari 2024
American journalist Tucker Carlson, in a podcast interview, criticized Putin's claim that Russia's invasion of Ukraine is necessary for "denazification". Carlson called it "the… pic.twitter.com/N36ITrpZAX
Nadat de Russen, Tucker de hemel in hebben geprezen voor beste journalist, zegt hij dit.
LOL
OSINT onderzoeksartikel uit De Volkskrant . Het betreft foto's van bekende begraafplaatsen in 2021 vs ergens in 2023. In hoeverre het nieuwe data betreft is me niet duidelijk, gezien dergelijk onderzoek al eerder is gepubliceerd.
En dat is dus voor de lijken die de weg naar huis redden. De meesten worden niet opgehaald vanaf het front of zij MIA.Jerie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:29:
Russische oorlogskerkhoven dijen gestaag uit, blijkt uit luchtfoto’s
OSINT onderzoeksartikel uit De Volkskrant . Het betreft foto's van bekende begraafplaatsen in 2021 vs ergens in 2023. In hoeverre het nieuwe data betreft is me niet duidelijk, gezien dergelijk onderzoek al eerder is gepubliceerd.
Er was een tijdje een gerucht dat de Russen hun KIA aan het front cremeerden met mobiele afvalverbrandingsovens.gise schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:46:
[...]
En dat is dus voor de lijken die de weg naar huis redden. De meesten worden niet opgehaald vanaf het front of zij MIA.
Weet iemand wat daar nog van is gekomen?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat lijkt een speculatie of in ieder geval niet structureel. Lichamen laten liggen is doorgaans meer het idee, wellicht om uitbetaling aan nabestaanden uit te stellen of god mag weten waarom.Helixes schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:56:
[...]
Er was een tijdje een gerucht dat de Russen hun KIA aan het front cremeerden met mobiele afvalverbrandingsovens.
Weet iemand wat daar nog van is gekomen?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
The investigation into the circumstances of the downing of the plane over Donetsk in the summer of 2014 cost the country 53 million euros, and about 16 million more will be spent every year to compensate the relatives of the victims.
"This compensation was assigned because it is extremely doubtful that the criminals convicted by the Dutch court will ever actually pay this amount. They are not in prison, but are somewhere in Russia," writes the local publication DeStentor.
De website van de Algemene Rekenkamer heeft er een artikel over:gise schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:26:
"The Netherlands is preparing a lawsuit against Russia for 166 million euros in the MH17 case," said Acting Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte.
The investigation into the circumstances of the downing of the plane over Donetsk in the summer of 2014 cost the country 53 million euros, and about 16 million more will be spent every year to compensate the relatives of the victims.
"This compensation was assigned because it is extremely doubtful that the criminals convicted by the Dutch court will ever actually pay this amount. They are not in prison, but are somewhere in Russia," writes the local publication DeStentor.
Kosten voor overheid na neerhalen vliegtuig MH17 opgelopen tot meer dan € 166 miljoen
Daarin staat ook een link naar het rapport.
Hier een plaatje uit het artikel:
Artikel 5 is Nato maar hebben we als Europa niet ook een artikel die eenzelfde soort reactie vraagt als een land binnen de eu aangevallen wordt?shoombak schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:11:
Het gaat niet om MAD. Het gaat over de commitment omtrent artikel 5 en of wij in West Europa willen sterven voor deze Oost Europese landen. Putin zal een keer de bluf omtrent artikel 5 callen en als de NATO niet als eenheid handelt is het gauw over.
Niet eenzelfde, maar een veel dwingendere en uitgebreidere reactie. https://eur-lex.europa.eu...utual-defence-clause.htmlAMARONE schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 04:40:
[...]
Artikel 5 is Nato maar hebben we als Europa niet ook een artikel die eenzelfde soort reactie vraagt als een land binnen de eu aangevallen wordt?
Artikel 5 geeft alleen aan dat er hulp moet komen, maar laat open hoe en is afhanjelijk van wat beide landen willen (de aangevallende en het lid van de Navo). De EU artikel 42 verplicht tot alle hulp die een land kan geven.
We hebben het eerder al gehad over grijze import via de ex-Sovjet staten zoals de xstan landen, maar wellicht gebeurt er ook genoeg dichterbij huis
Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/lj4ayLR5kF
Zal hij nu binnenkort ook uit een raam vallen?gise schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:03:
[Embed]
Nadat de Russen, Tucker de hemel in hebben geprezen voor beste journalist, zegt hij dit.
LOL
Onwaarschijnlijk, hij zit immers in VS. Dit lijkt me gevalletje dat hij op z'n spreekwoordelijke pik is getrapt (Poetin heeft hem op diverse manieren weten te kleineren) en even wil laten zien wie de alpha is. De zakenrelatie is voorgoed verstoord maar qua denkbeeld zitten ze nog aardig bij elkaar in de buurt (behalve dat P. veel meer over lijken gaat). Ze gaan brommend uit elkaar, hun eigen pad volgend, ook al is dat volledig van het werkelijke padje af. Carlson zal op zoek moeten naar een andere zakenpartner.schumi2004 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:57:
[...]
Zal hij nu binnenkort ook uit een raam vallen?
Alternatief scenario: stukje toneel om Carlson te betalen voor alle rotzooi die hij afgelopen tijd de wereld in heeft geholpen. Dan is hij zeer royaal betaald voor deze 'interview' (college van meneer Poetin). Vergeet ook niet hij kan best 30 minuten achtereen blaten tegen Russen die niets terug durven te zeggen maar in het vrije Westen heb je dan mensen die roepen the emperor wears no clothes!. Daar heb ik overigens geen bewijs voor maar ik moet er vertrouwen in hebben dat de uitvoerende macht in VS dat zou onderzoeken indien men dat noodzakelijk acht. Dat is als het goed is ook onafhankelijk van welke president er zou zitten. Zo niet, komen we dat te weten (zie Comey kwestie).
Tja, en zou je 'm missen?
Ik vind haar juist wel intelligent overkomen alleen jammer dat ze een kant is op gegaan die ik zelf niet steun. Maar als ze dat niet had gedaan had ze waarschijnlijk ook niet zoveel aanhang gekregen zoals nu. Ik volg haar al enkele jaren en blijf het best bizar vinden in wat voor talk shows zij nu mag deelnemen.Jerie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:46:
[...]
Niet te geloven! Dat Elon Musk ook maar één letter leest van Eva Vlaardingerbroek. Een niet bijster intelligente Nederlandse wappie. Dan ben je toch wel diep gezonken zeg.
BlaBlaBla
Nu.nl ging in gesprek met Patrick Bolder van Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS).
Een paar quotes:
Poetin denkt daar anders over en wil een sterkere defensie in het westen van zijn land. Bolder betwijfelt of de Russische president dat voor elkaar krijgt.
Ik kon niets in het artikel vinden dat schokkend of nieuws was maar dat hoeft ook niet altijd: het is een aardig artikel.Het grootste deel van alle landstrijdkrachten vecht nu in Oekraïne. Zolang dat zo is, hoeven we echt geen grote troepenconcentraties bij de grens met Finland te verwachten", zegt Bolder. "Maar dat verandert als Rusland om wat voor reden dan ook klaar is met Oekraïne."
Op zich best wel ballen. Dat is toch wel een stuk dichterbij de frontlinie dan noodzakelijk. In zijn eigen woorden:YakuzA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:21:
Rutte zelfs in Kharkiv op bezoek voor het ondertekenen:
https://nos.nl/l/2510999
[...]
Zal wel te maken hebben met zijn NAVO-baas ambities.Avalaxy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:43:
Op zich best wel ballen. Dat is toch wel een stuk dichterbij de frontlinie dan noodzakelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door KleineJoop op 01-03-2024 19:26 ]
Die heeft hij denk ik al wel binnenKleineJoop schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:25:
[...]
Zal wel te maken hebben met zijn NAVO-baas ambities.
Mektheb schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:30:
Die heeft hij denk ik al wel binnen
It ain't over till the fat lady sings...
Geloof me, Nederland heeft zich wel een keertje vaker rijk gerekend met topposities.
Deze voetballer en (het is niet leuk om te zeggen maar helaas is het zo) crimineel is veroordeeld voor het neersteken van zijn neef (1,5 jaar celstraf) en recent voor cocaïnehandel (bij verstek 6 jaar celstraf). Hij is echter voetballer bij Spartak Moskou en verblijft doorgaans in Rusland. Hij is vandaag opgepakt in UAE / Dubai. NL heeft sinds 2021 een uitleveringsverdrag met UAE.
Een taghitje maken. Eerst vrolijk in Dubai vertoeven, om vervolgens 'geheel onverwachts' een gratis woonvoorziening in Nederland te bezichtigen
Het Amsterdamse OM zou van niks weten. Mogelijk staat deze meneer na zijn veroordeling gewoon op internationale opsporingslijsten. Het markante is wel dat hij op de heenweg door de douane niet is aangehouden; pas op de terugweg.Begin dit jaar was Promes ook al in Dubai. Toen werd hij niet aangehouden. Dat was ruim een maand voor hij werd veroordeeld voor cocaïnesmokkel.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij pion wordt in een gevangenenruil. Maar je weet het nooit.
Poles detain Ukrainska Pravda journalist on border near Belarus while reporting on trade between Poland and Russia – photo
Ze waren netjes geaccrediteerd, konen ze ook bewijzen. De situatie was pas opgelost toen het Oekraïense consulaat in Polen in actie kwam.Polish law enforcement officers have arrested Mykhailo Tkach and his cameraman close to the Polish-Belarusian border while they were filming a story about the transit of goods between Poland, Russia, and Belarus. The footage was partly deleted by the Polish authorities.
Hopelijk kunnen ze de data recoveren. Dit is dus waarom je je footage direct wilt uploaden naar een veilige locatie. Waar je enkel write/append rechten hebt.
En dit soort journalistiek is van belang. Overal waar de Russen met succes sancties ontwijken, mag in kaart worden gebracht.
Interessant genoeg: Ukraine extends "transport visa-free regime" with Türkiye until war's end
Details: The ministry emphasised that the "transport visa-free regime," also known as freight traffic liberalisation, encompasses both bilateral and transit freight transportation.
En tenslotte:[...] Approximately 15% of our exports to Türkiye are delivered by road.
Turkish companies import nearly 60% of the total volume of goods via road to us," commented Oleksandr Kubrakov, Ukraine’s Minister for Communities, Territories and Infrastructure Development.
During the "transport visa-free" agreement between Ukraine and the EU, the movement of goods by road from Ukraine to the EU increased by more than 40%.
Een gevangenenruil werkt als partijen wederzijds mensen vasthouden die de andere partij graag terug wil. Ik kan me niet voorstellen dat Rusland moeite gaat doen om Promes terug te krijgen, die hebben daar nul belang bij.Jerie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:46:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij pion wordt in een gevangenenruil. Maar je weet het nooit.
A most wanted man: Fugitive Wirecard COO Jan Marsalek exposed as decade-long GRU spy (OPSEC note: .ru domein)
(Dikgedrukt door mij.)
Dat is dezelfde Christo Grozev als die van Bellingcat, die ook in de recente film over Navalny te zien was.The never-before-told story of how the Austrian-born “whiz kid” was recruited to Russia’s largest and most notorious spy agency, the GRU, bears all the hallmarks of a genre-bending ham thriller. Sacha Baron Cohen as Bernie Madoff the Bond villain. It is a saga replete with honey traps, MiG fighter jets, erotic models, sinister ex-spooks, even more sinister mercenaries, counterfeit passports, fake priests taking Syphilis tests, and cheap disguises. More ominously, the story also involves surveillance and kidnapping plots, including surveillance targeting a member of the team that investigated Marsalek’s case, Christo Grozev.
Hoe dan? Nou, zo: (TL;DR: als orthodoxe priester in Rusland, op soortgelijke wijze als SU illegalen runden in VS (zie bijvoorbeeld de dramaserie The Americans))For more than four years, Jan Marsalek, the former chief operating officer of the disgraced German financial services company Wirecard, has been living in Russia under this assumed identity, a year-long investigation by The Insider, Der Spiegel, ZDF, and Der Standard has uncovered.
Voor degenen die het verhaal achter Wirecard niet kennen:In the city of Lipetsk, 300 miles south of Moscow, stands a yellow chapel. Somewhat out of place next to a modern mirrored-window building, situated on the lip of a roundabout, the 200 year-old Church of Holy Transfiguration caters to the faithful of a large mining town that dates back to the era of Peter the Great. Inside, Father Konstantin Baiazov performs the customary rites and rituals for his flock. Dark and bearded, with a short, military-style buzz cut, the church’s archpriest’s routine is standard – services twice a day. Father Konstantin inherited the job — and the calling — from his own father, a revered Orthodox priest who, as local legend goes, had challenged the authority of the formidable KGB during Soviet times.
Konstantin, the father of three, used to travel abroad. He liked visiting Europe, and was particularly fond of Rome. However, he has not left Russia since September 2020. Since the fifth of that month, Father Baiazov’s official passport, numbered 763391844, has not belonged to a man of God. Rather, it belongs to someone who wears a different kind of white collar, looks a lot like him, and is the most wanted man in Europe.
Met nog (falende) audits van EY en KPMG. Er is ook Wikipedia pagina over het schandaal: Wikipedia: Wirecard scandal hoewel het artikel zelf ook een prima introductie bevat. Het is een behoorlijk lang stuk waar we de komende dagen nog veel over gaan horen. Ik heb het zelf ook nog niet volledig kunnen lezen.Wirecard, the German equivalent to PayPal was once a DAX-30 listed company, one of the wealthiest traded entities on the German stock exchange, with a valuation of $28 billion. Then came June 2020, when, in the midst of an audit, Wirecard could not locate €1.9 billion in assets it claimed were being held somewhere in the world – Russia, the United Arab Emirates or the Philippines. In fact, the money didn’t exist.
Goed, meneer Marsalek wenst de Wirecard dienst uit te breiden naar het oosten zo rond 2010.
Enter Natalia Zlobina. Eerst filmster worden en dan een geheim agent spelen, en vervolgens het maar 'ns in het echie proberen:
De twee krijgen een relatie, hebben gemeenschappelijke interesses zoals BDSM, en ze combineren werk en privé op zo'n manier dat het me sterk doet denken aan Elizabeth Holmes en Ramesh 'Sunny' Balwani. Dure zakenreisjes, privéjets die naar Moskou vliegen om haar op te halen, enz enz. Zij is degene die hem uiteindelijk heeft geïntroduceerd aan GRU recruiter Stanislav Petlinsky. En natuurlijk had ze haar eigen bedrijf, samen met ene Dimitri Pyankovski, hoofd Moskou electronic payment services.Born in Tashkent, Uzbekistan, the then 29-year-old Zlobina was already an advertising executive. However, she was more recognizable from her previous career in erotic modeling and B-movie acting, where her best-known feature was Red Lips 2 – Blood Lust, a sexy-schlocky vampire flick in which the thirteen-year-old Zlobina plays a Russian secret agent who kills her victims using a nerve agent.
In a fitting turn of life-imitating-art, Zlobina became a Russian spy.
Wirecard investeerde in dat bedrijf ByteMax, en uiteindelijk ging die belly up want ze had toch niet zo'n goeie connecties. Marsalek vond het wel best allemaal.
In 2013 zijn ze samen naar Grozny gegaan om Kadyrov te ontmoeten. Daar is bewijs van in de vorm van reis data. Waarom Kadyrov? Die moest even wat witwassen:
Ze hebben elkaar nog 2x ontmoet: in Wenen en in Asia (waar het zwarte geld zat).Kadyrov’s clan had a few hundred million squirreled away in banks in Hong Kong, and they needed a way to move it to Europe without arousing any suspicions. According to Zlobina, by then au fait with Wirecard’s global network of matryoshka companies and their dummy deposits, Marsalek was the Kadyrov clan’s man for the job.
Hij stond toen natuurlijk al lang en breed in de stront van kompromat.On the Chechen side in Vienna was the silver-haired Akhmed Pakaev, who claimed to be a major from the FSB, Russia’s Federal Security Service and one of the successors to the Soviet-era KGB. Leaked Russian bank credit records examined by The Insider show Pakaev had previously served as a Russian representative to Interpol.
Ze doken ook op in Januari 2014 in Kyiv, in de tijd van Euromaidan.
Daarna gaat het verhaal over hoe ze ene Konstantin Torop ontmoeten, die zich bezighoud met een soort van militia nep politie? Ik snap er te weinig van.
In mei 2016 gingen ze twee tortelduifjes naar de stratosfeer in een Russische Mig. Dit was bekend in Russische elite kringen, maar bij Wirecard wisten ze van niets. In Duitsland had hij een verloofde, Viola. Die heeft-ie van Munchen naar Hamburg verplaatst zodat ze Zlobina niet tegen zou komen.
Daarna gaat het stuk over cryptocurrency, een ICO Atlas Mine uit Russische Yakutsk. Geld daarheen weggesluisd via VK. Sla ik verder even over.
Ik kan het hele artikel wel quoten[...] [S]he certainly enjoyed the kinds of unusual state protections typically associated with Russian intelligence operatives. For instance, her passport dossier — something usually obtainable through the transparent Russian personal data trading market on the dark web — was replaced by another woman’s file when The Insider attempted to acquire it. Subsequent attempts to retrieve the file were returned with a “missing person” notification.
Weer even terug in de tijd voor Wirecard was gevallen: 6 juli 2014, Zlobina's verjaardag:
Petlinsky is voormalig supervisor officier bij de Spetsnaz, diende in de jaren 90 in Tsjetsjenië. Marsalek had wel oor voor de anecdotes, en was ook geïnteresseerd in wapens. Het is niet helemaal duidelijk wat Petlinsky's rol is geweest in de Russische intel wereld, Westerse diensten houden het er op dat hij wel in dienst stond van de Russische staat.Zlobina’s birthday gift to Marsalek — or maybe to herself — was an introduction aboard the yacht to a man named Stanislav Petlinsky. Zlobina introduced Marsalek to Petlinsky as “Stas, the general from GRU.” At the time, Petlinsky was dating Zlobina’s best friend, and she promised Marsalek that “Stas” would be a terrific addition to his thickening rolodex of influential Russian contacts.
Het is me niet helemaal duidelijk waar deze quote vandaan komt maar Petlinsky was meteen weg van Marsalek. Want hij dacht groot.
“Jan always thinks big, very, very big.” Being chancellor of Germany? Too small for Marsalek. “But uniting China, Russia, and Europe as a counterbalance to the USA, that would interest him.”
Vervolgens krijgen we weer zo'n typische brilliant mind met autisme zonder empathie ofwel sociopaat, dat me dan weer doet denken aan Paul le Roux.
Vervolgens babbelen ze nog wat. Petlinsky geeft wat broodkruimels, downplayed Marsalek's rol maar geeft wel toe dat hij wel RU intel ops heeft ontmoet. Hij wil niet teveel loslaten maar ook weer niet niks vertellen. Maar aan z'n inner circle vrienden schept hij op dat hij Marsalek na hun eerste ontmoeting in 2014 aan de GRU heeft weten te binden.Fancy toys and women aren’t Marsalek’s motivation, Petlinsky insists before describing the Austrian’s “beautiful mind” as being “a bit autistic.” While Marsalek’s acquaintances almost universally define him with the word “charisma,” Petlinsky says Marsalek’s weak point is dealing with people. “He lacks empathy,” the Russian spy says without noting that the trait is a telltale sign of the sociopath.
[En daar gaat deze post de volgende keer verder want m'n tijd is nu op.]Friends of Marsalek say the Wirecard fraudster’s life can be divided in two halves: “before Stas” and “after Stas.”
toch zou ik graag echt beeld van dit interview zien, want kan ook fake news zijn.gise schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:03:
[Embed]
LOL
Ik zat hier nog even over na te denken...YakuzA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:21:
Rutte zelfs in Kharkiv op bezoek voor het ondertekenen:
https://nos.nl/l/2510999
€250mln klinkt als best veel geld. Maar, artilleriemunitie is best duur. Ik begrijp dat de unit price op de open markt zo rond de €6000 zweeft op het moment.
Hoeveel stuks heeft Rutte in Tsjechië kunnen regelen voor die prijs? 50.000? Ik wil niet zeggen dat de Oekraïeners daar ontevreden over gaan zijn, maar het is ook een beetje een druppel op de gloeiende plaat....
Russische propagandisten hebben een opname gepubliceerd van een “gesprek tussen vier hoge Duitse officieren”. Daarin bespreken ze de mogelijke levering van Taurus-kruisraketten aan Oekraïne. Veel wijst erop dat de opname echt is - ook al heeft de Bundeswehr de echtheid ervan nog niet officieel bevestigd, schrijft ‘Bild’.
Het gaat om een vergadering die werd gehouden tussen luitenant-generaal Ingo Gerhartz en drie officieren met behulp van Webex, software voor videoconferenties, zo schrijft ‘Die Welt’. Tijdens het gesprek zou te horen zijn hoe de vier hoge officieren de theoretische mogelijkheden van de inzet van Duitse Taurus-raketten bespreken, blijkbaar ter voorbereiding van een briefing aan de Duitse regering. Ze praten over de uitdagingen die een levering van dergelijke raketten aan Oekraïne met zich meebrengen.
De officieren praten ook over de training van Oekraïense piloten en delen technische details over raketsystemen. Ze bespreken eveneens verschillende doelen die de Oekraïners zouden kunnen aanvallen met de Taurus - waaronder munitiedepots en de Kertsjbrug (of Krimbrug), een belangrijke aanvoerroute voor de door Rusland bezette Krim.
Ben je bekend met het specifieke plan?Helixes schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:53:
[...]
Ik zat hier nog even over na te denken...
€250mln klinkt als best veel geld. Maar, artilleriemunitie is best duur. Ik begrijp dat de unit price op de open markt zo rond de €6000 zweeft op het moment.
Hoeveel stuks heeft Rutte in Tsjechië kunnen regelen voor die prijs? 50.000? Ik wil niet zeggen dat de Oekraïeners daar ontevreden over gaan zijn, maar het is ook een beetje een druppel op de gloeiende plaat....
https://www.volkskrant.nl...n-voor-oekraine~b59cf9f9/
Meerdere landen werken samen om de munitie te kopen.
En natuurlijk is dit specifieke bedrag maar een druppel, maar zonder druppels ontstaat er niets.
Maar dat wil niet zeggen dat je ook realistisch moet zijn. € 250mln is grofweg € 250 mln meer dan de Amerikanen op dit moment bijdragen. Maar het is goed in de context te begrijpen wat dat betekent.
Voor 400.000 van de 800.000 stuks was er funding geregeld.Helixes schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:53:
[...]
Ik zat hier nog even over na te denken...
De 2e helft zal ook wel binnenkort geregeld zijn.
https://www.bloomberg.com...ed-scouring-of-stockpiles
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2024 12:27 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Komt neer op ~6600 per dag. Dat is toch een heel stuk beter dan wat Oekraïne nu kan verschieten.
Intussen komt Rheinmetal op gang, en ook binnenlandse productie in Oekraïne levert een deel. Hopelijk valt de ammunitieconsumptie over 4 maanden niet van een klif.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Beetje laat op gang ze zitten nu al in nood en we hadden 2 jaar!J2S schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:50:
800.000 stuks voor 4 maanden? Dus 200.000 per maand.
Komt neer op ~6600 per dag. Dat is toch een heel stuk beter dan wat Oekraïne nu kan verschieten.
Intussen komt Rheinmetal op gang, en ook binnenlandse productie in Oekraïne levert een deel. Hopelijk valt de ammunitieconsumptie over 4 maanden niet van een klif.
over 4 maanden zien we wel verder hopenlijk is ru zodanig verzwakt dat het opgegeven heeft
Als we 2 jaar geleden de boel aangeslingerd hadden betreft munitie in het algemeen) als we oude voorraden naar UA sturen en zelf nieuwe bestellen is je eigen houdbaarheid en voorraad ook weer tijden houdbaar lijkt me zoiezo een win-win
zelfs Jan met de pet begrijpt het First in-first out principe wat je ook doet bij het vakkenvullen/bijbaantje(s)
in deze strijd je oude spullen inleveren bij UA en nuttig gebruikt zien worden terwijl je zelf hypermodern in gebruik neemt is wellicht niet super netjes .. maar je moet er toch een keer vanaf.
en als alles bijgevuld is en door rotatie van goederen kan je het 1:1 doorsturen naar UA .. goed voor de economie / werkgelegenheid ook nog.
Dus dat UA zelf aan het produceren is; is eigenlijk een nadeel om deze redenen.
maar het is zoals het is.. helaas.
o en als je munitie afschiet ga je er natuurlijk rap doorheen, een "tekort" is goed omdat je doelgerichter te werk gaat en minder slijtage van alles. het hebben van "genoeg" of "overschot" heeft natuurlijk ook zijn voordelen.
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 02-03-2024 13:07 ]
Tja vanalles
Dit komt mede omdat er altijd mensen zijn die het volgende denken:vso schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
[knip&plak]
Als we 2 jaar geleden de boel aangeslingerd hadden betreft munitie in het algemeen) als we oude voorraden naar UA sturen en zelf nieuwe bestellen is je eigen houdbaarheid en voorraad ook weer tijden houdbaar lijkt me zoiezo een win-win
Niemand dacht twee jaar geleden meteen aan 'oorlogseconomie' op een paar wapenhandelaren na dan.over 4 maanden zien we wel verder hopenlijk is ru zodanig verzwakt dat het opgegeven heeft
Zulke dingen hebben een aanloop nodig, en helaas heeft het onderweg steeds momentjes van bevestiging nodig. Het hielp ook niet mee dat we in Europa geen nut meer in grote legers (met voorraden) zagen en dus onwennig zijn geworden met het fenomeen oorlog.
Steeds maar blijven benoemen dat het twee jaar eerder had gemoeten helpt het gesprek niet verder.
wellicht kan je dit wat positiever insteken door oplossings gericht te reageren .. een feit opnoemen voegt nu minder toe.Hippocampus schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:20:
[...]
Dit komt mede omdat er altijd mensen zijn die het volgende denken:
[...]
Niemand dacht twee jaar geleden meteen aan 'oorlogseconomie' op een paar wapenhandelaren na dan.
Zulke dingen hebben een aanloop nodig, en helaas heeft het onderweg steeds momentjes van bevestiging nodig. Het hielp ook niet mee dat we in Europa geen nut meer in grote legers (met voorraden) zagen en dus onwennig zijn geworden met het fenomeen oorlog.
Steeds maar blijven benoemen dat het twee jaar eerder had gemoeten helpt het gesprek niet verder.
Tja vanalles
Natuurlijk een gevoelige snaar voor de Bondskanselier (in zijn ogen dan). Dat zijn strijdkrachten alvast met voorbereidingen bezig zijn is helemaal niet raar. Dat een legerleiding opdracht geeft om verschillende scenario's uit te werken, waaronder dan het scenario dat die Taurus raketten geleverd worden, en voor welke doelen ze dan gebruikt worden, is normaal anticiperen. Dat dit nu uitkomt terwijl Scholz nog bij hoog en laag beweert die raketten niet te gaan leveren is gevoelig.XWB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:06:
Russen hebben een interessant gesprek tussen Duitse officieren afgeluisterd:
Volkskrant liveblog hierover:
Bondskanselier zegt snel onderzoek toe naar mogelijk lek op Duits ministerie van Defensie
Bondskanselier zegt snel onderzoek toe naar mogelijk lek op Duits ministerie van Defensie. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz belooft snel opheldering over de Russische publicatie van een gespreksopname waarop Duitse luchtmachtofficieren spreken over steun voor Oekraïne.
‘Dit is een heel ernstige zaak en dat is de reden waarom ze nu het onderwerp vormt van een zeer minutieus, diepgaand en snel onderzoek’, verklaarde Scholz zaterdag na een audiëntie bij paus Franciscus in het Vaticaan.
Vrijdagavond kondigde het Duitse ministerie van Defensie al aan dat de militaire inlichtingendienst nagaat of de Russen een gesprek van hoge officieren bij de luchtmacht hebben afgeluisterd. Dat ging over de theoretische mogelijkheden van de inzet van Taurus-kruisraketten in Oekraïne. Het ministerie kwam in actie nadat de Russische staatsomroep RT de opname had gepubliceerd.
[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 02-03-2024 20:50 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Poland, Sweden, and Germany absolutely blasted by (presumably Russian) GPS jamming in the past day. Again. https://t.co/L7VRobGqUW
— John Wiseman (@lemonodor) 2 maart 2024
Estland idem. Maar ook Belarus en delen van Rusland.
Het punt van dit soort asymmetrische oorlogsvoering is dat het de aanval normaliseert en de escalatie ladder opschuift. Als Rusland aan GPS jamming doet, weet men niet of het onderdeel maakt van een groter geheel, ze doen het immers regelmatig. En men kan dan er ook helemaal niets meer aan doen zonder "escalatie", immers waren landen al impliciet akkoord dat Rusland vrij mag spelen op NATO territorium zonder een directe response.Jerie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
[Twitter]
[Afbeelding]
Op de langere termijn is dit een erg gevaarlijke ontwikkeling, aangezien door Rusland vrij spel te gunnen op NATO territorium, de escalatie ladder voor het westen veel hoger is geworden. Want wanneer is de grens dan wel overschreden ?
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Weet iemand hoe dit wordt gedaan? Satellieten vanuit de ruimte? Vliegtuigen? Kaboutertjes?Jerie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
[Twitter]
[Afbeelding]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Antennes, je kan deze ook op kleine schaal kopen, dieven gebruiken ze bij het stelen van auto's.Nox schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:47:
[...]
Weet iemand hoe dit wordt gedaan? Satellieten vanuit de ruimte? Vliegtuigen? Kaboutertjes?
Rusland prijst zichzelf om goede EW capaciteiten maar vooralsnog hebben we alleen kunnen zien dat ze een stevig vermogen door die antennes heen jagen. Zelf hebben ze ook last van die storing overigens, er is weinig geavanceerd aan.
Rusland had zo ongeveer de grootste antenne ooit, bijgenaamd de Woodpecker. Dat ding was tot in de USA te ontvangen. Ze moesten ermee stoppen omdat het ding dichtbij Chernobyl ligt.nst6ldr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:19:
[...]
Antennes, je kan deze ook op kleine schaal kopen, dieven gebruiken ze bij het stelen van auto's.
Rusland prijst zichzelf om goede EW capaciteiten maar vooralsnog hebben we alleen kunnen zien dat ze een stevig vermogen door die antennes heen jagen. Zelf hebben ze ook last van die storing overigens, er is weinig geavanceerd aan.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik dacht dat Zweden al jaren meedoet aan NATO oefeningen. Ze deden in 2011 ook mee aan de interventie in Libië. Ook voor niet-NATO landen kan het nuttig zijn om ervaring op te doen met opereren in internationaal verband.Jerie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:14:
Morgen is de grootste NAVO oefening sinds eind Koude Oorlog, in Noord-Scandinavië. Ik las elders (verder niet inhoudelijk) dat Zweden al meedoet.
Dat betekent dat ze fysiek in polen moeten zijn, da's tovh wel af te vangen denk ik?nst6ldr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:19:
[...]
Antennes, je kan deze ook op kleine schaal kopen, dieven gebruiken ze bij het stelen van auto's.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nee, ze moeten gewoon een hele grote aanzetten waarmee ze dus ook hun eigen gebied bombarderen, zoals te zien op het plaatje.Nox schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:07:
[...]
Dat betekent dat ze fysiek in polen moeten zijn, da's tovh wel af te vangen denk ik?
En dit alles ongetwijfeld om nieuwere typen rakketten en drones minder effectief te maken. (Er gingen al een tijdje geruchten dat sommige aanvallen niet vanuit Oekraïne waren gestart met de drones)
[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 04-03-2024 09:26 ]
Tijd om per ongeluk een HARM raket los te laten?Jerie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:39:
[Twitter]
[Afbeelding]
Zo te zien is het epicentrum Koningsberg
PSN
Vooral de ongelijkheid in geografische gelijkheid in de NAVO top loopt nogal mank volgens hun.
——
European leaders reportedly harbor reservations about Estonian Prime Minister Kaja Kallas assuming leadership roles in the EU and NATO due to her perceived tough stance towards Russia, as reported by Politico.
An unnamed European diplomat conveyed skepticism about Kallas receiving adequate support for potential appointments as the next NATO Secretary General or the head of European diplomacy. The diplomat cited concerns about Kallas's assertive approach towards Russia, stating, "Are we really going to appoint someone who likes to eat Russians for breakfast to this position?"
Despite this, some analysts speculate that Kallas could garner support from French President Emmanuel Macron, who has recently adopted a firmer stance towards Moscow.
Kallas herself, along with other Baltic state leaders, has expressed dissatisfaction with the prospect of Dutch Prime Minister Mark Rutte assuming the role of the next NATO Secretary General. They argue that this would underscore the inequality among EU members.
Addressing the issue of geographical balance, Kallas questioned the prevalence of Dutch leadership within NATO, emphasizing concerns about equality among member states.
Politico observes that Eastern European countries have had limited representation in leadership positions within the EU and NATO since their accession in 2004. Poland stands out as an exception, with former Prime Minister Donald Tusk serving as President of the European Council for one term and Jerzy Buzek, another former Polish Prime Minister, holding the position of President of the European Parliament for three years.
Link: https://t.me/United24media/19279
[ Voor 7% gewijzigd door gise op 04-03-2024 11:06 ]
Het is allang afgesproken en geregeld. Nota bene kwamen na de Amerikaanse publieke steun, opeens de Britten, Fransen en Duitsers allemaal op dezelfde dag ook met hun steun. Dat is gecoördineerd. En als die vier landen het eens met elkaar eens zijn over iets, dan is het ook echt klaar.
En ja, er komt hier misschien naar voren dat Oost-Europa ondergewaardeerd is. Dat los je hier alleen niet mee op. Komt ook bij dat de Amerikanen dit geregeld lijken te willen hebben, voordat de EU verkiezingen zijn, omdat ze geen onderdeel willen worden van die koehandel.
Laatste nog even scherp gesteld. Uiteindelijk zijn het wel de West-Europese landen die de Oost-Europese landen moeten beschermen en redden als ze in het Kremlin ideeën krijgen. Want de meeste versterkingen en legering van eenheden in Oost-Eurppa, zullen uit de West-Europese landen moeten komen.
Ze kunnen iig maar beter beginnen met lobby'en voor de vervanger voor over 4 jaar.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:
En dat is een gevalletje jammer maar helaas.
Het is allang afgesproken en geregeld. Nota bene kwamen na de Amerikaanse publieke steun, opeens de Britten, Fransen en Duitsers allemaal op dezelfde dag ook met hun steun. Dat is gecoördineerd. En als die vier landen het eens met elkaar eens zijn over iets, dan is het ook echt klaar.
En ja, er komt hier misschien naar voren dat Oost-Europa ondergewaardeerd is. Dat los je hier alleen niet mee op. Komt ook bij dat de Amerikanen dit geregeld lijken te willen hebben, voordat de EU verkiezingen zijn, omdat ze geen onderdeel willen worden van die koehandel.
Laatste nog even scherp gesteld. Uiteindelijk zijn het wel de West-Europese landen die de Oost-Europese landen moeten beschermen en redden als ze in het Kremlin ideeën krijgen. Want de meeste versterkingen en legering van eenheden in Oost-Eurppa, zullen uit de West-Europese landen moeten komen.
Het zou idd wel passend zijn als dat een vrouw is ergens uit de oostelijke europese landen.
PSN
Mark Rutte zou de vierde Nederlandse sec.gen van de NAVO zijn. De laatste, Jaap de Hoop Scheffer bezette die post nog deze eeuw. Er zijn nog precies nul Oost-Europese sec.gens geweest, terwijl een groot deel van het oude Warsau Pact al 25 jaar lid is.gise schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:02:
Leiders in oost-Europa en Baltische Staten zouden kritisch zijn over de benoeming van Mark Rutte tot volgende NAVO chef.
Vooral de ongelijkheid in geografische gelijkheid in de NAVO top loopt nogal mank volgens hun.
Natuurlijk is het zijn beurt niet. Dat had iedereen hem kunnen vertellen toen hij zijn lidmaatschap bekend maakte. En, mede gezien het feit dat de existentiële bedreiging zich nu even aan de Oostgrens bevindt, ligt het ook voor de hand dat zij nu een keertje aan de beurt zijn.
Natuurlijk, Biden wil hem. Da's niet niks. Maar, ik denk ook dat het Mark een beetje naar de bol gestegen is. Als hij dit had willen doen, dan zou hij er beter aan hebben gedaan eerst meer steun te verwerven, zeker aan de kritische Oostgrens.
Waarom een vrouw? Zouden die oostelijke europese landen in kwestie dat zelf ook zo belangrijk vinden?YakuzA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Ze kunnen iig maar beter beginnen met lobby'en voor de vervanger voor over 4 jaar.
Het zou idd wel passend zijn als dat een vrouw is ergens uit de oostelijke europese landen.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Volgens mij moet het een unaniem besluit zijn. Als een paar landen dwars liggen kan Rutte naar zijn baantje fluiten. Ook als dat kleine landjes zijn.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:
En dat is een gevalletje jammer maar helaas.
De vraag is nu of ze echt Rutte niet willen of dat ze dit gebruiken om (nu of later) een andere concessie van de westeuropese landen te krijgen.
Ja en dan zeggen de Amerikanen dat ze Rutte wel willen hebben. Wie denk je dat dit gaat winnen?downtime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Volgens mij moet het een unaniem besluit zijn. Als een paar landen dwars liggen kan Rutte naar zijn baantje fluiten. Ook als dat kleine landjes zijn.
De vraag is nu of ze echt Rutte niet willen of dat ze dit gebruiken om (nu of later) een andere concessie van de westeuropese landen te krijgen.
Die steun is niet voor niks, vooraf al publiekelijk uitgesproken. Het is vooraf al bepaald hiermee, want de Amerikanen gaan niet inbinden voor de wensen van een paar landen, die eigenlijk wanhopig hun bescherming nodig hebben, naast die van de Fransen, Britten en Duitsers.
Ja. Ik schat de kans van Rutte ook goed in. Maar het moet een unaniem besluit zijn en naast de Oost Europese landen zie ik ook landen als Hongarije of Turkije wel (weer) dwars liggen. Dan is het maar net hoe graag de grote landen Rutte willen en of er een serieus alternatief komt. Rutte is gewoon een pion op het bord en kan opgeofferd worden.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Ja en dan zeggen de Amerikanen dat ze Rutte wel willen hebben. Wie denk je dat dit gaat winnen?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik zag op lubach dat er door duitse officieren openlijk werd gediscussieerd over een aanval op de krimbrug. Nou ja wat dat zou kunnen betekenen kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar het lijkt me zeg maar nogal een beetje spannend of zo snap je.
Dus ik vroeg me af wordt er hier niet iets aan gedaan door de overheid of wat kunnen we zeg maar hieraan doen?
Niet via een reguliere telefoonlijn inbellen bij webexsirdanilot schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:29:
Openlijke discussie aanval op Krimbrug Duitse officieren
Ik zag op lubach dat er door duitse officieren openlijk werd gediscussieerd over een aanval op de krimbrug. Nou ja wat dat zou kunnen betekenen kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar het lijkt me zeg maar nogal een beetje spannend of zo snap je.
Dus ik vroeg me af wordt er hier niet iets aan gedaan door de overheid of wat kunnen we zeg maar hieraan doen?
PSN
Tsja maar de intenties zijn nu al verklapt,. Poppetje gezien, kastje dicht.YakuzA schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:44:
[...]
Niet via een reguliere telefoonlijn inbellen bij webex
En de Russische invasie uit de Duitse wargames van het leger komt ook 100% zeker op Duits grondgebied?sirdanilot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:51:
[...]
Tsja maar de intenties zijn nu al verklapt,. Poppetje gezien, kastje dicht.
Aan het sturen van de Taurus zodat de Krim brug in het water komt te liggen wordt al meer dan een jaar geleurd iig.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2024 12:10 ]
PSN
*knip* geen ongefundeerde speculatie over WW3/escalatieYakuzA schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:06:
[...]
En de Russische invasie uit de Duitse wargames van het leger komt ook 100% zeker op Duits grondgebied?
Aan het sturen van de Taurus zodat de Krim brug in het water komt te liggen wordt al meer dan een jaar geleurd iig.
[ Voor 44% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:58 ]
[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:58 ]
[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:58 ]
[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:58 ]
Praten over vrede is pas mogelijk zodra Rusland oppleurt naar eigen land.sirdanilot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:21:
*knip* geen ongefundeerde speculatie over WW3/escalatie
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:59 ]
Wat wil je dat de overheid hier aan gaat doen en waarom zou je een aanval op die brug niet aanmoedigen? De Krim brug kapot zou beide een strategische en morele overwinning zijn. Ik snap niet zo goed wat hier spannend aan zou moeten zijn.sirdanilot schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:29:
Openlijke discussie aanval op Krimbrug Duitse officieren
Ten eerste is een gesprek onder Duitse officieren over een aanval op de Krimbrug niet meer dan dat; een gesprek. Het is gebruikelijk dat in het leger net zoals in bedrijven, overheden en het dagelijkse leven verschillende scenario's worden besproken. Dat wilt niet zeggen dat ze worden uitgevoerd, het wilt zeggen dat er overwogen wordt om ze uit te voeren.
Ten tweede is het enigszins hypocriet van een land als Rusland om een ander land af te straffen voor iets wat ze zelf ook doen. Of heeft iemand hier ook maar enige illusie over het lot van Moldavië mocht Oekraïne vallen?
Natuurlijk hebben de Russische officieren allang gesproken over hun plannen over Oekraïne en Moldavië.
Dus met wat stapjes terug kunnen wij zien dat deze informatie enkel bedoeld is om verdeeldheid te zaaien. Waarom? Omdat Duitsland A zegt en B bespreekt? Ach wat; idioterie om daar kwaad over te worden!
Het lot van de Krimbrug hangt af van de voortgang aan de zijde van Oekraïne en Rusland. Afhankelijk van de progressie is de Krimbrug zijn lot sowieso bezegeld. Het zal een donder zijn of dit door een Taurus, een Storm Shadow of een beton etende termietensoort gebeurd.
Het enige wat dit laat zien is dat Rusland weet dat Scholtz zijn woorden niet overeen komen met de Duitse realiteit. Dat komt goed uit; dan hoeft Scholtz ook minder voorzichtig te zijn. Wat Rusland hoopte is dat het Duitse volk in opstand kwam - zich tegen de Duitse steun aan Oekraïne zou keren. Maar vanuit alles blijft het stil aan het Duitse front. De bevolking is niet in opstand gekomen, sterker nog het blijkt dat het Duitse volk enigszins gefrustreerd is dat ze niet meer doen om Oekraïne te helpen.
Dat is waar het echt om ging voor Rusland bij het loslaten van die ballon:
- Verdeeldheid in de EU zaaien in de steun aan Oekraïne
- Proberen Duitse steun te ondermijnen.
Waarom nu? Omdat ze al wisten wat Macron zou gaan zeggen en ze bang zijn voor militaire EU interventie. Iets wat nu dichterbij is gekomen door Marcon.
Realiseer je dit - Rusland heeft openlijk blootgegeven welk kanaal aan inlichtingen ze het mee hebben verkregen, dat is vanuit inlichtingsdiensten bekeken een enorm offer. Het betekend ook dat ze andere kanalen hebben voor extra inlichten te vergaren. Maar ondanks dat offer heeft het niet gedaan wat Rusland wilde. Sterker nog - het is steeds duidelijk voor het Europese volk hoe gevaarlijk Rusland is en dat we niet meer passiviteit tegen ze kunnen veroorloven.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Alleen blijkt dan ineens dat de middelen er niet zijn. Polen is momenteel lekker bezig met de opbouw, maar de rest van Europa blijft angstvallig rustig.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:
Rijden al die 3000+ Leopard 2's inmiddels alweer bijvoorbeeld? Munitie productie op peil?
Laten we wel wezen: het lukt de Russen slechts met de grootste moeite een van de armste landen van Europa een km of 100 binnen te dringen. Is er enige militaire grondslag voor de stelling dat hun leger een extra front zou aankunnen?sirdanilot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:20:
Voordat onze soldaten geen pang pang meer hoeven te roepen en we dus ruimschoots over de minimale NAVO-norm heengaan, raad ik het niet aan om oorlogshandelingen uit te voeren die nogal eens kunnen leiden tot spannende gebeurtenissen die van kwaad tot erger gaan.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
In deze context komt het ongetwijfeld neer op Oekraïne in staat stellen om die brug op te blazen. Prima idee.sirdanilot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:20:
Voordat onze soldaten geen pang pang meer hoeven te roepen en we dus ruimschoots over de minimale NAVO-norm heengaan, raad ik het niet aan om oorlogshandelingen uit te voeren die nogal eens kunnen leiden tot spannende gebeurtenissen die van kwaad tot erger gaan.
..maar dat werd ook niet geopperd. Er wordt geopperd hoe de Duitsers de Oekraïners zouden kunnen helpen in de voorbereiding. Dat is een storm in een glas water; het Westen adviseert de Oekraïners al sinds jaar en dag. Bijvoorbeeld de aanval op Hostomel was door de CIA voorspeld, William Burns is destijds vlak voor (de escalatie van) de oorlog persoonlijk nog naar Kyiv gevlogen.sirdanilot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:20:
Ook kan het prima theoretisch zijn. In het leger zitten vrije individuen die e.e.a. kunnen plannen, onafhankelijk of de regering of de premier ja of nee gaat zeggen. Weten zij veel dat Scholz het gaat vetoën?
Tenslotte zelfs als publiekelijk Duitsland blijft zeggen we leveren hem niet terwijl hij in het geheim al wel is geleverd of terwijl men in het geheim allang heeft voorbereid en zelfs gepland dat hij wel geleverd gaat worden dan nog is er niets aan de hand. Want dat is onderdeel van het publieke spel, onderdeel van de diplomatie, en onderdeel van de informatieoorlog. Rusland speelt daarin nog een veel en veel vuiler spel met al hun dagelijkse leugens.
Het is een storm in een glas water waarbij Rusland probeert controverse te creëren. De ambassadeur ontboden oeiii nou zijn de rapen gaar
*knip* geen ongefundeerde speculatie over WW3/escalatieBrent schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:23:
[...]
Laten we wel wezen: het lukt de Russen slechts met de grootste moeite een van de armste landen van Europa een km of 100 binnen te dringen. Is er enige militaire grondslag voor de stelling dat hun leger een extra front zou aankunnen?
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 13:59 ]
De Arashikage zijn goed, Maar solo een brug vernietigen is zelf voor de Young Master een behoorlijke opgave.Auredium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:59:
Het lot van de Krimbrug hangt af van de voortgang aan de zijde van Oekraïne en Rusland. Afhankelijk van de progressie is de Krimbrug zijn lot sowieso bezegeld. Het zal een donder zijn of dit door een Taurus, een Storm Shadow of een beton etende termietensoort gebeurd.
OT, ik schrik ook niet zo van het lek. Het zal in de pers hoog worden opgespeeld, maar de Russen begrijpen prima dat het spel zo werkt. Zelfs onze leger"macht" zal dat soort theoretische exercities wel eens uitvoeren.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
EU aims to shift European arms industry to ‘war economy mode’
The European Commission will propose on Tuesday ways for the European Union to boost its arms industry so it can shift to "war economy mode" in response to Russia’s invasion of Ukraine.
Thierry Breton, the European industry commissioner, will lay out proposals to encourage EU countries to buy more weapons together from European companies, and to help such firms increase production capacity, according to EU officials.
"We need to change the paradigm and move into war economy mode. This also means that the European defence industry must take more risks, with our support," said Breton, previewing the package.
Breton, a French former tech company CEO, has also said the possibility of another U.S. presidential term for Donald Trump - who has questioned Washington's commitments to NATO - means Europe has to do more to protect itself.
"In the current geopolitical context, Europe must take greater responsibility for its own security, regardless of the outcome of our allies’ elections every four years,” Breton said.
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 05-03-2024 14:02 ]
[ Voor 192% gewijzigd door Spykie op 05-03-2024 14:01 ]
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
/f/image/fIk1Iwn8qbRIarVXCjTHA9fq.webp?f=fotoalbum_large)