Japan heeft nog een territoriaal appeltje met Rusland te schillen, maar daar sta ik dubbel in gezien dat veroorzaakt is door WWII, en de Sovjet-Unie toen (ook al was het met Westerse wapens) een tweede front met succes heeft weten te behouden. Indien de Sovjet-Unie toen geen weerstand had kunnen bieden, dan was het met Engeland ook anders afgelopen. Maar we moeten niet vergeten dat ook VK al voor de actieve inmenging van VS in WWII, al lend-lease kreeg van VS. In onderstaand document betreft dat de tab Fig. 13. Fig. 14 vind ik hierbij ook interessant omdat je de vergelijking kunt zien tussen lend-lease VS - VK (WWII), VS - UA (nu), en VS - USSR (WWII). Op Fig. 15 zie je de vergelijking met bijvoorbeeld oorlog in Afghanistan. Fig 17. Westen Tweede Golfoorlog (1991) t.o.v. UA. Fig. 18 vergelijking Eurozone bailouts, EU Covid recovery fund, steun UA.
De steun zoals een grijze muis, dat heeft voor- en nadelen. Het is minder marketing, men staat minder in de picture; aan de andere kant heeft dat een chilling effect. Zo waren wij met de Denen de eerste qua F-16. Als je dat voortouw neemt, dan is het hek van de dam, maar je vangt ook de klappen ook van first mover advantage (dat hier een nadeel betreft). Onthoud trouwens de Denen; die komen onderaan in een vergelijking nogmaals aan bod. Over dat grijze muis. Onderstaand document heeft een aantal tabjes over transparantie.
Volgens mij is het Westen (pre-Trump) een trouwe bondgenoot van Oekraïne. Trump is dat alleen maar omdat wij de wapens kopen. Wapens die allang zijn afgeschreven. Hier kom ik zo nog even op terug.
Japan doet het inderdaad in absolute zin op dit punt goed, al vond ik het na onderzoek relatief en totale zin toch behoorlijk tegenvallen (al moet je misschien ook vergelijken met bijvoorbeeld Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland?). Zie de
Ukraine Support Tracker van Kiel Institut deeplink xlsx 14 Okt update.
M.i. moet je hierbij kijken naar de draagkracht. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Een relatief arm land kan zo procentueel veel bijdragen, terwijl het absoluut misschien weinig lijkt. Je zou hierin ook nog een middenweg kunnen zoeken; maar hoe, dat weet ik niet.
Wil je relatief vergelijken?
Ga naar de derde tab (Country Summary in (EUR)). Nu is het een beetje onhandig om in deze spreadsheet eenvoudig te kijken omdat de eerste column met data de naam van het land is, maar de eerste column met die data is B en niet A. Die wil je altijd zichtbaar hebben. In LibreOffice kopieer je de eerste column B naar die van A, en dan View -> Freeze Cells -> Freeze First Column. Nu kun je horizontaal scrollen en zie je de context. Ga nu helemaal naar rechts. Klik dan gewoon op Fig. 4. Het doorgestreepte stukje kun je het mee reconstrueren, al leg ik niet uit hoe je de column AI sorteert waarbij B (en A) mee moeten bewegen.
Welke landen steunen Oekraïne
naar draagkracht het sterkst? Daarbij kijken we naar % van GDP van 2021. Denemarken doet het het best, op de voet gevolgd door Estland. Dan komen Letland en Litouwen. Dan pas komen Zweden, Finland, Noorwegen, Nederland, en Polen. België doet het alweer minder dan die twee, maar nog steeds 2x zoveel als VS of VK. Een land als Hongarije of Griekenland geeft procentueel ongeveer evenveel uit als VS, VK, Portugal, Spanje, of Roemenië. Japan doet het wat dat betreft ook niet zo geweldig goed, namelijk ongeveer de helft van de laatstgenoemde landen. Wil je ook de refugee support mee laten gelden, dan Fig. 7. Ik vind dat niet helemaal eerlijk omdat ik weet dat Oekraïners onder de streep in bijvoorbeeld Polen
bijdragen aan de economie. Ook is opvang in de regio evident aan de gang, al zitten er ook gradaties in 'de regio'. Toch zie je bepaalde landen dan ineens wel aardige bijdragen leveren, zoals Hongarije, Tsjechië maar ook Cyprus, Spanje, Malta, en zelfs België. Die laatste komt dan in de buurt van de Nederlandse steun (als we naar GDP blijven kijken). Dat landen als Canada, VS, Australië, Japan, Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland geen Oekraïense asielzoekers opvangen kun je hen ook nauwelijks aanrekenen.
Zoals ik al zei: de VS speelt vals, die doen aan double dipping. Gezien wij (EU) het financieren, zou dat voor ons moeten gelden, en niet voor de VS. Uiteindelijk zie je dit ook terug, en wel op Fig. A9. en A11. Je ziet hier ook duidelijk de impact van Trump's aantreden. Wat je dan weer niet ziet, is hoe de ondersteuning ging voor Feb 2022. De Britten bijvoorbeeld, waren toen al bezig met NLAW leveren. Ook moet je niet vergeten dat we allerlei systemen doorschuiven die nu vervangen worden. Denk daarbij aan Patriot systemen. Op Fig. A23 zie dat Griekenland er 36 heeft. Groot land, en buitenwacht EU, maar is lijkt me toch met name vanwege conflict Cyprus met Turkije. Fig. A25 geeft ook heel mooi weer dat sinds Trump de aid stilstaat van VS, terwijl die van ons (Europa) in minder dan een jaar bijna is verdubbelt. In Mei 2025 zijn we de VS voorbijgestreefd. Denk hier nog maar 'ns aan als Trump zegt soms moet je het ze uit laten vechten. Hij verdient gewoon lekker geld aan deze oorlog. Op Fig. A31 zie je nog een interessante, namelijk 'US Dependency Rate by Weapon Types'. Ze gebruiken ineens ook andere fonts voor die tabs, beetje vreemd. Vervolgens krijg je een boel tabs met data en bronvermeldingen maar ik wil ook nog even Fig. A33 benoemen. In absolute aantallen EUR geven de 'Nordic countries' (dat lijken me Scandinavische landen plus de Baltische staten) inmiddels op bijna het dubbele van VK. Blijft een lastige vergelijking omdat je op nationaal niveau steeds bursts ziet, en je weet niet wanneer die gaat komen, terwijl je bij de 'Nordic countries' een geleidelijke stijging ziet.
Al met al, en dit staat even los van het bovenstaande document plus analyse, is mijn take dat indien Rusland een strenge winter krijgt, de Russische economie rond Feb/Mrt in gaat storten (volgens het boekje van de onderzoeker aan RUG)
en voor die tijd zal men willen escaleren. De escalatie om de vliegtuigindustrie dwars te zitten hebben we al meegemaakt, namelijk middels GPS jamming. Kaliningrad kan ons hierbij niet bereiken, maar Scandinavische en Baltische landen wel. Daarnaast zien we de geintjes met drones. Op Discord heb ik al gezien dat bots een lucratief aanbod hebben voor 75k EUR. Zo zie je dat ze ook daar al proberen te ronselen, en de Discord waar ik het zag gebeuren was niet eens op een grijs gebied qua onderwerp. De Koude Oorlog is met een sisser afgelopen, en dat doet pijn voor de strongmen. Dat is immers zwaktebod. Dus ik verwacht nog dat we nog meer hybride oorlogshandelingen mee gaan maken die onze samenleving gaan ontwrichten, al zullen wij dan ook weer terugslaan. Over dat onderwerp was vandaag Ot van Daalen te gast bij B&dW, een podcast waar velen hier (begrijpelijk) een schurfthekel aan hebben. Hoe dan ook, zijn boek hierover komt op 18 Nov uit en gaat over zeven scenario's:
Je hebt geen stroom meer
Je huis staat onder water
Het internet doet het niet
Iedereen in Nederland wordt ziek
Je kunt niet meer pinnen
Stel dat er oorlog komt
Een autocraat grijpt de macht
#1 heb ik al eens lokaal mee mogen maken. Toen hadden we zo'n 24 uur geen stroom in een wijk van een stad in Nederland. Een wijk waar ik toevallig woonde. Wat was ik toen blij met opgeladen batterijen, powerbanks, een MiFi, mijn e-reader, condooms, kaarsen, water, zaklamp, houdbaar voedsel enz.
#2 nog nooit mee mogen maken, maar ik woon tegenwoordig onder NAP, dus...
#4 hebben we allen meegemaakt, en je zag al na enkele maanden hoe de sfeer omsloeg. Dat klappen voor de zorgmedewerkers dat was maar heel eventjes. De samenleving raakte ontzettend verdeeld.
#3 en #5 hebben we allemaal wel 'ns meegemaakt op lokaal niveau.
#6 en #7 zijn wat mij betreft het meest interessante, waarbij #7 gezien de uitslag van 29 Okt misschien voorlopig wel is afgewend, maar de landen om ons heen gaan niet allemaal goed (denk hierbij aan Frankrijk waar Macron in een lastig parket zit tussen twee extremen en bovendien de schulden oplopen, en Duitsland waar AfD in peilingen de grootste is).
Wel nog de kanttekening dat lokaal vs landelijk echt andere kattenpis is, en ik denk dat het moeilijkst gaat zijn combinaties van bovenstaande. Stel je de coronacrisis eens voor zonder internet?