@
unclero Ik wou nog even iets zeggen over "feodalisme". Want ik heb er namelijk wat problemen mee.

Ten eerste is er het gegeven dat feodalisme geen duidelijk gedefinieerd systeem is. Het is een begrip waaronder vele nuanceringen vallen. Ik kan nu beginnen over de verschillen tussen bijvoorbeeld Frans of Engels feodalisme en dan ook nog eens over verschillende tijdperken, maar dat is hier verder niet erg relevant.
Het probleem dat ik namelijk heb, is dat het de lading niet dekt. Rusland heeft zeker een quasi feodale piramide die eindigt bij Poetin bovenin. Er lijkt ook zeker sprake te zijn van verleende diensten aan degene boven je en af en toe ook wat terug kunnen vragen. Er lijkt ook zeker een top down structuur te zijn waarin de Tsaar/baas/leider etc met "suggesties" komt die de ondergeschikten in de piramide dan zo goed mogelijk proberen uit te voeren voor persoonlijk gewin. Maar ook modern Rusland is een meer geavanceerde staat dan dit. Rusland heeft ook een staatsbureaucratie die uiteindelijk functioneert op opgeleide mensen. Vervolgens is het ook meer dan alleen een veiligheidsapparaat + leger onderhouden. Zoiets past al niet in een feodaal systeem.
Wat ook niet past is de kleptocratie zelf. In het breder begrip van feodalisme heb je ook een zekere beroving van de bevolking. Het gaat alleen om onder dreigement van geweld, een deel van mensen hun levensonderhoud te nemen voor jezelf. Maar daar is hier geen sprake van. Het is een veel verfijnder systeem om die fossiele brandstoffen uit de grond te halen en te verkopen. Dreigen met geweld naar de mensen die dit uitvoeren, werkt hierbij ook averechts. Je hebt juist die bureaucratie ook nodig is voor de diefstal en corruptie rond al die contracten. Waar je dus naar kijkt is eigenlijk een apart staatsapparaat dat los van de quasi feodale structuur functioneert, maar wel verbonden is met deze structuur. Immers moet deze bureaucratie het meeste inhoudelijke werk ook opknappen.
Een heel ander element is het propageren van een nationale mythe van onterechte inferioriteit alsmede het ontzeggen van de "verdiende" positie door een combinatie van binnenlandse en buitenlandse actoren. Want het idee dat "Groot Rusland" is dit gewoon. Het is een mythe ontstaan en gepropageerd uit een tragische ineenstorting van het land waardoor gebieden die tot het "thuisland" behoorden, opeens buiten die grenzen vielen. En in die context maakt het als derde land ook niks uit wat je doet. Het zal altijd geïnterpreteerd worden als vijandig. Hoe verder je gaat, hoe groter die tegenreactie zal zijn. Er is ook geen plaats voor tegenspraak en tegenspraak of weerstand moet gestraft worden. En op een gegeven moment gaat dat ook gelden voor de gebieden die bij "Groot Rusland" dienen te horen.
In conclusie ben ik bang dat een godwin hier terecht en toepasselijk is...
Dit lijkt heel erg op Nazi-Duitsland en om eerlijk te zijn, kan ik ook niet zo snel een betere vergelijking bedenken. Want ook Nazi-Duitsland was kleptocratisch en intens corrupt, had een dergelijke quasi feodale structuur naast de reguliere bureaucratie, een nationale "slachtoffermythe" waar geen tegenspraak voor geduld werd, dit gedrag en uiteindelijk territoriale claims.
Het grootste verschil lijkt hier te zijn dat Duitsland beschikte over een exceptioneel kundig officierenkorps en een beduidend minder sterke overmacht tegen zich had tot 11 december 1941. Daar is hier geen sprake van. Rusland is geen economisch relatief sterke staat en inmiddels moeten er heel wat vragen gesteld bij de capaciteiten van de Russische strijdkrachten.
En als ik deze redenering doortrek, dan kom ik tot een conclusie die waarschijnlijk gedeeld zal worden in bepaalde regeringskringen. Namelijk Oekraïne helpen in wat we kunnen met moderne wapensystemen, humanitaire goederen, financieren alsmede het opvangen van de bevolking, maar we gaan hier niet militair ingrijpen omdat dit waarschijnlijk alleen maar voor meer escalatie zal zorgen. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kasparov die een duidelijk persoonlijk belang heeft bij het "redden" van zijn eigen thuisland en volk, geloof ik eigenlijk niet dat hier nog veel te redden is. Want veranderd er wel echt iets als Poetin nu dood zou vallen? Natuurlijk wil je geloven dat dit alles oplost, maar ik begin daar steeds meer aan te twijfelen.
Persoonlijk geloof ik ook niet dat Poetin zo een kernoorlog zal beginnen omdat dit ook het einde van hem en zijn regime zal betekenen, hoe die oorlog ook moge aflopen. Maar zeker weten doe ik dit niet. En ik besef me dat zelfs het gebruik van een "tactisch" kernwapen op een willekeurige Europese stad, waarschijnlijk al tot een veelvoud aan doden zal leiden dan wat er nu in Oekraïne gebeurd. Dat is een kille calculatie, maar zeer belangrijk om hier wel te maken.
Komt ook bij dat ik inmiddels niet zo zeker meer ben of Rusland dit nog kan winnen. De dynamiek van moderne oorlogvoering maakt het vervangen van materieel of getrainde soldaten gewoon een langdurig en kostbaar proces. Het kost allemaal veel tijd, geld en inspanning om te vervangen en dit Rusland kan dat gewoon niet. Oekraïne eigenlijk ook niet, maar die kunnen putten uit westerse leveranciers voor bewapening en lijken nu eenmaal mindere verliezen te lijden. Op een gegeven moment gaat Rusland dit niet meer vol kunnen houden. De hoop is dat dit moment eerder aanbreekt dan dat Oekraïne het niet meer vol kan houden. Want hoe minder territorium Oekraïne nu verliest, hoe beter. Ideaal gezien nemen ze alles inclusief de Krim weer in en worden dan lid van de NAVO terwijl de EU het land economisch begint op te bouwen voor lidmaatschap, maar ik betwijfel of dit ook een realistisch scenario is.
Wat ik vermoed is dat het land in een onzekere status achter zal blijven waar de Russen bepaalde gebieden controleren waar een actieve opstand bezig zal zijn. Het hele land innemen zie ik niet zo snel meer gebeuren met dit niveau aan verzet en dit Russische leger.
En ergens is dat ook een overwinning voor Rusland.
Want in voor 2014 werden er in Oekraïne, grote voorraden olie en gas gevonden. Voorraden die mits ontwikkeld, potentieel een groot deel van de Russische leveringen aan Europa hadden kunnen overnemen. Dat was tegen deze tijd al potentieel het einde van de Russische kleptocratie geweest. Zie bijvoorbeeld:
https://oilprice.com/Ener...d-Major-Gas-Interest.html
Maar zo lang als Oekraïne te maken heeft met Russische troepen op haar grondgebied, zal dit niet van de grond komen. En die kans lijkt toch al verkeken te zijn nu Europa ook onherroepelijk van de Russische fossiele brandstoffen af zal moeten en daarmee fossiele brandstoffen echt vaarwel zal moeten zeggen. Dat heeft inmiddels ook niks meer te maken met geopolitiek of een besef voor de potentieel beschaving beëindigende klimaatschade, maar puur economische redenen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.