De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.933 views

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:51
gorgi_19 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:52:
Hoe dan? Met vijf permanente leden in de veiligheidsraad, waarvan 1 veto'ed (Rusland) en 1 tegen is (China). De VN is niet alleen het 'westen', ook China en Rusland hebben nog een aantal vriendjes zitten wereldwijd.
Via een algemene vergadering, welke nu volgens mij ook al een paar dagen gaande is. Binnen de veiligheidsraad is er inderdaad veto, maar dat bestaat niet in een algemene vergadering.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:31
Die Wikipedia is volstrekt onbetrouwbaar door de vele recente edits.

[ Voor 69% gewijzigd door defiant op 02-03-2022 17:21 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:47
Redax schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Wat een primeur, wellicht de eerste trol op dit forum. :)
Ik zie dat verhaal nu pas. Ander raar puntje in dat verhaal. De betreffende auteur schrijft ook geen Oekraïne maar de Engelse vertaling. Doe je niet als Nederlander.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

TheBrut3 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Via een algemene vergadering, welke nu volgens mij ook al een paar dagen gaande is. Binnen de veiligheidsraad is er inderdaad veto, maar dat bestaat niet in een algemene vergadering.
Die resoluties zijn niet bindend.

Daarnaast de vraag: Wie gaat een eventuele resolutie afdwingen? Dan zal je de VS moeten hebben, welke al hebben aangegeven dat niet te doen en er ook geen support (26% wil een grote rol voor de VS) voor hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 02-03-2022 16:02 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
anon054630 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:53:
Paar bedenkingen nog:
-de Krim was destijds een kado van de Russen, maar teruggeëist omdat Ukraine de kant van het Westen koos.
Misschien niet netjes, maar ook niet heel gek gezien er haast uitsluitend Russen wonen.
Whut? Een soeverein land binnendringen om een deel van het land te claimen vind jij begrijpelijk? Het maakt niet uit hoe bepaalde gebieden zijn ontstaan, je behoort het internationale recht te respecteren!
-de Ukrainers zijn lang niet de lieverdjes die men denkt dat ze zijn omdat ze nu de underdog in deze oorlog zijn (geworden).
Bv Wikipedia: Alley of Angels
Dat is een fraai stukje whataboutisme...
Meer dan 7 jaar wordt vanuit Kiev de aanval ingezet op de Russen in het land, als je dit op lange termijn wil oplossen is de redenatie van Putin, moet je de oorzaak aanpakken en een duidelijke grens hebben. Ik vind dat geen kromme redenatie, maar het geweld is natuurlijk nooit goed te praten.

Ik geef weinig om Putin of de Russen maar ik laat emoties over deze oorlog voor mij niet de nuance wegnemen hoe het zover is gekomen.
7 jaar lang is juist het land van Oekraïne aangevallen, hebben ze niet het recht om hun landsgrenzen te verdedigen? De nuance die jij probeert te maken, is er niet ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

gekkie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Terug trekken, mea culpa, hervormingen gesteund door het westen.
Lijkt me een prima weg voor Rusland, helaas misschien ook nog wel voor Oligarchen FSB en consorten, voor Putin persoonlijk wellicht niet, al zijn daar ook nog wel mouwen aan te passen doorgaans.
Beste wat Rusland kan doen is Poetin onder de figuurlijke bus gooien, mea culpa en vervolgens de weg inzetten naar een 21e eeuws wirtschaftswunder.

Wikipedia: Wirtschaftswunder

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter: https://twitter.com/pmakela1/status/1499025322527838209]
Klik op de tweet om de sub-tweet met beelden te zien. Leger zou bij de Russische grens staan. Een van de vele signalen vandaag dat de Russische aanvallen op de grond worden afgeslagen.

De moordpartijen vanuit de lucht zijn een ander verhaal.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

martwoutnl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Ik zie dat verhaal nu pas. Ander raar puntje in dat verhaal. De betreffende auteur schrijft ook geen Oekraïne maar de Engelse vertaling. Doe je niet als Nederlander.
Hij/zij is een Belg ;)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
olafmol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Hahaha dit is zo doorzichtig een Russische info war medewerker. Het werkwoord “bekomen” is rechtstreeks uit het Duits gehaald, geen native speaker en dan ineens dit soort berichten op tweakers. Ik mag hopen dat we hier niet zo naïef zijn dat we hierin trappen. Doe eens even beter je best Russian Troll.
martwoutnl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Ja joh en dan ga je die gasten nog ff taalles geven ook. :X

Rus of niet, dont feed the trolls en doe gewoon een tr

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Oh ik dacht een nederlands sprekende Rus…

• Tristan
  • Laatst online: 23:39
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:42:
De beelden die rond gaan van de destructie in Mariupol, Borodyanka, Chernihiv en Kherson zijn werkelijk waar ongelooflijk. Grotendeels woonwijken, meerdere ziekenhuizen en scholen, die deels of compleet vernietigd zijn.

Er zijn wijken waar ze niet eens kunnen beginnen met zoeken en tellen van het aantal slachtoffers... :'(

15 uur constante bombardementen :(

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 06:48

Yucon

*broem*

dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Zeker, ik vind dat dit al veel te ver gaat en dat de NAVO Oekraïne moet bijstaan. Dat betekent alleen wel WW3 en dat betekent ook dat we allemaal een hoge prijs moeten betalen. Die betaal ik liever ook niet, maar je kan het in het westen niet met droge ogen over het belang van vrijheid en democratie hebben als er nog geen 2000 kilometer verderop hele woonwijken worden platgebombardeerd omdat Poetin die mensen geen keuze wil geven.

Het enige wat ik nu zie gebeuren is dat we het onvermijdelijke uitstellen.
Je ziet liever 10 km verderop hele steden in 1 flits in rook opgaan? Dat is namelijk mogelijk wel degelijk de afweging die je dan moet maken. Met dat in het achterhoofd kan ik met tegenzin toch wel met niet zo droge ogen leven. Gezien het totaalplaatje lijkt het morele argument me hier niet doorslaggevend.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:20
Tristan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Je gaat inderdaad toch bijna geloven dat het Kremlin niets geleerd heeft van de fouten van de Nazis of hoe de Amerikanen de afgelopen twee decennia oorlog hebben gevoerd. Die Poetin moet toch ondertussen alles en iedereen om zich heen kort en klein hebben geslagen.

Ik zat net het BBC breakfast interview met die ex US generaal te kijken en die staat ook met z’n ogen en oren te klapperen met wat hij ziet en hoort. Tactisch zakken de Russen gigantisch door het ijs. Onvoorstelbaar.

Je zou bijna geloven dat hun nucleaire dreiging ook een wassen neus is, omdat al het materiaal 50 jaar oud is en waarschijnlijk uit elkaar valt als je gegaan blaast.
Het is inderdaad bizar. Maar goed, dit is dan ook gok ik zo de best gedocumenteerde oorlog tot nu toe. Elke bom en bloeddruppel staat wel op camera en dan op het internet.

Wellicht werden er altijd al zoveel fouten gemaakt maar wisten we dat gewoon niet.

Wat wel duidelijk is dat veel militair op de grond ook niet echt duidelijk een vijand kan vinden (die is er ook niet), dat helpt ook niet echt. Dat zijn ook mensen met gevoelens en veel kunnen simpelweg niet zomaar wat mensen neerschieten die geen gevaar vormen.

Tot nu toe zie ik veel schade door bombs en weinig of matig door infrantrie of tanks etc.

Het gaat extreem bloedig worden zodra ze bij de hoofdstad aankomen en normale mensen gaan M-cocktails rond slingeren op militair spul.

Laat staan als de troepen vanuit het westen zullen aankomen om te helpen.

Vraag me meer af wat ze gaan doen zodra ze doorhebben dat dit niet te houden/winnen is, je kan geen 40+- miljoen mensen ad-hoc insluiten terwijl ze dat niet willen. Je zou een er een politie staat van moeten maken, maar met welke mensen?

De sancties zijn ook een oorlogsverklaring, niemand gaat meer zaken doen met Rusland zolang Putin aan de macht is. Ja China nog, maar succes daarmee.

Je zou kunnen zeggen dat Rusland gecanceld is, CEO Putin afgekeurd. Alleen kan/wil hij geen ontslag nemen, dat gaat met de dood van hemzelf of het einde van Rusland.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
downtime schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Wat voor nuance is dat? Als Rusland het wou hadden ze Parijs allang plat kunnen bombarderen. Maar wat wil je ermee zeggen?
Nou, dat ze nog een beetje mededogen voor de bevolking hebben. Grozny is toentertijd met de grond gelijk gemaakt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:00:
[Twitter]
Klik op de tweet om de sub-tweet met beelden te zien. Leger zou bij de Russische grens staan. Een van de vele signalen vandaag dat de Russische aanvallen op de grond worden afgeslagen.

Het is te hopen dat dat spul allemaal in beslag genomen (en gebruikt!) gaat worden door het leger van UR

Vaak bu'j te bang!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sorry, maar dit is letterlijk de Russische propaganda :P

De Krim was een 'kado', maar volgens die redenatie was de hele Oekraïne een 'kado'. Het komt allemaal uit het groot-Russische keizerrijk welke na de revolutie is opgedeeld en daarna zij de grenzen in de USSR nog vaak herzien.

En er is helemaal geen 'aanval op de Russen in het land'. De meeste Russische Oekraïeners in Oekraïne wonen daar gewoon vreedzaam, niets aan de hand (en velen strijden nu tegen de Russen notabene). Het is zelfs niet zeker of een meerderheid van de Krim of de Donbass toendertijd wel bij Rusland wil horen. Al zal dat nu wel anders zijn, gezien de Russische repressie en propaganda.

Dat Russen onderdrukt zouden worden, etc is puur een smoesje uit de koker van Poetin om zijn draaiboek voor groot-Rusland te kunnen uitvoeren.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 02-03-2022 17:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Beste wat Rusland kan doen is Poetin onder de figuurlijke bus gooien, mea culpa en vervolgens de weg inzetten naar een 21e eeuws wirtschaftswunder.

Wikipedia: Wirtschaftswunder
Alleen zal alleen Poetin vermoedelijk niet genoeg zijn om zo'n weg te kunnen bewandelen.
Maar voor Rusland (en de wereld) zou dat denk ik het beste zijn ja.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

prodesk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
[...]
Nou, dat ze nog een beetje mededogen voor de bevolking hebben. Grozny is toentertijd met de grond gelijk gemaakt.
Ze waren toch op een vredesmissie? Volgens mij moet je dan juist de harten van de bevolking winnen... /s

Vaak bu'j te bang!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Herman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Whut? Een soeverein land binnendringen om een deel van het land te claimen vind jij begrijpelijk? Het maakt niet uit hoe bepaalde gebieden zijn ontstaan, je behoort het internationale recht te respecteren!

[...]

Dat is een fraai stukje whataboutisme...

[...]

7 jaar lang is juist het land van Oekraïne aangevallen, hebben ze niet het recht om hun landsgrenzen te verdedigen. De nuance die jij probeert te maken, is er niet ;)
*knip* onderbouw je post met betrouwbare bronnen, "er waren verdragen" zegt niets zonder bronnen.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 02-03-2022 17:28 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Onlangs was er nog de discussie of dat luchtalarm niet helemaal afgeschaft moest gaan worden. Die discussie is hopelijk nu voorbij.
Ik zat daar vandeweek over na te denken. Zou werkelijk niet weten wat ik zou moeten doen als het luchtalarm af gaat. Zeker niet in deze situatie.

Schuilkelders hebben we niet hier in de buurt. Ik kan de auto in stappen en gaan scheuren, maar ik kan nergens heen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:31
De discussie is volstrekt biased. Er wordt een land aangevallen en burgers uitgemoord. Een unbiased of neutraal standpunt is onverdedigbaar in deze. Terecht een biased discussie hier. Hoeven we niet over na te denken.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 02-03-2022 19:01 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Ik zat daar vandeweek over na te denken. Zou werkelijk niet weten wat ik zou moeten doen als het luchtalarm af gaat. Zeker niet in deze situatie.

Schuilkelders hebben we niet hier in de buurt. Ik kan de auto in stappen en gaan scheuren, maar ik kan nergens heen.
Ramen en deuren sluiten, radio of tv aan. O-)

• anandus
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Ze waren toch op een vredesmissie? Volgens mij moet je dan juist de harten van de bevolking winnen... /s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJQnmx_hI3U11heo1sISu73KY8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wmUVbXMaQSxoAL3W9RuDmDl4.jpg?f=user_large

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
-tom-562 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Het is te hopen dat dat spul allemaal in beslag genomen (en gebruikt!) gaat worden door het leger van UR
Dat gebeurt zeker. Een van de vele voorbeelden:

De блатs en хуйs vliegen je om de oren :P

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

[...]

Ik woon hier niet heel ver van een chemische fabriek, en het luchtalarm is al eens aangezet vanwege een lek.
Zeer nuttig wat mij betreft, want het is veel alarmerend dan een SMS'je/popup die je niet eens hoort.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 15:57
[...]

Gelukkig hebben we er een protocol voor.
Link

Ga naar binnen, sluit ramen en deuren, en wacht op instructies via radio / tv.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Ik woon hier niet heel ver van een chemische fabriek, en het luchtalarm is al eens aangezet vanwege een lek.
Zeer nuttig wat mij betreft, want het is veel alarmerend dan een SMS'je/popup die je niet eens hoort.
Daarom zeg ik ook, in deze situatie.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nat-Water schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Gelukkig hebben we er een protocol voor.
Link

Ga naar binnen, sluit ramen en deuren, en wacht op instructies via radio / tv.
Ja, das nuttig als er een nuke onderweg is.

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
Hier mag je best wel wat bronnen bij geven. Zo'n uitspraak vraagt om onderbouwing ;)
*knip*
Nuance kun je niet bereiken door telkens maar iets te roepen. Wanneer je je stellingen kunt onderbouwen, denk ik dat men veel vatbaarder is voor je 'nuance' :)

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 02-03-2022 17:27 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
[...]

De polder in en een "foxhole" graven is het beste wat ik kan bedenken.

Misschien een diepe ondergrondse garage in?

Edit: blijkbaar bedoelde je in geval van een nuke... Ik denk zo snel mogelijk de grotten in Limburg bereiken

[ Voor 13% gewijzigd door Eli3l op 02-03-2022 16:09 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Nee, in je auto stappen wel :')

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smultie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Nee, in je auto stappen wel :')
Nee ook niet. Dat was m'n punt ook. Hoeveel zin heeft dat hele luchtalarm dan nog.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
[...]

Dan is er sowieso niet zoveel meer nuttig. Zeker als het luchtalarm afgaat kan je weinig.

Niet naar de explosie kijken (verblindend), wegblijven bij ramen (meeste mensen raken gewond door glas omdat ze naar de explosie kijken en de schokgolf vergeten) en duimen.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Yucon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Je ziet liever 10 km verderop hele steden in 1 flits in rook opgaan? Dat is namelijk mogelijk wel degelijk de afweging die je dan moet maken. Met dat in het achterhoofd kan ik met tegenzin toch wel met niet zo droge ogen leven. Gezien het totaalplaatje lijkt het morele argument me hier niet doorslaggevend.
Dan zitten we al meteen in het scenario van MAD. Maar goed, nu op live televisie eerst heel Oekraïne opofferen, dan een paar jaar wachten totdat Poetin een NAVO staat aanvalt en vervolgens alsnog die stad 10km verderop in een flits zien verdwijnen, is dat een beter scenario?

Overigens is het daarom maar goed dat er diplomaten en mensen met engelengeduld op deze situatie zitten. Ik zou het niet kunnen en al vrij snel "let's get it over with" denken (en dat is in dit verhaal geen goede manier van handelen).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 15:57
[...]

Nouja, klakkeloos dingen doen zonder dat je weet wat er aan de hand is lijkt me nog minder handig. Er is een reden dat er een protocol is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:06
Stylze schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Ja de UN zou wel een vergadering hebben met stemmen vandaag volgens mij he wat de russen niet zouden kunnen blocken? Weinig over gehoord meer sinds maandag alleen
Ja, die vergadering is deze. Aangezien ik geen deel 6 zie, denk ik dat deze sessie niet eindigt met "Tijdens de volgende sessie hoort u de overgebleven sprekers".

Hopelijk krijgen we aan het einde te horen namens de VN: "Foei Rusland, wij raden aan dat je stopt"

• Tristan
  • Laatst online: 23:39
[...]

Zoals eerder aangehaald in dit topic hebben nucleaire bunkers ook weinig zin als je dan 140 jaar in een bunker moet leven.

Wat ik mij wel afvraag, we kunnen met z’n allen naar binnen en de ramen dichtdoen, maar als er hier 15 uur lang non stop gebombardeerd wordt ben je ook niet veilig binnen.

Naar de metro tunnels dan maar?

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Net gesproken met mijn collega in Rusland.

Betalingsverkeer ligt plat maar men is bezig andere routes op te zetten. Alles gaat via het Oosten lopen, UAE en India. Hij krijgt betaald in Yen en hij is blij dat de waarde in Roebels iedere dag stijgt.

De grote Oliemaatschappij vertrekken abrupt. Fabrieken worden momenteel stilgelegd en de contracten met onderaannemers opgezegd. Expats vertrekken uit het land. Het is de verwachting dat China deze gaat overnemen. Europa / Amerika zal de komende jaren minder aanwezig zijn daar. Toevallig zou zijn volgende telefoon een Samsung worden dus van het Apple boycot heeft hij geen last.

[ Voor 24% gewijzigd door Coldcat op 02-03-2022 16:13 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
kx22 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ja als ze willen hadden ze ook al alle kernkoppen geactiveerd en afgevuurd.....
Maar ze zijn nu aardig overal aan het bombarderen.
Ze zijn wel eens harder te keer gegaan, dat geldt ook voor de VS en de NAVO, inclusief Nederland. Het is oorlog maar ze zijn veel terughoudender dan we lijken te willen erkennen. Het blijft even goed triest dat het zo ver heeft moeten komen maar het is tot nog toe geen Grozny, Aleppo, Raqqa of Mosul, en ook niet een beetje. De bevolking is niet bang voor de Russen en dat is niet omdat ze zoveel dapperder zijn dan de inwoners in de platgebombardeerde steden in het Midden Oosten, maar vooral omdat ze weten dat de Russische soldaten niet snel op ze zullen schieten. Iets dat niet zonder risico is voor de Russen.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Coldcat schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:11:

Betalingsverkeer ligt plat maar men is bezig andere routes op te zetten. Alles gaat via het Oosten lopen, UAE en India.

De grote Oliemaatschappij vertrekken abrupt. Fabrieken worden momenteel stilgelegd en de contracten met onderaannemers opgezegd. Expats vertrekken uit het land. Het is de verwachting dat China deze gaat overnemen.
De ironie, Oekraïne invallen om het kaal te vreten en vervolgens zelf kaalgevreten worden door de Chinezen. Het kan verkeren.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34

Betalingsverkeer ligt plat maar men is bezig andere routes op te zetten. Alles gaat via het Oosten lopen, UAE en India.

De grote Oliemaatschappij vertrekken abrupt. Fabrieken worden momenteel stilgelegd en de contracten met onderaannemers opgezegd. Expats vertrekken uit het land. Het is de verwachting dat China deze gaat overnemen.
China, de lachende derde
Ik hoop dat er na dit alles toch wat belangrijke lessen zullen getrokken worden.
We hebben ons in slaap laten wiegen en zijn veel te afhankelijk geworden

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:13:
[...]

De ironie, Oekraïne invallen om het kaal te vreten en vervolgens zelf kaalgevreten worden door de Chinezen. Het kan verkeren.
De bedrijven als Shell / BP / Exxon vertrekken :) Dit nemen de Chinezen natuurlijk slim over. Daar zijn ze ook niet vies in dit soort business.

Hij zegt, jullie laten ons achter met de waardevolle bezittingen. Gazprom is maar fictief geld op de beurs. De waarde van gas zit in de grond en in de infrastructuur. Dat blijft in Rusland.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 14:05
sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Ze zijn wel eens harder te keer gegaan, dat geldt ook voor de VS en de NAVO, inclusief Nederland. Het is oorlog maar ze zijn veel terughoudender dan we lijken te willen erkennen. Het blijft even goed triest dat het zo ver heeft moeten komen maar het is tot nog toe geen Grozny, Aleppo, Raqqa of Mosul, en ook niet een beetje. De bevolking is niet bang voor de Russen en dat is niet omdat ze zoveel dapperder zijn dan de inwoners in de platgebombardeerde steden in het Midden Oosten, maar vooral omdat ze weten dat de Russische soldaten niet snel op ze zullen schieten. Iets dat niet zonder risico is voor de Russen.
Misschien toch even het nieuws over Marienpol checken...? Lijkt een behoorlijk slachting daar te zijn na 15 uur artillerie bombardementen.
Als ze het daar doen, is het duidelijk een voorproefje wat de rest van de steden in Oekraine te wachten staat.

On that note, is dat konvooi boven Kiev nou al aangevallen/vernietigd?

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:47
Ik lees net via https://www.autoweek.nl/a...tie-voor-onbepaalde-tijd/ dat Nedcar Born tot nader orde stillegt. Reden is dat BMW zijn kabelbomen in West-Oekraïne laat maken en dat lukt nu niet. Ook andere BMW-fabrieken liggen stil. Ik zag geen topic over economische gevolgen dus bij deze.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:20
Dat mag niet, 40 miljoen mensen uitmoorden is genocide en dan mogen we legaal oorlog verklaren. Als ook maar 1% het erop gaat lijken dat dit gebeurt reken maar erop dat direct alles naar de klote gaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 06:48

Yucon

*broem*

dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Dan zitten we al meteen in het scenario van MAD. Maar goed, nu op live televisie eerst heel Oekraïne opofferen, dan een paar jaar wachten totdat Poetin een NAVO staat aanvalt en vervolgens alsnog die stad 10km verderop in een flits zien verdwijnen, is dat een beter scenario?

Overigens is het daarom maar goed dat er diplomaten en mensen met engelengeduld op deze situatie zitten. Ik zou het niet kunnen en al vrij snel "let's get it over with" denken (en dat is in dit verhaal geen goede manier van handelen).
Precies. En daar koopt zelfs Oekraine ook niets voor. Het is geen wetmatigheid dat er een NAVO staat aangevallen wordt en zeker als hij compleet klem zit in Oekraine gaat hij dat niet doen. Het is voor iedereen, zelfs voor Oekraine, nu het beste dat hij ondanks alle gruwelijkheden en terreur het gewoon vreselijk zwaar krijgt daar. De catch22 is dat proberen te voorkomen dat burgerslachtoffers vallen een goede kans op heel veel meer burgerslachtoffers oplevert. Het is een illusie dat wij als het westen het altijd in de hand hebben om leed te voorkomen.

Wat niet wil zeggen dat we op onze rug moeten gaan liggen. In dat opzicht lijkt de huidige aanpak precies de goede balans.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-11 10:48
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:48:
[...]

"Wij" gaan niet ingrijpen. Al moord Poetin alle Oekraïners uit en verkrachten zijn soldaten alles wat los en vast zit (welke volgorde dan ook), de NAVO gaat niet ingrijpen. Want Oekraïne is geen NAVO lid. Sancties en wat materieel die kant op is het maximale.

Vanuit de VN veiligheidsraad gaat er ook geen NAVO missie gesteund worden zoals in Libië, want raad eens, Rusland kan dat vetoén.

Als de Oekraieners dit niet winnen of de Russen trekken zich niet terug, dan gaan we gewoon toekijken hoe ze allemaal onderdrukt en afgemaakt worden. Om vervolgens over een paar jaar alsnog zaken met de Russen te doen. Best fucked up als je daar over nadenkt.
Is dat zo, ben je helderziend?

Wanneer een humanitaire ramp zich voordoet zijn landen veel sneller geneigd in te grijpen ook als is het geen NAVO lid. En laten we eerlijk zijn het begint nu wel echt op een humanitaire ramp te lijken. De enige reden dat landen zich niet willen inmengen is om te voorkomen dat er een kernoorlog gaat plaatsvinden. Maar gaan we met zijn allen kijken hoe honderd duizenden vermoord worden door Rusland?
Om eerlijk te zijn heb ik persoonlijk liever dat we toch militair gaan helpen, ook met de kans op een kernoorlog. Want laten we eerlijk zijn als ze dit met Oekraïne doen gaan ze uiteindelijk ook verder.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 11:06
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Dit zal feitelijk zijn wat dan op de loer ligt. Een beetje wat China ook in Afrika doet en wat de Europese landen en multinationals zoals Shell daarvoor hebben gedaan. It's a dog eat dog world out there...

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
gorgi_19 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Die resoluties zijn niet bindend.

Daarnaast de vraag: Wie gaat een eventuele resolutie afdwingen? Dan zal je de VS moeten hebben, welke al hebben aangegeven dat niet te doen en er ook geen support (26% wil een grote rol voor de VS) voor hebben.
Dus onderstaande zegt eigenlijk dat veto voor Rusland niets waard als er verder unaniem de andere kant op gestemd wordt?
As a way to address deadlock in the Security Council caused by the veto of one or more of the permanent five (P5) members of the Security Council, the General Assembly passed Resolution 377, the "Uniting for Peace" resolution at the urging of the United States. UNGA Resolution 377 states that when the Security Council, because of a lack of unanimity among its P5 members, fails to act as required to maintain international peace and security, the General Assembly shall consider the matter immediately and may issue appropriate recommendations to UN members for collective measures, including the use of armed force when necessary, in order to maintain or to restore international peace and security. Envisioning the need for prompt action, Resolution 377 also created the "Emergency Special Session" (ESS) mechanism. The Uniting for Peace approach to quashing international conflicts and crises has been used by the General Assembly several times, including to address conflict in Korea in 1951, in the Middle East in 1956, and more recently.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Coldcat schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:15:
[...]

De bedrijven als Shell / BP / Exxon vertrekken :) Dit nemen de Chinezen natuurlijk slim over. Daar zijn ze ook niet vies in dit soort business.

Hij zegt, jullie laten ons achter met de waardevolle bezittingen. Gazprom is maar fictief geld op de beurs. De waarde van gas zit in de grond en in de infrastructuur. Dat blijft in Rusland.
Ja er blijven dan wel degelijk assets achter in Rusland, waarvan sommige ook best wel met significante waarde.

China doet alleen wat goed is voor China, die laten zich niet weerhouden door moraliteit. Een paar oligarchen kunnen hier van profiteren, maar de "gewone Rus" schiet er niks mee op als die ruimte door China wordt ingenomen, sterker nog, die zie ik er (nog verder) op achteruit gaan.

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:20
RubenSaurus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Welke metro tunnels? Alleen Amsterdam en Rotterdam hebben die :P
Daarnaast, hoe diep liggen die?

In Kyiv en Kharkiv is er rekening mee gehouden om die metro stations als bunker te kunnen gebruiken in het geval van een oorlog... hebben die Sovjets destijds best over nagedacht.

• sampoo
  • Niet online

Betalingsverkeer ligt plat maar men is bezig andere routes op te zetten. Alles gaat via het Oosten lopen, UAE en India. Hij krijgt betaald in Yen en hij is blij dat de waarde in Roebels iedere dag stijgt.

De grote Oliemaatschappij vertrekken abrupt. Fabrieken worden momenteel stilgelegd en de contracten met onderaannemers opgezegd. Expats vertrekken uit het land. Het is de verwachting dat China deze gaat overnemen. Europa / Amerika zal de komende jaren minder aanwezig zijn daar. Toevallig zou zijn volgende telefoon een Samsung worden dus van het Apple boycot heeft hij geen last.
Ik denk dat deze harde sancties het Westen nog kunnen gaan opbreken en dat China daarvan profiteert. De bereidheid om Rusland te sanctioneren leeft nauwelijks buiten het Westen. Velen keuren de Russische inval wel af maar sancties gaat hen te ver. Het is tot dusver alleen Z.Korea, Japan, Singapore en Taiwan. Nou zouden er best nog landen bij kunnen komen maar ik vermoed dat het vooral om kleine landen zal gaat zonder al te veel economische of diplomatieke banden met Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgjpuHz2vg_Fs8D2F5VItEIrl5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRyMGhB3Vid7odSmGL40KZk7.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze harde sancties het Westen nog kunnen gaan opbreken en dat China daarvan profiteert. De bereidheid om Rusland te sanctioneren leeft nauwelijks buiten het Westen. Velen keuren de Russische inval wel af maar sancties gaat hen te ver. Het is tot dusver alleen Z.Korea, Japan, Singapore en Taiwan. Nou zouden er best nog landen bij kunnen komen maar ik vermoed dat het vooral om kleine landen zal gaat zonder al te veel economische of diplomatieke banden met Rusland.

[Afbeelding]
China heeft natuurlijk wel afzetmarkt nodig, in die zin waren we al veel te afhankelijk.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
voor 95% geldt de volgende legenda: rood is economie, grijs is armoede/irrelevant.

• Limbeckx
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:21:
[...]

China heeft natuurlijk wel afzetmarkt nodig, in die zin waren we al veel te afhankelijk.
Dit maakt China ontzettend de lachende derde. Goedkoop graan en olie uit Rusland. Een afhankelijk Rusland die je makkelijker je eigen richting op kunt bewegen en zelf minder afhankelijk van het westen doordat je alleen recht hebt uit de resources uit Rusland. Putin heeft zichzelf in de schoot van China geworden maar doordat deze richting het tegenovergestelde is van wat het Westen uiteindelijk willen, denk ik dat men met man en macht in Europa gaat zoeken naar oplossingen...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:46

Fiber

Beaches are for storming.

Kijk, hier wordt ik nou weer een beetje blij van, al is het maar een druppel in een grote emmer:
Svitolina wint eerste 3.000 euro voor Oekraïense leger, ten koste van Russin

Svitolina verslaat Russin Potapova en verdient 3.000 euro voor leger Oekraïne

Gehuld in het geel en blauw van haar thuisland Oekraïne is Elina Svitolina in Monterrey teruggekeerd op de tennisbaan. In de eerste ronde van het plaatselijke WTA-toernooi maakte ze korte metten met de Russische Anastasia Potapova. Na afloop poseerde ze met haar rechterhand op het hart. "Op de missie", schreef ze erbij.

Svitolina wilde aanvankelijk helemaal niet in actie komen tegen speelsters uit Rusland en Belarus, omdat de tennisfederatie in haar ogen te lang wachtte met een standpunt wat betreft de oorlog in Oekraïne. Dat kwam er dinsdag alsnog, waarna ze toch besloot de baan op te gaan. Slechts drie games werden Potapova gegund, die nu onder een neutrale vlag actie kwam: 6-2, 6-1.

"Ik ben in een erg verdrietige bui, maar ik ben blij dat ik hier tennis", zei Svitolina, die zichtbaar moeite had haar emoties te onderdrukken. "Ik was gefocust. Vanaf het begin was het belangrijk om klaar te zijn voor alles wat op mijn pad komt."

Haar prijzengeld gaat zoals ze eerder al had aangekondigd naar het Oekraïnse leger, wat voor deze partij neerkomt op 3.000 euro. Voor de winnares van het toernooi ligt ruim het tienvoudige klaar.

De 27-jarige Svitolina, die meerdere malen benadrukte haar Russische opponenten niets te verwijten mits ze zich uitspreken tegen de oorlog, won het toernooi twee jaar geleden. De voormalige nummer drie van de wereld is deze week als eerste geplaatst in Mexico.
https://nos.nl/collectie/...eger-ten-koste-van-russin

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

RubenSaurus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Welke metro tunnels? Alleen Amsterdam en Rotterdam hebben die :P
Ik woon op 500 meter van een metrotunnel, maar ik woon ook op 10 minuten metrotijd van Rotterdam Centrum en ik kan de schoorstenen van de Europoort zien als ik hier de straat uit loop... Ik denk dat die metrotunnel niet echt gaat helpen hier ;)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:21
anandus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Sorry, maar dit is letterlijk de Russische propaganda :P

De Krim was een 'kado', maar volgens die redenatie was de hele Oekraïne een 'kado'. Het komt allemaal uit het groot-Russische keizerrijk welke na de revolutie is opgedeeld en daarna zij de grenzen in de USSR nog vaak herzien.

En er is helemaal geen 'aanval op de Russen in het land'. De meeste Russische Oekraïeners in Oekraïne wonen daar gewoon vreedzaam, niets aan de hand (en velen strijden nu tegen de Russen notabene). Het is zelfs niet zeker of een meerderheid van de Krim of de Donbass toendertijd wel bij Rusland wil horen. Al zal dat nu wel anders zijn, gezien de Russische repressie en propaganda.

Dat Russen onderdrukt zouden worden, etc is puur een smoesje uit de koker van Poetin om zijn draaiboek voor groot-Rusland te kunnen uitvoeren.
De Krim werd op zijn minst verwaarloosd door Ukraine.

Collega van mij heeft familie op de Krim en gaat er ieder jaar heen op vakantie.

Iedereen die daar woont vond de overname door Rusland wel prima eigenlijk.

Eindelijk geld geïnvesteerd in wegen, OV en pensioenen.

Dat wil niet zeggen dat ze onderdrukt werden, dat is inderdaad zwaar overdreven.

• bulle bas
  • Niet online
Limbeckx schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Dit maakt China ontzettend de lachende derde. Goedkoop graan en olie uit Rusland. Een afhankelijk Rusland die je makkelijker je eigen richting op kunt bewegen en zelf minder afhankelijk van het westen doordat je alleen recht hebt uit de resources uit Rusland. Putin heeft zichzelf in de schoot van China geworden maar doordat deze richting het tegenovergestelde is van wat het Westen uiteindelijk willen, denk ik dat men met man en macht in Europa gaat zoeken naar oplossingen...
China moet niet te hard lachen. De les is nu toch wel dat met non-democratie het kwaad kersen eten is. Als wij ons gaan ontkoppelen van China en een handelsblok vormen van de vrije wereld zal je zien dat die dictaturen het nog kwaad gaan krijgen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
marshallq schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:37:
Het weer slaat om en er is nu hevige sneeuwval verwacht - hopelijk helpt dat de verdedigers.

https://edition.cnn.com/e...9d5907bdb1b5eaa5f54760734
Of juist niet.

Sneeuw / het weer heeft wel vaker een beslissende rol gespeeld in deze regio.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:50
Zijn er nog digitale nieuwtjes? Heeft Anonymous nog iets gedaan vandaag? :)

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:15:
[...]

China, de lachende derde
Ik hoop dat er na dit alles toch wat belangrijke lessen zullen getrokken worden.
We hebben ons in slaap laten wiegen en zijn veel te afhankelijk geworden
Die lachen sowieso flink.
Op Al Jazeera komt zo nu en dan even India ter sprake. Bondgenoot van Rusland. Maar hebben zo hun conflicten met China (en Pakistan). Die zijn nu bang dat China Rusland gaat dwingen partij te kiezen.
Die zitten ook in de tang nu.

• TheBrut3
Kol Nedra schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:19:
is Groningen/Friesland misschien veilig? ik bedoel als er nukes gaan vallen is Rotterdam/DenHaag/Schiphol de eerste keuzes lijkt mij. en Brussel, ook vlakbij...
1x raden, ik geef een hint: Wikipedia: Vliegbasis Leeuwarden

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 00:10
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Daarnaast, hoe diep liggen die?

In Kyiv en Kharkiv is er rekening mee gehouden om die metro stations als bunker te kunnen gebruiken in het geval van een oorlog... hebben die Sovjets destijds best over nagedacht.
Ah dat verklaart een hoop. Ik ben wel eens in Moskou geweest en verbaasde me er toen over dat die metro zo diep lag. Minuten met de roltrap naar beneden. Nu snap ik waarom :o

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Waah schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Dan is er sowieso niet zoveel meer nuttig. Zeker als het luchtalarm afgaat kan je weinig.

Niet naar de explosie kijken (verblindend), wegblijven bij ramen (meeste mensen raken gewond door glas omdat ze naar de explosie kijken en de schokgolf vergeten) en duimen.
En proberen te schuilen op een plek met zo min mogelijk ramen/deuren en zo dik mogelijke muren, liefst beton of ondergronds.

Het is dat mijn berging helaas enkelglas ruiten over de gehele breedte heeft en dat er allerlei verwarmingsleidingen lopen, want kwa locatie is het verder waarschijnlijk geen slechte keus. Nou ja, dan maar de badkamer. :/

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:23:
[...]

voor 95% geldt de volgende legenda: rood is economie, grijs is armoede/irrelevant.
Mwah, irrelevant zou ik niet willen zeggen. Zitten landen bij waar Rusland prima naar kan exporteren. India en Afrika in het geheel, bijvoorbeeld. Ik mis Israël ook in dit geheel, en bepaalde rijke Arabische landen doen ook niets.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Limbeckx
bulle bas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:26:
[...]

China moet niet te hard lachen. De les is nu toch wel dat met non-democratie het kwaad kersen eten is. Als wij ons gaan ontkoppelen van China en een handelsblok vormen van de vrije wereld zal je zien dat die dictaturen het nog kwaad gaan krijgen.
Dit is wel idilisch gedacht wat mij betreft. We hebben net met z'n allen drie weken naar een propagandaschow gekeken van een land meer dan een miljard inwoners en meer dan een miljoen mensen in concentratie kampen. Er was de inval en een potentiële volledige inname van een soeverein land nodig om ons eengezind te krijgen (het was afsnoepen van land werd nog zonder veel problemen genuttigd in het westen). Dus laten we onszelf niet te hard op de borst kloppen.

Laten we ook daarnaast eens naar onszelf kijken. Het feit dat wij als het westen Irak en Afghanistan zijn binnen gevallen en als failed state hebben achter gelaten verdient geenzins een schoonheidsprijs.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:00:
[Twitter]

De foto van die GRADs is iig oud, dus heb ook twijfels bij de rest (helaas)

Dat betekent, stam + t .

• sampoo
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:15:
[...]

Misschien toch even het nieuws over Marienpol checken...? Lijkt een behoorlijk slachting daar te zijn na 15 uur artillerie bombardementen.
Als ze het daar doen, is het duidelijk een voorproefje wat de rest van de steden in Oekraine te wachten staat.
De kuststeden innemen daar zullen de Russen volledig voor gaan, ik denk niet dat elke stad in Oekraïne die behandeling krijgt. Kiev willen ze omsingelen maar liever niet aanvallen, de hoop bij ze is dat Zelensky dan al wil onderhandelen.

Ik herinner je verder even aan deze drone-beelden van Mosul.
On that note, is dat konvooi boven Kiev nou al aangevallen/vernietigd?
Ik denk dat de konvooi goed verdedigt wordt, maar er is ook een groot risico als ze echt proberen om dat konvooi te vernietigen. Als ze daarin slagen dan schaalt Rusland nog verder op. Ze hebben bij lange na nog niet het achterste van hun tong laten zien. Alleen kunnen ze niet harder optreden omdat de publieke opinie in Rusland zelf dat nu nog niet toelaat. Maar als ze kunnen laten zien dat Oekraïne enorm agressief is en er vele Russische soldaten begraven moeten worden dan verandert dat de zaak.

Dat weet het Oekraïense leger denk ik ook, dus zullen ze het bij kleine operaties houden die relatief weinig slachtoffers en schade maakt op dat enorme konvooi maar wel enorm vertragend kan werken.

• bulle bas
  • Niet online
Limbeckx schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Dit is wel idilisch gedacht wat mij betreft. We hebben net met z'n allen drie weken naar een propagandaschow gekeken van een land meer dan een miljard inwoners en meer dan een miljoen mensen in concentratie kampen. Er was de inval en een potentiële volledige inname van een soeverein land nodig om ons eengezind te krijgen (het was afsnoepen van land werd nog zonder veel problemen genuttigd in het westen). Dus laten we onszelf niet te hard op de borst kloppen.
Wat was ook al weer de volgorde? Eerst de spelen, dan inval, dan wakker worden.
Op de borst kloppen -- waar gebeurt dat dan?
Laten we ook daarnaast eens naar onszelf kijken. Het feit dat wij als het westen Irak en Afghanistan zijn binnen gevallen en als failed state hebben achter gelaten verdient geenzins een schoonheidsprijs.
Whatabouttism heeft niets te maken met mijn boodschap.

• Limbeckx
bulle bas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Wat was ook al weer de volgorde? Eerst de spelen, dan inval, dan wakker worden.
Op de borst kloppen -- waar gebeurt dat dan?

[...]

Whatabouttism heeft niets te maken met mijn boodschap.
Is wel makkelijk he, whataboutism lijkt wel de nieuwe Godwin.

Maar ik wil wel een naunce maken: ik snap heel goed dat dit minder relevant voelt terwijl we ons op dit moment direct bedreigd voelen in Europa. I get that...

[ Voor 17% gewijzigd door Limbeckx op 02-03-2022 16:39 ]

• hoevenpe
  • Laatst online: 19:32
Blijkbaar had men toch een 'plan', op 18 januari goedgekeurd door Moskou:
(klik voor de buitgemaakte documenten)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
[...]

[Afbeelding]
De landen met een boycot zijn wel de landen met de dikste portemonnees. En die landen leeft ook onder de bevolking minder sympathie voor de Russische 'vredesmissie'. Gok dat Rusland wel wat minder Stolichnaya afzet in de Westerse wereld.

• Groentjuh
Nu aan het woord hier (bij de VN): Belarus.

Zij zijn tegen...

[ Voor 41% gewijzigd door Groentjuh op 02-03-2022 16:44 ]

• Player1S
  • Laatst online: 21:21

Player1S

Probably out in the dark

hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:36:
[Embed](klik voor de buitgemaakte documenten)
Dan liggen ze flink achter op schema als ze het binnen 15 dagen wouden doen

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• TheBrut3
De VN bijdrage van Wit-Rusland is ook weer misselijkmakend. Ze kopiëren precies dezelfde propaganda als Rusland.
Iedereen is schuldig aan wat er nu in Oekraine gebeurd, mensen zijn vermoord in Donetsk en Luhansk, bla bla bla...

• oldgrumpy
TheBrut3 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:43:
De VN bijdrage van Wit-Rusland is ook weer misselijkmakend. Ze kopiëren precies dezelfde propaganda als Rusland.
Iedereen is schuldig aan wat er nu in Oekraine gebeurd, mensen zijn vermoord in Donetsk en Luhansk, bla bla bla...
Nog even en Oekraine is Rusland binnengevallen ... 8)7

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mochten mensen het interessant vinden.. op deze sub-reddit wordt van alles gepost door lui die zich aan (willen) sluiten bij het Foreign Legion, alsmede nieuwsberichten hierover.
https://www.reddit.com/r/volunteersForUkraine/

Dat betekent, stam + t .

• oldgrumpy

• Fiber
  • Laatst online: 23:46

Fiber

Beaches are for storming.

oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Nog even en Oekraine is Rusland binnengevallen ... 8)7
Dat komt wellicht nog als ze de tegenaanval gaan inzetten. Kleine kans, maar ik blijf hopen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Groentjuh
Hoorde ik het nou goed dat Wit-Rusland klaagt volgens dat Polen etc geen mensen van Wit-Rusland en Rusland toelaat?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:18
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:36:
[Embed](klik voor de buitgemaakte documenten)
Dit gaat over iets met de Zwarte Zee... (Translate/Google lens)
Ook lekker dat precies de datum geblurred is en er later met pen overheen is geschreven.
99,9% fake ?!

• hoevenpe
Subtiele discussie tussen Russische en Oekraïnse troepen:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/ourworldwar/status/1498740921415909378?]Laat de bond tegen het vloeken het maar net horen...

• Groentjuh
Nu aan het woord bij de VN: de VS. (Voor de gene die even weggelopen zijn van Wit-Rusland.)

• Fly-guy
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:51:
[Embed]Laat de bond tegen het vloeken het maar net horen...
Oorlog is dus echt net een potje call of duty, inclusief het kinderlijke gescheld...

• marapuru
  • Laatst online: 22:30

marapuru

db.

Als er vanavond gesproken gaat worden dan vermoed ik dat het einde van het conflict nabij is.

Ik kan mij met de huidige situatie niet indenken dat Zelensky het nog lang gaat uithouden.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-59810707

• Limbeckx
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:51:
[Embed]Laat de bond tegen het vloeken het maar net horen...
Zo komt het wel heel dichtbij. Zo klinkt het ook altijd in m'n online Dota matches

• Eli3l

• Player1S
  • Laatst online: 21:21

Player1S

Probably out in the dark

marapuru schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:53:
Als er vanavond gesproken gaat worden dan vermoed ik dat het einde van het conflict nabij is.

Ik kan mij met de huidige situatie niet indenken dat Zelensky het nog lang gaat uithouden.

Ik lees dat Oekraïne instemt met nieuwe gesprekken. Dus zou dan ingaan op een verzoek?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• hoevenpe
Hoezo?

De Russen maken weinig voortgang meer, vrijwel alle troepen zijn ingezet en de bevoorrading is een drama. Het beruchte konvooi staat blijkbaar vast in de modder en wapens en vrijwilligers uit het westen stromen binnen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Volgens mij werk jij toch voor een Rus en heb je Indiase collega’s? Dat er betaald wordt in yen zegt genoeg in ieder geval hoe biased het verhaal al is.

Vanuit die delen van de wereld is er de afgelopen jaren veel anti-nato, anti-USA, anti-west propaganda opgezet, pak een willekeurig kanaal op YouTube erbij en je zal nu zien hoeveel pro-Russische berichten uit die landen komt, snap best dat ie niet gaat zeggen dat het helemaal uit de hand loopt….eerverlies is een groot goed, getuige mijn samenwerking met diverse behoorlijk grote partijen uit dat deel van de wereld.

Net zoals jij al eerder een verkeerd plaatje deelde over wanneer je Europa weg zal halen heb ik gewoon, met alle respect, ook moeite met je verhaaltje, met name het “toevallig Samsung”, wat irrelevant is.

Kort gezegd, Het komt nogal gekleurd bij je eruit

• gorgi_19
  • Laatst online: 20:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Beiden liggen ze onder druk en hebben ze weinig tijd meer.

Oekraine gaat steeds meer verliezen krijgen en Rusland gaat steeds rucksichloser te werk.

Rusland gaat steeds meer gevolgen voor de economie krijgen, en het Russische leger staat minder sterk dan verwacht.

Daarnaast: Ze moeten beiden praten, niet praten is voor de ander gelijk (richting bijvoorbeeld China) een teken een tegenstander te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 02-03-2022 16:59 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Eli3l

Weinig vertrouwen in het "onderhandelen" van de Russen, terwijl ze op het zelfde moment woonwijken plat leggen.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 15:37
Als Oekraïne zich overgeeft geeft dat Rusland rustig de tijd om het hele land in te nemen en groepen bij de volgende grens te zetten..

[ Voor 22% gewijzigd door talkatoo op 02-03-2022 16:59 ]

• marapuru
  • Laatst online: 22:30

marapuru

db.

Player1S schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Ik lees dat Oekraïne instemt met nieuwe gesprekken. Dus zou dan ingaan op een verzoek?
Met de huidige opmars en destructieve houding van Rusland kan ik mij niet indenken dat Zelensky nog lang verzet kan blijven bieden. Dat verzet kan alleen nog maar ondergronds verder gaan en dan ben je per definitie je 'status' kwijt en geef je je eigenlijk al gewonnen.

• oldgrumpy
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Hoezo?

De Russen maken weinig voortgang meer, vrijwel alle troepen zijn ingezet en de bevoorrading is een drama. Het beruchte konvooi staat blijkbaar vast in de modder en wapens en vrijwilligers uit het westen stromen binnen.
Daarenboven zijn de eisen van Poetin, die bekend zijn, totaal onaanvaardbaar

• Limbeckx
[...]

Hoezo?

Zelensky was de gene die zei dat hij pas weer ging praten als de bombardementen op steden zouden stoppen. Als hij nu toch wil praten, duidt dat er op dat ie een eigen voorwaarde loslaat. Waarom doet hij dat? Niet omdat de Russen zwak zijn toch?

• oldgrumpy
marapuru schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Met de huidige opmars en destructieve houding van Rusland kan ik mij niet indenken dat Zelensky nog lang verzet kan blijven bieden. Dat verzet kan alleen nog maar ondergronds verder gaan en dan ben je per definitie je 'status' kwijt en geef je je eigenlijk al gewonnen.
Het is niet dat Oekraine onder de voet gelopen wordt.
Die gesprekken gaan niks opleveren vermoed ik, zolang Poetin bij zijn eisen blijft

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
[...]

Hoezo?

Dit.
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:58:
[...]

En dit.

Ik verwacht eerder dat het over vluchtelingen en evt. humanitaire corridors gaat om de belegerde steden te ontruimen. Dat Oekraïne nu opeens de handdoek in de ring gooit zou me zeer verbazen.

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 02-03-2022 17:02 ]

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:58:
Zou me niet verbazen als Poetin snel de landbrug naar De Krim wil veiligstellen en het daar voorlopig bij laat. Mariupol moet vallen, dan heeft hij een deel van z'n doelen bereikt.

Pagina: 1 ... 90 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid