"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Dat is absoluut waar. Maar zoals het in een democratisch land voor iemand die begin 20 is al moeilijk kan zijn om zichzelf op kantoor te onttrekken aan een scheve machtsverhouding, die ook deels ontstaat doordat je op die leeftijd gewoon helemaal nieuw bent, zal het vast nog veel moeilijker zijn als je daar bovenop ook nog eens weet dat je bij terugkomst zonder resultaat een enkeltje strafkamp of een kogel krijgt van de autocratische leiders.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Ook de Russische soldaten hebben altijd een keus.
Zodra ze de grens over zijn of op het moment dat ze beseffen dat ze verkeerd bezig zijn kunnen ze prima overlopen.
Op het moment dat een Oekraïner in een lada langs rijd en vraagt of hij je terug kan slepen naar Rusland is bijvoorbeeld een prima moment.
In het kort: je vraagt jonge gasten om stalen cojones te hebben terwijl dat met de jaren (ervaring) pas komt.
Dat zit wel Schnorr.
Op zich lijkt art. 101 Sr hier volgens mij niet direct van toepassing, want die bepaling is van toepassing als men in het vooruitzicht van een oorlog tussen Nederland en een buitenlandse mogendheid vrijwillig bij deze mogendheid in krijgsdienst treedt, mits daarna die oorlog ook uitbreekt (treedt men tijdens die oorlog bij de buitenlandse mogendheid in dienst, dan valt het onder de Wet oorlogsstrafrecht).
De alternatieve route zou dan zijn via art. 107a Sr, dat art. 101 Sr ook van toepassing verklaard "in geval van een gewapend conflict dat niet als oorlog kan worden aangemerkt en waarbij Nederland is betrokken, hetzij ter individuele of collectieve zelfverdediging, hetzij tot herstel van internationale vrede en veiligheid", maar je kan denk ik moeilijk zeggen dat er op dit moment een vooruitzicht is dat Nederland deel gaat nemen aan een vredesmacht in Oekraïne. Ik zie de verwijzing naar art. 101 Sr daarom niet meteen als een hele logische.
Daarmee is niet gezegd dat deelnemen aan een oorlog niet strafbaar is; zo zijn Nederlanders die naar Syrië/Irak zijn gereisd om met YPG tegen ISIS te strijden veroordeeld wegens voorbereiding van doodslag en zware mishandeling en vuurwapenbezit.
Be yourself, no matter what they say ...
De Russische strijdkrachten hebben de opdracht gekregen om hun offensief in Oekraïne uit te breiden.
,,Alle eenheden hebben vandaag de opdracht gekregen om het offensief in alle richtingen uit te breiden", verklaart het Russische ministerie van Defensie in een persbericht. Dat gebeurt omdat Oekraïne niet bereid is om te onderhandelen, zegt het ministerie.
[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 18:13 ]
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Maar ik begrijp is het delen van afbeeldingen van krijgsgevangenen een oorlogs misdaad.alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:24:
Op GS een item
Geboortejaar 2002!!! Net zo oud jong als mijn eigen kind. Laat die kloot van een Poetin zelf met een waterpistool naar het front gaan.
https://www.swissinfo.ch/...geneva-convention/3231184
Linkje weghalen maar?
Zegt niks natuurlijk. Militair en economisch gezien zijn het zeker niet de grootste landen. China komt in de buurt, India en Rusland niet, kun je nog zo veel grondgebied of bevolking hebben.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Rusland niet, China niet, India niet. Is de halve wereldbevolking zo’n beetje.
In de zin “the stakes are high”, ja. Zodra we echter met open vizier het bereik van Kremlin instrumentatie hier onder ogen zien, dan wordt snel duidelijk dat zijn risico’s berekenbaar zijn.Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:16:
[...]
Grappige is wel dat Poetin een gigantisch risico neemt. Het ging allemaal niet zo makkelijk als verwacht als ik de berichtgeving mag geloven, en de damage control is social media afsluiten. Dat is geen houdbare situatie, het zou goed kunnen dat dit compleet backfired en we een volgende revolutie in Rusland gaan zien. Als er maar genoeg mensen inzien dat het Kremlin er alleen voor zichzelf zit moet het toch een keer worden afgebroken.
De crux is die van onze verstrengelingen met de toolboxen van het Kremlin. Op basis van onze eigen processen van Elite Capture.
Zoals ik in het vorige topic uitgelegd heb, gedrag is berekenbaar tegenwoordig, al geruime tijd. Het is de heilige graal van oligarchie: het vermogen om gedrag in kaart te brengen, en richting te geven.
Arena en mechanisme: gedrag. Ons gedrag.
De voorsprong in deze is groot, heel groot. Op veel manieren hebben wij zelfs nog steeds een bias probleem met de 21e eeuwse varianten van wat Joost Meerloo ooit omschreef als de gereedschapskoffer van menticide.
Ja, het Kremlin neemt risico’s, echter wel vanuit diepe inzichten, langdurige opbouw, kille focus op planning en termijndoelen, binnen kaders van hun zero sum mentaliteit. Voor hen gaat het daarbij niet om concept van risico zoals het ons concept is, maar om situaties en uitdagingen die ongeacht ontwikkeling of uitkomst gewoon ook gereedschap binnen planning zijn.
Nogmaals, de mentaliteit is fundamenteel anders. De neurolinguistiek is fundamenteel anders. De vorming is fundamenteel anders. Wij kunnen het ons niet veroorloven hun handelen en denken te wegen vanuit ons denken. Er ligt een pijnlijke, complexe en gevoelige oefening van het in hun schoenen stappen - het is geen prettige oefening.
Voor wie daar verder in wil duiken, ik licht even een verwijzing uit het vorige topic, de leeslijst van Amanda Rivkin. Een leeslijst in chronologische opbouw die stap voor stap introductie geeft tot dergelijke verkenning. https://amandarivkin.word...uct-russian-reading-list/
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ze zijn nog een 200 km van Odessa vandaan en meerdere rivieren (mede met reeds opgeblazen bruggen) verwijderd van Odessa gelukkig.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Kijk eens naar de ligging op Google Maps relatief ten opzichte van de gebieden die nu al in handen zijn van de Russen. Dat is dus letterlijk het net sluiten, waar ik het eerder over had. Dat is het punt van mijn post, niet dat Odessa dichtbij Marioepol ligt.
Mijn vrouw zit momenteel in Odessa, dus je hoeft mij (echt) niet te vertellen waar het ligt…
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 17:29 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik wist niet dat het daarom ging? Iemand zegt de hele wereld is voor ukraine. Nou, niet dusThomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Zegt niks natuurlijk. Militair en economisch gezien zijn het zeker niet de grootste landen. China komt in de buurt, India en Rusland niet, kun je nog zo veel grondgebied of bevolking hebben.
Is ook weer waar, maar er zijn ook genoeg Russen, Indiërs en Chinezen die wel een eigen mening hebben over dit hele conflictJohan Bogle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:27:
[...]
Ik wist niet dat het daarom ging? Iemand zegt de hele wereld is voor ukraine. Nou, niet dus
In theorie wel, in de praktijk is dat natuurlijk net even iets anders.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Zodra ze de grens over zijn of op het moment dat ze beseffen dat ze verkeerd bezig zijn kunnen ze prima overlopen.
Op het moment dat een Oekraïner in een lada langs rijd en vraagt of hij je terug kan slepen naar Rusland is bijvoorbeeld een prima moment.
Als je daar als 18-jarige, slecht getrainde, dienstplichtige staat, midden tussen de explosies etc is dat toch even een andere keuze. Zeker omdat je op die manier je familie, geliefden etc achterlaat in onzekere omstandigheden.
Vanuit de luxe, veilige bureaustoel is dat makkelijk roepen. Doe het maar eens in de praktijk, onder waanzinnige druk, en onder vuur van de tegenstander. Denk dat die keuze dan opeens héél wat minder makkelijk is...
Virussen? Scan ze hier!
(Reuters) - Russian shelling killed 19 civilians and incjured 73 more on Saturday in Donetsk region in eastern Ukraine, the Interfax news agency reported citing regional official, Pavel Kirilenko
— Phil Stewart (@phildstewart) 26 februari 2022
Lijkt de evacuatie uit Afghanistan wel...Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:31:
Ik zie net op televisie dat het verzoek voor die Stinger raketten al 5 weken geleden was ingediend, maar daar is eerst een paar weken over vergadert.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het zou je verbazen hoe vaak die mening anders is dan die van ons.Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Is ook weer waar, maar er zijn ook genoeg Russen, Indiërs en Chinezen die wel een eigen mening hebben over dit hele conflict.
Media: @fpleitgenCNN in #Belgorod tells @FWhitfield that the Russians are moving heavier equipment toward the frontline. "Main battle tanks in a column that large is not something we've seen so far. Difficult to tell whether they're encountering more resistance than expected." pic.twitter.com/A0mt94xMly
— Porter Anderson (@Porter_Anderson) 26 februari 2022
I spoke to @markrutte this afternoon to thank him for strong cooperation in ensuring a supply of defensive aid to Ukraine. We discussed SWIFT and the need for urgent action to exclude Russia. The UK and the Netherlands are united in our condemnation of Putin’s attack on Ukraine.
— Boris Johnson (@BorisJohnson) 26 februari 2022
Rutte is druk met bellen vandaag
Dat op zich zou verder zo gek toch niet zijn? Laten we wel wezen, 5 weken geleden was er nog geen oorlog. Er waren enkel oplopende spanningen. Daarnaast betreft het een land dat geen lid is van NATO, geen lid is van de EU. En dat aantal Stinger raketten, voor ons Nederlandse legertje, toch geen kleine batch zal zijn.Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:31:
Ik zie net op televisie dat het verzoek voor die Stinger raketten al 5 weken geleden was ingediend, maar daar is eerst een paar weken over vergadert.
Het zou op zijn minst bijzonder zijn indien dan bij zo'n verzoek even vluchtig wordt besloten, "ach, stuur maar".
Dat is theorie.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:13:
[...]
De praktijk is dat je in ieder geval nooit meer naar huis zult kunnen en daarnaast een enorm risico neemt. De kans dat Rusland wint mag je toch een stuk hoger inschatten dan dat ze verliest.
Zo'n procedure duurt normaal een half jaar.psychodude schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:34:
[...]
Dat op zich zou verder zo gek toch niet zijn? Laten we wel wezen, 5 weken geleden was er nog geen oorlog. Er waren enkel oplopende spanningen. Daarnaast betreft het een land dat geen lid is van NATO, geen lid is van de EU. En dat aantal Stinger raketten, voor ons Nederlandse legertje, toch geen kleine batch zal zijn.
Het zou op zijn minst bijzonder zijn indien dan bij zo'n verzoek even vluchtig wordt besloten, "ach, stuur maar".
Opzicht niet zo gek in mijn ogen.. Er was nog geen oorlog en vergeet niet dat een stinger bijna $40.000 kost (!). Javelin anti tank raketwerper $140.000. En het blijven natuurlijk wapens wat een gevoelig topic is.Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:31:
[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 26-02-2022 17:39 ]
Ik heb net krap 30 s van zijn statement bekeken, kon helaas de uitknop niet zo snel vinden want na 15 s was ik al klaar.Stukfruit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Nou, om heel eerlijk te zijn heb ik net even de tijdlijn van Baudet op Twitter bekeken en dat ziet er niet erg fraai uit hoor. Die jongen lijkt niet van het toilet af te komen qua geproduceerde content.
Deze jongen hoeft niet naar het toilet, de poep komt uit z'n hoofd.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ter referentie: het tweede bombardement van de Markale markt (Sarajevo) in 1995 kostte 43 mensen het leven. Dat was toen reden genoeg voor de Navo om militair in te grijpen. Uiteraard heel andere omstandigheden en ik roep niet op tot dergelijke represailles, maar qua burgerslachtoffers ben ik wel erg benieuwd naar waar dit eindigt. Poetin zou hiermee zijn eigen ruiten kunnen gaan ingooien. Elk extra burgerslachtoffer zal zorgen voor een vertraging in diplomatieke betrekkingen en nader tot elkaar komen - waar natuurlijk nu nog überhaupt geen sprake van is.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Oorlog betekent meestal dat mensen aan beide kanten doodgaan. En het zijn bijna nooit de mensen die de beslissingen nemen.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Zo werkt oorlog. Mensen gaan dood, hopelijk die van de verkeerde kant.
Laat Poetin lekker zelf in een kooi staan met Klitschko ofzo. Kunnen ze het zelf uitvechten. En ja, ik noem expres die bekende burgemeester die professionele bokser is geweest ipv de premier
Ook wel Klitsch K.O. genoemd.
Zo bizar om hem nu in deze situatie te zien. Mijn Duitse ouders keken altijd samen met mij naar boksen vroeger.
[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 26-02-2022 17:41 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Hij zegt wel precies niks. Discussie over Swift en acties zijn nodig. Als je bedoelt, Rusland moet uit Swift en we zijn het eens dan kan je dat iets directer zeggen, wat ook meer bij Boris zou passen. Ik vind het eerder een verontrustend bericht.
Major battle seen here at northwestern entrance to Ivankov, north of #Kyiv - #Ukrainian soldier has an NLAW.
— Michael A. Horowitz (@michaelh992) 26 februari 2022
Geolocation:https://t.co/amGSCuNDb0 pic.twitter.com/BpfFmPSVIU
Nog ver ten noorden van Antonov airport trouwens. Begrijp dat niet helemaal. Iemand anders wel?
[ Voor 22% gewijzigd door PLAE op 26-02-2022 17:43 ]
Dat aantal zijn we al lang voorbij helaas.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:40:
[...]
Ter referentie: het tweede bombardement van de Markale markt (Sarajevo) in 1995 kostte 43 mensen het leven. Dat was toen reden genoeg voor de Navo om militair in te grijpen. Uiteraard heel andere omstandigheden en ik roep niet op om dergelijke represailles, maar qua burgerslachtoffers ben ik wel erg benieuwd naar waar dit eindigt. Poetin zou hiermee zijn eigen ruiten kunnen gaan ingooien. Elk extra burgerslachtoffer zal zorgen voor een vertraging in diplomatieke betrekkingen en nader tot elkaar komen - waar natuurlijk nu nog überhaupt geen sprake van is.
[ Voor 175% gewijzigd door iamerwin op 26-02-2022 17:46 ]
Hello. Is it me you're looking for?
wel fijn om te zien dat de verontwaardiging van het volk in Nederland na dag 1 wel degelijk ter harte is genomen door Rutte en co. Ik zal er er maar geen cynische reden achter zoeken, maar ben in ieder geval blij dat we gisteren en vandaag een stuk daadkrachtiger optreden.
Meerdere keren hetzelfde posten is niet heel erg nuttig. Zie Jedi_Pimp in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en oorlog in Oekraïne #2"iamerwin schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:42:
Duitsland keurt levering 400 Panzerfausts goed.
https://www.tagesschau.de...e-unterstuetzung-101.html
[...]
Virussen? Scan ze hier!
Wat ik ook las op Volkskrant is dat Russische saboteurs Kiev binnentrekken om strategische doelwitten te signaleren. Soms worden ze betrapt door Oekraïense soldaten.Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:08:
Nog een teken van het amateurisme bij de Russen
[Twitter]
Je zou toch verwachten dat dit voor de oorlog al in kaart is gebracht door spionage.
Laten we hopen dat Baudet nu meteen zijn eigen graf graaft (figuurlijk).evilution schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Ik heb net krap 30 s van zijn statement bekeken, kon helaas de uitknop niet zo snel vinden want na 15 s was ik al klaar.
Deze jongen hoeft niet naar het toilet, de poep komt uit z'n hoofd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Lethalis schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:41:
[...]
Oorlog betekent meestal dat mensen aan beide kanten doodgaan. En het zijn bijna nooit de mensen die de beslissingen nemen.
Laat Poetin lekker zelf in een kooi staan met Klitschko ofzo. Kunnen ze het zelf uitvechten. En ja, ik noem expres die bekende burgemeester die professionele bokser is geweest ipv de premier
Ook wel Klitsch K.O. genoemd.
Zo bizar om hem nu in deze situatie te zien. Mijn Duitse ouders keken altijd samen met mij naar boksen vroeger.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FvgHogQFeFfVVlcmZo96tyGe.png?f=user_large)
Ik zou even een blokje omgaan als ik een Russische soldaat was en dit in mijn verrekijker zou zien
De beelden heb ik vanacht en vanochtend gedeeld. Saboteurs die lichtsignalen geven bij doelen.XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Wat ik ook las op Volkskrant is dat Russische saboteurs Kiev binnentrekken om strategische doelwitten te signaleren. Soms worden ze betrapt door Oekraïense soldaten.
Je zou toch verwachten dat dit voor de oorlog al in kaart is gebracht door spionage.
Alles lijkt erop dat er veel slecht getraind personeel rondloopt daar, dus kan best dat een hoop burgerslachtoffers komen door incompetentie ipv dat het doelgericht is. Ik hoop ook echt dat het Putin de das om zal doen en er snel ingegrepen wordt, want de manier waarop maakt uiteraard niks uit.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:40:
[...]
Ter referentie: het tweede bombardement van de Markale markt (Sarajevo) in 1995 kostte 43 mensen het leven. Dat was toen reden genoeg voor de Navo om militair in te grijpen. Uiteraard heel andere omstandigheden en ik roep niet op om dergelijke represailles, maar qua burgerslachtoffers ben ik wel erg benieuwd naar waar dit eindigt. Poetin zou hiermee zijn eigen ruiten kunnen gaan ingooien. Elk extra burgerslachtoffer zal zorgen voor een vertraging in diplomatieke betrekkingen en nader tot elkaar komen - waar natuurlijk nu nog überhaupt geen sprake van is.
Waaruit maak je dat op? Ik lees alleen dat er discussie is geweest. Deze tweet vermijdt zorgvuldig de 2 zaken in een expliciete relatie te zetten. Ik hoop dat mijn radar te scherp staat afgesteld.Don Quijote schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:43:
[...]
wel fijn om te zien dat de verontwaardiging van het volk in Nederland na dag 1 wel degelijk ter harte is genomen door Rutte en co. Ik zal er er maar geen cynische reden achter zoeken, maar ben in ieder geval blij dat we gisteren en vandaag een stuk daadkrachtiger optreden.
Bij de conservatieve achterban gaat dit ws wel wat kosten.Joris748 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Laten we hopen dat Baudet nu meteen zijn eigen graf graaft (figuurlijk).
Eerste wat ik aan dacht:
Zitten er alleen maar motoren van Russische afkomst in? En kunnen ze daar in ISS (of vanaf de aarde) ook de toegang van Rusland tot ISS blokkeren?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
200 Stingers gisteren, RPGs vandaag, sterk signaal over SWIFT uitsluiting (dat lijkt een draai), zojuist VVD op journal wat ook in Europa wil gaan bespreken om sancties voor de Russische Centrale Bank op te leggen (op basis van signaal US).bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Waaruit maak je dat op? Ik lees alleen dat er discussie is geweest. Deze tweet vermijdt zorgvuldig de 2 zaken in een expliciete relatie te zetten. Ik hoop dat mijn radar te scherp staat afgesteld.
Wat als men de saboteurs gaat saboteren? Door op een parkeerplaats met lichtjes gaan zwaaien bijvEli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:45:
[...]
De beelden heb ik vanacht en vanochtend gedeeld. Saboteurs die lichtsignalen geven bij doelen.
Ik vrees dat voor veel mensen in de wereld dit conflict hetzelfde is als dat bij hebben bij een berichtje over Jemen. Gok dat de meesten in India, China en/of zuid-america en afrika niet nadenken over dit probleem.Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Is ook weer waar, maar er zijn ook genoeg Russen, Indiërs en Chinezen die wel een eigen mening hebben over dit hele conflict.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Lekkere Telegraaf-titel ook weer.... echt, dat kan daar nooit eens normaal he?AW_Bos schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:46:
https://www.telegraaf.nl/...storten-van-iss-op-europa
Eerste wat ik aan dacht:
Zitten er alleen maar motoren van Russische afkomst in? En kunnen ze daar in ISS (of vanaf de aarde) ook de toegang van Rusland tot ISS blokkeren?
De stuwmotoren zijn idd afkomstig van Roskomos, net zoals een groot deel (niet alles) van de life-support systemen, docking modules en wetenschappelijke modules (en apparatuur).
Virussen? Scan ze hier!
Overlopen. Hoe zie je dat zitten? Als je Noord Korea probeert te ontsnappen komt je hele familie (1e en 2e graad) in een concentratiekamp te zitten. Zie het boek The Aquariums Of Pyongyang. Ik zie Rusland er voor aan ook zoiets toe te passen. Maar wel geestig dat militairen van tank convooi aan bestuurder pers. auto vragen hoe de _Russen_ het doen in de oorlog. Van HQ hoef je daar geen eerlijk antwoord over te verwachten.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:13:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
In de "This week @ NASA" video van deze week werd vermeld dat de Cygnus van Northop Grummann ook kan boosten.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:
[...]
Lekkere Telegraaf-titel ook weer.... echt, dat kan daar nooit eens normaal he?
De stuwmotoren zijn idd afkomstig van Roskomos, net zoals een groot deel (niet alles) van de life-support systemen, docking modules en wetenschappelijke modules (en apparatuur).
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
https://twitter.com/Hanna...1ec-baf7-162c69931318%2F0ASS reported that 3,500 soldiers were killed, wounded or captured.
The article was posted but then quickly deleted afterwards.
14 aircraft (13 attackers (SU-25 and other CAS) and 1 IL-76)
8 helicopters
102 tanks
536 armored cars and APCs
15 artillery pieces
1 Buk air defense system
3500 soldiers (dead, captured, wounded)
[ Voor 28% gewijzigd door Humma Kavula op 26-02-2022 17:50 ]
Toch een beetje fake, aangezien de foto van vorig jaar is. Maar doet het wel goed natuurlijk!Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:44:
[...]
[Afbeelding]
Ik zou even een blokje omgaan als ik een Russische soldaat was en dit in mijn verrekijker zou zien
En hij is wel zichtbaar en strijdlustig op tv / in de stad.
Staat daarom die C17 nog steeds in Eindhoven ?Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:50:
[...]
Dank.
[...]
Idem. Reacties stonden uit, geen due diligence gedaan inderdaad![]()
Dan hopelijk wel echt nieuws, het verzoek van Nederland om Stingers te sturen is door Duitsland goedgekeurd.
[Twitter]
Zag nog wel wat Jeep-achtig materiaal op een dieplader voorbij rijden naar die kant van het vliegveld, aan het begin van de middag, maar echt vlot weg is tie niet.
🇷🇺 Tass reported the numbers of equipment they lost and servicemen who were killed or taken hostage during the invasion in #Ukraine. But then quickly deleted it. According to that information,more than 3,500 soldiers were killed or captured. Russians need to know what's happening pic.twitter.com/dSfq2SnJCR
— Hanna Liubakova (@HannaLiubakova) 26 februari 2022
Zijn precies de cijfers die Oekraine geeft, dus ik vermoed eerder gewoon een foutje van de redactie dan vermoffelen van Russische cijfers.
Ze moeten een de Russische kant zijn om dat ding in de lucht te houden.AW_Bos schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:46:
Eerste wat ik aan dacht:
Aan de andere kant wekt de VS alle elektriciteit op.
Ik vermoed dat hij die tegenvallers niet van z'n legerleiding hoeft te horen maar zelf gewoon toegang heeft tot westerse media en dondersgoed weet dat die itt Russische media een wat realistischer beeld geven.CornermanNL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:36:
In hoeverre is er binnen de legerleiding in Rusland de angst om tegenvallers aan het front te melden aan Poetin? In het verleden onder bijvoorbeeld Stalin was dat in veel gevallen dodelijk, of een enkeltje goelag.
Tevens rapporteren van te optimistische resultaten om uit een gevarenzone te blijven. Geen idee of die hele cultuur nog erg speelt.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Wat mij betreft een van de grondleggers van fake news. Altijd maar dramatisch, bombastisch, angst zaaiend ('wakker Nederland') ... en dat al sinds heug en meug.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
ISS heeft nauwelijks eigen aandrijving, net genoeg om bescheiden maneuvers uit te voeren. Voor gecontroleerd neerstorten moeten motor en brandstof aangevoerd worden.AW_Bos schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:46:
Eerste wat ik aan dacht:
Verwijderd
⚡️Ukrzaliznytsia: All rail links to Russia destroyed.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 26 februari 2022
The state rail service announced that all railway tracks from Russia to Ukraine have been blown up by Ukraine’s armed forces.
Yup, check maar "How to deorbit the ISS" door Scott Manley.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:56:
[...]
ISS heeft nauwelijks eigen aandrijving, net genoeg om bescheiden maneuvers uit te voeren. Voor gecontroleerd neerstorten moeten motor en brandstof aangevoerd worden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb dezelfde opmerking voorbij zien komen met een ander doel, namelijk hem op China te laten vallen. Wat 1) een doorzichtige poging zou zijn China er bij te betrekken, en 2) aanneemt dat ze in China compleet debiel zijn en het eerste niet doorzien.AW_Bos schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:46:
Eerste wat ik aan dacht:
Wat is er mis met die titel? Ik vind die juist beschrijvend en daarmee een stuk minder irritant dan de nietszeggende clickbait titels (alles dat moet je weten over X, zoveel verdient persoon Y, enz).wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:
[...]
On Thursday, Dmitry Rogozin, head of Russian space agency Roscosmos, unleashed a tweetstorm in response to the threat of US sanctions that could impact the space program
...
He went on to point out that Russian engines help steer the ISS out of the way of space junk in orbit. But then the rant took a bizarre turn as Rogozin floated the idea of dropping the ISS on our heads should the US and other participating nations kick Russia out of the program.
...
"If you block cooperation with us, who will save the ISS from an uncontrolled deorbit and fall into the United States or Europe? There is also the option of dropping a 500-ton structure to India and China. Do you want to threaten them with such a prospect? The ISS does not fly over Russia, so all the risks are yours."
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 26-02-2022 18:02 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Kort samengevat; gas, olie en defensiekosten. Rusland zou lamgelegd en buitenspel gezet worden als Oekraïne onderdeel wordt van de EU.
[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 26-02-2022 18:02 ]
Gisteren tegen deze tijd stond de teller van wat men “saboteurs” noemt (dit omvat nogal wat) op - als ik het mij goed herinner - 70 personen gevangengenomen, geneutraliseerd aantal werd niet bekend gemaakt. Ik dacht dat dit ook in het vorige topic vermeld is geworden.XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Wat ik ook las op Volkskrant is dat Russische saboteurs Kiev binnentrekken om strategische doelwitten te signaleren. Soms worden ze betrapt door Oekraïense soldaten.
Bij een van de aldaar gelinkte Guardian overzichten was er meer uitgebreid overzicht.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Apparently, thousands of Romanians have been waiting in their personal vehicles to pick up #refugees at one of the NE borders with #Ukraine.
— Sawshy ☮️ (@AM_Friedman) 25 februari 2022
I'm not often elated at news from back home, but this makes my heart swell. #StandWithUkriane #standwithrefugees pic.twitter.com/pvc4vNvNu7
Gisternacht gepost dus zal van gisteren zijn. Hartverwarmend, en slim ook.
EDIT: Zit foto bij Tweet.
[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 26-02-2022 18:05 ]
Binnen doctrines na de 2015 revisies is rapportage van casualties iets wat geen onderdeel meer is voorzieningen generale staf, beperkt tot staffuncties logistiek.evilution schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:55:
[...]
Ik vermoed dat hij die tegenvallers niet van z'n legerleiding hoeft te horen maar zelf gewoon toegang heeft tot westerse media en dondersgoed weet dat die itt Russische media een wat realistischer beeld geven.
Materieel, dat ligt anders, maar ook dat is iets wat geen hoge prioriteit heeft.
Let wel, dit is niet van toepassing op de bijzondere eenheden die de afgelopen jaren gereviseerde doctrines hebben gekregen. Die wijken ook op veel andere manieren af van de meer traditionele kaders. Daar zijn zaken als real-time tracking geïntegreerd.
Wordt dit dan Poetin's Irak?Ypuh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:58:
[...]
Kort samengevat; gas, olie en defensiekosten.
[...]
Verwijderd
Dat is nog nooit gedaan, maar toevallig (niet sarcastisch bedoeld) staat er in april een test gepland met de huidige gedockte Cygnus om te boosten.Sebazzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:49:
[...]
In de "This week @ NASA" video van deze week werd vermeld dat de Cygnus van Northop Grummann ook kan boosten.
Omdat hij helemaal niet gedreigd heeft het ergens specifiek neer te laten komen, maar meer algemeen iets zei in de trant van: 'Hey als wij niet boosten komt het ergens neer, misschien wel op jullie hoofd'sdk1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:58:
[...]
Wat is er mis met die titel? Ik vind die juist beschrijvend en daarmee een stuk minder irritant dan de nietszeggende clickbait titels (alles dat moet je weten over X, zoveel verdient persoon Y, enz).
[...]
Nog even los van het feit dat NASA en ESA dan maanden zo niet jaren de tijd hebben om een oplossing te vinden.
Alleen als de russen hun thrusters gebruiken om het ISS bewust op bijvoorbeeld Europa te laten droppen is dit een accuut probleem.
En laten we eerlijk wezen, als ze dat doen is het niet de vraag of artikel 5 aangeroepen wordt, maar hoe snel.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 18:06 ]
Duitsland overstag, Nederland mag 400 granaatwerpers naar Oekraïne sturen
De Duitse regering geeft Nederland toestemming om 400 geavanceerde granaatwerpers naar Oekraïne te sturen. Dat melden persbureau Reuters en het Duitse tijdschrift Der Spiegel. Nederland heeft deze wapens ooit gekocht van Duitsland, en daarom is een Duitse exportvergunning nodig om de zogenaamde RPG’s naar Kiev te sturen.
Ik twijfel daar wel een beetje aan. Wil het westen een grootschalig nucleair conflict starten voor een of twee nukes op UA?Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:42:
[...]
Dat ze daarmee een doodvonnis voor de hele wereld, inclusief hunzelf tekenen. Dat houdt hun tegen.
Ik denk dat een reactie meer zal zijn het compleet verbreken van contacten en verbindingen met Rusland a la NK. En lijkt me eerlijk gezegd ook beter dan militair reageren.
Ik vind sowieso dat het volk wereldwijd een mooie boodschap afgeeft.Jerie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:00:
[Twitter]
Gisternacht gepost dus zal van gisteren zijn. Hartverwarmend, en slim ook.
Los van de duur en de 'uitkomst' van deze oorlog, wat zal er in dat land straks een enorme ravage zijn aangericht. Uitgebrande militaire convooien, opgeblazen dammen, spoorwegen onbuikbaar gemaakt. En dan uiteraard nog de kapotgeschoten flatgebouwen en woonwijken - waar ik mijn hart voor vasthoud vanavond en de aankomende nacht.
Voordat je überhaupt weer een beetje de leefbaarheid hebt hersteld, ben je gerust een jaar (of zoveel?) bezig met bende opruimen en herstellen. Maargoed, ik denk weer te snel, daar zijn we nog lang niet. Eerst maar eens bezien hoe en wanneer dit eindigt.
Niet van toepassing. Oekraïne is immers geen lid van enige verdragsorganisatie collectieve veiligheid met nucleaire paraplu.evilution schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Ik twijfel daar wel een beetje aan. Wil het westen een grootschalig nucleair conflict starten voor een of twee nukes op UA?
Ik denk dat een reactie meer zal zijn het compleet verbreken van contacten en verbindingen met Rusland a la NK. En lijkt me eerlijk gezegd ook beter dan militair reageren.
De niet-militaire consequenties zouden behoorlijk zijn. En daar zit hem juist een probleem van vraagstuk, in welke mate neem het Kremlin niet-militaire consequenties überhaupt serieus. Het “never waste a crisis” denken zit diep in machtspolitiek.
Verwijderd
WAR CRIME: #Russian forces fire at a bus, kill 5 and injure 6 in #Kharkiv Oblast.
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 26 februari 2022
All of the victims were residents of #Toretsk, a city near the front line in #Donetsk Oblast, according to Pavlo Kyrylenko, the head of the Donetsk Regional Administration #russianinvasion #Ukraine
https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c70d
Zijn wel weer veel vliegtuigen in de lucht (met actieve transponder)... 3 tankers actief en 1 AWAC.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Nee. Alle juich verhalen ten spijt, gaat de UA dit verliezen. Lijkt behoorlijk onvermijdelijk.
Krijg hier soms het gevoel dat lijkt op wanneer we moeten voetballen of andere sport. Alles wordt opgehemeld en op het einde zijn we extra teleurgesteld. Terwijl we feitelijk vooraf al redelijk kansloos waren.
Geweldig dat UA het zo lang volhoudt en boven verwachting, maar ze gaan dit spelletje niet winnen.
Beste dat eruit voort kan komen is dat de rest van de wereld wakker wordt. Want hoewel we niet bang hoeven te zijn voor een invasie, wordt dit spel bij ons op andere manieren gespeelt. Maar wel het hetzelfde doel. Uitschakelen van democratie en rechtstaat. Verschil dat wij ons er bijna niet tegen verzetten, maar er vrolijk aan meewerken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De nucleaire kaart lijkt mij nog steeds niet waarschijnlijk, maar stel: bom op Kiev, en de fall-out komt bij ons in het westen…is dat artikel 5 waardig?Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:06:
[...]
Niet van toepassing. Oekraïne is immers geen lid van enige verdragsorganisatie collectieve veiligheid met nucleaire paraplu.
De niet-militaire consequenties zouden behoorlijk zijn. En daar zit hem juist een probleem van vraagstuk, in welke mate neem het Kremlin niet-militaire consequenties überhaupt serieus. Het “never waste a crisis” denken zit diep in machtspolitiek.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Nee. Artikel 5 biedt die provisies niet. Dit is nu juist die discussie die al jaren geblokkeerd is geworden: het aanpassen van kaders aan moderne condities en moderne oorlogsvoering.dr.lowtune schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:08:
[...]
De nucleaire kaart lijkt mij nog steeds niet waarschijnlijk, maar stel: bom op Kiev, en de fall-out komt bij ons in het westen…is dat artikel 5 waardig?
Edit. Stel het Kremlin stuurt Wagner of andere escalatie van LGM de grens over met Estland. Geen Artikel V. Non-state non-sanctioned actors.
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 26-02-2022 18:11 ]
Ik vind dat een vreemde reactie (maar dat mag hopelijk?). Het is duidelijk een dreigement. Dat is dan ook hetgeen je in je titel zet; persoon X dreigt met Y. Zelf had ik ervan gemaakt; Hoofd Russisch ruimte programma dreigt met neerstorten ISS als reactie op sancties US.Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Dat is nog nooit gedaan, maar toevallig (niet sarcastisch bedoeld) staat er in april een test gepland met de huidige gedockte Cygnus om te boosten.
[...]
Omdat hij helemaal niet gedreigd heeft het ergens specifiek neer te laten komen, maar meer algemeen iets zei in de trant van: 'Hey als wij niet boosten komt het ergens neer, misschien wel op jullie hoofd'
Nog even los van het feit dat NASA en ESA dan maanden zo niet jaren de tijd hebben om een oplossing te vinden.
Alleen als de russen hun thrusters gebruiken om het ISS bewust op bijvoorbeeld Europa te laten droppen is dit een accuut probleem.
En laten we eerlijk wezen, als ze dat doen is het niet de vraag of artikel 5 aangeroepen wordt, maar hoe snel.
Of dat een acuut probleem is of niet ga je niet in je titel duiden. Cnet, het artikel dat de telegraaf vermoedelijk vertaald heeft, deed dat overigens ook niet.
Ik vind het bijzonder dat wanneer iemand dus blijkbaar een gek dreigement uit dat het medium dat dit rapporteert dan ineens kritiek krijgt dat daar melding van wordt gedaan. Laatste waar ik op zit te wachten zijn van die vage titels.
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 26-02-2022 18:15 ]
Ik hoop dat er plannen liggen om die niet-militaire consequenties snel op te kunnen schalen.Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:06:
[...]
Niet van toepassing. Oekraïne is immers geen lid van enige verdragsorganisatie collectieve veiligheid met nucleaire paraplu.
Ook niet zo heel raar, de ochtend is daar net begonnen, en het is ook nog eens weekend, dus met minder bezetting iedereen. Men begint daar nu pas met werken.Falcon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:09:
Het is rustig aan de kant van Biden, of mis ik iets?
Virussen? Scan ze hier!
Echter, krijg ik geen goede indicatie over van of het nu écht is goedgekeurd.
Tevens is het mij niet duidelijk wanneer dit materieel daadwerkelijk in Oekraïnse handen valt.
Voorbeelden:
200 stingers van NL naar UKR
Paar andere globale voorbeelden die tot nu toe zijn toegezegd door een aantal landen.
Kan iemand meer licht werpen op wanneer dit materieel daadwerkelijk in de handen van de Oekraïeners is, én hoe het zit met wie het allemaal moet goedkeuren?
~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~
Je kan verliezen maar toch een Irak-scenario krijgen. Dat is denk ik wat de Tweaker die jij quoot, bedoelt. Stel dat Kiev zich overgeeft omdat er gedreigd wordt met bombardementen. Dan heb je de facto "gewonnen", maar dat betekent niet dat er van binnenuit een langdurige guerillastrijd kan ontstaan. Dat is ook wat er in Bagdad gebeurde en wat zich vervolgens voltrok in Irak de jaren na de 'overwinning'.Cyberpope schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Nee. Alle juich verhalen ten spijt, gaat de UA dit verliezen. Lijkt behoorlijk onvermijdelijk.
Krijg hier soms het gevoel dat lijkt op wanneer we moeten voetballen of andere sport. Alles wordt opgehemeld en op het einde zijn we extra teleurgesteld. Terwijl we feitelijk vooraf al redelijk kansloos waren.
Geweldig dat UA het zo lang volhoudt en boven verwachting, maar ze gaan dit spelletje niet winnen.
Beste dat eruit voort kan komen is dat de rest van de wereld wakker wordt. Want hoewel we niet bang hoeven te zijn voor een invasie, wordt dit spel bij ons op andere manieren gespeelt. Maar wel het hetzelfde doel. Uitschakelen van democratie en rechtstaat. Verschil dat wij ons er bijna niet tegen verzetten, maar er vrolijk aan meewerken.
Het verhaal van goedkeuring had betrekking op RPGs die Nederland aan Oekraïne wilde geven. Omdat deze van Duitse makelij zijn, moesten de Duitsers daar goedkeuring voor geven.HackingDutchman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:13:
Ik lees veel berichten over steun in de vorm van wapens, munitie en ander materieel voor Oekraïne door andere landen.
Tevens is het mij niet duidelijk wanneer dit materieel daadwerkelijk in Oekraïnse handen valt.
Voorbeelden:
Paar andere globale voorbeelden die tot nu toe zijn toegezegd door een aantal landen.
Kan iemand meer licht werpen op wanneer dit materieel daadwerkelijk in de handen van de Oekraïeners is, én hoe het zit met wie het allemaal moet goedkeuren?
Verder staat elk land vrij om spullen en wapens te doneren aan Oekraïne. Slowakije heeft net toegezegd 12,000 120mm shells en een hele buts brandstof te geven. Hoe dat dan gebeurt in de praktijk weet ik niet, ik neem aan dat Oekraïne het ophaalt bij de grens.
[ Voor 36% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-02-2022 18:18 ]
Gisteren nog wat NAVO spul langs de oostgrens zien opstijgen, daarna direct transponders uit (vooral F-16's en F-18's). Er gaat ook nog wat transport spul heen en weer vanuit allerlei landen. Die activeve AWACS (NATO03) heeft net NATO02 afgelost.ArcticWolf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:07:
Eerste keer dat ik gevechtsvliegtuigen op de rader zie (behalve die B52's laatst):
Zijn wel weer veel vliegtuigen in de lucht (met actieve transponder)... 3 tankers actief en 1 AWAC.
Hoewel je 'm hier overigens niet zit (op FR24 wel), is FORTE11 (de Global Hawk) ook gewoon van de partij boven de Zwarte zee.
Het is een beetje net het moment dat je kijkt...
Zo te zien gaat één van onze tankers ook zo dadelijk de lucht in vanaf Eindhoven. (Is nu in ieder geval zichtbaar) Er is er overigens ook al één boven Polen aan cirkelen.
[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 26-02-2022 18:21 ]
Paar uur geleden F16 boven Roemenië.ArcticWolf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:07:
Eerste keer dat ik gevechtsvliegtuigen op de rader zie (behalve die B52's laatst):
Het pijnlijke is: Oekraïne had een groot nucleair arsenaal.Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:06:
[...]
In '94 hebben ze daar afstand van gedaan (samen met Belarus en Khazachstan), onder garanties over het beschermen van de territoriale integriteit door VS, UK en Rusland.
Een van de ondertekenaars was onze dierbare vriend Lavrov.
Zijn Fac's die doelen 'aanwijzen' voor vliegtuigen, vertaling is wat krom zo te zien.XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Forward Air Controllers
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Vreemd, wie heeft er belang bij om dit te blokkeren? Lijkt me dat dit algemeen nuttig zou zijn.Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:10:
[...]
Nee. Artikel 5 biedt die provisies niet. Dit is nu juist die discussie die al jaren geblokkeerd is geworden: het aanpassen van kaders aan moderne condities en moderne oorlogsvoering.
Ook niet als expliciet duidelijk is (wat niet gaat gebeuren natuurlijk) dat Putin ze stuurt?Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:10:
[...]
Edit. Stel het Kremlin stuurt Wagner of andere escalatie van LGM de grens over met Estland. Geen Artikel V. Non-state non-sanctioned actors.
Hello. Is it me you're looking for?
Verwijderd
De telegraaf kop die ik zag was 'Rusland dreigt ISS op EU neer te laten storten'.sdk1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Ik vind dat een vreemde reactie (maar dat mag hopelijk?). Het is duidelijk een dreigement. Dat is dan ook hetgeen je in je titel zet; persoon X dreigt met Y. Zelf had ik ervan gemaakt; Hoofd Russisch ruimte programma dreigt met neerstorten ISS als reactie op sancties US.
Of dat een acuut probleem is of niet ga je niet in je titel duiden. Cnet, het artikel dat de telegraaf vermoedelijk vertaald heeft, deed dat overigens ook niet.
Ze dreigden helemaal niet met neer laten storten (wat een actieve handeling impliceert), maar riepen dat als ze uitgesloten zouden worden door sancties ze niet meer gingen boosten (wat logisch is, als je er uitgeknikkerd wordt ga niet meer middelen aan boosts besteden) en overdreven daarna schromelijk de gevolgen daarvan; namelijk dat het ISS dan ongecontroleerd ergens neer zou storten.
Ze maakten het een stuk dramatischer door volkomen te negeren dat Cynus in principe ook kan boosten en er minimaal maanden overheen gaan voor het uberhaupt een probleem wordt. Dat kan je serieus niet dreigen noemen, hooguit aandikken van het verhaal.
Als de russen zich terugtrekken of eruit gegooid worden acht ik het aannemelijker dat de stekker eruit getrokken wordt en cygnussen gebruikt worden om het gecontroleeerd neer te laten storten. Het ISS is op een paar modules na dicht bij het einde van de bruikbare levensduur en het het slaat economisch nergens op om de functionaliteit die je kwijt raakt als de russen eruit gaan op te gaan vangen met nieuwe modules. Dat budget kan je dan beter besteden aan een vervanging.
Hoe spannend en leuk het ook kan zijn om (dit soort) statistieken en gegevens te hoarden, en daar dan weer van alles mee te doen/van te vinden of te denken dat je daardoor zaken kunt voorspellen....HackingDutchman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:13:
Ik lees veel berichten over steun in de vorm van wapens, munitie en ander materieel voor Oekraïne door andere landen.
Voorbeelden:
Denk je nou echt dat dit soort zaken en informatie handig is om hier publiek te delen? Denken mensen echt dat oorlog zo werkt?
Tot heden niet heel relevant toch? Als je meer dan 200.00 reservisten, en eigenlijk de hele bevolking wil bewapenen dan slaan dat soort aantallen nog geen deuk in een pakje boter. Zie:HackingDutchman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:13:
Voorbeelden:
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Dat zou een senario kunnen zijn. Hele leger van UA verdwijnt, stopt hun AK47 onder het bed en gaat dan in Irak-modus.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:14:
Je kan verliezen maar toch een Irak-scenario krijgen. Dat is denk ik wat de Tweaker die jij quoot, bedoelt. Stel dat Kiev zich overgeeft omdat er gedreigd wordt met bombardementen. Dan heb je de facto "gewonnen", maar dat betekent niet dat er van binnenuit een langdurige guerillastrijd kan ontstaan. Dat is ook wat er in Bagdad gebeurde en wat zich vervolgens voltrok in Irak de jaren na de 'overwinning'.
Toch denk ik dat dit niet gaat werken. Het westen in Irak was een stuk beschaafder als dan dingen die de russen zouden inzetten. Die hebben geen moeite met inzetten van grove wapens tegen burgers. En hoewel ook Amerikanen zich schuldig gemaakt hebben aan martelingen, was dat zeker geen beleid op grote schaal. Waarover Putin echt niet moeilijk zou doen.
Ja.TheRicolaa10 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:21:
Mocht Kyiv vannacht vallen, wat gaat het westen doen? Gewoon toekijken hoe Oekraïne verder overgenomen wordt door de Russen?
Er zijn scenario’s waar Oekraïne overeind blijft. Let wel, oorlog is niet iets van winnen. Nobody wins, it’s about who prevails the least-worst.Cyberpope schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Die scenario’s zijn zelfs in het licht van de langzamer dan verwachte maar gestage opbouw van militaire volumes van lage waarschijnlijkheid.
Dat gezegd, die scenario’s zijn niet louter van militair domein. Dit is een arena van gedrag, pur sang, daarmee is elk domein betrokken. Afhankelijk van welk domein meer gewicht heeft en in synergie gewicht uitoefent neemt de waarschijnlijkheid van dergelijke scenario’s af dan wel toe.
Anders gezegd: wij hebben een grotere rol in dit alles dan we ons misschien realiseren. An sich is dat ook logisch, tenslotte is dit een militaire escalatie binnen een oorlog die al lang en breed over onze grenzen heengaat.
Hoe meer beperkt het blijft tot puur militaire confrontatie, des te groter de waarschijnlijkheid én hoger het tempo waarin een Oekraïne overgenomen wordt. En aldus, links- of rechtsom, tot hefboom van autoritarisme en voedingsbodem voor criminele oligarchie gemaakt wordt.
Let wel, er is saillante correlatie met die kwestie van gewicht van symboliek (Kyiv, Zelensky e.d.) bij toepassingen van decapitatie, maar de verwachte scenario’s van hoogste waarschijnlijkheid van tempo en voortgang, daar is opmerkelijk genoeg op interessante manieren de bodem onderuit gevallen.
Als die decapitatie niet bereikt wordt, dan ligt voor het Kremlin een weg van continue en graduele opbouw van massief gewicht met langzamer tempo dan gedacht wat - indien het militaire domein dominant blijft - uiteindelijk Oekraïne als puin achter zich laat.
Wordt die decapitatie wel bereikt, dan is er zeer reële kans dat het Kremlin er in slaagt om in hybride toepassing in hoger tempo het land over te nemen. De risico’s van symbolen, centralisatie van commando en controle en zo voorts.
Hoe dan ook, hoe meer ruimte het Kremlin krijgt of kan nemen voor puur militaire confrontatie, ja, dan is het op gegeven moment voorbij. Het is een dubbel gevoel hier, zij vechten daar, maar wij bepalen in pijnlijk hoge mate hoeveel ruimte dat heeft.
Als Kiev valt is de oorlog voor de Russen nog lang niet afgelopen.TheRicolaa10 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:21:
Mocht Kyiv vannacht vallen, wat gaat het westen doen? Gewoon toekijken hoe Oekraïne verder overgenomen wordt door de Russen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
20 gevechtsvliegtuigen?? Alleen al boven Roemenië? wauw!TIGER1125 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:16:
[...]
Gisteren nog wat NAVO spul langs de oostgrens zien opstijgen, daarna direct transponders uit (vooral F-16's en F-18's). Er gaat ook nog wat transport spul heen en weer vanuit allerlei landen. Die activeve AWACS (NATO03) heeft net NATO02 afgelost.
Hoewel je 'm hier overigens niet zit (op FR24 wel), is FORTE11 (de Global Hawk) ook gewoon van de partij boven de Zwarte zee.
Het is een beetje net het moment dat je kijkt...Las gisteravond op Twitter dat er, ik meen boven Roemenië, zo'n 20 NAVO gevechtsvliegtuigen actief waren.
Zo te zien gaat één van onze tankers ook zo dadelijk de lucht in vanaf Eindhoven. (Is nu in ieder geval zichtbaar) Er is er overigens ook al één boven Polen aan cirkelen.
Ben benieuwd waarom er zoveel actief zijn, snap dat het luchtruim verdedigd moet worden maar 20?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Wat voor alternatief stel je voor? Carpetbombing van Moskou? Nucleaire rakketten op Rusland afvuren? Het Amerikaans leger erop af sturen?TheRicolaa10 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:21:
Alledrie de opties leveren direct de Derde Wereldoorlog op? Zitten we dáár op te wachten dan?
Virussen? Scan ze hier!
Draai- en witboeken genoeg. Dit is iets wat altijd in publiek debat volgt. Dat is de arena van politieke wil.evilution schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Ik hoop dat er plannen liggen om die niet-militaire consequenties snel op te kunnen schalen.
https://www.tiktok.com/@j...video/7068720654383664430
Denk overigens niet dat Kiev vanavond of deze week valt. Dat wordt volle bak guerrilla daar de komende tijd.
[ Voor 33% gewijzigd door De_Bastaard op 26-02-2022 18:25 ]
“De koude oorlog is voorbij mensen”bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:19:
[...]
Vreemd, wie heeft er belang bij om dit te blokkeren? Lijkt me dat dit algemeen nuttig zou zijn.
“Handel schept magisch vrede”
Heel kort gezegd, dat belang is herleidbaar tot de ideologie die het maskeert. Zelfs binnen Nederland is dit geen moeilijke verkenning.
Dit topic is gesloten.
![]()
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid