Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:05:
Zijn er eigenlijk al theorieën over het waarom van Poetin? Zit hier iets achter? Ik zie echt alleen maar nadelen voor die man:
- mogelijk een conflict met de NAVO dat hij niet gaat winnen
- Een staat met tientallen miljoenen mensen innemen die nooit trouw zullen zijn aan je
- Extreem zware sancties die de Russische economie nog verder in het slijk doen zakken
Enige logische verklaring die ik me kan bedenken is dat die man gewoon compleet doorgedraaid is.
Zie vorig topic. Doorspekt met bronnen & onderbouwingen van onderzoeken en publicaties.
Maar, het is onder de streep heel simpel:
- het Kremlin bestaat uit een bende criminelen
- die uit inlichtingengemeenschap komen
- de handen ineen geslagen hebben met georganiseerde misdaad
- die daarna hun eigen land geplunderd hebben
- die een zero sum mentaliteit hebben
- die geloven in Might Makes Right
- die conflict als vereiste zien
- die als criminelen enkel aan de macht kunnen blijven als er nergens rechtsstaat en democratie is
- die dus alles doen in hun zero sum denken om alles rechtsstaat en democratie overal te vernietigen want anders hebben ze geen macht
- die dus alles doen om steeds meer elders te vreten want thuis is er niks meer na het plunderen
Dit gaat om basale zaken als zelfbeschikking en zelfontplooiing. Voor elke oligarchie geldt dat het enkel macht heeft wanneer anderen die twee zaken niet kunnen hebben. En dit is dan ook nog eens een criminele oligarchie.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.