De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.480 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Graft schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:40:
Wat is de opinie hier over Militaire hulp vanuit de NAVO / EU? En dan bedoel ik puur gevoelsmatig, want ik snap dat je Pandora’s box opentrekt.

Ik vind het lastig dat wij (al jaren) aan de zijlijn staan toe te kijken. Zonder hulp in 1945 hadden we er wellicht ook heel anders bij gezeten.
Ik vind dat we/navo sowieso een no-fly zone (hadden) moeten instellen. Dat is mijn objectieve mening.
Mijn subjectieve mening is dat we op de grond nog wel wat meer kunnen doen met special forces etc. icm de steun uit te lucht.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
HollowGamer schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:59:
Ik ben toch wel erg bang voor een WOIII:
- Rusland heeft kernwapens en lange afstand raketten, waarom zou hij deze niet gebruiken? Wat houdt hem tegen?
Dat ze daarmee een doodvonnis voor de hele wereld, inclusief hunzelf tekenen. Dat houdt hun tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Graft schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:40:
Wat is de opinie hier over Militaire hulp vanuit de NAVO / EU? En dan bedoel ik puur gevoelsmatig, want ik snap dat je Pandora’s box opentrekt.

Ik vind het lastig dat wij (al jaren) aan de zijlijn staan toe te kijken. Zonder hulp in 1945 hadden we er wellicht ook heel anders bij gezeten.
Eens. Het is een duivels dilemma. Ergens wil je je hier niet in mengen, aan de andere kant is toekijken naar wat hier gebeurt verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22

HugoBoss1985

Xenotech

alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Die loopt daar lekker met een Javelin rond lijkt het. Als ze er daar genoeg van hebben en ze hebben flink wat Stingers kunnen ze het de Russen knap lastig maken.
En zo te zien ook nog genoeg gepantserde voertuigen.
En qua moraal klinkt het ook goed :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Bschnitz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Heb gisteren bij de Etos voor €3 toch maar effe tabletjes gehaald. Met wat wind en een flinke explosie komt die zooi gewoon naar Nederland.

https://cdn.knmi.nl/syste...idingcs137.jpg?1619800879
Jodium tabletten zijn an sich ook beperkt carcinogeen en alleen als je naast een centrale woont die in melt down gaat waarmee grote hoeveelheden I-131 vrij kunnen komen wegen de nadelen van I-131 tabletten op tegen de voordelen. Het adagium baat het niet dan schaadt het niet gaat hier ook niet op.

I-131 heeft een halfwaarde tijd van ca 8 dagen. Dat betekent dat nadat het vrijgekomen is als kernsplijtingsproduct van U-235 het binnen een paar maand volledig verdwenen. Cs-137 heeft een halfwaarde tijd van 30 jaar en blijft vele eeuwen aanwezig. Maar Jodium tabletten werken niet tegen Cs-137.

Je zou er een vuile bom bom maken van het materiaal in Tsjernobyl, maar daarmee produceer je geen grote hoeveelheden I-131.

Jodium tabletten hebben volstrekt geen zin. Ook tijdens de kernramp in de jaren 80 zijn er geen grote hoeveelheden I-131 hier neer gekomen waarbij Jodium tabletten zinvol zouden zijn geweest.

Enige scenario waarbij het zin heeft in relatie tot Oekraine is wanneer het escaleert tot een kernoorlog en Nederland slachtoffer wordt van kernwapens. Maar dan maak ik me niet zo'n zorgen of ik een statisch verhoogd risico op schildklierkanker heb. Dan liggen mijn prioriteiten heel anders.

Om significante hoeveelheden radioactiviteit deze kant op te sturen heb je een nieuwe meltdown nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, idealiter zou je ze inderdaad op de grond willen helpen. Maar dat zit er niet in.
Dan maar zoveel mogelijk op afstand en qua materieel. En de druk zoveel mogelijk opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
Vernietigde Russische colonnes (Z-markering) rond Kharkov (geen 18+ beeld).

https://twitter.com/beroj...&t=ewDkyg85hEXuxjH0kUVPiQ

https://twitter.com/beroj...&t=ewDkyg85hEXuxjH0kUVPiQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Hoezo? Ukraine heeft zelf aangekondigd iedereen te verwelkomen die hen wil helpen.
Dat nieuws heb ik ook meegekregen. Maar ik hoop dat je begrijpt dat dit voor de meeste van ons geen realistische optie is, die een oorlog alleen kennen van films, geschiedenisles of Call of Duty.

Dan ligt een donatie direct aan de Oekraïnse strijdkrachten of aan het Rode Kruis, mits je het kunt missen natuurlijk, toch een stuk meer voor de hand.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:16
En toch hoop dat die krijgsgevangen, jonge Russische kerels, humaan behandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Wat voor zin heeft een molotov op een stalen tank?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:43:
[...]

Jodium tabletten zijn an sich ook beperkt carcinogeen en alleen als je naast een centrale woont die in melt down gaat waarmee grote hoeveelheden I-131 vrij kunnen komen wegen de nadelen van I-131 tabletten op tegen de voordelen. Het adagium baat het niet dan schaadt het niet gaat hier ook niet op.

I-131 heeft een halfwaarde tijd van ca 8 dagen. Dat betekent dat nadat het vrijgekomen is als kernsplijtingsproduct van U-235 het binnen een paar maand volledig verdwenen. Cs-137 heeft een halfwaarde tijd van 30 jaar en blijft vele eeuwen aanwezig. Maar Jodium tabletten werken niet tegen Cs-137.

Je zou er een vuile bom bom maken van het materiaal in Tsjernobyl, maar daarmee produceer je geen grote hoeveelheden I-131.

Jodium tabletten hebben volstrekt geen zin. Ook tijdens de kernramp in de jaren 80 zijn er geen grote hoeveelheden I-131 hier neer gekomen waarbij Jodium tabletten zinvol zouden zijn geweest.

Enige scenario waarbij het zin heeft in relatie tot Oekraine is wanneer het escaleert tot een kernoorlog en Nederland slachtoffer wordt van kernwapens. Maar dan maak ik me niet zo'n zorgen of ik een statisch verhoogd risico op schildklierkanker heb. Dan liggen mijn prioriteiten heel anders.

Om significante hoeveelheden radioactiviteit deze kant op te sturen heb je een nieuwe meltdown nodig.
Thx voor de uitleg! Dus ook al is er sinds 2000 niks meer aan gegaan kunnen ze nu geen meltdown meer krijgen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:34:
@renegrunn

Nog even over wat we gisteren bespraken, de rol van Duitsland/Merkel in de huidige ontwikkelingen. Ik moet toch nog iéts meer water bij de wijn doen. Zojuist luisterde ik naar de podcast Café Europa met o.a. hoogleraar Mathieu Segers en Duitsland correspondent Derk Marseille. Rond 34 minuten gaat het specifiek over hoe Duitsland nu aankijkt tegen wat er mogelijk beter had gekund inzake de Ruslandverhouding in de afgelopen ~15 jaar. Ook hebben ze het over de rol van de nieuwe regering (na Merkel) en hoe dit mogelijk een rol heeft gespeeld in de versnelde uitrol van de plannen van Poetin.

Mijn take-away is dat men zich nu toch wel achter de oren aan het krabben is of het tweesporenbeleid met Rusland nu wel zo verstandig was - zie mijn eerdere post over hard versus soft power: Poetin bespelen met alleen soft power is net alsof je een puber dreigt met straf zonder dat je de middelen of het vermogen hebt om deze straf daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast denken ze dat Poetin de "Duitse draai" wel degelijk in de gaten kreeg en dat hij (in combinatie met een stel andere factoren) zich wellicht genoodzaakt voelde om e.e.a. sneller te gaan verwezenlijken.

edit: ook het niet tijdig ingaan op oproepen van Polen en de Baltische staten wordt genoemd. Met name Duitsland heeft de zorgen van Polen (t.a.v. Ruslandaggressie) behoorlijk gedownplayed de afgelopen jaren.

Los van Duitsland, gaat het in deze podcast ook over het mismanagement van Europa/EU in het algemeen. Ik ben zelf nog steeds wat terughoudender met deze conclusie dan Segers - die ik overigens enorm hoog heb zitten -, want we weten allemaal dat het verder isoleren, provoceren en vernederen van Poetin wellicht juist versneld voor problemen had gezorgd. Wel ben ik ontzettend gefrustreerd over onze collectieve naïviteit ten aanzien van het niet houden aan de Navo defensie budgetteringsnorm en het grenzeloze geloof in de Europese gedachte dat vrijheid en welvaart automatisch zorgen voor vrede. Ik denk dat dit oprecht niet (of in mindere mate) was gebeurd als de lidstaten een fatsoenlijk leger hadden opgebouwd. Bovendien zouden politici veel meer aandacht moeten besteden aan het eerlijke, echte Europese verhaal en bijvoorbeeld op middelbare scholen Bildung-esque lessen over de bloedige totstandkoming van Europa verplicht moeten stellen. Misschien zelfs wel met een dienstplicht of anderzijds een korte periode maatschappelijk werk.
Dank voor het delen! Ga ik zeker vandaag of morgen nog even naar luisteren. Wellicht ook nog interessant voor je, ik had vanochtend nog wat artikelen in het vorige deel gedeeld. renegrunn in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Sebazzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:47:
Als je de luchtinlaat kan bereiken dan is het dag dag tank. Daarnaast zijn een hoop van hun tanks zo gaar, dat je met een welgemikte molotov ook via andere kieren en gaten het aardig onprettig kan maken voor de bemanning.

In het vorige topic heb ik een twitter thread gedeeld van een Amerikaan die tips geeft over het aanvallen van een tank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
Soldaten worden van binnen doodverbrand... is net een ketel...

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 15:01

Snuffel

Vroem!

Als je van een lekkere hottub houdt geen probleem. Maar over het algemeen wordt het best warm in een tank met een vuurtje erbij.
Gestoofd Russisch vlees

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:47:
En toch hoop dat die krijgsgevangen, jonge Russische kerels, humaan behandeld worden.
De Oekraïense soldaten hebben wat beters te doen dan zo iemand aftuigen (hoop en denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

Periscope is dan niet meer bruikbaar. Vuur kan door de naden naar binnen lopen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Enige wat ik mij kan bedenken is dat benzine net als water kruipt waar het niet gaan kan en dat het zich een weg naar binnen weet te werken door verschillende openingen. Met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Polycom schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:49:
Hoewel dood en verderf verschrikkelijk is kan ik mijzelf toch niet helpen en te gniffelen om alle Russen die in de pan worden gehakt in Ukraine. Go yellow and blue.
Eens - ik denk de hele wereld hoopt op een Russisch verlies, of in ieder geval verliezen.
Iedereen staat aan de kant van Oekraine, en dat kan ze nog wel eens gaan opbreken.

Hopelijk blijft het moraal van de Oekrainers hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Er zit een hoop apparatuur op de buitenkant; die kun je daarmee beschadigen/vernietigen.
Denk aan richtmiddelen e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Prosac schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:45:
[...]

Deze wordt al sinds vanmorgen gedeeld en is fake. Dit is beeld van Maidan 2014.
Dank.
iamerwin schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Lees de reacties, dat is uit 2014.
Idem. Reacties stonden uit, geen due diligence gedaan inderdaad :)

Dan hopelijk wel echt nieuws, het verzoek van Nederland om Stingers te sturen is door Duitsland goedgekeurd.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Volgens mij geen. Het is deels ook historisch omdat de Russische tanks in WO2 wel kwetsbaar waren voor een Molotov cocktail in de uitlaat, al was dat toen wel in Finland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Polycom schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:49:
Hoewel dood en verderf verschrikkelijk is kan ik mijzelf toch niet helpen en te gniffelen om alle Russen die in de pan worden gehakt in Ukraine. Go yellow and blue.
Same, het zijn allemaal jonge jongens die in eerste instantie alleen maar dachten op oefening te gaan. Maar laat er dan nu maar zoveel mogelijk overlopen/deserteren of gebakken worden en misschien dat er dan iets ontwaakt in Rusland.
Vanaf het begin heb ik al aangegeven dat de oorlog zo duur mogelijk moet uitpakken voor Poetin wil er iets veranderen.
Alleen de gevolgen voor henzelf en de achterblijvers.. verschrikkelijk. Poetin voelt daar direct niks van.

[ Voor 7% gewijzigd door Prosac op 26-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bschnitz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Thx voor de uitleg! Dus ook al is er sinds 2000 niks meer aan gegaan kunnen ze nu geen meltdown meer krijgen?
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de situatie in Tsjernobyl in de reactor, maar het in melt down brengen van een nog functionerende reactor is heel veel eenvoudiger. Het ligt niet voor de hand om dan Tsjernobyl eerst weer op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Natuurlijk niet. Die Russische soldaten zijn zelf net zo goed slachtoffer. Die worden met een compleet idioot narratief naar Oekraïne gestuurd. Ik vind dat ook mega kwalijk, maar Rusland vindt dat van oudsher prima om te doen - helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 16:59 . Reden: originele reactie verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Dank.

[...]

Dan hopelijk wel echt nieuws, het verzoek van Nederland om Stingers te sturen is door Duitsland goedgekeurd.

[Twitter]
Eerder ging het over 200 stingers, zijn deze 400 RPGs daar nog bovenop? Of is het verhoogd naar 400 stingers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
[...]

Dank.

[...]

[Twitter]
Dit zijn geen stingers maar Panzerfausts 3.

Die zijn namelijk Duits en Duitsland gaf geen toestemming voor export.Nu wel.

Stingers zijn amerikaans.

@wildhagen : Duitsland moet wel toestemming geven voor hun geproduceerde wapens, dus de PF3.

Tenminste dat is een deductie. Voor de stingers hebben we geen toestemming nodig van de Duitsers. We hebben ook paar duizend panzerfausts op voorraad, die zijn door de Duitsers gemaakt. En daar zit ene exportban op.

[ Voor 17% gewijzigd door Adlermann op 26-02-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:38:
[...]

We hebben 200 Stingers geleverd aan Oekraïne (of zijn dat aan het doen), net als geweren en ander militair materieel.
Die stingers heb ik inderdaad gemist, dat is wel spul waar je echt wat aan hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Let graag op of een twitter bericht echt wat toevoegt aan de discussie en enige nieuwswaarde heeft. Daarnaast let op de betrouwbaarheid van het bericht. Twijfel? > post het dan niet.

Slachtoffers, lichamen of nog erger dat hoeven wij hier dus niet te zien. Enkele berichten slow-chat naar aanleiding van deze tweets gaan weg.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Even een tip: Als de reacties uit staan op twitter, dan moet je voorzichtig zijn met de informatie/filmpjes in de tweet. Meestal blijkt het dan om fake te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

[Twitter]
Euh, waarom moet Duitsland goedkeuring geven voor een Nederlandse levering? Mis ik hier iets?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:59
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Enige wat ik mij kan bedenken is dat benzine net als water kruipt waar het niet gaan kan en dat het zich een weg naar binnen weet te werken door verschillende openingen. Met alle gevolgen van dien.
Over het algemeen zijn de tanks van nu NBC dicht dus zal er weinig in lopen. Maar apparatuur als thermal imaging etc zal niet lekker meer werken nee

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:39
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Euh, waarom moet Duitsland goedkeuring geven voor een Nederlandse levering? Mis ik hier iets?
Hier meer achtergrond daarover:

https://www.politico.eu/a...l-blocking-arms-supplies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

Bemanning verblinden, alle sensoren/kijkglazen worden zwart.
Alles wat kan smelten doet dat, rubber wielen in de rupsbanden b.v.
Als je het heet genoeg maakt loopt de motor vast.

En dan is er nog de bemanning... Maar voordat je echt het hele ding heet hebt gestookt moet je wel je best doen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dank.

[...]

[Twitter]
RPG's zijn wat anders dan stingers; meer voor aanvallen op doelen op de grond ontworpen. Stingers zijn luchtafweer.

Bron: Wikipedia: Rocket-propelled grenade

Wikipedia: FIM-92 Stinger

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bericht van de UK:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBbJVow1OAOfNo0hLyb7A9bC1YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87CJJfoYg02fRrbjthGmfnM6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Volgens de cnn liveblog is nu ongeveer 50% van de Russische verzamelde troepen gedeployed in Oekraïne.
Russian President Vladimir Putin has more than 50% "of his total assembled power now committed inside Ukraine,” a senior US defense official told reporters Saturday.
https://edition.cnn.com/e...4b3cd77cbddbe1230246e6a09

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Louwke schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Over het algemeen zijn de tanks van nu NBC dicht dus zal er weinig in lopen. Maar apparatuur als thermal imaging etc zal niet lekker meer werken nee
De tanks van Rusland nu, of moderne tanks? Ik las dat die Russische tanks niet het je van het was zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18
jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:47:
Waarschijnlijk zijn ze beter af dan verliezend terugkeren naar Rusland .....

Ik vraag me echt af hoeveel van die (jonge) Russische soldaten vrijwillig in het leger zitten. Ga je niet dan ben je sjaak, ga je wel ben je ook de sjaak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:17
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:57:
Volgens de cnn liveblog is nu ongeveer 50% van de Russische verzamelde troepen gedeployed in Oekraïne.

[...]

Het lijkt erop dat Putin nu alles op alles zet

https://twitter.com/AFP/s...1ec-95dc-6e7447119986%2F0

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:53
Stukfruit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Nou, om heel eerlijk te zijn heb ik net even de tijdlijn van Baudet op Twitter bekeken en dat ziet er niet erg fraai uit hoor. Die jongen lijkt niet van het toilet af te komen qua geproduceerde content.
Echt ongelooflijk wat voor stront daaruit komt . Hopelijk gaat de AIVD hem nu nog meer controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:57:

[...]

Als ik dat doorreken, er stond 75% van de troepen aan de grens bij de 'oefeningen', dus nu 50% daarvan = 37% totale Rus. troepenmacht?

[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 26-02-2022 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Elke keer als ik beelden van die lange colonnes zie van Rusland, dan vind ik het jammer dat Oekraine niet een paar van die A10 *knip* Thunderbolts heeft. :P

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:08 . Reden: Grappig bedoeld, maar hou het serieus aub. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaapstobbe
Prosac schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:59:
Elke keer als ik beelden van die lange colonnes zie van Rusland, dan vind ik het jammer dat Oekraine niet een paar van die A10 *knip* Thunderbolts heeft. :P
*knip*
Reageer dan niet.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l

Het zal vanavond waarschijnlijk een stuk heviger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:00:
[Twitter]
Het zal vanavond waarschijnlijk een stuk heviger zijn.
Endgame voor Kiev is begonnen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:59:
[...]
Als ik dat doorreken, er stond 75% van de troepen aan de grens bij de 'oefeningen', dus nu 50% daarvan = 37% totale Rus. troepenmacht?
Waarschijnlijk 50% van de eerder genoemde 190.000 uit de andere cnn berichten?

Hoeveel dat van hun totale troepen is zou ik niet durven zeggen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 00:43

Herman

FP ProMod
We gaan toch behoorlijk snel op de escalatieladder...

Het conflict duurt nu langer en langer. Het lijkt me voor Poetin niet mogelijk om zonder gezichtsverlies terug te trekken. Wat zijn dan nog de scenario's die tot een (enigszins) vreedzaam en niet desastreus einde leiden? Wellicht als China Poetin tot onderhandelingen dwingt?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Prosac schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Even een tip: Als de reacties uit staan op twitter, dan moet je voorzichtig zijn met de informatie/filmpjes in de tweet. Meestal blijkt het dan om fake te gaan.
'
Je hebt helemaal gelijk!
Adlermann schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Dit zijn geen stingers maar Panzerfausts 3.

Die zijn namelijk Duits en Duitsland gaf geen toestemming voor export.Nu wel.

Stingers zijn amerikaans.

@wildhagen : Duitsland moet wel toestemming geven voor hun geproduceerde wapens, dus de PF3.

Tenminste dat is een deductie. Voor de stingers hebben we geen toestemming nodig van de Duitsers. We hebben ook paar duizend panzerfausts op voorraad, die zijn door de Duitsers gemaakt. En daar zit ene exportban op.
Sure, in een eerder bericht ging het over goedkeuring van Duitsland op het versturen van luchtdoelraketten en ik meen gelezen te hebben Stingers. Duitsland heeft over laatsgenoemde inderdaad weinig te zeggen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Prosac schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:59:
Elke keer als ik beelden van die lange colonnes zie van Rusland, dan vind ik het jammer dat Oekraine niet een paar van die A10 BRRRRRRRRRRRFART Thunderbolts heeft. :P
Die hebben ze wel hoor, de Sukhoi Su-25 is vergelijkbaar qua functie en capability. Zowel de Russische als de Oekraïense luchtmacht vliegen daarmee (diverse varianten).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:51
steveman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Bemanning verblinden, alle sensoren/kijkglazen worden zwart.
Alles wat kan smelten doet dat, rubber wielen in de rupsbanden b.v.
Als je het heet genoeg maakt loopt de motor vast.

En dan is er nog de bemanning... Maar voordat je echt het hele ding heet hebt gestookt moet je wel je best doen.
Mag toch hopen dat hedendaagse tanks tegen een paar molotovcocktails kunnen. Dat een Sherman/Tiger daar moeite mee had, is tot daar aan toe, maar dat gaat nu amper wat uitrichten.

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:34:
@renegrunn

Nog even over wat we gisteren bespraken, de rol van Duitsland/Merkel in de huidige ontwikkelingen. Ik moet toch nog iéts meer water bij de wijn doen. Zojuist luisterde ik naar de podcast Café Europa met o.a. hoogleraar Mathieu Segers en Duitsland correspondent Derk Marseille. Rond 34 minuten gaat het specifiek over hoe Duitsland nu aankijkt tegen wat er mogelijk beter had gekund inzake de Ruslandverhouding in de afgelopen ~15 jaar. Ook hebben ze het over de rol van de nieuwe regering (na Merkel) en hoe dit mogelijk een rol heeft gespeeld in de versnelde uitrol van de plannen van Poetin.

Mijn take-away is dat men zich nu toch wel achter de oren aan het krabben is of het tweesporenbeleid met Rusland nu wel zo verstandig was - zie mijn eerdere post over hard versus soft power: Poetin bespelen met alleen soft power is net alsof je een puber dreigt met straf zonder dat je de middelen of het vermogen hebt om deze straf daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast denken ze dat Poetin de "Duitse draai" wel degelijk in de gaten kreeg en dat hij (in combinatie met een stel andere factoren) zich wellicht genoodzaakt voelde om e.e.a. sneller te gaan verwezenlijken.

edit: ook het niet tijdig ingaan op oproepen van Polen en de Baltische staten wordt genoemd. Met name Duitsland heeft de zorgen van Polen (t.a.v. Ruslandaggressie) behoorlijk gedownplayed de afgelopen jaren.

Los van Duitsland, gaat het in deze podcast ook over het mismanagement van Europa/EU in het algemeen. Ik ben zelf nog steeds wat terughoudender met deze conclusie dan Segers - die ik overigens enorm hoog heb zitten -, want we weten allemaal dat het verder isoleren, provoceren en vernederen van Poetin wellicht juist versneld voor problemen had gezorgd. Wel ben ik ontzettend gefrustreerd over onze collectieve naïviteit ten aanzien van het niet houden aan de Navo defensie budgetteringsnorm en het grenzeloze geloof in de Europese gedachte dat vrijheid en welvaart automatisch zorgen voor vrede. Ik denk dat dit oprecht niet (of in mindere mate) was gebeurd als de lidstaten een fatsoenlijk leger hadden opgebouwd. Bovendien zouden politici veel meer aandacht moeten besteden aan het eerlijke, echte Europese verhaal en bijvoorbeeld op middelbare scholen Bildung-esque lessen over de bloedige totstandkoming van Europa verplicht moeten stellen. Misschien zelfs wel met een dienstplicht of anderzijds een korte periode maatschappelijk werk.
offtopic:
Inhakend op Seegers, ik hoop dat hij slim genoeg is om de huidige situatie intern ook te gebruiken om wind uit de rug te halen van - zoals ik het noem - de Nashville (verklaring) club te halen. Daar ligt immers een andere, gevoelige maar nog meer effectieve, vector van Kremlin invloed. De overlap conservatisme / confessionalisme als mechanisme van cultural engineering. Zie Slob. Zijn rol bij die gruwelijke conferentie in Rome was beschamend, en beschadigend.

Wat mij opvalt is dat in Duitsland het publiek debat veel meer actief is, en in veel hogere mate dan verwacht aandeel van zelf-reflectie heeft. Veel en veel meer dan het Nederlandse publieke debat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
backupdevice schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Daar begint het wel op te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 23:12

KrazyJay

[...]

Wat als de goede units al voorbij gekomen zijn en men nu aan "de rest" begint? Vraag is wat het niveau is van de units en materiaal dat het nu mag proberen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eli3l
De Amerikanen bekijken of ze een sanctie kunnen uitvoeren die nog nooit vertoond is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

*knip*
Slow-chat en we wensen uiteindelijk niemand dood.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31
Liever de agressor dood dan dat ze vrolijk door kunnen gaan en burgers bombarderen. Oorlog is per definitie triest en 0 slachtoffers is beter dan 1 maar ik zie liever beelden van defect/uitgeschakeld Russisch materiaal dan kapotgeschoten ziekenhuizen en basisscholen.

Je kunt wel moraalridder spelen maar dit is de realiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Eens - ik denk de hele wereld hoopt op een Russisch verlies, of in ieder geval verliezen.
Iedereen staat aan de kant van Oekraine, en dat kan ze nog wel eens gaan opbreken.

Je bent wat al te optimistisch.

China steunt Putin, o.a. India en Turkije houden zich op de vlakte.
Maar het westen is ook niet eensgezind: we zien behoorlijk wat steun voor Putin in het fanatiekere conservatieve kamp, inclusief media (Tucker Carlson. Karskens, dat soort volk).

Maar voor wat van Oekraïners heb gezien zijn ze bijzonder trots op hun land en zijn ze gewend heel zware ontberingen te verdragen. Ik heb hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05
[...]

ja ben bang dat de russen nu pas echt gas gaan geven.

Playstation 5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jaapstobbe
n0pe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Liever de agressor dood dan dat ze vrolijk door kunnen gaan en burgers bombarderen. Oorlog is per definitie triest en 0 slachtoffers is beter dan 1 maar ik zie liever beelden van defect/uitgeschakeld Russisch materiaal dan kapotgeschoten ziekenhuizen en basisscholen.
*knip*
Niet op de man spelen. Hou het constructief of reageer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:53
Tsjetsjenië staat de Russische strijdkrachten terzijde bij de oorlog in Oekraïne. Ramzan Kadirov, de leider van deze autonome Russische deelrepubliek en een trouw bondgenoot van Vladimir Poetin, heeft zaterdag in een videoboodschap laten weten dat Tsjetsjeense eenheden stellingen hebben ingenomen in Oekraïne.
Enorme risico lijkt mij omdat Tsjetsjenië nou ook niet bepaald rustig is gebleken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
Liever gaat er niemand dood. Besef even dat een groot deelvan het Russische leger jonge gasten zijn die amper beseffen wat er aan de hand is!
[Twitter: https://twitter.com/bhginee/status/1497599628207919106?s=20&t=I5Duvbn3iUyntG8sh7ifdg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zijn er eigenlijk al theorieën over het waarom van Poetin? Zit hier iets achter? Ik zie echt alleen maar nadelen voor die man:
- mogelijk een conflict met de NAVO dat hij niet gaat winnen
- Een staat met tientallen miljoenen mensen innemen die nooit trouw zullen zijn aan je
- Extreem zware sancties die de Russische economie nog verder in het slijk doen zakken

Enige logische verklaring die ik me kan bedenken is dat die man gewoon compleet doorgedraaid is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26

Polycom

Poes van goud

*knip*
Niet op de man spelen.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

dcell schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Waarschijnlijk zijn ze beter af dan verliezend terugkeren naar Rusland .....

Ik vraag me echt af hoeveel van die (jonge) Russische soldaten vrijwillig in het leger zitten. Ga je niet dan ben je sjaak, ga je wel ben je ook de sjaak :(
Ik zag dat de Litouwse minister van Defensie het idee opperde alle Russische soldaten asiel aan te bieden in het westen als ze zich overgeven....best een out of de box idee.. 😜

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Je bent wat al te optimistisch.

China steunt Putin, o.a. India en Turkije houden zich op de vlakte.
Maar het westen is ook niet eensgezind: we zien behoorlijk wat steun voor Putin in het fanatiekere conservatieve kamp, inclusief media (Tucker Carlson. Karskens, dat soort volk).

Maar voor wat van Oekraïners heb gezien zijn ze bijzonder trots op hun land en zijn ze gewend heel zware ontberingen te verdragen. Ik heb hoop.
Tucker Carlson lijkt terugtrekkende bewegingen te maken.

https://www.vanityfair.co...son-vladimir-putin-praise

De beste man heeft natuurlijk al wel voldoende werk verzet voor het Kremlin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eli3l
Nog een teken van het amateurisme bij de Russen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Tsja, van Baudet is nu eenmaal bekend dat het een fervent aanhanger van Poetin en Rusland is. Hij houdt zich opvallend stil, maar hij steunt het kennelijk allemaal wat Poetin nu doet.

Idem voor Wilders overigens, ook die is erg pro-Rusland/pro-Poetin. Heeft immers persoonlijk van Poetin enkele onderscheidingen ontvangen, en heeft Poetin als bondgenoot benoemd.

Laat wel even zien uit welk hout dit soort partijen zijn gesneden. Niet als hun kiezers die dit (en dus ook Poetin) accepteren en steunen, door op ze te stemmen :)

Je zou het als een Vijfde Colonne kunnen zien.
Je vergeet Ja21 & v. Haga. Allen van hetzelfde laken een pak. Extremisten.

https://www.tweedekamer.n...2022Z01979&did=2022D04222

*Let aub even op de linkdrops: geef een samenvatting wat jouw stelling onderbouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:08:
Nog een teken van het amateurisme bij de Russen

[Twitter]
Daarop aanhakend vond ik dit ook wel een mooie:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ukrainian jets and air-defense systems are active and continue to “engage and deny," U.S. official says.
d:)b

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:05:
Zijn er eigenlijk al theorieën over het waarom van Poetin? Zit hier iets achter? Ik zie echt alleen maar nadelen voor die man:
- Een staat met tientallen miljoenen mensen innemen die nooit trouw zullen zijn aan je
- Extreem zware sancties die de Russische economie nog verder in het slijk doen zakken

Enige logische verklaring die ik me kan bedenken is dat die man gewoon compleet doorgedraaid is.
Bang dat zijn eigen volk ziet dat de democratie en samenwerking met het westen in Oekraine zou kunnen werken en dat dus bij hun ook zou kunnen. Dus wil hij ervoor zorgen dat de regering daar Russisch gezind wordt, zodat zijn eigen plekje wat veiliger is. Dat is tenminste de meest logische verklaring die ik tot nu toe gevonden heb. Gelukkig lijkt het een beetje te backfiren, als Oekraine het nog even uithoudt zie ik ze wel EU lid etc worden en fatsoenlijke steun krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Ik was al even aan het zoeken hoeveel dat in verhouding nu precies was. Volgens deze pagina zou Nederland er in totaal 500 hebben dus het is best significant. Hier staat echter weer 140. Dat maakt het moeilijk er 200 te doneren, maar ik denk dat de verschillen mogelijk komen door het wel of niet meetellen van die op Fenneks zitten.

Uit nieuwsgierigheid, weet iemand wat de levertijd van fabrieksnieuwe vervanging hiervoor is?

.. ik weet het, wikipedia als bron.. maar er is best weinig over te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 26-02-2022 17:12 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:53

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Hij heeft gewoon gelijk. Dat er mensen doodgaan is een gegeven, maar dat hoeft nog niet verheerlijkt te worden in "grappige" waanbeelden. Daar moet je gewoon serieus over zijn en je niet verlagen tot een niveau van een kleuter.

Die mensen die even in gedachten als een spelletje worden neergemaaid zijn zonen en broers van mensen die er mogelijk niets mee te maken hebben. Rusland kennende is het ook goed mogelijk dat ze zelf zeer weinig keuze hebben in waar ze zijn en mogelijk net zo goed vechten voor hun eigen leven als die Oekraïners aan de andere kant.

Iedereen wil hier dat Oekraïne dit wint, maar we kunnen wel gewoon normaal met de situatie omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 26-02-2022 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 01:06

gws24

Thinking is hard!

In het voorgaande deel is daar veel over geschreven maar 2 hoofdredenen:
- een welvarende democratische staat waar Oekraïne naar op weg is is een bedreiging voor hem omdat de russische bevolking weleens zou kunnen zien dat hij en zijn kleptocratisch regime het land vernaggelen
- het vreten voor de oligarchen in Rusland begint op te raken en dus moet er een nieuw wingewest ingenomen worden waar weer taart verdeeld kan worden.

Ik leg het nu heel kort en waarschijnlijk niet helemaal goed uit maar ik zou de posts van Virtuozzo eens opzoeken in het vorige deel.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

dawg schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Je vergeet Ja21 & v. Haga. Allen van hetzelfde laken een pak. Extremisten.
Iets beter verpakt.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Zie vorig topic. Doorspekt met bronnen & onderbouwingen van onderzoeken en publicaties.

Maar, het is onder de streep heel simpel:

- het Kremlin bestaat uit een bende criminelen
- die uit inlichtingengemeenschap komen
- de handen ineen geslagen hebben met georganiseerde misdaad
- die daarna hun eigen land geplunderd hebben
- die een zero sum mentaliteit hebben
- die geloven in Might Makes Right
- die conflict als vereiste zien
- die als criminelen enkel aan de macht kunnen blijven als er nergens rechtsstaat en democratie is
- die dus alles doen in hun zero sum denken om alles rechtsstaat en democratie overal te vernietigen want anders hebben ze geen macht
- die dus alles doen om steeds meer elders te vreten want thuis is er niks meer na het plunderen

Dit gaat om basale zaken als zelfbeschikking en zelfontplooiing. Voor elke oligarchie geldt dat het enkel macht heeft wanneer anderen die twee zaken niet kunnen hebben. En dit is dan ook nog eens een criminele oligarchie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

gws24 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:10:
[...]
In het voorgaande deel is daar veel over geschreven maar 2 hoofdredenen:
- een welvarende democratische staat waar Oekraïne naar op weg is is een bedreiging voor hem omdat de russische bevolking weleens zou kunnen zien dat hij en zijn kleptocratisch regime het land vernaggelen
- het vreten voor de oligarchen in Rusland begint op te raken en dus moet er een nieuw wingewest ingenomen worden waar weer taart verdeeld kan worden.

Ik leg het nu heel kort en waarschijnlijk niet helemaal goed uit maar ik zou de posts van Virtuozzo eens opzoeken in het vorige deel.
Dank - zal ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 20:52
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de situatie in Tsjernobyl in de reactor, maar het in melt down brengen van een nog functionerende reactor is heel veel eenvoudiger. Het ligt niet voor de hand om dan Tsjernobyl eerst weer op te starten.
Tsjernobyl is geisoleerd en er is een tombe omheen gebouwd. Praktisch niks kan je ermee. Risico is dat ze er een bom op leggen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Caelorum schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Hij heeft gewoon gelijk. Dat er mensen doodgaan is een gegeven, maar dat hoeft nog niet verheerlijkt te worden in "grappige" waanbeelden. Daar moet je gewoon serieus over zijn en je niet verlagen tot een niveau van een kleuter.

Die mensen die even in gedachten als een spelletje worden neergemaaid zijn zonen en broers van mensen die er mogelijk niets mee te maken hebben. Rusland kennende is het ook goed mogelijk dat ze zelf zeer weinig keuze hebben in waar ze zijn en mogelijk net zo goed vechten voor hun eigen leven als die Oekraïners aan de andere kant.

Iedereen wil hier dat Oekraïne dit wint, maar we kunnen wel gewoon normaal met de situatie omgaan.
Ook de Russische soldaten hebben altijd een keus.

Zodra ze de grens over zijn of op het moment dat ze beseffen dat ze verkeerd bezig zijn kunnen ze prima overlopen.

Op het moment dat een Oekraïner in een lada langs rijd en vraagt of hij je terug kan slepen naar Rusland is bijvoorbeeld een prima moment.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 17:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Laatst online: 11-09 10:06
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Zodra ze de grens over zijn of op het moment dat ze beseffen dat ze verkeerd bezig zijn kunnen ze prima overlopen.
Een plethora aan slechte keuzes. Maar keuzes niet te min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op het moment dat een Oekraïner in een lada langs rijd en vraagt of hij je terug kan slepen naar Rusland is bijvoorbeeld een prima moment.
Leuk voor hun families.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Zie vorig topic. Doorspekt met bronnen & onderbouwingen van onderzoeken en publicaties.

Maar, het is onder de streep heel simpel:

- het Kremlin bestaat uit een bende criminelen
- die uit inlichtingengemeenschap komen
- de handen ineen geslagen hebben met georganiseerde misdaad
- die daarna hun eigen land geplunderd hebben
- die een zero sum mentaliteit hebben
- die geloven in Might Makes Right
- die conflict als vereiste zien
- die als criminelen enkel aan de macht kunnen blijven als er nergens rechtsstaat en democratie is
- die dus alles doen in hun zero sum denken om alles rechtsstaat en democratie overal te vernietigen want anders hebben ze geen macht
- die dus alles doen om steeds meer elders te vreten want thuis is er niks meer na het plunderen

Dit gaat om basale zaken als zelfbeschikking en zelfontplooiing. Voor elke oligarchie geldt dat het enkel macht heeft wanneer anderen die twee zaken niet kunnen hebben. En dit is dan ook nog eens een criminele oligarchie.
Grappige is wel dat Poetin een gigantisch risico neemt. Het ging allemaal niet zo makkelijk als verwacht als ik de berichtgeving mag geloven, en de damage control is social media afsluiten. Dat is geen houdbare situatie, het zou goed kunnen dat dit compleet backfired en we een volgende revolutie in Rusland gaan zien. Als er maar genoeg mensen inzien dat het Kremlin er alleen voor zichzelf zit moet het toch een keer worden afgebroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

Tja, als je thuis allerlei leugens gevoed krijgt is die stap toch vrij anders, of als je niet weet wie wel en wie niet wil vechten binnen je eigen unit. Als je commandant je doodschiet wanneer je vragen gaat stellen, of mogelijk je familie thuis de lul is als jij je plicht niet vervult. We weten het niet, ik kan het de soldaten zelf niet kwalijk nemen (de conscripts dan, special forces oid kiezen er zelf voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Een Twitter handle die ik (na enkele dagen volgen) wél vertrouw, Illia Ponomarenko, meldt zojuist dat Marioepol omsingeld wordt. Dat zou betekenen dat het gehele Zee van Azov kustgebied (bijna) in handen is van de Russen en dat er dus sprake is van een landbrug met het Krim schiereiland. Visuele weergave in dit Reuters blog. Er waren ook al sighting van tanks onderweg naar Zaporizja. Ik weet niet of Odessa al officieel is gecapituleerd/veroverd, maar het gaat wel snel momenteel in het zuiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan

Wie is zij? En wat betekend dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:18
Even linkdroppen, de eerste tweet zegt wat het is. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
[...]

Noord koreanen in het buitenland op papier ook. Toch betekent overlopen wel sat je hele familie verdwijnt. Nu zal het voor de Russen minder erg zijn (vermoed ik), maar niet zonder gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:17:
Een Twitter handle die ik (na enkele dagen volgen) wél vertrouw, Illia Ponomarenko, meldt zojuist dat Marioepol omsingeld wordt. Dat zou betekenen dat het gehele Zee van Azov kustgebied (bijna) in handen is van de Russen en dat er dus sprake is van een landbrug met het Krim schiereiland. Visuele weergave in dit Reuters blog. Er waren ook al sighting van tanks onderweg naar Zaporizja. Ik weet niet of Odessa al officieel is gecapituleerd/veroverd, maar het gaat wel snel momenteel in het zuiden.
Odessa is compleet in de andere richting.

Je moet de kaart maar even erbij pakken voor je dat soort opmerkingen zelf toevoegt.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 17:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Thomas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Daarop aanhakend vond ik dit ook wel een mooie: [Twitter]
Die zag ik net voorbij komen ja. Er was alleen nog geen bevestiging van op dat moment.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
De vrouw die de verkiezingen in Wit-Rusland had gewonnen als ze niet rigged waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Oppositieleider van Belarus. Zit momenteel in Parijs omdat ze in dr eigen land omver geknald wordt door het regime.

Het betekent voor de situatie verder niks.

Edit: Haar man was voor zijn dood oppositieleider, zij heeft het overgenomen toen hij vermoord werd door Lukashenko en zijn regime.

[ Voor 11% gewijzigd door mark-k op 26-02-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:00:
[...]

[mbr]*knip*
Reageer dan niet.[/]
Dat zeg ik helemaal niet.
Zoals eerder gemeldt in dit topic: Liefst heb ik 0 doden en gewonden, maar nu dat geen enkele optie lijkt, dan maar zoveel mogelijk schade aan Russische kant. Dat er aan het thuisfront vervolgens hopelijk iets ontwaakt waar Poetin niet van terug heeft.
Ja, nogmaals dat kost verschrikkelijke dingen die ik liever niet zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 11:14
Is zij niet degene die in de oppositie zat als belangrijkste presidentskandidaat en gevlucht is? Lijkt erop dat ze een staatsgreep wil doen.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Anonymous heeft www.gazprom.com plat gelegd :)

Edit: ik kan het twitter bericht hierover nu niet meer terugvinden.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

TheRicolaa10 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Is zij niet degene die in de oppositie zat als belangrijkste presidentskandidaat en gevlucht is? Lijkt erop dat ze een staatsgreep wil doen.
Never waste a good crisis. Ik wens haar veel succes maar denk niet dat ze een grote kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:33

ricardo246

Life's what you make it!

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Zij was kandidaat in 2020 en is toen opgesloten geweest. Ze heeft toen asiel aangevraagd in Litouwen als ik me niet vergis. En ze ziet zichzelf dus als de 'ware' president van Wit-Rusland in plaats van mafiavriendje Loekasjenko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
MaStar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Rusland niet, China niet, India niet. Is de halve wereldbevolking zo’n beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ze is het gezicht van de anti-Lukashenko oppositie: ze was de belangrijkste oppositiekandidaat in de presidentsverkiezingen en haar succes was de reden dat die grootschalige verkiezingsfraude nodig was.

Concreet betekent het niets, ze leeft in ballingschap, ik meen in Letland.
Pagina: 1 ... 5 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid