Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:16:
[...]
Het is iets om pur sang heel voorzichtig mee te zijn. Niet enkel vanwege de vele prikkels bij consumptie van informatie en de drempels tot engageren in analyse, zoals @
Jerie eerder aanstipte met de reminder van Vicarious Trauma:
https://osintcurio.us/202...-osint-a-practical-guide/
Maar ook meer basaal omdat er niet “een narratief” is, het is een machine ontworpen voor netwerkfenomenen. Dat voegt bijzondere condities toe bij het betreden van de pipeline. Eenmaal er in, het gaat fout.
Rule of thumb: niet alleen doen. En eigenlijk gewoon niet doen. Ik kan de reflex prima begrijpen, maar de menselijke geest is tegenwoordig ook gewoon slagveld.
Ik wil hier nog even op aanvullen. Ja ik weet, oud bericht, maar ik kan nou eenmaal niet zo snel alle berichten lezen als ze er bijkomen (loop steeds verder achter):
Het is heel erg naïef om te denken dat je zeer geraffineerde stukken tekst kan lezen zonder beïnvloed te worden, zélfs als je weet dat het leugens en propaganda zijn. Je hersenen gaan tóch werken en slaan die informatie op, en eenmaal in je hoofd verdwijnt de context. Later zal je de flarden herinneren in een andere context en is het onderscheid tussen echt en onecht niet meer te achterhalen; je hersenpan is geen gelabelde archiefkast.
Even een praktijkvoorbeeld: ik zat tot september 2015 op Facebook. Ik was altijd erg links en ben nu ook weer lid van de PvdD. Destijds zat ik vooral met Amerikaanse-autoliefhebbers op FB en kregen zij en ik veel Russische propaganda gevoed waarvan we niet wisten dat dat Russische propaganda was. Achteraf noemde FB dat ‘sociale experimenten’. Ik zou het gewoon mentale oorlogsvoering noemen inmiddels.
Onder leiding van Peter Thiel en vriendjes werd de live feed (zo heet die lange strip met nieuwste berichten toch?) zo geconstrueerd dat ik vooral het volgende zag: Wilders zegt zinnige dingen, Hillary is gevaarlijker dan Trump (onder haar breekt de Derde Wereldoorlog uit), overal ter wereld zijn Islamitische terroristen mensen aan het uitmoorden. Hoe meer ik die dingen gevoerd kreeg hoe minder weerstand ik voelde omdat je hersenen een ‘hmmm misschien zit daar toch een kern van waarheid in’ gaan doen. Bij mij vooral bij Hillary, want die essays waren lang en goed opgezet en lazen als ware het goed uitgedachte onderzoeken.
Ik heb de dans ontsprongen omdat ik aan mezelf merkte dat ik echt een ontzettende lul werd en mijn vriendin zuur vanwege al de ‘perfecte levens’ die iedereen deelde. We zijn gezamenlijk cold turkey gestopt en het was alsof er een sluier van ons af werd getrokken en de zon weer ging schijnen. Mensen waren weer mooi en aardig, het leven vol kleur en we hadden ineens zeeën van tijd voor van alles.
Propaganda lezen is alsof je twee borden eten op tafel hebt; eentje met neurologisch gif en eentje zonder gif, en je toch besluit om die met het gif ook te proeven omdat je wil weten hoe dat smaakt. Ook al neem je kleine hapjes, de schade wordt toch aangericht. Niet gelijk merkbaar maar met elke hap wel meer. Wees waakzaam met zulke verhalen.
Overigens zijn veel van die Amerikaanse-autoliefhebbende vrienden die extra gevoelig er voor waren Trumpaanbiddende Q-anon anti vaxxers geworden. Eentje is vorig jaar december zelfs gestorven aan COVID omdat hij er niet in geloofde en niet eens naar het ziekenhuis ging. Een week voordat zijn Grote Roerganger Trump zei dat je je wél moet laten vaccineren. En ik heb het hier over een Nederlander hè…