De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.547 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Volgens mij hebben we het aardig geprobeert met diplomatiek zijn.
Vervolgens ging die 2 regio's bevrijden. Wilden we nog steeds diplomatiek zijn.

En wat kregen we daar voor terug? een volledige invasie met als invalshoek dat er een genocide zou plaatsvinden 8)7

Diplomatiek werkt niet... Zoveel is duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
[...]

Het is heel makkelijk te oordelen met onze in vrijheid opgegroeide bril op. Democratie is echt niet de heilige graal. IMHO mag je best wel kritisch zijn op wat onze politieke leiders aan het doen zijn, dat hoort ook bij onze democratie.

De laatste landen waar “wij” democratie hebben gebracht zijn nou niet echt succesvolle voorbeelden (Afghanistan, Iraq bijvoorbeeld).

Ja het leven was vast niet makkelijk voor de Oekraïne tijdens de Sovjet tijd, maar een olietanker kan je ook niet met een haakse hoek een bocht laten maken.

Iedereen is er wel over eens denk ik dat wat Putin doet gewoon niet kan/mag etc. Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrienden is met de andere bully op het schoolplein.

Wat dat betreft doet China diplomatiek gezien het meest verstandige, al zou dat wellicht anders zijn als Rusland Mongolië was binnengevallen. Er MOET een diplomatieke oplossing komen om niet in WW3 te eindigen.
"wij" hebben daar geen democratie gebracht, dat hebben ze zelf gedaan, als soeverein land, met de nodige obstakels onderweg.

Poetin vind dat niet tof en is al maanden bezig een flinke legermacht langs de grenzen van Oekraïne neer te poten, waarbij door meerdere personen/landen/organisaties is geprobeerd tot een diplomatieke oplossing te komen... had allemaal geen zin, plan was er allang dat er gewoon binnengevallen moest worden.

En nu moeten "wij" dat maar toelaten en kijken of we met Poetin tafel kunnen om hem tot stoppen te krijgen volgens voorwaarden welke volslagen belachelijk zijn? Met onze in vrijheid opgegroeide bril... Die vele jonge Oekraïners ook hadden tot deze 4 dagen geleden van hun neus geslagen werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
bulle bas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:05:
WW3 wordt het niet. Hooguit helpen we expliciet met het naar buiten duwen van dat zooitje, maar dat duurt op zn minst nog wel ff. Kernbom is ook flauwe kul, gaan beide partijen eraan. Putin heeft geluk met ons geduld.
Ik hoop dat je gelijk krijgt maat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

unclero schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:01:
"De Chinese en Russische leiders Xi Jinping en Vladimir Poetin blijken dat al een paar weken geleden te hebben afgesproken, bij de openingsplechtigheid van de Olympische winterspelen."
China betaalt Poetin in dollars voor import van Russische tarwe

Dan moet ik opeens denken aan die quote uit de film The Dogs Of War: "This country is bought and paid for!".

China heeft forse belangen in zowel Oekraïne (meerdere agrarische megabedrijven, honderdduizenden hectares, hoewel de regering in Kiev altijd een beetje dwars heeft gelegen over de verkoop van de onderhandelde 3 miljoen bunder (5% van Oekraïne)) als Wit-Rusland (zie die Chinese concessie / special economic zone bij Minsk). Maar houd zich momenteel erg op de vlakte. Dit doet bij mij het vermoeden rijzen dat Putin teen en tander belooft heeft (meerdere consessies in Wit-Rusland, meer dan 5%, misschien zelfs 50% van het Oekraïense areaal, ik noem maar iets geks).
dat zou best wel eens het geval kunnen zijn. Oekraïne moet worden overwonnen want het graan is al verkocht om het zo maar eens te zeggen.

Het lijkt in eerste instantie vergezocht maar het zou kunnen. In dat geval maakt het niet uit hoeveel Russische militairen ervoor moeten sneuvelen en hoeveel steden er moeten worden platgegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:02
Ik kwam dit FTM-artikel tegen (paywall) over de Oligarchen rondom Poetin die Nederland kan raken. Damn, wat veel rijke BV’tjes hebben die oligarchen in Nederland. Is dit wat @Virtuozzo bedoelde met de zuidas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Riptide schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Heeft iemand toevallig nieuwe informatie over de status van deze enorme stroom aan tanks / fuel? Een aantal uren geleden waren ze 60km verwijderd van Kiev. Een 5 km lange konvooi (ook nog eens een dubbele rij aan voertuigen) is wel iets om te blijven volgen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto van: https://www.reuters.com/w...rd-kyiv-maxar-2022-02-27/
Heeft Oekraïne ook eigen jets of bommenwerpers? Neem aan dat ze hier ook van op de hoogte zijn en zo'n konvooi is een enorm easy target lijkt me?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sissors schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Is hij dat? Granted helemaal 100% ben je imo niet als je op zijn manier Rusland wil leiden, maar is ie gestoord? En hoewel ik direct geloof dat in Rusland de president heel veel macht heeft, als hij een kernoorlog wil beginnen zitten er nog wel wat mensen in het lijntje die ook allemaal genoeg van hun leven moeten hebben.
Hoeveel percentage "niet gestoord" vind jij hem dan? Die man heeft toch een kronkel in z'n kop met hoe hij 5 kwartier vol praat over het grote oude Rusland, hoe hij handelt en reageert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Brazos schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:39:
[...]

Je moet de 'bear' vooral 'poken'. Dan zul je zien dat achter een masker van dreigementen niets zit waar je bang voor hoeft te zijn, alleen een ordinaire crimineel.
Deze heeft alleen een tumor in zijn kop en een rode knop met nucleair materiaal tot zijn beschikking. Als je weet dat je gaat eindigen, waarom niet de rest met je meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sissors schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:04:
Is hij dat? Granted helemaal 100% ben je imo niet als je op zijn manier Rusland wil leiden, maar is ie gestoord? En hoewel ik direct geloof dat in Rusland de president heel veel macht heeft, als hij een kernoorlog wil beginnen zitten er nog wel wat mensen in het lijntje die ook allemaal genoeg van hun leven moeten hebben.
Helemaal fris is niemand op zo'n positie met zoveel macht, maar dat hij volkomen krankjorum is ga ik ook weer niet in mee. Het verbaast mij alleen wel dat de stap van berekenend risken naar flagrant binnenvallen is gezet, die volg ik niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 23:09

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Chaoss schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:08:
[...]

Heeft Oekraïne ook eigen jets of bommenwerpers? Neem aan dat ze hier ook van op de hoogte zijn en zo'n konvooi is een enorm easy target lijkt me?
Stuk of 100 jets maar hoeveel daar nog van over is, is de vraag op dit moment.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Coldcat schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Propoganda.

Ik werk voor een Rus. Hij is geboren in Oekraine. Voor hem is het duidelijkd at Oekraine de mensen met Russich paspoort in oost Oekraine aan het uitmoorden zijn door aanvallen. Rusland had geen andere keuze dan het land binnen te vallen. Anders zouden Russen daar uitgemoord worden. Gecombineerd met het feit dat de NATA Oekraine steeds meer steunde. Dat is de reden dat hij geloofd dat er geen andere manier was om het volk te beschermen en men in moest vallen.

Hij is een persoon net als jij en ik.
We moeten niet beledigend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 21:21

Winkiller

De Mopperpot

Coldcat schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:04:
[...]
Met een inval in heel Oekraine is die geloofwaardigheid er wel af.
Inderdaad. :)

“Goede vriend” Poetin is plots een lastpost: waarom China vooral zwijgt over Oekraïne"
Keer op keer werd het haar gevraagd. Vindt China de aanval op Oekraïne een invasie of niet? De woordvoerster van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken Hua Chunying antwoordde niet op de vraag, maar haalde uit naar de VS. Het bewijst hoe China in de knoop zit met kameraad Poetin, die plots een kopzorg is geworden.

bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_95092203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
downtime schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Ik vraag me af of het niet een bewuste strategie is. Vandaag zoveel mogelijk slecht nieuws voor Rusland genereren (die Duitse defensieplannen, die jachtvliegtuigen, om maar wat te noemen) om het Kremlin onder druk te zetten. Zo van: Wij zijn nog niet klaar en elke dag dat dit doorgaat gooien we er nog een paar scheppen bovenop.
Jaa, dat zal absoluut de gekozen strategie zijn. Maar wat doet dat met Poetin? Het feit dat hij zijn nucleaire wapens op scherp laat zetten verteld mij dat hij dit niet echt tof vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-09 18:37

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

Je zou dan ook verwachten dat zo'n konvooi goed beschermd wordt, op de grond en vanuit de lucht.
Zo niet, dan zou het prijsschieten zijn inderdaad, en een gigantische deuk in de bevoorrading opleveren.

Nog meer gestrande voertuigen straks...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

daanb14 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:07:
Ik kwam dit FTM-artikel tegen (paywall) over de Oligarchen rondom Poetin die Nederland kan raken. Damn, wat veel rijke BV’tjes hebben die oligarchen in Nederland. Is dit wat @Virtuozzo bedoelde met de zuidas?
Het zou kunnen, ik ben daar niet zo mee bekend. Wel zijn er al een aantal artikelen geweest over crimineel geld wat door onze banken wordt rond gepompt door brievenbus firma's. Daar is inmiddels wel het een en ander over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 19:17
[...]

Die zijn de eerste dag zoveel mogelijk uitgeschakeld met kruisraketten en bombardementen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Ja, GroenLinks en Pieter Omzigt hebben daar ook al aandacht voor gevraagd:
Ik denk dat wij jarenlang veel te laks zijn geweest. Bijvoorbeeld in hoe wij oligarchen op de Zuidas hun gang hebben laten gaan.
https://www.bnr.nl/nieuws...-geweest-tegenover-poetin
Een grote schoonmaak van de Zuidas is ook nodig. Onder het mom van "vestigingsklimaat" heeft Nederland de deur jarenlang wagenwijd opengezet voor crimineel Russisch geld. De miljarden van de oligarchen weten de brievenbusfirma's op de Zuidas precies te vinden. Dat moet stoppen.
https://groenlinks.nl/nie...raagt-om-stevige-sancties

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
Die Ursula is het ook een beetje naar haar hoofd gestegen. EU lid? En daar zijn alle EU landen het over eens?
Oekraïne heeft de hele EU momenteel dichter bij elkaar gekregen dan in de laatste 25 jaar voor mogelijk gehouden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

unclero

MB EQA ftw \o/

Winkiller schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:09:
Het bewijst hoe China in de knoop zit met kameraad Poetin, die plots een kopzorg is geworden.
Kopzorg? Of zetbaas?
Ik zou ook even mijn mond wijselijk houden als ik weet dat ik de derde hond in een conflict ben.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:07:
[...]

dat zou best wel eens het geval kunnen zijn. Oekraïne moet worden overwonnen want het graan is al verkocht om het zo maar eens te zeggen.

Het lijkt in eerste instantie vergezocht maar het zou kunnen. In dat geval maakt het niet uit hoeveel Russische militairen ervoor moeten sneuvelen en hoeveel steden er moeten worden platgegooid.
Maar ja, wat is de waarde ervan tov andere kosten? Het lijkt me dat dit het moment zo ongeveer wel is om dan nog eens opnieuw een berekeningetje te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Oekraïne Poetin heeft de hele EU momenteel dichter bij elkaar gekregen dan in de laatste 25 jaar voor mogelijk gehouden.
Correctie. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 17:10
[...]

Ze hebben ook drones, Turkse drones.
Daarmee is minstens één cologne Russische tanks onklaar gemaakt.

Ik mag de bronnen hier niet delen, omdat het Telegram is.

Maar als je daarna zoekt op drones is het het type Baykar TB2.
Erg effectief als je de beelden ziet.

Ze schijnen er nog belangstelling 48 te hebben besteld, maar geen idee of die al geleverd zijn, anders hebben ze er maximaal 6-10 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
De EU gaat dus straaljagers sturen. Maar Oekraïne heeft niet genoeg piloten. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een Tsjechische piloot een Oekraïens paspoort te geven om de regels te omzeilen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:16
[...]

Het is heel makkelijk te oordelen met onze in vrijheid opgegroeide bril op. Democratie is echt niet de heilige graal. IMHO mag je best wel kritisch zijn op wat onze politieke leiders aan het doen zijn, dat hoort ook bij onze democratie.

De laatste landen waar “wij” democratie hebben gebracht zijn nou niet echt succesvolle voorbeelden (Afghanistan, Iraq bijvoorbeeld).

Ja het leven was vast niet makkelijk voor de Oekraïne tijdens de Sovjet tijd, maar een olietanker kan je ook niet met een haakse hoek een bocht laten maken.

Iedereen is er wel over eens denk ik dat wat Putin doet gewoon niet kan/mag etc. Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrienden is met de andere bully op het schoolplein.

Wat dat betreft doet China diplomatiek gezien het meest verstandige, al zou dat wellicht anders zijn als Rusland Mongolië was binnengevallen. Er MOET een diplomatieke oplossing komen om niet in WW3 te eindigen.
Het probleem is deels ook een beetje dat die zachte aanpak al zo vaak geprobeerd is. Tsjetsjenië, Zuid-Ossetië, Krim, elke keer werd het veroordeeld, Putin in gesprekken vriendelijk gevraagd zich terug te trekken en dat niet meer te doen, maar elke keer werkte het niet. Nog los van het omleggen van zijn politieke en journalistieke tegenstanders, zowel thuis als in Westerse landen, het bewezen proberen te ondermijnen van verkiezingen en het verstoren van politieke discours in andere landen, en zo nog het een en ander. Diplomatieke ingrepen hebben gewoon tot op heden nul indruk gemaakt, en iedere keer dat er geen echte reactie kwam, volgde er een brutalere actie.

Dit is een escalatie van Putin's kant, dat moge duidelijk zijn, zelfs ten opzichte van eerdere militaire fratsen, en dat leidt ook tot een escalatie in de reactie vanuit het Westen. Dat is op zich niet onredelijk, vind ik. Dit gaat heel erg niet om het brengen van democratie naar Oekraïne he, dit gaat erom dat Putin een soeverein land binnenvalt voor zijn eigen belangen en ego. Dat is gewoon een onacceptabel precedent; als je dat met z'n allen net zo halfzacht accepteert als de vorige stukjes landjepik, geef je aan dat het eigenlijk wel ok is en ondermijn je tegelijkertijd je eigen geloofwaardigheid als EU/NATO/VN.

Kijk, die grote stok met alle sancties en steun aan Oekraïne moet samengaan met een uitgestoken hand, dat ben ik gerust met je eens. 'Dit is de reactie op deze acties, stop die acties en we kunnen praten over terugschalen van die maatregelen.' Er moeten altijd diplomatieke paden open blijven, en eigenlijk wil je ook altijd duidelijk houden dat dan de pijn van de sancties ook weer minder wordt - een constante en niet terug te draaien escalatie wil echt niemand. Maar diplomatieke oplossingen aanbieden terwijl de andere partij niet het idee heeft dat die een probleem heeft, is zelden echt effectief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
unclero schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Kopzorg? Of zetbaas?
Ik zou ook even mijn mond wijselijk houden als ik weet dat ik de derde hond in een conflict ben.
Exact, ik hoop dat we de les die we hebben getrokken uit Poetin ook gaan trekken tav China. Eigenlijk de les van @Virtuozzo, met dat systeem valt niet vredig samen te werken want het gaat de grenzen steeds te buiten.
Van China moeten we ons ook ontkoppelen, dat kan nu minder haastig maar moet wel beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 18:38

Jebus4life

BE User

Waarom spreken zoveel mensen eigenlijk over een potentiële WW3?

Het lijkt, op dit moment, dat ALS er een grootschalig(er) conflict volgt dat dat Rusland (+Wit-Rusland) vs NATO is. Tijdens de wereldoorlogen was er op zowat elk continent conflict, dat is momenteel niet direct in het vooruitzicht...

Dat een nucleaire oorlog absoluut geen beter vooruitzicht is tegenover een nieuwe wereldoorlog betwist ik niet, maar hoe het er nu uitziet zie ik andere partijen zich niet bemoeien met het conflict....

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:32
Wat zijn eigenlijk de banden tussen Rusland en China ? Ze hebben raakvlakken maar zijn ze ook afhankelijk van elkaar, economisch ?

Is er een scenario waarbij China zich tegen Rusland keert ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Yaksa schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:15:
De EU gaat dus straaljagers sturen. Maar Oekraïne heeft niet genoeg piloten. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een Tsjechische piloot een Oekraïens paspoort te geven om de regels te omzeilen?
Oekraine zegt iedereen te verwelkomen die wil komen vechten voor ze.
Ongetwijfeld kent de Tsjechische wet eenzelfde bepaling als Nederland dat als je in buitenlandse dienst gaat vechten, je strafbaar bent.
Tsjechie zal dus altijd ontkennen dat ze actief bijgedragen hebben aan het meedoen van die piloot.

Beetje zoals Rusland altijd ontkende dat hun piloten meevochten in Vietnam.

edit: Je bent dus alleen strafbaar (in NL) tegenwoordig als je vecht tegen Nederland of een bondgenoot.

[ Voor 7% gewijzigd door Prosac op 27-02-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Oekraïne heeft de hele EU momenteel dichter bij elkaar gekregen dan in de laatste 25 jaar voor mogelijk gehouden.
Het blamen van EU-buurland X of Y heeft inderdaad plaats gemaakt voor één gedeelde vijand. Wat dat betreft is het politiek natuurlijk slim om eengezind naar buiten te treden.

De binnenlandse politiek zal er ook van kunnen profiteren, zaken die niet goed gaan kun je op deze manier heel snel verklaren door de ontwikkelingen op het wereldtoneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 23:09

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Op dit moment gaat het niet uit van de NAVO dus wat een land of persoon uit eigen beweging doet (zoals nu met wapenleveranties ) mag men in de basis zelf beslissen denk ik.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Jebus4life schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:17:

Het lijkt, op dit moment, dat ALS er een grootschalig(er) conflict volgt dat dat Rusland (+Wit-Rusland) vs NATO is. Tijdens de wereldoorlogen was er op zowat elk continent conflict, dat is momenteel niet direct in het vooruitzicht...

Dat een nucleaire oorlog absoluut geen beter vooruitzicht is tegenover een nieuwe wereldoorlog betwist ik niet, maar hoe het er nu uitziet zie ik andere partijen zich niet bemoeien met het conflict....
Omdat de o.a. VS, Canada, Japan, Australië dan gegarandeerd mee gaan doen. Dus die zijn dan ook in oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Er zijn beelden van een afgevuurde Alexander Raket vanuit Belarus (Mazyr) op Oekraïne. Beelden zijn niet goed, echt mega explosie.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Palindrome schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:18:
Wat zijn eigenlijk de banden tussen Rusland en China ? Ze hebben raakvlakken maar zijn ze ook afhankelijk van elkaar, economisch ?

Vroeger hadden ze een ideologische band (communisme) dat is verbroken (sino-sovjet split) maar nu lijkt die band weer beter te worden/te zijn.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wolly schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:19:
[...]

De binnenlandse politiek zal er ook van kunnen profiteren, zaken die niet goed gaan kun je op deze manier heel snel verklaren door de ontwikkelingen op het wereldtoneel.
Rutte was er al snel bij om uit te leggen dat deze oorlog gevolgen zal hebben voor de lokale koopkracht.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Het werd eerder in het topic prachtig neergezet
China heeft geen vrienden, China heeft belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prosac schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:18:
[...]

Ongetwijfeld kent de Tsjechische wet eenzelfde bepaling als Nederland dat als je in buitenlandse dienst gaat vechten, je strafbaar bent.
Waarom zou je strafbaar zijn als je in buitenlandse dienst gaat vechten in dit geval?

Het wetboek is heel duidelijk, dit mag mits het niet tegen de Staat is.
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Strijdkrachten (Airborne) van Belarus hebben opdracht gekregen om 0500 naar ua te vliegen om te vechten. Morgen wordt echt een slechte dag heb ik het gevoel. Bloody monday was nog nooit zo letterlijk.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Jebus4life schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Elk land heeft belangen, ook wij. BV Nederland is de avatar van die belangen.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Sancties tegen Rusland, duwt Rusland met de rug tegen de muur. Hebben we niks geleerd van WW2 dan? Duitsland ging op oorlogspad voornamelijk door de armoede die er gecreëerd is door de sancties na WW1. Het grote verschil is dat Duitsland destijds geen massa vernietigingswapens had.

Oekraïne was altijd al een hoofdpijn dossier voor Moskou, want alle investeringen die tijdens de Sovjet tijd in dat land gedaan zijn, waren in één klap weg.

Om een gek vergelijk te maken. Als Groningen in de jaren 60 na het vinden van de gasbel in de grond zichzelf onafhankelijk had verklaard, waren de Groningers nu zo rijk als de Noren en hadden ze die aardbeving problemen ook wel opgelost. Hoe zou Den Haag daar op gereageerd hebben. Ja waarschijnlijk niet door soldaten te sturen, hoewel Nederland ook niet echt een bloed vrij militair verleden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 05:05
Jebus4life schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:21:
[...]

en als de belangen van china in europa door de oorlog kapot gemaakt worden dan zal china zeer snel ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 15:42
bulle bas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:09:
[...]

We moeten niet beledigend worden.
Hij heeft wel een punt hoor. Hoeft helemaal niet beledigend opgevat te worden. Ook al snap ik dat het zo gezien kan worden. Er zit iets in de aard van de mens waardoor we helemaal in een gedachtegoed mee kunnen gaan en accepteren als "normaal" of zelfs "goed". Ondanks het misschien voor de hand liggend is dat het niet zo is. Het liegen tegen een bevolking is niet eens perse nodig. Nazisme, racisme/slavernij, terrorisme. Allemaal met een basis van maatschappelijk ideaal. En door de hele geschiedenis weer te vinden, in veel gevallen achteraf pas maatschappelijk/moreel veroordeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Waah schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Volgens mij hebben we het aardig geprobeert met diplomatiek zijn.
Vervolgens ging die 2 regio's bevrijden. Wilden we nog steeds diplomatiek zijn.

En wat kregen we daar voor terug? een volledige invasie met als invalshoek dat er een genocide zou plaatsvinden 8)7

Diplomatiek werkt niet... Zoveel is duidelijk.
Hoewel de kans zeer groot is dat alles gewoon een eerste aanzet was tot een casus belli en alles post factum en we wellicht nooit anders zullen weten maar echt diplomatie als in onderhandelingen is er vanuit het Westen nu niet echt geweest hé. Waarschijnlijk het punt en doel van Putin.

Ja de eisen van Putin waren niet zo verteerbaar. Oekraïne nooit Navo lid etc hier werd hij net niet weggelachen. Want zo werkt het niet etc open deur policy etc etc. Wij laten ons niets dicteren etc.
Maar als puntje pij paaltje komt called hij wel de bluf van het Westen hier met gekende gevolgen.

Wetende wat we nu weten staat iedereen dan nog achter dat punt? Was er echt geen andere uitkomst mogelijk? Uiteindelijk zijn we meerdere duizenden doden verder zowel Oekraïens als Russisch.

En tuurlijk om een zeker moment moet je tegen een bully zeggen tot hier en niet verder maar toch what if he..

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 17:36
mindcre8r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:20:
Er zijn beelden van een afgevuurde Alexander Raket vanuit Belarus (Mazyr) op Oekraïne. Beelden zijn niet goed, echt mega explosie.
Die explosie van die gasleiding?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
mindcre8r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:23:
Strijdkrachten (Airborne) van Belarus hebben opdracht gekregen om 0500 naar ua te vliegen om te vechten. Morgen wordt echt een slechte dag heb ik het gevoel. Bloody monday was nog nooit zo letterlijk.
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25
Yaksa schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:02:
Dit is wel heel eerie. Het luchtalarm gaat af en 4 minuten later begint het carillon 'vrolijk' te spelen op het hele uur. Wat speelt ie eigenlijk, het volkslied van Ukraine?
Dat ding speelt elke 15 minuten. Wat geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Navo is bij wijze van spreken bijna de halve wereld, VS+VK+groot deel EU, dus ja, dat kun je wel een WO noemen als die tegen Rusland in het geweer komt. Temeer daar er dan minstens vier kernmachten bij betrokken zijn. Hoe grootschalig wil je het hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekraiens paspoort is niet eens nodig. Oekraiens uniform is genoeg en dan is het gewoon een Tsjechische "vrijwilliger" in vreemde krijgsdienst. Tsjechie zal dan wel moeten wegkijken als die Tsjech sneuvelt of krijgsgevangene wordt. Dat is dan gewoon eigen risico voor die Tsjech. Rusland deed hetzelfde in Korea en mogelijk ook andere oorlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:55
Hoopgevende beelden: Oekraïense burgers die de straat op gaan om op vreedzame wijze Russische tanks te stoppen, door er voor te gaan staan: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220227_94444497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:04

Wereldoorlog is natuurlijk ook maar een naam zonder vaste definitie. De eerste wereldoorlog werd al in 1914 voor het eerst "De eerste wereldoorlog" genoemd, dus lang voor er sprake was van meerdere wereldoorlogen en toen het conflict nog niet zo heel grootschalig was.

Ik denk dat een all-out conflict tussen Rusland en de NAVO wel als WWIII gekwalificeerd zou mogen worden en hoop dat niet mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:17

Ze zijn op dit moment meer tot elkaar veroordeeld om samen te werken.
Er is geen sprake van vertrouwen maar tijdelijke identieke belangen.

Gezamenlijk sterk genoeg om te voorkomen dat de VS en de EU besluiten om er eentje aantevallen of zonder goede reden te treffen met sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Rutte was er al snel bij om uit te leggen dat deze oorlog gevolgen zal hebben voor de lokale koopkracht.
De koopkracht die voor deze inval al met vele procenten achteruit liep.

*knip* dit voegt niets toe, geen samenzweringstheorieën.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

MewBie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Die explosie van die gasleiding?
Nee, zojuist verschenen beelden. Ik kan niet linken naar de bron vanwege de uiterst schokkende beelden die daar ook dwalen.

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

*knip* dit is pure speculatie en voegt niets toe.

Amerika en Europa worden niet overal als de helden van deze wereld gezien. In veel landen eerder als het kwaad. Het is de vraag wanneer deze partijen niet bang zijn om mee te helpen. Ik denk dat onze jarenlange overdracht van technologie en werkzaamheden naar China ons best een behoorlijk zou kunnen opbreken als het echt mis gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 28-02-2022 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

En als zij zeggen verrified dan is dat het ook.

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
mindcre8r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Nee, zojuist verschenen beelden. Ik kan niet linken naar de bron vanwege de uiterst schokkende beelden die daar ook dwalen.
Deze?

[Twitter: https://twitter.com/nexta_tv/status/1498037904496418817]

Dat was een oude opname. Het is inmiddels ook ontkracht.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mindcre8r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:27:
[...]
[Twitter]

En als zij zeggen verrified dan is dat het ook.
Oef, dat gaat een zware dobber worden idd als die ook komen, hoe groot zijn hun para’s eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2022 23:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:52

Shabbaman

Got love?

Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Oekraïne was altijd al een hoofdpijn dossier voor Moskou, want alle investeringen die tijdens de Sovjet tijd in dat land gedaan zijn, waren in één klap weg.
Investeringen zoals de collectivisatie?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Sancties tegen Rusland, duwt Rusland met de rug tegen de muur. Hebben we niks geleerd van WW2 dan? Duitsland ging op oorlogspad voornamelijk door de armoede die er gecreëerd is door de sancties na WW1. Het grote verschil is dat Duitsland destijds geen massa vernietigingswapens had.

Om een gek vergelijk te maken. Als Groningen in de jaren 60 na het vinden van de gasbel in de grond zichzelf onafhankelijk had verklaard, waren de Groningers nu zo rijk als de Noren en hadden ze die aardbeving problemen ook wel opgelost. Hoe zou Den Haag daar op gereageerd hebben. Ja waarschijnlijk niet door soldaten te sturen, hoewel Nederland ook niet echt een bloed vrij militair verleden had.
Praat de Russische acties toch niet goed? Je kan niet recht praten wat krom is.

De Russen hebben keer op keer lak gegeven aan het diplomatieke:

Tsjetsjenie, Georgië, de Krim, Donbas...
(en dan spreken we nog niet met het gebruikte geweld om de protesten in Wit-Rusland en Kazachstan van de afgelopen 6 maanden waar het Russische leger het regime heeft overheid gehouden)

Keer op keer heeft het Westen diplomatiek proberen oplossingen te vinden, sancties uitgesproken,... Vervolgens plant Poetin een invasie van Oekraïne, NAVO voorspelt dit en geeft aan dat er ZEER zware sancties zullen volgen. Biden probeert te onderhandelen, Macron vliegt naar het Kremlin op zoek naar een oplossing. Maar nee, Rusland valt toch binnen, de sancties volgen en het is volgens jou dus de NAVO die de diplomatieke kanalen gesloten heeft, en we moeten stoppen met Rusland kwaad te maken.

Omgekeerde wereld hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24

JB

Cédric roelt!

YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:30:
[...]

Oef, dat gaat een zware dobber worden idd als die ook komen, hoe groot zijn hun para’s eigenlijk?
Hopelijk is er undercover hulp voor Oekraïne…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

unclero

MB EQA ftw \o/

DaniëlWW2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:
Dit zou de verwachting voor de Russische Roebel zijn. Je zal je schamele spaargeld maar in Roebels hebben. :/
[Embed]
[Afbeelding]

[Embed]
Je zal maar een van die mensen zijn die uren in de rij heeft gestaan om dat schamele spaargeld te pinnen.
De markt is nét geopend.
USD/RUB opening

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 21:20
Moet hier stiekem wel om lachen. Yacht van Putin heeft een interessante bestemming gekregen.

https://www.marinetraffic...o:1011551/vessel:GRACEFUL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCgp4uOvulQpbUNJ0iH6MSUaOX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/js6olYmwdFw6h0EpdL1V0u9w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:01
YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:30:
[...]

Goed is het niet maar het valt relatief mee. Totaal 48000 personeel waarvan maximaal 25000 ook daadwerkelijk ingezet kan worden in het oorlogsveld hoeveel daarvan ook opgeleid zijn als paratrooper is nog eens een fractie daarvan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

unclero schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Je zal maar een van die mensen zijn die uren in de rij heeft gestaan om dat schamele spaargeld te pinnen.
De markt is nét geopend.
[Afbeelding: USD/RUB opening]
Met de schaal zonder 0 lijkt het meer dan het is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 13:29
Op NPO 1 meldt Sigrid Kaag dat ze trustkantoren gaan aanpakken als dat nodig is. Nu nog niet aan de orde maar dat kan een volgende stap zijn.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
asing schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:28:
Deze?

[Twitter]

Dat was een oude opname. Het is inmiddels ook ontkracht.
Die was toch juist bevestigd inclusief dat het om een munitiedepot ging en geolocatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

[...]

De markt is nét geopend.
Dan is de schade véél minder dan verwacht, er werd gesproken over een koers van 180, dit is amper dik 100 bij opening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
mindcre8r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:23:
Ze hebben ook 11 schepen naar Odessa gestuurd. Ieders met een bataljon aan boord.

Het grote voordeel van de Oekraïne is dat men alle inlichtingen krijgt toegespeeld. Ze weten het ruim van tevoren. Ze hebben een paar dagen geleden ook al een paar airborne divisies uit de lucht geschoten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Jebus4life schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:31:
[...]

Praat de Russische acties toch niet goed? Je kan niet recht praten wat krom is.

De Russen hebben keer op keer lak gegeven aan het diplomatieke:

Tsjetsjenie, Georgië, de Krim, Donbas...
(en dan spreken we nog niet met het gebruikte geweld om de protesten in Wit-Rusland en Kazachstan van de afgelopen 6 maanden waar het Russische leger het regime heeft overheid gehouden)

Keer op keer heeft het Westen diplomatiek proberen oplossingen te vinden, sancties uitgesproken,... Vervolgens plant Poetin een invasie van Oekraïne, NAVO voorspelt dit en geeft aan dat er ZEER zware sancties zullen volgen. Biden probeert te onderhandelen, Macron vliegt naar het Kremlin op zoek naar een oplossing. Maar nee, Rusland valt toch binnen, de sancties volgen en het is volgens jou dus de NAVO die de diplomatieke kanalen gesloten heeft, en we moeten stoppen met Rusland kwaad te maken.

Omgekeerde wereld hoor...
Ik zeg nergens dat wat Rusland doet goed is, integendeel zelfs. Maar ik zeg dat “onze” reactie misschien niet de beste manier is om dit conflict op te lossen. En wellicht ook de diplomatieke onderhandelingen voor het begin.

De NAVO had ook publiekelijk toe kunnen geven dat Oekraïne nooit lid zou worden, maar in de achterkamertjes afspraken met Oekraïne kunnen maken, op een zelfde manier als Taiwan internationaal niet erkend wordt als land, maar praktisch wel onafhankelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:54

*knip* als je met dergelijke statements komt, verwachten we meer dan een oneliner aan onderbouwing

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Wolly schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Waarom zou je strafbaar zijn als je in buitenlandse dienst gaat vechten in dit geval?

Het wetboek is heel duidelijk, dit mag mits het niet tegen de Staat is.
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel101
Zo ken ik het van de Nederlanders die naar Syrie gingen, toen werd gezegd dat het ook voor degenen gold die tegen Assad of IS gingen vechten.
Blijkbaar klopte dat dus maar half. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

De markt is nét geopend.
Valt mee t.o.v. de verwachting maar het is nog vroeg, 01.35 uur in Moskou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

De markt is nét geopend.
Het begin valt dan nog mee. Het is "maar" 25% eraf.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

n0pe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Goed is het niet maar het valt relatief mee. Totaal 48000 personeel waarvan maximaal 25000 ook daadwerkelijk ingezet kan worden in het oorlogsveld hoeveel daarvan ook opgeleid zijn als paratrooper is nog eens een fractie daarvan..
Volgens Wikipedia zijn de paratroopers onderdeel van de special forces, en die staan op 6000 totaal? Dus het zou daar een subset van moeten zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Die zijn de eerste dag zoveel mogelijk uitgeschakeld met kruisraketten en bombardementen.
Dat zijn ze toch niet, lijkt het.

Iedereen verwachtte dat Rusland op dag 1 luchtoverwicht zou afdwingen, en dat is niet gebeurd.Ik heb er nog geen plausibele verklaring voor gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:59
[...]

De markt is nét geopend.
Hoewel het echt wel flink is, maakt de schaalverdeling dit wel een beetje propagandistisch: van 85000 naar 105000 is een verandering van iets meer dan 20 procent, het plaatje lijkt te suggereren een wijziging van honderden . Beter een wat realistischer plaatje posten als je die kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Zo ken ik het van de Nederlanders die naar Syrie gingen, toen werd gezegd dat het ook voor degenen gold die tegen Assad of IS gingen vechten.
Blijkbaar klopte dat dus maar half. Dank.
Er was een verschil tussen mensen die wel of geen militaire training hadden gehad oid dacht ik.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:16
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Ik zeg nergens dat wat Rusland doet goed is, integendeel zelfs. Maar ik zeg dat “onze” reactie misschien niet de beste manier is om dit conflict op te lossen. En wellicht ook de diplomatieke onderhandelingen voor het begin.

De NAVO had ook publiekelijk toe kunnen geven dat Oekraïne nooit lid zou worden, maar in de achterkamertjes afspraken met Oekraïne kunnen maken, op een zelfde manier als Taiwan internationaal niet erkend wordt als land, maar praktisch wel onafhankelijk is.
Rusland gaat niet over wie wel of niet toetreedt tot de NAVO. Zo simpel is het.

Prima als jij bereid bent om dat principe los te laten, gelukkig zijn onze leiders dat niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:18:
[...]

Tsjechie zal dus altijd ontkennen dat ze actief bijgedragen hebben aan het meedoen van die piloot.

Beetje zoals Rusland altijd ontkende dat hun piloten meevochten in Vietnam.
Dat zegt het ministerie van defensie op twitter en meerdere mensen hier, maar:
Buiten de context van een actief dienende militair, stelt het commune strafrecht in artikel 101 Sr dat in dienst treden bij een vreemde mogendheid alleen strafbaar is indien dit plaatsvindt wanneer een oorlog met die staat in het vooruitzicht ligt.8 Daarmee wordt ook bedoeld het geval waarin een oorlog reeds gaande is tussen beide staten. Maar, ‘[A]an een algemene strafbepaling tegen ieder die zich …[…]… in vreemde krijgsdienst begeeft, bestaat geen behoefte’, zegt de memorie van toelichting bij dit artikel, die bovendien aangeeft dat gebrek aan vaderlandsliefde weinig gevaarlijk is voor de staat.9 Het doel van de strafbaarstelling -is de daad een gevaar voor de vitale belangen van de staat?- is daarmee ook onderstreept. Buiten het geval van actief dienende militairen is, indien er geen sprake is van een mogendheid waarmee Nederland in oorlog is of in het vooruitzicht ligt10, vrijwillig in vreemde krijgsdienst treden dus niet strafbaar. Wel kan het andere juridische consequenties opleveren, zoals het verlies van de Nederlandse nationaliteit.11
Bron: militair rechtelijk tijdschrift: https://puc.overheid.nl/mrt/doc/PUC_39515_11/1/

En dat van die nationaliteit is ook alleen sprake van als je vecht tegen een bondgenoot van Nederland!

Kunnen we hiermee dan dat sprookje dat je strafbaar bent als je vrijwillig bij het oekraïense leger aanmeldt voor niet nederlandse militairen ten ruste dragen?

Onze oud militaire vliegers mogen dus geheel legaal F16s gaan vliegen voor de oekraïene als een land ze F16s kado zou doen. Onze huidige vliegers mogen dat niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik herinner mij dat in de topicstart goed uitgelegd staat dat de NAVO er niks mee te maken heeft. Je brengt de Kremlin talking points steeds naar voren, niet doen. Het is verwrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Die was toch juist bevestigd inclusief dat het om een munitiedepot ging en geolocatie?
Het werd gebracht als "nieuw" maar dat was het blijkbaar niet. Velen dachten met die mushroom ook aan hun nieuwe bom maar daarvoor was de klap dan weer veel te groot en te kort.

Een nuke was het ook niet, dan hadden we dat filmpje niet gekregen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:36:
[...]
China en India schaar ik bij Rusland. Die willen in de nieuwe wereldorde ook eens serieus worden genomen.
India, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 19:48
[...]

De markt is nét geopend.
Inmiddels terug naar normaal $83.9. Je zult maar net op de verkeerde minuut geld afgehaald hebben 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

[...]

Oekraïne is al 30 jaar een onafhankelijk land... Dat is gewoon erkend door heel de wereld, Rusland inclusief...

Bovendien is het niet aan Rusland om te bepalen welke landen de EU of de NAVO vervoegen. De NAVO is een defensief bondgenootschap dat al 20 jaar op 150 kilometer van Sint-Petersburg staat en heeft nog nooit enige antagonistische/militaire actie richting Rusland ondernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
init6 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:26:
[...]

*knip*

Amerika en Europa worden niet overal als de helden van deze wereld gezien. In veel landen eerder als het kwaad. Het is de vraag wanneer deze partijen niet bang zijn om mee te helpen. Ik denk dat onze jarenlange overdracht van technologie en werkzaamheden naar China ons best een behoorlijk zou kunnen opbreken als het echt mis gaat.
*knip* maak s.v.p. een topic report aan.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 28-02-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Hebben veel Russisch wapentuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

De markt is nét geopend.
Ja als je de grafiek bij 80 laat beginnen ziet het er meteen dramatischer uit. Niet dat het niet ernstig is, maar statistieken zijn in grafieken makkelijk te manipuleren voor mensen die grafieken niet goed lezen. Van 84 naar 105, dus 20% waarde verloren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 11:48

ricardo246

Life's what you make it!

jurjen_g schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Hoewel het echt wel flink is, maakt de schaalverdeling dit wel een beetje propagandistisch: van 85000 naar 105000 is een verandering van iets meer dan 20 procent, het plaatje lijkt te suggereren een wijziging van honderden . Beter een wat realistischer plaatje posten als je die kunt vinden.
Hoezo is dit plaatje niet realistisch en propagandistisch ? Schaal verdeling staat er langs. Is vrij normaal in de finance wereld om het zo te rapporteren..

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24

JB

Cédric roelt!

wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:40:
[...]

Hebben veel Russisch wapentuig.
Vast net zo degelijk als hun eigen tractors.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Deze is ook wel bewonderingswaardig. En zover ik nog niet langsgekomen. Als het klimaat de beste Rus lief is, dan zal hij niet alleen met pijn in het hart naar de oorlog zelf kijken, maar ook naar alle milieuvervuiling als gevolg daarvan.
Vertegenwoordiger Rusland maakt excuses bij VN-klimaatoverleg

Het hoofd van de Russische delegatie bij een VN-overleg over de klimaatverandering heeft zijn excuses aangeboden voor de Russische inval in Oekraïne. Oleg Anisimov deed dit bij de zitting vanmorgen van het meerdaagse overleg, "namens alle Russen die niet in staat waren om het conflict te voorkomen". De zitting was achter gesloten deuren, maar een transcript kwam onder meer bij Politico terecht.

Anisimov bood excuses aan na een toespraak van een Oekraïense deelnemer. Zij sprak via een digitale verbinding vanuit Oekraïne en zei dat de meeste leden van de Oekraïense delegatie donderdag de schuilkelders moesten opzoeken waardoor ze niet meer aan het overleg konden meedoen.

Anisimov zei er groot respect voor te hebben dat de Oekraïense delegatie onder deze omstandigheden doorgaat met zijn werkzaamheden.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-59746165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Stemmen altijd mee met Rusland en China plus (n=1) de Indiers die ik op linkedin heb zijn vrijwel allemaal team Putin en vinden de Westerse wereld hypocriet, want Irak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Emgeebee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Rusland gaat niet over wie wel of niet toetreedt tot de NAVO. Zo simpel is het.

Prima als jij bereid bent om dat principe los te laten, gelukkig zijn onze leiders dat niet. :)
Ik laat liever mijn principes los over een politiek standpunt dan dat ik in WW3 terecht kom. Maar goed onze leiders weten vast wat goed voor ons is :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als niemand kan verkopen, zal de prijs ook niet zakken ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vitali Klitschko, ex top-boxer en tegenwoordig burgemeester van Kiev. De juiste man op de juiste plek, wat mij betreft. In deze tijd kun je je geen beter rolmodel wensen als Kiev zijnde.

Je moet je eens voorstellen dat wij als burgemeester van Amsterdam Rico Verhoeven zouden hebben, in plaats van Femke Halsema. Wie zou je liever hebben als je stad onder vuur ligt..

Overigens ook hulde voor Zelensky. Ik heb respect voor zijn leiderschap. Bijzonder hoe de, van nature conflictmijdende Oekraïners, opstaan en verdedigen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:42:
[...]

Ja als je de grafiek bij 80 laat beginnen ziet het er meteen dramatischer uit. Niet dat het niet ernstig is, maar statistieken zijn in grafieken makkelijk te manipuleren voor mensen die grafieken niet goed lezen. Van 84 naar 105, dus 20% waarde verloren?
Inderdaad. In valutatermen gigantisch, maar veel minder extreem dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:44:
[...]
Stemmen altijd mee met Rusland en China plus (n=1) de Indiers die ik op linkedin heb zijn vrijwel allemaal team Putin en vinden de Westerse wereld hypocriet, want Irak etc.
Maar China en India hebben zich in dit geval onthouden van stemming. Dat maakt het anders dan die andere keren.

Aanvullend:
De stemming in de vijftienkoppige Veiligheidsraad was procedureel, zodat Rusland zijn veto niet kon uitoefenen. De resolutie tot het bijeenroepen van de Algemene Vergadering werd aangenomen met 11 stemmen voor. Rusland stemde tegen, terwijl China, India en de Verenigde Arabische Emiraten zich van stemming onthielden.
https://www.nu.nl/spannin...itting-over-oekraine.html

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 27-02-2022 23:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 13:29
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Ik laat liever mijn principes los over een politiek standpunt dan dat ik in WW3 terecht kom. Maar goed onze leiders weten vast wat goed voor ons is :p.
Een politiek standpunt geeft geen ww3 dat doen acties. Acties zoals een soeverein land binnen vallen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Waar precies over?

Veel is *knip* dit soort speculaties zul je juist wel moeten onderbouwen.

[ Voor 53% gewijzigd door defiant op 28-02-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:45:
[...]
Inderdaad. In valutatermen gigantisch, maar veel minder extreem dan verwacht.
En ondertussen alweer verder genormaliseerd naar een iets boven 10% verlies (voorlopig).
Ik zou vandaag geen currency trader willen zijn met zo'n volatiliteit.

https://www.forex.com/en-...e/forex-trading//eur-rub/

God does not play dice

Pagina: 1 ... 38 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid