Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
[...]
Het is heel makkelijk te oordelen met onze in vrijheid opgegroeide bril op. Democratie is echt niet de heilige graal. IMHO mag je best wel kritisch zijn op wat onze politieke leiders aan het doen zijn, dat hoort ook bij onze democratie.
De laatste landen waar “wij” democratie hebben gebracht zijn nou niet echt succesvolle voorbeelden (Afghanistan, Iraq bijvoorbeeld).
Ja het leven was vast niet makkelijk voor de Oekraïne tijdens de Sovjet tijd, maar een olietanker kan je ook niet met een haakse hoek een bocht laten maken.
Iedereen is er wel over eens denk ik dat wat Putin doet gewoon niet kan/mag etc. Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrienden is met de andere bully op het schoolplein.
Wat dat betreft doet China diplomatiek gezien het meest verstandige, al zou dat wellicht anders zijn als Rusland Mongolië was binnengevallen. Er MOET een diplomatieke oplossing komen om niet in WW3 te eindigen.
Het probleem is deels ook een beetje dat die zachte aanpak al zo vaak geprobeerd is. Tsjetsjenië, Zuid-Ossetië, Krim, elke keer werd het veroordeeld, Putin in gesprekken vriendelijk gevraagd zich terug te trekken en dat niet meer te doen, maar elke keer werkte het niet. Nog los van het omleggen van zijn politieke en journalistieke tegenstanders, zowel thuis als in Westerse landen, het bewezen proberen te ondermijnen van verkiezingen en het verstoren van politieke discours in andere landen, en zo nog het een en ander. Diplomatieke ingrepen hebben gewoon tot op heden nul indruk gemaakt, en iedere keer dat er geen echte reactie kwam, volgde er een brutalere actie.
Dit is een escalatie van Putin's kant, dat moge duidelijk zijn, zelfs ten opzichte van eerdere militaire fratsen, en dat leidt ook tot een escalatie in de reactie vanuit het Westen. Dat is op zich niet onredelijk, vind ik. Dit gaat heel erg niet om het brengen van democratie naar Oekraïne he, dit gaat erom dat Putin een soeverein land binnenvalt voor zijn eigen belangen en ego. Dat is gewoon een onacceptabel precedent; als je dat met z'n allen net zo halfzacht accepteert als de vorige stukjes landjepik, geef je aan dat het eigenlijk wel ok is en ondermijn je tegelijkertijd je eigen geloofwaardigheid als EU/NATO/VN.
Kijk, die grote stok met alle sancties en steun aan Oekraïne moet samengaan met een uitgestoken hand, dat ben ik gerust met je eens. 'Dit is de reactie op deze acties, stop die acties en we kunnen praten over terugschalen van die maatregelen.' Er moeten altijd diplomatieke paden open blijven, en eigenlijk wil je ook altijd duidelijk houden dat dan de pijn van de sancties ook weer minder wordt - een constante en niet terug te draaien escalatie wil echt niemand. Maar diplomatieke oplossingen aanbieden terwijl de andere partij niet het idee heeft dat die een probleem heeft, is zelden echt effectief...