De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.546 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19

HugoBoss1985

Xenotech

Ik geloof zowieso nooit alles blindelings. ;)
En nieuws zoek ik gewoon nooit op nieuwswebsites.

Maar normaal gesproken kijk ik minimaal 1 maal per dag het nieuws op tv.
Sinds 4 dagen hou ik het topic hier in de gaten en kijk ik veel op twitter.
Ik hou een interactieve kaart van de wereld in de gaten m.b.t. gebeurtenissen in Ukraïne.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

*knip* geen helpdesk hier, hoe goed je het ook bedoeld

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 07:21 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Jedi_Pimp schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:23:
[...]

@Tristan

Zo mooi van OSINT. Iemand geolocate een video naar aanleiding van iets dat oppopt in de Space, en vervolgens worden de hosts van de Space getagged. Vervolgens checken ze de validiteit van de claim, et cetera.

Welkom in de wereld van nieuws brengen anno 2022. Decentraal, iedereen speelt een rol, moderne technologieën. Conventionele media worden compleet overbodig gemaakt op deze manier :)
Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

@Tristan

Zo mooi van OSINT. Iemand geolocate een video naar aanleiding van iets dat oppopt in de Space, en vervolgens worden de hosts van de Space getagged. Vervolgens checken ze de validiteit van de claim, et cetera.

Welkom in de wereld van nieuws brengen anno 2022. Decentraal, iedereen speelt een rol, moderne technologieën. Conventionele media worden compleet overbodig gemaakt op deze manier :)
Ik heb het ook regelmatig met anderen erover hoeveel de "gewone" Ukraïnse burger met zijn/haar/overig mobieltje het UA hiermee helpt (bewust of onbewust).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
[...]

@Tristan

Ik volg op telegram TEAM OSINT en plaatsen naar mijn idee accuraat unbiased posts. Tip om te volgen.

https://t.me/OSINTUkraine/1239

edit...

Mocht het Telegram kanaal eruit vliegen is dit hun alternatief: https://www.gettr.com/user/warinukraine

[ Voor 10% gewijzigd door wauskoek op 27-02-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Ik volg op telegram TEAM OSINT en plaatsen naar mijn idee accuraat unbiased posts. Tip om te volgen.
Share link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Wellicht offtopic maar hebben jullie niet per ongeluk/onbewust nog die website openstaan die helpt met "DDOS" van de Russische websites?
Want die helpt jullie eigen browsers dus ook redelijk om zeep :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voor iedereen die zich afvraagt of het aan zijn of haar verbinding ligt:

https://allestoringen.nl/storing/nosnl/

Nee dus ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om mig-29 en su-25 vliegtuigen:

🇪🇺🇺🇦⚡️Unconfirmed reports that Mig-29 fighters and Su-25 attack aircraft from Bulgaria, Slovakia, Poland could be transferred to the Ukrainian Air Force.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rene schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Rare afbeelding ook. Lijkt erop dat alles stil staat. Kan me niet voorstellen dat ze rijden met een meter afstand tussen de voertuigen.
Is inderdaad ook vreemd. Nato/NL staat al 50m uit elkaar tijdens oefeningen als ze zo op een weg staan bij verplaatsingen. Tenminste toen ik nog als dienstplichtige voorwaartse waarnemer aan grote oefeningen meedeed. Dat is wel even een paar decennia geleden al.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wauskoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

TheVMaster

Moderator WOS
Iris1234 schreef op Sunday 27 February 2022 @ 22:14:
De website van de NOS ligt er ook uit. Benieuwd of ze aangevallen worden of gewoon overbelast.
Bij mijn vrouw werkte hij (even) niet en bij mij bleef hij wel werken. Heel gek, vast overbelast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Morrar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:11:
[...]

In feite omdat dit in de achtertuin is, Rusland een voormalig supermacht is met een nucleair arsenaal, omdat Rusland aangegeven heeft door te willen gaan. M.a.w. als we dit niet stoppen, waar trekken we dan wel de lijn? Tegelijkertijd zitten we aan Rusland vast (gas) en Rusland aan ons (financieel), wat de situatie nog complexer maakt.

Oorlogen op grotere afstand met spelers die er veel minder toe doen krijgen nu eenmaal minder aandacht; bv Myanmar. Israël / Palestijnen is een eindeloos door etteren verhaal, dat soms opspeelt en dan weer uitdooft. Niemand heeft een oplossing voor dat conflict, maar behalve die 2 partijen heeft het weinig (direct) effect op het wereld toneel.
Het is meer in de achtertuin van Rusland dan dat van ons. IMHO moeten onze leiders bij keuzes in deze oorlog Nederland voorop zetten, daarna de EU en daarna pas de rest van de wereld.

Wat als dit *knip* dit is wel een hele sterke aanname om een discussie basis op te bouwen, hiervoor zien we graag onderbouwing voor.

Er was een balance of power in de wereld tussen te grootmachten. Die balans verschuift steeds meer naar de VS/EU, waar een groot deel van de wereld het niet mee eens is. Die verstoring van de balans plus een president die gek genoeg is om daar militair wat aan te doen zijn denk ik de oorzaak van deze oorlog. Sancties zullen dit conflict alleen maar verder escaleren. Ik hoop dat het overleg wat morgen gepland is, dit kan deëscaleren. Ik ben bang van niet, want de president van Oekraïne voelt zich gesterkt door de steun van de NAVO, dat hij niet gaat toegeven aan Poetin. Poetin zal dit conflict nooit verlaten als er zonder gezichtsverlies gestopt kan worden.

Ironisch genoeg was de bevolking van Oekraïne waarschijnlijk veel beter af met een president die niet zo nationalistisch is en wat meer Russisch gezind zou zijn. Je hoeft als buurland van Rusland namelijk helemaal niet je rug te keren naar Rusland om toch succesvol handel te drijven met de EU. En vooral dat laatste zou ten goede komen aan het normale volk.

Het normale volk is in dit soort situatie altijd de grote verliezer. Zowel van de inval van Rusland, als het bewapenen van burgers door de president, als militaire materiële steun vanuit de NAVO.

Laten we met z’n allen hopen dat dit niet escaleert naar een all-out oorlog van Rusland tegen de EU……

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
HugoBoss1985 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:28:
Wellicht offtopic maar hebben jullie niet per ongeluk/onbewust nog die website openstaan die helpt met "DDOS" van de Russische websites?
Want die helpt jullie eigen browsers dus ook redelijk om zeep :P
Nee, want alle content komt uit CloudFront (Content Delivery Network) en zal op meerdere lagen gecached zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 00:45
Morrar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:11:
[...]

In feite omdat dit in de achtertuin is, Rusland een voormalig supermacht is met een nucleair arsenaal, omdat Rusland aangegeven heeft door te willen gaan. M.a.w. als we dit niet stoppen, waar trekken we dan wel de lijn? Tegelijkertijd zitten we aan Rusland vast (gas) en Rusland aan ons (financieel), wat de situatie nog complexer maakt.

Oorlogen op grotere afstand met spelers die er veel minder toe doen krijgen nu eenmaal minder aandacht; bv Myanmar. Israël / Palestijnen is een eindeloos door etteren verhaal, dat soms opspeelt en dan weer uitdooft. Niemand heeft een oplossing voor dat conflict, maar behalve die 2 partijen heeft het weinig (direct) effect op het wereld toneel.
Een andere reden is dat Europa ook heeft geleerd van WW2 waarbij Duitsland steeds een beetje meer land inpikte omdat de omliggende landen alleen maar toekeken. Met als resultaat dat er een bijna niet te stoppen oorlogsmachine ontstond met enorme expansiedrift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:40
[...]

edit...

Mocht het Telegram kanaal eruit vliegen is dit hun alternatief: https://www.gettr.com/user/warinukraine
Dit is een offcieel kanaal vanuit Oekraïne op telegram

https://t.me/ukrainenowenglish

game pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Het is meer in de achtertuin van Rusland dan dat van ons. IMHO moeten onze leiders bij keuzes in deze oorlog Nederland voorop zetten, daarna de EU en daarna pas de rest van de wereld.
*knip* zie TW, geen slowchat.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan

Huge Russia multiple rocket launcher barrage reportedly being fired from Nova Kakhovka, Kherson region.

De tandjes :(

[ Voor 11% gewijzigd door Tristan op 27-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:34:
[Vimeo: IMG_7032.MP4]

Huge Russia multiple rocket launcher barrage reportedly being fired from Nova Kakhovka, Kherson region.

We bring you Russian Peace

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

edit...

Thanks. Morgen even naar kijken. Ik volg de OSINT die Walter Lekh co-host.

Maar nu niet meer, want dit was het even voor nu. Anders kan ik straks niet meer slapen. Joe!

Ben erg benieuwd hoe de convooien richting Kyiv materialiseren vanavond. Elke dag dat het langer duurt, wordt het moeilijker voor Poetin om successen te boeken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:29
Lift het aan mij of is Biden erg stil vandaag? Toch wat geschrokken van de nucleaire dreiging misschien dat hij niet meer druk op poetin wilt zetten? Of gewoon op zondag dagje vrij:)

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Emryte schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Dit is een offcieel kanaal vanuit Oekraïne op telegram

https://t.me/ukrainenowenglish
Die volg ik ook. :)

Posten alleen wat goed is voor Oekraïne natuurlijk. TEAM OSINT post ook de mindere kant voor Oekraïne bv dat er een lading AT wapens door de Russen is buit gemaakt etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Wat als dit straks escaleert tot WW3. Zijn we dan nog steeds trots op dat we geprobeerd hebben democratie te brengen naar Oekraïne en ze geprobeerd hebben te helpen?

Er was een balance of power in de wereld tussen te grootmachten. Die balans verschuift steeds meer naar de VS/EU, waar een groot deel van de wereld het niet mee eens is. Die verstoring van de balans plus een president die gek genoeg is om daar militair wat aan te doen zijn denk ik de oorzaak van deze oorlog. Sancties zullen dit conflict alleen maar verder escaleren. Ik hoop dat het overleg wat morgen gepland is, dit kan deëscaleren. Ik ben bang van niet, want de president van Oekraïne voelt zich gesterkt door de steun van de NAVO, dat hij niet gaat toegeven aan Poetin. Poetin zal dit conflict nooit verlaten als er zonder gezichtsverlies gestopt kan worden.

Ironisch genoeg was de bevolking van Oekraïne waarschijnlijk veel beter af met een president die niet zo nationalistisch is en wat meer Russisch gezind zou zijn. Je hoeft als buurland van Rusland namelijk helemaal niet je rug te keren naar Rusland om toch succesvol handel te drijven met de EU. En vooral dat laatste zou ten goede komen aan het normale volk.

Het normale volk is in dit soort situatie altijd de grote verliezer. Zowel van de inval van Rusland, als het bewapenen van burgers door de president, als militaire materiële steun vanuit de NAVO.

Laten we met z’n allen hopen dat dit niet escaleert naar een all-out oorlog van Rusland tegen de EU……
Dit verhaal is al een paar keer teruggekomen in dit topic. Begrijpelijk dat je toegeeft aan de bully, maar het heeft dus je geweten al gecorrumpeerd. Je betoog komt er op neer: geef democratie maar op, geef je over aan de sterkste macht. Hier hebben we het principe van soevereiniteit, ook als je niet de sterkste bent. Jouw betoog is een criminele manier van denken. Wees je ervan bewust dat jouw angst je in het donker stuurt.
Probeer NLD - DLD een in het hoofd te nemen.

En bedenk hoe lang Oekraine bezig is geweest om op te krabbelen na de Soviettijd. Rusland is geen logo, het is een verpletterende doctrine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:12
[...]

Wat als dit straks escaleert tot WW3. Zijn we dan nog steeds trots op dat we geprobeerd hebben democratie te brengen naar Oekraïne en ze geprobeerd hebben te helpen?

Tja, als succesvol handel drijven je doel is, kan dat prima. De bevolking van Oekraïne dacht daar blijkbaar anders over.

Als nummer 6 van de vrijheidslijst is het makkelijk roepen dat iets minder vrijheid niet zo erg is natuurlijk :X

En we zetten NL op nummer 1 nu. Want als je dit laat gaan, gaat Putin gewoon door, net zolang tot je álsnog maatregelen moet treffen.

It's not a matter of "if". it's a matter of "when".

En dat liever op grote afstand van NL, en een relatief zwak russisch leger, dan dat ze direct Duitsland kunnen binnen vallen vanuit Polen, met alle legers en materieel dat bij alle ingepikte landen hoort :+

De EU helpt een land en handelsparter welke totaal onterecht (Genocide? seriously?) wordt aangevallen. En niet door oorlog te voeren, maar enkel door materieel te sturen. En daarmee zouden we "maximaal" aansturen op oorlog?

Dat ligt hem vooral aan de aggressor (Putin) en niet de EU. Hoe vaak levert Rusland wel niet wapens aan de tegenstanders van "onze" oorlogen? Meer regel dan uitzondering....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stylze schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:36:
Lift het aan mij of is Biden erg stil vandaag? Toch wat geschrokken van de nucleaire dreiging misschien dat hij niet meer druk op poetin wilt zetten? Of gewoon op zondag dagje vrij:)
Hij is idd op een privébijeenkomst thuis in Delaware. Lijkt me een positief signaal dat hij niet halsoverkop naar de commandocentrale rent :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Dit is nogal een statement van Von Der Leyen. Gaat natuurlijk niet zomaar gebeuren maar het is een sterk signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

TheVMaster schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Bij mijn vrouw werkte hij (even) niet en bij mij bleef hij wel werken. Heel gek, vast overbelast.
nos.nl werkt bij mij ook niet, als het wel lijkt te werken zit de website misschien nog in de cache?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Mijn Russische contact is er nog altijd, ook na alle filmpjes die ik hem stuur en nieuwe berichten, van overtuigd dat Rusland zal winnen. Iets met vergelding voor de deal ten tijde van Joegoslavië ofzo.

Pfft. Hopelijk komt er snel een einde aan deze shitshow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Bedenk je wel dat voor een klein land als Nederland het in stand houden van rechtstatelijkhied en internationale rechtsorde van levensbelang is. In een wereld die leeft op het recht van de sterkste heeft NL heel weinig in de pap te brokkelen. Dan zijn we zo gefinlandiseerd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:04:
[...]

Daarbij is Finland al EU lid. En die hebben ook een bijstandverplichting. Dus levert niets extra op.
Erg onderstandig. Don't poke the bear
Je moet de 'bear' vooral 'poken'. Dan zul je zien dat achter een masker van dreigementen niets zit waar je bang voor hoeft te zijn, alleen een ordinaire crimineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 15:42

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://nos.nl/l/2419047#UPDATE-container-59746843

Polen gaat niet akkoord met het spelen tegen Rusland, na het zwakke optreden van Fifa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 21:06
fsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:41:
[...]

Zelfs in het hoogtij van de koude oorlog heeft Rusland/USSR betrouwbaar geleverd. Dat is voor hun net zo belangrijk als voor ons.

Zoals Habeck vandaag ook aangaf, zodra Rusland hier mee stopt is dat voor altijd. No way back voor toekomstige afname van hun gas en olie.
Alleen is deze oorlog nu warm. En is nu periodiek spelen met de gaskraan toch iets anders dan dat uitgespreid over jaren tijdens de koude oorlog te doen, waar een redelijk stabiele influx van buitenlandse valuta toch ook wel prettig was op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:12
De_Bastaard schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:39:
Mijn Russische contact is er nog altijd, ook na alle filmpjes die ik hem stuur en nieuwe berichten, van overtuigd dat Rusland zal winnen. Iets met vergelding voor de deal ten tijde van Joegoslavië ofzo.

Pfft. Hopelijk komt er snel een einde aan deze shitshow.
Tja Rusland kan ook gewoon nog winnen. Zolang ze beetje bij beetje grond winnen, wordt het aansluiten van fronten en omsingelen van doelen steeds makkelijker.

Zolang de invasie niet daadwerkelijk gestuit is, is die kans gewoon nog aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Kosovo asked for NATO membership and a US base to be deployed on its territory against the backdrop of what's happening in Ukraine.

https://t.me/OSINTUkraine/1243

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:05
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:40:

Polen gaat niet akkoord met het spelen tegen Rusland, na het zwakke optreden van Fifa.
We zaten dus goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Salvatron schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:37:
[...]

nos.nl werkt bij mij ook niet, als het wel lijkt te werken zit de website misschien nog in de cache?
hij doet het weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:37:
[Embed]
Dit is nogal een statement van Von Der Leyen. Gaat natuurlijk niet zomaar gebeuren maar het is een sterk signaal.
Belangrijk: “in time”.

Het interview: https://www.euronews.com/...-der-leyen-tells-euronews

Zal Putin niet leuk vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Verder niet op de subreddit kijken (extreem NSFW), maar hier is 30 minuten geleden een filmpje geplaatst van vermoedelijke inzet thermobarische wapens:
https://www.reddit.com/r/...omb_explodes_in_cherkasy/

edit:
Fake news? Schijnt een munitie-opslag zijn geweest, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70760546

[ Voor 19% gewijzigd door danslo op 27-02-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Ik vrees het ergste:

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Waah schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Tja Rusland kan ook gewoon nog winnen. Zolang ze beetje bij beetje grond winnen, wordt het aansluiten van fronten en omsingelen van doelen steeds makkelijker.

Zolang de invasie niet daadwerkelijk gestuit is, is die kans gewoon nog aanwezig.
Aan de andere kant is groten stukken land bezet houden met een populatie die dat niet wil, een lastige opdracht. Zeker met de territorial de fence force. Maar dat is ook een beetje wishful thinking.

We gaan het in het zuiden als eerste zien want daar is de situatie het meest tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit zou de verwachting voor de Russische Roebel zijn. Je zal je schamele spaargeld maar in Roebels hebben. :/

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMoIhZkVkAIGzE3?format=png&name=small

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-02-2022 22:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik niet snap is dat wij de laatste dagen veel foto’s en videos van de Russische files met tanks en materieel te zien krijgen bij Kiev, maar dat deze niet uitgeschakeld worden door drones of vliegtuigen.
Terwijl er wel andere colones vernietigd worden in andere delen van de Oekraïne.

De hele wereld ziet deze files staan ten noorden van Kiev, maar ze staan er al een 2tal dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

Winkiller

De Mopperpot

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1805235039/oekraine-claimt-verwoesting-van-russisch-konvooi-rokende-tanks-in-straat

BUCHA - Oekraïne zegt erin geslaagd te zijn een colonne Russische gepantserde voertuigen te vernietigen in de stad Bucha, zo’n 30 kilometer buiten Kiev.

Er zijn meer dan honderd eenheden met vijandelijk materieel vernietigd, toen ze in de buurt van Kiev kwamen”, meldt een Oekraïense regeringsaccount op Telegram. In een bijgevoegde video is een verwoeste straat te zien vol met rokende puinhopen van tanks en andere voertuigen.

(meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:35
danslo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:
Verder niet op de subreddit kijken (extreem NSFW), maar hier is 30 minuten geleden een filmpje geplaatst van vermoedelijke inzet thermobarische wapens:
Dat was een minutieopslag, is al eerder voorbijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[Embed]
Wat er ook gebeurt in Oekraïne, dit komt nu al massaal als een boemerang terug naar Poetin. Allerlei landen die aansluiting zoeken bij de NAVO, een NAVO en een EU die eensgezinder zijn dan ooit, de eerste stappen naar een EU leger, volledige isolering van Rusland, toenemende protesten in Rusland, ik verwacht ook nog een Belarus die nu implodeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
n0pe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Dat was een minutieopslag, is al eerder voorbijgekomen.
Bedankt voor de verduidelijking, dit topic gaat zo hard :) Zal mijn post aanpassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 11:44
[Embed]
Ik snap waar het vandaan komt, maar we moeten nu ook niet doordraven. Oekraïne moeten we nu in de oorlog tegen Rusland in alles ondersteunen, maar dat land heeft echt nog een hele verre weg te gaan om lid van de EU te worden. Corruptie in de eerste plaats, vrijheid van de pers, onafhankelijke rechtspraak, enz enz.

Maar ik hou wel van de huidige aanpak van de EU/NATO. Niks toegeven aan dat criminele regime in Moskou met dat gedreig, volle bak erin met sancties, wapenleveranties en steunbetuigingen. Genoeg is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Is hierboven al uitgezocht en is de ontploffing van een wapen depot geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gekkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Alleen is deze oorlog nu warm. En is nu periodiek spelen met de gaskraan toch iets anders dan dat uitgespreid over jaren tijdens de koude oorlog te doen, waar een redelijk stabiele influx van buitenlandse valuta toch ook wel prettig was op de lange termijn.
Gelukkig nog niet tussen de EU/NATO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat zou een munitiedepot geweest zijn wat ontplofte.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 19:05

Player1S

Probably out in the dark

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:40:

*knip* slowchat en voegt niets toe.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:01 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[Embed]
Op zich een begrijpelijk statement, de EU ziet liever een democratie aan de grens met Polen in plaats van een Belarus-kloon.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Emgeebee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Ik snap waar het vandaan komt, maar we moeten nu ook niet doordraven. Oekraïne moeten we nu in de oorlog tegen Rusland in alles ondersteunen, maar dat land heeft echt nog een hele verre weg te gaan om lid van de EU te worden. Corruptie in de eerste plaats, vrijheid van de pers, onafhankelijke rechtspraak, enz enz.

Maar ik hou wel van de huidige aanpak van de EU/NATO. Niks toegeven aan dat criminele regime in Moskou met dat gedreig, volle bak erin met sancties, wapenleveranties en steunbetuigingen. Genoeg is genoeg.
Eens, maar mocht Oekraïne er als winnaar uitkomen zal er gegarandeerd een nieuwe koers gevaren worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:40
De volgende twitter kanalen hebben sinds de invasie vanaf 16:00 elke dag een space op twitter wat het snelst up to date is en waar de informatie ook snel geupdate wordt. Daarnaast zitten er militaire analysten in die nuttige informatie en gedachtegoed geven. Je kan joinen zonder twitter account.

Voor de geïnteresseerden de volgende twitteraars doen mee en organiseren het:
https://twitter.com/int_osic
https://twitter.com/walterlekh
https://twitter.com/RealCynicalFox
https://twitter.com/PeterCorless

Een nadeel. Ze stoppen af en toe met uitzenden vanwege een nieuwe host en het duurt even voordat dat geregeld is.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:
[...]

Aan de andere kant is groten stukken land bezet houden met een populatie die dat niet wil, een lastige opdracht. Zeker met de territorial de fence force.
Daar had Putin in Tsjetsjenië geen enkele moeite mee anders.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:17
Net op Al Jazeera: blijkbaar dachten (sommige) Russische soldaten dat het een oefening was en ze hadden geen idee dat ze überhaupt in Oekraïne waren...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Winkiller schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1805235039/oekraine-claimt-verwoesting-van-russisch-konvooi-rokende-tanks-in-straat

BUCHA - Oekraïne zegt erin geslaagd te zijn een colonne Russische gepantserde voertuigen te vernietigen in de stad Bucha, zo’n 30 kilometer buiten Kiev.

Er zijn meer dan honderd eenheden met vijandelijk materieel vernietigd, toen ze in de buurt van Kiev kwamen”, meldt een Oekraïense regeringsaccount op Telegram. In een bijgevoegde video is een verwoeste straat te zien vol met rokende puinhopen van tanks en andere voertuigen.

(meer)
Jeetje, wat is de Telegraaf toch nutteloos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:54

Dat zijn een paar kaart vierkanten die vakkundig zijn omgeploegd :/

Hier wil je echt niet aan het ontvangend eind staan.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Borrell: EU-landen bereid Oekraïne gevechtsvliegtuigen te leveren
Enkele lidstaten van de Europese Unie zijn bereid gevechtsvliegtuigen te leveren aan de Oekraïense strijdkrachten, zei zondag Josep Borrell, hoofd van het buitenlands beleid van de Europese Unie. Hij maakte niet duidelijk om welk type gevechtsvliegtuig het gaat en welke landen de vliegtuigen gaan leveren.
"De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba, heeft gezegd dat hij vliegtuigen nodig heeft die de Oekraïners kunnen besturen", zei Borrell in Brussel na een virtuele bijeenkomst van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken over de crisis. "Sommige lidstaten beschikken over die vliegtuigen en we gaan ze leveren samen met andere bewapening die nodig is in een oorlog."

De lidstaten zijn bezorgd dat de crisis veroorzaakt door de Russische invasie van Oekraïne kan overslaan naar onder meer Moldavië, Georgië en de westelijke Balkan, zei Borrell. "We maken ons zorgen over wat er in de regio kan gebeuren. We zijn bang dat Rusland niet stopt in Oekraïne en dat de buurlanden onder Russische invloed komen te staan."

Tevens kondigde Borrell aan dat Polen bereid is om als logistiek centrum te fungeren voor het transport van wapens naar Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
Basekid schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:48:
Net op Al Jazeera: blijkbaar dachten (sommige) Russische soldaten dat het een oefening was en ze hadden geen idee dat ze überhaupt in Oekraïne waren...
Dit is al dagen bekend, allemaal 18-jarigen die geen idee hebben totdat ze uit hun voertuig getrokken worden.
Echt te sneu voor woorden om zo voorgelogen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
fsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:
[...]

Belangrijk: “in time”.

Het interview: https://www.euronews.com/...-der-leyen-tells-euronews

Zal Putin niet leuk vinden.
Wat een slap gelul. Als Oekraïne een van de EU was waren we met z’n allen wel met tanks naar binnen gereden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Winkiller schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:43:

(meer)
Dit is van vanmiddag toch? Ik geloof niet dat dit nieuw is (beelden zijn ook van overdag) en De Telegraaf linkt ook niet naar de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
RubenSaurus schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Dit is al dagen bekend, allemaal 18-jarigen die geen idee hebben totdat ze uit hun voertuig getrokken worden.
Echt te sneu voor woorden om zo voorgelogen te worden.
En dat is mijn inziens een van de redenen waarom ik niet snap dat ze ermee doorgaan en niet gewoon tegen Putin zeggen dat ie maar in de stront moet zakken.

Zoals ik al eerder zei, je maakt mij niet wijs dat er ook maar 1 weldenkende rus is die dit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 18:06
Op 1 van de bekende livestreams (webcams) gaat inmiddels weer het luchtalarm af :-(

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cyberpope schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Daar had Putin in Tsjetsjenië geen enkele moeite mee anders.
Dat gebied heeft nog niet eens de populatie van de stad Charkiv. De verhoudingen liggen hier anders. Natuurlijk kan hij het land plat gooien, maar zelfs als hij het systematisch wil slopen, is hij er nog wel even mee bezig.

En de tactiek van de verschroeide aarde zie ik nog niet gebeuren. Zeg ik heel voorzichtig, want er is zoveel gebeurd dat ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Dit is van vanmiddag toch? Ik geloof niet dat dit nieuw is (beelden zijn ook van overdag) en De Telegraaf linkt ook niet naar de bron.
Inderdaad oud nieuws. Helaas de Telelgraaf weer..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 19:18
En wat hebben gewone Russen hier mee te maken? Gaan we ze nu maar vernederen en als derde rangs mensen behandelen omdat de pannekoek aan de macht een wappie is (geworden)

Zie
Basekid schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:48:

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
sacaji schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:49:
Borrell: EU-landen bereid Oekraïne gevechtsvliegtuigen te leveren
Enkele lidstaten van de Europese Unie zijn bereid gevechtsvliegtuigen te leveren aan de Oekraïense strijdkrachten, zei zondag Josep Borrell, hoofd van het buitenlands beleid van de Europese Unie. Hij maakte niet duidelijk om welk type gevechtsvliegtuig het gaat en welke landen de vliegtuigen gaan leveren.
"De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba, heeft gezegd dat hij vliegtuigen nodig heeft die de Oekraïners kunnen besturen", zei Borrell in Brussel na een virtuele bijeenkomst van de EU-ministers van Buitenlandse Zaken over de crisis. "Sommige lidstaten beschikken over die vliegtuigen en we gaan ze leveren samen met andere bewapening die nodig is in een oorlog."

De lidstaten zijn bezorgd dat de crisis veroorzaakt door de Russische invasie van Oekraïne kan overslaan naar onder meer Moldavië, Georgië en de westelijke Balkan, zei Borrell. "We maken ons zorgen over wat er in de regio kan gebeuren. We zijn bang dat Rusland niet stopt in Oekraïne en dat de buurlanden onder Russische invloed komen te staan."

Tevens kondigde Borrell aan dat Polen bereid is om als logistiek centrum te fungeren voor het transport van wapens naar Oekraïne.
Ik weet dat het al 100en keren voorbij gekomen is en elke keer wordt er op gereageerd dat men geen paniek moet zaaien. Ben ik het volledig mee eens, maar als we realistisch naar de situatie kijken en met het huidige tempo waarmee dit soort aankondigen de wereld in geslingerd worden kunnen we toch wel stellen dat we zeer binnenkort echt WW3 zitten. Het gaat nu allemaal zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

En daarom doen we dit ook. Nu lossen de Oekrainers (hopelijk) ons probleem op zodat wij straks niet zelf hoeven te bloeden. Nederland voorop zetten betekent niet dat we onze kop in het zand kunnen steken omdat wij nog niet aan de beurt zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Emgeebee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Ja, vertel mij wat. Ondanks dat ik persoonlijk Oekraïne heel erg graag lid zie worden en er ook heel veel belang bij heb, word ik er bij elk bezoek weer aan herinnerd waarom het niet kan. De corruptie zit diep, en is voorlopig niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
De_Bastaard schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Wat een slap gelul. Als Oekraïne een van de EU was waren we met z’n allen wel met tanks naar binnen gereden?
EU is nog geen NATO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:32
Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Is hierboven al uitgezocht en is de ontploffing van een wapen depot geweest.
Mogelijk is het ook nog een filmpje van 2015 explosie chemisch fabriek in Oekraïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 21:06
fsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:45:
[...]
Gelukkig nog niet tussen de EU/NATO.
Klopt en hoewel een korte termijn onderbreking ook hun schade zal berokkenen, beter gezegd alles wat er nu al is voor de lange termijn definitief maken. Tot nu toe kunnen ze nog steeds min of meer volhouden altijd te zijn blijven leveren. Maar het zou nog steeds kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

dat is net zoals in het bordspel risk en strategische computergames: zet veel eenheden op 1 plaats en verover dan de rest van het bord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:37:
[...]

Dit verhaal is al een paar keer teruggekomen in dit topic. Begrijpelijk dat je toegeeft aan de bully, maar het heeft dus je geweten al gecorrumpeerd. Je betoog komt er op neer: geef democratie maar op, geef je over aan de sterkste macht. Hier hebben we het principe van soevereiniteit, ook als je niet de sterkste bent. Jouw betoog is een criminele manier van denken. Wees je ervan bewust dat jouw angst je in het donker stuurt.
Probeer NLD - DLD een in het hoofd te nemen.

En bedenk hoe lang Oekraine bezig is geweest om op te krabbelen na de Soviettijd. Rusland is geen logo, het is een verpletterende doctrine.
Het is heel makkelijk te oordelen met onze in vrijheid opgegroeide bril op. Democratie is echt niet de heilige graal. IMHO mag je best wel kritisch zijn op wat onze politieke leiders aan het doen zijn, dat hoort ook bij onze democratie.

De laatste landen waar “wij” democratie hebben gebracht zijn nou niet echt succesvolle voorbeelden (Afghanistan, Iraq bijvoorbeeld).

Ja het leven was vast niet makkelijk voor de Oekraïne tijdens de Sovjet tijd, maar een olietanker kan je ook niet met een haakse hoek een bocht laten maken.

Iedereen is er wel over eens denk ik dat wat Putin doet gewoon niet kan/mag etc. Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrienden is met de andere bully op het schoolplein.

Wat dat betreft doet China diplomatiek gezien het meest verstandige, al zou dat wellicht anders zijn als Rusland Mongolië was binnengevallen. Er MOET een diplomatieke oplossing komen om niet in WW3 te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Die Ursula is het ook een beetje naar haar hoofd gestegen. EU lid? En daar zijn alle EU landen het over eens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:35
Mutual defence clause (Article 42.7 TEU)
If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States
shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in
accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This shall not prejudice the specific
character of the security and defence policy of certain Member States.
Commitments and cooperation in this area shall be consistent with commitments under the
North Atlantic Treaty Organisation, which, for those States which are members of it, remains
the foundation of their collective defence and the forum for its implementation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat snap ik, maar dat artikel 42.3 (ofzo?) is dan echt alleen voor de hulp in materiële vorm?

Edit: 42.7 dus

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 27-02-2022 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Ik weet dat het al 100en keren voorbij gekomen is en elke keer wordt er op gereageerd dat men geen paniek moet zaaien. Ben ik het volledig mee eens, maar als we realistisch naar de situatie kijken en met het huidige tempo waarmee dit soort aankondigen de wereld in geslingerd worden kunnen we toch wel stellen dat we zeer binnenkort echt WW3 zitten. Het gaat nu allemaal zo snel.
Nee. Ja het gaat snel, maar echt waarom zouden we in hemelsnaam op WW3 uitkomen. Dit volgt wel het standaard draaiboek van de koude oorlog: supermacht (of nou ja ex-supermacht) valt land binnen. Andere blok gaat er niet rechtstreeks tegen vechten maar lever wapens aan het land wat aangevallen wordt. Dat heeft in Koude Oorlog ook niet WW3 opgeleverd.

De enige uitkomst van WW3 is MAD (Mutual Assured Destruction). Daar zit niemand op te wachten. Als Putin verliest hier is het een gigantische flater op het internationale toneel (nog een reden dat ik niet begrijp dat hij hiermee is begonnen, zoveel meer te verliezen dan te winnen), maar dat is geen reden om maar wereld te beeindigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

overigens zie ik op reddit staan dat het oude beelden zijn uit iran:

https://www.reddit.com/r/..._rocket_launcher_barrage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
Die Ursula is het ook een beetje naar haar hoofd gestegen. EU lid? En daar zijn alle EU landen het over eens?
Onderschat symboliek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
En met welk EU leger dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

Winkiller

De Mopperpot

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Ja dat vermoeden heb ik nu ook. :$
Telegraaf propaganda. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Het is heel makkelijk te oordelen met onze in vrijheid opgegroeide bril op. Democratie is echt niet de heilige graal. IMHO mag je best wel kritisch zijn op wat onze politieke leiders aan het doen zijn, dat hoort ook bij onze democratie.

De laatste landen waar “wij” democratie hebben gebracht zijn nou niet echt succesvolle voorbeelden (Afghanistan, Iraq bijvoorbeeld).

Ja het leven was vast niet makkelijk voor de Oekraïne tijdens de Sovjet tijd, maar een olietanker kan je ook niet met een haakse hoek een bocht laten maken.

Iedereen is er wel over eens denk ik dat wat Putin doet gewoon niet kan/mag etc. Maar hoe we ermee omgaan is denk ik niet de juiste manier. Diplomatieke oplossing als eerste reactie op Rusland meteen de deur dicht te doen 😵
Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrienden is met de andere bully op het schoolplein.

Wat dat betreft doet China diplomatiek gezien het meest verstandige, al zou dat wellicht anders zijn als Rusland Mongolië was binnengevallen. Er MOET een diplomatieke oplossing komen om niet in WW3 te eindigen.
Dat moeten beiden partijen wel willen dan, ze moeten ook realistisch zijn. In het geval van Poetin zie ik beide niet gebeuren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de EU die altijd bereid is tot dialoog (zie Brexit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Salvatron schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:58:
[...]

overigens zie ik op reddit staan dat het oude beelden zijn uit iran:

https://www.reddit.com/r/..._rocket_launcher_barrage/
Oh, lekker dan. Komt uit die OSINT telegram kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stylze schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:36:
Alleen Biden kan beslissen of dit verhaal nog meer escaleert (of niet dus).

Ik denk dat, in het geval van een full scale escalatie, weinig Amerikanen zichzelf willen opofferen om Oekraine te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:59:
[...]

is fake naar het schijnt: Salvatron in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en oorlog in Oekraïne #2"

oh wacht dat zeg je ook, sorry had verkeerd begrepen

[ Voor 8% gewijzigd door Salvatron op 27-02-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:59:
[...]

En dat zeg je ook nu pas in plaats van je bron te vermelden bij het filmpje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
De_Bastaard schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Dat snap ik, maar dat artikel 42.3 (ofzo?) is dan echt alleen voor de hulp in materiële vorm?

Edit: 42.7 dus
Bedankt, die was ik vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:25

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Eigenlijk gaat dit niet eens over Oekraïne. Al heeft die bevolking helemaal geen behoefte aan Poetin, ze zijn te veel verzot geraakt op hun onafhankelijkheid.

Maar in je eigen analyse zeg je het eigenlijk al. Rusland en Europa (of het "westen") zijn twee machtsblokken die nu tegen elkaar botsen. En dat botsen is onvermijdelijk. Rusland heeft geen coöperatieve modus, alleen een invasieve, een overheersende modus. Nu is Oekraïne de aanleiding geweest, zouden we dit laten lopen presenteert Rusland ons binnen enkele jaren met een andere aanleiding. Hou er rekening mee dat Rusland belang heeft bij een zwak en verdeeld Europa. Dat is dus precies wat we even niet moeten zijn. Zo is het Georgië ook gegaan, en dat hebben we laten lopen. Nu zijn we aangeland bij Oekraïne.

Laat het dan dit moment maar zijn om Rusland er op te wijzen dat ze wat te grote schoenen aan heeft en dat ze wat meer naar een coöperatieve modus schakelt, die meer in overeenstemming is met wat ze is: een land met een BNP dat zich tussen dat van Italie en Spanje in bevindt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
RubenSaurus schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:00:
[...]

En dat zeg je ook nu pas in plaats van je bron te vermelden bij het filmpje :P
Sorry! Ik kon niet direct de video daaruit hier linken, dus heb hem zelf geüpload.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

unclero

MB EQA ftw \o/

"De Chinese en Russische leiders Xi Jinping en Vladimir Poetin blijken dat al een paar weken geleden te hebben afgesproken, bij de openingsplechtigheid van de Olympische winterspelen."
China betaalt Poetin in dollars voor import van Russische tarwe

Dan moet ik opeens denken aan die quote uit de film The Dogs Of War: "This country is bought and paid for!".

China heeft forse belangen in zowel Oekraïne (meerdere agrarische megabedrijven, honderdduizenden hectares, hoewel de regering in Kiev altijd een beetje dwars heeft gelegen over de verkoop van de onderhandelde 3 miljoen bunder (5% van Oekraïne)) als Wit-Rusland (zie die Chinese concessie / special economic zone bij Minsk). Maar houd zich momenteel erg op de vlakte. Dit doet bij mij het vermoeden rijzen dat Putin teen en tander belooft heeft (meerdere consessies in Wit-Rusland, meer dan 5%, misschien zelfs 50% van het Oekraïense areaal, ik noem maar iets geks).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Dit is wel heel eerie. Het luchtalarm gaat af en 4 minuten later begint het carillon 'vrolijk' te spelen op het hele uur. Wat speelt ie eigenlijk, het volkslied van Ukraine?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sissors schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:58:
[...]

Nee. Ja het gaat snel, maar echt waarom zouden we in hemelsnaam op WW3 uitkomen.
Omdat Poetin gestoord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Ik vraag me af of het niet een bewuste strategie is. Vandaag zoveel mogelijk slecht nieuws voor Rusland genereren (die Duitse defensieplannen, die jachtvliegtuigen, om maar wat te noemen) om het Kremlin onder druk te zetten. Zo van: Wij zijn nog niet klaar en elke dag dat dit doorgaat gooien we er nog een paar scheppen bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is hij dat? Granted helemaal 100% ben je imo niet als je op zijn manier Rusland wil leiden, maar is ie gestoord? En hoewel ik direct geloof dat in Rusland de president heel veel macht heeft, als hij een kernoorlog wil beginnen zitten er nog wel wat mensen in het lijntje die ook allemaal genoeg van hun leven moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:03

Coldcat

HODL

Frappuccino schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:52:
[...]

En dat is mijn inziens een van de redenen waarom ik niet snap dat ze ermee doorgaan en niet gewoon tegen Putin zeggen dat ie maar in de stront moet zakken.

Zoals ik al eerder zei, je maakt mij niet wijs dat er ook maar 1 weldenkende rus is die dit wil.
Propoganda.

Ik werk voor een Rus. Hij is geboren in Oekraine. Voor hem is het duidelijkd at Oekraine de mensen met Russich paspoort in oost Oekraine aan het uitmoorden zijn door aanvallen. Rusland had geen andere keuze dan het land binnen te vallen. Anders zouden Russen daar uitgemoord worden. Gecombineerd met het feit dat de NATA Oekraine steeds meer steunde. Dat is de reden dat hij geloofd dat er geen andere manier was om het volk te beschermen en men in moest vallen.

Hij is een persoon net als jij en ik. Als wij daar hadden gewoond dan hadden we dat ook geloofd. Zelf heb ik niet voldoende kennis om te oordelen of dit inderdaad gebeurde. Met de inval enkel in het oosten zou je dit verholpen hebben. Met een inval in heel Oekranie is die geloofwaardigheid er wel af.

Enkel verliezers aan de gehele situatie. Zeer triest.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Het is dan ook niet de bully op het schoolplein tegen de zwakste op het schoolplein, maar de ene bully die iemand slaat die vrien
den is met de andere bully op het schoolplein.
Je slaat even wat over. Wij brengen geen democratie naar Ukraine. Het land zelf wil vrijheid, een rechtstaat etc. Democratie is wel de heilige graal, hier scheiden onze wegen. Moet wel vanuit de bevolking komen.
China is vooral heel opportunistisch. Op dag 1 van de oorlog al de vliegtuigen naar Taiwan. Rusland zou zelfs historische rechten hebben op Ukraine.
Men begon wat keutels in te trekken toen het westen opeens eensgezind bleek en die hele invasie een totale fiasco blijkt te zijn.

WW3 wordt het niet. Hooguit helpen we expliciet met het naar buiten duwen van dat zooitje, maar dat duurt op zn minst nog wel ff. Kernbom is ook flauwe kul, gaan beide partijen eraan. Putin heeft geluk met ons geduld.
Pagina: 1 ... 37 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid