De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.933 views

Onderwerpen

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Je doet net alsof het een juridisch spelletje is, waarbij we wellicht naar een rechter kunnen hollen en zeggen "maar het is niet zo zo... kijk naar die of die regeltjes....."

Dat is onzin natuurlijk. De grenzen worden bepaald door waar de NATO of Rusland bepalen waar deze liggen. Niets meer en niets minder. Er zijn geen trucjes of loopholes.

En kan je garanderen dat het mee laten vechten van vrijwilligers voorzien van materiaal van de NATO gezien zal worden als deelname. Maar ook dan is het niet zeker wat Putin gaat doen. Hoe schat hij het in? Wat is zijn reactie?

Dat laatste is dus de grens die de NATO niet over wil. Dus blijven ze behoorlijk aan de veilige kant. Putin zal met 95% geen actie nemen op wapens als stingers en zo. Dus doen we dat. En stiekum doen we nog meer. Maar het zijn inschattingen, niets meer en niets minder. Kans op een ongeluk (of het niet goed inschatten van grenzen omdat we factoren b.v. intern over het hoofd zien) zijn levensgroot.
Ik doe niet alsof het een spelletje is. Als je bedoelt te zeggen dat ook al klopt het juridisch, maar is Putin het niet eens, dan doet de juridische status er minder toe, dan zeg ik: eens.

Het juridische verhaal zal wel belangrijk zijn voor deze kant van de streep, omdat wij daar wel aan hechten.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

bulle bas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Qua fysieke NATO-grenzen: idd. Terzijde: zie echter ook coalition of the willing. Overigens, wat wij nu in UA doen, doen we niet als NATO maar als individuele landen.

De grenzen van de VN zijn wel geschonden, resolutie ook aangenomen. Met stemmingsuitslag zou wellicht vanuit de VN of landen met verwijzing naar die uitslag over kunnen gaan tot meer actie. Van dat laatste ben ik overigens niet zeker, of daar een juridische mogelijkheid dan wel precedent ligt.
Dan moet de VN een leger sturen.. O wacht. Hebben ze niet.
En een resolutie aannemen is heel iets anders als een mandaat afgeven om in te grijpen. Dat laatste kan niet in deze situatie. Ze zijn juridische gaten aan het zoeken, maar dat levert niets op. Want wie is dan bereidt om de oorlog in gaan met Rusland. Los of VN dat goed vind of niet.

Je bent het zicht op de werkelijk totaal kwijt. Een VN-resolutie om in te grijpen, was feitelijk een vrijbrief van de meest machtige staten dat je in kunt grijpen zonder dat 1 van de machtigste staten je terug ging fluiten. Nu het de meeste machtige staten betreft, heeft dat VN mandaat geen nut meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:49
downtime schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Waarom geloof je daar in? Die "historie" is gewoon het excuus wat ze ons voorhouden om ons te laten denken dat het niet verder dan Oekraine gaat. Als ze Zweden aanvallen zullen ze gewoon een andere smoes verzinnen.

Hitler speelde het spel op exact dezelfde manier. Eerst was het Anschluss van Oostenrijk "want dat zijn gewoon Duitsers". Toen was het Sudetenland want daar wonen ook wat Duitsers. Toen de rest van Tsjechië want wie doet me wat? Toen was het Polen met voor de vorm nog een toneelstukje om te doen alsof niet Duitsland maar Polen aanviel. En er was volop begrip voor Duitsland want waren ze na WO1 niet wat te hard aangepakt?

Je tuint er gewoon in. Historische banden zijn niet de reden, maar gewoon een excuus wat wordt gebruikt omdat ze weten dat sommige mensen erin tuinen.
Wow, ik 'tuin er gewoon in'.
Kijk, ik begrijp dat hier veel vanuit emotie wordt gereageerd, maar laten we nou niet doen alsof het heel geloofwaardig is dat Rusland wel even Zweden gaat inlijven, want dat is waar ik het over had namelijk. Uiteindelijk staat het iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil natuurlijk, maar ik geloof niet dat Rusland van plan is om Zweden in te lijven.

Oekraïne en Rusland hebben nou eenmaal gewoon een band met elkaar, en de economieën zijn nog steeds met elkaar verbonden. Kijk alleen al naar die pijpleiding die door Oekraïne loopt. Misschien had ik het iets beter moeten verwoorden: historische, militaire en economische belangen.

Die vergelijking met Hitler en de aanloop naar WW2 gaat mank naar mijn mening, o.a. omdat destijds economieën niet zo sterk verbonden met elkaar waren. Dat is in de huidige digitale/EU/globalisering wereld wel anders. Het is nu namelijk niet, om weer terug te keren bij de bron, een situatie van Rusland tegen alleen Zweden, maar Rusland tegen de EU en daarachter nog VK en VS. Die laatste gaan ons ook niet laten vallen, want wij zijn hun belangrijkste economische partner en afzetmarkt.

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:37:
[...]

En dan worden ze gevangen genomen en mogen ze op de Russische TV vertellen hoe ze door hun land naar Oekraïne gestuurd zijn om net te doen alsof ze geen Poolse/Nederlandse militairen zijn. En dan legt Rusland als vergelding een Pools vliegveld plat. Wat is dan jouw volgende stap?
Als je het niet erg vind ga ik geen vervolgstappen bedenken voor onlogische hypothetische situaties. Maar als een vliegveld de schade is die je oploopt bij het verleggen van de grenzen zou ik adviseren het wel te doen. De schade die nu in UA berokkend wordt is vele malen groter.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21

Player1S

Probably out in the dark

bulle bas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Ja dat zijn geen suggesties die ik heb gedaan.
Je zegt letterlijk zelf dat we nog geen vrijwilligers hebben gestuurd voor de luchtmacht.

Vervolgens word je denkwijze simpel onderuit geschoffeld en roep je dat je het niet hebt gedaan. 7(8)7

Nogmaals, ik ben blij dat jij die beslissingen niet hoeft te nemen want je denkt er te makkelijk over.

Zal Putin daadwerkelijk over gaan op nukes als NATO actief gaat ingrijpen? Geen idee maar de kans is hoe dan ook hoger dan 0%

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:39:
[...]

Dan moet de VN een leger sturen.. O wacht. Hebben ze niet.
En een resolutie aannemen is heel iets anders als een mandaat afgeven om in te grijpen. Dat laatste kan niet in deze situatie. Ze zijn juridische gaten aan het zoeken, maar dat levert niets op. Want wie is dan bereidt om de oorlog in gaan met Rusland. Los of VN dat goed vind of niet.

Je bent het zicht op de werkelijk totaal kwijt. Een VN-resolutie om in te grijpen, was feitelijk een vrijbrief van de meest machtige staten dat je in kunt grijpen zonder dat 1 van de machtigste staten je terug ging fluiten. Nu het de meeste machtige staten betreft, heeft dat VN mandaat geen nut meer.
Kwestie van je helm blauw verven.

TheS4ndm4n#1919

• bulle bas
  • Niet online
Player1S schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:42:
[...]

Je zegt letterlijk zelf dat we nog geen vrijwilligers hebben gestuurd voor de luchtmacht.

Vervolgens word je denkwijze simpel onderuit geschoffeld en roep je dat je het niet hebt gedaan. 7(8)7

Nogmaals, ik ben blij dat jij die beslissingen niet hoeft te nemen want je denkt er te makkelijk over.

Zal Putin daadwerkelijk over gaan op nukes als NATO actief gaat ingrijpen? Geen idee maar de kans is hoe dan ook hoger dan 0%
Jij komt met een verhaal dat NLse ex-piloten van F16 in een MIG moeten instappen volgens mij. Doe maar niet.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:42:
[...]

Kwestie van je helm blauw verven.
Blijft resultaat hetzelfde. Je verft je helm blauw zodat de meeste machtige landen niet achter je aan gaan op het moment je dan iets doet. Dat spelletje gaat niet op als de meest machtige landen zelf onderwerp van de inzet worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

ralpje

Deugpopje

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

mark-k

AKA markkNL

Dennis1812 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Bijna!!
Oftewel putin kan morgen roepen dat hij het toch wel als verklaring ziet en alsnog verder rotzooi schoppen.

Het wordt echt tijd dat die man in Den Haag in het strafbankje komt. Helaas gaat dat nooit gebeuren.
Dat hele war crimes verhaal vind ik ook maar apart. Blijkbaar hebben we regels voor wanneer je de regels overtreedt. Waarom hebben we op een gegeven moment niet gewoon elke oorlog illegaal gemaakt? Dan was dit allemaal voorkomen want dan had de hele wereld direct ingegrepen. Nu is het "oei oei hij gebruikt bommen die niet mogen, misschien krijgen we hem daar nog wel eens voor". Alsof het wel prima is als je duizenden mensen met normale bommen etc doodt...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Laten we hopen dat dit een opening oplevert waarbij Rusland (lees Putin) iets kan vinden om zich zonder gezichtsverlies terug te trekken. Desnoods met de Krim en Oost-oekraine als offer.

En dan wij als een dolle (hopelijk als het niet wegzakt) onze eigen zuil binnen de NATO gaan realiseren met een echt goed en sterke krijgsmacht.

• bulle bas
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Blijft resultaat hetzelfde. Je verft je helm blauw zodat de meeste machtige landen niet achter je aan gaan op het moment je dan iets doet. Dat spelletje gaat niet op als de meest machtige landen zelf onderwerp van de inzet worden.
Ik volg je verhaal hoor, maar in deze casus: wie gaat er achter je aan? De gebeten hond is Rusland zelf. Dan zou je er op bankieren dat China zich gaat mengen. Ik vermoedt dat die dan liever neutraal blijven, zoals de hele tijd al.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

bulle bas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:39:
[...]

Het juridische verhaal zal wel belangrijk zijn voor deze kant van de streep, omdat wij daar wel aan hechten.
En hoeveel doet die waarde er toe als er niemand meer op aarde leeft?

Ik baal er ook van dat we vanaf de zijlijn staan toe te kijken collectief foei zeggen maar er zijn weinig alternatieven die we veilig kunnen doen zonder verdere escalatie

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:18
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:29:
[...]Zelfs een kernwapen gebruiken in UA zal geen reactie van NATO uitlokken. Zorgen ja, maar geen interventie.
Een kernwapen waarvan de radioactieve wolk over (bijv.) Polen trekt zal zeer zeker een reactie uitlokken. Dat zijn (potentieel) namelijk grensoverschrijdende wapens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

mark-k schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Dat hele war crimes verhaal vind ik ook maar apart. Blijkbaar hebben we regels voor wanneer je de regels overtreedt. Waarom hebben we op een gegeven moment niet gewoon elke oorlog illegaal gemaakt? Dan was dit allemaal voorkomen want dan had de hele wereld direct ingegrepen. Nu is het "oei oei hij gebruikt bommen die niet mogen, misschien krijgen we hem daar nog wel eens voor". Alsof het wel prima is als je duizenden mensen met normale bommen etc doodt...
Omdat deze regels bepaald worden door de overwinnaars?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yaksa schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Een kernwapen waarvan de radioactieve wolk over (bijv.) Polen trekt zal zeer zeker een reactie uitlokken. Dat zijn (potentieel) namelijk grensoverschrijdende wapens.
Airbrust geeft relatief weinig fall-out.

En ik durf een wedje aan dat bij de inzet van een tactische kernkop binnen UA geen reactie van de NATO zal uitlokken, anders dan verbaal.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:41:
[...]

Als je het niet erg vind ga ik geen vervolgstappen bedenken voor onlogische hypothetische situaties. Maar als een vliegveld de schade is die je oploopt bij het verleggen van de grenzen zou ik adviseren het wel te doen. De schade die nu in UA berokkend wordt is vele malen groter.
Wacht even, jij vindt het onlogisch dat mogelijk onze piloten worden neergeschoten en gevangen genomen door Rusland? Of dat als ze dat hebben gedaan, ze het uitgebreid op TV laten zien hoe het Westen oorlog voert op Rusland?

Maar goed, als Rusland één voor één vliegvelden in Polen platgooit, gewoon laten gebeuren dus. En als die dat in Nederland doet?

• bulle bas
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:48:
[...]

En ik durf een wedje aan dat bij de inzet van een tactische kernkop binnen UA geen reactie van de NATO zal uitlokken, anders dan verbaal.
Ik ben bang dat je gelijk hebt met dat laatste. Die rode streep is nl. niet gecommuniceerd, terwijl er aanwijzingen zijn dat Putin dat wel als mogelijkheid ziet.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Sissors
  • Niet online
[...]

Mwah, weet ik niet. Maar wat ik wel denk, dat dat voor China een stap te ver is. En dat is nog een groter probleem voor Rusland.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Trishul schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Oekraïne en Rusland hebben nou eenmaal gewoon een band met elkaar, en de economieën zijn nog steeds met elkaar verbonden.
Volgens die logica hoort Oekraïne allang bij de EU en is Poetin gewoon te laat.
Ik denk niet dat dat argument iemand overtuigt om te de-escaleren :) helaas.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

mark-k

AKA markkNL

[...]

Nukes zijn ook een 'war crime' toch? Dan nog de vraag hoe die vent ooit te berechten, gok niet dat dat nog gaat gebeuren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe zit Israël in deze wedstrijd? Hadden die ook niet wat afspraken met Rusland Ivm onrust in het midden Oosten?

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Wacht even, jij vindt het onlogisch dat mogelijk onze piloten worden neergeschoten en gevangen genomen door Rusland? Of dat als ze dat hebben gedaan, ze het uitgebreid op TV laten zien hoe het Westen oorlog voert op Rusland?

Maar goed, als Rusland één voor één vliegvelden in Polen platgooit, gewoon laten gebeuren dus. En als die dat in Nederland doet?
Prima dat Putin een piloot op tv zet. Maar dat verandert er niks aan of Putin het ook verstandig vindt om een zo grote reactie te geven dat het andere land ook weer moet escaleren. Hij kan natuurlijk wel reageren met een prik, maar een hele hard prik zal niet verstandig zijn.

Overigens, mijn suggestie voor de eerste stap was om Rus. vliegtuigen over de grens te zetten, dus zonder personeel. Logistiek schijnt dat nog een probleem te zijn volgens een gebruiker hier.

PS Ik wordt een beetje moe dat jij elke keer met zelfverzonnen verhaaltjes komt, die ik dan af moet maken voor je. Dat ga ik ook niet doen, je moet zelf gewoon concreet maken wat je precies allemaal verwacht en waarom. Maar ik denk dat inmiddels duidelijk is dat ik wat meer durf heb om de grenzen wat op te rekken, en jij niet. Geen probleem, is prima.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trishul schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Uiteindelijk staat het iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil natuurlijk, maar ik geloof niet dat Rusland van plan is om Zweden in te lijven.

Oekraïne en Rusland hebben nou eenmaal gewoon een band met elkaar, en de economieën zijn nog steeds met elkaar verbonden. Kijk alleen al naar die pijpleiding die door Oekraïne loopt. Misschien had ik het iets beter moeten verwoorden: historische, militaire en economische belangen.
Maar waarom is "een band" of "belangen" een reden voor oorlog? Wij hebben heel veel historische en economische banden met België. Half België spreekt zelfs onze taal. Reden voor oorlog? Of reden om goed met elkaar om te gaan en zaken te doen?

• B_FORCE
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Nukes zijn ook een 'war crime' toch? Dan nog de vraag hoe die vent ooit te berechten, gok niet dat dat nog gaat gebeuren.
Ik ook niet, dat zou echt enkel lukken om hem ergens op te pakken.

Maar gezien de spelletjes die ze spelen, kun je nu al voorspellen wat voor gevolgen dat gaat hebben natuurlijk.
Dat wordt dan vrij letterlijk een kamikaze actie zeg maar.
Van een vrij groot kaliber ben ik bang :'(

One World Concepts

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Mwah, weet ik niet. Maar wat ik wel denk, dat dat voor China een stap te ver is. En dat is nog een groter probleem voor Rusland.
Ik denk dat China 0 belang heeft er ook maar iets van te vinden totdat het ze zelf raakt. Tot dusver doen ze niks anders dan van beide walletjes te eten. Zij zien het westen als groot kwaad en Rusland als vriend, maar het westen is waar het geld te verdienen is en Rusland relatief weinig in verhouding.

Dus ik denk niet dat China ooit gaat zeggen dat het tever gaat, zeker niet kijkend naar hun eigen (recente) geschiedenis.

P.S. Dit is dus puur eigen mening, niet gebaseerd op feiten/onderzoeken(behalve mijn eigen ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-03-2022 17:56 ]

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Dat ligt eraan wat de aanleiding voor het gebruik is, ik denk dat de Russen terughoudend zullen zijn om het in te zetten, alleen als het zich militair bedreigd voelt. Bovendien zou zelfs als China ontstemd zou zijn dit binnenskamers blijven en het zal het bondgenootschap en de samenwerkingen waar ze de laatste tijd naar toegewerkt hebben niet bedreigen.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Wat hoop ik toch op een persconferentie morgenochtend met Biden/Navo/vd Leyen met de aankondiging dat Putin gedood is met een speciale operatie, en een behoorlijke justificatie daarbij.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Scorpio861 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Dan doen we lekker niks en laten de mensen daar stikken, kan ons het schelen
Kijk, dat is ook een optie ja, als je dat zou willen.

Absoluut niet wat we doen, door stapels aan middelen te sturen, bergen aan sancties enzovoort

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:09

mindcre8r

Tradepedia

jaapstobbe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:56:
Wat hoop ik toch op een persconferentie morgenochtend met Biden/Navo/vd Leyen met de aankondiging dat Putin gedood is met een speciale operatie, en een behoorlijke justificatie daarbij.
Dan heb je miljoenen gevoed door doctrine als directe vijand gecreëerd.

Bears and Bulls

• Sissors
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Prima dat Putin een piloot op tv zet. Maar dat verandert er niks aan of Putin het ook verstandig vindt om een zo grote reactie te geven dat het andere land ook weer moet escaleren. Hij kan natuurlijk wel reageren met een prik, maar een hele hard prik zal niet verstandig zijn.

Overigens, mijn suggestie voor de eerste stap was om Rus. vliegtuigen over de grens te zetten, dus zonder personeel. Logistiek schijnt dat nog een probleem te zijn volgens een gebruiker hier.

PS Ik wordt een beetje moe dat jij elke keer met zelfverzonnen verhaaltjes komt, die ik dan af moet maken voor je. Dat ga ik ook niet doen, je moet zelf gewoon concreet maken wat je precies allemaal verwacht en waarom. Maar ik denk dat inmiddels duidelijk is dat ik wat meer durf heb om de grenzen wat op te rekken, en jij niet. Geen probleem, is prima.
Het zijn geen zelfverzonnen verhaaltjes, het zijn logische vervolgstappen van jouw plannen. Hopen dat Poetin niet escaleert als je actief met NAVO eenheden (met een Oekraïnse sticker eroverheen) gaat vechten daar is nogal optimistisch. Dat je dan iedereen die zijn twijfels daarover heeft maar "bang" noemt, is gewoon een enorme dooddoener.

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
MikeyMan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Hoe zit Israël in deze wedstrijd? Hadden die ook niet wat afspraken met Rusland Ivm onrust in het midden Oosten?
https://www.theguardian.c...-and-not-offending-russia

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat is fantasie. Ze konden Saddam, Bin Laden en al Baghdadi ook pas na jaren pakken. En die mensen hadden geen noemenswaardige beveiliging.

• B_FORCE
  • Niet online
Dan is nog maar de vraag wat voor actie ze daarop bedacht hebben.

Ultieme sacrifice zal mij ook niks verbazen inmiddels. :'(

One World Concepts

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• Sissors
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat China 0 belang heeft er ook maar iets van te vinden totdat het ze zelf raakt. Tot dusver doen ze niks anders dan van beide walletjes te eten. Zij zien het westen als groot kwaad en Rusland als vriend, maar het westen is waar het geld te verdienen is en Rusland relatief weinig in verhouding.

Dus ik denk niet dat China ooit gaat zeggen dat het tever gaat, zeker niet kijkend naar hun eigen (recente) geschiedenis.

P.S. Dit is dus puur eigen mening, niet gebaseerd op feiten/onderzoeken(behalve mijn eigen ;) )
China ziet volgens mij Rusland niet als vriend, China ziet Rusland als potentieel nuttige partner. En natuurlijk willen die tegenwicht aan het Westen erbij hebben. Maar tegelijk als je kijkt naar de twee landen, dan is Rusland al decennia aan het aftakelen, terwijl China al decennia aan het groeien is. Complete chaos kan voor Rusland een valide optie zijn, immers ze zijn toch aan het aftakelen, wat hebben ze te verliezen? Maar voor China is het duidelijk wat ze te verliezen hebben, vooral gezien de met de huidige status quo gewoon consistent aan macht aan het winnen waren.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zomaar staatshoofden gaan liquideren lijkt me niet echt wenselijk. Schept een lekker precedent....

Wat let Rusland om dan Biden, v.d. Leyen etc eveneens onder vuur te nemen?

Dat soort dingen zorgen alleen maar voor verdere escalatie. De wereld heeft op dit moment een heleboel nodig, maar nóg meer escalatie lijkt me wel heel erg onderaan op de prioriteiten-lijst te staan.

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:02:
[...]

Zomaar staatshoofden gaan liquideren lijkt me niet echt wenselijk. Schept een lekker precedent....

Dat soort dingen zorgen alleen maar voor verdere escalatie. De wereld heeft op dit moment een heleboel nodig, maar nóg meer escalatie lijkt me wel heel erg onderaan de op de prioriteiten-lijst te staan.
Ik zie eigenlijk niet zo heel veel alternatieven.

Putin moet weg daar. Ofwel door een opstand van het volk ofwel door ingrijpen van buitenaf.

Zo niet, gaat dit nog jaren gedonder opleveren.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Enige hoop is dat de oligarchen besluiten om te verwijderen en direct het leger terug trekken.

Ik weet alleen niet wie het sterkst is intern aldaar.

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:59:
[...]

Het zijn geen zelfverzonnen verhaaltjes, het zijn logische vervolgstappen van jouw plannen. Hopen dat Poetin niet escaleert als je actief met NAVO eenheden (met een Oekraïnse sticker eroverheen) gaat vechten daar is nogal optimistisch. Dat je dan iedereen die zijn twijfels daarover heeft maar "bang" noemt, is gewoon een enorme dooddoener.
Nee het zijn geen logische vervolgstappen. Het zijn hooguit mogelijke vervolgstappen. Uit eigenbelang geredeneerd zou het niet logisch zijn om een paar treden op de escalatieladder over te slaan, als je iets wilt met logica. Maar dat wil niet zeggen dat wat niet logisch is ook niet gebeurt. Daar mag je best bang voor zijn, en dat respecteer ik. Dat heb ik aangegeven. Je mag zelfs het andere kamp overmoedig noemen.

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Putin moet weg daar. Ofwel door een opstand van het volk ofwel door ingrijpen van buitenaf.

Wat verwacht je echter dat het resultaat is als Putin geliquideerd wordt? Een democratische regering gebaseerd op vrije verkiezingen met een onafhankelijke media? Ik verwacht namelijk wat anders ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dat hij weg moet is duidelijk, maar zoiets moet toch echt van binnenuit komen.

Er zijn al genoeg voorbeelden uit het verleden dat het niet werkt als het westen daar hun gewenste poppetje aan de macht wegzetten.

Verandering zal toch echt van binnenuit moeten komen. Het liquideren van iedereen die ons niet zint lijkt me niet echt de oplossing. Dan ben je niet écht lekker bezig ook.

Virussen? Scan ze hier!

• hoevenpe
  • Laatst online: 19:32
Dat sowieso, maar elke dag dat de invasie langer duurt des te meer manschappen en materieel Poetin verliest.

We denken soms dat hij een enorm leger heeft maar het goede/moderne spul is relatief schaars. Die twee SU-34's doen op 134 totaal best pijn, dat is het beste wat hij heeft.

Het oude spul is geen bedreiging voor de NAVO, als het Polen al bereikt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Sissors schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Wat verwacht je echter dat het resultaat is als Putin geliquideerd wordt? Een democratische regering gebaseerd op vrije verkiezingen met een onafhankelijke media? Ik verwacht namelijk wat anders ;)
Navalny bevrijden en President laten worden. Dan een grote schoonmaak in het Kremlin.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:31
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Ook al heel vaak herhaald. Zweden is EU lid. EU leden zijn ook verplicht om elkaar bij te staan.
Aanval Zweden is aanval hele EU en defacto de Navo.
Heb je daar een bron voor? Zowel Zweden als Finland overwegen nu een NAVO lidmaadschap terwijl ze daar tot heden bewust van zijn weggebleven onder het mom van neutraliteit. Dat past niet in de bewering die jij hier doet.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Trishul
  • Laatst online: 00:49
downtime schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Maar waarom is "een band" of "belangen" een reden voor oorlog? Wij hebben heel veel historische en economische banden met België. Half België spreekt zelfs onze taal. Reden voor oorlog? Of reden om goed met elkaar om te gaan en zaken te doen?
Dat lijkt me toch evident, Oekraïne is aan het 'verwesteren' en heeft een democratisch gekozen regering, kruipt steeds meer naar de EU/NATO. Dat gaat tegen de visie en denkbeelden van het Kremlin in. Bijna shockerend voor hun zou je kunnen zeggen. Uiteindelijk is Oekraïne van groot militair, economisch en stiekem ook historisch belang voor het Kremlin. De Zelensky democratisch gekozen regering bedreigt de belangen van Moskou en vermindert de invloedssfeer van de autocratie/oligarchie aangestuurd door Poetin (zwarte Zee, olie/gas, havens, enz).

NL/BE verschillen niet zoveel van elkaar op ideologisch, staatsrechtelijk, bestuurlijk gebied. En zitten al in talloze samenwerkingsverbanden; o.a. Benelux, EU, NATO, enz. Geen enkele reden tot oorlog. Oekraïne en Rusland zijn wel uit elkaar gegroeid.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05
Even wat leesvoer over de banden :

In het kort, besparingen, goed met je spullen omgaan en de Rasputitsa zal er de komende weken wel voor zorgen dat het Russische leger in het noorden niet meer in actie kan komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:07:
[...]

Dat sowieso, maar elke dag dat de invasie langer duurt des te meer manschappen en materieel Poetin verliest.

We denken soms dat hij een enorm leger heeft maar het goede/moderne spul is relatief schaars. Die twee SU-34's doen op 134 totaal best pijn, dat is het beste wat hij heeft.

Het oude spul is geen bedreiging voor de NAVO, als het Polen al bereikt.
Enige wat Putin op dit moment red is z’n nucleaire arsenaal. Qua leger wordt ie inmiddels wel flink uitgelachen lijkt me.

Als NATO zou willen kunnen ze binnen 2 dagen het gros kunnen uitschakelen

• Sissors
  • Niet online
jaapstobbe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Navalny bevrijden en President laten worden. Dan een grote schoonmaak in het Kremlin.
Historisch gezien zijn zulk soort dingen (leider afzetten/liquideren, vervangen door onze favoriet) niet echt vaak goed geëindigd. Maar als hij geen loyale troepen daar heeft, en vriendje van Poetin wel, dan is het nog steeds heel snel einde verhaal. Tenzij we heb ook troepen voor beveiliging geven, maar ik denk dat het duidelijk is waarom dat een slecht idee is ;)

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:31
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Laten we hopen dat dit een opening oplevert waarbij Rusland (lees Putin) iets kan vinden om zich zonder gezichtsverlies terug te trekken. Desnoods met de Krim en Oost-oekraine als offer.

En dan wij als een dolle (hopelijk als het niet wegzakt) onze eigen zuil binnen de NATO gaan realiseren met een echt goed en sterke krijgsmacht.
En dan?
De Navo is al de sterkste militaire alliantie ter wereld. Putin zou een Navo land nooit aanvallen. En wij zullen Rusland niet snel aanvallen. Ook al is hij stout bezig zoals nu.

Toen de Navo besloot om Kadaffi weg te jagen, stonden China en Rusland chagrijnig toe te kijken. Fysiek ingrijpen was niet slim.
Zelfde geld nu. We zijn boos en proberen Rusland met politieke en financiële mogelijkheden Rusland op de knieën te brengen. Maar fysiek ingrijpen is niet slim.
Een sterkere Europese leger veranderd daar niets aan.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Vandaag al een stuk of 3 vliegtuigen en 3 of 4 helicopters.

Stingers doen het schijnbaar goed
Stingers hebben de mythische reputatie dat ze de oorlog van USSR tegen Afghanistan hebben beslist in het voordeel van Afghanistan: https://thediplomat.com/2...tan-and-the-stinger-myth/

Als ik het me goed herinner speelden ze ook een rol in bijvoorbeeld de golfoorlog tussen Irak en Koeweit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jaapstobbe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Weet niet of je dat nou moet willen. Navalny is ook niet echt onomstreden met zijn nationalistische uitspraken enzo. Hij is allicht beter dan Putin, maar om hem nou als de verlosser te zien...

Sowieso, hem president maken zonder verkiezingen? Wat voor beeld denk je dat dat oplevert voor de Russische bevolking? Dan lijkt het wel heel erg alsof er een westerse marionet geplaatst wordt, waar ze zelf niet voor gekozen hebben.

Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden uit het vrij recente verledne dat dit soort constructies niet werken. Zie een Libië of Irak bijvoorbeeld.

Virussen? Scan ze hier!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:20
Net berichtje op telegram.

Vrouw haalt drone neer met potje augurken.

Als dat waar is maakt dat toch weer mijn dag.

[ Voor 42% gewijzigd door Bschnitz op 05-03-2022 18:19 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• sampoo
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Nederland heeft geen onafhankelijk buitenlandbeleid als het komt op militair handelen. We kunnen alleen anderen grotere machten volgen, met name de VS en de NAVO. Reden voor oorlog is er natuurlijk alleen al er onenigheid zou bestaan tussen landen. Meestal zijn banden en belangen reden om meedoen aan andermans oorlogen. Dat heeft ons militair verwikkelt geraakt in Afghanistan, Irak, Mali en Oost Europa.

Zo had de VS had goede banden met en sterke belangen in Cuba en Iran totdat de machthebbers veranderen en toen verder de voormalige bondgenoten vijanden van elkaar, waarvan de VS vond dat nieuwe machtshebbers illegitiem was. Toen Cuba Russische kernwapens wilde plaatsen vond de VS dat reden om met de inzet van kernwapens te dreigen om dat te voorkomen. Het zelfbeschikkingsrecht van Cuba telde niet mee of was veranderd in een papieren tijger. Als er toen geen akkoord zou zijn geweest met de Sovjet-Unie zou de VS op zijn best Cuba zijn binnen gevallen en op zijn slechts kernwapens op de Sovjet-Unie hebben afgevuurd.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
Alles voor de clout... Wat en sukkels zeg :X

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11 13:20
sdk1985 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Heb je daar een bron voor? Zowel Zweden als Finland overwegen nu een NAVO lidmaadschap terwijl ze daar tot heden bewust van zijn weggebleven onder het mom van neutraliteit. Dat past niet in de bewering die jij hier doet.
Verdrag van Lissabon 42.7. Wat deze clausule precies inhoud is niet geheel duidelijk (hoeft niet militair te zijn), maar ik kan me niet voorstellen dat een EU-lid aan haar lot wordt overgelaten.

Maar goed, Zweden is zowel een speciale partner van NAVO alswel EU-lid alswel onderdeel van de NORDEFCO (hiermee worden alleen al drie NAVO-leden meegetrokken).

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:40
Eli3l schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:17:
[Twitter]
Niet voor de clout. Die 2 werken gewoon voor putin.

TheS4ndm4n#1919

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Jup. Voor de zekerheid even opgezocht maar wist het antwoord al vooraf: het zijn republikeinen

• Eli3l
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Daarom is wat ze nu doen voor de clout ;) ze proberen zoveel mogelijk te laten zien dat ze tegen Putin zijn. Dat was in het verleden anders, zoals je zelf aangeeft.

Rubio staat ook ergens boven in de lijst met senatoren die het meeste Russische geld hebben ontvangen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Rusland erkent ICC niet (VS ook niet). Als je hem met succes zou vervolgen dan zou hij, net zoals voor de hand ligt voor de verdachten achter MH17 ramp, niet meer vrij kunnen bewegen over de wereld. Maar voor dat rond is zijn we jaren verder, en het zal hen & hem naar alle waarschijnlijkheid aan hun & z'n reet kunnen roesten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eli3l schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:17:
[Twitter]
Je ziet een man in een groen shirt voor een witte muur, het is niet alsof ze de kaart met campings die goed toiletpapier hebben delen. :X
Life at risk is wel een beetje aan de overdreven kant naar mijn mening.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bschnitz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:15:
Net berichtje op telegram.

Vrouw haalt drone neer met potje augurken.

Als dat waar is maakt dat toch weer mijn dag.
[Embed]
Deze foto maakte ook wel mijn dag:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1500143719705628680?s=20&t=zbkQWEsVmT7z3SBnM_9dOQ]

Kleuren kunstmatig opgekrikt trouwens. Veld was op het origineel vrij groen. Maar gaat om het beeld.

Ook wel passend bij een dag waar behoorlijk wat vliegtuigen en helikopters zijn neergehaald. Kijkend naar de documentatie van Oryx neemt het tempo waarbij Russisch materiaal wordt gesloopt de laatste dagen toe.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:07:
[...]

Dat hij weg moet is duidelijk, maar zoiets moet toch echt van binnenuit komen.

Er zijn al genoeg voorbeelden uit het verleden dat het niet werkt als het westen daar hun gewenste poppetje aan de macht wegzetten.

Verandering zal toch echt van binnenuit moeten komen. Het liquideren van iedereen die ons niet zint lijkt me niet echt de oplossing. Dan ben je niet écht lekker bezig ook.
Ik kan me ook niet voorstellen dat al die intimi/siloviki van VP het zo lekker vinden gaan, dit zal niet zijn wat er beloofd is..
Wikipedia: Nikolai Patrushev
Wikipedia: Alexander Bortnikov
Wikipedia: Sergei Ivanov
Wikipedia: Viktor Ivanov
Wikipedia: Dmitry Medvedev
Wikipedia: Mikhail Mishustin
Wikipedia: Vyacheslav Volodin

Het aanzien van Rusland én de inkomsten zijn geschaad dus van wat voor type ze ook zijn, blij iig niet.

specs

• Eli3l
Ook een mooie

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:30

JoeZuCK

_Fonz > all.

Dit draagt helemaal niks bij.

En wellicht kunnen economen het mij hier uitleggen; waarom zakt de Roebel niet verder weg (wisselkoers stijgt juist weer ten opzichte van de Euro)?

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-03-2022 18:38 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:04
Eli3l schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Rubio staat ook ergens boven in de lijst met senatoren die het meeste Russische geld hebben ontvangen.
Toevallig paar tweets gezien van Rubio de afgelopen dagen en hij is behoorlijk anti Poetin

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Wij hebben in mei daar een vakantie geboekt. Heb er een hard hoofd in…

• asing
RoD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:27:
Kijkend naar de documentatie van Oryx neemt het tempo waarbij Russisch materiaal wordt gesloopt de laatste dagen toe.
Ik denk dat het nog wel wat meer gaat worden. De beloofde hulpgoederen arriveren of zijn er al. Het leger vrijwilligers (vreemdelingenlegioen) is inmiddels ook 16000 man sterk, intel wordt beter en beter en de militairen hebben genoeg target practise.

En "to add insult to injury", Oekraïners mogen sinds gisteren verlaten Russisch materieel inzetten in de strijd.

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ze terrein terugwonnen van de Russen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:29
Een (voor zover mogelijk) up to date overzicht van het vernietigd/verloren materiaal van beide landen

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNGjCJ7WYAIiDSm?format=jpg&name=small

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

n0pe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:34:
[...]
Toevallig paar tweets gezien van Rubio de afgelopen dagen en hij is behoorlijk anti Poetin

[Embed]
[Embed]
[Embed]
Dat zal best, maar dat is voor de bühne. Rubio zit nog steeds in team Trump, het team dat alles behalve Poetin maar klote vindt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hebben jullie met al die berichten over sancties en bedrijven die zich terugtrekken ook niet een gevoel dat we een tweede Noord Korea aan het creëren zijn zo?

In het begin vond ik de sancties ok, maar ik vraag me af of er nu niet doordeslagen wordt. Ook lijkt er niet echt nagedacht over Russen, Europeanen en Amerikanen die niet naar huis kunnen door de sancties.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30
Marzman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:41:
Hebben jullie met al die berichten over sancties en bedrijven die zich terugtrekken ook niet een gevoel dat we een tweede Noord Korea aan het creëren zijn zo?

In het begin vond ik de sancties ok, maar ik vraag me af of er nu niet doordeslagen wordt. Ook lijkt er niet echt nagedacht over Russen, Europeanen en Amerikanen die niet naar huis kunnen door de sancties.
Wij zijn dat niet aan het creëren, Rusland is dat zelf aan het doen.
Ook voor PR redenen staat het niet goed als een bedrijf nog zaken doet in Rusland.

[ Voor 7% gewijzigd door Stroopwafels op 05-03-2022 18:42 ]

• bloody
  • Laatst online: 22:16

bloody

0.000 KB!!

Niet super leuk, wel beetje grappig.

nope

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Want rusland heeft zich teruggetrokken?
Wat zou er dan wel doorgeslagen zijn?

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:16
Ook lijkt er niet echt nagedacht over Russen, Europeanen en Amerikanen die niet naar huis kunnen door de sancties.
Hoezo niet? Kan prima volgens mij, je zult alleen ergens een overstap moeten maken.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35

Is er iemand hier die een beetje duiding kan geven aan dit draadje op Twitter? Lijkt een redelijke source te zijn, maar wat dit inhoudt? En of dit authentiek is? Hoop dat iemand hier er iets meer over kan vertellen of weet hoe dit precies zit.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:
[...]

Hoezo niet? Kan prima volgens mij, je zult alleen ergens een overstap moeten maken.
In Noord Korea of Syrie?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:51
Kenny_026 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:34:
Wij hebben in mei daar een vakantie geboekt. Heb er een hard hoofd in…
Waarom? Cyprus is een veilig eiland. Dat gaan ze ook echt niet aanvallen.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:16
Marzman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:
[...]

In Noord Korea of Syrie?
Turkije, Afrika, Azië?

• Eli3l
[...]

[Embed]
[Embed]
[Embed]
Ja, sinds de start van de oorlog ja.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

RedHat schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:
[Embed]

Is er iemand hier die een beetje duiding kan geven aan dit draadje op Twitter? Lijkt een redelijke source te zijn, maar wat dit inhoudt? En of dit authentiek is? Hoop dat iemand hier er iets meer over kan vertellen of weet hoe dit precies zit.
Israel heeft aangeboden te onderhandelen. Zitten in een lastig parket, want zowel afhankelijk van het westen als van Rusland voor hun veiligheid. Die durven dus niet de invasie af te keuren (de ironie ontgaat niemand…), maar dat plaatst zo wel in een goede positie om te bemiddelen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

[Embed]
[Embed]
[Embed]
Net te veel om het geloofwaardig te maken. :+

• asing

Nee we zijn niet doorgeschoten. De Russen die niet in Rusland zitten kunnen denk ik blij zijn. De buitenlanders in Rusland zijn ruim van tevoren gewaarschuwd om te vertrekken. Je kan er overigens nog steeds uit. Alleen niet per vliegtuig.

Binnen Rusland kan je gewoon reizen met de auto, de trein en het vliegtuig. Met dat laatste zou ik wel opschieten want een groot deel van de vloten is geleased en die worden gerepatrieerd.

Daarna kan je de grens over via de Baltische staten of Finland.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Don Quijote Israel was voor de resolutie. Dus ze hebben openlijk al tegen de inval gestemd.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

Vorkie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:52:
@Don Quijote Israel was voor de resolutie. Dus ze hebben openlijk al tegen de inval gestemd.
Je hebt gelijk. Het is vooral Bennett zelf die niet echt veroordeelt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

sdk1985 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Doe even moeite en zoek terug in het topic, is al vaak langs gekomen: (Article 42(7) of the Treaty on European Union)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:20
asing schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:35:
[...]

Ik denk dat het nog wel wat meer gaat worden. De beloofde hulpgoederen arriveren of zijn er al. Het leger vrijwilligers (vreemdelingenlegioen) is inmiddels ook 16000 man sterk, intel wordt beter en beter en de militairen hebben genoeg target practise.

En "to add insult to injury", Oekraïners mogen sinds gisteren verlaten Russisch materieel inzetten in de strijd.

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ze terrein terugwonnen van de Russen.
Die 16K zijn volgens mij nog alleen puur interne vrijwilligers.

Naar de cijfers die ik de laatste paar dagen voorbij hen zien komen zouden we de komende tijd zelfs nog de 100K kunnen bereiken met een externe mensen.

Probleem is, deze er zouden in polen moeten worden uitgerust of in vlak over de grens. Er is nog niet zoveel spul, hens er ook wordt gevraagd dat je moet komen met je eigen zooi.

Sowieso is de troepenmacht op dit moment minimaal van alle kanten, het is tot nu toe echt een tank/vliegtuig/drone oorlog.

Zoals de Russen rondrijden op dit moment neem je met een panzerfaust 4-16 man in 1 klap mee. De afstand die de voertuigen op veel videos en foto's houden is erg kort. Ook zijn er vaak nog 3 man op een tank die erop mee liften....

Tot nu toe heb ik bijzonder weinig tactisch dingen gezien. Ze veroveren nauwelijks terrein en kunnen het niet eens een paar dagen houden zodra ze dorpen of kleine steden uitrijden.

De focus lijkt voor nu echt op het kapot maken van infrastructuur en het vermoorden van hoop van een paar dichtbevolkte gebieden.

Als je deze oorlog zou opdelen dan zou de score ongeveer nu zo zijn:

Media oorlog: 10/0 voor Oekraïne, deze hebben ze verloren, hens de digitale lockdown.

Psychologische oorlog: 7/3 voor Oekraïne, maar dat kan snel omslaan, daar hopen ze op omdat ze het land niet kunnen bezetten zonder een kudde van 40 miljoen bange mensen. (Gaat niet gebeuren denk ik)

Fysiek oorlog: 6/4 voor Rusland, ze hebben nog wat voordeel maar hoe lang vraag ik me nog af, de surprise aanval is aardig mislukt. Als straks de troepen vanuit het westen komen kunnen ze in het offensief, hier hebben ze geen rekening mee gehouden en ik denk zelf dat ze daar slecht mee kunnen omgaan. Op is op en de lange termijn kan Rusland dit op materialen verliezen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stroopwafels schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Wij zijn dat niet aan het creëren, Rusland is dat zelf aan het doen.
Ook voor PR redenen staat het niet goed als een bedrijf nog zaken doet in Rusland.
Je kunt niet met vingers wijzen zonder naar jezelf te wijzen. Wij zijn dat samen met Rusland aan het creëren. Rusland is Oekraïne niet binnengestapt met de vraag of de wereld met deze sancties wilde aankloppen. Dit zet de wereld tegenover het feit dat Rusland Oekraïne is binnengevallen en zo zetten de Russen daar weer wat tegenover. etc. Dat raakt ook mensen die niks met de oorlog te maken hebben. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Ik vraag me af waar die grens van sancties ligt, ondanks de hoeveelheid grenzen die al overschreden zijn.

Op sommige momenten van een dag, dringt het weer even tot me door wat voor verschrikkelijke nachtmerrie dit is. Oorlogen kennen geen winnaars, enkel verliezers.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Maar dat is ook volstrekt logisch. We hebben het over een leider en land dat zomaar de nucleaire kaart trekt. Een land waarvan de bevolking al eeuwen imperialistische bedreigende leiders kiest danwel gedoogd.

Economische vernietiging is de enige manier om dat structureel in te dammen tot ze dreiging niet meer kunnen handhaven. Die berust immers op een bepaalde economische omvang.

Elke paar decennia kun je testen of de vijand veranderd is.
Er zijn geen reisbeperkingen. Zelfs genoeg maatschappijen die naar diverse bestemmingen vliegen.

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 15:14
RedHat schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:46:
[Embed]

Er waren toch ook berichten dat Putin ergens ver weg in zijn nucleaire bunker zit met z'n familie?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20
OkkE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt: als we Poetin nu niet stoppen in Oekraine zal hij (in de toekomst) ook andere landen binnenvallen? Als je dat bedoelt; hoe zou dat dan gaan?
Rusland heeft al vanalles ingenomen, zie het lijstje van Russische republieken. De Tsjetsjenen zijn het recentste voorbeeld van een volk dat er uit weg wilde. Wit-Rusland is sinds november middels de Eenheidsstaat defacto en grotendeels de jure onder Kremlin controle, herinner je je de protesten daar nog?

Het is ook niet zo ingewikkeld: Poetin heeft zelfs ettelijke malen herhaalt dat hij graag de grenzen van het Russische Rijk wil herstellen, uiteraard het moment waarop het territorium het grootst was.

Wat jij moet motiveren: waarom zou er iets met dit Kremlin af te spreken zijn? Ze houden zich er toch nooit aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MaStar
  • Laatst online: 16-11 13:49
bloody schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:44:
Niet super leuk, wel beetje grappig.

[Twitter]
Dit is toch heerlijk. Die kleine kwajongens streken. Top.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:29
Een gevangen genomen militair die zijn moeder belt (voice over). Ongelofelijk bizar om te horen hoe gehersenspoeld ze is en de woorden van haar zoon niet tot haar willen doordringen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:14

servies

Veni Vidi Servici

wildhagen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:02:
[...]

Dat soort dingen zorgen alleen maar voor verdere escalatie. De wereld heeft op dit moment een heleboel nodig, maar nóg meer escalatie lijkt me wel heel erg onderaan op de prioriteiten-lijst te staan.
Hadden we niet al iets gelezen van 3 verijdelde moordpogingen op Zelensky?
Dat is het probleem juist, de Russische top heeft zich al verlaagd tot dat niveau... Er is dus geen reden meer om achter te blijven...

• MaStar
  • Laatst online: 16-11 13:49
Dat creëren wij niet, dat doet Rusland zelf met hun incapabele leider die oorlog voert tegen een souverein land.
Doorgeslagen? Hoe harder hoe beter. Bizar, je moet Rusland uitknijpen tot het bot. Totaal ontoelaatbaar wat er gebeurd. En jij wilt alweer terugtrekken? Man...

Europeanen en Amerikanen kunnen gewoon nog weg. Weliswaar met een omweg via Dubai bijvoorbeeld.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:39

Qwerty-273

Meukposter

Starlink is nu ook beschikbaar in Kyiv ;)
https://t.me/vitaliy_klitschko/1255
Friends! Starlink global satellite system devices are already in Kyiv. 2 provided by the Ministry. Vladimir and I agreed on 10 with international partners and friends.

Starlink will work to help ensure the city's critical infrastructure and defense of the capital.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:04
jadjong schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:51:
[...]

Net te veel om het geloofwaardig te maken. :+
Volg even niet waarom Rubio tot het Putin clubje geschaard is. Hij heeft 2 senate bills voorgesteld HEROIAM SLAVA act en IMPAIR act die behoorlijk anti Russisch zijn door het blokkeren van geldstromen naar Rusland met een focus op Russische staatsbedrijven/oligarchen.

Ben nog altijd geen fan van zijn politiek en steun aan Trump maar dit zijn niet alleen woorden maar ook daden die op geen enkele manier als pro Russisch kunnen worden gezien.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

DR!5EQ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:58:
[...]

Je kunt niet met vingers wijzen zonder naar jezelf te wijzen. Wij zijn dat samen met Rusland aan het creëren. Rusland is Oekraïne niet binnengestapt met de vraag of de wereld met deze sancties wilde aankloppen. Dit zet de wereld tegenover het feit dat Rusland Oekraïne is binnengevallen en zo zetten de Russen daar weer wat tegenover. etc. Dat raakt ook mensen die niks met de oorlog te maken hebben. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Ik vraag me af waar die grens van sancties ligt, ondanks de hoeveelheid grenzen die al overschreden zijn.

Op sommige momenten van een dag, dringt het weer even tot me door wat voor verschrikkelijke nachtmerrie dit is. Oorlogen kennen geen winnaars, enkel verliezers.
Het risico is een wedloop van escalatie, waarbij Rusland fysiek bezig is en wij vooral (nog) soft power toepassen.

Toch moeten de acties van Rusland van een zeer sterk antwoord worden voorzien, het moet ze duidelijk worden dat deze koers de foute is en ze alleen maar ellende gaat brengen, zelfs als ze op militair gebied zouden overwinnen.

Om die reden moeten de sancties dus ook blijven als Poetin dreigt met kernwapens. Sancties hebben alleen nut als je ze handhaaft en voet bij stuk houdt. Iets anders is toegeven aan tirannie en de deur openzetten naar veel erger…
Pagina: 1 ... 129 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid