De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.932 views

Onderwerpen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20
Trishul schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Dat is niet wat er nu gebeurd. Het brengen van Oekraïne onder invloedssfeer van het Kremlin is een, hoe naar dit ook klinkt, te verwachten stap als je kijkt naar de historie.
Juist helemaal niet als je kijkt naar de historie. Wat wij in het Westen veel te lang hebben gedaan is deze door Russen laten schrijven. Laten we daar nu eens mee ophouden en dat de mensen zelf laten doen. Oekraïne heeft nota bene aansluitend aan de Eerste Wereldoorlog nog een bevrijdingsoorlog geprobeerd te vechten, tegen Polen Wikipedia: Pools-Oekraïense Oorlog, welke gestaakt is om samen tegen de Sovjets ten strijde te trekken.
Zweden heeft geen band met Rusland.
Dat toont een bizar gebrek aan historische kennis, want de 'Kievan Rus' waren, drie keer raden, Vikingen uit Zweden die die op een mooi stekkie een nieuwe staat wilden stichten. De grote rivieren in Oost Europa ten Westen van de Oeral, Wolga, Don, Dnieper enzo waren de routes waarlangs VIkingen reisden en zo heel wat staten die we nog hebben stichtten.

Overigens ook mooi meteen een ingang naar de vermeende etniciteit van die geschiedenis, wat natuurlijk klinkklare onzin is, zoals met alle geschiedenis over zulke tijdsspannes.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 05-03-2022 19:20 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien is dit in de 500+ pagina’s al een keer uitgelegd, maar ik las net op nu een artikel over ‘dit merken de Russische burgers van de oorlog’. Nu zal de gemiddelde Rus, voor zover die bestaat, vooral een eenzijdig verhaal te horen krijgen waarin Rusland een reddende rol speelt en het westen als vijand afgeschilderd wordt.

Ik vroeg me af of iemand enig idee of inzicht heeft in wat die gemiddelde Rus nu maakt van dit alles, los van de praktische kant van de zaken. Zij zien ook dat veel winkels sluiten, bedrijven wegtrekken/stoppen en zeker de meer mondaine Rus zal toch hebben meegekregen dat het relatief vrije bewegen over de wereld deels veel moeilijker geworden is. Ik begrijp dat alles gespind wordt als soort aanval vanuit het westen (ben dan ook benieuwd naar welke argumenten zouden passen bij die agressie) maar wordt dat gezien als waarheid of is er toch ook een soort ondertoon van ‘dit klopt niet’?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zelensky roept ook andere landen op om alle Russische schepen te weren uit de havens. Gaat nog gezellig worden :X

March of the Eagles

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ugchel schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:18:
Misschien is dit in de 500+ pagina’s al een keer uitgelegd, maar ik las net op nu een artikel over ‘dit merken de Russische burgers van de oorlog’. Nu zal de gemiddelde Rus, voor zover die bestaat, vooral een eenzijdig verhaal te horen krijgen waarin Rusland een reddende rol speelt en het westen als vijand afgeschilderd wordt.

Ik vroeg me af of iemand enig idee of inzicht heeft in wat die gemiddelde Rus nu maakt van dit alles, los van de praktische kant van de zaken. Zij zien ook dat veel winkels sluiten, bedrijven wegtrekken/stoppen en zeker de meer mondaine Rus zal toch hebben meegekregen dat het relatief vrije bewegen over de wereld deels veel moeilijker geworden is. Ik begrijp dat alles gespind wordt als soort aanval vanuit het westen (ben dan ook benieuwd naar welke argumenten zouden passen bij die agressie) maar wordt dat gezien als waarheid of is er toch ook een soort ondertoon van ‘dit klopt niet’?
5 uur geleden BBC aan de grens van Finland:
YouTube: The Russians leaving their country for Finland - BBC News

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
MaStar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Dit is toch heerlijk. Die kleine kwajongens streken. Top.
En wat voor luie ongetrainde idioot neemt de lift tijdens een invasie?

TheS4ndm4n#1919

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-11 19:53

Ik ga ervan uit dat de Russen meer westers zijn dan de Aziatische landen.
Dus een Rus had tot voor de oorlog meer toegang en vrijheid van het Westen gezien.

Het probleem is dat nu alles voor hen gesloten wordt. Dus als ze een beetje hersens hebben, snappen ze echt wel dat ze iets gedaan hebben waardoor de hele wereld (behalve CN) tegen je is.

Maarja wat doe je eraan. Lees net op AD.nl dat veel het land proberen te verlaten (vaakt met familie in het buitenland).

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
TheBrut3 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Waarom? Cyprus is een veilig eiland. Dat gaan ze ook echt niet aanvallen.
Ah dat scheelt. Maar ter aanvulling, gisteren bericht op nu.nl dat TUI mogelijk in zwaar weer zit ivm russische geldschieter. Volgende maand moet ik 6k overschrijven. Wil niet dat het in een zwart gat valt. Nog geen tijd gehad om de wachtrij van de klantenservice uit te zitten…

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
XWB schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Zelensky roept ook andere landen op om alle Russische schepen te weren uit de havens. Gaat nog gezellig worden :X
Yup, met +-80% import/export sancties en 144miljoen mensen zou er redelijk best wel wat binnen 2 weken op moeten zijn.

Dus dat gaat inderdaad nog een leuk staartje krijgen over een tijdje....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 19:31
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Bevestigt wellicht de kwaliteiten van het Russisch leger

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:51

Als je het NOS nieuws terug kan kijken dan hebben ze contact met de correspondent in Moskou. Hij geeft aan:
- Winkelketens gaan weg.
- Vluchten van en naar Rusland wordt moeilijker.
- Lange rijen bij de banken.
- Creditcards werken niet meer.
- Hamsteren in de winkels.

En dat wordt natuurlijk alleen maar meer.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bloody schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:44:
Niet super leuk, wel beetje grappig.

[Twitter]
Best bizar hoe de Oekraïense bevolking de gekste dingen verzint om de Russische militairen te saboteren.

March of the Eagles

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hoewel dit te begrijpen is begin ik mezelf wel af te vragen of die migratie in de toekomst dan niet ook gevolgen gaat krijgen.

Want straks wonen er zoveel duizend Russen in Finland en volgens de logica van Putin moet Finland dan worden "bevrijd", toch?

(dus tegen de wens van die gemigreerde Russen in - ik heb het niet over "separatisten")

Dat zit wel Schnorr.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05
jan390 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:07:
Een gevangen genomen militair die zijn moeder belt (voice over). Ongelofelijk bizar om te horen hoe gehersenspoeld ze is en de woorden van haar zoon niet tot haar willen doordringen.
Ik heb de helft ongeveer gezien. Ik trap er niet in, dit lijkt opgezet ;) . De stemmen zijn weggefilterd, dus je kan niet meer achterhalen wat er werkelijk gezegd wordt. Het was beter geweest om het te ondertitelen zodat iedereen de bron kan checken.

De tweede reden dat ik denk dat het fake is, hun taal lijkt "korter" te zijn. Als ze normaal met elkaar praten gaat de ondertiteling al heel snel. Dus dat ze het met een rustige Engelse stem bij kunnen houden verbaast me.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• jan390
  • Laatst online: 21:29
De leider van de militante Sparta Bataljon uit de DPR zou zijn gedood

• TheBrut3
Kenny_026 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:23:
Ah dat scheelt. Maar ter aanvulling, gisteren bericht op nu.nl dat TUI mogelijk in zwaar weer zit ivm russische geldschieter. Volgende maand moet ik 6k overschrijven. Wil niet dat het in een zwart gat valt. Nog geen tijd gehad om de wachtrij van de klantenservice uit te zitten…
Over de financiën kan ik natuurlijk niet oordelen.
Maar Cyprus is EU lid, het ligt onder Turkije, is een eiland en er zit een RAF basis, dus vandaar dat ik verwacht dat je daar niet snel het Russische leger zal zien.

• jan390
asing schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Ik heb de helft ongeveer gezien. Ik trap er niet in, dit lijkt opgezet ;) . De stemmen zijn weggefilterd, dus je kan niet meer achterhalen wat er werkelijk gezegd wordt. Het was beter geweest om het te ondertitelen zodat iedereen de bron kan checken.

De tweede reden dat ik denk dat het fake is, hun taal lijkt "korter" te zijn. Als ze normaal met elkaar praten gaat de ondertiteling al heel snel. Dus dat ze het met een rustige Engelse stem bij kunnen houden verbaast me.
De link naar de originele video. Mocht je het kunnen vertalen en het zou niet kloppen, dan hoor ik het graag

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:15:
Oekraïne heeft nota bene aansluitend aan de Eerste Wereldoorlog nog een bevrijdingsoorlog geprobeerd te vechten, tegen Polen Wikipedia: Pools-Oekraïense Oorlog, welke gestaakt is om samen tegen de Sovjets ten strijde te trekken.
Een ander stuk geschiedenis waar men weer met iedereen gevochten heeft is natuurlijk het stukje rond de tweede wereld oorlog. Waarbij Oekraïeners een zuivering op Polen hebben uitgevoerd, waarbij Stepan Bandera nog steeds als oorlogsheld wordt gezien…
Details in Wikipedia: Massacres of Poles in Volhynia and Eastern Galicia

En nog een stukje uit de wiki over Bandera:
A poll conducted in early May 2021 by the Democratic Initiatives Foundation together with the Razumkov Centre's sociological service showed that 32% of citizens consider Stepan Bandera's activity as a historical figure to be positive for Ukraine, as many consider his activity negative; another 21% consider Bandera's activities as positive as they are negative. According to the poll, a positive attitude prevails in the western region of Ukraine (70%);
Dat is nog wel een historisch punt waar men eens in het reine mee moet komen. Ook toen was er behoorlijk propaganda in het spel, en worden nu nog die etnische zuiveringen gevierd als heldendaden…….

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:32
Heb niet het gevoel dat deze 'vredesmissie' geheel volgens plan verloopt...

Economie in puin, banken failliet, het leger ontmaskerd als incompetent, het westen dat zich herbewapent en zijn laatst overgebleven 'vriend' in het westen heet Thierry Baudet. En dat tot nu toe voor Kherson, Melitopol en een hoop modder, veel verder is hij niet gekomen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:58
Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Juist helemaal niet als je kijkt naar de historie. Wat wij in het Westen veel te lang hebben gedaan is deze door Russen laten schrijven. Laten we daar nu eens mee ophouden en dat de mensen zelf laten doen. Oekraïne heeft nota bene aansluitend aan de Eerste Wereldoorlog nog een bevrijdingsoorlog geprobeerd te vechten, tegen Polen Wikipedia: Pools-Oekraïense Oorlog, welke gestaakt is om samen tegen de Sovjets ten strijde te trekken.

[...]
Dat toont een bizar gebrek aan historische kennis, want de 'Kievan Rus' waren, drie keer raden, Vikingen uit Zweden die die op een mooi stekkie een nieuwe staat wilden stichten. De grote rivieren in Oost Europa ten Westen van de Oeral, Wolga, Don, Dnieper enzo waren de routes waarlangs VIkingen reisden en zo heel wat staten die we nog hebben stichtten.

Overigens ook mooi meteen een ingang naar de vermeende etniciteit van die geschiedenis, wat natuurlijk klinkklare onzin is, zoals met alle geschiedenis over zulke tijdsspannes.
Ik begrijp je punt, maar dan gaan we wel erg ver terug in de geschiedenis, nog ver voor de Sovjet tijd. Het moderne Zweden heeft geen band met Rusland. Oekraïne is een ex-sovjet Unie staat, een hele belangrijke ook nog. En de Sovjet Unie tijd is wat bij velen in de wereld nog in het geheugen zit, simpelweg niet de situatie van 1000+ jaar geleden maar die van pakweg 30 jaar geleden. En die invloeden zijn helaas nog steeds zichtbaar, zoals een Rusland die onder leiding van een zoon van de Sovjet-Unie oude tijden wil doen herleven.

Misschien wordt ik verkeerd begrepen hier, maar ik ben voor een soeverein Oekraïne dat zelf hun toekomst mag kiezen. Ze hebben democratisch gekozen voor Zelensky, en de wereld moet hun steunen in die keuze.

Wat bedoel je trouwens met 'etniciteit van die geschiedenis'? Of bedoelde je 'authenticiteit'?

• asing
jan390 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:31:
[...]

De link naar de originele video. Mocht je het kunnen vertalen en het zou niet kloppen, dan hoor ik het graag
Ik kan geen Russisch :o maar het feit dat deze bron er is betekent dat iemand het kan controleren. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:04
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:33:
Heb niet het gevoel dat deze 'vredesmissie' geheel volgens plan verloopt...

Economie in puin, het leger ontmaskerd als incompetent, het westen dat zich herbewapent en de laatst overgebleven 'vriend' in het westen heet Thierry Baudet. En dat tot nu toe voor Kherson, Melitopol en een hoop modder, veel verder is hij niet gekomen.
Dit wordt een sloop oorlog, als Oekraïne niet buigt blijft er niks van over*. Rusland heeft nog zo veel materiaal en troepen over, Mariupol en Kharkiv zijn al flink gesloopt.

*tenzij het westen ingrijpt

• jan390
Hoe ironisch: Russia calls on EU, NATO to stop arms supplies to Ukraine

Reden: It said Moscow was particularly worried that portable anti-aerial Stinger missiles could end up in the hands of terrorists, posing a threat to airlines.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 13:49
n0pe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Dit wordt een sloop oorlog, als Oekraïne niet buigt blijft er niks van over*. Rusland heeft nog zo veel materiaal en troepen over, Mariupol en Kharkiv zijn al flink gesloopt.

Het Westen zal niet ingrijpen. Dus wordt het een sloop oorlog... Misschien wel jaren.

Overigens heeft Rusland ook geen onbeperkte middelen. Die bijten zich stuk op Oekraïne.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:04
jan390 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:37:

Reden: It said Moscow was particularly worried that portable anti-aerial Stinger missiles could end up in the hands of terrorists, posing a threat to airlines.
Mijn excuses voor de nabestaanden, maar ik moest hier echt hard om lachen. Holy shit.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dus ze vragen om een no-fly zone over heel Oekraïne? :D

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• hoevenpe
Het lijkt erop dat de Russen door hun standoff wapens heen zijn, kruisvluchtwapens idem. Duizenden voertuigen zonder brandstof vast in de modder boven Kyiv, overal verlaten tanks en materieel.

Moet ze dit nog maar eens 10 dagen vol zien houden, al het aanwezige materiaal en mankracht lijkt te zijn ingezet. Oekraïne wordt sterker, moraal aan de russische kant is slecht.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Gaan zij die handhaven dan? :+ kan het Oekraïense leger de Russische luchtmacht mooi uitdunnen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 07:24
Qwerty-273 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Volgens mij zijn ze in een niet al te ver verleden ook al geleverd aan, wat achteraf, terroristen werden genoemd en nog nooit gebruikt om op commerciele toestellen te schieten zover ik weet. GELUKKIG overigens en hopelijk blijft dat zo. Dan schat ik een stinger minder kwalijk in, dan een russiche geleverde BUK rakket installatie die door een rebellen beweging zou worden gebruikt?

flickr - WOT Profile - Game PC

• asing
[...]

Volhouden voor de Russen is alleen mogelijk als ze hun supply chain op orde hebben. Soldaten moeten eten, tanks moeten rijden en er zal met iets geschoten moeten worden.

Ennnn de komende 3 maanden is het Rasputitsa :) .

Het had een blitzkrieg moeten worden, maar de blitz is ver te zoeken. Analisten geven aan dat Rusland deze oorlog niet nog 9 dagen vol kan houden.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21

Player1S

Probably out in the dark

Als terroristen op plekken kunnen komen zodat ze airliners met een stinger kunnen neerhalen moet je je afvragen waarom er nog die kant op gevlogen wordt

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:09

mindcre8r

Tradepedia

Maar cru genoeg is er ergens wel een punt. Corruptie is ook Oekraïne niet vreemd en een stinger op de zwarte markt levert aardig wat op.

Bears and Bulls

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

asing schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:43:
Het had een blitzkrieg moeten worden, maar de blitz is ver te zoeken. Analisten geven aan dat Rusland deze oorlog niet nog 9 dagen vol kan houden.
Vrees dat de kans op een nuke steeds groter worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:59

Daar hebben we de Russen zelf al voor. Die in dit theater bewijzen uitstekend in staat zijn geen idee te hebben wat ze doen en een airliner voor een vijandelijk toestel aan te zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

mindcre8r schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Maar cru genoeg is er ergens wel een punt. Corruptie is ook Oekraïne niet vreemd en een stinger op de zwarte markt levert aardig wat op.
Een stinger kan alleen een airliner tijdens opstijgen of landen raken. Op normale hoogte kan een stinger hem niet raken.
Net nog even opgezocht.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• n0pe
MaStar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Het Westen zal niet ingrijpen. Dus wordt het een sloop oorlog... Misschien wel jaren.

Overigens heeft Rusland ook geen onbeperkte middelen. Die bijten zich stuk op Oekraïne.
Stuk bijten is relatief.. het lijkt erop dat het met zo min mogelijk middelen gedaan wordt. Als Oekraïne bestookt gaat worden met lange afstandsraketten (onbekend aantal) , bommenwerpers(100) en een grootschalige luchtinvasie (>700 vliegtuigen >1000 helicopters) is er niet veel van over. Dit zal nooit allemaal ingezet worden maar er is nog heel veel ruimte om verder te escaleren.

Het is een lastige kwestie maar het is niet alsof het westen niets kan doen, het is vooral onwil en angst (terecht of onterecht).

Wat ik in ieder geval hoop is dat de sancties voor lange tijd blijven gelden. De westerse wereld heeft een wake up call gekregen, geen Russische inmenging meer in de economie en snel afstappen van het gebruik van Russische grondstoffen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
n0pe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:13:
[...]

Volg even niet waarom Rubio tot het Putin clubje geschaard is. Hij heeft 2 senate bills voorgesteld HEROIAM SLAVA act en IMPAIR act die behoorlijk anti Russisch zijn door het blokkeren van geldstromen naar Rusland met een focus op Russische staatsbedrijven/oligarchen.

Ben nog altijd geen fan van zijn politiek en steun aan Trump maar dit zijn niet alleen woorden maar ook daden die op geen enkele manier als pro Russisch kunnen worden gezien.
Ik had het iets duidelijker moeten omschrijven; ik zie hem als iemand die gestopt is met roken. Ik ken weinig mensen die zo extreem tegen roken zijn als ex-rokers. 8)7
“I’ve watched this guy for 10 years. I’ve been a target of his disinformation,” Rubio said. “This is a guy that’s always shown tremendous pride in himself and emotional control. For him to flash that kind of anger in a public forum like that probably shocked a lot of Russians as well. So there’s clearly something different about the guy.”

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 09:43
mindcre8r schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Ja. Wapens leveren ook maar niet meer doen dan, die kunnen ze ook gebruiken voor iets anders dan deze oorlog. Ze zeggen dit alleen voor eigen belang natuurlijk. En zo niet, dan kunnen ze beter terugtrekken want als ze in de pan worden gehakt dan kunnen de wapens en voertuigen van die Russen die ingenomen worden ook door terroristen worden gebruikt.

• asing
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Een kat in het nauw, ja klopt. Maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Hier wordt een kruisraket de lucht uit geknald.

Verder zitten er belachelijk veel haken en ogen aan bedenk ik me. Dus een nuke zou echt een wanhoopspoging zijn. Maar voor nu wordt er conventioneel gevochten.

• NiGeLaToR
[...]

Wie weet. Niets doen betekent louter uitstel, herbewapening, leegroven van Ukraine en een genocide en dan herhaling met betere voorbereiding op een volgend land.

Er is een hoge mate aan onvermijdelijkheid in de richting waarop dit gaat waarbij onze hoop en inzet op de implosie van Rusland zelf moet liggen en niet escalatie. Wat ik daar enorm moeilijk aan vind is dat we hiermee Ukraine niet aan het lot over laten maar ook niet adequaat helpen.

In het Kremlin moet toch ook nog een vorm van ratio bestaan?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:51:
Zij denken anders over de inzet van een tactische nuke als wij in het westen.
Voor hun is dat gewoon 1 van de opties.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• hoevenpe
Oekraïne schiet met raketten terug op Rusland: _/-\o_

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30

Sebazzz

3dp

[...]

Nu begint Poetin langzaam maar zeker de sancties een oorlogsverklaring te noemen. Zichzelf een excuus geven. Als hij hard genoeg blaft, gaan we dan sancties loslaten?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MeteoVir
  • Niet online
[...]

Niet de vorm waar wij nu gelijk iets aan hebben.

Overigens, korte tijd geleden twee explosies in Belgorod. De Russen hebben dit gelijk al afgeschoven op Oekraïnse troepen die het vuur zouden hebben geopend vanuit de grensregio. Hoezo 'false flag' ?

• n0pe
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Het lijkt erop dat de Russen door hun standoff wapens heen zijn, kruisvluchtwapens idem. Duizenden voertuigen zonder brandstof vast in de modder boven Kyiv, overal verlaten tanks en materieel.

Moet ze dit nog maar eens 10 dagen vol zien houden, al het aanwezige materiaal en mankracht lijkt te zijn ingezet. Oekraïne wordt sterker, moraal aan de russische kant is slecht.
Dan hebben ze nog lange afstandswapens, een flink arsenaal bommenwerpers en “kleine”tactische kernwapens. In tegenstelling tot het westen zou de Russische doctrine het gebruik hiervan toestaan in dit soort situaties.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 11:16
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Tja, als je voortdurend te horen krijgt dat het geen invasie is.. :+

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:54:
[Embed]
Of een false flag waar al eerder over gesproken werd dat dit zou kunnen gebeuren

• Norjee
  • Niet online
[...]
Dat vraag ik me ook af, toen Virtuozzo hier nog poste was zijn anyalyse wat er na putin (qua opvolging) komt mogelijk nog erger zou zijn. Ik vraag me af of die analyse nog steeds gelijk is.
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Opvolging is bewust een groot gat van onbekende data. Wij weten het niet. Maar zij ook niet. Of er iets geregeld is, het kan. Maar het is meer waarschijnlijk dat er juist niets geregeld is.

Zero sum denken, interne machtsdynamica e.d.

Least-worst case is dat de beheerder van die oude Soviet Sovereign Wealth onderneming iemand als guarantor aanwijst. Dat zou kunnen, Putin is zo ook op zijn plek gekomen. Dat zou echter een continuering zijn van wat er nu is.

• hoevenpe
Player1S schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:58:
Of een false flag waar al eerder over gesproken werd dat dit zou kunnen gebeuren
Lijkt er niet op, de raketten zouden zijn neergehaald voordat ze doel troffen:
[Twitter: https://twitter.com/LKNFTFLIP/status/1500160373839876101]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
[Embed]
Daar is niks goeds aan. Zou het uberhaupt echt zijn of de Russen zelf? Dit was exact wat ze nodig hadden ter justification. Nu kan er meer geweld worden gebruikt.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEBKz6RYdtxvfFaiwZ1Ej3q4kyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etcuLcxV15Mut74U5IYKXAB6.jpg?f=fotoalbum_large

Valt iets van te zeggen natuurlijk.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Wat jij moet motiveren: waarom zou er iets met dit Kremlin af te spreken zijn? Ze houden zich er toch nooit aan.
Mijn punt ging niet over het wel of niet (kunnen) maken van afspraken met Poetin.

Ik lees regelmatig reacties met “als we Poetin nu niet stoppen, blijft hij landen binnenvallen”. Dat was misschien niet waar jouw reactie over ging, zo interpreteerde ik ‘m wel.

Daarop probeerde ik te bedenken welke landen dan, hoe dat zou gaan. Mijn idee is dat hij na Oekraïne niet veel meer kan invallen zonder consequenties. Zie ook mijn andere reacties.

Ik vind het verschrikkelijk wat er nu gebeurd en mijn emotionele reactie is: NATO moet actief ingrijpen. Maar ik zie ook in wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben en waarom NATO tot nu toe op de zijlijn probeert te blijven.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Arrne
Player1S schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:11:
[...]

Enige wat Putin op dit moment red is z’n nucleaire arsenaal. Qua leger wordt ie inmiddels wel flink uitgelachen lijkt me.

Als NATO zou willen kunnen ze binnen 2 dagen het gros kunnen uitschakelen
Ik denk dat je nu de capaciteiten van de NAVO zwaar overschat.

Als het echt tot zo'n conflict zou komen hebben we simpelweg de VS nodig om ons vuile werk op te knappen, nadat de rest 3 decennia lang hun defensie uitgekleed heeft. En laat de VS nu net het gros van hun strijdkrachten in andere werelddelen hebben.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
[Embed]
Even pas op de plaats. Kan ook prima casus belli richting NAVO zijn. Kijk ze beschieten onze burgers. De NAVO deed het!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• MrDirect
  • Nu online
U.S. citizens residing or traveling in Russia should depart immediately.
Ik denk dat het gaat beginnen. Vandaag geplaatst op US state departement.

https://travel.state.gov/...ssia-travel-advisory.html

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Johan Bogle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:01:
[...]
Daar is niks goeds aan. Zou het uberhaupt echt zijn of de Russen zelf? Dit was exact wat ze nodig hadden ter justification. Nu kan er meer geweld worden gebruikt.
De rek was er al uit, wat moeten de russen nu nog méér uit het arsenaal halen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Lijkt er niet op, de raketten zouden zijn neergehaald voordat ze doel troffen:
[Embed]
Tja, 2 dagen geleden:

Dat de russen ze neer halen betekend nog niet dat het geen false flag is. Ik zie ze er wel voor aan, ene unit moet schieten en de luchtverdeiging in Belgorod weet van niks maar onderschept ze wel.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:30

JoeZuCK

_Fonz > all.

MrDirect schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Wat gaat beginnen?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Ik denk dat je nu de capaciteiten van de NAVO zwaar overschat.

Als het echt tot zo'n conflict zou komen hebben we simpelweg de VS nodig om ons vuile werk op te knappen, nadat de rest 3 decennia lang hun defensie uitgekleed heeft. En laat de VS nu net het gros van hun strijdkrachten in andere werelddelen hebben.
Newsflash: de VS is onderdeel van de NAVO.

En als je ziet hoe Oekraïne stand houd moet de NAVO met moderner apparatuur makkelijker lucht overwicht kunnen krijgen waarna drones en A-10’s die stilstaande convooien decimeren.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

caspervc schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Even pas op de plaats. Kan ook prima casus belli richting NAVO zijn. Kijk ze beschieten onze burgers. De NAVO deed het!
Die lijkt mij wat ver gezocht. Hoogstens voor nog brutere inzet in Oekraïne.

• Arrne
[Embed]
Ik hoop het niet eigenlijk. Dat zou wel eens een excuus kunnen worden om all-in te gaan en bijv. steden plat te bombarderen. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Poetin dat laat doen namelijk..

• NiGeLaToR
[Embed]
Houd rekening met false flag: gelukkig zien de VS elke raket en de herkomst dus dat weten we snel zat. Zal voor Putin niet uitmaken om heel Rusland op slot te gooien en iedereen op te roepen voor z’n zinloze oorlog.

@Cyberpope ik weet het, maar zwichten werkt niet. Putin zei ‘almost an act of war’ over de sancties en dat is dus ‘niet’ dus gaan we het zien. Zijn middelen drogen heel veel sneller op dan de onze, alleen.. Ukraine krijgt de volle laag in de tussentijd.

• hoevenpe
Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:06:
Ik hoop het niet eigenlijk. Dat zou wel eens een excuus kunnen worden om all-in te gaan en bijv. steden plat te bombarderen. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Poetin dat laat doen namelijk..
Als Poetin dat van plan is doet hij het toch wel, false flag of niet...

• RocketKoen
[...]

Ondertussen hier nog op oranje...

TheS4ndm4n#1919

• Don Quijote
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Wel interessant dat ze daar Krim al onder Rusland scharen.

• NiGeLaToR
Don Quijote schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Qua immigratie en douane kun je daar niet omheen.

• MeteoVir
  • Niet online
Waarschuwing voor Tu22-bommenwerpers die richting Odessa zouden gaan. Mocht het kloppen, is dat inzet van opnieuw antiek spul, zeker 50 jaar oud.
Vertaling:
❗️❗️❗️Odessa❗️❗️❗️Very important! These are the Tu-22 bombers, which, according to our intelligence, are now planning to fly to Odessa after 20:00 in the Nikolaev region. If you hear the sound of an air raid alert, don't ignore it!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
nst6ldr schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:04:
[...]

De rek was er al uit, wat moeten de russen nu nog méér uit het arsenaal halen?
Wat nu wordt gebruikt is amper 10% van de Russiche militaire slagkracht.

• TheBrut3
Don Quijote schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:07:
Ik lees het toch anders:
Crimea – Do Not Travel

The international community, including the United States and Ukraine, does not recognize Russia’s purported annexation of Crimea. 

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sneeuwt het inmiddels?

March of the Eagles

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Player1S schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:05:
[...]

En als je ziet hoe Oekraïne stand houd moet de NAVO met moderner apparatuur makkelijker lucht overwicht kunnen krijgen waarna drones en A-10’s die stilstaande convooien decimeren.
A-10s vliegen toch niet meer? Gelukkig hebben F35s een vergelijkbaar boord kanon begreep ik...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 19:31
MaStar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Je mag het eigenlijk niet vergelijken...

Maar best interessant om te kijken naar de Sovjet Afghaanse oorlog dat bijna 10 jaar duurde, en dat om het sovjet regime proberen te redden. Kosten de Sovjets 15.000 soldaten en bijna 2 miljoen Afghaanse bevolking het leven. Mede door de strijdlust, wapens en financiële injecties van andere landen bleven de vrijheidsstrijder overeind. Ondanks dat de Sovjets tanks, jets. heli's etc.. hadden. En het Afghaanse landschap werkten de vrijheidsstrijders in het voordeel.

Populatie in Afghanistan in 1980 was zo'n 13 miljoen en Oekraïne voor de inval 41 miljoen (exclusief de Krim). Ze hebben ook een gigantische strijdlust en krijgen wellicht meer wapens toegezonden dan dat de Afghanen kregen.

Het zijn geen garanties maar het geeft wel hoop. :)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 16:36
MeteoVir schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:08:
Waarschuwing voor Tu22-bommenwerpers die richting Odessa zouden gaan. Mocht het kloppen, is dat inzet van opnieuw antiek spul, zeker 50 jaar oud.
[Twitter]Vertaling:

[...]
Hoe oud denk je dat B52's en al die tankers zijn die continu bij de grens de rondjes vliegen en niet te vergeten de KC-135's die inlichtingen verzamelen. Die zijn minimaal net zo oud. Allemaal jaren 60 spul

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• hoevenpe
winwiz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:11:
Hoe oud denk je dat B52's en al die tankers zijn die continu bij de grens de rondjes vliegen en niet te vergeten de KC-135's die inlichtingen verzamelen. Die zijn minimaal net zo oud. Allemaal jaren 60 spul
Maar wel keer op keer gemoderniseerd, dat zijn deze antieke kisten waarschijnlijk niet.

• NiGeLaToR
Johan Bogle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:08:
[...]
De theoretische slagkracht ja.

Ik begin te twijfelen of er echt zoveel meer inzetbaar is. Ze moeten sowieso een enorm land bezet houden, want kans op opstanden, Chinezen die graag een stukje land jatten, etc.

Voor deze missie zouden ze hun beste meuk om de grootste kans van slagen al ingezet moeten hebben. Ik zie alleen maar beelden van treinen en colonnes met burgermaterieel wat voor militair gebruik gemarkeerd is die kant op komen.

Mbt de luchtaanval dit in het Osint Telegram kanaal:

https://t.me/OSINTUKRAINE/2343

Zou onderschept zijn, maar uit Ukraine komen.
Ik ben sceptisch.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MeteoVir schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Niet de vorm waar wij nu gelijk iets aan hebben.

Overigens, korte tijd geleden twee explosies in Belgorod. De Russen hebben dit gelijk al afgeschoven op Oekraïnse troepen die het vuur zouden hebben geopend vanuit de grensregio. Hoezo 'false flag' ?
[Twitter]
Enige reden die ik kan verzinnen is om nu de staat van beleg af te kondigen in Moskou. Voor verder ingrijpen in Oekraine heeft Putin wel genoeg aan zijn "nazi's".

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:31
[...]

Volgens wikipedia zijn die bommenwerpers reservebommenwerpers. Ze waren retired, maar in reserve.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

caspervc schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:10:
[...]

A-10s vliegen toch niet meer? Gelukkig hebben F35s een vergelijkbaar boord kanon begreep ik...
Nog gewoon in gebruik. Pensioen is voor onbepaalde tijd uitgesteld

• Stukfruit
  • Niet online
Ik vermoed dat hij doelt op de staat van beleg waar al een paar dagen over gesproken wordt.

Dat zit wel Schnorr.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Johan Bogle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:08:
[...]
Ze krijgen nu al de logistiek niet voor elkaar, dat gaat slechts een groter infarct worden. Ergens meer mensen tegenaan gooien met slechte planning maakt het probleem alleen maar groter.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• MeteoVir
  • Niet online
[...]

Ja klopt, leeftijd zegt niet altijd alles... staat of valt met onderhoud, retrofits, etc.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]Vertaling:

[...]
Je hebt de verkeerde Tu-22. Het is niet de Blinder maar de Backfire.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[Twitter]Vertaling:

[...]
Wikipedia: Tupolev Tu-22
This cooling was provided by a large total-loss evaporator running on a mixture of 40% ethanol and 60% distilled water (effectively vodka). This system garnered the aircraft one of its many nicknames, the "supersonic booze carrier". As the system vented the coolant after use, the aircraft could run out during flight, and comfort had to be balanced by the possibility of running out of coolant.[23] Numerous cases of Tu-22 crews drinking the coolant mixture and becoming paralytically drunk led to a crackdown by Soviet Air Force authorities. Access to the bombers after flights was restricted, and more frequent checks were made on coolant levels. This higher level of security, however, did not end the practice outright.
_O-

Vaak bu'j te bang!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Maar wel keer op keer gemoderniseerd, dat zijn deze antieke kisten waarschijnlijk niet.
Exact: zelfs die oude Poolse MIG’s zijn een stuk geavanceerder dan de Russische en Ukrainse varianten.

1 patroon is niet te ontkennen: technologisch zijn alle ingezette nato wapens verder dan wat Rusland heeft. Het maakt van elke individuele mens een geduchte tegenstander voor elk voertuig.

• Gizzy
[...]

Nee A10s zijn recentelijk nog verlengd en groot deel van de vloot wordt nog gemodernizeerd.

Voor de rest A10s ga je niet zo snel inzetten, in dit soort luchtruim. Nog te veel lucht verdedigingswapens, steun zal in het westen snel dalen als we ook westerse soldaten zien sterven ben ik bang.

Als NAVO vliegtuigen wil gaan inzetten, zullen ze iets aan de S400's en S300's in Belarus moeten doen, anders worden die vliegtuigen gewoon uit de lucht geplukt. Zouden dan eerst SEAD en raket aanvallen moeten doen op de luchtdoelverdedigingswapens van de Russen in Ukraine en daarbuiten met het bereik in de Ukraine.

• Arrne
Player1S schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking, dat had ik zelf nog niet door. :')

Punt is dat tussen Europa en de troepen van de VS een oceaan ligt. En gezien de deplorabele staat van de Europese defensie kun je maar beter niet hopen op een directe confrontatie met Rusland op Europese bodem.

En we hebben nu nog geluk dat Biden in het Witte Huis zit. Over 3 jaar kan het zomaar weer anders zijn en kunnen we wellicht niet meer zomaar op de VS rekenen.

En ja, de opmars lijkt niet te gaan zoals gepland. Maar laten we alsjeblieft niet meegaan in het propaganda narratief dat het Russische leger totaal niets voorstelt.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Cyberpope schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Zij denken anders over de inzet van een tactische nuke als wij in het westen.
Voor hun is dat gewoon 1 van de opties.
Schijnt dat Putin niet rechtstreeks op de rode knop kan drukken maar dat dan er ook wat andere hoge militairen toestemming moeten verlenen.

Maar Putin is gek. Dus dat hij “drukt” acht ik niet meer onwaarschijnlijk.

Maar we moeten nooit vergeten dat de gemiddelde Rus echt niet zit te wachten op wo3 of überhaupt een strijd.

Ik hoop van harte dat er vanuit de Russische bevolking in verzet komt. Dat Putin en zijn clan een “nieuwe stropdas” krijgen.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 16:36
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:11:
[...]

De Tu-22 werd opgewaardeerd terwijl hij in dienst was met krachtigere motoren, bijtanken in de lucht (voor de toestellen die het nog niet hadden) en betere elektronica.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Meekoh
  • Laatst online: 17-11 22:19
[Twitter]Vertaling:

[...]
De originele TU-22 is in tijden van de aovjet uni al uitgefaseerd. Ze bedoelen hier de TU-22M. Een nieuwer model dat ook vrij weinig lijkt op de originele TU-22. Deze is in de jaren 80 geïntroduceerd.

Klik

Computer says no

• RocketKoen
[...]

A10 vliegt nog. En die heeft een 30mm GAU-8 kanon met 1350 kogels @ 3900 rpm
De F35 heeft een 25mm GAU-12 kanon met 186 kogels @ 3300 rpm

TheS4ndm4n#1919

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:37:
Als het er wel is, weten ze het goed te verbergen.
Of het voltrekt zich zo langzaam dat aan de weinige beweging onvoldoende is af te leiden.

Ik zie vooral veel raketten die hun beoogde militaire doelen lijken te missen.

Dit blijft wat dat betreft nog steeds wel gelden.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 05-03-2022 20:19 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking, dat had ik zelf nog niet door. :')

Punt is dat tussen Europa en de troepen van de VS een oceaan ligt. En gezien de deplorabele staat van de Europese defensie kun je maar beter niet hopen op een directe confrontatie met Rusland op Europese bodem.

En we hebben nu nog geluk dat Biden in het Witte Huis zit. Over 3 jaar kan het zomaar weer anders zijn en kunnen we wellicht niet meer zomaar op de VS rekenen.

En ja, de opmars lijkt niet te gaan zoals gepland. Maar laten we alsjeblieft niet meegaan in het propaganda narratief dat het Russische leger totaal niets voorstelt.
Vlugge google search
European NATO members have about 3.3 million military personnel on active duty. The United States maintains about 320,000 military personnel in Europe, about ten percent of the European total.
Al zat Amerikaanse troepen in Europa om snel te schakelen

• NiGeLaToR
@Gizzy de Russen konden in Syrie niets tegen de Israelische F-35 doen las ik. Meer dan 100 afgevuurde luchtdoelraketten en 0 kills, mogelijk 1 beschadigde vleugel (Israel zegt:
Vogel).

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45
MeteoVir schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:55:
[...]
[Twitter]
Als het met in beslag genomen materiaal van de Russen is, dan valt dat in ieder geval nooit te bewijzen...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

jan390 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Hij gaat wel nauwgezet alle talking points van ons af, dus hij zal vast een script hebben waar hij zich aan te houden heeft. Of hij dit uit vrije wil doet of niet is dus maar een vraag. Soldaten zoals hij hebben net duizenden familieleden van zijn bewaarders kapot gebombardeerd

Dit dus.

• Gizzy
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:16:
[...]

A10 vliegt nog. En die heeft een 30mm GAU-8 kanon met 1350 kogels @ 3900 rpm
De F35 heeft een 25mm GAU-12 kanon met 186 kogels @ 3300 rpm
Het venijn van de kogel van de A10 zit m niet alleen in het kaliber, maar ook in het materiaal waar deze van is gemaakt. Namelijk verarmt Uranium. Er is ooit vanwege de straling overwogen om over te stappen naar kogels op basis van Tungsten, nog een zwaar metaal.

• MeteoVir
  • Niet online
Al enkele dagen, maar er is nu een front gepasseerd, waarachter een hogedrukgebied opbouwt. Ze gaan in de noordelijke regio's een week met vrij koud weer tegemoet (overdag nabij nul, 's nachts tot -8 graden). Vrij veel bewolking, laaghangend, soms wat lichte sneeuw. Vanaf het weekeinde weer kans op oplopende temperaturen. De lente zet nog niet door...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzqDY5XaKJ8IkzYXKalLo58hEV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2GJeJhJRFyWkbEXNqZWK5zD.png?f=user_large

• asing
Rofdof schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Schijnt dat Putin niet rechtstreeks op de rode knop kan drukken maar dat dan er ook wat andere hoge militairen toestemming moeten verlenen.
Ik heb het toevallig gevonden. https://www.vrt.be/vrtnws...ire-dreiging-poetin-is-e/

Nee, hij kan niet zelf drukken. Er zijn 2 koffertjes, de andere is van de MinDef. Beiden moeten hun codes intikken en dan kunnen ze schieten. Nu is de MinDef gewoon ondergeschikt aan de president dus of dat een issue gaat worden weet ik niet.

Ook zegt de doctrine dat ze alleen mogen worden ingezet bij een directe bedreiging van Rusland zelf. Daar is geen sprake van maar of ze zich aan de doctrine houden is ook een vraagteken.

• NiGeLaToR
teacup schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Of het voltrekt zich zo langzaam dat aan de weinige beweging onvoldoende is af te leiden.

Ik zie vooral veel raketten die hun beoogde militaire doelen lijken te missen.

Dit blijft wat dat betreft nog steeds wel gelden.
Ik las een analyse van sateliet beelden waarbij met IR is gekeken naar activiteit in het convooi: blijkbaar is de voorste 1/3 door de brandstof en accu heen want dat is volledig stil en koud. Daar achter is minimale beweging.

Vanmiddag al gedeeld: ze noemden het effectief een groot POW kamp, wat ze niet hoeven te voeden. Niet eens de moeite om aan te vallen op dit moment, genoeg andere plekken om te vechten.

Edit: bron

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2022 20:23 ]

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Voor de rest A10s ga je niet zo snel inzetten, in dit soort luchtruim. Nog te veel lucht verdedigingswapens, steun zal in het westen snel dalen als we ook westerse soldaten zien sterven ben ik bang.

Als NAVO vliegtuigen wil gaan inzetten, zullen ze iets aan de S400's en S300's in Belarus moeten doen, anders worden die vliegtuigen gewoon uit de lucht geplukt. Zouden dan eerst SEAD en raket aanvallen moeten doen op de luchtdoelverdedigingswapens van de Russen in Ukraine en daarbuiten met het bereik in de Ukraine.
Zou modernere technologie in de westerse vliegtuigen niet de targeting systemen kunnen storen?

Sowieso meen ik dat ze ook de techniek hebben om raket op dat signaal te laten locken. Dus dan is het snel gedaan met het afweergeschut.
En dan kun je de A-10 kunnen inzetten. Heck, als het stil staat laat je een gunship er over cirkelen met z’n howitzer

Pagina: 1 ... 130 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid