Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:32:
Dank voor die geschiedenis, die ken ik helemaal niet. Toch klinkt dit wel redelijk vergelijkbaar met het middeleeuwse zoals ik ken. Je gebruikt al het woord hofhouding, de koning was niet onvervangbaar; de onaantastbaarheid van de koning is misschien iets van de latere middeleeuwen, nadat die positie via de Christelijke kerk meer verankerd werd.
Met het verschil dat in de Aziatische wereld "toeval" en "Gods wil" andere woorden zijn voor chaos, en chaos is viesbah. "Berekenend" en "planning boven het plan" zijn leidender. (Het Westen denkt schaak te spelen, Putin speelt go)
En daar komt nog het zero-sum denken bij: Ook al heeft u de helft van uw leger verloren en bent u bezig met een terugtocht, de steden en landen waar u doorheen bent gegaan zijn tot de grond toe
afgebrand en de meesten zijn dood, dus u heeft niet verloren.
SirMemeAlot schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:55:
Ik denk dat China 0 belang heeft er ook maar iets van te vinden totdat het ze zelf raakt. Tot dusver doen ze niks anders dan van beide walletjes te eten. Zij zien het westen als groot kwaad en Rusland als vriend, maar het westen is waar het geld te verdienen is en Rusland relatief weinig in verhouding.
U heeft 'vazal' verkeerd gespeld.

Vóór 2014 was het Rusland van Putin slechts schatplichtig aan China: Rusland mocht doen wat het wilde, zolang het de Chinese belangen niet zou schaden.
Nu is dat veranderd in: Rusland mag doen wat het wil, zolang het ook in het belang is van China.
Yaksa schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:17:
Dit roep ik al vanaf het moment dat die colonne kwam aanrijden: "Die rijden zich muurvast".
Er is een reden waarom in het verre verleden belegeringen van steden alleen maar in de zomer werden uitgevochten. Modder is de ergste vijand van een soldaat, of die nou te voet of te paard verder moet trekken.
Als er brandstof genoeg zou zijn, en men gewoon de degelijke banden had gebruikt die de Russische particulieren zelf ook gebruiken (bedenkt u zich dat de verharde weg in Rusland bij de stadsgrenzen wel een beetje op houd), hadden ze het op zich nog wel een eindje vol kunnen houden.
Maar helaas. De oligarch die de aanbesteding voor de banden had gewonnen, heeft op
AliBaba het goedkoopste van het goedkoopste gekocht, en van het verschil een leuk plezierjachtje gekocht.
Nadat 'ie nog even een envelopje bij de minister had afgegeven, uiteraard. De dochter van de minister van defensie wilde in Moskou studeren, en de minister kon dus wel wat extra geld gebruiken om een
leuk studentenflatje voor haar te kopen.
Komt er een oligarch bij Putin:
Oligarch:
"Twee weken geleden had ik nog 5 miljard euro! Door jou ben ik nu 4 van de 5 miljard kwijt!"
Putin:
"Zal ik jou die laatste miljard ook nog even afpakken?"

Ik weet alleen niet wie het sterkst is intern aldaar.
Kadyrov (die kennen we) en Sjojgoe (defensie) zijn de twee top-tiers met de grootste spierballen. De rest van de top-tiers zijn vooral heel handig met het wegsluizen van geld of het mengen van gif.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!