Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.930 views

Onderwerpen

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Tienduizenden troepen met logistiek en materiaal vlieg je niet zomaar in, dat kost weken...
Video van Wendover Productions over hoe het Russische leger logistiek gezien werkt, en waarom het zo hard faalt in Oekraïne:

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Je zou je bijna afvragen of er mensen in het Russische leger de boel met opzet lopen te saboteren :+
Ik hoorde ergens al dat Russische soldaten ook gewoon brandstoftanks perforeren en banden lek steken ... het zou me dus echt helemaal niks verbazen. Als de FSB zogezegd al informatie doorspeeld over moordcommando's richting Zelenski dan is het lager in de rangen net zo goed schering en inslag.

https://discord.com/invite/tweakers

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Uitstekend. Zo kunnen ze minder materiaal meenemen, overbelasten ze potentieel hun chassis waardoor de vrachtwagen kapot gaat en het werkt waarschijnlijk ook voor geen ene meter. :+
Zou dat niet gewoon hout zijn om mee te nemen als ze vast komen te zitten in de blubber? Kan mij haast niet voorstellen dat ze denken dat zoiets helpt

Vaak bu'j te bang!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Je zou je bijna afvragen of er mensen in het Russische leger de boel met opzet lopen te saboteren :+
Ik zou niet verbaast zijn als er Russische dienstplichtigen zijn geweest die hun voertuig expres in de modder hebben gereden of bewust door hun brandstof zijn gegaan en zich vervolgens hebben overgegeven. :z
Want laten we wel wezen, er zijn nogal wat voertuigen zomaar achtergelaten. Je zou op zijn minst verwachten dat ze enige sabotage plegen zodat het voertuig niet meer (snel) bruikbaar is. Maar nee, de Oekraïners halen het ene na het andere voertuig binnen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 07:24
[...]

Nee is onderdeel van de bevoorradingsaanpak. Ze nemen zo naast de voorraden in het laadruim, ook reserve onderdelen mee voor andere voortuigen, zoals dat BMP luik. :+

flickr - WOT Profile - Game PC

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lensent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Instabiele Poetin met z'n rode knop is de oplossing voor ons allen vrees ik. Waarom zou hij dat niet doen mocht hij de NAVO op z'n dak krijgen.
Gelukkig zitten er nog wat mensen met rode knoppen onder om te voorkomen dat het per ongeluk gebeurt :)

Of zou Putin gek genoeg zijn om die tijdens de staatsgreep die hij nu min of meer aan het plegen is ook te verwijderen? :X

Dat zit wel Schnorr.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
satya schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Niet echt, volgens meerdere experts op dit gebied hebben ze 90% van hun spullen ingezet en staat het meeste inmiddels stil en lopen verschillende voertuigen door een gebrek aan onderhoud zelfs uit hun lagers.
En welke experts zijn dat dan?

Ik zie hier wel een enorme mate van wishful thinking voorbijkomen hoor. Gevoed door een stortvloed van allerlei tweets e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Arrne op 05-03-2022 21:51 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gws24 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:28:
[...]
mwah, dat op afstand houden is volgens mij meer een psychologisch spel met de boodschap 'jullie zijn mijn mindere'.

Bolsonaro bv kreeg wel gewoon een handje van Putin op 16 februari:
Dank voor die link. Daar stond het gewoon in:
Both Macron and Scholz were kept further away due to their unwillingness to take Russian COVID-19 tests before their meetings with Putin. Bolsonaro took the Russian test, his office confirmed.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat ze ingezet hebben was toch 90% -van wat er gereserveerd was voor de missie- en niet 90% van alles dat ze hebben? :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
-tom-562 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Zou dat niet gewoon hout zijn om mee te nemen als ze vast komen te zitten in de blubber? Kan mij haast niet voorstellen dat ze denken dat zoiets helpt
Het stopt bepaalde kogels wel. Verder zou ik eerder boomstammen verwachten voor de modder. Ga maar eens kijken naar Russische tanks. Ze hebben allemaal een boomstam om zichzelf te kunnen bevrijden uit de modder. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:25

bloody

0.000 KB!!

Herinner de tafel volgeladen met knappe stewardessen waar Poetin een of andere toelichting gaf...
ws in elkaar gezette trucage:
[Twitter: https://twitter.com/Gandrushka/status/1500156185143648259]

nope

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:22
Arrne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:47:
[...]

En welke experts zijn dat dan?
Het Pentagon bijvoorbeeld: https://www.defense.gov/N...-north-progress-in-south/
Russian President Vladimir Putin has amassed more than 150,000 troops in 120 battalion tactical groups on the border of Ukraine since last fall, and about 90 percent of the forces have invaded, the official said.
We still assess that they have available to them in and outside Ukraine, the vast, vast majority of their total combat power.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Ik zou niet verbaast zijn als er Russische dienstplichtigen zijn geweest die hun voertuig expres in de modder hebben gereden of bewust door hun brandstof zijn gegaan en zich vervolgens hebben overgegeven. :z
Want laten we wel wezen, er zijn nogal wat voertuigen zomaar achtergelaten. Je zou op zijn minst verwachten dat ze enige sabotage plegen zodat het voertuig niet meer (snel) bruikbaar is. Maar nee, de Oekraïners halen het ene na het andere voertuig binnen.
Niet alle acties, maar er zijn er idd genoeg waar ik ook precies zo over denk.

Veel nieuwsberichten laten een beeld zien dat wel erg zwart-wit is.
Veel Russen zijn ook echt niet dom, hebben inmiddels genoeg van de wereld gezien.

Dat maakt het er uiteraard niet minder treurig op.
Sterker nog, dat maakt het misschien nog wel meer sneu.

One World Concepts

• Arrne
Daar staat toch echt wat anders dan in de post waarop ik reageerde.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Als je goed leest zijn 90% van de verzamelde troepen ingezet. Maar dat is niet het totaal van Rusland.

I am the great Cornholio!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:52
bloody schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:49:
Herinner de tafel volgeladen met knappe stewardessen waar Poetin een of andere toelichting gaf...
ws in elkaar gezette trucage:
[Twitter]
komt door "compression artifacts" door lage beeldkwaliteit, kan tweet zo niet terugvinden met de uitleg. Op de high resolution youtube versie zie je dit helemaal niet..zie hier op youtube.

[ Voor 9% gewijzigd door rvrrr op 05-03-2022 21:55 ]

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

downtime schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
Ik vond die foto al zo bijzonder met al die dames op een kluitje met Putin terwijl ie zijn belangrijkste adviseurs en buitenlandse regeringsleiders op heel wat meters afstand houdt.
Die dames hebben de afgelopen dagen meerdere PCR tests ondergaan. Die buitenlandse regeringsleiders zouden wel gek zijn om zomaar een wattenstaafje met DNA-materiaal af te staan. ;)
nextware schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:30:
Ik heb geen idee wat hij ermee wil bereiken ? Aanvallen lijkt me niet want dat zou zelfmoord zijn (NAVO).
Variërend van makkelijker uitwijzen van burgers uit die landen, tot interneren/gijzelen van burgers uit die landen. Kiest u maar.
Waar ik aan zit te denken.. stel nou dat deze hele gebeurtenis leidt tot een escalatie waarbij Rusland in de verdediging moet (intern of extern), wat weerhoudt bijvoorbeeld een China of een India om van de gelegenheid gebruik te maken en een stuk Rusland voor zichzelf te claimen?
Zou onze "gabber" in het Kremlin hier ook rekening mee houden?
India ligt iets te ver van Rusland. Maar China is wel geïnteresseerd in stukken Rusland. Of liever gezegd: vooral in de (minerale) rijkdommen, die mensen die er ook wonen kan ze geen zier schelen. Die zijn slechts grondstof.
Daarom willen ze het liefst slechts 'concessies' en 'economische samenwerking', want als ze het echt gaan overheersen, zijn ze ineens ook verantwoordelijk voor al die mensen die er al wonen. En dat willen ze niet. Ze willen alleen halen, niet brengen. Hooguit "Serfdom with Chinese characteristics" invoeren.
Ja, Putin en z'n kliek houd hier rekening mee, en hier zijn ongetwijfeld ook al afspraken over gemaakt.
redfoxert schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:44:
Ik hoorde ergens al dat Russische soldaten ook gewoon brandstoftanks perforeren en banden lek steken ...
Dat valt nog mee. Uit de Tsjetsjenië-oorlog zijn verhalen bekend van soldaten die een hand afhakten om maar naar huis te kunnen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Trishul schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Ik begrijp je punt, maar dan gaan we wel erg ver terug in de geschiedenis, nog ver voor de Sovjet tijd. Het moderne Zweden heeft geen band met Rusland. Oekraïne is een ex-sovjet Unie staat, een hele belangrijke ook nog. En de Sovjet Unie tijd is wat bij velen in de wereld nog in het geheugen zit, simpelweg niet de situatie van 1000+ jaar geleden maar die van pakweg 30 jaar geleden. En die invloeden zijn helaas nog steeds zichtbaar, zoals een Rusland die onder leiding van een zoon van de Sovjet-Unie oude tijden wil doen herleven.
Als het niet 1000 jaar is (dat is het riedeltje van Poetin steeds), waarom dan 30? Mag Nederland Suriname ook weer terugnemen? "Oeps, ja, jullie horen toch bij ons." Waar het punt ligt is niet relevant, wat Oekrainers willen, dat is wat telt. Rusland is akkoord gegaan met de ontbinding van de Sovjet Unie en heeft haar onafhankelijkheid herhaaldelijk geaccepteerd en bevestigd. Tot Poetin zich zorgen moest maken over zijn vierde herverkiezing was het helemaal geen ding. Sowieso een tip: zet alle Poetin-oorlogen eens naar zijn verkiezingen.
Misschien wordt ik verkeerd begrepen hier, maar ik ben voor een soeverein Oekraïne dat zelf hun toekomst mag kiezen. Ze hebben democratisch gekozen voor Zelensky, en de wereld moet hun steunen in die keuze.
Dan zijn we het eens dat die argumentatie geen hout snijdt.
Wat bedoel je trouwens met 'etniciteit van die geschiedenis'? Of bedoelde je 'authenticiteit'?
Dat etnische verhaaltjes (zoals dat Poetin Kyiv 'terug wil', omdat dat de bakermat van Rusland zou zijn) altijd een kwestie zijn van smaak, het is maar net waar je de lat legt. Zoals ik aangeef, Zweden zou een even sterke claim kunnen leggen. Met andere woorden: dit soort claims zijn categorisch gestoord, en gelukkig onderstreept internationaal recht dat. Poetin schend dat, om louter opportune redenen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
OkkE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Daarop probeerde ik te bedenken welke landen dan, hoe dat zou gaan. Mijn idee is dat hij na Oekraïne niet veel meer kan invallen zonder consequenties. Zie ook mijn andere reacties.
Naar eigen zeggen wil Poetin het Russische Rijk herstellen, dat van Catharina de Grote. Er staan dus nogal wat landen op het lijstje. In Georgië en Moldavië heeft hij al frozen conflicts in place, zoals hij tot voor kort in Oekraïne had, en waarmee de inval ook gemotiveerd werd (veel Russen denken nog steeds dat het gaat om het beschermen van etnische Russen in de Donbas tegen de Oekraïense Nazi's.)
Ik vind het verschrikkelijk wat er nu gebeurd en mijn emotionele reactie is: NATO moet actief ingrijpen. Maar ik zie ook in wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben en waarom NATO tot nu toe op de zijlijn probeert te blijven.
Er zijn vele vormen van 'actief'. We leveren wapens, een no-fly-zone zou een mooie volgende stap zijn.

• redfoxert
  • Niet online
unclero schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:54:
[...]
Dat valt nog mee. Uit de Tsjetsjenië-oorlog zijn verhalen bekend van soldaten die een hand afhakten om maar naar huis te kunnen.
We zijn "pas" 10 dagen bezig ... geef het tijd.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De volgende tweet met een link naar een “gelekte” FSB-brief via een whistleblower is wel interessant.
De bellingcat exec director die hem tweet denkt trouwens dat ie echt is,
Het is een heel verhaal in het Russisch. Een paar punten:
- bij het voorbereiden en schrijven van rapporten over een inval in Oekraine door de fsb dachten ze daar zelf dat het om een heel hypothetisch scenario ging. Zoiets als, “zijn we voorbereid mocht er een meteoriet inslaan?” Mede daarom hebben ze zich er maar makkelijk vanaf gemaakt. Zodat, zoals ze dachten, als er over een jaar of wat eens gevraagd werd naar een rapport over een inval van Oekraine, niemand beschuldigd kon worden van t feit dat ie zn werk niet had gedaan.
- veel mensen gaan honger krijgen want veel graanoogsten zullen verloren gaan.
- Putin heeft geen rode knop. Maw hij kan niet solo beslissen over een nucleaire lancering.

Mocht je zin hebben in google translate, enjoy:

Dat betekent, stam + t .

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:46
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Zeker. Dienstplichtigen zijn jong, het is een generatie die ook binnen Rusland bovengemiddeld internationaal verbonden is. Een generatie die helemaal niet zit te wachten op dit soort onzin van Putin. De keuze om dan gewoon te zeggen "fuck this", is dan natuurlijk al een stuk gemakkelijker te maken.

En Putin kan zich nu natuurlijk gaan proberen af te sluiten van de rest van de wereld, door ook vanuit de Russische kant steeds meer westerse invloedsferen te blokkeren, om op die manier de waarheid buiten de deur te houden. Maar de generatie Russen die nu binnen de leeftijd van 15 tot 30 jaar is, niet is opgegroeid binnen een Soviet mentaliteit en eigenlijk altijd gewend is geweest om toegang te hebben tot westerse platforms, gaat het toch echt lastig worden om dit definitief te keren.

Naarmate dit duurt, naarmate Rusland meer en meer geïsoleerd raakt, zal het mij ook niet verbazen om dienstplicht en desertie als uitweg te bewandeld gaan zien worden. Een manier om over de grens te komen, een manier om Rusland definitief achter je te laten.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Hun statement:

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is Siewert bij Shell aan de slag gegaan?

Dat betekent, stam + t .

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-11 20:40
'Profits' Ja. Maar niet alle profits. Goede marketing.

Waren ze hun 'Royal Dutch' title niet kwijt trouwens?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07
HaterFrame schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Als je goed leest zijn 90% van de verzamelde troepen ingezet. Maar dat is niet het totaal van Rusland.
T land is groot he, anders komt de US gewoon via Alaska binnen. China wil ook nog wel wat land van Rusland hebben. In tijden van oorlog moet je het hele land verdedigen, dat heeft ie sowieso wel onderschat denk ik

• B_FORCE
  • Niet online
Om heel eerlijk te zijn, verbaast het me dat mensen zich hier zo over verbazen?

Zeker in de branche waar ze inzitten, is het heel moeilijk manoeuvreren.
Het blijft tenslotte toch een kapitalistisch bedrijf dat winst moet blijven maken.
Daarnaast hebben zij natuurlijk ook heel veel op het spel staan, zeker ook op lange termijn.
Je weet dus nooit wat er achter zulke dingen zit, vrij ingewikkeld allemaal.

Dubbel is het uiteraard wel natuurlijk.

One World Concepts

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
B_FORCE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:20:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, verbaast het me dat mensen zich hier zo over verbazen?

Zeker in de branche waar ze inzitten, is het heel moeilijk manoeuvreren.
Het blijft tenslotte toch een kapitalistisch bedrijf dat winst moet blijven maken.
Daarnaast hebben zij natuurlijk ook heel veel op het spel staan, zeker ook op lange termijn.
Je weet dus nooit wat er achter zulke dingen zit, vrij ingewikkeld allemaal.

Dubbel is het uiteraard wel natuurlijk.
Ik verbaas me er ook niet over, en ben blij dat "we" ze er niet mee weg laten komen, en ze gedwongen worden om er iets mee te doen. De druk moet erop blijven.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mooi twitter draadje over waarom we ons niet al te veel zorgen hoeven maken over het grote stilstaande convooi:

TLDR: zolang er modder langs de wegen ligt gaan ze nergens heen, behalve achteruit.

I am the great Cornholio!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Zeker. Dienstplichtigen zijn jong, het is een generatie die ook binnen Rusland bovengemiddeld internationaal verbonden is. Een generatie die helemaal niet zit te wachten op dit soort onzin van Putin. De keuze om dan gewoon te zeggen "fuck this", is dan natuurlijk al een stuk gemakkelijker te maken.

En Putin kan zich nu natuurlijk gaan proberen af te sluiten van de rest van de wereld, door ook vanuit de Russische kant steeds meer westerse invloedsferen te blokkeren, om op die manier de waarheid buiten de deur te houden. Maar de generatie Russen die nu binnen de leeftijd van 15 tot 30 jaar is, niet is opgegroeid binnen een Soviet mentaliteit en eigenlijk altijd gewend is geweest om toegang te hebben tot westerse platforms, gaat het toch echt lastig worden om dit definitief te keren.

Naarmate dit duurt, naarmate Rusland meer en meer geïsoleerd raakt, zal het mij ook niet verbazen om dienstplicht en desertie als uitweg te bewandeld gaan zien worden. Een manier om over de grens te komen, een manier om Rusland definitief achter je te laten.
Daarom begrijp ik de actie van Poetin ook. Hij voelt zich bedreigd, en dat wordt niet minder. Ex-sovjet inwoners worden alleen maar minder, die sterven aan ouderdom. Zelfde mbt Oekraïne zelf, die werden alsmaar meer pro-Westers. Dat zou langzaam maar zeker alleen maar richting zijn nadeel werken. Je hebt hier analogieën in. Bijvoorbeeld tijdens verzuiling dat de Katholieken zouden fokken als konijnen (van oudsher grote gezinnen), daar gaat een zekere dreiging uit voor niet-Katholieken. En als die trend zich door zou zetten, wordt die dreiging ook alleen maar erger. Zo zijn er ook steeds minder Duitsers die de DDR hebben meegemaakt, met alle gevolgen van dien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• B_FORCE
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Ik verbaas me er ook niet over, en ben blij dat "we" ze er niet mee weg laten komen, en ze gedwongen worden om er iets mee te doen. De druk moet erop blijven.
Oh over die druk maak ik mij geen zorgen, een telefoontje van bepaalde NATO landen en ze moeten wel.

Het zal mij ook niks verbazen dat al deze private acties tegen Rusland sowieso achter alle deurtjes bij voorbaat al besproken is. Financieel druk uitoefenen is altijd nog beter dan militair moeten ingrijpen.
En het helemaal niet doen is een gemiste kans.

One World Concepts

• Brent
Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Daarom begrijp ik de actie van Poetin ook. Hij voelt zich bedreigd, en dat wordt niet minder. Ex-sovjet inwoners worden alleen maar minder, die sterven aan ouderdom. Zelfde mbt Oekraïne zelf, die werden alsmaar meer pro-Westers. Dat zou langzaam maar zeker alleen maar richting zijn nadeel werken. Je hebt hier analogieën in. Bijvoorbeeld tijdens verzuiling dat de Katholieken zouden fokken als konijnen (van oudsher grote gezinnen), daar gaat een zekere dreiging uit voor niet-Katholieken. En als die trend zich door zou zetten, wordt die dreiging ook alleen maar erger. Zo zijn er ook steeds minder Duitsers die de DDR hebben meegemaakt, met alle gevolgen van dien.
Er was niets dat Poetin dwong de oligarchie te organiseren en te verankeren in het Russische bestel zoals hij dat gedaan heeft. Dat was ook wat we hoopten en dachten, dat hij ongetwijfeld niet immuun was maar toch de Russische economie en ordening stapje bij beetje de democratische en rechtsstatelijke kant op zou duwen. De oorzaak en methode van ontketening van de (tweede) Tsjetsjeense oorlog kenden we misschien toen nog niet goed? Of hadden we bij 'KGB' al beter moeten weten?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:29:
En de Russen bepantseren nu ook hun logistieke trucks.
[Twitter]
Hebben ze daar ook The A-team en McGyver enzo op de buis gehad ?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:13
Ik vind de 'schuldvraag' ook best interessant in de bigger picture. In hoeverre zijn de Russische burgers die het toestaan dat ze een man als Poetin als leider hebben schuldig aan dit conflict? Als je het huidige beeld in de media bekijkt dan overheerst de boodschap dat 'de Russische burger' ook maar een simpel slachtoffer is van het huidige regime.

Waarom lijkt er zoveel taboe om dit te benoemen in de media? Mijn gevoel zegt namelijk dat de oplossing van dit conflict (en van het bestaan van brute regimes in het algemeen) toch voornamelijk ligt bij de bevolking onder dat regime. Hoe meer nadruk hierop komt, en hoe meer druk er dus ook uitgeoefend wordt op de 'Russische burger' om zijn verantwoordelijkheid te nemen, hoe eerder we van dit probleem af zijn?

Voor bijvoorbeeld de Holocaust is het volgens mij wel redelijk algemeen geaccepteerd dat de Duitse burgers als geheel destijds wel degelijk een gedeelde schuld droegen. Dat deze schuld in het belang van wederopbouw etc. redelijk snel vergeven is (ook na lessen uit de nasleep van WW1) is een tweede maar ik vind het huidige beeld toch wel bijzonder.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
lol, verbaasd ons dit nog? Mij niet in ieder geval. Wat een amateurs. (overigens kan je tegenwoordig niets meer voor echt aannemen, ook deze claim niet)
[Twitter: https://twitter.com/borzou/status/1500202306096312341]

zie GrooV in "De oorlog in Oekraïne"

[ Voor 37% gewijzigd door Tristan op 05-03-2022 22:41 ]

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-11 20:40
Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:32:
lol, verbaasd ons dit nog? Mij niet in ieder geval. Wat een amateurs. (overigens kan je tegenwoordig niets meer voor echt aannemen, ook deze claim niet)
[Twitter]
nevermind, was fake news :)

[ Voor 8% gewijzigd door DiscoNootje op 05-03-2022 22:34 ]

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:19
[Twitter]
Ik zou het niet meteen 100% geloven. Compressie en image artifacts kunnen dit toch ook veroorzaken?

• GrooV
[Twitter]

Fake news, niks aan de hand

• B_FORCE
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:29:
En de Russen bepantseren nu ook hun logistieke trucks.
[Twitter]
Ik zit er net over te denken, maar het doet nog steeds vrij weinig tegen een bandje lek in combi met een cocktailtje.

Zo hebben ze in het begin volgens mij ook vooral niet direct gefocust op de tanks, maar vooral even een cocktailtje bij de fuel truck naar binnen?

One World Concepts

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:34
MrDirect schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat het gaat beginnen. Vandaag geplaatst op US state departement.

https://travel.state.gov/...ssia-travel-advisory.html
Dit heeft mogelijk meer te maken met het feit dat er een tekort gaat komen aan (bijna) alle producten en dat binnenkort je ook het land niet 1,2,3 uitkomt door de sancties. Omdat niets meer (kan) vliegen etc.
Dus ja iedereen die kan is het aangeraden om niet in Rusland te verblijven...
Janpietertje89 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:31:
Ik vind de 'schuldvraag' ook best interessant in de bigger picture. In hoeverre zijn de Russische burgers die het toestaan dat ze een man als Poetin als leider hebben schuldig aan dit conflict? Als je het huidige beeld in de media bekijkt dan overheerst de boodschap dat 'de Russische burger' ook maar een simpel slachtoffer is van het huidige regime.

Waarom lijkt er zoveel taboe om dit te benoemen in de media? Mijn gevoel zegt namelijk dat de oplossing van dit conflict (en van het bestaan van brute regimes in het algemeen) toch voornamelijk ligt bij de bevolking onder dat regime. Hoe meer nadruk hierop komt, en hoe meer druk er dus ook uitgeoefend wordt op de 'Russische burger' om zijn verantwoordelijkheid te nemen, hoe eerder we van dit probleem af zijn?

Voor bijvoorbeeld de Holocaust is het volgens mij wel redelijk algemeen geaccepteerd dat de Duitse burgers als geheel destijds wel degelijk een gedeelde schuld droegen. Dat deze schuld in het belang van wederopbouw etc. redelijk snel vergeven is (ook na lessen uit de nasleep van WW1) is een tweede maar ik vind het huidige beeld toch wel bijzonder.
Iets wat ik eerder al zei.. Hitler had niet eens één verkiezingen gewonnen in Duitsland en daarna een staatsgreep gepleegd. Uiteindelijk hebben we ook de Duitse bevolking (deels) verantwoordelijk gehouden.
Poetin heeft hoeveel verkiezingen gewonnen?... Dan is toch in ieder geval de Russische bevolking hiervoor ook deels verantwoordelijk...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dan nog een andere observatie.

Oekraïne is na 2014 overgestapt op een grotendeels professioneel leger met een grote mobilisabele reserve. Dat professionele leger zit rond de 150.000 man en dan komen. Die hebben vervolgens verreweg het meeste materiaal waarover Oekraïne beschikt. Die hebben een groot deel van de initiële gevechten moeten doen en zijn daarin op de meeste plaatsen ook geslaagd.

Inmiddels krijgt Oekraïne door dit succes alsmede het langzame en zwakke optreden van de Russische strijdkrachten in het noorden, de kans om hun mobilisatie in grote delen van het land, waarschijnlijk beter vorm te geven dan ze misschien wel hadden durven hopen. Ze krijgen immers de kans om die eenheden daadwerkelijk te organiseren en nog wat te trainen voordat ze allemaal naar het front worden gestuurd waar ze het reguliere leger kunnen gaan vervangen in minder cruciale sectoren.

De reserves hebben alleen geen toegang tot forse aantallen gemechaniseerd materieel of veel artillerie. Dit zit immers al ingedeeld bij de reguliere eenheden. Gelukkig zijn de Russen zo behulpzaam om de Oekraïense voorraden aan te vullen door veel materiaal achter te laten, maar dat gaat het probleem ook niet oplossen.

En dat is iets dat menig westerse stafofficier zich waarschijnlijk ook allang heeft beseft. Want die donaties van voor westerse standaarden van relatief simpele luchtafweer en antitankwapens, lijken hier enorm te helpen. Want we lijken namelijk te zien dat een capabele en goed geleide infanterieformatie, perfect in staat is om enorme schade aan te richten aan gemechaniseerd materiaal met handdraagbaren wapens met wat computerchips. Complete luxe voor het normale technologische niveau van de strijdkrachten van Oekraïne of Rusland en absoluut verwoestend zodra je beseft wat je hiermee kan. En juist omdat er zoveel word geleverd en omdat de Russen relatief vastzitten, krijgen die reservisten op deze manier ook potentieel de mogelijkheid om bewapend te worden en te leren omgaan met deze wapensystemen.

Inmiddels denk ik ook dat de Russen geen goed idee hebben wat ze hiertegen moeten. De gemiddelde Russische tank heeft immers gewoon slecht zicht uit hun voertuig en de Oekraïners hebben de luxe van relatief grote afstanden om hun raketten te lanceren. Dat maakt eventuele Russische infanterieondersteuning ook minder effectief. En de beperkingen aan Russische straaljagers, lijkt ze nog steeds te dwingen om te opereren op lage hoogte en daarmee zijn het doelen voor luchtafweerraketten.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:32
Janpietertje89 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:31:
In hoeverre zijn de Russische burgers die het toestaan dat ze een man als Poetin als leider hebben schuldig aan dit conflict?
In hoeverre ben jij schuldig aan het feit dat Nederlandse gezinnen uit elkaar zijn gerukt door de Nederlandse overheid en de toeslagen affaire?

Niet natuurlijk ! Net zo min als een Rus aan deze invasie schuldig is.

• redfoxert
  • Niet online
[Twitter]
YouTube: Putin warns no-fly zone over Ukraine will be seen as act of war

• Tristan
RoD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Mooi nieuws :)

De Poolse grens is heel erg druk overigens. Mijn schoonouders staan al een halve dag bij de grens te wachten. Hongarije/Slowakije is mogelijk rustiger.
Bedankt, ik heb het doorgegeven.

Ze komen met 5 personen. Onderweg hebben ze ook nog een vriendin en haar dochter van de moeder opgepikt. Ik moet nu op zeer korte termijn een auto zien te regelen voor 7 personen (ik, mijn collega + 5) :(

Huren wordt al ingewikkeld omdat de meeste niet toestaan om naar Polen of Slowakije te rijden en bellen om te vragen voor een uitzonder is ook niet te doen want het is morgen zondag.

Shit.

• GrooV
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:36:
Dan nog een andere observatie.

Oekraïne is na 2014 overgestapt op een grotendeels professioneel leger met een grote mobilisabele reserve. Dat professionele leger zit rond de 150.000 man en dan komen. Die hebben vervolgens verreweg het meeste materiaal waarover Oekraïne beschikt. Die hebben een groot deel van de initiële gevechten moeten doen en zijn daarin op de meeste plaatsen ook geslaagd.

Inmiddels krijgt Oekraïne door dit succes alsmede het langzame en zwakke optreden van de Russische strijdkrachten in het noorden, de kans om hun mobilisatie in grote delen van het land, waarschijnlijk beter vorm te geven dan ze misschien wel hadden durven hopen. Ze krijgen immers de kans om die eenheden daadwerkelijk te organiseren en nog wat te trainen voordat ze allemaal naar het front worden gestuurd waar ze het reguliere leger kunnen gaan vervangen in minder cruciale sectoren.

De reserves hebben alleen geen toegang tot forse aantallen gemechaniseerd materieel of veel artillerie.Dit zit immers al ingedeeld bij de reguliere eenheden. Gelukkig zijn de Russen zo behulpzaam om de Oekraïense voorraden aan te vullen door veel materiaal achter te laten, maar dat gaat het probleem ook niet oplossen.

En dat is iets dat menig westerse stafofficier zich waarschijnlijk ook allang heeft beseft. Want die donaties van voor westerse standaarden van relatief simpele luchtafweer en antitankwapens, lijken hier enorm te helpen. Want we lijken namelijk te zien dat een capabele en goed geleide infanterieformatie, perfect in staat is om enorme schade aan te richten aan gemechaniseerd materiaal met handdraagbaren wapens met wat computerchips. Complete luxe voor het normale technologische niveau van de strijdkrachten van Oekraïne of Rusland en absoluut verwoestend zodra je beseft wat je hiermee kan. En juist omdat er zoveel word geleverd en omdat de Russen relatief vastzitten, krijgen die reservisten op deze manier ook potentieel de mogelijkheid om bewapend te worden en te leren omgaan met deze wapensystemen.

Inmiddels denk ik ook dat de Russen geen goed idee hebben wat ze hiertegen moeten. De gemiddelde Russische tank heeft immers gewoon slecht zicht uit hun voertuig en de Oekraïners hebben de luxe van relatief grote afstanden hun raketten te lanceren. En de beperkingen aan Russische straaljagers, lijkt ze nog steeds te dwingen om te opereren op lage hoogte en daarmee zijn het doelen voor luchtafweerraketten.
En reken maar dat ze direct contact hebben met de US/NATO. Helemaal de US, die zijn koning in logistiek tijdens oorlogsvoering tegenwoordig. Daar worden echt wel adviezen gegeven

UA heeft de beschikking tot de beste satellieten/drones/radar/etc. reken maar dat ze RU een stapje voor zijn elke keer. Alleen die bommen, die kunnen ze niet stoppen zonder boots on the ground of een no-fly zone.

• Tristan
GrooV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:34:
[...]

[Twitter]

Helder!

• B_FORCE
  • Niet online
Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Ze komen met 5 personen. Onderweg hebben ze ook nog een vriendin en haar dochter van de moeder opgepikt. Ik moet nu op zeer korte termijn een auto zien te regelen voor 7 personen (ik, mijn collega + 5) :(

Huren wordt al ingewikkeld omdat de meeste niet toestaan om naar Polen of Slowakije te rijden en bellen om te vragen voor een uitzonder is ook niet te doen want het is morgen zondag.

Shit.
Tweedehandsje op de kop tikken?

Als het rijdt, rijdt het.

One World Concepts

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Soort van rare blije stemming hier.

Ja het gaat matig met de oorlog en de Russen hebben zich vergist, maar JA ze gaan ook winnen en laten zien hoe weinig wij kunnen doen. Boekestijn en de Wijk vanavond uiterst negatief/deprimerend. Gaan enorm bloedige fase van de oorlog in Oekraine in, komt uiteindelijk forse economische recessie op ons af, EU leger stelt vrijwel niets voor.

• Brent
[...]

Waarom zou je niet naar Polen/Slowakije mogen? Heb er nog bij stil gestaan zoiets te controleren (enkel 'buitenland'). Is dat iets Nederlands? Kun je evt over de grens huren?

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Shit.
Schoonouders zijn over de grens. Bijna 10 uur gewacht. Let wel, wij pikken ze daar op, als je met de trein wil, moet je daar nog de nodige uren bij optellen.

Let ook op of je wil overnachten in de buurt. Wij hebben een hotel op 200km van de grens moeten boeken omdat alles vol is.

• Brent
GrooV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:40:
[...]
Alleen die bommen, die kunnen ze niet stoppen zonder boots on the ground of een no-fly zone.
Wat schiet die bommen af, artillerie?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:26

HugoBoss1985

Xenotech

B_FORCE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Ik zit er net over te denken, maar het doet nog steeds vrij weinig tegen een bandje lek in combi met een cocktailtje.

Zo hebben ze in het begin volgens mij ook vooral niet direct gefocust op de tanks, maar vooral even een cocktailtje bij de fuel truck naar binnen?
Handarbeid (voertuigen bepantseren met hout) is goed voor het moraal :+

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-03-2022 22:49 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Okasha schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:44:

Ja het gaat matig met de oorlog en de Russen hebben zich vergist, maar JA ze gaan ook winnen en laten zien hoe weinig wij kunnen doen. Boekestijn en de Wijk vanavond uiterst negatief/deprimerend. Gaan enorm bloedige fase van de oorlog in Oekraine in, komt uiteindelijk forse economische recessie op ons af, EU leger stelt vrijwel niets voor.
Zit je aan de vodka toevallig?

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38

We willen vooral niks doen. Als we willen hebben we morgen een no flyzone boven Oekraïne en decimeren we dat konvooi van 60km aan voertuigen tot 60km aan oud ijzer.

Het probleem is dat we het niet willen/kunnen, want kernwapens.

Maar ja, Rusland gaat dit militair winnen uiteraard, maar dan? Wordt dit een Vietnam? Krijgen we een Oost en West-Oekraïne?

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34

En wat gaan ze winnen? Ja misschien kunnen ze even Oekraine veroveren maar in feite
gaan ze meer verliezen dan ze ooit kunnen winnen.
Oekraine bezetten is onmogelijk, hoelang gaan ze een marionetten regering kunnen in stand houden daar?
En economisch gaan ze er enorm op achteruit
Nee, ze hebben zichzelf op termijn meer kwaad gedaan dan goed

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
klaw schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Iets wat ik eerder al zei.. Hitler had niet eens één verkiezingen gewonnen in Duitsland en daarna een staatsgreep gepleegd. Uiteindelijk hebben we ook de Duitse bevolking (deels) verantwoordelijk gehouden.
Poetin heeft hoeveel verkiezingen gewonnen?... Dan is toch in ieder geval de Russische bevolking hiervoor ook deels verantwoordelijk...
Of Putin daadwerkelijk is gekozen op de juiste manier is eigenlijk nog steeds niet duidelijk:
Wikipedia: Russian apartment bombings

Er was een laatste bom die niet afging en daaruit zou blijken dat er materiaal van de KGB werd gebruikt.

Citaat van die pagina:
According to some historians and journalists, the bombings were coordinated by the Russian state security services to bring Putin into the presidency.

Others disagree with such theories. Independent investigations have faced obstruction from Russian security services, raising further suspicions about their involvement in the attacks.
Wat er ook van waar is: het is een feit dat Putin nooit echt fris is geweest qua gedrag en vaak tussen de schandalen in zit, waardoor zijn "overwinningen" redelijk twijfelachtig zijn.

Dat zit wel Schnorr.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:32
Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:47:
Wat schiet die bommen af, artillerie?
En hoe worden die bevoorraad?

Lijkt me dat die op een gegeven moment ook een gebrek aan granaten krijgen. Militiair gezien heeft het bestoken van burgerdoelen weinig toegevoegde waarde, verspilde munitie die je niet op Oekraïnse soldaten kunt gooien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jerie
  • Niet online
Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Er was niets dat Poetin dwong de oligarchie te organiseren en te verankeren in het Russische bestel zoals hij dat gedaan heeft. Dat was ook wat we hoopten en dachten, dat hij ongetwijfeld niet immuun was maar toch de Russische economie en ordening stapje bij beetje de democratische en rechtsstatelijke kant op zou duwen. De oorzaak en methode van ontketening van de (tweede) Tsjetsjeense oorlog kenden we misschien toen nog niet goed? Of hadden we bij 'KGB' al beter moeten weten?
Die democratische normen en waarden waren allang in verval. Ik kan me nog herinneren dat men vergelijkingen maakte tussen Poetin en Star Wars.

Wikipedia: Moscow theater hostage crisis
An independent investigation of the event was undertaken by Russian politicians Sergei Yushenkov, Sergei Kovalev, journalist Anna Politkovskaya, Hoover Institute scholar John B. Dunlop, and former FSB officers Aleksander Litvinenko and Mikhail Trepashkin. According to their version, the FSB knew about the terrorist group's arrival in Moscow and directed them to the theater through their agent provocateur Khanpasha Terkibayev ("Abu Bakar"), whose name was in the list of hostage takers and who left the theater alive.[53][88][89][90] In April 2003 Litvinenko gave information about Terkibayev ("the Terkibayev file") to Sergei Yushenkov when he visited London. Yushenkov passed this file to Politkovskaya and she was able to interview Terkibayev in person.[91] A few days later, Yushenkov was assassinated by gunfire in Moscow. Terkibayev was later killed in an apparent car crash in Chechnya.
Over hoe het met Anna Politkovskaya en Aleksander Litvinenko is afgelopen zullen we 't maar niet hebben.

Dit alles was voor de eerste Tjetjeense oorlog.

Daarnaast was het een rare constructie met Medvedev (ook een van z'n maffiamannetjes), maar toen hij voor die derde termijn ging, toen had ik het pas door. Maar dat was eigenlijk pas later. En ook in Georgië heeft hij zich misdragen. Dat is toen veel in het nieuws geweest omdat de president van Georgië een Zeeuwse vrouw had.

edit:
Ach ik zit er naast, die bommen in die appartementen was nog voor dat theater. Dat was ook verdacht, ja, en dat van die false flag is niet info van gisteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-03-2022 22:54 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• hoevenpe
feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:48:
Maar ja, Rusland gaat dit militair winnen uiteraard, maar dan? Wordt dit een Vietnam? Krijgen we een Oost en West-Oekraïne?
Zelfs daar heb ik inmiddels grote vraagtekens bij, gaan ze dit wel winnen? Oekraïne wordt met de dag sterker, de aanwezige Russische troepenmacht kan is vrijwel geheel ingezet en lijdt zware verliezen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:13
MrDirect schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:37:
[...]

In hoeverre ben jij schuldig aan het feit dat Nederlandse gezinnen uit elkaar zijn gerukt door de Nederlandse overheid en de toeslagen affaire?

Juist in een functionerende democratie zou ik het argument willen maken dat burgers nog meer verantwoordelijkheid dragen dan burgers van repressieve autoritaire regimes. Dus wat betreft jouw voorbeeld is die vraag nog makkelijker te beantwoorden. Ja, ik voel me wel degelijk gedeeld verantwoordelijk voor de acties van onze overheid.

• Q_7
  • Niet online

Q_7

GrooV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:34:
[...]

[Twitter]

Ik heb de high quality filmpje niet kunnen vinden, jij wel ?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• feye1
klaw schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:35:

Hitler heeft wel degelijk verkiezingen gewonnen (geen absolute meerderheid, 43% ofzo). Maar voldoende andere medestanders. De man is ook gewoon legaal aan de macht gekomen hoor.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:22
EU leger stelt vrijwel niets voor.
Er staat al dagen een Russische kolonne van 64 km vast in de drek, flink wat Russische vliegtuigen en helikopters worden neergeschoten, materieel wordt intakt achter gelaten en het moreel van de gemiddelde Russische soldaat lijkt bijzonder laag.

Ik denk dat je de Russische strijdkrachten overschat en die van de EU onderschat. De enige "kracht" van de Russen is het gebrek aan empathie voor hun eigen verliezen.

• feye1
hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Zelfs daar heb ik inmiddels grote vraagtekens bij, gaan ze dit wel winnen? Oekraïne wordt met de dag sterker, de aanwezige Russische troepenmacht kan is vrijwel geheel ingezet en lijdt zware verliezen.
Ik denk dat ze het mitair wel gaan winnen. Ik acht een Oost-Oekraïne (tot aan Dnjepr) wat geannexeerd wordt oid niet onrealistisch.

Maar als het een Vietnam wordt... het kan nog erg bloedig worden voor beide kanten. :-(

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34
Joep schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:57:
[...]

Er staat al dagen een Russische kolonne van 64 km vast in de drek, flink wat Russische vliegtuigen en helikopters worden neergeschoten, materieel wordt intakt achter gelaten en het moreel van gemiddelde Russische soldaat lijkt bijzonder laag.

Ik denk dat je de Russische strijdkrachten overschat en die van de EU onderschat. De enige "kracht" van de Russen is het gebrek aan empathie voor hun eigen verliezen.
Je vergeet 1 ding en dat is dat we enkel maar de info te zien krijgen van "kleine" Oekrainse overwinningen.
Het grotere plaatje vertelt wel degelijk dat Rusland oprukt, zij het trager dan verwacht.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:51
Joep schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:57:
[...]
De andere kracht die ze hebben is dat er een gek zit in het kremlin die van mening is dat kernwapenes (de kleinere dan) behoren bij een aanvalstactiek en niet enkel ter verdediging/afschrikking

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

[...]

Dat las ik ook al ergens anders maar waar is dit op gebaseerd dan?

Ik wil dat ook graag geloven maar waar blijkt dit uit dan?

• Jerie
  • Niet online
[...]

Shit.
Plus bagage. Stationwagon of busje huren. Wel zorgen voor goede banden! :+

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Wij focussen erg op die kolonie, in de podcast (was ook militaire expert bij) zeiden ze dat dat de atelerie gewoon is doorgereden en in positie komt.

Overigens als het echt gênant wordt, gooit putin een tactical nuke op Kiev? Wat doet nato dan? Juist, niets. Want ww3.

• redfoxert
  • Niet online
Q_7 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:54:
[...]

Ik heb de high quality filmpje niet kunnen vinden, jij wel ?
Die heb ik al gelinkt in een reactie op zijn post > redfoxert in "De oorlog in Oekraïne"

[ Voor 12% gewijzigd door redfoxert op 05-03-2022 23:03 ]

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:48
Was deze al voorbij gekomen? Een open brief van een FSB medewerker, door een vertaal machine gehaald.

Hierin staat beschreven dat deze persoon rapportjes maakte over 'hypotetische' voorvallen zoals een meteorietinslag. Blijkt dat zijn rapport en die van zijn collega's zijn gebruikt om te toetsen dat Rusland bestand is tegen sancties... oops...

Ik kan uiteraard niet verifieren of dit legit is maar het lijkt er wel op... schrijver zegt dat het idioterie is om Ukraine in te nemen als Rusland zijnde; ze gaan 500.000 man nodig hebben op de zooi te bezetten...

Betere Edit

[ Voor 10% gewijzigd door The_Butler op 05-03-2022 23:19 ]

at your service

• feye1
Maar eigenlijk spelen we soldaatje tegen Rusland, maar wel met het bloed van de Oekraïners.

'We' laten ze gewoon naar de kloten gaan als het gaat zoals het gaat. We doen er niks aan. Al gooit Poetin het over een nog bloederige boeg, we staan erbij en kijken erna.

Wat een kutzooi eigenlijk, heb echt met de Oekraïners te doen.. :-(

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 19:08
Okasha schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Overigens als het echt gênant wordt, gooit putin een tactical nuke op Kiev? Wat doet nato dan? Juist, niets. Want ww3.
Dat betwijfel ik wel. NAVO heeft veel troepen Oost verplaatst, US ook inclusief een paar B52's dacht ik. En wie weet wat er allemaal nog meer in beweging is gezet.

Ik vermoed dat de US echt wel een plan hebben voor als er een nuke afgeschoten wordt. Waar de sites in Rusland liggen zullen ze grotendeels wel weten. En ik vermoed dat ze niet gaan afwachten of er nog een achteraan komt.

• Arrne
GrooV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:20:
[...]

T land is groot he, anders komt de US gewoon via Alaska binnen. China wil ook nog wel wat land van Rusland hebben. In tijden van oorlog moet je het hele land verdedigen, dat heeft ie sowieso wel onderschat denk ik
Ja, dan staan de Amerikanen in een uithoek van Siberië waar letterlijk niet eens een weg heen loopt..

Echt, denken mensen nog een beetje na voor ze dit soort dingen opschrijven? 8)7

• pagani
  • Niet online
Okasha schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Wij focussen erg op die kolonie, in de podcast (was ook militaire expert bij) zeiden ze dat dat de atelerie gewoon is doorgereden en in positie komt.

Zodra er één tactical nuke de lucht in gaat is het al WO3. Als er een lancering plaats vindt gaan overal ter wereld de lanceringen al lopen, als er een grondgebonden nuke afgaat gaat geen enkele wereldleider naar zijn volk kunnen volhouden dat we niet moeten ingrijpen.

• pro_6or
  • Laatst online: 19:22

pro_6or

amateur_60r

The_Butler schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:03:
Was deze al voorbij gekomen? Een open brief van een FSB medewerker, door een vertaal machine gehaald.

Hierin staat beschreven dat deze persoon rapportjes maakte over 'hypotetische' voorvallen zoals een meteorietinslag. Blijkt dat zijn rapport en die van zijn collega's zijn gebruikt om te toetsen dat Rusland bestand is tegen sancties... oops...

Ik kan uiteraard niet verifieren of dit legit is maar het lijkt er wel op... schrijver zegt dat het idioterie is om Ukraine in te nemen als Rusland zijnde; ze gaan 500.000 man nodig hebben op de zooi te bezetten...
Dat valt wel mee. In Meliopol komen nu ook de speciale terror troepen. In Rusland zelf regeren ze toch ook met ijzeren greep. Zodra de legers verslagen zijn is het klaar. Oekraïne is een modern land. Geen bergregio met mensen die op die manier nog kunnen en willen leven.

een treffende spreuk

• RoD
  • Niet online

RoD

kaasaanfiets schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Dat las ik ook al ergens anders maar waar is dit op gebaseerd dan?

Ik wil dat ook graag geloven maar waar blijkt dit uit dan?
Ik merk zelf dat het beeld van de strijd (het deel dat wij mee krijgen) een beetje verandert in de afgelopen dagen. Oekraïne lijkt meer tegenstand te kunnen bieden, vooral op de grond. Russische verliezen lopen sneller op (zoals geverifieerd door Oryx en consorten), en er worden meer vliegtuigen neergehaald.

Aan de andere kant rukt het Russische leger nog altijd op vanuit het zuiden. Mariupol is echter ondanks het humanitaire drama nog niet ingenomen. Cherson lijkt instabiel. In Mykolaiv lijken de Russen een aantal maal terug gedrongen zijn.

In Charkiv komen ze niet verder, in Sumy ook niet, en Kyiv is de colonne een logistieke nachtmerrie. Aan de andere kant blijven ze doorgaan met omcirkelen.

Wat betekent dat allemaal? Het lijkt erop dat de Russische opmars per dag vertraagt, dus er zou een kantelpunt kunnen komen, zeker nu Rusland het grootste deel van z'n troepen heeft ingezet en daarmee nog maar op een relatief klein deel van het land staat. En dan zijn er nog de geruchten over de limieten aan resources die Rusland heeft om de oorlog vol te kunnen houden.

Ik heb er alleen nul verstand van en mijn beeld is heel erg gekleurd door hoop voor de Oekraïners en haat tegen alles wat gelieerd is aan Poetin. Ik ben echter wel benieuwd naar een beschouwing van iemand die er wel verstand van heeft.

Edit: tijd is wellicht ook in het voordeel can Oekraïne gezien de schijnbare grote aantallen mensen die zich aansluiten bij de territorial defence force (100k) en buitenlandse strijders (66k, geloof ik). Note: cijfers zoals gepresenteerd door Oekraïne. Wapens komen er de laatste dagen ook voldoende, zo lijkt het. @DaniëlWW2 zei eerder ook al zoiets.

Nogmaals, ik weet het niet, ik schrijf op wat ik zie en hoop.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 05-03-2022 23:11 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Deze man krijgt vast een lintje.

• Tristan
Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Plus bagage. Stationwagon of busje huren. Wel zorgen voor goede banden! :+
Ja gotcha!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 18:26

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben blij dat onze Stingers in goede handen terecht gekomen zijn.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:05:
Maar eigenlijk spelen we soldaatje tegen Rusland, maar wel met het bloed van de Oekraïners.

'We' laten ze gewoon naar de kloten gaan als het gaat zoals het gaat. We doen er niks aan. Al gooit Poetin het over een nog bloederige boeg, we staan erbij en kijken erna.

Jij hoort ook bij we. En we hebben allemaal met ze te doen. Mensen overal ter wereld willen hetzelfde, huisje boompje beestje. En dat raken ze allemaal kwijt. Om de ambities van een man, een klein groepje die er van profiteren.

een treffende spreuk

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
oldgrumpy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:00:
[...]

Je vergeet 1 ding en dat is dat we enkel maar de info te zien krijgen van "kleine" Oekrainse overwinningen.
Het grotere plaatje vertelt wel degelijk dat Rusland oprukt, zij het trager dan verwacht.
Ik volg de Russische propaganda en die hangen al dagen de vlag opnieuw uit in Kherson. Ik zie zelfs daar geen enorme overwinningen, behalve een verlaten legerbasis bij Kherson. Ukraine heeft de stad opgegeven blijkbaar. 5 filmploegen hebben die basis gefilmd, met drones en uitgebreide interviewd omdat er nog materieel stond. Verder schijnbaar een gevangen genomen Ukrainse soldaat met een getatoeëerde hakenkruis (past in het plaatje) en wat beelden van inslaande raketten in woonwijken.

Dus, zelfs daar wordt geen enorme progressie gemeld. Het blijft lastig te volgen, het zuiden is penibel, maar oost en noord lijkt zelfs wat terug gedrongen te worden door Ukraine. Kharkov is wat ontzet. Er zijn zorgen over de oostflank van Kyiv, maar ook daar doen de SF van Ukraine nog steeds goede zaken.

Ik en wij allen staan open voor andere invalshoeken, dit is alleen wat van eigenlijk alle kanten de situatie lijkt. Maargoed, tis een beetje osint-first want wij krijgen geen nato-intel toegezonden :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Hitler heeft wel degelijk verkiezingen gewonnen (geen absolute meerderheid, 43% ofzo). Maar voldoende andere medestanders. De man is ook gewoon legaal aan de macht gekomen hoor.
Het is echt veel te kort door de bocht om vanwege die verkiezingen te concluderen dat Hitler "gewoon legaal" aan zijn macht is gekomen. Alleen al de propaganda en intimidatie die hieraan vooraf gingen en de noodwet die van kracht werd, zouden te denken moeten geven. Er waren Rijksdag verkiezingen in 1930, 2x in 1932 en uiteindelijk in 1933 voordat Hitler "legaal" aan de macht kwam. In die jaren is echt genoeg shit voorgevallen om dat absoluut niet als democratisch gewonnen verkiezingen te beschouwen.

Wie heeft er eigenlijk belang bij het narratief dat Hitler democratisch gekozen was?

• feye1
pro_6or schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Jij hoort ook bij we. En we hebben allemaal met ze te doen. Mensen overal ter wereld willen hetzelfde, huisje boompje beestje. En dat raken ze allemaal kwijt. Om de ambities van een man, een klein groepje die er van profiteren.
Ja ik hoor ook bij 'We'. Daarmee doel ik op het Westen. Alleen heb ik niet de politieke noch militaire invloed om anders te beslissen. :+

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:05:

Welkom in de wondere wereld van de proxy-oorlog. Dit is niet de eerste en het gaat ook niet de laatste zijn.
Jemen is denk ik momenteel wel het schoolvoorbeeld van wat er Oekraine te wachten kan staan. Met het verschil dat het escalatie-vermogen aan russische kant nog zeker wel omhoog kan. Civiele slachtoffers kunnen nog enorm omhoog zonder dat er militair voortgang wordt geboekt.

Nee, ik ben helemaal niet optimistisch over hoe het Oekraiense volk er voor staat.

Bedenk ook dat dit propagandadeel van deze oorlog, tenminste in het Westen, zeer sterk gespeeld wordt door Oekraine. Dat is geen toeval, daar hebben ze op geoefend.

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 06-03-2022 00:49 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Ik merk zelf dat het beeld van de strijd (het deel dat wij mee krijgen) een beetje verandert in de afgelopen dagen. Oekraïne lijkt meer tegenstand te kunnen bieden, vooral op de grond. Russische verliezen lopen sneller op (zoals geverifieerd door Oryx en consorten), en er worden meer vliegtuigen neergehaald.

Aan de andere kant rukt het Russische leger nog altijd op vanuit het zuiden. Mariupol is echter ondanks het humanitaire drama nog niet ingenomen. Cherson lijkt instabiel. In Mykolaiv lijken de Russen een aantal maal terug gedrongen zijn.

In Charkiv komen ze niet verder, in Sumy ook niet, en Kyiv is de colonne een logistieke nachtmerrie. Aan de andere kant blijven ze doorgaan met omcirkelen.

Wat betekent dat allemaal? Het lijkt erop dat de Russische opmars per dag vertraagt, dus er zou een kantelpunt kunnen komen, zeker nu Rusland het grootste deel van z'n troepen heeft ingezet en daarmee nog maar op een relatief klein deel van het land staat. En dan zijn er nog de geruchten over de limieten aan resources die Rusland heeft om de oorlog vol te kunnen houden.

Ik heb er alleen nul verstand van en mijn beeld is heel erg gekleurd door hoop voor de Oekraïners en haat tegen alles wat gelieerd is aan Poetin. Ik ben echter wel benieuwd naar een beschouwing van iemand die er wel verstand van heeft.
Ik heb er net zo weinig verstand van, maar die 150.000 man zetten echt wel door, zo incompetent zijn ze nu ook weer niet. Als ik naar de kaarten kijk op YouTube wordt het nu echt hachelijk.

een treffende spreuk

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:51
Morrar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:06:
[...]Dat betwijfel ik wel. NAVO heeft veel troepen Oost verplaatst, US ook inclusief een paar B52's dacht ik. En wie weet wat er allemaal nog meer in beweging is gezet.
Een paar? Er vliegen al dagen lang vliegtuigen zoals de Amerikaanse Boeings C-17 Globemaster III tussen de US en Polen heen en weer. Zo'n Boeing kan 800 militairen herbergen, of een Chinook, of (ook gebruikelijk) een kernwapen. En dan heb ik het nog niet over alle andere transportvliegtuigen die vanover de hele wereld materiaal invliegen naar de grens met Ukraïne.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Azov Battalion weigert dan ook om Mariupol op te geven, ondanks de heftige bombardementen en complete omsingeling van de stad. Voor de Russen een lastige noot om te kraken.

March of the Eagles

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:59

Vae Victus

Awesome God

MrDirect schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Een hele andere discussie, maar in Nederland heeft de toeslagen affaire nauwelijks politieke gevolgen gehad. Het is niet zo dat betrokken partijen flink hebben moeten inleveren. We hebben gewoon weer hetzelfde kabinet. Dat kan je de Nederlander echt wel toerekenen.

Als je die lijn doortrekt is de Russische kiezer echt wel verantwoordelijk voor wie er aan de macht is. De kiezer is daarmee indirect verantwoordelijk.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik lees: "Jammer dat dit uitlekte. Dan maken we er maar een fiscale aftrekpost van."

Ik ken Boekestijn persoonlijk als iemand die heel goed zijn oor te luister kan leggen bij mensen die - net als hem - rond de machtspolitieke arena en internationale betrekkingen scharrelen.
Maar ik heb hem ook vaak genoeg op flaters kunnen betrappen, juist vanwege dat enigszins tunnelvisie. Hij is wel ruiterlijk genoeg om zijn vergissingen toe te geven en zijn toehoorders van zijn voortschreidende inzicht deelgenoot te maken.
Het lijkt wel alsof hij de afgelopen week zijn oor te luister heeft gelegt in inlichtingenkringen. Ik vermoed dat Hubert Smeets hem door elkaar heeft geschud.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
Apache4u schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:08:
De volgende tweet met een link naar een “gelekte” FSB-brief via een whistleblower is wel interessant.
De bellingcat exec director die hem tweet denkt trouwens dat ie echt is,
Het is een heel verhaal in het Russisch. Een paar punten:
- bij het voorbereiden en schrijven van rapporten over een inval in Oekraine door de fsb dachten ze daar zelf dat het om een heel hypothetisch scenario ging. Zoiets als, “zijn we voorbereid mocht er een meteoriet inslaan?” Mede daarom hebben ze zich er maar makkelijk vanaf gemaakt. Zodat, zoals ze dachten, als er over een jaar of wat eens gevraagd werd naar een rapport over een inval van Oekraine, niemand beschuldigd kon worden van t feit dat ie zn werk niet had gedaan.
- veel mensen gaan honger krijgen want veel graanoogsten zullen verloren gaan.
- Putin heeft geen rode knop. Maw hij kan niet solo beslissen over een nucleaire lancering.

Mocht je zin hebben in google translate, enjoy:

[Embed]
Holy shit. Heb die brief net gelezen. De organisatie in Rusland is een grote grap. Ongelooflijk om dit zo te lezen.

Naast wat jij al noemde nog wat dingen die opvallen:

- Erdogan heeft het Rusland nu heel moeilijk gemaakt. Waardoor ze logistieke problemen zullen ondervinden in Syrië.

- Oorlog in Syrië kunnen ze niet winnen. Zodra ze weg gaan zal Assad afgezet worden, dus blijven ze maar om gezichtsverlies te voorkomen.

- Deze analyst van de FSB heeft zelf flinke twijfels over de staat van het Russische kernwapens arsenaal. Hoe minder transparant, hoe slechter dingen zijn geregeld.

- Hij betwijfeld het ten zeerste dat Putin echt op de rode knop zou drukken.

- Ook al zou Putin op de rode knop drukken, dan nog is het zeer twijfelachtig of er ook maar 1 raket de lucht in gaat.

Thanks voor het delen.

• hoevenpe
pro_6or schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:12:
Ik heb er net zo weinig verstand van, maar die 150.000 man zetten echt wel door, zo incompetent zijn ze nu ook weer niet. Als ik naar de kaarten kijk op YouTube wordt het nu echt hachelijk.
Hoeveel daarvan zijn nog in staat te vechten?

Al dat verlaten materieel staat er niet voor niets: 10k dood of gewond, 20k vast in de modder boven Kyiv, steeds meer gebrek aan eten en munitie, geen luchtoverwicht, etc.

• feye1
bazzemans schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Het is echt veel te kort door de bocht om vanwege die verkiezingen te concluderen dat Hitler "gewoon legaal" aan zijn macht is gekomen. Alleen al de propaganda en intimidatie die hieraan vooraf gingen en de noodwet die van kracht werd, zouden te denken moeten geven. Er waren Rijksdag verkiezingen in 1930, 2x in 1932 en uiteindelijk in 1933 voordat Hitler "legaal" aan de macht kwam. In die jaren is echt genoeg schit voorgevallen om dat absoluut niet als democratisch gewonnen verkiezingen te beschouwen.

Wie heeft er eigenlijk belang bij het narratief dat Hitler democratisch gekozen was?
Hitler is net zo legaal als Poetin. Dat is wat ik wilde zeggen waar ik op reageerde. We kunnen niet de Russen onschuldig vinden en de Duitsers schuldig of vice versa.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

Vae Victus schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:13:
[...]

Een hele andere discussie, maar in Nederland heeft de toeslagen affaire nauwelijks politieke gevolgen gehad. Het is niet zo dat betrokken partijen flink hebben moeten inleveren. We hebben gewoon weer hetzelfde kabinet. Dat kan je de Nederlander echt wel toerekenen.

Als je die lijn doortrekt is de Russische kiezer echt wel verantwoordelijk voor wie er aan de macht is. De kiezer is daarmee indirect verantwoordelijk.
Welke Russische kiezer :?. Het land is géén democratie. Het doet soms zo als het ze uitkomt, maar het is absoluut geen vrij land.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Ja ik hoor ook bij 'We'. Daarmee doel ik op het Westen. Alleen heb ik niet de politieke noch militaire invloed om anders te beslissen. :+
Ja, we, met zijn allen, staan voor hele moeilijke keuzes. Hopelijk maken we de goede. Hopelijk verenigd.

Een enorme teleurstelling. Na de hoop in de eerste 10 jaar van mijn leven veranderd de wereld op te veel plaatsen en via te veel processen naar iets waar je bang en verdrietig van wordt.

een treffende spreuk

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000

En nu de mogelijkheden om social media te beinvloeden zijn weggevallen stopt het Russische ministerie van defensie er maar mee.

Intrigerend hoe doorzichtig en primair er gereageerd wordt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• feye1
pro_6or schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Ja, we, met zijn allen, staan voor hele moeilijke keuzes. Hopelijk maken we de goede. Hopelijk verenigd.

Een enorme teleurstelling. Na de hoop in de eerste 10 jaar van mijn leven veranderd de wereld op te veel plaatsen en via te veel processen naar iets waar je bang en verdrietig van wordt.
Het is om te huilen vaak ja. Waarom kunnen we niet normaal met elkaar omgaan :(

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 19:08
Yaksa schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Een paar? Er vliegen al dagen lang vliegtuigen zoals de Amerikaanse Boeings C-17 Globemaster III tussen de US en Polen heen en weer. Zo'n Boeing kan 800 militairen herbergen, of een Chinook, of (ook gebruikelijk) een kernwapen. En dan heb ik het nog niet over alle andere transportvliegtuigen die vanover de hele wereld materiaal invliegen naar de grens met Ukraïne.
Eerlijk gezegd had ik de aantallen etc niet echt bijgehouden en ik wilde niet overdrijven. Maar je onderschrijft het punt des te meer denk ik. Als Putin nuclear gaat en de confrontatie aangaat met de NAVO inclusief de VS, dan zijn er al flinke voorbereidingen getroffen. Ik vermoed dat men bij een nuke niet verderzal afwachten ongeacht waar die inslaat.

• Jerie
  • Niet online
Morrar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Dat betwijfel ik wel. NAVO heeft veel troepen Oost verplaatst, US ook inclusief een paar B52's dacht ik. En wie weet wat er allemaal nog meer in beweging is gezet.

Ik vermoed dat de US echt wel een plan hebben voor als er een nuke afgeschoten wordt. Waar de sites in Rusland liggen zullen ze grotendeels wel weten. En ik vermoed dat ze niet gaan afwachten of er nog een achteraan komt.
Afgeschoten? Heb je het over ICBM? Hoeft niet eens. Een tactische nuke is immers veel kleiner. Bijvoorbeeld een Tochka/Scarab kan zo'n load hebben.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

feye1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:17:
[...]

Het is om te huilen vaak ja. Waarom kunnen we niet normaal met elkaar omgaan :(
Ik heb lang als enige houvast nog gedacht dat echte oorlog omdat we economisch zo enorm van elkaar afhankelijk zijn, niet meer mogelijk was, te kostbaar. Maar ook daar is mijn verwachting nu niet waar gebleken.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 132 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid