eltweako schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:50:
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met de hele discussie over het uitbreiden van de EU en de NAVO.
Veelal wordt er door critici een beeld geschetst dat de NAVO telkens uitbreid richting Rusland en dat we daarmee zogenaamd onheil over onszelf afroepen.
Zowel de EU als de NAVO zijn verbanden waar een land zelf over beslist of deze hier lid van word. Niemand heeft ze gedwongen om lid te worden. Als een land er voor kiest om lid te worden dan is dat hun goed recht. Sterker nog, er is een goede reden waarom deze landen lid willen worden.
Gooit de EU olie op het vuur door de deur open te zetten voor een EU Lidmaatschap voor Oekraïne? Ja. Is het aan Rusland om te beslissen wat de EU of Oekraïne wel of niet kan doen? Nee. Moet de EU zich inhouden omdat anders de situatie kan escaleren? Nee. Onderaan de streep heeft Rusland niets over de EU te zeggen. Het feit dat ze nu hun wil willen opleggen middels geweld onderstreept dit maar weer eens.
Tja, maar dat is ook het lastige van het verhaal, het is bijna een semantische discussie. Ook al zijn wij het niet eens met zijn redenatie, je weet ervan en als je dan toch doorgaat is het over jezelf afroepen ergens wel een beetje waar.
Dat is geenszins het goedkeuren van zijn redenatie of zijn acties, maar meer een analyse waarom hij zo zou kunnen reageren.
Het is natuurlijk lekker makkelijk achterover zitten en de ander veroordelen wanneer het ene na het andere land uit zichzelf bij je aan wilt sluiten. Maar als je nog lekker in machtsblokken denkt kan ik mijn best voorstellen dat hij het niet zo tof vindt dat zijn machtsblok amper toeneemt en de rest wel.
Onder de streep blijft er natuurlijk een levensgroot verschil tussen de inschrijving open houden of gewoon landen annexeren. Ik kan mij niet herinneren dat we Wit-Rusland binnen gevallen zijn omdat ze toevallig bij Poetin willen horen, ook dat moeten ze lekker zelf weten.
En zoals vaker al gemeld speelt er natuurlijk heel veel meer mee dan alleen maar het 'risken', maar dat neemt niet weg dat hij uitbreiding in zijn richting als bedreiging ziet. Dat betekent zeker niet dat wij ons dan maar moeten laten chanteren en andere keuzes maken, maar dat maakt de redenatie dat het voor hem mee speelt niet minder waar.
Als Rusland liever had dat Oekraïne lid werd van de CVVO in de plaats van de NAVO dan zouden ze het lidmaatschap van de CCVO interessanter moeten maken. Maar goed, als je eenmaal Rusland als je vijand ziet dan zijn er niet veel opties meer.
Ik zie dit conflict nog niet snel eindigen, maar verwacht dat er een oost/west Oekraïne gaat ontstaan waarbij Oekraïne door de Dnjepr opgesplitst zal gaan worden. Een Russisch gezind Oost Oekraïne en een Europees gezind West Oekraïne. Waarbij Rusland zijn bufferzone heeft, en het westerse deel pas kan toetreden tot de NAVO als deze Oost Oekraïne niet meer als eigen grondgebied beschouwd.
Dat zou zomaar kunnen inderdaad, nog niet eens aan gedacht. En dan wel uiteindelijk Moldavië en Georgië nog?