Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Aka poetin gebruikt dit als excuus niks meer.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:11:
[...]
Hadden we als Westen wellicht kunnen doen. Maar dat doen we niet. We doen net alsof het nooit is gezegd of besproken, denk dat dat laatste nog veel erger schuurt bij Putin. Tenzij je het natuurlijk als Westen gewoon niet wilt erkennen.
En ja het zijn notulen, geen officieel verdrag zoals de akkoord van Minsk oid. Dus ja misschien snijdt het geen hout op het internationale politieke niveau. Enige wat ik ermee wil aangeven, is dat als deze besprekingen en intenties zijn geuit, ik me kan voorstellen dat Putin het gebruikt als verantwoording, das alles en dat wij dat VS of NAVO niet in een keer moeten doen alsof zoiets nooit is besproken.
Het gaat er niet om wat wij vinden. Muv een paar wappies die op FvD stemmen en een of andere Marxist met een baard en keelkanker van het blowen is iedere Nederlander pro democratie, on zowel Nederland als de rest van de wereld. Het gaat er om dat Poetin zich hierdoor bedreigd voelt, en dat hij de controle wilt houden. Je moet je vijand begrijpen voordat je tegen hem of haar kunt vechten.Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:10:
Iedereen zou zich eens moeten afvragen waarom Rusland (dwz: het Kremlin) zich zo bedreigt voelt door 'oprukkende' democratie aan haar grenzen.
In wat voor oren klinkt dat als een gruwel, en niet als mooie muziek?
“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”
― Sun Tzu, The Art of War
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik heb me de afgelopen al meerdere keren afgevraagd of de cia ofzo niet al tijden een doodseskader heeft rondlopen rond het KremlinThomas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:59:
[...]
Beste scenario is een "we've got him" achtige persco van Biden.
Al is een directe aanval op Russisch grondgebied misschien wat... uitdagend
Ja geloof dat er naast Gas, nog meer grondstoffen zouden zijn die geexploiteerd kunnen worden in de Ukraine. Dus die grondstoffen als "angle" moeten we zeker niet vergeten. Moet ook zeggen dat het hele "grondstoffen" onderdeel van de discussie, misschien wel de olifant in de kamer is waar niemand het over durft te hebben. Het zal een combinatie aan dingen zijn geweest waarover Putin de macht wilde blijven houden en die hij verwachtte te verliezen door Ukraine's mogelijk lidmaatschap aan de NAVO.PWSteal schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:15:
[...]
De hoofdoorzaak van dit conflict zijn de gasvelden die rond de Krim en op nog wat andere plaatsen zijn gevonden. Door deze vondst had Oekraïne de hoofdleverancier van gas aan Europa kunnen worden. Rusland zal dus ongeacht wat het kost ervoor zorgen dat dit niet gaat gebeuren. Ook al maken ze heel Oekraïne met de grond gelijk.
De tweede reden is de geografische ligging van Oekraïne. Aan de westkant van het land is het een heel stuk makkelijker verdedigen tegen de NATO dan aan oostkant. De Karpaten zorgen voor een natuurlijk grens waardoor de linie om te verdedigen een heel stuk kleiner word. Hoe meer richting Polen hoe smaller die linie is.
Willen we Rusland echt pijn doen moeten we stoppen met gas van hun afnemen, maar dat gaat ons ook net zo hard pijn doen.
Vraagje voor de groep hier. Even puur theoretisch en natuurlijk koffiedik kijken enzo. Zou hetzelfde zijn gebeurde als niet NAVO lidmaatschap, maar alleen EU lidmaatschap ter sprake zou zijn gekomen?
flickr - WOT Profile - Game PC
Ik zie daar een gespreksverslag en geen uiteindelijk document met afspraken. Ik neem aan dat jij op het werk ook weleens gesprekken hebt waarvan uiteindelijk niet alles in het contract komt waar de partijen zich aan moeten houden? Misschien is het onderdeel van gesprek geweest, maar is het uiteindelijk vervallen, ik was er niet bij in alle gespreken.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:37:
Daarnaast lees ik dat er door het westen echt geen uitspraken en toezegingen zouden zijn gedaan over het wel of niet uitbreiden van Navo. Die zijn dus wel degelijk gedaan. Nog tussen Gorbachev en Baker (US Secretary of State), wat Posner ook aanhaalt. Zie pagina 5 van het gelinkte document voorlaatste Alinea. Als je het document letterlijk neemt, zou oostelijk uitbreiding niet gebeuren, uitbreiding zou wel kunnen, alleen niet oostelijk. Wat heeft Navo gedaan, 2 keer uitgebreid en gepoogd een derde keer met Georgie en Ukraine.
Nee, die zijn niet gedaan. Wat jij linked zijn onderhandelingsgesprekken waar mogelijkheden besproken worden en dat is dus niet wat er uiteindelijk in vertdragen daadwerkelijk is afgesproken.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:37:
Daarnaast lees ik dat er door het westen echt geen uitspraken en toezegingen zouden zijn gedaan over het wel of niet uitbreiden van Navo. Die zijn dus wel degelijk gedaan. Nog tussen Gorbachev en Baker (US Secretary of State), wat Posner ook aanhaalt. Zie pagina 5 van het gelinkte document voorlaatste Alinea. Als je het document letterlijk neemt, zou oostelijk uitbreiding niet gebeuren, uitbreiding zou wel kunnen, alleen niet oostelijk. Wat heeft Navo gedaan, 2 keer uitgebreid en gepoogd een derde keer met Georgie en Ukraine.
pagina 5 onderaan heeft het inderdaad over geen uitbreiding (maar dit gaat over Oost Duitsland):
maar pagina 6 bovenaan:We believe that consultations and discussions within the framework of the “two + four” mechanism should guarantee that Germany’s unification will not lead to NATO’s military organization spreading to the east
Oftewel, ze zijn daar gewoon aan het brainstormen en er is niks beloofd of zelfs maar afgesproken.These are our thoughts. Perhaps a better way can be found. As of yet, we do not have the Germans’ agreementto this approach. I explained it to Genscher and he only said that he will think it over. As for [French Foreign Minister Roland] Dumas, he liked the idea. Now I have given an account of this approach to you. I repeat, maybe something much better can be created, but we have not been able to do that yet
Oh, en Gorbatsjov in een interview in 2014:
bron: https://www.rbth.com/inte...inst_all_walls_40673.htmlM.G.: The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it.
edit: ik zie dat ik spuit 11 ben en verschillende mensen al gereageerd hadden
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat is de de sleutel: we moeten ons niet laten chanteren. We kunnen onze begrip van (en niet voor) Poetin gebruiken om op hem te anticiperen, niet om hem zijn zin te geven. En wat we moeten anticiperen is dat dit Kremlin als een tumor blijft woekeren zonder scherpe grenzen die desnoods wapens gehandhaafd worden.Gonadan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:13:
[...]
En zoals vaker al gemeld speelt er natuurlijk heel veel meer mee dan alleen maar het 'risken', maar dat neemt niet weg dat hij uitbreiding in zijn richting als bedreiging ziet. Dat betekent zeker niet dat wij ons dan maar moeten laten chanteren en andere keuzes maken, maar dat maakt de redenatie dat het voor hem mee speelt niet minder waar.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Russian President Putin orders nuclear forces to be on high alert after UK said NATO will take part in Ukraine's conflict pic.twitter.com/xttGgHy9YO
— TRT World Now (@TRTWorldNow) 5 maart 2022
Ik zat ook dat verhaal te luisteren gisteren. Hoewel de vrouw het mooi wist te vertellen kreeg ik er wel jeuk van. Poetin wil dus een orthodox ussr terug hebben. Ik zie dan heel veel paralellen nu met de islamitische staat. Of zie ik dat allemaal verkeerd? Het tijdperk van theocratie zouden we toch allang voorbij moeten zijn?Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Je hebt weinig of eigenlijk niets van mijn post begrepen als je denkt dat het mijn mening of visie betreft. Het doel van die posts is namelijk begrijpen wat de gedachte erachter is vanuit de PoV van Poetin. Niet doe van jou of mij. Dat er vervolgens een narratief 1:1 overeen komt met Kremlin, bewijst alleen maar dat de analyse op dat punt klopt. De bewering dat NAVO hier niets mee te maken zou hebben kan ik alleen maar keihard om lachen. Op het momemt dat jouw land omsingeld wordt of dreigt te worden door een verbond waarbij het politieke systeem clashed met het jouwe dan voelt dat als bedreiging, dat is logisch (ook de reden dat hij Belarus hielp, daarmee is het noordelijke chokepoint geneutraliseerd). Gisteravond bij Op1 een video gezien over Russisch orthodoxe propaganda, ook niet mis, en dat heeft raakvlakken. Zelfde met dat Oekraïne teveel zou verwesteren, de breuk tussen de orthodoxe religies. Het geeft alleen maar aan dat Rusland de greep over dit land aan het verliezen was, het stellige verzet bewijst dat eens te meer.
Zoals je in dit topic kan lezen, begrijp ik tumoren, zowel die in onze lichamen als in het Kremlin vrij aardig. Ik weet ook hoe je ermee omgaat: indammen, laten afsterven, dood maken. Er is geen onderhandeling mee mogelijk.Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Het gaat er niet om wat wij vinden. Muv een paar wappies die op FvD stemmen en een of andere Marxist met een baard en keelkanker van het blowen is iedere Nederlander pro democratie, on zowel Nederland als de rest van de wereld. Het gaat er om dat Poetin zich hierdoor bedreigd voelt, en dat hij de controle wilt houden. Je moet je vijand begrijpen voordat je tegen hem of haar kunt vechten.
[...]
Hij had het 5 dagen geleden toch al op high alert gezet?
Nee hoor, niets zorgelijks aan. Die forces staan altijd al op high alert.
We zouden ook nog kunnen bidden dat de raketten niet werken, gezien de rest van het materieel. Maar ik denk niet dat bidden helpt xd.
PS: die foto is duga radar. Ziet er lekker groot en eng uit heh? Dat ding is allang niet meer in gebruik, is met de huidige technologie ook niet meer nuttig. Beetje sneue stock foto, gezien de context.
[ Voor 28% gewijzigd door Jerie op 05-03-2022 15:36 . Reden: Duga ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Nu extra extra high om meer angst te zaaien.TheBrut3 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Hij had het 5 dagen geleden toch al op high alert gezet?
Oftewel niks gebeurt er nog.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Ook de grondstoffen die Oekraïne rijk is zijn hier al meerdere malen gesproken.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:19:
[...]
Ja geloof dat er naast Gas, nog meer grondstoffen zouden zijn die geexploiteerd kunnen worden in de Ukraine. Dus die grondstoffen als "angle" moeten we zeker niet vergeten. Moet ook zeggen dat het hele "grondstoffen" onderdeel van de discussie, misschien wel de olifant in de kamer is waar niemand het over durft te hebben. Het zal een combinatie aan dingen zijn geweest waarover Putin de macht wilde blijven houden en die hij verwachtte te verliezen door Ukraine's mogelijk lidmaatschap aan de NAVO.
Vraagje voor de groep hier. Even puur theoretisch en natuurlijk koffiedik kijken enzo. Zou hetzelfde zijn gebeurde als niet NAVO lidmaatschap, maar alleen EU lidmaatschap ter sprake zou zijn gekomen?
Het is net Groundhog Day hier...
Ollongren heeft eindelijk de Stingers afgeleverd?Adriaan71 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:57:
De spullen zijn binnen wat efficiënt werkt daartegen
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Alweer? Hoe vaak gaat hij dit herhalen
Schiet tussen de palen en je scoort!
[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 18:42 ]
Komt van TRT dus of het helemaal betrouwbaar is betwijfel ik.Kenny_026 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Heb ik iets gemist? Wanneer heeft de UK dat gezegd?
Of misschien kwam het op in het hoofd van Poetin. Dat heb je met psychopaten wel vaker.
Tja, ik ben zelf min of meer atheïst, en voor mij is religie iets dat mooi en slecht uit kan pakken (voor voorbeeld van mooi zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Poolse mensen die vanuit religieus oogpunt Oekraïners op willen vangen). Dwz dat het een prima manier is om mensen samen te krijgen, dus ik denk dat dit een retoriek is die Poetin gebruikt om het Russische volk te brainwashen, tegen ons op te zetten. Maar niet de enige. En dat die retoriek klinkklare onzin is dat is evident, maar daar gaat het niet om: het gaat er om wat Rusland inzet om de bevolking op te zwepen, te brainwashen, en anti-Westers te krijgen.Kenny_026 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:21:
[...]
Ik zat ook dat verhaal te luisteren gisteren. Hoewel de vrouw het mooi wist te vertellen kreeg ik er wel jeuk van. Poetin wil dus een orthodox ussr terug hebben. Ik zie dan heel veel paralellen nu met de islamitische staat. Of zie ik dat allemaal verkeerd? Het tijdperk van theocratie zouden we toch allang voorbij moeten zijn?
Dat is niet helemaal waarJerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Muv een paar wappies die op FvD stemmen en een of andere Marxist met een baard en keelkanker van het blowen is iedere Nederlander pro democratie, on zowel Nederland als de rest van de wereld.
[...]
edit: in ander nieuws.....
https://www.bangkokpost.c...ls-close-to-vietnam-coast
[ Voor 8% gewijzigd door sh4d0wman op 05-03-2022 15:36 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
[Twitter: https://twitter.com/EmmettLesterSan/status/1500077886555918337]
Verwijderd
Een groepje van 110 mensen die 35% van al het Russische vermogen in handen hebben.
110 mensen op een bevolking van 144 miljoen.
Stelen, afromen, afpersing, onderdrukking, corruptie, geweld, moord...
Het is gewoon een maffia kliek op wereldschaal met het wapenarsenaal van een wereldmacht, en kernwapens.
Door en door verrot, en dat zie je nu terug aan het leger. Het is duidelijk waar de centen zijn gebleven, niet in militair onderhoud in ieder geval.
Zou me niet eens meer verbazen dat ze hun eigen land opblazen als ze een nuke afvuren.
Wat een stel incompetente hyena's.
Dit dus. Misschien hadden we meer geluk gehad met Honing dan met Azijn? Azijn zijnde Navo uitbreiding. Honing, ja das een vraagteken. Wat was het compromis geweest waarmee Ukraine, het Westen en Putin hadden kunnen leven?Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:20:
[...]
Dat is de de sleutel: we moeten ons niet laten chanteren. We kunnen onze begrip van (en niet voor) Poetin gebruiken om op hem te anticiperen, niet om hem zijn zin te geven. En wat we moeten anticiperen is dat dit Kremlin als een tumor blijft woekeren zonder scherpe grenzen die desnoods wapens gehandhaafd worden.
Onzin. Je mag prima praten over het narratief dat verspreid word over Rusland, waar of niet waar. Dat staat los van praten over het beschieten van flatgebouwen e.d. door de Russen. Het een sluit het ander niet uit, en heeft niets met vallen voor propaganda te maken.Don Quijote schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:08:
[...]
Het boeit niet. Het is puur afleiding. Zelfs als de NATO met bloed ondertekend heeft dat het niet naar Oekraïne uitbreidt geeft het nog niet de minste rechtvaardiging aan Rusland om nu Oekraine binnen te vallen. Iedereen die het toch hier over heeft in plaats van de oorlogsmisdaden die op dagelijkse basis worden begaan, trapt gewoon met open ogen in de propagandamachine.
Genant.
Die website met 7 punten die weerlegd worden is erg sterk, en zeer interessant om zo over deze narratieven te kunnen lezen. Uiteindelijk blijft "het boeit niet" sowieso staan: he kunt afspraken maken wat je wil, Geneve code en alles, en daar aandacht aan geven dat die geschonden worden, maar zo lang een land/persoon besluit om zich daar niet aan te houden sta je nergens. Of zullen we Putin even naar Den Haag vliegen om daar te laten berechten? Dan moeten we eerst Rusland de oorlog verklaren, en dat is nu precies niet wat de NATO wil.
Overigens, ik krijg heel sterk het gevoel dat de geschiedenis zich aan het herhalen is wat dat betreft. De NATO wil zich zogenaamd niet mengen dus Oekraïne word in die zin opgegeven, maar Rusland gaat het daar echt niet bij laten. Straks Moldavië, Georgië, waarop waarschijnlijk hetzelfde beleid volgt (want geen NATO land). Tot het wellicht uiteindelijk wel een NATO land betreft, en dan is het al veel te ver gegaan.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Je leest niet wat ik opschrijf (of wat al 100x in dit topic is besproken). Het zit in de kern van die structuur dat er gewoekerd wordt. Daar is geen middle ground mee mogelijk. Elk compromis is tijdelijk, totdat het terugkomt voor de volgende hap. Een zwerfhond heeft niet genoeg na 1 plakje worst, en ook niet 2 of 3. Hij zal blijven terugkomen. Het enige wat je kunt doen is de hond afmaken, of zodra de worst op is jezelf laten opvreten.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dit dus. Misschien hadden we meer geluk gehad met Honing dan met Azijn? Azijn zijnde Navo uitbreiding. Honing, ja das een vraagteken. Wat was het compromis geweest waarmee Ukraine, het Westen en Putin hadden kunnen leven?
Eerlijke democratische verkiezingen waar zowel Oekraïne als Rusland kiezen om samen te gaan. En Putin als president kiezen.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dit dus. Misschien hadden we meer geluk gehad met Honing dan met Azijn? Azijn zijnde Navo uitbreiding. Honing, ja das een vraagteken. Wat was het compromis geweest waarmee Ukraine, het Westen en Putin hadden kunnen leven?
En als we dan toch bezig zijn, wil ik ook vrede in het midden-oosten en een lift naar de maan.
De kolonne staat onder de luchtbescherming vanuit Belarus, en hebben mobiele sams voor laagvliegend spul, is bijna niet aan te vallen (behalve met artillerie, en dat ontbreekt daar)TheBrut3 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Er zijn verhalen dat die kolonne deels is uitgeschakeld, ze hebben geen vliegtuigen gehad en ze kunnen niet vliegen met westerse bommenwerpers.
Ja dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen. Het venijn zat m in de staart. Wellicht dat het anders was vergaan met de drang van het Kremlin, als er andere keuzes waren gemaakt lang geleden. Dan hadden de belangen ook anders kunnen liggen. Er zijn ook ooit gesprekken geweest om Rusland ook bij de EU te betrekken, voor Putin. Ook daar kan je je twijfels bij hebben. Check mijn filmpje van Pozner eens. Zeer interessante inzichten.Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:37:
[...]
Je leest niet wat ik opschrijf (of wat al 100x in dit topic is besproken). Het zit in de kern van die structuur dat er gewoekerd wordt. Daar is geen middle ground mee mogelijk. Elk compromis is tijdelijk, totdat het terugkomt voor de volgende hap. Een zwerfhond heeft niet genoeg na 1 plakje worst, en ook niet 2 of 3. Hij zal blijven terugkomen. Het enige wat je kunt doen is de hond afmaken, of zodra de worst op is jezelf laten opvreten.
Volgens mij was je de [Sarcasm on] [/Sarcams off] vergeten?RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Eerlijke democratische verkiezingen waar zowel Oekraïne als Rusland kiezen om samen te gaan. En Putin als president kiezen.
En als we dan toch bezig zijn, wil ik ook vrede in het midden-oosten en een lift naar de maan.
Als ik het me goed herinner gebruikte Poetin het feit dat Rusland was uitgebreid als reden zodat hij een derde termijn (en dus ook vierde) kon krijgen. Immers was het door inname van gebieden een nieuw land geworden, 'Rusland' was 'Rusland' niet meer. Met dit soort semantische veranderingen toorn je aan de vrijheid van een staat. Levensgevaarlijk...RocketKoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Eerlijke democratische verkiezingen waar zowel Oekraïne als Rusland kiezen om samen te gaan. En Putin als president kiezen.
[...]
...maar wel sympathiek om even te wachten tot COVID-crisis en de Olympische Spelen voorbij waren... /s
https://news.sky.com/stor...kraine-this-week-12557585
Waar ik in eerste instantie op reageerde is het fimpje en er zijn punten waarom ik heb aangegeven heb waarom ik er niet eens me ben. Het is prima om te weten waarom iemand als Putin bepaalde dingen doet maar dat is iets anders dan het westen de schuld geven van het conflict.Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Je hebt weinig of eigenlijk niets van mijn post begrepen als je denkt dat het mijn mening of visie betreft. Het doel van die posts is namelijk begrijpen wat de gedachte erachter is vanuit de PoV van Poetin. Niet doe van jou of mij. Dat er vervolgens een narratief 1:1 overeen komt met Kremlin, bewijst alleen maar dat de analyse op dat punt klopt. De bewering dat NAVO hier niets mee te maken zou hebben kan ik alleen maar keihard om lachen. Op het momemt dat jouw land omsingeld wordt of dreigt te worden door een verbond waarbij het politieke syste Belarus hielp, daarmee is het noordelijke chokepoint geneutraliseerd). Gisteravond bij Op1 een video gezienem clashed met het jouwe dan voelt dat als bedreiging, dat is logisch (ook de reden dat hij over Russisch orthodoxe propaganda, ook niet mis, en dat heeft raakvlakken. Zelfde met dat Oekraïne teveel zou verwesteren, de breuk tussen de orthodoxe religies. Het geeft alleen maar aan dat Rusland de greep over dit land aan het verliezen was, het stellige verzet bewijst dat eens te meer.
Er was een tijd lang sprake dat Rusland bij de Navo zou komen... En nieuwkomers bij de Navo willen geen oorlog ze willen hun land opbouwen. Dat Rusland bedreigt wordt is een excuus voor deze agressie, heel lang heeft de EU geprobeert om de banden aan te trekken en economische verwevenheid te creëren. En nogmaals Oekraïne was (in eerste instantie) niet van plan bij de Navo te komen pas nadat het conflict met Rusland begon in 2014.
Ukrainians crowd under a destroyed bridge as they try to flee crossing the Irpin river in the outskirts of Kyiv, Ukraine, Saturday, March 5, 2022. pic.twitter.com/4OUFbemLXJ
— Emilio Morenatti (@EmilioMorenatti) 5 maart 2022
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Deze colonne van clowns schakelt zichzelf uit. Die zitten binnenkort zonder proviand (water & brood, benzine hebben ze al niet). Moraal zal ook onder het vriespunt liggen. Batterijen van de wagens zouden het al hebben begeven gezien ze zo lang stil staan. Schijnt er ook ijskoud te zijn.HvdBent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:38:
[...]
De kolonne staat onder de luchtbescherming vanuit Belarus, en hebben mobiele sams voor laagvliegend spul, is bijna niet aan te vallen (behalve met artillerie, en dat ontbreekt daar)
Wat we hadden moeten doen is beseffen dat een man die een oorlog organiseert met een casus belli waarbij honderd eigen burgers opgeofferd werden zodat hij maar verkozen zou worden geen toekomstperspectief heeft voor alles wat wij beschaving noemen.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Ja dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen. Het venijn zat m in de staart. Wellicht dat het anders was vergaan met de drang van het Kremlin, als er andere keuzes waren gemaakt lang geleden. Dan hadden de belangen ook anders kunnen liggen. Er zijn ook ooit gesprekken geweest om Rusland ook bij de EU te betrekken, voor Putin.
Klinkklare onzin en gekakel van iemand die duidelijk zijn midden Europese geschiedenis laat voorkauwen door het Kremlin. Dat is iets wat we nu wel lang genoeg hebben gedaan in het Westen.Ook daar kan je je twijfels bij hebben. Check mijn filmpje van Pozner eens. Zeer interessante inzichten.
Andriy Piddubny: My colleague, Anastasiia Yalanskaya died yesterday. Nastya was shot dead by Russian troops while driving in Bucha. It was not an accidental shot, the civilian car was shot at point-blank range, there were 2 other people with it, who also died#StandWithUkraine️ pic.twitter.com/PyTvVOmB8v
— Oleksandra Matviichuk (@avalaina) 5 maart 2022
Geen woorden voor...
Dit deel van het gesprek ging over de DDR en niet oost europa als geheel dus als nato zegt dat er nooit is gesproken over niet oostwaarts uitbreiden dan klopt dat gewoon.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:24:
[...]
Kijk in je verhaal van dit zijn verkennende gesprekken ga ik mee. Maar deel 1 van het verhaal, haalt deel 2 natuurlijk onderuit. Deel 1 laat duidelijk zien dat er wel is over gesproken. Dan 24 jaar later zeggen dat er nooit over is gesproken, mm does not compute.
Deze 2 partijen zien het als een optie en er is sowieso nog geen akkoord van andere landen en Baker zegt zelf letterlijk dat er misschien betere alternatieven zijn. En nogmaals dit ging over de DDR en niet andere oost-europese landen. Putin spint dit gewoon out of context in zijn voordeel.Maar zeker die notulen waar geen afspraken. Wat je daar wel leest in de notulen, is dat beide partijen het er over eens lijken te zijn?? toch. Dat is wellicht het feit waarom Putin er ook zijn aan is blijven houden.\
Weet ik wel zeker.Anderen hier in de discussie zeggen ook zelf, dat het wellicht gewoon een voorwendsel is van Putin om dit te doen, dat zijn beweegredenen wellicht puur persoonlijke expansiedrang zijn. Wie weet?
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dit + die mensen onder de brug + dat skynews team + dat ze nu het staakt het vuren niet respecteren maakt dat enig begrip dat ik misschien nog had voor de jonge Russische soldaten die ook niet precies wisten wat ze deden nu wel weg is.
Ukraine's security service has reportedly shot & killed Denis Kireev, a member of the Ukrainian negotiating team, pictured far back on the right in the photo. He was apparently killed while resisting arrest on suspicion of treason, @ukrpravda_news reports. https://t.co/B0kOhWxMmI pic.twitter.com/pFWfXIEFzK
— Christopher Miller (@ChristopherJM) 5 maart 2022
*knip* geen whataboutisms graag en hou het s.v.p. vriendelijk.Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:45:
[...]
Wat we hadden moeten doen is beseffen dat een man die een oorlog organiseert met een casus belli waarbij honderd eigen burgers opgeofferd werden zodat hij maar verkozen zou worden geen toekomstperspectief heeft voor alles wat wij beschaving noemen.
[...]
Klinkklare onzin en gekakel van iemand die duidelijk zijn midden Europese geschiedenis laat voorkauwen door het Kremlin. Dat is iets wat we nu wel lang genoeg hebben gedaan in het Westen.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 05-03-2022 18:53 ]
Dat leek mij vanzelfsprekendGizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:42:
[...]
Volgens mij was je de [Sarcasm on] [/Sarcams off] vergeten?
Ik hoop dat je begrijpt dat het veel complexer is dan dit. Ook al zijn er Russische soldaten die zich beseffen dat bepaalde acties niet kunnen, dan nog is het maar de vraag of ze er effectief iets tegen kunnen doen. Een kogel krijgen wanneer je een bevel negeert, of naar de gulag oid is niet iets waar je makkelijk voor kiest. En wie weet dat zij wisten dat er een staakt het vuren afgekondigd was? Zou prima kunnen dat dit bewust zo stil mogelijk gehouden is.Iris1234 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:51:
[...]
Dit + die mensen onder de brug + dat skynews team + dat ze nu het staakt het vuren niet respecteren maakt dat enig begrip dat ik misschien nog had voor de jonge Russische soldaten die ook niet precies wisten wat ze deden nu wel weg is.
Verder: die brug is opgeblazen door de UA troepen om de Russische opmars tegen te gaan. Dus ook al is het een treurig beeld, dit is niet rechtstreeks door die "jonge Russische soldaten" gedaan.
Ik geloof erg sterk dat er enkel slachtoffers/veerliezers zijn in een oorlog. En voor vele soldaten gaat het helemaal niet om goed/fout zitten. Het gaat enkel om de man naast je waarmee je wellicht al jaren in hetzelfde team zit. En als die geraakt word, goed of fout, dan ga je gruwelijk denken en gruwelijke dingen doen.
[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 05-03-2022 15:56 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
We hebben Poetin van boven tot onder ondergesmeerd met honing. Bij de meeste oorlogsmisdaden Tsjetsjenië, Syrië etc mocht hij gewoon burgers uitmoorden van ons. Wij hebben rustig Nordstream 2 gebouwd, de handel met Rusland geïntensiveerd. Alle werkelijk waar alle Poetin vriendjes in een warm bad via een rode loper ontvangen in London. Hoeveel honing heeft die beste man nodig?Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Kan goed zijn dat er veel eenheden nog niet weten dat er een staak tot vuren is. Blijkbaar volgens Sub Brief kanaal op YT, zijn een deel van de Russische battallion gevechtsgroepen, zonder communicatie eenheden die de communicatie tussen de battallion gevechtsgroepen regelen, het veld in gestuurd. Die zijn dus afhankelijk van communicatie op lagere niveaus.LankHoar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Ik hoop dat je begrijpt dat het veel complexer is dan dit. Ook al zijn er Russische soldaten die zich beseffen dat bepaalde acties niet kunnen, dan nog is het maar de vraag of ze er effectief iets tegen kunnen doen. Een kogel krijgen wanneer je een bevel negeert, of naar de gulag oid is niet iets waar je makkelijk voor kiest. En wie weet dat zij wisten dat er een staakt het vuren afgekondigd was? Zou prima kunnen dat dit bewust zo stil mogelijk gehouden is.
Verder: die brug is opgeblazen door de UA troepen om de Russische opmars tegen te gaan. Dus ook al is het een treurig beeld, dit is niet rechtstreeks door die "jonge Russische soldaten" gedaan.
Sub brief
Ben het helemaal met je eens. Wat we de afgelopen dagen allemaal voorbij hebben zien komen is schokkend. Het verhaal dat ze niet zouden weten wat ze aan het doen zijn gaat er bij mij niet meer in.Iris1234 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:51:
[...]
Toevallig gisteren op wikipedia gekeken naar het 'leger' van Moldavië en ik denk niet dat die ook maar iets kunnen tegen de russische 'vredestroepen' in Transnistriëhoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:57:
Wat ik me zat af te vragen: waarom valt Moldavië Transnistrie niet binnen? De Russen kunnen er onmogelijk bij, als er ooit een moment is om het terug te pakken dan is het nu.
Ik denk dat het misschien met Putin al een gepasseerd station was. Het gedrag van Putin lijkt gelegen in post soviet ontwikkelingen en behandeling van Rusland. Al voor Putin zelf aan de macht kwam. Zijn leven en opleiding voor hij aan de macht kwam, werd gevoed door de ontwikkelingen toen en hoe Rusland toen werd behandeld door het westen.HEY_DUDE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:56:
[...]
We hebben Poetin van boven tot onder ondergesmeerd met honing. Bij de meeste oorlogsmisdaden Tsjetsjenië, Syrië etc mocht hij gewoon burgers uitmoorden van ons. Wij hebben rustig Nordstream 2 gebouwd, de handel met Rusland geïntensiveerd. Alle werkelijk waar alle Poetin vriendjes in een warm bad via een rode loper ontvangen in London. Hoeveel honing heeft die beste man nodig?
Wellicht had het ook wel niet kunnen worden voorkomen. En even realistisch er zal natuurlijk altijd spanning zijn tussen westen (US) belangen en Rusland, beiden zijn nooit helemaal tevreden zijn.
This morning Russian missile strike hit private residencies in Bila Tserkva, Kyiv region. This is how @NATO inaction looks like #ProtectUАSky pic.twitter.com/NuYq8UWTsQ
— Daria Kaleniuk (@dkaleniuk) 5 maart 2022
We gaan hier nog wel een vieze nasmaak van overhouden hoor. De Oekraïeners gaan dit terecht of onterecht niet vergeten.
Als je geen staakt het vuren kan garanderen moet je deze niet afkondigen. In Syrië gebeurde hetzelfde zal ook wel communicatie probleem geweest zijn. Het zit het Russisch leger gewoon even niet mee. Communicatieprobleempje.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Kan goed zijn dat er veel eenheden nog niet weten dat er een staak tot vuren is. Blijkbaar volgens Sub Brief kanaal op YT, zijn een deel van de Russische battallion gevechtsgroepen, zonder communicatie eenheden die de communicatie tussen de battallion gevechtsgroepen regelen, het veld in gestuurd. Die zijn dus afhankelijk van communicatie op lagere niveaus.
Sub brief [YouTube: Early Analysis of Russia's Invasion of Ukraine]
In reactie op het dik gedrukte: Dienstplicht is meer dan enkel een tuchtschool voor obstinate jongeren.Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Volgens mij moeten jongeren van nu vrijwilligerswerk doen dat maatschappelijk nut heeft (ik vind dit een goede zaak maar je mag hierover van mening verschillen). Dienstplicht, zonder de plicht, lijkt mij hier een goede toevoeging op. Het leger heeft niets aan figuren die niet bereid zijn te vechten maar je hebt meerdere kwaliteiten dan enkel fysiek. [knip]
Het is overigens ook niet bedoeld als voorsorteer traject om gewillige militairen over te houden (dat is bijvangst) of om mensen te dwingen om te vechten. Het is vergelijkbaar met een vaccinatie, het verhoogt de paraatheid van de verdediging. Als Nederland morgen binnengevallen zou worden en we naast het professionele leger het volk zouden moeten mobiliseren dan zitten we enkel met 40 plussers die nog weten hoe je met een stuk veldartillerie te werk gaat. Zolang je dienstplicht hebt kan je altijd terugvallen op een degelijke basis mochten alle registers open getrokken moeten worden.
Het is kiezen tussen een regionaal drama of een wereldwijd drama.Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:02:
[Twitter]
We gaan hier nog wel een vieze nasmaak van overhouden hoor. De Oekraïeners gaan dit terecht of onterecht niet vergeten.
Zero.
Zeker. Als je het niet kan nakomen, moet je dat inderaad niet afspreken. En dat ze het niet naleven is zeer kwalijk. Ik wil even duidelijk maken, dat ik het door een mogelijke oorzaak aan te geven, niet goedpraat.HEY_DUDE schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:02:
[...]
Als je geen staakt het vuren kan garanderen moet je deze niet afkondigen. In Syrië gebeurde hetzelfde zal ook wel communicatie probleem geweest zijn. Het zit het Russisch leger gewoon even niet mee. Communicatieprobleempje.
Lijkt mij hetzelfde argument als wat Georgië aanvoert: het voorbestaan van de Oekraïense onafhankelijkheid is nog lang niet gegarandeerd, en mocht de oorlog in Russisch voordeel beslecht worden, dan hangen ze daar maar mooi. Wit-Rusland is defacto geannexeerd in november jongstleden, omdat dat Poetin wel even uitkwam.hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:57:
Wat ik me zat af te vragen: waarom valt Moldavië Transnistrie niet binnen? De Russen kunnen er onmogelijk bij, als er ooit een moment is om het terug te pakken dan is het nu.
Ook weet ik niet wat voor legers die twee landen hebben, maar ik gok zo van buitengewoon geringe omvang.
Is dat nog zo of is iedereen de kwestie aan het uitstellen…Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Het is kiezen tussen een regionaal drama of een wereldwijd drama.
/edit
Denk aan de VN die het veroordeeld heeft, de NATO die roept dat ze alles in hun macht doen om te helpen, sancties over de hele wereld, Rusland die zichzelf heeft afgesloten van de wereld.
Hoe zie je het voor je, Rusland heeft gewonnen, alle sancties weg en klaar?
[ Voor 35% gewijzigd door Vorkie op 05-03-2022 16:07 ]
Het gaat niet om de opgeblazen brug.LankHoar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Maar nog wel een VN-zetel, net als vroegerBrent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:05:
[...]
Wit-Rusland is defacto geannexeerd in november jongstleden, omdat dat Poetin wel even uitkwam.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Makkelijk lullen hè vanuit het veilige Nederland, als.wij in zo'n situatie zaten zouden we heel blij zijn als er landen waren die er niet zo over zou nadenken en ons te hulp schoten...Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Dat niet alleen, maar hoe denk je dat de Navo / EU zal reageren als ze dit op eigen houtje doen? Dat zou echt een politieke zelfmoord zijn. Dus zonder uitgebreide 'toestemming' zal dit niet gebeuren.gws24 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Toevallig gisteren op wikipedia gekeken naar het 'leger' van Moldavië en ik denk niet dat die ook maar iets kunnen tegen de russische 'vredestroepen' in Transnistrië
Uiteindelijk is maar 29% van de populatie Russisch in transnistrie dus ze kunnen beter proberen de rest van de populatie op te stoken tegen de heersende minderheid.
Steam - PTR83
[Twitter: https://mobile.twitter.com/markhachman/status/1499617782299643907?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1499617782299643907%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2Fmediaembed%2Fliveupdate%2F18hnzysb1elcs%2FLiveUpdate_8f4af7b8-9c95-11ec-b502-2e0386b869ee%2F0]
Het trollen op FB en Twitter is drastisch verminderd, op Twitter blijkbaar al voor het verbod. Een van de oorzaken zou zijn dat de professionele trollen hun aandacht op binnenlandse (Russische) media moesten vestigen.
Ja precies. Putin's bloeddorst is na Oekraïne vast gestild! En die kernwapen dreiging zal hij daarna vast niet nóg een keer uit de kast halen, toch?Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
[...]
/s
Hallo,Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:33:
[...]
de jaren 30 willen hun gedachtengang terug.
De honing is in dit geval precies wat er in de jaren 30 ook fout is gegaan.
Ach... hij stopt wel wanneer Saarland weer bij Duitsland is.
Ach. Die Oostenrijkers wilden het allemaal zelf.
Ach, Sudeten Duitslands is het einde
Ach Tsjechoslowakije daar stopt hij wel...
En toen kwam Polen en was het al veel te laat.
Tuig als Poetin is niet voor rede vatbaar. Ze luisteren alleen naar geweld.
Of je stopt ze af met meer geweld dan ze zelf kunnen uitvoeren of je wordt op den duur zelf overlopen...
Het vriest daar nu hé. Die grond is keihard.Yaksa schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Dit roep ik al vanaf het moment dat die colonne kwam aanrijden: "Die rijden zich muurvast".
Er is een reden waarom in het verre verleden belegeringen van steden alleen maar in de zomer werden uitgevochten. Modder is de ergste vijand van een soldaat, of die nou te voet of te paard verder moet trekken.
Zeg ik dat het makkelijk is? Ik ben er hele dagen mee bezig..Scorpio861 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:07:
[...]
Makkelijk lullen hè vanuit het veilige Nederland, als.wij in zo'n situatie zaten zouden we heel blij zijn als er landen waren die er niet zo over zou nadenken en ons te hulp schoten...
Zero.
Je kunt mensen als Putin geen compromis aanbieden. Een compromis is in zijn ogen een bewijs dat jij te zwak bent om alles te krijgen wat jij wilt. En met zwakke mensen hoef je niet te onderhandelen want als jij zwak bent, kan hij gewoon nemen wat hij wil.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Nee, het is kiezen tussen het been nu afzetten of de ziekte te laten metastaseren.Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
[...]
En dat been is dan in iedere hoofdstad van Europa een atoombom?Brent schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:12:
[...]
Nee, het is kiezen tussen het been nu afzetten of de ziekte te laten metastaseren.
Zero.
Nogmaals ik zeg dit niet over Putin. Ik zegt dit over net post Soviet Rusland. Putin is gevormd in zijn beelden van het westen in zijn begin jaren.servies schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:11:
[...]
Hallo,
de jaren 30 willen hun gedachtengang terug.
De honing is in dit geval precies wat er in de jaren 30 ook fout is gegaan.
Ach... hij stopt wel wanneer Saarland weer bij Duitsland is.
Ach. Die Oostenrijkers wilden het allemaal zelf.
Ach, Sudeten Duitslands is het einde
Ach Tsjechoslowakije daar stopt hij wel...
En toen kwam Polen en was het al veel te laat.
Tuig als Poetin is niet voor rede vatbaar. Ze luisteren alleen naar geweld.
Of je stopt ze af met meer geweld dan ze zelf kunnen uitvoeren of je wordt op den duur zelf overlopen...
Lees me net toch iets wat je bijna grappig zou noemen, als het niet zo ernstig zou zijn: bron nu.nl
Poetin zegt dat alles volgens plan verloopt in Oekraïne
De inval in Oekraïne verloopt volgens plan volgens Vladimir Poetin. Vrijwel de hele Oekraïense militaire infrastructuur is verwoest, wat volgens Poetin een belangrijk doel was.
De Russische president zei verder dat de vele westerse sancties die in een reactie zijn afgekondigd tegen Rusland, op een oorlogsverklaring lijken. Hij waarschuwde dat partijen die no-flyzones boven Oekraïne willen afdwingen, automatisch deelnemers aan de oorlog zijn.
Vandaag al een stuk of 3 vliegtuigen en 3 of 4 helicopters.hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Volgens een ander bericht zou het om een Stinger gaan, effectief spul...
Stingers doen het schijnbaar goed
Verwijderd
Het Kremlin ziet de NAVO zeker als bedreiging. Helaas voornamelijk voor hun eigen hachje, niet zozeer voor Rusland.Jerie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:03:
[...]
Je hebt weinig of eigenlijk niets van mijn post begrepen als je denkt dat het mijn mening of visie betreft. Het doel van die posts is namelijk begrijpen wat de gedachte erachter is vanuit de PoV van Poetin. Niet doe van jou of mij. Dat er vervolgens een narratief 1:1 overeen komt met Kremlin, bewijst alleen maar dat de analyse op dat punt klopt. De bewering dat NAVO hier niets mee te maken zou hebben kan ik alleen maar keihard om lachen. Op het momemt dat jouw land omsingeld wordt of dreigt te worden door een verbond waarbij het politieke systeem clashed met het jouwe dan voelt dat als bedreiging, dat is logisch (ook de reden dat hij Belarus hielp, daarmee is het noordelijke chokepoint geneutraliseerd). Gisteravond bij Op1 een video gezien over Russisch orthodoxe propaganda, ook niet mis, en dat heeft raakvlakken. Zelfde met dat Oekraïne teveel zou verwesteren, de breuk tussen de orthodoxe religies. Het geeft alleen maar aan dat Rusland de greep over dit land aan het verliezen was, het stellige verzet bewijst dat eens te meer.
In Oekraïne ligt veel gas en olie, wanneer dat vrolijk opgeboord en verkoopbaar wordt, 3x raden met wie het Westen dan liever zaken zou doen... Een land met corrupte maffiakliek als regering of een land die democratie wil opbouwen en vrij wil breken van deze criminele onderdrukking?
Het zou Rusland minder relevant maken en dat is een directe bedreiging voor inkomsten van de oligarchen. En dat is waar het om gaat: inkomsten waar de corrupte top gretig van kan graaien, en zo machtiger kan groeien.
Helaas is dat gewoon de realiteit en ook direct een reden waarom serieus dialoog de kiem in wordt gesmoord; je kunt geen afspraken maken met criminelen die bereid zijn grootschalige genocide in te zetten om hun zin te krijgen.
Je kunt ze simpelweg niet vertrouwen. Dit zijn 'mensen' die letterlijk bereid zijn over lijken te gaan. Bizar veel lijken.
Daarnaast is Oekraïne qua ligging een flessenhals als het aankomt op een eventuele invasie op Rusland. Zou dat in Westerse handen komen en het Westen zou Rusland willen invallen (geen idee waarom we dat zouden doen) dan hebben de Russen instant een veel langere grens die ze moeten verdedigen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
⚡️Putin says Ukraine could 'lose its statehood.'
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 5 maart 2022
Russia’s dictator Vladimir Putin said that if Ukraine “continues to behave in the same way,” that will “bring into question the future of its statehood,” during a meeting broadcast on TV.
Viel mij ook al op, aantal heli's en meerdere straaljagers.Mektheb schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Vandaag al een stuk of 3 vliegtuigen en 3 of 4 helicopters.
Stingers doen het schijnbaar goed
Zero.
Ik denk persoonlijk dat de NAVO van de Ukraine zoveel mogelijk een proxy oorlog gaat proberen te maken. Zoveel wapensteun en eventueel klandestiene steun en van Ukraine een moeras maken, zoals de wegen al blijken te zijn en zoals Vietnam en Afghanistan al bleken te zijn voor grootmachten.Iris1234 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:14:
Ik snap die hele nu of nooit retoriek niet zo. Hoe je het ook wend of keert ook Rusland lijd nu verliezen. En dit geeft de navo tijd om orde op zaken te stellen. Het lijkt mij dus wel in ieders belang dat dit niet nu verder escaleert.
Cyberatoombommen zijn allang af gegaan, vandaar dat in elk Europees parlement inmiddels een flinke Kremlin-afvaardiging zit.Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:13:
[...]
En dat been is dan in iedere hoofdstad van Europa een atoombom?
Eens. Maar het Westen heeft wel een leger maar geen plan. We zijn te naïef geweest inzake Oekraïne. Er lag geen enkel militair scenario klaar. Troepen zonder plan inzetten is ook geen goed idee, net zo als een volledige nofly zone. Ik denk en hoop dat er snel militaire opties besproken gaan worden met onze leiders. Dan denk ik eerst aan veilige gebieden creeeren, veilige corridors garanderen etc.Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:02:
[Twitter]
Als we wakker waren geweest als NAVO hadden we een minstens even grote troepenmacht opgebouwd in Oost Europa als Poetin rond Oekraïne. Dat had vanaf dag 1 militaire opties gegeven.
Ik verwacht komende dagen weken zeker pogingen om slim militair in te grijpen.
Nee klopt, maar zo voelen de Oekraïeners het momenteel niet natuurlijk. En ik betwijfel of ze dat ook ooit in gaan zien.Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Minimaal twee SU-34's, dat is het modernste wat de Russen hebben.Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:15:
Viel mij ook al op, aantal heli's en meerdere straaljagers.
Totaal geproduceerd: 134
Ik denk persoonlijk dat de NAVO van de Ukraine zoveel mogelijk een proxy oorlog gaat proberen te maken. Zoveel wapensteun en eventueel klandestiene steun en van Ukraine een moeras maken, zoals de wegen al blijken te zijn en zoals Vietnam en Afghanistan al bleken te zijn voor grootmachten.Iris1234 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:14:
Ik snap die hele nu of nooit retoriek niet zo. Hoe je het ook wend of keert ook Rusland lijd nu verliezen. En dit geeft de navo tijd om orde op zaken te stellen. Het lijkt mij dus wel in ieders belang dat dit niet nu verder escaleert.
Kent iemand hier ook S2 Underground YT kanaal. Geeft ook goede status updates. Liet ook een foto zien van een TV broadcast van de Belarus president waarop hij schijnbaar een landkaart van de invasieplannen liet zien. Daarin waren al soort van nieuwe landsgrenzen binnen de Ukraine ingetekent. Wellicht komt dat overeen met bovestaande twitter bericht op basis van de uitspraak van Putin.
En terecht, die zien alles naar de klote gaan en onschuldige mensen sterven. Het is een onmogelijke situatie.Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:17:
[...]
Nee klopt, maar zo voelen de Oekraïeners het momenteel niet natuurlijk. En ik betwijfel of ze dat ook ooit in gaan zien.
Zero.
Zojuist blijkbaar weer 1tje bij Ochakiv. Volgens de eerste berichten gaat het om een SU-30.Pelox schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:15:
[...]
Viel mij ook al op, aantal heli's en meerdere straaljagers.
Dat betekent, stam + t .
Deze kaart?Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Ik denk persoonlijk dat de NAVO van de Ukraine zoveel mogelijk een proxy oorlog gaat proberen te maken. Zoveel wapensteun en eventueel klandestiene steun en van Ukraine een moeras maken, zoals de wegen al blijken te zijn en zoals Vietnam en Afghanistan al bleken te zijn voor grootmachten.
[...]
Kent iemand hier ook S2 Underground YT kanaal. Geeft ook goede status updates. Liet ook een foto zien van een TV broadcast van de Belarus president waarop hij schijnbaar een landkaart van de invasieplannen liet zien. Daarin waren al soort van nieuwe landsgrenzen binnen de Ukraine ingetekent. Wellicht komt dat overeen met bovestaande twitter bericht op basis van de uitspraak van Putin.
Zero.
Sommigen denken dat je een valse hond met nog maar weer een plakje worst koest houd. Anderen weten dat dat alleen maar betekent dat hij morgen terugkomt voor meer.Iris1234 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:14:
Wat we moeten voorkomen is dat Oekraïne verliest, anders wordt de hond nog valser.
Het vroor daar. Nu overdag boven nul, 's nachts een paar graden eronder. Dan krijg je modder op een bevroren ondergrond. Erg onvoorspelbaar om in de berm langs een colonne te rijden. Ik heb al diverse foto's uit de regio voorbij zien komen waar vrachtwagens bijna tot aan hun assen muurvast in de modder stonden. Je krijgt diepe sporen in de modder en elke zware vrachtwagen die er door komt maakt het spoor dieper, totdat je geen grondspeling meer hebt en dan sta je vast.MaStar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:12:
[...]Het vriest daar nu hé. Die grond is keihard.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waarom wel? Uiteraard N=1, maar Moldaviër die ik ken beschreef het als: "Die Lenin/Stalin aanbidders mogen rotten bij Rusland". Genoeg zullen er vast anders over denken, maar ik denk dat ze beter af zijn in Moldavië gewoon Transnistrië te negeren.hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:57:
Hij vertelt hierin:
Poetin zijn uitleg voor het starten van de invasie en waarom hijdenkt dat Poetin gaat verliezen. Waarbij verliezen is: niet kunnen voldoen aan de uitleg en missie die Poetin eerder gaf (wat neer komt op Oekraine in zijn geheel overnemen).
Mijn samenvatting van de 2e helft van de video:
Om Oekraine over te nemen moet Poetin eerst de steden zoals Kiev nog overnemen, wat een hoop troepen en geld kost. Maar Oekraine is zo groot dat er in het zuid-westen misschien ruimte blijft voor verzetstrijders -- met hulp van ons/NATO. Misschien dat dan ook de Russen via Oekraine zien hoe het echt gaat. Daarnaast worden de oligarchs (financieel) hard gestraft waardoor ze Poetin waarschijnlijk steeds minder steunen. Door dit alles valt langzaam het "verhaal" van Poetin, wat hij heeft gebruikt om de invasie te beginnen, uit elkaar.
Ik kan mij wel vinden in deze analyse, maar het blijft afwachten.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Het zou goed kunnen;hoevenpe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit waar is:
[Embed]
A. Het is duidelijk dat iedereen de mogelijkheden van het Russische leger overschat heeft, ik vermoed dat het niet anders is met de luchtmacht, veel materieel is kapot gegaan en wordt achtergelaten.
Straaljagers zijn veel duurder en complexer in onderhoud. Daarnaast zijn er erg veel sancties ingesteld op Rusland en er zijn veel dingen die ze zelf (niet meer) kunnen maken. Iedere verloren vliegtuig is één minder ieder gebruikt reserve onderdeel is één minder.
Ze hebben op papier heel veel maar niet alles is inzetbaar ze kunnen wel hun hele luchtmacht kapot gooien op Oekraïne maar ze hebben een lange grens. Beide zijden hebben AA waarschijnlijk kunnen ze alleen laag opereren om de buks etc. te ontwijken...
B. Kan ook dat ze het een en ander achter de hand houden om later te gebruiken... maar zo ongeveer alle legers die ze hadden hebben ze ingezet nu. Waar houden ze die voor achter de hand.
Ook deze landkaart is al meerdere malen hier besproken. Letterlijk alles wat je vandaag post is hier al meerdere malen besproken.Gizzy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Ik denk persoonlijk dat de NAVO van de Ukraine zoveel mogelijk een proxy oorlog gaat proberen te maken. Zoveel wapensteun en eventueel klandestiene steun en van Ukraine een moeras maken, zoals de wegen al blijken te zijn en zoals Vietnam en Afghanistan al bleken te zijn voor grootmachten.
[...]
Er is een zoekfunctie bovenaan. Gebruik die zou ik zeggen. Het begint aardig vermoeiend te worden om constant het zelfde voorbij te zien komen.
[Twitter: https://twitter.com/markhachman/status/1499617782299643907?s=21]
Ik snap deze nog niet 100%, maar reken op ons collectieve brein om hier duiding aan te geven. Stel dat het direct te relateren is aan Russische inmenging en we al jaren vergiftigd worden door alt right shit terwijl het niet is wat mensen zelf wilden zien, dan wordt het écht tijd voor een andere aanpak van deze vorm van informatie oorlog / psyops.
Edit, excuus, was al gedeeld net zie ik nu. Kan niet genoeg aandacht krijgen imho:
Eli3l schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:10:
Bekijk dit draadje om te zien wat de invloed was van Rusland op sociale media:
[Twitter]
Het trollen op FB en Twitter is drastisch verminderd, op Twitter blijkbaar al voor het verbod. Een van de oorzaken zou zijn dat de professionele trollen hun aandacht op binnenlandse (Russische) media moesten vestigen.
[ Voor 39% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2022 16:28 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hmm aan de ene zijde Rusland waar de aanvallen en bommen vandaan komen en aan de andee zijde EU waar de vrouwen en kinderen in grote getale opgevangen worden in veiligheid.Tristan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:17:
[...]
Nee klopt, maar zo voelen de Oekraïeners het momenteel niet natuurlijk. En ik betwijfel of ze dat ook ooit in gaan zien.
Ik snap best dat Zelensky alles doet om zijn land te helpen, en de mensen die er nog zijn een hart onder de riem te steken. Ik hoop dat ie zelf ook wel snapt dat NAVO zijn luchtruim (dat hij dus niet voldoende onder controle heeft) niet kan afsluiten zonder in oorlog met Rusland te komen. En dat als Putin geen enkele uitweg meer heeft alle vrouwen en kinderen die nu redelijk veilig zijn zich in veel groter gevaar bevinden met een enorme hoeveelheid burgers van andere landen erbij.
Check die hele thread voor nog meer voorbeelden. Het is overduidelijk dat Rusland extreem veel tijd spendeerde aan beïnvloeding via sociale media.NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:26:
Hoeveel invloed Rusland had op wat anderen zien op Facebook? Blijkbaar zoveel dat 90% van de meest bekeken pagina’s sinds Rusland geen geld meer kan spenderen in het buitenland is veranderd:
[Embed]
Ik snap deze nog niet 100%, maar reken op ons collectieve brein om hier duiding aan te geven. Stel dat het direct te relateren is aan Russische inmenging en we al jaren vergiftigd worden door alt right shit terwijl het niet is wat mensen zelf wilden zien, dan wordt het écht tijd voor een andere aanpak van deze vorm van informatie oorlog / psyops.
De 'meest bekeken' metric is triviaal en routineus gemanipuleerd door bots en trollenfarms. Kennelijk stonden veel daarvan in Rusland/werden vanuit Rusland bestuurt.NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:26:
Hoeveel invloed Rusland had op wat anderen zien op Facebook? Blijkbaar zoveel dat 90% van de meest bekeken pagina’s sinds Rusland geen geld meer kan spenderen in het buitenland is veranderd:
[Embed]
[edit] Had de eerste post ook gemist, dank @Eli3l!
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 05-03-2022 16:30 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid