Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Overigens je hebt het over je problemen in de zomer: We leven nu Maart en dit is SE vandaag:
Het is dan vandaag ook een ideale PV dag: relatief koud en stralend helder.
Mijn simpele over/ondergedimensioneerde string (2700Wp panelen op 2000Wp solaredge omvormer) topt vandaag ook al af vanfa 10.30u.

Misschien nog een inhoudelijke vraag, de nieuwe regels (2023) laten in NL (als laatste van de EU) toe dat het momentaan voltage naar 264,5V mag volgens norm EN50549-1:2019 (dus naast de 10min gemiddelde van max 253V), staat die al in de landcode /gridcode bij SolarEdge omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
@patrickvdhart @Nick v D de spanning val van BN naar 220 is wel extreem. Dat is normaal niet alleen impedantie en kabel verlies. Slecht contact met hoge weerstand is mijn zorg. CN en AN vallen veel minder terug, ruwweg wat je verwacht aan impedantie en kabel bij 3kW per ader

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Get!em schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:56:
Misschien nog een inhoudelijke vraag, de nieuwe regels (2023) laten in NL (als laatste van de EU) toe dat het momentaan voltage naar 264,5V mag volgens norm EN50549-1:2019 (dus naast de 10min gemiddelde van max 253V), staat die al in de landcode /gridcode bij SolarEdge omvormers?
Die nieuwe regels zijn uitgesteld (naar ik heb begrepen op verzoek cq. wegens bezwaren van met name de brandweer). In de Netcode Elektriciteit staat dan ook nog steeds 110% van de nominale spanning (dus 253V).

Edit: Er is ook nog geen wijziging met ingangsdatum gepubliceerd in de Staatscourant. Ik neem aan dat SolarEdge de nieuwe limieten pas in de firmware zal opnemen als die nieuwe limieten een feit zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 14-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:15
[...]

Dikke leidingen zijn idd vaag: het zijn 5x 4 MM2 leidingen, lengte 20 meter, dat zou ruim voldoende moeten zijn was mij verteld.
Overigens je hebt het over je problemen in de zomer: We leven nu Maart en dit is SE vandaag:
[Afbeelding]

Maar er is hoop, dit is de straat vandaag, ze zijn dikkere leidingen aan het trekken, ben heel benieuwd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hah. Dan was jij waarschijnlijk niet de eerste met spanningsklachten.

Ik had dit ook, vorig jaar ook nieuwe kabels in de straat gekregen. Scheelt tot nu toe circa 15 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mathijshooi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Hah. Dan was jij waarschijnlijk niet de eerste met spanningsklachten.
You never walk alone :)
Ik had dit ook, vorig jaar ook nieuwe kabels in de straat gekregen. Scheelt tot nu toe circa 15 volt.
De netbeheerder zal dan ook wel wat gedaan hebben aan de wijktrafo (basisspanning lager ingesteld of zelfs een compleet nieuwe trafo). Dikkere kabels zorgen vooral voor kleinere spanningsvariaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:18:
[...]

You never walk alone :)

[...]

De netbeheerder zal dan ook wel wat gedaan hebben aan de wijktrafo (basisspanning lager ingesteld of zelfs een compleet nieuwe trafo). Dikkere kabels zorgen vooral voor kleinere spanningsvariaties.
Er is idd ook een nieuw trafo. Best trots op mezelf elke eer als ik daar langs rijdt aangezien hij daar staar vanwege mijn melding bij de netbeheerder:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik heb gisteren mijn SE4000H voorzien van firmware 4.20.32. Na de upgrade was de status van de omvormer 5 (THROTTLED) en het maximum vermogen 0W i.p.v. 4000W. Geen productie dus. Vanochtend, toen de omvormer uit de slaapstand (status = 2 (SLEEPING)) was ontwaakt, was alles weer normaal (status = 4 (MPPT)). Ik zie dit gedrag bij elke upgrade (voor het eerst bij de upgrade naar 4.16, als ik mij goed herinner).

Is dit een bekend probleem?

Met 4.20.32 is er overigens nog steeds geen optimizer data via Modbus, maar dit terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mathijshooi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Er is idd ook een nieuw trafo. Best trots op mezelf elke eer als ik daar langs rijdt aangezien hij daar staar vanwege mijn melding bij de netbeheerder:p
Hier (relatief nieuwe wijk gebouwd tussen 1995 en 2010) varieert de netspanning op 'mijn' fase tussen 234V en 239V. Kabels en trafo zijn dus vooralsnog aan de maat. De huidige trafo zit in een onopvallend blok met grindtegel look hier pal voor de deur. Op een nieuwe trafo in zo'n groene of grijze mini zeecontainer zit ik daarom niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:18
[...]

Dikke leidingen zijn idd vaag

......

Maar er is hoop, dit is de straat vandaag, ze zijn dikkere leidingen aan het trekken, ben heel benieuwd
Je maakt je eigen post moeilijk hoor.. ;)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:57
Crap, ik kom er niet uit wat betreft monitoring-toegang tot mijn SE omvormer....

Ik heb een huis inclusief panelen / SE omvormer gekocht.
Ik heb geen gegevens van de oude eigenaar zoals site ID of welke installateur dit heeft neergelegd.
Dit is ivm overlijden van de oude woningeigenaar ook niet te achterhalen.

Ik zou het liefst een 'self-installer" account hebben, maar kan geen installer account geregistreerd krijgen omdat mijn omvormer natuurlijk al een een installer hangt.

Voor het admin-rechten overdragen heb ik een site-ID nodig die ik niet heb...

Heeft iemand nog een tip?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even een check of mijn omvormer normaal gedrag vertoont: met de huidige bewolkte dagen heb ik zowel bij zonsopgang als bij zonsondergang ongeveer een half uur lang relais schakelingen. Alsof de omvormer iedere paar minuten weer probeert op gang te komen, en weer afschakelt. Zorgt voor lekker veel getik op zolder.

Herkenbaar, of slecht afgesteld door de leverancier?
Betreft een SE3500H met 12 panelen (6 oost, 6 west).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:29
S0epkip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:33:
Crap, ik kom er niet uit wat betreft monitoring-toegang tot mijn SE omvormer....

Ik heb een huis inclusief panelen / SE omvormer gekocht.
Ik heb geen gegevens van de oude eigenaar zoals site ID of welke installateur dit heeft neergelegd.
Dit is ivm overlijden van de oude woningeigenaar ook niet te achterhalen.

Ik zou het liefst een 'self-installer" account hebben, maar kan geen installer account geregistreerd krijgen omdat mijn omvormer natuurlijk al een een installer hangt.

Voor het admin-rechten overdragen heb ik een site-ID nodig die ik niet heb...

Heeft iemand nog een tip?
ff bellen (of mailen) met SE, die kunnen vast op basis van omvormer serienummer achterhalen wat het site-ID is en bij welke installer deze omvormer onder het account hangt.
En dan via die installer het site-ID om laten zetten naar jouw, waarschijnlijk heb je dan wel bewijs nodig van de koop van de woning.
Ik denk niet dat SE het voor je zal omzetten naar een self-installer account, maar je kan het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 11:57
Rouske schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:34:
[...]

ff bellen (of mailen) met SE, die kunnen vast op basis van omvormer serienummer achterhalen wat het site-ID is en bij welke installer deze omvormer onder het account hangt.
En dan via die installer het site-ID om laten zetten naar jouw, waarschijnlijk heb je dan wel bewijs nodig van de koop van de woning.
Ik denk niet dat SE het voor je zal omzetten naar een self-installer account, maar je kan het proberen.
Bellen kan als systeem-eigenaar niet meer merkte ik. Maar via de live chat heb ik inmiddels de site ID en de installer kunnen achterhalen :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jeroenneman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:44:
Even een check of mijn omvormer normaal gedrag vertoont: met de huidige bewolkte dagen heb ik zowel bij zonsopgang als bij zonsondergang ongeveer een half uur lang relais schakelingen. Alsof de omvormer iedere paar minuten weer probeert op gang te komen, en weer afschakelt. Zorgt voor lekker veel getik op zolder.

Herkenbaar, of slecht afgesteld door de leverancier?
Betreft een SE3500H met 12 panelen (6 oost, 6 west).
Met s440 optimizers? klassieke fout... lees de TS eens door voor de achtergrond.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ronald schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Met s440 optimizers? klassieke fout... lees de TS eens door voor de achtergrond.
Hmm, die info haal ik niet zo snel uit het monitoring portaal van SE. Zie wel dat er één string is, met twaalf panelen. Bij de panelen zie ik alleen info over het paneel zelf, en een spanning (32V) en stroom (0,6A).

Uit de TS haal ik dat Zelfstroom dan mogelijk optimizers heeft gebruikt die niet geschikt zijn voor dit aantal panelen qua opstartspanning?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jeroenneman Als je dak een beetje steil is dan doen s'ochtends de west panelen eigenlijk niets, terwijl ze wel spanning moeten maken om totaal 450V (start) / 400V (bedrijf) te maken voor de omvormer...

Die spanning kunnen ze vrij snel wel maken... maar dat is dan vrij lang bij stroom lik-me-vestje en kan er dus geen vermogen getrokken worden en denkt de omvormer ik nok er maar mee.

Er is een reden dat wij hier volledige onafhankelijkheid van dakdelen promoten.

Ik verwacht bij jouw opstelling dus verliezen. Maar ik heb meer situatie-context nodig om inzicht te krijgen hoe verwijtbaar het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
patrickvdhart schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Hi, ik gebruik Home Assistant en kan de voltages per fase keurig zien en trenden (kan ze nu even niet laten zien, ben niet thuis).
2 van de 3 fases zweven op zonnige dagen rond de 252-253 en laten de Solaredge trippen als ze 253 aantikken.
Je ziet ook dat de trip van de solaredge het voltage laat zakken, waardoor de hele cyclus weer van voren begint.

Dus ik wil dat de solaredge het vermogen begint terug te schroeven als een van de fases richting de 253V loopt en dacht dat dat kon (zie pagina 1 van dit forum) via active power setting in solaredge.

Maar dat lukt dus nog niet erg, enig idee?
Eerst maal dank voor de vele suggesties die ik gekregen had!

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd het vermogen aantepassen aan voltage met duidelijk meer succes. heb een beetje moetens spelen met de power parameters to ik het enigszins goed had, maar toen deed hij het best aardig.
Hieronder de plaatjes van de fase spanning, power solaredge en status solaredge. Je kan duidelijk zien dat hij later de power aangepast heeft aan het hoge voltage en een meestal een trip voorkomen kon worden van de solaredge. Lijkt me uiteindelijk meer productie op te leveren en ook stuk gezonder voor de omvormer.
Je ziet ook mooi aan de status dat het vermogen veel vaker tegebn wordt gehouden (status 5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/004kN1RacIHOHQY7njzifASShV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zZHcv5rXXIirma010lbzWfhj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltabwGwS1hutiKFeKS5zE4gaYoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WDhF8X6hv1myVVhaVlM2QXsL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhip8dWupR_3_LhxdkHHgOuAsRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/msrY7UPb5hJetwi45U3qO9PS.png?f=user_large
Ter info, de tijdschalen zijn allemaal 6 uur, de status is tussen 0 en 7 waarbij 1 status na trip is, 2 status zonder zon, 4 is produceren, 5 is gelimiteerd op vermogen en 7 is error (hoge voltage trip)
Power coeeficenten die ik gebruik:
Volt% Power%
104,3 100
105,2 80
106,1 40
107,4 25
108,7 15
110 5

[ Voor 4% gewijzigd door patrickvdhart op 18-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

patrickvdhart schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd het vermogen aantepassen aan voltage met duidelijk meer succes. heb een beetje moetens spelen met de power parameters to ik het enigszins goed had, maar toen deed hij het best aardig.
Hieronder de plaatjes van de fase spanning, power solaredge en status solaredge. Je kan duidelijk zien dat hij later de power aangepast heeft aan het hoge voltage en een meestal een trip voorkomen kon worden van de solaredge. Lijkt me uiteindelijk meer productie op te leveren en ook stuk gezonder voor de omvormer.
Je ziet ook mooi aan de status dat het vermogen veel vaker tegebn wordt gehouden (status 5)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volt% Power%
104,3 100
105,2 80
106,1 40
107,4 25
108,7 15
110 5
Misschien tip: kun je de as voorzien van label en schaal?
Schaal en as verdeling is pas zichtbaar na klikken.

Interpreteer ik het plaatje onderaan goed (zonder de label en schaal te zien) dat je systeem door deze instellingen eigenlijk meest op 80% zit, en af en toe naar 15 duikt en slechts kort naar 100%?
Gaat dus om de status op laatste plaatje
Over wat voor tijdschaal is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter info, de tijdschalen zijn allemaal 6 uur, de status is tussen 0 en 7 waarbij 1 status na trip is, 2 status zonder zon, 4 is produceren, 5 is gelimiteerd op vermogen en 7 is error (hoge voltage trip)
Volt% Power%
104,3 100
105,2 80
106,1 40
107,4 25
108,7 15
110 5
Was dit op een perfect blauwe dag? Vind de grafiek nogal spiky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
mathijshooi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Was dit op een perfect blauwe dag? Vind de grafiek nogal spiky
Nee, dit was gisteren, waarbij er ook regelmatig wolken voorbij dreven. Je hebt dan 2 verstoringen, de overige leveranciers en gebruikers in de straat en vooral de zon die komt en gaat. Dus was behoorlijke test voor de solaredge. Wel triest om te zien dat je uiteindelijk maar vaak 40% van het vermogen kwijt kan aan de straat als de zon goed schijnt.

Jammer dat de solaredge niet dynamisch fases kan verschuiven naar de minst belaste fase, of niet veel zo te zien. Vandaag experimenteren met auto laden bij piek belasting, is helaas maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ronald schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:21:
@Jeroenneman Als je dak een beetje steil is dan doen s'ochtends de west panelen eigenlijk niets, terwijl ze wel spanning moeten maken om totaal 450V (start) / 400V (bedrijf) te maken voor de omvormer...

Die spanning kunnen ze vrij snel wel maken... maar dat is dan vrij lang bij stroom lik-me-vestje en kan er dus geen vermogen getrokken worden en denkt de omvormer ik nok er maar mee.

Ik verwacht bij jouw opstelling dus verliezen. Maar ik heb meer situatie-context nodig om inzicht te krijgen hoe verwijtbaar het is.
Ronald, als ik de TS doorlees mbt keuze S440 (60V) of S500B (80V) dan zijn m.n. de S500B toch voor de wat oudere typen panelen die dus boven de 60V kunnen produceren.

als ik een keuze van nieuwe typen panelen zoals de Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B totaal 21 stuks (11 oost - 10 west) zou gaan kiezen met een spanningsdiagram van :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otaxqvUWK8lIbWGUBCSf_6hWe0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UTMbJVvHlrqVidacpVx6xG30.jpg?f=user_large, paneel komt dus eigenlijk niet boven de 40V uit. waarbij deze ook nog op een relatief stijl dak (53Gr) liggen in een oost-west configuratie met twee onafhankelijke strings (omvormer SE8K - 3 Fase)
is dan juist met de lagere start voorwaarde van de S440 dit niet een betere keuze? of vergis ik me nu hier.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
MacD007 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Ronald, als ik de TS doorlees mbt keuze S440 (60V) of S500B (80V) dan zijn m.n. de S500B toch voor de wat oudere typen panelen die dus boven de 60V kunnen produceren.

als ik een keuze van nieuwe typen panelen zoals de Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B totaal 21 stuks (11 oost - 10 west) zou gaan kiezen met een spanningsdiagram van :
[Afbeelding],
paneel komt dus eigenlijk niet boven de 40V uit. waarbij deze ook nog op een relatief stijl dak (53Gr) liggen in een oost-west configuratie met twee onafhankelijke strings (omvormer SE8K - 3 Fase)
is dan juist met de lagere start voorwaarde van de S440 dit niet een betere keuze? of vergis ik me nu hier.
Het gaat om de max DC output van die 2 type optimizers, per string moeten ze samen de benodigde 750V (omvormer SE8K - 3 Fase) leveren!
Met 10x 60V (S440) ga je dat dus niet redden, ook met de string van 11x op oost niet.
Met 10x de 80V van een S500B haal je het ook maar net, moet je geen schaduw hebben... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MacD007 aanvullend op @Rouske :

Specificaties aan paneel zijde en string zijde van de optimizer zijn van belang. Als een dakdeel op zichzelf tekort komt om de string spanning te maken telt de hogere stringzijdige spanning van s500b boven alles, mits paneelzijdig ook aan limieten voldaan wordt.

Is een dakdeel zelfstandig met 60V optimizers, dan is s440 of s500 zonder b beter vanwege lagere min-Vmppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ronald schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:21:

Wat voor situatie context zou wenselijk zijn?

Het betreft in ieder geval 6 + 6 panelen van Trina Solar van 325Wp. Op één string dus (ik gok dat je met volledige onafhankelijkheid twee strings bedoeld?).

Misschien gaan we ook iets te diep qua opbrengst. Ik zou al blij zijn met een mogelijkheid om de omvormer te vertellen "joh, als je nu niet kunt inschakelen, wacht dan een half uurtje, in plaats van iedere 5 minuten opnieuw proberen op te starten".

Dan verlies is misschien wat rendement, maar is in ieder geval dat continue getik voorbij in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rouske schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Het gaat om de max DC output van die 2 type optimizers, per string moeten ze samen de benodigde 750V (omvormer SE8K - 3 Fase) leveren!
Met 10x 60V (S440) ga je dat dus niet redden, ook met de string van 11x op oost niet.
Met 10x de 80V van een S500B haal je het ook maar net, moet je geen schaduw hebben... ;w
Ja, daar was ik dus ook al naar aan het kijken, en ook wat ronald hierboven als opmerking plaatste denk ik dat zowel met de S500B alsook met de S440 je geen zelfstandige sting kunt maken, mn ook om dat daar ook nog een beetje schaduw een rol zou kunnen spelen, je hebt eigenlijk dan nog een aantal extra panelen nodig om elke kant zelfstandig te kunnen laten werken.

zelfs met de S500B kom ik aan de westkant gewoon stringlengte te kort. Ik zou minimaal 14 panelen aan elke kant moet hebben om zelfs met een S500B twee strings te kunnen plaatsen.

de solaredge designer heeft dan volgend beeld aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl6Sn5mD_nJfINsm2bGpgMF3a_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHuuadsQ12xgBssK8MU7Z6wU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-03-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 18:14
@MacD007
Voor de opstart maakt het niets uit. Als het paneel maar iets licht ziet maakt hij al bijna zijn volledige spanning. Zie je diagram van je paneel het maakt ongeveer35volt . En dit als het paneel ook maar iets licht ziet (de temperatuur doet de spanning ook wat wijzigen)
De min spanning mptt heeft meer van invloed als er gedeelte schaduw op paneel is en de bypass diodes schakelen in. Bv paneel met 3 diodes als er 1 inschakelde wordt de spanning nog maar 2/3 van de waarde . Als 2 diodes inschakelen wordt de spanning nog maar 1/3 .
Echter omwille dat de mppt in de optimizer zit en dus per paneel, zal niet zo snel de bypass diodes in paneel worden ingeschakeld.

Op een 3fasige omvormer liefst minimaal 12 panelen per zijde met s500B.
11 zou ook gaan dan heb je aan die zijde 880v dit is hoger dan 750v van omvormer en de andere zijde helpt ook nog mee. Zolang je niet te veel last hebt van schaduw zal het werken

[ Voor 15% gewijzigd door Browny op 19-03-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MacD007 ik denk dat dat ontwerp op se5k-rwb mag (korte strings)

Dan heb je ineens ook genoeg aan s440.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jeroenneman hoe steil zijn de daken (3dbag is hele goede richting)? Wat zijn de kompas richtingen? Schaduw?

Ik heb het vermoeden dat er op het tegenoverliggende schaduw dak teveel optimizers aan/uit gaan in de ochtend en zou de benodigde string spanning niet consistent gemaakt wordt tot de zon hoog genoeg staat om genoeg optimizers op dat dak wakker te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:30:
@MacD007 ik denk dat dat ontwerp op se5k-rwb mag (korte strings)

Dan heb je ineens ook genoeg aan s440.
bedankt, maar zit ik met deze 21 panelen dan al niet te veel met het vermogen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFELi4h8qHhmOHt7gJu0CtzLhAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNGrG890WqH0d2GFBmdpm2IK.jpg?f=fotoalbum_large
ze liggen dan wel oost / west (vrijwel exact oost-west)
de vraag is eigenlijk wat is het voordeel van elk een onafhankelijke string t.o.v. één gezamelijke string.
Mijn idee was dat bij één string ze zich zelfs negatief beinvloeden in met name de vroege en latere tijdstippen alleen kan ik daar geen getal aan vast knopen. dus wat is het voordeel van 2 strings in deze. (was al aan het zoeken maar helaas nog niets kunnen vinden).

we waren namelijk al aan het kijken om eventueel aan elke kant 14 panelen te plaatsen met S500B, echter bij pvcalc zie ik met een SE6K een aftopping in de zomer, met een SE7K zou dat niet meer zijn.
sorry veel lastige vragen
bedankt voor je antwoorden.

edit: in de solaredge designer loop ik tegen een probleem aan dat er blijkbaar per string een max van 10 panelen geld, dus die 11 paneel. doe ik iets verkeerd ?

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 19-03-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MacD007 ik zag in je screenshot een max DC van 5,3kW. Dan is aftoppen met de se5k-rwb geen probleem! Hij doet bij mij 5,25kW.

Ik heb er max DC 6,7kW aan hangen. In simulatie iets aftop. In praktijk zie ik bij wisselende bewolking, koude panelen en reflectie om via de wolken dat ik wat mis… kan hij van 11 tot 3 stuiteren tussen 5,25 en 2kW… in volle zon tik ik misschien een kwartier, half uur de 5,25 aan. Aftop zal maximaal een gloeilamp zijn dan.

Se5k-rwb mag 20 panelen per string. Maar met jou opstelling zou 2 strings, 1 per dak moeten kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 19-03-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ronald schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:41:
@Jeroenneman hoe steil zijn de daken (3dbag is hele goede richting)? Wat zijn de kompas richtingen? Schaduw?

Ik heb het vermoeden dat er op het tegenoverliggende schaduw dak teveel optimizers aan/uit gaan in de ochtend en zou de benodigde string spanning niet consistent gemaakt wordt tot de zon hoog genoeg staat om genoeg optimizers op dat dak wakker te houden.
42 graden volgens 3dbag, nul schaduw en orientatie tussen Oost en Oost-Zuid-Oost schat ik voor het oostelijke dakvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jeroenneman dat is behoorlijk steil. Wat dus betekend dat de west kant in de ochtend veel later pas wat kan.

Is het probleem erger op heldere dagen?

Ga eens met niet-mobiel device naar monitoring.solaredge.com - zie je na inloggen de tab grafieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 23:46

bl33d

I love the smell of Napalm..

Goedemorgen,

Ik heb een gek probleem met m'n omvormer. Al geruime tijd speelt dit maar het lukt me niet meer om het dit keer op te lossen. De omvormer (SE 3000H) verliest na 1 dag zijn wifi verbinding en kan de volgende dag niet meer uit zichzelf reconnecten. Sterker nog de SSID accepteert ie niet meer en ik moet een nieuwe SSID naam toevoegen.

Wat m'n werkwijze voorheen was voordat dit gebeurde:
1. SSID uitschakelen.waar die op hing.
2. Nieuwe SSID aanmaken.
3. Opnieuw connecten naar omvormer en vanuit daar de wifi configureren.

Dit werkte prima tot van de week. Hij pakt sindsdien geen enkele SSID meer op na 1 dag.

M'n thuissituatie:
* Ik heb twee Unifi U6 in wall access points (al jaren).
* geen aanpassingen in het netwerk
* signaalsterke is in orde (AP en omvormer zitten in dezelfde kamer).
* aparte SSID aangemaakt met 1 AP, geen bandsteering of andere roaming functionaliteiten inc.WPA2 security en enkel voor de 2.4ghz netwerk.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. Ligt het aan de Unifi netwerk? Is de Omvormer en dan de wifi module stuk? Of loop ik hier tegen een softwarebug aan van de omvormer? Overige apparaten in het huishouden werken allemaal verder naar behoren met de Unifi AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
bl33d schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:42:
Goedemorgen,

Ik heb een gek probleem met m'n omvormer. Al geruime tijd speelt dit maar het lukt me niet meer om het dit keer op te lossen. De omvormer (SE 3000H) verliest na 1 dag zijn wifi verbinding en kan de volgende dag niet meer uit zichzelf reconnecten. Sterker nog de SSID accepteert ie niet meer en ik moet een nieuwe SSID naam toevoegen.

Wat m'n werkwijze voorheen was voordat dit gebeurde:
1. SSID uitschakelen.waar die op hing.
2. Nieuwe SSID aanmaken.
3. Opnieuw connecten naar omvormer en vanuit daar de wifi configureren.

Dit werkte prima tot van de week. Hij pakt sindsdien geen enkele SSID meer op na 1 dag.

M'n thuissituatie:
* Ik heb twee Unifi U6 in wall access points (al jaren).
* geen aanpassingen in het netwerk
* signaalsterke is in orde (AP en omvormer zitten in dezelfde kamer).
* aparte SSID aangemaakt met 1 AP, geen bandsteering of andere roaming functionaliteiten inc.WPA2 security en enkel voor de 2.4ghz netwerk.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. Ligt het aan de Unifi netwerk? Is de Omvormer en dan de wifi module stuk? Of loop ik hier tegen een softwarebug aan van de omvormer? Overige apparaten in het huishouden werken allemaal verder naar behoren met de Unifi AP's.
gewoon via een powerline adapters een bekabeld internet daar ter plaatse aanleggen, helaas moet je de omvormer wel openmaken omdat de internetpoort helaas niet vanaf buiten toegankelijk is, de omvormer moet dan wel uit. anders door de instlateur laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
Sinds een aantal weken heb ik regelmatig last van isolatiefoutmeldingen. Normale isolatiestatus is 1993.62 kOhm, maar deze zakt dan tijdelijk terug naar 1600-1900 kOhm. SolarEdge monitoring geeft dan een isolatiefoutmelding op ongeveer 56% vanuit DC+zijde op, zou paneel 24 in de string moeten zijn.

Gisteren zou de installateur voor dit issue langskomen, maar door uitloop van werkzaamheden en files is deze afspraak gecanceld. Kan gebeuren.

Sinds vandaag produceert één paneel niet meer, ook niet na repairen.

Dit is de status van SolarEdge panel.

Vac[V] F[Hz] Pac[W]
230.0 50.0 271.5
P_OK:42/43 <S_OK>
Production ON

Op dit moment is het donker weer. Ook vanmorgen met een wattage van ongeveer 3000w kreeg ik dit resultaat terug van de omvormer, SE10K RWS.

SolarEdge vindt dus wel 43 optimizers, maar ééntje is niet OK. Is dit simpelweg issue van optimizer vervangen? Of zou ipv de optimizer het gekoppelde zonnepaneel kapot kunnen zijn?

Voor zover ik kan zien is het uitgevallen paneel nummer 20 in de string. De string loopt van pannendak zuid > pannendak noord naar de panelen op het platte dak. In hoeverre is de indicatie van isolatiefout door solaredge betrouwbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 22-03-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Best betrouwbaar, en zeer waarschijnlijk een stekker van een optimizer, of de optimizer zelf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 17:34
Even een vraagje dat ik niet in het forum kon terugvinden:
Via de Monitoring website is het mogelijk de productie data te downloaden in .csv.
Maar dit moet je per dag doen als je de details wilt hebben. Ik zie geen mogelijkheid om een range te selecteren en daarmee alle 15min datapunten te downloaden.

Heeft iemand een idee hoe je alle productiedata in 1x kunt downloaden (of evt. per range)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DaveCool schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:49:
Via de Monitoring website is het mogelijk de productie data te downloaden in .csv.
Maar dit moet je per dag doen als je de details wilt hebben. Ik zie geen mogelijkheid om een range te selecteren en daarmee alle 15min datapunten te downloaden.

Heeft iemand een idee hoe je alle productiedata in 1x kunt downloaden (of evt. per range)?
Komt overeen met wat de niet gedocumenteerde api gebruikt door de monitoring website doet. Alleen detail voor korte periodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenEvS
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Helaas hier ook de nodige ervaring met een installateur die dit topic met tuinhuisje scenario nog niet kende...

Inmiddels wel op een goede manier e.e.a. kunnen oplossen.
Aantal panelen (410 Watt) per dakzijde (oost 90 / west 270) verhoogd naar 7 per kant. Optimizers (s440) zijn vervangen voor S500B.

Enige wat niet aangepast is, is de omvormer; StorEdge SE3000H.
SE Designer geeft aan dat overdimensionering 138% is.

Aftoppen zou volgens designer ook bepekt moeten zijn (-0.58), als ik in de designer omvormer van bijv. 4 of 5KW selecteer dan scheelt dit minimaal qua opbrengst (0.02KW).

Wat is jullie ervaring?
Zou er eigenlijk toch een zwaardere omvormer gekozen moeten worden in deze opstelling met 2870 WP per dakzijde, totaal 5740 WP?

Merk dat ik inmiddels aan alles begin te twijfelen gezien de voorgeschiedenis :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske

download de monitoringAPI doc van de SE website :*)

ik denk dat je het stukje van 'Site Power Energy' zoekt (Return the site power measurements in 15 minutes resolution) Return the site energy measurements), dan kan je per maand de 15-minuten waarde opvragen.
▪ Usage limitation: This API is limited to one year when using timeUnit=DAY (i.e., daily resolution) and to one month when using timeUnit=QUARTER_OF_AN_HOUR or timeUnit=HOUR.

of bijv. de 5-minuten data van een week kan je zo opvragen:
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/{Site-ID}/{omvormer serial}/data.csv?startTime=2024-03-11%2000:00:00&endTime=2024-03-18%2000:00:00&api_key={de SE API key}

voor de 3x {...} even de eigen waarden ingeven

Geen idee wat je met de getallen wilt gaan doen, maar wellicht is https://www.pvoutput.org/ iets voor je, dan kan je ook eenvoudig dagen met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@JeroenEvS omvormer is iets te licht, maar kritiek is het niet echt. Je installateur is bovengemiddeld behulpzaam geweest… maar om ook de omvormer nu te gaan ruilen voor zo’n klein beetje… denk dat het er bij laten prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 23:46

bl33d

I love the smell of Napalm..

MacD007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:00:
[...]

gewoon via een powerline adapters een bekabeld internet daar ter plaatse aanleggen, helaas moet je de omvormer wel openmaken omdat de internetpoort helaas niet vanaf buiten toegankelijk is, de omvormer moet dan wel uit. anders door de instlateur laten uitvoeren.
Ik ben nog even een paar andere dingen aan het controleren (zoals kanaal wisseling). Mocht dat niet uitmaken dan idd over naar draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
Rouske schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:50:
[...]

download de monitoringAPI doc van de SE website :*)

ik denk dat je het stukje van 'Site Energy' zoekt (Return the site energy measurements), dan kan je per maand de 15-minuten waarde opvragen.
▪ Usage limitation: This API is limited to one year when using timeUnit=DAY (i.e., daily resolution) and to one month when using timeUnit=QUARTER_OF_AN_HOUR or timeUnit=HOUR.

of bijv. de 5-minuten data van een week kan je zo opvragen:
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/{Site-ID}/{omvormer serial}/data.csv?startTime=2024-03-11%2000:00:00&endTime=2024-03-18%2000:00:00&api_key={de SE API key}

voor de 3x {...} even de eigen waarden ingeven

Geen idee wat je met de getallen wilt gaan doen, maar wellicht is https://www.pvoutput.org/ iets voor je, dan kan je ook eenvoudig dagen met elkaar vergelijken.
Bedankt, ik heb het even geprobeerd, maar het lukt nog niet.
Voor de serial, hoe moet je de waarde invullen? De serial bestaat uit AB1234 - 01B001234 - AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Laatst online: 11:41

Mocht je wat basis PowerShell kennis hebben: https://powershelladminis...ion-data-and-save-to-csv/

Je moet hiervoor wel je SiteID en API-key hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bucket op 23-03-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
DaveCool schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:13:
[...]
Bedankt, ik heb het even geprobeerd, maar het lukt nog niet.
Voor de serial, hoe moet je de waarde invullen? De serial bestaat uit AB1234 - 01B001234 - AB.
Zoals je de serial in de monitoring portal ziet?
of opvragen via https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/{jouw Site-ID}/list?api_key={jouw APi-key}
Ik neem aan zonder de spaties, is het eerste deel niet het omvormer type?

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 23-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
Bucket schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Mocht je wat basis PowerShell kennis hebben: https://powershelladminis...ion-data-and-save-to-csv/

Je moet hiervoor wel je SiteID en API-key hebben.
Ja, die had ik al geprobeert maar het script loopt vast. En dan heb ik dus -blijkbaar- te weinig kennis om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenEvS
@Ronald Thnx voor je snelle reactie!
Voor het kleine stukje opbrengst is het inderdaad totaal niet interessant.

Maar qua veiligheid o.i.d. maakt het ook niet uit?
Datasheet van omvormer geeft aan max DC vermogen 4650. Nu liggen de panelen natuurlijk op 2 oriëntaties, maar geen idee of ze daar op een goede dag overheen kunnen gaan.
En of dat dan dus een nadelig effect heeft op de omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@JeroenEvS je hebt al bevestiging van designer. Designer is eindbaas wat betreft wat mag. In het rapport vind je ook de berekende Max DC overigens

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 23-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Laatst online: 11:41
DaveCool schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Ja, die had ik al geprobeert maar het script loopt vast. En dan heb ik dus -blijkbaar- te weinig kennis om het op te lossen.
Kijken of ik het kan beschrijven voor je @DaveCool

Downloaden (je krijgt dan een gecomprimeerd bestand binnen)
Uitpakken (hierbij wordt een folder aangemaakt met dezelfde naam als het bestand en die folder wordt geopend)
Bewerken van bestand DownloadEnergyData (rechts erop klikken en dan NIET uitvoeren, maar Openen met of bewerken; ik heb keuzes uit PowerShell ISE of Kladblok)
Vervang de waardes achter "$SiteID" en "$ApiKey"; deze staan op regel 2 en 4. Sla het bestand weer op.
Uitvoeren; weer met rechts erop klikken en dan kiezen voor "Run with PowerShell" (of zoiets); wellicht krijg je een vraag of je het script vertrouwd, kies dan voor Run once. Nu zou het script verbinding moeten maken met de back-end en al je data in verschillende ranges downloaden (15min, dag, maand)

Hopelijk helpt het je op weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenEvS
@Ronald Klopt, kon blijkbaar nog iets uitklappen in het rapport bij simulatieresultaten.
Ziet er allemaal dus goed uit!

Nogmaals dank en ook voor dit hele topic. Veel geleerd afgelopen 2 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@JeroenEvS
Zoals Ronald aanhaalt designer beslist.
Maar ontwerp voldoet aan single string design van Solaredge, dus Dc vermogen is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
teacher schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:33:
Best betrouwbaar, en zeer waarschijnlijk een stekker van een optimizer, of de optimizer zelf.
Gisteren zaterdag was er “gewoon” productie van het betreffende paneel, ook isolatiestatus gaf geen foutmelding met een waarde van 1996.92 kOhm.

Komende week maar even bespreken met installateur wat we gaan doen, in ieder geval stekkers controleren maar wellicht toch de optimizer vervangen. Heb een aantal reserve optimizers in de garage liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
Rouske schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Zoals je de serial in de monitoring portal ziet?
of opvragen via https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/{jouw Site-ID}/list?api_key={jouw APi-key}
Ik neem aan zonder de spaties, is het eerste deel niet het omvormer type?
In mijn Monitoring Portal kan je geen serial vinden, waar zou dat moeten staan? Kan jij het voor jouw situatie wel zien?
Het is wel gelukt met jouw tip om middels die URL de serial te krijgen; het is inderdaad het tweede gedeelte van de serial die op het apparaat zelf geprint staat: AB1234 - 01B001234 - AB -> dus enkel 01B001234 - AB -> en dan zonder spaties inderdaad: 01B001234-AB

Als ik dat nu invul, dan werkt de API call (jouw URL) inderdaad wel en krijg ik de data.

Mijn laatste vraag is dan alleen welke kolom ik moet hebben? Is dat de kolom "totalEnergy" waartussen ik dan even de delta moet uitrekenen (simpel formuletje natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 22:11
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het configureren van een PV installatie met Solar-edge.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in advies bij selectie van de voorbeveiliging voor de omvormer.

Zie hieronder de situatie schetsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koHpbAZp408BRM1kvS6fr3iu8Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AlFCFPhXTxSUArEcQdL0Czs1.png?f=fotoalbum_large

26 Longi panelen 435WP
14 Longi FB panelen 430WP
Omvormer SE12.5K

Simulatie overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmKH27KJX3intXpfrdAbg5WRBb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G2ySxzKpyI4jmK76frlLWyV.png?f=fotoalbum_large

Situatie meterkast:
Huisaansluiting 3x25A (geen automaat)
Hier gaat een distributiegroep voobeveiligd met Aardlekschakelaar 0,3 naar C20 automaat naar de garage waar ik de omvormer wil plaatsen.
Kabel 50 meter 5G6mm2

Foto huisaansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DhLbXUgLpGa5j8lajEKBTM0GfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkhLIvimBDqxBy8lnf3G0Qa2.png?f=fotoalbum_large

Foto onderverdeler garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbsgi5A8X3_a7P7hdcx5KDEheJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oVRZSzWGvMhCv08jJIe3m8HS.png?f=fotoalbum_large

Als ik ga kijken naar spanningsverlies van de kabel, kom ik op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqLBHXNUIWWZE89MB-4qkAN3j6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4VfKOqWqtgGX6KMAO3Z6Tl1f.png?f=fotoalbum_large

In de praktijk heb ik in HA 2 metingen:
1. spanning p1 meter bij hoofdverdeler
2. spanning bij onderverdeler in de garage dmv smart plug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj00ezr-8tGu7KjrdT_qDMg1B_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DXBMtNJbAaiuTUDUciM4Lpdv.png?f=user_large

Nu de belangrijke vragen:
- Zien jullie problemen bij het spanningsverlies in de kabel?
- Wat raden jullie aan bij het beveiligen van de omvormer? (selectiviteit is inderdaad een dingetje)
ALUMAT B25 0,03A of een ALUMAT B20 0,03A
- andere opmerkingen / tips?

Alvast bedankt en kijk uit naar jullie adviezen / tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@FV33
Zou C20 kiezen maar met lekstroom tussen 0,3 en 0,1A , de fabrikant raad dit aan .
De spanningsval is niet erg. Spanning nog ver verwijderd van de grens van 253V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FV33 Die string van 22 ... liggen die 2 dakvlakken ruwweg zelfde oriëntatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
Browny schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:38:
@FV33
Zou C20 kiezen maar met lekstroom tussen 0,3 en 0,1A , de fabrikant raad dit aan .
De spanningsval is niet erg. Spanning nog ver verwijderd van de grens van 253V
@Browny
Kom ik met een C20 niet in de problemen met de voorbeveiliging van de onderverdeler?
De onderverdeler is nu C20 afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
Ronald schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:47:
@FV33 Die string van 22 ... liggen die 2 dakvlakken ruwweg zelfde oriëntatie?
@Ronald :

Zie foto uit de designer hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-qpqIfgu5QevVjnTXSkPkTm5Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xHqFtkVaWE059EsUU36zFcb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@FV33
De kabel van de onderverdeling kan ook met B25 gezekerd . De kabel laat dat toe.
Selectiviteit is zo’n zaak.

Van de kring van 22 panelen is het beter de 8 op aparte dak te draaien zodat ze dezelfde oriëntatie hebben als die andere 14.
Heb je in het verliesdiagram van Solaredge designer de volgende regel: opbrengst factor verlies.
Dit verlies wil je niet terugvinden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
DaveCool schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:04:
[...]
In mijn Monitoring Portal kan je geen serial vinden, waar zou dat moeten staan? Kan jij het voor jouw situatie wel zien?
Het is wel gelukt met jouw tip om middels die URL de serial te krijgen; het is inderdaad het tweede gedeelte van de serial die op het apparaat zelf geprint staat: AB1234 - 01B001234 - AB -> dus enkel 01B001234 - AB -> en dan zonder spaties inderdaad: 01B001234-AB

Als ik dat nu invul, dan werkt de API call (jouw URL) inderdaad wel en krijg ik de data.

Mijn laatste vraag is dan alleen welke kolom ik moet hebben? Is dat de kolom "totalEnergy" waartussen ik dan even de delta moet uitrekenen (simpel formuletje natuurlijk)?
In de portal bij de layout de omvormer selecteren en dan info of rechter muis en dan info?
Ik had SolarEdge op ons vorige huis, heb nu geen toegang meer, naar de API-key hebben ze (nog) niet veranderd 8)

Over je laatste vraag, ligt er aan welke gegevens je nodig hebt en wat je ermee wil.
Er zijn meerdere calls, die per 5-min, maar ook bijv. Site Power per 15-min (in W) of site Energy per 15-min (in Wh)
Geen idee hoe dat berekend wordt door SE.

Anders inderdaad de 5-min data gebruiken en zelf de delta berekenen van "totalEnergy", dan weet je ook de gemiddelde power van die 5-min periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@FV33 Dan maak ik me zorgen. (Iets met tuinhuisjes in topicstart).. en intussen gooit @Browny een post met dezelfde zorg...

Maak kopie van je designer rapport, haal het dakvlak van 18 uit de simulatie (string configuratie weggooien). Simuleer met alleen de 22. Opbrengstverlies diagram graag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FV33
Ronald schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:29:
@FV33 Dan maak ik me zorgen. (Iets met tuinhuisjes in topicstart).. en intussen gooit @Browny een post met dezelfde zorg...

Maak kopie van je designer rapport, haal het dakvlak van 18 uit de simulatie (string configuratie weggooien). Simuleer met alleen de 22. Opbrengstverlies diagram graag?
@Ronald @Browny :

Hieronder foto van systeem verlies bij totaal 40 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUUXfUDA5ZUnhZkVXRsKJ4XJ7_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XOnUqrQWNAkuYgi5XWkUVdO.png?f=fotoalbum_large

Hieronder foto van systeem verlies bij enkel 22 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A223klUOmlNyh41XA7tuce1RRJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dsrvqh1aPJtYCbrfLguKubdK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@FV33 je heb de opbrengst factor verlies. Daarom beter die 8 draaien zodat ze dezelfde oriëntatie hebben als de andere panelen in die kring.
Je kan dat in designer simuleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

@FV33 Ik mis op de platte daken ook afstand tussen de rijen om paneel-op-paneel schaduw te voorkomen of te verminderen. Mijn ervaring is dat dit in Designer ook invloed heeft op de post Opbrengst factor verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
FV33 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:40:
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het configureren van een PV installatie met Solar-edge.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in advies bij selectie van de voorbeveiliging voor de omvormer.

Zie hieronder de situatie schetsen:
[Afbeelding]

26 Longi panelen 435WP
14 Longi FB panelen 430WP
Omvormer SE12.5K

Simulatie overzicht:
[Afbeelding]

Situatie meterkast:
Huisaansluiting 3x25A (geen automaat)
Hier gaat een distributiegroep voobeveiligd met Aardlekschakelaar 0,3 naar C20 automaat naar de garage waar ik de omvormer wil plaatsen.
Kabel 50 meter 5G6mm2

Foto huisaansluiting:
[Afbeelding]

Foto onderverdeler garage:
[Afbeelding]

Als ik ga kijken naar spanningsverlies van de kabel, kom ik op het volgende:
[Afbeelding]

In de praktijk heb ik in HA 2 metingen:
1. spanning p1 meter bij hoofdverdeler
2. spanning bij onderverdeler in de garage dmv smart plug
[Afbeelding]

Nu de belangrijke vragen:
- Zien jullie problemen bij het spanningsverlies in de kabel?
- Wat raden jullie aan bij het beveiligen van de omvormer? (selectiviteit is inderdaad een dingetje)
ALUMAT B25 0,03A of een ALUMAT B20 0,03A
- andere opmerkingen / tips?

Alvast bedankt en kijk uit naar jullie adviezen / tips :)
@Ronald @Browny :

Heb het systeem aangepast, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIuSZCYcg1cwzdSy1V6VGPf8MlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoHIKkxs5PMsgLcySz1Jkevx.png?f=fotoalbum_large

Verlies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cNXVneqhiJ5o1eyUk6ig-G3rNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9N68ypoH5hfgsnV1BMd70kQm.png?f=fotoalbum_large

Betreft de beveiliging:
- Automaat voor onderverdeler wijzigigen van C20 naar B25
- ALUMAT in onderverdeler C20 0,1A voor beveiliging omvormer

Dan moet ik er zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik kwam hier om hulp te vragen bij een communicatieprobleem tussen mijn omvormer en de solaredge monitoringomgeving.

Maar eerst even zoeken in het forum zorgde al voor een a-ha erlebnis. Ik had vorige week even in de Unify app gezeten wegens een ander probleempje en was toen wat in de securitysettings aan het prutsen met de landenblokkades.

Moraal van dit verhaal: blokkeer niet te veel landen want je weet nooit waar je monitoring volgens geo ip vandaan lijkt te komen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Jheroun op 25-03-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@FV33
Systeem is zo goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30

lc8

FV33 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:57:
[...]

@Ronald @Browny :

Betreft de beveiliging:
- Automaat voor onderverdeler wijzigigen van C20 naar B25
- ALUMAT in onderverdeler C20 0,1A voor beveiliging omvormer

Dan moet ik er zijn ?
Niet duidelijk wat je hier wil plaatsen:
Hoofdkast B25 ??? (geen aardlek?!) , Onderdeling kast (schuur) C20+aardlekautomaat ???

==> Wat je nodig hebt:

*in de hoofdkast beveliging van de KABEL naar de onderverdeling: Aardlek + maximaal: beide selectief naar wat er in de onderverdeling zit (dus trager/hoger/selectief).
LETOP: de kabel MOET aardlek beveiligd zijn (tenzij je kunt aantonen dat de aarding daar <1 Ohm is, wat alleen bij TN-systeem gaat, maar sowieso afgeraden is)

*in de onderdeling schuur beveiliging per groep: Aardlek (geheel of per groep) + Maximaal.

Bijvoorbeeld:

Hoofd:
- Selectieve aardlek ([S]-type), 100mA +
Een C20-type maximaal (evt high immunity),

Subkast:
- B16 aardlekautomaat 30mA

ps.:
(Selectieve aardlekautomaten voor in de hoofdkast bestaan ook.. maar wat prijzig)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
lc8 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Niet duidelijk wat je hier wil plaatsen:
Hoofdkast B25 ??? (geen aardlek?!) , Onderdeling kast (schuur) C20+aardlekautomaat ???

==> Wat je nodig hebt:

*in de hoofdkast beveliging van de KABEL naar de onderverdeling: Aardlek + maximaal: beide selectief naar wat er in de onderverdeling zit (dus trager/hoger/selectief).
LETOP: de kabel MOET aardlek beveiligd zijn (tenzij je kunt aantonen dat de aarding daar <1 Ohm is, wat alleen bij TN-systeem gaat, maar sowieso afgeraden is)

*in de onderdeling schuur beveiliging per groep: Aardlek (geheel of per groep) + Maximaal.

Bijvoorbeeld:

Hoofd:
- Selectieve aardlek ([S]-type), 100mA +
Een C20-type maximaal (evt high immunity),

Subkast:
- B16 aardlekautomaat 30mA

ps.:
(Selectieve aardlekautomaten voor in de hoofdkast bestaan ook.. maar wat prijzig)
@lc8 :
Hoofkast zit een aardlekschakelaar 40A 0,3
Vanuit de aardlekschakelaar ga ik naar een B25 4polig automaat
50 meter 5G6mm2 naar de garage.
In de onderverdeelkast ga ik dan na de hoofschakelaar naar een Aardlek automaat C20 0,1 voor beveiliging omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ic8
Als je de voorgaande berichten van FV33 had gelezen wist je meer wat de bedoeling was.
🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En @FV33 voor jouw specifieke groepenkast vraag is en beter topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

FV33 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:57:
Heb het systeem aangepast, zie hieronder:
[Afbeelding]

Verlies:
[Afbeelding]
Dit ziet er goed uit. Waar je nog op moet letten is de afstand van de panelen tot de randen van de platte daken i.v..m. windbelasting. Dit geldt met name in windgebied 1 (noordelijke helft van Noord-Holland, waddeneilanden). Zoals je het nu hebt ingetekend, zit je denk ik te dicht bij de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:35:
[...]

Dit ziet er goed uit. Waar je nog op moet letten is de afstand van de panelen tot de randen van de platte daken i.v..m. windbelasting. Dit geldt met name in windgebied 1 (noordelijke helft van Noord-Holland, waddeneilanden). Zoals je het nu hebt ingetekend, zit je denk ik te dicht bij de randen.
@ZwarteIJsvogel :

Ik woon in windgebied 3.
De ingetekende daken zijn de binnenste randen (heb ik gemeten)

Wat zouden jullie in dat geval doen? Geheel maximaal vol leggen zoals hier: (niet ideaal met 2 orientaties, verlies valt mee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEYBMlwK2oOE-jUK6y_fi7xKB8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NP7HaD404cBgwGVpJsxUFKo.png?f=fotoalbum_large

Of 38 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2P27h98Wces00JNN6sMPmUmt8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y66kCrf2ds0DMK56tOlWZn4q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@FV33
Met schema van 38 panelen is beter in verband met je 2 kringen . Zie begin topic tuinhuisje., de opbrengst factor verlies wil je niet zien in je verliesdiagram. Deze factor wordt door designer zwaar onderschat. Je wilt dat in elke kring iedere oriëntatie de dc spanning van de omvormer kan maken . Bij de se12,5k is dat 750volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

FV33 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34:
Ik woon in windgebied 3.
De ingetekende daken zijn de binnenste randen (heb ik gemeten)
In windgebied 3 loopt het allemaal niet zo'n vaart. Eventueel kun je de panelen aan de lage kant dichter bij de dakrand leggen dan aan de hoge kant.
Wat zouden jullie in dat geval doen? Geheel maximaal vol leggen zoals hier: (niet ideaal met 2 orientaties, verlies valt mee)
[Afbeelding]

Of 38 panelen:
[Afbeelding]
Het ontwerp met 38 panelen is technisch het betere ontwerp doordat alle panelen in een string in dezelfde richting liggen. Dat zie je ook terug in de verwachte jaaropbrengst per paneel: 416 kWh versus 410 kWh bij het ontwerp met 40 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:45
Even vraag tussendoor.
Ergens was een stukje over het beperken van de output op moment dat de netspanning te hoog dreigt te worden. Al gezocht maar kan het niet meer vinden, wie kan mij even op het spoor zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edwin2021 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 06:50:
Even vraag tussendoor.
Ergens was een stukje over het beperken van de output op moment dat de netspanning te hoog dreigt te worden. Al gezocht maar kan het niet meer vinden, wie kan mij even op het spoor zetten?
Zie startpost en zoek daar op 'power voltage".

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:45
blackd schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:15:
[...]

Zie startpost en zoek daar op 'power voltage".
Thnx, glad overheen gelezen 😢.
Er was toch ook iemand die een combi met home assistant werkend had gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
edwin2021 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Thnx, glad overheen gelezen 😢.
De solaredge modbus integration kan de power limit schrijven. Dus het is inregelen op basis van welke parameters je ook wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edwin2021 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:16:
Yes, zoek even op mijn naam als poster in dit topic.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08

OMX2000

By any means necessary...

Kan het zijn dat de solaredge app voortaan realtime het opgewekte vermogen aangeeft? Ik kan me herinneren dat het eerst een x aantal minuten achterliep, maar het komt nu overeen met wat ik via Home Assistant (local Modbus) zie.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
OMX2000 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:08:
Kan het zijn dat de solaredge app voortaan realtime het opgewekte vermogen aangeeft? Ik kan me herinneren dat het eerst een x aantal minuten achterliep, maar het komt nu overeen met wat ik via Home Assistant (local Modbus) zie.
In de app staat de update tijd vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Simpel360 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:38:
[...]

In de app staat de update tijd vermeld.
Dat is de tijd van de laatste data in de Vandaag grafiek (resolutie 15 minuten). Helemaal bovenin staat hoe lang geleden die data voor het laatst is opgehaald. Het opgewekte vermogen in de Zonne-energie nu cirkel boven het huisje is bijna real-time. Bij mij loopt dat ca. 10 seconden achter bij de realiteit (mySolarEdge 2.20.1 op iPadOS 17.4.1).

[ Voor 10% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 31-03-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Laatst online: 14:52
Iemand anders ook last ervan dat de zomertijd niet goed is doorgevoerd op de omvormer? Of moet je die zelf handmatig aanpassen/forceren?

Een functie update tijd zie ik niet in de Android app

[ Voor 17% gewijzigd door Joarie op 31-03-2024 14:36 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is de tijd van de laatste data in de Vandaag grafiek (resolutie 15 minuten). Helemaal bovenin staat hoe lang geleden die data voor het laatst is opgehaald. Het opgewekte vermogen in de Zonne-energie nu cirkel boven het huisje is bijna real-time. Bij mij loopt dat ca. 10 seconden achter bij de realiteit (mySolarEdge 2.20.1 op iPadOS 17.4.1).
Aha, er zijn 2 apps beschikbaar, die van jou (mySolarEdge) en die ik gebruik (SolarEdge Monitoring).
Die van mij heeft meer vertraging dan die van jou. Echter die van jou heeft ook wel vertraging als ik hem met mijn kWh meter vergelijk, niet zoveel, maar toch.
Ik kan dus niet het verschil in jouw beleving beoordelen (achteraf gezien) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Dacht vandaag 'even' zonnenpanelen aan te schaffen, maar daar bleek meer achter te zitten dan ik dacht. Licht uitgedrukt. Fijn dat dit topic er is!

We willen 12 panelen op ons dak (Zuid-West) en in vrijwel alle offertes wordt aangeraden voor een parallel SolarEdge systeem te gaan. Maar wij hebben geen schaduw op ons dak van bomen etc.

Ik ben bekend inmiddels bekend met de voordelen van het systeem, maar lees hier ook dat de marge voor dit systeem hoger is voor de aanbieder. Aangezien het rendement bij onderstaande offertes gelijk is en wij geen hinder ondervinden van schaduw, heb ik zelf het gevoel dat een serieel systeem ook voldoende moet zijn? Of zie ik iets over het hoofd? (excuses als deze vraag niet in dit topic thuis hoort?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb7islVQELHG_K38fsLMarrhwSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vs3CKtGF8aARoPchoKDyA3zf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xISkemkxZRIgk6eLqMmJY1UrpdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lEJqINltIvLSuMXvJ1muSn5n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@Elias2020 zo te lezen worden de huidige panelen voor dat bedrag ook nog verhuisd.
Wat lag daar dan?

Bij geen schaduw is SolarEdge onnodig en flink duurder, ze hebben daar nog wel een extra inline meter bij gezet, welke natuurlijk niet bij de GoodWe zit.

Ik zou voor de GoodWe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:19:
@Elias2020 zo te lezen worden de huidige panelen voor dat bedrag ook nog verhuisd.
Wat lag daar dan?

Bij geen schaduw is SolarEdge onnodig en flink duurder, ze hebben daar nog wel een extra inline meter bij gezet, welke natuurlijk niet bij de GoodWe zit.

Ik zou voor de GoodWe gaan.
Dank voor je snelle reactie en advies :) Die drie andere panelen 'kregen' we erbij, sinds augustus een nieuwbouwhuis met warmtepomp. Die verplaatsen ze naar de achterkant.

Edit: daar liggen 3 JAM60S17 340w

[ Voor 3% gewijzigd door Elias2020 op 05-04-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Elias2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:24:
[...]
Dank voor je snelle reactie en advies :) Die drie andere panelen 'kregen' we erbij, sinds maart een nieuwbouwhuis met warmtepomp. Die verplaatsen ze naar de achterkant.
Ah, ok.
Zitten die 3 met micro's of een kleine Solis omvormer?
Enig idee hoe ze de oude en nieuwe naar de meterkast gaan laten lopen?
4200W omvormer = 4mm2 kabel = 20A zekering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:30:
[...]

Ah, ok.
Zitten die 3 met micro's of een kleine Solis omvormer?
Enig idee hoe ze de oude en nieuwe naar de meterkast gaan laten lopen?
4200W omvormer = 4mm2 kabel = 20A zekering...
Een kleine Solis, S6-GR1P.
Ik heb drie loze leidingen vanaf de omvormer naar meterkast laten plaatsen. Hoopte dat dit voldoende was.
Keek er net even naar, blijkt dat aannemer in elke leiding een blauwe en bruine elektra draad heeft gedaan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Elias2020 Waarom gebruiken ze 430Wp in de SE offerte en 410Wp in de GoodWe :?
Lijkt wel een gezonde extra marge in het SE systeem. Materiaal is een 800-900 verschil.

Growatt, de Chinese concurrent van het even Chinese GoodWe heeft met de -XH serie een accu-ready omvormer die verder vergelijkbaar is met de GoodWe. Dan los je het enige echte objectieve voordeel van de SE optie bij een schaduwvrij dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Ronald schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:57:
@Elias2020 Waarom gebruiken ze 430Wp in de SE offerte en 410Wp in de GoodWe :?
Lijkt wel een gezonde extra marge in het SE systeem. Materiaal is een 800-900 verschil.
Dat hebben ze gedaan omdat ik VVE noemde als andere partij, die bieden de 410Wp aan. Om een betere vergelijking te kunnen maken denk ik?
Ronald schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:57:
@Elias2020 Growatt, de Chinese concurrent van het even Chinese GoodWe heeft met de -XH serie een accu-ready omvormer die verder vergelijkbaar is met de GoodWe. Dan los je het enige echte objectieve voordeel van de SE optie bij een schaduwvrij dak op.
Dus als ik het goed begrijp. Growatt met 430Wp panelen is de sweetspot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Elias2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:07:
[...]

Dat hebben ze gedaan omdat ik VVE noemde als andere partij, die bieden de 410Wp aan. Om een betere vergelijking te kunnen maken denk ik?

[...]

Dus als ik het goed begrijp. Growatt met 430Wp panelen is de sweetspot?
De prijs van de offerte is prima, maar layout oogt alsof het dezelfde aanbieder is, vandaar de vraag over de 430s. Growatt heb je gewoon meer flexibiliteit in keuzes naar toekomst. De GoodWe's lijken het niet standaard te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Ronald schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:11:
[...]

De prijs van de offerte is prima, maar layout oogt alsof het dezelfde aanbieder is, vandaar de vraag over de 430s. Growatt heb je gewoon meer flexibiliteit in keuzes naar toekomst. De GoodWe's lijken het niet standaard te kunnen.
Klopt, dit is van dezelfde aanbieder (SE vs GoodWe). VVE biedt GoodWe aan met 410Wp voor 4200 euro, die zijn dus duurder en vielen dus al af, excuses dat dit niet duidelijk was en ik dit er niet bij had gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-08 11:15
Elias2020 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:35:
[...]

Een kleine Solis, S6-GR1P.
Ik heb drie loze leidingen vanaf de omvormer naar meterkast laten plaatsen. Hoopte dat dit voldoende was.
Keek er net even naar, blijkt dat aannemer in elke leiding een blauwe en bruine elektra draad heeft gedaan. :|
Als de bruine/blauwe draad nergens op aangesloten zit, dan kan je deze als trekdraden gebruiken om de juiste draden erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRONi
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een SE5K en plaats voor 14 panelen 445 Wp pal zuid 35 graden, alleen eind van de dag wat schaduw en twee vragen: Ik twijfel tussen S440 en S500b. De specs zeggen minimaal 16 panelen voor de S440, dus dat wordt dan de S500b (minimaal 14 panelen volgens de specs) Maar de specs van de omvormer zeggen: nominale DC spanning 750V, max DC spanning 900V. 14 x 60 = 840V en 14 x 80 = 1120V.
Eind van de dag kunnen er wel eens twee panelen in de schaduw komen: spanning 12 x 60 = 720 is te laag.
Rest van de dag alles in de volle zon: 14 x 80 = 1120 overschrijdt de max DC spanning. Wat gebeurt er dan ?
Tweede vraag: Kan ik überhaupt wel 445Wp panelen aan een S440 optimizer hangen ? (Stel dat ze meer dan 3,82 % in de plus gaan dan komen ze boven de 462 W en dat is dan weer meer dan +5% zijnde de tolerantie op de S440). Vraag drie (!) maak ik een denkfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@IRONi s440 mag niet met een 445Wp paneel. dus dat deel is simpel.
SE5K eist met 14 panelen de 80V optimizers, dus ook dat is simpel.

s440 mag om 2 redenen niet, s500 om 1 reden niet. s500b it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRONi
Dank, Ronald. Vermoedde al zoiets. Een ding snap ik nog niet: Wat te doen met die maximale DC spanning van de omvormer ? Die simpele redenering van mij 14 x 80 = 1120 > 900V klopt blijkbaar niet ??

[ Voor 1% gewijzigd door IRONi op 05-04-2024 18:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
IRONi schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:25:
Dank, Ronald. Vermoedde al zoiets. Een ding snap ik nog niet: Wat te doen met die maximale DC spanning van de omvormer ? Die simpele redenering van mij 14 x 80 = 1120 klopt blijkbaar niet ??
Klopt, die 80V is de max DC output van de optimizer, hij kan ook minder volt leveren ;)

Als alle 14 in de zon liggen dan dus 750V : 14 = ~53,6V per optimizer.
Als er 2 in de schaduw komen (minder Watt opwek) dan zakken die optimizers in spanning (stoom door de string is voor alle optimizers hetzelfde) en compenseren de andere 12 het verschil in spanning om weer op de 750V voor de omvormer te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 05-04-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRONi
Ah ! Toch maar eens de cursus volgen. Schijnt fluitje van een cent te zijn. Moet toch gebeuren want ga zelf installeren. Heb nog SE5K liggen anders had ik wel voor iets goedkopers gekozen, want nauwelijks schaduw.
Wederom dank. Met name voor de snelheid. Zitten jullie de hele dag dit topic te volgen ? Goed bezig !
Pagina: 1 ... 64 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.