Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:17:
Is er een manier om te bevestigen welke panelen ik heb? In de solar edge app staat dat ik 9x Trina 230 wp heb. Hierom wilde ik ze vervangen, maar na het opvragen van de factuur aan de oude bewoners, staat daarin dat het 320 wp panelen zijn. Met maar ruimte voor 9 panelen is het dus niet zo heel aantrekkelijk om een systeem uit 2019 om te wisselen voor +-430wp. Dan betaal in de hoofdprijs voor +-850 kWh extra.

Ik heb helaas pas sinds half juni inzicht in de opbrengsten van de installatie. Maar van heel juli t/m dec zit ik op 1MWh opbrengst. Als ik het een beetje bereken zou ik dan of een hele goede opbrengst hebben met 230 (lijkt me minder realistisch), of een matige opbrengst van 320wp panelen. Maar volgens mij hebben we sinds juli ook niet de beste weersomstandigheden gehad.
Dat kan je toch zien in de app welke panelen je hebt.

App openen op middelste icoontje drukken krijg je legplan te zien en dan op een paneel drukken. En dan algemeen.

Dan krijg je allerlei info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEASYQ0QGQ9I4cx_1GflcZeKISI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgryUthdlPDH3lMw1m9IgYUx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Smoke

Maverick Reploid

Die informatie wordt door je installateur ingevuld dus komt niet altijd overeen met de realiteit... Als je toegang hebt tot de grafieken kan je eens bij een zonnige lente-dag kijken wat het maximale vermogen is dat er uit 1 paneel komt, dat zou al een goede indicatie moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MVD dat is dus het probleem. Eén van de twee is een typefout, de offerte of de app. Ik heb ook maar beperkte toegang.
@Smoke ik kan alleen de huidige info zien, niet grafieken van periode x of paneel y.

Er klopt nergens iets van. Volgens de app is het piekvermogen 2200wp, dat klopt in geen van beide situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:43:
@MVD dat is dus het probleem. Eén van de twee is een typefout, de offerte of de app. Ik heb ook maar beperkte toegang.
@Smoke ik kan alleen de huidige info zien, niet grafieken van periode x of paneel y.

Er klopt nergens iets van. Volgens de app is het piekvermogen 2200wp, dat klopt in geen van beide situaties.
Even een zonnige dag afwachten en kijken wat er opgewekt wordt en dat vergelijken met buurtgenoten die panelen dezelfde hoek/richting op hebben liggen (evt. opzoeken bij PVoutput oid?). Een verschil van 230Wp of 320Wp moet je daarmee toch wel kunnen bepalen.

Of als je al genoeg gegevens hebt het nu gelijk vergelijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
teacher schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:19:
[...]Nog wat simpeler: Solaredge schrijft 16 panelen voor op een drie fase omvormer per richting!
He teacher, staat dit toevallig ook ergens zwart op wit? Want wat ik heb gevonden is dat Solaredge het wel aanraadt, maar niet dat het een noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@redwing ik kan niet per paneel zien, maar wel de hele set. Hoger dan 2KWh piekt die nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRFD_-sjBu9Z8fV8KzneDNbFIPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qWKsMF89v9S2XBjjncwH6rAf.png?f=fotoalbum_large

Als het Daadwerkelijk 320wp panelen zijn, lijkt mij dit een lage opbrengst voor 9 stuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:34:
@redwing ik kan niet per paneel zien, maar wel de hele set. Hoger dan 2KWh piekt die nooit.
[Afbeelding]

Als het Daadwerkelijk 320wp panelen zijn, lijkt mij dit een lage opbrengst voor 9 stuks?
Aan de grafiekvorm te zien een set richting zuid, welke helling liggen ze?
En welke omvormer hangt er?

Als er in die factuur 320Wp staat is het wel vreemd dat er dan maar 2200Wp in de online omgeving staat, dan heeft de vorige eigenaar ook liggen slapen :F

Enige manier om het echt te weten is een foto maken van de sticker achterop het paneel, daar staan de specs van het paneel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rouske de vorige bewoners en de installateur waren niet echt mensen met verstand van zaken helaas. Er hangt een SE2200H, helling is ongeveer 45°, op de dakkapellen volgens mij 10°, niet veel iig.
Ik vermoed dat de 3 hoogste opbrengsten het dak is, verder 3 per dakkapel. Er is geen virtuele layout gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfgcGEj-KXgwaXDCOEA2B0si4zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YX7SlZekqMhhk3hg8V8kQqdN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:34:
[Afbeelding]

Precies. En 9x 230Wp zou dat in een ideale situatie wel kunnen doen (2kW max). 230Wp panelen…jaar of 10 oud zal dan zijn. 320Wp panelen waren 5 jaren geleden de standaards. Op basis daarvan verwacht je 320Wp…maar dan klopt er iets niet aan het ontwerp daar het piekvermogen tegenvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 26-02-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Atomius schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:12:
[...]

He teacher, staat dit toevallig ook ergens zwart op wit? Want wat ik heb gevonden is dat Solaredge het wel aanraadt, maar niet dat het een noodzaak is.
Dat volgt uit de Designer. Afhankelijk van de hellingshoek is dat acceptabel danwel een slecht ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:34
@Atomius
Solaredge schrijft dat niet letterlijk voor. Echter in een multi oriëntatie installatie wil je liefst dat elke richting de optimizers de string spanning van de omvormer maken. Bv bij 3fasige se..k is dat 750volt. En liefst in elke richting wat meer om schaduw te kunnen compenseren.
Bv bij 3 fazige zou ik zeggen min 11 a 12 in elke richting in samen werking met Optimizer die een uitgangsspanning van 80 volt kunnen maken.
Je wilt in het verliesdiagram van Solaredge geen opbrengst factor verlies zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Ik wil graag mijn bestaande set van 27x JA 300 Wp gericht op ZO op een SE7K 3-fasen uitbreiden. Liefst op dezelfde omvormer. Volgens de installateur die de set zo’n 5 jaar geleden heeft geïnstalleerd moet dat lukken met 9x Trina 415wp die dan in dezelfde string aan de andere kant op NW wordt geplaatst. NW heeft geen last van schaduw. Designer geeft aan dat dit wel moet lukken. Maar ik heb na mij ingelezen te hebben in dit topic een beetje mijn twijfels. Gaan die 9 panelen in de zon samen met de 27 in de schaduw wel genoeg V leveren voor die SE7K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:16

pvg

Tijmen0000 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:59:
Ik wil graag mijn bestaande set van 27x JA 300 Wp gericht op ZO op een SE7K 3-fasen uitbreiden. Liefst op dezelfde omvormer. Volgens de installateur die de set zo’n 5 jaar geleden heeft geïnstalleerd moet dat lukken met 9x Trina 415wp die dan in dezelfde string aan de andere kant op NW wordt geplaatst. NW heeft geen last van schaduw. Designer geeft aan dat dit wel moet lukken. Maar ik heb na mij ingelezen te hebben in dit topic een beetje mijn twijfels. Gaan die 9 panelen in de zon samen met de 27 in de schaduw wel genoeg V leveren voor die SE7K?
Nee, gaat niet/slecht werken. Zelfs met 80V optimizers niet (9x80 < 750V) en die zou je ook niet in dezelfde string mogen zetten.
Zoek een 2e hands SE3000 of 3680 voor weinig en zet daat de extra panelen op. Doe wel ff het sommetje wat de terugverdientijd wordt en check of je bekabeling/meterkast dit aan kan. NW gaat niet heel veel opleveren…
Misschien beter een paar jaar wachten en de bestaande panelen vervangen door hoger rendement. Dan haal je ook ~50% meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
Sinds een tijdje zie ik dit patroon bij mij SolarEdge 3500. De productie valt weg met een herhalend ritme. Als ik bij de omvormer sta hoor ik geen relais klikken. Ook is er geen overspanning. (Gemeten : 237v).

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al een firmware update gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOqxhM2BwfHqSKM0qHzPWTyYHho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PRi7obiNfaL03VhaRAk3zWW.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:29
WVL_KsZeN schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:45:
Sinds een tijdje zie ik dit patroon bij mij SolarEdge 3500. De productie valt weg met een herhalend ritme. Als ik bij de omvormer sta hoor ik geen relais klikken. Ook is er geen overspanning. (Gemeten : 237v).

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al een firmware update gedaan.

[Afbeelding]
Heb je ook de grafieken in de monitoring bekeken?
Zie je daar hetzelfde?

Over wat voor tijdsduur hebben we het in jouw screenshot?
Het is een meting uit de kWh meter zie ik, kan het zijn dat er op dat moment een apparaat inschakelt en energie verbruikt en je daarom op de meter een verandering ziet?

[ Voor 13% gewijzigd door Nick v D op 28-02-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
Nick v D schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Heb je ook de grafieken in de monitoring bekeken?
Zie je daar hetzelfde?

Over wat voor tijdsduur hebben we het in jouw screenshot?
Het is een meting uit de kWh meter zie ik, kan het zijn dat er op dat moment een apparaat inschakelt en energie verbruikt en je daarom op de meter een verandering ziet?
Het is ongeveer elke 40 seconden. De monitoring van de SolarEdge zelf is volgens mij niet snel genoeg om dit te kunnen zien?

Alleen de SolarEdge zit achter deze kwh meter, het heeft dus niets te maken met apparaten die inschakelen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-02 11:10
ik probeer al een aantal dagen om een account aan te maken op solar edge for het designer platform.
vraag me niet waarom, maar wat ik ook doe, het systeem blijft aangeven dat mijn usernaam en wachtwoord niet kloppen. Ook op een ander mailadres krijg ik het niet werkende.

zou iemand iets durven zeggen of mijn geplande opstelling gaat werken?
12 panelen JA solar 415 WP in Oost/Westopstelling (2 x 6) onder een hoek van 15 tot 20 graden
12 optimzers ik verwacht S500b,want de S440 zal niet werken
1x s5k short string ( mogelijk in de toekomst dat er nog 2 of 4 panelen bijkomen).

ik had het graag zelf willen checken, maar ik kan er dus niet inkomen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
@Doubjj20 Ik heb geen zorgen over die opstelling. 16x415 kan ook zonder controle in designer. Daarboven moet je max DC gaan simuleren, zonder designer moet je met STC vermogen werken. Omvormer mag max 6750 STC of max berekend DC

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubjj20
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-02 11:10
Ronald schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:01:
@Doubjj20 Ik heb geen zorgen over die opstelling. 16x415 kan ook zonder controle in designer. Daarboven moet je max DC gaan simuleren, zonder designer moet je met STC vermogen werken. Omvormer mag max 6750 STC of max berekend DC
dank voor de snelle reactie.
Maar het zijn er geen 16, maar 12.

tja, of ik pak 14 panelen en ga naar een gewone omvormer.
Plek heb ik wel, stroom heb ik alleen niet perse nodig.....
of zou 12 op Oost west ook met een gewone Wave kunnen?

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Binnenkort gaan we verbouwen, waarbij de omvormer ook een ander plekje gaat krijgen. Nu lijkt mij dat ook de uitgelezen kans om deze gelijk te vervangen met een sterkere variant. Ik heb nu een SE4000H (met display) 1-fase en wil die vervangen door een SE5K 3-fase short string.
Nu draait mijn huidige omvormer al 5 jaar en heeft natuurlijk wat historie (data) opgebouwd, welke ik wil behouden. Mailen met SolarEdge Support krijg ik te horen, dat de data mee verhuisd met de omvormer, waarbij ik eigenlijk de simpele gedachte had "nieuwe omvormer aanmelden, in Monitoring op Replace klikken en alles schakelt om", dus ik was verrast door het antwoord.

Iemand hier een advies cq ervaring met een vervanging inclusief behoud van historie/data?

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30

lc8

Bucket schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:02:
Binnenkort gaan we verbouwen, waarbij de omvormer ook een ander plekje gaat krijgen. Nu lijkt mij dat ook de uitgelezen kans om deze gelijk te vervangen met een sterkere variant. Ik heb nu een SE4000H (met display) 1-fase en wil die vervangen door een SE5K 3-fase short string.
Nu draait mijn huidige omvormer al 5 jaar en heeft natuurlijk wat historie (data) opgebouwd, welke ik wil behouden. Mailen met SolarEdge Support krijg ik te horen, dat de data mee verhuisd met de omvormer, waarbij ik eigenlijk de simpele gedachte had "nieuwe omvormer aanmelden, in Monitoring op Replace klikken en alles schakelt om", dus ik was verrast door het antwoord.

Iemand hier een advies cq ervaring met een vervanging inclusief behoud van historie/data?
in de database bij solaredge is de data gekoppeld aan de omvormer. Dat is logisch omdat 'het formaat'van de data afhangt van de exacte omvormer (type en versie): bijv logt een enkelfasige omvormer geen 3 fase data. De data even overzetten kan dus niet. Tevens wil men ook de levensduur data van de omvormers hebben (totale omgezette energie per omvormer) om de betrouwbaarheid te monitoren. Dat zou fout gaan als je data van een andere omvormer omzet.

Ik denk zelfs dat je feitelijk een nieuwe 'site' moet aanmaken omdat je echt een ander type omvormer installeert.
De oude site kan dan blijven bestaan, op non-actief gezet worden , en je kunt de oude data in blijven zien (zoalng SE die bewaart voor je..)
Site aanmaken en beheren moet vanuit een admin account

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Nick v D
Bucket schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:02:

Het antwoord klopt, maar heeft wel wat meer achtergrondinformatie nodig.
De data van de omvormer wordt gekoppeld aan de site.
Als de omvormer vervangen wordt omdat hij defect is dan zal via de vervang knop inderdaad de 'nieuwe' omvormer toegevoegd worden en de oude uitgeschakeld. Data blijft behouden.

Als de oude omvormer nu wordt toegevoegd aan een andere site, wat soms gebeurd met 2e hands omvormers, dan verdwijnt de data van de site en is dan ook verloren.

Dus als jij de omvormer wilt veranderen en de oude gaat verkopen, dan is dat dus een keuze.

• Nick v D
lc8 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:10:
[...]

in de database bij solaredge is de data gekoppeld aan de omvormer. Dat is logisch omdat 'het formaat'van de data afhangt van de exacte omvormer (type en versie): bijv logt een enkelfasige omvormer geen 3 fase data. De data even overzetten kan dus niet. Tevens wil men ook de levensduur data van de omvormers hebben (totale omgezette energie per omvormer) om de betrouwbaarheid te monitoren. Dat zou fout gaan als je data van een andere omvormer omzet.

Ik denk zelfs dat je feitelijk een nieuwe 'site' moet aanmaken omdat je echt een ander type omvormer installeert.
De oude site kan dan blijven bestaan, op non-actief gezet worden , en je kunt de oude data in blijven zien (zoalng SE die bewaart voor je..)
Site aanmaken en beheren moet vanuit een admin account
Dat hoeft niet, je kunt de oude omvormer uitschakelen en de nieuwe toevoegen zodat je maar 1 site hebt en daar alle historie ook te zien is.
Het risico zit hem in het verplaatsen van de omvormer naar een andere site, dan verdwijnt de historie van dat serienummer uit de oude site.

• lc8

lc8

Nick v D schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:12:
[...]
..

Als de oude omvormer nu wordt toegevoegd aan een andere site, wat soms gebeurd met 2e hands omvormers, dan verdwijnt de data van de site en is dan ook verloren.

Dus als jij de omvormer wilt veranderen en de oude gaat verkopen, dan is dat dus een keuze.
dank voor de extra details: maar deze is dan weer niet waar...:
Als de oude omvormer naar een nieuwe site gaat, blijft de omvormer data nog steeds behouden (dat weet ik.. want ik heb zelf een tweedehandse omvormer en heb wel de historische data van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar/installateur had dat wel kunnen deleten natuurlijk.

ik vond dat ook heel vreemd: eerst doet SE heel moeilijk over het overzetten van een omvormer (in verband met privacy wetten, mogelijk diefstal etcetc blabla).. en vervolgens krijg ik het account met alle data van de vorige eigenaar.

een tweede 'instalatie'binnen dezelfde site kan idd ook (niet aan gedacht): 1 eigenaar kan natuurlijk meerdere systemen hebben; is misschien idd handiger.
Ik denk wel dat je daar dus ook je oude panelen opnieuw aan koppelen (alsof je nieuwe er bij gekocht hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door lc8 op 29-02-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
Hmmm... dus als ik een 2e omvormer (de nieuwe 3-fase) in mijn huidige site erbij zet, de oude omvormer de-activeert, dan heb ik EN alle data nog EN behoud van site EN nieuwe omvormer actief. Ik prik dan de kabels van de zonnepanelen om van de oude naar de nieuwe omvormer (inclusief pairing) en het draait.

Mijn historische data gaat verloren binnen mijn site op het moment als de oude omvormer weer ergens in een andere site actief wordt.

Correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

Bucket schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:08:
Hmmm... dus als ik een 2e omvormer (de nieuwe 3-fase) in mijn huidige site erbij zet, de oude omvormer de-activeert, dan heb ik EN alle data nog EN behoud van site EN nieuwe omvormer actief. Ik prik dan de kabels van de zonnepanelen om van de oude naar de nieuwe omvormer (inclusief pairing) en het draait.

Mijn historische data gaat verloren binnen mijn site op het moment als de oude omvormer weer ergens in een andere site actief wordt.

Correct?
punt-1: ja dat denk ik wel: de oude omvormer blijft gewoon in jou site staan. en de nieuwe ínstallatie komt er gewoon bij: maar je moet waarschijnlijk wel de panelen (lees:=optimisers) van de oude omvormer af gooien.. ze kunnen waarschijnlijk niet 2x bestaan met hetzelfde serienummer!

de oude omvormer data (de jaar totals enzo) blijft wel bij de oude omvormer (ook als die verhuist naar een nieuwe site), maar de per-paneel data ben je waarschijnlijk kwijt of die gaat misschien mee met de optimiser...

als de oude omvormer naar een nieuwe site gaat, dan gaat de data mee.. dus als dat ook een nieuwe eigenaar is kun jij die data niet meer zien (tenzij de nieuwe eigenaar jou toelaat :-) ).

kortom: de data blijft bij het apparaat, wat ook logisch is. en gaat pas weg als de eigenaar het weg gooit.

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 29-02-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
Bucket schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:08:

Correct?
Yes dit is correct.
En als je de ‘vervang’ knop gebruikt en de nieuwe omvormer toevoegt dan ben je klaar en blijft je fysieke lay-out ook behouden.

Data van de vorige omvormer blijf je op het dashboard zien. Komt hij ergens anders online dan verdwijnt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:08
Ik heb geprobeerd zoveel mogeljik informatie uit dit topic te gebruiken om een keuze te maken of het design wat gemaakt is voor het huis fatsoenlijk gaat werken. Er zijn echter een aantal zaken die ik zou willen bevestigen aangezien (zoals door anderen ook vast ervaren) het nogal veel stof is om te verwerken en de juiste conclusies aan te verbinden. En met meer voorbeelden worden ook meer wat meer mensen geholpen.

- Nieuwbouw huis (3-fase)
- Dakdeel oost, met 4 panelen, is maximaal voor dit deel (helling 41)
- Garage zuid, met plat dak met 4 panelen, is maximaal voor dak (helling 15)
- Dakdeel west, met 8 panelen (helliing 41)

Voorgesteld systeem door installateur:
- 1x Solar Edge 3-Fase omvormer SE5K (onduidelijk of dit gewone of short strings variant betreft, maar wat ik lees is de short strings variant nodig vanwege de losse en kleine groepjes panelen en dus om de benodigde spanning te kunnen halen)
- 16x DMEGC 440Wp
- 16x SolarEdge S500B

Op basis van het voorbeeld tuinhuisje uit de topicstart, ben ik zelf gaan rekenen en kom dan op het volgende, dit is overigens berekend met short strings omvormer. De pvcalc grafiek komt er zo uit (als ik het goed heb ingevuld):

- De twee oppervlaktes zijn dakdeel oost en garage zuid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skKOV5Ollrg9SnnHLNF_r0TUiFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGZvY2DpgCZBQWAmNDw5QRvU.jpg?f=fotoalbum_large

- 9 uur sochtends
- Oost: 200w * 4 = 800w
- Zuid: 85w * 4 = 340w
- Totaal = 1140w
- String spanning nodig = 1140 / 375 = 3,04A
- Optimizer voltage: 200w / 3,04A = 65,78V
- Oost levert 4 * 65,78V van totale voltage = 263,12
- Totale voltage (380) - oost (263,12) = 116,88
- Rest spanning verdeelt over zuid: 116,88 / 4 = 29,22V
- Zuid panelen werken op 85w / 29,22V = 2,90A wat dan geldt voor de hele string

Is het verlies hier dan het verschil tussen 80v * 3,04A versus 80v * 2.90A? Of mis ik hier iets in de berekening?

Hierbij de relevante stukken uit de Designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C1B0i5kmjty5TZFKw0J0OyMzQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfvfpD677fNZyoHKI5W21VRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbsK3ni5x5_Wgaq75H3-ENAMtd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HiwW0DlJWyqeYsXZwYiA3e8.jpg?f=fotoalbum_large

Aandachtspunten/vragen op basis van dit topic:
- String verdeeld over meerdere orientaties, waar de groepjes ook nog eens te klein zijn om zelf de benodigde string spanning te halen. Gebaseerd op wat ik heb kunnen vinden is er verlies in dit scenario maar ik weet niet of dit acceptabel is/het maximaal haalbare?
- SolarEdge designer van de installateur geeft 2.97% verliesfactor opbrengst, uiteraard gedefinieerd als acceptabel vanuit de installateur
- 3fase vs 1fase, zover ik begrijp kan 3fase omvormer zolang het de short strings versie betreft vanwege benodigde string spanning (ook al hangt ook dit weer af of het verlies met de kleine aantallen panelen op verschillende orientaties acceptabel is)
- Aangezien het maximaal aantal panelen op orientatie oost en zuid, is SolarEdge dan wel of niet het juiste systeem om te kiezen? Volgens mij gaat dit systeem niet zo slecht presteren als in sommige topics, is er wel verlies maar is dit acceptabel? De prijs voor dit SolarEdge systeem en een Enphase systeem met net zoveel panelen (en z'n eigen limitaties) is nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
nee, ik zou hier geen solaredge kiezen. Als designer al met bijna 3% opbrengstverlies komt dan is hier de overtuiging dat het riant meer wordt.

Mocht je dit laten installeren dan ga je een frequente bezoeker van dit topic worden. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Designer geeft al bij 2% een dikke waarschuwing over de opbrengstfactor met suggesties om die te verbeteren(zie ook de application note van SE zelf), vreemd dat de installateur dat al acceptabel gaat noemen. De omvormer die in het rapport staat is de normale 3-fase, niet de short string versie trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Berekening klopt niet helemaal. De 4 oost gaan naar 80V, dus 55V rest spanning te maken door zuid en west.

Op short string zal het dus bijna altijd goed gaan, maar op de 750V wordt het drama.

Als de Enphase omvormers een beetje bij de panelen passen, mc voor oost en west, ac voor zuid, is dat de veiligste optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:08
Bedankt voor de feedback! SolarEdge lijkt dus geen optie te zijn.

@Ronald Helaas is het Enphase ontwerp 17x 435W met 17x IQ8+, maar ik zal dit in het Enphase topic plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@Superseb Het Enphase topic is pro zwaar aftoppen. Af en toe de indruk dat ze 700W op een iq8+ prima vinden.

Aftoppen is geen doel, en afhankelijk van de kosten zware onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:16
Ik heb al bijna 11 jaar 13x260Wp op een SolarEdge SE3000. Nu wil ik uitbreiden en kunnen er 2 of 3 panelen bij van ongeveer 430 Wp. Qua overdimensioneren volgens alle leveranciers geen probleem.

Echter de ene leverancier zegt, geen probleem en de andere zegt dat de 430 panelen maximaal op 260 gaan leveren omdat de laagste Wp wordt aangehouden in het systeem. Is dat zo? Lijkt mij raar aangezien er inverters gebruikt worden. De geïnstalleerde optimizers zijn de SolarEdge OP300-LV.

Alvast bedankt voor het meedenken!

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@TFX77 de leveranciers die 260 zeggen moeten maar stoppen met het vak. Dat is zelfs in een serieel systeem niet zomaar correct.

S440 zou samen met de opv serie moeten mogen. (Via optimizer compatibiliteit charts)

Altijd verstandig het geheel in designer te simuleren, al kan designer niet met de verschillende optimizer typen werken.

De 3 gaan op vergelijkbare oriëntatie neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

TFX77 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 01:36:
Ik heb al bijna 11 jaar 13x260Wp op een SolarEdge SE3000. Nu wil ik uitbreiden en kunnen er 2 of 3 panelen bij van ongeveer 430 Wp. Qua overdimensioneren volgens alle leveranciers geen probleem.
Edit: aan een SE3000 uit die tijd mag je volgens de datasheet 4050 Wp paneelvermogen hangen. Je huidige panelen zullen al een paar procent minder opbrengen (veroudering). Uitgaande van 0,5% opbrengstvermindering per jaar krijg je met 2 panelen erbij 13 x 260 x 0,945 + 2 x 430 = 4054 Wp. Moet kunnen :)
Ronald schreef op maandag 4 maart 2024 @ 04:40:
@TFX77 de leveranciers die 260 zeggen moeten maar stoppen met het vak. Dat is zelfs in een serieel systeem niet zomaar correct.
SolarEdge is (binnen een string) uiteraard ook gewoon een serieel systeem.
S440 zou samen met de opv serie moeten mogen. (Via optimizer compatibiliteit charts)
In die charts staat geen directe compatibiliteit tussen de OP300-LV en de S440 vermeld. Dat de OP300-LV compatibel is met bepaalde P-serie modellen en dat die P-serie modellen compatibel zijn met de S440, betekent niet automatisch dat de OP300-LV en de S440 dat ook zijn (al lijkt mij de kans wel vrij groot dat dat zo is). Ik zou dit door SolarEdge support laten bevestigen.

Edit: Ondersteunt de 3.x firmware van een SE3000 S-serie optimizers? (ik heb geen idee)

[ Voor 21% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-03-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel als je zonder designer werkt moet je met STC rekenen.

Met designer mag je de lagere waarde die berekend wordt gebruiken.

Via de compatibiliteit sheet mag op300lv samen met s440, maar de omvormer moet wel voldoende recente firmware hebben voor de s serie. Anders hard zoeken naar p500s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
Via de compatibiliteit sheet mag op300lv samen met s440, maar de omvormer moet wel voldoende recente firmware hebben voor de s serie. Anders hard zoeken naar p500s
Een 11 jaar oude SE3000 zal firmware 3.x hebben (omvormer met display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Aan een SE3000 uit die tijd mag je volgens de datasheet 4050 Wp paneelvermogen hangen. Met 2 x 430 Wp erbij (4240 Wp) ga je daar al ruimschoots overheen.

Ik neem aan dat de 260 Wp panelen wel een 10% degradatie hebben na 11 jaar. Ik ben sowieso van plan te gaan voor de leverancier die twee panelen wil bijleggen. Moet kunnen lijkt mij.

[...]

[...]

In die charts staat geen directe compatibiliteit tussen de OP300-LV en de S440 vermeld. Dat de OP300-LV compatibel is met de bepaalde P-serie modellen en dat die P-serie modellen compatibel zijn met de S440, betekent niet automatisch dat de OP300-LV en de S440 dat ook zijn (al lijkt mij de kans wel vrij groot dat dat zo is). Ik zou dit door SolarEdge support laten bevestigen.
Thanks, ga ik naar kijken!

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
Ronald schreef op maandag 4 maart 2024 @ 04:40:

Altijd verstandig het geheel in designer te simuleren, al kan designer niet met de verschillende optimizer typen werken.

De 3 gaan op vergelijkbare oriëntatie neem ik aan?
Zuid + of - 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

TFX77 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:44:
]Ik neem aan dat de 260 Wp panelen wel een 10% degradatie hebben na 11 jaar. Ik ben sowieso van plan te gaan voor de leverancier die twee panelen wil bijleggen. Moet kunnen lijkt mij.
10% degradatie in 11 jaar lijkt mij aan de hoge kant. Dan ga je de ruimte om panelen bij te leggen overschatten.
[...]

Thanks, ga ik naar kijken!
Wat is de firmware versie van je omvormer? Dat zal denk ik 3.x zijn (aannemend dat je een omvormer met display hebt). Vraag is of firmware 3.x met S-serie optimizers kan werken (ik kan daar bij SolarEdge niets over vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Edit: aan een SE3000 uit die tijd mag je volgens de datasheet 4050 Wp paneelvermogen hangen. Je huidige panelen zullen al een paar procent minder opbrengen (veroudering). Uitgaande van 0,5% opbrengstvermindering per jaar krijg je met 2 panelen erbij 13 x 260 x 0,945 + 2 x 430 = 4054 Wp. Moet kunnen :)

[...]

[...]

In die charts staat geen directe compatibiliteit tussen de OP300-LV en de S440 vermeld. Dat de OP300-LV compatibel is met bepaalde P-serie modellen en dat die P-serie modellen compatibel zijn met de S440, betekent niet automatisch dat de OP300-LV en de S440 dat ook zijn (al lijkt mij de kans wel vrij groot dat dat zo is). Ik zou dit door SolarEdge support laten bevestigen.

Edit: Ondersteunt de 3.x firmware van een SE3000 S-serie optimizers? (ik heb geen idee)
Ik heb een SE4000H (met display) en een firmware 3.x versie. Vorig jaar daar een aantal panelen bijgelegd en ook gelijk in die string de optimizers vervangen naar S500B varianten; werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
is dat dezelfde oriëntatie als de overige panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
teacher schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:45:
[...]

is dat dezelfde oriëntatie als de overige panelen?
Alles op zuid, zelfde dak, geen aparte dakdelen. De huidige panelen liggen op het dak op 45 graden. De twee extra panelen komen op de dakkapel op dezelfde dak op een platdaksysteem, is de planning. Geen idee wat de helling daarvan precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
13, maar dat gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:15

Veritas

concedo nulli

Vraagje over overdimensioneren dat een beetje lijkt op de vraag hierboven. Ook ik heb een SE3000 waar ik nieuwe panelen op wil installeren. Ik zit te kijken naar 12x 440 Wp panelen: 6 op oostzijde en 6 op de westzijde.

In totaal is dat 12x440Wp (met s-440) en dus 5280 in totaal. Volgens de datasheet mag je er niet meer dan 4050 Wp aan hangen. Omdat het een oost-westopstelling is, heb ik mij laten vertellen dat je dit aantal *0,75 mag doen. Dus 5280*0,75=3960. Er is ook de nodige schaduw op de daken (bomen).

Kan/mag dit nu wel of niet worden aangesloten aan de SE3000?
Dank alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Veritas op 06-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Veritas heel simpel: Rekenen met totaal STC, of door solaredge designer halen.

Dat laatste geeft je serieus veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan_NL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Drie Solaredge omvormers verdeeld over twee meterkasten. Er gebeuren rare dingen..

In 2021 heb ik twee systemen laten aanleggen (Omvormers SE met juiste optimisers);
- 8.0 kWp omvormer met 19 x 375Wp 3-fase (Meterkast 168);
- 2.2 kWp omvormer met 8 x 375Wp 1-fase ( Meterkast 168A);

Deze liggen 100% evenwijdig op twee gebouwen die ca. 30m van elkaar liggen. vrijwel pal zuid kijkend.

Tot voorjaar 2022 geen probleem. Toen plotseling dagelijks 'instorten' vermogen, exact om 13h of 13.15h,
maar niet op zondagen ????

Netwerkbeheerder benaderd. Die heeft 2 maanden de spanning van slimme meters gemonitord. Daarna is de netspanning verlaagd naar 220V. Dit maakte echter geen verschil.. |:(

Ik heb ook nog een flinke schuur. Daar was het dak van lek : te weinig overlap in platen. Wind blies regen er onderdoor. Renovatie dak zou ongeveer kosten wat 40 panelen met een slimme home hub ook kost.

Dus zijn begin dit jaar 40x 410Wp met 8kW 3-fase HH geplaatst, aangesloten op 'meterkast 168' . Er liggen er 10 op 'oost' en 30 op 'west' . Zodoende is het hele dak bedekt.

Het rare 'instorten' is er nog steeds. Het kán echter niet van 'een wolk' komen omdat '168A' ongeveer een kwartier later instort ( 1- fase ).

Van de andere twee stort die op de woning waar de meterkast is eerst in, en die op de schuur ongeveer een minuut later, terwijl die 'standaard' ca. 2V meer ziet over de ca. 20m extra kabel (naar de schuur).

Ik vermoed dat er op het net in de buurt een enorme (inductieve ?) schakelpuls zit van een koelinstallatie of iets in die geest. Daardoor vliegen de beide systemen die op de meterkast 168 staan er uit.

Heeft iemand enig idee wat dit is ? Hoe vind ik de veroorzaker van deze puls ? Ik denk dat de netspanning heel kort sterk oploopt : het vermogen schiet namelijk omhoog, terwijl de netspanning al weer afvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3klEUJFefuw65hQkxjdSWsTfQD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32rfpsINtQPqsSKT8mFqDjtf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Hebben jullie ook dat de opbrengsten in geld van dit jaar en all time niet meer kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49
Klik schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:35:
Hebben jullie ook dat de opbrengsten in geld van dit jaar en all time niet meer kloppen?
issue speelt hier inderdaad ook, 8,5MWh tegen €552.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Klik schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:35:
Jep, hier ook. De gehele opbrengst vanaf eind mei vorig jaar (5,4Mwh) is dezelfde waarde als Jan/feb dit jaar...

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Goedenavond,

Ik heb een gek probleem....ik kreeg de melding dat 1 van mijn optimizers niet meer werkte. Betreft een systeem met 10 optimizers (P405) die ieder gekoppeld zijn aan 2 SolarFrontier panelen. Een goed recept voor falende optimizers overigens, want ik heb er al meerdere vervangen.

Vrij snel kreeg ik al een nieuwe optimizer opgestuurd (P485 versie), en vandaag even vervangen.

MAARRRRR, het voltage wanneer de omvormer uit staat, is 14V. Niet 10. Dat is raar. En ook als ik het ga 'pairen' lukt dit wel, maar geeft die P_OK 009/009.
Heb hier thuis dus 11 optimizers, waarvan misschien degene die ik nu uit de string gehaald heb stiekem toch wel werkt?

Ik zoek een manier waarop ik kan pinpointen welke van de optimizers nu kapot is, want ik ben bang dat ik de verkeerde heb vervangen. Mijn monitoring portal is ook een rotzooi, want ik heb al diverse keren zaken vervangen maar niet bijgewerkt in de portal. Dus het serialnumber die de monitoring paneel meldde als zijnde kapot.....twijfel ik aan.

Kan ik bijvoorbeeld de optimizers loskoppelen van de panelen, en ze gewoon allemaal 'achter' elkaar leggen zodat ik de kapotte optimizer eruit kan pikken?

Mijn installatie ligt deels op het platte dak waar ik makkelijk bij kan, en ik ben er 99% zeker van dat een van deze het probleem is.

Ik heb zelf geen voltage-meter oid, dus ik kan het alleen uitlezen op de omvormer.

Of iemand anders nog een briljante tip?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Op elke optimizer staat een serienummer. Als je weet welke er kapot is kun je dat serienummer zoeken op het dak. Andersom kan ook, maar is wat meer werk: als je weet welke 9 nog heel zijn en zich rapporteren, kun je die serienummers op het dak zoeken, dan blijft er eentje over....

Overigens is een kleine investering in een simpele multimeter hier denk ik de moeite wel waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroen Vreeken op 08-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Vandaag iets vreemds aan de hand met mijn SE installatie. Betreft een SE4000H met 15 panelen van 405Wp. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZssor70McQX4iLhwQcQ9rpAHuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaFWmBEn7H3eq8phKXbqeIE8.png?f=fotoalbum_large
Productie valt helemaal weg rond 11:30 en komt vanzelf terug om 13:00.
Installatie draait sinds juli 2022 zonder problemen. Laatste firmware update gedaan in februari 2024.

De AC spanning zat in die periode tussen de 230 en 234,7 Volt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ2bW5k7Lg3gDXtCem_ZcQ2MBMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m248ZKAqv7PbviOrOGKbKTfy.png?f=fotoalbum_large

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
KaasOmelet schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:58:
Vandaag iets vreemds aan de hand met mijn SE installatie. Betreft een SE4000H met 15 panelen van 405Wp. Zie foto:
[Afbeelding]
Productie valt helemaal weg rond 11:30 en komt vanzelf terug om 13:00.
Installatie draait sinds juli 2022 zonder problemen. Laatste firmware update gedaan in februari 2024.

De AC spanning zat in die periode tussen de 230 en 234,7 Volt:
[Afbeelding]

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Negatieve prijzen uitschakeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
mathijshooi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Negatieve prijzen uitschakeling?
Bingo! _/-\o_ Was inderdaad helemaal vergeten dat ik die optie had aangezet 8)7
Wel top dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
KaasOmelet schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Bingo! _/-\o_ Was inderdaad helemaal vergeten dat ik die optie had aangezet 8)7
Wel top dat het werkt.
Wel ff opletten dan. Want inclusief alle belastingen en fees waren de prijzen voor zover ik weet niet negatief vandaag….

Kan me zo voorstellen dat solaredge app niet rekening houdt met de absurde salderingsregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:39
Dan heb je hem toch verkeerd ingesteld, waarschijnlijk toen geen andere kosten erbij ingesteld. (boven de kale prijs van je provider...)

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
mathijshooi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Wel ff opletten dan. Want inclusief alle belastingen en fees waren de prijzen voor zover ik weet niet negatief vandaag….

Kan me zo voorstellen dat solaredge app niet rekening houdt met de absurde salderingsregeling.
Prijzen bij Tibber waren in de middag een heel klein beetje negatief. -2,5 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv5d04oGG0TpQVyBUtKBrG2W8Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWU3VIcbjXDBRbyWoSLnOT6S.png?f=fotoalbum_large
Ik zet de negatieve prijzen optie weer uit want was vandaag niet nodig ivm salderingsregeling.

[ Voor 26% gewijzigd door KaasOmelet op 08-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
KaasOmelet schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Prijzen bij Tibber waren in de middag een heel klein beetje negatief. -2,5 cent.
[Afbeelding]
Ik zet de negatieve prijzen optie weer uit want was vandaag niet nodig ivm salderingsregeling.
Ja. Maar dus niet zonder de belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Ftd_idus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:49:
Dan heb je hem toch verkeerd ingesteld, waarschijnlijk toen geen andere kosten erbij ingesteld. (boven de kale prijs van je provider...)
Precies…EB en btw moet je wel meenemen, tenzij je meer opwekt dan verbruikt.
Zolang je saldeert kost het pas geld onder de -0,15 euro/ kWh ongeveer. En die tarieven zien we maar zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
WillemP22 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Precies…EB en btw moet je wel meenemen, tenzij je meer opwekt dan verbruikt.
Zolang je saldeert kost het pas geld onder de -0,15 euro/ kWh ongeveer. En die tarieven zien we maar zelden.
Ja goed punt idd. Ik heb in de SE app de aanvullende kosten nu op 0,15 cent gezet. Het is een relatief nieuwe functie wat ik ervan begrijp. Dus voor mij even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandrie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-04 22:09
soganta schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Precies, omvormer hangt op zolder dus goed hoorbaar op 1e verdieping.
Heb even gekeken, tel er een stuk of 5 aan begin en eind vd dag:
[Afbeelding]
Status code 4 is productie, 5 is vermogensbeperking/opstarten, 2 is slaapmodus.

[...]

Ja zoiets dacht ik ook, maar dat voltage is niet iets hoger in te stellen als gebruiker waardoor je minder van dit gedrag hebt?

[...]

Gaat bij mij om de nieuwe serie SolarEdge SE3680 HD Wave Setapp.
Ik heb sinds de installatie in 2019 precies hetzelfde relais getik, tot wel 10x binnen een kwartier. Ik heb het idee dat dit wellicht te verbeteren is door het voltage iets te verhogen in het wake-up profiel. Helaas ben ik verre van onderlegd op gebied van electronica/pv dus ik hoop dat anderen hier wellicht meer ervaring mee hebben? De “minimale wakeup spanning” staat in mijn SE3680 op 195v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Help.
Heb SOlaredge SN 7e0E3866 3 fases.

Heb om de panelen niet continu te laten uitvallen de power setting aangepast., Power control, active power, P(v). Helaas is vermogen naar 0 gegaan en doet de converter het niet meer. Status idle

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Wilde de params terug zetten maar tot mijn schrik heb ik niet de oorospronkelijke genoteeerd.

Ik heb ze nu terug gezet naar:

P V% P%
P0 95 100
P1 100 100
P2 108 100
P3 110 100
P4 115 100
P5 120 100

Geen erros in log of wat dan ook , hij geeft gewoon geen stroom meer...

Update: Moest even weg, nu terug en inmiddels levert hij weer. Iemand een idee of aan power beperking nog andere haken en ogen kleven die ik gemist heb?

[ Voor 9% gewijzigd door patrickvdhart op 09-03-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Ben ik weer. Zoals gezegd maak ik gebruik van de negatieve tariefoptimalisatie en ik dacht dat ik alles goed had ingesteld. Mijn negatieve tariefoptimalisatie staat aan de aanvullende kosten staan op 0,15 cent. Ik sla de instellingen op. Ik ga uit de SE app. Ik ga weer in de SE app om de instellingen te checken en de tariefoptimalisatie staat uit i.p.v. aan. De de aanvullende kosten staan op 0 cent.

Maar nog gekker mijn omvormer is gestopt met produceren. Omvormer staat nog wel aan. Dat zie ik aan het groene en blauwe lampje. Op de Tibber app zie ik dat de prijzen, op moment van schrijven, negatief zijn (-3 cent).......AC spanning is 230 Volt. Wat zou dit kunnen zijn?

Het lijkt wel alsof de SE app niet goed zijn instellingen opslaat.

Edit: stipt om 15:00 ging de omvormer vanzelf weer produceren. Dat was precies het moment wanneer de energieprijzen weer positief waren. Ik heb nu de netwerkkabel uit de omvormer gehaald. Omvormer blijft produceren maar krijgt, als het goed is, geen signaal meer over dynamische prijzen die negatief zijn.

Probleem is nu natuurlijk dat ik geen data meer krijg uit mijn omvormer..... Ik heb een case gemaakt bij SE om dit probleem op te lossen.

[ Voor 39% gewijzigd door KaasOmelet op 09-03-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:15:
Help.

Heb om de panelen niet continu te laten uitvallen de power setting aangepast., Power control, active power, P(v). Helaas is vermogen naar 0 gegaan en doet de converter het niet meer. Status idle

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Wilde de params terug zetten maar tot mijn schrik heb ik niet de oorospronkelijke genoteeerd.

P V% P%
P0 95 100
P1 100 100
P2 108 100
P3 110 100
P4 115 100
P5 120 100

Update: Moest even weg, nu terug en inmiddels levert hij weer. Iemand een idee of aan power beperking nog andere haken en ogen kleven die ik gemist heb?
Negatieve prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Ik denk het niet - ik gebruik geen prijzen of dynamische prijzen in solar edge.

Ik wilde zoals op de 1e pagina van dit topic de power omlaag brengen als voltage van 1 van de fases naar 253 gaat. Ik heb momentaan dat de converter contininu tript, weer start en weer tript.
Dis wil proberen het vermogen zo te regelen dat ik de 253 Volt niet aantik en dat gaat volgens de gebruiks aanwijzing via dynamic power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Ik denk het niet - ik gebruik geen prijzen of dynamische prijzen in solar edge.

Ik wilde zoals op de 1e pagina van dit topic de power omlaag brengen als voltage van 1 van de fases naar 253 gaat. Ik heb momentaan dat de converter contininu tript, weer start en weer tript.
Dis wil proberen het vermogen zo te regelen dat ik de 253 Volt niet aantik en dat gaat volgens de gebruiks aanwijzing via dynamic power
Heb je Homewizard? Dan kan je het voltage per fase makkelijk in zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
KaasOmelet schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:56:
Ben ik weer. Zoals gezegd maak ik gebruik van de negatieve tariefoptimalisatie en ik dacht dat ik alles goed had ingesteld. Mijn negatieve tariefoptimalisatie staat aan de aanvullende kosten staan op 0,15 cent. Ik sla de instellingen op. Ik ga uit de SE app. Ik ga weer in de SE app om de instellingen te checken en de tariefoptimalisatie staat uit i.p.v. aan. De de aanvullende kosten staan op 0 cent.

Maar nog gekker mijn omvormer is gestopt met produceren. Omvormer staat nog wel aan. Dat zie ik aan het groene en blauwe lampje. Op de Tibber app zie ik dat de prijzen, op moment van schrijven, negatief zijn (-3 cent).......AC spanning is 230 Volt. Wat zou dit kunnen zijn?

Edit: stipt om 15:00 ging de omvormer vanzelf weer produceren. Dat was precies het moment wanneer de energieprijzen weer positief waren. Ik heb nu de netwerkkabel uit de omvormer gehaald. Omvormer blijft produceren maar krijgt, als het goed is, geen signaal meer over dynamische prijzen die negatief zijn.

Probleem is nu natuurlijk dat ik geen data meer krijg uit mijn omvormer..... Ik heb een case gemaakt bij SE om dit probleem op te lossen.
0,15 cent moet zijn 0,15 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:15

Veritas

concedo nulli

Ronald schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:50:
@Veritas heel simpel: Rekenen met totaal STC, of door solaredge designer halen.

Dat laatste geeft je serieus veel meer
Dank je voor de tip. Kan ik als particulier gewoon een account maken voor de SE designer? Moet ik dan aangeven dat ik een installateur ben ofzo? Want als ik aangeef een particulier te zijn, word ik naar de reguliere monitoring app doorverwezen.

Edit: antwoord gevonden in de OP ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Veritas op 11-03-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
KaasOmelet schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:56:

Mijn omvormer en die van mijn schoonvader stoppen de laatste dagen smiddags ook met produceren terwijl tariefoptimalisering uitgeschakeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaasOmelet
Borne schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Mijn omvormer en die van mijn schoonvader stoppen de laatste dagen smiddags ook met produceren terwijl tariefoptimalisering uitgeschakeld is.
SE heeft gister een update gedaan in de SE app. Het is nu mogelijk om instellingen te verwijderen en op te slaan. De optie om instellingen te verwijderen was er eerst niet. Vandaag gebruikte ik de negatieve prijzen optie + de aanvullende kosten op 0,15 euro. Werkte perfect. Instellingen worden nu ook daadwerkelijk opgeslagen.

Fijn dat SE hier snel actie op onderneemt. Kost wel 2 dagen opbrengst in de middag uren. Zullen we toeschrijven aan early adopter tax.

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 10-03-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
KaasOmelet schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:29:
[...]

SE heeft gister een update gedaan in de SE app. Het is nu mogelijk om instellingen te verwijderen en op te slaan. De optie om instellingen te verwijderen was er eerst niet. Vandaag gebruikte ik de negatieve prijzen optie + de aanvullende kosten op 0,15 euro. Werkte perfect. Instellingen worden nu ook daadwerkelijk opgeslagen.

Fijn dat SE hier snel actie op onderneemt. Kost wel 2 dagen opbrengst in de middag uren. Zullen we toeschrijven aan early adopter tax.
Heel bijzonder ik heb die optie er nu bij staan maar optimalisatie stond ook ineens weer aan terwijl ik dat gisteren uitgeschakeld heb. Ik hoop dat het nu opgelost is. Ga het ook niet meer inschakelen maar iklaat het wel weer door home assistant regelen als dit is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:53
Even een leken vraag. Ik heb optimizer van SolarEdge. Kunnen hier dan maar Max panelen op van 300wp? Of kan ook meer omdat ze dit in de praktijk nooit halen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElIYEMz83HA62i6sVqVcLqQHMpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2BsQSr4SfXcXn0O2omRMK6q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Retep91 officieel mag er op geen enkele optimizer meer dan opgegeven vermogen.

Deze optimizer mag ook maar tot 11A. Dat is weinig voor moderne panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
Een vraagje over bijplaatsen op een SE8K omvormer.

Ik heb 24 panelen op zuid, en ik wil 4 panelen bijplaatsen (ik verleng een bestaand dakvlak).
Alle panelen zijn hetzelfde, Jinko JKM420N-54HL4-B (420W STC)

Volgens de datasheet mag ik maximaal 10800W DC (STC) vermogen insturen.
Met 24 panelen, zit ik op 10080W, met 28 zit ik op 11760W (theoretisch).

Zal deze 960W overschrijding goed gaan? In de praktijk brengt een paneel bijna nooit het theoretisch maximum op natuurlijk, maar als dit wel gebeurt moet mijn omvormer dit wel overleven.

Mocht dit niet lukken, heeft iemand een advies voor het voordelig omruilen van omvormers?
Ik zou dan mijn SE8K willen ruilen voor een SE10K

[ Voor 12% gewijzigd door topaj op 12-03-2024 10:39 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@topaj antwoord is designer. Zonder designer moet je met stc rekenen zoals het nu doet. Met designer de waarde die situatie afhankelijk berekend wordt. Dus teken vooral je situatie goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Ronald schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:03:
@topaj antwoord is designer. Zonder designer moet je met stc rekenen zoals het nu doet. Met designer de waarde die situatie afhankelijk berekend wordt. Dus teken vooral je situatie goed in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFqmFVdRJTJglpvIkAHJg0u-8U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFqMaQY7WEjTkKlTZ5jzjAhJ.png?f=fotoalbum_large

Designer wordt boos op mij als ik dat doe.
Echter, hoeveel marge zit hier in de praktijk op?

Edit: Home Wave SE8K gaat wel goed? Heb ik dat? SE8K-RW-TEBEN4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgDO7tuvTdWkn2agVuBHhVkKRbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A37W3ThuJWnHCTPxAoROQDue.png?f=fotoalbum_large

https://knowledge-center....three-phase-setapp-ds.pdf
Zou nog wel eens kunnen ook nog :)

Maar waarom geven beide datasheets andere waarden, met dezelfde serienummer reeks 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door topaj op 12-03-2024 12:20 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

De reden dat het met de RWS niet kan en met de gewone wel is heel eenvoudig: Je hebt een maximaal toegelaten vermogen per string(11250W), bepaald door de maximaal toegelaten stroom van de optimizers (15A). Bij de gewone omvormer wordt het stringvermogen/stroom beperkt door het maximale AC vermogen van de omvormer. Bij de RWS kun je een batterij aansluiten die direct DC-gekoppeld is waardoor die beperking wegvalt. Resultaat is dat je regelmatig het dak op mag om optimizers uit te wisselen die dan ook nog eens niet meer onder garantie vallen.

De vraag wordt dan dus eigenlijk welke van de 2 je hebt, als dat het datasheet is dan heb je de gewone variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
Smoke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:17:
De reden dat het met de RWS niet kan en met de gewone wel is heel eenvoudig: Je hebt een maximaal toegelaten vermogen per string(11250W), bepaald door de maximaal toegelaten stroom van de optimizers (15A). Bij de gewone omvormer wordt het stringvermogen/stroom beperkt door het maximale AC vermogen van de omvormer. Bij de RWS kun je een batterij aansluiten die direct DC-gekoppeld is waardoor die beperking wegvalt. Resultaat is dat je regelmatig het dak op mag om optimizers uit te wisselen die dan ook nog eens niet meer onder garantie vallen.

De vraag wordt dan dus eigenlijk welke van de 2 je hebt, als dat het datasheet is dan heb je de gewone variant.
Ok, duidelijk wbt. RWS. Als ik "Home Wave" kies kan het wel in Designer. Heb ik Home Wave, of "3-phase SetApp" model?

Let op, dezelfde datasheet in 2 talen. De URL maakt het interessant:
https://knowledge-center....three-phase-setapp-ds.pdf
https://knowledge-center....ee-phase-setapp-ds-nl.pdf
(Leg de urls eens naast elkaar)

Alleen de taal is anders in de URL, maar de inhoud is toch anders wbt. DC vermogen.
Beiden noemen dezelfde SEXXK-XXXTXBXX4 reeks.

Ik kan of 10800 kwijt, of 12000. Het is maar net welke datasheet ik als waarheid aanneem.

[ Voor 3% gewijzigd door topaj op 12-03-2024 14:42 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
mathijshooi schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Heb je Homewizard? Dan kan je het voltage per fase makkelijk in zien.
Hi, ik gebruik Home Assistant en kan de voltages per fase keurig zien en trenden (kan ze nu even niet laten zien, ben niet thuis).
2 van de 3 fases zweven op zonnige dagen rond de 252-253 en laten de Solaredge trippen als ze 253 aantikken.
Je ziet ook dat de trip van de solaredge het voltage laat zakken, waardoor de hele cyclus weer van voren begint.

Dus ik wil dat de solaredge het vermogen begint terug te schroeven als een van de fases richting de 253V loopt en dacht dat dat kon (zie pagina 1 van dit forum) via active power setting in solaredge.

Maar dat lukt dus nog niet erg, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 12-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
Help.

P V% P%
P0 95 100
P1 100 100
P2 108 100
P3 110 100
P4 115 100
P5 120 100

Waar ik allereerst nieuwsgierig naar ben is hoe snel de spanning op en af loopt in de omvormer.
Als dat namelijk snel is (lees: enkele minuten) dan heb je ook de kans dat de gebruikte AC kabel te dun is.

Je kan ook de vergelijking maken tussen de gemeten spanning in de omvormer en in de meterkast (ik weet niet waar home assistant de meting uitvoert) als daar ook een groot verschil in zit dan heb je helemaal de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Hi, ik gebruik Home Assistant en kan de voltages per fase keurig zien en trenden (kan ze nu even niet laten zien, ben niet thuis).
2 van de 3 fases zweven op zonnige dagen rond de 252-253 en laten de Solaredge trippen als ze 253 aantikken.
Je ziet ook dat de trip van de solaredge het voltage laat zakken, waardoor de hele cyclus weer van voren begint.

Dus ik wil dat de solaredge het vermogen begint terug te schroeven als een van de fases richting de 253V loopt en dacht dat dat kon (zie pagina 1 van dit forum) via active power setting in solaredge.

Maar dat lukt dus nog niet erg, enig idee?
Probeer het eerst wat extremer in te stellen. Dus bij 108% naar 20% en 109% naar 10%. Dit zou je terug moeten zien.

Daarna langzaam proberen op te bouwen.

Dat je probleem bij overvol netwerk zit is helaas duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mathijshooi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:29:
[...]

Dat je probleem bij overvol netwerk zit is helaas duidelijk.
Zou kunnen, maar @patrickvdhart heeft niet aangegeven waar hij die 252-253V meet. Als dat in de meterkast is (bv. via de P1-poort van de meter) dan ben ik het met je eens. Maar als dat op de omvormer is, kan ook de kabel tussen meterkast en omvormer te licht zijn. Daarvoor is het noodzakelijk om te weten hoe lang (m) en hoe zwaar (mm2) die kabel is en ook wat het vermogen is van de omvormer.
Dit is het serienummer, niet het model omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Jeroen Vreeken schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:17:
Op elke optimizer staat een serienummer. Als je weet welke er kapot is kun je dat serienummer zoeken op het dak. Andersom kan ook, maar is wat meer werk: als je weet welke 9 nog heel zijn en zich rapporteren, kun je die serienummers op het dak zoeken, dan blijft er eentje over....

Overigens is een kleine investering in een simpele multimeter hier denk ik de moeite wel waard.
Aangezien ik misschien de verkeerde heb vervangen (en via de portal als zijnde 'vervangen' heb gemarkeerd), kan het zijn dat deze dan niet meer wordt gerapporteerd terwijl hij het nog wél doet?

Eigenlijk wil ik gewoon ongeacht wat ik ooit ingetypt heb in de portal uitlezen welke optimizers zichzelf allemaal melden bij de omvormer. En dan kom ik er idd zelf wel uit.

ps: ik kan ze ook nog stuk voor stuk bij langs met de multimeter, maar werkt dat ook als ze NIET op een paneel aangesloten zijn?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Nick v D schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Waar ik allereerst nieuwsgierig naar ben is hoe snel de spanning op en af loopt in de omvormer.
Als dat namelijk snel is (lees: enkele minuten) dan heb je ook de kans dat de gebruikte AC kabel te dun is.

Je kan ook de vergelijking maken tussen de gemeten spanning in de omvormer en in de meterkast (ik weet niet waar home assistant de meting uitvoert) als daar ook een groot verschil in zit dan heb je helemaal de bevestiging.
Hieronder een plaatje van vanochtend, je ziet de spanning van 2 faases hoog lopen en de power trippen.

De spanning wordt gemeten op de solaredge, maar ik heb heel dikke leidingen dus dat is probleem niet denk ik. Ook heeft Enexis (netbeheer) 2 weken voltage gemeten in de meterkast en bevestigt dat de straat het gewoon niet aankan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VEGdynWvsSSR5oREOlOeKSVmxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9oLDopiorZ8vlgFD4uEXL8Ty.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gdR79cyzwbrincQRXrPsSnqD00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wd9T5VoJaKKu9dbKkSphm0bv.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door patrickvdhart op 14-03-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
Sandrioni schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Aangezien ik misschien de verkeerde heb vervangen (en via de portal als zijnde 'vervangen' heb gemarkeerd), kan het zijn dat deze dan niet meer wordt gerapporteerd terwijl hij het nog wél doet?
Als je een optimizer omwisselt met de vervang knop dan zal de oude optimizer uitgeschakeld worden en dan zal er ook niets met de data worden gedaan.
Eigenlijk wil ik gewoon ongeacht wat ik ooit ingetypt heb in de portal uitlezen welke optimizers zichzelf allemaal melden bij de omvormer. En dan kom ik er idd zelf wel uit.
Dat kan, als je de layout op logisch zet in plaats van fysiek.
Je ziet dan alle optimizers die via de omvormer met de monitoring communiceren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq3oUZmzRW_qgZzdqWQzQSqjelQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xnFYwWj7PhkFVDhwKbyXAc8o.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Hieronder een plaatje van vanochtend, je ziet de spanning van 2 faases hoog lopen en de power trippen.

De spanning wordt gemeten op de solaredge, maar ik heb heel dikke leidingen dus dat is probleem niet denk ik. Ook heeft Enexis (netbeheer) 2 weken voltage gemeten in de meterkast en bevestigt dat de straat het gewoon niet aankan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is ook een beetje de vraag wat je aan opwek gaat missen met opnieuw opstarten vd SE.
Op HA kun je de slider vh max vermogen wat lager zetten.
Het is dan even uitzoeken wat beter is trippen of vermogen beperken.

Heel dikke leidingen is nogal vaag. Ik heb 5x4mm2 op 3 mtr kabellengte tussen SE en meterkast,
is nogal overdreven maar hier de zelfde problemen in de zomer. (Groot) verbruikers verplaatst van fase enz. enz. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het valt me op dat de AC spanning wel snel op en af gaat, wat voor mij toch een indicatie is om het in de bekabeling tussen omvormer en meterkast te zoeken.

'Dikke kabels' is subjectief.
Wat heb je echt aan aderdikte? Wat is de lengte van de kabel? Wat is het vermogen van de omvormer?

Enfin, als de netbeheerder aangeeft dat het een probleem in het net is dan kun je er zelf weinig meer aan doen.
Je kunt proberen om die instellingen zoals in de openingspost van dit forum te gebruiken.
Maar als de netspanning al naar 253V loopt dan gaat de omvormer alsnog gewoon uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Nick v D op 14-03-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
Simpel360 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Het is ook een beetje de vraag wat je aan opwek gaat missen met opnieuw opstarten vd SE.

Heel dikke leidingen is nogal vaag. Ik heb 5x4mm2 op 3 mtr kabellengte tussen SE en meterkast,
is nogal overdreven maar hier de zelfde problemen in de zomer. (Groot) verbruikers verplaatst van fase enz. enz. :+
Sowieso vermogen beperken is beter dan schakelen als je het over de levensduur hebt van het product.
Als de omvormer de gehele dag met zijn AC relais moet gaan zitten schakelen is dat ook niet goed voor de levensduur van deze relais.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@patrickvdhart het is koffie met de buren tijd.

Er lijken weinig installaties op L2/BN te zitten.
Als enkele enkelfase installaties op die fase gaan zou het voor iedereen beter moeten worden.

Verder valt BN veel te hard terug na afschakelen . Controleer alle schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-willy
  • Laatst online: 14-04 10:02
Ik meet met mijn Homewizard Wi-Fi P1 Meter wat ik van en naar het net gebruik en lever.
Ook meet ik wat de panelen opbrengen met de Homewizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID.
Nu zie ik dat er boven de 3500 watt ongeveer steeds een dip in de grafiek zit.
Dit doet hij steeds, en ik weet dat de solaredge omvormer dat doet.

Ik heb de Solaredge 3680 HD (parallel) met 10 keer
E.ON 430 Full Black panelen op het zuiden

Mijn vraag is! is dit normaal ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvDRxrVotRgi21sCH_mQa4_UA-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nnbPWDkRTEkvEu6jahqFZtvl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Simpel360 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Dikke leidingen zijn idd vaag: het zijn 5x 4 MM2 leidingen, lengte 20 meter, dat zou ruim voldoende moeten zijn was mij verteld.
Overigens je hebt het over je problemen in de zomer: We leven nu Maart en dit is SE vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbYYpN--5kV8bHYMynUrNnR6StY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uyx87tWWGdHmLGiLRi1ETL4y.png?f=user_large

Maar er is hoop, dit is de straat vandaag, ze zijn dikkere leidingen aan het trekken, ben heel benieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm1ZOnX6z4edI8aDPkk_zhYkt98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgpkizXGF8URddOsDETkYW59.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBLEl_y_uzx4C75e7BK9z4v_ZbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFTjCkVyYVDf9ob9LDG2E5A0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Ronald schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:57:
@patrickvdhart het is koffie met de buren tijd.

Er lijken weinig installaties op L2/BN te zitten.
Als enkele enkelfase installaties op die fase gaan zou het voor iedereen beter moeten worden.

Verder valt BN veel te hard terug na afschakelen . Controleer alle schroeven.
Controleer de schroeven: kun je die eens nader verklaren met de terugval van BN phase, die kan ik niet zo 123 plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:26:
[...]

n. Daarvoor is het noodzakelijk om te weten hoe lang (m) en hoe zwaar (mm2) die kabel is en ook wat het vermogen is van de omvormer.

[...]

Dit is het serienummer, niet het model omvormer :)
Vermogen is 10300 zeg ik even uit mijn hoofd, maar zal even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:24:
Dikke leidingen zijn idd vaag: het zijn 5x 4 MM2 leidingen, lengte 20 meter, dat zou ruim voldoende moeten zijn was mij verteld.
De spanningsverhoging over een fasedraad is met deze kabel bij 10 kW (14,5A per fase) ca. 1,3V. Door de nuldraad loopt bij een 3-fase omvormer (vrijwel) geen stroom. De kabel tussen omvormer en meterkast is dus inderdaad het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Jep, lijkt me voldoende.
Ik ga er vanuit dat je geen 15kW omvormer hebt hangen en dus onder de 5kW per fase max hebt. Dan val je binnen de 1% spanningsverlies.
Maar er is hoop, dit is de straat vandaag, ze zijn dikkere leidingen aan het trekken, ben heel benieuwd
Ah! Dat is mooi, dan verwacht ik dat het snel opgelost is.
patrickvdhart schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Controleer de schroeven: kun je die eens nader verklaren met de terugval van BN phase, die kan ik niet zo 123 plaatsen?
Ik denk dat Ronald bedoelt dat een fase niet goed vastgedraaid zit en dat door de stroom die er gaat lopen de weerstand te hoog wordt en het contact even kort onderbroken wordt.
Echter zie ik hetzelfde patroon op CN en ervan uitgaande dat dit fase L3 is en deze ook op L3 in de omvormer zit zal dit niet het probleem zijn.
Als L3 in de omvormer namelijk los komt dan valt ook de communicatie van de omvormer weg, aangezien daar de gehele sturing achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
master-willy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:04:
Ik meet met mijn Homewizard Wi-Fi P1 Meter wat ik van en naar het net gebruik en lever.
Ook meet ik wat de panelen opbrengen met de Homewizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID.
Nu zie ik dat er boven de 3500 watt ongeveer steeds een dip in de grafiek zit.
Dit doet hij steeds, en ik weet dat de solaredge omvormer dat doet.

Ik heb de Solaredge 3680 HD (parallel) met 10 keer
E.ON 430 Full Black panelen op het zuiden

Mijn vraag is! is dit normaal ?[Afbeelding]
Voor mijn beeldvorming wat is de tijdsduur in deze grafieken?
Wat zie je in de grafieken op de monitoring? Foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-willy
  • Laatst online: 14-04 10:02
Nick v D schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Voor mijn beeldvorming wat is de tijdsduur in deze grafieken?
Wat zie je in de grafieken op de monitoring? Foutmeldingen?
De dip is iets van 5 tot 8 sec, hij gaat dan naar 0 watt.
Daarna is het wat de aantal watts zijn, als het weer boven de 3500a 3600 watt komt gaat hij weer naar 0 voor een aantal seconden.

Op de solaredge monitoring site zie ik niks verkeerds.
In de omvormer ook geen foutmelding.
Pagina: 1 ... 63 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.