Ik heb geprobeerd zoveel mogeljik informatie uit dit topic te gebruiken om een keuze te maken of het design wat gemaakt is voor het huis fatsoenlijk gaat werken. Er zijn echter een aantal zaken die ik zou willen bevestigen aangezien (zoals door anderen ook vast ervaren) het nogal veel stof is om te verwerken en de juiste conclusies aan te verbinden. En met meer voorbeelden worden ook meer wat meer mensen geholpen.
- Nieuwbouw huis (3-fase)
- Dakdeel oost, met 4 panelen, is maximaal voor dit deel (helling 41)
- Garage zuid, met plat dak met 4 panelen, is maximaal voor dak (helling 15)
- Dakdeel west, met 8 panelen (helliing 41)
Voorgesteld systeem door installateur:
- 1x Solar Edge 3-Fase omvormer SE5K (onduidelijk of dit gewone of short strings variant betreft, maar wat ik lees is de short strings variant nodig vanwege de losse en kleine groepjes panelen en dus om de benodigde spanning te kunnen halen)
- 16x DMEGC 440Wp
- 16x SolarEdge S500B
Op basis van het voorbeeld tuinhuisje uit de topicstart, ben ik zelf gaan rekenen en kom dan op het volgende, dit is overigens berekend met short strings omvormer. De pvcalc grafiek komt er zo uit (als ik het goed heb ingevuld):
- De twee oppervlaktes zijn dakdeel oost en garage zuid.
- 9 uur sochtends
- Oost: 200w * 4 = 800w
- Zuid: 85w * 4 = 340w
- Totaal = 1140w
- String spanning nodig = 1140 / 375 = 3,04A
- Optimizer voltage: 200w / 3,04A = 65,78V
- Oost levert 4 * 65,78V van totale voltage = 263,12
- Totale voltage (380) - oost (263,12) = 116,88
- Rest spanning verdeelt over zuid: 116,88 / 4 = 29,22V
- Zuid panelen werken op 85w / 29,22V = 2,90A wat dan geldt voor de hele string
Is het verlies hier dan het verschil tussen 80v * 3,04A versus 80v * 2.90A? Of mis ik hier iets in de berekening?
Hierbij de relevante stukken uit de Designer:
Aandachtspunten/vragen op basis van dit topic:
- String verdeeld over meerdere orientaties, waar de groepjes ook nog eens te klein zijn om zelf de benodigde string spanning te halen. Gebaseerd op wat ik heb kunnen vinden is er verlies in dit scenario maar ik weet niet of dit acceptabel is/het maximaal haalbare?
- SolarEdge designer van de installateur geeft 2.97% verliesfactor opbrengst, uiteraard gedefinieerd als acceptabel vanuit de installateur
- 3fase vs 1fase, zover ik begrijp kan 3fase omvormer zolang het de short strings versie betreft vanwege benodigde string spanning (ook al hangt ook dit weer af of het verlies met de kleine aantallen panelen op verschillende orientaties acceptabel is)
- Aangezien het maximaal aantal panelen op orientatie oost en zuid, is SolarEdge dan wel of niet het juiste systeem om te kiezen? Volgens mij gaat dit systeem niet zo slecht presteren als in sommige topics, is er wel verlies maar is dit acceptabel? De prijs voor dit SolarEdge systeem en een Enphase systeem met net zoveel panelen (en z'n eigen limitaties) is nagenoeg gelijk.