Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:11
Cursus is zo simpel omdat ze het lastige deel van een solaredge systeem niet behandelen… (wat dan ook meteen écht lastig is)

Was het maar zo… dan had dit topic hopelijk niet bestaan 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-06 19:35
Heeft er al iemand ervaring met de home load controller? Ik vind dat dezelfde vraag hier midden vorig jaar gesteld werd maar vroeg me af of er ondertussen al meer ervaringen zijn? Kan je het gewoon online aankopen en zelf koppelen of het je installateur codes nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06
Michel242186 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:57:
[Afbeelding]

ik heb dit systeem liggen 16x 410WP panelen met S500 optimizers opstelling zeg maar oost/west.
of zou ik beter de S500B versie optimizers moeten hebben?

nu dus even problemen met de SE5K omvormer maar de opbrengst over het gehele jaar is nu 4.29 MWh ik vind dit toch wel wat tegenvallen of zou dit door de opstelling komen.

bovenste panelen liggen op garagedak en andere gewoon op dak van het huis.
mijn omvormer is inmiddels vervangen door een SE4K RWB (short string) en nu veel betere opbrengst met mijn oost/west opstelling...dankzij dit topic ben ik achter de info gekomen.
Ik heb nog een keuze om hier een SE5K RWB van te maken want solaredge designer geeft een overdimensionering aan van 124% met de 4K en met de 5K 99 procent kan ik nu beter de 5K RWB pakken of maakt dit niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:04

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Michel242186 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:52:
Ik heb nog een keuze om hier een SE5K RWB van te maken want solaredge designer geeft een overdimensionering aan van 124% met de 4K en met de 5K 99 procent kan ik nu beter de 5K RWB pakken of maakt dit niet veel uit?
Hoe ziet het systeemverlies diagram er uit voor de 4 kW omvormer? Is er veel Omvormer clip verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:02:
[...]

Hoe ziet het systeemverlies diagram er uit voor de 4 kW omvormer? Is er veel Omvormer clip verlies?
designer geeft aan Omvormer clip verlies -0,06% dus nagenoeg niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Michel242186 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:22:
designer geeft aan Omvormer clip verlies -0,06% dus nagenoeg niks?
Inderdaad (3 kWh bij een jaarproductie van 5000 kWh). Het prijsverschil ga je hiermee nooit terug verdienen. Het zou mij niet verbazen als Designer met een 5 kW omvormer zelfs tot een iets lagere jaarproductie komt door een hoger Omvormer efficiëntie verlies. Omvormers zijn in het algemeen het meest efficiënt bij het nominale vermogen. Ik zou het 5 kW model alleen overwegen als je op afzienbare termijn extra panelen denkt te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:30:
[...]

Inderdaad (3 kWh bij een jaarproductie van 5000 kWh). Het prijsverschil ga je hiermee nooit terug verdienen. Het zou mij niet verbazen als Designer met een 5 kW omvormer zelfs tot een iets lagere jaarproductie komt door een hoger Omvormer efficiëntie verlies. Omvormers zijn in het algemeen het meest efficiënt bij het nominale vermogen. Ik zou het 5 kW model alleen overwegen als je op afzienbare termijn extra panelen denkt te installeren.
Bedankt voor de info...beide omvormers geven zelfde opbrengst in designer dus dan kan ik het gewoon bij deze laten....opbrengst al vele malen beter met een short string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:07
Sinds 8 maart liggen hier 13 zonnepanelen (13x 420wp = 5460 + SE3680H) op het dak. Gister lekkere dag, heerlijk zonnig weer, af en toe natuurlijk een beetje op de SolarEdge app gekeken. Want dat doe je als kersvers zonnepanelen bezitter. Uiteindelijk 21,4kwh opgewekt. Dus ik mag niet klagen, hoogste dag tot nu toe.

Wat mij opviel rond het middaguur is dat hij steeds tegen de max van de omvormer aanloopt, 3,68kw en dan weer naar 0kw schoot. Dit gebeurde meerdere keren achter elkaar, ik zag dit gedrag ook terug op de P1 Home Wizard meter. Na een paar seconden loopt hij langzaam weer op, tot hij weer op z'n max zit en dan herhaalt zich dit weer.

Nu ben ik bekend met netcongestie, ik heb daarom bewust 3x4mm2 naar de meterkast laten trekken. Fasemeting in SolarEdge app geeft 240v. Ik denk dus zelf niet dat dit het kan zijn, tenzij er iets verkeerd ingesteld staat.

Is dit normaal gedrag? Dat hij bij max stopt met leveren? Ik dacht dat hij tegen de max zou blijven hangen en dan de hele tijd met 3,68kw zou terugleveren. Ik zie geen alerts in de monitoring.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
TheIbex schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:50:
Sinds 8 maart liggen hier 13 zonnepanelen (13x 420wp = 5460 + SE3680H) op het dak. Gister lekkere dag, heerlijk zonnig weer, af en toe natuurlijk een beetje op de SolarEdge app gekeken. Want dat doe je als kersvers zonnepanelen bezitter. Uiteindelijk 21,4kwh opgewekt. Dus ik mag niet klagen, hoogste dag tot nu toe.

Wat mij opviel rond het middaguur is dat hij steeds tegen de max van de omvormer aanloopt, 3,68kw en dan weer naar 0kw schoot. Dit gebeurde meerdere keren achter elkaar, ik zag dit gedrag ook terug op de P1 Home Wizard meter. Na een paar seconden loopt hij langzaam weer op, tot hij weer op z'n max zit en dan herhaalt zich dit weer.

Nu ben ik bekend met netcongestie, ik heb daarom bewust 3x4mm2 naar de meterkast laten trekken. Fasemeting in SolarEdge app geeft 240v. Ik denk dus zelf niet dat dit het kan zijn, tenzij er iets verkeerd ingesteld staat.

Is dit normaal gedrag? Dat hij bij max stopt met leveren? Ik dacht dat hij tegen de max zou blijven hangen en dan de hele tijd met 3,68kw zou terugleveren. Ik zie geen alerts in de monitoring.
Check op je Homewizard app wat de voltages per fase zijn. Das alvast een hind. Daarna kan je in de SE monitoring omplaats voltage bij de omvormer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
TheIbex schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:50:

Optimizer?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-06 12:53
Kan ik nog ergens zien welke optimizers de installateur heeft gebruikt? Hij heeft tegen mij gezegd dat hij de s500b heeft geïnstalleerd omdat ik dat graag wou. Echter wil ik dit graag checken omdat hij het zelf in eerste instantie over s430 optimizers had.

Groetjes Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je de optimizer voltages kan uitlezen in de monitoring, en je ziet boven de 60v dan zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@wildebeernd Ingelogged via mijn eigenarenaccount kan ik dit opvragen via Rapporten - type inbedrijfstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTGs3ztXfahbk0TjW-Z0AIcmIbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jph8U6321blGI5CNkqWLZRl.png?f=fotoalbum_large

De panelen heb ik zelf geconfigureerd, de optimizers zijn uitgelezen.

Heb je die tab niet, dan denk ik dat je bij je installateur moet vragen om 'volledige toegang'
Ik zie met deze login het systeem van mijn pa niet (wat in mijn installateur account zit tegenwoordig).

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 10-04-2024 07:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
teacher schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:49:
Als je de optimizer voltages kan uitlezen in de monitoring, en je ziet boven de 60v dan zit je goed.
Ik kan bij de lay out wel verschillende informatie zien. Welke moet ik dan hebben? De optimizer spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Ronald schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:49:
@wildebeernd Ingelogged via mijn eigenarenaccount kan ik dit opvragen via Rapporten - type inbedrijfstelling
[Afbeelding]

De panelen heb ik zelf geconfigureerd, de optimizers zijn uitgelezen.

Heb je die tab niet, dan denk ik dat je bij je installateur moet vragen om 'volledige toegang'
Ik zie met deze login het systeem van mijn pa niet (wat in mijn installateur account zit tegenwoordig).
Deze optie heb ik niet. Ik heb hem aangevraagd bij de installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
Vreemd, zonnepanelen leveren momenteel ineens niets meer terug. Zie in de app bij status omvormer Fout.

Zal zo naar de woning rijden en kijken naar de statuslampjes, we wonen er nog niet. (nieuwbouw)
Voltage 239 239 en 240 dus dat kan het ook niet zijn,

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:15
Kees_frl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:34:
Vreemd, zonnepanelen leveren momenteel ineens niets meer terug. Zie in de app bij status omvormer Fout.

Zal zo naar de woning rijden en kijken naar de statuslampjes, we wonen er nog niet. (nieuwbouw)
Voltage 239 239 en 240 dus dat kan het ook niet zijn,
Wordt er op dit moment nog woningen bij jou in de buurt gebouwd? Wellicht piekspanning tijdens die werkzaamheden. Dit issue is recent bij een andere tweakers ook voorbij gekomen.

Bekijk niet alleen de foutmeldingen in het tabblad Alerts, maar ook de foutmeldingen van de omvormer onder het tabblad Layout. :)

[ Voor 10% gewijzigd door TweakersOnly op 10-04-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
TweakersOnly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:35:
[...]
Wordt er op dit moment nog woningen bij jou in de buurt gebouwd? Wellicht piekspanning tijdens die werkzaamheden. Dit issue is recent bij een andere tweakers ook voorbij gekomen.

Bekijk niet alleen de foutmeldingen in het tabblad Alerts, maar ook de foutmeldingen van de omvormer onder het tabblad Layout. :)
Nee wij zijn de laatste die gebouwd hebben :)

Ik heb alleen de app, daar zie ik niet wat jij benoemt maar zal even verder zoeken Dankjewel

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:37

lc8

Hoi,

Heeft er iemand een 6kW setapp 3 fasen omvormer en daarvan wel eens piek vermogens gezien boven de 6.0 kW ?

Wij hebben hier een namelijk een SE6K-RW0TEBNN4 en ik zie dat ie echt bij 6.00 volledig afkapt (beetje tegen mijn verwachting in). Mijn eigen 'oude' SE-7kW doet bijv 7.4kW piek voordat ie afkapt.
Mogelijk zit er nog ergens iets in de instellingen?

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
@ic8
Nee de omvormer doet wat hij moet, de se6k kan max 6kw maken alles erboven wordt afgetopt.
Er is dus geen probleem met de omvormer. Als de omvormer teveel aftopt moet je de omvormer een maat groter maken nl de Se7K. Wat zei designer wat je aftop zou zijn?
De max VA die de omvormer kan maken is 6000VA.

[ Voor 8% gewijzigd door Browny op 10-04-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Browny Het vreemde is dat sommige modellen wel boven hun max gaan en sommige niet.

Mijn SE5K-RWB doet altijd max 5,25kW, ongeacht netspanning - dus niet op een VA rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@Ronald
Bv in België zou dat niet toegelaten zijn. De vermelding van max VA is ook het max wat hij mag maken.
Anders zou bv de SE5000H meer maken dan de 5 KW , dit is volgens de C10/11 meer dan op 1 fase mag zijn . En zou hij niet toegestaan zijn in België . En de Se10K als deze meer kan maken in België niet meer huishoudelijk worden gezien en je btw plichtig wordt voor de teruglevering aan het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:20
Dit is toevallig niet instelbaar op de SolarEdge SE 5000 HD? Deze stopt nu keurig op 5000w.

Ik vraag dit voor een vriend :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 10-06 20:02
TwingyTwingy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:12:
Dit is toevallig niet instelbaar op de SolarEdge SE 5000 HD? Deze stopt nu keurig op 5000w.

Hier heb ik een SE8K omvormer. Mijn piekspanning is 8450W, gemeten met Iungo. Er hangt 11 kWp aan, dus die piek wordt regelmatig bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
TwingyTwingy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:12:

ik heb ook een vriend die dat graag zou weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@deejeebv
Welke met met display , of met setapp.
Heb zelf de de se10k en deze stop perfect op 10kw. Hangt iets meer dan 12kwp op.
Welke land?

[ Voor 4% gewijzigd door Browny op 10-04-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leslie 122
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-03 15:22
@Browny Heb dezelfde configuratie als jou maar vandaag een piek van 10,6 kWh vlg de SolarEdge app. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8_5Z3XaWnUmmUV50_7D5jSHaFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SHqHCQMvp9Wnf2zsejSvn9Et.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@Leslie 122
Welk model , welk land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Leslie 122 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:35:
@Browny Heb dezelfde configuratie als jou maar vandaag een piek van 10,6 kWh vlg de SolarEdge app. [Afbeelding]
Idem hier, Max 10,6 kWh op een SE10K-RWS omvormer. Nederland. Die waarde is ook terug te vinden in het portaal bij eigenschappen omvormer

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 10-04-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 10-06 20:02
Browny schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:22:
@deejeebv
Welke met met display , of met setapp.
Heb zelf de de se10k en deze stop perfect op 10kw. Hangt iets meer dan 12kwp op.
Welke land?
Nederland, ik heb verder niets ingesteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G7ek3SQBMUqDiX4tlybFs8j7ck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4YhEgkH9ZeDRPvPcXRREZNB8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door deejeebv op 10-04-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@deejeebv @TweakersOnly
Hier België , type is SE10K-BE…… (home wave). stopt perfect op de 10kW.
Die van jullie zal type SE10K-RW…… zijn.
Vermoedelijk heeft de land instelling iets er mee te maken.
In België mag de omvormer niet meer dan wat op kenplaatje staat maken , anders voldoen ze niet aan de C10/11 keuring . En bij inbreuk kan dat zware gevolgen hebben.
Hier zijn als voorbeeld de Huawei sun2000 10kW 3 fazig met een vermogen van 10kW maar max 11000 VA niet toegelaten maar is er door Huawei een uitvoering speciaal voor België gemaakt die ook max 10000VA heeft en niet 11000 VA dat in Nederland wel mag.
@TweakersOnly
Je hebt een hybride omvormer, als je een batterij hebt is de productie dat wordt aangeven dat wat de panelen opbrengen en niet wat de omvormer omzet in AC vermogen. Een gedeelte van de opbrengst kan naar de batterij gaan en gedeelte naar net.

[ Voor 17% gewijzigd door Browny op 10-04-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

Browny schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:29:
@ic8
Nee de omvormer doet wat hij moet, de se6k kan max 6kw maken alles erboven wordt afgetopt.
Er is dus geen probleem met de omvormer. Als de omvormer teveel aftopt moet je de omvormer een maat groter maken nl de Se7K. Wat zei designer wat je aftop zou zijn?
De max VA die de omvormer kan maken is 6000VA.
mja.. lezen wat ik postte: mijn SE7k levert gewoon 7.4 in de pieken. die 6k echter niet. Beide staan op Nederland ingesteld.

Daarom vraag ik: heeft er iemand een se6k die wel boven de 6.0 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@ic8
Zijn ze beide dezelfde, de zelfde leeftijd ?
En waarom moet deze boven de 6 kw gaan, deze is gemaakt voor max 6000VA uitgangs ac vermogen, d.w.z. max6kw. Ac vermogen.
Maar sommige leveren iets meer , maar denk niet dat iemand weet waarom, buiten landbeperking, aanpassing omvormer wegens wetten die gelden zou ik niet direct weten waarom.
Eigenlijk is dat een vraag voor de service dienst van Solaredge. Die hebben misschien een uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

Browny schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:09:
@ic8
Zijn ze beide dezelfde, de zelfde leeftijd ?
En waarom moet deze boven de 6 kw gaan, deze is gemaakt voor max 6000VA uitgangs ac vermogen, d.w.z. max6kw. Ac vermogen.
Maar sommige leveren iets meer , maar denk niet dat iemand weet waarom, buiten landbeperking, aanpassing omvormer wegens wetten die gelden zou ik niet direct weten waarom.
Eigenlijk is dat een vraag voor de service dienst van Solaredge. Die hebben misschien een uitleg.
de se7k is een 2018 met display, de se6k is een setapp versie van een jaar later.
maar als ik de overige responses hier zo zie is dat niet het criterium: ook sommige setapp versies gaan boven de VA-spec.

Uiteraard kun je dit wel beperken door de powerlimit actief te zetten en in te stellen en daarmee het output vermogen naar iedere gewenste waarde terug te drukken.

ik zeg niet dat ie het moet, of dat ik het wil:
ik zocht gewoon bevestiging of deze omvormer dat kan (of niet) en zoja, wat dan de waarde is.
uit ervaring van iemand die er een heeft.. niet uit mensen die iets roepen op internet (die zijn er ook (te) veel, maar gelukkig neemt AI dat langzaam van ze over :-))

(en ja het is raar dat een apparaat iets anders doet dan de spec... maar er zijn wel meer apparaten die dat doen, te veel om op te noemen eigenlijk :-) )

ps.: heel vreemd is het ook niet: Vermogen wordt opgegeven bij nominale spanning (230/400V) tegenwoordig. Het vermogen bij 250V netspanning kan best groter zijn dan het opgegeven vermogen.

maximum AC-ouput current wordt ook nog eens apart gespecificeerd: 10A. En als je dat omrekent naar 3 fase, 400V levert je dat een maximum vermogen van 6930W op ...

[ Voor 71% gewijzigd door lc8 op 10-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@ic8
Om vermogen te beperken onafhankelijk van de spanning (want de spanning ligt ergens,tussen een min en max waarde ) . Want de spanning is afhankelijk van de netspanning die je hebt. Dan moet dit vermogen elektronisch gemeten worden en elektronisch beperkt worden als deze het max overschrijdt . bv bij se 6k dus 6000VA.
Want de grens is max ac vermogen waarde x VA en niet zoveel vermogen bij die spanning . D.w.z. dat eigenlijk het maximum ac vermogen dus onafhankelijk van de spanning is. Want ze drukken het ac vermogen.ook in VA uit en niet in Watt . Zodat zelfs de arbeidsfactor geen invloed heeft op het max vermogen .

[ Voor 33% gewijzigd door Browny op 10-04-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leslie 122
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-03 15:22
De SE10K-RW….. , Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Ftd_idus schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:49:
[...]

De regeling van het uitschakelen van de zonnepanelen bij negatieve prijzen werkt wel op de entsoe-e prijzen, maar die zijn nog niet voorgekomen, dus ik weet nog niet of dat werkt.
Heeft er hier iemand al ervaring mee? Jammer dat je niet je huidige provider kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21
Sinds twee jaar zijn wij eigenaar van een 11-tal zonnepanelen (Hyundai 400WP). Bij installatie ervan waren er al meerdere problemen met het bedrijf waar we ze gekocht hadden, daarnaast hadden tegelijkertijd een meterkast laten plaatsen via dit bedrijf.

Nu hebben we al 1,5 maand het probleem dat de zonnepanelen de ene dag het wel doen en de andere dag niet.. Een monteur van het bedrijf is afgelopen Zaterdag langs geweest (Pas na aandringen van...) en heeft alle elektra van de panelen vervangen heeft maar aan het einde van de dag is het probleem nog steeds niet opgelost en de monteur gaf aan dat het waarschijnlijk de omvormer (SE 3500 HD Wave) is.

De volgende stap is dat nu het probleem bij Solaredge word neergelegd en we naar alle waarschijnlijk een nieuwe omvormer krijgen.

Momenteel zien we dit in de app zou dit overeenkomen met dit verhaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi_2NWwwEQ7cpyC0U9pWTNmrd-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNNLKzjYj56DDM3rZFCP5wDd.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik weinig kennis hiervan dus vandaar de vraag hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DeadKnight het solaredge luchtalarm gaat af bij die tekening. Voldoet jouw systeem perfect aan de casus tuinhuisje in topicstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKnight
Ronald schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:26:
@DeadKnight het solaredge luchtalarm gaat af bij die tekening. Voldoet jouw systeem perfect aan de casus tuinhuisje in topicstart?
Hele goeie vraag..

Zelf heb ik hier heel weinig kaas van gegeten :X

Zou ik jouw het PDF-bestand kunnen sturen welke ik heb gekregen van het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:54
DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:47:
[...]

Hele goeie vraag..

Zelf heb ik hier heel weinig kaas van gegeten :X

Zou ik jouw het PDF-bestand kunnen sturen welke ik heb gekregen van het bedrijf?
liggen die panelen op twee dakhelften? dus die 5 op oost en die andere 6 op west? Want dan zal het vervangen van de omvormer ook niet helpen.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
Wimlem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:25:
[...]

liggen die panelen op twee dakhelften? dus die 5 op oost en die andere 6 op west? Want dan zal het vervangen van de omvormer ook niet helpen.
Precies andersom in verband met een dakraam.

Dit was de optimale plaatsing volgens hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:34:
[...]

vraag die installateur eens om een SE-designer rapport.

uit de topic start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74UzYfFMtNwKf5NgPfS5i7tXUFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C4bm81V3yrAXWykfyHTbuMQ1.png?f=user_large

die panelen aantallen moeten op hetzelfde dakvlak liggen!

5 op een schuin-dakvlak en 6 in compleet andere richting gaat dus gewoon nooit goed met SE.
Alleen als de zon beide dakvlakken tegelijkertijd aanschijnt zal dit werken (dus een piekje overdag in de zomer misschien)
die installateur moet bij deze zijn erkenning inleveren :-).

Edit: valt allemaal wel mee: dakvlakken 22 graden.. dus bijna 'vlak'. mooi is het natuurlijk niet, maar yield/opbrengst factor loss <1% val wel erg mee.

welke optimisers zijn er gebruikt?

[ Voor 18% gewijzigd door lc8 op 11-04-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
lc8 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:40:
[...]

vraag die installateur eens om een SE-designer rapport.

uit de topic start:
[Afbeelding]

die panelen aantallen moeten op hetzelfde dakvlak liggen!

5 op een schuin-dakvlak en 6 in compleet andere richting gaat dus gewoon nooit goed met SE.
Alleen als de zon beide dakvlakken tegelijkertijd aanschijnt zal dit werken (dus een piekje overdag in de zomer misschien)
die installateur moet bij deze zijn erkenning inleveren :-).
SE-designer raport had ik wel van hun verkregen te samen met de offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyFH7drp-49FdEjFzHJXsOO-FMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ooWbQay6lRRAzwlmc23p41vm.jpg?f=user_large

Optimisers zijn S440

Dit klinkt allemaal wel zorgwekkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:44:
[...]

SE-designer raport had ik wel van hun verkregen te samen met de offerte.

[Afbeelding]

Optimisers zijn S440

Dit klinkt allemaal wel zorgwekkend..
door de lage dakhoek ~30 graden? zou die het nog wel moeten doen, maar mooi is het niet.
60V optimisers helpt ook niet. en met wat pech staat die schoorsteen ook nog in de weg

zeker op een diffuus licht dag als vandaag zou het toch nog wel moeten werken op zijn minst (efficientie is wat anders) .

wat bedoel je met 'de ene dag wel / de andere dag niet'? hangt dat af van maandag/dinsdag/.. of van zonnig/niet zonnig ?

en is het op zo'n dag dan helemaal niks?

een mooi ontwerp is het niet.. vraagt om problemen: zie topicstart tuinhuisje zoals al gezegd.
ps.: ik verbaas me wel dat SE-designer dit goed vind: net effe snel nagetekend en de verliezen volgens de tool lijken nog best mee te vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 11-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
lc8 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:04:
[...]

door de lage dakhoek ~30 graden? zou die het nog wel moeten doen, maar mooi is het niet.
60V optimisers helpt ook niet. en met wat pech staat die schoorsteen ook nog in de weg

zeker op een diffuus licht dag als vandaag zou het toch nog wel moeten werken op zijn minst (efficientie is wat anders) .

wat bedoel je met 'de ene dag wel / de andere dag niet'? hangt dat af van maandag/dinsdag/.. of van zonnig/niet zonnig ?

en is het op zo'n dag dan helemaal niks?

een mooi ontwerp is het niet.. vraagt om problemen: zie topicstart tuinhuisje zoals al gezegd.
ps.: ik verbaas me wel dat SE-designer dit goed vind: net effe snel nagetekend en de verliezen volgens de tool lijken nog best mee te vallen.
Verstuur je wel even het SE-design via PM.

Er is geen peil op te trekken wanneer hij wel of niet werkt..

Hierbij een screenshot van afgelopen maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwiXKtfo3vOGr8NPqGxfAuCb4Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yKE5b4e2LcYWECAeUl4yS0p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door DeadKnight op 11-04-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding]
Ja mooi vind ik het niet, maar dakvlakken 22 garden .. dus dan is het helemaal niet zo'n issue (mijn posting aangepast.. te snel gereageerd :-) )

dit is een ander probleem!

foutcodes bekijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Mijn tuinhuisje casus is op 20 graden. 5 x s440 is echt tekort, 100V tekort. De omvormer kan niet starten tot de optimizers op het andere dak wakker worden.

Met 100V tekort krijg je een vermogensverhouding tussen panelen op oost en west van maximaal 3x. Dus het ene dak wordt dan zwaar geremd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

Ronald schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:22:
Mijn tuinhuisje casus is op 20 graden. 5 x s440 is echt tekort, 100V tekort. De omvormer kan niet starten tot de optimizers op het andere dak wakker worden.

Met 100V tekort krijg je een vermogensverhouding tussen panelen op oost en west van maximaal 3x. Dus het ene dak wordt dan zwaar geremd.
mja.. het is wel zo dat opstarten =Oost-dak, dus maar 5 panelen... 300V, die overige 100V moet dan uit de 6 aan de andere kant komen en dat gaat niet gebeuren.

maar dan nog zou je verwachten dat ie op enig moment later wel opstart toch? : hier start ie nooit meer op die dag. alsof ie in een fout geschoten is.
tevens heeft de installatie bijna 2 jaar gewerkt zonder dit probleem...

Start die inverter wel als ie geen netwerk heeft (en zijn landinstelling niet kan controleren)?

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 11-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

[...]

denk toch 5 Oost....gezien je plaatje in je eerste posting

inverter satus:
https://www.solaredge.com/leds

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 11-04-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Dit is niet een optimale plaatsing, dit is te kort. Voor de uitleg: lees de topicstart 2x. ;)

Oplossing:
Optimizers vervangen voor 80v exemplaren, of zoveel mogelijk panelen bijleggen op beide dakhelften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding]
Wellicht advocaat van de duivel: kan een optimizer of paneel kapot zijn? Via de lay-out kun je de opbrengst per paneel zien. Zijn er panelen die de afgelopen weken/maanden helemaal geen opbrengst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
TweakersOnly schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:26:
[...]

Wellicht advocaat van de duivel: kan een optimizer of paneel kapot zijn? Via de lay-out kun je de opbrengst per paneel zien. Zijn er panelen die de afgelopen weken/maanden helemaal geen opbrengst hebben?
Alle panelen waren afgelopen weken werkend.

Zojuist ook weer contact gehad met de klantenservice..
Die geven aan dat er wederom een case is aangemaakt bij Solaredge, casenummer wouden ze niet geven om dat het om zakelijk contact ging van het bedrijf naar Solaredge.

Daarnaast geven hun aan dat afgelopen Zaterdag de monteur alles heeft doorgemeten en van ieder paneel de bekabeling heeft vervangen.
Ze kunnen in elk geval geen indicatie aangeven wat het zou moeten zijn en geven aan dat ze dit ook nog nooit hebben meegemaakt...... :X

Case behandeling zou 5-tal werkdagen moeten zijn en dan nemen hun weer contact met ons op. Bel in elk geval volgende week nogmaals.

Momenteel zit ik op mijn werk en kijk ik hier naar. Mijn vrouw heeft de omvormer al een reset gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLtV0Ag9OXDh-RwF4ZD2kNgXSYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYsBFGbtVLw0nSj3cO4V95oR.jpg?f=fotoalbum_large

Ga toch maar eens kijken of een bedrijf (Pak de zon) wat hier vlakbij zit alles kan nakijken of het wel juist is aangesloten.

[ Voor 18% gewijzigd door DeadKnight op 12-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:54
DeadKnight schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:06:
[...]

Alle panelen waren afgelopen weken werkend.

Zojuist ook weer contact gehad met de klantenservice..
Die geven aan dat er wederom een case is aangemaakt bij Solaredge, casenummer wouden ze niet geven om dat het om zakelijk contact ging van het bedrijf naar Solaredge.

Daarnaast geven hun aan dat afgelopen Zaterdag de monteur alles heeft doorgemeten en van ieder paneel de bekabeling heeft vervangen.
Ze kunnen in elk geval geen indicatie aangeven wat het zou moeten zijn en geven aan dat ze dit ook nog nooit hebben meegemaakt...... :X

Case behandeling zou 5-tal werkdagen moeten zijn en dan nemen hun weer contact met ons op. Bel in elk geval volgende week nogmaals.

Momenteel zit ik op mijn werk en kijk ik hier naar. Mijn vrouw heeft de omvormer al een reset gegeven.

[Afbeelding]

Ga toch maar eens kijken of een bedrijf (Pak de zon) wat hier vlakbij zit alles kan nakijken of het wel juist is aangesloten.
Kan jij in de app of site wel zien wat de spanning is per optimizer? Via de portal website onder grafieken is dat de optimizer spanning om alles te zien of in de app op een paneel klikken onder algemeen.

In de app op de omvormer klikken en dan onder algemeen moet je ook wat gegevens vinden. Benieuwd naar de V DC[V] ...

[ Voor 3% gewijzigd door Wimlem op 12-04-2024 10:16 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
Wimlem schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:14:
[...]

Kan jij in de app of site wel zien wat de spanning is per optimizer? Via de portal website onder grafieken is dat de optimizer spanning om alles te zien of in de app op een paneel klikken onder algemeen.

In de app op de omvormer klikken en dan onder algemeen moet je ook wat gegevens vinden. Benieuwd naar de V DC[V] ...
Zit momenteel op mijn werk dus even snel wat screenshots 👌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQCYub3JSK6qXmTaiqzpOpma6vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYSvaRbAE7tvtrAQll8J36Uv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9VIIHi6awvwYyJQ0KBxn5lrJAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF1LHJNCFITdEBkId8w7IR3b.jpg?f=fotoalbum_large

Een paneel van beide zijdes.

Omvormer;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awSCqxIljZNMVd7E4JCW7m-xnIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBBLCzX0qKnCb03AyX1jzokk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door DeadKnight op 12-04-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8

lc8

mm die twee panelen en optimizers doen het wel maar er wordt geen vermogen geleverd.

de omvormer ziet maar 125 V en start dus niet op.. echter: Als alle panelen zo rond de 30V zitten zou je veel meer spanning moeten hebben immers, dus daar klopt iets niet (bekijk ze lalemaal effe, de west kant zal wel minder doen maar met dit bewolkte weer moet daar toch zeker ook wat uitkomen)

De isolatiewaarde <500k lijkt me niet goed. die hoort een factor 10 hoger te zijn volgens mij. Dat suggereert dat er ergens een optimiser stuk is waarschijnlijk. (of bekabeling, maar dat was vernieuwd)

quote SE: "De omvormer geeft een isolatiefout weer wanneer hij een totale isolatieweerstand
detecteert van minder dan 600kΩ in enkelfase omvormers, "

https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf

denk alleen dat je dat niet zomaar zelf kan: setapp nodig, en installatie account.

[ Voor 25% gewijzigd door lc8 op 12-04-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
DeadKnight schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:20:
[...]

Zit momenteel op mijn werk dus even snel wat screenshots 👌

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een paneel van beide zijdes.

Omvormer;

[Afbeelding]
Je had vanmorgen een foutmelding als screenshot geupload: Geen land geselecteerd. Via de stapp app en in de buurt van de omvormer kun je dit alsnog regelen. Zonder dat gedaan te hebben, start omvormer niet op.

Linkje naar youtube fimplje met howto: YouTube: SolarEdge SetApp: Country & Language Settings| International

Of met spoed alsnog monteur laten komen!

[ Voor 26% gewijzigd door TweakersOnly op 12-04-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Is er een server storing? Mij app blijft hangen op een waarde van 3 uur geleden. Internet doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 07:38
StugIII schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:59:
Is er een server storing? Mij app blijft hangen op een waarde van 3 uur geleden. Internet doet het prima.
Momenteel is er geen storing.
Wat is de LED indicatie op de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

TweakersOnly schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:36:
[...]

Je had vanmorgen een foutmelding als screenshot geupload: Geen land geselecteerd. Via de stapp app en in de buurt van de omvormer kun je dit alsnog regelen. Zonder dat gedaan te hebben, start omvormer niet op.

Of met spoed alsnog monteur laten komen!
zelfs als er geen landcode in zou staan, zou de omvormer msschien niet starten maar wel >380 volt moeten zien uit de DC string. die 125V en de isolatiewaarde kloppen niet. Er is ergens een lek.

[ Voor 38% gewijzigd door lc8 op 12-04-2024 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Mijn installatie zit op 4.402,97 kOhm - en dat vind SE Support al niet heel erg hoog.

Een 3-fase systeem moet boven de 1.000 blijven, een 1-fase systeem boven 600kOhm.

Deze foutmelding kan de installateur als het goed is gewoon in het portal zien

Mag ik weer eens hard twijfelen over de absolute basiskennis bij deze installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nick v D schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:02:
[...]

Momenteel is er geen storing.
Wat is de LED indicatie op de omvormer?
Die is groen, dan toch even de modem resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 18:09
Huis gekocht met zonnepanelen en een SolarEdge omvormer. Jongens, wat een vermoeiend bedrijf is dat. Alle gegevens op de dag van koop aangeleverd, nu dik 1,5 week verder en nog geen account.

Een installateur account aanmaken werkt niet meer en de installateur van de zonnepanelen wijst naar SolarEdge. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
tweakenpeak schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:05:
Huis gekocht met zonnepanelen en een SolarEdge omvormer. Jongens, wat een vermoeiend bedrijf is dat. Alle gegevens op de dag van koop aangeleverd, nu dik 1,5 week verder en nog geen account.

Een installateur account aanmaken werkt niet meer en de installateur van de zonnepanelen wijst naar SolarEdge. Iemand nog tips?
De installateur zou makkelijk een account voor je aan kunnen maken.
Je kan het ook via SolarEdge regelen en dan zul je moeten bewijzen dat jij echt de eigenaar en bewoner bent.

Je kunt dit doen via: https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick v D
StugIII schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:28:
[...]

Die is groen, dan toch even de modem resetten.
Heb je een omvormer met of zonder display?
Is de omvormer draadloos of met kabel verbonden?

https://www.solaredge.com/leds

Ik zou dus een blauw lampje verwachten als je een omvormer hebt zonder display.

[ Voor 12% gewijzigd door Nick v D op 12-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

dat ligt aan de installateur: De installateur kan gewoon een gebruiker toevoegen en de oude gebruiker verwijderen. Dat kan ie ala-minute (zoalng je bij die installateur blijft).
probleem met veel installateurs (niet alleen van PV installaties) is dat ze nooit meer reageren nadat je betaald hebt, zeker niet voor service die ze niks oplevert.

Als je het zelf wil beheren moet je een 'zelf-installateur'-account aanmaken, en vervolgens een site transfer aanvragen. zie: havana in "Het grote SolarEdge topic"

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 12-04-2024 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald

Dit ligt volledig aan de installateur. Het is 30 seconden werk om een nieuw eigenaar account in de installatie te zetten.

SE Support zou dergelijke lui op non-actief moeten zetten tot ze de gratis cursus doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rae3BrpPc-wPSlFxWlqni3uA9-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uM9LXACILWVhxUspFZ8fWnqR.png?f=fotoalbum_large

@tweakenpeak Dit screenshotje even aan de installateur mailen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 18:09
Iedereen bedankt voor de reacties.
Nick v D schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:09:
[...]

De installateur zou makkelijk een account voor je aan kunnen maken.
Je kan het ook via SolarEdge regelen en dan zul je moeten bewijzen dat jij echt de eigenaar en bewoner bent.

Je kunt dit doen via: https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request
Ik heb op dag 1 een case gestart bij SolarEdge en daarin een kopie van de leveringsakte gestuurd, een foto van de omvormer met die qr code erop, screenshot van id-account van de vorige bewoners. Maar ze zijn er meebezig…

Als ik zelf een installateur account aanmaak loop ik vast bij het gedeelte waar je de laatste 10 cijfers van je S/N van de omvormer moet invoeren en je leverancier. Hij pakt mijn S/N niet. Zegt dat die niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:45
Wanneer gaan ze die all time opbrengst nou is oplossen?
Ze reageren ook niet op de mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19
Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Een tijdje geleden een SE5K Short String ontvangen. Deze uitgepakt, bekeken en even apart gelegd.
Vandaag wil ik de omvormer aansluiten, welke eigenlijk niet heel ingewikkeld moet zijn.

Nu staat er in de documentatie, dat ik een ferrietkraal om de AC-kabel moet plaatsen. Nu kan ik deze nergens vinden, maar het kan ook zijn dat ik hem misplaatst heb (we zitten ook midden in een verbouwing).
Kan iemand wellicht bevestigen, dat die ring bij een SE5K (Short String) er niet bij zit cq niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@Bucket
Al eens in de omvormer gekeken.
Ik heb wel geen short string maar Ferriet ring zat in omvormer bij ac doorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19
Browny schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:43:
@Bucket
Al eens in de omvormer gekeken.
Ik heb wel geen short string maar Ferriet ring zat in omvormer bij ac doorgang.
@Browny ja, gekeken, maar niks.
Wel bij de DC-ingangen, maar niets bij de AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zit die kraal niet geklemd/geklikt in de doorvoertule binnenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartiedesnicke
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-08-2024
Beste.

Als ik het goed begrijp zijn er momenteel 3tal omvormers voor monofase.

- home hub
- StorEdge single Inverter (rws versie)
- hd wave

Ik heb een offerte binnen voor een uitbreiding huidige installatie met de vervanging huidige omvormer door een nieuwe rws versie.

Maar ik denk dat gewone HD wave ook bij mij kan. En dan kan ik hopelijk de prijs nog wat doen zakken.

Ik zie de meerwaarde van de rws niet echt in.
Op de HD wave kan volgens mij later ook een SolarEdge batterij aangesloten worden.

Of heeft die rws versie nog extra functies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@smartiedesnicke
Het verschil tussen home hub en de gewone home wave zijn:
De home hub kan ook andere batterijen aan en niet enkel de Solaredge energy bank
de gewone home wave kan enkel met de Solaredge energy bank.

Het tweede verschil is dat de home hub met batterij backup ready is d.w.z. dat dan in samenwerking met de backup interface als de stroom net uitvalt je nog stroom als backup naar je huis kan leveren zodat je nog vanalles beperkt kan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

smartiedesnicke schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:09:
Als ik het goed begrijp zijn er momenteel 3tal omvormers voor monofase.

- home hub
Met ondersteuning voor batterijopslag.
- StorEdge single Inverter (rws versie)
Zit niet meer in het officiële portfolio. Zal nog wel her en der verkrijgbaar zijn.
- hd wave
Heet tegenwoordig Home Wave, zonder ondersteuning voor batterijopslag.
Ik heb een offerte binnen voor een uitbreiding huidige installatie met de vervanging huidige omvormer door een nieuwe rws versie.

Maar ik denk dat gewone HD wave ook bij mij kan. En dan kan ik hopelijk de prijs nog wat doen zakken.

Ik zie de meerwaarde van de rws niet echt in.
Op de HD wave kan volgens mij later ook een SolarEdge batterij aangesloten worden.
Niet dat ik weet. Ooit was er de SESTI waarmee je een 400V accu kon koppelen aan een 1-fase omvormer, maar dat product bestaat niet meer.
Correctie: batterijopslag wordt wel ondersteund, maar alleen de SolarEdge Home Batterij. Dank @Browny.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 15-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
  • Nu online
@ZwarteIJsvogel
De home wave enkel fasig is een omvormer waar maximum 3 batterijen kan worden op aangesloten. De batterij waarmee dit kan is enkel de Solaredge energy bank.
Je hebt geen sesti of ander apparaat nodig , de batterij wordt gewoon verbonden Dc zijdig parallel met de string of op de vrije Dc aansluiting bv bij se5000H heeft 2 Dc aansluitingen.
Communicatie loopt via enet of rs485 bus ( aangeraden is via Enet)

[ Voor 3% gewijzigd door Browny op 15-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nick v D
Bucket schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:00:

Een tijdje geleden een SE5K Short String ontvangen. Deze uitgepakt, bekeken en even apart gelegd.
Vandaag wil ik de omvormer aansluiten, welke eigenlijk niet heel ingewikkeld moet zijn.

Nu staat er in de documentatie, dat ik een ferrietkraal om de AC-kabel moet plaatsen. Nu kan ik deze nergens vinden, maar het kan ook zijn dat ik hem misplaatst heb (we zitten ook midden in een verbouwing).
Kan iemand wellicht bevestigen, dat die ring bij een SE5K (Short String) er niet bij zit cq niet nodig is?
In elke SolarEdge omvormer hoort zo'n ferriet kern te zitten.
In sommige modellen (bijvoorbeeld bij de home hub variant) zit hij in de doorvoer geklikt en bij sommige modellen zit hij in een plastic zakje.

Mocht je hem kwijt zijn, DM mij je adres. Dan stuur ik er één op naar je (ik heb er hier genoeg liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:48
Bucket schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:00:

Ik had het idee dat ik ook die ferriet kraal nodig had maar volgens mij hoeft er op die 5K geen ferriet kraal, alleen bij modellen zwaarder dan 7K geloof ik dat er in de handleiding staat. Zat bij mij dus ook niet in de doos.

Om de DC kant zit ie al in de omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Omdat ik door de SolarEdge bomen het accubos niet meer zag, heb ik eens een beknopt overzicht gemaakt van omvormers, bijpassende accu's en backupmogelijkheden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Omvormer                    Accu                       Backup
-------------------------------------------------------------
Home Hub (1-fase)           400V SolarEdge             Ja [5]
Home Hub (3-fase)           48V  SolarEdge             Ja [6]
Home Short String (3-fase)  - [2]                      -
Home Wave (1-fase)          400V SolarEdge             -
Home Wave (3-fase)          - [2,3]                    -
StorEdge (1-fase) [1]       400V LG,SolarEdge          Ja [7]
StorEdge (3-fase) [1]       48V  BYD,LG,SolarEdge [4]  ?

[1] Niet meer in productportfolio
[2] In afwachting van firmware update
[3] In afwachting van batterijbeschikbaarheid
[4] In Benelux ook BlueSky Energy
[5] Met Home Backup Interface 1-fase
[6] Met Home Backup Interface 3-fase
[7] Met StorEdge Connection Unit

De SolarEdge 400V accu is vrij duur, hun 48V accu's zijn per kWh een stuk vriendelijker geprijsd. Als je de keus hebt (3-fase aansluiting en genoeg panelen), is een 3-fase Home Hub vanuit financieel oogpunt al snel de betere idee. Helaas ondersteunt de 3-fase Home Hub geen 3rd party accu's zoals BYD. Hopelijk verandert dat nog.

Backup is m.i. in Nederland nauwelijks interessant omdat de leverzekerheid (nog) zeer hoog is. Maar ook hier ben je met een Home Hub goed voorbereid.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 16-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:26:
Omdat ik door de SolarEdge bomen het accubos niet meer zag, heb ik eens een beknopt overzicht gemaakt van omvormers, bijpassende accu's en backupmogelijkheden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Omvormer                    Accu                       Backup
-------------------------------------------------------------
Home Hub (1-fase)           400V SolarEdge             Ja [5]
Home Hub (3-fase)           48V  SolarEdge             Ja [6]
Home Short String (3-fase)  - [2]                      -
Home Wave (1-fase)          400V SolarEdge             -
Home Wave (3-fase)          - [2,3]                    -
StorEdge (1-fase) [1]       400V LG,SolarEdge          Ja [7]
StorEdge (3-fase) [1]       48V  BYD,LG,SolarEdge [4]  ?

[1] Niet meer in productportfolio
[2] In afwachting van firmware update
[3] In afwachting van batterijbeschikbaarheid
[4] In Benelux ook BlueSky Energy
[5] Met Home Backup Interface 1-fase
[6] Met Home Backup Interface 3-fase
[7] Met StorEdge Connection Unit

De SolarEdge 400V accu is vrij duur, hun 48V accu's zijn per kWh een stuk vriendelijker geprijsd. Als je de keus hebt (3-fase aansluiting en genoeg panelen), is een 3-fase Home Hub vanuit financieel oogpunt al snel de betere idee. Helaas ondersteunt de 3-fase Home Hub geen 3rd party accu's zoals BYD. Hopelijk verandert dat nog.

Backup is m.i. in Nederland nauwelijks interessant omdat de leverzekerheid (nog) zeer hoog is. Maar ook hier ben je met een Home Hub goed voorbereid.
Gelukkig had SolarEdge dat al voor je gedaan voor de Hub en Storedge ;)
Alleen de Wave staat daarin nog niet vermeld.

https://knowledge-center....s-application-note-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

teacher schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:16:
Designer is "online". Een account aanmaken kan wel, maar je mailadres mag niet hetzelfde zijn als je monitoring account.
Even een hele oude quote ophalen...

Wat is hier precies het probleem mee?

Ik had al een designer account, en mijn installateur heeft zojuist het monitoring op datzelfde email adres geactiveerd. Ik kan inloggen in monitoring en mijn gegevens zien.

Verder zie ik helaas in de layout alleen een verticale stapel met panelen/optimizers. Ik zie bij layout niet een knop voor de dakvlak virtuele layout indeling. Ik moet dan zeker bij mijn installateur vragen om dat goed te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexa77
  • Laatst online: 31-05-2024
Hi All,

Nieuwe (oude) woning gekocht en op zoek naar een PV installatie. Ondertussen al heel wat volk over de vloer gehad en verschillende offertes ontvangen. Ik had graag de offerte van SolarEdge even afgetoetst met jullie.

Algemene informatie:
Gezin van 2 volwassenen, 2 kinderen <2 jaar
Sinds februari in nieuwe woning, geschat verbruik van 4.500 kWh / jaar, mogelijks neemt dit nog wat toe (PHEV auto, ombouw boiler met elektrische weerstand, conversie airco naar combi warmen/koelen, ...)
3 Fase stroom
Natuurleien dak (behoorlijke impact op prijs?!)

Offerte:
Ik heb intussen een 6-tal offertes gehad met meerdere verschillende configuraties. De onderstaande offerte is van een handelaar die 2 opstellingen heeft aangeboden: (1) Kostal omvormer met 13 QCell panelen en (2) SE omvormer met 21 QCell panelen en 21 optimizers. Deze laatste werk ik hieronder wat dieper uit, doch heeft het eerste voorstel een veel snellere terugverdientijd dan het 2e.

21 Panelen (Q.PEAK DUO M-G11S+ 405 Rev1)
SE Omvormer (SE8K-RWB48 (v1))
Optimizer: s440 ww

Legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT4nD8Eodr-H_lX5FxVq0yaakgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6zEbXPxO4jcFLxot6CmMwTAJ.png?f=user_large

Simulatie shaduw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqUeqgWYPAWBAfNWVMPi56UjGAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XkxNMpXr9L3C8aZb7dtzjVRz.png?f=fotoalbum_large

Configuratie: 1 x 4☆ [1 x 1] + 1 x 13☆ [1 x 1] + 1 x 4☆ [1 x 1]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2r2xuxb4DucPRYBjmacH7cRuJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzsga7336l7BaY2vWTfPCxNj.png?f=fotoalbum_large

Simulatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I34l7khYv6D0S8SmIpmbQXuTCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lUipTqoEkiytDj0FhpvN9Web.png?f=user_large

--

Naast de stevige prijs, geeft dit systeem niet dezzelfde problemen als in het geval van het tuinhuis?
Is dit uberhaupt een gewenste situatie met slechts 4 panelen per zijkant?
Of beter kiezen voor een andere opstelling (bv. 13 panelen ZW of 13 ZW + 4 ZO?

Overig:

Van een andere handelaar heb ik ook een voorstel ontvangen voor een SolarEdge omvormer met Trina Solar panelen. Dit in diverse configuraties (8 panelen, 13 panelen, 21 panelen). Bij dezelfde config als hierboven gebruiken zij SE S550 optimizers (vind ik niet terug online) in combinatie met een minder krachtige omvormer (SE6K 3F). Deze geeft een garantie van 15 jaar full product en 25 jaar op rendement 80%.

Bijkomende info nodig? Shoot!
Ik wil gerust ook de volledige offertes doorsturen.

Bedankt!
B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Alarm!
Lees de topicstart "tuinhuisje" en " red flags".

Heb je een designer simulatie met verliesrapport?

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 17-04-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexa77
teacher schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:03:
Alarm!
Lees de topicstart "tuinhuisje" en " red flags".

Heb je een designer simulatie met verliesrapport?
Volgens mij hebben ze vanuit de designer tool zaken gecopypaste in de offerte.

Deze heb ik nog: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjmFljp7XrNhXFdXgSfAOV7sg8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJSFkym5uGXSCSwUQy3LtogM.png?f=fotoalbum_large

En de Simulatieresultaten van hierboven. Komt de performance ratio van 8601% niet uit de designer tool? Of zoeken we iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, we zoeken bij "red flags" het stukje over "kleine groepjes panelen".
Dit wordt een tranendal.

Edit: serieus: je hebt 13 panelen, en 2x4. Optimizer clipping, zelfs met 80v optimizers.
Ik zou het in micro's zoeken, of een combinatie van stringomvormers. Solaredge gaat je niets brengen hier, en ik zou wat kritische vragen stellen aan de installateur die dit voorgesteld heeft.

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 17-04-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dexa77 Sorry voor de botheid: dit is een knallende nee. Ik hoef hier geen rapport van te zien in deze staat.

Ik heb een vergelijkbaar systeem helpen ontwerpen, en dat was marginaal met s500b én een se5k short string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexa77
Tuinhuisverhaal dus zoals ik al dacht.
1x13 + 2x4 is dus no-go -> brengt het iets als we 13 panelen leggen enkel Z-W?

Het legplan lijkt me opzich wel een leuke om de opbrengsten te spreiden doorheen de dag. Hoe zouden jullie dit structureren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
13 kan, op een short string.
2x 4 op solaredge? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teacher schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:22:
13 kan, op een short string.
2x 4 op solaredge? Nee.
2x4 +13 is bijna identiek als een woning die ik via een tweaker voor installateur hier vlakbij ontworpen heb… zou met s500bs nog wel eens goed kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De geoffreerde RWB48 is een 3-fase Home Hub. Als @Dexa77 belangstelling heeft om op enig moment een thuisaccu toe te voegen, is een short string model momenteel geen optie. Daarvoor is een firmware update nodig waar ik niet op zou willen gokken. Voor een RWB48 schrijft SolarEdge minimaal 14 S500B optimizers voor.
2x 4 op solaredge? Nee.
Dat de geoffreerde configuratie problematisch is, zie je ook al aan de verwachte jaaropbrengst: 895 kWh/kWp is vrij beroerd.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-04-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:45:
[...]

[...]

Dat de geoffreerde configuratie problematisch is, zie je ook al aan de verwachte jaaropbrengst: 895 kWh/kWp is vrij beroerd.
Weggehaald, verkeerde interpretatie van mij.
Jaaropbrengst was het toverwoord :z

[ Voor 23% gewijzigd door Simpel360 op 18-04-2024 10:55 . Reden: Foutje bedank ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel nu is het wel zo natuurlijk dat een goed werkende PV installatie belangrijker is dan accu’s… die ook AC/AC te plaatsen is… en de short string moet je wat mij betreft niet uitgaan dat dat ding ooit accu gaat kunnen… duurt te lang…

In dit geval ga ik denken aan een monofase GoodWe 5kW of Growatt XH (accu) met de 2x4 polystring.

@teacher splits je de boel af? Dan kan er met focus verder gedacht worden over de beste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:13:
@ZwarteIJsvogelnu is het wel zo natuurlijk dat een goed werkende PV installatie belangrijker is dan accu’s…
Mee eens. In de onderhavige casus zal een RWB48 met 13 x S500B ook wel goed werken mits er verder geen schaduw is van bv. bomen. Uiteraard krijg je voor zo'n configuratie geen goedkeuring van SolarEdge Designer.
die ook AC/AC te plaatsen is…
Zeker. Maar dan wordt de coördinatie van laden, ontladen en PV-productie in de context van veranderlijke elektriciteitstarieven een uitdaging. Elk schip heeft zijn eigen kapitein, maar een vloot behoeft een schout-bij-nacht om slagvaardig te zijn.
en de short string moet je wat mij betreft niet uitgaan dat dat ding ooit accu gaat kunnen… duurt te lang…
Mijn idee. Dat In afwachting van firmware-upgrade in de datasheet zou wel eens voor de eeuwigheid kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:45:
[...]

De geoffreerde RWB48 is een 3-fase Home Hub. Als @Dexa77 belangstelling heeft om op enig moment een thuisaccu toe te voegen, is een short string model momenteel geen optie. Daarvoor is een firmware update nodig waar ik niet op zou willen gokken. Voor een RWB48 schrijft SolarEdge minimaal 14 S500B optimizers voor.

[...]

Wat is dan wel een nette opbrengst in dit voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, 2e dag van monitoring, en meteen al de max van de omvormer gehaald vandaag in een oost/west opstelling. 20 panelen oost, x 420 = 8400Wp. , omvormer SE8K produceerde zojuist 8,4kW

Koud en zonnig, dat doet t wel ;)

Ik denk dat ik nog wel even achter de installateur aan moet. Ik heb de inline meter, maar zie nergens de import/export grafieken en vanuit de layout view kan ik ook geen grafieken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:38:
[...]

Zeker. Maar dan wordt de coördinatie van laden, ontladen en PV-productie in de context van veranderlijke elektriciteitstarieven een uitdaging. Elk schip heeft zijn eigen kapitein, maar een vloot behoeft een schout-bij-nacht om slagvaardig te zijn.
De vraag is of het interessant is om op je eigen PV te sturen. Ik kom op 50ct/kWh via de accu met de simulatie van designer… accu is zelfs zonder salderen dan nog niet interessant.

En dat is dan niet met de prijs van de SE accu’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 17:32
Ik heb zelf mijn systeem geplaatst en vermoed dat ik ook in de "tuinhuisjes"' valkuil gestapt ben. Ik heb op een plat dak 10 panelen op oost liggen en 4 op west. De hellingshoek is 30 graden. Ze liggen oost west, om zoveel mogelijk ochtendzon en avondzon te kunnen vangen. Ik heb een 1 fase 4kw HD Wave omvormer en gebruik s440 optimisers in combinatie met jinko 440 watt panelen.

Ze liggen sinds dit weekend op het dak en het valt me op dat er om de haverklap bij voldoende zon geen opbrengst meer is. Ik heb dus iets stoms gedaan, maar kan niet zo goed uitvinden wat.
Als ik de reacties eerder goed begrijp, moet ik andere optimizers plaatsen.....Is dan het probleem opgelost of is het ernstiger?

Schiet maar !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
hansvw schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:43:
Ik heb zelf mijn systeem geplaatst en vermoed dat ik ook in de "tuinhuisjes"' valkuil gestapt ben. Ik heb op een plat dak 10 panelen op oost liggen en 4 op west. De hellingshoek is 30 graden. Ze liggen oost west, om zoveel mogelijk ochtendzon en avondzon te kunnen vangen. Ik heb een 1 fase 4kw HD Wave omvormer en gebruik s440 optimisers in combinatie met jinko 440 watt panelen.

Ze liggen sinds dit weekend op het dak en het valt me op dat er om de haverklap bij voldoende zon geen opbrengst meer is. Ik heb dus iets stoms gedaan, maar kan niet zo goed uitvinden wat.
Als ik de reacties eerder goed begrijp, moet ik andere optimizers plaatsen.....Is dan het probleem opgelost of is het ernstiger?

Schiet maar !!!!
Twee mogelijke oorzaken:
- te weinig panelen/optimizers om aan de benodigde 375v opstartvermogen van omvormer te komen
- AC spanning is te hoog > 250v, waardoor omvormer stopt

Oplossing:
- Meer panelen plaatsen en/of switchen naar s500b 80v optimizers
- meer verbruiken tijdens zonnige uren en klagen bij je netbeheerder
Pagina: 1 ... 65 ... 91 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.