Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33
Misschien willen jullie meedenken. Heb nu sinds ongeveer 2 jaar een SE 3680HD Wave met oost-west opstelling, 3950Wp west, 2370Wp oost. Vorig jaar waren er wat uitvallers vanwege hoge netspanning, dan valt ie uit en bouwt langzaam weer op tot 100%, ik had destijds ook net een 3F aansluiting en kon wisselen naar een fase die minder voltage liet zijn bij veel zon. Daarna is het eigenlijk niet meer voorgekomen.

In de tussentijd ligt er weer meer PV in de straat met als persoonlijk nadeel dat deze fase nu ook uitvallers laat zien, dat is dan helaas maar zo. Echter zien nu de uitvallers er soms heel anders uit, met minder geleidelijke opbouw. Ik maak me zorgen of er iets onder te lijden heeft in het systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LeCly3LVwQRSzxeneVom4GIK5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuQTyd6826vP9WQMNwvaSVhG.png?f=fotoalbum_large

Dit was een best extreme dag, dus je ziet hier die uitvallers met langzaam terug op bouwen maar ook schrikbarend veel keer uitvallers met 100% vermogen, 0%, 100% vermogen met maar een paar seconden er tussen.

De installateur zegt combinatie van hoog voltage en wolken maar dat verklaart het voor mij nog niet helemaal. Zien jullie dit ook voorbij komen of moet ik me meer druk maken tegen de installateur?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 18:14
@hansvw
Je moet bij de optimizers S440 8 stuks in dezelfde richting leggen om geen problemen te hebben . Als je de optimizers vervangt door de S500B moet dat maar 6 zijn.
Ken je dak niet maar als je van die 10 panelen er minstens twee panelen in dezelfde oriëntatie als die 4 leggen zodat je 8 oost en 6 west liggen met S500B optimizers. Lost al veel op.
Als er nog problemen zijn bv te hoge ac spanning . Daarvoor moet op zonnige dag grafieken geven van de A-C spanning als ook de optimizers spanning gedurende die dag.
Wat zegt designer?
Welk type paneel heb je ?(om na te gaan of ze compatibel zijn met de optimizer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30

lc8

TweakersOnly schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:54:
[...]

Twee mogelijke oorzaken:
- te weinig panelen/optimizers om aan de benodigde 375v opstartvermogen van omvormer te komen
- AC spanning is te hoog > 250v, waardoor omvormer stopt

Oplossing:
- Meer panelen plaatsen en/of switchen naar s500b 80v optimizers
- meer verbruiken tijdens zonnige uren en klagen bij je netbeheerder
ergo: eerst full-access op je account vragen aan de installateur, zodat je de grafieken kunt zien en kan zien wat er nu echt gebeurt.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:14
@Browny Ik heb de Jinko 440N liggen, 10 op oost en 4 op west. Meer ruimte is er niet en ze liggen zo omdat ik ze anders niet kan plaatsen. Als ik een aantal S440 moet vervangen, geen probleem, maar welke?
Of is het een idee om er een aantal in een andere string te leggen? Er zit op de omvormer een mogelijkheid voor 2 strings.....

Ik ga mijn grote dak ook nog vol leggen, met een 6kW 3 fase. ook oost west. Daar dan ook allemaal S500B op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
@hansvw als optimizers vervangen moeten worden, moet je alle 14 optimizers vervangen. S440 en S500B kunnen niet gecombineerd worden in een string

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersOnly op 18-04-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
@TweakersOnly ok, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
hansvw schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:15:

Ik ga mijn grote dak ook nog vol leggen, met een 6kW 3 fase. ook oost west. Daar dan ook allemaal S500B op?
Terug naar de tekentafel en alles als 1 systeem in designer gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
@Ronald Dat ga ik doen !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@hansvw
Zoals Ronald aangaf uittekenen in solaredge designer. Als het kan alles in 1 string , op 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hansvw schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:43:
Ik heb zelf mijn systeem geplaatst en vermoed dat ik ook in de "tuinhuisjes"' valkuil gestapt ben. Ik heb op een plat dak 10 panelen op oost liggen en 4 op west. De hellingshoek is 30 graden. Ze liggen oost west, om zoveel mogelijk ochtendzon en avondzon te kunnen vangen. Ik heb een 1 fase 4kw HD Wave omvormer en gebruik s440 optimisers in combinatie met jinko 440 watt panelen.

Ze liggen sinds dit weekend op het dak en het valt me op dat er om de haverklap bij voldoende zon geen opbrengst meer is. Ik heb dus iets stoms gedaan, maar kan niet zo goed uitvinden wat.
Als ik de reacties eerder goed begrijp, moet ik andere optimizers plaatsen.....Is dan het probleem opgelost of is het ernstiger?

Schiet maar !!!!
En omdenken, zonder te investeren in materiaal, kun je ze allemaal op zuid leggen? Zie designer waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
@Get!em hahaha!

Ik vond zelf dat ik al aardig aan het omdenken was..... Ik heb gekozen voor de hoogste euro 's ipv de hoogste kwh. Met ons dynamische contract lonen de vroege en late uren meer dan die van overdag. Vandaar de oost West en de relatief grote boek van 30 graden.

Als ik mijn 4 en 6 kw omvormer vervang voor 1 van 9 kw en alles op 1 string aansluit komt het volgens designer goed.

Dank jullie wel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
bokkow schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:59:
Misschien willen jullie meedenken. Heb nu sinds ongeveer 2 jaar een SE 3680HD Wave met oost-west opstelling, 3950Wp west, 2370Wp oost. Vorig jaar waren er wat uitvallers vanwege hoge netspanning, dan valt ie uit en bouwt langzaam weer op tot 100%, ik had destijds ook net een 3F aansluiting en kon wisselen naar een fase die minder voltage liet zijn bij veel zon. Daarna is het eigenlijk niet meer voorgekomen.

In de tussentijd ligt er weer meer PV in de straat met als persoonlijk nadeel dat deze fase nu ook uitvallers laat zien, dat is dan helaas maar zo. Echter zien nu de uitvallers er soms heel anders uit, met minder geleidelijke opbouw. Ik maak me zorgen of er iets onder te lijden heeft in het systeem:

[Afbeelding]

Dit was een best extreme dag, dus je ziet hier die uitvallers met langzaam terug op bouwen maar ook schrikbarend veel keer uitvallers met 100% vermogen, 0%, 100% vermogen met maar een paar seconden er tussen.

De installateur zegt combinatie van hoog voltage en wolken maar dat verklaart het voor mij nog niet helemaal. Zien jullie dit ook voorbij komen of moet ik me meer druk maken tegen de installateur?
Dynamische afregeling bij toenemend voltage al ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Ik worstel al een tijdje met het volgende issue:

Ik wil graag de SolarEdge-exportfilegegevens omzetten naar een (voor mij) meer logische verdeling.
Bedoeling is om per kwartier een werkelijke energiekost (€/kWh) te berekenen voor de energie die we verbruiken.

Mijn redenering is daarin de volgende:
De energie die we op een bepaald moment verbruiken kan bestaan uit:
• A: Een gedeelte energie die rechtstreeks van het grid komt (aan tarief energiemaatschappij)
• B: Een gedeelte energie die wordt opgewekt uit de PV-panelen (aan 0€)
• C: Een gedeelte energie die uit de batterij komt.
○ De opgeslagen energie uit de batterij bestaat uit zijn beurt dan weer uit:
§ C1: een gedeelte van de PV (aan 0€) en
§ C2: een gedeelte uit grid (aan tarief energiemaatschappij)
(Ik laad in de "donkere maanden" inderdaad mijn batterij op met goedkope energie om die te ontladen op de dure momenten..)

Het "werkelijke" energietarief wil ik dan berekenen via A+B+C1+C2.

Laat me even toelichten:
• Uit de SolarEdge-exportfile (15' interval) krijg ik volgende gegevens:
○ [Eigen verbruik (W)]
○ [Exporteren (W)]
○ [Ingekocht (W)]
○ [PV Productie (W)]
○ [PV Productie (W)2]
○ [StoragePower.Power (W)]
○ [Verbruik (W)]
○ [Vermogen accu (%)]

• Ik wil deze graag omzetten naar de volgende energie-flows (kWh):
○ PV naar omvormer
○ Omvormer naar batterij
○ Batterij naar omvormer
○ Grid naar omvormer (=[Ingekocht]?)
○ Omvormer naar grid (=[Export]?)
○ Omvormer naar huis (= Verbruik)
○ Grid naar huis (= verbruik dat niet langs omvormer passeert?)

Ik heb via Excel al meerdere pogingen gedaan om de SolarEdge-gegevens om te zetten naar wat ik wil, maar meestal loop ik tegen het probleem aan dat de formules toch niet helemaal juist zijn…

Is er onder jullie een Tweaker die dit soort omzetting al eerder heeft gemaakt of die me alvast in de goeie richting kan duwen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:49
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, probeer het toch hier even.
Heb nu ruim week een thuisaccu erbij. Echter ik kom er nog niet helemaal uit.
Als ik in de app kijk zie ik bij de Logische Lay-out twee waardes staan. De opgewekte bruto panelen opbrengst 12,12 kWh bij String 1.1 in het groene vak. Daarboven is er een 9,92 kWh in blauwe vak. Ik was al aan het rekenen geslagen, maar wat is in blauwe vak nu precies aangegeven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpN4xXnSF7OEF0HW269RkKNPql0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEMBPJ82GXIEWXSAKszxbreZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
De totale bruto opbrengst van de string, dus voor omvormerverliezen, etc.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
teacher schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:12:
Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, bedoel het paarse vlak met de genoemde 9,92 kWh.
Verekening met de opslag in mijn accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:44

Yucko

One clown to rule them all !

2 kWh verlies op 12.2 kWh? Is dat niet wat veel :?
Bij mij is het 0.3 kWh op 13.89 kWh.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25

[Afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde. Om de +-30 seconden zakt het vermogen van 100 naar 0. De installatie geeft geen storingen aan. Als je naar de panelen kijkt zie ik dat 2 panelen niets meer opleveren. Waarschijnlijk 2 optimizers overleden. 2 nieuwe ontvangen van SolarEdge, nu wachten op de monteur.

Zie hier hoe het er bij mij uitziet via de kWh meter van Homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smX7knsOiGJNJQ0ZnZzPUw4mClU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kdr2cm79LPDCLXmXIGNKC8YN.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
dinandus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:36:
[...]

Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, bedoel het paarse vlak met de genoemde 9,92 kWh.
Verekening met de opslag in mijn accu?
Het paarse vlak is de totaal opbrengst van je site (de som van de opbrengst van alle inverters).
In dit geval is die dus gelijk aan die van de enkele inverter eronder.

Kan het zijn dat er 2.2 kWh in je accu opgeslagen is?

[ Voor 6% gewijzigd door gns1l op 19-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met de inline meter ertussen (verplicht bij batterij) rapporteert hij volgens mij (van wat ik gelezen heb in de boekjes)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPLMRZXPTu1IklyOpQi_0tStJXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oV5OTyXYQPB0IRH9pkQwT4gy.jpg?f=fotoalbum_large op de bovenste paarse alleen de export naar het net. Dus verschil tussen string is dan mede ook te verklaren door direct eigen gebruik. Ik mis in dat plaatje echter de meter.

Zo ziet het plaatje er bij mij uit (met meter). Ook een verschil tussen string, omvormer en meter.

Corrigeer graag waar mogelijk, van mij is boekwijsheid, heb het systeem ook nog maar net.

Komt bij: de mySolarEdge app communiceert in mijn voorbeeld 26,9kWh als dag productie. De SolarEdge app communiceert de 12,53kWh als dagproductie. (Evenzo voor de cumulatieve per week/maand/jaar dus)

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 19-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 13:16
Gaat het " tuinhuisje" ook op als je met 1 beide dakvlakken afzonderlijk ook de springspanning kan halen?

In dit geval met een 3 fase shortstring. 14 500b optimizers. 7 oost/7 west. Leg je die in 1 string of juist 2x7. (Solaredge speelt het veilig en geeft 8 als minimum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, dan niet. Wel gewoon 1 string maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@gns1l De totale opslag vandaag is 4,59 kWh naar de accu. En heb zelf
4,46 kWh gebruikt van de totale productie a 16,36 kWh.

Totaal verbruik eigen PV en batterij is vandaag een 97 %, mooi resultaat denk ik, ondanks het bewolkte weer.

@Get!em , ik heb zoals het hoort ook de inline meter in de meterkast geplaatst gekregen, echter heb niet zoals bij jouw dan de "production meter" in de app in het overzicht staan.
Het eerder op de foto te zien verschil is wel kleiner geworden: van de 16,36 kWh staat er nu het paarse vlak 15,66 kWh.
Ik had al op de Solar Edge site zelf lopen zoeken, echter geen nadere uitleg hierontrendt kunnen vinden.
Je ziet het trouwens alleen onder de noemer "logische layout" Bij de "virtuele layout zie ik enkel de 15,66 kWh staan vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik heb 's morgens bij het opstarten soms een foutcode 03x9B Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU1HJ9K4v_x0f4gjgmpY3WjEiYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LmHIWRKCmbc46sG1Ykik4xMI.png?f=user_large
Na herstart verdwenen en draait alles gewoon verder. Gezocht bij SE error data maar kom deze niet tegen. Iemand een idee?
SE3000H Wave

[ Voor 12% gewijzigd door Pietjebel10 op 20-04-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@dinandus
De app afsluiten en uitloggen.
Dan opnieuw opstarten en inloggen.
Normaal wordt dan de import export meter zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@Browny
Thanks.
Aldus gedaan, blijft hetzelfde in de app.
En sinds vanochtend is de batterij zelf of line.
Wel zie ik in de app dat de accu vol geladen is, zowel wat afkomstig is van de panelen productie als ook gebruik.
De online meter is gewoon online.
Iemand idee waarom de accu off line is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:57
Sinds 2 dagen geeft mijn app het actuele vermogen niet meer aan. Deze is blijven hangen op een oude waarde. Cache en gegevens wissen al gedaan app opnieuwe geïnstalleerd maar blijft "370" watt aangeven. Terwijl mijn P1 meter veel meer registreert. De grafiek eronder doet het wel, en via de website zie ik wel het actuele vermogen.
Andere misschien dit ook wel eens gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 13:39
Ik heb negatieve tariefoptimalisatie aanstaan op mijn omvormer, bijkomende kosten staat op 13 cent. Al een poos trouwens. Nu viel me zojuist op dat de omvormer geen energie omzet op dit moment, en er is inderdaad vandaag een negatief tarief voor een aantal uren .... De omvormer had echter nog niet mogen uitschakelen aangezien het negatief tarief maar een paar cent is ..... terug kijken in de geschiedenis zie ik dat gisteren blijkbaar ook de omvormer een aantal uren is uit geweest.

Hebben andere hier ook last van? Wellicht dat de omvormer de verkeerde (dynamische) tarieven doorkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:40
Ik heb ook een SolarEdge systeem sinds feb 2024 en zou het fijn vinden als de experts hier eens zouden kunnen kijken wat ze van de configuratie vinden.

KWp DC: 8,1 kWp
kW AC: 6 kW

Omvormer: SE6K-RW0TEBEN4
Panelen: 20x DM405M10-54HBB-V
Optimizers: 20x S440-1GM4MRM-NA52

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojLRna3iFGhKhWyqmNrD2192bp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FY8WHJtz9wd7khnW84zT7c1e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO5-uNDtjxqKLHbWfFD8tKRMfxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Go9EUNFhiVkoZE5OspePqUak.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jX3PrrZw7rt3QyncI4N_Hq7DqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4RBXEodKyvySOqtu0j4uLuE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9soCB1U2VY0Nvbu7PpRjhsLCjzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CsRnKuy82UuLIzIAoBgrHqHd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@UlrichT Ruikt weer als een klassieker waarom dit topic ontstaan is. Heb je de TS doorgenomen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
Ronald schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:22:
@UlrichT Ruikt weer als een klassieker waarom dit topic ontstaan is. Heb je de TS doorgenomen?
Ik ben geen expert, maar wat ik begreep is, dat de voltage in de string 750V moet zijn.

En daar lijkt het op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jX3PrrZw7rt3QyncI4N_Hq7DqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4RBXEodKyvySOqtu0j4uLuE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@UlrichT string spanning wordt altijd behaald als er minimaal 13-14-15 optimizers wakker zijn.

Gaat er om dat we de string spanning dolgraag maakbaar willen hebben per richting.
Jij hebt 10 per richting en dan 2+4 met behoorlijk schaduw.

Als de dakdelen niet onafhankelijk zijn dan kan er dus een serieuze productie beperking zijn op de best beschenen panelen. Er is dan een maximum wat een systeemafhankelijke veelvoud is van het slechtste paneel.

🚩🚩🚩🚩🚩

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 21-04-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idvLtGPnxz2EQUkGU19aelqu-gs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qK1sn2tT6uK9eD1YlsLwauBd.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat het systeem best moeite gehad heeft om wakker te worden. Je kunt als het goed is veel meer inzoomen. Systeem start doorgaans pas als er 850V gemaakt kan worden en zodra productie start wordt het 750V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, alarm. Lees de topicstart even twee keer door, post de optimizervoltages van een zonnige dag en vraag jezelf af of je te allen tijde 13/14 panelen tegelijk in de zon hebt. Zo nee, probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19

[Afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde, zijn inderdaad geen uitvallers vanwege hoge netspanning want dan heb je geleidelijke opbouw. Op de SetApp zie ik geen foutmeldingen in het logboek van mijn omvormer, de optimizers laten ook niets zien dus geen idee waar het aan ligt. Netspanning is het niet want die blijft stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duBBSf1B-XAyaRCxEtheuSgKOnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJxlicWEuPOW55m7WyBO2M8Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
teacher schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:50:
Ja, alarm. Lees de topicstart even twee keer door, post de optimizervoltages van een zonnige dag en vraag jezelf af of je te allen tijde 13/14 panelen tegelijk in de zon hebt. Zo nee, probleem.
Ik heb weliswaar volledige toegang tot de SolarEdge omgeving, en kan ook via de HA het e.e.a. uitlezen, maar niet op optimizer niveau - en dus ook niet de voltage per optimizier. Is er nog een andere weg?

Als aanvulling heb ik wel nog deze twee overzichten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfyU10wS31MrsOb8pqNIOtB-GQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QAg6JmDx4ZvyKN3m6UY0A1O4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WJRCsx3ugacYedp5bI7uVhCfbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZuNNKTHSQ85ttwbx3xS8Oge.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
... ik ben een stapje verder - ik denk, dat ik nu langzaam begrijp, wat het met de "60 Volt" discussie op zich heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHq2BXtk2VcqdFpgUAtVVQTbms8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpGm6x9PRSUwWir5MYtmuaRl.png?f=fotoalbum_large

Desondanks toch wel bijzonder, dat hij de 750 Volt blijft aanhouden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Dat is inderdaad het klassieke tuinhuisje...

Dat hij toch de 750Volt haalt is niet zo gek. Dat doen die optimizers door hun stroom te beperken. Hierdoor worden de goed belichte panelen ook afgeknepen.

Een optimizer die met zijn spanning clipped produceerd simpelweg niet het vermogen dat hij had kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
Wat zouden jullie mij nu aanraden?
Een tweede string voor het garagedak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ziet er nog veel erger uit dan ik dacht… gaat zelfs met s500b optimizers niet goed komen…

Je kunt geen gesplitste string maken in deze setup, dan start de boel helemaal niet.

Oplossing is SE5K voor korte strings… en dan hopen dat designer er goedkeuring op geeft… want de berekende maximum DC vermogen moet onder de 6,7kW blijven.

Zorg dat dak en eventuele bomen goed ingetekend worden. Die dempen de max DC

Deze omvormer zal aftoppen, maar dat is vele, vele malen minder erg dan de verliezen nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 21-04-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
UlrichT schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:32:
Wat zouden jullie mij nu aanraden?
Een tweede string voor het garagedak?
Terug naar de installateur: die mag dit fixen.
Sowieso naar short string, en waarschijnlijk ook nog 80v optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:32
Svennos1 schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:11:
Ik heb negatieve tariefoptimalisatie aanstaan op mijn omvormer, bijkomende kosten staat op 13 cent. Al een poos trouwens. Nu viel me zojuist op dat de omvormer geen energie omzet op dit moment, en er is inderdaad vandaag een negatief tarief voor een aantal uren .... De omvormer had echter nog niet mogen uitschakelen aangezien het negatief tarief maar een paar cent is ..... terug kijken in de geschiedenis zie ik dat gisteren blijkbaar ook de omvormer een aantal uren is uit geweest.

Hebben andere hier ook last van? Wellicht dat de omvormer de verkeerde (dynamische) tarieven doorkrijgt.
ik had hetzelfde met 0,153 cent ingesteld. Ik heb tibber en hij ging uit wat niet de bedoeling is, want daar waren de prijzen niet negatief.
DeadKnight schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:20:
Sinds twee jaar zijn wij eigenaar van een 11-tal zonnepanelen (Hyundai 400WP). Bij installatie ervan waren er al meerdere problemen met het bedrijf waar we ze gekocht hadden, daarnaast hadden tegelijkertijd een meterkast laten plaatsen via dit bedrijf.

Nu hebben we al 1,5 maand het probleem dat de zonnepanelen de ene dag het wel doen en de andere dag niet.. Een monteur van het bedrijf is afgelopen Zaterdag langs geweest (Pas na aandringen van...) en heeft alle elektra van de panelen vervangen heeft maar aan het einde van de dag is het probleem nog steeds niet opgelost en de monteur gaf aan dat het waarschijnlijk de omvormer (SE 3500 HD Wave) is.

De volgende stap is dat nu het probleem bij Solaredge word neergelegd en we naar alle waarschijnlijk een nieuwe omvormer krijgen.
Hoe gaat het hier mee?

[ Voor 35% gewijzigd door Wimlem op 22-04-2024 09:44 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33
soganta schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:02:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, zijn inderdaad geen uitvallers vanwege hoge netspanning want dan heb je geleidelijke opbouw. Op de SetApp zie ik geen foutmeldingen in het logboek van mijn omvormer, de optimizers laten ook niets zien dus geen idee waar het aan ligt. Netspanning is het niet want die blijft stabiel.

[Afbeelding]
Ja precies. Ok, gelukkig ben ik niet de enige, familie van mij met een SolarEdge omvormer heeft ook hetzelfde. Wazig. Zou toch graag weten wat dit veroorzaakt, of het schadelijk is en of ik er iets aan kan doen. Voltage is op die momenten gewoon binnen acceptabele range

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
bokkow schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:23:
[...]

Ja precies. Ok, gelukkig ben ik niet de enige, familie van mij met een SolarEdge omvormer heeft ook hetzelfde. Wazig. Zou toch graag weten wat dit veroorzaakt, of het schadelijk is en of ik er iets aan kan doen. Voltage is op die momenten gewoon binnen acceptabele range
ik heb het ook gezien met mijn se7k. Een aantal keer dat de omvormer stopt met leveren (spanning rond de 242 - 245 op de fases) om na een paar minuten weer vrolijk verder te gaan.

Hier heb ik geen last van gehad, tot ik een onlangs de firmware heb bijgewerkt.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:42
Vraagje mbt omvormerkeuze Solar Edge:
Achtergrond:
Plaatsing op woonhuisdak (orientatie 150graden) en op termijn bijplaatsen op een momenteel brak garagedak. In verband met toekomstige warmtepomp, (PH)EV wil ik efficiënt, dus maximaal plaatsen. Ivm de renovatie van het garagedak wil ik de plannen hiervoor op de lange baan schuiven (ik heb toch nog geen EV).

Ik ben dus hard op zoek naar mogelijkheden om te faseren, en de valkuilen daarvan. De Short String omvormers kunnen maar een stuk of 17 panelen aan? Afhankelijk van de situatie zit ik daar op termijn boven.
Situatie:
Woonhuisdak orientatie: 150 graden
Garage (in ochtendschaduw van woonhuis. Lengte orientatie op 240 graden, schaduw.
Voorstel installateur:
  • 5kw short string met S500
  • Nu: woonhuisdak met 9(tot 13*)x430 wp (maximaal ivm formaat)
  • Later: 6 grotere panelen van 480 wp in 2 rijen van 3.
  • Nadeel: geen vullend dakoppervlak garage.
Vraag:
• Als ik uiteindelijk de garage verbouw en meer panelen kwijt kan dan 6 panelen past het niet op de omvormer (zegt SE Designer). Die moeten dus op een andere omvormer. Wat zijn de consequenties als ik op een omvormer van 5kw uiteindelijk maar 4kw aangesloten houdt?
• *SE Designer geeft aan dat er met het garagedakuitbereiding maar 11 panelen van 430wp op het woonhuisdak kunnen. Ik kan er met goed passen of meten 12 kwijt. Wat zijn de consequenties van een paneel teveel?
• SE Designer geeft met 6 panelen op het garagedak geen 'tuinhuisje perikelen' aan. Is dat correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jW9m5gRwt88jLk_KmsCqRapleQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cvG0d8zzG8icrIS7IZ6DOYAi.jpg?f=user_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb vandaag toegang gekregen tot alle grafieken en ben wel benieuwd of mijn installatie nu presteert zoals zou moeten.

Is dit beeld voor optimizer spanning een normaal beeld?
(SE8K, S500B, 20 x 420 oost, 11x 420 west)

Ik vermoed dat paneel 29 iets niet goed is. Als ik hem goed analyseer op basis van Ampere, zou die op oost moeten liggen, gezien hij meegaat omhoog in de ochtend, samen in een veld van 20 panelen. Maar hij gaat duidelijk af en toe naar 0. En dat doet hij op andere dagen ook. Nr25 heeft ook diepe dips, maar niet zo diep. Ik heb geen virtual layout, dus kan niet zien welke en waar ze liggen.

Zoals ik het interpreteer, worden alle panelen op oost op 40V vastgezet, en de panelen op west gemiddeld ergens op 70V

Edit, plaatje vervangen door alles in 1 beeld, zelfde tijden/dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WxOT48ibFInOQh6ougmw5SLCEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwb9e1jPYv1gQoNJ5s5MersD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 22-04-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:19

Smoke

Maverick Reploid

Ik zou bijna zeggen dat het als 2 strings gelegd is gebaseerd op die optimizerspanningsgrafieken, wat absoluut niet mag. Je moet minimaal 14 optimizers per string hebben met S500B. Misschien de moeite waard om dat even te dubbelchecken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Zoals smoke aanhaalt zal de panelen in 2 strings zijn opgedeeld. Want voor 31 panelen blijft de optimizers spanning te hoog om in 1 string te zitten.
Alles op1 string zetten, dan zal het optimizers clippen wat je ziet verdwijnen en zeldzaam maar optreden.
Als je ze omzet naar 1 string meestal mogelijk bij de omvormer niet vergeten dat je de optimizers opnieuw moet pairen.

[ Voor 22% gewijzigd door Browny op 22-04-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Smoke schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:52:
Ik zou bijna zeggen dat het als 2 strings gelegd is gebaseerd op die optimizerspanningsgrafieken, wat absoluut niet mag. Je moet minimaal 14 optimizers per string hebben met S500B. Misschien de moeite waard om dat even te dubbelchecken.
Ik hoorde de monteurs al over 2 strings en ik vond het al gek. Want originele plan was wel 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Je kan dat meestal gemakkelijk zien aan de omvormer. 2 strings d.w.z. aan de omvormer 4 dc kabels aangesloten. Soja dan kan je gemakkelijk zelf het tot 1 string wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Browny schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:07:
@Get!em
Je kan dat meestal gemakkelijk zien aan de omvormer. 2 strings d.w.z. aan de omvormer 4 dc kabels aangesloten. Soja dan kan je gemakkelijk zelf het tot 1 string wijzigen.
Dat ga ik niet zelf doen. Mag de installateur doen, die heeft het immers niet conform plan aangesloten. Op dit moment ben ik ook niet ter plaatse, en kan ik er pas vrijdag weer bij om dat te checken.

Dubbelcheck: 2 strings op mijn situatie is dus fout conform SolarEdge regels toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Ja min 14 panelen per string, en je hebt optimizer clipping , wat je sowieso niet wil zien. (Je ziet dat doordat de optimizers langdurig op maximum spanning van80volt blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Browny schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:12:
@Get!em
Ja min 14 panelen per string, en je hebt optimizer clipping , wat je sowieso niet zien. (Je ziet dat doordat de optimizers langdurig op maximum spanning van80volt blijven)
Thanks tot dusver voor de antwoorden. En weer 3 actiepunten voor de leverancier aangemaakt. Wil ook de virtual layout zien (lijkt me toch dat een leverancier die ook moet kunnen geven, of moet je die zelf maken in de monitoring..)

Extra vraag: hoe zet ik de Inline meter om naar Import/Export, moet dat via de SetApp? Hij staat nu als Productiemeter in de grafiekenlijst. In de Monitoring website staan deze import/export nu onder "Uitgeschakeld" onzichtbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 22-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@Get!em
Lay-Out moet de installateur maken .
Het wijzigen inline meter moet via setapp gebeuren op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Browny schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:12:
@Get!em
Ja min 14 panelen per string, en je hebt optimizer clipping , wat je sowieso niet wil zien. (Je ziet dat doordat de optimizers langdurig op maximum spanning van80volt blijven)
Thanks nogmaals. Zojuist heb ik even de (vermoedde) 2 string situatie ingetekend in designer. En je komt er inderdaad niet eens voorbij de foutmelding.
Bijzonder dan de installateurs hun eigen weg alsnog kiezen. Ik had ze al over 2 string horen praten en ze al laten weten dat origineel ontwerp 1 string was, maar verder niet opgelet of ze toen alsnog dan 2 string hadden aangelegd.

Ik moest ze ook al overtuigen om mijn design qua portrait/landscape (die ik met hun kantoormedewerker/designer had overleg) uit te voeren. Ze doen ter plekke gewoon compleet wat anders en naar eigen zin als ze niet tegengesproken worden blijkbaar.
Mijn design was een strak vierkant landscape op oost, en een vergelijkbaar strak vierkant landscape, onderbroken door dakkappel op west. Maar de monteurs wilden perse op oost een portrait doen, en dat komt met 20 panelen nooit op vierkant uit, en toen zouden ze wel even 1 van de westpanelen op oost bijplaatsen. En west wilden ze alles ook portrait leggen, en dan die boven de dakkappel overslaan. Enige reden dat ze portrait wilden doen was dat ze dan sneller klaar waren. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ofwel: Omvormer uit. Wachten op SafeDC. Groep uit. Kabels van beide strings koppelen en op 1 van de ingangen weer aansluiten. gas er op.

En wederom een uitvoerder die SolarEdge geheel niet snapt dus...

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-04-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:25:
Ofwel: Omvormer uit. Wachten op SafeDC. Groep uit. Kabels van beide strings koppelen en op 1 van de ingangen weer aansluiten. gas er op.

En wederom een uitvoerder die SolarEdge geheel niet snapt dus...
Vooral een eigenwijse monteur, want de kantoormedewerker snapte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
bokkow schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:23:
[...]

Vandaag ook weer vaak, maar ben iets verder gekomen nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezqkfZZrDYyqwA1Sf9-KiM0nYxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63M0O8K9p6u7DnJVJ2aAVEHQ.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar schiet de AC Power Factor (PF) naar negatieve waardes op het moment dat de AC Power wegvalt. Helaas reikt mijn kennis niet zover dat ik nu weet wat dit bekent en wat oorzaak is en wat gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Browny
@Ronald
Wel niet vergeten dat dan de optimizers opnieuw moeten gepaird worden. Anders blijven deze aangestuurd worden als 2 strings
🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Kanoet schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:47:
Vraagje mbt omvormerkeuze Solar Edge:

...

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Mijn vraag lijkt een beetje ondergesneeuwd te zijn in bovenstaande discussie. Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kanoet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:54:
[...]

Mijn vraag lijkt een beetje ondergesneeuwd te zijn in bovenstaande discussie. Kan iemand mij verder helpen?
Even je vragen:
1 Als ik uiteindelijk de garage verbouw en meer panelen kwijt kan dan 6 panelen past het niet op de omvormer (zegt SE Designer). Die moeten dus op een andere omvormer. Wat zijn de consequenties als ik op een omvormer van 5kw uiteindelijk maar 4kw aangesloten houdt?
2 *SE Designer geeft aan dat er met het garagedakuitbereiding maar 11 panelen van 430wp op het woonhuisdak kunnen. Ik kan er met goed passen of meten 12 kwijt. Wat zijn de consequenties van een paneel teveel?
3 SE Designer geeft met 6 panelen op het garagedak geen 'tuinhuisje perikelen' aan. Is dat correct?

1. geen consequenties, mits je bij de short string blijft.
2. SE designer is leidend. je mag overdimensioneren, maar binnen grenzen.
3. Dat ligt eraan: je schrijft S500, maar ik zou met 6 panelen 1 kant op voor de S500B gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
teacher schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:24:
[...]

Even je vragen:
1 Als ik uiteindelijk de garage verbouw en meer panelen kwijt kan dan 6 panelen past het niet op de omvormer (zegt SE Designer). Die moeten dus op een andere omvormer. Wat zijn de consequenties als ik op een omvormer van 5kw uiteindelijk maar 4kw aangesloten houdt?
2 *SE Designer geeft aan dat er met het garagedakuitbereiding maar 11 panelen van 430wp op het woonhuisdak kunnen. Ik kan er met goed passen of meten 12 kwijt. Wat zijn de consequenties van een paneel teveel?
3 SE Designer geeft met 6 panelen op het garagedak geen 'tuinhuisje perikelen' aan. Is dat correct?

1. geen consequenties, mits je bij de short string blijft.
2. SE designer is leidend. je mag overdimensioneren, maar binnen grenzen.
3. Dat ligt eraan: je schrijft S500, maar ik zou met 6 panelen 1 kant op voor de S500B gaan.
Merci!
In de topicstart staat nog aangegeven dat de S500B's nauwelijks meer toegepast worden. Waarom is dat? Volgens mij is deze situatie met groepjes panelen op een andere orientatie wel kenmerkend voor onze daken in NL.

De compatibiliteitstabel uit de topicstart is trouwens een dode link via de SE website. Hier is niet een actuele te vinden: https://midsummerwholesal...y-se-power-optimizers.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
dat gaat over de oudere types, en vooral de p485. De S500B is rete actueel en een life saver voor krappe systemen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 23-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 19:50
Bij mij viel de omvormer zaterdag en zondag ook uit. Marktprijzen waren heel klein beetje negatief. 1-2 cent dacht ik. Bedrag wat ik had ingevuld was 0,03 euro. Dus drie cent.

Mogelijk bug in Solaredge software?

Paar weken eerder leek het wel gewoon correct te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:19

Smoke

Maverick Reploid

Kanoet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:48:
[...]

De compatibiliteitstabel uit de topicstart is trouwens een dode link via de SE website. Hier is niet een actuele te vinden: https://midsummerwholesal...y-se-power-optimizers.pdf
Die is ook al verouderd en gesplitst in twee nieuwe, een voor residentieel en een voor commercieel:

https://knowledge-center....bility-technical-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Smoke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:14:
[...]

Die is ook al verouderd en gesplitst in twee nieuwe, een voor residentieel en een voor commercieel:

@teacher zou je deze in de openingspost willen toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:22

Wvr

meer mensen hier die via slimsolar uit nunspeet een systeem hebben waar ze een probleem mee is (bij mij is optimizer defect) ik zit nu al 6 weken te wachten voor een nieuwe en heb vandaag weer een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntinator1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 15:30
soganta schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:32:
[...]

Vandaag ook weer vaak, maar ben iets verder gekomen nu:

[Afbeelding]

Blijkbaar schiet de AC Power Factor (PF) naar negatieve waardes op het moment dat de AC Power wegvalt. Helaas reikt mijn kennis niet zover dat ik nu weet wat dit bekent en wat oorzaak is en wat gevolg.
Hier hetzelfde probleem met nieuwe firmware, eerder niet gezien op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kanoet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:00:
[...]

@teacher zou je deze in de openingspost willen toevoegen?
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
puntinator1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:22:
[...]

Hier hetzelfde probleem met nieuwe firmware, eerder niet gezien op deze manier.
Heb niet gekeken naar firmware versie, maar gezien de meldingen hier vermoed ik dat het met firmware te maken heeft inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
soganta schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:44:
[...]

Heb niet gekeken naar firmware versie, maar gezien de meldingen hier vermoed ik dat het met firmware te maken heeft inderdaad.
zojuist viel hij weer uit hier, voor enkele minuten om daarna weer verder te gaan. Firmware 4.20.32 heb ik in gebruik en zojuist de update naar 4.20.36 uitgevoerd. Tegelijk een case gemaakt bij SolarEdge, want dit is wel heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-08 11:15
Beste Tweakers,

Hierbij een vraag of het interessant is om een rij panelen naar de andere kant van de nok te leggen.
De reden hiervoor zijn, nog een gedeelte energie opwekken tegen het einde van de middag, als we gebruik maken van het gebouw.
Ook met name in de winter om in de toekomst langer warmte op te kunnen wekken (dmv warmtepomp of spiraal).
Het nadeel is wel dat onze hal hiervoor ongunstig staat en veel zon zal weghouden met name in het najaar/winter.

Onderstaand de overzicht van een 1-zijdige opstelling en een 2-zijdige opstelling met de bijbehorende system losses.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eS0VWbwowOOtPsds-Gcx1u-Tb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSv1N6USBWRx9OIOIOVyWLQj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dRgFWcoSq7My6j3Agf7tP8rVak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwMNuzh0WJ6L5nJ1YNJzJo6t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNV4iNv7B6QpyV2n2LVS5kj0Kug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjp9DRzEHOjUjfJR8a8j5545.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npLoY_9lZKKNl6sKa6PtJSHgMh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVA4UxFexy3OoBIusYXo3B2B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPUS-pRii9kaDyj9iIdm_TyOaBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlIFTshZefTV0Nw096tEKVlB.png?f=fotoalbum_large

op de grote hal zelf kunnen helaas (nog) geen panelen gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De alternatieve configuratie heeft een flink hogere yield factor loss. Daar lijkt iets niet te kloppen (TS casus tuinhuisje maar dan wat groter?). Voor een goed beeld is meer informatie nodig:
  • Welke omvormer(s) gebruik je? SE20K? 2 x SE10K?
  • Welke optimizers gebruik je?
  • Wat is de string configuratie?
  • Is dit een bestaande installatie die je wilt aanpassen of zijn dit alternatieven voor een nieuwe installatie?

[ Voor 38% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 25-04-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:07
Ik ben aan het orienteren voor zonnepanelen met een SolarEdge One omvormer i.c.m. een dynamisch contract maar ik lees veel dat het i.c.m. een thuisbatterij is.
Wat als je geen thuisbatterij hebt of wilt nemen is deze omvormer dan nog goed geschikt met een dynamisch contract?
Houd hij hierbij ook rekening met je saldeersaldo en vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

K.evin_K schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:43:
Beste Tweakers,

Hierbij een vraag of het interessant is om een rij panelen naar de andere kant van de nok te leggen.
De reden hiervoor zijn, nog een gedeelte energie opwekken tegen het einde van de middag, als we gebruik maken van het gebouw.
Ook met name in de winter om in de toekomst langer warmte op te kunnen wekken (dmv warmtepomp of spiraal).
Het nadeel is wel dat onze hal hiervoor ongunstig staat en veel zon zal weghouden met name in het najaar/winter.

Onderstaand de overzicht van een 1-zijdige opstelling en een 2-zijdige opstelling met de bijbehorende system losses.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als je omdenkt? Scenario 1 heeft meer opbrengst en minder risico, als je daar batterijen aan toevoegt heb je de eerder opgewekte stroom beschikbaar, ook in winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:31:
De alternatieve configuratie heeft een flink hogere yield factor loss. Daar lijkt iets niet te kloppen (TS casus tuinhuisje maar dan wat groter?). Voor een goed beeld is meer informatie nodig:
  • Welke omvormer(s) gebruik je? SE20K? 2 x SE10K?
  • Welke optimizers gebruik je?
  • Wat is de string configuratie?
  • Is dit een bestaande installatie die je wilt aanpassen of zijn dit alternatieven voor een nieuwe installatie?
De omvormer die wordt gebruikt is een SE20K met S1000 2:1 configuratie. Het lijkt er inderdaad dat de string te kort is voor de enkele rij panelen en dat de designer ze daarom koppelt aan de andere dak helft. Als ik de S500 pak, dan is de yield factor bijna compleet weg, ergens ook wel weer logisch.

Dit is zijn alternatieven voor een nieuwe installatie.

Dit is wat designer automatisch genereert, wel met een melding om het ontwerp te herzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTk9v1UhU33zyjqDpexHywmHHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiuHBExUo0Pp2U4DTrzxX7tf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou met de S500 optimizers zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6xC2qp2MbdiGJPG3DL9TGz1OAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/072IGyr5bZHr1HQerQGij2aH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqoaJf9zUrffVUGALH31DXTI6lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giUs726Kn871E9ICCeVgVnWp.jpg?f=fotoalbum_large
Get!em schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:33:
[...]

En als je omdenkt? Scenario 1 heeft meer opbrengst en minder risico, als je daar batterijen aan toevoegt heb je de eerder opgewekte stroom beschikbaar, ook in winter.
Dat is helemaal waar, maar we hebben nu nog geen accu voorzien, ook omdat de techniek erg in ontwikkeling is en er voor de SE20K nog geen directe intergratie is.

Dit is ook de reden dat ik het idee hier even voorlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@K.evin_K
Met de optimizer S500B zal de yield factor wel verdwijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

K.evin_K schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:05:
De omvormer die wordt gebruikt is een SE20K met S1000 2:1 configuratie. Het lijkt er inderdaad dat de string te kort is voor de enkele rij panelen en dat de designer ze daarom koppelt aan de andere dak helft. Als ik de S500 pak, dan is de yield factor bijna compleet weg, ergens ook wel weer logisch.

Dit is zijn alternatieven voor een nieuwe installatie.

Dit is wat designer automatisch genereert, wel met een melding om het ontwerp te herzien:
[Afbeelding]
Deze configuratie is tuinhuisje maal twee (door de kleinere dakhelling wel minder ernstig). Dit gaat op zijn best matig presteren juist op het moment dat je extra zonnestroom tot je beschikking had willen hebben. Met de S1000 heb je voor een optimale werking per string minimaal 14 optimizers nodig. Aan dezelfde kant van de nok welteverstaan.
Dit zou met de S500 optimizers zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor 60 x S500 (of S500B) moet je ruim 1000 Euro meer op tafel leggen dan voor 30 x S1000. Ik zie daar geen business case voor.
K.evin_K schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:43:
Als dat in de toekomst wel gaat kunnen (mits op redelijke termijn), dan zou je alvast vooruit kunnen kijken naar die situatie en ook daar panelen plannen. Eventueel leg je dan minder panelen op de ZO-kant van het dak waar je nu panelen wilt leggen. Uiteraard zijn er nog allerlei andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7dollars
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:52
Hi mede Tweakers,

Al heel lang fanatiek lezer, maar nog niet zoveel gepost/gereageerd. Maar nu toch een vraag en ik hoop dat dit het juiste topic is.

Ik heb een SolarEdge installatie uit 2016 met 11 panelen en optimizers op mijn platte, goed bereikbare dak liggen. Het gaat om een SE3500 omvormer, P500 optimizers en Sunpower panelen.

De installatie heeft tot een paar weken terug prima gewerkt, maar kreeg van mijn installateur het bericht dat er een optimizer defect is en 1 paneel daarom geen opbrengst meer heeft. Daarna de app er weer eens bij gepakt en dit bleek te kloppen.

Nu begrijp ik dat een zonnepanelen installatie ook onderhoud nodig heeft, net als andere onderdelen van een huis, of auto. Maar de kostenschatting die ik heb ontvangen van mijn installateur verbaasde mij een beetje. Ik hoor graag of ik het proces gruwelijk onderschat en dit heel normaal is, of dat mijn gevoel hier klopt.

Ik heb zelf al even de beschermende kap eraf geschroefd en het serienummer gecheckt om te controleren of de locatie en het serienummer overeenkomt met die in de app. Dit was met terugschroeven in 10 minuten gebeurd (inclusief laddertje op en af).

De kostenraming voor het vervangen van de optimizer is als volgt:
  • Administratie en communicatie € 40,- per geval
  • Storingsanalyse € 50,- per geval
  • Administratieve verwerking garantiegeval: € 35,- per onderdeel
  • Manuurtarief (tevens reis uurtarief) € 72,50 per manuur (2 personen x 2 uren)
  • Kilometervergoeding € 0,40 per kilometer (op basis van nacalculatie)
  • Veiligheidsrek (“RSS”)(excl. arbeidsuren plaatsing) € 42,35 per plaatsing
Dat brengt het totaal op ongeveer €460 waar dan €100 vergoeding vanaf gaat vanuit SolarEdge ivm garantie op het product. Dus dan kom je uit op €360,- incl BTW. Er wordt aangegeven dat hier nog geen rekening is gehouden met mogelijke complicaties, dus obv nacalculatie.

Nu gun ik iedereen een veilige werkomgeving en voldoende tijd om hun werk kwalitatief uit te kunnen voeren. Maar gezien het feit dat het bedrijf 10 minuten hier vandaan gevestigd is, het in mijn ogen om 5 bouten en 4 connectors aansluiten gaat (en een onderdeel van €55) en serienummer wisselen in het systeem, voelt het voor mij niet in verhouding. En met de wetenschap dat deze optimizers nog wel eens vaker kapot willen gaan, baart dit mij wel zorgen voor de toekomst. Zeker als ik kijk naar de terugverdientijd van een dergelijke operatie.

Kijk ik hier te simpel naar? Is dit minder gemakkelijk zelf te vervangen (ik ben geen elektrotechnicus, maar wel handig) dan ik nu denk? Zijn er nog risico's die ik momenteel over het hoofd zie als ik deze zelf vervang volgens de aanwijzingen op internet (naast potentieel garantieverlies)?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Los van het zelf doen en hen de monitoring laten aanpassen: waar heb je destijds voor getekend? Hoe lang is je garantie? Want zeer waarschijnlijk loopt deze nog en belangrijker: Spullen die "te vroeg" kapot gaan zijn non-conform en dienen kosteloos, zonder hinder voor de consument vervangen te worden.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 26-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7dollars
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:52
Dank voor je snelle reactie! Het systeem is nu 8 jaar oud en in de offerte staat 'Garantie montagekosten 2 jaar'. Dus ik gok dat hier de 2 jaar consumentenrecht van toepassing is? Er staat ook in 'Garantie SolarEdge Optimizers 25 jaar', maar dat gaat dan om garantie vanuit de producent en niet vanuit de leverancier? En die Optimizer leveren ze een vergoeding voor, maar niet voor de installatiekosten. Maar ik ben geen rechten expert of bekend met hoe het in dit soort gevallen gaat met onderdelen van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Staat er dat solaredge 25 jaar garantie doet (klopt inderdaad) of staat er dat je 25 jaar garantie hebt op de solaredge optimizers? In het laatste geval kun je gewoon garantie bij ze claimen.
Ik ben bang het eerste, en dan heb je na 8 jaar ben ik bang pech.

Los van de gegeven garantie heb je als consument recht op een een systeem dat een redelijke tijd werkt. Ik ben bang dat 8 jaar best wel redelijk is. (Het is aan de lage kant, maar niet heel ongebruikelijk).

Maar 360 Euro vind ik wel erg veel voor een simpel omwisseltruukje. (Solaredge stuurt ze gewoon gratis een nieuwe optimizer op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

7dollars schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:33:
Dank voor je snelle reactie! Het systeem is nu 8 jaar oud en in de offerte staat 'Garantie montagekosten 2 jaar'.
Dit soort oneliners in een offerte zijn volstrekt ontoereikend om de garantierechten en -beperkingen te omschrijven. In een goede offerte wordt verwezen naar algemene voorwaarden (die meegeleverd horen te worden) waarin dit is uitgewerkt en worden eventueel overeengekomen afwijkingen hiervan precies omschreven. Helaas rammelen offertes juridisch nog al eens aan alle kanten.
Dus ik gok dat hier de 2 jaar consumentenrecht van toepassing is? Er staat ook in 'Garantie SolarEdge Optimizers 25 jaar', maar dat gaat dan om garantie vanuit de producent en niet vanuit de leverancier? En die Optimizer leveren ze een vergoeding voor, maar niet voor de installatiekosten. Maar ik ben geen rechten expert of bekend met hoe het in dit soort gevallen gaat met onderdelen van zonnepanelen.
Zo te zien is hier de gebruikelijke situatie van toepassing: je hebt vanaf de installatiedatum 2 jaar volledige garantie (probleemdiagnose, reparatie of vervanging defect product, materialen, uurloon, etc.). Daarna heb je nog 23 jaar recht op gratis levering van een vervangende optimizer door SolarEdge maar zijn bijkomende kosten voor jou voor zover deze niet worden gedekt door de 100 Euro tegemoetkoming in de kosten door SolarEdge.

360 (eigenlijk 460) Euro om een optimizer te vervangen heet bij mij schrijven met een hooivork. Op een plat dak is het een kwartier werk voor één persoon. Verder moet de pairing nog even opnieuw worden gedaan en de administratie bijgewerkt. De tegemoetkoming door SolarEge zou de kosten een aardig eind moeten dekken.

Bij een kennis van mij is vorig jaar een optimizer vervangen op een schuin dak. Twee man waren in een half uur weer weg (het betrof wel een paneel aan de rand, dat is minder werk). Die cowboys vonden het overigens niet nodig om een valbeveiliging te plaatsen. Brrr...

Zelf doen is op een plat dak geen probleem voor wie handig is (en voorzichtig, op een schuin dak zou ik er niet aan beginnen). Je zult niet de rechten hebben om de vervangende optimizer in het monitoring portal aan te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:17:
[...]

Deze configuratie is tuinhuisje maal twee (door de kleinere dakhelling wel minder ernstig). Dit gaat op zijn best matig presteren juist op het moment dat je extra zonnestroom tot je beschikking had willen hebben. Met de S1000 heb je voor een optimale werking per string minimaal 14 optimizers nodig. Aan dezelfde kant van de nok welteverstaan.

[...]

Voor 60 x S500 (of S500B) moet je ruim 1000 Euro meer op tafel leggen dan voor 30 x S1000. Ik zie daar geen business case voor.

[...]

Als dat in de toekomst wel gaat kunnen (mits op redelijke termijn), dan zou je alvast vooruit kunnen kijken naar die situatie en ook daar panelen plannen. Eventueel leg je dan minder panelen op de ZO-kant van het dak waar je nu panelen wilt leggen. Uiteraard zijn er nog allerlei andere mogelijkheden.
Als ik de conclusie zo lees zijn er meer negatieve kanten aan deze configuratie dan positieve kanten.

Welke andere mogelijkheden zie je nog meer voor je?
Browny schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:57:
@K.evin_K
Met de optimizer S500B zal de yield factor wel verdwijnen
Ik heb hem even in de designer gegooid, de yield factor gaat dan van 0,03% naar 0,01%.

[ Voor 11% gewijzigd door K.evin_K op 28-04-2024 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Als ik in de app kijk zie je tegenwoordig realtime wat je opwekt met elke seconde een update.
Ik merkte van middag op als hij rond de 3600 watt opwekt dat hij steeds een seconde naar 0 springt.
Na een seconde pakt hij op volle kracht weer door.
Ik zie ook niks in de fout log.
Gaat om een 1 fase omvormer.
Het is geen netoverspanning aangezien hij dan weer opnieuw opstart en de netspanning is sinds dit jaar behoorlijk naar beneden geschroeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:45
Klik schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:07:
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Als ik in de app kijk zie je tegenwoordig realtime wat je opwekt met elke seconde een update.
Ik merkte van middag op als hij rond de 3600 watt opwekt dat hij steeds een seconde naar 0 springt.
Na een seconde pakt hij op volle kracht weer door.
Ik zie ook niks in de fout log.
Gaat om een 1 fase omvormer.
Het is geen netoverspanning aangezien hij dan weer opnieuw opstart en de netspanning is sinds dit jaar behoorlijk naar beneden geschroeft.
Zelfde hier op mijn 5000HD. Is een foutje in de app, heeft geen invloed op de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Ok gelukkig.
App is sowieso drama van solaredge.
Al maanden klopt het geldbedrag niet meer all time.
Reageren overigens ook nooit op mail wanneer ze dit op gaan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:46
TwingyTwingy schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:38:
[...]

Zelfde hier op mijn 5000HD. Is een foutje in de app, heeft geen invloed op de omvormer zelf.
Ik heb dit fenomeen ook sinds kort, maar ik heb ook nog een externe stroommeter die dit gedrag bevestigd (voltage blijft netjes onder de 250V). De omvormer doet dit dus wel en lijkt geen fout in de app te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:46

[Afbeelding]

Hier exact hetzelfde, omvormer doet dit soms om de paar seconden maar alleen als hij tegen zijn limiet aan zit. Voltage blijft netjes onder de 250V en behalve een firmware update een tijd geleden is er niks aan het systeem veranderd. Ik heb intussen contact met solaredge en hoop dat we wat kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:23
Seegers5 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:32:
[...]

Hier exact hetzelfde, omvormer doet dit soms om de paar seconden maar alleen als hij tegen zijn limiet aan zit. Voltage blijft netjes onder de 250V en behalve een firmware update een tijd geleden is er niks aan het systeem veranderd. Ik heb intussen contact met solaredge en hoop dat we wat kunnen vinden.
Hier ook. Hou je ons op hoogte, ben benieuwd wat ze zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klik schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:43:

Al maanden klopt het geldbedrag niet meer all time.
Geldbedrag bij mij komt overeen met de exacte export (conform inline meter) van deze maand / all time conform monitoring account. Export is dus productie minus direct eigen verbruik.

Het klopt dus niet met all time productie en ook niet met maand productie.
Gecheckt met de mySolarEdge en de SolarEdge app. In die tweede staat dus alleen de export kWh vermeld.

Overigens, totale looptijd is bij mySolarEdge sinds activeren monitoring account. Totale looptijd bij SolarEdge app is sinds installatieactivatie (10dagen eerder (en dus meer en langer )dan de monitoring account.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 29-04-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

K.evin_K schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:26:
[...]

Als ik de conclusie zo lees zijn er meer negatieve kanten aan deze configuratie dan positieve kanten.
Het is uiteraard lovenswaardig dat je probeert de elektriciteit te produceren op het moment dat je ze ook gebruikt. Met de ontwikkelingen op de huidige energiemarkt (terugleververgoedingen) vermijd je daarmee ook kosten. Vraag is of de extra investering die je daarvoor moet doen lonend is (daar kun je aan rekenen) of wordt (dat is koffiedik kijken). De tijd dat investeren in zonnepanelen een no-brainer was is helaas voorbij.
Welke andere mogelijkheden zie je nog meer voor je?
Je kunt S500B en S1000 niet combineren in één string, maar een string met 22 x S500B op NW en een string met 19 x S1000 (38 panelen) op ZO is een optie (Designer vindt het in elk geval OK). Op deze manier zou je de extra investering kunnen beperken (1 x S1000 kost minder dan 2 x S500B).

Je kunt ook spelen met het aantal panelen in elke string zo lang je maar binnen de ontwerplimieten blijft (o.a. minimum/maximum aantal optimizers per string en maximum stringvermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexa77
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-05-2024
Ronald schreef op donderdag 18 april 2024 @ 01:16:
[...]

2x4 +13 is bijna identiek als een woning die ik via een tweaker voor installateur hier vlakbij ontworpen heb… zou met s500bs nog wel eens goed kunnen gaan
Even opgevist - kan je hier even over uitbreiden?

Dus op één installatie met SE een string van 2x4 (zuid & west) en een string van 13 panelen zuid?

Bijkomend, wat als de string van 4 panelen op west gecombineerd wordt met string zuid - zo zal er wel voldoende opbrengst zijn om de optimizers op gang te trekken, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dexa77 omvormer start met voldoende optimizers beschikbaar om de omvormer spanning te maken, ongeacht oriëntatie,

Het probleem draait om maximale onbalans tussen optimizer vermogen. Als elk individueel dakdeel niet op zichzelf kan staan is die niet oneindig.

Maar met 4xs500b maak je 320/375V
De overige 17 moeten dan gemiddeld maar 4 volt maken en is de maximale onbalans een factor 20. Bij extreem helder weer is de balans tussen diffuus en direct licht maximaal die factor 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
  • Laatst online: 10-04 17:38
Beste mensen, ik heb een vraag. Ik heb sinds september een Solar Edge SE2200H-RW000BEN4 met 6 panelen JinkoSolar 430N met optimizers gemonteerd gekregen. Twee liggen schuin op mijn dakkapel, en vier op mijn schuine dak.
Ik heb nu meerdere keren de vraag bij de installateur gesteld: Klopt het dat de omvormer smorgens zo vaak ' klikt' als hij aangaat? Smorgens als het licht wordt word ik helemaal gek van het geklik. De omvormer klikt aan, dan weer uit. Er zitten zo'n vijf minuten tussen en dat duurt dan een half uur of iets dergelijks.
De monteur is langsgeweest en zegt dat alles goed is ingesteld. Het zou minder moeten worden met meer daglicht maar tot op heden merk ik geen verschil en ik word nu dus ook smorgens wakker van het geluid (ik slaap in de ruimte ernaast)
Ik twijfel over de volgende dingen: - Installatie zou op een aparte groep gezet worden, dit is niet gedaan. er is een stopcontact gebruikt wat al aanwezig was op de zolder, maar die heeft geen aparte groep, kabels zijn er niet getrokken ook (terwijl dat wel in de offerte stond volgens mij)
- Is de omvormer wel goed ingesteld? Produktie lijkt goed te gaan maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas.
Ik stel alle tips op prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:45
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:26:
Beste mensen, ik heb een vraag. Ik heb sinds september een Solar Edge SE2200H-RW000BEN4 met 6 panelen JinkoSolar 430N met optimizers gemonteerd gekregen. Twee liggen schuin op mijn dakkapel, en vier op mijn schuine dak.
Ik heb nu meerdere keren de vraag bij de installateur gesteld: Klopt het dat de omvormer smorgens zo vaak ' klikt' als hij aangaat? Smorgens als het licht wordt word ik helemaal gek van het geklik. De omvormer klikt aan, dan weer uit. Er zitten zo'n vijf minuten tussen en dat duurt dan een half uur of iets dergelijks.
De monteur is langsgeweest en zegt dat alles goed is ingesteld. Het zou minder moeten worden met meer daglicht maar tot op heden merk ik geen verschil en ik word nu dus ook smorgens wakker van het geluid (ik slaap in de ruimte ernaast)
Ik twijfel over de volgende dingen: - Installatie zou op een aparte groep gezet worden, dit is niet gedaan. er is een stopcontact gebruikt wat al aanwezig was op de zolder, maar die heeft geen aparte groep, kabels zijn er niet getrokken ook (terwijl dat wel in de offerte stond volgens mij)
- Is de omvormer wel goed ingesteld? Produktie lijkt goed te gaan maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas.
Ik stel alle tips op prijs!
De enige tip die ik ga geven, ga rennen naar je rechtsbijstandverzekering en laat je installatie nakijken. Een 2200w omvormer op een los stopcontact is NIET goed en zeer brandgevaarlijk. Stekker eruit en niet meer gebruiken tot het deugdelijk is aangesloten. Overigens zet ik ook mijn ernstige twijfels bij de rest van de installatie als er al een stopcontact wordt gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@SaskiaM eens met @TwingyTwingy

Alarmfase 5. Met geen mogelijkheid dat het maar in de buurt komt van een nen1010 conforme installatie…

Met de snelheid van Usain bolt naar de juristen als het maar enigszins mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kan je fotos plaatsen van de opstelling en installatie? En kan je vertellen welke optimizers er zijn gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
  • Laatst online: 10-04 17:38
O jemig mensen, ik zit op mijn werk, moet ik de stekker eruit gaan trekken?
Ik geef vanavond verdere info over optimezers en plaats een foto. Ik ga me wel zorgen maken nu.

[ Voor 9% gewijzigd door SaskiaM op 30-04-2024 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:20:
O jemig mensen, ik zit op mijn werk, moet ik de stekker eruit gaan trekken?
Ik geef vanavond verdere info over optimezers en plaats een foto. Ik ga me wel zorgen maken nu.
Zolang er geen gebruik is op de groep gaat het niet acuut mis. Het is echter een echt foute situatie die grote consequenties kan hebben

Pagina: 1 ... 66 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.