Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 14:13
Morgen zijn de tarieven voor mijn dynamisch contract negatief. Ik heb nog geen drempel ingevoerd in mijn solaredge programma. Welke opslag moet ik hanteren in het solaredge veld als ik een contract heb bij zonneplan?

alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL-91
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05:41
Ik zie meerdere berichten in dit topic m.b.t. het uitvallen van de omvormer, in ieder geval dat deze 0kw aangeeft in de app bij het huidige vermogen. Ik heb zelf ook te maken met dit probleem en kan aangeven dat dit niet enkel een fout in de app lijkt te zijn.

Zowel mijn P1 meter als het rapport van het AC vermogen in het SolarEdge monitoring portaal bevestigen dat hij volledig weg valt voor een paar seconden en daarna weer op vol vermogen doorpakt. Inmiddels is er een support case hiervoor bij SolarEdge aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5so-mWQ4T89qA6Nr5FrXGZhv3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tbg4IDti5ZGIqFgFLt1g2haI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtKBNag0qA9raJDbE3LonVNC-3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqmC7SgAbKPAcb8eJ4bSCyL1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Je moet ca. 15 opcenten invoeren. (energiebleasting en btw is dat met name)

Dat had ik ook gedaan in de Solaredge app maar dan nog stopte mijn omvormer te vroeg.

Ik had 0,15 cent als opcenten ingesteld. En toch ging de omvormer al uit bij een prijs incl. belastingen van €0,15. Wat dus lijkt aan te geven dat hij tóch naar de kale handelsprijs keek.

Heb hem nu dan maar nog eens 15 cent hoger ingeseld op €0,30 dus in de hoop dat hij wacht met uitgaan tot de prijs daadwerkelijk bij de 0 is incl. belastingen. En ik heb een ticket ingediend bij Solaredge.
Eerder in dit topic kwam ik ook al iemand tegen waarbij de instellingen niet in ene goed opgeslagen leken te worden dus misschien ligt het daar aan. Controle in de praktijk dus zeker noodzakelijk. (fyi firmwareversies waren up to date bij mij.)

Keep you posted want morgen wordt een mooie negatieve dag (incl. belastingen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
SL-91 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:58:
Ik zie meerdere berichten in dit topic m.b.t. het uitvallen van de omvormer, in ieder geval dat deze 0kw aangeeft in de app bij het huidige vermogen. Ik heb zelf ook te maken met dit probleem en kan aangeven dat dit niet enkel een fout in de app lijkt te zijn.

Zowel mijn P1 meter als het rapport van het AC vermogen in het SolarEdge monitoring portaal bevestigen dat hij volledig weg valt voor een paar seconden en daarna weer op vol vermogen doorpakt. Inmiddels is er een support case hiervoor bij SolarEdge aangemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je netspanning op het moment dat hij uitvalt? Als die in de buurt komt van de 250 zal dat het goed kunnen zijn en kan Solaredge je verder ook niet helpen. Dat komt omdat boven de, uit mijn hoofd 252VAC de netbewaking in werking treed. Enige wat je daar aan kunt doen is aangeven bij netbeheerder (aansluiten in de wachtrij) of kijken of je nog winst kunt behalen tussen je aansluiting en je omvormer (kortere afstand, dikkere aders) of softwarematig samen met je buren de max. productie limiteren en zo gepingel voorkomen. Spreek je elkaar weer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL-91
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05:41
Supergrover767 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:06:
[...]

Wat is je netspanning op het moment dat hij uitvalt? Als die in de buurt komt van de 250 zal dat het goed kunnen zijn en kan Solaredge je verder ook niet helpen. Dat komt omdat boven de, uit mijn hoofd 252VAC de netbewaking in werking treed. Enige wat je daar aan kunt doen is aangeven bij netbeheerder (aansluiten in de wachtrij) of kijken of je nog winst kunt behalen tussen je aansluiting en je omvormer (kortere afstand, dikkere aders) of softwarematig samen met je buren de max. productie limiteren en zo gepingel voorkomen. Spreek je elkaar weer eens.
De netspanning blijft gedurende de hele dag onder de 245V (zie hieronder), zojuist terugkoppeling gekregen via de installateur dat er een (beveiligings) setting niet juist zou staan en dat SolarEdge deze in mijn omvormer zou hebben aangepast. Welke weet ik helaas niet, ik ga het de komende dagen eens aankijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxpysOW4BKqGJ2Imrf_sH-fBDLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W48gOJUrrSeXS2boZ6TvwM2f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18
SL-91 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik blijf dit ook houden, voltage max 242v per fae. Case bij solaredge aangemaakt, er lijkt echt iets fout in de recente firmware te zitten.

Edit;

Zojuist om 18:00 precies ging hij weer even naar 0 8)7

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:02
Wimlem schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:22:
[...]

ik blijf dit ook houden, voltage max 242v per fae. Case bij solaredge aangemaakt, er lijkt echt iets fout in de recente firmware te zitten.

Edit;

Zojuist om 18:00 precies ging hij weer even naar 0 8)7
Ook bij mij valt de omvormer regelmatig even uit, terwijl de netspanning ruim onder de 254V blijft. Heb daarover contact gehad met de installateur, die op zijn beurt weer contact heeft gehad met SolarEdge.
Ik kreeg dit antwoord:
Volgens onze gegevens werkt het systeem volledig naar behoren en beschikt deze over de meest recente versie van de firmware. Eventuele meldingen kunnen veilig genegeerd worden. Als onderdeel van het starten van de productie is het eveneens normaal dat de DC-spanning stijgt wanneer de omvormer nog niet in productie is, of wanneer de omvormer aftopt.
Omdat het maximaal 1 of 2 keer per dag is en het meestal nog geen minuut duurt laat ik het er maar bij, maar volgens mij klopt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-04 17:38
TwingyTwingy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:29:
[...]

De enige tip die ik ga geven, ga rennen naar je rechtsbijstandverzekering en laat je installatie nakijken. Een 2200w omvormer op een los stopcontact is NIET goed en zeer brandgevaarlijk. Stekker eruit en niet meer gebruiken tot het deugdelijk is aangesloten. Overigens zet ik ook mijn ernstige twijfels bij de rest van de installatie als er al een stopcontact wordt gebruikt...
Ik heb nog eens gekeken, de omvormer is aangesloten op groep 7, daar staan ook mijn badkamer, CV ketel, slaapkamer en overloop op. Volgens offerte zou deze aangesloten worden op groep 5, dat was alleen voor de droger (die ik niet meer heb). maar ik kan me nu herinneren dat de monteur dat niet handig vond omdat de panelen aan de andere kant van het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Niet handig voor de monteur ja.
#gauwnaarhuis

Als je een paar fotos wil maken en erbij kan vertellen hoe de opstelling is kunnen we je beter van advies voorzien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
teacher schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:31:
Kan je fotos plaatsen van de opstelling en installatie? En kan je vertellen welke optimizers er zijn gebruikt?
Optimizers: 6 stuks power optimizers S500B
En hierbij de foto's. De omvormer is dus aangesloten op groep 7, daar staan ook mijn overloop, badkamer, slaapkamer en CV ketel op.(o.a). Op de offerte stond aansluiten op groep 5, die was alleen voor de droger , die ik niet meer heb. Maar de monteur die kwam vond dat te ver van de panelen af en ook zou mijn wasmachine dan naar voren moeten dus heeft het aangesloten op dit stopcontact. Hij gaf nog aan dat ik het stopcontact wat in dat kastje eronder zit, dat ik daar mijn WIFI versterkers in mocht doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro5inQnoNU8rh-Q1QBKzCxvWGs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo0CnvGhSUhNPEUbLVhGmb5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKtUq0PGv9oN4h7q4-LM_I1y2Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlO8jzkLO5F3EO1nSpupaGc5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:26:
Beste mensen, ik heb een vraag. Ik heb sinds september een Solar Edge SE2200H-RW000BEN4 met 6 panelen JinkoSolar 430N met optimizers gemonteerd gekregen. Twee liggen schuin op mijn dakkapel, en vier op mijn schuine dak.
Het kan aan mij liggen, maar je hebt maar 6 panelen op die se2200h?

Edit; Dat zou moeten kunnen volgens de specs. Minimaal opS500b

[ Voor 7% gewijzigd door Wimlem op 30-04-2024 19:27 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
Wimlem schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:23:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar je hebt maar 6 panelen op die se2200h?
klopt.. de offerte was:
✓ Leveren en plaatsen van 6 stuks Jinko Tiger N-type 430 WP totaal 2580 Wp.
✓ Het leveren en aansluiten van een SolarEdge SE2200H omvormer. ✓ Het leveren en aansluiten van 6 stuks power optimizers S500B. ✓ Het leveren en monteren van een werkschakelaar + bekabeling ✓ Het leveren en monteren van rode en zwarte solarkabel 6mm.
✓ Het leveren en monteren van een aardekabel 4mm t.b.v. aarding dakconstructie.
✓ Het leveren en aansluiten van de male/female connectors.
✓ Plaatsing op een schuin dak met klickfit montage (portrait). + 2 plat dak.
✓ Het aanleggen van de bekabeling vanaf panelen naar de omvormer.
✓ Het aansluiten van de elektra meter en inbedrijf stellen van de PV-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:25
Als hij maar 1 seconde wegvalt is het geen netspanning issue.
Bij netspanning issue valt de omvormer uit en start hij naar een minuut pas weer op en duurt het wel weer even tot hij weer op vol vermogen opwekt.

Ik vind de service wel heel slecht van solaredge.
Ze reageren op geen enkele mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:05
Klik schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:28:
Als hij maar 1 seconde wegvalt is het geen netspanning issue.
Bij netspanning issue valt de omvormer uit en start hij naar een minuut pas weer op en duurt het wel weer even tot hij weer op vol vermogen opwekt.

Ik vind de service wel heel slecht van solaredge.
Ze reageren op geen enkele mail.
Hier hetzelfde, ben al twee weken bezig met solaredge en heb een keer een mailtje gehad met vragen die niet eens over mijn case gingen. Je zou meer verwachten van zoon duur A-merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seegers5
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:23:
[...]

Optimizers: 6 stuks power optimizers S500B
En hierbij de foto's. De omvormer is dus aangesloten op groep 7, daar staan ook mijn overloop, badkamer, slaapkamer en CV ketel op.(o.a). Op de offerte stond aansluiten op groep 5, die was alleen voor de droger , die ik niet meer heb. Maar de monteur die kwam vond dat te ver van de panelen af en ook zou mijn wasmachine dan naar voren moeten dus heeft het aangesloten op dit stopcontact. Hij gaf nog aan dat ik het stopcontact wat in dat kastje eronder zit, dat ik daar mijn WIFI versterkers in mocht doen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik krijg overal jeuk als ik die foto’s zie en hoor wat ze gedaan hebben, even uit mijn hoofd mag je maximaal 800W via een stopcontact terug voeden, dit noemt men ook wel balkon installaties. Is alles wel goed geaard? Als in het frame op het dak en de buitenzijde van de omvormer? Die zie ik zo niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
Seegers5 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:42:
[...]

Ik krijg overal jeuk als ik die foto’s zie en hoor wat ze gedaan hebben, even uit mijn hoofd mag je maximaal 800W via een stopcontact terug voeden, dit noemt men ook wel balkon installaties. Is alles wel goed geaard? Als in het frame op het dak en de buitenzijde van de omvormer? Die zie ik zo niet namelijk.
Ik ben 100% leek qua elektriciteit, sorry. Waar moet ik naar kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat kastje waar de omvormer op zit: waar gaat die naar toe?

Het goede nieuws:
Het systeem an sich (6 panelen dezelfde kant op, s500b, se2200) is weinig mis mee, maar dus wel even kijken of alles aansluittechnisch in orde is.

Kan je uit je dakraam nog een foto naar beneden maken?

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 30-04-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seegers5
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:44:
[...]

Ik ben 100% leek qua elektriciteit, sorry. Waar moet ik naar kijken?
Er moet een aardedraad (geel/groen) meekomen met die rode en zwarte draad, en er er zou (tenminste ik doe het altijd wel) een aardedraad vanaf de aluminium achterkant van de omvormer moeten komen. Deze moeten altijd, maar dan ook altijd een vaste aansluiting hebben naar de meterkast/aardpin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
teacher schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:48:
Dat kastje waar de omvormer op zit: waar gaat die naar toe?

Het goede nieuws:
Het systeem an sich (6 panelen dezelfde kant op, s500b, se2200) is weinig mis mee, maar dus wel even kijken of alles aansluittechnisch in orde is.

Kan je uit je dakraam nog een foto naar beneden maken?
De omvormer gaat naar beneden naar dat kastje met dat klepje ervoor en die stekker erin. Hier zat het originele stopcontact eerst. De gele plastic buis loopt vervolgens om het hele trappegat langs naar het stopcontact op de foto, en daar naar beneden naar de meterkast. Die gele buizen waren dus al oorspronkelijk aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_78F-g-nQJfgOLEsLUeVonahGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB8GC3Z6IrxoRPuhrOPB1F8r.jpg?f=fotoalbum_large

Een foto vanuit mijn dakraam: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN1J7xP2uitktPKdVeO4AMDiFc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCNzvQFIJfANxbTNFigch4uE.jpg?f=fotoalbum_large wat je ziet is de twee panelen die op mijn dakkapel liggen, en op het schuine dak de vier panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ok,

Ik wilde even checken of de panelen op de dakkapel geen schaduw werpen op de 4 op het dak, maar het lijkt van niet. Het lijkt een beetje weinig ballast op je dak.

Ik mis een aardedraad (overal) en het systeem mag dus absoluut niet op deze manier aangesloten worden: dit moet op een eigen groep (zoals de oude droger groep). Daar mogen ze voor terug komen.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 30-04-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
teacher schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:02:
Ok,

Ik wilde even checken of de panelen op de dakkapel geen schaduw werpen op de 4 op het dak, maar het lijkt van niet. Het lijkt een beetje weinig ballast op je dak.

Ik mis een aardedraad (overal) en het systeem mag dus absoluut niet op deze manier aangesloten worden: dit moet op een eigen groep (zoals de oude droger groep). Daar mogen ze voor terug komen.
Oke , duidelijk verhaal. Ik ga het bedrijf een berichtje sturen om het op te lossen. Het staat ook anders in de offerte dus ik neem aan dat dat geen problemen geeft. Ik heb alleen nog geen idee of dat klikken nu normaal is, hahaha. Want daar ging mijn vraag eigenlijk over. Maar dat blijkt dus niet mijn grootste zorg te zijn. Heel hartelijk dank allemaal voor het reageren en het meedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door SaskiaM op 30-04-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
@Seegers5 , @Klik service van solaredge loopt via je installateur. Punt uit.

Dat ze regelmatig toch direct mensen helpen is een bonus.

Jullie vragen zijn gewoon voor de installateur… ga zeuren via het juiste kanaal ajb.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@SaskiaM kun je een foto maken van dat kastje onder de omvormer met de klep open?

Oogt mogelijk als een PV verdeler… daarmee zou de zaak wel okay zijn en verwar je jezelf met wat wat is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 30-04-2024 21:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SaskiaM
Ronald schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:08:
@SaskiaM kun je een foto maken van dat kastje onder de omvormer met de klep open?

Oogt mogelijk als een PV verdeler… daarmee zou de zaak wel okay zijn en verwar je jezelf met wat wat is.
Nee, is niet okay, daar deze niet rechtsstreeks bij de meterkast uitkomt maar via een gezamelijke groep. En de stroom niet van onderaf in de meterkast aankomt... ik heb me ingelezen, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darnie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:34
Is er bij iemand al bekend wanneer Solaredge met een firmware update komt voor de short string inverters?

Staat al een tijd op de factsheet “Klaar voor gebruik in combinatie met batterij - een omvormer voor zowel PV als batterijopslag(1)”

Ik wil een beetje gaan experimenteren met een 🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:17:
[...]

Nee, is niet okay, daar deze niet rechtsstreeks bij de meterkast uitkomt maar via een gezamelijke groep. En de stroom niet van onderaf in de meterkast aankomt... ik heb me ingelezen, haha
Correct, er mogen exact 0 aftakkingen/gebruikers zijn tussen verdeler en meterkast-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seegers5
Ronald schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:07:
@Seegers5 , @Klik service van solaredge loopt via je installateur. Punt uit.

Dat ze regelmatig toch direct mensen helpen is een bonus.

Jullie vragen zijn gewoon voor de installateur… ga zeuren via het juiste kanaal ajb.
Ik ben installateur, en zelfs dan krijg ik geen fatsoenlijk antwoord via het ticket systeem van SA. Het is puur toeval dat ik het bij mijn eigen installatie ontdekte omdat mijn victron systeem dit liet zien in de opbrengst grafieken (die veel gedetailleerder zijn dan die van SA vandaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:50:
[...]

Oke , duidelijk verhaal. Ik ga het bedrijf een berichtje sturen om het op te lossen. Het staat ook anders in de offerte dus ik neem aan dat dat geen problemen geeft. Ik heb alleen nog geen idee of dat klikken nu normaal is, hahaha. Want daar ging mijn vraag eigenlijk over. Maar dat blijkt dus niet mijn grootste zorg te zijn. Heel hartelijk dank allemaal voor het reageren en het meedenken.
Dat klikken in de ochtend en avond is normaal; je omvormer wordt wakker en kijkt om de zoveel seconden of er al "geproduceerd" kan worden. Is dat niet het geval schakelt het relais weer af. In de avond is dat omgekeerd. Komt er een mega bui met donkere wolken voorbij zal je dit ook overdag zien.
SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:17:
[...]

ik heb me ingelezen, haha
*O*

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 30-04-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Laatst online: 16:58

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

SaskiaM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:59:
De omvormer gaat naar beneden naar dat kastje met dat klepje ervoor en die stekker erin. Hier zat het originele stopcontact eerst. De gele plastic buis loopt vervolgens om het hele trappegat langs naar het stopcontact op de foto, en daar naar beneden naar de meterkast.

[Afbeelding]
Weet je dat zeker? Gezien de plek waar de buis naar beneden gaat, ben ik geneigd te denken dat die buis naar een plafonddoos op de verdieping loopt (verdieping en omvormer zullen dan op dezelfde groep zitten). In dat geval zitten er tussen omvormer en meterkast nog een paar lassen meer dan de twee die ik zo op zolder al zie. Daar wordt ik niet vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSchipper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
hansvw schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:
Morgen zijn de tarieven voor mijn dynamisch contract negatief. Ik heb nog geen drempel ingevoerd in mijn solaredge programma. Welke opslag moet ik hanteren in het solaredge veld als ik een contract heb bij zonneplan?

alvast bedankt!
€0,152 maar de laatste tijd schakelt de omvormer al uit wanneer de prijzen excl. belasting al negatief zijn. Wel even in de gaten houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Ik vermoed dat het wegvallen te maken zou kunnen hebben met de beproeving (of al dan niet terecht in werking treding!!) van de AFCI bescherming (vlamboogprotectie). Althans ik heb er zelf eens bijgestaan toen het gebeurde bij een 3 fase omvormer met AFCI ingeschakeld en zag toen in een oogwenk een statusmelding voorbij komen die daarmee te maken had. Dat is al wel een jaar of twee terug.

De omvormer ging uit productie en ging een bijzondere pieptoon maken. Wat leeswerk leerde me dat dit mogelijk nodig was om de DC lijn te meten/nullen/meggen t.b.v. van de AFCI. Ik heb toen de AFCI tijdelijk uitgeschakeld (default is ook uit, maar het is juist een functie die systeem nog een mooie stap veiliger maakt) en toen gebeurde het niet meer. Volgens mij kun je (/de installateur) met de Setapp uitlezen of AFCI in- of uitgeschakeld is. In de logs terugvinden wanneer deze procedure werd uitgevoerd was volgens mij toen niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
RSchipper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:27:
[...]

€0,152 maar de laatste tijd schakelt de omvormer al uit wanneer de prijzen excl. belasting al negatief zijn. Wel even in de gaten houden dus.
Jij hebt dit dus ook? Of heb je van ander mensen (mijn bericht bijvoorbeeld) gelezen dat het te vroeg gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Darnie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:20:
Is er bij iemand al bekend wanneer Solaredge met een firmware update komt voor de short string inverters?

Staat al een tijd op de factsheet “Klaar voor gebruik in combinatie met batterij - een omvormer voor zowel PV als batterijopslag(1)”

Ik wil een beetje gaan experimenteren met een 🔋
Ik weet het niet specifiek, maar wel dat SE firmwareupdates ook niet aangekondigd worden voor installateurs. En aangezien wanneer je als installateur Setapp connect, het eerste wat móet gebeuren (kom je niet omheen als je alle functies wilt kunnen bedienen) de firmwareupdate is, vermoed ik dat het ook niet over the air gebeurd zoals bij SMA en Fronius wel het geval is. Dus als je installateur iedere dag je huis passeert kun je 'm regelmatig een kopje koffie aanbieden. Lekker old-fashioned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Laatst online: 09:37
@Supergrover767
Het klopt firmware updates worden niet aangemeld wanneer ze komen.
Maar in verband met de drie fazige omvormer short string heeft de firmware update als deze komt voor batterij geen extra meer waarde zolang je de batterij niet plaatst.
Dan wordt de firmware geüpload als je de batterij plaatst, want om de batterij dan toe te voegen aan je systeem moet je toch via SetApp doen. En deze plaatst dan de laatste firmware versie op je omvormer en batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaskiaM
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Weet je dat zeker? Gezien de plek waar de buis naar beneden gaat, ben ik geneigd te denken dat die buis naar een plafonddoos op de verdieping loopt (verdieping en omvormer zullen dan op dezelfde groep zitten). In dat geval zitten er tussen omvormer en meterkast nog een paar lassen meer dan de twee die ik zo op zolder al zie. Daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik leg het niet goed uit, maar er zijn inderdaad meerdere aansluitingen op die groep nog , CV ketel, slaapkamer, badkamer en overloop. (stond hierboven al ergens, maar ik vind het forum niet echt gebruikvriendelijk). Ik ben ook niet blij. Heb het bedrijf een mail gestuurd. Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Browny schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:11:
@Supergrover767
Maar in verband met de drie fazige omvormer short string heeft de firmware update als deze komt voor batterij geen extra meer waarde zolang je de batterij niet plaatst.
Dan wordt de firmware geüpload als je de batterij plaatst, want om de batterij dan toe te voegen aan je systeem moet je toch via SetApp doen. En deze plaatst dan de laatste firmware versie op je omvormer en batterij.
Niet bekend met de specifieke materialen maar alvast vooruitlopend op de volgende vraag van @Darnie : Begrijp dus dat de @Darnie zit te wachten op iets wat er eigenlijk gewoon al is? De geschikte accu is gewoon te bestellen en eraan te knopen , firmware erop en het werkt gewoon, nergens iets van SE dat je zou moeten wachten op een nieuwe firmware release? (Opdat je niet met een doe(l)loze accu zit van een paar ruggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Jij hebt dit dus ook? Of heb je van ander mensen (mijn bericht bijvoorbeeld) gelezen dat het te vroeg gebeurd?
Hier ging hij zojuist "uit" (Producing Throttled). Dus Solaredge zet hem uit met 0,153 cent bij de tariefsoptimalisatie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stievo9997
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 09:15
Zojuist ook bij mij uitgegaan. Ik heb 0,30 cent bij de tariefoptimalisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door stievo9997 op 01-05-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Wimlem schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Hier ging hij zojuist "uit" (Producing Throttled). Dus Solaredge zet hem uit met 0,153 cent bij de tariefsoptimalisatie....
Bij mij ook. En ik had nu +€0,30 ingesteld i.p.v. +€0,15 'aanvullende kosten' . Er wordt dus helemaal niets gedaan met die 'aanvullende kosten' . Terwijl je daar wel op saldeert dus het is essentieel dat dat wel snel werkend wordt gemaakt.

Zal de (nog onbeantwoorde) ticket van twee dagen terug updaten. Keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05 11:20
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Bij mij ook. En ik had nu +0,30 ingesteld i.p.v. +0,15 'aanvullende kosten' . Er wordt dus helemaal niets gedaan met die 'aanvullende kosten' . Terwijl je daar wel op saldeert dus het is essentieel dat dat wel snel werkend wordt gemaakt.

Zal de (nog onbeantwoorde) ticket van twee dagen terug updaten. Keep you posted.
Als je 0,30 cent invult is dit dus €0,003, dus zodra de prijs negatief wordt zit er weinig verschil in.
Moet je geen 30 cent invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
K.evin_K schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Als je 0,30 cent invult is dit dus €0,003, dus zodra de prijs negatief wordt zit er weinig verschil in.
je kan alleen bedragen achter de komma invullen. Het veld er voor is geblokkeerd.

30 cent is 0,30 euro....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
K.evin_K schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Ik bedoelde €0,30. Typo.

Edit: geen typo. Maar ik zal er € voor zetten voortaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Supergrover767 op 01-05-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
Als workaround zou het mogelijk moeten zijn om via homeassistant de integratie solaredge modbus te gebruiken. Deze geeft je ook controle op de active power control. Vanuit daar zou je een automation kunnen maken om active power control naar 0% te zetten als de prijs onder 0 gaat.

Echter werkt bij deze active power control niet meer. Deze heeft voorheen wel gewerkt. Alleen als ik hem nu aanpas, springt ie automatisch terug naar 100%. Iemand anders die hier ook last van heeft toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
stievo9997 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:26:
Als workaround zou het mogelijk moeten zijn om via homeassistant de integratie solaredge modbus te gebruiken. Deze geeft je ook controle op de active power control. Vanuit daar zou je een automation kunnen maken om active power control naar 0% te zetten als de prijs onder 0 gaat.

Echter werkt bij deze active power control niet meer. Deze heeft voorheen wel gewerkt. Alleen als ik hem nu aanpas, springt ie automatisch terug naar 100%. Iemand anders die hier ook last van heeft toevallig?
Ja, in Homey kan dat ook niet (meer). Viel me al op dat het bij Solaredge niet kan (weet niet hoe dat voorheen was, blijkbaar wel dus) bij SMA kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Laatst online: 16:53
Wimlem schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Check, hier ook met diezelfde kosten.
Voelt raar om geld te verdienen door je panelen uit te zetten en nu volledig van het net stroom te gaan verbruiken (heb een dynamisch contract)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05 11:20
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:04:
[...]

Het is uiteraard lovenswaardig dat je probeert de elektriciteit te produceren op het moment dat je ze ook gebruikt. Met de ontwikkelingen op de huidige energiemarkt (terugleververgoedingen) vermijd je daarmee ook kosten. Vraag is of de extra investering die je daarvoor moet doen lonend is (daar kun je aan rekenen) of wordt (dat is koffiedik kijken). De tijd dat investeren in zonnepanelen een no-brainer was is helaas voorbij.

[...]

Je kunt S500B en S1000 niet combineren in één string, maar een string met 22 x S500B op NW en een string met 19 x S1000 (38 panelen) op ZO is een optie (Designer vindt het in elk geval OK). Op deze manier zou je de extra investering kunnen beperken (1 x S1000 kost minder dan 2 x S500B).

Je kunt ook spelen met het aantal panelen in elke string zo lang je maar binnen de ontwerplimieten blijft (o.a. minimum/maximum aantal optimizers per string en maximum stringvermogen).
Dankjewel voor het compliment.
Z’n afweging blijft inderdaad een lastig gegeven.
Het verschil tussen 30x S1000 en 60x S500B is €1650 ex btw, voor een sportvereniging wordt dit dan €539
Het verschil tussen 30xS1000 en 19 xS1000 + 22x S550B is €615 ex btw voor een sportvereniging wordt dit dan €200.

Het prijsverschil ontstaat doordat een sportvereniging wel BTW betaald, maar we krijgen ook weer subsidies.

Ik ben ook voornamelijk opzoek naar de beste oplossing voor in de winter, leg je dan alles aan 1 kant waarbij je >90% rendement hebt, of leg je het verspreid neer zodat je het wat langer energie kan produceren.

Voor in de toekomst willen we met een warmtepomp gaan werken die dan overdag warm water gaat produceren en bufferen, zodat we in de avond deze warmte weer kunnen gebruiken voor verwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door K.evin_K op 01-05-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggroen1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-05 20:50
Ftd_idus schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:49:
[...]

De regeling van het uitschakelen van de zonnepanelen bij negatieve prijzen werkt wel op de entsoe-e prijzen, maar die zijn nog niet voorgekomen, dus ik weet nog niet of dat werkt.
Wellicht vandaag? :-)
Ik zocht vandaag naar deze functie. Wat nog niet wat ik het beste in kan vullen bij 'Aanvullende kosten'. Als de stroomprijs maar een beetje negatief is, kun je de zonnepanelen denk ik beter aan laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:25
stievo9997 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:26:

Ja, bij mij werkt de power control in HA ook niet meer. Gisteren deed ie het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
ggroen1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zocht vandaag naar deze functie. Wat nog niet wat ik het beste in kan vullen bij 'Aanvullende kosten'. Als de stroomprijs maar een beetje negatief is, kun je de zonnepanelen denk ik beter aan laat staan.
Maar hoe helder wil je het hebben waarom zou je nog zoeken naar + of - een cent?
Als de stroomprijs negatief is, waarom zou je dan je omvormer en het net nog (piek)belasten met invoeding waar dus letterlijk niemand op zit te wachten en men je zelfs wilt betalen om het níet te doen. die zie ik niet. Ja, om de prijzen nóg verder omlaag te drukken misschien maar de businesscase voor gascentrales is er allang uit hoor bij die €0,00 dus díe pest je niet meer, eerder pest je de groene energiecentales (PV, Wind) en handelaren.

Je zou zelfs kunnen redeneren dat je al éérder uit gaat bijvoorbeeld bij +€0,01/kWh. Maar denk dat je de slijtage van je omvormer (alles slijt) er dan zelfs al uit hebt dus kun je net zo goed weer leveren. Weerhoud een gascentrale er ook wat langer van om op te starten. Vanaf het moment dat het 0,0 of lager is (incl. btw) gaat hij bij mij uit. En ik hoop dus bij eenieder met een dynamisch contract en de mogelijkheid om het te automatiseren danwel thuis is om het handmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Twanroy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Ja, bij mij werkt de power control in HA ook niet meer. Gisteren deed ie het nog wel.
mmm....Eureka? Als die het gister nog wel deed, is het dan misschien niet dat de functie verdwijnt (overgenomen wordt) door de functie Tariefoptimalisatie? Kllinkt op zich niet heel onlogisch daar het aansturingsconflict zou voorkomen. Dat zou betekenen dat als we die uitzetten dat we juist wél met HA weer correct kunnen sturen...

[ Voor 7% gewijzigd door Supergrover767 op 01-05-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:21
stievo9997 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:26:.

Werkt hier wel gewoon.

Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:27
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Bij mij ook. En ik had nu +€0,30 ingesteld i.p.v. +€0,15 'aanvullende kosten' . Er wordt dus helemaal niets gedaan met die 'aanvullende kosten' . Terwijl je daar wel op saldeert dus het is essentieel dat dat wel snel werkend wordt gemaakt.

Vandaag de negatieve tariefoptimalisatie voor het eerst gebruikt. Ik had 0,20 ingevuld, omdat ik het niet precies wist.
Ik heb de functie net weer uitgezet, omdat de teruglevering nu niet vanzelf weer opstart. Volgens https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en volgens mijn leverancier Heggenergie zijn de prijzen namelijk niet negatief genoeg. (-4 cent van 16:00-17:00)
De functie kan ik zeker waarderen in Solaredge, maar het is helaas onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darnie
Browny schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:11:
@Supergrover767
Om nu een batterij 🔋 aan te schaffen zonder de update is ook wat.
Zodra deze er is wil ik een batterij aanschaffen, maar wel als die ook gaat werken en niet in de hoek staat te wachten.
Alternatief is home hub, maar dan ben ik het voordeel van de short string kwijt aangezien wij last van schaduw hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Darnie
Als je de omvormer 3fasig short string wilt vervangen en je hebt veel schaduw . Dan kan je hem vervangen door de 1fasige home wave of de 1 fazige home hub omvormer.
De 1fasige home wave se ….H kan gecombineerd worden met de Solaredge energie bank (batterij 9,7kW).
Wil je geen Solaredge batterij hebben maar een andere of back up dan kan de home hub 1fasig.

Bij mijn vorig bericht ging het niet erom de batterij al te plaatsen en deze niet te gebruiken tot de firmware ervoor is, Maar als de firmware er is en je dan de batterij plaatst bij de indienststelling de nodige firmware op de omvormer wordt geplaatst.

[ Voor 25% gewijzigd door Browny op 01-05-2024 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pauldebolleboos
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-06-2024
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Ja bij mij dus ook. Bijkomende kosten ingevuld en toch al afschakelen bij €0,00. Bijkomende kosten worden geheel genegeerd. Heb optimalisatie weer uitgezet. Kost nu meer dan dat het oplevert. Tevens call aangemaakt bij SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:31
ggroen1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Ik heb deze functie weer uitgezet want in combinatie met "time of use" bij mij ging daar iets fout. Vandaag zelf de omvormer 2 uur uitgezet en mijn auto opgeladen.

Ik heb wel begrepen dat SE er nog aan werkt om het beter te krijgen

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Hijdaar95 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Vandaag de negatieve tariefoptimalisatie voor het eerst gebruikt. Ik had 0,20 ingevuld, omdat ik het niet precies wist.
Ik heb de functie net weer uitgezet, omdat de teruglevering nu niet vanzelf weer opstart. Volgens https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en volgens mijn leverancier Heggenergie zijn de prijzen namelijk niet negatief genoeg. (-4 cent van 16:00-17:00)
De functie kan ik zeker waarderen in Solaredge, maar het is helaas onduidelijk.
Ja, bij mij schakelde hij ook pas om 17:00 weer in. (Imbalansprijs is trouwens wat anders dan de day ahead prijs, die was 16-17 uur -2,9 cent.)
Maar de instelling 'aanvullende kosten' is niet alleen niet duidelijk genoeg geformuleer maar er wordt dus ook gewoon precies niets mee gedaan. Afwachten waar Solaredge mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik had de omvormer op 18 cent ingesteld. Op basis van de stroom tarieven had deze uit moeten gaan tussen 13:00 en 15:00 maar is dit niet gebeurd. Zie ik iets over het hoofd? Ik heb de omvormer sinds 2016 en nog nooit een firmware geupdate. Geen idee hoe overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_v8fLJmg1dD70zv3R3ETfRvexE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/druIxu9zmKJ5PrcnbADsQsjk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOJHZpBdCAx1t4CGhho7Kn2nIwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UuMSKTCZ1g3ehAmb8xTCHAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1OOEIkajemA8tg7MdGHiZTSuhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEpONm60ZrjCtW4fSI9o69zL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
Afwachten dan maar tot er een fix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
PisPix schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:14:
Ik had de omvormer op 18 cent ingesteld. Op basis van de stroom tarieven had deze uit moeten gaan tussen 13:00 en 15:00 maar is dit niet gebeurd. Zie ik iets over het hoofd? Ik heb de omvormer sinds 2016 en nog nooit een firmware geupdate. Geen idee hoe overigens.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In plaats van géén fw update moet je wél een fw update gedaan hebben om dit (min of meer zie eerdere posts) werkend te krijgen. M.a.w. updaten. En dan nog kan het dat je omvormer te oud is dat weet ik niet. Op de Solaredge site hebben ze vast wel wat info gepubliceerd over welke omvormers de bewuste fw kunnen draaien die dit mogelijk maakt. Ik update altijd met de SetApp maar ik weet niet of je daar per sé een installer account voor nodig hebt. Doorzoek SE site en dit forum .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darnie
Browny schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:34:
@Darnie
Als je de omvormer 3fasig short string wilt vervangen en je hebt veel schaduw . Dan kan je hem vervangen door de 1fasige home wave of de 1 fazige home hub omvormer.
De 1fasige home wave se ….H kan gecombineerd worden met de Solaredge energie bank (batterij 9,7kW).
Wil je geen Solaredge batterij hebben maar een andere of back up dan kan de home hub 1fasig.

Bij mijn vorig bericht ging het niet erom de batterij al te plaatsen en deze niet te gebruiken tot de firmware ervoor is, Maar als de firmware er is en je dan de batterij plaatst bij de indienststelling de nodige firmware op de omvormer wordt geplaatst.
Geen probleem hoor

Ik heb met het omzetten van de aansluiting naar 3 fase ook een 3-fase omvormer geplaatst.
Zo belast je het net gelijk en als de firmware er is een batterij erbij
Anders zou het oost / west 2x een 1 fase worden waarbij de 3e fase niet wordt gebruikt en als ik daar weer een batterij op wil moet deze ook dubbel
Met de afschaffing van het salderen en de problemen op het net leek 3 fase de meest nette oplossing .
Gewoon wachten tot de firmware komt en wordt bevestigd dus.
Dan vermoed ik de 10kw batterij erbij en klaar
Ik hoopte dat iemand al wat had gehoord, maar helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Ik heb ondertussen op Homey de boel werkend dus heb Solaredge punkapp niet meer nodig om dit te regelen. Dus @stievo9997 de active power control werkt wel. Was wel het lastigst voor elkaar te krijgen. Want uitlezen van alle data ging prima maar alleen pushen van een active power value lukte maar niet. Uiteindelijk nog eens ingelogd in interface (connecten met SE wifi en dan 172.16.0.1 ) En daar eerst alles gedefault en toen zo'n beetje alles 'enabled' wat ik kon vinden (grid control en Reactive Power reduction Interface lijken het belangrijkst, maar toch het gaat juist over Active Power i.p.v. Reactive Power.)

Anyhoe, het werkt en het kan dus werken. Ik verwacht nog wat feedback van homey forum behorende bij de bewuste 'app' (https://community.homey.a...watt-tcp-modbus/45487/943). Als daar wat specifiekers uitkomt laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:27
Er wordt gesproken over firmware updates, dat heb ik nog nooit gedaan. Mijn omvormer is van 2019, een SE3680H-RW000BNN4. Ik dacht dat ik alleen toegang heb tot de reguliere uitlezing. De installateur staat er in vermeld. Eens kijken wat ik met die SetApp kan bereiken.
Die opties van de tarief optimalisatie heb ik wel in de MySolarEdge app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Nu online
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:24:
[...]

In plaats van géén fw update moet je wél een fw update gedaan hebben om dit (min of meer zie eerdere posts) werkend te krijgen. M.a.w. updaten. En dan nog kan het dat je omvormer te oud is dat weet ik niet. Op de Solaredge site hebben ze vast wel wat info gepubliceerd over welke omvormers de bewuste fw kunnen draaien die dit mogelijk maakt. Ik update altijd met de SetApp maar ik weet niet of je daar per sé een installer account voor nodig hebt. Doorzoek SE site en dit forum .
https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Ik heb bovenstaand artikel gelezen en lees alleen over een update van de app, niet van de omvormer zelf. Ik heb een SE7K met lcd display. Dit is een 3 fase omvormer. Valt deze unit onder de “3-fase commerciele omvormers”? Dan zou het ook voor deze omvormer moeten werken lijkt me.

Ik lees dat de omvormers met lcd display alleen met de installateur account geupgrade kunnen worden. Mijn installateur is echter failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:01
Darnie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Geen probleem hoor

Ik heb met het omzetten van de aansluiting naar 3 fase ook een 3-fase omvormer geplaatst.
Zo belast je het net gelijk en als de firmware er is een batterij erbij
Anders zou het oost / west 2x een 1 fase worden waarbij de 3e fase niet wordt gebruikt en als ik daar weer een batterij op wil moet deze ook dubbel
Met de afschaffing van het salderen en de problemen op het net leek 3 fase de meest nette oplossing .
Gewoon wachten tot de firmware komt en wordt bevestigd dus.
Dan vermoed ik de 10kw batterij erbij en klaar
Ik hoopte dat iemand al wat had gehoord, maar helaas
Een 10 kW Solar Edge werkt op de 1 fase omvormer, voor een 3 fase omvormer heb je de 4,5 kW accu nodig.
Tenminste mocht je voor Solar Edge accu gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@PisPix
Nee valt niet onder commerciële 3fase omvormer.
Is een huishoudelijke 3 fase omvormer, type nog voor de home wave .
is type voor dat de omvormer SetApp ready waren. Deze kunnen niet ingesteld worden via setapp.
@dinandus
Darnie had het over de 3fase omvormer short string, die zou gaan werken met de Solaredge energie bank 400volt van 9,7kwh en niet met de 48 volt batterij van 4,6 kwh. Maar de nodige firmware update omdat mogelijk te maken is er nog niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Browny op 01-05-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:35:
Ik heb ondertussen op Homey de boel werkend dus heb Solaredge punkapp niet meer nodig om dit te regelen. Dus @stievo9997 de active power control werkt wel. Was wel het lastigst voor elkaar te krijgen. Want uitlezen van alle data ging prima maar alleen pushen van een active power value lukte maar niet. Uiteindelijk nog eens ingelogd in interface (connecten met SE wifi en dan 172.16.0.1 ) En daar eerst alles gedefault en toen zo'n beetje alles 'enabled' wat ik kon vinden (grid control en Reactive Power reduction Interface lijken het belangrijkst, maar toch het gaat juist over Active Power i.p.v. Reactive Power.)

Anyhoe, het werkt en het kan dus werken. Ik verwacht nog wat feedback van homey forum behorende bij de bewuste 'app' (https://community.homey.a...watt-tcp-modbus/45487/943). Als daar wat specifiekers uitkomt laat ik het weten.
Dan ga ik toch nog maar eens kijken in SolarEdge interface. Daar had ik al Reactive mode naar RRCR gezet. Maar dat maakte helaas geen verschil.

https://github.com/binsen...rol-on-solaredge-inverter

Op Github wordt ook gesproken over Advanced Power Control inschakelen, echter heb ik die in de interface niet kunnen vinden.

Edit: Heb ondertussen ook even getest met de homey app (SolarEdge + Growatt TCP modbus) maar daar werkt het ook niet. Toch maar even in de settings duiken van SolarEdge, @Supergrover767 Mocht je weten welke het nu specifiek is, hoor ik het graag :)

[ Voor 8% gewijzigd door stievo9997 op 02-05-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

(samengevoegd)

[ Voor 98% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-05-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

PisPix schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:03:
https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Ik heb bovenstaand artikel gelezen en lees alleen over een update van de app, niet van de omvormer zelf. Ik heb een SE7K met lcd display. Dit is een 3 fase omvormer. Valt deze unit onder de “3-fase commerciele omvormers”? Dan zou het ook voor deze omvormer moeten werken lijkt me.
SolarEdge zegt daar o.a.
Deze functie werkt met alle residentiële SolarEdge Home Wave en Home Hub omvormers. Evenals met alle commerciële 3-fase en Synergy omvormers.
Jouw omvormer (display, firmware 3.x) is geen van alle. Genoemde modellen zijn allemaal SetApp enabled (geen display, firmware 4.x of later).
Ik lees dat de omvormers met lcd display alleen met de installateur account geupgrade kunnen worden. Mijn installateur is echter failliet.
Je kunt de firmware updaten via een SD-kaartje, zie deze pagina. Maar het gaat je niets opleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-05-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:02
Hier een S7EK zonder display, nieuwer type dus. Firmware is 4.17.46.

Bij mij werkt helaas de functie ook niet juist, gisteren ging hij pas om 17:00 weer aan terwijl dit met de juiste instellingen om 15:00 had moeten zijn.

Hij stopt gewoon zodra de prijs negatief is. Hij neemt het opslag tarief wat je opgeeft niet juist of gewoon niet.

Nu afwachten op een update want de functie is natuurlijk wel top!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
Supergrover767 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:35:

Ik heb de mijne Active Power control via HA niet werkend gekregen, heb ook via de SetApp zo'n beetje alles "enabled", maar helaas zonder resultaat.
Zou je mischien wat screenshots kunnen maken van jou instellingen in de interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
stievo9997 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Edit: Heb ondertussen ook even getest met de homey app (SolarEdge + Growatt TCP modbus) maar daar werkt het ook niet. Toch maar even in de settings duiken van SolarEdge, @Supergrover767 Mocht je weten welke het nu specifiek is, hoor ik het graag :)
ik wist niet eens dat die optie in die app zat van Homey. Zojuist geprobeerd, doet hier ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 13:58

Bravo

Second Best

Enige tijd terug dankzij dit topic de installatie bij mijn ouders met een half tuinhuisje syndroom (4 panelen op oost, 7 panelen op west, 45 graden dakhelling) kunnen herkennen en de installateur om verbetering gevraagd. Er zijn toen 3 extra panelen geoffreerd als oplossing (geen erkenning dat er een probleem was) en deze zijn afgelopen najaar geplaatst.

Oude setNieuwe set
4x 300Wp op P300 richting oost4x 300Wp op P300 + 3x 325Wp op S440 richting oost
7x 300wp op P300 richting west7x 300wp op P300 richting west
3,3 kWp 4,2 kWp

Overall is de prestatie enorm verbeterd, er is nu ook opbrengst in de ochtend als de zon op de oostpanelen staat. Maar het optimizers probleem is nog niet helemaal opgelost, de 3x S440 optimizers blijven regelmatig de 60V aantikken. Op dat moment leveren ze anderhalf keer zoveel vermogen (60W vs 100W) als de andere panelen op oost, terwijl ze allemaal schaduwvrij liggen. Komt dit doordat ze net iets meer Wp hebben en de opwek scheef trekken?

Grafiek van vandaag (2 mei):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQLo5AoUksEKnH7aVHFTH4i1Di8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Hi6jdbPDgavahw5RUIwEWDUH.png?f=fotoalbum_medium
En ja, ondertussen heeft deze locatie ook last van de hoge netspanning, dankzij de buren die nu ook aan de zonnepanelen zijn gegaan.

Vraag: Is deze optimizer clipping een issue, of gerommel in de marge?

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43
Meer mensen met het probleem dat de instellingen om de installatie uit te zetten verloren zijn gegaan? Gisteren ging hij netjes uit (stroomprijs -24ct). Vandaag ging hij al uit bij 0ct maar ik had een threshold van -18ct staan, die niet meer in de app stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Ook zojuist weer een korte onderbreking van mijn omvormer, dit terwijl de nestspanning 240V is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdKbaFKa-UWNkzSahcKj3vXtiC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJYCmkOUkNQkwNkRLVLMx4uU.png?f=fotoalbum_large
Het duurt maar 1 minuut dus veel opbrangstverlies is er niet, maar ik blijf het vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:09
deejeebv schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:28:
Ook zojuist weer een korte onderbreking van mijn omvormer, dit terwijl de nestspanning 240V is.
[Afbeelding]
Het duurt maar 1 minuut dus veel opbrangstverlies is er niet, maar ik blijf het vreemd vinden.
Ik heb het maandag een paar keer gehad, maar de rest van de week nog niet. Niks veranderd zover ik weet, hopelijk was het een eenmalig iets . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Bravo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:38:
Enige tijd terug dankzij dit topic de installatie bij mijn ouders met een half tuinhuisje syndroom (4 panelen op oost, 7 panelen op west, 45 graden dakhelling) kunnen herkennen en de installateur om verbetering gevraagd. Er zijn toen 3 extra panelen geoffreerd als oplossing (geen erkenning dat er een probleem was) en deze zijn afgelopen najaar geplaatst.

Oude setNieuwe set
4x 300Wp op P300 richting oost4x 300Wp op P300 + 3x 325Wp op S440 richting oost
7x 300wp op P300 richting west7x 300wp op P300 richting west
3,3 kWp 4,2 kWp

Overall is de prestatie enorm verbeterd, er is nu ook opbrengst in de ochtend als de zon op de oostpanelen staat. Maar het optimizers probleem is nog niet helemaal opgelost, de 3x S440 optimizers blijven regelmatig de 60V aantikken. Op dat moment leveren ze anderhalf keer zoveel vermogen (60W vs 100W) als de andere panelen op oost, terwijl ze allemaal schaduwvrij liggen. Komt dit doordat ze net iets meer Wp hebben en de opwek scheef trekken?

Grafiek van vandaag (2 mei):
[Afbeelding]
En ja, ondertussen heeft deze locatie ook last van de hoge netspanning, dankzij de buren die nu ook aan de zonnepanelen zijn gegaan.

Vraag: Is deze optimizer clipping een issue, of gerommel in de marge?
Ik zou zeggen dat wanneer de clipping tot aan uur of negen gebeurd het niet heel erg is, je verliest dan beetje. 80v optimisers waren beter geweest natuurlijk maar ook duurder.

En met betrekking tot het hoge voltage, kijk of je de omvormer op andere fase kan zetten als je 1fase omvormer hebt. En stel dynamisch afregelen van omvormer naar gelang hoogte voltage in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimlem
[Afbeelding]
Ik had een case aangemaakt bij solaredge. Vanmorgen reactie gehad;
De specialisten hebben hebben enkele parameters aangepast die met het updaten van de firmware niet correct mee ging.

De issue zou opgelost moeten, wij vernemen graag.
Nu weer even afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:50
randommen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:19:
Werk nu toevallig thuis en hoorde de DC relais erg vaak klikken, dus even kijken.
Volgende doet zich voor:
  1. omvormer is in productie, groene en blauwe led branden constant.
  2. omvormer schiet uit productie, blauwe en rode led branden constant, groene knippert
  3. na ongeveer een minuutje, gaat de rode led uit en gaat de omvormer weer in productie
Ik probeerde het te filmen alleen drukte naast de rode knop :-(, keek vervolgens in de SetApp in de veronderstelling dat daar wel een error in de log zou staan, alleen is daar niets recents te vinden.

Ik dacht vervolgens dat het de Vlamboogdetectie zou kunnen zijn, ik heb deze op Auto Reconnect gezet, de installateur had het uit laten staan alleen ben ik van mening dat in een goede installatie dit gewoon aan hoort te staan, als er problemen door optreden is er gewoon iets mis in de installatie.

Echter hoort er bij vlamboogdetectie ook een foutmelding in de log te komen en die is er niet, wat zou het nog meer kunnen zijn? Misschien maak ik me wel zorgen om niets :+

Valt wel op dat het relais niet keihard aan klikt, maar een aantal keren schakelt en dan aan blijft, 's ochtends is dat volgens mij anders en wel echt een normale klik, het is ook wel erg bewolkt vandaag, alleen dan zou ik niet de rode led verwachten bij het stoppen van productie.

Iemand idëen?

Bij nader inzien lijkt het toch Arc detection te zijn, error 18xD6: Multiple Seq. GB
Als ik het goed heb.
Toch niet, 18xD is arc detection, de 6 staat ergens anders voor alleen kan ik nog niet vinden, het tijdstip klopt wel met de storing.

Wat kan ik doen?

Eindstand, installateur gebeld, hadden geen idee, zagen geen foutmeldingen en de opwekking was "goed", volgens mij konden ze de error log niet eens vinden..., ik moest het maar mailen.

Daar nam ik geen genoegen mee dus ik heb SolarEdge zelf gebeld als zijnde installateur, netjes geholpen, case aangemaakt en gaan het in de loop van volgende week oplossen, het zijn wat softwarematige aanpassingen en hebben niets met de ARC detection te maken.

Goed, zo de installateur maar eens op de hoogte brengen, als ik niet thuis was geweest had mij dit niet opgevallen en hun dus ook niet, extra leverage om Admin rechten los te weken :+
Hele oude post dit maar ik had vandaag het zelfde probleem, (alleen kwam hij niet meer lekker op na het klimmen) de werkschakelaar uit en aan gezet lmheeft het probleem -voor nu- wel opgelost.
Heb jij nog een structurele oplossing g gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:01
Hier nu ook 2 dagen achtereen vreemde onderbrekingen via de Solar Edge app.
Terwijl de gelijk tijdige monitoring via de Home Wizzerd app gewoon een doorlopende productie laat zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxeyNEjGIMmKD4W0OD8FFrJrYfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PploMfdISllXjjg4HqSw3cpS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT1sGm0-mlthjMEZPLI1EZwaESU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ddRHa0XBhqKkLt9VgluRd7W.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeMHEayQ8PbisrM50tjMOxbM7wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omVA1YY3RTaHIrQwqpUAr6tI.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses voor de matige foto's op dit moment, sorry.

aanvullende vraag, ook de verschillen in productie volgens de HW is 28,6 kWh koppeling in de HW, en volgens de SE zelf is een 21 kWh zijn me niet helemaal duidelijk. Natuurlijk gaat er ook genoeg opgewekte stroom direct verbruikt worden en in het herladen van de accu.

[ Voor 8% gewijzigd door dinandus op 02-05-2024 22:11 . Reden: vraagstelling verschil productie HW en SE app`s zelf? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Nu online
Browny schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:35:
@PisPix
Nee valt niet onder commerciële 3fase omvormer.
Is een huishoudelijke 3 fase omvormer, type nog voor de home wave .
is type voor dat de omvormer SetApp ready waren. Deze kunnen niet ingesteld worden via setapp.
Zijn er wellicht andere opties om dit oudere type omvormer (tijdelijk) uit te schakelen? Via modbus oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:22
Lupadi schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Hele oude post dit maar ik had vandaag het zelfde probleem, (alleen kwam hij niet meer lekker op na het klimmen) de werkschakelaar uit en aan gezet lmheeft het probleem -voor nu- wel opgelost.
Nee... Gebeurt nog steeds, zonder de error melding na het mailen van SolarEdge.

Heb het idee dat ze het gewoon verhuld hebben door het "te accepteren" als zijnde normaal, zo niet hebben ze wat waardes aangepast.

Hoe lang heb je gewacht? Toen ik de errors nog wel ervaarde duurde het even maar werkte uiteindelijk wel weer vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
[Afbeelding]
Andermaal de vraag: Heb je AFCI aan staan? Veilig maar ik vermoed serieus dat deze zo nu en dan een uitschakeling van de string vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Lupadi schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:35:
[...]

AFCI is best wel een geavanceerd kunstje helemaal in het geval van meerdere strings. SolarEdge zet het daarom denk ik by default niet aan. (Hoewel ze wel reclame maken voor deze functie omdat ze de beste zijn vinden ze zelf.) . Er hóeft mijns inziens niet noodzakelijkerwijs iets echt mis te zijn met de installatie. Maar voor je verder leest: eigen risico, brandblusser paraat bij de dakdoorvoer en bij indak-systeem eigenlijk alleen doen als het regent. Realistisch: slechts een heel klein percentage van de installaties is met AFCI beveiligd en een nog kleiner percentage krijgt ooit daadwerkelijk te maken met een vlamboog en in een nog kleiner aantal gevallen zal dit ook leiden tot een brand. Als je de functie uitschakelt en er is echt een vlamboog dan is het in 9/10 van de gevallen ook meteen klaar met je installatie op dat punt want een vlamboog onstaat bij een slechte verbinding en zal die gap alleen maar verder vergroten. Een echte vlamboog is er dus meestal direct bij allereerste inschakeling van een defecte installatie. De kans dat je na een daadwerkelijke vlamboog je installatie nog eens succesvol in bedrijf krijgt is dus bijna 0 . Lukt inschakelen wel dan is de kans dat het dus een valse melding was van de (gevoelige) AFCI functie allergrootst.

[ Voor 23% gewijzigd door Supergrover767 op 03-05-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
htca schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:05:
Meer mensen met het probleem dat de instellingen om de installatie uit te zetten verloren zijn gegaan? Gisteren ging hij netjes uit (stroomprijs -24ct). Vandaag ging hij al uit bij 0ct maar ik had een threshold van -18ct staan, die niet meer in de app stond.
Eerder hebben mensen dat ook geraporteerd maar in dit geval vermoed ik dat dat wel eens te maken gehad kan hebben met de reparatiewerkzaamheden die ze aan parameters hebben uitgevoerd na onze recent ingediende tickets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
[...]

Dan ga ik toch nog maar eens kijken in SolarEdge interface. Daar had ik al Reactive mode naar RRCR gezet. Maar dat maakte helaas geen verschil.

Op Github wordt ook gesproken over Advanced Power Control inschakelen, echter heb ik die in de interface niet kunnen vinden.

Van het andere forum nog geen bevestiging gehad welke settings het precies waren, er staan dus vast teveel zaken enabled, maar swuah, het werkt bij mij en ik zal morgen screenshotjes voor je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:50
randommen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Nee... Gebeurt nog steeds, zonder de error melding na het mailen van SolarEdge.

Heb het idee dat ze het gewoon verhuld hebben door het "te accepteren" als zijnde normaal, zo niet hebben ze wat waardes aangepast.

Hoe lang heb je gewacht? Toen ik de errors nog wel ervaarde duurde het even maar werkte uiteindelijk wel weer vanzelf.
Heb 5 dagen (vrijwel) niks opgewekt, gister uit en aan gezet en daarna klikte hij nog wel veel maar leek weer te werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

PisPix schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Zijn er wellicht andere opties om dit oudere type omvormer (tijdelijk) uit te schakelen? Via modbus oid?
Via modbus. Er bestaat een Technical Note hierover ("Power Control Protocol for SolarEdge Inverters"). Die is niet beschikbaar in het SE knowledge center, maar is o.a. hier te vinden. De modbus route wordt o.a. door Home Assistant gebruikt (SolarEdge Modbus component).

[ Voor 17% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 03-05-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@Supergrover767
Als afci functie bij Solaredge actief is zal er tijdens productie continue gecontroleerd worden als een vlamboog wordt gedetecteerd. De omvormer zal niet productie niet uitschakelen om het systeem te controleren op een vlamboog.
De omvormer wordt wel uitgeschakeld als er een vlamboog wordt gedetecteerd. Waarbij ook een foutmelding wordt veroorzaakt.
Nu is het wel dat je kan kiezen in de instellingen of de herinschakeling automatisch of manueel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:18:
[...]

Via modbus. Er bestaat een Technical Note hierover ("Power Control Protocol for SolarEdge Inverters"). Die is niet beschikbaar in het SE knowledge center, maar is o.a. hier te vinden. De modbus route wordt o.a. door Home Assistant gebruikt (SolarEdge Modbus component).
Graag haak ik in op deze opmerking...
Ik probeer deze optie te gebruiken.
In Home Assistant zie ik de schuifregelaar. Die kan ik bedienen, maar na enkele seconden gaat deze terug naar 100%.
SolarEdge wil de instelling niet bewaren.

Nu heb ik ook de Power Reduction optie via Frequency-shifting actief. Dit vanwege samenwerking met een Victron batterij-systeem.
Die geeft waarschijnlijk als resultaat 'vol vermogen'.

Herkent iemand deze situatie? Kan deze laatste optie reden zijn dat een modbus wijziging steeds wordt gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ronald schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:31:
@Jeroenneman dat is behoorlijk steil. Wat dus betekend dat de west kant in de ochtend veel later pas wat kan.

Is het probleem erger op heldere dagen?

Ga eens met niet-mobiel device naar monitoring.solaredge.com - zie je na inloggen de tab grafieken?
Late reply, maar vanochtend helaas weer een uur lang relais schakelen.

Als ik monitoring.solaredge open, dan zie ik deze weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE3yre72CcvMCPNznt_hCyGrwoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIUmSirxYVLiNgmXLkTXfiCz.png?f=fotoalbum_large

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:07
Wimlem schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Ik had een case aangemaakt bij solaredge. Vanmorgen reactie gehad;

[...]

Nu weer even afwachten....
Ok, maar dan moet iedereen die dit ervaart dus een ticket aanmaken?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:00:
[...]

Graag haak ik in op deze opmerking...
Ik probeer deze optie te gebruiken.
In Home Assistant zie ik de schuifregelaar. Die kan ik bedienen, maar na enkele seconden gaat deze terug naar 100%.
SolarEdge wil de instelling niet bewaren.

Nu heb ik ook de Power Reduction optie via Frequency-shifting actief. Dit vanwege samenwerking met een Victron batterij-systeem.
Die geeft waarschijnlijk als resultaat 'vol vermogen'.

Herkent iemand deze situatie? Kan deze laatste optie reden zijn dat een modbus wijziging steeds wordt gereset?
Bij mij werkt het schuifje in HA ook niet meer. Ik heb geen thuisbatterij en heb Freq-shifting niet actief staan.
Na het bedienen, na enkele seconden gaat deze terug naar 100%. SolarEdge wil de instelling niet bewaren.
Enkele dagen geleden werkte dit nog wel naar behoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Twanroy op 03-05-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 13:58

Bravo

Second Best

mathijshooi schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Ik zou zeggen dat wanneer de clipping tot aan uur of negen gebeurd het niet heel erg is, je verliest dan beetje. 80v optimisers waren beter geweest natuurlijk maar ook duurder.

En met betrekking tot het hoge voltage, kijk of je de omvormer op andere fase kan zetten als je 1fase omvormer hebt. En stel dynamisch afregelen van omvormer naar gelang hoogte voltage in.
Check, gerommel in de marge dus.

Een andere fase wordt een uitdaging. Het is huis aansluiting van 1x 40A, dus weinig te kiezen welke fase er gebruikt gaat worden. Aan de buren gaat gevraagd worden of zij naar 3 fases overgaan tijdens de verbouwing en of ze ook last hebben van een uitvallende omvormer. Dan zouden we een win-win situatie kunnen krijgen (als we ieder een andere fase gebruiken om terug te leveren).

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
bokkow schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Ok, maar dan moet iedereen die dit ervaart dus een ticket aanmaken?
Nope, ik heb ook reactie gehad van SolarEdge:

"Het klopt inderdaad dat er een bug in het systeem zat waardoor de omvormer niet op de aangepaste momenten door middel van het ingestelde tarief uit ging. Excuses voor het ongemak. Het zou nu opgelost moeten zijn. Ik adviseer even te controleren of je tarief nog correct staat ingesteld en de negatieve tariefoptimalisatie ook aan staat."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Browny schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:55:
@Supergrover767
Als afci functie bij Solaredge actief is zal er tijdens productie continue gecontroleerd worden als een vlamboog wordt gedetecteerd. De omvormer zal niet productie niet uitschakelen om het systeem te controleren op een vlamboog.
De omvormer wordt wel uitgeschakeld als er een vlamboog wordt gedetecteerd. Waarbij ook een foutmelding wordt veroorzaakt.
Nu is het wel dat je kan kiezen in de instellingen of de herinschakeling automatisch of manueel gebeurd.
Ik snap dat het systeem continu op vlamboog monitort. Je weet dus zeker dat ter ondersteuning van deze functie niet zo nu en dan de productie onderbroken wordt als een soort van nulmeting/hoogste spanningsmeting o.i.d. (want hoe hoger de spanning des te beter (ont)staat een vlamboog)?

[ Voor 3% gewijzigd door Supergrover767 op 03-05-2024 16:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Supergrover767
[...]

Hierbij de beloofde screenshots met instellingen waarmee bij mij de active power control via homey iig. werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQDwwg8pow8WfuHSMLF1P8AN-qM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZkNR7pelGIEEtUu8jmDM0wbw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMKqMnEuS_1YUdwhEQnrztIqAy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olVaYHOA1QKE4zXrPNvj0vlW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onAszgMlthO_zrepCWUb1SOPPqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bGvMV25ROXTMQMbYk2KPPpvp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLA0uFM949H3yIMbX6gBTJ_q7Fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r9YeBqYAPw8XQIbpUl2B3vnE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6_736fJ-inNr0uUwycFycsH5bE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q0mzFv2ULaboDLDqnufCAYJP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKH3PaHTJ_LcQNQIFdzFx95uxOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NHgETfJxOYRe0K92IC88460A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn7haVaY1pR2jN2taAXHvJ_Gem8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hJ8e5Hyz3q4OHKH0qxQ0CYG8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyvHJqCiHoGcP6glsGAztSN_JQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pIEfg3QDiGgpqW0UeVSPPa4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ1IaoFmPYrj76mOuY0thDQjP9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hAu9fiijEto5V2IJQCJRsKCe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWDbtHbyYzsobkrh7QgmV0c5jaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzAa3MBB286D5W2YrkusKNNo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTBYCqX6d_fTjUBnLU7cdOtKVDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W7OUtvnkVW6F9o12rTSieree.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4PvhL7leKSYUJkr3VsazIl2Wd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bcNM1Vvmfoe0fOBbK0OcQX5c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OEJDzLsS1BjEYmmxqNOzOkwQoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pzJdg1NFdX97GMAcKCq1TlcF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ew5OBUkPr21VXuChlLo4H7q2O4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/20TkQ2EclQ36x3AKVYMgm4ZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NwiaENnUpgCzDm9yORfZP-etn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cc3s5yWvYdKstW2i85pskJpi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDesOvF4eO6TLcICXH4ACD0j5fY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D1kbAzP7wsdUTCNXvIMGQj3F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd_1AIC7hX4-ZdlCn5fl7VUfUFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qFLTa7J3XE7UuzPF4THteyF0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Supergrover767 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:50:
[...]

Andermaal de vraag: Heb je AFCI aan staan? Veilig maar ik vermoed serieus dat deze zo nu en dan een uitschakeling van de string vereist.
Geen idee, kan ik dat ergens terugvinden?
Ik heb geen installateursrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Jeroenneman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Late reply, maar vanochtend helaas weer een uur lang relais schakelen.

Als ik monitoring.solaredge open, dan zie ik deze weergave:
[Afbeelding]
Als de lucht net zo grauw is als hier dan snap ik dat wel gebeurde bij mijn 3 fase omvormer op vorige huis ook wel. Ik vergelijk het even: Uitrollen prima maar uiteindelijk moet je toch de rem erbij pakken voor het stoplicht; zo is het ook met lage stringspanning. En aangezien SE produceert op een krappe bandbreedte in stringspanning en de productie naar AC op een gegeven moment niet meer (efficiënt) verder kan verlagen om die stringspanning erop te houden zal toch de boel ontkoppeld (moeten) worden door het relais.
Pagina: 1 ... 67 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.