Schakelaar onder de omvormer anderhalve tel naar links dan weer loslaten. Dan gaat de accespoint van omvormer aan. Data uit, wifi inloggen op dat accesspoint en dan navigeren naar 172.16.0.1 . Bij 'Status' vind je AFCI en elders ook de instelling om het in of uit te schakelen.deejeebv schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:13:
[...]
Geen idee, kan ik dat ergens terugvinden?
Ik heb geen installateursrechten.
Heb ik gevonden, alleen heb ik nu geen productie meer. Heb al even de spanning er af gehaald maar dat helpt niet.Supergrover767 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:20:
[...]
Schakelaar onder de omvormer anderhalve tel naar links dan weer loslaten. Dan gaat de accespoint van omvormer aan. Data uit, wifi inloggen op dat accesspoint en dan navigeren naar 172.16.0.1 . Bij 'Status' vind je AFCI en elders ook de instelling om het in of uit te schakelen.
Moest blijkbaar even geduld hebben, hij produceert weer.
[ Voor 5% gewijzigd door deejeebv op 03-05-2024 16:42 ]
@Supergrover767
Ja voor afci functie wordt de omvormer niet uitgeschakeld.
De omvormer detecteert tijdens de werking als ergens in je systeem een vlamboog is ontstaan waardoor dan de omvormer in veiligheid gaat. Je kan geen vlamboog hebben als het systeem niet werkt.
Als je de nieuwe S type optimizer hebt dan kan als er een te hoge temperatuur aan de connectoren van de optimizer gemeten wordt de omvormer uitschakelen. En kort daarna weer opstarten. Als 5x kort na elkaar de optimizer deze fout geeft krijg je pas een foutmelding en blijft de omvormer uit.
Ja voor afci functie wordt de omvormer niet uitgeschakeld.
De omvormer detecteert tijdens de werking als ergens in je systeem een vlamboog is ontstaan waardoor dan de omvormer in veiligheid gaat. Je kan geen vlamboog hebben als het systeem niet werkt.
Als je de nieuwe S type optimizer hebt dan kan als er een te hoge temperatuur aan de connectoren van de optimizer gemeten wordt de omvormer uitschakelen. En kort daarna weer opstarten. Als 5x kort na elkaar de optimizer deze fout geeft krijg je pas een foutmelding en blijft de omvormer uit.
[ Voor 34% gewijzigd door Browny op 03-05-2024 18:00 ]
Top, het heeft gewerkt, mijn slider doet het weer.Supergrover767 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Hierbij de beloofde screenshots met instellingen waarmee bij mij de active power control via homey iig. werkt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerst even alles terug gezet naar fabrieksinstellingen en toen alle settings van jou overgenomen 👍🏻
Toch ook nog even hier proberen misschien heeft iemand nog een briljant idee
We hebben sinds 27 april geen/heel beperkte opbrengst, we hebben dit een keer eerder gehad toen een stop doorgeslagen was en de omvormer niet lekker opkwam. Onderbreker aan/uit loste toen het probleem op, dat lijkt nu ook (beperkt) te werken, we hebben gister middag bijv wel wat opbrengst gehad maar vandaag (zelfs met de zon er vol op) lijkt er in de omvormer niks te gebeuren, als ik hem uitlees met homey zie ik echter zowel aan de AC als aan de DC zeide gewoon stroom opgewekt worden
Opstelling is oost/west met een paneel op zuid ik zie in het portaal wel een “productie fout” en in de foutlog vervolgens wat errors (zie onder)
Onze installateur zegt bel enexis want waarschijnlijk zijn er ergens werkzaamheden en/of is je netspanning niet constant, maar onze buren ervaren geen problemen én ik kan niks vinden op de site dat er iets gebeurd aan werkzaamheden in onze omgeving, ga ze maandag sowieso bellen maar zijn nu dicht
Heb al geprobeerd de omvormer uit/aan te zetten (werkte beperkt)
Meterkast aan/uit (deed niks)
Werkschakelaar uit/aan toen deden alles het een paar uur tot ze vervolgens de volgende ochtend weer niks deden
Zag overigens net dat de panelen ook behoorlijk vies zijn maar het lijkt me dat dat niet de veroorzaker kan zijn(?)
In de foutenlog zie ik de volgende fouten:
18xD6 meerdere seq. GB (deze foutmelding is onvindbaar op het internet)
18x60
18x6F
Zal vanmiddag even een foto er bij uploaden dat wilde niet op mobiel
/f/image/nYsjTxqakuMlC4BF1j6I814d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tryeq8Y4tsFX4A1Cs83Gaqyo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DiLKcnRSY6hsmJ3o85xmLBbZ.png?f=fotoalbum_large)
We hebben sinds 27 april geen/heel beperkte opbrengst, we hebben dit een keer eerder gehad toen een stop doorgeslagen was en de omvormer niet lekker opkwam. Onderbreker aan/uit loste toen het probleem op, dat lijkt nu ook (beperkt) te werken, we hebben gister middag bijv wel wat opbrengst gehad maar vandaag (zelfs met de zon er vol op) lijkt er in de omvormer niks te gebeuren, als ik hem uitlees met homey zie ik echter zowel aan de AC als aan de DC zeide gewoon stroom opgewekt worden
Opstelling is oost/west met een paneel op zuid ik zie in het portaal wel een “productie fout” en in de foutlog vervolgens wat errors (zie onder)
Onze installateur zegt bel enexis want waarschijnlijk zijn er ergens werkzaamheden en/of is je netspanning niet constant, maar onze buren ervaren geen problemen én ik kan niks vinden op de site dat er iets gebeurd aan werkzaamheden in onze omgeving, ga ze maandag sowieso bellen maar zijn nu dicht
Werkschakelaar uit/aan toen deden alles het een paar uur tot ze vervolgens de volgende ochtend weer niks deden
Zag overigens net dat de panelen ook behoorlijk vies zijn maar het lijkt me dat dat niet de veroorzaker kan zijn(?)
18x60
18x6F
/f/image/nYsjTxqakuMlC4BF1j6I814d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tryeq8Y4tsFX4A1Cs83Gaqyo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DiLKcnRSY6hsmJ3o85xmLBbZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k4K98opsTmB56GgkqoDcoN2b.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Lupadi op 04-05-2024 08:48 ]
Mijn solaredge omvormer(bekabeld aangesloten) geeft sinds woensdag geen data meer door. Er wordt nog wel terug geleverd zie ik in Home Assistant door een P1 meter. De SE app geeft een communicatie fout aan, ik kan niet bij de installatie ivm vakantie.
Kan ik dit op afstand oplossen?
heeft iemand een handige tip om een solaredge te laten nakijken, installateur laat niks meer horen. systeem heeft nooit gewerkt, wel aan maar niet terugleveren
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb… maandag toch maar de installateur bellen ipv enexis denk ik 😅Lupadi schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:46:
Toch ook nog even hier proberen misschien heeft iemand nog een briljant idee
Onze installateur zegt bel enexis want waarschijnlijk zijn er ergens werkzaamheden en/of is je netspanning niet constant, maar onze buren ervaren geen problemen én ik kan niks vinden op de site dat er iets gebeurd aan werkzaamheden in onze omgeving, ga ze maandag sowieso bellen maar zijn nu dicht![]()
18x60
18x6F
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik wilde al zeggen, zit er ergens niet iets los in de meterkast oid.
Wat
.....
Slordig.
Hoe dik zijn de aders trouwens?
Wat
.....
Slordig.
[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 04-05-2024 15:51 ]
Wise enough to play the fool
Kan je iets meer vertellen over je systeem?FireSheep schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:09:
heeft iemand een handige tip om een solaredge te laten nakijken, installateur laat niks meer horen. systeem heeft nooit gewerkt, wel aan maar niet terugleveren
Opstelling?
Wat laat de monitoring zien? Lampjes?
De installatie zit er nu een jaar of 3 en ik weet toevallig dat de partij die het geïnstalleerd heeft niet het onderhoud doet in onze regio voor het bedrijf waar we ze gekocht hebben. (Vertelde de onderhoud monteur die het paneel kwam aansluiten die ze wel op het dak hadden gelegd maar vergeten waren in te prikken )AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:49:
[...]
Diegene die dit heeft aangesloten kan je beter weren denk ik.
Even voor de volledigheid dit is de draad tussen de omvormer en de meterkast (mocht dat nog niet duidelijk zijn)
[ Voor 10% gewijzigd door Lupadi op 04-05-2024 15:53 ]
Geen idee hoe kan ik dat het beste zien?teacher schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:32:
Wat
.....
Slordig.
tijdens corona heeft hij het laten afweten, ik moest nog wel even snel geld overmaken en hij zou later kijken.teacher schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:32:
Wat
.....
Slordig.
helaas nooit meer wat vernomen na verschillende berichten en een jaar verder uit eindelijk zelf gaan wezen kijken
de omvormer gaf al iets in de richting van isolatiefout dc weer.
dus wezen meten(ben zelf Internet monteur geweest) en de string losgetrokken en kwam erachter dat de connector die je moet krimpen aan je draad dat die aan de helft van de buiten mantel zat geknepen. uiteindelijk alles zelf wezen kopen video's gekeken en maar een domme string omvormer gekocht en het werkt als een zonnetje
Zelfs nog een 2de handse se3000 gekocht om te kijken of de optimizers werkte en die gaven allen 8/8 OK aan op het schermpje.

helaas werkt de se2200 hd wave nog steeds niet en vraag ik mij af wat de beste route is.
ik heb hier en daar gelezen dat SE aardig dichtgetimmerd zit voor niet installateurs.
alles werkt nu en ik vraag mij af of ik ook een testdraad/testopstelling kan maken met iets. iemand al een string liggen waar hij zo aan kan of denk ik nu te easy.
[ Voor 6% gewijzigd door FireSheep op 04-05-2024 18:20 ]
Lupadi schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:05:
[...]
wat een gare werkschakelaar ik heb 7 abb schakelaars liggen.
wellicht wil je zelf de boel aansluiten?
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb… maandag toch maar de installateur bellen ipv enexis denk ik 😅
***members only***
Je denkt vooral warrig.FireSheep schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:41:
[...]
tijdens corona heeft hij het laten afweten, ik moest nog wel even snel geld overmaken en hij zou later kijken.
helaas nooit meer wat vernomen na verschillende berichten en een jaar verder uit eindelijk zelf gaan wezen kijken
de omvormer gaf al iets in de richting van isolatiefout dc weer.
dus wezen meten(ben zelf Internet monteur geweest) en de string losgetrokken en kwam erachter dat de connector die je moet krimpen aan je draad dat die aan de helft van de buiten mantel zat geknepen. uiteindelijk alles zelf wezen kopen video's gekeken en maar een domme string omvormer gekocht en het werkt als een zonnetje
Zelfs nog een 2de handse se3000 gekocht om te kijken of de optimizers werkte en die gaven allen 8/8 OK aan op het schermpje.![]()
helaas werkt de se2200 hd wave nog steeds niet en vraag ik mij af wat de beste route is.
ik heb hier en daar gelezen dat SE aardig dichtgetimmerd zit voor niet installateurs.
alles werkt nu en ik vraag mij af of ik ook een testdraad/testopstelling kan maken met iets. iemand al een string liggen waar hij zo aan kan of denk ik nu te easy.
Wat is de status van je installatie (niet die van een tante ofzo)?:
- Optimizers?
- gewone stringomvormer?
- Een SE3000?
- Een SE2200 HD wave?
- Werkt alles nu
- indien tóch ja, wát wil je dan testen?
- zonee, probeer bovenstaande helder uit te leggen aangezien wij niet zien wat jij ziet maar achter ons beeldscherm proberen deze crime scene te ontrafelen.
se3000 werkt,(is gekocht als testmule)Supergrover767 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:07:
[...]
Je denkt vooral warrig.
Wat is de status van je installatie (niet die van een tante ofzo)?:
- Optimizers?
- gewone stringomvormer?
- Een SE3000?
- Een SE2200 HD wave?
- Werkt alles nu
- indien tóch ja, wát wil je dan testen?
- zonee, probeer bovenstaande helder uit te leggen aangezien wij niet zien wat jij ziet maar achter ons beeldscherm proberen deze crime scene te ontrafelen.
se2200 hd wave niet
werkt nu op een gewone stringomvormer.
ik zal alles weer moeten installeren van de hdwave om het te achterhalen
@FireSheep
Je zegt de se2200 HD wave werkt niet . Geeft deze foutmelding(en)? is deze goed geconfigureerd?
Je zegt de se2200 HD wave werkt niet . Geeft deze foutmelding(en)? is deze goed geconfigureerd?
Waarschijnlijk een probleem bij SE want vandaag doet hij het wel plots weer.Bongoarnhem schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:08:
Mijn solaredge omvormer(bekabeld aangesloten) geeft sinds woensdag geen data meer door. Er wordt nog wel terug geleverd zie ik in Home Assistant door een P1 meter. De SE app geeft een communicatie fout aan, ik kan niet bij de installatie ivm vakantie.
Op deze manier wordt het lastig om je te helpen. Succes met het vinden van de oplossing.FireSheep schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:06:
[...]
se3000 werkt,(is gekocht als testmule)
se2200 hd wave niet
werkt nu op een gewone stringomvormer.
ik zal alles weer moeten installeren van de hdwave om het te achterhalen
En jij maakt gebruik van Home Assistant toch? Want dan ga ik dezelfde stappen volgenTwanroy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:16:
[...]
Top, het heeft gewerkt, mijn slider doet het weer.
Eerst even alles terug gezet naar fabrieksinstellingen en toen alle settings van jou overgenomen 👍🏻
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Iemand enig idee of en hoe het mogelijk is om via de solaredge api de opbrengst van twee omvormers afzonderlijk te zien ?
Ik heb twee verschillende omvormers maar ik zou de opbrengst graag niet opgeteld maar separaat willen zien…
Ik heb twee verschillende omvormers maar ik zou de opbrengst graag niet opgeteld maar separaat willen zien…
Ja, HA inderdaad. Heb de dynamische tariefinstellingen in de SE app voor de zekerheid ook uitgezet.bokkow schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:58:
[...]
En jij maakt gebruik van Home Assistant toch? Want dan ga ik dezelfde stappen volgen
Ik heb een probleem met mijn solaredge installatie.
Ik heb sinds begin 2019 een prima werkende:
SolarEdge SE3500H (HD wave met display)
13 optimizers (P300)
en natuurlijk daarbij 13 AEG 300W mono panelen. Tot afgelopen donderdagmiddag feilloos werkend.
Ik heb afgelopen woensdagochtend (vanwege de negatieve energieprijzen die middag) in de solaredge app de electriciteitstarief instellingen ingevoerd en ingesteld dat de panelen bij een negatieve prijs uitgeschakeld dienen te worden. Tot zover alles goed.
De panelen gingen woensdag netjes uit, maar zijn daarna nooit meer geen leveren. Ik heb de instellingen in de App weer teruggedraaid, er zijn geen errorlogs, de optimizers doen het prima, voltages van het net en de panelen komen overeen met verwachting maar het geleverde vermogen blijft 0. De Power led is groen.
Als ik in de app naar de status van de omvormer kijk dan geef de app aan dat de status van de omvormer vermorgensbeperking is.
Hoe schakel ik de omvormer weer in?
13 optimizers (P300)
en natuurlijk daarbij 13 AEG 300W mono panelen. Tot afgelopen donderdagmiddag feilloos werkend.
Ik heb afgelopen woensdagochtend (vanwege de negatieve energieprijzen die middag) in de solaredge app de electriciteitstarief instellingen ingevoerd en ingesteld dat de panelen bij een negatieve prijs uitgeschakeld dienen te worden. Tot zover alles goed.
De panelen gingen woensdag netjes uit, maar zijn daarna nooit meer geen leveren. Ik heb de instellingen in de App weer teruggedraaid, er zijn geen errorlogs, de optimizers doen het prima, voltages van het net en de panelen komen overeen met verwachting maar het geleverde vermogen blijft 0. De Power led is groen.
Als ik in de app naar de status van de omvormer kijk dan geef de app aan dat de status van de omvormer vermorgensbeperking is.
Update van de mySolaredge app. Nu is het mogelijk om je tarief op te geven + hoeveel % Btw.
Het lijkt nu dus volledig kloppend en in orde te zijn. Nu nog werkelijk testen zodra het tarief negatief is.
Het lijkt nu dus volledig kloppend en in orde te zijn. Nu nog werkelijk testen zodra het tarief negatief is.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
heb sinds een paar dagen dat de app soms een half uurtje geen registratie meer laat zien.
Lijkt op een zich enkele keren per dag deels wegvallende communicatie, duurt meestal rond half uurtje.
Terwijl mijn registratie tegelijkertijd via de Home Wizerd P1 gewoon doorlopend registratie geeft.
Iemand een idee en of oplossing?
Lijkt op een zich enkele keren per dag deels wegvallende communicatie, duurt meestal rond half uurtje.
Terwijl mijn registratie tegelijkertijd via de Home Wizerd P1 gewoon doorlopend registratie geeft.
Dus bij Tibber nog steeds 0,153 invullen en btw leeglaten?mvrooij schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:16:
Update van de mySolaredge app. Nu is het mogelijk om je tarief op te geven + hoeveel % Btw.
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Hou de rechtse knop ingedrukt tot je op het scherm pairen ziet staan.bwernsen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:31:
Ik heb een probleem met mijn solaredge installatie.
13 optimizers (P300)
Waarschijnlijk gaat hij dan (zodra hij klaar is met pairen) weer werken.
Welke knop doel je precies op?Nick v D schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
[...]
Hou de rechtse knop ingedrukt tot je op het scherm pairen ziet staan.
Waarschijnlijk gaat hij dan (zodra hij klaar is met pairen) weer werken.
Als ik op de OK knop ingedrukt hou krijg ik alleen de melding om t password in te voeren. Het maakt niet uit hoe lang ik de knop indruk..
:strip_exif()/f/image/FzoWcfEKioR7X0MnDdDuzgIY.jpg?f=fotoalbum_large)
De knoppen van links naar rechts:
Terugknop
Naar beneden
OK
[ Voor 4% gewijzigd door bwernsen op 05-05-2024 21:22 ]
Ik vraag me ook eerlijk gezegd af wat we bij Tibber nu precies op moeten geven. Iemand hier antwoord op?knny schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:20:
[...]
Dus bij Tibber nog steeds 0,153 invullen en btw leeglaten?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Vraagje
Ik heb een 1-fase SolarEdge systeem, een SE4000 omvormer met 17 panelen en optimizers, en ben voornemens er een batterij achter te (laten) hangen. De batterij van SolarEdge is me te duur en is ook te omvangrijk voor plaatsing in mijn huis, vandaar dat ik naar andere merken aan het kijken ben
Vrijwel alle leveranciers bieden hybride omvormers aan, dus een omvormer die zowel de panelen als de batterijen bedient. Probleem is dat vrijwel geen enkel geleverd merk blijkbaar samenwerkt met de optimizers van SolarEdge, alleen SolarEdge omvormers werken met de optimizers van SolarEdge, is de gangbare mening.
Uitzondering hierop is een bedrijf AKUTAN uit Zwolle dat beweert een eigen omvormer en batterij, de Cadera en de Magma (hoe verzin je het) te hebben geproduceerd, inclusief electronica die met de Solaredge optimizers zou werken. Veel meer bewijs dan de blauwe ogen van de verkoper heb ik daarvan niet gezien.
Vraag is dus, heeft iemand info over het functioneren van deze omvormers met SolarEdge optimizers en over dit bedrijf in het bijzonder?
/JJ
Ik heb een 1-fase SolarEdge systeem, een SE4000 omvormer met 17 panelen en optimizers, en ben voornemens er een batterij achter te (laten) hangen. De batterij van SolarEdge is me te duur en is ook te omvangrijk voor plaatsing in mijn huis, vandaar dat ik naar andere merken aan het kijken ben
Vrijwel alle leveranciers bieden hybride omvormers aan, dus een omvormer die zowel de panelen als de batterijen bedient. Probleem is dat vrijwel geen enkel geleverd merk blijkbaar samenwerkt met de optimizers van SolarEdge, alleen SolarEdge omvormers werken met de optimizers van SolarEdge, is de gangbare mening.
Uitzondering hierop is een bedrijf AKUTAN uit Zwolle dat beweert een eigen omvormer en batterij, de Cadera en de Magma (hoe verzin je het) te hebben geproduceerd, inclusief electronica die met de Solaredge optimizers zou werken. Veel meer bewijs dan de blauwe ogen van de verkoper heb ik daarvan niet gezien.
Vraag is dus, heeft iemand info over het functioneren van deze omvormers met SolarEdge optimizers en over dit bedrijf in het bijzonder?
/JJ
@JacoboElMono
Een AC gekoppeld batterijen kan steeds, zoals de tesla powerwall .
DC gekoppeld kan enkel met de SolarEdge home batterij en je moet wel controleren of jouw omvormer het aan kan daar je het type niet hebt erbij gezet.
Of je moet de omvormer wijzigen met de nieuwe home hub omvormer 1 Fasig die kan ook enkele andere merken aan.
Wat betreft je vraag in verband met het bedrijf akutan daar heb ik sterke twijfels over. SolarEdge geeft de communicatie protocol tussen omvormer en optimizer niet vrij en deze zal zelf wettelijk beschermd zijn via octrooi.
DC gekoppeld kan enkel met de SolarEdge home batterij en je moet wel controleren of jouw omvormer het aan kan daar je het type niet hebt erbij gezet.
Of je moet de omvormer wijzigen met de nieuwe home hub omvormer 1 Fasig die kan ook enkele andere merken aan.
Wat betreft je vraag in verband met het bedrijf akutan daar heb ik sterke twijfels over. SolarEdge geeft de communicatie protocol tussen omvormer en optimizer niet vrij en deze zal zelf wettelijk beschermd zijn via octrooi.
[ Voor 25% gewijzigd door Browny op 06-05-2024 15:42 ]
Waarom moet de batterij samenwerken met de optimizers van SolarEdge?JacoboElMono schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:03:
Probleem is dat vrijwel geen enkel geleverd merk blijkbaar samenwerkt met de optimizers van SolarEdge, alleen SolarEdge omvormers werken met de optimizers van SolarEdge, is de gangbare mening.
Als je SolarEdge ziet als een 'Externe Generator' kan deze met vrijwel alle batterij-systemen samenwerken.
Wanneer je een no-break oplossing wil (doorwerken bij stroomuitval) moet je systeem in vermogen kunnen worden aangestuurd. Veel SolarEdge systemen hebben die mogelijkheid. Dat hangt van de firmware af.
Kijk dan naar Victron.
@MJ de Bruijn
Dat zei ik al, dat zijn ac gekoppelde batterij.
Dwz batterij + ac/dc omvormer voor de batterij zelf. Bv tesla powerwall , enphase batterij zijn zulke systemen.
Zelf zoals je zegt victron heeft ook zo’n systeem.
Dat zei ik al, dat zijn ac gekoppelde batterij.
Dwz batterij + ac/dc omvormer voor de batterij zelf. Bv tesla powerwall , enphase batterij zijn zulke systemen.
Zelf zoals je zegt victron heeft ook zo’n systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door Browny op 06-05-2024 17:27 ]
De datasheet (24 augustus 2023) noemt alleen de SolarEdge 400V batterij.Browny schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:38:
@JacoboElMono
@ZwarteIJsvogel
Je opmerking klopt bedoelde de storedge en niet de home hub uitvoering
Je opmerking klopt bedoelde de storedge en niet de home hub uitvoering
Bij wie flikkert de connectie met de solaredge vormer ook steeds eruit. Omvormer zit op de vliering, op zolder accesspoint ubiquiti. Zit netjes op het 2.4ghz network. Maar al derde maal dat het uitvalt.
Wat heb ik al gedaan?
- omvormer van het stroom
- netwerk van het stroom
- 2.4 ghz netwerk geoptimalideert
- via de gateway ook connectie proberen te maken, maar dat is erg lastig (wifi antenne vliering en de gateway zit in de meterkast - die twee vinden elkaar maar niet)
/f/image/MPP2EyUg1NCOpeRD5wmivgaL.png?f=fotoalbum_large)
“Installatie communiceert niet”
Wat heb ik al gedaan?
- netwerk van het stroom
- via de gateway ook connectie proberen te maken, maar dat is erg lastig (wifi antenne vliering en de gateway zit in de meterkast - die twee vinden elkaar maar niet)
/f/image/MPP2EyUg1NCOpeRD5wmivgaL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door jzoin2 op 06-05-2024 20:25 ]
Utp Draadje trekken een optie? Immers loopt er ook al een kabelgoot van zolder naar beneden.jzoin2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Bij wie flikkert de connectie met de solaredge vormer ook steeds eruit. Omvormer zit op de vliering, op zolder accesspoint ubiquiti. Zit netjes op het 2.4ghz network. Maar al derde maal dat het uitvalt.
Wat heb ik al gedaan?
- netwerk van het stroom
[Afbeelding]
@jzoin2 of een UTP kabeltje vanaf je accesspoint, zit daar geen tweede ethernet port op?Get!em schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Utp Draadje trekken een optie? Immers loopt er ook al een kabelgoot van zolder naar beneden.
Vervolg ACUTAN omvormer en SolarEdge optimizers.....
Wat betreft de reacties op mijn vraag naar samenwerking van niet-SolarEdge omvormers met de optimizers van SolarEdge......
Toch vreemd dat zo'n bedrijf als AKUTAN stellig beweert dat hun hybride omvormer met de optimizers van SolarEdge samenwerkt.... zij willen dus mijn SolarEdge omvormer vervangen door de door hen geproduceerde en beweren dat de communicatie met de optimizers blijft werken......
Ik weet overigens dat je andere merken batterijen ook gewoon AC kunt koppelen, maar vaak merk je toch dat verschillende leveranciers hun eigen hyblide omvormers willen leveren en die aan de panelen willen koppelen, waardoor de optimizers dus uit het systeem zouden worden gehaald.
Overigens denkt ik er ook over mijn 1-fase omvormer SE4000 door een korte string 3-fase van 5K van Solaredge te vervangen, en de verbinding naar de meterkast 3-fasig te laten maken.
/JJ
Wat betreft de reacties op mijn vraag naar samenwerking van niet-SolarEdge omvormers met de optimizers van SolarEdge......
Toch vreemd dat zo'n bedrijf als AKUTAN stellig beweert dat hun hybride omvormer met de optimizers van SolarEdge samenwerkt.... zij willen dus mijn SolarEdge omvormer vervangen door de door hen geproduceerde en beweren dat de communicatie met de optimizers blijft werken......
Ik weet overigens dat je andere merken batterijen ook gewoon AC kunt koppelen, maar vaak merk je toch dat verschillende leveranciers hun eigen hyblide omvormers willen leveren en die aan de panelen willen koppelen, waardoor de optimizers dus uit het systeem zouden worden gehaald.
Overigens denkt ik er ook over mijn 1-fase omvormer SE4000 door een korte string 3-fase van 5K van Solaredge te vervangen, en de verbinding naar de meterkast 3-fasig te laten maken.
/JJ
Nee ik heb de lite 6 versie daar zit geen tweede op. Kabeltje trekken gaat erg lastig worden helaasTHM0 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:30:
[...]
@jzoin2 of een UTP kabeltje vanaf je accesspoint, zit daar geen tweede ethernet port op?
@JacoboElMono
Het gaat om de de 1 fasig omvormer door 3 fazige short string te vervangen.Echter op deze kan voorlopig ook de Solaredge energie bank ( batterij) niet. de firmware om dit mogelijk te maken is er nog niet.
Als je de omvormer wijzigt door de 1 fazige home wave omvormer kan je wel verbinden met de Solaredge batterij.
Het gaat om de de 1 fasig omvormer door 3 fazige short string te vervangen.Echter op deze kan voorlopig ook de Solaredge energie bank ( batterij) niet. de firmware om dit mogelijk te maken is er nog niet.
Als je de omvormer wijzigt door de 1 fazige home wave omvormer kan je wel verbinden met de Solaredge batterij.
Wat betreft acutan: met een solaredge key kun je een aantal (indop) modellen aan de gang krijgen zonder solaredge omvormer. Ze kunnen dan echter niet boosten… want dat riskeert de omvormer.
Maar de accu kost meer dan zonneplan Nexus… samen met vervanging omvormer is het duizenden duurder… en dan verdien je een DC gekoppelde accu dus niet terug.
Fugetthaboutit
Maar de accu kost meer dan zonneplan Nexus… samen met vervanging omvormer is het duizenden duurder… en dan verdien je een DC gekoppelde accu dus niet terug.
Fugetthaboutit
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Switchje er tussenjzoin2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:39:
[...]
Nee ik heb de lite 6 versie daar zit geen tweede op. Kabeltje trekken gaat erg lastig worden helaas
Zou je de gehele setup willen delen?Twanroy schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:10:
[...]
Ja, HA inderdaad. Heb de dynamische tariefinstellingen in de SE app voor de zekerheid ook uitgezet.
Je zou een AP-AC-M kunnen meshen met een ander AP en dan de poort van de AP-AC-M aansluiten aan de omvormer. Zender en ontvanger van de AP-AC-M zijn aanzienlijk beter als die in de omvormer.jzoin2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:39:
[...]
Nee ik heb de lite 6 versie daar zit geen tweede op. Kabeltje trekken gaat erg lastig worden helaas
Hebben jullie de poorten overigens open gezet inclusief vast ip adres?edwin2021 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:45:
[...]
Je zou een AP-AC-M kunnen meshen met een ander AP en dan de poort van de AP-AC-M aansluiten aan de omvormer. Zender en ontvanger van de AP-AC-M zijn aanzienlijk beter als die in de omvormer.
@edwin2021 Zie de post van @Supergrover767 voor de complete setup van de omvormer:
Supergrover767 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Hierbij de beloofde screenshots met instellingen waarmee bij mij de active power control via homey iig. werkt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Twanroy op 07-05-2024 08:03 ]
@browny
ik weet dat je met die short string 3 fasige omvormers inderdaad de 400V batterij van Solaredge eraan kunt hangen, maar, zoals ik al eerder zei, die is te onvangrijk om bij mij op 2 hoog te plaatsen, bovendien nogal aan de prijs.....
ik heb tot nu toe de 1-fasige SE4000 omvormer van Solar Edge, maar heb met 17 panelen soms overcapaciteit en wil die gebruiken om het verlies van een AC koppeling van een batterij te compenseren door een nieuwe omvormer 3-fasig van 5000 Watt ("korte string") achter mijn panelen te hangen; je hebt dan per fase stromen van net iets meer dan 7 ampere maximaal, dus dat is dan stukken veiliger dan 21+ Ampere bij 1-fase.
Ik ga dan maar verder met een AC koppeling, met BLIQ of iets anders. Dat die AKUTAN omvormers met de optimizers van SolarEdge zouden werken en zo een DC-koppeling moelijk zouden maken, geloof ik niet. Maar goed, ze beweren bij hoog en bij laag dat dat wel zou werken
/JJ
ik weet dat je met die short string 3 fasige omvormers inderdaad de 400V batterij van Solaredge eraan kunt hangen, maar, zoals ik al eerder zei, die is te onvangrijk om bij mij op 2 hoog te plaatsen, bovendien nogal aan de prijs.....
ik heb tot nu toe de 1-fasige SE4000 omvormer van Solar Edge, maar heb met 17 panelen soms overcapaciteit en wil die gebruiken om het verlies van een AC koppeling van een batterij te compenseren door een nieuwe omvormer 3-fasig van 5000 Watt ("korte string") achter mijn panelen te hangen; je hebt dan per fase stromen van net iets meer dan 7 ampere maximaal, dus dat is dan stukken veiliger dan 21+ Ampere bij 1-fase.
Ik ga dan maar verder met een AC koppeling, met BLIQ of iets anders. Dat die AKUTAN omvormers met de optimizers van SolarEdge zouden werken en zo een DC-koppeling moelijk zouden maken, geloof ik niet. Maar goed, ze beweren bij hoog en bij laag dat dat wel zou werken
/JJ
Ik heb een soortgelijk beeld. Hier in huis 2 SolarEdge omvormers (een ouder systeem van 8 panelen en een nieuwere van 14).jzoin2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Wat heb ik al gedaan?
- netwerk van het stroom
[Afbeelding]
De oudere is een HD Wave 2200 omvormer met 8x S-Energy 300Wp + 8x power optimizer.
Op de 2200 omvormer zie ik
AC voltage ~238V (prima dus)
DC voltage ~382V (ook dik in orde voor 8 panelen)
Optimizers 008/008 OK
Maar hert vermogen zit maar op 1W (terwijl de panelen momenteel in de volle zon liggen).
In de app zie ik dat de productie om 13:00 op 1 mei is gestopt.
Nu is er vrij recent een functie toegevoegd om af te schakelen als de stroomprijs onder een bepaalde waarde zakt. Die had ik aangevinkt op -18 cent/kWh (optimum bij dynamisch contract van ANWB).
Opmerkelijk is dat het stoppen van de productie precies gelijk valt met de eerste keer dit jaar dat de stroomprijs <-18 werd. Alleen is de omvormer kennelijk niet meer gaan produceren sindsdien.
Nu heb ik de functie uitgezet en de omvormer herstart, maar ik zie het vermogen nog noiet terugkomen.
Ik heb de volgende vraag:
Mijn SolarEdge SE10K heeft de fouten 8xC1 en 8x52. Nadat de installateur e.e.a. bekeken heeft start de omvormer helemaal niet meer op. Over een maand staat een afspraak om de omvormer te vervangen, het duurt even maar dan is dat weer opgelost.
Maar wat te doen met de huidige omvormer, die de hele dag probeert te starten en geen productie levert. Is het beter deze uit te zetten en moet er worden losgekoppeld van de panelen?
Mijn SolarEdge SE10K heeft de fouten 8xC1 en 8x52. Nadat de installateur e.e.a. bekeken heeft start de omvormer helemaal niet meer op. Over een maand staat een afspraak om de omvormer te vervangen, het duurt even maar dan is dat weer opgelost.
Maar wat te doen met de huidige omvormer, die de hele dag probeert te starten en geen productie levert. Is het beter deze uit te zetten en moet er worden losgekoppeld van de panelen?
Zo, bij mij is vrijdag de 2string config omgezet naar 1 string config. Zojuist even weer de monitoring geopend. Toch wel schrikken... is iets niet helemaal goed gegaan volgens mij. 10 panelen die niet hoger komen dan 1V en 0,03A en nog 2 die staan te stuiteren.
Bij layout --> paneel --> info zie ik dan :
Optimizer spanning [V]
0
Spanning [V]
37,5
Stroom [A]
0,03
Vermogen [W]
1,17
En nog een:
Optimizer spanning [V]
1
Spanning [V]
34,12
Stroom [A]
0,01
Vermogen [W]
0,43
Kan ik concluderen dat er iets met de optimizers mis is?
Optimizer spanning [V]
0
Spanning [V]
37,5
Stroom [A]
0,03
Vermogen [W]
1,17
En nog een:
Optimizer spanning [V]
1
Spanning [V]
34,12
Stroom [A]
0,01
Vermogen [W]
0,43
/f/image/iMTrVYjmxhGy3AOEOVbohN1X.png?f=fotoalbum_large)
@Geheugenbank
Je zegt zelf hij start niet meer op. Dan kan je hem beter uitschakelen. Ac spanning eraf en hij is uit
Je zegt zelf hij start niet meer op. Dan kan je hem beter uitschakelen. Ac spanning eraf en hij is uit
@Get!em
Is na het wijzigen van 2 naar 1 string de optimizers opnieuw gepaird. Anders blijft de omvormer de optimizers als verdeeld in 2 strings zien.
Je kan via de SetApp app de painting uitvoeren of door de Dc schakelaar minstens 5 seconde op p stand te houden.
Is na het wijzigen van 2 naar 1 string de optimizers opnieuw gepaird. Anders blijft de omvormer de optimizers als verdeeld in 2 strings zien.
Je kan via de SetApp app de painting uitvoeren of door de Dc schakelaar minstens 5 seconde op p stand te houden.
Dank voor de tip, geen idee of dat gebeurt is, monteur heeft zelf zijn werk gedaan, terwijl ik met andere monteur door huis liep om nog meer dingen te doen.Browny schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:44:
@Get!em
Kan ik in monitoring zien of het nog als 2 strings ingedeeld staat?
Pas vanaf donderdag ben ik weer zelf bij de locatie/installatie. Maar zolang de monteur nog steeds zelf zijn best niet heeft gedaan, laat ik hem er gewoon voor terugrijden en ga ik niet zelf zaken aanpassen.
Dank jeBrowny schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:35:
@Geheugenbank
Vandaag iemand de schakelaar komen vervangen, en we hebben we (Pv) stroom! ☺️Lupadi schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb… maandag toch maar de installateur bellen ipv enexis denk ik 😅
***members only***
@Get!em
Nee dat is niet zichtbaar in monitoring.
Je kunt zelf 2 strings tekenen en er maar 1 hebben.
Ik heb zelfs 3 strings getekend… fysiek is het 1… snapte solaredge support vervolgens nietBrowny schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:52:
@Get!em

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Iemand al een idee wat de oorzaak is van het kortstondig wegvallen van de opbrengst.
Het gebeurt nu om de 10 seconde enkel bij maximale opbrengst.
Die functionaliteit "negatieve tariefoptimalisatie" is gewoon nog buggie, zelfs na update.
Ik ga dit pas aanzetten zodra iedereen tevreden erover is en meerdere updates zijn gekomen.
Overigens ze kunnen de app wel steeds updaten, maar ik ga er eigenlijk vanuit de firmware van de omvormer zelf die moet juist stabiel.
Ik ga dit pas aanzetten zodra iedereen tevreden erover is en meerdere updates zijn gekomen.
Overigens ze kunnen de app wel steeds updaten, maar ik ga er eigenlijk vanuit de firmware van de omvormer zelf die moet juist stabiel.
De meest rechtse knop. Dus de OK knop.bwernsen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Welke knop doel je precies op?
Als ik op de OK knop ingedrukt hou krijg ik alleen de melding om t password in te voeren. Het maakt niet uit hoe lang ik de knop indruk..
[Afbeelding]
De knoppen van links naar rechts:
Terugknop
Naar beneden
OK
Is er wel een pairing gestart?Get!em schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:34:
Zo, bij mij is vrijdag de 2string config omgezet naar 1 string config. Zojuist even weer de monitoring geopend. Toch wel schrikken... is iets niet helemaal goed gegaan volgens mij. 10 panelen die niet hoger komen dan 1V en 0,03A en nog 2 die staan te stuiteren.
Optimizer spanning [V]
0
Spanning [V]
37,5
Stroom [A]
0,03
Vermogen [W]
1,17
En nog een:
Optimizer spanning [V]
1
Spanning [V]
34,12
Stroom [A]
0,01
Vermogen [W]
0,43
[Afbeelding]
Zijn ze op het dak geweest? Of hebben ze bij de omvormer de connectors doorverbonden met elkaar?
Niet op dak geweest, gewoon de strings thv omvormer aan elkaar gekoppeld. Monteur is wel de SetApp in geweest en heeft oa de Inlinemeter naar import/export gezet. Of hij de optimizers opnieuw gepaired heeft, geen idee.Nick v D schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Is er wel een pairing gestart?
Zijn ze op het dak geweest? Of hebben ze bij de omvormer de connectors doorverbonden met elkaar?
Zit er wel een 'externe' antenne in de omvormer aangesloten?jzoin2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Wat heb ik al gedaan?
- netwerk van het stroom
[Afbeelding]
@Get!em
Zoals reeds gezegd , je kan een pairing veroorzaken door de dc schakelaar meer dan 5 seconden in p stand te houden . In p stand houden tot pairen begint de 3 led lampen knipperen.
Je kan hiermee niet veel verkeerd doen.
Als het pairen gedaan is start de omvormer weer gewoon op
Het pairen kan meerdere minuten duren.
Je kan enkel pairen als het licht is dus niet in donker.
Zoals reeds gezegd , je kan een pairing veroorzaken door de dc schakelaar meer dan 5 seconden in p stand te houden . In p stand houden tot pairen begint de 3 led lampen knipperen.
Top, thanks. Gaan we dan donderdag even doen als ik weer bij de installatie ben.Browny schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:24:
@Get!em
Solaredge komt er bij mij nog niet uit, maar het lijkt ook wel of support het heel druk heeft op het moment, na het beantwoorden van een vraag krijg ik alsnog dezelfde vraag terug en dit pas na een paar dagen😅 Gaat niet helemaal goed daar.Klik schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:09:
Iemand al een idee wat de oorzaak is van het kortstondig wegvallen van de opbrengst.
ik had het soms 1 keer per dag, maar lijkt opgelost te zijn door solaredge. Gevraagd welke setting het was en kreeg;Klik schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:09:
Beste Lezer,
Dit zijn geen parameters die jij of ik van de technische support aan kunnen passen helaas.
Dit is simpelweg een bug/glitch wat door het updaten heel zelden voor komt.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Kan blijkbaar ook op afstandBrowny schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:24:
@Get!em
Thanks!
Zou morgen beter moeten zijn. We gaan t zien.
De omvormer heeft blijkbaar ook een nieuwe firmware upgrade. Je kunt aan je installateur vragen of het op afstand te upgraden. Of zelf doen.
Eh, nee. Je moet standaard meshing uit zetten (je wilt normaal gesproken niet dat ap's met elkaar een mesh aangaan) en dan specifiek voor 2 ap's die moeten meshen aanzetten.jzoin2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:44:
[...]
Hebben jullie de poorten overigens open gezet inclusief vast ip adres?
Gevonden. Ik dacht dat het op basis van home assistant was maar is homey. In elk geval helpt het voor de SE instellingen. Nu nog ergens de HA kant achterhalen (welke integratie en automation te gebruiken)Twanroy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:00:
[...]
@edwin2021 Zie de post van @Supergrover767 voor de complete setup van de omvormer:
[...]
Home assistent integratie; SolarEdge Modbusedwin2021 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Gevonden. Ik dacht dat het op basis van home assistant was maar is homey. In elk geval helpt het voor de SE instellingen. Nu nog ergens de HA kant achterhalen (welke integratie en automation te gebruiken)
En hier staat een mooie instructie hoe je het in home assistent kunt aansturen;
https://iotdomotica.nl/du...tarieven-en-homeassistant
Het stuk van de SolarEdge instellingen kun je van de post hier op het forum overnemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Twanroy op 08-05-2024 19:50 ]
Kleine update over de storing.
Ik had de instelling gebruikt om af te schakelen bij een dynamische stroomprijs van < -18 cent.
Die instelling is vorige week woensdag voor het eerst in werking getrden. Sindsdien doet mijn SE2200 niets meer. Alles is OK, maar het AC vermogen van de omvormer zweeft rond de 1W.
Ik zie nu dat de power limit naar 0 is geforceerd.
Display:
PWR CONTROL: LOCAL
PWR LIMIT: 0W
Cos Phi: +1.000
power prod: 0W
Nou kan ik heb met de hand terugzetten, maar daarvoor is een code nodig. Deze ophalen bij de installateur of valt hij zelf te resetten?
Ik had de instelling gebruikt om af te schakelen bij een dynamische stroomprijs van < -18 cent.
Die instelling is vorige week woensdag voor het eerst in werking getrden. Sindsdien doet mijn SE2200 niets meer. Alles is OK, maar het AC vermogen van de omvormer zweeft rond de 1W.
Display:
Nou kan ik heb met de hand terugzetten, maar daarvoor is een code nodig. Deze ophalen bij de installateur of valt hij zelf te resetten?
Ik heb hetzelfde probleem en op de dag precies af dyn tarief ingesteld. Ik ben al een week in conclaaf met Solaredge over dit probleem. Ze hebben het over een software update, maar zijn nu een week later nog steeds aan het graven.t_captain schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:37:
Display:
Mijn omvormer heeft status: vermogenbeperking.
Het password is standaard 12312312.
Ik ben benieuwd of de aanpassing de oplossing is.
Zo ja dan hoor ik het graag! Dan pas ik het ook aan.. het is zonde om al deze zonnige dagen te verkwisten..
Helaas. Ik ben wel in het menu geweest. Ik zag een power limit staan op 100%, die heb ik even naar 98% gezet (reset volgde, maar nog steeds 0W). En weer terug naar 100% (idem).
Vandaag en gister schommelde de stroomprijs zonder belastingen rond de €0,00 . Maar zó rakeling (met centen) dat het geen testen was (met aanvullende kosten op €0,00) omdat je niet precies weet wat de hysterese limiet voor het stoppen van de productie is en of naar drie decimalen of afgerond op twee decimalen naar de tarieven wordt gekeken. Hij ging i.i.g niet uit bij mij maar in feite was het geen testen. Dat terzijde.
Wel valt op dat ze de app een grotere update hebben gegeven dan ik aanvankelijk had gedacht. Nu ook met BTW invoer.
Dat betekent voor mij (Tibber) dat ik een aanvullende vergoeding heb ingevuld van 10,88+1,75=0,126 en een btw van 21% . (Maakt totaal 15,282 = 15,3 cent). (@mvrooij ook)
Ik heb Homey nu ingesteld als achtervang: die stuurt met een vertraging van 5 minuten alsnog de active power limit via de modbus naar 0% . Zodat ik wel kan zien of SE z'n werk nu gedaan heeft.
btw. Ik heb momenten dat de omvormer <1 minuut afschakeld Heb AFCI niet aan (even voor de goede orde wanr daar twijfelde ik eerder over; of het aanhebben dat zou kunnen veroorzaken, maar dat is toch wel ontkracht) Wel zie ik dat óók mijn Zappi EV lader een korte dip van 1500W registreerd op precies dezelfde tijdstippen. Ik vermoed dus dat het de boiler van 1500W is die kort even schakelde. En dat daar dus wat rimpel ontstaat die de omvormer even doet slikken.
Wel valt op dat ze de app een grotere update hebben gegeven dan ik aanvankelijk had gedacht. Nu ook met BTW invoer.
Dat betekent voor mij (Tibber) dat ik een aanvullende vergoeding heb ingevuld van 10,88+1,75=0,126 en een btw van 21% . (Maakt totaal 15,282 = 15,3 cent). (@mvrooij ook)
Ik heb Homey nu ingesteld als achtervang: die stuurt met een vertraging van 5 minuten alsnog de active power limit via de modbus naar 0% . Zodat ik wel kan zien of SE z'n werk nu gedaan heeft.
btw. Ik heb momenten dat de omvormer <1 minuut afschakeld Heb AFCI niet aan (even voor de goede orde wanr daar twijfelde ik eerder over; of het aanhebben dat zou kunnen veroorzaken, maar dat is toch wel ontkracht) Wel zie ik dat óók mijn Zappi EV lader een korte dip van 1500W registreerd op precies dezelfde tijdstippen. Ik vermoed dus dat het de boiler van 1500W is die kort even schakelde. En dat daar dus wat rimpel ontstaat die de omvormer even doet slikken.
Ik denk dat je daarmee wel de juiste te pakken hebt gehad. Want als ik door mijn screenshots van kort geleden heen blader zie ik daar één letterlijke power limit tussen staan onder het kopje 'Active Power' en dat is volgens mij precies diegene die normaal gebruikt wordt door SE om op tarief te sturen.t_captain schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:26:
Helaas. Ik ben wel in het menu geweest. Ik zag een power limit staan op 100%, die heb ik even naar 98% gezet (reset volgde, maar nog steeds 0W). En weer terug naar 100% (idem).
Dus je zou haast zeggen dat je, na al het gedoe, iets anders over het hoofd ziet (de spreekwoordelijke, zit de stekker er wel in: de schakelaar staat die wel in de middenpositie). Of iets anders out-of-the box wat los kan staan van de tariefinstelling. Ook omdat bij mij het corrigeren van de tariefinstelling geen direct resultaat gaf maar een simpele powercycle van de omvormer hem wel gewoon weer tot leven wekte (HD Wave 1 fase) .
Je bedoelt uit en aan doen?Supergrover767 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:42:
[...]
Ik denk dat je daarmee wel de juiste te pakken hebt gehad. Want als ik door mijn screenshots van kort geleden heen blader zie ik daar één letterlijke power limit tussen staan onder het kopje 'Active Power' en dat is volgens mij precies diegene die normaal gebruikt wordt door SE om op tarief te sturen.
Dus je zou haast zeggen dat je, na al het gedoe, iets anders over het hoofd ziet (de spreekwoordelijke, zit de stekker er wel in: de schakelaar staat die wel in de middenpositie). Of iets anders out-of-the box wat los kan staan van de tariefinstelling. Ook omdat bij mij het corrigeren van de tariefinstelling geen direct resultaat gaf maar een simpele powercycle van de omvormer hem wel gewoon weer tot leven wekte (HD Wave 1 fase) .
Mijn Solaradge doet dus ook al ruim een week niks. Als ik hier lees dat er meer met dit probleem te dealen hebben, dan moet er toch meer spelen..
Wat bedoel je met “Mijn SolarEdge doet niks”?bwernsen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Je bedoelt uit en aan doen?
Mijn Solaradge doet dus ook al ruim een week niks. Als ik hier lees dat er meer met dit probleem te dealen hebben, dan moet er toch meer spelen..
Is je omvormer nog wel online?
Heb ik hier beschreven: bwernsen in "Het grote SolarEdge topic"Nick v D schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:33:
[...]
Wat bedoel je met “Mijn SolarEdge doet niks”?
Is je omvormer nog wel online?
Precies hetzelfde issue als Lc Captain een aantal berichten verderop beschrijft.
Omvormer is gewoon online en geeft status Vermogensbeperking.
Yup. Ik hoop je niet te beledigen natuurlijk. En de anderen met problemen ook niet. Het probleem hoort in de eerste plaats al niet te ontstaan natuurlijk. Soms zit ik zelf in een gedachtefuik en kom ik er naderhand achter dat ik het ene wel al geprobeerd had maar het andere nog niet (tegelijkertijd) (AC switch+DC switch).bwernsen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Je bedoelt uit en aan doen?
Iets anders is dat ze natuurlijk ook aan de app gesleuteld hebben maar ik neem aan dat je daar ook alle instellingen al een keer verzet hebt (ook naar zodanige waarden dat omvormer de volgende uurwisseling weer aan zou moeten gaan).
0,126 (ex btw) en btw op 21% invullen zou iets nauwkeuriger zijn maar is een tienden kwestie natuurlijk.knny schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:20:
[...]
Dus bij Tibber nog steeds 0,153 invullen en btw leeglaten?
Als de omvormer verbonden is via wifi en AP staat er niet direct bij in de buurt; Wifi issue door (een nieuwe) verstoring (kan van alles zijn). Wifi modem/Ap eens naar nieuwe kanaalruimte laten zoeken (reset doet dat meestal wel) kan helpen maar meestal blijf je bezig en is het simpelweg afstand (verder) minimaliseren of bedraad uitvoeren.dinandus schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:01:
heb sinds een paar dagen dat de app soms een half uurtje geen registratie meer laat zien.
Ik zie bij mijn SE4000H (firmware 4.20.36) iets vergelijkbaars. Als de omvormer herstart (van spanning geweest, firmware update) is de status meestal throttled (vermogensbeperking) en de power limit 0W. De volgende ochtend is dan alles weer OK. Maar soms gaat het ook gewoon goed. Een patroon heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.t_captain schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:37:
Display:
Ik heb dit verschijnsel voor het eerst 1,5 tot 2 jaar geleden gezien, vermoedelijk nadat ik een 4.16 release had geïnstalleerd. De instellingen onder Elektriciteitstarief in de mySolarEdge app heb ik nooit gewijzigd (alleen gekeken naar de opties).
Ik probeer nu toch zelf een case aan te maken bij SolarEdge want ik wordt wel moedeloos dat de installateur mijn systeem in gijzeling heeft en onderstaand probleem af doet als te hoog voltage, wolkje voor de zon. Want er is gewoon iets niet goed.
/f/image/UptJnFIgPRReuBgxoUGBQPKy.png?f=fotoalbum_large)
Die meest rechtse uitvaller is omwille van te hoge netspanning, ook in die grafiek te zien maar alle andere met 10sec onderbrekingen niet.
/f/image/UptJnFIgPRReuBgxoUGBQPKy.png?f=fotoalbum_large)
Die meest rechtse uitvaller is omwille van te hoge netspanning, ook in die grafiek te zien maar alle andere met 10sec onderbrekingen niet.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Als de spanning boven de 248,5 volt komt, begint bij mij al de vermogensbeperking te werken. volgens mij is het een laatste update geweest van SE. Vorig jaar hier veel minder last van gehad, maar hier in mijn doodlopend straatje zijn er ook een flink aantal zonnepanelen bijgeplaatst..
Vanaf 12 uur dus ook continu aan het schakelen tussen leveren,--uitschakelen--leveren---uitschakelen--leveren--enzovoort. Gemiddeld een spanning van 251 tot 252,9V hier
Mijn panelen: 10 kWp, en alles op het zuiden. (33 stuks) Dat was 4 jaar terug wel ideaal.
De schuld van Liander, maar dat hebben ze al bekend, laatst weer een mail van ze gehad dat ze aan mij denken....en dat het ooit opgelost wordt.
Vanaf 12 uur dus ook continu aan het schakelen tussen leveren,--uitschakelen--leveren---uitschakelen--leveren--enzovoort. Gemiddeld een spanning van 251 tot 252,9V hier
Mijn panelen: 10 kWp, en alles op het zuiden. (33 stuks) Dat was 4 jaar terug wel ideaal.
De schuld van Liander, maar dat hebben ze al bekend, laatst weer een mail van ze gehad dat ze aan mij denken....en dat het ooit opgelost wordt.
SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.
even een vraag, waar meet jij de spanning en wat is je diameter van je kabel tussen de omvormer en de groepenkast en idem wat is de afstand tussen deze twee?Ftd_idus schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:37:
Als de spanning boven de 248,5 volt komt, begint bij mij al de vermogensbeperking te werken. volgens mij is het een laatste update geweest van SE. Vorig jaar hier veel minder last van gehad, maar hier in mijn doodlopend straatje zijn er ook een flink aantal zonnepanelen bijgeplaatst..
en hoe meet jij deze spanning?
heb je al de P1 Toolkit geprobeerd? P1 Toolkit (slimme meter informatie)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb de feature negatieve prijzen maar weer uitgezet.
1. Hij houdt toch geen rekening met kosten die ik invul.
2. Ben te bang dat hij niet meer aangaat vanmiddag.
Hij gaat idd nu niet uit terwijl 0,153 euro is ingevoerd als terugleverprijs en we op 12 cent zitten incl alles.dropkick_nl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:45:
Ik heb de feature negatieve prijzen maar weer uitgezet.
Vorige update werkte in dat opzicht beter, maar ging te vroeg uit. Zou nu misschien de regeling er weer een uur (of 2) naast zitten met de prijzen?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Bij Tibber zit het nu nog op 12 cent, pas vanaf 12:00 gaat het naar -5 cent dan verwacht ik dat hij bij mij uit gaat schakelen. Vanaf 15:00 gaat het weer naar 2 cent in de plus dan zou het weer aan moeten.Joarie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Hij gaat idd nu niet uit terwijl 0,153 euro is ingevoerd als terugleverprijs en we op 12 cent zitten incl alles.
Vorige update werkte in dat opzicht beter, maar ging te vroeg uit. Zou nu misschien de regeling er weer een uur (of 2) naast zitten met de prijzen?
Ik ben benieuwd of het deze keer gaat werken maar dat zal wel pas vanaf 12:00 moeten. Tot nu toe gaat het hier nog goed.
We zitten nu op -3 cent met aftrek van de kosten (hier ook Tibber). Dan zou hij toch al de boel moeten stopzetten? Of rekent SolarEdge een groter negatief tarief ipv alles onder de 0 cent?mvrooij schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Bij Tibber zit het nu nog op 12 cent, pas vanaf 12:00 gaat het naar -5 cent dan verwacht ik dat hij bij mij uit gaat schakelen. Vanaf 15:00 gaat het weer naar 2 cent in de plus dan zou het weer aan moeten.
Ik ben benieuwd of het deze keer gaat werken maar dat zal wel pas vanaf 12:00 moeten. Tot nu toe gaat het hier nog goed.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Klopt maar je moet toch alles erbij op tellen? Hij gaat pas uit zodra het negatief wordt met alle onkosten erbij. Dat is om 12:00. Of zeg ik nu iets heel geks?Joarie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:25:
[...]
We zitten nu op -3 cent met aftrek van de kosten (hier ook Tibber). Dan zou hij toch al de boel moeten stopzetten? Of rekent SolarEdge een groter negatief tarief ipv alles onder de 0 cent?
Ik denk dat mijn basisschool rekenen weer eens gehinderd is door gebrek aan koffie en slaap.mvrooij schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Klopt maar je moet toch alles erbij op tellen? Hij gaat pas uit zodra het negatief wordt met alle onkosten erbij. Dat is om 12:00. Of zeg ik nu iets heel geks?
Blijft lastig
Het is inderdaad wachten of de Solar Edge uitgaat om 12u. Ben benieuwd
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
De spanningen heb ik door het hele huis gemeten met een digitale meter, vorige zomer ook bij mijn buren aan het meten geweest, waar toen ook gewoon 252 V op de stopcontacten stond.MacD007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:36:
[...]
even een vraag, waar meet jij de spanning en wat is je diameter van je kabel tussen de omvormer en de groepenkast en idem wat is de afstand tussen deze twee?
en hoe meet jij deze spanning?
heb je al de P1 Toolkit geprobeerd? P1 Toolkit (slimme meter informatie)
De kabel kan inderdaad meehelpen aan mijn probleem, want die is 2,5 mm². en toch wel 8 meter lang.. Dit is bij de installatie ook wel ter sprake geweest, maar we hebben dat (nog) niet aangepast.
Een P1 Toolkit, weet nog niet wat die doet? Niet bekend mee, (Verlaagt die mijn spanning?)
SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.
Hij is gelukkig niet een uur te vroeg uitgeschakeld zoals vorige keer. Tijdszone nu eindelijk goed?knny schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:14:
Het is inderdaad wachten of de Solar Edge uitgaat om 12u. Ben benieuwd
ik vermoed dat je met 2,5mm en 8m lengte wel wat spanningsverlies gaat opbouwen, en als aan de netkant het al tegen de 253V aan ligt dan heeft je omvomer daar wel een probleem mee, want hij moet dan wel hoger komen, en ook voor de omvomer is 253V echt de limiet.Ftd_idus schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:15:
[...]
De spanningen heb ik door het hele huis gemeten met een digitale meter, vorige zomer ook bij mijn buren aan het meten geweest, waar toen ook gewoon 252 V op de stopcontacten stond.
De kabel kan inderdaad meehelpen aan mijn probleem, want die is 2,5 mm². en toch wel 8 meter lang.. Dit is bij de installatie ook wel ter sprake geweest, maar we hebben dat (nog) niet aangepast.
Een P1 Toolkit, weet nog niet wat die doet? Niet bekend mee, (Verlaagt die mijn spanning?)
Eenfasestroomketen: Uverlies = (IB × L × z × 2 × cos phi)/S
Bij de eenfasestroomketen een factor van 2, omdat het spanningsverlies plaatsvindt over de fase en
ook over de nul.
IB = de ontwerpstroom in A
L = de enkele lengte van de leiding in m
z = de soortelijke weerstand van het geleidermateriaal (0,0225 mm2
/m bij koper bij een temperatuur van 90 gr.C).
S = de doorsnede van de geleider in mm2
stel cos phi op 1
Dus je leidingsverlies is circa 1,15V
tel daar 1V bij als overspanning die je omvormer zou moet hebben (circa), dan is je limiet in je meterkast circa 250 - 250,8 max. daar moet je dus liefst ruim onder gaan zitten.
bedenk dat je het spanningsverlies dus bij de gemeten spanning bij de meterkast van die fase (bij een 3-fase ysteem) moet op tellen om tot de benodigde spanning bij de omvormer te komen, die moet dus ook nog zelf iets hoger liggen. kom je met het spanningesverlies al boven de 253V uit dan weet je al dat met de huidige bedrading het probleem ligt. tevens kun je via de P1 toolkit met hulp ban een dongle (HW) en je slimme meter je spanning monitoren.
voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5hEQiTe5853Bj8vgukwLnZp0.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 12-05-2024 12:19 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.