Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
even mogelijk een stomme vraag : wat zouden jullie adviseren,
een oost-west of zuid opstelling bij een puur 180 (zuid) opstelling op een plat dak (hellingshoek 13 graden).
via PVcalc zie ik een 7% meer opbrengst t.o.v. de oost-west opstelling.
Maar ik dacht dat mn in het voor en na-jaar je met een oost-west opstelling 50%/50%, mn langer zonnestroom kunt opwekken ( totale opbrengst is dan wel iets minder).
ook bij Bright zweren ze blijkbaar nu meer voor een oost-west opstelling. elke reactie is welkom.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Alarm! 13 + 5 op twee verschillende vlakken, op een 750v omvormer is een slecht plan. Lees de topicstart en je snapt waarom.
Ik heb het zojuist opnieuw doorgenomen. Had het al eens vluchtig doorgelezen, maar blijkbaar niet met de juiste aandacht.

Bedankt hiervoor! Ik begrijp dat het betere plan zou zijn om 13 panelen te leggen voorkant huis (dat zal dan geen 3 fase worden, lijkt me), en de 5 panelen achterkant huis achterwege te laten, of wel te doen, maar dan wel met een dedicated aparte omvormer?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
MacD007 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:45:
een oost-west of zuid opstelling bij een puur 180 (zuid) opstelling op een plat dak (hellingshoek 13 graden).
Maar ik dacht dat mn in het voor en na-jaar je met een oost-west opstelling 50%/50%, mn langer zonnestroom kunt opwekken ( totale opbrengst is dan wel iets minder).
ook bij Bright zweren ze blijkbaar nu meer voor een oost-west opstelling. elke reactie is welkom.
Bij solaredge moet je opletten dat je bij oost/west voldoende beschenen panelen hebt.
Bij non-solaredge is het een vraag voor het algemene topic.
Tanuki schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb het zojuist opnieuw doorgenomen. Had het al eens vluchtig doorgelezen, maar blijkbaar niet met de juiste aandacht.

Bedankt hiervoor! Ik begrijp dat het betere plan zou zijn om 13 panelen te leggen voorkant huis (dat zal dan geen 3 fase worden, lijkt me), en de 5 panelen achterkant huis achterwege te laten, of wel te doen, maar dan wel met een dedicated aparte omvormer?
3 fase kan wel, maar dan met minimaal 80v optimizers.
En idd, die 5 zet je op een aparte omvormer.

[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 20-01-2024 16:52 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 18:14
@teacher
Met normale 3 fasige omvormer Solaredge kan niet met 80v optimizers min 14 panelen in de string .
Wel met de 3 fasige short string omvormer.
De andere kant 5 panelen op aparte omvormer kan maar niet met Solaredge 1 fasige omvormer .
Want deze moet min 6 optimizers van 80v hebben.
Het kan wel op driefasige omvormer van ander merk. Panelen van elk dakvlak op aparte string.

[ Voor 47% gewijzigd door Browny op 20-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:12

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Officieel moet je met S500B optimizers toch minstens 14 optimizers hebben? Ik zou hier eerder aan een short string model denken met S440 optimizers.
Dat zal dan geen SolarEdge worden (minimaal 6 optimizers).

@Tanuki Laat je beoogde installateur altijd een SolarEdge designer rapport leveren. Als de installateur dat niet kan/wil, zoek dan snel een andere.

Edit: @Browny : je was me voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 20-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
13x80 is 1040, ik zou het aandurven als er verder geen schaduw is. Je verliest iets meer effecientie op de optimizers, maar de short string heeft sws lager rendement. Als meer panelen mogelijk zijn, vooral doen. :Y
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Dat zal dan geen SolarEdge worden (minimaal 6 optimizers).
Je vergeet de onvolprezen se-xxxxm serie
#hebbumzelfook

[ Voor 55% gewijzigd door teacher op 20-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Bij solaredge moet je opletten dat je bij oost/west voldoende beschenen panelen hebt.

omdat het om een solaredge systeem, tenminste dat was wel de bedoeling, ging. Het zijn in totaal 10 panelen, waarbij dus 5 oost en 5 west liggen), zou dat een probleem veroorzaken.
In solaredge designer kreeg ik geen meldingen, en ik was van plan om daar met een S440 en een SE3680 1-fase omvormer te werken.
Ik wil eigenlijk geen 3-fase gebruiken omdat er al een 1-fase systeem hangt, daarmee zou ik met 25A hoofdzekering boven die 25A uitkomen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 18:14
@teacher
Kwa spanning ja.
Echter Solaredge designer aanvaard dat niet als reglementair design.
Durf echter niet te zeggen of de omvormer het aanvaard. Heb het nooit niet geprobeerd om een string met minder optimizers aan te sluiten dan volgens design regels moeten zijn.
Teacher, heb je het al geprobeerd? Lukte dat?
Natuurlijk 1fasige omvormer SExxxxH gaat wel met 13 panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Browny op 20-01-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:55:
13x80 is 1040, ik zou het aandurven als er verder geen schaduw is.
Puur technisch is het dan inderdaad niet echt een gok. Maar als er problemen zijn, zal SolarEdge support je ongetwijfeld wijzen op de design guidelines. Het is gewoon verstandig om daarbinnen te ontwerpen. En als dat niet kan, te kijken naar andere merken. De wereld is groter dan SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, en ja. Designer accepteert het idd niet omdat je dan minder (te weinig) marge overhoudt voor schaduwmanagement.

Maar dit blijft een beetje een probleem met solaredge (in nederland, want krappe daken): er zijn panelen met flink wat wattpieks, dus je moet eigenlijk naar een 3 fase (ook vanweg congestie) maar dan heb je te weinig panelen voor je lijnvoltage en dan is 80v per optimizer al te krap. De s500a heb ik nog niet in het wild gezien helaas.

Maar, I had it coming; ik raad nu zelf een krap systeem aan, terwijl ik normaal juist mn hoofd schud bij dit soort oplossingen.
Ik ga mij even melden in de solaredge gevangenis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISrkcY_rbhnyYQvb8HgaAoIhLqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2q4CfbvuLlYQ6tv0tz2XgZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 20-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:48
Browny schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:36:
Welke optimizers worden gebruikt.
Zelfs de aangekondigde maar nog nergens zichtbare s500a (120V uitgaande spanning, de vraag is tegen welke efficiëntie) is wat krap voor een dak met 5 op een 750V omvormer hè

Met mazzel zou het systeem onder de 135% DC van de SE5K voor korte strings blijven… dat is dan enige 3-fase waar ik dit mee zou durven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

teacher schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:47:
Maar, I had it coming; ik raad nu zelf een krap systeem aan, terwijl ik normaal juist mn hoofd schud bij dit soort oplossingen.
Ik ga mij even melden in de solaredge gevangenis.
[Afbeelding]
Solcatraz 8) Ik stel voor dat we je straf omzetten naar een taakstraf: braaf zijn op dit forum.

Even alle gekheid op een stokje: SolarEdge is een mooi systeem, maar bij kleine installaties kom je gemakkelijk in de knel. Ik ben zelf aan het bekijken hoe ik mijn huidige systeem (SE4000H, 15xP300) kan opwaarderen. Dat blijkt afhankelijk van de wensen toch best een uitdaging, zelfs (vrijwel) zonder schaduw. Lekker spelen met Designer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Browny schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:38:
@teacher
Kwa spanning ja.
Echter Solaredge designer aanvaard dat niet als reglementair design.
Durf echter niet te zeggen of de omvormer het aanvaard. Heb het nooit niet geprobeerd om een string met minder optimizers aan te sluiten dan volgens design regels moeten zijn.
Teacher, heb je het al geprobeerd? Lukte dat?
Natuurlijk 1fasige omvormer SExxxxH gaat wel met 13 panelen.
Ik vermoed dat een string met te weinig optimizers, maar wel genoeg spanning gewoon gaat draaien.
Had het je kunnen vertellen ware het niet dat Libra de verkeerde omvormer op het pallet had gezet (daarom heb ik de short string). In overleg met Solar outlet gehouden). Had systeem met 12 in bedrijf gebracht.

Deze week heb ik voornamelijk op 8 van de 20 optimizers gedraaid. De sneeuw wilde zonder directe zon niet van de 12 op garage af dooien.
Daar krijg je dan geen alarm notificatie van 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-01-2024 18:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik kreeg dit jaar bij de aardlekschakelaartest notificatiemails voor een level 5 alert (GRID:Netspanning). Ik had de aardlekautomaat voor mijn PV-installatie uit gezet en even later weer aan (hooguit 10 seconden, eerder korter). Ik kreeg 2 mails: één toen het alert werd geopend en 24 uur later nog een toen het alert weer werd gesloten. Op de monitoring site stonden na de eerste mail ook een paar level 3 alerts (sneeuw, weinig verrassend). Van die alerts kreeg ik geen mails. Nu, anderhalve week later, zijn alle alerts weer weg (alle filters staan op 'alle').

Ik zit met een paar vragen:
  • Hoe lang moet je de netspanning eraf laten om geen alert te genereren?
  • Waarom is de alert history zo snel weer weg? Kan het zijn dat de installateur die heeft gewist?
  • Vanaf welk alert level krijg je een notificatiemail? En kun je dat level instellen? (ik kan voor mijzelf in elk geval geen instelling vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-01-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

het betreft hier een ontwerp met solaredge, daarom ook hier de vraag gesteld, hoeveel heb je dan nodig?

Zijn de aangegeven 5 panelen in combinatie met het type optimizers hier voldoende, in solaredge designer lijkt het te kunnen (1 string). of is hier een puur zuid ligging toch de betere optie? Er ligt overigens al een puur zuid gericht 12 panelen groot (is al ouder) op het pannendak.
de nu gekozen omvormer (1-fase) is aan de grote kant (slechts 104% overdim., is een iets kleinere toch een betere optie? ) locatie Zuid-Limburg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqcGGuSwEJw7TgEXS7mKpvYivTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0suUzeRTghgL9zRNy9lRLnBA.jpg?f=fotoalbum_large
@Ronald en @ZwarteIJsvogel was is jullie idee hierover?
[...]

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 21-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:04:
[...]

het betreft hier een ontwerp met solaredge, daarom ook hier de vraag gesteld, hoeveel heb je dan nodig?

Zijn de aangegeven 5 panelen in combinatie met het type optimizers hier voldoende, in solaredge designer lijkt het te kunnen (1 string). of is hier een puur zuid ligging toch de betere optie? Er ligt overigens al een puur zuid gericht 12 panelen groot (is al ouder) op het pannendak.
de nu gekozen omvormer (1-fase) is aan de grote kant (slechts 104% overdim., is een iets kleinere toch een betere optie? ) locatie Zuid-Limburg
[Afbeelding]

[...]
Dat had je er niet bij gezet ;) Ook schrijf je "het type optimizer", maar welk type? Hoe ziet het systeem eruit? Wat zegt designer over beide simulaties? Moet je nog rekening houden met netcongestie?

Nu is je minimum stringlengte 6 met een s500b optimizer, maar om clipping te voorkomen wil je eigenlijk per ligging aan de minimum eisen voldoen. Nu is 5 x 80 wel 400 volt, dus ik zou het wel (ik maak mn zin niet af, anders moet ik weer naar solcatraz)...

Is er nog sprake van schaduw?

En wellicht een open deur: heb je de topicstart gelezen?

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 21-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
teacher schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Dat had je er niet bij gezet ;) Ook schrijf je "het type optimizer", maar welk type? Hoe ziet het systeem eruit?
S440 werd aangeboden bij dit type paneel Jinko 54HL4R-B 435Wp
Nu is je minimum stringlengte 6 met een s500b optimizer, maar om clipping te voorkomen wil je eigenlijk per ligging aan de minimum eisen voldoen. Nu is 5 x 80 wel 400 volt, dus ik zou het (ik maak mn zin niet af, anders moet ik weer naar solcatraz)...

Is er nog sprake van schaduw?
Ja, de onderste rij zal zeker op een gegeven moment schaduw ondervinden.
En wellicht een open deur: heb je de topicstart gelezen?
Ja, maar ik lees deze maar nog eens door, mogelijk dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Je zou ook een portrait oost-west opstelling kunnen doen. Dan passen er 14-16 panelen op het dak. S500B er aan met een 3-fasen short string omvormer (omdat er toch 2-4 panelen schaduw pakken) en het zou prima moeten draaien van ochtend tot avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
Goedemiddag,

Heb een vraag waar hopelijk iemand misschien een antwoord op heeft.

De omvormer (SE3000H) wil niet beginnen met opwekken groene led knippert snel. Er zijn momenteel geen fouten die worden weergegeven maar het voltage blijft rond de 11v hangen (safety voltage).

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl0h7LtrNmTpEzt6pNwNBpzh8wQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FI3GbTVQEoWgiXRowWRUaC1S.png?f=user_large

Ik heb de omvormer al meermaals netjes uitgezet (dc uit, spanning er af, tijdje wachten en in omgekeerde volgorde weer aan). Ook het opnieuw pairen van de optimizers heeft niet geholpen.

Wel zie ik in de log dat er op de 15e en gisteren de 20e 2x een SW Error gelogd is. Kan dit er nog iets mee te maken hebben?

Iemand nog flitsende ideeën? Anders ga ik morgen support maar eens benaderen.

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pvg schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Je zou ook een portrait oost-west opstelling kunnen doen. Dan passen er 14-16 panelen op het dak. S500B er aan met een 3-fasen short string omvormer (omdat er toch 2-4 panelen schaduw pakken) en het zou prima moeten draaien van ochtend tot avond.
ik ben bang dat ik dat met een 3-fase en en 1-fase die vol op zuid ligt, met een hoofdzekering van 25A (per fase) niet lukken, wil dit dus graag op 1 fase houden. Er is ook niet eens zo veel nodig, 10-12 panelen van circa 435Wp is al meer dan genoeg.
ik heb me nog even doorgelezen, ik denk dat een S500B mogelijk een betere combinatie is. gezien het voorbeeld in de TS nagenoeg gelijk is aan de wensen. ik moet dat nog even doorreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:45:
Op plat dak heeft Oost-West bij gelijke aantallen geen opbrengstprofiel wat breder/hoger is dan zuid. Leg de grafiekjes van PVcalc maar naast elkaar.

Plat dak oost-west moet je dus gewoon in combinatie doen met meer panelen. Kan / wil je dat niet, leg dan zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Op plat dak heeft Oost-West bij gelijke aantallen geen opbrengstprofiel wat breder/hoger is dan zuid. Leg de grafiekjes van PVcalc maar naast elkaar.

Plat dak oost-west moet je dus gewoon in combinatie doen met meer panelen. Kan / wil je dat niet, leg dan zuid.
Super, wat ik kwam eigenlijk ook op dat punt uit, heb inderdaad met pvcalc geen echt voordeel kunnen zien, niet eens in een beduidend vroeger cq later effect van oost-west tov zuid. Bedankt.
Ik was op een gegeven moment aan me zelf aan het twijfelen juist omdat de tendens meer richting oost-west gaat, zeg maar het nieuwe zuid ligging. Maar hier zijn er gewoon te weinig panelen voor om dat tot een voordeel te laten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 21-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:03:
[...]

ik ben bang dat ik dat met een 3-fase en en 1-fase die vol op zuid ligt, met een hoofdzekering van 25A (per fase) niet lukken, wil dit dus graag op 1 fase houden. Er is ook niet eens zo veel nodig, 10-12 panelen van circa 435Wp is al meer dan genoeg.
ik heb me nog even doorgelezen, ik denk dat een S500B mogelijk een betere combinatie is. gezien het voorbeeld in de TS nagenoeg gelijk is aan de wensen. ik moet dat nog even doorreken.
Hoeveel vermogen is die bestaande 1-fase omvormer? 4kW? Dat is een 17A.
Stel je legt er 14-16 panelen van 435Wp bij op een 3-fasen short string 5kW omvormer, dan komt er 7A per fase bij. Past prima. Mocht de bestaande omvormer groter zijn, dan knijp je de omvormers evt een beetje om binnen de 25A te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Super, wat ik kwam eigenlijk ook op dat punt uit, heb inderdaad met pvcalc geen echt voordeel kunnen zien, niet eens in een beduidend vroeger cq later effect van oost-west tov zuid. Bedankt.
Ik was op een gegeven moment aan me zelf aan het twijfelen juist omdat de tendens meer richting oost-west gaat, zeg maar het nieuwe zuid ligging. Maar hier zijn er gewoon te weinig panelen voor om dat tot een voordeel te laten gaan.
Leg je wel met genoeg tussenruimte?

Ik heb 2x4 portrait op zuid liggen en vrij veel afstand - >60cm...

3x raden wat die 2e rij doet in december/januari...
spoiler:
Die draaien vrijwel alleen op de bovenste helft van de paneel - dankzij half-cell en optimizers

Kan je de tussenruimte niet maken, zoek dan heel snel naar de Hyundai of TWSolar parallel shingleds. Die zuiden veel beter om moeten gaan met schaduw langs de korte zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Leg je wel met genoeg tussenruimte?

Ik heb 2x4 portrait op zuid liggen en vrij veel afstand - >60cm...

3x raden wat die 2e rij doet in december/januari...
spoiler:
Die draaien vrijwel alleen op de bovenste helft van de paneel - dankzij half-cell en optimizers

Kan je de tussenruimte niet maken, zoek dan heel snel naar de Hyundai of TWSolar parallel shingleds. Die zuiden veel beter om moeten gaan met schaduw langs de korte zijde.
blijft een lastige keuze, elk heeft weer zijn eigen voor en nadelen.
Dank voor het meedenken, idee was juist met de hoogte (schaduwwerking) om deze dus landscape te leggen, of zou je dan weer snel dan toch met een oost-west ligging niet beter uitkomen? want daar is de schaduwwerking verwaarloosbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 21-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bij landscape kun je weliswaar een kleinere rijafstand aanhouden dan bij portrait, maar je hebt wel meer rijen nodig voor hetzelfde aantal panelen. Uiteindelijk ben je grosso modo eenzelfde deel van je dakoppervlak kwijt aan tussenruimte. Een oost-westopstelling heeft dat schaduwprobleem niet, maar je hebt wel 6 panelen per richting nodig voor een optimale werking (S500B optimizers).

Ideetje: je zou op het bovenste deel 2x4 panelen portrait oost-west kunnen leggen en op het onderste deel 2x2 landscape. Dan heb je op elke richting 6 panelen, maar wel meer nieuw Wp dan je van plan was.

Die hap uit het dak rechts beneden, is dat een balkon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
10 graden en 170 heeft bijna zelfde hoogte als 13 en 110. Benodigde tussenruimte maakt weinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:43:
10 graden en 170 heeft bijna zelfde hoogte als 13 en 110. Benodigde tussenruimte maakt weinig uit
Verschillende hellingen, dat scheelt inderdaad. Ik ging uit van gelijke hoeken. Kennelijk zijn ze niet gelijk. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:28:
Bij landscape kun je weliswaar een kleinere rijafstand aanhouden dan bij portrait, maar je hebt wel meer rijen nodig voor hetzelfde aantal panelen. Uiteindelijk ben je grosso modo eenzelfde deel van je dakoppervlak kwijt aan tussenruimte. Een oost-westopstelling heeft dat schaduwprobleem niet, maar je hebt wel 6 panelen per richting nodig voor een optimale werking (S500B optimizers).

Ideetje: je zou op het bovenste deel 2x4 panelen portrait oost-west kunnen leggen en op het onderste deel 2x2 landscape. Dan heb je op elke richting 6 panelen, maar wel meer nieuw Wp dan je van plan was.

Nee, daar word de garage gewoon iets kleiner. het betreft dus een garage, hoogte circa 3m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:28:

volgens mij haal ik dat dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqcGGuSwEJw7TgEXS7mKpvYivTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0suUzeRTghgL9zRNy9lRLnBA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pvg schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Hoeveel vermogen is die bestaande 1-fase omvormer? 4kW? Dat is een 17A.
Stel je legt er 14-16 panelen van 435Wp bij op een 3-fasen short string 5kW omvormer, dan komt er 7A per fase bij. Past prima. Mocht de bestaande omvormer groter zijn, dan knijp je de omvormers evt een beetje om binnen de 25A te blijven.
Op dat dak passen hooguit 12 tot 14 panelen, dat is voor een 3-fase vaak te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Op dat dak passen hooguit 12 tot 14 panelen, dat is voor een 3-fase vaak te weinig.
Niet voor een 5k short string icm S500B...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
pvg schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Niet voor een 5k short string icm S500B...
Om precies te zijn: 8 panelen met s500b, 9 met s440. Daarmee is 3 fase met solaredge met minder panelen goed te doen dan met string, waarmee je door de hoge minimum Vmpp vaak amper schaduw beheer hebt.

En interessant detail blijft dat ondanks de lagere stringspanning dat de short strings een hoger aantal optimizers vragen dan enkelfase. Voor enkelfase zijn de minimum aantallen dan ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Dank voor het meedenken, idee was juist met de hoogte (schaduwwerking) om deze dus landscape te leggen, of zou je dan weer snel dan toch met een oost-west ligging niet beter uitkomen? want daar is de schaduwwerking verwaarloosbaar.
Ik zou het of met de parallel shingled doen, of oost west met 2 panelen extra. Zoek artikel van het bedrijf draaistroom over de Hyundai parallel shingled panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Op een short string, of 1 fase wil je minimaal 6 te allen tijde beschenen 80v optimizers. (Het absolute minimum is 5)
Dus schat even in af dat op zowel de zuid als de o/w opstelling haalbaar is.

Is het antwoord nee, stap dan over naar micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Hoe/waar kan ik uitpluizen of de SE EV-lader compatibel is met de laadpas-aanbieder van mijn werkgever (I.c. MobilityPlus)?

Ik overweeg (privé-) plaatsing SE-laadpaal (wegens 100% compatibel met pv-installatie én alles-in-1-app) maar wil voorkomen dat ik aankomende bedrijfs-ev niet zou kunnen doorrekenen…

Andere forumleden die combinatie SE-laadpaal en laadpas MobilityPlus hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:16:
[...]

volgens mij haal ik dat dus niet.
[Afbeelding]
Hoe breed is het brede deel van je garagedak? Ik schat ca. 4,6m en daar moeten de Jinko panelen die je noemde op passen in O-W portrait ligging (met ca. 0,5m tot de dakrand, ongeveer hetzelfde als wat je nu hebt gepland met de O-W landscape panelen op het smalle deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:06:
[...]

Hoe breed is het brede deel van je garagedak? Ik schat ca. 4,6m en daar moeten de Jinko panelen die je noemde op passen in O-W portrait ligging (met ca. 0,5m tot de dakrand, ongeveer hetzelfde als wat je nu hebt gepland met de O-W landscape panelen op het smalle deel).
Ik was er een klein beetje vanuit gegaan dat @MacD007 niet het hele dak mag gebruiken...

Maar 2x4 portrait-O-W en 2x2 landscape O-W moet lukken. Dan heb je 2x6.

En dan even kijken of er ruimte is voor 1,9x1,1 (~460W)

[edit} Winkelman heeft een 450 Aiko liggen die 1,7m is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 22-01-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pietje Pors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:32:
Hoe/waar kan ik uitpluizen of de SE EV-lader compatibel is met de laadpas-aanbieder van mijn werkgever (I.c. MobilityPlus)?

Ik overweeg (privé-) plaatsing SE-laadpaal (wegens 100% compatibel met pv-installatie én alles-in-1-app) maar wil voorkomen dat ik aankomende bedrijfs-ev niet zou kunnen doorrekenen…

Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in het Thuisladen van je EV deel 2 topic. Daar zit meer expertise op het gebied van laadpalen, pasjes en back office providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:38
Ik zit een beetje te fantaseren over een toekomstig PV systeem en de mogelijkheden voor een thuisaccu in de toekomst en zie de volgende spagaat in de producten van Solaredge:

48 Volt thuisaccu's van 4,6Kwh voor 3 fase hybride omvormers. Hiervoor heb je >14 zonnepanelen nodig in het SE systeem. Hiervoor hebben veel huishoudens geen plek.
400 Volt thuisaccus van 9,7Kwh voor de 1 fase hybride omvormers. 1 Fase betekend meestal een beperkte grootte van het PV systeem. Waarom dan enkel zo'n mega accu? Dit staat toch niet in verhouding met de grootte van de meeste 1 fase systemen?

Zijn er in omringende landen dan zoveel exportbeperkingen dat ze daar wel grootte 1 fase systemen hebben icm een 9,7 Kwh accu?

De 3 fase short string omvormer is in veel gevallen in NL nog een betere optie dan de reguliere 3 fase omvormers. Helaas is het geen hybride omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Pietje Pors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:32:

Die solaredge lader is volgens mij gewoon een keba.
Als je de rfid / mid variant kiest, zou het moeten werken. Maar, hoe het zich met backends durf ik even niet te zeggen. Praat dat ding al ocpp 2.0.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kanoet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:53:
Ik zit een beetje te fantaseren over een toekomstig PV systeem en de mogelijkheden voor een thuisaccu in de toekomst en zie de volgende spagaat in de producten van Solaredge:

48 Volt thuisaccu's van 4,6Kwh voor 3 fase hybride omvormers. Hiervoor heb je >14 zonnepanelen nodig in het SE systeem. Hiervoor hebben veel huishoudens geen plek.
400 Volt thuisaccus van 9,7Kwh voor de 1 fase hybride omvormers. 1 Fase betekend meestal een beperkte grootte van het PV systeem. Waarom dan enkel zo'n mega accu? Dit staat toch niet in verhouding met de grootte van de meeste 1 fase systemen?

Zijn er in omringende landen dan zoveel exportbeperkingen dat ze daar wel grootte 1 fase systemen hebben icm een 9,7 Kwh accu?

De 3 fase short string omvormer is in veel gevallen in NL nog een betere optie dan de reguliere 3 fase omvormers. Helaas is het geen hybride omvormer.
Er zitten nadelen aan, in NL voornamelijk net congestie , maar een gemiddelde woning heeft voldoende aan SE5000H, daar mag 10kWp gerealiseerd DC aan, doorgaans heb je daar meer dan 10kWp aan panelen voor nodig.

Accu grootte is een zeer snel teruglopend voordeel. Groot genoeg voor je nacht verbruik en je hebt 80% voordelen.

Short string is in hardware hybride, maar de software laat inmiddels jaren op zich wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
teacher schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Die solaredge lader is volgens mij gewoon een keba.
Ik zie het idd. Goed om te weten. :)
Als je de rfid / mid variant kiest, zou het moeten werken. Maar, hoe het zich met backends durf ik even niet te zeggen. Praat dat ding al ocpp 2.0.1?
E-flux zou dan iig moeten werken (vanaf OCPP 1.6). Hier de handleiding.

Edit: Derde setje PV hier gaat deze week besteld worden, voor de prijzen straks weer stijgen wegens lekker weer en/of omvaren voor losgeslagen houthi's ;)

Voor nu is het plan: 9x Jinko 440Wp op O/W (ivm licht hellend dak (4-5graden) is het eerder 6x oost en 3x plat) met toch maar S500B's (zoals een tijdje eerder besproken, ga ik hierin af op jouw advies @Ronald) op een 3680H. En ja, dat kan (veel) goedkoper op een string-inverter, maar ik ben al pot-committed met 2x een SE en wil toch liever alles in één ecosysteem hebben, ook al heeft dat een meerprijs.

Designer keurt de oriëntatie goed en doet dan op auto-string een 3000H, maar met een wat zwaardere kan ik in de toekomst (er wordt nog een stukje aan het tuinhuis aangebouwd over ~2 jaar) nog makkelijk 2-4 panelen aan de bestaande string toevoegen.

Ik zie in designer verder geen nadeel in jaaropbrengst van een 3680 tov een 3000, of mis ik dan toch iets dat de designer niet mee simuleert? Die toekomstige uitbreiding zou dan evt. ook heel makkelijk op een micro kunnen, dus als het stiekem in de praktijk toch wel nadelen c.q. een mindere opbrengst heeft...

[ Voor 48% gewijzigd door RonJ op 22-01-2024 16:29 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

sorry, wat ik er niet bijvertelde, dat wist ik toen ook nog niet, moet er aan de rechter kant ook nog twee warmtepompen geplaatst worden. Dus die ruimte is dan daar nu ook niet meer beschikbaar. Ik heb ook nog voldoende ruimte er tussen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Goedenavond,

Voor onze beoogde uitbreiding voor de huidige PV installatie heb ik inmiddels een offerte ontvangen (er volgen er meer). De installateur stelt voor om op onze nog te plaatsen overkapping panelen O/W georiënteerd te plaatsen met een hellingshoek van 15 graden (mijn gedachte was om alles op het zuiden te leggen). Momenteel hebben we 31 panelen op een SE12.5K, die zitten nu allemaal nog in één string waardoor de 750V snel bereikt wordt. Als ik me niet vergis moet er per string 750V aan spanning zijn?

Dit is onze huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO49XHJ-jeXxNp-oOeL81naqXdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRWJpY8Qvd2XxiiOY2nfw62v.png?f=user_large

De voorgestelde uitbreiding gaat om 13 panelen met een O/W opstelling (13 Luxor glas - glas mono N-type 425WP met S440). Het gaat niet zozeer om het offertebedrag (0,92 ct/Wp) maar wel om het voorstel en het behalen van de stringspanning. Gaat dit met het huidige voorstel problemen opleveren? Dit is de voorgestelde stringindeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMMcbq7fzcAAjPYGr19gC_UfaQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X48m2XqcuflRmaqhVUelgZ05.png?f=fotoalbum_large

In designer heb ik dit voorstel gesimuleerd en dit komt dan op een Opbrengst factor verlies van 0,72%; is dit acceptabel? Hoe gaat dit in de praktijk? Wanneer ik de twee strings iets meer gelijk verdeel kom ik op 0,32%. Deze indeling ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdTRGrWkpYfhuEak3KMCoB-MLvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KaPgpKnE5rqRVV5XGLYAPaAo.png?f=fotoalbum_large

Tot slot heb ik de panelen op het zuiden georiënteerd en dan geeft dit een verlies van 0,28% en dat verschil is dus niet zo groot. Wat vinden jullie?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MacD007 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:54:
[...]

sorry, wat ik er niet bijvertelde, dat wist ik toen ook nog niet, moet er aan de rechter kant ook nog twee warmtepompen geplaatst worden. Dus die ruimte is dan daar nu ook niet meer beschikbaar. Ik heb ook nog voldoende ruimte er tussen nodig.
Het lijkt mij dat de panelen naast de warmtepompen flink last gaan krijgen van schaduw van die pompen, in elk geval tot ergens in het begin van de middag. Ik zou het hele plan nog eens kritisch overdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En dan zou ik het in micro's gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Denk dat dit terug moet naar de tekentafel. Zonder vormen van stevige afscherming voldoet geen enkele WP op 1 meter van de erfgrens aan de geluidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Denk dat dit terug moet naar de tekentafel. Zonder vormen van stevige afscherming voldoet geen enkele WP op 1 meter van de erfgrens aan de geluidseisen.
Inderdaad: terug naar de tekentafel voor een integraal plan.

In de onderhavige casus zou @MacD007 kunnen overwegen de warmtepompen aan de noordkant van het dak (bovenaan op de satellietfoto) te plaatsen zodat de zonnepanelen geen last hebben van schaduw van de warmtepompen.

offtopic:
Nadeel is dat die warmtepompen dan nogal massief zichtbaar zijn vanaf de straat. Behalve dat je dat zelf misschien niet fraai vindt, zou ook de gemeente daar zomaar nog wat van kunnen vinden. In dat geval kan een geluiddempende kast niet alleen het geluidprobleem tackelen maar ook voor esthetische verbetering zorgen.
teacher schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:33:
En dan zou ik het in micro's gaan zoeken.
Of in de SolarEdge M-serie (compact technology). In beide gevallen zullen de kosten per Wp vrij hoog worden.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 23-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
:Y

In mijn geval had ik ook een stukje incourant garagedak waar niet de hele dag zon op staat.
se1500m van marktplaats en een setje incourante panelen. Wel net montagemateriaal gekocht, maar kwam net onder de 1 euro per wp uit. Kleine systemen zijn naar verhouding duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:15:
[...]

Bij 1m meter geeft ik je volledig gelijk, echter we hebben hier over 4m van de erfgrens en daarnaast zit ook weer een garage van ruim 4,5, welke op meethoogte van 1,5 ook nog een ruimte extra afscherming geeft, helaas is het rekenmodel van de overheid voor dit soort berekeningen ongeschikt omdat ze dze veelvoorkomende sitautie van geschakelde garages niet hebben implementeerd. (jammer) dus moet je zoals in de handleiding beschreven aanvullende berekeningen uitvoeren.
Met een afstand van totaal ruim 8m (breedte van beide garages) gaat dat wel lukken.
de betreffende warmtepomp heeft ook nog een redelijk geluidsvermogenniveau.
Helaas krijg je wel ietjes schaduwwerking door de warmtepomp, dat is helaas niet te voorkomen, daarin tegen heb je wel de solar egde functies die dit enigssinds beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65zkrJEkAErbdo5wE77r4dBRTKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCN8ArDdBucwVsQKx7h8tRPN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb paneel strak naast gemetselde schoorsteen/doorvoer van alles. Doet 70% ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik was verbaasd dat oost-west toch hier veel slechter presterde dan een puur zuid ligging, ook was de spreiding niet veel groter. Dus heeft oost-west eigenlijk hier niet veel zin. Berekend met pvcalc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Klopt, (te) weinig panelen, dus lagere efficiency van de optimizers.
Solaredge wil lekker ruim in zn jasje zitten, dan gaat het als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:57
teacher schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:42:
Klopt, (te) weinig panelen, dus lagere efficiency van de optimizers.
Solaredge wil lekker ruim in zn jasje zitten, dan gaat het als een speer.
Ik ben aan het oriënteren naar een oost/zuid opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEMsQ4HgjIn3Tbo5w6feaqsZ_x8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YzRLbSUKbTzkDycSw2d5g2ZH.jpg?f=user_large

En dan 8 panelen op oost en 4 op zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTj17pkn53LR43qncHbJSC0gGic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEd6uX8YAvXh2fORtsaGyu2s.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit wel kunnen met de S440? De S500B zou maar 30kWh op jaar meer doen volgens de designer.
Dit wordt dan als 1 string van 12 panelen aangesloten op de omvormer.
Daarnaast nog aan het twijfelen om deze op 1 of 3 fase aan te sluiten. (SE4000H Home Wave of E4K-RWB Home Short String. Het prijsverschil is €550

Wat zijn jullie meningen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Stop maar. Lees topicstart over kleine groepjes.

5 panelen op zuid met s500b minimaal. Meer is alleen maar beter, dus als het past, doen.
3fase short string is sws prima idee, je belast de fases minder.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 24-01-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
teacher schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Stop maar. Lees topicstart over kleine groepjes.

5 panelen op zuid met s500b minimaal. Meer is alleen maar beter, dus als het past, doen.
3fase short string is sws prima idee, je belast de fases minder.
Topicstart gaat over oost/west waarbij west geen zon krijgt. Zuid krijgt al heel snel meer zon dan west zou ik zeggen. Indien het 2 strings zijn heb ik met een 3 fase al 10 panelen per dak nodig volgens de TS?
Zo lees ik dit uit de TS.

Kan ik dan beter voor Enphase gaan of het zak op zuid beter laten vervallen?

[ Voor 19% gewijzigd door jeroendh op 25-01-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jeroendh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:06:
[...]

Topicstart gaat over oost/west waarbij west geen zon krijgt. Zuid krijgt al heel snel meer zon dan west zou ik zeggen. Tevens wordt het 1 string van 12. Dit kom ik ook niet tegen, er wordt alleen gesproken over een minimale string lengte.
De topicstart geeft inzicht in een aantal situaties en de bijbehorende problematieken, maar is geen uitputtende ontwerpgids.

Je hebt een ontwerp gemaakt met SolarEdge Designer. Prima! Maar de invoergegevens vereisen enkele correcties.
  • Je hebt het groepje van 8 panelen ingegeven als pal zuid liggend (180o). Ze komen echter ongeveer OZO te liggen (ca. 120o, ik schat de richting van de daknok op ca 30o (aannemend dat de bovenkant van de satellietfoto noord is)).
  • Je hebt het groepje van 4 panelen ingegeven als pal west liggend (270o). 210o (ongeveer ZZW) lijkt mij hier correct. Verder heb je ingegeven dat deze panelen op een schuin dak liggen. De hellingshoek hoort echter bij panelen die landscape liggen op een plat dak. Dat kun je als zodanig aangeven in Designer zodat deze rekening kan houden met paneel-op-paneel schaduw (die heb je bij panelen op een schuin dak niet).
Je krijgt denk ik meer waar voor je geld als je de panelen op het platte dak in dezelfde richting legt als de panelen op het schuine dak. Ik ben met @teacher eens dat kleine groepjes in verschillende richtingen geen goed idee zijn.
Dat kan natuurlijk ook. Maar ook dan moet je de juiste berekeningen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 25-01-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jeroendh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:06:
[...]

Topicstart gaat over oost/west waarbij west geen zon krijgt. Zuid krijgt al heel snel meer zon dan west zou ik zeggen. Indien het 2 strings zijn heb ik met een 3 fase al 10 panelen per dak nodig volgens de TS?
Zo lees ik dit uit de TS.

Als je dat leest uit de topicstart, hebben we het zo zeker niet bedoeld.
Wat nu als zuid vol zon krijgt, maar west niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:14:
Je hebt een ontwerp gemaakt met SolarEdge Designer. Prima! Maar de invoergegevens vereisen enkele correcties.
  • Je hebt het groepje van 8 panelen ingegeven als pal zuid liggend (180o). Ze komen echter ongeveer OZO te liggen (ca. 120o, ik schat de richting van de daknok op ca 30o (aannemend dat de bovenkant van de satellietfoto noord is)).
  • Je hebt het groepje van 4 panelen ingegeven als pal west liggend (270o). 210o (ongeveer ZZW) lijkt mij hier correct. Verder heb je ingegeven dat deze panelen op een schuin dak liggen. De hellingshoek hoort echter bij panelen die landscape liggen op een plat dak. Dat kun je als zodanig aangeven in Designer zodat deze rekening kan houden met paneel-op-paneel schaduw (die heb je bij panelen op een schuin dak niet).
Je krijgt denk ik meer waar voor je geld als je de panelen op het platte dak in dezelfde richting legt als de panelen op het schuine dak. Ik ben met @teacher eens dat kleine groepjes in verschillende richtingen geen goed idee zijn.
De ligging staat inderdaad verkeerd zie ik nu. Dit is overgenomen vanuit de offerte, en zal het bedrijf dit laten aanpassen. Het was de bedoeling om de 4 panelen bijna op zuid te leggen zoals ook het dak loopt.
Dacht namelijk dat de 4 panelen op ZZW meer zouden opbrengen dan op OZO. En ook later op de dag nog opbrengst geven. Het ZZW vlak naar 6 panelen brengen kan ook, maar dan krijg ik meer schaduw van de buren. Vandaar dat er voor 4 gekozen is.
teacher schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Als je dat leest uit de topicstart, hebben we het zo zeker niet bedoeld.
Wat nu als zuid vol zon krijgt, maar west niet?
Dit staat er bij de red flags.
Zorg er als het kan voor, dat je dakvlakken los van elkaar het stringvoltage halen, dan zit je altijd safe, 5 panelen met een 80V optimizer en je bent er al. Bij een 3 fasen: 10 panelen met 80V optimizer.

Gezien jou opmerking over de verdeling op de fases wil ik dan wel voor een 3 fase systeem gaan
In dit geval zou zuid vol zon krijgen en oost een stuk minder later op de dag.
Als ik de 4 panelen in dezelfde richting leg heb ik er 12 op 2 dakvlakken maar op 1 oriëntatie. Dit zou dan wel moeten kunnen. Kan dan de S440 wel gehandhaafd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jeroendh panelen weglaten vanwege schaduw is een raar idee. 50% van de jaaropbrengst is bij diffuus weer, lees bewolkt.

In dergelijke omstandigheden is de opbrengst evenredig met het percentage van de hemel die zichtbaar is voor het paneel… niet de schaduw bronnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@jeroendh Dus je wil, per windrichting (echt) minimaal 5 panelen met 80V optimizers (dus niet de s440). Dat er een iets andere hoek is, is minder van belang (20 en 35 graden bijvoorbeeld).

Maar als je 6 panelen, of 8 kan neerleggen: doen! Je bent dan niet probleemvrij (want op een gegeven moment hou je te weinig beschenen panelen over), maar dat is veel minder vaak.

Zou je nog een keer (sorry) je gewenste opstelling willen simuleren of beschrijven? Het is mij nu niet helemaal duidelijk hoe je panelen komen te liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 25-01-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
[dubbeldubbel]

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 25-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
teacher schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:46:
@jeroendh Dus je wil, per windrichting (echt) minimaal 5 panelen met 80V optimizers (dus niet de s440). Dat er een iets andere hoek is, is minder van belang (20 en 35 graden bijvoorbeeld).

Maar als je 6 panelen, of 8 kan neerleggen: doen! Je bent dan niet probleemvrij (want op een gegeven moment hou je te weinig beschenen panelen over), maar dat is veel minder vaak.

Zou je nog een keer (sorry) je gewenste opstelling willen simuleren of beschrijven? Het is mij nu niet helemaal duidelijk hoe je panelen komen te liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuHeQtWf9PaZoHHlf8SeC5c4tyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O1eAvHtQ9E7e0elEe4fFcsVr.png?f=user_large
@teacher Het zou gaan om de volgende opstelling. Maar dan met 8 panelen op het schuine dak en geen 9 zoals op deze tekening. De 9e past er zeer waarschijnlijk niet op. (let op de foto is gedraaid voor het aanzicht)
Als ik dan op het platte dak er 6 leg en alles uitvoer met de S500B i.c.m de E4K-RWB HSS. Dan zou het dus een stuk beter uitkomen dan als er maar 4 zouden liggen?
Wel krijg ik dan nog meer overproductie, welke ik nu met deze 12 panelen ook al ga krijgen.
Tevens ligt de prijs voor de 12 panelen met de 3 fase omvormer + S500B nu op een €0.97 per Wp. Dus dat lijkt mij een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
jeroendh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Wel krijg ik dan nog meer overproductie, welke ik nu met deze 12 panelen ook al ga krijgen.
Tevens ligt de prijs voor de 12 panelen met de 3 fase omvormer + S500B nu op een €0.97 per Wp. Dus dat lijkt mij een goede prijs.
Liever nu zoveel mogelijk volgooien met panelen en enige overproductie verkopen voor 8-9ct/kWh dan straks onvermijdelijk een keer uitbreiden, maar dan relatief gezien tegen de absolute hoofdprijs per Wp voor een hele kleine installatie. Die 2 extra panelen zijn relatief heel goedkoop om nu mee te pakken. Ik zou zelfs adviseren er 4 bij te leggen als je de financiële mogelijkheid hebt (en met 2x8 zou je evt. nog "terug" kunnen naar 440's).

Er komt vanzelf een keer een (half-)elektrische warmtepomp, auto, kookplaat, boiler, etc. bij in huis en dan ben je blij dat je die opwek al hebt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Het voordeel is inderdaad dat alles in 1 pagina te zien is.
Wacht nog even met het nadenken hierover. In de toekomst gaat de werking wat anders zijn en dan kun je het wel met historie overzetten. Dat gaat nu nog niet, en wanneer dat komt kan ik ook nog niet precies zeggen.
Is hier misschien inmiddels al iets meer over bekend? Ik heb net het 3e setje besteld en zit nu even te twijfelen wat wijsheid is, deze als aparte installatie ontwerpen en los importeren in de monitoring of één van de bestaande 2 installaties bewerken via de layout editor en daar de boel aan toevoegen. In het laatste geval vertekend dat misschien de al vastgelegde historie/opbrengstvoorspellingen e.d.?

Links de reeds bestaande set op zuid met 11x 425Wp op S440 + SE3680H. Rechts de zojuist bestelde set met een wat creatievere layout ivm de nogal aparte dakvorm. Het is na uitvoerig overleg met Stralendgroen en veel spelen met de designer uiteindelijk een opstelling met 4x oost en 6x west geworden en ook nog eens een mix van portrait en landscape. Hier wordt het dan 10x 440Wp op S500B's + ook een SE3680H (3680 ivm mogelijkheid tot een kleine uitbreiding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6nITwZucqxd6i14DgT77hbENTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ivBUOoGA4xudNH7WkSEYEnMz.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jeroendh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]
@teacher Het zou gaan om de volgende opstelling. Maar dan met 8 panelen op het schuine dak en geen 9 zoals op deze tekening. De 9e past er zeer waarschijnlijk niet op. (let op de foto is gedraaid voor het aanzicht)
Als ik dan op het platte dak er 6 leg en alles uitvoer met de S500B i.c.m de E4K-RWB HSS. Dan zou het dus een stuk beter uitkomen dan als er maar 4 zouden liggen?
Ik voel me een beetje een hangende grammofoonplaat: die 4 zijn het probleem. liever 6, en als het kan 8. Waar je naar moet kijken is dat je daar te allen tijde 5 beschenen panelen hebt.
Check ook even de datasheet: https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Peutpeut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:58:
Goedenavond,

Voor onze beoogde uitbreiding voor de huidige PV installatie heb ik inmiddels een offerte ontvangen (er volgen er meer). De installateur stelt voor om op onze nog te plaatsen overkapping panelen O/W georiënteerd te plaatsen met een hellingshoek van 15 graden (mijn gedachte was om alles op het zuiden te leggen). Momenteel hebben we 31 panelen op een SE12.5K, die zitten nu allemaal nog in één string waardoor de 750V snel bereikt wordt. Als ik me niet vergis moet er per string 750V aan spanning zijn?

Dit is onze huidige setup:
[Afbeelding]

De voorgestelde uitbreiding gaat om 13 panelen met een O/W opstelling (13 Luxor glas - glas mono N-type 425WP met S440). Het gaat niet zozeer om het offertebedrag (0,92 ct/Wp) maar wel om het voorstel en het behalen van de stringspanning. Gaat dit met het huidige voorstel problemen opleveren? Dit is de voorgestelde stringindeling:
[Afbeelding]

In designer heb ik dit voorstel gesimuleerd en dit komt dan op een Opbrengst factor verlies van 0,72%; is dit acceptabel? Hoe gaat dit in de praktijk? Wanneer ik de twee strings iets meer gelijk verdeel kom ik op 0,32%. Deze indeling ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

Tot slot heb ik de panelen op het zuiden georiënteerd en dan geeft dit een verlies van 0,28% en dat verschil is dus niet zo groot. Wat vinden jullie?
Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen? :) Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansB2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-05 16:28
Goedemiddag,

Niet alle zonnepanelen zijn in designer beschikbaar. Ik mis bijv de DM440M10RT van DMEGG.
Wat is de procedure om dit paneel in de lijst te krijgen?

Alvast dank,
Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

HansB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:47:
Niet alle zonnepanelen zijn in designer beschikbaar. Ik mis bijv de DM440M10RT van DMEGG.
Wat is de procedure om dit paneel in de lijst te krijgen?
Kies in de fabrikantenlijst helemaal onderaan de optie 'Staat het gewenste paneel er niet tussen?' en vul het formulier in.

Edit: staat de fabrikant wel in de lijst maar het paneel niet, kies dan na het kiezen van de fabrikant de overeenkomstige optie in de panelenlijst.

[ Voor 36% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-01-2024 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Peutpeut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen? :) Alvast bedankt!
Zou je, stapsgewijs, willen uitleggen hoe de indeling en opstelling is en gaat worden?
Ik mis een beetje het overzicht. :)

Overigens sla ik aan op 13 panelen oostwest: 13 xs440 is al niet genoeg, laat staan oostwest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher er was een reden dat ik een report op de post gezet had om er een eigen topic van te bakken :-)

Het is nu een onoverzichtelijke vergaarbak, terwijl er een mooi tabelletje in een designer rapport staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Ronald schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:20:
@teacher er was een reden dat ik een report op de post gezet had om er een eigen topic van te bakken :-)

Het is nu een onoverzichtelijke vergaarbak, terwijl er een mooi tabelletje in een designer rapport staat.
Ik ga het onderbrengen in een eigen topic! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 14:25

J.W

Ik heb nu een tijdje time to use aangezet en de dag en nacht tijden gedefinieerd . Batterij (LG chem 10) wordt nu netjes via zonne-energie ,gedurende de dag,opgeladen of anders nacht’s opgeladen via het net.

Gedurende de dag word stroom via batterij of, indien beschikbaar, via zonne-energie geleverd.

Zit er nu zelfs serieus over na te denken om over te stappen naar dynamisch tarief en solaredge zou dan op basis van de entso-e prijzen zichzelf optimaliseren.

Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik ben hier volop mee bezig...

Energie:
Verwarming: 100% elektrisch/vloerverwarming. Koken: 100% elektrisch/inductie. Koelen: Airco 100% electrisch Warm water: 100% electrisch.
Energie installatie: 10kWp, 33 zonnepanelen, 1 LG accu 48V 13 kWh sinds 3 april 2020.
Auto: Renault zoe 100% electrisch. geen gas aansluiting (meer)

Sinds augustus bij tibber, SE heeft nu 3 regelingen die je zelf in moet stellen:

1 Eigen verbruik maximaliseren

2 Tijd van gebruik

3 Handmatige controle

Deze instellingen werken nog niet automatisch, dus niet via entso-e prijzen, en je kan maar een van deze regelingen tegelijk instellen.
Het is dus elke dag controleren wat de uurprijzen zijn en daarop je instellingen op aanpassen.

Ik ben veel thuis,dus ik kan veel aansturen.

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48
Hallo allemaal, Ik heb het volgende in elkaar gezet in de designer, zie ik hier nog iets over het hoofd of is er nog iets te verbeteren voordat ik het doorgeef aan de installateur.

Omvormer: SE4K-RWB Home Short String 3 fasen
Panelen: JA Solar JAM54S31-410 (410 Wp)
Optimizer: S500B
2 strings in oost-west opstelling van 8 panelen

Locatie (N = boven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cuWSj4n4e2SBA-f7IfMAEwEmqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thsCqYbTqa6NtjOncku9kchX.png?f=fotoalbum_large

Of allemaal staand geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXyod99fqLPhOjV-DBIdUhTNbX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixBqTJUFewpCJVqQnKvVXzZK.png?f=fotoalbum_large

Er zit een klein verschil in opbrengst 4,42MWh versus 4,41MWh

Ik wil graag voorbereid zijn op een batterij, en nu lees ik in de datasheet van de omvormer dat deze (na een toekomstige firmware update) geschikt zal zijn. Heeft iemand daar al iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:09
Ik krijg binnenkort een 2e Solaredge omvormer. In hoeverre is het mogelijk om de 2e omvormer aan het bestaande account toe te voegen? Het account van de eerste omvormer heeft geen admin rechten; de 2e omvormer gaat door een andere installateur geplaatst worden. Ik kan nu niet de 2e omvormer toevoegen gok ik?

Wat zou de meest fraaie oplossing zijn:
1) Een nieuw admin account aanmaken en werken met twee losse accounts; een voor elke omvormer
2) Een nieuw admin account aanmaken en de eerste omvormer laten 'verhuizen'. Kan dat?
3) Blijven zeuren bij installateur 1 om mijn account aan te passen naar een admin account (nog maar 3x geprobeerd, maar de vraag blijven ze ontwijken; dit is ook de reden om voor een 2e installateur te kiezen)
4) Zou Solaredge hier direct iets in kunnen betekenen?
5) Iets anders?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@KoeKk 1 string (!!!!!!!) dat is bij SolarEdge altijd beter, tenzij je over vermogensmaximums gaat (en dat ga je niet). Wel de s500b behouden.
Waarom niet meer panelen leggen? Dat is beter zonder salderen (meer direct eigen gebruik in plaats van import)

En de firmware update van de -RWB's laat al sinds de introductie 2,5 jaar terug op zich wachten. Ik zie het als mooi meegenomen als het ooit komt.

Ennuh... Dit?

@jeanpaulh ik denk dat als de nieuwe installateur het email adres van je bestaande account gebruikt dat je beide gaat zien.
En zorg dat je 'volledige toegang' van beide installateurs krijgt.
Heb je geen (installatie) garantie meer van 1, dan kun je het systeem ook overdragen aan 2. Is een formulier voor (die wat vaag is) maar zo hebben we het systeem van mijn pa van failiete installateur naar mijn (installateurs) account gekregen. "Site transfer"

Beherend installateur is verantwoordelijk voor claimen product garantie."

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 28-01-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
Ronald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:36:
@KoeKk 1 string (!!!!!!!) dat is bij SolarEdge altijd beter, tenzij je over vermogensmaximums gaat (en dat ga je niet). Wel de s500b behouden.
Waarom niet meer panelen leggen? Dat is beter zonder salderen (meer direct eigen gebruik in plaats van import)

En de firmware update van de -RWB's laat al sinds de introductie 2,5 jaar terug op zich wachten. Ik zie het als mooi meegenomen als het ooit komt.

Ennuh... Dit?
Aah TOP, 1 string dus.
Met het aantal panelen dek ik mijn huidige gebruik aardig af, maar ik zal er eens met het aantal spelen wat de financiele impact is.

Die firmware is dus een beetje jammer, zal eens met mn installateur overleggen. Een andere drie fasen omvormwer is al snel te groot dus dat duwt mij wel naar de shortstring omvormer toe.

Die boom aan de achterkant gaat niet om :P, de schaduw en verkoeling op het straatje aan de achterkant wordt gewaardeerd in de zomer, en het hoort ook een beetje bij zo een keuterboerderij.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@KoeKk 4kW kan ook enkelfase, die ondersteunen zeker accu's.
Dan wel lekker zware kabel leggen.

6 februari ligt de wijziging electriciteitwet met afbouw saldering bij de 1e kamer. Goede kans dat dan (bijna?) definitief wordt dat je niet meer met je eigen-verbruik-wat-altijd-slechts-een-tvt-optimalisatie-geweest-is moet rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 28-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

En als het dan komt, is de vraag welke accuspanning je nodig hebt. Ik ben bang dat dat 400V zal zijn en dan ben je beperkt tot een handvol behoorlijk dure accu's. De RWS en RWB48 modellen (beide voor 750V stringspanning) gebruiken 48V accu's en dan heb je veel meer keus en dus (veel) betere prijzen. 48V lijkt momenteel de winnaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ZwarteIJsvogel de storedge en home hub zijn echter weer duurdere omvormers.

Glazen bol enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Huis met dak (voorkant) op zuid. Op dit moment 13x 245wp panelen met een Zeversolar TL3000 omvormer.

Ik had al eens eerder gepost in dit topic, toen ik een offerte had gekregen voor een SE8k (3 fase) met 13 panelen voor op het huis en 5 panelen op de achterkant. Daarbij werd, dank daarvoor!, meteen een alert bericht gepost dat dat niet handig is. Ook begrijp ik uit het topic dat 3 fase niet per se super handig is / hoeft te zijn, en ook niet per se nodig is.

Ik wil best die 5 panelen ditchen. Als ik daardoor een betere installatie krijg, dan heb ik die 5 panelen nu niet nodig om verbruik te dekken. Toekomst plannen zijn om achterin de tuin nog eens ooit een overkapping te maken, als we dat met voorbedachte rade doen, dan zorgen we voor een mooi dakje erop richting het zuiden, op een mooie hellingshoek, zodat dat ideaal is voor zonnepanelen. :) Heb ik toch mijn extra panelen. En misschien toch nog eens ooit een aantal panelen aan de achterkant van het huis als het echt nodig is, op een dedicated omvormer daardoor. Wetende dat de opbrengst niet zo denderend zal zijn, maar dat die panelen in ieder geval de andere setups niet onderuit halen.

Ik heb inmiddels ook een beetje zitten spelen met de designer van SolarEdge, maar ik moet zeggen dat het me nog niet meevalt: Ik krijg bijvoorbeeld e.e.a. niet zo gedraaid dat ik de panelen er netjes op kan leggen, SolarEdge designer gebruikt (denk ik) Google Maps of zo, waardoor het huis (en dak) er diagonaal op komen te staan. Lukt niet lekker om dat goed te krijgen.

Anyway, het lijkt nu de bedoeling te zijn om de bestaande panelen te vervangen door Jinko 435wp, door de afmetingen (1762x1134x30mm) passen die perfect, heel veel breder en hoger zouden ze ook niet moeten worden, want dan past e.e.a. niet meer.

Helaas zit in het midden een dakraam, maar die moet toch wel behouden blijven ivm lichtinval op de zolder. Dus vandaar 13 panelen ipv 15.

Nu zijn er toch een aantal installateurs die wèl een 3 fase (short string) omvormer aanraden, omdat de aansluiting 3x25A is en de 1 fase omvormer een 5k of 6k zou worden, dat zou in de buurt komen van de hoofdzekering en ook qua selectiviteit beter uit komen.

Ik lees in dit topic dat een 3 fase omvormer wel een flink voltage nodig heeft om op te kunnen starten, wat misschien met een dak op het zuiden geen enkel punt hoeft te zijn.

Ik ben benieuwd wat de experts hier vinden van bovenstaand, nogmaals, voor mij is 3 fase niet (meer) heilig na eerdere berichten in dit topic, maar ik wilde toch graag even verifieren of de gedachtegang van die installateur toch meegenomen zou moeten worden of niet. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tanuki schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:25:
Ik wil best die 5 panelen ditchen.
Vergeet die maar liever (zie de topicstart).
Nu zijn er toch een aantal installateurs die wèl een 3 fase (short string) omvormer aanraden, omdat de aansluiting 3x25A is en de 1 fase omvormer een 5k of 6k zou worden, dat zou in de buurt komen van de hoofdzekering en ook qua selectiviteit beter uit komen.
Het maximum wat je in Nederland op een fase mag aansluiten is 5kW. Een 6kW 1-fase omvormer (bv. SE6000H) is dus een no go.

Een 5kW omvormer levert maximaal 22A, over de hoofdzekering hoef je je qua belasting geen zorgen te maken al kan ze wel wat warm worden. Maar je groepszekering (25A) zal dan op geen enkele manier meer selectief zijn t.o.v. je hoofdzekering (ook 25A). Een 5kW 3-fase omvormer kun je in het algemeen afzekeren met 16A.

Die 22A van een 5kW 1-fase omvormer zorgt ook voor een mogelijke overbelasting van je 40A aardlekschakelaars (22A [omvormer] + 25A [net] = 47A). Daar zou je dan weer voorzieningen voor (of eigenlijk tegen) moeten treffen. Met een 3-fase omvormer blijf je ruim onder de limiet.

Voordeel van een 3-fase omvormer is tenslotte dat je veel minder last zult hebben van netcongestie zodat de kans dat je omvormer af zal slaan op de 253V limiet een stuk kleiner wordt. De keerzijde van de medaille is dat dat bij een 3-fase omvormer maar hoeft te gebeuren op een van de 3 fasen. Bij een 1-fase omvormer kun je nog kiezen op welke fase je die aansluit.

Ik denk dat je behoudens bijzondere omstandigheden beter af zult zijn met een 5kW short string omvormer (3-fase).
Ik lees in dit topic dat een 3 fase omvormer wel een flink voltage nodig heeft om op te kunnen starten, wat misschien met een dak op het zuiden geen enkel punt hoeft te zijn.
De standaard SolarEdge 3-fase omvorvers hebben een DC bedrijfsspanning van 750V. Daar heb je minstens 16 panelen voor nodig (14 met S500B optimizers). De 3-fase short string omvormers gebruiken 375V net als de 1-fase omvormers.

[ Voor 11% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:09
ik denk dat als de nieuwe installateur het email adres van je bestaande account gebruikt dat je beide gaat zien.
En zorg dat je 'volledige toegang' van beide installateurs krijgt.
Heb je geen (installatie) garantie meer van 1, dan kun je het systeem ook overdragen aan 2. Is een formulier voor (die wat vaag is) maar zo hebben we het systeem van mijn pa van failiete installateur naar mijn (installateurs) account gekregen. "Site transfer"

Beherend installateur is verantwoordelijk voor claimen product garantie."
Dank je voor je reactie! Ik gok dat de nieuwe installateur het oude mailadres alleen kan gebruiken wanneer er admin-rechten te krijgen zijn eigenlijk. Ik ga dat bij hem ook nog even navragen.
Het eerste systeem zit nog (ruim) in de garantie; dus overdragen is misschien niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tanuki als 13+5 wat vermogen betreft mag op de short string 3F dan lukt het wel met s500b.

Je kunt de plattegrond roteren, maar als je geen rechte projectie krijgt bij plaatsen panelen denk ik dat je tekening niet lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:43:
@Tanuki als 13+5 wat vermogen betreft mag op de short string 3F dan lukt het wel met s500b.

Je kunt de plattegrond roteren, maar als je geen rechte projectie krijgt bij plaatsen panelen denk ik dat je tekening niet lekker is.
Het zijn dus 13 panelen, niet 13+5 (18). :) Ik ben afgestapt van het idee om ook nog 5 panelen erbij te leggen op de achterkant van het dak. De S500b is wel een belangrijke, ik gok dat ik een offerte ga zien met de s440, want dat lijkt een vrij standaard in te zetten optimizer te zijn.

Ik ga vanavond de designer nog eens opnieuw proberen, maar ik vond het toch erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:30:
[...]

Vergeet die maar liever (zie de topicstart).

[...]

Het maximum wat je in Nederland op een fase mag aansluiten is 5kW. Een 6kW 1-fase omvormer (bv. SE6000H) is dus een no go.

Een 5kW omvormer levert maximaal 22A, over de hoofdzekering hoef je je qua belasting geen zorgen te maken al kan ze wel wat warm worden. Maar je groepszekering (25A) zal dan op geen enkele manier meer selectief zijn t.o.v. je hoofdzekering (ook 25A). Een 5kW 3-fase omvormer kun je in het algemeen afzekeren met 16A.

Die 22A van een 5kW 1-fase omvormer zorgt ook voor een mogelijke overbelasting van je 40A aardlekschakelaars (22A [omvormer] + 25A [net] = 47A). Daar zou je dan weer voorzieningen voor (of eigenlijk tegen) moeten treffen. Met een 3-fase omvormer blijf je ruim onder de limiet.

Voordeel van een 3-fase omvormer is tenslotte dat je veel minder last zult hebben van netcongestie zodat de kans dat je omvormer af zal slaan op de 253V limiet een stuk kleiner wordt. De keerzijde van de medaille is dat dat bij een 3-fase omvormer maar hoeft te gebeuren op een van de 3 fasen. Bij een 1-fase omvormer kun je nog kiezen op welke fase je die aansluit.

Ik denk dat je behoudens bijzondere omstandigheden beter af zult zijn met een 5kW short string omvormer (3-fase).

[...]

De standaard SolarEdge 3-fase omvorvers hebben een DC bedrijfsspanning van 750V. Daar heb je minstens 16 panelen voor nodig (14 met S500B optimizers). De 3-fase short string omvormers gebruiken 375V net als de 1-fase omvormers.
Top! :) Dus de 3 fase short string is daadwerkelijk de veel betere keuze, maar dan wel in combinatie met de S500B optimizers.

Hartelijk dank voor deze reactie, die alles nog even helder bij elkaar zet en ook de benodigde achtergrond informatie netjes bij elkaar neerzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tanuki schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Top! :) Dus de 3 fase short string is daadwerkelijk de veel betere keuze, maar dan wel in combinatie met de S500B optimizers.
Met 13 panelen aan één kant zijn 60V optimizers (S440) prima i.c.m. met een short string omvormer. Mocht je toch nog op enig moment die 5 panelen aan de andere kant willen kunnen toevoegen, dan heb je de S500B nodig. S440 en S500B gaan niet samen in één string.

[ Voor 19% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-01-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Tanuki schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Het zijn dus 13 panelen, niet 13+5 (18). :) Ik ben afgestapt van het idee om ook nog 5 panelen erbij te leggen op de achterkant van het dak. De S500b is wel een belangrijke, ik gok dat ik een offerte ga zien met de s440, want dat lijkt een vrij standaard in te zetten optimizer te zijn.

Ik ga vanavond de designer nog eens opnieuw proberen, maar ik vond het toch erg lastig.
Tip: Volg eerst even de designer training bij solaredge. Dan ben je er in een half uurtje handig mee.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
Ronald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:16:
@KoeKk 4kW kan ook enkelfase, die ondersteunen zeker accu's.
Dan wel lekker zware kabel leggen.

6 februari ligt de wijziging electriciteitwet met afbouw saldering bij de 1e kamer. Goede kans dat dan (bijna?) definitief wordt dat je niet meer met je eigen-verbruik-wat-altijd-slechts-een-tvt-optimalisatie-geweest-is moet rekenen.
Dus dan kan ik beter mikken om zo veel op te wekken zodat ik zo veel mogelijk mijn eigen gebruik dek in de late herfst en vroege lente, in de zomer veel teruglever wat dan relatief weinig opbrengt? Heb ik dat dan juist?

(Ik ga er wel van uit dat op 6 februari de saldering afgebouwd gaat worden)
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 04:45:
[...]

En als het dan komt, is de vraag welke accuspanning je nodig hebt. Ik ben bang dat dat 400V zal zijn en dan ben je beperkt tot een handvol behoorlijk dure accu's. De RWS en RWB48 modellen (beide voor 750V stringspanning) gebruiken 48V accu's en dan heb je veel meer keus en dus (veel) betere prijzen. 48V lijkt momenteel de winnaar te zijn.
SE4K-RWB werkt volgensmij met 375-450 volt string spanning (https://knowledge-center....idential-datasheet-nl.pdf), dat is toch de ingang nominale DC spanning?
Dus dat zal wel de 400v batterij worden, als die firmwareupdate ooit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 04:45:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 05:54:
@ZwarteIJsvogel de storedge en home hub zijn echter weer duurdere omvormers.
Ik zie net dat de RWB48 (Home Hub) modellen alleen SolarEdge accu's ondersteunen. Dan heb je dus een dure omvormer en dure accu's. Yikes!
Glazen bol enzo
Mijn glazen bol heeft zo nu en dan last van mistflarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Met 13 panelen aan één kant zijn 60V optimizers (S440) prima i.c.m. met een short string omvormer. Mocht je toch nog op enig moment die 5 panelen aan de andere kant willen kunnen toevoegen, dan heb je de S500B nodig. S440 en S500B gaan niet samen in één string.
Ik begreep dat die 5 panelen aan de andere kant toevoegen, op dezelfde string, geen goed idee is. :) Dat zou de noord kant zijn, letterlijk de tegenovergestelde kant qua waar de zon staat.

Zie ook teacher in "Het grote SolarEdge topic" wellicht maakt de "short string" omvormer een verschil hierin, maar het is ook niet echt een short string meer natuurlijk, met 5 panelen erbij nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

KoeKk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:03:
Dus dan kan ik beter mikken om zo veel op te wekken zodat ik zo veel mogelijk mijn eigen gebruik dek in de late herfst en vroege lente, in de zomer veel teruglever wat dan relatief weinig opbrengt? Heb ik dat dan juist?
In grote lijnen klopt dat denk ik wel. Zo heb ik het feitelijk gedaan (gooi dat dak maar vol). In het begin kreeg ik nog een mooie prijs voor mijn overschot, nu nog een paar losse centen. Eigenlijk zou je je overschot uit de zomer in een grote accu mee willen nemen naar de winter. Dat is helaas onhaalbaar.

Bij dynamische energiecontracten is het nu zelfs al zo dat je op sommige momenten (negatieve prijzen!) je stroomafname (bv. het laden van je EV) beter uit het net kunt doen en je zonnepanelen uit zetten.

Voor Jan-met-de-pet is dit soort dingen nauwelijks te bevatten. Gelukkig helpt recente SolarEdge firmware hierbij (regelen op basis van ENTSO-E Day Ahead prijzen).

offtopic:
De energietransitie zorgt voor een dramatische toename van onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod. Dat vertaalt zich in van dag tot dag en ook gedurende de dag sterk variërende prijzen. De theorie is dat variërende prijzen de vraag sturen (deels waar). Als voldoende mensen hun gedrag aanpassen, dan zullen de prijzen denk ik weer wat minder gaan variëren.

Bij grote installaties is ook een voorziening verplicht waarmee op commando van de netbeheerder de productie wordt teruggeschroefd. Dat gaat geheid ook op enig moment verplicht worden voor kleine installaties. SolarEdge inverters hebben daarvoor al de mogelijkheden.

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tanuki schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Ik begreep dat die 5 panelen aan de andere kant toevoegen, op dezelfde string, geen goed idee is. :) Dat zou de noord kant zijn, letterlijk de tegenovergestelde kant qua waar de zon staat.
Ik had er aan moeten toevoegen 'maar dat wil je niet'. Ik zou het in elk geval niet doen. Vraag is sowieso of de opbrengt van panelen aan de noordkant de investering rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tanuki schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Zie ook teacher in "Het grote SolarEdge topic" wellicht maakt de "short string" omvormer een verschil hierin, maar het is ook niet echt een short string meer natuurlijk, met 5 panelen erbij nog.
5x s500b maakt 400V. Je krijgt meestal een handje volt per paneel van de andere kant als de 5 max gaan.

Dus het hebt met 5 alleen problemen als er meer schaduw is dan je met de spanning van de 8 op kan vangen. Dus ergens tussen een half en heel paneel.

En als er een beperking is speelt het alleen op de 5. De 8 hebben 640 om 375 te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:25:
[...]

5x s500b maakt 400V. Je krijgt meestal een handje volt per paneel van de andere kant als de 5 max gaan.

Dus het hebt met 5 alleen problemen als er meer schaduw is dan je met de spanning van de 8 op kan vangen. Dus ergens tussen een half en heel paneel.

En als er een beperking is speelt het alleen op de 5. De 8 hebben 640 om 375 te maken
De oorspronkelijke offerte was voor een SE8k met 13 panelen op zuid en 5 op noord (geen goed plan). Maar @Tanuki denkt nu meer aan 13 panelen op zuid en dat gaat prima werken met een SE5k-RWB en S440 omvormers. Van 8+5 is nooit sprake geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wil @Tanuki toch die 5 panelen erbij, dan kan dat op een RWB en S500b optimizers. Als er dan nog een paneeltje bij te schoenlepelen valt, dan heb je ook nog wat schaduwmanagement.

Pagina: 1 ... 60 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.