Huis met dak (voorkant) op zuid. Op dit moment 13x 245wp panelen met een Zeversolar TL3000 omvormer.
Ik had al eens eerder
gepost in dit topic, toen ik een offerte had gekregen voor een SE8k (3 fase) met 13 panelen voor op het huis en 5 panelen op de achterkant. Daarbij werd, dank daarvoor!, meteen een alert bericht gepost dat dat niet handig is. Ook begrijp ik uit het topic dat 3 fase niet per se super handig is / hoeft te zijn, en ook niet per se nodig is.
Ik wil best die 5 panelen ditchen. Als ik daardoor een betere installatie krijg, dan heb ik die 5 panelen nu niet nodig om verbruik te dekken. Toekomst plannen zijn om achterin de tuin nog eens ooit een overkapping te maken, als we dat met voorbedachte rade doen, dan zorgen we voor een mooi dakje erop richting het zuiden, op een mooie hellingshoek, zodat dat ideaal is voor zonnepanelen.

Heb ik toch mijn extra panelen. En misschien toch nog eens ooit een aantal panelen aan de achterkant van het huis als het echt nodig is, op een dedicated omvormer daardoor. Wetende dat de opbrengst niet zo denderend zal zijn, maar dat die panelen in ieder geval de andere setups niet onderuit halen.
Ik heb inmiddels ook een beetje zitten spelen met de designer van SolarEdge, maar ik moet zeggen dat het me nog niet meevalt: Ik krijg bijvoorbeeld e.e.a. niet zo gedraaid dat ik de panelen er netjes op kan leggen, SolarEdge designer gebruikt (denk ik) Google Maps of zo, waardoor het huis (en dak) er diagonaal op komen te staan. Lukt niet lekker om dat goed te krijgen.
Anyway, het lijkt nu de bedoeling te zijn om de bestaande panelen te vervangen door Jinko 435wp, door de afmetingen (1762x1134x30mm) passen die perfect, heel veel breder en hoger zouden ze ook niet moeten worden, want dan past e.e.a. niet meer.
Helaas zit in het midden een dakraam, maar die moet toch wel behouden blijven ivm lichtinval op de zolder. Dus vandaar 13 panelen ipv 15.
Nu zijn er toch een aantal installateurs die wèl een 3 fase (short string) omvormer aanraden, omdat de aansluiting 3x25A is en de 1 fase omvormer een 5k of 6k zou worden, dat zou in de buurt komen van de hoofdzekering en ook qua selectiviteit beter uit komen.
Ik lees in dit topic dat een 3 fase omvormer wel een flink voltage nodig heeft om op te kunnen starten, wat misschien met een dak op het zuiden geen enkel punt hoeft te zijn.
Ik ben benieuwd wat de experts hier vinden van bovenstaand, nogmaals, voor mij is 3 fase niet (meer) heilig na eerdere berichten in dit topic, maar ik wilde toch graag even verifieren of de gedachtegang van die installateur toch meegenomen zou moeten worden of niet.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?