De S500B datasheet zegt minimaal 8 optimizers i.c.m. een RWB, wat een merkwaardige verschil is met minimaal 6 optimizers i.c.m. een 1-fase omvormer met dezelfde nominale DC-spanning. Er is kennelijk nog een factor die ik niet ken.teacher schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:17:
Wil @Tanuki toch die 5 panelen erbij, dan kan dat op een RWB en S500b optimizers. Als er dan nog een paneeltje bij te schoenlepelen valt, dan heb je ook nog wat schaduwmanagement.
Sowieso meer panelen. Vraag op zijn minst een offerte. Als je niet een maffia leverancier hebt zul je zien dat je geen extra voorrijkosten hoeft te betalen en hiermee je extra panelen zeer goedkoop zullen zijn.KoeKk schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Aah TOP, 1 string dus.
Met het aantal panelen dek ik mijn huidige gebruik aardig af, maar ik zal er eens met het aantal spelen wat de financiele impact is.
Die firmware is dus een beetje jammer, zal eens met mn installateur overleggen. Een andere drie fasen omvormwer is al snel te groot dus dat duwt mij wel naar de shortstring omvormer toe.
Die boom aan de achterkant gaat niet om, de schaduw en verkoeling op het straatje aan de achterkant wordt gewaardeerd in de zomer, en het hoort ook een beetje bij zo een keuterboerderij.
Thanks!
Na het goede advies van jullie heb ik mijn offertes laten aanpassen.
Nu twijfel ik alleen nog tussen 12 of 14 panelen. En daarbij ook een andere oriëntatie.
De 12 panelen 435Wp met de SE4K-RWB en S440.
Of de 14 panelen met de SE5K-RWB en S550B
Het verschil is €1075, wat ik best fors vind voor 2 extra panelen. Dit komt mede ook door de grotere omvormer.
Wat zou jullie advies zijn hierin?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1krM2sXHCHfuMxNnkZcSUNjQ.jpg?f=user_large)
Nu twijfel ik alleen nog tussen 12 of 14 panelen. En daarbij ook een andere oriëntatie.
Het verschil is €1075, wat ik best fors vind voor 2 extra panelen. Dit komt mede ook door de grotere omvormer.
Wat zou jullie advies zijn hierin?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1krM2sXHCHfuMxNnkZcSUNjQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mPtB19wVlNx2Q7QiM1ykWSQE.jpg?f=user_large)
En duurdere optimizers voor alle panelen. Ik neem aan dat je S500B bedoelt i.p.v. S550B.jeroendh schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:08:
Na het goede advies van jullie heb ik mijn offertes laten aanpassen.
Ik vraag mij in beide gevallen af of de rijafstand op het garagedak voldoende is om schaduw van paneel op paneel te vermijden. De plaatjes suggereren dat de rijen te dicht op elkaar zijn gepland. Post eens de verliesdiagrammen uit de Designer rapporten.
Ook moet je ver genoeg van de dakrand blijven i.v.m. windbelasting, al zal dat in jouw geval een stuk minder spannend zijn dan aan de kust.
Hoe breed is je garagedak? Ik schat ca. 3m.
Ik bedoel inderdaad de S500B. Deze zouden €175 meer kosten voor 14 stuks. Dan hou je nog een €900 over voor de ander omvormer en de 2 panelen. Deze 2 panelen i.c.m. een andere ligging zouden een 900kWh extra per jaar opbrengen.ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:52:
En duurdere optimizers voor alle panelen. Ik neem aan dat je S500B bedoelt i.p.v. S550B.
Ik vraag mij in beide gevallen af of de rijafstand op het garagedak voldoende is om schaduw van paneel op paneel te vermijden. De plaatjes suggereren dat de rijen te dicht op elkaar zijn gepland. Post eens de verliesdiagrammen uit de Designer rapporten.
Ook moet je ver genoeg van de dakrand blijven i.v.m. windbelasting, al zal dat in jouw geval een stuk minder spannend zijn dan aan de kust.
Hoe breed is je garagedak? Ik schat ca. 3m.
:strip_exif()/f/image/cBsVxOGDSimv7sXN9y7BVIoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de 6 panelen op het garagedak is de oriëntatie 201°
De liggen nu op een rijafstand van 10cm. Als ik deze op 30 cm zet, zie ik inderdaad de schaduw verliezen afnemen van 2.42% naar 1.05%. En bij 40cm naar 0.84% (voor de 4 panelen naar oost)
Bedankt voor het wijzen hierop.
12 panelen:
:strip_exif()/f/image/TWBU5B0MErWvcoCL9OSpyeCh.jpg?f=fotoalbum_large)
14 panelen:
:strip_exif()/f/image/L6yPZVktq0hn3FyZqtl2k5xw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het garade dak is ongeveer 3.5 meter breed. Omgeving Venlo trouwens.
Voordat ik met de designer aan de slag ga, de vraag of dit überhaupt zin heeft: momenteel 5500Wp op Oost met P300 op een SE5K. Deze zou ik uit willen bereiden met panelen op West, in eerste instantie op dezelfde omvormer. Op piekmomenten iets inleveren is geen probleem ,maar hoe snel kom ik in de problemen met deze omvormer? Volgens een snelle berekening met PVcalc zou hij bij zo'n 2000Wp extra iets gaan aftoppen (top dag in mei 2023).
@mtr33 designer gaat je ook vertellen hoeveel en welke maanden je aftop verlies is. Zeer waarschijnlijk heeft het zin, maar let wel op met aantal panelen. Se5K is een 750V omvormer en je wil dat het andere dak dat zoveel mogelijk zelfstandig kan maken. Dus liefst minimaal 13. S440 en s500 mogen samen met p300 in string, maar je kan niet simuleren met 2 typen
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Gezien de beschikbare dakruimte gaat minimaal 13 lastig worden, 10 stuks met 80V optimizers was het idee, als die basisbereking voor de 750V omvormer nog steeds valide is, en ze samen kunnen met de oude P300 ten minste. Uit de compatibiliteitstabel lijkt me van wel (P300>P401>S440/500). Maakt het voor de verliesberekening nog uit dat je maar één type kunt simuleren?Ronald schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:20:
@mtr33 designer gaat je ook vertellen hoeveel en welke maanden je aftop verlies is. Zeer waarschijnlijk heeft het zin, maar let wel op met aantal panelen. Se5K is een 750V omvormer en je wil dat het andere dak dat zoveel mogelijk zelfstandig kan maken. Dus liefst minimaal 13. S440 en s500 mogen samen met p300 in string, maar je kan niet simuleren met 2 typen
Een offerte komt sowieso, maar ik wil het ook goed begrijpen en het prutsen in de designer is gewoon leuk natuurlijkmathijshooi schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Sowieso meer panelen. Vraag op zijn minst een offerte. Als je niet een maffia leverancier hebt zul je zien dat je geen extra voorrijkosten hoeft te betalen en hiermee je extra panelen zeer goedkoop zullen zijn.
Zijn er meer die ineens een prijsverschil in de projectsamenvattingvan de designer hebben?
Ik heb 3.000 kWh jaarlijks verbruikt ingevoerd en dan zie ik het volgende:
/f/image/b53wajAkHyLqVn6y5LFrR0KB.png?f=fotoalbum_large)
De tarieven had ik ingesteld op €0,3 per kWh, en dat heeft correct gefunctioneerd, maar nu ineens niet meer.
Als ik er €300 per kWh van maakt lijkt de huidige maandfactuur er meer op, maar dat voelt niet echt goed, en de netto besparing over de levensduur is helemaal verschillend geworden.
Was ik al bang voor. Aangezien ik geen short string omvormer heb is 10x80V in een tweede string als ik 't goed begrijp geen optie en blijft enkel 13x60V over. Dan moet ik op zoek naar extra dakruimteRonald schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:46:
@mtr33 60 en 80V optimizers mogen niet in 1 string.
Als je een losse, tweede string kan maken zou het kunnen.
Wise enough to play the fool
13x80V mag op een SE3K. (Uitzondering). Zal ook wel werken op SE5K.
Designer zal afkeur geven, maar misschien toch simuleren. Misschien even stoeien met 14x lager vermogen paneel voor gelijk totaal... SE5K mag 155% overgedimensioneerd worden op basis van berekend max DC.
Designer zal afkeur geven, maar misschien toch simuleren. Misschien even stoeien met 14x lager vermogen paneel voor gelijk totaal... SE5K mag 155% overgedimensioneerd worden op basis van berekend max DC.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Okay dan is het voor mij op dit moment nietFtd_idus schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:37:
Ik ben hier volop mee bezig...
Energie:
Verwarming: 100% elektrisch/vloerverwarming. Koken: 100% elektrisch/inductie. Koelen: Airco 100% electrisch Warm water: 100% electrisch.
Energie installatie: 10kWp, 33 zonnepanelen, 1 LG accu 48V 13 kWh sinds 3 april 2020.
Auto: Renault zoe 100% electrisch. geen gas aansluiting (meer)
Sinds augustus bij tibber, SE heeft nu 3 regelingen die je zelf in moet stellen:
1 Eigen verbruik maximaliseren
2 Tijd van gebruik
3 Handmatige controle
Deze instellingen werken nog niet automatisch, dus niet via entso-e prijzen, en je kan maar een van deze regelingen tegelijk instellen.
Het is dus elke dag controleren wat de uurprijzen zijn en daarop je instellingen op aanpassen.
Ik ben veel thuis,dus ik kan veel aansturen.
interessant genoeg als ik dagelijks zelf de piek/dal uren moet instellen.
Daarnaast moet ik ook uitzoeken of ik als prosument bij e-connection (energie delen)ook te maken heb met negatieve prijzen of dat dit via hun niet het geval is.
Is de automatische aansturing op basis van entso-e dan nog steeds in test fase? Ik weet dat ze hiermee startte een paar maanden geleden, maar ging ervan uit dat de bèta test klaar zou zijn.
De verliesdiagrammen kunnen denk ik allebei door de beugel (maar er zijn hier op dit gebied kundigere personen dan ik). Het ontwerp met 4 panelen op oost heeft weliswaar een opbrengst factor verlies (die wil je liever niet zien), maar deze blijft binnen de strenge limiet die @Ronald hier onlangs postte.jeroendh schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:21:
12 panelen:
[Afbeelding]
14 panelen:
[Afbeelding]
De 6 panelen op zuid presteren (weinig verrassend) beter dan de 4 panelen op oost. Dit ontwerp heeft ook als voordeel dat de productie meer verspreid is over de dag wat de mogelijkheden tot zelfconsumptie verbetert (niet onbelangrijk bij de afbouw van de salderingsregeling die volgende week waarschijnlijk wordt besloten). Schaduw van het huis van je buren kan nog wel een dingetje zijn.
Dat is een beetje krap voor 2x3 panelen landscape op zuid, maar aan de lage kant kun je denk ik volstaan met wat minder afstand tot de dakrand. Blonde vraag: is 1x6 panelen portrait een optie? Dan heb je per definitie geen schaduw van paneel op paneel (geen tussenruimte nodig).Het garade dak is ongeveer 3.5 meter breed.
mtr33 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Was ik al bang voor. Aangezien ik geen short string omvormer heb is 10x80V in een tweede string als ik 't goed begrijp geen optie en blijft enkel 13x60V over. Dan moet ik op zoek naar extra dakruimte
teacher schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:14:
Als je een losse, tweede string kan maken zou het kunnen.
Even zodat ik 't goed begrijp: kan technisch 10x80V in een tweede string naast de bestaande P300-60V op de SE5K of moeten het er op 80V ook minimaal 13 per string zijn? 10 kan ik er zeker kwijt, 12 met wat gepuzzel denk ik ook, maar voor meer is het dakvlak net te klein. 10x80V in een tweede string zou in mei marginaal clippen (0.35% totaal) met 140% oversizing. Wellicht niet ideaal, maar zou realiseerbaar zijn.Ronald schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:20:
Ik durf niet te zeggen of 10x gaat starten. Voor de omvormer start gaat string spanning naar 850V.
Het voldoet onder de 14 niet aan ontwerp eisen.
Wat krijg je als verlies diagram met bestaand +12 gesimuleerd met s440?
Het gaat toch om een toevoeging? Dus de oude string blijft toch?
De oude kring zal ervoor zorgen dat de omvormer wel start.
De extra string kan met 10 x S500B wel werken . Maar ingeval er panelen in schaduw komen heb je geen spelling.bij s500b zou ik minimaal 12 aanraden. Is niet volgens de design regels maar zal werken.
Of wel wachten op de S500A optimizers die kunnen 125v maken. Dan heb je in geval van schaduw meer spelling.. deze optimizers worden in tweede helft van het jaar verwacht
De extra string kan met 10 x S500B wel werken . Maar ingeval er panelen in schaduw komen heb je geen spelling.bij s500b zou ik minimaal 12 aanraden. Is niet volgens de design regels maar zal werken.
Of wel wachten op de S500A optimizers die kunnen 125v maken. Dan heb je in geval van schaduw meer spelling.. deze optimizers worden in tweede helft van het jaar verwacht
[ Voor 11% gewijzigd door Browny op 31-01-2024 11:43 ]
In dat geval is denk ik aan te raden te wachten. Met s500a is er gewoon een solide 2e stringBrowny schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:40:
Volgens mij wordt de spanning intern samengevoegd net als dat je 1 string zou hebben waarbij op verschillende dakvlakken nét voldoende panelen liggen, maar samen genoeg, maar ik laat me hierin graag corrigeren. Communiceren de optimizers/strings dan ook met elkaar? @Nick v D ?
Ik heb me laten corrigeren: Nick v D in "Het grote SolarEdge topic"
Ik heb me laten corrigeren: Nick v D in "Het grote SolarEdge topic"
[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 01-02-2024 13:46 ]
@teacher
Niet de spanning wordt samengevoegd maar de stroom.
Is een parallelschakeling van de kringen.
Om te werken moet elke kring de stringspanning die de omvormer wil hebben maken. Bij een SE..K dus 750v
Bij de pairing van de optimizers herkent de omvormer of de optimizers in meerdere kringen zijn en welke optimizers in welke kring
Niet de spanning wordt samengevoegd maar de stroom.
Is een parallelschakeling van de kringen.
Om te werken moet elke kring de stringspanning die de omvormer wil hebben maken. Bij een SE..K dus 750v
Bij de pairing van de optimizers herkent de omvormer of de optimizers in meerdere kringen zijn en welke optimizers in welke kring
[ Voor 23% gewijzigd door Browny op 31-01-2024 12:35 ]
@teacher de 2 (of nog meer bij de echt commerciële omvormers) staan gewoon parallel. Je mag strings ook op dak al samenvoegen.
Strict gezien mag je dus op die manier ook meerdere strings op een se3000h (met 1 ingang ) hangen, maar in de praktijk is dat onzin vanwege het enorme paneelvermogen tegenwoordig
Strict gezien mag je dus op die manier ook meerdere strings op een se3000h (met 1 ingang ) hangen, maar in de praktijk is dat onzin vanwege het enorme paneelvermogen tegenwoordig
Ah, ik ging nog uit van 750V per string voor de start.Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:40:
Ik durf niet te zeggen of 10x gaat starten. Voor de omvormer start gaat string spanning naar 850V.
12x met s440 komt het verlies in mei op 36kWh en 0.72% totaal.
/f/image/YFKA8v1ptulGhqK9sxxBG6Nn.png?f=fotoalbum_large)
De regeling van het uitschakelen van de zonnepanelen bij negatieve prijzen werkt wel op de entsoe-e prijzen, maar die zijn nog niet voorgekomen, dus ik weet nog niet of dat werkt.J.W schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 03:17:
[...]
Okay dan is het voor mij op dit moment niet
interessant genoeg als ik dagelijks zelf de piek/dal uren moet instellen.
Daarnaast moet ik ook uitzoeken of ik als prosument bij e-connection (energie delen)ook te maken heb met negatieve prijzen of dat dit via hun niet het geval is.
Is de automatische aansturing op basis van entso-e dan nog steeds in test fase? Ik weet dat ze hiermee startte een paar maanden geleden, maar ging ervan uit dat de bèta test klaar zou zijn.
SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.
@Ronald Mag ik vragen waar jij hebt gevonden dat een SE3K met 13 optimizers mag werken?Ronald schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:20:
Het is namelijk zo:
1 fase omvormer: 8x 60V of 6x 80V
3 fase short string: 9x 60V of 8x 80V
3 fase normaal: 16x 60V of 14x 80V
https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf
Elke string die aangesloten wordt op een omvormer (of dit er nu 1 of meer zijn) moet voldoen aan de specificaties.mtr33 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:54:
Even zodat ik 't goed begrijp: kan technisch 10x80V in een tweede string naast de bestaande P300-60V op de SE5K of moeten het er op 80V ook minimaal 13 per string zijn? 10 kan ik er zeker kwijt, 12 met wat gepuzzel denk ik ook, maar voor meer is het dakvlak net te klein. 10x80V in een tweede string zou in mei marginaal clippen (0.35% totaal) met 140% oversizing. Wellicht niet ideaal, maar zou realiseerbaar zijn.
Heb je dus een normale 3 fase omvormer (wat ik uit het verhaal begrijp) dan mag het bijvoorbeeld als volgt:
String 1 = 16x S440
String 2 = 14x S500B
Zoals Browny al aangeeft worden bij meerdere strings (paralelle schakelingen) de stroom opgeteld, niet de spanning.teacher schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:09:
Volgens mij wordt de spanning intern samengevoegd net als dat je 1 string zou hebben waarbij op verschillende dakvlakken nét voldoende panelen liggen, maar samen genoeg, maar ik laat me hierin graag corrigeren. Communiceren de optimizers/strings dan ook met elkaar? @Nick v D ?
Strings en optimizers communiceren niet met elkaar.
De communicatie gebeurd middels PLC tussen omvormer en optimizer.
Waarbij de omvormer gebruik maakt van signalen zoals 'keep alive' 'raise voltage' 'lower voltage' om de optimizers aan te sturen. De optimizers communiceren de data (die je op de monitoring) ziet middels PLC richting de omvormer.
Daarom is het van belang dat elke string voldoet aan de designregels zoals genoemd in de datasheets.
Als dit een 750V (normale 3 fase) omvormer betreft dan is dit is geen goed advies.Browny schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:40:
Elke string moet voldoen aan de designregels.
Als in de te korte string de optimizers defect gaan (wat niet vreemd is) dan vervalt de garantie.
Je moet je echt aan de datasheet houden als je de garantie wilt behouden op de producten.
https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf
Het is hier geen discussie of het technische wel of niet zal werken, de datasheet is immers gewoon leidend.
Inderdaad is de verwachting dat dit jaar een optimizer op de markt komt met een hogere uitgangsspanning zodat strings nog wat korter gemaakt kunnen worden.
Afgelopen weekend is mijn SolarEdge omvormer overleden. (18x.. foutcode en HW error) Pas een paar jaar oud, dus geen enkel probleem met 12 jaar garantie dacht ik.
Mailtje naar het bedrijf waar ik de hele installatie gekocht heb. Krijg ik een complete service tarieven lijst terug. Dus ik even gebeld dat de omvormer nog in de garantie zit. (Dacht dat ze het wellicht niet helemaal goed begrepen hadden).
Nee ik begreep het verkeerd: er zat weliswaar garantie op de omvormer, maar niet op arbeid, ik moest dus wel betalen voor diagnose, administratie, afhandelen van garantie, bezorgen, installeren, etc.
Ze kregen wel een vergoeding van SolarEdge om een omvormer onder garantie te vervangen, maar dat was maar €100. Dat was niet genoeg om dat allemaal te kunnen doen.
Dus ik: Ik kan de defecte zelf loskoppelen en de nieuwe ophangen en aansluiten. Ik heb van jullie alleen hulp nodig om de omvormer om te wisselen in het monitoring portal.
Dat scheelde inderdaad het wegstrepen van de installatie kosten. En zelf even bij hun langskomen om de oude om te wisselen voor de nieuwe, scheelt bezorgkosten.
Ze wilden pas de garantie in behandeling nemen als ik akkoord gaf op de offerte.
Dus het was óf akkoord óf met een kapotte inverter blijven zitten.
Met tegenzin dan maar akkoord gegaan, maar vindt het wel raar dat ik überhaupt moet betalen om een inverter onder garantie te laten vervangen. (Waarbij ik dan zelf nog de (de)installatie werkzaamheden doe.)
Wat is jullie ervaring met afhandeling van defecte SolarEdge apparatuur tijdens de garantie periode?
Of had ik dit beter direct met SolarEdge zelf moeten regelen?
Als bijvoorbeeld mijn CV ketel het tijdens de garantie stuk gaat, komt de loodgieter gewoon langs en repareert zonder dat ik daar een factuur voor zie.
Mailtje naar het bedrijf waar ik de hele installatie gekocht heb. Krijg ik een complete service tarieven lijst terug. Dus ik even gebeld dat de omvormer nog in de garantie zit. (Dacht dat ze het wellicht niet helemaal goed begrepen hadden).
Nee ik begreep het verkeerd: er zat weliswaar garantie op de omvormer, maar niet op arbeid, ik moest dus wel betalen voor diagnose, administratie, afhandelen van garantie, bezorgen, installeren, etc.
Ze kregen wel een vergoeding van SolarEdge om een omvormer onder garantie te vervangen, maar dat was maar €100. Dat was niet genoeg om dat allemaal te kunnen doen.
Dus ik: Ik kan de defecte zelf loskoppelen en de nieuwe ophangen en aansluiten. Ik heb van jullie alleen hulp nodig om de omvormer om te wisselen in het monitoring portal.
Dat scheelde inderdaad het wegstrepen van de installatie kosten. En zelf even bij hun langskomen om de oude om te wisselen voor de nieuwe, scheelt bezorgkosten.
Ze wilden pas de garantie in behandeling nemen als ik akkoord gaf op de offerte.
Met tegenzin dan maar akkoord gegaan, maar vindt het wel raar dat ik überhaupt moet betalen om een inverter onder garantie te laten vervangen. (Waarbij ik dan zelf nog de (de)installatie werkzaamheden doe.)
Wat is jullie ervaring met afhandeling van defecte SolarEdge apparatuur tijdens de garantie periode?
Als bijvoorbeeld mijn CV ketel het tijdens de garantie stuk gaat, komt de loodgieter gewoon langs en repareert zonder dat ik daar een factuur voor zie.
@ligflits ,
Ja er is garantie op de omvormer en de installateur krijgt een vergoeding van de fabrikant .Nl 150€ als in me niet vergis.
In vergelijking met je cv als een technieker van producent (merk) langs komt is het werk ook gratis.
Maar als zoals je installateur het doet mag hij werk aanrekenen en de hoogte van de vergoeding mag deze zelf bepalen. De installateur geeft garantie op zijn werk niet op de toestellen , dat doet de fabrikant zelf.
Solaredge geeft toch garantie, je krijgt een nieuwe en geeft de installateur een vergoeding.
Vindt de installateur deze vergoeding te laag kan hij extra vragen dat staat hem vrij.
Daar kan Solaredge niets aan doen.
Ja er is garantie op de omvormer en de installateur krijgt een vergoeding van de fabrikant .Nl 150€ als in me niet vergis.
In vergelijking met je cv als een technieker van producent (merk) langs komt is het werk ook gratis.
Maar als zoals je installateur het doet mag hij werk aanrekenen en de hoogte van de vergoeding mag deze zelf bepalen. De installateur geeft garantie op zijn werk niet op de toestellen , dat doet de fabrikant zelf.
Solaredge geeft toch garantie, je krijgt een nieuwe en geeft de installateur een vergoeding.
Vindt de installateur deze vergoeding te laag kan hij extra vragen dat staat hem vrij.
Daar kan Solaredge niets aan doen.
De installateur kan dit inderdaad doen.ligflits schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:58:
Afgelopen weekend is mijn SolarEdge omvormer overleden. (18x.. foutcode en HW error) Pas een paar jaar oud, dus geen enkel probleem met 12 jaar garantie dacht ik.
De vergoeding die zij krijgen is 100 euro.
https://natec.com/wp-cont...kostenvergoeding-2018.pdf
@Nick v D
Je onkostenvergoeding is die van 2018. Voor 2024 is het hoger als ik me niet vergis
Je onkostenvergoeding is die van 2018. Voor 2024 is het hoger als ik me niet vergis
Ik ben sinds april 2022 in gevecht voor een in de garantie zittende omvormer (nog geen twee jaar oud) om die vergoed te krijgen.
Door het aansluiten van een laadstation, waarbij de datakabel daarvan voor load adjusting in de omvormer is aangesloten, is er in mijn omvormer iets elektronisch beschadigd. Door EV SERVICE.
Eerst heeft mijn installateur geprobeert om hier garantie op te krijgen wat niet lukte, waarna ik zelf met SE in overleg ben gegaan (via een case) ze kunnen terugzien wat er is gebeurt op 4 april 2022.
Hun uitleg is dat de spanning direct van de omvormer is afgehaald, waardoor de omvormer is beschadigt.
Ondertussen is er een expert geweest van de firma LENGKEEK, (via EV SERVICE) die alles bekeken heeft (na de installatie van een nieuwe omvormer) aan de buitenkant en medegedeeld dat er niks fout is of is gegaan.
De expert heeft nog zelf contact gehad met SE waarvan ik de volgende mail kreeg:
<naam> - SolarEdge Support team said:
Beste Fridus,
Zojuist heb ik een goed overleg gehad met de schade-expert (Lengkeek) en hem overtuigd dat het defect is ontstaan tijdens de werkzaamheden van de EV partij.
De schade-expert gaat zijn conclusie bijstellen met daarbij het standpunt dat de EV partij aansprakelijk is.
Dat betekent dus dat ik vanuit SolarEdge niets meer voor u kan beteken en er van uit ga dat het nu via de EV partij allemaal opgelost gaat worden.
Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u ze via de case stellen.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Via de Consumentenbond, waar ik lid van ben, probeer ik nu of van SE of van EV SERVICE een schadevergoeding te krijgen.
Dit zegt misschien iets meer over EV SERVICE dan over SE...
Door het aansluiten van een laadstation, waarbij de datakabel daarvan voor load adjusting in de omvormer is aangesloten, is er in mijn omvormer iets elektronisch beschadigd. Door EV SERVICE.
Eerst heeft mijn installateur geprobeert om hier garantie op te krijgen wat niet lukte, waarna ik zelf met SE in overleg ben gegaan (via een case) ze kunnen terugzien wat er is gebeurt op 4 april 2022.
Hun uitleg is dat de spanning direct van de omvormer is afgehaald, waardoor de omvormer is beschadigt.
Ondertussen is er een expert geweest van de firma LENGKEEK, (via EV SERVICE) die alles bekeken heeft (na de installatie van een nieuwe omvormer) aan de buitenkant en medegedeeld dat er niks fout is of is gegaan.
De expert heeft nog zelf contact gehad met SE waarvan ik de volgende mail kreeg:
<naam> - SolarEdge Support team said:
Beste Fridus,
Zojuist heb ik een goed overleg gehad met de schade-expert (Lengkeek) en hem overtuigd dat het defect is ontstaan tijdens de werkzaamheden van de EV partij.
De schade-expert gaat zijn conclusie bijstellen met daarbij het standpunt dat de EV partij aansprakelijk is.
Dat betekent dus dat ik vanuit SolarEdge niets meer voor u kan beteken en er van uit ga dat het nu via de EV partij allemaal opgelost gaat worden.
Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u ze via de case stellen.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Via de Consumentenbond, waar ik lid van ben, probeer ik nu of van SE of van EV SERVICE een schadevergoeding te krijgen.
Dit zegt misschien iets meer over EV SERVICE dan over SE...
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-02-2024 09:07 . Reden: Naam eruit ]
SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.
Niet specifiek iets voor dit topic, maar dus wel jurist raadplegen en aansprakelijk stellen. Ook bereid zijn om door te pakken. Open anders even een advies topic in het shopping forum.
Ik heb een SE9K omvormer en hoor dat er een nieuwe batterij van Solaredge op komst is, die rechtstreeks aan deze omvormer kan gekoppeld worden.
Heeft iemand daar meer informatie over?
Heeft iemand daar meer informatie over?
Hallo,
Mijn SolarEdge installatie is al 3 jaar oud en tot een maand geleden was altijd op de volgende firmware versies:
CPU 4.10.25 (.211526)
DSP1 1.13.1646
DSP2 2.19.1429
WSA 1.6.9
Sinds kort (2023-12-30) is de omvormer (SolarEdge SE10K, de Belgische versie, zit op een delta netwerk 3x230V) naar de volgende firmware versies gegaan (ik vermoed remote, ik heb de upgrade niet uitgevoerd):
CPU 4.19.39 (.4991368)
DSP1 1.13.2212
DSP2 2.19.1429
WSA 4.19.33
--> In een DM met @ZwarteIJsvogel heeft hij goed gezien dat de DSP2 is dezelfde versie en niet op de correcte versie cf. https://www.solaredge.com...setapp-inverters-firmware, dus misschien een firmware upgrade misgegaan.
Na de firmware upgrade ondervind ik een vreemd probleem: de omvormer gaat geregeld (1-3 dagen) naar een 'bevroren' staat, dwz de CPU kant van de omvormer reageert niet meer (telt niet meer wat hij produceert, stuurt niks meer naar de monitoring portal of lokaal). Na een restart werkt hij terug voor een bepald tijd en dan terug in de 'bevroren' staat. Als ik in de 'bevroren' staat laat (en niet reset) dan heb ik dagen zonder data (lokaal of op de SolarEdge monitoring portal) en telt de productie van die dagen helemaal niet in de totaal.
De omvormer produceert ook in de 'bevroren' staat, ik zie de Ferris wheel terugdraaien met genoeg zon.
Iemand ervaring met zoiets vreemds?
Ik was aan het denken als iemand van jullie vroegere firmware versies heeft staan, ik zou proberen een firmware upgrade/downgrade/flash via USB te doen. Tot nu toe SolarEdge heeft mij naar de installer gestuurd en de installer heb ik voor de laatste weken proberen overtuigen dat er toch een probleem is.
Graag jullie ideen, reacties en als mogelijk een paar firmware sets...
Mvg,
Cucu
Mijn SolarEdge installatie is al 3 jaar oud en tot een maand geleden was altijd op de volgende firmware versies:
CPU 4.10.25 (.211526)
DSP1 1.13.1646
DSP2 2.19.1429
WSA 1.6.9
Sinds kort (2023-12-30) is de omvormer (SolarEdge SE10K, de Belgische versie, zit op een delta netwerk 3x230V) naar de volgende firmware versies gegaan (ik vermoed remote, ik heb de upgrade niet uitgevoerd):
CPU 4.19.39 (.4991368)
DSP1 1.13.2212
DSP2 2.19.1429
WSA 4.19.33
--> In een DM met @ZwarteIJsvogel heeft hij goed gezien dat de DSP2 is dezelfde versie en niet op de correcte versie cf. https://www.solaredge.com...setapp-inverters-firmware, dus misschien een firmware upgrade misgegaan.
Na de firmware upgrade ondervind ik een vreemd probleem: de omvormer gaat geregeld (1-3 dagen) naar een 'bevroren' staat, dwz de CPU kant van de omvormer reageert niet meer (telt niet meer wat hij produceert, stuurt niks meer naar de monitoring portal of lokaal). Na een restart werkt hij terug voor een bepald tijd en dan terug in de 'bevroren' staat. Als ik in de 'bevroren' staat laat (en niet reset) dan heb ik dagen zonder data (lokaal of op de SolarEdge monitoring portal) en telt de productie van die dagen helemaal niet in de totaal.
De omvormer produceert ook in de 'bevroren' staat, ik zie de Ferris wheel terugdraaien met genoeg zon.
Iemand ervaring met zoiets vreemds?
Ik was aan het denken als iemand van jullie vroegere firmware versies heeft staan, ik zou proberen een firmware upgrade/downgrade/flash via USB te doen. Tot nu toe SolarEdge heeft mij naar de installer gestuurd en de installer heb ik voor de laatste weken proberen overtuigen dat er toch een probleem is.
Graag jullie ideen, reacties en als mogelijk een paar firmware sets...
Mvg,
Cucu
@cucu355 ,
Via SetApp app van Solaredge een een firmware uitvoeren.
Of je installateur of Solaredge support de firmware opnieuw laten installeren. Die kunnen dat van op afstand doen.Dan kan dsp1 & 2 ook op de laatste firmware brengen. Zal je probleem misschien zijn opgelost
Via SetApp app van Solaredge een een firmware uitvoeren.
Of je installateur of Solaredge support de firmware opnieuw laten installeren. Die kunnen dat van op afstand doen.Dan kan dsp1 & 2 ook op de laatste firmware brengen. Zal je probleem misschien zijn opgelost
[ Voor 6% gewijzigd door Browny op 03-02-2024 16:46 ]
mijn Solaredge SE5k ligt alweer een week plat.
Al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat de omvormer een productieprobleem heeft?
wordt nu contact gezocht met Solaredge,
foutmelding die ik heb is fout 8x52 VDC condensator groep instabiel.
en 8x58 isolatie
hopelijk snel een oplossing en als ik dit forum doorlees moet hij vervangen worden.
Al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat de omvormer een productieprobleem heeft?
wordt nu contact gezocht met Solaredge,
foutmelding die ik heb is fout 8x52 VDC condensator groep instabiel.
en 8x58 isolatie
hopelijk snel een oplossing en als ik dit forum doorlees moet hij vervangen worden.
Jij hier nog een update van?Nock372 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:16:
[...]
Het Bizare is dat het bij mij ook echt plots kwam, ik had in de week tussen 20 en 30 december 2023, plots een 6 tal installaties met isolatiefouten.
Vandaar ook wat met ongenoegen gaan praten met solaredge, een occasionele defecte optimizer gaan vervangen is zo erg nog niet, je weet waar het probleem zit.
Maar een isolatiefout moet uitgezocht worden,...
Ik start morgen nog een case op voor een isolatiefout, hou jullie hier even up to date
@kraaiven
Van de batterij voor de se..K reeks is commercieel al enkele jaren sprake van en zo waarschijnlijk dit jaar uitkomen. Maar wanneer precies is noch niet gemeld
Van de batterij voor de se..K reeks is commercieel al enkele jaren sprake van en zo waarschijnlijk dit jaar uitkomen. Maar wanneer precies is noch niet gemeld
Is dit product aangekondigd of is het alleen maar een gerucht?Browny schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:04:
@kraaiven
offtopic:
Als beursgenoteerd bedrijf moet SolarEdge (NASDAQ:SEDG) een aangekondigd product ook daadwerkelijk leveren. Vaporware kan worden gezien als marktmanipulatie. Dat kan ook bij geruchten het geval zijn als een bedrijf daarvan zelf de bron blijkt te zijn.
Als beursgenoteerd bedrijf moet SolarEdge (NASDAQ:SEDG) een aangekondigd product ook daadwerkelijk leveren. Vaporware kan worden gezien als marktmanipulatie. Dat kan ook bij geruchten het geval zijn als een bedrijf daarvan zelf de bron blijkt te zijn.
@ZwarteIJsvogel
Sinds 2021 is de aankomst reeds vermeld bij presentaties over residentiële opslag in benelux door Solaredge. Ook op sommige webinar bv van solarmarkt in samenwerking met de sales manager (Zwitserland) van Solaredge is de komst van deze batterij ook vermeld geworden.
Als je zelfs de laatste datasheet van de se..k (3-fazige home wave omvormer)voor Europa bekijk, staat bij de omvormer ‘ 1omvormer voor pv en batterijopslag’ . D.W.Z. dat deze gereed is voor batterij zoals al de 1fasige home wave omvormer se….h . Er wordt daarbij verwezen dat dit is in afwachting batterij beschikbaarheid en firmware update.
Dus alle signalen staan erop dat er een batterij komt se..k ,maar van zijde van Solaredge is er nog geen melding gedaan wanneer precies deze batterij beschikbaar wordt.
Sinds 2021 is de aankomst reeds vermeld bij presentaties over residentiële opslag in benelux door Solaredge. Ook op sommige webinar bv van solarmarkt in samenwerking met de sales manager (Zwitserland) van Solaredge is de komst van deze batterij ook vermeld geworden.
Als je zelfs de laatste datasheet van de se..k (3-fazige home wave omvormer)voor Europa bekijk, staat bij de omvormer ‘ 1omvormer voor pv en batterijopslag’ . D.W.Z. dat deze gereed is voor batterij zoals al de 1fasige home wave omvormer se….h . Er wordt daarbij verwezen dat dit is in afwachting batterij beschikbaarheid en firmware update.
Dus alle signalen staan erop dat er een batterij komt se..k ,maar van zijde van Solaredge is er nog geen melding gedaan wanneer precies deze batterij beschikbaar wordt.
Weet iemand of een battertij verplicht is bij de SE5K-RWB48 Home Hub?
Ik lees in geen enkele datasheet een hard antwoord (of ik kan het juiste datasheet niet vinden), en de Designer geeft de melding "Waarschuwing: De batterijen zijn niet aangesloten op een StorEdge-omvormer(s) (SE5K-RWB48 Home Hub)."
Edit: contact gehad met SolarEdge: batterij is niet verplicht, leek mij ook al raar, en dat blijkt dus te kloppen
Ik lees in geen enkele datasheet een hard antwoord (of ik kan het juiste datasheet niet vinden), en de Designer geeft de melding "Waarschuwing: De batterijen zijn niet aangesloten op een StorEdge-omvormer(s) (SE5K-RWB48 Home Hub)."
Edit: contact gehad met SolarEdge: batterij is niet verplicht, leek mij ook al raar, en dat blijkt dus te kloppen
[ Voor 16% gewijzigd door KoeKk op 07-02-2024 07:27 ]
We zullen zien. Maar als iets redelijk triviaals er na ruim 2 jaar nog niet is, komt het gewoonlijk niet meer. Ik denk dat hier de productvisie van 2021 is ingehaald door de realiteit (de Home Hub productlijn).Browny schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:25:
@ZwarteIJsvogel
@ZwarteIJsvogel
Zelfs in de laatste datablad van de home wave omvormer se..k voor europe van januari 2024.
Wordt nog steeds verwezen dat de omvormer batterij ready is.
Ik denk niet dat de ontwikkeling van zo een batterij triviaal we praten over een batterij die rechtstreeks parallel aan de string wordt aangesloten en dus een spanning van 750volt aan kan.
Ze moet ook nog aan vele eisen voldaan om bv in Europa te mogen gebruikt worden. Veiligheid enz.
De home hub omvormer is een aanvulling niet een vervanging. Bij de home hub heb je voor de batterij nog steeds een Dc Dc omzetting , batterij werkt op 48v en de string op 750volt .
En alle 3 fazige omvormers se,,k vragen om een mogelijkheid om een batterij erop aan te sluiten zonder de omvormer te vervangen niet alleen huishoudelijk.
Zelfs in de laatste datablad van de home wave omvormer se..k voor europe van januari 2024.
Wordt nog steeds verwezen dat de omvormer batterij ready is.
Ik denk niet dat de ontwikkeling van zo een batterij triviaal we praten over een batterij die rechtstreeks parallel aan de string wordt aangesloten en dus een spanning van 750volt aan kan.
Ze moet ook nog aan vele eisen voldaan om bv in Europa te mogen gebruikt worden. Veiligheid enz.
De home hub omvormer is een aanvulling niet een vervanging. Bij de home hub heb je voor de batterij nog steeds een Dc Dc omzetting , batterij werkt op 48v en de string op 750volt .
En alle 3 fazige omvormers se,,k vragen om een mogelijkheid om een batterij erop aan te sluiten zonder de omvormer te vervangen niet alleen huishoudelijk.
Graag even een technische sanitycheck.
Het geoffreerde systeem is totaal 5460wp, maar door mijn rare dak en de wens om vol te komen i.c.m. dakramen is het volgende naar voren gekomen;
6x Jinko 420wp op zuidoost 135 graden (achterzijde dak) 50 graden dakhelling
4x Jinko 420wp op noordwest 315 graden (voorzijde dak) 50 graden dakhelling
3x Jinko 420wp op zuidwest 225 graden (plat dak aanbouw) 15 graden platdaksysteem
Hieraan komen 13 S500b te hangen en een SE3680H 1 fase omvormer.
Gaat dit technisch goed? Ik hoop dat dit hier kan, ik heb de keuze voor de partij in principe al gemaakt. Ik heb een boel rare en incomplete offertes voorbij zien komen. Het gaat mij puur even om de technische kant.
Het geoffreerde systeem is totaal 5460wp, maar door mijn rare dak en de wens om vol te komen i.c.m. dakramen is het volgende naar voren gekomen;
3x Jinko 420wp op zuidwest 225 graden (plat dak aanbouw) 15 graden platdaksysteem
Gaat dit technisch goed? Ik hoop dat dit hier kan, ik heb de keuze voor de partij in principe al gemaakt. Ik heb een boel rare en incomplete offertes voorbij zien komen. Het gaat mij puur even om de technische kant.
[ Voor 15% gewijzigd door TheIbex op 06-02-2024 11:02 ]
Interpolis, glashelder!
Dat gaat problemen opleveren met zo weinig panelen per richting.
Je moet 380V kunnen halen met 1 richting, dus dat zijn er minstens 5 per richting, zonder enige schaduw.
Micro omvormers gaan hier een betere oplossing zijn.
Je moet 380V kunnen halen met 1 richting, dus dat zijn er minstens 5 per richting, zonder enige schaduw.
Micro omvormers gaan hier een betere oplossing zijn.
Dit voelt niet goed (zie de topicstart). Heb je een SolarEdge Designer rapport bij de offerte gekregen?TheIbex schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:00:
Gaat dit technisch goed?
- Zo ja, post dan hier eens het verliesdiagram.
- Zo nee, laat je beoogde leverancier dit alsnog maken.
In de offerte zit een legplan met een simulatieresultaat;ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Dit voelt niet goed (zie de topicstart). Heb je een SolarEdge Designer rapport bij de offerte gekregen?
- Zo ja, post dan hier eens het verliesdiagram.
- Zo nee, laat je beoogde leverancier dit alsnog maken.
:strip_exif()/f/image/y6Cb9b1ZkE7qyJnmzXmRPx9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderin staat totaal afgetopte energie 0,03%
Interpolis, glashelder!
Zijn er meer mensen die 'last' hebben van een omvormer die bij bewolkt weer, meerdere keren probeert op te starten maar meestal na 1 tel weer uitschakelt?
Gaat om een SE3680 en 10 panelen van 380 Wp. Vorige winter viel het me niet zo op, maar nu hoor ik in de ochtend heel vaak de relais tikken om op te starten en dan na een paar tellen weer een tik waarbij de omvormer uitschakelt (omdat de spanning toch te laag is). De omvormer is niet defect en er zijn geen foutmeldingen maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de levensduur. Is er ergens in te stellen bij welk voltage de omvormer in productie gaat? Liever iets langer wachten tot er meer licht is dan dit aan-uit-aan-uit gedrag.
Gaat om een SE3680 en 10 panelen van 380 Wp. Vorige winter viel het me niet zo op, maar nu hoor ik in de ochtend heel vaak de relais tikken om op te starten en dan na een paar tellen weer een tik waarbij de omvormer uitschakelt (omdat de spanning toch te laag is). De omvormer is niet defect en er zijn geen foutmeldingen maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de levensduur. Is er ergens in te stellen bij welk voltage de omvormer in productie gaat? Liever iets langer wachten tot er meer licht is dan dit aan-uit-aan-uit gedrag.
Het simulatieresultaat is leuk voor het verkooppraatje. Een verliesdiagram ziet er zo uit:TheIbex schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:49:
In de offerte zit een legplan met een simulatieresultaat;
[Afbeelding]
Onderin staat totaal afgetopte energie 0,03%
/f/image/l8zua32X9roNLkxxQF36xYXj.png?f=fotoalbum_large)
Als er er een Opbrengst factor verlies in het diagram zit (direct boven Optimizer efficiëntie verlies) dan is dat in principe een rode vlag. Het verliesdiagram en het simulatieresultaat zitten in hetzelfde rapport (dus behalve copy-paste-mail geen extra werk voor de installateur, of vraag gewoon om het hele rapport).
@ronald en @ZwarteIJsvogel
Bedankt, ik heb het opgevraagd en zal het resultaat hier neerzetten. ik heb zelf ook al eens beetje zitten rommelen in Designer. Daar kwam dit uit;
:strip_exif()/f/image/5VJTZuoVtC5AgiHOaTbSaRLN.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zodra ik de versie van installateur heb, gooi ik die ook even neer.
Bedankt, ik heb het opgevraagd en zal het resultaat hier neerzetten. ik heb zelf ook al eens beetje zitten rommelen in Designer. Daar kwam dit uit;
:strip_exif()/f/image/5VJTZuoVtC5AgiHOaTbSaRLN.jpg?f=fotoalbum_large)
Interpolis, glashelder!
Zoals een echte Tweaker betaamtTheIbex schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:24:
@ronald en @ZwarteIJsvogel
Bedankt, ik heb het opgevraagd en zal het resultaat hier neerzetten. ik heb zelf ook al eens beetje zitten rommelen in Designer.
0,03% opbrengst factor verlies valt reuze mee (ik had meer gevreesd). Dit moet kunnen.Daar kwam dit uit;
[Afbeelding]
ik heb in mijn installatie 0,39% opbrengst factor verlies..... ben eens benieuwd hoe die zich in het 1e voorjaar gaat gedragen....ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:45:
[...]
Zoals een echte Tweaker betaamt
[...]
0,03% opbrengst factor verlies valt reuze mee (ik had meer gevreesd). Dit moet kunnen.
Wij hebben hier ook een SE3680 met 13x 300 Wp en hier schakelt ook de omvormer regelmatig bij bewolkte dagen.soganta schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:50:
Zijn er meer mensen die 'last' hebben van een omvormer die bij bewolkt weer, meerdere keren probeert op te starten maar meestal na 1 tel weer uitschakelt?
@soganta , @A. Qonsaides gaat het om de oude serie (verticaal georiënteerd)
Ik heb sinds enige maanden het systeem van mijn pa in beheer met een oude se3000. Die lijkt behoorlijk lastiger te starten dan mijn se5k-rwb (heb indruk dat se####h ook beter starten, maar die heb ik niet in beheer)
Ik heb sinds enige maanden het systeem van mijn pa in beheer met een oude se3000. Die lijkt behoorlijk lastiger te starten dan mijn se5k-rwb (heb indruk dat se####h ook beter starten, maar die heb ik niet in beheer)
Volgens mij is dit 'by design' (ik heb het in ieder geval ook als sinds installatie van mijn SE4000H in 2019). Ook op zonnige dagen 's ochtends vroeg te horen.A. Qonsaides schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:31:
[...]
Wij hebben hier ook een SE3680 met 13x 300 Wp en hier schakelt ook de omvormer regelmatig bij bewolkte dagen.
Mijn interpretatie: voltage wordt hoog genoeg om in te schakelen, maar zodra de inverter inschakelt duikt voltage naar beneden en schakelt inverter weer uit. Lijkt me standaardgedrag bij schemer.
Ik frut, dus ik epibreer
@soganta Wat is precies "meerdere keren"? Een paar keer of laten we zeggen, meer dan tien?
Mjin SExxxxH's klikken (die relais' maken geen subtiel geluidje ook) aan het begin én eind van de dag vaak ook wel een paar keer aan/uit en doen dat ook wat vaker in de winterperiode. Concreet: In de zomer hooguit 2-3 pogingen. Op een grauwe december dag zeker het dubbele.
Mjin SExxxxH's klikken (die relais' maken geen subtiel geluidje ook) aan het begin én eind van de dag vaak ook wel een paar keer aan/uit en doen dat ook wat vaker in de winterperiode. Concreet: In de zomer hooguit 2-3 pogingen. Op een grauwe december dag zeker het dubbele.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 06-02-2024 20:51 ]
All-electric.
Precies, omvormer hangt op zolder dus goed hoorbaar op 1e verdieping.RonJ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:11:
@soganta Wat is precies "meerdere keren"? Een paar keer of laten we zeggen, meer dan tien?
Mjin SExxxxH's klikken (die relais' maken geen subtiel geluidje ook) aan het begin én eind van de dag ook altijd wel een paar keer aan/uit en doen dat ook wat vaker in deze winterperiode. Concreet: In de zomer hooguit 2-3 pogingen. Op een grauwe december dag zeker het dubbele.
Heb even gekeken, tel er een stuk of 5 aan begin en eind vd dag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2xs8TziEnKwJGmkXOUtSTadU.png?f=user_large)
Status code 4 is productie, 5 is vermogensbeperking/opstarten, 2 is slaapmodus.
Ja zoiets dacht ik ook, maar dat voltage is niet iets hoger in te stellen als gebruiker waardoor je minder van dit gedrag hebt?pistole schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Volgens mij is dit 'by design' (ik heb het in ieder geval ook als sinds installatie van mijn SE4000H in 2019). Ook op zonnige dagen 's ochtends vroeg te horen.
Mijn interpretatie: voltage wordt hoog genoeg om in te schakelen, maar zodra de inverter inschakelt duikt voltage naar beneden en schakelt inverter weer uit. Lijkt me standaardgedrag bij schemer.
Gaat bij mij om de nieuwe serie SolarEdge SE3680 HD Wave Setapp.Ronald schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:55:
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier:
- Heb 11 panelen op zuid-west liggen (3 uitbouw en 8 op het dak) en werkt helemaal top
- Recent heb ik de 3 op de uitbouw vervangen voor wat meer WP omdat ik toch bezig was wat bij te leggen op de schuur (met een micro)
Kan ik de drie "oude" panelen die over zijn op de noord-oost kant leggen en aan mijn SE string toevoegen? Uiteraard is dat niet voldoende om de omvormer wakker te laten worden maar woning is helemaal vrij aan de zijkant dus de panelen achter pakken snel voldoende licht. Zou toch weer een kleine 900WP extra zijn die ik op die manier toevoeg.
Omvormer is een SE3000H en daar hangt nu 3630WP aan. De designer zegt dat het kan maar toch even een sanity check doen
- Heb 11 panelen op zuid-west liggen (3 uitbouw en 8 op het dak) en werkt helemaal top
- Recent heb ik de 3 op de uitbouw vervangen voor wat meer WP omdat ik toch bezig was wat bij te leggen op de schuur (met een micro)
Kan ik de drie "oude" panelen die over zijn op de noord-oost kant leggen en aan mijn SE string toevoegen? Uiteraard is dat niet voldoende om de omvormer wakker te laten worden maar woning is helemaal vrij aan de zijkant dus de panelen achter pakken snel voldoende licht. Zou toch weer een kleine 900WP extra zijn die ik op die manier toevoeg.
Omvormer is een SE3000H en daar hangt nu 3630WP aan. De designer zegt dat het kan maar toch even een sanity check doen
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschreven
topicstart gelezen?
Casus tuinhuisje, + red flags?
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb nu een hernieuwd ontwerp ingevoerd in designer
Hierbij mijn gegevens en vragen voordat ik installateurs ga vragen om een offerte.
Fotos
/f/image/sfxAov1NxXEhZrl15xzmE59C.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ByOUU5xjg2LJT4lCVnsmrNx7.png?f=user_large)
/f/image/qjpB7zk3rfRJLlMvUZFCqFs8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L4HpFQzuEYOcKq5mpbudrsL0.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare dakruimte -> zie plaatje
Er kunnen meer panelen op O en W, maar zie de toegevoegde waarde (nog) niet
Schaduw:
O en W geen schaduw.
Z -> gedurende de winterperiode veel schaduw van woning buren (onder) en gedurende zomerperiode een deel van de eigen woning.
Jaarverbruik:
Nu ca. 1200 kWh.
Aantal panelen (24) gebaseerd op:
eigen verbruik + warmtepomp (8kWh) (mogelijk dit jaar of volgende jaar) + opladen EV, 15.000 km/j (over ca. 2 of 3 jaar)
Aansluiting: 3 x 25A
Budget en doel
Doel -:> Voorbereid zijn op de toekomst voor warmtepomp en EV
Budget: plm 12,5k
Uitvoering project
Zat te denken om dit zelf te installeren. Heb Electro achtergrond, standaard gereedschap, twee rechterhanden (zegt men) en tijd om dit te doen. Echter, werken op hoogte is wel een dingetje. Denk dat Z zijde (minder hoog) mogelijk is om zelf te doen.
Alternatief is om zelf de panelen, omvormer en optimizers aan te schaffen en een installateur te zoeken voor de installatie, maar denk dat men daar niet op zit te wachten.
Alles laten installeren is het ander (maar duurder) alternatief
Data
Inzicht in prestaties per paneel
Andere opties:
Automatisch uitschakelen panelen/omvormer bij negatieve vergoeding is wel iets wat ik zou willen als dit in de toekomst aan de orde zou zijn
Reeds verkregen offertes: Geen
Regio: N/O Groningen
Voorgestelde installatie:
SolarEdge ontwerp ivm meerdere dakvlakken
3 dakvlakken; oriëntatie O, Z, W-> - 8 panelen per vlak
Omvormer: SEK6 Home Wave
Optimizers: S500B
De uitkomst van Designer lijkt in orde voor zover ik dat kan beoordelen
De volgende vragen:
Heeft in mijn situatie SolarEdge voldoende voordelen t.o.v. andere merken/systemen?
Is het ontwerp ok, of moet ik nog zaken aanpassen obv de uitkomsten in Designer?
Is het zelf hardware aanschaffen en vervolgens laten installeren aan te bevelen?
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig indien ik Z zijde zelf ga doen?
Ik lees dat installateurs per dakvlak ongeveer 750 Euro extra rekenen (zonder materiaal), is dat gangbaar?
Ps dat leek me wat veel
. Check bij Winkelman -> 3 dakvlakken = +150 €
Reacties en opmerkingen zijn van harte welkom!
Hierbij mijn gegevens en vragen voordat ik installateurs ga vragen om een offerte.
Fotos
/f/image/sfxAov1NxXEhZrl15xzmE59C.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ByOUU5xjg2LJT4lCVnsmrNx7.png?f=user_large)
/f/image/qjpB7zk3rfRJLlMvUZFCqFs8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L4HpFQzuEYOcKq5mpbudrsL0.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw:
O en W geen schaduw.
Z -> gedurende de winterperiode veel schaduw van woning buren (onder) en gedurende zomerperiode een deel van de eigen woning.
Jaarverbruik:
Nu ca. 1200 kWh.
eigen verbruik + warmtepomp (8kWh) (mogelijk dit jaar of volgende jaar) + opladen EV, 15.000 km/j (over ca. 2 of 3 jaar)
Budget en doel
Uitvoering project
Zat te denken om dit zelf te installeren. Heb Electro achtergrond, standaard gereedschap, twee rechterhanden (zegt men) en tijd om dit te doen. Echter, werken op hoogte is wel een dingetje. Denk dat Z zijde (minder hoog) mogelijk is om zelf te doen.
Alternatief is om zelf de panelen, omvormer en optimizers aan te schaffen en een installateur te zoeken voor de installatie, maar denk dat men daar niet op zit te wachten.
Data
Andere opties:
Automatisch uitschakelen panelen/omvormer bij negatieve vergoeding is wel iets wat ik zou willen als dit in de toekomst aan de orde zou zijn
De volgende vragen:
Heeft in mijn situatie SolarEdge voldoende voordelen t.o.v. andere merken/systemen?
Is het ontwerp ok, of moet ik nog zaken aanpassen obv de uitkomsten in Designer?
Is het zelf hardware aanschaffen en vervolgens laten installeren aan te bevelen?
Ik lees dat installateurs per dakvlak ongeveer 750 Euro extra rekenen (zonder materiaal), is dat gangbaar?
Ps dat leek me wat veel
Zeer goed geschreven inderdaad! En gezien. Na nog een keer lezen denk ik dat ik gewoon een micro ga gebruikenteacher schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:52:
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschreventopicstart gelezen?
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschrevenTaatort schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:52:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb nu een hernieuwd ontwerp ingevoerd in designer
Fotos
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schaduw:
O en W geen schaduw.
Jaarverbruik:
Nu ca. 1200 kWh.
Budget en doel
Uitvoering project
Data
Andere opties:
De volgende vragen:
Ps dat leek me wat veel. Check bij Winkelman -> 3 dakvlakken = +150 €
casus tuinhuisje en red flags?
Ja, heb ik gelezen maar gezien je vraagstelling blijkbaar niet alles begrepenteacher schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:03:
[...]
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschreven![]()
topicstart gelezen?
casus tuinhuisje en red flags?
Zal het nog eens beter doorlezen.
Ik zal je de goede richting opduwen:Taatort schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:06:
[...]
Ja, heb ik gelezen maar gezien je vraagstelling blijkbaar niet alles begrepen![]()
Zal het nog eens beter doorlezen.
Je hebt 8 panelen per richting met s500b
Hoeveel Volt kan je per richting maken?
Hoeveel volt heeft je omvormer nodig?
Hoeveel beschenen panelen per richting heb je minimaal nodig?
En als je dan wat marge wil voor schaduw?
Optimizer: 80V max uitgangsspanning tijdens bedrijfteacher schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:38:
[...]
Ik zal je de goede richting opduwen:
Je hebt 8 panelen per richting met s500b
Hoeveel Volt kan je per richting maken?
Hoeveel volt heeft je omvormer nodig?
Hoeveel beschenen panelen per richting heb je minimaal nodig?
En als je dan wat marge wil voor schaduw?
Omvormer 750V nominaal -> Dan zou ik theoretisch op 9+ panelen uitkomen per richting
Maar twijfel of dat goed is, want dan zou Designer hier toch wel wat van moeten vinden lijkt me.
Geen geldig ontwerp voor 24 panelen.Ronald schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:48:
@Taatort Krijg je geldig ontwerp met SE5K-RWB voor korte strings?
Hoe simuleert dat?
En met s440?
Designer accepteert voor SE5K-RWB / S500B max. 22 van deze panelen.
Idem voor SE5K-RWB met S440
@Taatort
Probeer eens 2 strings
Probeer eens 2 strings
Het gaat bij mij ook om de SE3680H.Ronald schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:55:
Melding 'String te kort'
Lijkt me niet logisch om panelen op 1 dakvlak te verdelen over 2 strings (nog minder panelen per vlak), maar misschien zie ik het verkeerd.
9 minimum met s440, 8 met s500bTaatort schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Melding 'String te kort'
Lijkt me niet logisch om panelen op 1 dakvlak te verdelen over 2 strings (nog minder panelen per vlak), maar misschien zie ik het verkeerd.
@Taatort
Je min string lengte op 3fasige omvormer korte string is zoals Ronald aanhaalt met de optimizers S500B 8stuks. Je hebt 3 oriëntaties met elk 8 panelen, je kan dus 3 strings maken , 1 string voor elke richting. De se5k-rwb (korte string) heeft 2 paar mc4 aansluitingen , d.w.z. dat je op 1 ingang 1 string hangt, op de andere ingang de overige 2 string parallel aansluiten.
Je min string lengte op 3fasige omvormer korte string is zoals Ronald aanhaalt met de optimizers S500B 8stuks. Je hebt 3 oriëntaties met elk 8 panelen, je kan dus 3 strings maken , 1 string voor elke richting. De se5k-rwb (korte string) heeft 2 paar mc4 aansluitingen , d.w.z. dat je op 1 ingang 1 string hangt, op de andere ingang de overige 2 string parallel aansluiten.
@soganta waar vis jij die solar edge status vandaan in home assistent?
3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB
Solaredge modbus:edwin2021 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 04:45:
@soganta waar vis jij die solar edge status vandaan in home assistent?
https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus
Werkt volgens mij alleen als de omvormer via utp verbonden is, niet via wifi helaas.
Modbus/TCP via WiFi is voor residentiële omvormers officieel ondersteund vanaf CPU firmware 4.16.soganta schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Solaredge modbus:
Werkt volgens mij alleen als de omvormer via utp verbonden is, niet via wifi helaas.
Als het kan heb ik alles via utp, zo ook de omvormer 😉soganta schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Solaredge modbus:
Maar dit is dus blijkbaar niet de standaard HA integratie die ik nu gebruik?
Nee, deze modbus integratie zit in HACS. Je hebt ook de SetApp (en volgens mij ook een installateursaccount) nodig om modbus-over-tcp in te schakelen.edwin2021 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Als het kan heb ik alles via utp, zo ook de omvormer 😉
Maar dit is dus blijkbaar niet de standaard HA integratie die ik nu gebruik?
All-electric.
Dank, dat parallel aansluiten is iets wat ik nog niet wist.Browny schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:17:
@Taatort
Aangezien 8 minimum voorgeschreven aantal is. Is er dan nog voldoende marge voor eventuele schaduw (van
huis onder tijdens winterperiode op zuid)
Of zet ik dan zuid op 1 ingang en oost/west parallel op de andere ingang?
Edit: Simulatie ervan geeft melding in designer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GcZ7BwAf8J4iqdXgjl3hXPTo.png?f=user_large)
Zelfde type omvormer (korte strings) met meer vermogen zag ik niet staan in de lijst.
[ Voor 17% gewijzigd door Taatort op 09-02-2024 11:30 ]
SetApp inderdaad, is niet heel lastig. Installateursaccount was voor mij niet nodig.RonJ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Nee, deze modbus integratie zit in HACS. Je hebt ook de SetApp (en volgens mij ook een installateursaccount) nodig om modbus-over-tcp in te schakelen.
Dank. modbus-over-tcp heb ik gelijk tijdens installeren laten aanzetten 😉RonJ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Nee, deze modbus integratie zit in HACS. Je hebt ook de SetApp (en volgens mij ook een installateursaccount) nodig om modbus-over-tcp in te schakelen.
Vraagje.
Wij zijn net klaar met een dakrenovatie, en overwegen om hier panelen neer te leggen.
De ruimte die we nu hebben is 9 op Oost en 9 op West.
Ik probeer in de designer van solaredge wat te berekenen maar kom er niet helemaal wijs uit..
Kan iemand mij een snelle suggestie geven wat deze setup zou opleveren met 430Wp Jinko panelen?
En welke omvormer het beste zou passen?
Ik heb een 3-Fase aansluiting.
En maakt de orientatie van de panelen nog een beetje uit? Op het westen kunnen er namelijk 6 vertikaal en 3 zullen horizontaal geplaatst moeten worden ivm een dakraam.
Wij zijn net klaar met een dakrenovatie, en overwegen om hier panelen neer te leggen.
Ik probeer in de designer van solaredge wat te berekenen maar kom er niet helemaal wijs uit..
Kan iemand mij een snelle suggestie geven wat deze setup zou opleveren met 430Wp Jinko panelen?
En maakt de orientatie van de panelen nog een beetje uit? Op het westen kunnen er namelijk 6 vertikaal en 3 zullen horizontaal geplaatst moeten worden ivm een dakraam.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Gewoon ingeven in PVcalc.verstappen33 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:26:
Vraagje.
Horizontaal of verticaal kan een klein verschil leveren bij schaduw.
Ik zou ook graag de power control willen gebruiken binnen HA en heb de intergratie ook incl. output maar power control: ho maarrstoner1978 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:50:
@edwin2021
komt dat uit de Solaredge modbus integratie (hacs).
[Afbeelding]
Welke settings heb je exact via SetApp gemaakt in je omvormer?
Ik heb de instructie van doe-duurzaam.nl https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/arnord schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:41:
[...]
Ik zou ook graag de power control willen gebruiken binnen HA en heb de intergratie ook incl. output maar power control: ho maarr![]()
Welke settings heb je exact via SetApp gemaakt in je omvormer?
Verbinding via setapp:
Power Control > Energy Manager > Limit Control > Control Mode. Hier zet je de Export Control functie aan.
Je krijgt dan de entiteit: number.solaredge_i2_active_power_limit
Naam kan iets afwijken afhankelijk van je installatie.
Je hebt hiervoor wel een inline meter van solaredge nodig anders weet de omvormer niet wat er in en uit gaat.
Ik lees beide apparaten tegelijk uit via de solaredge multi integratie (hacs)
Heb het nog niet gebruikt want alle stroom was tot nu toe welkom
3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB
Hallo Tweakers,
Ik hoop dat dit toegestaan is mocht dit niet zo zijn laat het even weten.
Ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een Solar Edge systeem maar zit met het volgende.
Mijn situatie is als volgt:
Ik hoop dat dit toegestaan is mocht dit niet zo zijn laat het even weten.
Ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een Solar Edge systeem maar zit met het volgende.
Mijn situatie is als volgt:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@n0ss met SE 400V batterij kun je met de normale SE3680H werken. Optimizer zou s440 goed moeten zijn.
Als je zelf zoveel gaat bepalen, dan raad ik je echt aan om alles via designer te ontwerpen. Designer is redelijk eindbaas, dan weet je dat je de juiste componenten hebt.
Account maken zie TS.
Als je zelf zoveel gaat bepalen, dan raad ik je echt aan om alles via designer te ontwerpen. Designer is redelijk eindbaas, dan weet je dat je de juiste componenten hebt.
Account maken zie TS.
Hey,
Ik stelde hier enkele maanden geleden een vraag i.v.m. het koppelen van mijn omvormer, energiemeter en laadpaal omdat het laden op zonne-energie en load balancing niet werkten. Mijn wagen begon gewoon te laden ondanks dat er geen zonne-energie aanwezig was. Het probleem is uiteindelijk opgelost met hulp van een medewerker van SolarEdge en was dat de laadpaal via Wifi communiceerde met mijn netwerk en de laadpaal via UTP en dat deze niet communiceerden.
Nu dit opgelost is, zit ik echter met de vraag hoe alles precies werkt om te weten hoe ik het in moet (laten) stellen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil SolarEdge niet lastig blijven vallen.
Wat ik me afvraag:
Bij welk overschot aan zonne-energie gaat de wagen nu starten met laden? Is onderstaande mogelijk:
In het weekend ben ik thuis en wil ik maximaal opladen op zonne-energie. Mijn auto laad 3f op minstens 4,2kW.
Ik zou willen dat ik bv vanaf een overschot van 1kW begin te laden wat wil zeggen dat ik max. 3,2kW importeer. Maar naarmate het overschot aan zonne-energie stijgt moet de import dalen tot ik bij 4,2kW niets meer importeer.
Het overschot neemt ondertussen nog steeds toe tot bv. 8kW en dan blijf ik laden aan 8kW. Ik vergeet het huishoudelijk verbruik even in dit voorbeeld.
Maar wat voor mij niet duidelijk is, is hoe dit ingesteld kan worden. Want als je een max. Import van bv. 3,2kW instelt, laad ik bij een opbrengst van 8kW aan zonnepanelen-energie aan 11,2kW waarbij ik dus nog steeds importeer terwijl er meer dan genoeg zonne-energie is.
Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik stelde deze vraag reeds aan mijn installateur maar hij kon daar toen ook geen antwoord op geven.
Ik stelde hier enkele maanden geleden een vraag i.v.m. het koppelen van mijn omvormer, energiemeter en laadpaal omdat het laden op zonne-energie en load balancing niet werkten. Mijn wagen begon gewoon te laden ondanks dat er geen zonne-energie aanwezig was. Het probleem is uiteindelijk opgelost met hulp van een medewerker van SolarEdge en was dat de laadpaal via Wifi communiceerde met mijn netwerk en de laadpaal via UTP en dat deze niet communiceerden.
Nu dit opgelost is, zit ik echter met de vraag hoe alles precies werkt om te weten hoe ik het in moet (laten) stellen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil SolarEdge niet lastig blijven vallen.
Wat ik me afvraag:
Bij welk overschot aan zonne-energie gaat de wagen nu starten met laden? Is onderstaande mogelijk:
In het weekend ben ik thuis en wil ik maximaal opladen op zonne-energie. Mijn auto laad 3f op minstens 4,2kW.
Ik zou willen dat ik bv vanaf een overschot van 1kW begin te laden wat wil zeggen dat ik max. 3,2kW importeer. Maar naarmate het overschot aan zonne-energie stijgt moet de import dalen tot ik bij 4,2kW niets meer importeer.
Het overschot neemt ondertussen nog steeds toe tot bv. 8kW en dan blijf ik laden aan 8kW. Ik vergeet het huishoudelijk verbruik even in dit voorbeeld.
Maar wat voor mij niet duidelijk is, is hoe dit ingesteld kan worden. Want als je een max. Import van bv. 3,2kW instelt, laad ik bij een opbrengst van 8kW aan zonnepanelen-energie aan 11,2kW waarbij ik dus nog steeds importeer terwijl er meer dan genoeg zonne-energie is.
Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik stelde deze vraag reeds aan mijn installateur maar hij kon daar toen ook geen antwoord op geven.
Bedankt voor je reply.Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:07:
@n0ss met SE 400V batterij kun je met de normale SE3680H werken. Optimizer zou s440 goed moeten zijn.
Account maken zie TS.
Account voor designer heb al eens geprobeerd aan te maken, als je dat nu doet en kiest voor ik ben een installateur moet je op een volgend scherm KVK en bedrijfs gegevens doorgeven. Hoe ga ik hier mee om? Dit staat niet in de TS.
Ik probeer dit werkend te krijgen met een se15k van 3 jaar oud.stoner1978 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:44:
[...]
Ik heb de instructie van doe-duurzaam.nl https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/
Verbinding via setapp:
Power Control > Energy Manager > Limit Control > Control Mode. Hier zet je de Export Control functie aan.
Je krijgt dan de entiteit: number.solaredge_i2_active_power_limit
Naam kan iets afwijken afhankelijk van je installatie.
Je hebt hiervoor wel een inline meter van solaredge nodig anders weet de omvormer niet wat er in en uit gaat.
Ik lees beide apparaten tegelijk uit via de solaredge multi integratie (hacs)
Heb het nog niet gebruikt want alle stroom was tot nu toe welkom
Maar met de modus tcp en de modbus multi integratie blijven de power control entiteiten op niet beschikbaar staan. Als goed is heb je geen inline meter nodig. Welke control mode moet je nog aanzetten?
Nee, zo werkt het niet.Davy_Rx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:22:
Hey,
Nu dit opgelost is, zit ik echter met de vraag hoe alles precies werkt om te weten hoe ik het in moet (laten) stellen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil SolarEdge niet lastig blijven vallen.![]()
Wat ik me afvraag:
De import limit staat los van het laden op solar. De import limit is er alleen maar om de hoofdzekeringen te beschermen bij het laden vanaf het net (icm andere zware belasting). Het laden wordt geknepen zodat het totaal onder de ingestelde limiet blijft (en de hoofdzekering heel).
Als je “laden op overtollige zonneenergie” aanzet, wordt er alleen op solar geladen. Maar… auto’s laden met min 6A per fase, dus dit gebeurt dus pas als er min 3x 6A x 230V = ~4.2kW zonneenergie over is naast je andere verbruik.
Als je op bepaalde momenten toch zeker wilt weten dat je auto vol is, kun je een tijdschema instellen voor het laden vanaf grid naast het laden op zonneenergie. Bijv. zaterdag en zondag overdag op zonneenergie en zondagavond vanaf 21:00 vanaf het net. Mocht de auto zondagavond dan nog niet vol zijn, wordt ie alsnog geladen vanuit het net.
Ok, dat zou duidelijk zijn. Ik zie echter niet hoe ik dit in kan stellen. Ik kan een schema instellen om op te laden. (Laden of niet laden) Verder kan ik ‘laden op zonne-energie’ constant inschakelen of niet. Maar er is geen mogelijkheid om dit te koppelen aan het schema…pvg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Nee, zo werkt het niet.
De import limit staat los van het laden op solar. De import limit is er alleen maar om de hoofdzekeringen te beschermen bij het laden vanaf het net (icm andere zware belasting). Het laden wordt geknepen zodat het totaal onder de ingestelde limiet blijft (en de hoofdzekering heel).
Als je “laden op overtollige zonneenergie” aanzet, wordt er alleen op solar geladen. Maar… auto’s laden met min 6A per fase, dus dit gebeurt dus pas als er min 3x 6A x 230V = ~4.2kW zonneenergie over is naast je andere verbruik.
Als je op bepaalde momenten toch zeker wilt weten dat je auto vol is, kun je een tijdschema instellen voor het laden vanaf grid naast het laden op zonneenergie. Bijv. zaterdag en zondag overdag op zonneenergie en zondagavond vanaf 21:00 vanaf het net. Mocht de auto zondagavond dan nog niet vol zijn, wordt ie alsnog geladen vanuit het net.
Goedenavond allen,
Hier een "noob" op het gebied van zonnepanelen en omvormers, maar heb jullie kennis nodig denk ik. Het zit namelijk zo..
Wij zijn trotse nieuwe eigenaren van een vrijstaande woning met 16 zonnepanelen, deze panelen::strip_exif()/f/image/cJ8ReyD1hxl4yGMYhszqTvbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij moeten deze op jaar basis minimaal 4500kwh opbrengen, helaas zie ik dat ze de laatste 4 jaar maximaal 2600kwh per jaar opbrengen.
Zien jullie iets vreemds aan onze installatie/aansluiting of is er andere informatie nodig ?:strip_exif()/f/image/4oxQUFbgh1JOPPGEiCGv3ecy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ybqHETg3Tuke7C96PX3ni5b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9C4jHBYn8VVD3mG4Z93fSYEG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie ons kunnen help
Alvast bedankt..
Jordi
Hier een "noob" op het gebied van zonnepanelen en omvormers, maar heb jullie kennis nodig denk ik. Het zit namelijk zo..
Wij zijn trotse nieuwe eigenaren van een vrijstaande woning met 16 zonnepanelen, deze panelen:
:strip_exif()/f/image/cJ8ReyD1hxl4yGMYhszqTvbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij moeten deze op jaar basis minimaal 4500kwh opbrengen, helaas zie ik dat ze de laatste 4 jaar maximaal 2600kwh per jaar opbrengen.
Zien jullie iets vreemds aan onze installatie/aansluiting of is er andere informatie nodig ?
:strip_exif()/f/image/4oxQUFbgh1JOPPGEiCGv3ecy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ybqHETg3Tuke7C96PX3ni5b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9C4jHBYn8VVD3mG4Z93fSYEG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie ons kunnen help
Jordi
Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschreven topicstart gelezen?
Zou je iets meer kunnen vertellen over je opstelling (hoek, richting)?
Ik heb namelijk een vermoeden wat er aan de hand is (en jij ook nadat je de topicstart hebt gelezen) maar wil het even dubbelchecken.
Ik heb namelijk een vermoeden wat er aan de hand is (en jij ook nadat je de topicstart hebt gelezen) maar wil het even dubbelchecken.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het doorgelezen maar het is een beetje abracadabra voor mijteacher schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:34:
Heb je, toevallig, de zeer informatieve en excellent geschreven topicstart gelezen?
Volgens SolarEdge liggen de panelen in een hoek van 40 graden, en er liggen 8 panelen ten oosten en 8 op het westen. Vorige eigenaar vertelde dat er meteen na installatie al te lage Kwh metingen waren maar heeft hier niks aan gedaan. Helaas ook niet aangegeven in de koop overeenkomst..
Nu zijn we genoodzaakt het zelf uit te vogelen (zonder enige kennis). Bedankt voor de hulp..
Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz
Het werkt gewoon naast elkaar: opladen op alleen overtollige zonneenergie en daarnaast ‘hoedanook’ laden via het tijdschema. Maar als je dus een tijdblok overdag instelt en de zon schijnt niet (genoeg), wordt je auto uit het net geladen.Davy_Rx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:21:
[...]
Ok, dat zou duidelijk zijn. Ik zie echter niet hoe ik dit in kan stellen. Ik kan een schema instellen om op te laden. (Laden of niet laden) Verder kan ik ‘laden op zonne-energie’ constant inschakelen of niet. Maar er is geen mogelijkheid om dit te koppelen aan het schema…
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.