Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2024
Ronald schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:23:
[...]

13/13 is het minimum voor onafhankelijkheid tussen oost en west.
Met s500b is het 9 a 10 per richting.

En dat is dan in het ideale, schaduw vrije, geval… maar waarom gebruik je zonder schaduw solaredge.

En ik heb nog nooit een omvormer van solaredge in de aanbieding gezien. Installateur had de juiste niet in zijn magazijn.
Super Ronald, fijn dat je meedenkt. Hopelijk wil je nog één keer verder meedenken:

Vraag 1: ga jij ervanuit bij 13/13 en 9/10 ervan uit dat de Oost-West panelen onder een steile hoek staan en dus vaak apart beschenen? Ze liggen hier onder 10 graden dus bijna plat, en vangen vaak allemaal wat licht.

Vraag 2: wat zou jij voorstellen ? Alleen 5 of 8 panelen bij leggen? En/of ook de Omvormer nog omwisselen, en/of optimizers omwisselen? Maar als ik iets wil wisselen moet ik natuurlijk wel hard maken dat het huidige ontwerp niet goed is, hoe is dat vast te stellen behalve dat 'de tweakers zeggen dat X'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Super Ronald, fijn dat je meedenkt. Hopelijk wil je nog één keer verder meedenken:

Vraag 1: ga jij ervanuit bij 13/13 en 9/10 ervan uit dat de Oost-West panelen onder een steile hoek staan en dus vaak apart beschenen? Ze liggen hier onder 10 graden dus bijna plat, en vangen vaak allemaal wat licht.
Zie signature... ik weet waar over ik het heb.
Vraag 2: wat zou jij voorstellen ? Alleen 5 of 8 panelen bij leggen? En/of ook de Omvormer nog omwisselen, en/of optimizers omwisselen? Maar als ik iets wil wisselen moet ik natuurlijk wel hard maken dat het huidige ontwerp niet goed is, hoe is dat vast te stellen behalve dat 'de tweakers zeggen dat X'
Installateur beweerd professional te zijn.
Installateur dient SolarEdge beter te snappen dan een of andere amateur op een forum.

Installateur heeft beweerd dat het ontwerp goed was... Heeft expliciet geroepen dat s500b geen nut had
Installateur kan zelf nagaan dat s500b hogere opbrengst geeft via SE Designer.

Installateur kan zelf nagaan dat de opbrengst met SE5K-RWB 2-4% hoger gaat zijn dan wat hij gelegd heeft.
(Naast geen opbrengst factor verlies ook veel hogere optimizer efficiëntie, omdat die niet op hun max spanning moeten lopen.)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
  • Laatst online: 09:37
Je wil dat elke richting de stringspanning van de omvormer maakt. Bij jouw 3 fazige omvormer is dat 750volt. Daarom de optimizers s500b gebruiken , deze kan een spanning aan de string geven van max 80volt.
Bij je 9/10 design zal werken met optimizers S500b omwille dat ze onder maar 10° liggen zolang dat je veld niet door veel schaduw wordt getroffen van bv schouw, muur enz.
Bij een design 12-12 heb je al voldoende spelling . Elke zijde kan dan met s500b optimizers 960 volt maken.
De optimizers S440 (of s500) dragen maar maximaal 60volt bij aan de string.als je dan 13-13 design maakt heb je per kant 780volt en dit zou wel werken . Maar let op dat je niet te veel schaduw last hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Ronald schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Zie signature... ik weet waar over ik het heb.

[...]

Installateur beweerd professional te zijn.
Installateur dient SolarEdge beter te snappen dan een of andere amateur op een forum.

Installateur heeft beweerd dat het ontwerp goed was... Heeft expliciet geroepen dat s500b geen nut had
Installateur kan zelf nagaan dat s500b hogere opbrengst geeft via SE Designer.

Installateur kan zelf nagaan dat de opbrengst met SE5K-RWB 2-4% hoger gaat zijn dan wat hij gelegd heeft.
(Naast geen opbrengst factor verlies ook veel hogere optimizer efficiëntie, omdat die niet op hun max spanning moeten lopen.)
Denk dat optimizers of omvormer omwisselen lastig wordt. Ik zou de omvormer nog wel willen houden want er kunnen meer panelen bij, maar de optimizers wel wisselen. Kunnen ze die nog bij iemand anders kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:56:
Je wil dat elke richting de stringspanning van de omvormer maakt. Bij jouw 3 fazige omvormer is dat 750volt. Daarom de optimizers s500b gebruiken , deze kan een spanning aan de string geven van max 80volt.
Bij je 9/10 design zal werken met optimizers S500b omwille dat ze onder maar 10° liggen zolang dat je veld niet door veel schaduw wordt getroffen van bv schouw, muur enz.
Bij een design 12-12 heb je al voldoende spelling . Elke zijde kan dan met s500b optimizers 960 volt maken.
De optimizers S440 (of s500) dragen maar maximaal 60volt bij aan de string.als je dan 13-13 design maakt heb je per kant 780volt en dit zou wel werken . Maar let op dat je niet te veel schaduw last hebt.
Thanks. Ik kan er 8-8-8 van maken. Met geleijke verdeling oost/west. Dus 12-12. Dan zouden de optimizers dus nog steeds niet kunnen blijven zitten? De panelen liggen nu overigens in een rij van 6x2 en 4x1, met 10 op west en 6 op oost

Uiteraard heb ik wel schaduw (van bomen en van het huis) anders had ik geen Solar Edge genomen. Zou in dat geval 13-13 met S440 nog niet goed werken?

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer onderbouwing over waarom het niet goed is, bv. clipping in de optimizers, dus wat meer detail dan 'het levert 2% minder op'. Hoe kan bij de optimizer grafieken?

[ Voor 12% gewijzigd door twisty op 11-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Denk dat optimizers of omvormer omwisselen lastig wordt. Ik zou de omvormer nog wel willen houden want er kunnen meer panelen bij, maar de optimizers wel wisselen. Kunnen ze die nog bij iemand anders kwijt...
Een professional neemt verantwoording na fouten maken... Zeker als hij expliciet fout heeft geadviseerd.
twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Thanks. Ik kan er 10-10-6 van maken. Met geleijke verdeling oost/west. Dus 13-13. Dan zouden de optimizers kunnen blijven zitten?

Uiteraard heb ik wel schaduw (van bomen en van het huis) anders had ik geen Solar Edge genomen. Zou in dat geval 13-13 met S440 nog niet goed werken?
Het blijft marginaal.

En je hebt met @Browny een reactie van iemand die niet alleen maar amateur (zoals ik) op een forum is ;-)
twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:13:

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer onderbouwing over waarom het niet goed is, bv. clipping in de optimizers, dus wat meer detail dan 'het levert 2% minder op'. Hoe kan bij de optimizer grafieken?
Door 'volledige' (eigenaren) toegang te krijgen op je systeem... Dan krijg je de tab grafieken als je met laptop/desktop monitoring bezoekt.

Optimizer clipping heb je als optimizers op 60V string zijdige spaning draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 11-01-2024 17:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Thanks. Bij monitoring kom ik niet verder dan dit, kan individueel per paneel en per tijdstip op 'info' klikken om de vermogen / spanning / amperage op te vragen. Maar schiet natuurlijk niet op. Wel gekeken voor enkele tijdstippen en kan geen moment vinden bij goede zon vandaag dat er panelen 60v Optimizerspanning hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door twisty op 14-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 17:13

J.W

Heeft iemand al ervaringen met dit: https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@twisty
Dan moet je aan je installateur vragen om je volledige toegang als eigenaar te geven.
Hij kan dit aanpassen. Dan kan je meer zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Browny op 11-01-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:42:
@twisty
Dan moet je aan je installateur vragen om je volledige toegang als eigenaar te geven.
Hij kan dit aanpassen. Dan kan je meer zien.
Done, hij gaat kijken of hij dit kan. Daarna kan ik wat optimizer spanningsgrafieken delen en zien of er (zware) clipping is. Ik vermoed van wel, want op bewolkte dagen heb ik meer opbrengst dan afgelopen zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@twisty
Hij kan dat zeker.
Toen hij je als eigenaar tot je site heeft toegevoegd, kan hij kiezen hoeveel toegang je krijgt in monitorportal. Hij moet dit gewoon wijzigen tot volledige toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:29:
@twisty
Hij kan dat zeker.
Toen hij je als eigenaar tot je site heeft toegevoegd, kan hij kiezen hoeveel toegang je krijgt in monitorportal. Hij moet dit gewoon wijzigen tot volledige toegang.
Ik weet dat het kan (dank aan jullie allen die de uitleg hebben gemaakt), maar ik weet nog niet of hij weet hoet het moet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twisty schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Ik weet dat het kan (dank aan jullie allen die de uitleg hebben gemaakt), maar ik weet nog niet of hij weet hoet het moet >:)
Training beschikbaar via edge academy. Daarvoor is hij geen geld verschuldigd aan SE;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9azsGsxDlNogrvIqduhZ6z2d_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6UjDKQz2BhzzPDesLr6TbeM.png?f=fotoalbum_large

Ben zelf even in de designer gekropen en kom hier op met het design dat ik nu heb

Dit is met de 7k en s440

Met de 5k RWB ga ik naar -0,73% loss

Met de 7k en s500b ga ik naar -0,28% loss

Met bestaande inverter en optimizers en 5 panelen erbij ga ik naar -0,39% loss en bij 8 panelen erbij naar -0,1% loss

Dus: ofwel optimizers en/of inverter omwisselen. Ofwel 8 panelen erbij

[ Voor 64% gewijzigd door twisty op 12-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Met dit grijze weer zit ik nu om 12:00 al boven de piek van afgelopen drie super zonnige dagen. Klinkt sterk als zware optimizer clipping !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
Je kan het beste panelen bijleggen en de optimizers naar S500B vervangen. Omvormer kan je dan bewaren, je zei in een vorige post dat je de omvormer gekozen hebt omdat je er meer panelen wilde bijleggen. ( maar de uit eindelijke beslissing ligt bij u,de bijkomende kost is er natuurlijk )
De optimizers vervangen is buiten het werk niet veel duurder. De installateur kan de oude bij een andere installatie gebruiken. Hij heeft de fout gemaakt door zoiets aan te bieden.
Je wilt de yield factor verlies eigenlijk niet zien , deze wordt zwaar onderschat wat het verlies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:37:
Je kan het beste panelen bijleggen en de optimizers naar S500B vervangen. Omvormer kan je dan bewaren, je zei in een vorige post dat je de omvormer gekozen hebt omdat je er meer panelen wilde bijleggen. ( maar de uit eindelijke beslissing ligt bij u,de bijkomende kost is er natuurlijk )
De optimizers vervangen is buiten het werk niet veel duurder. De installateur kan de oude bij een andere installatie gebruiken. Hij heeft de fout gemaakt door zoiets aan te bieden.
Je wilt de yield factor verlies eigenlijk niet zien , deze wordt zwaar onderschat wat het verlies betreft.
Dank Browny!

De installateur had de S500B wel als optie genoemd maar de conclusie was dat het maar 2% scheelt en de terugverdientijd veel langer was dan de zonnepanelen zelf. Daarom niet gedaan. Maar toen wist ik niet dat die 2% een onderschatting is, zeker bij O/W op een korte string met schaduw. Ben benieuwd hoeveel het zou kosten om ze alsnog om te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
@twisty
O de installateur heeft het wel over die 2% gehad. Dan heb ik er iets meer begrip voor. Wat mij betreft liever in overleg kiezen voor een matig ontwerp dan het per ongeluk doen.

De 2% mis je overigens aan het begin en het eind van de dag. Wanneer de energieprijzen hoog zijn (dynamisch contract) en je die energie goed direct zelf kunt verbruiken (einde salderen). Omgerekend naar euro's kan het in de toekomst veel meer dan 2% zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Begin, eind en ... De winter wanneer de schaduw erger is door de laagstaande zon.

Dat @twisty meer vermogen ziet bij bewolkt weer is wat mij betreft een terecht teken dat het systeem oprecht problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nouja ik denk bewust gekozen voor een kosteneffectief / matig ontwerp, wat in werkelijkheid per ongeluk nog iets slechter uitvalt (door schaduw en al het verlies zit in de toekomst in de duurste kWh's).

Maar goed. De optimisers omwisselen gaat denk ik behoorlijk veel kosten (je hebt deze soort van in overleg gekozen). De beste weg hier uit is denk ik gewoon een paar panelen erbij. Dan heeft de installateur gewoon een dagje werk die hij kan factureren. Het is niet alsof hij het topic niet aangesneden heeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@busscherski De expert heeft geroepen onnodig. De klant mag dat advies aannemen.
Een expert met kennis neemt zekere voor onzekere. Er zitten buiten 160 euro op het totaal zeer weinig nadelen aan de s500b tov de s440. (Die paar volt hogere mppt gaan amper effect hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:52:
@busscherski De expert heeft geroepen onnodig. De klant mag dat advies aannemen.
Een expert met kennis neemt zekere voor onzekere. Er zitten buiten 160 euro op het totaal zeer weinig nadelen aan de s500b tov de s440. (Die paar volt hogere mppt gaan amper effect hebben)
Je zou ook kunnen zeggen dat hij precies heeft gezegd wat uit SolarEdge designer komt. Zonder extra nuance natuurlijk, dat wel. Maar goed, misschien hebben we nog wel een paar jaar salderingsregeling, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@busscherski de klant vertrouwd erop dat de installateur hem een goed ontwerp aanbied.
De installateur moet het beter weten. De yield factor verlies wil je nooit in het diagram zien. Zelfs niet een klein percentage, want dat toont aan dat het ontwerp langs alle kanten niet goed in elkaar zit.
Het is de installateur die dit moet weten , de klant vertrouwd op dat hij een goed draaiend installatie krijgt aangeboden.De klant weet niet wat al deze verliezen beteken en wat de gevolgen zijn voor zijn opbrengst als de installateur hem dat niet uitlegt. Waarbij ik ervan uitga dat de installateur eerlijk en oprecht dit doet en ook weet waarover hij het heeft. Als dit nu door onwetenheid komt is niet van belang. Solaredge geeft voldoende gelegenheid aan de installateur om zich te scholen hoe hij een goed systeem moet maken.
Dit is te vergelijken met bv dat men geen inductielussen moet creëren met de Dc kabels, en hoeveel installateurs maken hier fouten tegen. Is dat dan ook de fout van de klant. Ik denk het niet ,men mag als kant toch verwachten dat de installateur zijn zaak toch goed kent en uitvoert. Doet hij dat niet moet hij instaan om het in orde te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Browny op 13-01-2024 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb een (korte) vraag voor ik er evt een eigen topic voor open.

Sind de zomer van 2021 liggen er op het westdak (60 graden) van onze woning 16 zonnepanelen (Qcell 345 Wp) met P401 optimizers en een SolarEdge SE5K omvormer (3-fase dus).
De argumentatie voor SolarEdge was de schaduw van de gevel die iets boven het dak uit steekt en zeker in de winter tot 3 panelen in de schaduw zet voor de zon goed op west staat en de 2 pijpjes op het dak.
Sinds de installatie in Juli 2021 heeft de installatie inmiddels bijna exact 10.000 kWh opgebracht. Gezien de niet optimale ligging heb ik het idee dat het best aardig draait.
(Al heb ik na het lezen van dit topic het idee dat ze voor de omvormer beter de variant voor korte strings hadden kunnen installeren.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLilRCIdfTf6vn2Ng_CAbkcDSVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2wP43aFllQL9OHgTJm2wdIj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmKjjsL-nA8Xcry_P5zEuNzE-cM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqWSCX6K9e0YZVpSbqDfP5ug.jpg?f=fotoalbum_tile

Na de aanschaf van een L/L-warmtepomp (airco) waarmee we zowel koelen als verwarmen is ons jaarlijkse verbruik gestegen van +/- 3500 kWh naar bijna 5000 kWh en de zonnepanelen dekken ons verbruik dus niet meer af.

Ik heb bij 2 leveranciers (waaronder degene die de huidige installatie aangelegd heeft) een offerte opgevraagd om het zuid-oost dak, uitbouw, dak berging en dak van onze overkapping ook vol te leggen. Daarbij expliciet aangegeven dat ik een maximale opbrengst wil hebben met het oog op de aanschaf van een hybride of zelfs volledig elektrische auto in de nabije toekomst.

Op de luchtfoto zie je op het dak van de buren 6 panelen (JA Solar 325 Wp) op zuid liggen. De open driehoek links ervan is grotendeels mijn dak. Uitbouw(5.7x2m), berging (6x2.9m) en overkapping (5x3mm zijn goed zichtbaar.

Beiden kwamen met het voorstel om de huidige omvormer te vervangen door een 7000 of zelfs 9000 serie en de nieuwe panelen te verdelen over oost en zuid.
Ze komen op 16-18 panelen in verschillende opstellingen. Max 4 op Oost, meeste zuid.

Mijn gevoel was al dat dat niet echt een optimale uitbreiding is werd bevestigt na het lezen van de startpost van dit topic.
Heb een van de installateurs er inmiddels over gesproken en die gaf aan dat het wel mee valt met hoe slechts het zal werken. Het rapport van SolarEdge designer wilde hij echter niet overleggen...
De 4 panelen die op oost ingetekend zijn gaan (vrijwel) niks doen en ik denk dat de bestaande installatie door de zwaardere omvormer slechter zal gaan presteren doordat hij eerder uit zal gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKxIgEyvV_vhWEjK0mVlDUCG_Zw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZLtHFPFAq2Xr3Im4chdmMiCE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPT6yPlJvjzX_LzlfG0wGLzSeZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6crj9AgKjrpYN6KmD848JCBt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjHPWiKNV5I5c2B_IGX7RryUY58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQpLVBfNd2oOnaFArRv3gJXU.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag is eigenlijk kort: Is het uberhaupt mogelijk om met SolarEdge tot een goed werkende installatie te komen of is het zinloos te proberen hier iets werkends uit de designen.
Het argument voor uitbreiding van de bestaande installatie was alleen dat het makkelijker is om maar 1 omvormer te hebben + dat de offerte iets goedkoper uit kwam vergeleken met overal micro-omvormers onder prikken.

Van onze wijk zijn nog geen luchtfoto's beschikbaar in de SolarEdge designer dus ben nog aan het pielen om mijn dak er goed in te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Farmerwood je bestaande systeem maak ik me weinig zorgen om. Kleine groepen bijleggen op alle windrichtingen in 1 solaredge systeem… nope niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 13-01-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:42

pvg

Mag je 1 string met P401 en een string met S500B parallel op 1 inverter aansluiten? Als je dan >10 panelen met S500B op zuid(-west) kwijt kunt, kan het nog wat worden. Die 4 op oost moet je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pvg elke string moet individueel aan ontwerp eisen voldoen. En bij meerdere strings vaak in zekere balans.

Dus 14 stuks minimum met s500b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
pvg schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:14:
Mag je 1 string met P401 en een string met S500B parallel op 1 inverter aansluiten? Als je dan >10 panelen met S500B op zuid(-west) kwijt kunt, kan het nog wat worden. Die 4 op oost moet je vergeten.
Er zitten voor zover ik kan zien wel aansluitingen voor 2 strings op de omvormer, maar ik zou sowieso een nieuwe omvormer moeten hebben met zoveel extra panelen.

Ik overweeg nog wel het schuine dak leeg te laten en alleen op plat dak te leggen. Dan kan ik het zelf doen en dat scheelt me dan +/- 2000 euro installatiekosten die ik ook niet terug hoef te verdienen. Meterkast heb ik al voorbereid en heb zelfs bestaade 3 mogelijke opties om de bekabeling op het dak te krijgen die al gemaakt zijn bij de analeg van de airco.

Nadeel is wel dat dat schuine dak dan waarschijnlijk nooit gebruikt zal gaan worden, want 3 sets panelen is wel weer wat overdreven.

Maar gezien de reactie van @Ronald die mijn gevoel bevestigt kan ik voor deze uitbreiding beter kijken naar een systeem op microomvormers en dan voor een combi oost,zuid en evt west gaan. Op de overkapping wellicht plat leggen zodat ze ook mooi uit het zicht zijn en alle 3 de richtingen mee pakken. (Wel vaker schoonmaken...)

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 13-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Browny
Ik begrijp dat de installateur zoiets heeft aangegeven als: 'met deze goedkope optimisers heb je 2% verlies, ik kan het oplossen met dure optimisers maar dan wordt het geheel 3% duurder, wil je dat?'

Door schaduw is die 2% verlies wellicht dichter bij 3%. En zodra de salderingsregeling is afgeschaft of je een dynamisch energietarief hebt is dat omgerekend in euro's wellicht 6%. Maar voorlopig is het in euro's nog zo'n 3%.

Ik vind het ook een heel erg matig ontworpen systeem. Maar als de klant aangeeft er later nog panelen te willen bij leggen is het beter geschikt dan enkelfase of de 3fase korte string variant. Dan moet het deze omvormer haast wel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@busscherski
Het is niet omwille dat de klant later meer panelen wil leggen , dat de installateur een slecht werkend ontwerp moet leveren. De yield factor verlies wordt zwaar onderschat . Deze is meestal meerdere malen groter dan berekend. Daarbij gaan de optimizers veel op hun maximale spanning werken wat hun rendement niet ten goede komt.
En ja de S500 B kost iets meer dan de S440 maar die meerprijs weegt niet op tegen een systeem die niet goed werkt. We praten over ongeveer 150€.
De klant heeft geen keuze, want de meeste zijn niet technisch onderlegd om te weten wat het verlies betekend en wat de impact op zijn systeem is. Zoals meermaals in forum aangehaald en aangetoond is dat verlies veel groter dan het diagram aangeeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Browny op 13-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Browny
Ja klopt je verteld me niets nieuws.

Jij en ik verwachten een systeem dat het gewoon helemaal goed doet en balen van gemiste opbrengst (met name op momenten dat de energieprijs hoog is)
Zelf zou ik ook balen van een systeem dat zo presteert.

SolarEdge (en ik denk veel installateurs en klanten) is kennelijk content met een systeem dat op jaarbasis 98% presteert voor 97% van de investering. Dat het in werkelijkheid wellicht 97% presteert maakt denk ik geen wereld van verschil. (voor de jaaropbrengst, en verder denken niet veel mensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2% (+1% omzetverlies op de optimizers extra) wordt in de praktijk snel 5 en meer %.

Dan hebben we het niet over een suboptimaal systeem. Dan hebben we het over een systeem wat voor minder geld met een seriële omvormer meer opgebracht had. Solaredge zelf is hier verre van scherp genoeg op wat mij betreft… maar in dit geval heeft de klant gewaarschuwd, en de installateur heeft de klant er van af gepraat. Dat het vervolgens slecht uitpakt is volledig de verantwoordelijkheid van de installateur.

En persoonlijk zou ik nooit iets verkopen waar ik niet achter sta…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
busscherski schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:39:
@twisty
O de installateur heeft het wel over die 2% gehad. Dan heb ik er iets meer begrip voor. Wat mij betreft liever in overleg kiezen voor een matig ontwerp dan het per ongeluk doen.

De 2% mis je overigens aan het begin en het eind van de dag. Wanneer de energieprijzen hoog zijn (dynamisch contract) en je die energie goed direct zelf kunt verbruiken (einde salderen). Omgerekend naar euro's kan het in de toekomst veel meer dan 2% zijn.
De logica volg ik echter Het lijkt er nu op dat die 2pct juist niet aan begin / eind van de dag zit.

Begin / eind van de dag zie ik dat alle panelen mooi tegelijk beschenen worden, zelfs met laagstaande zon. Dat zie ik letterlijk met eigen ogen maar ook in Lay out. Helaas nog steeds geen zicht op optimizer grafieken.

Midden op de dag komt er schaduw van het huis over een groot deel van het veld. Dan zakt hij / topt hij af in op een zonnige dag, denk optimizer clipping.

Maar zodra ik kan ga ik de optimizer grafieken van zonnige dagen erbij pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twisty
Oké overdag in de winter is het ook drama tijdens schaduw. Dat wil niet zeggen dat het smorgens wel goed is.

Dan denk ik dat die 2% geschat verlies op jaarbasis veel hoger is. Het hangt een beetje af van hoe de schaduw de rest van het jaar is. De optimiser voltage clipping begint bij jou al bij 2 of 3 panelen in de schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisty
busscherski schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:20:
@twisty
Oké overdag in de winter is het ook drama tijdens schaduw. Dat wil niet zeggen dat het smorgens wel goed is.

Dan denk ik dat die 2% geschat verlies op jaarbasis veel hoger is. Het hangt een beetje af van hoe de schaduw de rest van het jaar is. De optimiser voltage clipping begint bij jou al bij 2 of 3 panelen in de schaduw.
Helemaal waar, 2 /3 panelen in de schaduw en we hebben een probleem. Ik zie het gewoon gebeuren in lay-out. Kan daar via rechtermuisknop wel zien wat de optimizer spanning is per paneel

In de ochtend heb ik nog geen schaduw, vandaar mijn opmerking dat het smorgens wel goed is. Ik zie ze sochtends (voor zover ik kan zien) goed opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Browny
@twisty @busscherski
Dat wordt hier al meerdere keren aangehaald op het forum dat de opbrengst factor verlies (yield factor) zwaar onderschat wordt. En als deze in diagram voorkomt ,je systeem klappert langs alle kanten.
Wat schaduw , te weinig panelen in de zon en je hebt optimizers clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Hier een probleempje om de load balancing / import limit in te stellen:
- SE9k 3-fasen inverter met firmware 4.19.39
- SE inline meter met firmware 1.0.46
- SE 3-fasen EV charger met firmware 1.14

De inline meter is keurig zichtbaar in de monitoring: import en export keurig zichtbaar.
Ook de EV charger is zichtbaar in de monitoring.
Nu het probleem: ik krijg in setApp onder vermogensbeheer / limit control geen import limit zichtbaar...
(ik wil de 3x25A hoofdzekeringen sparen).

Mijn vermoeden: de EV charger moet upgraded worden naar 1.15 (staat als approved in de release notes bij 4.19.39), maar waar download ik die firmware??
Hoewel... 4.18 ondersteunt volgens de release notes ook import limit met EV charger 1.14.
Kan iemand die dit werkend heeft checken?

Dit staat bij mij op de WEBgui van de EV charger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vphMQJS3iVtFuY8zKh64NirfLCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iwc5y5nbSST4CWzW993Tuxir.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:59
Ronald schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
@Farmerwood je bestaande systeem maak ik me weinig zorgen om. Kleine groepen bijleggen op alle windrichtingen in 1 solaredge systeem… nope niet doen.
Hier ben ik niet volledig mee akkoord
Als we bijvoorbeeld een bestaande installatie hebben met 8 panelen op oost en 8 panelen op west.
Dan durf ik gerust ervoor in dezelfde string bijvoorbeeld 5 panelen op zuid en 4 panelen op noord bijleggen.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@pvg
Als je met SetApp op je omvormer inlogt, dan controleer de app of er updates zijn en installaleert deze dan.
Voor import beperking EV kijk eens in SetApp onder device manager . En kies ev lader instellingen.
@Nock372
Dat kan maar steeds via Solaredge designer testen, als je de yield factor verlies (opbrengst factor) ziet verschijnen dan is het ontwerp niet goed. En gevoelig voor een beetje schaduw op de panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Browny op 14-01-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nock372 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Als we bijvoorbeeld een bestaande installatie hebben met 8 panelen op oost en 8 panelen op west.
Dan durf ik gerust ervoor in dezelfde string bijvoorbeeld 5 panelen op zuid en 4 panelen op noord bijleggen.
Dan ga je je wel afvragen waarom het budget stringsysteempje van de overbuurman een veel beter rendement heeft.

Dit voorbeeld is zo'n beetje de reden waarom @Ronald en ik dit topic hebben gemaakt. #dontgothere

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Die 8 oost en 8 west zijn in veel gevallen al een probleemgeval op een standaard 3 fase omvormer (tenzij de helling erg vlak is en nauwelijks schaduw). Panelen toevoegen op die string maakt het inderdaad vrijwel altijd beter, dat klopt. Wel opletten zodra je over 11250 Wp per string komt, dan heb je SE designer weer nodig om te checken of het akkoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-05 15:43
pvg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:33:
Hier een probleempje om de load balancing / import limit in te stellen:
- SE9k 3-fasen inverter met firmware 4.19.39
- SE inline meter met firmware 1.0.46
- SE 3-fasen EV charger met firmware 1.14

De inline meter is keurig zichtbaar in de monitoring: import en export keurig zichtbaar.
Ook de EV charger is zichtbaar in de monitoring.
Nu het probleem: ik krijg in setApp onder vermogensbeheer / limit control geen import limit zichtbaar...
(ik wil de 3x25A hoofdzekeringen sparen).

Mijn vermoeden: de EV charger moet upgraded worden naar 1.15 (staat als approved in de release notes bij 4.19.39), maar waar download ik die firmware??
Hoewel... 4.18 ondersteunt volgens de release notes ook import limit met EV charger 1.14.
Kan iemand die dit werkend heeft checken?

Dit staat bij mij op de WEBgui van de EV charger:
[Afbeelding]
Kijk hier eens.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2204058

Load balancing stel je in op de omvormer en niet op de laadpaal van solaredge.

vermogenbeheer>energiemanager>limit control>import limit> x A setpunt instellen voor alle fasen (1 of 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Browny schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:50:
@pvg
Als je met SetApp op je omvormer inlogt, dan controleer de app of er updates zijn en installaleert deze dan.
Voor import beperking EV kijk eens in SetApp onder device manager . En kies ev lader instellingen.
SetApp laat in het lijstje met apparaten bij de firmware check niet de EV lader zien (wel inline meter), maar de EV lader staat wel onder apparaatbeheer in setApp. Maar in apparaatbeheer geen mogelijkheid tot firmware upgrade of import limit… In de webgui van de EV lader kun je firmware upgraden maar dan moet je een .keb file uploaden. Hoe kom ik daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

wie_is_het schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Kijk hier eens.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2204058

Load balancing stel je in op de omvormer en niet op de laadpaal van solaredge.

vermogenbeheer>energiemanager>limit control>import limit> x A setpunt instellen voor alle fasen (1 of 3)
Dat is precies het probleem: die optie import limit verschijnt daar niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
pvg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Dat is precies het probleem: die optie import limit verschijnt daar niet!
Wat is je "functie en functietype"?
https://gathering.tweaker...message/77575426#77575426
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfYZjx4CAN28Mxc1nwvO-qGonic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7zzohDHthqNzDkMcq5zvgaj.png?f=fotoalbum_large
Misschien heb je gewoon geen toegang op je huidig niveau.
Dan zit er niets anders op dan bij je installateur na te vragen of hij het voor je kan instellen, of als je een hogere toegangsniveau krijgt.

Wat staat er bij jou dan wel onder "energiemanager"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

wie_is_het schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Wat is je "functie en functietype"?
https://gathering.tweaker...message/77575426#77575426
[Afbeelding]
Misschien heb je gewoon geen toegang op je huidig niveau.
Dan zit er niets anders op dan bij je installateur na te vragen of hij het voor je kan instellen, of als je een hogere toegangsniveau krijgt.

Wat staat er bij jou dan wel onder "energiemanager"?
Ik ben (zelf-)installateur…

Onder vermogensbeheer / limit control staat alleen export limit en production limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
pvg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik ben (zelf-)installateur…

Onder vermogensbeheer / limit control staat alleen export limit en production limit.
Ik kan alleen maar vermelden dat ik hier Firmware 3.10.42 heb en inderdaad al 1.15.0 erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3ZqcACqasTZ64srrmqA-iTMtqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avFuzrn14WhJ7eDuQAzhosEw.png?f=user_large

Geen check for update's beschikaar op de pagina van de laadpaal?

Als zelfinstallateur mag ik toch ook veronderstellen dat DSW 1.3 aan staat?
https://marketing.solaredge.com/evsetup

[ Voor 10% gewijzigd door wie_is_het op 14-01-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

wie_is_het schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Ik kan alleen maar vermelden dat ik hier Firmware 3.10.42 heb en inderdaad al 1.15.0 erop.
[Afbeelding]

Geen check for update's beschikaar op de pagina van de laadpaal?

Als zelfinstallateur mag ik toch ook veronderstellen dat DSW 1.3 aan staat?
https://marketing.solaredge.com/evsetup
Geen online update idd… alleen choose file en install.

Yep, switch 1.3 staat aan, anders was ie sowieso niet zichtbaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
pvg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Geen online update idd… alleen choose file en install.

Yep, switch 1.3 staat aan, anders was ie sowieso niet zichtbaar in de app.
Buiten dat ik je nog een view van mijn status kan geven weet ik het momenteel ook niet.
Geen verbinding met solaredge? Heeft de laadpaal wel rechtstreeks verbinding met het internet of enkel lokaal geconnecteerd rechtstreeks aan de omvormer? Bij mij hangt die met FTP op dezelfde switch als de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S08Pak3KO6BMpi4a5xz3dvXBUJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pPUtt3WGDZ55kau92u7eQnV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

wie_is_het schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:33:
[...]

Buiten dat ik je nog een view van mijn status kan geven weet ik het momenteel ook niet.
Geen verbinding met solaredge? Heeft de laadpaal wel rechtstreeks verbinding met het internet of enkel lokaal geconnecteerd rechtstreeks aan de omvormer? Bij mij hangt die met FTP op dezelfde switch als de omvormer.
[Afbeelding]
Ja, EV lader zit op zelfde switch/subnet/vlan als omvormer. Heb een ticket bij solaredge aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
pvg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Ja, EV lader zit op zelfde switch/subnet/vlan als omvormer. Heb een ticket bij solaredge aangemaakt.
Via tijdsplanning kan je de paal wel 'dom' in vermogen beperken als het dringend is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw673zw4pzy81itZmonjF4WFL7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4y0ViZIjLM2t4hwaYz3JGXCE.png?f=fotoalbum_large

Laat zeker weten wat de oplossing is van Solaredge. Beetje geduld moet je wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Speciaal voor jouw hebben we in de topic start enkele gevallen gedocumenteerd waar je in mag verdiepen.

Dan ga ik lekker verder keihard af te raden wat je nu voorstelt.

En als je een 8+8 systeem met 750V omvormer hebt geïnstalleerd: ga je schamen

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 15-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

wie_is_het schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Via tijdsplanning kan je de paal wel 'dom' in vermogen beperken als het dringend is.
[Afbeelding]

Laat zeker weten wat de oplossing is van Solaredge. Beetje geduld moet je wel hebben.
Nou dat “geduld moeten hebben” valt reuze mee: vandaag keurig geholpen door de support afdeling (per mail).
Ze “hebben een aanpassing in de omvormer uitgevoerd”. Geen idee wat, maar de import limit optie is nu wel beschikbaar in setapp. Ook hebben ze remote de firmware update van de EV lader gestart. Er staat nu 1.15 op. 🤩 Top service.

De import limit zojuist getest:
Limit op 20A gezet (ik hou van wat marge). Auto laten laden op 11kW (3x16A) en vervolgens een waterkoker op 1 fase gezet. De stroom liep even op naar 25+16+16A en werd vervolgens teruggeregeld naar 20+11+11A. Een tijdje nadat de waterkoker uit was, ging het laden weer naar 3x16A. 😎

Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:18:
@twisty @busscherski
Dat wordt hier al meerdere keren aangehaald op het forum dat de opbrengst factor verlies (yield factor) zwaar onderschat wordt. En als deze in diagram voorkomt ,je systeem klappert langs alle kanten.
Wat schaduw , te weinig panelen in de zon en je hebt optimizers clipping.
@Ronald @teacher @Browny

Kan nu in monitoring bij full acces omdat de installateur mij 'speciale rechten' heeft gegeven

Paar plaatjes, van een zonnige dag (vorige week), een lichte bewolke dag en een donkere bewolkte dag, respectievelijk.

Zeker op de zonnige dag zie ik clipping, vaak 6 panelen die op 60V draaien. Kunnen jullie beoordelen hoe ernstig dit is / hoeveel verlies dit oplevert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAmdlm-Sb6AFKbLhGYTtGGtgvPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtErpM4TmSSxuCgoy219TgHo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k05L7KHtZ55TjHvd6_TTldyljTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnXumryC0TQ7U4TPVzIMolI6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXcw07joVIiUQsFSXsUB8fxnAJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeNAlTVbrzQ3GyiL14SLCuP1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door twisty op 16-01-2024 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twisty
Ja dat is erg veel optimiser clipping. De schaduw is dermate aanwezig dat er deze tijd van het jaar geen moment van de dag is waarop het goed werkt. In de zomer wordt het gelukkig nog wel een stuk minder slecht. Maar ik zou het zo niet willen hebben.

De exacte hoeveelheid verlies is lastig te benaderen, maar bedenk dat de clippende panelen het dubbele voltage halen van de ongunstigste panelen (die nog 30 V halen). Dus ook slechts het dubbele vermogen van heel weinig. Terwijl dat potentieel bijvoorbeeld 5x meer had kunnen zijn. En in de zomer smiddags 10x meer.

Vergelijk je grafiek ook met anderen die klagen in dit topic. Die hebben vaak slechts een deel van de dag optimiser clipping. Niet de hele dag zoals jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(750-(6*60))/12 geeft 32,5V hulp spanning die de 6 minimaal nodig hebben.

Dus de 6 kunnen maximaal 1,84x het vermogen afgeven dan de 12 gemiddeld maken.

En dat is als er geen schaduw is, waardoor extra hulp spanning nodig is.

Het systeem presteert dus amper beter dan een serie omvormer waarbij alle 18 in 1 string gelegd zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:54:

Het systeem presteert dus amper beter dan een serie omvormer waarbij alle 18 in 1 string gelegd zouden zijn.
Een string omvormer met goed schaduw management zoals een SMA had denk ik zelfs meer opgebracht op veel momenten met die 6 panelen in de goede zon. Dan gaan de schaduw panelen gewoon helemaal uit en hebben ze geen negatieve invloed op de rest. Dat is hier wel aan de hand.

Het is denk ik tijd om het dak verder te vullen. Dan zal er denk ik wel een paar uur per dag zijn waar er geen optimiser voltage clipping is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Browny
@twisty
Je ziet veel optimizers clipping. Dus meer panelen leggen en optimizers wisselen. De optimizers s500b gebruiken , deze maken max 80volt. En het veld uitbreiden naar liefst 12 oost en 12 west, dan heb je genoeg spelling omdat elke kant onafhankelijk maximum 920volt kan maken. Zo kan elke zijde wel wat schaduw verwerken.
Vanaf opstelling 10/10 maakt elke zijde met optimizers s500b meer dan 750 volt stringspanning (max 800volt per kant) en zou het goed werken, echter het is wat meer gevoelig voor schaduw.
Je ziet in je diagram kijk maar op donker bewolkte dag (dan maken alle panelen ongeveer hetzelfde vermogen) de optimizers s440 reeds ongeveer 47 volt maken van de 60v .

[ Voor 36% gewijzigd door Browny op 16-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Browny schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:26:
@twisty
Je ziet veel optimizers clipping. Dus meer panelen leggen en optimizers wisselen. De optimizers s500b gebruiken , deze maken max 80volt. En het veld uitbreiden naar liefst 12 oost en 12 west, dan heb je genoeg spelling omdat elke kant onafhankelijk maximum 920volt kan maken. Zo kan elke zijde wel wat schaduw verwerken.
Vanaf opstelling 10/10 maakt elke zijde met optimizers s500b meer dan 750 volt stringspanning (max 800volt per kant) en zou het goed werken, echter het is wat meer gevoelig voor schaduw.
Je ziet in je diagram kijk maar op donker bewolkte dag (dan maken alle panelen ongeveer hetzelfde vermogen) de optimizers s440 reeds ongeveer 47 volt maken van de 60v .
Thanks. Uitbreiden met 8 panelen dus in ieder geval doen, van 6O10W naar 12O12W, dat kan en past.

Ik twijfel nog wel over vervangen van de s440 door s500b, ik geloof wel dat ze beter zijn, ook door designer gehaald. En puur als het gaat om materiaalkosten gaat is het rendabel maar weet niet of ik dat voor elkaar krijg met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Thanks. Uitbreiden met 8 panelen dus in ieder geval doen, van 6O10W naar 12O12W, dat kan en past.

Ik twijfel nog wel over vervangen van de s440 door s500b, ik geloof wel dat ze beter zijn, ook door designer gehaald. En puur als het gaat om materiaalkosten gaat is het rendabel maar weet niet of ik dat voor elkaar krijg met de installateur.
Wat mij een diverse mensen betreft is het systeem ondeugdelijke ontworpen. Dat is fout en verantwoording installateur… tenzij hij een handtekening van de klant heeft onder een negatief advies.

Je moet dus gewoon inzetten op corrigeren van de fout, en de uitbreiding los zien, ook al is dat deel van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Ronald schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Wat mij een diverse mensen betreft is het systeem ondeugdelijke ontworpen. Dat is fout en verantwoording installateur… tenzij hij een handtekening van de klant heeft onder een negatief advies.

Je moet dus gewoon inzetten op corrigeren van de fout, en de uitbreiding los zien, ook al is dat deel van de oplossing.
Ronald, ik hoor jou een paar keer dit heel stellig verkondigen.

Aan de andere kant, wie zijn wij met zijn allen dat we het beter weten dan Solar Edge. De installateur heeft gewoon designer gevolgd, ziet daar 2% verlies uitkomen en met mij besproken. Maar niet tegen geadviseerd, want het is 'maar' 2%. Dat hier geroepen wordt dat het 5% of meer is, hoeft hij niet te weten. Heeft verder geen dieptekennis over optimizer spannings clipping etc maar vertrouwt gewoon op Designer. Misschien had ik meer verwacht, maar als hij Solar Edge volgt kun je dan zeggen dat hij een verwijtbare fout heeft gemaakt?

Dus ik ben teleurgesteld dat ik de kennis van dit forum niet had en de installateur ook niet, maar om te zeggen dat er een grove fout is gemaakt door de installateur gaat wel ver. Ik vind eerder dat Solar Edge verwijtbaar is !

[ Voor 8% gewijzigd door twisty op 16-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Ronald schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:54:

VOlgens mij is het nog erger, er liggen 16 panelen. Dus als er 6 in de zon liggen kunnen die 360V maken, de overige 10 moeten dan 39V hulpspanning leveren. Dan kunnen de panelen in de zon maar 1,53x het vermogen afgeven wat de andere 10 gemiddeld maken. Maar 1,53x weinig W blijft weinig W. Toch ?

En als ik er 8 bij leg en er blijven er bv 6 in de zon liggen, kan die resterende 390V door 18 panelen worden gedragen waardoor ze 21,6V hulpspanning de neus moeten leveren, waardoor de panelen in de zon ~3x zoveel W kunnen leveren. Dat ziet er al wat beter uit. Met S500b zou het zelfs 4x zoveel zijn. (80/21,6V afgerond)

Begrijp ik hem zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Aan de andere kant, wie zijn wij met zijn allen dat we het beter weten dan Solar Edge. De installateur heeft gewoon designer gevolgd, ziet daar 2% verlies uitkomen en met mij besproken. Maar niet tegen geadviseerd, want het is 'maar' 2%. Dat hier geroepen wordt dat het 5% of meer is, hoeft hij niet te weten. Heeft verder geen dieptekennis over optimizer spannings clipping etc maar vertrouwt gewoon op Designer. Misschien had ik meer verwacht, maar als hij Solar Edge volgt kun je dan zeggen dat hij een verwijtbare fout heeft gemaakt?

Dus ik ben teleurgesteld dat ik de kennis van dit forum niet had en de installateur ook niet, maar om te zeggen dat er een grove fout is gemaakt door de installateur gaat wel ver. Ik vind eerder dat Solar Edge verwijtbaar is !
Denk niet dat Ronald alleen in zijn mening staat hoor.

Dit is een beetje een verschil tussen een dozenschuiver installateur en een installateur met verstand van zaken en die kijkt naar het belang van de klant, bang voor buck.

Voor wat je betaald hebt zou je het laatste mogen verwachten.

my 0.02$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
(RSH) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Denk niet dat Ronald alleen in zijn mening staat hoor.

Dit is een beetje een verschil tussen een dozenschuiver installateur en een installateur met verstand van zaken en die kijkt naar het belang van de klant, bang voor buck.

Voor wat je betaald hebt zou je het laatste mogen verwachten.

my 0.02$
Ik vind het ook klote, alleen wat is mijn verweer als de installateur zich achter Solar Edge en de designer verschuilt? Heeft tweakers dan meer verstand van zaken dan Solar Edge (ookal is het antwoord JA, blijft beetje lastig verhaal naar de installateur)

Het gaat om de bewoording, is de installatie niet optimaal? Nee, verre van. Is er sprake van een grove fout ? ZOlang het in designer is toegelaten, geen volmondig ja.

[ Voor 11% gewijzigd door twisty op 16-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enkele medewerkers bij solaredge support, maar niet allen, bevestigen minimum string lengte per oriëntatie aanhouden voor een optimaal werkend systeem.

Enkelen van hen lezen hier volgens mij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:13

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:33:

Aan de andere kant, wie zijn wij met zijn allen dat we het beter weten dan Solar Edge.
Sommige mensen hier hebben inzicht in de materie en doen op basis daarvan hun uitspraken. Veel installateurs (zonder de goede onder hen te na te willen komen) kunnen misschien wel de zaak fysiek behoorlijk aansluiten maar komen qua ontwerp niet veel verder dan een kunstje doen in Designer.
De installateur heeft gewoon designer gevolgd, ziet daar 2% verlies uitkomen en met mij besproken. Maar niet tegen geadviseerd, want het is 'maar' 2%. Dat hier geroepen wordt dat het 5% of meer is, hoeft hij niet te weten. Heeft verder geen dieptekennis over optimizer spannings clipping etc maar vertrouwt gewoon op Designer.
Als Yield factor loss onderdeel is van het verliesdiagram, genereert Designer een waarschuwing. Dat had de installateur moeten zien en het ontwerp niet aan je moeten voorleggen. Ontwerpen waarbij Designer een waarschuwing genereert moet je vrijwel altijd niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik vind het ook klote, alleen wat is mijn verweer als de installateur zich achter Solar Edge en de designer verschuilt? Heeft tweakers dan meer verstand van zaken dan Solar Edge (ookal is het antwoord JA, blijft beetje lastig verhaal naar de installateur)

Het gaat om de bewoording, is de installatie niet optimaal? Nee, verre van. Is er sprake van een grove fout ? ZOlang het in designer is toegelaten, geen volmondig ja.
Dat is wat ik aangeef, deze installateur is een dozenschuiver. Helaas zijn die er ook.
Het is geen grove fout, maar is wel op het randje.
Het is alsof je een nieuw sportauto verkoopt met de meest goedkope HiFly bandjes eronder, onder het motto: nee deze kunnen ook 100km per uur, zijn ook zwart en rond, die dure Bridgestone banden zijn een optie.

Hij heeft gelijk maar...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
(RSH) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Dat is wat ik aangeef, deze installateur is een dozenschuiver. Helaas zijn die er ook.
Het is geen grove fout, maar is wel op het randje.
Het is alsof je een nieuw sportauto verkoopt met de meest goedkope HiFly bandjes eronder, onder het motto: nee deze kunnen ook 100km per uur, zijn ook zwart en rond, die dure Bridgestone banden zijn een optie.

Hij heeft gelijk maar...........
Mooie analogie ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:50:

Als Yield factor loss onderdeel is van het verliesdiagram, genereert Designer een waarschuwing.
Als het boven de 2% is. En dat was nog veel hoger.

Wat mij betreft moet de waarschuwing bij 0,1 er al zijn en 2% afkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Ronald schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Als het boven de 2% is. En dat was nog veel hoger.

Wat mij betreft moet de waarschuwing bij 0,1 er al zijn en 2% afkeur
Hij was net onder de 2% in designer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Hij was net onder de 2% in designer
We kunnen in bochten blijven discussiëren.

Jij hebt je zorgen aangegeven. Installateur heeft je geadviseerd onnodig.

S500b blijkt nodig… en meer.

De casus is glashelder. Installateur het dak op voor vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Ronald schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:47:
Enkele medewerkers bij solaredge support, maar niet allen, bevestigen minimum string lengte per oriëntatie aanhouden voor een optimaal werkend systeem.

Enkelen van hen lezen hier volgens mij mee.
Zou 6 op Oost en 10 op West afkeur zijn denk je? Want dat is, los van de optimizers die niet optimaal zijn, eigenlijk nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
[...]

VOlgens mij is het nog erger, er liggen 16 panelen. Dus als er 6 in de zon liggen kunnen die 360V maken, de overige 10 moeten dan 39V hulpspanning leveren. Dan kunnen de panelen in de zon maar 1,53x het vermogen afgeven wat de andere 10 gemiddeld maken. Maar 1,53x weinig W blijft weinig W. Toch ?

En als ik er 8 bij leg en er blijven er bv 6 in de zon liggen, kan die resterende 390V door 18 panelen worden gedragen waardoor ze 21,6V hulpspanning de neus moeten leveren, waardoor de panelen in de zon ~3x zoveel W kunnen leveren. Dat ziet er al wat beter uit. Met S500b zou het zelfs 4x zoveel zijn. (80/21,6V afgerond)

Begrijp ik hem zo goed?
@Ronald, heb ik hem zo goed begrepen? Ivm mijn uitleg naar de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:59:
[...]

@Ronald, heb ik hem zo goed begrepen? Ivm mijn uitleg naar de installateur.
Correct.

En ook eens met @busscherski dat een GoodWe voor >€1000 minder mogelijk beter had gepresteerd …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Aanvullend: je hoeft alleen maar naar de optimizer grafieken te kijken, dat weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:51
teacher schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:01:
Aanvullend: je hoeft alleen maar naar de optimizer grafieken te kijken, dat weet je genoeg.
Laat die installateur die maar eens uitleggen.
Designer is de theorie, de grafiek de praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 21:04
twisty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:44:
[...]

@Ronald @teacher @Browny

Kan nu in monitoring bij full acces omdat de installateur mij 'speciale rechten' heeft gegeven

Paar plaatjes, van een zonnige dag (vorige week), een lichte bewolke dag en een donkere bewolkte dag, respectievelijk.

Zeker op de zonnige dag zie ik clipping, vaak 6 panelen die op 60V draaien. Kunnen jullie beoordelen hoe ernstig dit is / hoeveel verlies dit oplevert?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is misschien wel de slechtste grafiek die we hier ooit hebben gezien. Misschien iets voor in de TS?

Een goede installateur zou uit de praktijk ervaring hebben opgegaan met het verschil van de designer en de werkelijkheid. Maar zeer waarschijnlijk heeft hij nog nooit een analyse gedaan van een slecht werkend systeem en zeer waarschijnlijk zijn ook de meeste klanten te dom om het op te merken en gaan dus ook niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
mathijshooi schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Dit is misschien wel de slechtste grafiek die we hier ooit hebben gezien.
Ja dat denk ik ook. Al heeft het er ook mee te maken dat deze op 9 januari genomen is. In de slechtste 5 weken van het jaar. Als het de slechtste grafiek is die we hier hebben gezien wil dat dus lang niet zeggen dat het ook het slechtste systeem is dat we hier hebben gezien. (denk aan de steilere oost west systemen die ook voorbij komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05 11:20
@Browny
Ik hoor jou praten over de yield factor verlies en ik was benieuwd vanaf wanneer dit echt een probleem wordt. Ik zie hem namelijk in mijn ontwerp staan met -0,06%, lijkt mij verwaarloosbaar klein, maar je geeft ook aan dat het effect flink wordt onderschat. Dus graag jouw mening/advies hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9kNZKRpnyRyGoUhyavcvrHO8vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5Vq7eLlsTfMp6rTWBUd6o6b.png?f=fotoalbum_large

Er zijn S1000 2:1 optimizers gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twD5xA4JulR7gESWrm2F6Dvj52c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qw3Qxo3NuwDAoFr4vvItGBwN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
hoe liggen deze panelen, allemaal dezelfde orientatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twisty schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:47:
hoe liggen deze panelen, allemaal dezelfde orientatie?
Context is alles: Zonnepanelen advies

De yield factor komt door die 2 bomen denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@K.evin_K
Zoals Ronald zal deze kleine yield factor waarschijnlijk door die bomen komen. Voor de rest zie ik geen probleem in het ontwerp.
Genoeg optimizers in elke string om de stringspanning werkspanning 680 tot 1000volt te maken. Per string 15*80 = 1200volt .

[ Voor 36% gewijzigd door Browny op 17-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:01
Voor we doorpakken nog even een sensibility check...

Gaat om de uitbreiding van een bestaand systeem.
Het bestaande systeem ligt op de aanbouw, functioneert verder volgens verwachting ca 4100kW per
jaar op 1 fase.

Uitbreiding komt op het schuine dak en de dakkapel te liggen, er is wat last van schaduw tgv schoorsteen, dakkapel en een boom. Dakhoeken 15 en 35 graden op het zuidwesten (220 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KENdUvOJb2hOZIWyKV5_h0knqVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HF2QfQ6KnWwPbCaBXosXfccX.png?f=user_large

Voorstel is het plaatsen van:
10x JinkoSolar JKM-430N-54HL4R-B Tiger Neo N-Type Black
Optimzers S440
Omvormer zou dan een SE2200H (188% oversize) of SE3000H (138% oversize) worden.

Designer komt met een opwekkings prognose van 3.68 mWh vs 3.73mWh en het volgende system loss diagram (Yield loss factor -0.2%, optimizer efficiency loss -1.7%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRKFli1uiuOUXurQqwkCh__4aMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ClSpTIqlvKmubYhCIi8Zsz1.png?f=fotoalbum_large

Installatie kosten komen op z'n 1.14 per Wp, A-componenten (eaton) voor de elektrische installatie.

- Gaat dit goed werken zo?
- Welke omvormer is geschikter?
- Wat vinden jullie van het kosten niveau (regio noord nederland)
- Andere op of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
Ronald schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Context is alles: Zonnepanelen advies

De yield factor komt door die 2 bomen denk ik zo
Dankjewel voor de toevoeging van de context.
Browny schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:36:
@K.evin_K
Zoals Ronald zal deze kleine yield factor waarschijnlijk door die bomen komen. Voor de rest zie ik geen probleem in het ontwerp.
Genoeg optimizers in elke string om de stringspanning werkspanning 680 tot 1000volt te maken. Per string 15*80 = 1200volt .
Dankjewel voor de bevestiging/check dat dit goed moet gaan komen.

Nog een laatste vraag over de Maximum Short Circuit Current, voor de S1000 en de meeste andere is deze 15A. Het gekozen paneel heeft een STC Isc van 14,23A, echter is het bifacial paneel en bij 5% extra versterking zit de Isc al op 14,94A en bij 10% komt de Isc op 15,65A uit. Gaat dit problemen opleveren voor de optimizer?
De NOCT Isc waarde ligt z'n 3A lager.
Even buiten beschouwing gelaten of de we extra versterking gaan behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:03
Zijn er hier installateurs c.q. gebruikers die merken dat de S440 optimizers vaker een isolatiefout hebben/geven dan eerdere/andere series?

[ Voor 8% gewijzigd door blackmore87 op 18-01-2024 15:14 ]

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K.evin_K schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Dankjewel voor de toevoeging van de context.

[...]

Dankjewel voor de bevestiging/check dat dit goed moet gaan komen.

Nog een laatste vraag over de Maximum Short Circuit Current, voor de S1000 en de meeste andere is deze 15A. Het gekozen paneel heeft een STC Isc van 14,23A, echter is het bifacial paneel en bij 5% extra versterking zit de Isc al op 14,94A en bij 10% komt de Isc op 15,65A uit. Gaat dit problemen opleveren voor de optimizer?
De NOCT Isc waarde ligt z'n 3A lager.
Even buiten beschouwing gelaten of de we extra versterking gaan behalen.
Als de specificities van de panelen juist in designer staan dan worden de elektrische eigenschappen ook getoetst met de gekozen optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.evin_K
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Als de specificities van de panelen juist in designer staan dan worden de elektrische eigenschappen ook getoetst met de gekozen optimizer.
Het paneel staat niet standaard in de designer, als het goed is heb ik alles correct overgenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df5je2ybAZAZ2zHunFSiyroe-K4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rkpXKa9eNSbPCpjGfW9dTgri.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yaMIKV3ucoYNp8pz6AWnC-uzTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ob8no4CNrwuve8dtV4TcJvqz.png?f=fotoalbum_large
Aantal cellen is: 108 (6 x 18).

Tevens is de Bifacial factor ingevuld met 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ronald schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Speciaal voor jouw hebben we in de topic start enkele gevallen gedocumenteerd waar je in mag verdiepen.

Dan ga ik lekker verder keihard af te raden wat je nu voorstelt.

En als je een 8+8 systeem met 750V omvormer hebt geïnstalleerd: ga je schamen
Uiteraard niet op een 750v 3 fase systeem hé.
Ik spreek hier wel over een monofasig systeem.
Als je een 5kw monofasige omvormer neemt, en hier in 1 string 8 panelen op de oost kant en 8 panelen op de west kant zit gaat dit gewoon goed. ( let wel in vrije zon, zonder schaduw)
Voeg je op die zelfde string dan die extra panelen toe gaat dit gewoon goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nock372
blackmore87 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:09:
Zijn er hier installateurs c.q. gebruikers die merken dat de S440 optimizers vaker een isolatiefout hebben/geven dan eerdere/andere series?
Ja toch wel, en vooral sinds december. Gisteren op intersolutions er over gehad met de vertegenwoordiger.
Zou een plots voorkomend probleem zijn.

De laatste maanden ook al vaak met de megger op het dak mogen uitmeten waar de fout just zit.
Ze raden me aan eerst een case aan te maken en solaredge vanop afstand laten meekijken. Het zou blijkbaar te maken hebben met een update, die in bepaalde gevallen door hun softwarematig terug op te lossen zou zijn.
(Deze info pas gisteren ontvangen en nog niet in de praktijk getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:03
Nock372 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Ja toch wel, en vooral sinds december. Gisteren op intersolutions er over gehad met de vertegenwoordiger.
Zou een plots voorkomend probleem zijn.

De laatste maanden ook al vaak met de megger op het dak mogen uitmeten waar de fout just zit.
Ze raden me aan eerst een case aan te maken en solaredge vanop afstand laten meekijken. Het zou blijkbaar te maken hebben met een update, die in bepaalde gevallen door hun softwarematig terug op te lossen zou zijn.
(Deze info pas gisteren ontvangen en nog niet in de praktijk getest.
Het schijnt mogelijk een productiefout te zijn met een niet goed afsluitende o-ring, waardoor er vocht in de optimizer kan komen. Maar jouw informatie is ook interessant.
SolarEdge gaat een onderzoek starten begreep ik.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
blackmore87 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Het schijnt mogelijk een productiefout te zijn met een niet goed afsluitende o-ring, waardoor er vocht in de optimizer kan komen. Maar jouw informatie is ook interessant.
Het Bizare is dat het bij mij ook echt plots kwam, ik had in de week tussen 20 en 30 december 2023, plots een 6 tal installaties met isolatiefouten.

Vandaar ook wat met ongenoegen gaan praten met solaredge, een occasionele defecte optimizer gaan vervangen is zo erg nog niet, je weet waar het probleem zit.
Maar een isolatiefout moet uitgezocht worden,...

Ik start morgen nog een case op voor een isolatiefout, hou jullie hier even up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nock372 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Als je een 5kw monofasige omvormer neemt, en hier in 1 string 8 panelen op de oost kant en 8 panelen op de west kant zit gaat dit gewoon goed. ( let wel in vrije zon, zonder schaduw)
Ja dat is prima, maar volgens mij was de discussie in context van de 750V series.
Al heeft 5kW enkelfase zijn eigen nadelen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46
Nock372 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Can confirm, hier 2x8 op een 4kW+S440 in één string (sowieso is de 2e ingang gewoon een ingebouwde Y-connector bij de 1F-modellen) en dat werkt perfect.

Hier ook al meermaals isolatiefouten gezien icm deze optimizers (ook in de genoemde periode, daarna niet meer gezien), de installateur houdt tot nu toe de boot af om langs te komen, maar jouw verhaal verklaart wel waarom. Zou mooi zijn als het met een software fix is op te lossen.

*Blijft dit even volgen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46
pvg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Nou dat “geduld moeten hebben” valt reuze mee: vandaag keurig geholpen door de support afdeling (per mail).
Ze “hebben een aanpassing in de omvormer uitgevoerd”. Geen idee wat, maar de import limit optie is nu wel beschikbaar in setapp. Ook hebben ze remote de firmware update van de EV lader gestart. Er staat nu 1.15 op. 🤩 Top service.

De import limit zojuist getest:
Limit op 20A gezet (ik hou van wat marge). Auto laten laden op 11kW (3x16A) en vervolgens een waterkoker op 1 fase gezet. De stroom liep even op naar 25+16+16A en werd vervolgens teruggeregeld naar 20+11+11A. Een tijdje nadat de waterkoker uit was, ging het laden weer naar 3x16A. 😎

Mooi!
Hoe bevalt de SE laadpaal verder? En zit hier nou nog een voordeel aan (dat ik mis) qua integratie met je omvormers? Want voor zover ik kan vinden werkt dat ding verder gewoon standalone icm de inline- of modbus meter.

Dan is het wel een hele dure keuze namelijk, de SE laadpaal met meter erbij kost bijna 2K. Bijv. een ratio IO6 kost ongeveer de helft en voldoet ook aan al mijn requirements (open backoffice connectie, RFID lezer, loadbalancing, laden op PV overschot).

Ergens is alles in het SE ecosysteem onderbrengen natuurlijk mooi, maar ik kan rationeel gezien niet echt verantwoorden om er vrijwel het dubbele voor te betalen als ik daar verder niets extra's voor terugkrijg.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 19:02

Veritas

concedo nulli

Nick v D schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Je hebt hier de Admin rechten voor nodig, die kan je installateur je geven. Als die niet meer reageert of beschikbaar is dan kan SolarEdge daar ook bij helpen.
Enig idee hoe ik SE hierover kan bereiken? Ik zit met hetzelfde, mijn originele installateur reageert niet meer. Ik zou graag alle rechten ontvangen van SE maar kan nergens een e-mailadres vinden. Chat krijg ik ook niemand mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 22:25
Veritas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Enig idee hoe ik SE hierover kan bereiken? Ik zit met hetzelfde, mijn originele installateur reageert niet meer. Ik zou graag alle rechten ontvangen van SE maar kan nergens een e-mailadres vinden. Chat krijg ik ook niemand mee te pakken.
Ik heb je een DM gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Hoe bevalt de SE laadpaal verder? En zit hier nou nog een voordeel aan (dat ik mis) qua integratie met je omvormers? Want voor zover ik kan vinden werkt dat ding verder gewoon standalone icm de inline- of modbus meter.

Dan is het wel een hele dure keuze namelijk, de SE laadpaal met meter erbij kost bijna 2K. Bijv. een ratio IO6 kost ongeveer de helft en voldoet ook aan al mijn requirements (open backoffice connectie, RFID lezer, loadbalancing, laden op PV overschot).

Ergens is alles in het SE ecosysteem onderbrengen natuurlijk mooi, maar ik kan rationeel gezien niet echt verantwoorden om er vrijwel het dubbele voor te betalen als ik daar verder niets extra's voor terugkrijg.
Werkt goed en zoals verwacht (na het oplossen van de software issues zoals boven beschreven). Een geintegreerd systeem is natuurlijk mooier, maar ik zou er ook geen 2k voor over hebben en dat heb ik er dus ook niet voor betaald: enkele weken terug kwam ik een aanbod op mp tegen voor 699… inmiddels heeft dat bedrijfje de prijs verhoogd naar 799.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een offerte gekregen waarbij ik toch een vraag heb. De installateur zegt dat het beter is om de grotere omvormer te pakken om aftoppen te voorkomen, en het makkelijker te maken om extra panelen bij te leggen in de toekomst.

Het gaat om 13 panelen op de beste kant van het huis (voorheen 13x245wp met zeversolar tl3000), nieuwe situatie 13x435wp + 5x435wp op de achterkant van het huis, met een se8k 3 fase omvormer.

Oude situatie was 3x2,5mm2 kabel, nieuwe situatie 5x6mm2 kabel.

Als ik de data sheets bekijk, zou een se6k (3 fase) in principe ook voldoende moeten zijn? Of is er een goede reden om toch de se8k erboven te verkiezen? Ik wil ook voorkomen dat ik se6k / se7k doordruk, om vervolgens aftoppen en andere problemen te zien. Aan de andere kant is er meer voltage nodig wat betekent dat e.e.a. later opstart en eerder afsluit op een dag?

En uiteraard zullen de panelen op de achterkant van het huis vs de panelen op de voorkant van het huis nooit tegelijkertijd 100% performance hebben. Gezien de zon uiteraard draait om het huis heen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
@ tanuki
Alle gewone 3 fazige omvormers werken met dezelfde stringspanning nl 750volt.
Ten eerste als de panelen licht zien geven ze al hun spanning, enkel de stroom wijzigt naargelang de lichtintensiteit.
Ten tweede de stringspanning wordt bij Solaredge door de optimizers gemaakt en is onafhankelijk van de paneel spanning. De stringspanning is constant.

Elke omvormer heeft een zeker vermogen nodig om te werken , dat vermogen neemt de omvormer van de Dc zijde. Dus de omvormer start zodra de panelen genoeg leveren om de omvormer te doen werken.

Vraag het Solaredge designer rapport op dat vie Solaredge designer is gemaakt. Dat geeft meer inzicht.
Want zonder oriëntatie, hellingshoek kan je niets zeggen over max vermogen die de panelen maximum samen gaan opbrengen.
Let wel op zie begin van dit topic dat je niet te weinig panelen in een bepaalde oriëntatie hebt en dit in verband met optimizers clipping (dit is zeer nadelig voor de opbrengst).
Welke optimizers worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Tanuki schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:08:
Ik heb een offerte gekregen waarbij ik toch een vraag heb. De installateur zegt dat het beter is om de grotere omvormer te pakken om aftoppen te voorkomen, en het makkelijker te maken om extra panelen bij te leggen in de toekomst.

Het gaat om 13 panelen op de beste kant van het huis (voorheen 13x245wp met zeversolar tl3000), nieuwe situatie 13x435wp + 5x435wp op de achterkant van het huis, met een se8k 3 fase omvormer.

Oude situatie was 3x2,5mm2 kabel, nieuwe situatie 5x6mm2 kabel.

Als ik de data sheets bekijk, zou een se6k (3 fase) in principe ook voldoende moeten zijn? Of is er een goede reden om toch de se8k erboven te verkiezen? Ik wil ook voorkomen dat ik se6k / se7k doordruk, om vervolgens aftoppen en andere problemen te zien. Aan de andere kant is er meer voltage nodig wat betekent dat e.e.a. later opstart en eerder afsluit op een dag?

En uiteraard zullen de panelen op de achterkant van het huis vs de panelen op de voorkant van het huis nooit tegelijkertijd 100% performance hebben. Gezien de zon uiteraard draait om het huis heen.
Alarm! 13 + 5 op twee verschillende vlakken, op een 750v omvormer is een slecht plan. Lees de topicstart en je snapt waarom.

Pagina: 1 ... 59 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.