Ik heb een (korte) vraag voor ik er evt een eigen topic voor open.
Sind de zomer van 2021 liggen er op het westdak (60 graden) van onze woning 16 zonnepanelen (Qcell 345 Wp) met P401 optimizers en een SolarEdge SE5K omvormer (3-fase dus).
De argumentatie voor SolarEdge was de schaduw van de gevel die iets boven het dak uit steekt en zeker in de winter tot 3 panelen in de schaduw zet voor de zon goed op west staat en de 2 pijpjes op het dak.
Sinds de installatie in Juli 2021 heeft de installatie inmiddels bijna exact 10.000 kWh opgebracht. Gezien de niet optimale ligging heb ik het idee dat het best aardig draait.
(Al heb ik na het lezen van dit topic het idee dat ze voor de omvormer beter de variant voor korte strings hadden kunnen installeren.)
Na de aanschaf van een L/L-warmtepomp (airco) waarmee we zowel koelen als verwarmen is ons jaarlijkse verbruik gestegen van +/- 3500 kWh naar bijna 5000 kWh en de zonnepanelen dekken ons verbruik dus niet meer af.
Ik heb bij 2 leveranciers (waaronder degene die de huidige installatie aangelegd heeft) een offerte opgevraagd om het zuid-oost dak, uitbouw, dak berging en dak van onze overkapping ook vol te leggen. Daarbij expliciet aangegeven dat ik een maximale opbrengst wil hebben met het oog op de aanschaf van een hybride of zelfs volledig elektrische auto in de nabije toekomst.
Op de luchtfoto zie je op het dak van de buren 6 panelen (JA Solar 325 Wp) op zuid liggen. De open driehoek links ervan is grotendeels mijn dak. Uitbouw(5.7x2m), berging (6x2.9m) en overkapping (5x3mm zijn goed zichtbaar.
Beiden kwamen met het voorstel om de huidige omvormer te vervangen door een 7000 of zelfs 9000 serie en de nieuwe panelen te verdelen over oost en zuid.
Ze komen op 16-18 panelen in verschillende opstellingen. Max 4 op Oost, meeste zuid.
Mijn gevoel was al dat dat niet echt een optimale uitbreiding is werd bevestigt na het lezen van de startpost van dit topic.
Heb een van de installateurs er inmiddels over gesproken en die gaf aan dat het wel mee valt met hoe slechts het zal werken. Het rapport van SolarEdge designer wilde hij echter niet overleggen...
De 4 panelen die op oost ingetekend zijn gaan (vrijwel) niks doen en ik denk dat de bestaande installatie door de zwaardere omvormer slechter zal gaan presteren doordat hij eerder uit zal gaan.
Mijn vraag is eigenlijk kort: Is het uberhaupt mogelijk om met SolarEdge tot een goed werkende installatie te komen of is het zinloos te proberen hier iets werkends uit de designen.
Het argument voor uitbreiding van de bestaande installatie was alleen dat het makkelijker is om maar 1 omvormer te hebben + dat de offerte iets goedkoper uit kwam vergeleken met overal micro-omvormers onder prikken.
Van onze wijk zijn nog geen luchtfoto's beschikbaar in de SolarEdge designer dus ben nog aan het pielen om mijn dak er goed in te tekenen.