Welke regio?Atomius schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:23:
Om tegenwicht te kunnen bieden aan het verhaal van mijn installateur, die meent dat er niets mis is met mijn systeem, zou ik graag een andere installateur willen vragen om een analyse.
Ik kan echter geen enkele installateur vinden die begrijpt wat optimizer clipping oftewel optimizer factor verlies inhoudt. Als in, te weinig panelen per dakvlak waardoor de omvormerspanning niet gemaakt kan worden door alleen de beschenen panelen waardoor clipping. Allemaal denken ze dat ik bedoel dat de omvormer uitvalt slash niet aangaat omdat de totale omvormerspanning niet gemaakt wordt.
Iemand een idee waar je een installateur kan vinden met dusdanig veel kennis van Solaredge systemen die dit wel begrijpt?
Provincie Utrecht of een installateur die dat als werkgebied heeft
Heeft de SE Inline Energymeter eigenlijk meerwaarde tegenover wat je 'standaard' kan uitlezen via de app?
Ik lees dat dit vooral het geval is wanneer je loadbalancing met laadpalen etc. wil doen of een thuisbatterij hebt?Je kan ook beperken hoeveel je terug op het net injecteert etc. dacht ik?
MIjn vraag: is de aanschaf nuttig met zonnepanelen alleen of kan je de opbrengst feitelijk even goed via de digitale meter aflezen (wat je injecteert/afneemt)? Vermoedelijk kan je de opbrengsten toch uitlezen via de app (zelf nog geen ervaring mee)?
Ik lees dat dit vooral het geval is wanneer je loadbalancing met laadpalen etc. wil doen of een thuisbatterij hebt?Je kan ook beperken hoeveel je terug op het net injecteert etc. dacht ik?
MIjn vraag: is de aanschaf nuttig met zonnepanelen alleen of kan je de opbrengst feitelijk even goed via de digitale meter aflezen (wat je injecteert/afneemt)? Vermoedelijk kan je de opbrengsten toch uitlezen via de app (zelf nog geen ervaring mee)?
Met een inline meter krijg je meer inzicht in de energie die je importeert of exporteert.The.Force schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:01:
Heeft de SE Inline Energymeter eigenlijk meerwaarde tegenover wat je 'standaard' kan uitlezen via de app?
Daarnaast is de inline meter een vereiste als je een batterij wilt gebruiken zodat de omvormer weet wat er op je aansluiting gebeurd.
Mocht je nu nog geen batterij hebben kan een inline meter al wel nuttige data genereren voor als je in de toekomst wel een batterij wilt. Deze data kan ingeladen worden in de SolarEdge designer voor een berekening met een batterij.
Op de 'standaard' app zonder meter zie je dus alleen de opgewekte energie van de omvormer, niet wat je hebt geïmporteerd, geëxporteerd of (zelf) geconsumeerd hebt.
Met een inline meter (of andere geschikte meter) zie je op dezelfde app een widget:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xxgOUO4FCfXklmowBJBjhVdH.png?f=user_large)
Beantwoord dit je vraag?
Allen, een tijdje terug heb ik hier een setup gepost voor SolarEdge. Echter samen met de installateur tot wat nieuwe inzichten gekomen (met name met betrekking tot het dak van de garage potentieel een stuk kleiner kan zijn dan initieel gedacht. Daarnaast ook gekozen voor andere panelen.
Wat vinden jullie van de volgende opstelling:
/f/image/QDUjvhtjNK8QWy4h9CIwtJLD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SVt1cJ3FCo0A7fv3N3zX0asL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5ZPtjXHtvaxL3olojrDyDGSL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iBLpQJpuTSJwvXuBYulrKwGi.png?f=fotoalbum_large)
Notes: We zijn nog even aan het kijken als de garage daadwerkelijk gebouwd is (nieuwbouw) hoe groot deze echt is en hoeveel panelen er daadwerkelijk op kunnen. (Voor nu even 6 ingetekend)
Wat vinden jullie van de volgende opstelling:
/f/image/QDUjvhtjNK8QWy4h9CIwtJLD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SVt1cJ3FCo0A7fv3N3zX0asL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5ZPtjXHtvaxL3olojrDyDGSL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iBLpQJpuTSJwvXuBYulrKwGi.png?f=fotoalbum_large)
Notes: We zijn nog even aan het kijken als de garage daadwerkelijk gebouwd is (nieuwbouw) hoe groot deze echt is en hoeveel panelen er daadwerkelijk op kunnen. (Voor nu even 6 ingetekend)
[ Voor 5% gewijzigd door Devedse op 12-12-2023 01:11 ]
Weet je zeker dat je zo weinig panelen op het garagedak wil? Die 10 op een dakhelft is al een beetje krapjes.
Wise enough to play the fool
Wij hebben een offerte voor een SolarEdge oost/west opstelling met:
18x Jinko 435wp panelen
1x SE5K omvormer
18x S440 Optimizer
Van der valk montage
De offerte is EUR 6.100 en twijfel over de opstelling (West 12 en Oost 6 panelen) op beide kanten van het schuine dak. Ik krijg het nog voor elkaar in Designer maar wellicht lukt dat later op de dag nog. Is er op voorhand al iets te zeggen over deze configuratie?
18x Jinko 435wp panelen
1x SE5K omvormer
18x S440 Optimizer
Van der valk montage
De offerte is EUR 6.100 en twijfel over de opstelling (West 12 en Oost 6 panelen) op beide kanten van het schuine dak. Ik krijg het nog voor elkaar in Designer maar wellicht lukt dat later op de dag nog. Is er op voorhand al iets te zeggen over deze configuratie?
Lees de topic start maar eens goed.ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:59:
18x Jinko 435wp panelen
1x SE5K omvormer
18x S440 Optimizer
Van der valk montage
Gaat nooit werken.
Minimaal 8 panelen per kant en dan nog met een short string omvormer ook.
Prijs is niks mis mee 😀
Dat hoeft niet perse...MvdV75 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:25:
[...]
Lees de topic start maar eens goed.
Gaat nooit werken.
Prijs is niks mis mee 😀
Heb hier 12 panelen op 1 omvormer, 8 op oost en 4 op zuid.... en dat werkt tot nu toe prima... Ook in de designer was dit geen enkel issue.
Maar dan heb je zeker geen 3 fase omvormer, want daarmee moet je die begin spanning halen van 750vmiel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:37:
[...]
Dat hoeft niet perse...
Heb hier 12 panelen op 1 omvormer, 8 op oost en 4 op zuid.... en dat werkt tot nu toe prima... Ook in de designer was dit geen enkel issue.
Wat zou je aanpassen?MvdV75 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:25:
[...]
Lees de topic start maar eens goed.
Gaat nooit werken.
Prijs is niks mis mee 😀
Dat kan je beter aan de experts overlaten hier op het forum.
Ik zou als het gaat voor 10 en 8 gaan en een short string omvormer. Maar dat is hoe ik het lees in de start post
Als ik het goed begrijp:ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:59:
18x Jinko 435wp panelen
1x SE5K omvormer
18x S440 Optimizer
Van der valk montage
18 panelen * 60v optimizers geeft een resultaat van 1.080. Met de 3 fase omvormer 750v een marge van (1080-750)=330v.
Dat zou betekenen dat er in ieder geval 13 panelen in de zon moeten liggen om het hele systeem niet te laten instorten? 13*60 is namelijk 780v.
Of is dit te makkelijk gerekend
Daarom ook beter voor een short string omvormer gaan. Die heeft maar de helft van die 750 nodig om op te startenColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:43:
[...]
Als ik het goed begrijp:
18 panelen * 60v optimizers geeft een resultaat van 1.080. Met de 3 fase omvormer 750v een marge van (1080-750)=330v.
Dat zou betekenen dat er in ieder geval 13 panelen in de zon moeten liggen om het hele systeem niet te laten instorten? 13*60 is namelijk 780v.
Of is dit te makkelijk gerekend
inderdaad, daar had ik niet op gelet, de SE5K is 3 fase.... ik heb 2 keer een 1 fase omvormer...... dus beiden op een andere fase...MvdV75 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:45:
[...]
Maar dan heb je zeker geen 3 fase omvormer, want daarmee moet je die begin spanning halen van 750v
@miel als ik in je logging zou duiken ben ik vrij zeker dat ik verliezen in jouw systeem ga vinden… niet heel veel, maar iets echt wel.
@MvdV75 heeft de goede richting al aangegeven…
@ColeJ SE5K-RWB “voor korte strings” én met slechts 6 op 1 dak ook s500b optimizers.
@ColeJ SE5K-RWB “voor korte strings” én met slechts 6 op 1 dak ook s500b optimizers.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik weet dat er verliezen zijn, dat ontken ik ook niet.... maar dat was volgens het rapport van Solaredge niet veel.... echt verwaarloosbaar...Ronald schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:14:
@miel als ik in je logging zou duiken ben ik vrij zeker dat ik verliezen in jouw systeem ga vinden… niet heel veel, maar iets echt wel.
Het rapport onderschat de effecten nogal eens. Overigens valt het bij jou oprecht mee... Plat dak, volgens je PVOutput link, scheelt veel ;-)miel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:40:
[...]
Ik weet dat er verliezen zijn, dat ontken ik ook niet.... maar dat was volgens het rapport van Solaredge niet veel.... echt verwaarloosbaar...
Maar dat zegt dus weinig in het algemeen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat is ook de set waar ik al ruim 9 jaar plezier van heb... Heb afgelopen mei een nieuwe set er bij gelegd, op oost 8 panelen en op zuid 4 panelen op dezelfde omvormer..... en die loopt voor mij ook zonder gekke issues, maar kan niet in de rapporten kwam ik vandaag achter.... serienummer van de omvormer klopt niet als ik die wil ingeven gek genoeg....Ronald schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:40:
[...]
Het rapport onderschat de effecten nogal eens. Overigens valt het bij jou oprecht mee... Plat dak, volgens je PVOutput link, scheelt veel ;-)
Maar dat zegt dus weinig in het algemeen.
Yep die heb ik gemaild. Kan wel aan de api key, maar niet aan de rapporten.Ronald schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:18:
@miel Omvormer in bedrijf gesteld door installateur?
Dan moeten zij jouw eigenaren toegang verlenen. "Volledige toegang"
Ik wil sowieso wel meer op het garage dak alleen is het even de vraag wat er op gaat passen. Het dakje zelf is nog niet gebouwd dus het is even moeilijk in te meten, maar worst case is het een stuk of 6. Ik kan alleen in het SolarEdge rapport niet direct vinden dat er veel verliezen zijn in deze situatie.teacher schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:38:
Weet je zeker dat je zo weinig panelen op het garagedak wil? Die 10 op een dakhelft is al een beetje krapjes.
De installateur heeft nu het volgende idee:ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:59:
18x Jinko 435wp panelen
1x SE5K omvormer
18x S440 Optimizer
Van der valk montage
18x JKM-435M-6TL4 TR 60M
18x S440
1x SE5K-RWB (For short PV strings)
1 String
Het gaat om een NW/ZO situatie met op NW 6 panelen en op ZO 12 panelen.
Onderstaande komt uit het rapport:
:fill(white):strip_exif()/f/image/F1RcW6nzNXurr9OTBDMjUGk1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8kIsyPm3O3WhEKNj9Z0elj2Y.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/65esHcyHyO0jDIyZYxf4hh6G.png?f=user_large)
Volgens de installateur zijn er geen S500 optimizers nodig. Toch heb ik al vaak gezien dat de expertise hier hoger ligt dan mening installateur
6 maal 60v = 360v
Minimaal 375v nodig
Gaat sowieso fout. De impact zal groter zijn in de donkere maanden.
Minimaal 375v nodig
Er zit al vooruitgang in. Nu nog 2 panelen van ZO op NW leggen. Of 2 extra panelen dat je op totaal 20 uitkomt en het een strak plan.ColeJ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:19:
[...]
De installateur heeft nu het volgende idee:
18x JKM-435M-6TL4 TR 60M
18x S440
1x SE5K-RWB (For short PV strings)
1 String
Het gaat om een NW/ZO situatie met op NW 6 panelen en op ZO 12 panelen.
Onderstaande komt uit het rapport:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens de installateur zijn er geen S500 optimizers nodig. Toch heb ik al vaak gezien dat de expertise hier hoger ligt dan mening installateur. Iemand suggesties op bovenstaande installatie?
Teken maar eens die 2 extra op NW in designer en kijk je dan eens naar je verlies.
Dank voor je antwoord maar ik wil het graag begrijpen.MvdV75 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:42:
[...]
Er zit al vooruitgang in. Nu nog 2 panelen van ZO op NW leggen. Of 2 extra panelen dat je op totaal 20 uitkomt en het een strak plan.
Teken maar eens die 2 extra op NW in designer en kijk je dan eens naar je verlies van omvormer
Een SE5K short string werkt toch op 375v? Dus dan zouden de 18 optimizers op 21v moeten werken - prima. Met 7 panelen/optimizers op 60v zit ik nog op die 375v - dan moeten er 11 panelen volledig in de schaduw liggen voordat er verlies is. Of ga ik hier veel te kort door de bocht?
Wat bedoel je met verlies van omvormer?
Verlies in het algemeen bedoel ik.
Als de panelen op ZO beschenen worden door de zon heb je altijd “hulp” nodig van de panelen op NW om de minimale spanning te halen. Andersom zit je op NW altijd op de juiste spanning. Dus waarom “risico” lopen dat de omvormer niet opstart terwijl je wel plek heb op ZO om het risico te ontlopen.
Zo zie ik het tenminste
Als de panelen op ZO beschenen worden door de zon heb je altijd “hulp” nodig van de panelen op NW om de minimale spanning te halen. Andersom zit je op NW altijd op de juiste spanning. Dus waarom “risico” lopen dat de omvormer niet opstart terwijl je wel plek heb op ZO om het risico te ontlopen.
Zo zie ik het tenminste
/f/image/LiHr0C2QM15TdZkjv62abV2C.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door MvdV75 op 14-12-2023 15:22 ]
Ik zit met een app probleem. Sinds een aantal weken zie ik bij het openingsscherm van de MySolarEdge app geen data meer. "Er ging iets fout. Probeer het nog een keer." staat op het plaatje van het huisje met de zonnepanelen. Ook bij "Deze maand", "Dit jaar" en "Totale looptijd" geen data (er staan twee streepjes --).
- Ga ik naar het tabblad met de panelen, dan zie ik daar wel mijn opbrengst van vandaag per paneel en het totaal. Ook wekelijks, maandelijks en jaarlijks is daar gewoon te zien.
- De omvormer heeft een groen en blauw lampje brandend, dus dat gaat allemaal goed.
- De site https://monitoring.solaredge.com/ geeft wél het complete beeld.[/i]
@ColeJ er zit vrij veel verlies op de optimizers. Een teken dat relatief veel productie plaats vind bij hoge optimizer-stringspanning.
Hoewel rapport het niet direct aangeeft, geen opbrengst factor verlies, zou ik toch s500b pakken. Niet s500 zonder b, dat is ook een 60v optimizer dus geen voordeel boven s440.
Hoewel rapport het niet direct aangeeft, geen opbrengst factor verlies, zou ik toch s500b pakken. Niet s500 zonder b, dat is ook een 60v optimizer dus geen voordeel boven s440.
Let op dat sinds ca 2 jaar (?) de stringspanning van de 1-fase omvormers verhoogd is naar 400V !KweNi schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:48:
6 maal 60v = 360v
Minimaal 375v nodig
Dat maakt de noodzaak voor 80V-optimizers nog een stuk groter.
(ik heb hier een systeem dat net zou moeten passen op 380V, maar toen mijn omvormers geleverd werden bleek SolarEdge net overgestapt te zijn op 400V, waardoor ik nu in de ochtend een paar uur clipping heb

Het probleem zit hem in het feit dat je eigenlijk per oriëntatie aan de minimum string eisen wil voldoen; dan heb je een dijk van een systeem wat de laatste wattuurtjes uit je panelen wringt.ColeJ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:46:
[...]
Dank voor je antwoord maar ik wil het graag begrijpen.
Een SE5K short string werkt toch op 375v? Dus dan zouden de 18 optimizers op 21v moeten werken - prima. Met 7 panelen/optimizers op 60v zit ik nog op die 375v - dan moeten er 11 panelen volledig in de schaduw liggen voordat er verlies is. Of ga ik hier veel te kort door de bocht?
Wat bedoel je met verlies van omvormer?
Zodra dat niet het geval is, krijg je (waarschijnlijk) te maken met clipping. Gevolg; de beschenen panelen gaan dan werken met de amperes van de onbeschenen panelen.
Op ons toekomstig nieuwbouwhuis met bodem warmtepomp komen 3 (Jinko 420 Wp) panelen om te voldoen aan de BENG norm. Maar ik kan zelf aangeven hoeveel panelen ik wil en de prijs is niet onredelijk.
Ik heb gekozen voor 16 panelen. De installateur heeft het volgende bedacht: Omvormer SolarEdge SE5K, met (16 x) S440 optimizers.
De hellingshoek van het dak is 40 % gericht op bijna zuid (zadeldak). De grijze vlakjes in de tekening zijn pijpjes en een dakraam.Het gaat om een 2 onder een kap woning en de woning van de buren (ook met zadeldak uiteraard) grenst aan de zuidkant van onze woning. Ik ben blij met de keuze voor SolarEdge, maar is deze opstelling een goede keuze ?
Ik lees dat de SE5K omvormer met S440 optimizers minimaal 9 en maximaal 20 optimizers (dus panelen) nodig heeft. Dus dat zou moeten passen. Verder zie ik in het String design Report plaatje (gekregen van de installateur) bij de omvormer 130 % staan. Wat zou dat betekenen ?
Ik heb gekozen voor 16 panelen. De installateur heeft het volgende bedacht: Omvormer SolarEdge SE5K, met (16 x) S440 optimizers.
De hellingshoek van het dak is 40 % gericht op bijna zuid (zadeldak). De grijze vlakjes in de tekening zijn pijpjes en een dakraam.Het gaat om een 2 onder een kap woning en de woning van de buren (ook met zadeldak uiteraard) grenst aan de zuidkant van onze woning. Ik ben blij met de keuze voor SolarEdge, maar is deze opstelling een goede keuze ?
Ik lees dat de SE5K omvormer met S440 optimizers minimaal 9 en maximaal 20 optimizers (dus panelen) nodig heeft. Dus dat zou moeten passen. Verder zie ik in het String design Report plaatje (gekregen van de installateur) bij de omvormer 130 % staan. Wat zou dat betekenen ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0fc1fwC2aeXHoR3WwW4c6vEA.jpg?f=user_large)
Nee, de se5k heeft geen minimaal 9 60v optimizers nodig, maar 16. Als de panelen allemaal dezelfde kant op liggen, en er is geen noemenswardige schaduw, dan kan deze opstelling.
Ik stel voor dat je even de fantastisch geschreven topicstart doorleest, dan ben je iets beter beslagen ten ijs; er is bijvoorbeeld geen maximum van 20.
Ik stel voor dat je even de fantastisch geschreven topicstart doorleest, dan ben je iets beter beslagen ten ijs; er is bijvoorbeeld geen maximum van 20.
[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 15-12-2023 21:50 ]
@ElectricAlex je heeft de naam van de normale SE5K, specificaties van de radicaal anders werkende SE5K-RWB voor korte strings.
Wat is het? Normale SE5K zou ik hier niet toepassen… nog sterker… dat zou best eens inferieur kunnen zijn ten opzichte van string omvormer.
Wat is het? Normale SE5K zou ik hier niet toepassen… nog sterker… dat zou best eens inferieur kunnen zijn ten opzichte van string omvormer.
Dank. Ik weet niet meer dan dit:Ronald schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:48:
@ElectricAlex je heeft de naam van de normale SE5K, specificaties van de radicaal anders werkende SE5K-RWB voor korte strings.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUXa7AIUDrT16R6Eyahs1Ay1.jpg?f=user_large)
Schaduw is er overigens niet. Hooguit het dak van de buren en dan alleen in de winter.
Ik ga het navragen (SE5K of SE5K-RWB)
Weet je wat die 133 % betekent ?
Dat is de overdimensionering tov de omvormer.ElectricAlex schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:06:
[...]
Dank. Ik weet niet meer dan dit:
[Afbeelding]
Schaduw is er overigens niet. Hooguit het dak van de buren en dan alleen in de winter.
Ik ga het navragen (SE5K of SE5K-RWB)
Weet je wat die 133 % betekent ?
De installateur komt nu met het volgende:Ronald schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:17:
@ColeJ er zit vrij veel verlies op de optimizers. Een teken dat relatief veel productie plaats vind bij hoge optimizer-stringspanning.
18x Jinko 435wp
18x S500B Optimizer
1x SE5000H korte string
Begrijp ik het nou goed of heeft ie de omvormer nu naar 1 fase veranderd? Waardoor ik 400v moet hebben om te starten?
Dit alles voor 6.600 EUR trouwens (inclusief installatie op 2 dakvlakken).
[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 16-12-2023 07:41 ]
€500 meer waarbij veel goedkopere enkelfase omvormer gebruikt wordt en fractioneel duurdere optimizers… daar krijg ik jeuk van.ColeJ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:40:
[...]
De installateur komt nu met het volgende:
18x Jinko 435wp
18x S500B Optimizer
1x SE5000H korte string
Begrijp ik het nou goed of heeft ie de omvormer nu naar 1 fase veranderd? Waardoor ik 400v moet hebben om te starten?
Dit alles voor 6.600 EUR trouwens (inclusief installatie op 2 dakvlakken).
Ik ben geen fan van 5kW enkelfase vanwege netcongestie geneuzel… daarmee sta je in de meeste gevallen 1:0 achter
Ik begrijp ook niet waarom ineens de SE5000H is gekozen ipv de SE5K (korte string variant). De SE5K korte string met de S500B optimizers lijkt mij de juiste keuze?Ronald schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:44:
[...]
€500 meer waarbij veel goedkopere enkelfase omvormer gebruikt wordt en fractioneel duurdere optimizers… daar krijg ik jeuk van.
Ik ben geen fan van 5kW enkelfase vanwege netcongestie geneuzel… daarmee sta je in de meeste gevallen 1:0 achter
Vorige week viel mij op dat bij de omvormer op de huisinstallatie het rode lampje brande en er geen opwek was.
Dat duurde 1 1/2 dag en toevallig was ik in de buurt toen de zon eens goed doorbrak en de omvormer weer klikklak liet horen en de productie hervatte.
Ik heb gebeld met de installateur en zij gingen het op afstand in de gaten houden. Na 1 dag zonder problemen heeft die omvormer gisteren weer de hele dag niks gedaan. Nu doet hij het weer wel overigens. De foutcode is Fout 18x86: Isolatie.
Nu ben ik benieuwd wat in de regel de oorzaak van deze fout is en hoe een installateur de oorzaak kan achterhalen.
Dank alvast!
Dat duurde 1 1/2 dag en toevallig was ik in de buurt toen de zon eens goed doorbrak en de omvormer weer klikklak liet horen en de productie hervatte.
Ik heb gebeld met de installateur en zij gingen het op afstand in de gaten houden. Na 1 dag zonder problemen heeft die omvormer gisteren weer de hele dag niks gedaan. Nu doet hij het weer wel overigens. De foutcode is Fout 18x86: Isolatie.
Nu ben ik benieuwd wat in de regel de oorzaak van deze fout is en hoe een installateur de oorzaak kan achterhalen.
Dank alvast!
Ik begrijp het sowieso niet.ColeJ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:48:
[...]
Ik begrijp ook niet waarom ineens de SE5000H is gekozen ipv de SE5K (korte string variant). De SE5K korte string met de S500B optimizers lijkt mij de juiste keuze?
Wil je zelf niet minimaal 8 panelen op 1 dakvlak ipv de 6 of gaat dat niet?
Anders kan het toch veel simpeler
8 panelen op ZW
10 panelen op ZO
18 x s440
1 x SE5K-RWB
Dijk van een systeem en ieder dakvlak kan afhankelijk van elkaar de benodigde spanning halen om de omvormer zijn werk te laten doen
Stekkers die niet goed verbonden zijn? Stekkers die op plat dak in een plas regenwater liggen?Sarcomorbato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
Vorige week viel mij op dat bij de omvormer op de huisinstallatie het rode lampje brande en er geen opwek was.
Dank alvast!
Ik zal eens spieken op de dakkapelTweakersOnly schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:28:
[...]
Stekkers die niet goed verbonden zijn? Stekkers die op plat dak in een plas regenwater liggen?
Ziet er goed uit. Geen stekkers op het bitumen. Geen plassen überhaupt, heb hem zelf getimmerd dus mag ook welTweakersOnly schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:28:
[...]
Stekkers die niet goed verbonden zijn? Stekkers die op plat dak in een plas regenwater liggen?
18x86 is een isolatiefout van een eenfase setapp omvormer. Setapp kan je helpen om uit te vogelen waar in de string de fout zit: https://knowledge-center....lt_troubleshooting_nl.pdf vanaf blz 5/6.
Stel, je hebt 10 panelen, en setapp geeft aan dat de fout op 80% zit, kijk dan goed naar de stekkers van paneel 8.
Stel, je hebt 10 panelen, en setapp geeft aan dat de fout op 80% zit, kijk dan goed naar de stekkers van paneel 8.
@Ronald
In je reactie op het het verlies diagram van @ColeJ zeg je dat een optimizers efficiëntie verlies van 1,16% hoog is.
Daar heb ik een opmerking over deze optimizers efficiëntie verlies waarde. Hoe hoger deze waarde hoe harder de optimizers werken. Maar dit zegt niet altijd dat ze veel op hoge uitgangsspanning moeten werken. Deze waarde drukt meer uit dat het verschil van de optimizers uitgangsspanning en de paneelspanning groot is.
Zelf hebt ik ook een waarde van 1,26% en dat met 26 panelen op se10k. Maar de paneelspanning is ongeveer 66v maar de optimizers hebben een spanning tussen 50 en 8volt geleverd. Deze 50 volt is nog ver verwijderd van de 80volt die ze kunnen maken. Ik heb in designer geprobeerd als ik 2 panelen zou bijleggen dat stijgt de optimizers efficiëntie verlies iets is ook logisch de optimizers spanning wordt lager en deze moeten harder werken . Maar als ik ze op deel in 2 strings ipv 1 waarbij elk paneel van elke string in zelfde dakvlak liggen . Bv 14 oost en 14 west. Is de optimizers efficiëntie verlies een stuk kleiner minder dan 1% en is logisch de optimizers spanning komt kort in de buurt van de paneelspanning, dus ze moeten minder hard werken. Je wilt eigenlijk om de optimizers efficiëntie verlies zo klein als mogelijk te maken in elk dakvlak zoveel panelen te leggen dat de optimizers spanning zo dicht mogelijk de paneelspanning bereikt . Dit is niet altijd praktisch mogelijk
In je reactie op het het verlies diagram van @ColeJ zeg je dat een optimizers efficiëntie verlies van 1,16% hoog is.
Daar heb ik een opmerking over deze optimizers efficiëntie verlies waarde. Hoe hoger deze waarde hoe harder de optimizers werken. Maar dit zegt niet altijd dat ze veel op hoge uitgangsspanning moeten werken. Deze waarde drukt meer uit dat het verschil van de optimizers uitgangsspanning en de paneelspanning groot is.
Zelf hebt ik ook een waarde van 1,26% en dat met 26 panelen op se10k. Maar de paneelspanning is ongeveer 66v maar de optimizers hebben een spanning tussen 50 en 8volt geleverd. Deze 50 volt is nog ver verwijderd van de 80volt die ze kunnen maken. Ik heb in designer geprobeerd als ik 2 panelen zou bijleggen dat stijgt de optimizers efficiëntie verlies iets is ook logisch de optimizers spanning wordt lager en deze moeten harder werken . Maar als ik ze op deel in 2 strings ipv 1 waarbij elk paneel van elke string in zelfde dakvlak liggen . Bv 14 oost en 14 west. Is de optimizers efficiëntie verlies een stuk kleiner minder dan 1% en is logisch de optimizers spanning komt kort in de buurt van de paneelspanning, dus ze moeten minder hard werken. Je wilt eigenlijk om de optimizers efficiëntie verlies zo klein als mogelijk te maken in elk dakvlak zoveel panelen te leggen dat de optimizers spanning zo dicht mogelijk de paneelspanning bereikt . Dit is niet altijd praktisch mogelijk
Zo te zien heeft de app een update gekregen waarbij je nu ook kunt instellen dat je met dynamische tarieven werkt en dat de omvormer tijdens negatieve tarieven even in "pauze" mag om geen stroom af te geven aan het net.
App -> Instellingen -> Elektriciteitstarief -> Negatieve Tariefoptimalisatie
Artikel
Artikel
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Hoi, ik heb pas een aangepaste versie van https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy aan mijn SE5000K geprutst. Nu zie ik de data in de web-interface, maar niet in de solaredge-app (zelfde inlog). In de app zie net als daarvoor alleen de productie.
Kan ik iets verkeerd ingesteld hebben of komt dat vanzelf een keer?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PZWFzlCjuj8s7UYolFV5kTR4.png?f=user_large)
Ps1. aanpassing is zodat hij de data uit mqtt in esphome gebruikt (die van marcel zuidwijk).
Ps2. Heeft iemand al een manier gevonden om de export restrictie uit te zetten (bij negatieve prijzen) en weer aan te zetten (bij positieve prijzen)
Kan ik iets verkeerd ingesteld hebben of komt dat vanzelf een keer?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PZWFzlCjuj8s7UYolFV5kTR4.png?f=user_large)
Ps1. aanpassing is zodat hij de data uit mqtt in esphome gebruikt (die van marcel zuidwijk).
Ps2. Heeft iemand al een manier gevonden om de export restrictie uit te zetten (bij negatieve prijzen) en weer aan te zetten (bij positieve prijzen)
Zeer specifieke vraag:
Gelezen documentatie, maar geen antwoord op de vragen gevonden.
https://knowledge-center....redge-energy-bank-faq.pdf
https://knowledge-center....e_profile_programming.pdf
In het opslagbeleid kan je de TOU aanpassen van MSC naar het profiel "Opladen vanuit PV en AC net".
Tijdens de ingestelde uren zal de batterij van PV en als geen PV dan pas van AC laden.
:strip_exif()/f/image/b8qvbIOFtMmIUiQPfnpQ6uSv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GcYdAFpQbC5QlLztXSSSFhgJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu dat doet de omvormer aan het max. vermogen. Bij mij 5kW.
Maar,
als je bij 10% reserve capaciteit de setting verandert naar 25% dan laad de omvormer de batterij bij aan 1kW. Dit enkel als de actuele capaciteit lager is dan de 25%.
:strip_exif()/f/image/zdwmuUGYEHZPUChfr5yh3yhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nergens (op monitoring platform of in de settapp van de omvormer) is er een instelling terug te vinden die de 5kW zou kunnen beperken (of dynamisch maken tijdens de ingestelde tijd), maar blijkbaar kan het dus wel aan een constante 1kW bij het verhogen van reserve backup capaciteit. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling om dat daar elke dag manueel voor ik ga slapen aan te moeten passen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9EyTKyxcpnDTNhGdp9ZFNfch.png?f=user_large)
Is dit weer iets wat nog in de ontwikkeling zit om bij een volgende update te kunnen instellen?
In het opslagbeleid kan je de TOU aanpassen van MSC naar het profiel "Opladen vanuit PV en AC net".
Tijdens de ingestelde uren zal de batterij van PV en als geen PV dan pas van AC laden.
:strip_exif()/f/image/b8qvbIOFtMmIUiQPfnpQ6uSv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GcYdAFpQbC5QlLztXSSSFhgJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0tCQrc9fe4cHZugMSmhN68K1.png?f=user_large)
Maar,
als je bij 10% reserve capaciteit de setting verandert naar 25% dan laad de omvormer de batterij bij aan 1kW. Dit enkel als de actuele capaciteit lager is dan de 25%.
:strip_exif()/f/image/zdwmuUGYEHZPUChfr5yh3yhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nergens (op monitoring platform of in de settapp van de omvormer) is er een instelling terug te vinden die de 5kW zou kunnen beperken (of dynamisch maken tijdens de ingestelde tijd), maar blijkbaar kan het dus wel aan een constante 1kW bij het verhogen van reserve backup capaciteit. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling om dat daar elke dag manueel voor ik ga slapen aan te moeten passen.
Is dit weer iets wat nog in de ontwikkeling zit om bij een volgende update te kunnen instellen?
[ Voor 11% gewijzigd door wie_is_het op 20-12-2023 22:25 ]
Corrigeer me als ik je vraag verkeerd begrepen heb.wie_is_het schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:24:
Zeer specifieke vraag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onderaan kan je wel een jaarlijks maximum kWh instellen of een procentuele verhouding tussen PV en AC.
Maar,
[Afbeelding]
Nergens (op monitoring platform of in de settapp van de omvormer) is er een instelling terug te vinden die de 5kW zou kunnen beperken (of dynamisch maken tijdens de ingestelde tijd), maar blijkbaar kan het dus wel aan een constante 1kW bij het verhogen van reserve backup capaciteit.
Als de zon weg is dan laad hij bij met AC aan 1kW. Zal straks proberen toe te voegen als de zon weg is.
[Afbeelding]
Maar het probleem is dat nu je de minimale reserve voor backup hebt verhoogd, de batterij maar met 1kW gaat laden?
Wat ik op de screenshot zie is dat je aan het importeren bent.
Er is dus geen over capaciteit vanuit de PV.
Wat hier, als ik naar de screenshot kijk, gebeurd is dat de batterij nu via AC gaat laden naar die minimale 25% en daarvoor gaat hij niet met 5kW laden, dit klopt en het is geen begrenzing.
Als er wel voldoende PV was dan zou hij met een hoger vermogen gaan laden.
Hetzelfde fenomeen, maar dat zie je niet zo goed, gebeurd als de batterij op zijn min SOE (state of energy) zit en hij daar iets onder zakt, dan wordt hij ook even heel kort met 1kW geladen zodat hij op die min SOE blijft hangen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Of heb ik jouw vraag verkeerd begrepen?
Je hebt mijn probleem niet goed begrepen. Lijkt simpel, maar ben er toch al even mee bezig.Nick v D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:40:
[...]
Corrigeer me als ik je vraag verkeerd begrepen heb.
Maar het probleem is dat nu je de minimale reserve voor backup hebt verhoogd, de batterij maar met 1kW gaat laden?
Wat ik op de screenshot zie is dat je aan het importeren bent.
Er is dus geen over capaciteit vanuit de PV.
Wat hier, als ik naar de screenshot kijk, gebeurd is dat de batterij nu via AC gaat laden naar die minimale 25% en daarvoor gaat hij niet met 5kW laden, dit klopt en het is geen begrenzing.
Als er wel voldoende PV was dan zou hij met een hoger vermogen gaan laden.
Hetzelfde fenomeen, maar dat zie je niet zo goed, gebeurd als de batterij op zijn min SOE (state of energy) zit en hij daar iets onder zakt, dan wordt hij ook even heel kort met 1kW geladen zodat hij op die min SOE blijft hangen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Of heb ik jouw vraag verkeerd begrepen?
In de winter wil ik tijdens de daluren de thuisbatterij traag (lees max. 2kW) laden tot ongeveer 60%.
Solaredge heeft hiervoor een profiel "laden met PV en AC als geen PV beschikbaar".
Maar nu is het zo dat in dat profiel er altijd aan het max. omvormer vermogen van 5kW word geladen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0tCQrc9fe4cHZugMSmhN68K1.png?f=user_large)
Ik wil graag laden aan 2kW, maar er is nergens een instelwaarde hiervan terug te vinden.
Nu is er ook een minimale reserve die wel ingesteld staat op 10%. Als ik die verhoog bij een batterij op 10% naar 25% zal de batterij en de omvormer aan slechts 1kW beginnen bijladen. Ook die instelwaarde is nergens terug te vinden. Maar geeft wel aan dat er "backend" wel ergens waardes van laadvermogen toegepast worden.
/f/image/XXSsz1V0t8U1Dw3Ba1haJY8X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GapuscOv9BcMsS9Or36IgQUX.png?f=fotoalbum_large)
In de zomer staat de instelling altijd op MSC max. self consumption en laad ik snachts niet bij.
Dus de vraag is of er een instelwaarde is waar het laadvermogen AC laden instelbaar is of zal komen in een volgende update van Solaredge.
zelfde probleem, inline meter wil updaten telkens als ik verbinding maak via SetApp. Echter de Firmware update wordt nooit voltooid. Is er al een oplossing bekend?Browny schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:55:
Een vraag over software-update van de inline meter.
De inline meter van type MTR-240-3PC1-D-A-MW, aangesloten via Energy net(draadloos)
De sw versie is nu 1.0.20 , hij wil update doen naar sw versie 1.0.32.
Op scherm meter zie je dat sw wordt ontvangen als deze 100% is begint de sw te installeren.
Dit gaat ook tot 100%; waarna de meter herstart. Echter de sw versie blijft 1.0.20. De update wil dus niet lukken reeds enkele keren geprobeerd. Met telkens het zelfde resultaat.
Heeft iemand een oplossing? Is dit normaal?
Hallo,
Ik heb recent 18 panelen laten installeren met een SolarEdge SE7K-RWS omvormer.
Omdat accu's nog aan de dure kant zijn, heb ik SolarEdge Home Warm Water Controller
https://www.solaredge.com...rgy/warm-water-controller
erbij gekocht en deze is geïnstalleerd.
Maar de leverancier gaf al aan dat dit zijn eerste was, en nu hebben we geen goed informatie over geschikte elektrische boilers om eraan te hangen.
Ik heb een offerte voor een Inventum EDR80,
maar wie kan bevestigen dat die goed samenwerkt met de SolarEdge Home Warm Water Controller ?
Het moet een "ohmse belasting" zijn zodat de SolarEdge Home Warm Water Controller het vermogen bepaald (dus geen smart boiler).
Het moet met drie aders kunnen worden aangesloten, want er ligt een drie aderige kabel (dus geen nachttarief aansluiting).
Ik zou de max temperatuur willen kunnen instellen (20 tot 60/85 graden ) .
Ik zie uit naar de ervaringen op dit forum.
Joost
Omdat accu's nog aan de dure kant zijn, heb ik SolarEdge Home Warm Water Controller
Maar de leverancier gaf al aan dat dit zijn eerste was, en nu hebben we geen goed informatie over geschikte elektrische boilers om eraan te hangen.
maar wie kan bevestigen dat die goed samenwerkt met de SolarEdge Home Warm Water Controller ?
Het moet een "ohmse belasting" zijn zodat de SolarEdge Home Warm Water Controller het vermogen bepaald (dus geen smart boiler).
Het moet met drie aders kunnen worden aangesloten, want er ligt een drie aderige kabel (dus geen nachttarief aansluiting).
Joost
[ Voor 4% gewijzigd door dukejoost op 21-12-2023 14:39 ]
[~Ruudjuh1986
De oplossing is de inline meter vervangen.
Maar reken niet dat dit onder garantie valt.
Ik heb omwille dat de support het niet nodig vindt dat de meter wordt geupdate want de meter doet het , maar enkel de firmware kan niet worden geupdate.
Om te bewijzen dat het aan de meter ligt een nieuwe gekocht en zowaar deze doet de update wel (ik heb er sw 1.0.39 opgezet).
Dit hebben via rma aan solaredge laten weten en dit ook via de contactpersoon van solaredge.
Het antwoord van hoofdbureau is : geen garantie meter doet het , in de benelux is de laatste versie die nodig 1.0.20. De hogere firmware versie hebben geen extra bijdrage in de benelux.
Dus omdat een firmware update niet nodig is voor de werking geen garantie desondanks we hebben aangetoond via een nieuwe inline meter dat het niet updaten aan de meter lig en deze dus defect is.
De oplossing is de inline meter vervangen.
Maar reken niet dat dit onder garantie valt.
Ik heb omwille dat de support het niet nodig vindt dat de meter wordt geupdate want de meter doet het , maar enkel de firmware kan niet worden geupdate.
Om te bewijzen dat het aan de meter ligt een nieuwe gekocht en zowaar deze doet de update wel (ik heb er sw 1.0.39 opgezet).
Dit hebben via rma aan solaredge laten weten en dit ook via de contactpersoon van solaredge.
Het antwoord van hoofdbureau is : geen garantie meter doet het , in de benelux is de laatste versie die nodig 1.0.20. De hogere firmware versie hebben geen extra bijdrage in de benelux.
Dus omdat een firmware update niet nodig is voor de werking geen garantie desondanks we hebben aangetoond via een nieuwe inline meter dat het niet updaten aan de meter lig en deze dus defect is.
@dukejoost
Elke elektrisch boiler kan zolang de aquastaat van deze niet elektronisch is.
D.w.z. dat de een simpele aan uit aquastaat moet zijn die door opwarmen van vloeistof in aquastaat het contact schakelt.
Enkel erop letten dat vermogen weerstand boiler niet hoger is dan solaredge regelaar aankan
Elke elektrisch boiler kan zolang de aquastaat van deze niet elektronisch is.
D.w.z. dat de een simpele aan uit aquastaat moet zijn die door opwarmen van vloeistof in aquastaat het contact schakelt.
Enkel erop letten dat vermogen weerstand boiler niet hoger is dan solaredge regelaar aankan
[ Voor 18% gewijzigd door Browny op 21-12-2023 15:33 ]
datasheet warm water controller:dukejoost schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:34:
Hallo,
Joost
https://knowledge-center....ntroller-datasheet-nl.pdf
installatiehandleiding inventum edr:
https://www.inventum.com/...s_30_tm_150_L_-_Rev_4.pdf
qua vermogen kan het, want de EDR boilers hebben naar verhouding lage vermogens (ze zijn dus ook wat traag) . Wel is het zo dat ze boilers doorgaans een "nachtstroom" aansluiting hebben, en je hem overdag extra aan kan zetten. Daar moet je op letter bij het aansluiten (want je wil juist niet op nachtstroom verwarmen).
Vandaag bij mij in de mySolarEdge app beschikbaar geworden, zomaar zonder update.Joarie schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:57:
Zo te zien heeft de app een update gekregen waarbij je nu ook kunt instellen dat je met dynamische tarieven werkt en dat de omvormer tijdens negatieve tarieven even in "pauze" mag om geen stroom af te geven aan het net.
Artikel
Huidige app versie 2.18.0.2180016.
Hier de beelden.
:strip_exif()/f/image/DdDCpgxjy7yRJpJq9dVhOxni.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tmFSRiAgxPdkatQtM116w3hF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QSxqjX49DFMLK1LXBRvfb4eh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5AZ5U2geNFDz1z12FEcCBGhI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3k1MgcxLNHfbT5spGgLaVsti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cn3K4Ntvi68ObuwrCELt5wyW.jpg?f=fotoalbum_large)
Stel me hier nu nog geen vragen over want ik heb er zelf nog niet mee kunnen spelen en heb ook nog geen dynamisch energiecontract. Dus is iets voor later.
Hier nog extra beelden onder "Instellingen" waar er het menu "Elektriciteitstarief" is bijgekomen.
:strip_exif()/f/image/cL0FgTWKDDXpD9oByn7aKmuT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/66KR8dkSnNmECkEHfgtDJJrI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u7U9C6LHHAtFBFIfUPFYSe36.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hOG0T3eHS8wtu9cM5nRZV1fU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ziY1pe0kd5VRkT50Ibmal7Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oPxXzDDbCJjurjvGBiGcepST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9M1h7369hYEf9pJKCEkSbIL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door wie_is_het op 21-12-2023 22:24 ]
Interessant, precies de functionaliteit waar ik op zat te wachten. Hier is sinds 2 weken de hybride omvormer met BYD accu actief, maar kan helaas zelf de instellingen niet aanpassen omdat ik geen installateursrechten heb. Net in de app gecheckt in de hoop dat het daar nu zelf kan aanpassen, maar helaas “Geen toestemming”.
@wie_is_het , weet jij welke rechten je hebt gekregen?
Ik weet niet als er rechten zijn die in de mySolarEdge toegekend kunnen worden. Ben ik nog niet tegengekomen. Dus ik neem aan dat het bij iedereen hetzelfde is en enkel door de beschikbare toestellen (laadpaal, thuisbatterij, slimme stopcontacten, ...) andere beelden te zien zijn of aanpasbare opties beschikbaar zijn.Markman85 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:56:
Interessant, precies de functionaliteit waar ik op zat te wachten. Hier is sinds 2 weken de hybride omvormer met BYD accu actief, maar kan helaas zelf de instellingen niet aanpassen omdat ik geen installateursrechten heb. Net in de app gecheckt in de hoop dat het daar nu zelf kan aanpassen, maar helaas “Geen toestemming”.
In de 'monitoring.solaredge.com' heb ik alle rechten bekomen van mijn installateur (kleine zelfstandige), na lang zagen en omdat hij er ook baat bij heeft omdat momenteel al zijn geplaatste thuisbatterijen enkel op MSC (max. self consumption) staan en er hier en daar toch klanten zijn die iets meer van hun systeem verlangen.
/f/image/t2GPWtmV3ZlB5xl1skXzVeWp.png?f=fotoalbum_large)
@Markman85
Welke versie van mySolarEdge heb je?
@wie_is_het zegt dat hij Versie 2.18.0 heeft .
Misschien heb je nog niet de update gekregen.
Welke versie van mySolarEdge heb je?
@wie_is_het zegt dat hij Versie 2.18.0 heeft .
Misschien heb je nog niet de update gekregen.
@wie_is_het Kan je dan ook de de boven en onder percentages aanpassen? We hebben onze batterij ondertussen 2 jaar en we zijn al 4% kwijt. Van alles wat ik al gelezen heb over Lfp batterijen, vind ik niets terug dat zegt dat het "goed" is om te laden tot 100% en te ontladen tot 10%. En de laatste weken laadt de batterij ook elke cyclus bij omdat ze onder 9% zakt. Zelfs na een 100% lading tijdens de dag. Van wat ik kan zien met de byt tool, zit 1 module een paar % onder de andere 2 modules. Solaredge wil de percentages alvast niet voor me aanpassen, want dit zou mijn garantie verbreken bij Byd...
Enkel de "Reserve back-up" kan ik op monitoring.solaredge.com aanpassen. Nergens kan ik maximum percentage instellen.BitjeBe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:52:
@wie_is_het Kan je dan ook de de boven en onder percentages aanpassen? We hebben onze batterij ondertussen 2 jaar en we zijn al 4% kwijt. Van alles wat ik al gelezen heb over Lfp batterijen, vind ik niets terug dat zegt dat het "goed" is om te laden tot 100% en te ontladen tot 10%. En de laatste weken laadt de batterij ook elke cyclus bij omdat ze onder 9% zakt. Zelfs na een 100% lading tijdens de dag. Van wat ik kan zien met de byt tool, zit 1 module een paar % onder de andere 2 modules. Solaredge wil de percentages alvast niet voor me aanpassen, want dit zou mijn garantie verbreken bij Byd...
De reserve backup moet je eigenlijk lezen als "Max. Usable Energy Capacity" en de installateur zal hier dus meestal 10% moeten zetten van de batterij producent. Anders geen garantie op verwachte levensduur.
https://www.lghomebattery...b4537b1af7fdc186f6e66.pdf
Bij mij een LG RESU 12 met 13,1 kW totaal en 11,7 kWh bruikbaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WdCjg9o2SZW0Pl9gw2zjkYb6.png?f=user_large)
Even een vraagje over de energiemeters:
Biedt de inline energiemeter meer functionaliteit (buiten display) dan de modbus-variant?
Biedt de inline energiemeter meer functionaliteit (buiten display) dan de modbus-variant?
Ik gok dat de belangrijkste extra functionaliteit zit in het draadloze solaredge netwerk, al heb je daar misschien nog een speciale adapter voor nodig. Verder zou ik niet kunnen verzinnen wat er nog meer voor handige features in een energiemeter kunnen zitten. Zelf heb ik een aangepaste versie van https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy draaien. Maar vreemd genoeg zie ik die wel in de webinterface, maar niet in de app, zal wel ergens een setting zijn die ik niet kan zien (ben geen installateur)The.Force schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:26:
Even een vraagje over de energiemeters:
@copy-paste Bij ons hebben ze recent de solaredge "Energy Meter with Modbus connection" vervangen door zo'n nieuwe solaredge inline meter (op kosten van het zonnepanelen bedrijf) omdat ik bleef klagen over de correctheid van de meter (en hun contact persoon bij solaredge heel slechte support gaf). Hij lijkt me correcter te meten, maar het is nog te kort om een duidelijke indruk te hebben (met al het slechte weer en donkere dagen...). Wat WEL zonder twijfel beter is, neemt minder plaats in de zekeringkast en je hebt minder draden (geen externe CT klemmen en de meter zelf is een pak kleiner). Met de meter zelf heb ik nog niet gespeeld, staat blijkbaar ook een paswoord op. De technieker zei dat er toch enkel maar instelling te zien zijn. Bij gelegenheid wel eens proberen uit te zoeken wat het paswoord is :-).
De modbus versie met meetspoelen over de fasen heeft een nauwkeurigheidsklasse van IEC 62053-21 Klasse 1. Maximale afwijking 2%.BitjeBe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:31:
@copy-paste Bij ons hebben ze recent de solaredge "Energy Meter with Modbus connection" vervangen door zo'n nieuwe solaredge inline meter (op kosten van het zonnepanelen bedrijf) omdat ik bleef klagen over de correctheid van de meter (en hun contact persoon bij solaredge heel slechte support gaf). Hij lijkt me correcter te meten, maar het is nog te kort om een duidelijke indruk te hebben (met al het slechte weer en donkere dagen...). Wat WEL zonder twijfel beter is, neemt minder plaats in de zekeringkast en je hebt minder draden (geen externe CT klemmen en de meter zelf is een pak kleiner). Met de meter zelf heb ik nog niet gespeeld, staat blijkbaar ook een paswoord op. De technieker zei dat er toch enkel maar instelling te zien zijn. Bij gelegenheid wel eens proberen uit te zoeken wat het paswoord is :-).
:fill(white):strip_exif()/f/image/QU1PtYm3wYQTIk07ExqJ2XRJ.png?f=user_large)
De nieuwe meet nauwkeuriger nauwkeurigheidsklasse B van 1%
Als je digitale meter 1% afwijkt en deze inline meter ook 1% afwijkt van het daadwerkelijke kan je 2% theoretisch verschil hebben op een jaarverbruik.
/f/image/1yMGxc10ohjDYbOGm5OIgcrN.png?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je laten zien dat de afwijking groter is? Of heeft de installateur gewoon een andere gezet om van je geklaag af te zijn?
Installateur heeft niet gelogen. Of je zou een factory reset willen doen.
https://knowledge-center....er-installation-guide.pdf
/f/image/2bXqdRJ5eNTpwqNO0m3lamsU.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan niet goed vinden welke Aardlek (automaat) nu precies nodig is voor een solaredge omvormer.
Mijn details:
Welke aardlekautomaten heb ik nu nodig? En is het hierbij nog slim of nodig om de aardlekautomaat in de PV-verdeler kleiner te dimensioneren?
Mijn details:
- Land: NL
- Hoofdaansluiting in huis is 3x25A
- Alle interne bekabeling in alle groepenkasten is minimaal 6mm2
- hoofgroepenkast met direct achter de 3-fase hoofdschakelaar een plekje voor een 3fase alamat, specs tbd
- kabel tussen hoofd-groepenkast en pv-verdeler: 5x4mm2, 5~10 meter
- PV-verdeler op zolder, met hierin:
- 1x hoofdschakelaar 3-fase 40A
- 1x alamat, 1 fase B16 30mA tbv een gewoon stopcontact (voor stofzuiger oid)
- 1x alamat, 3 fase, specs tbd, voor de omvormer
- SE6K gepland op 1m van de PV-verdeler, aangesloten met 5x4mm2 op de alamat in de pv-verdeler
Welke aardlekautomaten heb ik nu nodig? En is het hierbij nog slim of nodig om de aardlekautomaat in de PV-verdeler kleiner te dimensioneren?
https://www.solaredge.com...ation-guide-nl.pdf#page30 
Waar we nieuwsgieriger naar zijn: hoe ziet je opstelling eruit? Welke optimizers?

Waar we nieuwsgieriger naar zijn: hoe ziet je opstelling eruit? Welke optimizers?
Heerlijk antwoord 
Ik kom uit op een Type A (B is niet nodig) 300mA (100mA mag ook, maar is amper te vinden, 30mA is niet genoeg). Verder is de standaard B16 voldoende. De vraag of ik in de hoofdgroepenkast nog een ruimere (C16?) alamat moet plaatsen heb ik nog open, ik denk het niet.
Om antwoord te geven aan nieuwsgierige medetweakers:
S440. 28 panelen; 16 gericht op WZW (bijna pal west) en 12 gericht op ONO (bijna pal oost). Oost heeft nog wat dakramen, en buisjes her en der. helling is 45 graden. Panelen vooralsnog 430 WP.
Ik kom uit op een Type A (B is niet nodig) 300mA (100mA mag ook, maar is amper te vinden, 30mA is niet genoeg). Verder is de standaard B16 voldoende. De vraag of ik in de hoofdgroepenkast nog een ruimere (C16?) alamat moet plaatsen heb ik nog open, ik denk het niet.
Om antwoord te geven aan nieuwsgierige medetweakers:
S440. 28 panelen; 16 gericht op WZW (bijna pal west) en 12 gericht op ONO (bijna pal oost). Oost heeft nog wat dakramen, en buisjes her en der. helling is 45 graden. Panelen vooralsnog 430 WP.
Ik weet niet of dit de juiste topic is, anders mag de vraag naar de juiste topic verhuisd.
Iemand al ervaring met de Solar Edge eigen accus`s voor thuis?
Ben wel benieuwd naar, zit erover te denken om er zelf ook 1 te laten installeren, om mooi het eigen verbruik van de avond en nachtelijke uurtjes van mijn eigen productie opbrengst te verbruiken.
Ja ik weet het, terug verdienen gaan we zo iets waarschijnlijk never beleven, maar daar het het ook niet om.
Wat is o.a. het eigen verbruik van de accu installatie zelf? Wordt de installatie ook flink warm als het aan de bak moet?
Trouwens las laatsts dat de accu`s intussen zo slim kunnen worden dat ze tijdens de negatieve uurprijzen voor de stroom deze zich kunnen opladen, en je dit o.a. in de winter ideaal is om dat met de "gratis" stroom de dag door kunt, wel even een dynamisch energie contract ervoor afsluiten. De accu`s met rand apparatuur weten dan wanneer op de dag de stroom het goedkoopst kan worden ingekocht.
Ik vind alleen de info over dit nieuwe smart systeem niet zo snel terug.
Iemand al ervaring met de Solar Edge eigen accus`s voor thuis?
Ben wel benieuwd naar, zit erover te denken om er zelf ook 1 te laten installeren, om mooi het eigen verbruik van de avond en nachtelijke uurtjes van mijn eigen productie opbrengst te verbruiken.
Ja ik weet het, terug verdienen gaan we zo iets waarschijnlijk never beleven, maar daar het het ook niet om.
Wat is o.a. het eigen verbruik van de accu installatie zelf? Wordt de installatie ook flink warm als het aan de bak moet?
Trouwens las laatsts dat de accu`s intussen zo slim kunnen worden dat ze tijdens de negatieve uurprijzen voor de stroom deze zich kunnen opladen, en je dit o.a. in de winter ideaal is om dat met de "gratis" stroom de dag door kunt, wel even een dynamisch energie contract ervoor afsluiten. De accu`s met rand apparatuur weten dan wanneer op de dag de stroom het goedkoopst kan worden ingekocht.
Ik vind alleen de info over dit nieuwe smart systeem niet zo snel terug.
Hoi,
ik ben net nieuw hier en weet dus ook niet of deze vraag hier op de juiste plek is.
Maar om te beginnen de beste wensen en een voorspoedig en gezond 2024 voor iedere lezer.
Mijn vraag is of ik als eindgebruiker de internet connectie van onze SE7K kan wijzigen van WiFi naar ethernet?
Ik weet dat deze default op ethernet zou staan. We hebben een omvormer zonder LED paneel en alle instructies die ik online vind refereren daar steeds aan maar dus bij ons niet van toepassing.
We hebben door omstandigheden geen contact meer met de oorspronkelijke installateur.
Ik heb zelf de WiFi settings al eens aangepast naar een ander netwerk. Op dit moment kom ik ook niet ingelogd op de omvormer. Als ik de QR scan en de schakelaar kort naar P zet vindt mijn telefoon het apparaat wel, maar duurt de verbinding vervolgens super lang en eindigt dit met een melding dat verbinden niet mogelijk is.
De omvormer is nu met een werkende ethernet kabel aangesloten op een Ubiquiti switch. Op de switch zie ik vervolgens alleen dat er verbinding is maar er vindt geen datatransport plaats. Daarbij herkend het Ubiquiti platvorm de SolarEdge SE7K de ene keer en wel en de andere keer niet. Soms laat het systeem hem met naam en afbeelding zien, maar nu bijvoorbeeld weer niet.
Is dit oplosbaar zonder tussenkomst van een installateur? Ik had een ticket ingeschoten bij SE, maar die verwijzen me naar de installateur. Kan een willekeurig ander installateur ons systeem verder beheren?
Alvast bedankt voor de reacties!
Mvg, Frank
ik ben net nieuw hier en weet dus ook niet of deze vraag hier op de juiste plek is.
Maar om te beginnen de beste wensen en een voorspoedig en gezond 2024 voor iedere lezer.
Mijn vraag is of ik als eindgebruiker de internet connectie van onze SE7K kan wijzigen van WiFi naar ethernet?
Ik weet dat deze default op ethernet zou staan. We hebben een omvormer zonder LED paneel en alle instructies die ik online vind refereren daar steeds aan maar dus bij ons niet van toepassing.
We hebben door omstandigheden geen contact meer met de oorspronkelijke installateur.
Ik heb zelf de WiFi settings al eens aangepast naar een ander netwerk. Op dit moment kom ik ook niet ingelogd op de omvormer. Als ik de QR scan en de schakelaar kort naar P zet vindt mijn telefoon het apparaat wel, maar duurt de verbinding vervolgens super lang en eindigt dit met een melding dat verbinden niet mogelijk is.
De omvormer is nu met een werkende ethernet kabel aangesloten op een Ubiquiti switch. Op de switch zie ik vervolgens alleen dat er verbinding is maar er vindt geen datatransport plaats. Daarbij herkend het Ubiquiti platvorm de SolarEdge SE7K de ene keer en wel en de andere keer niet. Soms laat het systeem hem met naam en afbeelding zien, maar nu bijvoorbeeld weer niet.
Is dit oplosbaar zonder tussenkomst van een installateur? Ik had een ticket ingeschoten bij SE, maar die verwijzen me naar de installateur. Kan een willekeurig ander installateur ons systeem verder beheren?
Mvg, Frank
@frank-w het beheer wifi is zeer zwak. Je telefoon stapt dus gewoon terug naar je huis-wifi. Daardoor lukt het instellen niet best. Zet huis-wifi uit, of verwijder verbinding uit telefoon, en probeer nog eens?
Hoi Ronald, dat had ik al ergens gelezen inderdaad. Maar als ik door deze stappen ingelogd kom kan ik dan zelf een aanpassing doen zodat de omvormer ethernet ipv WiFi gebruikt? Hoor het graag. Dank je wel!!
Ik heb een Solaredge SE10K, geinstalleerd in september 2017.
Oost-West opstelling voorzien van 2 strings van respectievelijk 26 en 19 Trina 275Wp panelen. Ruim voldoende om de minimum opstartspanning te halen.
Bedraad aangelsoten op het netwerk en sinds het begin eigenlijk probleemloos.
Ik heb in het afgelopen jaar nu 3x SW error 3x2 gehad. De omvormer doet dan helemaal niets meer, het enige wat helpt is AC en DC spanningsloos maken en opnieuw starten. Daarna doet ie het weer. Er komt geen melding of wat dan ook, ik kom er elke keer toevallig achter.
Ik heb melding gemaakt bij mijn leverancier. De 1e terugkoppeling was:
"Er is niets aan de hand, hij doet het gewoon."
Ja duh, omdat ik hem gereset heb..
Nu zegt de leverancier dat het komt door "te weingi zonlicht" waardoor de omvormer niet op kan starten
Van Solaredge zelf word ik niet veel wijzer, die zegt bij Error 3x2 dat ik contact op moet nemen met de leverancier.
Iemand hier die iets soortgelijks heeft gehad of er meer van weet?
Oost-West opstelling voorzien van 2 strings van respectievelijk 26 en 19 Trina 275Wp panelen. Ruim voldoende om de minimum opstartspanning te halen.
Ik heb in het afgelopen jaar nu 3x SW error 3x2 gehad. De omvormer doet dan helemaal niets meer, het enige wat helpt is AC en DC spanningsloos maken en opnieuw starten. Daarna doet ie het weer. Er komt geen melding of wat dan ook, ik kom er elke keer toevallig achter.
Nu zegt de leverancier dat het komt door "te weingi zonlicht" waardoor de omvormer niet op kan starten
Van Solaredge zelf word ik niet veel wijzer, die zegt bij Error 3x2 dat ik contact op moet nemen met de leverancier.
:strip_exif()/f/image/rAEQ7nzf68qcoyY878HReE0U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door V_ger op 04-01-2024 13:20 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zeer waarschijnlijk is de omvormer aan het overlijden. Even vragen aan je installateur of hij een ticket inschiet bij solaredge. Desnoods niet power cyclen bij een fout; dit is toch niet de maand waarin je dan bakken met opbrengst mist.
Thanks, daar was ik al bang voor. Die "te weinig zon" opmerking komt bij mij toch enigzins raar over...
Laatste keer was begin november en dan nu eind december. De keer daarvoor volgens mij midden in de zomer. Dus er is niet echt een pijl op te trekken.
De 1e keer dacht ik nog "nou ja dat is raar, maar zal wel". Bij de 2e keer kon het geen toeval meer zijn.
Laatste keer was begin november en dan nu eind december. De keer daarvoor volgens mij midden in de zomer. Dus er is niet echt een pijl op te trekken.
De 1e keer dacht ik nog "nou ja dat is raar, maar zal wel". Bij de 2e keer kon het geen toeval meer zijn.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Troubleshooting SolarEdge Systems
Error 3x2, SW Error, Contact SolarEdge Support.
Dit zou je installateur zo moeten kunnen opzoeken en oppakken.
Error 3x2, SW Error, Contact SolarEdge Support.
Dit zou je installateur zo moeten kunnen opzoeken en oppakken.
Ja, dat weet ik en schreef ik reeds in mijn post., maar blijkbaar weet de installateur (of toch de support medewerker) dat niet, die komt met een raar excuus....vandaar dat ik mij richt tot een plek met wat meer ervaring.
Edit: Misschien moet ik reageren met dat het onzin is dat er te weinig zon is en een schermafdruk van het SE document bijvoegen?
Edit: Misschien moet ik reageren met dat het onzin is dat er te weinig zon is en een schermafdruk van het SE document bijvoegen?
[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 04-01-2024 14:44 ]
Hi,V_ger schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:18:
Ik heb een Solaredge SE10K, geinstalleerd in september 2017.
[Afbeelding]
Dit hoeft geen hardware defect te zijn.
Het is een error die aangeeft dat er geen communicatie tussen 2 borden plaats kan vinden.
Soms kan het met software opgelost worden of de communicatie kabel tussen deze 2 borden loshalen en opnieuw erin steken.
Als jouw installateur werkelijk contact heeft gehad met SolarEdge support dan is hem dit verteld.
Als het niet lukt stuur me een DM, dan probeer ik je te helpen.
De internet verbinding aanpassen van ethernet naar wifi kan alleen met de SetApp.frank-w schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:31:
Hoi,
Mvg, Frank
Met de gebruikers app kun je enkel het wifi wachtwoord aanpassen.
Dit kan een installateur voor je doen (maar die moet fysiek langskomen)
SolarEdge support kan het, mits de omvormer online is, ook op afstand.
Het betreft 60 panelen.
Zijn er nog nadelen aan de S1000 optimizers met 2 panelen dan S440 met 1 paneel. Ik heb in de designer getoetst of dat dit kan en is ook gewoon mogelijk. Ik snap dat er een financieel aspect in mee speelt.
De S440 heeft een MPPT bereik van 8-60V en de S1000 van 12,5-105V, de S1000 zal dus een fractie eerder beginnen omdat je 2 panelen in serie hebt staan.
Zijn er nog nadelen aan de S1000 optimizers met 2 panelen dan S440 met 1 paneel. Ik heb in de designer getoetst of dat dit kan en is ook gewoon mogelijk. Ik snap dat er een financieel aspect in mee speelt.
De S440 heeft een MPPT bereik van 8-60V en de S1000 van 12,5-105V, de S1000 zal dus een fractie eerder beginnen omdat je 2 panelen in serie hebt staan.
Die spanningen zijn het MPPT bereik. Heeft niets met opstarten te maken.
Ik heb een paar panelen in de slaapkamer staan. Die zien geen licht en toch staat er 70% van Voc op. Dat betekend niet dat er vermogen uit te halen is.
Dit is dus geen reden om 60x s440 te kiezen.
Ik heb een paar panelen in de slaapkamer staan. Die zien geen licht en toch staat er 70% van Voc op. Dat betekend niet dat er vermogen uit te halen is.
Dit is dus geen reden om 60x s440 te kiezen.
Vraagje, hier een nieuwe installatie. Nog gissen waar het door komt, maar ben klein beetje bang dat er issue is met de configuratie.
16*435Wp op plat dak, 10*West, 6*Oost, 10 graden, totaal ~7kWp
SE7K op 3 fasen
Optimizers S440
Vandaag 0,3Wh/Wp opbrengst in een volle dag zon. Wel deels schaduw. Maar toch heel weinig. Op deels bewolkte dag had ik 0,4Wh/Wp. En anderen halen vandaag 8-10* zo hoge opbrengst per Wp. Kom dan nu op 2-2,5kWh/dag terwijl vergelijkbare installaties in het land boven 15-20kWh zitten. Hieronder een voorbeeld van gisteren, volle dag zon. OP andere dagen met meer bewolking had ik pieken tot 1200W, nu max 500W.
Is er o.b.v. deze info al ergens een red flag te zien (vermoed het niet) of is dit normaal?
SE7K op 3 fasen
Optimizers S440
Vandaag 0,3Wh/Wp opbrengst in een volle dag zon. Wel deels schaduw. Maar toch heel weinig. Op deels bewolkte dag had ik 0,4Wh/Wp. En anderen halen vandaag 8-10* zo hoge opbrengst per Wp. Kom dan nu op 2-2,5kWh/dag terwijl vergelijkbare installaties in het land boven 15-20kWh zitten. Hieronder een voorbeeld van gisteren, volle dag zon. OP andere dagen met meer bewolking had ik pieken tot 1200W, nu max 500W.
Is er o.b.v. deze info al ergens een red flag te zien (vermoed het niet) of is dit normaal?
/f/image/uCvg2DDemIVrpIKLjbzkyXrO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door twisty op 11-01-2024 09:21 ]
Topic start al gelezen?twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
Vraagje, hier een nieuwe installatie. Nog gissen waar het door komt, maar ben klein beetje bang dat er issue is met de configuratie.
SE7K op 3 fasen
Optimizers S440
Is er o.b.v. deze info al ergens een red flag te zien (vermoed het niet) of is dit normaal?[Afbeelding]

Maar voor O/W 10graden ligging tov Z 35graden is niet te vergelijken. Kijk maar eens in het opwekdraadje.
[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 11-01-2024 09:38 ]
Zeker, al heel veel ingelezen hier ! Iets gelezen over te korte string mogelijk, of te weinig per kant op oost/west.
Wat bedoel je precies? Gokje: verkeerd format?
Ik bedoel beide en "verkeerde" optimisers.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Zeker, al heel veel ingelezen hier ! Iets gelezen over te korte string mogelijk, of te weinig per kant op oost/west.
De echte SE geleerden zullen vast ook nog wel reageren
Ben wel benieuwd naar reactie van de geleerden en hoe vast te stellen is wat er aan de hand isSimpel360 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Ik bedoel beide en "verkeerde" optimisers.
De echte SE geleerden zullen vast ook nog wel reageren
Want de installateur komt erg kundig over en garandeert dat het goed klopt zo. Hij geeft aan om 'even te wachten' of 'dat het gissen is'
[ Voor 15% gewijzigd door twisty op 11-01-2024 09:48 ]
Dat panelen die op 10 graden liggen minder goed presteren in de winter dan panelen die op 35+ graden liggen. De zon staat nu erg laag, dus heb je weinig directe instraling.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:37:
Bereken eens wat de mogelijke opbrengst van je installatie zou zijn: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
Ter vergelijk: in juni 2023 deden mijn panelen 1770 kWh, echter nu in januari is de prognose "nog" maar 292 kWh.
Als je de rest van dit topic ook doorneemt zie je dat dit een vaker voorkomend euvel is.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:47:
[...]
Ben wel benieuwd naar reactie van de geleerden en hoe vast te stellen is wat er aan de hand is
Want de installateur komt erg kundig over en garandeert dat het goed klopt zo. Hij geeft aan om 'even te wachten' of 'dat het gissen is'
(Weet je ook gelijk de vragen of opmerkingen die gaan komen)
Met andere woorden: u is niet uniek.
Voor wat betreft de PV issues

Kleine oost-west opstellingen zijn problematisch met SolarEdge. Dit ziet voor mij uit als een klassiek no-go ontwerp: te weinig panelen per richting.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:47:
[...]
Ben wel benieuwd naar reactie van de geleerden en hoe vast te stellen is wat er aan de hand is
Niet op mij.Want de installateur komt erg kundig over
In de zomer zal het vast wel beter werken, maar goed zal dan nog steeds anders zijn. Heeft je installateur een SolarEdge Designer rapport aan je overhandigd? Zo nee, laat hem dat alsnog leveren.en garandeert dat het goed klopt zo. Hij geeft aan om 'even te wachten' of 'dat het gissen is'
Ik wil dat het nu ook goed werkt, heb niet voor niets meer betaald voor SolarEdge tov een normale stringomvormer.ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:04:
[...]
Kleine oost-west opstellingen zijn problematisch met SolarEdge. Dit ziet voor mij uit als een klassiek no-go ontwerp: te weinig panelen per richting.
[...]
Niet op mij.
[...]
In de zomer zal het vast wel beter werken, maar goed zal dan nog steeds anders zijn. Heeft je installateur een SolarEdge Designer rapport aan je overhandigd? Zo nee, laat hem dat alsnog leveren.
Op zich liggen de panelen vrij plat, dus worden ze vaak allemaal tegelijk belicht wel. Het is niet aan/uit zoals bij een steilere hoek. Zou dat de situatie niet verhelpen? Dat was mijn gedachte.
Heb toegang gekregen tot designer maar nog geen 'rapport'. Volgens de installateur was S500 echt niet nodig.
Dat klopt, want je was beter af geweest met de S500B.........twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Heb toegang gekregen tot designer maar nog geen 'rapport'. Volgens de installateur was S500 echt niet nodig.
Excuus, die bedoel ik. Dat zou volgens designer maar 1-2% meer opleveren op jaarbasis.(RSH) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Dat klopt, want je was beter af geweest met de S500B.........
@twisty in januari ga je absoluut geen 20 kWh uit een plat dak installatie van 7kWp krijgen…
Verder: alle rode vlaggen wat er mis kan gaan met configuratie van een solaredge systeem zijn bij jou van toepassing. Zie topic start en geef vooral aandacht aan het tuinhuisje.
Ik verwacht dat solaredge designer voor jouw installatie met een 5kW omvormer was gekomen. 7kW omvormer voor minder dan 7kW aan panelen is zeker geen teken van een kundige installateur.
2% opbrengst factor verlies is torenhoog, en de praktijk is doorgaans erger. Omdat de simulatie slechts een ideaal beeld is. Alle afwijkingen ten opzichte van ideaal maakt het erger
Oplossing is vervangen van de omvormer met de se5k-rwb voor korte strings. Aftop zal dichtbij 0 zijn en je wint die 2%
Verder: alle rode vlaggen wat er mis kan gaan met configuratie van een solaredge systeem zijn bij jou van toepassing. Zie topic start en geef vooral aandacht aan het tuinhuisje.
Ik verwacht dat solaredge designer voor jouw installatie met een 5kW omvormer was gekomen. 7kW omvormer voor minder dan 7kW aan panelen is zeker geen teken van een kundige installateur.
2% opbrengst factor verlies is torenhoog, en de praktijk is doorgaans erger. Omdat de simulatie slechts een ideaal beeld is. Alle afwijkingen ten opzichte van ideaal maakt het erger
Oplossing is vervangen van de omvormer met de se5k-rwb voor korte strings. Aftop zal dichtbij 0 zijn en je wint die 2%
[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 11-01-2024 11:18 ]
Dank! Die heb ik doorgelezen, ook over het tuinhuisje. Hoopte dat het bij mij evt anders was.Ronald schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:55:
@twisty in januari ga je absoluut geen 20 kWh uit een plat dak installatie van 7kWp krijgen…
De 7kW omvormer was eigenlijk een 6kW maar toch voor 7kW gegaan omdat die in de aanbieding was en er mogelijk nog best wat panelen bijkomen.VOlgens designer was de jaaropbrengst hetzelfde met 7kW en 6kW omvormer.
Ik heb ruimte voor 5 of 8 extra panelen, ook in Oost / West. Zou dat het probleem oplossen en zorgen dat met de huidige omvormer en de s440 optimizer deze installatie beter gaat werken?
Oplossen misschien niet helemaal, beter werken zeker.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:38:
[...]
Dank! Die heb ik doorgelezen, ook over het tuinhuisje. Hoopte dat het bij mij evt anders was.
De 7kW omvormer was eigenlijk een 6kW maar toch voor 7kW gegaan omdat die in de aanbieding was en er mogelijk nog best wat panelen bijkomen.VOlgens designer was de jaaropbrengst hetzelfde met 7kW en 6kW omvormer.
Ik heb ruimte voor 5 of 8 extra panelen, ook in Oost / West. Zou dat het probleem oplossen en zorgen dat met de huidige omvormer en de s440 optimizer deze installatie beter gaat werken?
13/13 is het minimum voor onafhankelijkheid tussen oost en west.twisty schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:38:
[...]
Dank! Die heb ik doorgelezen, ook over het tuinhuisje. Hoopte dat het bij mij evt anders was.
Met s500b is het 9 a 10 per richting.
En dat is dan in het ideale, schaduw vrije, geval… maar waarom gebruik je zonder schaduw solaredge.
En ik heb nog nooit een omvormer van solaredge in de aanbieding gezien. Installateur had de juiste niet in zijn magazijn.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.