PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De installateur wil de optimizer wel vervangen, maar op regiebasis. Dus tegen uurloon en voorrijkosten. In mijn beleving is dat niet juist als een product waar 25 jaar garantie op zit, al na iets meer dan een jaar defect raakt. Gebaseerd op deze pagina van de consuwijzer verwacht ik dat de optimizer kosteloos vervangen moet worden. De installateur meent van niet, omdat ik geen gebruik heb gemaakt van hun serviceplan (monitoring, storingsbewaking, opbrengstgarantie). Bovendien stellen zij een jaar garantie te geven op de installatie.
Op mijn offerte staat:
Garanties:
- Montagesysteem: 10 jaar productgarantie
- Growatt omvormers: 10 jaar productgarantie
- SolarEdge omvormers: 12 jaar productgarantie | Optimizers: 25 jaar productgarantie
- Zonnepanelen: 12 jaar productgarantie | 25 jaar vermogensgarantie voor 80% van het aanvangsvermogen
Is mijn gedachtengang nou verkeerd, door te stellen dat een onderdeel van de installatie bij garantie kosteloos vervangen moet worden? Of ziet de installateur dat verkeerd?
Het is precies zoals je aangeeft: de meldingen in de omvormer gaven aan dat de temperatuur te hoog was. Hoe kan ik onderbouwen dat er sprake is van een installatiefout?Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:58:
@saviour In een lock?
Lees: geeft een s-serie optimizer een temperatuur fout en kan alleen SE support het systeem vrijgeven?
Dat is een installatiefout. Niet eens een defecte optimizer.
Wise enough to play the fool
En de installateur moet een zogenoemde expert training hebben gevolgd, anders komt hij niet in aanmerking voor deze vergoeding.TweakersOnly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:58:
Installateur krijgt van solaredge een vergoeding om de optimizer te vervangen, mits de storing ook bij solaredge support wordt aangemeld en onderkend.
Er zijn installateurs die dat niet hebben en dus kosten zoals voorrijkosten rekenen.
Hoe wordt het systeem weer in bedrijf geholpen? Voor zover ik begrepen heb is deze fout zodanig kritiek dat alleen SolarEdge support hem weer vrij geeft.saviour schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Het is precies zoals je aangeeft: de meldingen in de omvormer gaven aan dat de temperatuur te hoog was. Hoe kan ik onderbouwen dat er sprake is van een installatiefout?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
In principe alleen door SolarEdge support.Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Hoe wordt het systeem weer in bedrijf geholpen? Voor zover ik begrepen heb is deze fout zodanig kritiek dat alleen SolarEdge support hem weer vrij geeft.
Maar er is wel een work around als je via de SetApp de omvormer in standby zet en hem er daarna weer uit haalt. EDIT: Ook een AC reset werkt (FW 4.17.xxx).
@saviour Ik heb je een DM gestuurd. En je kunt het volgende document ook met je installateur delen: https://knowledge-center....nect-application-note.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door Nick v D op 06-10-2023 16:46 ]
Dit is toch niet door installateur op afstand te doen? Lijkt me dat installateur loopt te apen via SE support en dondersgoed weet (zeker hoort te weten) dat hij het dak op moet…Nick v D schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:38:
[...]
In principe alleen door SolarEdge support.
Maar er is wel een work around als je via de SetApp de omvormer in standby zet en hem er daarna weer uit haalt. EDIT: Ook een AC reset werkt (FW 4.17.xxx).
@saviour Ik heb je een DM gestuurd. En je kunt het volgende document ook met je installateur delen: https://knowledge-center....nect-application-note.pdf
Dat klopt, dat kan een installateur niet op afstand doen.Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Dit is toch niet door installateur op afstand te doen? Lijkt me dat installateur loopt te apen via SE support en dondersgoed weet (zeker hoort te weten) dat hij het dak op moet…
Vraag is of de installateur die kosten binnen de wettelijke garantieperiode (2 jaar) zomaar bij de klant kan neerleggen. Het niet volgen van die expert training is immers een eigen beslissing van de installateur. Iets voor de rechtsbijstandsverzekering, lijkt me (mits je die hebt, natuurlijk).Nick v D schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
En de installateur moet een zogenoemde expert training hebben gevolgd, anders komt hij niet in aanmerking voor deze vergoeding.
Er zijn installateurs die dat niet hebben en dus kosten zoals voorrijkosten rekenen.
Als het is waar ik denk dat het is, dan is het dermate ondeugdelijk dat garantie termijn misschien niet eens van toepassing is.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Vraag is of de installateur die kosten binnen de wettelijke garantieperiode (2 jaar) zomaar bij de klant kan neerleggen. Het niet volgen van die expert training is immers een eigen beslissing van de installateur. Iets voor de rechtsbijstandsverzekering, lijkt me (mits je die hebt, natuurlijk).
De melding over temperatuur in de stekker aansluitingen duidt op gevaar, vandaar dat een installateur de installatie niet zomaar opnieuw in bedrijf kan stellen.
Zoals hierboven bevestigd: dit kan alleen op locatie of via support. Aangezien installateur niet op locatie geweest is heeft hij dus support gebruikt zonder het veiligheidsprobleem op te lossen… hoe diep kan een bedrijf zinken zeg maar
In het oktobernummer van Eigen Huis Magazine stond een artikel over zonnepanelen en brandveiligheid. Daarin werd het Centraal Register Techniek genoemd als plek waar je kunt nagaan of een installateur InstallQ gecertificeerd is. Niet dat zo'n certificaat alles zeggend is, maar het geeft in elk geval enig houvast.
Daar is een RMA voor opgestart en die wordt naar zijn installateur verzonden.
De installateur krijgt een vergoeding voor het vervangen van de optimizer.
Die hoogte van de vergoeding kun je vinden via een simpele Google zoekopdracht.
(Ik weet niet of ik dat zo 1,2,3 mag delen)
Je kunt je inschrijven voor een bèta test bij SolarEdge om je omvormer via energieprijzen (via ENTSO-e) automatisch te laten schakelen.
Meer op deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Opstelling wordt oost-west (252/72 gr. azimuth) en een hoek van 13 graden (blubase connect OW). Ik kan 'm in 3x3 panelen (ik denk Jinko 440wp) leggen voor 9 panelen of evt. voor ~500 euro meer nog uit te breiden met 2 extra panelen op oost voor 11 stuks. Maar dat heb ik qua jaarverbruik iig niet nodig, dus dat zal dan puur op TLV terugverdient moeten worden. In het laatste geval voldoet 11x een S440 natuurlijk prima. Echter, bij een evt. keuze voor het setje van 9 twijfelt deze SE Expert gecertificeerde particulier
/f/image/1FHHVtmx8hCuMJ7S3R3KohXZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/54uMAfc57oKMU2gcDjjqm52i.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de SE designer is er nauwelijks verschil (30kwh/jr) in opbrengst tussen s440's en S500B's, maar het lijkt me zelf toch dat je bij 9 stuks wat weinig bewegingsruimte hebt bij deze OW-opstelling, met name in de ochtend en de wintermaanden.
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 10-10-2023 16:33 ]
All-electric.
Wij gaan ons bestaande Solaredge systeem uitbreiden met een BYD accu (icm vervanging van de omvormer). We hebben gekozen voor de Home Hub omvormer SE10K en deze heeft dus de mogelijkheid om uitgebreid te worden met de backup interface. Nu las ik in dit topic dat je bij gebruik maken van de backup interface geen inline energy meter nodig hebt, dus qua meerprijs valt het dan relatief mee om de backup functionaliteit toe te voegen.
In eerste instantie hadden we gewoon voor de Inline Energy meter gekozen, ook gezien het aantal keren dat het netwerk er nu echt uit ligt, maar vandaag was nu al de 2e keer dit jaar dat we tot de onaangename verrassing kwamen dat het netwerk er een deel van de dag uit lag en je thuiswerken dus ook wel kan vergeten. Gezien de investering die we al doen in de accu en omvormer overweeg ik om toch voor de backup interface te kiezen.
Mijn vraag is nu of deze simpelweg tussen de hoofdaansluiting en de groepenkast geplaatst kan worden? Ik had eerder al even navraag gedaan bij de installateur en die gaf aan dat er een extra (AC)kabel naar de omvormer nodig was, maar als ik de documentatie van Solaredge erop nasla kom ik dat nergens tegen en is een connectie naar het grid, naar de loads (groepenkast) en een communicatie kabel naar de omvormer voldoende.
In onze situatie hangt de omvormer in de schuur en is het niet zo eenvoudig om daar een extra kabel naartoe te trekken, vandaar even deze checkvraag aan jullie.
Bij dezen! Mijn gevoel zegt ook een 550B, de designer onderschat het verschil nogal lijkt het.Ronald schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:21:
@RonJ Plat het verlies diagram er eens bij? Mijn gevoel schreeuwt om een s500b :-)
PS: zelf doen? passen er geen 500Wp's (of meer, s650b bestaan inmiddels) ?
S500B:
/f/image/FksLORe0gj5Vbl6ivu4c38SL.png?f=fotoalbum_large)
S440:
/f/image/ZNoDjxntP6Wgc9EAjwZqCTZE.png?f=fotoalbum_large)
Installatie ga ik zelf doen. Easy peasy op een plat dak, hoewel de ietwat verlopende/draaiende dakhoek nog wel een uitdaging gaat worden. De garage is al voorzien van een zelfgelegde installatie. Ik heb de panelen op ons mansardedak láten doen en daar heb ik achteraf flink spijt van. Ik heb toen uiteindelijk nog heel veel zelf moeten corrigeren om het goed te krijgen. Een volgende keer huur ik zelf wel een hoogwerker.
Ik heb ook wel naar grotere (550wp) panelen gekeken, maar dan ga ik in dit geval bij die 2m+ panelen juist minder Wp in totaal kwijt kunnen, zie de layout van bovenaf hieronder. Hooguit zou ik de 2 extra panelen rechts daarvan wél een maat groter kunnen pakken, maar dan krijg ik helemaal een allegaartje aan panelen hier. Bovendien zijn die 2 panelen dan ruim 50% duurder, voor ~20% meeropbrengst, die toch al volledig uit de TLV moet komen.
/f/image/8HkGkn63uqFGNiaug5rnODHP.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik heb het nav jouw opmerking toch nog eens goed bekeken, dan zou ik maximaal 8x 550 = 4400Wp kwijt kunnen, vs 11x 440 = 4840Wp. Dat scheelt dan misschien 3 optimizers en montageframes, maar die worden allemaal dusdanig duurder in de grotere uitvoeringen dat dit onderaan de streep niet meer interessant is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1RqTowU3mrc2quPcSxrqRaU4.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 11-10-2023 14:42 ]
All-electric.
Dat klopt als je de backup interface je volledige installatie laat afkoppelen van het net.Markman85 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:54:
Nu las ik in dit topic dat je bij gebruik maken van de backup interface geen inline energy meter nodig hebt, dus qua meerprijs valt het dan relatief mee om de backup functionaliteit toe te voegen.
Als je maar een gedeelte van je installatie van backup wil voorzien dan heb je nog wel een extra meter nodig.
Backup Interface includes a built-in meter. If you are using full home backup, you will have to disconnect any other external export/import meter and remove it from SetApp. The internal meter
must be configured as import/export. If you are using partial home backup, you will have to connect and define an external meter on the main panel and define it as the import/export meter of the
system.
De backup interface plaats je tussen het net (grid) en je bestaande installatie (load), mits je je volledige installatie van backup wilt voorzien. (Dit is het AC gedeelte)Markman85 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:54:
Mijn vraag is nu of deze simpelweg tussen de hoofdaansluiting en de groepenkast geplaatst kan worden? Ik had eerder al even navraag gedaan bij de installateur en die gaf aan dat er een extra (AC)kabel naar de omvormer nodig was, maar als ik de documentatie van Solaredge erop nasla kom ik dat nergens tegen en is een connectie naar het grid, naar de loads (groepenkast) en een communicatie kabel naar de omvormer voldoende.
In onze situatie hangt de omvormer in de schuur en is het niet zo eenvoudig om daar een extra kabel naartoe te trekken, vandaar even deze checkvraag aan jullie.
Zie het aansluitschema hier: https://knowledge-center....ck-installation-guide.pdf
Een extra AC kabel tussen backup interface en omvormer is niet nodig.
Als je gebruik maakt van het solaredge home network, dan hoef je ook geen communicatiekabel tussen je omvormer en de interface te leggen.
https://www.solaredge.com...edge-home-network-plug-in
Ik zou inderdaad alle loads achter de backup willen plaatsen. Uiteraard ben je gelimiteerd tot de output van de omvormer, en zullen we op dat moment geen EV gaan opladen, maar het houd de installatie ook simpeler.
Qua communicatie kabel loopt er nu toevallig al een Cat6 kabel naar de schuur om 2 modbus meters uit te lezen, dus die zouden we ook gaan gebruiken voor de Inline Energy Meter, die zou nu aan de backup interface gekoppeld worden.
Had wel gehoord van het draadloze Home network, maar vertrouw vanwege de afstand in dit geval liever op een bekabelde verbinding, aangezien die toch met niet al teveel moeite gelegd kan worden.
Ik heb de installateur gevraagd er nog eens goed naar te kijken.
Als ik de brochure/datasheet van de Home Hub goed begrijp heb je (net zoals bij Victron) 2 uitgangen vanaf de HH, één mét back-up functie en één zonder. Zolang je het hele huis achter de BU functie zet en daarin met 9kW max vermogen af kan hoeft er idd geen kabel bij. Anders is een 2e kabel wél noodzakelijk.Markman85 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:51:
Thx Nick, dat bevestigt mijn vermoeden dat het zo zou moeten werken.
Ik zou inderdaad alle loads achter de backup willen plaatsen. Uiteraard ben je gelimiteerd tot de output van de omvormer, en zullen we op dat moment geen EV gaan opladen, maar het houd de installatie ook simpeler.
Qua communicatie kabel loopt er nu toevallig al een Cat6 kabel naar de schuur om 2 modbus meters uit te lezen, dus die zouden we ook gaan gebruiken voor de Inline Energy Meter, die zou nu aan de backup interface gekoppeld worden.
Had wel gehoord van het draadloze Home network, maar vertrouw vanwege de afstand in dit geval liever op een bekabelde verbinding, aangezien die toch met niet al teveel moeite gelegd kan worden.
Ik heb de installateur gevraagd er nog eens goed naar te kijken.
Is het in dat geval ook geen optie de 2e uitgang zonder back-up als enige weer door te verbinden naar de laadpaal? Wel jammer dat die uitgang zelfs op het zwaarste model maar 10kW is, maar goed, dat is op de meeste laadpalen makkelijk in te stellen en 10 vs 11kW maakt ook niet zoveel uit.
Als je voornamelijk overdag/op PV wil laden zou je ook eens naar de SE laadpaal kunnen kijken, dan integreert het allemaal volledig met elkaar. Ben je overdag altijd weg en laad je liever in de nacht op? Dan zou je juist kunnen overwegen een tweede meter (SAP) te plaatsen en daar de autolader op te zetten icm een dynamisch contract.
All-electric.
Vraag me wel af wanneer die limieten gelden want als je naar het volgende schemaatje van Solaredge kijkt lijkt de Backup interface niet rechtstreeks gekoppeld aan de home-hub omvormer, dus gelden dan de waardes horend bij AC-grid ipv AC-backup?
:fill(white):strip_exif()/f/image/H4ZzWZQ3lVkmNbhKllpzaTXx.png?f=user_large)
Wat het ook wat verwarrend maakt is dat de Backup Interface voor de amerikaanse markt wel rechstreeks verbind met de omvormer, terwijl de versie voor de europese markt (BI-EU3P) maar 3 aansluitingen heeft (Grid, loads, comms). Hopelijk heeft de installateur binnenkort uitsluitsel, die zal deze vraag ook nog niet vaak gekregen hebben vermoed ik.
@Ronald Kan je hier nog iets zinnigs over zeggen adhv de tabellen? Is die 1% optimizer verlies idd een onderschatting?RonJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Bij dezen! Mijn gevoel zegt ook een 500B, de designer onderschat het verschil nogal lijkt het.
[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 16-10-2023 16:27 ]
All-electric.
s500b, daar hoef ik weinig over na te denken.RonJ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
@Ronald Kan je hier nog iets zinnigs over zeggen adhv de tabellen? Is die 1% optimizer verlies idd een onderschatting?
De 'enge' regel is opbrengst factor verlies. Die is met s500b nog aanwezig (0,25%) - dus het is al vrij hardnekkig omdat het met de s440 1% is... Beetje teken dat het met s440 echt krap is.
De optimizer efficiëntie verlies post is ook hoog met bijna 2%. Dat is een 2e teken dat de optimizers veel heel hoog in spanning aan de string moeten geven.
Het gaat een beetje richting kijken naar APSystems voor mij.
Dank voor je snelle reactie! Dan gaan we iig voor S500B's, of toch maar de legplan-variant met 11 panelen neerleggen. Daar is de post "opbrengst factor verlies" 0,2% bij de S440's en 0,01% bij S500B's. Gaat dat in de praktijk nog veel (meer) uitmaken? Het prijsverschil is 110 euro, dat is het overwegen wel waard, maar het moet wel zinvol zijn natuurlijk.Ronald schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:41:
[...]
s500b, daar hoef ik weinig over na te denken.
De 'enge' regel is opbrengst factor verlies. Die is met s500b nog aanwezig (0,25%) - dus het is al vrij hardnekkig omdat het met de s440 1% is... Beetje teken dat het met s440 echt krap is.
De optimizer efficiëntie verlies post is ook hoog met bijna 2%. Dat is een 2e teken dat de optimizers veel heel hoog in spanning aan de string moeten geven.
Het gaat een beetje richting kijken naar APSystems voor mij.
Ik wil als het maar even kan bij SolarEdge blijven, aangezien ik daar al 2 omvormers van heb hangen. Als ik in de toekomst bijv. een energiemeter wil plaatsen om het terugleveren te cappen, een solaredge laadpaal wil plaatsen die op PV-overschot regelt of iets met een accu wil is het een stuk praktischer als alle PV in één ecosysteem zit en ik niet 2 verschillende systemen met eigen sturing/meters/protocollen/etc. moet integreren. Als dat dan 1-2% verlies oplevert tov micro's, so be it dan.
All-electric.
Misschien dat iemand hier ervaring heeft met wat ik precies nodig heb.
Sinds een paar weken heb ik een Vaillant warmtepomp maar zou wel graag het verbruik van de buitenunit in mijn Solaredge app willen kunnen zien. Dus niet schakelen, puur alleen live verbruik en per dag/maand. Zoiets dus:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e3hKf9qVXAqUICWHjhYa7yb0.jpg?f=user_large)
Er lijken nieuwe artikelen uit te komen volgend jaar maar kom er niet uit wat ik voor mijn installatie nodig heb. Ik heb het volgende:
SolarEdge Omvormer 1 fase SE6000H-RW000BNN4
SolarEdge Omvormer 1 fase SE4000H-RW000BNN4
SolarEdge Energie Meter met Modbus SE-MTR-3Y-400V-A
Wat ik online kan vinden heb ik het volgende nodig:
SolarEdge Smart Energy ZigBee Plug-in SE-ZBSLV-B-S1-RW
SolarEdge Home Smart Switch SEHAZB-SWITCH-MTR
Mijn vraag dus, iemand hier ervaring mee en gaat dit werken met deze setup?
Dat klopt, met de 2 artikelen kun je doen wat je in gedachte hebt.l3p schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:06:
Goedemiddag dames en heren,
Misschien dat iemand hier ervaring heeft met wat ik precies nodig heb.
Sinds een paar weken heb ik een Vaillant warmtepomp maar zou wel graag het verbruik van de buitenunit in mijn Solaredge app willen kunnen zien. Dus niet schakelen, puur alleen live verbruik en per dag/maand. Zoiets dus:
[Afbeelding]
Er lijken nieuwe artikelen uit te komen volgend jaar maar kom er niet uit wat ik voor mijn installatie nodig heb. Ik heb het volgende:
SolarEdge Omvormer 1 fase SE6000H-RW000BNN4
SolarEdge Omvormer 1 fase SE4000H-RW000BNN4
SolarEdge Energie Meter met Modbus SE-MTR-3Y-400V-A
Mijn vraag dus, iemand hier ervaring mee en gaat dit werken met deze setup?
Zoals je aangeeft komen er inderdaad nieuwere artikelen uit die werken op een ander protocol dan ZigBee. (De verwachting is Q4 2023 maar daar zitten we momenteel al in en ze zijn nog niet op de markt)
Meer informatie: https://www.solaredge.com/nl/producten/thuis/smart-energy
Het is aan jou of je nu al iets wilt en dus de ZigBee variant besteld of dat je wacht op de nieuwere variant die op SolarEdge Home Network (mesh netwerk) werkt.
LET OP: ZigBee en SolarEdge Home Network zijn niet te combineren en op je communicatiebord past maar 1 module.
Moet het persé in de SE app? Dit is wel een aardige investering om alleen het verbruik van je WP te meten. Als je verder niet zit te wachten op een heel domoticasysteem en bijbehorende hobby zou je eens naar Homewizard kunnen kijken. Die zijn een stuk voordeliger en te combineren met een goedkope P1-lezer, watermeter, etc.l3p schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:27:
Duidelijk! Bedankt, ik ga dan toch nog even prakkezeren of ik nog 6+ maanden kan wachten
All-electric.
Nog nietDavy_Rx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:00:
Heeft iemand een SolarEdge laadpaal? Ik was ook op zoek naar load balancing maar lees in een andere groep dat die functionaliteit er nog niet is ondanks dat dit wel op hun site staat… Er is wel een functie ‘laden op zonne-energie’ maar die doet het niet bij mij. Mijn wagen begint gewoon onmiddellijk op te laden ondanks dat er geen overschot van zonne-energie is op het moment dat ik hem aansluit. Heeft iemand dit al werkend gekregen? Groeten
All-electric.
De functionaliteit is er al wel, als het systeem aan de volgende voorwaarden voldoet:Davy_Rx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:00:
Heeft iemand een SolarEdge laadpaal? Ik was ook op zoek naar load balancing maar lees in een andere groep dat die functionaliteit er nog niet is ondanks dat dit wel op hun site staat… Er is wel een functie ‘laden op zonne-energie’ maar die doet het niet bij mij. Mijn wagen begint gewoon onmiddellijk op te laden ondanks dat er geen overschot van zonne-energie is op het moment dat ik hem aansluit. Heeft iemand dit al werkend gekregen? Groeten
- Softwareversie op de omvormer minimaal 4.18.
- EV charger verbonden aan hetzelfde LAN netwerk (hetzelfde subnet) als de omvormer, zodat deze via de SetApp instellingen aan elkaar gekoppeld kunnen worden middels TCP.
- Een energiemeter (inline of modbus) ingesteld in de omvormer.
Even vraagje voor mezelf, ik zit ook naar zo'n laadpaal te kijken. Weet jij misschien of hiervoor bij meerdere omvormers deze in hetzelfde installatie-ID/site moeten zitten binnen de monitoring cloud? Of maakt dit niet uit en werkt dit allemaal geheel lokaal via het LAN?Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
De functionaliteit is er al wel, als het systeem aan de volgende voorwaarden voldoet:Als bovenstaande goed is, dan kun je via de SetApp bij Energiemanager het importlimiet instellen en zal de EV charger daar rekening mee houden.
- EV charger verbonden aan hetzelfde LAN netwerk (hetzelfde subnet) als de omvormer, zodat deze via de SetApp instellingen aan elkaar gekoppeld kunnen worden middels TCP.
Ik heb namelijk 2 installatie-ID's op de monitoring portal hier, 1 voor de omvormer die door een installateur is geleverd (hangt in mijn inst. account, maar met remote toegang voor hem) en 1 voor diegene die ik zelf geplaatst heb (zonder remote toegang). Als ze hiervoor in 1 installatie moeten zitten ga ik namelijk alvast even met SE contact opnemen hoe ik dit het beste kan samenvoegen. Als dat niet hoeft laat ik het zoals het is.
All-electric.
Je wilt de SEHAZB-SWITCH-MTR kennelijk inzetten als goedkope meetoplossing. Ik weet niet of je dat moet willen. Het is een verouderd product dat door SolarEdge superseded is verklaard. SolarEdge ontwikkelt ook geen Zigbee producten meer: alle nieuwe producten werken met SolarEdge Home Network. De module die je daarvoor moet plaatsen in je master inverter gaat zoals @Nick v D al aangaf niet samen met een Zigbee module.l3p schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:06:
Voor een toekomstvaste oplossing zou ik een MTR-240-1PC1-DW-MW overwegen. Als je die in je meterkast plaatst, kun je de meter aan dezelfde RS-485 hangen als je bestaande meter. En anders heb je ook nog een Home Network module nodig in je master inverter.
Ik reageer alleen op jouw specifieke vraag, andere toepassing waarvoor het handig is om het op 1 site of in RS485 bus te hebben neem ik even niet mee in deze beschouwing.RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Even vraagje voor mezelf, ik zit ook naar zo'n laadpaal te kijken. Weet jij misschien of hiervoor bij meerdere omvormers deze in hetzelfde installatie-ID/site moeten zitten binnen de monitoring cloud? Of maakt dit niet uit en werkt dit allemaal geheel lokaal via het LAN?
Ik heb namelijk 2 installatie-ID's op de monitoring portal hier, 1 voor de omvormer die door een installateur is geleverd (hangt in mijn inst. account, maar met remote toegang voor hem) en 1 voor diegene die ik zelf geplaatst heb (zonder remote toegang). Als ze hiervoor in 1 installatie moeten zitten ga ik namelijk alvast even met SE contact opnemen hoe ik dit het beste kan samenvoegen. Als dat niet hoeft laat ik het zoals het is.
Als je de EV charger aan de omvormer verbind waaraan ook de meter is gekoppeld dan werkt het al.
De omvormer meet de import export op je aansluiting en regelt dan samen de load balancing met de EV charger waarmee hij is gekoppeld. Het maakt dus niet uit of je extra SolarEdge of andere partij opwek hebt die over dezelfde aansluiting gaat.
Beantwoord dit je vraag?
Nog een aanvulling, als je van 2 sites 1 site gaat maken dan verlies je van de site waarvan je de historie overzet naar een andere site. Dit komt omdat de historie gekoppeld is aan de site ID en het platform zo is gebouwd.
[ Voor 7% gewijzigd door Nick v D op 20-10-2023 13:12 ]
Grotendeels wel denk ik:) Stel ik plaats dan de Modbus meter met 3 klemmen/1 per fase (ik heb echt geen ruimte meer in de meterkast voor de inline versie) en verbind deze met RS485 aan één van de omvormers. Dan gaat ie als ik jou goed begrijp via die omvormer/OS de lader regelen op alle fases qua PV-overschot (zelfs als er een ander merk omvormer op zou zitten dus). Want ik wil dit wel kunnen laten regelen op alle fases. Er komt dan een 3-fase 22kW model SE lader. Ik vind die SE laadpaal interessant omdat deze als één van de weinige opties én op PV-overschot kan regelen én een RFID-lezer met (open) backoffice mogelijkheid heeft.Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Ik reageer alleen op jouw specifieke vraag, andere toepassing waarvoor het handig is om het op 1 site of in RS485 bus te hebben neem ik even niet mee in deze beschouwing.
Als je de EV charger aan de omvormer verbind waaraan ook de meter is gekoppeld dan werkt het al.
De omvormer meet de import export op je aansluiting en regelt dan samen de load balancing met de EV charger waarmee hij is gekoppeld. Het maakt dus niet uit of je extra SolarEdge of andere partij opwek hebt die over dezelfde aansluiting gaat.
Beantwoord dit je vraag?
Nog een aanvulling, als je van 2 sites 1 site gaat maken dan verlies je van de site waarvan je de historie overzet naar een andere site. Dit komt omdat de historie gekoppeld is aan de site ID en het platform zo is gebouwd.
Ik heb op dit moment 1 SE omvormer op L1 en een 2e SE omvormer op L2 zitten. Waarschijnlijk komt er binnen een paar maanden nog een 3e SE omvormer bij op L3. Als het toch ergens (anders) voordelen voor heeft kan ik ze sowieso alle 3 via RS485 verbinden. Dit kan vrij makkelijk hier (er ligt een mantelbuis "ring" door het hele huis, beste idee ooit
Als het niet hoeft laat ik de cloud voorlopig wel gescheiden (ivm beperkte toegang van de installateur). Maar ik zou het verder geen ramp vinden als de historie daaruit verdwijnt, die log ik ook in PVoutput en lokaal in HA. Voordeel is dan wel dat ik in de app/widget de totale opwek kan zien, ipv alleen van 1 omvormer/site-ID.
All-electric.
Dat is correctRonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Grotendeels wel denk ik:) Stel ik plaats dan de Modbus meter met 3 klemmen/1 per fase (ik heb echt geen ruimte meer in de meterkast voor de inline versie) en verbind deze met RS485 aan één van de omvormers. Dan gaat ie als ik jou goed begrijp via die omvormer/OS de lader regelen op alle fases qua PV-overschot (zelfs als er een ander merk omvormer op zou zitten dus).
Het voordeel van de omvormers met elkaar verbinden via RS485 is dat als je smart home toe gaat passen en je wil bijvoorbeeld dynamisch export limiteren, dan kan de 'leider' omvormer de productie van de 'volger' omvormer(s) regelen.Ik heb op dit moment 1 SE omvormer op L1 en een 2e SE omvormer op L2 zitten. Waarschijnlijk komt er binnen een paar maanden nog een 3e SE omvormer bij op L3. Als het toch ergens (anders) voordelen voor heeft kan ik ze sowieso alle 3 via RS485 verbinden. Dit kan vrij makkelijk hier (er ligt een mantelbuis "ring" door het hele huis, beste idee ooit). Alle omvormers en de toekomstige lader zitten sowieso naast de evt. bus op ethernet aangesloten in 1 VLAN.
Het voordeel is inderdaad dat alles in 1 pagina te zien is.Als het niet hoeft laat ik de cloud voorlopig wel gescheiden (ivm beperkte toegang van de installateur). Maar ik zou het verder geen ramp vinden als de historie daaruit verdwijnt, die log ik ook in PVoutput en lokaal in HA. Voordeel is dan wel dat ik in de app/widget de totale opwek kan zien, ipv alleen van 1 omvormer/site-ID.
Wacht nog even met het nadenken hierover. In de toekomst gaat de werking wat anders zijn en dan kun je het wel met historie overzetten. Dat gaat nu nog niet, en wanneer dat komt kan ik ook nog niet precies zeggen.
Dank! Dynamisch Export Limiteren is ook wel een handige feature om achter de hand te hebben. Hoewel dat mogelijk wel weer het laden op overschot van een evt. toekomstige accu (icm een evt. Victron inverter) in de weg kan gaan zitten, maar dat zoek ik tegen die tijd wel een keer goed uit.Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Dat is correct
[...]
Het voordeel van de omvormers met elkaar verbinden via RS485 is dat als je smart home toe gaat passen en je wil bijvoorbeeld dynamisch export limiteren, dan kan de 'leider' omvormer de productie van de 'volger' omvormer(s) regelen.
[...]
Het voordeel is inderdaad dat alles in 1 pagina te zien is.
Wacht nog even met het nadenken hierover. In de toekomst gaat de werking wat anders zijn en dan kun je het wel met historie overzetten. Dat gaat nu nog niet, en wanneer dat komt kan ik ook nog niet precies zeggen.
Edit: Ben er nog niet uit of het dan Victron of SolarEdge wordt qua accu. Beiden hebben zo hun specifieke voor- en nadelen.
Als het salderen (wanneer dan ook) wordt afgeschaft dan kan een dynamisch contract iig best wel weer eens interessant voor ons worden. Als er weer eens een half doosje ethernet kabel over is op m'n werk binnenkort ga ik de bus kabels er wel alvast inleggen, dan ligt het er alvast in voor wanneer het nodig is.
Dank voor de hint, dan laat ik het voorlopig nog in 2 ID's staan op de portal
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 20-10-2023 14:31 ]
All-electric.
Ik heb de energiemeter erbij en alles hangt op hetzelfde LAN netwerk. Ik had geen weet van de SetApp. Ik heb deze ondertussen gedownload maar ik heb enkel 'ViewOnly' toegang. Ik vind in de instellingen onder power_control-energy_manager-limit_control dat de import_limit niet actief staat. Dit is waarschijnlijk het probleem maar ik kan die onder View_Only niet activeren. Weet iemand hoe ik die toegang krijg? Het lijkt met niet de bedoeling dat ik aan mijn installateur moet vragen om deze limiet in te stellen en dat ik dit zelf niet aan kan passen of in of uit kan schakelen achteraf.Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
De functionaliteit is er al wel, als het systeem aan de volgende voorwaarden voldoet:Als bovenstaande goed is, dan kun je via de SetApp bij Energiemanager het importlimiet instellen en zal de EV charger daar rekening mee houden.
Ik heb nog een 2de vraagje. Mijn installateur heeft de opstelling van mijn panelen ingetekend. Als ik deze bekijk via de app liggen die echter helemaal door elkaar. I.p.v. 1.0.1-2-3... naast elkaar zie ik 1.0.16-17-15-9... Ze zeggen dat het in de configuratiemodus wel juist staat als zij inloggen. Is dit een bekend fenomeen? Volgens mij staat de opbrengst per paneel zelfs wel in de juiste volgorde en klopt de nummering gewoon niet.
Even mijzelf quoten. In en uitschakelen kan via mySolarEdge natuurlijk. 😊Davy_Rx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Ik heb de energiemeter erbij en alles hangt op hetzelfde LAN netwerk. Ik had geen weet van de SetApp. Ik heb deze ondertussen gedownload maar ik heb enkel 'ViewOnly' toegang. Ik vind in de instellingen onder power_control-energy_manager-limit_control dat de import_limit niet actief staat. Dit is waarschijnlijk het probleem maar ik kan die onder View_Only niet activeren. Weet iemand hoe ik die toegang krijg? Het lijkt met niet de bedoeling dat ik aan mijn installateur moet vragen om deze limiet in te stellen en dat ik dit zelf niet aan kan passen of in of uit kan schakelen achteraf.
Ik heb nog een 2de vraagje. Mijn installateur heeft de opstelling van mijn panelen ingetekend. Als ik deze bekijk via de app liggen die echter helemaal door elkaar. I.p.v. 1.0.1-2-3... naast elkaar zie ik 1.0.16-17-15-9... Ze zeggen dat het in de configuratiemodus wel juist staat als zij inloggen. Is dit een bekend fenomeen? Volgens mij staat de opbrengst per paneel zelfs wel in de juiste volgorde en klopt de nummering gewoon niet.
Ik wil het juist graag makkelijk in de app kunnen zien:ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Voor een toekomstvaste oplossing zou ik een MTR-240-1PC1-DW-MW overwegen. Als je die in je meterkast plaatst, kun je de meter aan dezelfde RS-485 hangen als je bestaande meter. En anders heb je ook nog een Home Network module nodig in je master inverter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vjfExT3oTK4R36zuq97mplnS.jpg?f=user_large)
Is dit dan ook mogelijk met een MTR-240-1PC1-DW-MW?
Ik vraag mij overigens af wat die SolarEdge smart energy devices (zowel de oude als de nieuwe) nu eigenlijk meten: vermogen en energie of alleen vermogen. Misschien iets om ook meteen even te vragen.
@Davy_Rx Alleen een installateur heeft toegang tot deze instellingen met de SetApp.Davy_Rx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Weet iemand hoe ik die toegang krijg? Het lijkt met niet de bedoeling dat ik aan mijn installateur moet vragen om deze limiet in te stellen en dat ik dit zelf niet aan kan passen of in of uit kan schakelen achteraf.
@Davy_Rx Dit kan je installateur, of SE support ook voor je fixen.Ik heb nog een 2de vraagje. Mijn installateur heeft de opstelling van mijn panelen ingetekend. Als ik deze bekijk via de app liggen die echter helemaal door elkaar. I.p.v. 1.0.1-2-3... naast elkaar zie ik 1.0.16-17-15-9... Ze zeggen dat het in de configuratiemodus wel juist staat als zij inloggen. Is dit een bekend fenomeen? Volgens mij staat de opbrengst per paneel zelfs wel in de juiste volgorde en klopt de nummering gewoon niet.
@l3pl3p schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:33:
[...]
Ik wil het juist graag makkelijk in de app kunnen zien:
[Afbeelding]
Is dit dan ook mogelijk met een MTR-240-1PC1-DW-MW?
De MTR-240-1PC1-DW-MW, of zoals hij beter bekend staat: De inline meter.
Datasheet: https://knowledge-center....ne-meter-datasheet-nl.pdf
Deze inline meter kun je plaatsen als eerste component na je hoofdschakelaar zodat je de volledige import en export meet op je netaansluiting.
De gemeten waardes zijn dan direct zichtbaar op dashboard van je monitoring.
Dat ziet er dan zo uit in de app:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GdVtIKh7HPFjmZv5WMqgMO7K.png?f=user_large)
En zo uit op de dashboard van de monitoring:
/f/image/O2AQgDvTbIQp9cShbaHshUay.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp dat je enkel het vermogen van je warmtepomp zichtbaar wilt maken en dan is de inline meter (als consumptiemeter) eigenlijk overkill en ben je in mijn ogen beter af met de SolarEdge Home Smart Switch (die moet nog wel uitkomen natuurlijk).
Mijn app ziet er momenteel zo uit:SolarEdge Energie Meter met Modbus SE-MTR-3Y-400V-A
:strip_exif()/f/image/ojD9OOOps5NzGE5HxWw6Ev09.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil echter graag deze toevoeging
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vjfExT3oTK4R36zuq97mplnS.jpg?f=user_large)
Dat vermoedde ik al (via de MK-link in je signature). Mooie strakke meterkastl3p schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:21:
Ik denk dat iets uit mijn eerste bericht gemist is, ik heb namelijk al een import/export meter.
[...]
De vraag is hoe je een MTR-240-1PC1-DW-MW (SolarEdge Home Inline Meter) in de app gaat zien als die is geconfigureerd als consumption meter.
Dan zie je het momentane vermogen. Maar je gaf bij de start aan dat je dit wilde:
Ik heb zo mijn twijfels of je met die Smart Energy producten de verbruikte energie per dag/maand te zien krijgt.l3p schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:06:
Sinds een paar weken heb ik een Vaillant warmtepomp maar zou wel graag het verbruik van de buitenunit in mijn Solaredge app willen kunnen zien. Dus niet schakelen, puur alleen live verbruik en per dag/maand.

Het was een half uurtje prutsen qua Zigbee verbinding opzetten.
Mobiel zie je alleen live verbruik en zou je hem handmatig aan/uit kunnen zetten.
Of met tijdschema/teruglever moment aan kunnen schakelen
:strip_exif()/f/image/7n9Y29mYlwn5tmK4eIY6Jjxq.jpg?f=fotoalbum_large)
Via webinterface kan je alles inzien.
/f/image/ybtIGDsXSiXqd3rpfV3BCFNP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door l3p op 26-10-2023 12:49 ]
Op hoeveel zouden jullie de Max importlimiet laten zetten? 2,5kW met oog op het capaciteitstarief?Nick v D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
35 Panelen:
Trina Solar Energy, TSM-415DE09R.05 (Vertex S)
Denk dat dat deze zijn: (in de naam staat alleen 415 terwijl op de website 425 staat)
https://static.trinasolar...9R.05_EN_2022_A_print.pdf
Opstelling is dan:
13 panelen oost
14 panelen west
8 panelen zuid
Omvormer:
SE9K
11,35kw | 126% overdimensionering + 35 optimizers S440
Prijs:
14.5k
Dus ongeveer 1 euro per watt piek
Ben erg benieuwd naar of de opstelling voor SolarEdge in dit scenario goed is gedaan met de juiste omvormers e.d.
Stel dat je instelt dat je Max 2,5kW importeert. Dan start hij bij een overschot van +-1,6kW omdat een elektrische wagen min 3f laadt aan 4,1kW. (Even theoretisch geen ander verbruik) Stel dat je overschot dan op een gegeven moment oploopt tot 5kW. Gaat hij dan laden aan 7,5kW of aan 5kW? Mijn bedoeling is 5kW op dat moment. Dus eigenlijk poort het overschot gebruiken om op te laden maar al starten bij een overschot dat nog lager is dan 4,1kW.Davy_Rx schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
Op hoeveel zouden jullie de Max importlimiet laten zetten? 2,5kW met oog op het capaciteitstarief?
Je hebt lekker veel panelen, maar ik sla aan op de 8 op zuid. Wat is de opstelling? Hoek? Schaduw?Devedse schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:22:
Allen, zojuist bezig met het uitzoeken van zonnepanelen. Ik heb op dit moment een offerte opgevraagd als ik mijn hele dak zou vol leggen en ben benieuwd naar jullie mening:
35 Panelen:
Trina Solar Energy, TSM-415DE09R.05 (Vertex S)
Denk dat dat deze zijn: (in de naam staat alleen 415 terwijl op de website 425 staat)
https://static.trinasolar...9R.05_EN_2022_A_print.pdf
Opstelling is dan:
13 panelen oost
14 panelen west
8 panelen zuid
Omvormer:
SE9K
11,35kw | 126% overdimensionering + 35 optimizers S440
Prijs:
14.5k
Dus ongeveer 1 euro per watt piek
Ben erg benieuwd naar of de opstelling voor SolarEdge in dit scenario goed is gedaan met de juiste omvormers e.d.
Die hebben hulp van 27 stuks op maar 90 graden verschil. Ik verwacht weinig problemen eigenlijkteacher schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:52:
[...]
Je hebt lekker veel panelen, maar ik sla aan op de 8 op zuid. Wat is de opstelling? Hoek? Schaduw?
750-(8x60)= 270 = 27*10
Verhouding 1 op 6 zou met dat oriëntatie verschil moeten lukken, maar ik had hem al om rapport gevraagd
:fill(white):strip_exif()/f/image/yLs1kZBc0tf2zpfO1TPqYNNv.png?f=user_large)
De dakkapel is overigens even optioneel, die hebben we nog niet voorlopig.
/f/image/B3AzEKNSLmIVca1SVoUoKCwJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Devedse op 03-11-2023 13:21 ]
Een dergelijk dakkapelletje zou ik nooit doen trouwens. Levert bar weinig op binnen, kost en bij plaatsing, en permanent opbrengst ;-)
Go big, or don't
[ Voor 51% gewijzigd door Ronald op 03-11-2023 16:22 ]
/f/image/F7Hvs1KInlGYocjCWN851rDp.png?f=fotoalbum_large)
Deze bedoel je denk ik?
Ik ben verder ook nog in overleg met de installateur om te kijken naar iets "hogere" panelen zodat ik dat strookje aan de oost kant van mijn dak ook kan vullen voor net watt meer watt piek.
W.b.t. dakkapel bedoel je dan, neem er 1 over de hele breedte?
[ Voor 14% gewijzigd door Devedse op 07-11-2023 19:09 ]
Wat betreft dakkapel. Ik heb 1 woning gezien waar het echt wat toevoegde… en dat was een bungalow in Engeland. Volle hoogte, volle breedte. Traphuis volle 2 verdiepingen raam partij… voelde door alle keuzes echt als een aanwinst voor de woning.
Standaard dakkapel is voor mij weinig meer dan een dakraam met veel schaduw op je panelen ;-)
Heeft ook ongeveer dat effect op je leefruimte
[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 07-11-2023 23:11 ]
ik volg dit topic en kan raad gebruiken .
In 2019 werd bij ons een installatie geplaatst.
Merk SolarEdge, Model SE 5 K, Vermogen 5,00 kVA, Tweerichting Nee, Hybride Nee
Panelen met optimizers : 30 x 275W = 8.25kWp.
Huisinstallatie is 3 fasen.
Ik wil de omvormer laten vervangen en gereed zijn om stapsgewijs uit te breiden met batterij , laadinstallatie BEV...
Misschien dat de SolarEdge SE10K-RWB48 geschikt is ?
Kan ik nu ook best reeds een 'solar edge inline meter' laten plaatsen?, of zijn er andere aandachtspunten (‘SolarEdge ONE’, ..)?
Tot het einde van 2023 is er (België) nog een klein voordeel. Dinsdag hebben we een afspraak met de installateur van de bestaande installatie.
Alvast bedankt.
Het is niet makkelijk om zonder meer informatie zoals oriëntatie en hellingshoek hier iets over te zeggen.ikkezenne schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:23:
Panelen met optimizers : 30 x 275W = 8.25kWp.
.....
Misschien dat de SolarEdge SE10K-RWB48 geschikt is ?
Stel je max achieved DC power is 8.25K, waarom zou je dan een 10K willen plaatsen? Je hebt ook een SE8K-RWB.
https://knowledge-center....e-backup-datasheet-nl.pdf
Als je een batterij wilt gebruiken in je installatie dan is een meter noodzakelijk.Kan ik nu ook best reeds een 'solar edge inline meter' laten plaatsen?, of zijn er andere aandachtspunten (‘SolarEdge ONE’, ..)?
Het is sowieso handig om die al aan te schaffen ook al heb je geen batterij omdat je al wel data genereert en het in de toekomst makkelijker te berekenen is via de SolarEdge Designer wat voor batterijpakket interessant is.
SolarEdge ONE is nog niet uit.
Dit komt ergens volgend jaar en is voornamelijk een software pakket.
Mocht je geen SE laadpaal nemen maar een 3e partij, check of deze met het OCPP protocol overweg kan, want dan kan SolarEdge ONE die ook aansturen in de toekomst (dan heb je wel een Local Controller nodig, niet te verwarren met de Load Controller)
Ja, dat bevestigd dus mijn verhaal dat een 10k omvormer te groot is.ikkezenne schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:19:
@ Nick : de panelen liggen op plat dak , op het zuiden gericht. Verlies door enkele thermische panelen/ dak hoogte voor de voorste rij.[Afbeelding]
Een 8K is misschien zelfs nog te groot, wetende dat je nu een 5K hebt.
Kun je zelf in de designer? (designer.solaredge.com) want dan kun je je installatie intekenen en een SE5K en SE8K simuleren.
Volgens mij zit er 200 a 300 euro verschil per stap, maar ik weet de verkoopprijzen niet heel goed.
Ik ben zelf niet heel erg bekend met (zonne-)energie, maar heb wel een behoorlijke ICT/technische achtergrond, dus ik hoop voldoende informatie te leveren.
Bij mijn moeder zijn er in juli 2022 10 Belinus zonnepanelen en een Solar Edge omvormer (SE4000H-RW000BNN4) geplaatst.
Nu is het echter zo dat er sinds 23 oktober geen teruglevering meer plaats vindt, er is niks zichtbaar in de Vattenfall app, maar ook is in de webmonitor van SolarEdge een directe stop vanaf 23-10.
Nadat ik via de SolarEdge website was ingelogd, zag ik dat bij de omvormer 0 Wh word gedecteerd, maar dat er wel Wh gezien word bij de zonnepanelen. Alle panelen geven een "laatste meting" uit van vandaag tussen 16:40 en 16:50, en bij de omvormer is dit om 18:58, qua aansluitingen lijkt alles dus prima.
/f/image/2asCLdhVXyAHTHoOUpVs7Il6.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb via de rode knop aan de onderkant de omvormer opnieuw gekoppeld met de telefoon app, en hij is correct aangesloten met WiFi.
Uiteindelijk had ik via de app wat loggings kunnen vinden, en hierin zie ik dat er vandaag om 16:27 een "Overspanning DC/AC in fase", mogelijk is deze melding vaker naar voren gekomen, maar laat die alleen de meest recente datum zien.
/f/image/8QDk7KIOaPhgZ6IBWzJriAM5.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of dit iets is wat zelf te maken is door middel van een reset of iets anders, of dat hiervoor een installateur langs moet komen.
Op internet kwam ik wel meerdere opties tegen om de omvormer te resetten, maar ik kan nergens zien of dit een volledige reset is, of dat alle instellingen/koppelingen hierdoor intact blijven.
Mochten mensen in ieder geval bekend zijn met dit probleem, en suggesties hebben, dan hoor ik ze graag, alvast bedankt!
Hi, aan de foutcodes te zien lijkt de omvormer nooit goed ingesteld te zijn.ResleyZ schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:35:
Hallo allemaal, misschien dat hier iemand is die eventueel ideëen of suggesties heeft.
Ik ben zelf niet heel erg bekend met (zonne-)energie, maar heb wel een behoorlijke ICT/technische achtergrond, dus ik hoop voldoende informatie te leveren.
Bij mijn moeder zijn er in juli 2022 10 Belinus zonnepanelen en een Solar Edge omvormer (SE4000H-RW000BNN4) geplaatst.
Nu is het echter zo dat er sinds 23 oktober geen teruglevering meer plaats vindt, er is niks zichtbaar in de Vattenfall app, maar ook is in de webmonitor van SolarEdge een directe stop vanaf 23-10.
Nadat ik via de SolarEdge website was ingelogd, zag ik dat bij de omvormer 0 Wh word gedecteerd, maar dat er wel Wh gezien word bij de zonnepanelen. Alle panelen geven een "laatste meting" uit van vandaag tussen 16:40 en 16:50, en bij de omvormer is dit om 18:58, qua aansluitingen lijkt alles dus prima.
[Afbeelding]
Ik heb via de rode knop aan de onderkant de omvormer opnieuw gekoppeld met de telefoon app, en hij is correct aangesloten met WiFi.
Uiteindelijk had ik via de app wat loggings kunnen vinden, en hierin zie ik dat er vandaag om 16:27 een "Overspanning DC/AC in fase", mogelijk is deze melding vaker naar voren gekomen, maar laat die alleen de meest recente datum zien.
[Afbeelding]
Ik weet niet of dit iets is wat zelf te maken is door middel van een reset of iets anders, of dat hiervoor een installateur langs moet komen.
Op internet kwam ik wel meerdere opties tegen om de omvormer te resetten, maar ik kan nergens zien of dit een volledige reset is, of dat alle instellingen/koppelingen hierdoor intact blijven.
Mochten mensen in ieder geval bekend zijn met dit probleem, en suggesties hebben, dan hoor ik ze graag, alvast bedankt!
Ik stuur je een DM.
De installateur inschakelen, die maakt een case aan bij Solaredge.
Bij deze fout zal zeer waarschijnlijk beslist worden de omvormer om te wisselen met een nieuwe.
Met behulp van Nick ben ik erachter gekomen dat er een intern defect is, wat een VCAP word genoemd. Gelukkig staat er momenteel een ticket open bij SolarEdge voor de installateur, dus er word het een en ander in gang gezet! Hele goeie service van SolarEdge.Browny schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:11:
@ResleyZ
De installateur inschakelen, die maakt een case aan bij Solaredge.
Bij deze fout zal zeer waarschijnlijk beslist worden de omvormer om te wisselen met een nieuwe.
Zelf ben ik ook de afgelopen dagen begonnen met het instellen van mijn Home Assistant server, en met wat Googlen ben ik ook erachter gekomen dat SolarEdge ook een goeie ondersteuning biedt hiervoor, dus dat word lekker knutselen
Omdat ik geen kabel heb liggen en ook geen kabel extra kan trekken naar de meterkast (zit in de gewapend betonnen kelder), wil ik de communicatie tussen de omvormer en de inline meter laten verlopen via het draadloze SolarEdge Home netwerk.
Dit netwerk werkt via het Zigbee protocol.
De module "ENET-xBNP-01" is in de omvormer op de printplaat geplaatst.
Daarnaast beschikt zowel de omvormer als de inline meter over een externe antenne.
Helaas kan de verbinding nog steeds niet tot stand worden gebracht. Dat komt waarschijnlijk door de afstand tussen de omvormer en de inline meter, met daartussen een dikke gewapend betonnen kelder. (Ook andere Zigbee apparatuur van bijvoorbeeld KlikAanKlikUit heeft moeite om door de kelderwand te communiceren. Dat lukt wel over een kleinere afstand.)
Weet iemand of SolarEdge een (Zigbee-)repeater heeft die het eigen Home Network signaal versterkt en doorzend naar de inline meter? De repeater zou de afstand kunnen verkleinen door het signaal halverwege van de omvormer op te pakken en door te sturen naar de inline meter in de kelder.
Hi,Mark E schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:59:
Hallo allemaal, ik ben nieuw in dit forum en heb een vraag over de communicatie tussen de omvormer en de inline meter.
Omdat ik geen kabel heb liggen en ook geen kabel extra kan trekken naar de meterkast (zit in de gewapend betonnen kelder), wil ik de communicatie tussen de omvormer en de inline meter laten verlopen via het draadloze SolarEdge Home netwerk.
Dit netwerk werkt via het Zigbee protocol.
De module "ENET-xBNP-01" is in de omvormer op de printplaat geplaatst.
Daarnaast beschikt zowel de omvormer als de inline meter over een externe antenne.
Helaas kan de verbinding nog steeds niet tot stand worden gebracht. Dat komt waarschijnlijk door de afstand tussen de omvormer en de inline meter, met daartussen een dikke gewapend betonnen kelder. (Ook andere Zigbee apparatuur van bijvoorbeeld KlikAanKlikUit heeft moeite om door de kelderwand te communiceren. Dat lukt wel over een kleinere afstand.)
Weet iemand of SolarEdge een (Zigbee-)repeater heeft die het eigen Home Network signaal versterkt en doorzend naar de inline meter? De repeater zou de afstand kunnen verkleinen door het signaal halverwege van de omvormer op te pakken en door te sturen naar de inline meter in de kelder.
De verbinding tussen de omvormer en inline meter werkt inderdaad via SolarEdge home network.
Echter is dit geen ZigBee.
Het SolarEdge home network is een mesh netwerk, dus als je een ander SolarEdge home netwerk apparaatje halverwege kunt plaatsen dan kun je de verbinding mogelijk wel opzetten.
Momenteel is alleen de SolarEdge Home Load Controller beschikbaar.
https://knowledge-center....ntroller-datasheet-nl.pdf
https://www.solaredge.com...ergy/home-load-controller
Tevens krijg ik bij het inloggen op bij de designer direct de melding: "A problem occurred while loading the user's details!" Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
[ Voor 43% gewijzigd door A_to_the_S op 17-11-2023 11:28 ]
Hi,A_to_the_S schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
Is het mogelijk om de Module namen aan te passen van "Module 1.1.3 (15CXXXXX-E9)" naar "Voor 1" bijvoorbeeld?
Tevens krijg ik bij het inloggen op bij de designer direct de melding: "A problem occurred while loading the user's details!" Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Nee dit is niet mogelijk.
De benaming kan niet worden aangepast.
De enige wijziging die gedaan kan worden is het volgnummer aanpassen.
Module 1.1.3 staat voor Optimizer op omvormer 1, string 1 en paneel 3.
Het laatste nummer is het volgnummer en die kan via de Admin tab > Logische layout gewijzigd worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T5VxKxvz9GY6x2prq3bsdvCw.png?f=user_large)
Heb je wel een installateurs-account? Met een gewone account als systeemeigenaar gaat het niet lukken en krijg je ook deze melding.A_to_the_S schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
Dank voor je reactie.Nick v D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:17:
[...]
Hi,
De verbinding tussen de omvormer en inline meter werkt inderdaad via SolarEdge home network.
Echter is dit geen ZigBee.
Het SolarEdge home network is een mesh netwerk, dus als je een ander SolarEdge home netwerk apparaatje halverwege kunt plaatsen dan kun je de verbinding mogelijk wel opzetten.
Momenteel is alleen de SolarEdge Home Load Controller beschikbaar.
https://knowledge-center....ntroller-datasheet-nl.pdf
https://www.solaredge.com...ergy/home-load-controller
Ik betwijfel alleen of de Home Load Controller de functionaliteit van 'signaalrepeater' kan vervullen.
Ik zal in ieder geval de suggestie delen met mijn installateur.
@Ronald , zou je mij misschien in iets meer detail kunnen uitleggen wat die clipping is? Ik snap niet helemaal hoe de plaats van sommige panelen kan uitmaken. Ik dacht dat het idee van optimizers ook was dat de panelen *gebypassed* worden wanneer er schaduw op valt.Ronald schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:09:
@Devedse je hebt toch wat optimizer clipping. Komt denk ik omdat de 8 zoveel lager liggen. Zou toch voor zekerheid s500b optimizers willen adviseren.
Wat betreft dakkapel. Ik heb 1 woning gezien waar het echt wat toevoegde… en dat was een bungalow in Engeland. Volle hoogte, volle breedte. Traphuis volle 2 verdiepingen raam partij… voelde door alle keuzes echt als een aanwinst voor de woning.
Standaard dakkapel is voor mij weinig meer dan een dakraam met veel schaduw op je panelen ;-)
Heeft ook ongeveer dat effect op je leefruimte
Is jou voorstel om dan alle optimizers te vervangen of alleen die van de 8 op mijn schuur? En wat is precies het verschil tussen deze 2 optimizers?
Verder vroeg ik me af waar je precies af leest wat de optimizer clipping is. Ik zie alleen 0.03% omvormer clipping.
[ Voor 5% gewijzigd door Devedse op 18-11-2023 23:55 ]
In het kort: als de optimizers aan hun maximum spanning zitten, maar dat niet genoeg is voor het lijnvoltage.Devedse schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:50:
[...]
@Ronald , zou je mij misschien in iets meer detail kunnen uitleggen wat die clipping is? Ik snap niet helemaal hoe de plaats van sommige panelen kan uitmaken. Ik dacht dat het idee van optimizers ook was dat de panelen *gebypassed* worden wanneer er schaduw op valt.
Is jou voorstel om dan alle optimizers te vervangen of alleen die van de 8 op mijn schuur? En wat is precies het verschil tussen deze 2 optimizers?
Verder vroeg ik me af waar je precies af leest wat de optimizer clipping is. Ik zie alleen 0.03% omvormer clipping.
Maar lees vooral de zeer informatieve en enorm goed geschreven startpost door. De auteurs weten echt waarover ze praten.
Beginnen met maar 5 panelen aan de west kant (en dan later meer toevoegen als we wel of geen dakkapel doen).
Als ik echter de eerste pagina goed begrijp betekent dit wel potentieel problemen voor de panelen aan de oost kant (omdat er daar dan 13 liggen). Hebben jullie hier misschien tips voor?
14 per kant, met s500b optimizers graag. Absolute minimum met 80v optimizers is 11 maar 1 streep schaduw en je bent klaar.
[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 21-11-2023 08:00 ]
/f/image/HHLX01jpZdeI0Tp5QcJadt2O.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 194% gewijzigd door Devedse op 20-11-2023 00:40 ]
Wat screenshots vanuit homewizard:
:strip_exif()/f/image/tmCFgLu8r4obym1mcku2QpfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JpWBDZsNc4YwTGA65vCBT9JF.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit normaal en verklaarbaar?
Heb je inmiddels al wel toegang tot de monitoring?Dennis schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:22:
Nou, sinds vrijdag liggen hier ook 18 panelen op het dak. Ik kan nog niet in de SolarEdge app en het uitlezen van de omvormer via ModBus lukt me ook nog niet, maar ik zie aan de slimme meter wel dat ze iets opwekken (want de meter geeft aan dat er geen verbruik is).
De installateur moet jouw email toevoegen aan de site waarna je automatisch een mailtje krijgt van SolarEdge om een wachtwoord aan te maken.
Let op dat je een nominale werkspanning hebt in een 3 fase omvormer van 750VDC maar hebt ook een opstart spanning tussen de 860-880VDC. Die opstart spanning moet eerst gehaald worden voordat de omvormer stroom gaat vragen van de optimizers. Zodra er stroom gevraagd gaat worden (hier speelt de omvormer de gehele dag mee) zakt de spanning in van de string en houdt de omvormer die op 750VDC door met de stroomvraag te spelen.Devedse schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:12:
Betekend dat, dat als ik een volgende setup zou willen eigenlijk solar edge niet geschikt is? Of zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met 5 panelen op west en later uitbreiden?
Hieronder een exportje van mijn eigen poging om de setup met inderdaad maar 5 panelen in de designer te krijgen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is waarom je een minimale stringlengte hebt.
Dat is voor de app en die toegang heb ik nog niet, maar ik veronderstel dat uitlezen van data via ModBus (tcp) nu al gewoon zou moeten kunnen.Nick v D schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:39:
Heb je inmiddels al wel toegang tot de monitoring?
De installateur moet jouw email toevoegen aan de site waarna je automatisch een mailtje krijgt van SolarEdge om een wachtwoord aan te maken.
Verbinding maken lukt, alleen er komen geen waardes terug.
Over de offerte zelf dan, mijn woning heeft een plat dak en is zuidwestelijk gericht, er grenst een bos met hoge bomen (voornamelijk den) aan de zuid/zuidoostelijke kant op minder dan 10 meter van de woning. In de winter valt er eigenlijk nauwelijks zon op het huis. Het dak is 16m lang en 9m breed
De installateur stelde voor om 14 panelen van 435Wp te plaatsen, 10 in de lengte richting van de woning (2 x 5 als ik het me goed herinner) en 4 in de dwarsrichting. Onder welke hoek en welke richting ze dan gekanteld worden weet ik niet. Hij heeft er alleen een tekening op papier van getoond. De omvormer is driefasig van het type SEK 6000 (woning is ook 3 fase aangesloten), er worden 14 optimizers type S500b voorzien.
De offerte heeft de installateur aan mijn eettafel gemaakt, ik weet niet of deze Designer gebruikt heeft, zou denken van niet want in zijn mail zaten alleen de offerte en de datasheets.
Ik heb 7,5kWp op plat dak, 3 richtingen op een SE5K-RWB voor korte strings en zie zo goed als geen aftop.
Omdat je multi oriëntatie bent zou ik aanraden deze omvormer te gebruiken. Is wel nog een stukje duurder.
Bedankt voor het antwoord. Ik zag nu dat de omvormer waarschijnlijk een typfout was op de offerte, want ik heb datasheets van de E serie gekregen, dus zal SE6K zijn dan. En de installateur zal dan rekenen 6 kW panelen = 6 kW omvormer.Ronald schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:35:
@MacPoedel vrijwel zeker dat installateur geen designer gebruikt heeft. Het totaal vermogen van je set is 6kWp en daar verwacht ik bij dat designer een SE5K zou voorleggen.
Ik heb 7,5kWp op plat dak, 3 richtingen op een SE5K-RWB voor korte strings en zie zo goed als geen aftop.
Omdat je multi oriëntatie bent zou ik aanraden deze omvormer te gebruiken. Is wel nog een stukje duurder.
Maar er is dus geen omweg meer om op Designer te komen zonder een geldig serienummer?
Vraag de installateur gewoon om een rapport, specifiek uit SE Designer.MacPoedel schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:09:
[...]
Bedankt voor het antwoord. Ik zag nu dat de omvormer waarschijnlijk een typfout was op de offerte, want ik heb datasheets van de E serie gekregen, dus zal SE6K zijn dan. En de installateur zal dan rekenen 6 kW panelen = 6 kW omvormer.
Maar er is dus geen omweg meer om op Designer te komen zonder een geldig serienummer?
Dat kan hij vervolgens gebruiken om de layout naar monitoring te exporteren... dus het gebruik van al die 3rd party troep die teveel installateurs inzetten bespaard gewoon geen werk.
Eerder dit jaar heb ik reeds een offerte geaccepteerd voor het plaatsen van 24 pv panelen in een oost/west configuratie met een Solaredge omvormer. Nu ik hier wat meer lees in het topic begin ik toch te twijfelen aan de configuratie en opzet. Graag zou ik jullie mening op onderstaande hebben en advies.
De offerte is opgesteld via een gerenommeerde partij, echter hebben ze geen SolarEdge Designer gebruikt maar een tool genaamd solarmonkey voor het intekenen. Ik heb zelf redelijk secuur mijn situatie in SE designer getekend. Mijn jaarlijkse verbruik is grofweg 5000 kWh, echter zijn er sinds dit jaar ook 3x airco bijgekomen voor koelen en verwarmen van kamers boven (werkkamer/slaapkamer) en een dochter dus meer wasjes e.d.
De panelen komen 12/12 ONO/WZW (64/244 in Designer) te liggen. Ik zit met vrij veel schaduwval in de omgeving vanwege meerdere (zeer grote) bomen die niet op mijn perceel staan. Er liggen reeds 3 dakramen op mijn dak die over 2 weken verlegd gaan worden zodat de pv-panelen een betere ligging kunnen krijgen (en om van enkel naar triple glas te gaan). Omvormer komt in de schuur te hangen vanwege (potentieel) geluid.
De offerte, waarvan reeds een 25% aanbetaling is gedaan, is als volgt:
24 x Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11+ 400
24 x SolarEdge S500B
SolarEdge StorEdge 3-fase omvormer SE10K-RWS )Omvormer keuze wegens toekomstige wens voor uitbreiden panelen op achterkant huis en schuur & thuis batterij kunnen aansluiten)
De geschatte opbrengst zou 7317 kWh moeten zijn, met een opbrengst garantie van 6805 kWh in het 1ste jaar. Opstelling is als volgt, noorden is boven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9ZReP9Ey1arlwGkKJJ20gWtA.png?f=user_large)
De garage achter het huis behoeft nog een verbouwing alvorens daar panelen op kunnen. Nu zitten er nog 2 lichtkoepels op en zwarte slangen om de zwemvijver met de zon te verwarmen. Daar komt ook het hoge jaarlijkse stroomverbruik vandaan.
Hierbij het systeemverlies diagram van de SE designer zoals zelf ingevuld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4vZE4hgE39l99DKG7sKJ7NO8.png?f=user_large)
Wat is jullie suggestie om te doen?
- Het huidige plan laten leggen ivm de opbrengstgarantie
- Vragen of er 2 extra panelen oost en 2 extra panelen west bijgelegd kunnen worden (8 panelen in de breedte lijkt te passen op het dak)
- Plan van #1 maar dan wat off-center te leggen zodat er evt. 2 extra panelen per kant bijgelegd kunnen worden in de toekomst.
- Andere suggestie?
De opbrengst factor verlies is laag, maar aanwezig. Optimizer efficiëntie is laag, wat teken is dat er veel energie bij hoge optimizer spanning gemaakt wordt.
Dus teken panelen bij en check wat die posten doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FHnNFTqRK3N6tZGo7kAINSTx.png?f=user_large)
SE10K-RWB48
SE10K-RWS
Daarnaast vroeg ik me ook af wat nou precies de SolarEdge Home Backup Interface is. Wat ik begreep heb je deze nodig om je huis van stroom te voorzien als de netspanning is weggevallen. Maar heb je deze nodig voor de RWB en de RWS?
-Devedse
De RWB48 is compatibel met de backup interface, de RWS niet. Tevens werkt de RWB48 enkel met de SolarEdge 48V batterijen terwijl de RWS ook met LG en BYD overweg kan. De backup interface is niet verplicht om te hebben uiteraard, maar als je deze wel wil (nu of in de toekomst) kan je beter voor de RWB48 gaan.Devedse schreef op donderdag 30 november 2023 @ 02:33:
Zou iemand mij misschien het verschil uit kunnen leggen tussen de volgende inverters?
SE10K-RWB48
SE10K-RWS
Daarnaast vroeg ik me ook af wat nou precies de SolarEdge Home Backup Interface is. Wat ik begreep heb je deze nodig om je huis van stroom te voorzien als de netspanning is weggevallen. Maar heb je deze nodig voor de RWB en de RWS?
-Devedse
Kleine kanttekening is wel dat als je optimaal gebruik van een batterij wil maken je een energiemeter nodig hebt en deze in de backup interface geintegreerd zit.
Ik kan echter geen enkele installateur vinden die begrijpt wat optimizer clipping oftewel optimizer factor verlies inhoudt. Als in, te weinig panelen per dakvlak waardoor de omvormerspanning niet gemaakt kan worden door alleen de beschenen panelen waardoor clipping. Allemaal denken ze dat ik bedoel dat de omvormer uitvalt slash niet aangaat omdat de totale omvormerspanning niet gemaakt wordt.
Iemand een idee waar je een installateur kan vinden met dusdanig veel kennis van Solaredge systemen die dit wel begrijpt?
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.