Je moet ook even checken en hopen dat je omvormer niet op de nieuwe firmware draait waarin het minimale voltage ineens 400V is ipv de oude 380. Want dan zit je met 5 panelen op 80V nog steeds op het randje.Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:59:
[...]
Dit bevestigt mijn vermoeden dat er inderdaad 80V optimizers op horen (de P404, P500 of P505, weet niet welke dan het meest geschikt zijn). Ik zal eens contact opnemen met de installateur. Dan zou namelijk met de zon op 1 kant die 5 panelen al bijna de hele 380 of 400V leveren.
Is mijn beeld ook correct dat zij dit hadden kunnen zien in de Designer tool die ze gebruiken voor het samenstellen van de configuratie? Want dan zou ik graag willen zien hoe ze tot hun oordeel zijn gekomen.
In de spec sheet staat dat er minimaal 8 panelen op een string moeten. Veel installateurs denken dat 8 op 2 verschillende richtingen ook goed is. Dit moet echter 8 panelen per richting zijn bij een 60V optimiser. En dus 6 voor een 80V.
:fill(white):strip_exif()/f/image/45uiDrXqlWm9iOjRBPukn8b4.png?f=user_large)
Lees anders dit recente topic even goed door. Deze persoon had hetzelfde probleem (maar minder extreem dan jij), 4 panelen aan 1 kant. Na veel gedonder zijn er uiteindelijk 2 panelen bij geplaatst. Die persoon heeft ook contact met SolarEdge gehad waarin ook wordt gezegd dat er minimaal 8 panelen per kant moeten liggen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2115902/0
[ Voor 13% gewijzigd door mathijshooi op 16-03-2022 15:48 ]