Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Dit bevestigt mijn vermoeden dat er inderdaad 80V optimizers op horen (de P404, P500 of P505, weet niet welke dan het meest geschikt zijn). Ik zal eens contact opnemen met de installateur. Dan zou namelijk met de zon op 1 kant die 5 panelen al bijna de hele 380 of 400V leveren.
Is mijn beeld ook correct dat zij dit hadden kunnen zien in de Designer tool die ze gebruiken voor het samenstellen van de configuratie? Want dan zou ik graag willen zien hoe ze tot hun oordeel zijn gekomen.
Je moet ook even checken en hopen dat je omvormer niet op de nieuwe firmware draait waarin het minimale voltage ineens 400V is ipv de oude 380. Want dan zit je met 5 panelen op 80V nog steeds op het randje.

In de spec sheet staat dat er minimaal 8 panelen op een string moeten. Veel installateurs denken dat 8 op 2 verschillende richtingen ook goed is. Dit moet echter 8 panelen per richting zijn bij een 60V optimiser. En dus 6 voor een 80V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-lMhC3Vm2xrG6w-8COaMUiKkkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/45uiDrXqlWm9iOjRBPukn8b4.png?f=user_large

Lees anders dit recente topic even goed door. Deze persoon had hetzelfde probleem (maar minder extreem dan jij), 4 panelen aan 1 kant. Na veel gedonder zijn er uiteindelijk 2 panelen bij geplaatst. Die persoon heeft ook contact met SolarEdge gehad waarin ook wordt gezegd dat er minimaal 8 panelen per kant moeten liggen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2115902/0

[ Voor 13% gewijzigd door mathijshooi op 16-03-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:58

tomtommie

Alaaf!

mathijshooi schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:38:
[...]

117% is echt dikke prima. Je mag tot 155% en in België zelfs tot 200%.

De SE6K is een 3 phase omvormer, hierbij is het opstartvoltage 720V? Met 9 panelen aan elke kant zou ik dan voor de zekerheid naar de 80V optimisers gaan.
Alles ligt op zuid-oost dus dat moet goed komen, waarbij er afhankelijk van de tijd enkele panelen schaduw kunnen hebben van bomen en omliggende gebouwen.

Een SE5K gaat naar 141%, Solaredge designer geeft dat als no-go aan. Het lijkt me met een SE6K dan toch goed te zitten en geen noodzaak om naar een SE7K te gaan. Het risico van onderdimensioneren is minder opbrengst? Alhoewel de SE7K in de designer minder efficientie verlies geeft (2,92% vs 2,77%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
mathijshooi schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Zo, ik schrik me dood. Nog nooit eerder op dit forum zoveel optimiser clipping gezien.

Heb je ook een plaatje van de wattages? En de spec hoeveel watt jouw paneel zou moeten leveren vol in de zon?

4 panelen aan 1 kant is echt te weinig, minimaal 6 en liever 8. Heb je ook last van schaduw op je panelen, dan is de andere kant met 6 ook te weinig. Dit probleem zie je natuurlijk ook gereflecteerd in dat dat je de hele dag aan het clippen bent.
Die grafiek oogt enorm veel erger dan het blijkbaar is:

Quick&dirty om schaduw mee te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxqNY3_AkjOBI8zLAx_2ZuBBURA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M4AsNsIR4mhndVlmEcgBdCps.png?f=user_large
Waarschuwing: Er is een verliesfactor aan opbrengst van 4.74% in dit ontwerp. Lees
hier
hoe je het minimaliseert. Tip: Gebruik bijv. een optimizer met hogere uitgangsspanning
Probleem is dat ook met 80V optimizers nog 1,58% over blijft.
Dit was helaas gewoon een micro-omvormer situatie :(

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 16-03-2022 19:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-05 17:32
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Die grafiek oogt enorm veel erger dan het blijkbaar is:

Quick&dirty om schaduw mee te nemen:
[Afbeelding]

[...]

Probleem is dat ook met 80V optimizers nog 1,58% over blijft.
Dit was helaas gewoon een micro-omvormer situatie :(
Dank je voor deze schets en bijbehorende waarschuwing. Uit een andere thread die een paar posts geleden werd genoemd heb ik begrepen dat het daadwerkelijke verlies wellicht zelfs nog wat hoger is. Dan vind ik dat ze hier echt rekening mee hadden moeten houden. Ik ga morgen of vrijdag toch echt even contact opnemen met het installatiebedrijf. Want ik vind het wel slecht van ze dat ze niet op z'n minst andere optimizers hebben gebruikt.
Deze afgelopen dagen waren voor mij een crash-course in SolarEdge, optimizers en bijbehorende clipping dat ik micro-omvormers voor een andere keer bewaar.

Nog een laatste vraag. Had ik dit zelf ook kunnen weten toen ik eind vorig jaar offertes opvroeg? Dus dat mijn configuratie met 60V optimizers zoveel verlies met zich mee zou brengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:35:

Nog een laatste vraag. Had ik dit zelf ook kunnen weten toen ik eind vorig jaar offertes opvroeg? Dus dat mijn configuratie met 60V optimizers zoveel verlies met zich mee zou brengen?
Ik vind dit... om het heel bot te zeggen... Een glasharde taak van een installateur die SolarEdge aan biedt: Hij is per definitie SolarEdge expert... of zou dat ontegenzeggelijk moeten zijn.

Jij bent de leek (no offense, we kunnen nu eenmaal niet alles zelf weten) en je betaald voor expertise die je niet zelf nodig zou moeten hebben. Zo werkt het ook met een Kia Picanto toch? Waarom zou het met een PV systeem anders zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 16:45
Helaas ook optimizer clipping op een net opgeleverde installatie hier. Op basis van de offerte had ik de situatie ingetekend in de designer, die gaf toen een verliesfactor van ongeveer 5% vanwege de gebruikte S440 optimizers, vervangen met de S500B hielp daar. De installateur had met SolarEdge gebeld en concludeerde daaruit dat de S440 een lagere startspanning heeft en daardoor beter zou passen. Dat vraag ik mij nu, na installatie, af.

Deze panelen heb ik (390Wp):

AantalOrientatieHellingshoek
4 (plat dak)230 (ZW)17
4 verticaal, 2 horizontaal317 (NW) 27
5 verticaal, 3 horizontaal140 (ZO)27

Aangesloten op een 3-fasen 6k omvormer met S440 optimizers. De buurman heeft tegelijkertijd de panelen laten leggen, maar dan alleen de onderste regel in de tabel aan panelen. Hij heef een enkelfase SE3500H.

Vandaag zie ik een behoorlijk verschil in de opbrengst. Hij haalt 's ochtends 9:00 al 240W per paneel op het zuidwesten, de panelen in diezelfde rij doen bij mij maar 90W.

Buurman:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XomgA_T8co1GymxBOpab6c8quY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CW4enRFwAX00jO4xuSYOkTGZ.png?f=fotoalbum_large

Ik: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUoy8tLHogrAl1F5gXl63jVS4Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUfXUCBklrG6BYvOfOnpDX72.png?f=fotoalbum_large

In de totalen voor vandaag is er ook een flink verschil:
Buurman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E5wPy-3m8ghGfsVwCQv114vXu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbXCjZIpfLzbB45LJBE5miGi.png?f=fotoalbum_large
Ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1HcvuB1ndGv0n75HB3LWHKCANc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTI9yVMUHTILj8Z26np1XdUz.png?f=fotoalbum_large

Bij de buurman geen clipping te zien, bij mij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVWcFVdZ6TK4QmiDdBRO-uVsnMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6JXikU3l2jIMqs6IGackcDPu.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar het verschil tussen de S440 en de S500B zie ik dat de S440 een MPPT bereik heeftvan 8-60V en de S500B 12.5-105V. Als ik een plot maak van de voltages van de panelen zelf zie ik echter niet dat ik in de buurt kom van die 8V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3bR0OFL4HDBS8ZswXGi67KkiKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fimjNRYBKo4KWs7Du9tnP6f.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Maakt het MPPT werkbereik hier inderdaad geen verschil en had de installateur de S500B moeten plaatsen?

[ Voor 0% gewijzigd door hberntsen op 16-03-2022 22:00 . Reden: ZO<->ZW, thanks @Rouske ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@hberntsen oh het startspanning onzin verhaal weer... Een installateur zou beter moeten weten.
Zodra de zon ook maar een haar boven de horizon staat geeft een paneel gewoon Voc... Gemiddeld nu verkrijgbaar paneel is dat richting 40V.

De installateur had gewoon s500b moeten installeren... En dat mag hij wat mij betreft tegen maximaal 18x€6 (prijsverschil) komen vervangen.
Andere optie is SE5K-RWB voor korte strings. Een 5kW is ook wat ik uit Designer krijg als ik je lijstje invul.
Dat is wel €240 verschil, ik weet niet of het terecht is als je meer dan de optimizers bij betaald.

Je positie is met het deels identieke systeem van je buurman gewoon supersterk. Die panelen moeten hetzelfde doen... niets anders.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 16-03-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Dank je voor deze schets en bijbehorende waarschuwing. Uit een andere thread die een paar posts geleden werd genoemd heb ik begrepen dat het daadwerkelijke verlies wellicht zelfs nog wat hoger is. Dan vind ik dat ze hier echt rekening mee hadden moeten houden. Ik ga morgen of vrijdag toch echt even contact opnemen met het installatiebedrijf. Want ik vind het wel slecht van ze dat ze niet op z'n minst andere optimizers hebben gebruikt.
Deze afgelopen dagen waren voor mij een crash-course in SolarEdge, optimizers en bijbehorende clipping dat ik micro-omvormers voor een andere keer bewaar.

Met de kennis van nu had je vast heel veel dingen anders gedaan...

De installateur zou dit moeten weten. Vraag anders naar zijn designer rapport en naar de Verliesbrug.

Het beste zou zijn extra panelen plaatsen, maar je zei dat dit niet past? En op zijn minst optimisers vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:48
hberntsen schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:53:
Helaas ook optimizer clipping op een net opgeleverde installatie hier. Op basis van de offerte had ik de situatie ingetekend in de designer, die gaf toen een verliesfactor van ongeveer 5% vanwege de gebruikte S440 optimizers, vervangen met de S500B hielp daar. De installateur had met SolarEdge gebeld en concludeerde daaruit dat de S440 een lagere startspanning heeft en daardoor beter zou passen. Dat vraag ik mij nu, na installatie, af.

Deze panelen heb ik (390Wp):

AantalOrientatieHellingshoek
4 (plat dak)230 (ZO)17
4 verticaal, 2 horizontaal317 (NW) 27
5 verticaal, 3 horizontaal140 (ZW)27

Aangesloten op een 3-fasen 6k omvormer met S440 optimizers. De buurman heeft tegelijkertijd de panelen laten leggen, maar dan alleen de onderste regel in de tabel aan panelen. Hij heef een enkelfase SE3500H.

Vandaag zie ik een behoorlijk verschil in de opbrengst. Hij haalt 's ochtends 9:00 al 240W per paneel op het zuidwesten, de panelen in diezelfde rij doen bij mij maar 90W.

Buurman:[Afbeelding]

Ik: [Afbeelding]

In de totalen voor vandaag is er ook een flink verschil:
Buurman:
[Afbeelding]
Ik:
[Afbeelding]

Bij de buurman geen clipping te zien, bij mij duidelijk:
[Afbeelding]

Als ik kijk naar het verschil tussen de S440 en de S500B zie ik dat de S440 een MPPT bereik heeftvan 8-60V en de S500B 12.5-105V. Als ik een plot maak van de voltages van de panelen zelf zie ik echter niet dat ik in de buurt kom van die 8V:
[Afbeelding]

Wat denken jullie? Maakt het MPPT werkbereik hier inderdaad geen verschil en had de installateur de S500B moeten plaatsen?
Even je tabel aanpassen ;)
230 (ZO) moet zijn (ZW)
140 (ZW) moet zijn (ZO)

Ik vond het al apart dat de buurman 's morgens 240W per paneel opwekt als dat op ZW is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Sinds een jaar heb ik onderstaand op het dak liggen, zoals wel vaker ben ik mij grondig in de materie gaan verdiepen NA er iets is aangelegd maar dat terzijde. Op OZO 9x SolarEdge SPV355 en op WNW 8x SPV355. Dit zijn Smart Panels met ingebouwde P375 (volgens mij zelfde als P370) optimizers. Dit met een SE4000HD omvormer. Het werkt, nadat er in het najaar aan de voorkant 3 panelen bij zijn gelegd a.g.v. optimizer clipping, prima.

Nu is er nog oppervlak over om uit te breiden en ben ik al een tijdje bezig in de Designer. Ik loop tegen een issue aan, namelijk de optimizers van deze panelen (60V max). Wanneer ik naar het maximale op OZO ga, kan ik 12 panelen kwijt, 720 volt. Dit is niet genoeg voor een 3 fase (SE7K) omvormer. Maar omdat de hele string dan 28 panelen heeft geeft de Designer toch OK. Zouden de panelen/optimizers die dan nog in de schaduw liggen genoeg voltage voor de stringspanning maken van het diffuse licht?

Een alternatief is 2 1 fase omvormers op beide andere fase. Dan zou het voorste dakvlak met de 12 panelen op 1 SE4000 komen en het achterste dakvlak en de schuur met dus 20 panelen op een andere SE4000. Voor de voorkant kom ik dan op 100% oversizing en achter 119%, qua gesimuleerde verliezen is dit iets gunstiger dan een SE7K maar wel meer gedoe.

Ook gekeken naar alle panelen op het huisdak naar een SE5000 omvormer en wat op de schuur ligt naar een SE3000, maar hierin voorzie ik ook problemen door stringspanning en schaduw voor deze 8 panelen. Ik heb deze panelen liever in een grotere string zodat ze al "aan" staan voor de zon erover komt schuiven.

Al met al zou het fijn zijn om de klok een jaar terug te zetten en andere panelen te nemen met 80V optimizers. Ik gebruik deze post ook even om m'n rommelige gedachten te ordenen.

De SE7K optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-MsdCpt8G1crwhVcczvCyv-0t4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pRCNwTTCLglkrkESyy1BTOUT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI7ZnaxdNqLUDlJaY0oOuWeZlpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zkgdfmqNTP6j5wXRjrLCZXZI.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Boefs op 11-01-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:09
snipsnip. hou het technisch

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 17-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:08
De verliezen voor alles in 1 string lijken mee te vallen.
Als je toch 2 strings met 1 fase wil en je je zorgen maakt over de stringspanning op 8 panelen op de schuur kan je daar toch ook 80V optimzers opzetten? In dat geval zou ik ook eerder je huidige SE4000 daarvoor gebruiken in plaats van een nieuwe SE3000 aan te schaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 14:57
Geen idee of het hier mag,
helaas helaas, het mag wel in Vraag & Aanbod overig

[ Voor 124% gewijzigd door teacher op 19-03-2022 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:58

tomtommie

Alaaf!

Wat voor ervaring hebben jullie met Solaredge en het type Aardlekautomaat? Is voor en 3 fase aansluiting een 3P 30mA type geschikt of is het beter een 100mA of 300mA toe te passen? Solaredge heeft een interne DC beveiliging toch? Dus een aparte Type B Aardlek is ook niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik wilde gisteren een SE5000 HD aanschaffen bij SB. Maar helaas niet op voorraad. Nu heb ik maar bij Winkelman aangeschaft maar vraag me af hoe die omgaan met de admin account voor de configuratie en monitoring. Heeft iemand ervaring?
Tweede vraag, is het mogelijk om het maximaal vermogen zelf in te stellen? Ik verwacht van wel, maar daar zul je dan ook wel volledige rechten voor nodig hebben. Reden om vermogen tijdelijk te verlagen is overigens dat de meterkast geupgrade moet worden van 25A naar 40A en Liander heeft een wachtlijst...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Vraag 1: geen ervaring, maar in principe is winkelman nu de verkoper, en niet de installateur: Heb je een installers account? Dan hang je hem onder je eigen account. Voor monitoring doe je een ander mailadres.

Vraag twee: met setapp is het best makkelijk:

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 20-03-2022 18:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

teacher schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:14:
Vraag 1: geen ervaring, maar in principe is winkelman nu de verkoper, en niet de installateur: Heb je een installers account? Dan hang je hem onder je eigen account. Voor monitoring doe je een ander mailadres.

Vraag twee: met setapp is het best makkelijk:
[YouTube: SolarEdge SetApp: Production Limitation]
Dit is voor het eerst dat ik een solaredge systeem ga installeren. Ik heb geen enkele account maar ben wel ter zake kundig. Ik neem toch aan dat een doe het zelver zo'n systeem ook kan installeren? Wat ik lees is dat ik niet zomaar een installateurs account krijg. Als de webshop dat voor mij doet is het ook prima, maar daarna wil ik wel volledig toegang tot mijn omvormer hebben. Is toch geen rare gedachte?
Ik ga morgen natuurlijk even bellen en laat het dan wel even weten.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@xah5kiDe Als je volledige volledig wil zit er niets anders op dan gewoon volledig installateur worden.
Anders krijg je maximale eindgebruikersrechten via https://www.winkelman-zon...redge/monitoring-portaal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ah, bedankt. Dat is precies waar ik naar gezocht heb, maar niet kon vinden.
Kan ik overigens met maximale gebruikersrechten het vermogen instellen?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Filmpje gekeken?

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 20-03-2022 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zeker. Ik zie nu dat de monitoring account daar voor nodig is. Geen installatie account.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:28
Beste tweakers,

Zouden jullie je licht willen laten schijnen over deze voorgestelde installatie? De installatie bestaat uit 10 zonnepanelen van het merk DMEGC, van elk 370 Wp, met een Solar Edge 3500 HD-Wave omvormer en 10 Solaredge P485 High Voltage optimizers. De panelen worden over twee dakdelen gelegd, 5 voor en 5 achter. De voorkant van het huis ligt op het ZO, achter NW. De dakhelling is ongeveer 51 graden.

Mocht ik belangrijke info vergeten zijn hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de check!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
l3300n schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:21:
Beste tweakers,

Zouden jullie je licht willen laten schijnen over deze voorgestelde installatie? De installatie bestaat uit 10 zonnepanelen van het merk DMEGC, van elk 370 Wp, met een Solar Edge 3500 HD-Wave omvormer en 10 Solaredge P485 High Voltage optimizers. De panelen worden over twee dakdelen gelegd, 5 voor en 5 achter. De voorkant van het huis ligt op het ZO, achter NW. De dakhelling is ongeveer 51 graden.

Mocht ik belangrijke info vergeten zijn hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de check!
Niet doen!

Je hebt minimaal 6 panelen per kant in volle zon nodig om een goed werkend systeem te hebben.

Ik neem aan dat je last hebt van schaduw want waarom anders solaredge? Dus probeer liever minimaal 8 panelen per kant om problemen te voorkomen. Je hebt gelukkig wel 80v optimisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3300n
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:28
@simonhoi bedankt voor jouw reactie! Er is inderdaad wat schaduw werking van de schoorsteen. De installateur heeft Enphase voorgesteld omdat de omvormers moeilijk leverbaar zijn. Zou dit systeem een beter rendement gaan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@l3300n Je bent beter af met Enphase ja, of zelfs een gewone string omvormer (Schaduw van een schoorsteen is niet veel aan te redden door een micro of optimizer)

Of... Meer panelen leggen indien mogelijk... Dat is nu zeer rendabel (en toekomstgericht).

De aangeboden omvormer was ook nog 2 maatjes te groot. Zonder schaduw doet het op de piek niet meer dan 2190W, dus de SE2200H is al voldoende.

Verdere vragen: Denk dat je hard naar eigen topic loopt zodat je de hele situatie kan schetsen... Zie tips bij topic in de rode banner onderaan de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:06:

De installateur had gewoon s500b moeten installeren... En dat mag hij wat mij betreft tegen maximaal 18x€6 (prijsverschil) komen vervangen.
Dit is vaak de geboden oplossing, maar hoe werkt dit met de "verkeerde" optimizers? Installateur gebruikt deze weer bij de volgende opdracht? SE ziet daar geen issues in, de garantie begint opnieuw of loopt deze al vanaf 1e in gebruik name bij verkeerde setup? Vraag me oprecht af wat ze met die optimizers doen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Laatst online: 15-10-2023
Beste Tweakers,

Na langdurig van alles te hebben gegoogled en gelezen kom ik er toch nog niet uit. Zal aan mij liggen.

Ik heb 45 panelen liggen. Verdeeld over 2 strings. S440 optimizers, Trina Solar Energy 395 panelen. En een 12.5k SE omvormer. Kwa ligging enz is het een allergaartje zie plaatjes.

Nu heb ik een vraag over de juiste verdeling van de panelen over de strings. Ik heb zeker vertrouwen in de installateur maar loop het graag ook zelf na maar mijn kennis is echt te mager ondanks dat ik me er aardig in heb verdiept. Wat is volgens jullie de juiste verdeling mbt de 2 strings? / en klopt de installatie verder naar jullie inzicht?

Momenteel ligt het nog niet volgens legplan aangesloten. Hoe dan wel is voor mij een vraag. En merk dat mijn ONO panelen heel weinig opbrengen ondanks dat deze van een 06h30 tot een 13h00 in de volle zon liggen. Ook merk ik dat als de volle zon erop staat ze vaak de max spanning aantikken van 60 voor S440 optimizers. En dan echt een povere opbrengst hebben. De WZW panelen laten een ok opbrengst zien t.o.v verwacht maar ook die tikken langdurig de 60 aan in de volle zon. Opbrengst is dan nog wel ok maar ik vermoed ook een stuk minder als dat mogelijk is.

Plaatje mbt Kwh per paneel is van de maand Maart. Ik snap dat ik geen top opbrengst krijg met ook 10 panelen op het NNwesten. En nog wat schaduw geweld aan de linkerkant van het perceel. Maar had vooral op de schuur rechts meer verwacht. Hopelijk ligt het vooral aan dat de strings nog niet liggen volgens plan.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNZGkKkTqF6aZDk5r9irApjh4vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIQbWaSotpvzlzOVrcfazpfg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpxqUndn4_jMILIB13f6lvuhEeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsq9TOuBOc19yeqx694ueDZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpHXhCBmbB5JdqhwIcvn6qbVDZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Si09KBu8xsWdGsgoKAuV5Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWh4_pstYvKLUP7QaAAXgq-Htgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u52lkN4H6jNq977ixK9C72Yp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Schranz89 op 30-03-2022 07:32 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:22
Dit lijkt me best wel voer voor een eigen topic - zie roze kader onderin. Wel een gave installatie zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Schranz89 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:16:
Beste Tweakers,

Na langdurig van alles te hebben gegoogled en gelezen kom ik er toch nog niet uit. Zal aan mij liggen.

Ik heb 45 panelen liggen. Verdeeld over 2 strings. S440 optimizers, Trina Solar Energy 395 panelen. En een 12.5k SE omvormer. Kwa ligging enz is het een allergaartje zie plaatjes.

Nu heb ik een vraag over de juiste verdeling van de panelen over de strings. Ik heb zeker vertrouwen in de installateur maar loop het graag ook zelf na maar mijn kennis is echt te mager ondanks dat ik me er aardig in heb verdiept. Wat is volgens jullie de juiste verdeling mbt de 2 strings? / en klopt de installatie verder naar jullie inzicht?

Momenteel ligt het nog niet volgens legplan aangesloten. Hoe dan wel is voor mij een vraag. En merk dat mijn ONO panelen heel weinig opbrengen ondanks dat deze van een 06h30 tot een 13h00 in de volle zon liggen. Ook merk ik dat als de volle zon erop staat ze vaak de max spanning aantikken van 60 voor S440 optimizers. En dan echt een povere opbrengst hebben. De WZW panelen laten een ok opbrengst zien t.o.v verwacht maar ook die tikken langdurig de 60 aan in de volle zon. Opbrengst is dan nog wel ok maar ik vermoed ook een stuk minder als dat mogelijk is.

Plaatje mbt Kwh per paneel is van de maand Maart. Ik snap dat ik geen top opbrengst krijg met ook 10 panelen op het NNwesten. En nog wat schaduw geweld aan de linkerkant van het perceel. Maar had vooral op de schuur rechts meer verwacht. Hopelijk ligt het vooral aan dat de strings nog niet liggen volgens plan.

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe liggen de strings nu dan wel? Aan de telling te zien zoals het gekleurde plaatje.

Ik zou denk ik eerder alles van ZZO en ONO in 1 string zetten. Die 4 op de dakkapellen krijgen eerder zon en helpen dan de 6x ONO om de stringspanning hoger te krijgen.

WZW, NW en ZW krijgen allemaal later pas zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Laatst online: 15-10-2023
Rouske schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Hoe liggen de strings nu dan wel? Aan de telling te zien zoals het gekleurde plaatje.

Ik zou denk ik eerder alles van ZZO en ONO in 1 string zetten. Die 4 op de dakkapellen krijgen eerder zon en helpen dan de 6x ONO om de stringspanning hoger te krijgen.

WZW, NW en ZW krijgen allemaal later pas zon.
Durf ik niet te zeggen. Het wordt iig binnenkort aangepast naar het legplan zoals bedoeld maar ik twijfel of dat wel het "beste" plan is voor dit dak. Vooral de dakkappel panelen rechts had ik zelf (als leek) ook eerder bij de rode string geplaatst. 3 fase omvormer heeft natuurlijk aardig wat volt nodig lees ik links en rechts. Maar ook om 11h00 doet ONO niet heel veel. Vandaar dat ik weer vermoed dat ze niet volgens het legplan momenteel zijn aangesloten.

Ik begon vooral te twijfelen daar ik niet echt de gehaalde productie haal (maar dat is pas na een paar weken in productie en zegt misschien nog echt te weinig? ) op de diverse oriëntaties t.o.v de zuid panelen.

En ik de ONO en WZW panelen regelmatig de 60 volt zie aantikken voor een langere tijd.

Bedankt voor het meedenken :) zeer gewaardeerd

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Die ONO gaan, zeker nu het zonnetje laag staat, niet veel doen; ze zijn simpelweg met te weinig om het stringvoltage te halen en de rest wordt niet voldoende beschenen.
Bij de andere windrichtingen liggen wel meer panelen, dus daar speelt dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Schranz89 je mag 50 optimizers in een string doen en met panelen op NW zou ik me niet direct druk maken over een Wp-grens. Wat zegt de SE Designer als je er 1 string van maakt, dus gewoon alles aan elkaar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Proton_ Ongeldig ontwerp vanaf 41 optimizers. En dan top je af op 11.25kW (750V*15A)
(Met piek DC mogelijk 14,3kW)

Maar... Dat verlies zou hard meevallen... Op een SE10K mag je een te hoog vermogen string hangen (Want dan kan de omvormer de 750V*15A niet trekken)... en dan top je 0,91% af: 15,04MWh productie simulatie met overdimensionering waarschuwing.

Ik denk dat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtiJEWV-D7C8qSYy-ZOSSBqnWGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hs24b1MAYFTt4s5QA1vGRCjU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1vN5_26YD06pTClBYambYc14Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WF4iQAPjqOFW4SpE9eAFhRmj.png?f=fotoalbum_large

De optimale oplossing is die door SE Designer goedgekeurd wordt.
Dit wordt nog wat beter door de string van 28 met s500b te doen. Op de string van 17 heeft dat geen noemenswaardig voordeel.

Maar... je kunt met SetApp een omvormer op vermogen beperken. Ik zou SolarEdge support vragen om advies: mag dit als 1 string uitgevoerd worden, eventueel met de omvormer begrenst op 11,25kW.
Dat zou de configuratie met de hoogste opbrengst moeten zijn (Optimizer clipping valt bijna geheel weg, aftop zal zakken van de 0,91%)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 21-03-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Schranz89 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Durf ik niet te zeggen. Het wordt iig binnenkort aangepast naar het legplan zoals bedoeld maar ik twijfel of dat wel het "beste" plan is voor dit dak. Vooral de dakkappel panelen rechts had ik zelf (als leek) ook eerder bij de rode string geplaatst. 3 fase omvormer heeft natuurlijk aardig wat volt nodig lees ik links en rechts. Maar ook om 11h00 doet ONO niet heel veel. Vandaar dat ik weer vermoed dat ze niet volgens het legplan momenteel zijn aangesloten.

Ik begon vooral te twijfelen daar ik niet echt de gehaalde productie haal (maar dat is pas na een paar weken in productie en zegt misschien nog echt te weinig? ) op de diverse oriëntaties t.o.v de zuid panelen.

En ik de ONO en WZW panelen regelmatig de 60 volt zie aantikken voor een langere tijd.

Bedankt voor het meedenken :) zeer gewaardeerd
Ook handig dat ze de layout wel al zo hebben gemaakt, maar in werkelijkheid de beide stringen anders opgebouwd hebben. 8)7
Laat anders eens de grafiek van de optimizer spanningen zien voor elke string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-05 08:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraagje voor wie ervaring heeft met het inrichten van omvormers in de monitoring portaal.

Ik heb een SE25K met drie strings waar 40 P600 optimizers met 2x 300W panelen over verdeeld zijn.

Ik heb gisteren een nieuwe dakvlak met 32 panelen en 16 P850 optimizers in gebruik genomen. Deze heb ik vooralsnog aangesloten op de tweede string. De P600 optimizers die nu op deze string zaten moet ik herverdelen over de eerste en derde string.

Ik was ervanuit gegaan dat de modulenummering in de monitoring app overeenkomt met de string. Dus module 1.1.1 zit op de eerste string en 1.2.3 zit op de tweede string.

Nu ik de oorspronkelijke tweede string heb afgekoppeld zie ik echter nog steeds productie van modules met uit de 1.2.x reeks. Is dit een uitsluitend logische (niet fysieke) indeling? Zoja dan is de logische indeling blijkbaar anders dan de fysieke aansluiting van de optimizers. Op zich geen probleem maar dan gaat het me nog wat meer uitzoekwerk kosten om er achter te komen hoe de optimizers zijn aangesloten op de strings. Ik kan er gelukkig van onderaf bij (in-dak systeem op een schuur waar niets onder zit).

De nieuwe optimizers zitten op string 1.0 in de logische layout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW1-5isvDiQYK3fMmEDECXmArqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c0VsCAsGX7NLAQw83BynyIlV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_RmzQ6PqpOiPz--2_69iM-WTmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wnKPYETmhUwGyFVHawZMvzRP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 22-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Femme schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:21:
Vraagje voor wie ervaring heeft met het inrichten van omvormers in de monitoring portaal.

Ik heb een SE25K met drie strings waar 40 P600 optimizers met 2x 300W panelen over verdeeld zijn.

Ik heb gisteren een nieuwe dakvlak met 32 panelen en 16 P850 optimizers in gebruik genomen. Deze heb ik vooralsnog aangesloten op de tweede string. De P600 optimizers die nu op deze string zaten moet ik herverdelen over de eerste en derde string.

Ik was ervanuit gegaan dat de modulenummering in de monitoring app overeenkomt met de string. Dus module 1.1.1 zit op de eerste string en 1.2.3 zit op de tweede string.

Nu ik de oorspronkelijke tweede string heb afgekoppeld zie ik echter nog steeds productie van modules met uit de 1.2.x reeks. Is dit een uitsluitend logische (niet fysieke) indeling? Zoja dan is de logische indeling blijkbaar anders dan de fysieke aansluiting van de optimizers. Op zich geen probleem maar dan gaat het me nog wat meer uitzoekwerk kosten om er achter te komen hoe de optimizers zijn aangesloten op de strings. Ik kan er gelukkig van onderaf bij (in-dak systeem op een schuur waar niets onder zit).

De nieuwe optimizers zitten op string 1.0 in de logische layout:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De logisch volgorde is niet per se de fysieke volgorde. De panelen worden gekoppeld aan het MAC adres van de optimizer, dus als je de panelen van string veranderd hoeft dat geen gevolg voor de nummering te hebben. Maar het kijkt inderdaad wel raar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kan ik als eigenaar ook iets met de volgorde van de optimizers vs. de app of is dat echt werk voor de installateur? Ik heb inmiddels wel "alle rechten". Hier klopt de volgorde namelijk ook niet, dus ik ga dat zelf inventariseren en (laten) corrigeren door de nieuwe installateur die het systeem heeft overgenomen om alles goed te krijgen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
JB schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:08:
Kan ik als eigenaar ook iets met de volgorde van de optimizers vs. de app of is dat echt werk voor de installateur? Ik heb inmiddels wel "alle rechten". Hier klopt de volgorde namelijk ook niet, dus ik ga dat zelf inventariseren en (laten) corrigeren door de nieuwe installateur die het systeem heeft overgenomen om alles goed te krijgen.
Even uit mijn hoofd, ik meen dat de logische volgorde word bepaal door welke optimizer eerder op pairing reageerd o.i.d. Dit kan je niet veranderen, volgens mij kan je alleen de virtuele layout aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

(RSH) schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Even uit mijn hoofd, ik meen dat de logische volgorde word bepaal door welke optimizer eerder op pairing reageerd o.i.d. Dit kan je niet veranderen, volgens mij kan je alleen de virtuele layout aanpassen.
Oke klinkt plausibel, maar kan ik zelf de layout aanpassen? Zie geen opties (webpagina) namelijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Boefs schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:02:
Sinds een jaar heb ik onderstaand op het dak liggen, zoals wel vaker ben ik mij grondig in de materie gaan verdiepen NA er iets is aangelegd maar dat terzijde. Op OZO 9x SolarEdge SPV355 en op WNW 8x SPV355. Dit zijn Smart Panels met ingebouwde P375 (volgens mij zelfde als P370) optimizers. Dit met een SE4000HD omvormer. Het werkt, nadat er in het najaar aan de voorkant 3 panelen bij zijn gelegd a.g.v. optimizer clipping, prima.

Nu is er nog oppervlak over om uit te breiden en ben ik al een tijdje bezig in de Designer. Ik loop tegen een issue aan, namelijk de optimizers van deze panelen (60V max). Wanneer ik naar het maximale op OZO ga, kan ik 12 panelen kwijt, 720 volt. Dit is niet genoeg voor een 3 fase (SE7K) omvormer. Maar omdat de hele string dan 28 panelen heeft geeft de Designer toch OK. Zouden de panelen/optimizers die dan nog in de schaduw liggen genoeg voltage voor de stringspanning maken van het diffuse licht?

Een alternatief is 2 1 fase omvormers op beide andere fase. Dan zou het voorste dakvlak met de 12 panelen op 1 SE4000 komen en het achterste dakvlak en de schuur met dus 20 panelen op een andere SE4000. Voor de voorkant kom ik dan op 100% oversizing en achter 119%, qua gesimuleerde verliezen is dit iets gunstiger dan een SE7K maar wel meer gedoe.

Ook gekeken naar alle panelen op het huisdak naar een SE5000 omvormer en wat op de schuur ligt naar een SE3000, maar hierin voorzie ik ook problemen door stringspanning en schaduw voor deze 8 panelen. Ik heb deze panelen liever in een grotere string zodat ze al "aan" staan voor de zon erover komt schuiven.

Al met al zou het fijn zijn om de klok een jaar terug te zetten en andere panelen te nemen met 80V optimizers. Ik gebruik deze post ook even om m'n rommelige gedachten te ordenen.

De SE7K optie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn er SolarEdge experts die hier hun licht over kunnen laten schijnen? _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Boefs op 11-01-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Femme dit is een klusje voor de mapper app: https://www.solaredge.com...aller-tools/site-mapper#/

Hiermee geef je dus aan welke optimizer waar zit. Dit stuur je naar de solaredge monitoring server, en die laat in de app/portal dan de juiste virtuele layout zien.

Het kan ook handmatig via een xml template of een scan met barcodes die je upload. Leesvoer: https://www.solaredge.com...ing-portal-site-admin.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 22-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
teacher schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:33:
@Femme dit is een klusje voor de mapper app: https://www.solaredge.com...aller-tools/site-mapper#/

Hiermee geef je dus aan welke optimizer waar zit. Dit stuur je naar de solaredge monitoring server, en die laat in de app/portal dan de juiste virtuele layout zien.

Het kan ook handmatig via een xml template of een scan met barcodes die je upload. Leesvoer: https://www.solaredge.com...ing-portal-site-admin.pdf
tegenwoordig kan dit ook via de monitoring portal, ik weet niet 100% of je daar admin /installateur voor moet zijn. Ik ben installateur en kan via de portal sinds een tijd ook optimizers als vervanging aangeven, dan blijven de statistieken van een kapotte optimizer bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

teacher schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:33:

Hopelijk lukt het me om binnenkort eindelijk eens installateurstoegang te krijgen zodat ik dit kan inrichten.

De vier strings (1.0, 1.1, 1.2 en 1.3) die ik zie in de monitoring app hebben blijkbaar geen relatie met de fysieke strings waarop de optimizers zijn aangesloten. Ook handig dan dat de installateur ze niet correct heeft gemapt.

Ik heb overigens een omvormer met display (non-SetApp) en het pairen van optimizers was gewoon een kwestie van afdekkap van de omvormer afhalen, in setupmodus gaan via de drukknopjes en optimizers pairen. Geen wachtwoord of whatever nodig. Dit ging prima zonder installateursrechten en je ziet de optimizers ook terug in de logische layout in de monitoring app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hou er wel rekening mee dat als je opnieuw paired de bestaande optimizers ook doorelkaar gehusseld worden. Daarom is het zo belangrijk om vanaf het begin je "administratie" op orde te hebben.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Allen,

ik heb een kort vraagje over aftopping. Ik heb een SE3000H omvormer momenteel waar 3960Wp op aangesloten ligt (Oost-West opstelling met veel schaduw). Over een maand krijg ik 6 panelen er bij en zit dan in totaal op 6180Wp.

Omdat ik dus veel schaduw heb en oost-west zegt de designer dat ik straks op een max DC van 4.45kW kom en hiermee dus een DC/AC oversizing van 148%.

Hieronder een grafiek van mijn beste dag tot nu toe (dus zonder de extra 6 panelen), heb ik het juist dat straks op de goeie dagen de wattage lijn horizontaal gaat lopen op de 3kW of zit hier ook wat oversizing op?

Verder las ik dat je ook qua power control settings het een en ander kan veranderen in de omvormer, wat zou ik de installateur kunnen laten doen om het maximale uit mijn systeem te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq3vlk5A8aoMhLDIr1vVA5bwP2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vSvoifoEoNxaDEJInUwrUnFg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ds23man schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:59:
Hou er wel rekening mee dat als je opnieuw paired de bestaande optimizers ook doorelkaar gehusseld worden. Daarom is het zo belangrijk om vanaf het begin je "administratie" op orde te hebben.
Ik heb alle module- en serienummers met hun locatie in een sheet gezet voordat ik begon met pairen. De modulenummers zijn gelijk gebleven. Nu dat een derde van de oude panelen niet is aangesloten kom ik er achter dat er optimizers uit de 1.2.x en 1.3.x strings in de logische layout op dezelfde fysieke string zitten.

De nieuwe Jinko 405W panelen die ik heb doen het op west trouwens wel een heel stuk beter dan de 300W Autarco/Munchen Solar panelen. De beste daarvan heeft vandaag 252 Wh geproduceerd en de Jinko's al 390 tot 430 Wh.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 22-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
mathijshooi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:21:
Allen,

ik heb een kort vraagje over aftopping. Ik heb een SE3000H omvormer momenteel waar 3960Wp op aangesloten ligt (Oost-West opstelling met veel schaduw). Over een maand krijg ik 6 panelen er bij en zit dan in totaal op 6180Wp.

Omdat ik dus veel schaduw heb en oost-west zegt de designer dat ik straks op een max DC van 4.45kW kom en hiermee dus een DC/AC oversizing van 148%.

Hieronder een grafiek van mijn beste dag tot nu toe (dus zonder de extra 6 panelen), heb ik het juist dat straks op de goeie dagen de wattage lijn horizontaal gaat lopen op de 3kW of zit hier ook wat oversizing op?

Verder las ik dat je ook qua power control settings het een en ander kan veranderen in de omvormer, wat zou ik de installateur kunnen laten doen om het maximale uit mijn systeem te halen?

[Afbeelding]
als het goed is 3300W max, zie ook deze op PVOutput.
Maar ik weet ook van een persoon die na een firmware update op strak 3000W zat met zijn SE3000H :(

Ik zou verder niet weten wat een installateur qua power control settings aan zou kunnen passen om er meer uit te halen, heb je daar een bron van?
Meer dan 100% setting kan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Rouske schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:32:
[...]

als het goed is 3300W max, zie ook deze op PVOutput.
Maar ik weet ook van een persoon die na een firmware update op strak 3000W zat met zijn SE3000H :(

Ik zou verder niet weten wat een installateur qua power control settings aan zou kunnen passen om er meer uit te halen, heb je daar een bron van?
Meer dan 100% setting kan niet...
Ah, hopen en pushen dus dat ze geen firmware update doen.

Weten we eigenlijk vanaf welke firmware update je de klos bent? En hoe zou je kunnen checken welke versie je hebt?

Zag ergens in de documentatie idd die 100% setting, maar ook dat je bijvoorbeeld met max amperage. Maar ik heb hier verder geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:19
mathijshooi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:21:

[Afbeelding]
ik heb sinds vorige week ook 5460WP op een SE3000 zitten (Oost 2460 + Zuid 3000) en bij mij blijft hij momenteel rond het middaguur even hangen op 3200W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USYlsr2R69SKumPpObUiqNBM3EU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t9zKwLXJtSD9Jb7QY0LCDKt6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Borne schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:42:
[...]

ik heb sinds vorige week ook 5460WP op een SE3000 zitten (Oost 2460 + Zuid 3000) en bij mij blijft hij momenteel rond het middaguur even hangen op 3200W.

[Afbeelding]
Hah, hebben dus een voorbeeld met 3000W, 3200W en 3300W. Interessante casus weer...

Iemand verklaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09
Alweer enig tijd terug mei 2015 https://imgur.com/eCkKIME en https://imgur.com/rltfl8A 5810Wp totaal ( 3060 Wp west en 2750 oost ).

Ook netjes aftoppen op 3200 W

WEST 2013

Model SE3000-ER-01

Versie DSP2 1.34.0
Versie DSP1 1.210.217
Versie communicatieplaat (CPU) 2.1054.0

OOST 2015

Model SE3000-ER-01-NED

Versie DSP2 2.52.515
Versie DSP1 1.210.1427
Versie communicatieplaat (CPU) 3.2525.0

[ Voor 53% gewijzigd door wizzopa op 22-03-2022 15:30 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Borne schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:42:
[...]

[Afbeelding]
Bij de layout en dan op info kan je de firmware versie vinden, ik heb onderstaande. Welke heb jij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2vXLrPechO595Q61EcNYGgz6sM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xkfwDaiHjhoy5UJUOmIivbYj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 18:38
Ik heb een offerte met SolarEdge, voor mijn ZZW-dak (37°). Dit is het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSBcuyxgpqrBTU5ePlF7B4zFc_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0y2qv3cxCdC5Xa7sD1aVTrS8.jpg?f=user_large
De onderste 3 panelen krijgen in de winter wat schaduw van het huis aan de overkant, maar dat komt hier vreemd genoeg niet op terug. Wellicht is de impact daarvan minimaal?

De offerte is voor 9 panelen TrinaSolar 395 Wp, met S440 optimizers en SE3000H omvormer. Kosten: ±4300 euro.

Ik lees in dit topic regelmatig dat installateurs er te weinig van weten, dus ik ben benieuwd of deze componenten goed zijn, bijvoorbeeld of de juiste optimizers gekozen zijn bij deze string van 9 panelen, en of een sterkere omvormer niet slim zou zijn (ik heb nog geen uitbreidingsplannen, heel misschien nog eentje erbij op de dakkapel).

Als er meer informatie uit het designer rapport nodig is, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Femme Zolang je weet welke optimizer waar zit komt alles (uiteindelijk) goed. Je kunt volgens mij alles in de Layout editor (Light versie van Designer zonder validatie) intekenen en toewijzen.

Die layout editor heeft dus geen validatie... Wat betekend dat je de grootst mogelijke onzin er in kan zetten... Wat je maar wil. Ik heb fysiek 1 string van 20 aan mijn SE5K hangen... Volgens de app en monitoring website 3 strings van 6/8/6 (Per legrichting een 'string').

Dit zie je in als logische layout, of analyse tab als strings.
Wat je ziet als fysieke layout is bepaald met de layout editor. (Of geëxporteerd uit Designer en toegewezen met SiteMapper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dzjam schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:32:
Het opbrengstverliesdiagram graag.

Verder zou ik als het past een 10e paneel naast die dakkapel wel plaatsen. Doet rustig 70% van een niet beperkt paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaya
  • Laatst online: 22-04-2022
Hoi Graag even jullie rekenkracht. Omdat ik niet precies weet waar de volt getallen weg komen in de Stringspanning berekening van de openingspost. Uiteraard geen elektro-technische achtergrond.
Ik heb een offerte waarin ze 3 op west (plat dak) en 6 op Oost (normaal schuin dak) leggen van 380Wp.
Ze doen daar allemaal S440 optimizers op en de SE2200H omvormer.
Gaat dat wel werken qua stringspanning als die 3 op de westkant de kar moeten trekken?
Als in is dit wel een zinnige opstelling?
Het idee was om de opbrengst zo wat meer over de dag te verdelen.
(de verwachte opbrengst was 2500KWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Disaya Terecht dat je komt vragen. Ontzettend twijfelgeval.
Indien weinig schaduw: Beter af met een Solis 2,5kW. Anders DS3-L.

Heb je een rapport uit Designer met opbrengstverliesdiagram? Zo nee: vragen... Ze moeten toch tekenen om de inrichting op het monitoring portal te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaya
  • Laatst online: 22-04-2022
Het is voor mij allemaal abracadabra eerlijk gezegd.
Kun je het iets meer Jip/Janneke uitleggen wat volgens jou het risico is met deze opstelling.

En wat maken jouw suggesties dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
dzjam schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:32:
Ik heb een offerte met SolarEdge, voor mijn ZZW-dak (37°). Dit is het legplan:
[Afbeelding]
De onderste 3 panelen krijgen in de winter wat schaduw van het huis aan de overkant, maar dat komt hier vreemd genoeg niet op terug. Wellicht is de impact daarvan minimaal?

De offerte is voor 9 panelen TrinaSolar 395 Wp, met S440 optimizers en SE3000H omvormer. Kosten: ±4300 euro.

Ik lees in dit topic regelmatig dat installateurs er te weinig van weten, dus ik ben benieuwd of deze componenten goed zijn, bijvoorbeeld of de juiste optimizers gekozen zijn bij deze string van 9 panelen, en of een sterkere omvormer niet slim zou zijn (ik heb nog geen uitbreidingsplannen, heel misschien nog eentje erbij op de dakkapel).

Plaatje lijkt meer ZZO :+
Zonder noordpijl niet duidelijk...
Als dit echt ZZW dak is dan krijgen die panelen onder de dakkapel nog aardig wat schaduw van de dakkapel zelf, ik zou toch liever de S500B's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Disaya Risico is slechte opbrengst. Dat zou vrij duidelijk moeten blijken uit de SolarEdge designer simulatie die elke goede SolarEdge installateur maakt :D

Vragen aan je installateur: "SolarEdge designer ontwerp rapport met opbrengstverliesdiagram"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Rouske schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:22:
[...]

Plaatje lijkt meer ZZO :+
Zonder noordpijl niet duidelijk...
Als dit echt ZZW dak is dan krijgen die panelen onder de dakkapel nog aardig wat schaduw van de dakkapel zelf, ik zou toch liever de S500B's hebben.
Het is echt ZZW. Hier een Google Maps weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlm3G65HEzllTLxSmT_2kHRnVDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5Fj2PoTRGDCIp7uEfLqaW1d.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is precies de reden dat de S500B's beter zijn dan de S440?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Het opbrengstverliesdiagram graag.

Verder zou ik als het past een 10e paneel naast die dakkapel wel plaatsen. Doet rustig 70% van een niet beperkt paneel.
Goede tip, dat ga ik uitzoeken.

Hier is het diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uif2yr0uWAk6AeUnJcipdLO43gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4DZd6Miiuirr3jOztpZy4iS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
dzjam schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:27:
[...]
Het is echt ZZW. Hier een Google Maps weergave:
[Afbeelding]

Wat is precies de reden dat de S500B's beter zijn dan de S440?
Ik zag je ander topic ook net met dit plaatje :)
De S500B's doen max 80V DC output en de S440's doen max 60V DC output.
Om de (tegenwoordig) 400Vdc stringspanning te halen moet je met de S440's meer panelen (zo een 7 stuks) in de zon hebben om dat te halen in tegenstelling tot de S500B's (5 stuks).

Maar wellicht valt het bij jouw wel mee, aangezien dit bijna Zuid is, dan krijgen die panelen onder de dakkapel wel al eerder zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dzjam schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Goede tip, dat ga ik uitzoeken.

Hier is het diagram:
[Afbeelding]
Ik zie geen optimizer clipping in de simulatie. Wel dat de optimizers er hard aan moeten trekken (1,72% verlies op hun efficiëntie duid wel op hoog in hun spanningsbereik)

Omvormer is aan de krappe kant, dus als je dat 10e paneel wat ik eerder suggereerde kan leggen is een maatje zwaardere omvormer gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Ik zie geen optimizer clipping in de simulatie. Wel dat de optimizers er hard aan moeten trekken (1,72% verlies op hun efficiëntie duid wel op hoog in hun spanningsbereik)

Omvormer is aan de krappe kant, dus als je dat 10e paneel wat ik eerder suggereerde kan leggen is een maatje zwaardere omvormer gewenst.
Duidelijk!

Nog iets anders:
Ik lees regelmatig dat de optimizers stuk gaan. Wat is jullie ervaring hiermee? Er zit 25 jaar garantie op, maar op de installatie 10 jaar. De eerste 10 jaar worden ze dan gratis vervangen, maar daarna moet je de uren van de installateur moet betalen.

Niet onredelijk, maar wat is de verwachte levensduur / failure rate van die dingen? (S440 in mijn geval dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb hier 30 stuks een paar jaar, nog niets stuk. Een kennis van mij heeft in een paar jaar tijd meerdere kapot gehad, maar daar was de bliksem in de buurt ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als de failure rate echt hoog zou zijn (zoals sommige anti's beweren), zou SolarEdge een vrij stevig probleem hebben. De eerste zoveel jaar betalen ze een pittige vergoeding aan de installateur per te vervangen optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Disaya schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:19:
Het is voor mij allemaal abracadabra eerlijk gezegd.
Kun je het iets meer Jip/Janneke uitleggen wat volgens jou het risico is met deze opstelling.

En wat maken jouw suggesties dan beter?
In jip en janneke taal, en heel kort door de bocht:
Je hebt (per kant) een bepaald minimum aan panelen nodig, en daar zit je nu onder.
in ieder geval erg op de grens

Wat je wil is of meer panelen per kant, of je wil afstappen van het solaredge systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:03
Ik heb wat problemen met mijn installatie. Het gaat om een Solaredge installatie met een 1 fase 3680wp omvormer. Hierop zitten 12x 340wp panelen (incl optimizers). De ligging is zuidwest op een hoek van ongeveer 55graden.

Nu valt mij al een tijd je op dat de installatie afschakelt tijdens bedrijf. Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-wGEvL5QuAIOzFRAXVVKwvqUL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mf0r2ojff8yea54aBzb8rS10.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is 100% geen schaduw vorming, op deze dag heb ik namelijk een timelaps gemaakt om dit uit te sluiten. Ook verschillende keren gehoord dat de omvormer uit schakelde terwijl de zon er vol op stond.

Natuurlijk heb ik dit bij de installateur neergelegd. Hij heeft alles nagekeken en heeft niets kunnen ontdekken. Hij is vervolgens naar solaredge gegaan en ook zij hebben gekeken. Ook zij hebben niets kunnen ontdekken. (Screenshots van dit contact heeft hij doorgestuurd). Hij kwam uit eindelijk met het verhaal dat het mogelijk door updates van solaredge kan komen die tegenwoordig strenger controleren op de aarding van het systeem. En dan gaat het in dit geval over de aarding tussen het frame van de panelen en de omvormer. (De omvormer is wel naar de meterkast geaard). Los van de discussie "dit had hij meteen moeten doen" vraag ik me af.. Kan dit kloppen? Heeft iemand hier een zelfde ervaring gehad? Of een zelfde ervaring met een andere oorzaak?

Dank vast voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je op de monitoring portal kijkt, kan je daar wat grafieken tevoorschijn toveren? En zie je ook alerts? Isolatiewaarde? Netspanning?

Welke optimizers heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@g00gle inloggen op de monitor portal met laptop/pc, in de layout op de omvormer klikken en dan info knop. In het nieuwe window heb je als het goed is ook een tab met fouten.

Heb je een SetApp versie omvormer of nog een met display?

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 22-03-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
teacher schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:01:
Als je op de monitoring portal kijkt, kan je daar wat grafieken tevoorschijn toveren? En zie je ook alerts? Isolatiewaarde? Netspanning?

Welke optimizers heb je?
SolarEdge P370

Geen enkele alert, helemaal leeg. Toch wel op een andere plek, bij de omvormer. Zie hieronder.

Hier wat screenshots van de grafieken, van deze dag:
https://imgur.com/a/ft5Wt1u

Hoop dat ik de juiste grafieken eruit heb gehaald, als er andere grafieken handig zijn hoor ik het graag _/-\o_

@Rouske daar wel wat fouten gevonden: https://imgur.com/a/fFSq8VH

SetApp versie

En omvormer versies zijn:
https://imgur.com/a/PEp90wK

[ Voor 30% gewijzigd door g00gle op 22-03-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Nu nog de documentatie vinden waar die errors nummers uitgelegd worden....
Die AC spannings grafiek zal vast rond de 253V liggen bij de problemen, nadeel is alleen dat diit per 5 minuten is, dus je ziet gewoon niet alles :N

Wel vaag dat men deze errors niet gezien heeft... :(

Landcode 19 is volgens mij goed, wat staat er nog meer in dat venster?

Heb je toevallig een 3x25A hoofdaansluiting, dan zou je kunnen (laten) checken wat de ander fases voor spanning hebben rond die tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijkt me een duidelijk geval netspanning te hoog. Die grafiek laat je nu net niet zien. Met een multimeter of vermogen meter kun je dit zelf ook meten. De P1 poort van de slimme meter geeft alle drie fase spanningen uit. Maar dan moet je daar wel iets op aansluiten.

[ Voor 50% gewijzigd door xah5kiDe op 23-03-2022 00:36 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
g00gle schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Hoop dat ik de juiste grafieken eruit heb gehaald, als er andere grafieken handig zijn hoor ik het graag _/-\o_

@Rouske daar wel wat fouten gevonden: https://imgur.com/a/fFSq8VH
Best wel onleesbare grafieken ja... :+

Dat is duidelijk: netspanning te hoog. Geen installatiefout oid.
Oplossing 1: de omvormer op een andere fase zetten (even meten welke er lager zit).
Oplossing 2: de netbeheerder vragen de spanning in de wijk te verlagen.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 23-03-2022 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Of je omvormer aansluiten met wat dikkere kabel. 2.5mm2 geeft over 10 meter 2V verhoging.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Bedankt allen voor jullie antwoorden, ik heb zojuist even een script in elkaar geklust en een grafana dashboard. Hiermee kan ik per 30 seconde de voltages van L1,L2 & L3 monitoren.

Ik heb hier alleen de laatste 3 minuten ongeveer. Het draait letterlijk pas net. Maar het lijkt er nu al op dat de spanning op L3 over het algemeen wat hoger is als op L2 en L1. De panelen zitten op L3.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JEut9MK.png

[ Voor 10% gewijzigd door g00gle op 23-03-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@g00gle zijn dit dan de spanningen in de meterkast of van de omvormer zelf?
Vandaag weer prachtig weer, dus vanmiddag weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Rouske spanning die ik uitlees via de P1 port van de slimme meter. Jammer genoeg had ik die grafiek nog niet. Nu dus wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik voel zomaar een "omvormer op L2" aankomen, maar de opmerking van @xah5kiDe kan je ook nog even naar kijken: omvormer op zolder + 40 meter 2.5 kabel doet natuurlijk ook geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@g00gle Begreep ik nou uit je verhaal dat panelen/montagesysteem niet zelf geaard zijn? Dat hoort wel tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
@teacher Aangezien ik het zonde vindt om productie te missen en ik dan meteen kan zien of het beter gaat. En dit probleem bijna elke zonnige dag zich wel voordoet heb ik zojuist de omvormer verhuist naar L2. Het enige wat hieraan misschien jammer is, de automaat zat aan de buitenzijde van de groepenkast. Beter voor de warmte afgifte. Dit is nu niet meer zo. En kan ook niet anders ivm het ABB busboard systeem dat erin zit. Kan misschien nog wel de L2 en L3 fysiek omdraaien bij de aardlek. Eerst maar is kijken of het nu beter gaat.

@Ronald Inderdaad, maar toen het geplaatst is hoefde dit (misschien) nog niet. Als het goed is komt de installateur dat alsnog verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
g00gle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:25:
Kan misschien nog wel de L2 en L3 fysiek omdraaien bij de aardlek.
Nope!!!!!

De fasen horen in de juiste volgorde. Doorschuiven kan wel (L2 naar L1, L3 naar L2, L1 naar L3)... maar wisselen van 2 niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Ronald schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Nope!!!!!

De fasen horen in de juiste volgorde. Doorschuiven kan wel (L2 naar L1, L3 naar L2, L1 naar L3)... maar wisselen van 2 niet...
Dacht ik al inderdaad. Huidige situatie is zo:
L1 | L2 | L3

Zou het dan wel zo mogen?:
L3 | L1 | L2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat is eigenlijk niet een discussie voor het solaredge topic, (wel voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1) maar ik zou de volgorde zo laten. Standaarden zijn retehandig :Y

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 23-03-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@teacher klopt... Maar doorgeschoven fasen doen ze als ze het goed doen bij nieuwbouw nu... Anders krijg je met de standaardpakketjes die elektriciens er in hangen scheve belasting van het net... Maar je mag het naar Huisinstallaties trappen hoor ;-)
@g00gle Dat is prima ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
g00gle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:25:
@teacher Aangezien ik het zonde vindt om productie te missen en ik dan meteen kan zien of het beter gaat. En dit probleem bijna elke zonnige dag zich wel voordoet heb ik zojuist de omvormer verhuist naar L2. Het enige wat hieraan misschien jammer is, de automaat zat aan de buitenzijde van de groepenkast. Beter voor de warmte afgifte. Dit is nu niet meer zo. En kan ook niet anders ivm het ABB busboard systeem dat erin zit. Kan misschien nog wel de L2 en L3 fysiek omdraaien bij de aardlek. Eerst maar is kijken of het nu beter gaat.

@Ronald Inderdaad, maar toen het geplaatst is hoefde dit (misschien) nog niet. Als het goed is komt de installateur dat alsnog verzorgen.
Zou wel ook melding maken bij de lokale netbeheerder. De echt grote productie maanden moeten nog komen en je loopt nu al tegen deze zaken aan. Dat voorspelt niet veel goeds..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
mathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Zou wel ook melding maken bij de lokale netbeheerder. De echt grote productie maanden moeten nog komen en je loopt nu al tegen deze zaken aan. Dat voorspelt niet veel goeds..
Ja was ik wel van plan inderdaad, verzamel eerst wat grafieken om het aan te kunnen tonen. En dan krijgen ze een mailtje van mij. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
g00gle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ja was ik wel van plan inderdaad, verzamel eerst wat grafieken om het aan te kunnen tonen. En dan krijgen ze een mailtje van mij. Thanks!
Ligt de buurt ook vol met panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
mathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Ligt de buurt ook vol met panelen?
Liggen er aardig wat, maar zeker niet vol. Maar zijn wel wat installaties bijgekomen afgelopen winter. Dus kan heel goed dat dit probleem zich dit jaar pas voordoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
Tot nu toe gaat het nog steeds goed, normaal had die al een aantal keer uitgevallen. Moet ik wel zeggen dat het niet elke dag gebeurde. Maar voor alsnog gaat het goed:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R1XK9r6.png

Ik ga het de komende dagen aankijken, grafiekjes laten vullen en dan weten we zeker of het idd om het te hoge voltage ging op L3.

Thanks allemaal voor het meedenken!!

[ Voor 12% gewijzigd door g00gle op 23-03-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

L3 ligt behoorlijk hoog en zie een piek van bijna 250 volt, denk dat er toch wat teveel pv vermogen op dezelfde fase in de wijk is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
g00gle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:50:
Tot nu toe gaat het nog steeds goed, normaal had die al een aantal keer uitgevallen. Moet ik wel zeggen dat het niet elke dag gebeurde. Maar voor alsnog gaat het goed:
[Afbeelding]

Ik ga het de komende dagen aankijken, grafiekjes laten vullen en dan weten we zeker of het idd om het te hoge voltage ging op L3.

Thanks allemaal voor het meedenken!!
Ik weet het wel zeker ;)
Voor het mooie zou je ook nog je omvormer AC spanningen kunnen loggen?
Die zijn namelijk nog iets hoger dan in de meterkast, door de spanningsval over je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou hem op L1 prakken, maar er is wel een spanningsprobleem in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Rouske schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Ik weet het wel zeker ;)
Voor het mooie zou je ook nog je omvormer AC spanningen kunnen loggen?
Die zijn namelijk nog iets hoger dan in de meterkast, door de spanningsval over je kabel.
Ik kan alles loggen, maar hoe trek ik die info er het beste uit? 🤔 die data via Solaredge is per 15 min. En die omvormer zelf is onbereikbaar voor data. Of moet ik dan aan de slag met zo'n modbus constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
g00gle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Ik kan alles loggen, maar hoe trek ik die info er het beste uit? 🤔 die data via Solaredge is per 15 min. En die omvormer zelf is onbereikbaar voor data. Of moet ik dan aan de slag met zo'n modbus constructie?
Per 5 minuten via de API.
Anders inderdaad via modbus, maar daar heb ik ook geen verstand van. Op Tweakers zijn er vast mensen die wel weten hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Solaredge logt per 5 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@g00gle Modbus TCP of modbus rs485. Kan zijn dat je een en ander met SetApp moet aanzetten.

Je krijgt daar alleen geen paneeldata mee 8)7
Maar dat geeft je data volgens sunspec - zijn wel kant en klare tools voor (o.a. home assistant via community integration)

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 23-03-2022 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Rouske schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Kan het zijn dat 14 en 19 eigenlijk op de plek van 20 en 21 liggen en andersom?
Dat zou meer in lijn zijn qua getallen.
Dit is ongeveer het geval, er zijn optimizers verwisseld cq. niet op de juiste plaats ingevoerd in de lay-out. Het zijn niet alleen de verwisselingen die jij noemt, in het rijtje 14 tot en met 19 ligt alles door elkaar ;)

Ik ga er achteraan en om het in orde te laten maken.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
Nieuw hier, hallo. Ben voornemens een PV installatie te leggen met enige voorkeur voor SE, en zou via designer de setup willen bepalen. Hoe kan ik designer gebruiken zonder al gebruiker te zijn?

P8

Pagina: 1 ... 3 ... 90 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.