Beste mensen,
Ik zit met de volgende situatie en overweging. De huidige situatie is als volgt:
- SE5000H HD omvormer
- 16 panelen (Seraphim 330W) voor een totaal van 5280WP
- P370 optimizers
- Panelen verdeeld over 3 dakdelen, allen pal op het zuiden gericht (7 op schuin dak, 3 op de garage, 6 op de overkapping)
- Panelen op schuin dak hebben geen schaduw, garage en overkapping wel (in de zomer aanzienlijk minder)
- Hoogste piekvermogen vorig jaar (begin juni) was rond de 4500WP.
De overweging die ik probeer te maken is of het eenvoudig (qua kosten e.d.) mogelijk is om wat meer opbrengst per jaar te krijgen. De huidige omvormer zou meer aan moeten kunnen, al wil ik er niet 2000WP of iets bij proppen.
Systeem ligt er nu een goed jaar en presteert prima, ondanks dat het pas sinds februari 2021 actief is en vorig jaar een wat minder jaar was, toch zo'n 4650kWh opgebracht. Kijkend naar de setup van een goede vriend (ook Solaredge, iets andere ligging en wat lager WP panelen) zou ik in een goed zonnig jaar met de huidige setup 4800-4950kWh moeten kunnen halen. Maximale vermogen zou ook hoger kunnen uitvallen, aangezien de hoogste piek vorig jaar bij vrij hoge temperaturen was (meen 28+ graden).
Ons stroomverbruik is echter vrij stevig (2 personen fulltime thuiswerken, veel IT apparatuur etc.) en ben ik aan het denken om de boel wat uit te breiden. Nu zit ik met de volgende overwegingen:
- De huidige string uitbreiden of een 2e string toevoegen. De P370 optimizers zijn een stuk slechter leverbaar (of helemaal niet meer), hier en daar zie ik soms dat ze "vervangen" zijn door de P401 (lees: je krijgt P401 geleverd). Is het uberhaupt mogelijk om verschillende soorten optimizers binnen 1 string te gebruiken?
Hier las ik dat bepaalde optimizers wel door elkaar te gebruiken zijn (P370 en P500 bijvoorbeeld), maar inmiddels zijn dit beiden volgens mij "verouderde" modellen en is de vraag of je nieuwere optimizers ook met oude (P370) kunt combineren.
- De panelen die ik nu heb zijn niet meer te krijgen. Daarbij lijkt het er nu op dat de ideale prijs/vermogen verhouding sinds mijn aankoop (eind 2020) weer een stuk verschoven is; nu lijken panelen van om en nabij de 370WP het meest gunstige. In dit licht lijkt het mij dus ook handiger om de nieuwe panelen, eventueel met andere optimzers, in een 2e string te hangen.
- De hele crux: ons dak is gewoon heel lastig. Heb de installatie destijds zelf aangelegd, ging prima, bespaarde toen 1500-2000 euro hierdoor. Ik kan een stellage maken op een locatie waar weinig schaduw is, alleen daar kan ik wellicht maar 4 panelen kwijt. Voor een 2e string lijkt mij 4 panelen echt te weinig. Eventueel zou ik die string groter kunnen maken, maar dan zouden de extra panelen (zeg nog 4 extra) op de garage erbij moeten komen (qua schaduw door een boom veruit het minst ideale dakdeel).
Een andere oplossing (en de vraag is dus of dit kan/mag) is om slechts 4 panelen toe te voegen (2e string) en een aantal uit de 1e string daaruit te halen en die toe te voegen aan de 2e string. De vraag is dan echter of dit (goed) kan werken, uitgaande van andere panelen (verschillend qua WP) en mogelijk andere optimizers.
Samenvattend: het is niet 1 concrete vraag, meer gedachtespinsels die ik heb om te kijken wat eventueel mogelijk is en of ik het dan de moeite waard vind om uit te voeren. Als ik het toch zou moeten samenvatten in 1 specifieke vraag:
Is het mogelijk/wijsheid om de huidige string (16x330WP met P370 optimizers) uit te breiden met 4x370WP met b.v. P500 optimizers?
Totale WP zou dan uitkomen op op 6760WP (als ik het goed heb is het maximale van een SE5000H 7750WP), ik ga dan vast aftopping op piekmomenten krijgen, maar de investering (geld en tijd/moeite) is laag voor zeg 800-1000kWh meer opbrengst per jaar.