Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hobbles schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:57:
Had dit systeem anders/beter opgezet moeten worden? Alles op 1 string, andere optimizers of andere omvormer?
Als die 26 panelen gewoon in 1 string gezeten hadden, dan had het denk ik probleemloos gewerkt. De installateur kan dat eenvoudig herstellen door de 2 strings bij de omvormer door te lussen. Klusje van hooguit een kwartier.

Kun je eventueel ook zelf, mits je goed oplet met + en - en de omvormer even netjes uitzet (of het doet als het donker is). Aanpassen van de layout in de monitoring-portal moet de installateur voor je doen, daar heb je zelf geen rechten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Hobbles schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:57:
Hier werden er 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst op het plat dak van onze woning. Helaas toen niet voldoende ingelezen en doorgevraagd bij de installateur, en pas achteraf inzicht gekregen in de performance die dus blijkt tegen te vallen. De installateur houdt vol dat het correct bedacht en geplaatst is. Ik heb ondertussen Modbus via TCP moeten laten inschakelen via SolarEdge support omdat de installateur niet wist dat de optie er was, dus ik twijfel ook aan de rest van zijn antwoorden. Dus vandaar de check hier.

Situatie:
- Panelen: 300Wp x 26 (in 2 strings van 13) = 7800Wp
- Optimizers: P300 (max 60V)
- Omvormer: SE6K (3-fase)

Als ik het goed begrepen heb moet elke string 750V kunnen leveren bij 3-fase, waar je met 13 panelen met de P300 (max 60V) op een totaal van 780V zit. Wat ik nu merk is dat bij een beetje schaduw (bvb ventilatiepijp) op 1 paneel, er al een dip in opbrengst te zien is.
Volgens de SolarEdge specs van de P300 zie ik bvb ook dat er minimaal 16 optimizers op 1 string moeten zitten.

Had dit systeem anders/beter opgezet moeten worden? Alles op 1 string, andere optimizers of andere omvormer?
Wat je zelf al zegt minimale aantal per string is niet volgens optimizer datasheet, dus ze kunnen terugkomen en er 1 string van maken! #Prutsers...

Wel nog ff een check, liggen de panelen oost/west onder ~13° of staat alles steiler en naar zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
De panelen liggen allen op +- 12 graden, met een zuid-oost oriëntering (142 graden als ik de het in de SolarEdge designer inteken) en de rijen staan volgens mij ongeveer 60cm uit elkaar.

Sommigen staan ook met de zijkant vlak tegen de dakrand, waardoor die soms ook nog een beetje schaduw krijgen. Dat ga ik later zelf nog aanpassen als ik weet wat het correcte ontwerp zou moeten zijn. De installateur hier krijgen zal vrees ik een moeilijk parcours worden :|

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hobbles koppelen van de strings zou goed moeten zijn. Je hebt hem ingetekend in designer, die zal het bevestigen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
teacher schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:48:
Nou, dat is er dus wel en het heet volledige toegang. Dat is dus op -jouw- systeem, niet alle systemen van de installateur.

* teacher en@Ronald hebben dit topic met een reden gemaakt. ;)
Tweakers.net Product owner: If (installateur_leest_topicstart()) { verstuur_factuur_namens_teacher_en_Ronald(); }

8)7

(behalve de paar installateurs hier op forum waarvan ik weet dat ze het wel snappen)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 06-03-2022 21:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29
Heeft iemand hier ook verstand van oversizing van de omvormer.

Ik heb een 'SolarEdge 5000 HD-Wave SE5000H'

Volgens de website van solaredge mag ik tot 155% DC oversizing doen.

Nu zijn de zonnepanelen de laatste jaren veel beter gewordenen zou ik graag wat betere panelen op mijn dak willen leggen. Deze zouden dan een zuidwest orientatie, 45 graden hebben. De oude zou ik dan op noortoost 45graden leggen.

Ik krijg dan op de zuidwest kant ongeveer 7500 wp en de noord oostkant 5400 wp. Deze zullen beide nooit tegelijk vol vermogen gaan leveren. Zou moeten kunnen toch?

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

maxkoe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:33:
Heeft iemand hier ook verstand van oversizing van de omvormer.

Ik heb een 'SolarEdge 5000 HD-Wave SE5000H'

Volgens de website van solaredge mag ik tot 155% DC oversizing doen.

Nu zijn de zonnepanelen de laatste jaren veel beter gewordenen zou ik graag wat betere panelen op mijn dak willen leggen. Deze zouden dan een zuidwest orientatie, 45 graden hebben. De oude zou ik dan op noortoost 45graden leggen.

Ik krijg dan op de zuidwest kant ongeveer 7500 wp en de noord oostkant 5400 wp. Deze zullen beide nooit tegelijk vol vermogen gaan leveren. Zou moeten kunnen toch?

Iemand ervaring mee?
Lijkt me niet. Jouw omvormer is geschikt tot 7750 W(p) dus dat wordt teveel van het goede. Verder zou ik bij 7500 Wp eerder aan een 3 fase omvormer gaan denken, zeker op ZW want dat gaat flink gas geven midden op de dag.

@Ronald je tagged de verkeerde denk ik :)

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 07-03-2022 10:57 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maxkoe Simuleren in designer...

Wat ik even heel ruw gedaan heb en ik krijg in een 'basis' ontwerp 6% aftopverlies, 800kWh.
Piek DC is 9kW. Suggestie SE8K.

Ik zou het zeker niet doen op de SE5000H.

[edit] @JB Goed gezien

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 07-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:53
RxRxR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:36:
[...]

Vandaag contact gehad met SolarEdge, omdat als de stringspanning inderdaad naar 400V is verhoogd dit ook impact op mijn toekomstige systeem zou hebben. Ze verzekerden me dat dat de stringspanning niet aangepast is. Wel is de maximale spanning van de 85V optimizers inderdaad naar 80V gegaan.

Misschien moet je toch een keer navragen bij je installateur/SolarEdge of je systeem wel helemaal ok werkt?
In mijn monitoring portal zie ik een DC spanning staan van rond de 400V, klopt het dat bij mij dus het systeem ook verhoogd is van 380 naar 400V?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfZV9e0JGgtifzoCgwLY9XeCbwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9BEu2vH1FzQnLGxe1xNJZEJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:51:
@maxkoe Simuleren in designer...

Wat ik even heel ruw gedaan heb en ik krijg in een 'basis' ontwerp 6% aftopverlies, 800kWh.
Piek DC is 9kW. Suggestie SE8K.

Ik zou het zeker niet doen op de SE5000H.

[edit] @JB Goed gezien
Ok ga ik nog eens met designer aan de slag. Had al wat gemaakt maar vroeg mij af wat het maximale dc oversizing 'echt' is aangezien beide kanten niet altijd benut worden.

Verder heb ik in mijn huis geen 3 fasen. Wil ik ook nog niet omdat ik zon hele mooie meter heb die terug draait. dus dat zou ik zo graag willen laten zitten.

Ook kan ik niet naar een zwaardere omvormer omdat bij 5kW de spanning in mijn huis soms de 253 volt aantilkt. Dan stop de omvormer. Dit kan je zo instellen dat hij minder energie gaat leveren maar daar moet ik nog induiken.

Het Doel is eigenlijk om meer electrisch op te wekken zodat we naar een warmtepomp kunnen, maar daar moet nog wel wat voor gebeuren.

Mijn hele systeem lever nu ongeveer 4000 kWh met panelen van 5400 wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@maxkoe Datasheets zijn leidend als je geen Designer gebruikt. Designer mag meer, omdat het de legsituatie mee neemt.

De terugdraaiende meter houden is keihard een onzin argument. Er is geen financieel voordeel bij de meter houden. Er is geen financieel nadeel aan 3-fase levering.
En binnenkort wordt je ook (waarschijnlijk) verplicht deze te vervangen... Hetzij wet en regels, hetzij domweg afkeur van het oude gedrocht. (En ze zijn sowieso niet geijkt voor terugleveren...)

En met het aantikken van 253V wil je juist naar 3 fase. Met 5kW heb je meer spanningsval over je interne kabels, en meer stuwing via netimpedantie dan met 3x 2.6kW. Het verschil in spanningsval is factor 6 bij 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

deze discussie gaan we hier niet voeren.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 07-03-2022 12:58 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook van de partij met een SolarEdge installatie.

Heb ergens het gevoel dat deze toch onder zijn kunnen presteert. Maar zeker weten doe ik het niet.

Het ligt er als volgt op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Iy-bq7WZNFhGo_uc1FhfpP-8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i8CMp8CdL2qzEDdBiLlh1QCp.png?f=user_large

21 panelen (2x 310wp en 19x300wp), totaal 6320wp op een SE5k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_zcLoDG4wjfFEc8FAV2v9kVIq4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zvyy4XpdzS6gg6fnTfdlCiVb.png?f=user_large

Hoogst gehaalde jaaropbrengst was 2020, met 5626wp. In juni van dat jaar zijn de laatste twee panelen erbij geprikt.

Denk dat er achteraf bezien sowieso beter een grotere omvormer had kunnen worden geplaatst. En eerlijk gezegd denk ik dat er ook meer panelen hadden gepast.

De zonneboiler (Grijze vlak) is kapot, dus deze wil ik vervangen door een drietal zonnepanelen. Dat worden dan wel panelen met micro-omvormer, omdat de Solaredge maxed out is. Althans, dat zegt de leverancier. Volgens mij kan er nog eentje bij. Aangezien max vermogen volgens specificaties 6750Watt is.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:27:
@maxkoe Datasheets zijn leidend als je geen Designer gebruikt. Designer mag meer, omdat het de legsituatie mee neemt.

De terugdraaiende meter houden is keihard een onzin argument. Er is geen financieel voordeel bij de meter houden. Er is geen financieel nadeel aan 3-fase levering.
En binnenkort wordt je ook (waarschijnlijk) verplicht deze te vervangen... Hetzij wet en regels, hetzij domweg afkeur van het oude gedrocht. (En ze zijn sowieso niet geijkt voor terugleveren...)

En met het aantikken van 253V wil je juist naar 3 fase. Met 5kW heb je meer spanningsval over je interne kabels, en meer stuwing via netimpedantie dan met 3x 2.6kW. Het verschil in spanningsval is factor 6 bij 3 fase.
Ja je hebt gelijk. Ik had er al rekening mee gehouden en heb dan ook al een 5 aderig 16 kwadraat naar mijn omvormer in mijn schuur gelegd. Was alleen benieuwd of het ook op een andere manier kon.

Bedankt voor je input en toch ga ik eens spelen met designer

even offtopic
alleen blijf je altijd salderen met deze oude meter tot hij vervangen word. Daarna hangt het van de regering af. Dus ik hink een beetje op twee benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

maxkoe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:35:
[...]

even offtopic
alleen blijf je altijd salderen met deze oude meter tot hij vervangen word. Daarna hangt het van de regering af. Dus ik hink een beetje op twee benen.
Herken dit wel. Heb (mede door verbruik) gekozen om alles om te bouwen naar 3 fase omdat ik niet meer weg kwam met 1x 35A. Leuke daarvan is wel weer dat je met die slimme meter veel inzicht kan krijgen in je verbruik. Verder beter toekomstbestedig mocht er toch ooit een EV auto komen etc.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maxkoe iets met rechtsongelijkheid. Het wetsvoorstel is er nog niet door, vandaar dat ik het stukje wet en regels niet op 100% aan geef... Maar met introductie afbouw saldering verwacht ik dat gescheiden telwerken verplicht worden.

Dit is ook waarom een 3 fase meter eerst intern het in en uitgaande vermogen over de fasen optelt alvorens het in de registers geschreven wordt... Dit is om te zorgen dat er geen rechtsongelijkheid is tussen 1 en 3 fase aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
mathijshooi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:46:
[...]
In mijn monitoring portal zie ik een DC spanning staan van rond de 400V, klopt het dat bij mij dus het systeem ook verhoogd is van 380 naar 400V?

[Afbeelding]
Wellicht eerdere data checken om te zien wanneer dit aangepast is? Dan zou het dus middels een software update gebeurd zijn :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MikeyMan Ik heb 7kWp op platte daken aan een SE5K hangen. Hoezo maxed-out?
Wat er nog bij kan bepaal je met SolarEdge designer... Van de ontwerp software mag je vaak meer dan van de datasheets, en dat is ook met behoud van garantie.

Op gegeven moment ga je aftoppen, maar zolang dat binnen de perken blijft (en dat is heel lang zo) is het goedkoper dan micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:40:
@MikeyMan Ik heb 7kWp op platte daken aan een SE5K hangen. Hoezo maxed-out?
Wat er nog bij kan bepaal je met SolarEdge designer... Van de ontwerp software mag je vaak meer dan van de datasheets, en dat is ook met behoud van garantie.

Op gegeven moment ga je aftoppen, maar zolang dat binnen de perken blijft (en dat is heel lang zo) is het goedkoper dan micro's.
Nou ja, dit is ook vlak dak, op Zuid.

Installateur weigerde er meer aan te hangen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
MikeyMan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Nou ja, dit is ook vlak dak, op Zuid.

Installateur weigerde er meer aan te hangen dan dit.
Technisch is er veel mogelijk. In België mag je bijvoorbeeld om een of andere reden zelfs tot 200% gaan.

https://www.solaredge.com...sizing_for_belgium_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simonhoi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Technisch is er veel mogelijk. In België mag je bijvoorbeeld om een of andere reden zelfs tot 200% gaan.

https://www.solaredge.com...sizing_for_belgium_nl.pdf
Punt is natuurlijk wel dat als de leverancier geen garantie wil geven, ik uitgeluld ben.

Maar, als er drie panelen bij zouden kunnen, zou dit nog wel interessant zijn. Goedkoper dan micro omvormers denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
MikeyMan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Punt is natuurlijk wel dat als de leverancier geen garantie wil geven, ik uitgeluld ben.

Maar, als er drie panelen bij zouden kunnen, zou dit nog wel interessant zijn. Goedkoper dan micro omvormers denk ik.
Zeker, 200% zal niet onder garantie vallen in Nederland. Was meer om technische capaciteit te laten zien.

Je zal denk ik aan installateur het solaredge designer rapport moeten laten opvragen en dan kijken/vragen wat voor oversizing het rapport aangeeft. Als dit rond de 150% zit kan je zeggen dat dit binnen de garantievoorwaarden OK is en dat jij dit "risico" wilt aan gaan. Installateur betaald toch niet de garantie schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57
mathijshooi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]
Daar lijkt het wel op. Bij mij zijn ook zojuist de panelen geïnstalleerd, en ik zie hetzelfde. Stringspanningen van 400-402 volt. Monitoring op de app/site van SE is nog niet geactiveerd, dus ik kan nog niet meer details geven.

Ik vind het maar een vreemd gegeven. Zowel voor compatibiliteit met bestaande systemen, als voor de werking van de omvormer. Ik had begrepen dat de SE omvormer ontworpen is voor een specifiek setpoint van stringspanning en dat hij hierdoor efficiënter kon zijn/de hardware in de omvormer simpler kon zijn. Maar nu is dat punt dus met 5% verhoogd.

Daarnaast staat het dus niet in de datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MikeyMan Ik heb hem toch maar even getekend, tikje ruwe versie van je blokkendoos ( :9 )

Ondanks schaduw effecteten mag er net niet 3x385 bij... dus helaas heb je gelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:21:
@MikeyMan Ik heb hem toch maar even getekend, tikje ruwe versie van je blokkendoos ( :9 )

Ondanks schaduw effecteten mag er net niet 3x385 bij... dus helaas heb je gelijk ;-)
2x wel dan?

Niet dat het uitmaakt als de leverancier niet wil :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:22
Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:26:
@Rol-Co Oudere non-HD 1 fase omvormers waren dezelfde kast als nu nog alle 3 fase omvormers. Even nuttig om dat goed te bekijken op het type kaartje op de omvormer.
Als 1 fase systeem zou er weinig aan de hand moeten zijn.
Goedenavond. Ik ben pas op t forum en ik ben de eigenaar van het systeem waar @Rol-Co over sprak.
Ik heb na alle drukte van de afgelopen weken, nu pas de tijd om naar dit topic te kijken. @Rol-Co had mij naar de info gevraagd idd. En ik heb nu de kwestie bij m'n rechtsbijstand liggen. De installateur werkt alleen tegen betaling mee om 2 HD wave inverters te plaatsen en de strings te scheiden op het dak. Ik kan de oude inverter inleveren voor €400 en dat dus in mindering gebracht krijgen op de totaalprijs. Ik gaf als tegenvoorstel aan dat ik dan liever naar een enkelfase oplossing wil met bv de 3860H. Maar daar had hij geen oren naar omdat ik aangaf geen geld meer over te maken aangezien de fout niet door mij gemaakt was. Ik had een offerte uit 09-'20. En pas 10-'21 konden ze komen omdat dan pas de verbouwing afgerond was aan de woning. Een paar dagen voor de plaatsing had ik geïnformeerd naar de prijs vd panelen aangezien er nu een jaar overheen was gegaan. Mij werd verzekerd dat de prijs van de panelen gelijk was gebleven. Mijn kennis reikte op dat punt niet zo ver dat ik vroeg naar nieuwe generatie inverters of optimizers. Toen @Rol-Co mij op pvo wees kwam ik pas achter het feit dat het systeem nooit zou presteren volgens mijn bedoeling en investeringen. De installateur wijst naar regelgeving van netbeheerders. Maar wil toch iets komen veranderen als er geld op tafel komt. Jammer dit maar gelijk een les voor de toekomst. Ik heb nog niet heel de topic gelezen. Ga ik nu ff doen, heb toevallig nachtdienst dus kan mezelf wakker houden vanavond.
Ik ben dus bezig met mijn huis slim en zuinig in gebruik te maken. Dit was voor mij de eerste stap. Ik heb het al wel voor elkaar om via MODBUS de inverter te koppelen aan de NIBE S1255pc warmtepomp.

Ik moet nog veel leren en uitvogelen. Wil later via API ook meer inzichten in systemen krijgen en wellicht proberen systemen te koppelen met Pi's (oid). Ook hierover is alle info welkom. Ik zal sws op t forum speuren en vragen stellen.
In ieder geval bedankt voor het mee willen kijken met mijn setup vorige weken .

Jurgen Purgen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:22:
[...]

2x wel dan?

Niet dat het uitmaakt als de leverancier niet wil :P
2x385 lijkt de absolute grens ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Dus je installateur wil niet de 3fase omwisselen voor een 1 fase, maar wil wel de strings scheiden en twee 1 fase omvormers ophangen? :?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 14:22
teacher schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:31:
[...]

Dus je installateur wil niet de 3fase omwisselen voor een 1 fase, maar wil wel de strings scheiden en twee 1 fase omvormers ophangen? :?
Dat is juist. Hij geeft aan dat ten tijde van de offerte die shortstring omvormers er nog niet waren. Maar de plaatsing was in oktober, dus tja . Hij geeft ook aan dat hij geen fout gemaakt heeft, ook nadat hij de vergelijken gezien heeft uit Designer. Ik heb hem ook gevraagd mee te denken aan een oplossing. Maar zoals gezegd is de enige fout die ik gemaakt heb om deze verkoper te vertrouwen. En hij verwacht dat ik zo dom ben om nog meer over te maken.

Het werk is na de eerste poging op 5 oktober, pas in januari is het gestuntel van dit bedrijf opgeleverd. Ze hadden zelfs niet eens de optimizers op de juiste plek in de layout. Moesten ze weer het dak voor op. Komen de tweede keer om het werk af te maken, slopen ze een zonnepaneel met een ladder. Komen de derde keer om dat paneel te vervangen, hebben ze geen optimizers bij om de defecte optimizer in de string te vervangen. Uiteindelijk komen verkoper en planner het dak op bij mij. Vertrouwen naar een absoluut dieptepunt natuurlijk. Dus zelf ook maar mee het dak op. En beter dat ik er was, want die wilde gewoon weeer de kantjes ervan aflopen en weer een broodje poep komen verkopen.

Het enige waar ze bij dit cowboy-bedrijf naar op zoek zijn is mensen die vooruit willen in het leven maar niet allemaal de tijd hebben om zich te verdiepen in bepaalde materie. En als je ff niet oplet steken ze een mes in je rug. En je ziet ze niet meer.

Ik ben daarom op zoek naar de juiste oplossing voor mijn probleem.. niks doen kost meer dan nu een andere omvormer kopen denk ik.

Ik ben niet thuis in de elektra en ga t nu maar moeten leren, maar soms ligt iets je gwoon niet. En daar loop ik nu tegen an. |:( |:(

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
RxRxR schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Daar lijkt het wel op. Bij mij zijn ook zojuist de panelen geïnstalleerd, en ik zie hetzelfde. Stringspanningen van 400-402 volt. Monitoring op de app/site van SE is nog niet geactiveerd, dus ik kan nog niet meer details geven.

Ik vind het maar een vreemd gegeven. Zowel voor compatibiliteit met bestaande systemen, als voor de werking van de omvormer. Ik had begrepen dat de SE omvormer ontworpen is voor een specifiek setpoint van stringspanning en dat hij hierdoor efficiënter kon zijn/de hardware in de omvormer simpler kon zijn. Maar nu is dat punt dus met 5% verhoogd.

Daarnaast staat het dus niet in de datasheets.
Teruggekeken naar de eerste dag van mijn installatie, afgelopen juli, maar daar was de DC spanning van de omvormer ook al 400V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 22:51
Vorig jaar november heb ik 12 panelen van 375watt laten leggen op ons platte dak (zuid, 10 graden). Panelen samen 4500kwp, omvormer Solaredge 3680 middels PV verdeler. Wegens wat schaduw brengt dit geheel naar verwachting rond de 3900kwh per jaar op.

Mijn eigen verbruik ligt rond de 2000kwh en voorlopig nog geen plannen voor een electrische auto of WP.

Aangezien ik nog wat ruimte heb op mijn dak en de momentele hoge energieprijzen heb ik mijn installateur gevraagd wat een extra 4 panelen zou kosten. Dat zou neerkomen op een totaal van 1600 euro incl. BTW. Kijkende naar de offerte zie ik dat de panelen forst in prijs gestegen zijn (IBC 375watt) sinds november. Dit was te verwachten. Daarnaast 4 maal optimizers en een klein bedrag aan materiaal om te leggen. Voor het installeren staat er 350 euro op de factuur. Daarnaast krijg ik de BTW niet meer terug aangezien ik deze vorig jaar al teruggekregen heb.

Aangezien ik momenteel al meer produceer dan gebruik (overschot van ongeveer 1800 kwh) zou ik dit enkel doen voor een terugleververgoeding. Mijn huidige contract loopt tot augustus, krijg momenteel een kleine 10 cent van Eneco. De huidige contracten van Eneco geven veel meer terug maar is het gas ook veel duurder (650 kuub).

Wat is nu wijsheid, wel of geen extra 4 panelen? Geld is geen probleem, maar over de balk gooien hoeft ook niet. De 4 panelen gaan volgens het Solaredge Design rapport zo'n 1000kwh extra opleveren. Tegen 9 cent geeft dit 90 euro per jaar, tegen 50 cent al 500 euro. Uiteraard lastig te bekijken in de kristallenbol wat de energiemarkt in augustus gaat doen.

Bij 16 panelen maal 375watt kom ik op 6000kwp uit op een 3680 omvormer. Volgens het Solaredge design rapport verlies ik 1.7% opbrengst wegen aftopping, dat is geen groot probleem. Verwachte totale opbrengst 5mwh na installatie 4 extra panelen. 2000 eigen gebruik, 3000 teruglevering. Kosten november installatie 4450 ex btw + 1600 = 6050 euro. Komt dan uit rond de 1 euro per kwp.

Graag jullie visie en ideeen.

Dank

[ Voor 5% gewijzigd door spaarpot op 08-03-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spaarpot Ik zeg doen; voor een kleine uitbreiding lijkt het op prijs oké... Ligt je dak dan vol? Let op dat het SE designer ontwerp geldig blijft.
Wat betreft terugleververgoeding... Contracten kunnen onafhankelijk verbroken worden... Verder hier: Het grote terugleververgoeding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:32
Hoop dat ik voor mijn vraag hier in het juiste topic zit anders alvast mijn excuses.

Heb sinds december 2019 18 320wp panelen op oostzijde dakhelling 50 graden, geen schaduwen.
SolarEdge SE5000 HD, met P370 optimizers achter een 25 amp zekering. Huis Installatie is 1x35 amp.
Elk jaar enkele honderden kW over tov eigen gebruik.

Na de aanschaf van een hybride auto gebruiken we maandelijks ca 250kW extra.
Zou graag de huidige zonnepaneel installatie uitbreiden, heb op het dak nog ruimte voor 4 panelen.
Volgens leverancier zouden er maar 2 320wp panelen bij kunnen op deze omvormer.
Lees ik hier veel over aftoppen bij piekbelasting etc. maar tot welke waardes kan dit?
Alvast bedankt voor jullie expertise _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jeweetje Klinkt als een situatie die te complex is om hier in topic af te handelen (onder andere meer info nodig) - en die 4 paneeltjes gaan die 3000kWh voor de auto natuurlijk niet maken. Maak dus even een eigen topic (Zie topicwarning hieronder ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Ik lees over de verschillende topics wat verschillende dingen, maar, als ik Modbus over TCP inschakel. Werkt de SE cloud portal dan nog zoals ik gewend ben of niet meer?

(Misschien ook iets om toe te voegen in de OP? Komt volgens mij best vaak terug.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chaoscontrol Is geheel onafhankelijk. Ik heb niet de indruk dat het een veelgestelde vraag is, maar ik houdt het in gedachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Vanochtend de aanpassing eens gedaan van de oorspronkelijke 2 string van 13 panelen naar 1 string van 26 stuks (3-fase omvormer, dus dat kon volgens de datasheets).

Gisteren en vandaag waren redelijk gelijk qua zon en wolken (zo goed als geen), dus de vergelijking was goed te doen. Eindresultaat is een extra opbrengst van 7kWh op 1 dag => 22,7kWh naar 29,7kWh = 24% verbetering, waarbij er vooral in de ochtend een groot verschil zit door schaduw dat op 1 paneel viel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvRAMrHNLiI8ujPfsrzELdmqtKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SVoevsp9piTDlDRWzy0YpXlt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Hobbles op 08-03-2022 17:31 ]

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Hobbles schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:20:
Vanochtend de aanpassing eens gedaan van de oorspronkelijke 2 string van 13 panelen naar 1 string van 26 stuks (3-fase omvormer, dus dat kon volgens de datasheets). Er is al een duidelijk verschil te zien in de ochtendperiode tegenover gisteren, wat ook een perfect zonnige dag was:

[Afbeelding]
Beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Femme heb jij uiteindelijk de overdracht van je systeem via de "site-transfer-request" URL doorlopen? Telefonisch wilden ze ons niet helpen, moet via dat formulier online. Gekke is, als ik dat invul en op de verzendknop druk, ik wel een casenummer terug krijg, maar alle velden blijven staan met de ingevulde gegevens. Ook op de servicecenter portal zie ik geen case terug..

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JB schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:55:
@Femme heb jij uiteindelijk de overdracht van je systeem via de "site-transfer-request" URL doorlopen? Telefonisch wilden ze ons niet helpen, moet via dat formulier online. Gekke is, als ik dat invul en op de verzendknop druk, ik wel een casenummer terug krijg, maar alle velden blijven staan met de ingevulde gegevens. Ook op de servicecenter portal zie ik geen case terug..
Bij mij deed het submotten ook wel gek geloof ik, maar ik heb het verzoek wel kunnen indienen. Ik kreeg na een dag reactie van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Femme schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Bij mij deed het submotten ook wel gek geloof ik, maar ik heb het verzoek wel kunnen indienen. Ik kreeg na een dag reactie van SolarEdge.
Voelt niet heel jofel nee. Heb wel een casenummer, dus hopelijk komt het dan goed (ze geven aan 48 uur).

edit:
@Femme zojuist mail, dus dat ging snel!

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 08-03-2022 15:46 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:49
Ik heb een offerte gekregen met daarin aangeboden een SolarEdge omvormer; SE-6 K SetApp.
Daar komen in 1 string 23 stuks 400 Wp panelen achter te zitten met 23 stuks optimizers S440.
Verwacht netto rendement is 6435 kWh per jaar.

Legpan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGjMybF8un-CExP0woM5mTq3Nlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnskjWM4V91JQqzIMXQN6wBJ.png?f=fotoalbum_large

Is dit een goede configuratie / combinatie van omvormer / optimzers met de 23 panelen die op de verschillende dakvlakken liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Drikus70 zie de topicwarning. Daarnaast is het op deze manier erg lastig om goede adviezen te geven: hoeveel panelen per kant? Welke hoek? Welke richting?
Verder: heb je de topicstart bekeken? Waar twijfel je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:29
Zit met precies zo'n zelfde "dilemma". Heb ook al 12 panelen (360wp) en de 3680 HD wave omvormer.
Ik neig er naar om er 3 bij te plaatsen die vooral op het westen gericht zullen worden.
Heb nog niet die solaredge tool gebruikt. Vind het bijzonder dat er bij jou gewoon nog 4 bijkunnen en dan maar klein beetje aftopping.
Energiecontract loopt deze maand af.
Bedankt voor je info.
spaarpot schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
Vorig jaar november heb ik 12 panelen van 375watt laten leggen op ons platte dak (zuid, 10 graden). Panelen samen 4500kwp, omvormer Solaredge 3680 middels PV verdeler. Wegens wat schaduw brengt dit geheel naar verwachting rond de 3900kwh per jaar op.

Mijn eigen verbruik ligt rond de 2000kwh en voorlopig nog geen plannen voor een electrische auto of WP.

Aangezien ik nog wat ruimte heb op mijn dak en de momentele hoge energieprijzen heb ik mijn installateur gevraagd wat een extra 4 panelen zou kosten. Dat zou neerkomen op een totaal van 1600 euro incl. BTW. Kijkende naar de offerte zie ik dat de panelen forst in prijs gestegen zijn (IBC 375watt) sinds november. Dit was te verwachten. Daarnaast 4 maal optimizers en een klein bedrag aan materiaal om te leggen. Voor het installeren staat er 350 euro op de factuur. Daarnaast krijg ik de BTW niet meer terug aangezien ik deze vorig jaar al teruggekregen heb.

Aangezien ik momenteel al meer produceer dan gebruik (overschot van ongeveer 1800 kwh) zou ik dit enkel doen voor een terugleververgoeding. Mijn huidige contract loopt tot augustus, krijg momenteel een kleine 10 cent van Eneco. De huidige contracten van Eneco geven veel meer terug maar is het gas ook veel duurder (650 kuub).

Wat is nu wijsheid, wel of geen extra 4 panelen? Geld is geen probleem, maar over de balk gooien hoeft ook niet. De 4 panelen gaan volgens het Solaredge Design rapport zo'n 1000kwh extra opleveren. Tegen 9 cent geeft dit 90 euro per jaar, tegen 50 cent al 500 euro. Uiteraard lastig te bekijken in de kristallenbol wat de energiemarkt in augustus gaat doen.

Bij 16 panelen maal 375watt kom ik op 6000kwp uit op een 3680 omvormer. Volgens het Solaredge design rapport verlies ik 1.7% opbrengst wegen aftopping, dat is geen groot probleem. Verwachte totale opbrengst 5mwh na installatie 4 extra panelen. 2000 eigen gebruik, 3000 teruglevering. Kosten november installatie 4450 ex btw + 1600 = 6050 euro. Komt dan uit rond de 1 euro per kwp.

Graag jullie visie en ideeen.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 22:51
siveiro schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:47:
Zit met precies zo'n zelfde "dilemma". Heb ook al 12 panelen (360wp) en de 3680 HD wave omvormer.
Ik neig er naar om er 3 bij te plaatsen die vooral op het westen gericht zullen worden.
Heb nog niet die solaredge tool gebruikt. Vind het bijzonder dat er bij jou gewoon nog 4 bijkunnen en dan maar klein beetje aftopping.
Energiecontract loopt deze maand af.
Bedankt voor je info.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMMi3qmlJt_6JG86hzC4Zi3E-yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXwaXtJIm5jQqT9PIL5ebMSg.png?f=fotoalbum_large

Hierbij het resultaat uit de Solaredge desiger welke ik van de installateur ontvangen heb. Ik heb standaard wat ochtendschaduw en panelen liggen op 10 graden, plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8QWnVvzayiZOG0IFg0dcrWpxGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47FhOdHyYCMpzWlLoYXkk5qC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door spaarpot op 08-03-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
Beste mensen,

Ik zit met de volgende situatie en overweging. De huidige situatie is als volgt:

- SE5000H HD omvormer
- 16 panelen (Seraphim 330W) voor een totaal van 5280WP
- P370 optimizers
- Panelen verdeeld over 3 dakdelen, allen pal op het zuiden gericht (7 op schuin dak, 3 op de garage, 6 op de overkapping)
- Panelen op schuin dak hebben geen schaduw, garage en overkapping wel (in de zomer aanzienlijk minder)
- Hoogste piekvermogen vorig jaar (begin juni) was rond de 4500WP.

De overweging die ik probeer te maken is of het eenvoudig (qua kosten e.d.) mogelijk is om wat meer opbrengst per jaar te krijgen. De huidige omvormer zou meer aan moeten kunnen, al wil ik er niet 2000WP of iets bij proppen.

Systeem ligt er nu een goed jaar en presteert prima, ondanks dat het pas sinds februari 2021 actief is en vorig jaar een wat minder jaar was, toch zo'n 4650kWh opgebracht. Kijkend naar de setup van een goede vriend (ook Solaredge, iets andere ligging en wat lager WP panelen) zou ik in een goed zonnig jaar met de huidige setup 4800-4950kWh moeten kunnen halen. Maximale vermogen zou ook hoger kunnen uitvallen, aangezien de hoogste piek vorig jaar bij vrij hoge temperaturen was (meen 28+ graden).

Ons stroomverbruik is echter vrij stevig (2 personen fulltime thuiswerken, veel IT apparatuur etc.) en ben ik aan het denken om de boel wat uit te breiden. Nu zit ik met de volgende overwegingen:

- De huidige string uitbreiden of een 2e string toevoegen. De P370 optimizers zijn een stuk slechter leverbaar (of helemaal niet meer), hier en daar zie ik soms dat ze "vervangen" zijn door de P401 (lees: je krijgt P401 geleverd). Is het uberhaupt mogelijk om verschillende soorten optimizers binnen 1 string te gebruiken? Hier las ik dat bepaalde optimizers wel door elkaar te gebruiken zijn (P370 en P500 bijvoorbeeld), maar inmiddels zijn dit beiden volgens mij "verouderde" modellen en is de vraag of je nieuwere optimizers ook met oude (P370) kunt combineren.

- De panelen die ik nu heb zijn niet meer te krijgen. Daarbij lijkt het er nu op dat de ideale prijs/vermogen verhouding sinds mijn aankoop (eind 2020) weer een stuk verschoven is; nu lijken panelen van om en nabij de 370WP het meest gunstige. In dit licht lijkt het mij dus ook handiger om de nieuwe panelen, eventueel met andere optimzers, in een 2e string te hangen.

- De hele crux: ons dak is gewoon heel lastig. Heb de installatie destijds zelf aangelegd, ging prima, bespaarde toen 1500-2000 euro hierdoor. Ik kan een stellage maken op een locatie waar weinig schaduw is, alleen daar kan ik wellicht maar 4 panelen kwijt. Voor een 2e string lijkt mij 4 panelen echt te weinig. Eventueel zou ik die string groter kunnen maken, maar dan zouden de extra panelen (zeg nog 4 extra) op de garage erbij moeten komen (qua schaduw door een boom veruit het minst ideale dakdeel).
Een andere oplossing (en de vraag is dus of dit kan/mag) is om slechts 4 panelen toe te voegen (2e string) en een aantal uit de 1e string daaruit te halen en die toe te voegen aan de 2e string. De vraag is dan echter of dit (goed) kan werken, uitgaande van andere panelen (verschillend qua WP) en mogelijk andere optimizers.

Samenvattend: het is niet 1 concrete vraag, meer gedachtespinsels die ik heb om te kijken wat eventueel mogelijk is en of ik het dan de moeite waard vind om uit te voeren. Als ik het toch zou moeten samenvatten in 1 specifieke vraag:
Is het mogelijk/wijsheid om de huidige string (16x330WP met P370 optimizers) uit te breiden met 4x370WP met b.v. P500 optimizers?

Totale WP zou dan uitkomen op op 6760WP (als ik het goed heb is het maximale van een SE5000H 7750WP), ik ga dan vast aftopping op piekmomenten krijgen, maar de investering (geld en tijd/moeite) is laag voor zeg 800-1000kWh meer opbrengst per jaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Een paar snelle antwoorden:
je mag 60v en 80v optimizers niet combineren in 1 string.

als je uitbreidt zou ik de strings sws opnieuw verdelen zodat het beter uitkomt (dus niet 1 van 16 en 1 van 4, maar 2x10 of 1x8 zonnig en 1x12 schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
teacher schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:34:
Een paar snelle antwoorden:
je mag 60v en 80v optimizers niet combineren in 1 string.

als je uitbreidt zou ik de strings sws opnieuw verdelen zodat het beter uitkomt (dus niet 1 van 16 en 1 van 4, maar 2x10 of 1x8 zonnig en 1x12 schaduw).
Ah dank voor de toelichting. Na wat meer zoeken heb ik nu ook (geen idee hoe ik dit eerst niet gevonden heb) een PDF bestand van SolarEdge zelf gevonden met daarin een matrix van welke optimizers met elkaar compatibel zijn. Ik zou in dat geval ook het liefst gaan voor een opsplitsing over 2 strings.
Van wat ik begrijp is het mogelijk om panelen met een verschillend WP binnen 1 string gebruiken, kan alleen zo snel nergens vinden of dit nadelig is voor de maximale opbrengst van de panelen met het hoogste WP. Dit als in: ik heb nu 330WP panelen, stel ik schaf 370WP panelen aan en maak met een combinatie van beiden een 2e string, kunnen die 370WP panelen dan max 330WP leveren, of ligt het puur aan de (ook verschillende) optimizers in die string?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Een S5000H mag 25 optimizers in één string hebben. Ik zou ze allemaal in één string stoppen.
Combineren van panelen en oriëntaties is nu juist een belangrijk voordeel van Soalredge.

Door alles in 1 string te stoppen heeft het Solaredge-systeem maximale regelruimte en kunnen de optimizers zo optimaal mogelijk functioneren. Je zult dan zien dat de optimizers waar je 370Wp-panelen een iets hogere uitgangsspanning leveren dan de optimizers waar de 330Wp-panelen aan zitten (bij gelijke ligging).

(voor meer info wat er gebeurt als het systeem niet voldoende regelruimte heeft, zie: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? )

UPDATE: Er is volgens de datasheet nóg een restrictie waar je rekening mee moet houden: Je mag maar 5700W per string aansluiten. In jouw geval zul je dus over 2 strings moeten verdelen zoals anderen al aangeven: oriëntaties een beetje bij elkaar groeperen. Of het moet zo zijn dat je nooit boven de 5700W uitkomt, dan zouden ze wel in 1 string mogen.

[ Voor 20% gewijzigd door ocaj op 09-03-2022 13:51 . Reden: Maximaal vermogen per string toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat maakt nu juist niet uit bij solaredge: de optimizers werken als buck/boost converters. Dus ja, kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 5700W is stiekem de limiet op de optimizers van 15A... Beetje extra dus met de verhoging naar 400V.

Maar je mag ook 'begrenzen' via de omvormer. Ik heb ruim 6kW piek DC aan een 375V omvormer, maar omdat de omvormer niet aan de 15A kan komen (met de 5.25kW limiet) mag het van Designer.

Datasheets zijn leuk: Van designer mag meer omdat de situatie meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Wederom dank voor de info. Het zou dus prima mogelijk zijn datgeen wat ik wil, ik ga eens puzzelen, meten en rekenen wat en hoe ik wil toevoegen (aantal panelen, welke panelen en optimizers, waar welke te leggen), hoe de strings te verdelen, wat dat geintje dan kost (geld) en of ik dat de moeite waard vind. Tenslotte in mijn geval niet geheel onbelangrijk: hoeveel tijd gaat het vergen. Dit aangezien ik, wederom, de aanleg/uitbreiding zelf wil doen, maar er voor dit jaar ook nog meerdere andere grote projecten in/om huis gepland staan.
Ik weet in ieder geval weer genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Moi_in_actie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:05:
Wederom dank voor de info. Het zou dus prima mogelijk zijn datgeen wat ik wil, ik ga eens puzzelen, meten en rekenen wat en hoe ik wil toevoegen (aantal panelen, welke panelen en optimizers, waar welke te leggen), hoe de strings te verdelen, wat dat geintje dan kost (geld) en of ik dat de moeite waard vind. Tenslotte in mijn geval niet geheel onbelangrijk: hoeveel tijd gaat het vergen. Dit aangezien ik, wederom, de aanleg/uitbreiding zelf wil doen, maar er voor dit jaar ook nog meerdere andere grote projecten in/om huis gepland staan.
Ik weet in ieder geval weer genoeg :)
Vergeet niet dat een kwh wel minimaal 50 cent waard is, dus tijd kost letterlijk geld in deze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
mathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Vergeet niet dat een kwh wel minimaal 50 cent waard is, dus tijd kost letterlijk geld in deze....
Ik heb het geluk dat ik voor de absurde prijsstijgingen een nieuw 3-jarig contract heb kunnen afsluiten (22 en 25ct per kWh), alhoewel ik dat toen al een flink stuk hoger vond dan wat het t jaar ervoor was (18 en 20ct). Dus dat is nu niet mijn grootste zorg :)

Achteraf gezien had ik (vorig jaar al) het inzicht dat ik beter meteen wat meer panelen had kunnen nemen, zijnde geen 16x330WP maar b.v. 20x330WP. Had ik dat gedaan, dan had ik het ook zo gelaten, maar met name vanwege veranderde omstandigheden en daardoor hoger verbruik (ik fulltime thuiswerken, vriendin eveneens) en kijkend naar de toekomst (ooit een warmtepomp en/of elektrische/hybride auto) wil ik de opbrengst wat meer in lijn brengen met het gebruik (netto verbruik meer richting de 0). En hogere/grotere cijfers in de grafiekjes van de SolarEdge app vind ik gewoon leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Moi_in_actie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb het geluk dat ik voor de absurde prijsstijgingen een nieuw 3-jarig contract heb kunnen afsluiten (22 en 25ct per kWh), alhoewel ik dat toen al een flink stuk hoger vond dan wat het t jaar ervoor was (18 en 20ct). Dus dat is nu niet mijn grootste zorg :)

Achteraf gezien had ik (vorig jaar al) het inzicht dat ik beter meteen wat meer panelen had kunnen nemen, zijnde geen 16x330WP maar b.v. 20x330WP. Had ik dat gedaan, dan had ik het ook zo gelaten, maar met name vanwege veranderde omstandigheden en daardoor hoger verbruik (ik fulltime thuiswerken, vriendin eveneens) en kijkend naar de toekomst (ooit een warmtepomp en/of elektrische/hybride auto) wil ik de opbrengst wat meer in lijn brengen met het gebruik (netto verbruik meer richting de 0). En hogere/grotere cijfers in de grafiekjes van de SolarEdge app vind ik gewoon leuk :P
Stel je legt vandaag die extra panelen en je hebt nog niet die WP en auto. Ben je dan nog steeds netto verbruiker?

Zo niet dan zo snel mogelijk die panelen er op en een nieuw contract afsluiten waar je 50+cent voor iedere kwh krijgt die je terug levert. Binnen 2 jaar je panelen terug verdient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
mathijshooi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Stel je legt vandaag die extra panelen en je hebt nog niet die WP en auto. Ben je dan nog steeds netto verbruiker?

Zo niet dan zo snel mogelijk die panelen er op en een nieuw contract afsluiten waar je 50+cent voor iedere kwh krijgt die je terug levert. Binnen 2 jaar je panelen terug verdient!
Afgelopen jaar (met matige zonuren) hadden we nog een nettoverbruik van zo'n 1400kWh. Aangezien ik op termijn toch deels weer op kantoor ga werken en er vast betere jaren komen qua zonuren (voorgaande jaren waren ook beter) schat ik dat op basis daarvan met de huidige installatie het meer realistische netto verbruik zo'n 500 kWh is. Leg ik zeg voor 1400WP aan panelen erbij, zal het eerder naar -500kWh gaan. Wordt het verbruik ooit later door een warmtepomp/auto veel hoger, dan kan ik altijd nog een 2e installatie bovenop de dakkapel van de 2e verdieping laten leggen (+-8 panelen). Dit kan ik echter niet zelf doen vanwege hoe complex ons hele dak is.

Het huidige energiecontract openbreken en een nieuw afsluiten begin ik nu echt niet aan. We hebben nog gewoon een CV op gas en ik ga echt geen 2 euro per m3 betalen, waar ik nu 84ct betaal ;)
En mijn credo voor wat betreft PV panelen is altijd: je wordt er niet rijk van, alleen minder snel arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Laatst online: 29-07 14:42
Ik heb sinds een paar maanden ook een SolarEdge systeem (SE3680H-RW000BNN4) met 13 panelen. Nu heb ik de pech dat de spanning in mijn wijk erg hoog wordt (vaak tegen de 250V). Ik zie dan dat de SolarEdge vaak afschakelt en dan het vermogen weer langzaam afbouwt.

Wat zijn hier mijn opties?

Ik denk eerlijk gezegd dat als ik 1 of 2 panelen uit zou kunnen schakelen op het midden van de dag, ik veel meer energie op zou wekken omdat er dan waarschijnlijk geen uitschakelingen meer komen (de spanning stijgt dan niet tever meer). Ik neem aan dat het niet mogelijk is om via een API/tool panelen in/uit te schakelen?

Het zou nog handiger zijn dat de SolarEdge zelf panelen afschakelt als de spanning bijvoorbeeld boven de 250V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dutchguy Hoe zit de omvormer aangesloten (Kabellengte naar meterkast, ader diameter)? Heb je een 3 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:57:
@dutchguy Hoe zit de omvormer aangesloten (Kabellengte naar meterkast, ader diameter)? Heb je een 3 fase aansluiting?
Lengte is ongeveer 20 meter, spanningsval is ongeveer 4V bij 3500W (verschil gemeten tussen slimme meter en SolarEdge), Ik heb een 3 fase aansluiting. Ik zou dan misschien kunnen proberen op een andere fase aan te sluiten. Ik weet niet of ik dit zelf makkelijk kan, de installateur heeft de aansluiting van de SolarEdge zo gemaakt dat de aardlek van die fase niet gebruikt wordt in de meterkast (zit een aparte aardlek bij de SolarEdge). Als hij overgezet moet worden, moet ik dat ook weer allemaal aan gaan passen.

Edit: net even gekeken, lijkt erop dat de voltages van de andere fasen vergelijkbaar zijn als er geen zon schijnt. Het zou kunnen dat er een hoop zonnepanelen in de buurt net op dezelfde fase zitten als die van mij, dus het is afwachten of wisselen van fase veel zin heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door dutchguy op 09-03-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In de basis is op een andere fase makkelijk. Klinkt alsof je 2 fasen gebruikt voor je verbruikers, en de 3 fase voor de PV.
Dan zou draadjes wisselen op de hoofdschakelaar het al doen.

Eerst: multimeter, wat doen de andere fasen ;-)

Gaat trouwens heel hard naar: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoe hoog is de netspanning op je slimme meter maximaal? Die mag volgens de netcode niet boven de 253V uitkomen. Indien dat wel gebeurd dan is de netbeheerder aan zet. Als het in een bepaalde periode weer gebeurd dan het storingsnummer bellen met een klacht over de netkwaliteit. De netbeheerder kan dan op afstand alle gemeten waardes tot een week terug uitlezen.

https://www.google.nl/url...Vaw0TLzJnQKMstbCrA2xtCk3S

[ Voor 38% gewijzigd door ds23man op 09-03-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:25:
In de basis is op een andere fase makkelijk. Klinkt alsof je 2 fasen gebruikt voor je verbruikers, en de 3 fase voor de PV.

Gaat trouwens heel hard naar: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Precies wat ik heb: PV zit op fase 3, en alleen de kookplaat zit daarop. En laat die nou eigenlijk nooit aan staan als er opwek is. Fase 3 loopt soms nu al op boven de 240V, en dan staat de zon nog best laag. E Alle andere verbruikers zitten op fase 1 en 2. PV had van mij op fase 2 mogen zitten, waar de wasmachine en droger op zitten. Maar idd, da's off-topic, niet specifiek SE-gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:25:

Ok, dan ga ik daar verder als het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Moi_in_actie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Afgelopen jaar (met matige zonuren) hadden we nog een nettoverbruik van zo'n 1400kWh. Aangezien ik op termijn toch deels weer op kantoor ga werken en er vast betere jaren komen qua zonuren (voorgaande jaren waren ook beter) schat ik dat op basis daarvan met de huidige installatie het meer realistische netto verbruik zo'n 500 kWh is. Leg ik zeg voor 1400WP aan panelen erbij, zal het eerder naar -500kWh gaan. Wordt het verbruik ooit later door een warmtepomp/auto veel hoger, dan kan ik altijd nog een 2e installatie bovenop de dakkapel van de 2e verdieping laten leggen (+-8 panelen). Dit kan ik echter niet zelf doen vanwege hoe complex ons hele dak is.

Het huidige energiecontract openbreken en een nieuw afsluiten begin ik nu echt niet aan. We hebben nog gewoon een CV op gas en ik ga echt geen 2 euro per m3 betalen, waar ik nu 84ct betaal ;)
En mijn credo voor wat betreft PV panelen is altijd: je wordt er niet rijk van, alleen minder snel arm.
Dit is ook een beetje off topic, misschien beter even een persoonlijk bericht sturen.

Maar je kan alleen het stroomcontract overzetten en gas lekker zo laten als het is. Als je dan nu die 1400WP en die 2de installatie neer legt ben je echt wel spekkoper op dit moment. De helft van je kosten kan ju nu in een jaar terug verdienen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:39
Iemand ervaring mee hoelang het kan duren voordat ik een reactie terug krijg op een case binnen de SolarEdge omgeving?
Ik heb nu zelf ook een melding aangemaakt, maar ik heb deze ingezet als 2 - medium. Maar wil graag een reactie met deze zonnige dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Tjeerdtq schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:09:
Iemand ervaring mee hoelang het kan duren voordat ik een reactie terug krijg op een case binnen de SolarEdge omgeving?
Ik heb nu zelf ook een melding aangemaakt, maar ik heb deze ingezet als 2 - medium. Maar wil graag een reactie met deze zonnige dagen :)
Meestal binnen 24h is mijn ervaring met een support case :) Je kunt ze ook kietelen op de chat met je case nummer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 14:26
Zeer interessant topic, ik kwam het bij toeval tegen. Ik heb eind vorig jaar zonnepanelen laten installeren. De ligging is niet super gunstig, maar dat maakt me niet uit aangezien ik alles heb kunnen betalen van een subsidie. Maar dat is een beetje Off-topic.

Ik heb 12 panelen. 6 stuks liggen op een plat dat richting Z-O. De andere 6 op een schuin dak richting Oost.
De panelen op het platte dak komen 's middags in de schaduw te liggen.
Ik heb even e.e.a. nagekeken en ik heb 360Wp panelen met P401 optimizers. Ze zitten allemaal op 1 string.
De omvormer geeft aan 401,66V DC en de optimizers hebben in het systeem allemaal een verschillende spanning tussen 30 en 40V.

Ik heb je TopicStart gelezen maar heb er te weinig inzicht in om hier een goed oordeel over te kunnen vellen. Kun je hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:49
teacher schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:05:
@Drikus70 zie de topicwarning. Daarnaast is het op deze manier erg lastig om goede adviezen te geven: hoeveel panelen per kant? Welke hoek? Welke richting?
Verder: heb je de topicstart bekeken? Waar twijfel je aan?
Excuus als mijn verzoek niet in dit topic thuis hoort. Ik dacht dat het plaatje op de hellingshoek na wel duidelijk genoeg zou zijn. Maar er staan 4 panelen op het platte dak ZO, 7 op het schuine dak van ca 65 gr ZO en 12 op het dak van ca 25 gr NW.
Ik had de topic start gelezen maar vond het lastig toe te passen op mijn situatie. Gezien een aantal reacties waarbij de installateur toch niet 'sub optimaal' advies had gegeven, kan misschien iemand uit ervaring vrij snel beoordelen of het voorstel technisch 'rammelt' of niet. Maar ik zal de topic start nogmaals lezen en hopelijk kom ik er zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ja, dit rammelt. Vraag het rapport uit designer op, of maak hem zelf na. :Y

[ Voor 64% gewijzigd door teacher op 09-03-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:39
Gister en vandaag een reactie gehad van SolarEdge.

Kleine samenvatting. Ik krijg maximaal 100 watt uit de installatie op zonnige dagen zoals vandaag. Terwijl ik in januari/februari pieken heb gehad van 400+watt.

Ik heb P505 optimizers. Dus niet de P401 zoals aangeven in de offerte. Support heeft de optimizers en omvormer tweemaal gecontroleerd en kunnen zeer specifiek aangeven dat het systeem goed werkt (op het niveau dat er op 2 panelen schaduw valt waardoor deze 2 panelen dus niet voor 100% leveren).

Wat er over blijft is dat de panelen stuk of vies zijn of dat de installatie na de omvormer niet goed is. De omvormer is aangesloten op een PV verdeler samen met de wasmachine.

Dus ik ga wat druk leggen op installateur om de huis installatie te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
wat zie je in het lay-out scherm?
En, kan je optimizer grafieken zien in de portal (op pc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En een pv verdeler op een wasmachineaansluiting mag ook al tijden niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
ds23man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:48:
En een pv verdeler op een wasmachineaansluiting mag ook al tijden niet meer!
Niet dat ik je niet wil geloven want je hebt ongetwijfeld meer kennis dan ik hierover, maar… wat is je bron? Ik lees dit nog zoveel in aanbiedingen en oplossingen, dat ik het me moeilijk kan voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pagina 13:

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Mag volgens de NEN normen al sinds 2015 niet meer.....

En ik hoop dat de cowboys die dit doen een goede WA verzekering hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door ds23man op 10-03-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
Gramser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Niet dat ik je niet wil geloven want je hebt ongetwijfeld meer kennis dan ik hierover, maar… wat is je bron? Ik lees dit nog zoveel in aanbiedingen en oplossingen, dat ik het me moeilijk kan voorstellen.
Ik geloof dat dit bij mij recent ook nog gewoon gedaan is. Er is in ieder geval een soort kastje boven de wasmachine geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zodra je het stopcontact van de wasmachine ombouwt tot distributiegroep voldoe je aan de eisen. https://new.abb.com/low-v...llatiekasten/pv-verdelers

* teacher ziet liever een nieuwe aansluiting, maar goed.

en hiermee komt dit onderwerp ten einde: het staat immers los van solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:52
DC-ingangen Solaredge omvormer:
Er zitten 2 dc+ en 2 DC- ingangen op mijn omvormer. 1 paar ervan wordt gebruikt, nu is 1 van de stekkers versmolten met de aansluiting vd omvormer. Die kan ik zo verwijderen, ook binnen in het apparaat. Als ik er een nieuwe stekker aan pers kan ik die dan zo in de 2de aansluiting steken en moet ik dan de andere stekker ook in de andere aansluiting steken of zijn die in het apparaat gewoon doorverbonden (parallel)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@AtRi Zou je eerste vraag niet moeten zijn: Waarom is 1 van de stekkers versmolten? Dat is niet normaal...

Klinkt eerlijk gezegd alsof ik de installatie direct uit zou zetten en goed na zou (laten) lopen voordat ik hem weer aan zou durven zetten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
AtRi schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:34:
DC-ingangen Solaredge omvormer:
Er zitten 2 dc+ en 2 DC- ingangen op mijn omvormer. 1 paar ervan wordt gebruikt, nu is 1 van de stekkers versmolten met de aansluiting vd omvormer. Die kan ik zo verwijderen, ook binnen in het apparaat. Als ik er een nieuwe stekker aan pers kan ik die dan zo in de 2de aansluiting steken en moet ik dan de andere stekker ook in de andere aansluiting steken of zijn die in het apparaat gewoon doorverbonden (parallel)?
Alles uit en expert naar laten kijken…! Versmolten stekker = brand of tenminste gevaar.

(Waarschijnlijk stekkers niet goed of een verbinding)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:08
Vraagje… de mysolaredge app geeft ook een euro bedrag weer om aan te geven hoeveel ik in geld verdient heb…. Waar komt die kwh prijs vandaan ? Hij is namelijk op het moment veel te laag… ik krijg die instelling niet gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Die kan je instellen in het monitoring portaal.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 12-03-2022 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
helm71 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:23:
Vraagje… de mysolaredge app geeft ook een euro bedrag weer om aan te geven hoeveel ik in geld verdient heb…. Waar komt die kwh prijs vandaan ? Hij is namelijk op het moment veel te laag… ik krijg die instelling niet gevonden..
Moet je de volledige rechten hebben en de Admin tab zien (via laptop/pc). Anders kan alleen de installateur dat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:08
Rouske schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:32:
[...]

Moet je de volledige rechten hebben en de Admin tab zien (via laptop/pc). Anders kan alleen de installateur dat aanpassen.
Ah super ! Helemaal gelukt, dank je wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_J
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-08 14:42
Wat een prachtige uitleg! bedankt daarvoor! Ik zit zelf wel met een complexe situatie met een bestaande installatie van 5 jaar oud. Er liggen 12 panelen op (geen idee hoe zwaar) gekoppeld aan een solaredge omvormer en optimizers. Alles op 1 fase. Ik wil er graag 20 panelen bijplaatsen, waarbij de keus wordt om 10 panelen per fase met twee aparte omvormers erbij te zetten, of het hele systeem te bekijken waarbij alles op een nieuw drie fase systeem past. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar kan dat wel? Alle panelen liggen op hetzelfde dak, dezelfde hoek en er is geen schaduw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Marcel_J We kunnen prima brainstormen over het een en ander; maar dan is je gehele huidige situatie nodig. Topic volgens de handleiding in het rode blokje hieronder dus ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel_J
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-08 14:42
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:21:
@Marcel_J We kunnen prima brainstormen over het een en ander; maar dan is je gehele huidige situatie nodig. Topic volgens de handleiding in het rode blokje hieronder dus ;-)
Ik zag het te laat, en zag ook mogelijkheid om het bericht weg te halen. Ik plaats daar een nieuw bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Goedenavond Tweakers,

Een vraag over ons SE systeem, dit ligt er in de huidige configuratie nu sinds juli. Bij aankoop van het huis lagen er al 10 panelen (met P370 optimizers; module 1.1.14 tot en met 1.1.23), dit hebben we uitgebreid en hierbij zijn P401 optimizers gebruikt. Dit alles op een SE12.5K omvormer. Er worden na de bouw van de overkapping in de achtertuin nog panelen toegevoegd vandaar dat er gekozen is voor overdimensionering.

Mijn vraag heeft betrekking op de modules 1.1.14 en 1.1.19, dit zijn dezelfde panelen en liggen in dezelfde oriëntatie en hebben net zoveel/weinig last van schaduw als alle andere in de rij.

Op een bewolkte dag zoals vandaag scheelt dat 20% en op zonnige dagen zelfs iets meer. Zie onderstaande sceenshots uit de app. Is de monitoring zo onnauwkeurig of gaat er ergens iets mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwHsBOR95EgcGQok15-JODYEV94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rakjVdSzWA9xE4tAG05TTUD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-snOz4GPiu3CALdmY77yW9hbX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1FGjvz73AB6iDyeu85JTQ2s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Peutpeut op 15-03-2022 22:17 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Peutpeut helaas is dit voor mij niet genoeg om een gevoel voor je systeem te krijgen.

- graag hellingen / azimut voor alles
- foto's
- optimizer spanning grafiek voor een kraakheldere dag (dat gaat niet zo lang zoeken zijn)
- optimizer spanning grafiek voor de ultieme grijze dag (alle lijnen zo vlak mogelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Peutpeut schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:17:
Goedenavond Tweakers,

Een vraag over ons SE systeem, dit ligt er in de huidige configuratie nu sinds juli. Bij aankoop van het huis lagen er al 10 panelen (met P370 optimizers; module 1.1.14 tot en met 1.1.23), dit hebben we uitgebreid en hierbij zijn P401 optimizers gebruikt. Dit alles op een SE12.5K omvormer. Er worden na de bouw van de overkapping in de achtertuin nog panelen toegevoegd vandaar dat er gekozen is voor overdimensionering.

Mijn vraag heeft betrekking op de modules 1.1.14 en 1.1.19, dit zijn dezelfde panelen en liggen in dezelfde oriëntatie en hebben net zoveel/weinig last van schaduw als alle andere in de rij.

Op een bewolkte dag zoals vandaag scheelt dat 20% en op zonnige dagen zelfs iets meer. Zie onderstaande sceenshots uit de app. Is de monitoring zo onnauwkeurig of gaat er ergens iets mis?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat 14 en 19 eigenlijk op de plek van 20 en 21 liggen en andersom?
Dat zou meer in lijn zijn qua getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik wilde net zeggen, klopt de map wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Laatst online: 13:33
redwing schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]

Hier een voorbeeld van 24 panelen (12 oost/12west), met P370 optimizers.
Wat je ziet is dat tot 9:00 de panelen op oost zon vangen, maar west niet voldoende zon krijgt en daarmee de hele opbrengst omlaag haalt. Rond half 6 krijg je dat juist de oostkant de opbrengst beperkt.

Doordat er bij mij hoge bebouwing omheen staat op oost en een boom op west is het verlies uiteindelijk beperkt (te weinig om het aan te passen), maar het is wel een duidelijk voorbeeld waarbij er eigenlijk P404s gebruikt hadden moeten worden.
Ik zie jouw grafiek met jouw verhaal en vermoed dat het probleem van verkeerde optimizers bij mij nog meer speelt. Zie hier mijn grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSyqh8c5_wU0cuQYQSJByrXCxoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wcdA1CGgxE9aNK4BL6mvn0a.png?f=fotoalbum_large
(Dit was 10 maart, mijn meest 'productieve' dag tot nu toe met een productie van 9,4 kWh)

Je ziet het wel, een groot gedeelte van de dag zit zo'n beetje de helft van mijn panelen/optimizers aan de maximum spanning. Ik heb dus 10 panelen (385 Wp) in een oost/west opstelling (zelfs lichtelijk ZO/NW). Dit is de layout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZD7RPWWKNrLdnuoxHGz3Zwynjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pU3F1okqaorkLYxuxNApDkU4.png?f=fotoalbum_large
(Van links naar rechts: Schuin dak voor, dakkapel voor, dakkapel achter, Schuin dak achter)

De optimizers zijn de P401 met een maximum spanning van 60V. Mijn omvormer is de SE3000H op een 1-fase systeem. Het lijkt erop dat het (veel?) beter was geweest als daar optimizers waren gebruikt met een hogere maximum spanning.
Kijkend naar het voorbeeld van 'het tuishuisje' heb ik nu wel wat vragen:
- Is mijn opstelling nu echt zo inefficiënt?
- Zo ja, kan er een inschatting worden gemaakt hoeveel rendement ik zo'n beetje verlies door het gebruik van deze optimizers i.p.v. die met een hogere max spanning? Terugrekenen vanuit het voorbeeld lijkt mij niet te lukken.
- Als er inderdaad veel rendementverlies is, wat kan daar nog tegen worden gedaan? Is optimizers vervangen de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Ik zie jouw grafiek met jouw verhaal en vermoed dat het probleem van verkeerde optimizers bij mij nog meer speelt. Zie hier mijn grafiek.
[Afbeelding]
(Dit was 10 maart, mijn meest 'productieve' dag tot nu toe met een productie van 9,4 kWh)

Je ziet het wel, een groot gedeelte van de dag zit zo'n beetje de helft van mijn panelen/optimizers aan de maximum spanning. Ik heb dus 10 panelen (385 Wp) in een oost/west opstelling (zelfs lichtelijk ZO/NW). Dit is de layout.
[Afbeelding]
(Van links naar rechts: Schuin dak voor, dakkapel voor, dakkapel achter, Schuin dak achter)

De optimizers zijn de P401 met een maximum spanning van 60V. Mijn omvormer is de SE3000H op een 1-fase systeem. Het lijkt erop dat het (veel?) beter was geweest als daar optimizers waren gebruikt met een hogere maximum spanning.
Kijkend naar het voorbeeld van 'het tuishuisje' heb ik nu wel wat vragen:
- Is mijn opstelling nu echt zo inefficiënt?
- Zo ja, kan er een inschatting worden gemaakt hoeveel rendement ik zo'n beetje verlies door het gebruik van deze optimizers i.p.v. die met een hogere max spanning? Terugrekenen vanuit het voorbeeld lijkt mij niet te lukken.
- Als er inderdaad veel rendementverlies is, wat kan daar nog tegen worden gedaan? Is optimizers vervangen de enige optie?
Zo, ik schrik me dood. Nog nooit eerder op dit forum zoveel optimiser clipping gezien.

Heb je ook een plaatje van de wattages? En de spec hoeveel watt jouw paneel zou moeten leveren vol in de zon?

4 panelen aan 1 kant is echt te weinig, minimaal 6 en liever 8. Heb je ook last van schaduw op je panelen, dan is de andere kant met 6 ook te weinig. Dit probleem zie je natuurlijk ook gereflecteerd in dat dat je de hele dag aan het clippen bent.

[ Voor 5% gewijzigd door mathijshooi op 16-03-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
mathijshooi schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Zo, ik schrik me dood. Nog nooit eerder op dit forum zoveel optimiser clipping gezien.

Heb je ook een plaatje van de wattages? En de spec hoeveel watt jouw paneel zou moeten leveren vol in de zon?

4 panelen aan 1 kant is echt te weinig, minimaal 6 en liever 8. Heb je ook last van schaduw op je panelen, dan is de andere kant met 6 ook te weinig. Dit probleem zie je natuurlijk ook gereflecteerd in dat dat je de hele dag aan het clippen bent.
Ik vermoed dat je naar deze grafiek vraagt, van het vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIt9lvK_uOpoarHXr7_wtZE7JpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTWDgODuJYiUeIhdRKQFbup6.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, ik heb 2x 5 panelen. Dus 5 panelen naar het oosten en 5 naar het westen. Meer paste helaas niet op mijn huis. Afgezien van de ligging is er volgens mij geen extra schaduw. Al lijken de twee panelen op mijn dakkapellen die het dichts bij de nok van de buren liggen iets achter te lopen in prestaties. Dus misschien dat ik daar toch last heb van een schoorsteentje of zo. Moet ik nog eens nakijken.

De panelen die erop liggen zijn Trina mono full black. Hier wat specs uit hun factsheet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgtEt7EjK8Fee9Te4i_NtLzRWcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KxQKHERs3M9xhiaMrZo5c4uu.png?f=user_large
(Ik heb de 385 versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Popmartijn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Ik vermoed dat je naar deze grafiek vraagt, van het vermogen.
[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid, ik heb 2x 5 panelen. Dus 5 panelen naar het oosten en 5 naar het westen. Meer paste helaas niet op mijn huis. Afgezien van de ligging is er volgens mij geen extra schaduw. Al lijken de twee panelen op mijn dakkapellen die het dichts bij de nok van de buren liggen iets achter te lopen in prestaties. Dus misschien dat ik daar toch last heb van een schoorsteentje of zo. Moet ik nog eens nakijken.

De panelen die erop liggen zijn Trina mono full black. Hier wat specs uit hun factsheet.
[Afbeelding]
(Ik heb de 385 versie)
Je omvormer heeft 380V nodig, waar je optimizers max. 60V geven. Je systeem is dus pas echt in goede regeling als er minstens 6 in de zon liggen en er op de andere panelen iets van opbrengst is. Als je 5 panelen per kant hebt is het dan niet gek dat jouw systeem alleen tussen 10:30 en 15:00 in een goede regeling zit. Want dan krijg je 5*60=300V waarbij er van de andere panelen nog 80V moet komen (16V per paneel). En dat krijg je pas als die ook enigszins zon krijgen. In jouw systeem zou je dus zeker de 80V optimizers moeten hebben zodat je zodra 1 kant in de zon ligt ook gelijk volle opbrengst hebt.

Ik heb trouwens wel het idee dat er ook nog iets van schaduw meespeelt, sommige panelen maken wel hele plotselinge sprongen in vermogen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Rouske schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Kan het zijn dat 14 en 19 eigenlijk op de plek van 20 en 21 liggen en andersom?
Dat zou meer in lijn zijn qua getallen.
Verrek, dat had ik zelf ook kunnen bedenken, ik ga het dak eens op om te checken, dank zover!

@Ronald, hoe krijg ik inzage in de waarden die je noemt? Niet dat het nodig zal zijn maar wel interessant :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Popmartijn hoe schuin staan de panelen?
Het kan zijn dat, als het zonnetje wat hoger staat je minder last hebt.

Als het echt verschillende dakvlakken zijn, én er zitten nog beschaduwde panelen bij, dan komt je echt tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
redwing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Je omvormer heeft 380V nodig, waar je optimizers max. 60V geven. Je systeem is dus pas echt in goede regeling als er minstens 6 in de zon liggen en er op de andere panelen iets van opbrengst is. Als je 5 panelen per kant hebt is het dan niet gek dat jouw systeem alleen tussen 10:30 en 15:00 in een goede regeling zit. Want dan krijg je 5*60=300V waarbij er van de andere panelen nog 80V moet komen (16V per paneel). En dat krijg je pas als die ook enigszins zon krijgen. In jouw systeem zou je dus zeker de 80V optimizers moeten hebben zodat je zodra 1 kant in de zon ligt ook gelijk volle opbrengst hebt.

Ik heb trouwens wel het idee dat er ook nog iets van schaduw meespeelt, sommige panelen maken wel hele plotselinge sprongen in vermogen.
Dit bevestigt mijn vermoeden dat er inderdaad 80V optimizers op horen (de P404, P500 of P505, weet niet welke dan het meest geschikt zijn). Ik zal eens contact opnemen met de installateur. Dan zou namelijk met de zon op 1 kant die 5 panelen al bijna de hele 380 of 400V leveren.
Is mijn beeld ook correct dat zij dit hadden kunnen zien in de Designer tool die ze gebruiken voor het samenstellen van de configuratie? Want dan zou ik graag willen zien hoe ze tot hun oordeel zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 11:04

tomtommie

Alaaf!

Even een check hier, ik ben aan het plannen om 19x 400Wp panelen te plaatsen. Dit met een Solaredge systeem aangezien ik op sommige plekken last heb van schaduw.

Ik heb het geheel eens in Solaredge designer gegooid en kom nu uit op een SE6K omvormer met 117% over dimensionering uit. Is dit aan te raden of moet ik toch voor een SE7K gaan? Deze zit dan op precies 100%.

De S500B optimizers zijn het nieuwe type 85V optimizers toch? Dan zou ik het systeem hier ook mee uit willen rusten. Of zijn er goede redenen om toch voor 60V optimizers te gaan zoals de S440 of S500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
tomtommie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:12:
Even een check hier, ik ben aan het plannen om 19x 400Wp panelen te plaatsen. Dit met een Solaredge systeem aangezien ik op sommige plekken last heb van schaduw.

Ik heb het geheel eens in Solaredge designer gegooid en kom nu uit op een SE6K omvormer met 117% over dimensionering uit. Is dit aan te raden of moet ik toch voor een SE7K gaan? Deze zit dan op precies 100%.

De S500B optimizers zijn het nieuwe type 85V optimizers toch? Dan zou ik het systeem hier ook mee uit willen rusten. Of zijn er goede redenen om toch voor 60V optimizers te gaan zoals de S440 of S500?
117% is echt dikke prima. Je mag tot 155% en in België zelfs tot 200%.

De SE6K is een 3 phase omvormer, hierbij is het opstartvoltage 720V? Met 9 panelen aan elke kant zou ik dan voor de zekerheid naar de 80V optimisers gaan.
Pagina: 1 2 ... 99 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.