• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:58
jelleeelco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:18:
[...]

Snap ik helemaal. De enige mogelijkheid is dan om de omvormer van zolder te vervangen voor een Homehub (dat moet dan sowieso), en deze in de schuur op te hangen. Dan krijg ik wel DC kabels langs de gevel, door de tuin (langs de rand van de tuin, uiteraard ingegraven en in een slagvaste buis), naar de schuur. Zal een meter of 20 zijn in totaal (van zonnepanelen naar omvormer). Dan accus en omvormer in de schuur. Volgens de installateur was zo'n lange DC kabel geen enkel probleem, er is weinig tot geen verlies zei hij.

In de schuur kan het in de zomer warm worden. Het is een onverharde, deels geïsoleerde schuur. Enkelsteens muur aan 1 kant, 10cm pir aan de kant van de tuin (met hout bekleed). Dak is niet geïsoleerd. Uiteraard wel droog. Maar het kan er wel 30 mss 35 graden worden. Is dat voor de omvormer en accu's geen probleem?
Ik heb je situatie niet helemaal voor ogen.
Maar…
DC van panelen verlengen is geen probleem. Is hoogvolt en geen extreme stroom.
DC van batterij verlengen gaat niet. Dat is 48V met extreem hoge stroom, dat wil je niet geloof ik.
Batterijen hebben gebruik temperatuur tot 45 graden. Hoger neemt in eerste instantie het rendement sterk af. Thermal runoff pas bij 270 graden dus kwa veiligheid is het schuurtje geen probleem.
Op dit moment heb ik slechts 1 van de 3 batterijen in gebruik omdat de batterij-naar-batterij kabels tot volgende week in backorder staan.

Met die opzet heb ik wel al een temperatuur meting gedaan middels uitlezen van batterij temperatuur via modbus.
Conclusie….
- in rust zie ik 26 graden
- full power (=2.7kW voor 1 batterij) laden verhoogt dat in 2 uur met 8 graden.
- full power (4.5kW voor 1 batterij) ontladen verhoogt dat in 1 uur met 8 graden
Ik heb de boel nu tijd gestuurd, ‘s nachts en ‘s middags vol laden, in ochtend en avond piek leeg rekken.
Er zit dus genoeg afkoeltijd tussen laden en ontladen. Ik kom tot max 34 graden.

Ik heb zolder temperatuur nog niet gemeten. Zal 15 a 20 zijn.
Eigenlijk was het nog niet de bedoeling dit te delen, ik ga gestructureerd meten als ik de 3 batterijen actief heb. Maar goed… omdat je er over begon toch wat voorlopige data.
Over 2 weken weet ik meer.
Ik verwacht niet dat het hoger zal zijn. Ik verwacht hetzelfde of lager omdat belasting meer verdeeld over units is.

Nb….
Eind vorig jaar zat ik heel serieus op het pad van “batterijen buiten onder een afdakje”. Na alles mbt veiligheid te hebben bestudeerd ben ik toch voor zolder gegaan. Installatie was zo extreem veel eenvoudiger…. Veiligheid is super super belangrijk maar met de LFP technologie en vooral “C laag houden” durf ik het aan. En ik houd de batterij temperatuur goed in de gaten.
Mijn mening veranderde toch wel heel erg toen ik bedacht “dat een batterij in rust” echt niet in de fik vliegt. Dus dat je het risico met “power niet te hoog maken” heel goed kan beheersen.
“In de fik” batterijen zijn denk ik grote batterijen die op onbalans markt heftig staan te pompen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
@jelleeelco
Zie deze post met wat links over veiligheid en operating temperature

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 12:02
Stefannn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik heb je situatie niet helemaal voor ogen.
Maar…
DC van panelen verlengen is geen probleem. Is hoogvolt en geen extreme stroom.
DC van batterij verlengen gaat niet. Dat is 48V met extreem hoge stroom, dat wil je niet geloof ik.
Batterijen hebben gebruik temperatuur tot 45 graden. Hoger neemt in eerste instantie het rendement sterk af. Thermal runoff pas bij 270 graden dus kwa veiligheid is het schuurtje geen probleem.
Op dit moment heb ik slechts 1 van de 3 batterijen in gebruik omdat de batterij-naar-batterij kabels tot volgende week in backorder staan.

Met die opzet heb ik wel al een temperatuur meting gedaan middels uitlezen van batterij temperatuur via modbus.
Conclusie….
- in rust zie ik 26 graden
- full power (=2.7kW voor 1 batterij) laden verhoogt dat in 2 uur met 8 graden.
- full power (4.5kW voor 1 batterij) ontladen verhoogt dat in 1 uur met 8 graden
Ik heb de boel nu tijd gestuurd, ‘s nachts en ‘s middags vol laden, in ochtend en avond piek leeg rekken.
Er zit dus genoeg afkoeltijd tussen laden en ontladen. Ik kom tot max 34 graden.

Ik heb zolder temperatuur nog niet gemeten. Zal 15 a 20 zijn.
Eigenlijk was het nog niet de bedoeling dit te delen, ik ga gestructureerd meten als ik de 3 batterijen actief heb. Maar goed… omdat je er over begon toch wat voorlopige data.
Over 2 weken weet ik meer.
Ik verwacht niet dat het hoger zal zijn. Ik verwacht hetzelfde of lager omdat belasting meer verdeeld over units is.

Nb….
Eind vorig jaar zat ik heel serieus op het pad van “batterijen buiten onder een afdakje”. Na alles mbt veiligheid te hebben bestudeerd ben ik toch voor zolder gegaan. Installatie was zo extreem veel eenvoudiger…. Veiligheid is super super belangrijk maar met de LFP technologie en vooral “C laag houden” durf ik het aan. En ik houd de batterij temperatuur goed in de gaten.
Mijn mening veranderde toch wel heel erg toen ik bedacht “dat een batterij in rust” echt niet in de fik vliegt. Dus dat je het risico met “power niet te hoog maken” heel goed kan beheersen.
“In de fik” batterijen zijn denk ik grote batterijen die op onbalans markt heftig staan te pompen.
Dank voor je uitvoerige reactie! Ik snap je overwegingen en ik sta er persoonlijk zelf ook zo in. Echter... mijn vrouw wil onder geen beding die accus in huis. En die is niet gevoelig voor technische argumenten...

Dus of accus in schuur, of geen accus. Zo simpel is het helaas. Dan moet ik voor mezelf nog de afweging maken of ik perse DC wil laden (dan omvormer van panelen in schuur), en zo niet, of ik backup wil (extra kabels trekken naar zolder, en omvormer op zolder vervangen). Gezien de kosten van backup en nieuwe omvormer en installatie aardig in de papieren gaat lopen, en ik de afgelopen 22 jaar 2x een storing heb gehad van een uur, denk ik dat die afweging vrij makkelijk wordt.

Één omvormer in schuur voor accus en panelen, dan wordt de installatie van een backup unit een stuk goedkoper.

• Stefannn
jelleeelco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:17:
[...]

Één omvormer in schuur voor accus en panelen, dan wordt de installatie van een backup unit een stuk goedkoper.
A,.. dat had ik niet helemaal goed gelezen.
“Omvormer op zolder vervangen voor 1 in de schuur” Niet “omvormer op zolder vervangen EN 1 in de schuur”.
Dat is dan inderdaad weer een verdedigbare setup.
Overigens was mijn vrouw in eerste instantie ook tegen batterijen op zolder. Vooral omdat ik in december erg verontrust was over veiligheid. Na een maandje is dat toch goed gekomen.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:22

Smoke

Maverick Reploid

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:55:
[...]
Edit: de RS485 voor communicatie met de backup interface is zo te zien niet RS485-1 maar een aparte connector die niet op de communicatiekaart zit. Op het communicatiekaart zou je ook bij gebruik van een backup interface nog steeds twee RS485-interfaces ter beschikking moeten hebben.
RS485-1 is gereserveerd voor zowel de DCDC als een BUI/meter. Op het communicatiebord zit vanuit de fabriek namelijk al een kabel van RS485-1 naar de DCDC (Zat ook zo bij de vorige generatie RWS48 maar daar hing een splitter onder), en om het makkelijker te maken is er een aparte connector voor de BUI geplaatst die intern gekoppeld is aan de RS485-1 aansluiting (oa omdat je ook die 12V aansluiting nodig hebt). Als je een bekabelde meter gebruikt ipv een BUI moet die ook op diezelfde connector aangesloten worden onderin.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:33

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik vond het al vreemd, een RS485-interface die niet op de communicatiekaart zit. Dan moet je je softwarematig toch in een paar bochten wringen om dat werkend te krijgen. Mooi opgelost.

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:57
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:22:
[.. Home Assistant automatisering.]

Dat kan natuurlijk ook. Dan kun je er ook wat leuke dingen omheen programmeren.
maar niet voor NTO.
Wat bedoel je met NTO?? Omvormers op Zero Export zetten?
Wat bedoel je met "in het hetzelfde systeem zijn gekoppeld"? Dat ze in dezelfde SolarEdge site zitten?
Was opmerking van de Support. Maar inderdaad, beide omvormers zitten in dezelfde site.

Ik heb met AI voor een van de omvormers al een automatisering geschreven. Is er hier een omgeving (sub-forum) om deze posten?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

mrenkema schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
Wat bedoel je met NTO?? Omvormers op Zero Export zetten?
Negatief Tarief Optimalisatie. Daar had beter NPO gestaan (Negatieve Prijsoptimalisatie) of NRO (Negative Rate Optimization) 8)7

Als het importtarief negatief is, is afnemen uit het net lucratiever dan zelf produceren. Dan kan de productie dus op nul. Daar heb je geen meter voor nodig. Bij zero export produceer je alleen voor een onbekend eigen gebruik en daarvoor heb je wel een meter nodig.

Maar ik denk ik dat ik ergens iets heb gemist. Ik zie drie situaties:
  • Betalen voor import, geld krijgen voor export => maximaal produceren
  • Betalen voor import, betalen voor export => zero export
  • Geld krijgen voor import, betalen voor export => zero productie
Voor een optimaal resultaat heb je dus gewoon een meter nodig. Volgens SolarEdge werkt NPO/NRO met en zonder meter, maar ik heb het gevoel dat het zonder meter niet optimaal kan werken.

• mrenkema
Ja, maar het is bij mij wat eenvoudiger.
De opzet is dus 2 omvormers, op 1 site van SolarEdge. En 2 batterijen van Hw, die in een maandje echt slim worden (https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/
Als de prijs negatief is, wil ik zero export, maar uiteraard wel productie naar de batterijen en verbruik zoals een beregeningspomp.
De P1 meter van Honwizard speelt daarin ook een rol, die meet immers bijna alles. (Denk ik.)
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan. Betalen voor export alleen als de prijs negatief is. Een terugleverkosten (zijn vooralsnog 0).

[ Voor 13% gewijzigd door mrenkema op 04-04-2026 14:17 ]

• Smoke
  • Laatst online: 20:22

Smoke

Maverick Reploid

Voor negatieve tariefoptimalisatie is een meter inderdaad optioneel. De handleiding van SE zelf beschrijft ook twee scenarios waarvoor je bij 1 ervan een meter nodig hebt (pagina 3), als de exportprijs negatief is maar de importprijs dat niet is.

https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf

Zonder meter stopt de productie gewoon in beide gevallen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 12:02
mrenkema schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:16:
Ja, maar het is bij mij wat eenvoudiger.
De opzet is dus 2 omvormers, op 1 site van SolarEdge. En 2 batterijen van Hw, die in een maandje echt slim worden (https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/
Als de prijs negatief is, wil ik zero export, maar uiteraard wel productie naar de batterijen en verbruik zoals een beregeningspomp.
De P1 meter van Honwizard speelt daarin ook een rol, die meet immers bijna alles. (Denk ik.)
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan. Betalen voor export alleen als de prijs negatief is. Een terugleverkosten (zijn vooralsnog 0).
Als de prijs negatief is wil je toch juist je accu's en al het thuisgebruik uit het net halen? Dan krijg je ervoor betaald...

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Smoke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:21:
Voor negatieve tariefoptimalisatie is een meter inderdaad optioneel. De handleiding van SE zelf beschrijft ook twee scenarios waarvoor je bij 1 ervan een meter nodig hebt (pagina 3), als de exportprijs negatief is maar de importprijs dat niet is.

https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf

Zonder meter stopt de productie gewoon in beide gevallen.
Die application note kende ik nog niet. Bedankt voor de link!

Momenteel is bij Zonneplan (en wellicht ook bij andere aanbieders van dynamische energiecontracten) de exportvergoeding gelijk aan de importprijs. Dat betekent dat de tweede situatie uit mijn vorige post niet kan optreden en een export/import meter dus geen meerwaarde heeft. Ik ga er van uit dat dit per 1 januari 2027 zal veranderen als de energiebelasting niet meer gesaldeerd wordt.

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:20
jelleeelco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:
[...]

Als de prijs negatief is wil je toch juist je accu's en al het thuisgebruik uit het net halen? Dan krijg je ervoor betaald...
Zo denk ik er ook over, maar hoe stel je dat in? In de aanvullende kosten bij Electriciteitstarief en met NTO aan/uit?
Ik heb dit hele forum inmiddels wel gelezen, maar de gemoederen zijn het nooit eens over wat je daar dan moet invullen......ook mijn installateur draait er altijd een beetje omheen.

Application Note is een helder verhaal, maar Weergave dagtarieven komt niet overeen met de tarieven van mijn provider (FrankEnergie)

[ Voor 10% gewijzigd door churchlane op 04-04-2026 21:14 ]

Gasloze woning (A+++) 2x Ecoforest ecoGEO+ 5-22 12x bodembron - 68 SolarFrontier 11.560Wp zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW batterij - Xpeng G9 98 kW - SE One EV-lader

• mrenkema
Met de komende nieuwe software update van de HW batterijen doet HW dit automatisch.
Zie hier: https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/

• mrenkema
jelleeelco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:
[...]

Correct; zie hierboven.

• rik_oldenzaal
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:40
Goedemiddag. Nieuw op het forum en ik hoop dat iemand mij wegwijs kan maken mbt aanvullende kosten in de solaredge app icm Frank Energie als leverancier.
Het gaat om de invulvelden bij de energietarieven voor zowel import als export.

Welke aanvullende kosten dien ik precies in te vullen en welke btw op 21% / 0% bij zowel import als export?
Misschien is hier al veel over geschreven, maar ik vind het niet eenduidig terug. Als iemand hier het antwoord heeft hoor ik dat graag. Alvast dank.

Ter info (niet belangrijk, maar reden dat ik op dit forum zit) :
17000 Wp op het dak, wordt nog 2kWp bijgeplaatst.
3X 48V SE thuisbatterij met 10kW omvormer en BUI en SE EV Charger.
2x EV

[ Voor 19% gewijzigd door rik_oldenzaal op 05-04-2026 13:22 ]

• mrenkema
rik_oldenzaal schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:12:
Goedemiddag. Nieuw op het forum en ik hoop dat iemand mij wegwijs kan maken mbt aanvullende kosten in de solaredge app icm Frank Energie als leverancier.

Welke aanvullende kosten dien ik precies in te vullen en welke btw op 21% / 0% bij zowel import als export?
Goedie vraag, die heb ik ook. Via google en AI zijn dat de volgende (bij een dynamisch contract):
- Engergie belasting = ongeveer 9 cent per kWh (excl. BTW!)
- Verkoop vergoeding = + 2 cent (bij mij bij zonneplan)

Samen ongeveer 11 cent en bij BTW vul ik dan 21% in.

Maar ja, bij Zonneplan krijg ik ook nog eens 10% extra voor levering aan het net. Hoe dat te configureren?

Dus als bv Ketelklets roept, vandaag is de prijs tussen 2 en 4 negatief, wel 5 cent, dan maakt dat mij nog niet uit, want pas als de prijs negatiever dan 11 cent, dan zou je de productie/export naar de grid op 0 willen hebben. Denk ik ...
Maar hoe doet SolarEdge dit?

• rik_oldenzaal
mrenkema schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:39:
[...]

Goedie vraag, die heb ik ook. Via google en AI zijn dat de volgende (bij een dynamisch contract):

Maar ja, bij Zonneplan krijg ik ook nog eens 10% extra voor levering aan het net. Hoe dat te configureren?

Dus als bv Ketelklets roept, vandaag is de prijs tussen 2 en 4 negatief, wel 5 cent, dan maakt dat mij nog niet uit, want pas als de prijs negatiever dan 11 cent, dan zou je de productie/export naar de grid op 0 willen hebben. Denk ik ...
Precies dat. Geen idee dus ik hoop dat iemand op dit forum ook SE + Frank heeft (vast wel) en als diegene even een reactie zal willen geven heel graag. Dank

• ÜberWicked
  • Laatst online: 20:51
Voor ons nieuwe huis zou ik graag voor de zomer nog een installatie op het dak willen leggen.
Ik weet niet of er ooit nog accu's gaan komen, maar daar houd ik nu geen rekening mee.

Ik wil Solaredge kiezen omdat ik 3 orientaties heb, en op het westen een klein beetje schaduwval als de zon achter het huis van de buren draait.

Plan is om een 7kw omvormer te nemen (https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4e) met s500b optimizers met 19 (of 20, nog even goed meten) panelen (Jinko 460wp) in deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxRzV_nExuL2bQK9ARoKOhR4bxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imx0OWzXnc2px5MGt80qcL5Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yis7JX0kDxlCIuS6OhRmIABNo_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/izljp1520ORXHtisGObShfrI.png?f=user_large

Mijn vraag; stel ik wil ooit wel naar een accu en de omvormer moet vervangen worden, moeten de optimizers dan ook vervangen worden?
Of weet iemand een betere optie?

[ Voor 7% gewijzigd door ÜberWicked op 05-04-2026 13:52 ]

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:12:

Misschien is hier al veel over geschreven, maar ik vind het niet eenduidig terug. Als iemand hier het antwoord heeft hoor ik dat graag. Alvast dank.

Ter info (niet belangrijk, maar reden dat ik op dit forum zit) :
17000 Wp op het dak, wordt nog 2kWp bijgeplaatst.
3X 48V SE thuisbatterij met 10kW omvormer en BUI en SE EV Charger.
2x EV
Er is hier ergens een apart forum van, moet je zelf even zoeken.
Vooral met het terugleveren is nogal wat mis.
De tips zijn om het zo simpel mogelijk te houden.
- in ieder geval btw op 0
- als je alles kan salderen: ook energie belasting weglaten.
- en persoonlijk heb ik dan 2 cent premie bij afnemen staan en alles 0 bij terugleveren

• churchlane
Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:55:
[...]

- en persoonlijk heb ik dan 2 cent premie bij afnemen staan en alles 0 bij terugleveren
En, staat bij jou de NRO aan? Of uit? En heb je al eens meegemaakt dat het SE systeem dan op de juiste momenten stopt met exporteren naar net? (Dat zou dan alle overtollige pv moeten zijn, na wat je in huis inclusief het laden van je eventuele accu's, verbruikt op dat moment)
Ik heb dat bij mijn SE systeem nog nooit meegemaakt. Ook al waren er momenten dat de negatieve prijs meer dan €0,13 bedroeg. En ongeacht of NRO aan of uit stond. Er blijft iets misgaan met de interne calculatie van export bij SE.

Als iemand hier andere ervaringen heeft, hoor het graag.
Oja, nog iets. Kan je als je met HA de boel aanstuurt, wel voor elkaar krijgen dat je bij negatieve prijzen WEL je accu's en huisgebruik uit het net trekt ipv uit je pv?

Gasloze woning (A+++) 2x Ecoforest ecoGEO+ 5-22 12x bodembron - 68 SolarFrontier 11.560Wp zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW batterij - Xpeng G9 98 kW - SE One EV-lader

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:31
Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:55:
[...]

Was het niet dit forum? SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

• churchlane
Het is nogal stil op dat forum....

Dus nogmaals hier de vraag:
Wie weet er nou echt wat er ingevuld moet worden bij aanvullende kosten import en export?
8)7

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:14

lc8

mrenkema schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:39:
[...]

hoe je het in SE zet weet ik niet: maar

De Zonneplan regels samengevat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qOQ0aWemCWNzvbGZA6ryuCVxhY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/snPoW5a1J1aj5RDtp38oOwZI.png?f=user_large

Aangenomen dat je productie en verbruik niet beinvloed worden door de 'strategy': Dan wordt de saldering niet beinvloed door het afname moment: of je nu 0 op de meter draait (en niks saldeert) of snachts 10kWh afneemt en overdag weer terug levert, saldering is hetzelfde! ==> saldering kun je buiten beschouwing laten in de prijsafweging.

- Als je per contract-jaar minder produceert dan je verwachte jaarverbruik, kun je het beste blijven terugleveren zolang de TOTALE stroomprijs positief is.
- Als je per contract-jaar meer produceert dan je verwachte haarverbruik, kun je het best alleen terugleveren als de KALE stroomprijs positief is. Immers: als de kale stroomprijs -3ct is, en je geen EB meer terug krijgt met salderen, kost het terugleveren je geld.

Als je minder produceert dan gebruikt is het simpel.. maar als je meer produceert dan gebruikt, wordt het lastig:
- je moet vooraf gaan inschatten hoeveel je dat contract-jaar gaat gebruiken
- Terugleveren bij negatieve kale prijs stoppen ALS je je ingeschatte jaarverbuik aan teruglever-saldering-ruimte gehaald hebt hebt.
- Als je contract ergens in de zomer eindigt is dit niet zo moeilijk en kun je bovenstaande gewoon gaan toepassen als je genoeg 'saldering'hebt opgebouwd.
- Als je contract eind van de winter eindigt zul je dit in de zomer van het jaar ervoor moeten gaan afschatten :? een beetje te weinig is snel erg duur, een beetje te veel kost je de kale stroomprijs van die overschot uren.
EDIT: je kunt dit andersom ook oplossen: Als je teveel salderingsruimte over hebt dan moet je je eigen productie gaan uitzetten als de energyprijs onder de EB komt: Je krijgt dan immers netto terug! |:(

en voor het gemakt weten we nog niet of
- per 1 jan 2027 de saldering helemaal stopt (en de rest gelijk blijft)
- je mag blijven salderen zolang je contract jaar loopt: wat de minister zelf beloofd heeft eerder en dus strijdig is met bovenstaand!
- en als je zelf je contract opzegt (en elders verder gaat) wordt er op dat moment gesaldeerd.

[ Voor 114% gewijzigd door lc8 op 05-04-2026 16:23 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
ÜberWicked schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:52:
Voor ons nieuwe huis zou ik graag voor de zomer nog een installatie op het dak willen leggen.
Ik weet niet of er ooit nog accu's gaan komen, maar daar houd ik nu geen rekening mee.

Ik wil Solaredge kiezen omdat ik 3 orientaties heb, en op het westen een klein beetje schaduwval als de zon achter het huis van de buren draait.

Plan is om een 7kw omvormer te nemen (https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4e) met s500b optimizers met 19 (of 20, nog even goed meten) panelen (Jinko 460wp) in deze opstelling:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vraag; stel ik wil ooit wel naar een accu en de omvormer moet vervangen worden, moeten de optimizers dan ook vervangen worden?
First things first:
Lees de topicstart (tuinhuisje en red flags) over groepen panelen die niet het lijnvoltage kunnen halen.

Wise enough to play the fool

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:48
churchlane schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:40:
[...]

Het is nogal stil op dat forum....

Dus nogmaals hier de vraag:
Wie weet er nou echt wat er ingevuld moet worden bij aanvullende kosten import en export?
8)7
Ik zit bij Tibber en heb het als volgt. Werkt tot op heden prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16lUE9xIWGNqK5iu8ZMyNTSe2ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tqe1AfbHb23pLce3vbCbVc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwlrWT4v9TjWoHI6Xmet5g1-Q3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9E72mG6c0JTKVaNUP6a6A6F.png?f=fotoalbum_large

• farends
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21:52
Ik zit bij Zonneplan en loop tegen het zelfde probleem aan, vanmiddag stopte hij eerst niet met produceren.
Zonneplan heeft me verteld dat export op 0.02 moest staan.

Dit had ik ook zo gedaan, echter stopte hij niet en heb ik hem op 0.01 gezet. Toen ik dat had gedaan stopte hij op het juiste moment wel met produceren en ging vanmiddag ook gewoon weer aan de gang.

Bij import heb ik op advies van Zonneplan 0.13 staan.

Of het nu geheel klopt... ik weet het niet....

• Stefannn
lunnie schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat je hem ook regelen op dynamisch?
Ik heb dat 1 dag geprobeerd maar was niet happy. Zodra het ‘s morgens rond 9:00 negatief was begon hij te laden terwijl het veel beter was om tegen het hoge tarief terug te leveren en pas rond 12:00 tegen rock bottom low tarief te laden.
Ik heb het nu staan op:
2:00 >> volladen
7:00 >> leeg trekken
12:00 >> volladen
19:00 >> leegtrekken
Dat werkt niet hyper optimaal maar wel heel aardig.
Ochtend en avond PV voed ik op die manier tegen hoog tarief terug het grid op.
Over een poosje ga ik het vanuit de home automation besturen dus het is sowieso maar voor tijdelijk zo “totdat ik dat aan de praat heb”.
Maar goed…. Gaat het goed bij jou?

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:48
Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:04:
[...]

Laat je hem ook regelen op dynamisch?
Ik heb dat 1 dag geprobeerd maar was niet happy. Zodra het ‘s morgens rond 9:00 negatief was begon hij te laden terwijl het veel beter was om tegen het hoge tarief terug te leveren en pas rond 12:00 tegen rock bottom low tarief te laden.
Ik heb het nu staan op:
2:00 >> volladen
7:00 >> leeg trekken
12:00 >> volladen
19:00 >> leegtrekken
Dat werkt niet hyper optimaal maar wel heel aardig.
Ochtend en avond PV voed ik op die manier tegen hoog tarief terug het grid op.
Over een poosje ga ik het vanuit de home automation besturen dus het is sowieso maar voor tijdelijk zo “totdat ik dat aan de praat heb”.
Maar goed…. Gaat het goed bij jou?
Jazeker en dat doet ie met deze instellingen uitstekend moet ik zeggen.

• Stefannn
lunnie schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:39:
[...]

Jazeker en dat doet ie met deze instellingen uitstekend moet ik zeggen.
Cool. Ga ik proberen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:23
ÜberWicked schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optimizers hoeven niet vervangen te worden bij andere omvormer.

Wat zijn de dakhoeken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ÜberWicked
  • Laatst online: 20:51
teacher schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:07:
[...]

First things first:
Lees de topicstart (tuinhuisje en red flags) over groepen panelen die niet het lijnvoltage kunnen halen.
Bedankt, het is nu duidelijk. Het tuinhuisje scenario komt aardig overeen. Een short string omvormer is de betere keuze.

• mrenkema
lunnie schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch wel merkwaardig:

Je hebt het over 11 cent exctra en -9 cent extra.
In de plaatsjes staat dan: 18 + 11 = 29 en ... 18 + (- 9) = 27. Maar dat is toch 18 - 9 = 11??
Waarom de BTW op 0? Die is gewoon 21%

• Stefannn
mrenkema schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:57:
[...]

Toch wel merkwaardig:

Je hebt het over 11 cent exctra en -9 cent extra.
In de plaatsjes staat dan: 18 + 11 = 29 en ... 18 + (- 9) = 27. Maar dat is toch 18 - 9 = 11??
Waarom de BTW op 0? Die is gewoon 21%
Zie link in eerdere post.
Het is nogal een rommeltje
De btw klopt ook niet dus kan je beter op 0 houden

• rik_oldenzaal
Stefannn schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:10:
[...]

Zie link in eerdere post.
Het is nogal een rommeltje
De btw klopt ook niet dus kan je beter op 0 houden
Eigenlijk toch ongekend dat Tibber / Frank / Solaredge / anderen dit niet gewoon in een Q&A zetten. Ben er zelf mee bezig en er zijn zoveel verschillende meningen hierover, met respect, want ik weet het ook niet. Maar wie wel? Erg lastig dit te doorgronden.
Ben overigens al gestopt met dat "slimme" laden / handelen via Frank want afname net wat enorm op rare tijden (lees dure)....ik laat SE nu de handel doen, Frank vind ik niet inzichtelijk genoeg, dus die mogen gewoon leveren. Heb slim handelen uitgezet, maar kan nog niks veranderen in de SE app, zal wel even duren.
Ik ga uit van wat "leergeld", vooral testen in het begin.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rik_oldenzaal schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:24:
[...]

Eigenlijk toch ongekend dat Tibber / Frank / Solaredge / anderen dit niet gewoon in een Q&A zetten. Ben er zelf mee bezig en er zijn zoveel verschillende meningen hierover, met respect, want ik weet het ook niet. Maar wie wel? Erg lastig dit te doorgronden.
Ben overigens al gestopt met dat "slimme" laden / handelen via Frank want afname net wat enorm op rare tijden (lees dure)....ik laat SE nu de handel doen, Frank vind ik niet inzichtelijk genoeg, dus die mogen gewoon leveren. Heb slim handelen uitgezet, maar kan nog niks veranderen in de SE app, zal wel even duren.
Ik ga uit van wat "leergeld", vooral testen in het begin.
Bel Frank maar even om je setup vrij te geven, dat moet vrijwel direct gebeuren en anders wacht je vrij lang.
Verder hebben de energieleveranciers niks te maken met de tariefsinstellingen bij SolarEdge of de vermeende fouten daaromtrent bij SolarEdge. Er zijn verschillende manieren omschreven voor al dan niet het beste resultaat. De (m.i.) enige fout die er is, is dat de btw niet negatief kan zijn.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:23
ÜberWicked schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:50:
[...]

Bedankt, het is nu duidelijk. Het tuinhuisje scenario komt aardig overeen. Een short string omvormer is de betere keuze.
De short string is er maar tot 5kW, en mag slechts 135% overdimensionering hebben. Verder nogal beperkt in accu.

Er is nu ook de 650a optimizer met 110v output. Daarmee zijn je daken onafhankelijk. De 3 hangen tussen de opbrengst profielen van beide daken van 8 en heeft daardoor geen onafhankelijkheid nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.