Ik heb je situatie niet helemaal voor ogen.jelleeelco schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:18:
[...]
Snap ik helemaal. De enige mogelijkheid is dan om de omvormer van zolder te vervangen voor een Homehub (dat moet dan sowieso), en deze in de schuur op te hangen. Dan krijg ik wel DC kabels langs de gevel, door de tuin (langs de rand van de tuin, uiteraard ingegraven en in een slagvaste buis), naar de schuur. Zal een meter of 20 zijn in totaal (van zonnepanelen naar omvormer). Dan accus en omvormer in de schuur. Volgens de installateur was zo'n lange DC kabel geen enkel probleem, er is weinig tot geen verlies zei hij.
In de schuur kan het in de zomer warm worden. Het is een onverharde, deels geïsoleerde schuur. Enkelsteens muur aan 1 kant, 10cm pir aan de kant van de tuin (met hout bekleed). Dak is niet geïsoleerd. Uiteraard wel droog. Maar het kan er wel 30 mss 35 graden worden. Is dat voor de omvormer en accu's geen probleem?
Maar…
DC van panelen verlengen is geen probleem. Is hoogvolt en geen extreme stroom.
DC van batterij verlengen gaat niet. Dat is 48V met extreem hoge stroom, dat wil je niet geloof ik.
Batterijen hebben gebruik temperatuur tot 45 graden. Hoger neemt in eerste instantie het rendement sterk af. Thermal runoff pas bij 270 graden dus kwa veiligheid is het schuurtje geen probleem.
Op dit moment heb ik slechts 1 van de 3 batterijen in gebruik omdat de batterij-naar-batterij kabels tot volgende week in backorder staan.
Met die opzet heb ik wel al een temperatuur meting gedaan middels uitlezen van batterij temperatuur via modbus.
Conclusie….
- in rust zie ik 26 graden
- full power (=2.7kW voor 1 batterij) laden verhoogt dat in 2 uur met 8 graden.
- full power (4.5kW voor 1 batterij) ontladen verhoogt dat in 1 uur met 8 graden
Ik heb de boel nu tijd gestuurd, ‘s nachts en ‘s middags vol laden, in ochtend en avond piek leeg rekken.
Er zit dus genoeg afkoeltijd tussen laden en ontladen. Ik kom tot max 34 graden.
Ik heb zolder temperatuur nog niet gemeten. Zal 15 a 20 zijn.
Eigenlijk was het nog niet de bedoeling dit te delen, ik ga gestructureerd meten als ik de 3 batterijen actief heb. Maar goed… omdat je er over begon toch wat voorlopige data.
Over 2 weken weet ik meer.
Ik verwacht niet dat het hoger zal zijn. Ik verwacht hetzelfde of lager omdat belasting meer verdeeld over units is.
Nb….
Eind vorig jaar zat ik heel serieus op het pad van “batterijen buiten onder een afdakje”. Na alles mbt veiligheid te hebben bestudeerd ben ik toch voor zolder gegaan. Installatie was zo extreem veel eenvoudiger…. Veiligheid is super super belangrijk maar met de LFP technologie en vooral “C laag houden” durf ik het aan. En ik houd de batterij temperatuur goed in de gaten.
Mijn mening veranderde toch wel heel erg toen ik bedacht “dat een batterij in rust” echt niet in de fik vliegt. Dus dat je het risico met “power niet te hoog maken” heel goed kan beheersen.
“In de fik” batterijen zijn denk ik grote batterijen die op onbalans markt heftig staan te pompen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
/f/image/imx0OWzXnc2px5MGt80qcL5Q.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/izljp1520ORXHtisGObShfrI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/snPoW5a1J1aj5RDtp38oOwZI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9tqe1AfbHb23pLce3vbCbVc0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/t9E72mG6c0JTKVaNUP6a6A6F.png?f=fotoalbum_large)