• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:37:
Weet iemand de oplossing:

Ik heb hier een SolarEdge Smart Switch die draadloos gekoppeld is met de omvormer . Functioneert al 2 jaar prima, behalve dat ie ‘s nachts soms aan gaat (mogelijk tijdens een restart van de omvormer?).

Hij staat normaliter op “auto” met zonoverschot van 2000W voor 45 minuten. Dat deed het tot gisteren prima.

Sinds kort echter het volgende:

Als de functie in de app op “auto” staat met overtollige stroom, gaat de switch nu elke 10 seconden aan en uit, als de zon niet schijnt en de omvormer in sleep staat.

Zet ik hem in de app op “aan” dan blijft ie aan, zet ik hem op uit, dan blijft ie uit. Dus verbinding met de omvormer en de cloud is prima. bedien ik hem met de hand op de knop, reageert ie ook goed. Alleen nu dus niet meer in “auto”. Herkent iemand dit en weet iemand de oplossing?
OK, schijnt toch een bug te zijn in de SolarEdge.

In de "auto" stand geef je de overproductie aan, waarop deze smartswitch moet triggeren. De exacte hoeveelheid in W, maakt uit. Bij 2100W doet ie het niet goed, bij 2500W doet ie het wel goed hier. Installateur gaf aan dat het nu trial en error is met de hoeveelheid W waarop de omvormer het wel goed doet. Maar over algemeen is hoger beter.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 18:26
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:49:
Ik heb net al geroepen dat een 3-fase short string omvormer (Type SE5K-RWB zonder 48) op 375V draait, minder dan de enkelfase omvormer.

Je hebt EN de 4 panelen, EN de short string omvormer nodig.

Of alle optimizers vervangen met s500b EN de short string omvormer.
Nogmaals bedankt voor j(ulli)e hulp. Ik ben heel wat wijzer geworden. Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom ik volgens zou naar de short-string omvormer ook nog de extra panelen nodig zou hebben. Als ik 8 panelen op oost heb liggen met een S500 optimizer kom ik aan 8*60 = 480V. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de short string omvormer toch?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:49

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jansenpam schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:05:
[...]

Nogmaals bedankt voor j(ulli)e hulp. Ik ben heel wat wijzer geworden. Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom ik volgens zou naar de short-string omvormer ook nog de extra panelen nodig zou hebben. Als ik 8 panelen op oost heb liggen met een S500 optimizer kom ik aan 8*60 = 480V. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de short string omvormer toch?
Die 4 extra panelen zijn niet nodig. Het 3e systeemverlies diagram dat je vorige week postte is met short string omvormer en zonder extra panelen. Het opbrengst factor verlies is 0,1% en daar is niets mis mee.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:02
Met s500b gaat het 0 zijn.

In de range 375-480 zit het schaduwbeheer.

Valt 1 paneel in de schaduw dan houdt je maar 425V potentieel over, want dat paneel in slagschaduw doet maar 10%
Met een 2e zit je dus net aan in clipping verlies… tenzij er meer panelen in de string zitten (maar die doen dus ook maar max een handje Volt)

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 07-04-2026 11:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Kan iemand eens een blik op de volgende gooien?
https://designer.solaredg...687e5cdccef0?units=METRIC
Zo doen of een andere opzet proberen voor de extra set op onze garage?
We hebben reeds een SE10K home hub met 3 accu's en 13kWp (9kw op ZW en 4kw op ZO) op het huis liggen maar wil voor voor/na jaar en winter wat extra opbrengst hebben aangezien we in de basis dmv airco's verwarmen en er hoogstwaarschijnlijk een EV gaat komen (nu hebben we een PHEV die 2 fasen kan laden).

Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen. Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 18:26
Helder nu. Hartelijk dank.

Ik kreeg net ook weer een reactie via de SolarEdge support. Weet iemand of hier nog echte personen achter zitten? De reactie heeft een erg hoog AI gehalte:

"Na controle blijkt dat de geïnstalleerde optimizers van het type S440 zijn; het vereiste minimum bedraagt ​​16 optimizers per string.
Aangezien u heeft aangegeven dat er 16 zijn geïnstalleerd, betreft dit precies het minimale aantal optimizers. Hierdoor zal de productie lager uitvallen."

Ik ben trouwens nu wel benieuwd naar mijn optimizers. Dat zouden S500 moeten zijn....

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:25:
Met s500b gaat het 0 zijn.

In de range 375-480 zit het schaduwbeheer.

Valt 1 paneel in de schaduw dan houdt je maar 425V potentieel over, want dat paneel in slagschaduw doet maar 10%
Met een 2e zit je dus net aan in clipping verlies… tenzij er meer panelen in de string zitten (maar die doen dus ook maar max een handje Volt)
Schaduw is alleen aan het eind van de dag aan de orde, als ik de eerste post goed lees. Maar de ene schaduw is de andere niet. Vraag is hoe erg die schaduw is, hoe erg je dat vindt en wat een oplossing je waard is. 16x S500 laten vervangen door 16x S500B gaat al gauw 1500 Euro kosten. Ik zou beginnen met de omvormer te vervangen door een short string. Daarna is het waarschijnlijk case closed.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:38:
We hebben reeds een SE10K home hub met 3 accu's en 13kWp (9kw op ZW en 4kw op ZO) op het huis liggen maar wil voor voor/na jaar en winter wat extra opbrengst hebben aangezien we in de basis dmv airco's verwarmen en er hoogstwaarschijnlijk een EV gaat komen (nu hebben we een PHEV die 2 fasen kan laden).
Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen.
Met een opbrengst factor verlies van 0,57% gaat dit ontwerp niet optimaal functioneren, maar waarschijnlijk ook niet slecht. Je zou een 3-fase short string omvormer kunnen overwegen. Of nog een paar panelen erbij (daar is zo te zien nog plek voor).
Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)
Het spanningsverlies is met een 1-fase omvormer inderdaad veel te hoog (3,2% waar maximaal 1% de vuistregel is). Met een 3-fase omvormer is die kabel geen probleem (0,5% spanningsverlies).

[ Voor 30% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-04-2026 12:29 ]

• Roger Beurskens
Dankje voor de bevestiging,
Ja, die short-string had ik ook al in de designer gegooid. Het is echter dat ik die SE6K al heb en als ik ga kijken hoeveel ik moet opwekken om die 600 resp 900 euro (SE4K/5K) voor een nieuwe short-string terug te verdienen ( nee terugverdienen is niet het doel maar toch) , lijkt het me niet de moeite waard. Extra panelen lijkt me lastig om precies dezelfde (gebruikte) panelen te vinden al zou ik wellicht 1 paneel extra op de zuid/west kant kunnen leggen (heb er 19 in totaal maar dacht beter 9/9 verdeeld te hebben). Ruimte is inderdaad geen probleem al heb ik wat mindere instraling in de linker hoek van het dak door de bomen bij de buren/ Ik heb al de mazzel gehad dat ik de P404's heb om daarmee het grootste probleem van optimizer clipping op te lossen lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Roger Beurskens op 07-04-2026 12:41 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

9+9 is alleen beter als je graag wilt dat de panelen van boven mooi symmetrisch uitzien, maar verder is meer ook beter. Bijleggen waar je last van schaduw hebt, is wel minder zinvol. En schaduw van bomen wordt in de loop der tijd meestal ook niet minder. Heb je in designer die schaduw meegenomen?

Is het een idee om op ZW 2x5 panelen landscape te leggen zodat je wat meer wegblijft van het schaduwgebied? De afstand van nok tot goot lijkt daar groot genoeg voor. Dan leg je op NO 1x9 portrait zoals je nu van plan bent. Of misschien zelfs 3x3 ZW en 1x10 NO? Mogelijkheden te over.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-04-2026 18:12 ]

• Roger Beurskens
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
9+9 is alleen beter als je graag wilt dat de panelen van boven mooi symmetrisch uitzien, maar verder is meer ook beter. Bijleggen waar je last van schaduw hebt, is wel minder zinvol. En schaduw van bomen wordt in de loop der tijd meestal ook niet minder. Heb je in designer die schaduw meegenomen?

Is het een idee om op ZW 2x5 panelen landscape te leggen zodat je wat meer wegblijft van het schaduwgebied? De afstand van nok tot goot lijkt daar groot genoeg voor. Dan leg je op NO 1x9 portrait zoals je nu van plan bent. Of misschien zelfs 3x3 ZW en 1x10 NO? Mogelijkheden te over.
Dat is verdorie een goeie, ik had daar niet eens aan gedacht.
3x3 past niet, het dakvlak is maar net een goeie 2 meter 70 ofzo. Panelen zijn een 99cm bij 165cm.
Die 5x2 landscape opstelling op ZW en zo ver mogelijk maar rechts te verplaatsen op het dakdeel levert gewoon zo'n 10% meer op jusit in de slechtste maanden.
Ik dacht wellicht "te makkelijk" en wilde optisch mooi doen en niet nagedacht over de manier voor de meeste opbrengst. en die 9 panelen op het zelfde dakvlak met P404 komen al een heel eind in de richting voor de opstartspanning in de ochtend lijkt me toch?

Ik heb die met 5x2 op zuid-west ook in de designer erbij gegooid en volgens mij moet ie ook zichtbaar zijn via de zelfde link.
Opbrecgst verlies zakt van -.057% naar -0,38% zo te zien.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is verdorie een goeie, ik had daar niet eens aan gedacht.
3x3 past niet, het dakvlak is maar net een goeie 2 meter 70 ofzo. Panelen zijn een 99cm bij 165cm.
Die 5x2 landscape opstelling op ZW en zo ver mogelijk maar rechts te verplaatsen op het dakdeel levert gewoon zo'n 10% meer op jusit in de slechtste maanden.
Ik dacht wellicht "te makkelijk" en wilde optisch mooi doen en niet nagedacht over de manier voor de meeste opbrengst. en die 9 panelen op het zelfde dakvlak met P404 komen al een heel eind in de richting voor de opstartspanning in de ochtend lijkt me toch?

Ik heb die met 5x2 op zuid-west ook in de designer erbij gegooid en volgens mij moet ie ook zichtbaar zijn via de zelfde link.
Opbrecgst verlies zakt van -.057% naar -0,38% zo te zien.
En wat gebeurt er als je zuidwest vol legt in landscape en noordoost vergeet?

(In de winter zal er niet veel blad aan die boom zitten)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
bhcommander schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:56:
[...]

Heb het getest en kan het bevestigen. Heb net de totale productie gelimiteerd op 1500w. In de screenshot hieronder zie je het resultaat. De site productie ligt net onder de 1500 en de productie van een van de twee omvormers is ook net in beeld.

[Afbeelding]
dat uit wel interessant, zijn het beide 1 fase of 3 fase omvormers?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:06
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:00:
[...]

[...]

Ok.. “makes sense”.
In dat geval zal het systeem dus eerder gaan terugleveren als de teruglever prijs hoger is.
Ik ga het vandaag proberen met:

Afnemen: 0.112euro, 0% btw
Terugleveren: -0.112euro, 0% btw

Afgezien of dat de beste keuze is geeft dat in ieder geval inzicht “hoe het werkt”.

Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxKRTbXJ4Hq1qKELvgV_duqTxso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7uUyzr9BklSbNz4rHG5GPAvq.png?f=fotoalbum_large
Nu ook weer volle bak aan het terug leveren. Stroomprijs 38 cent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdk-77_y8KHDwD-h9FRQ1UFgJJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ybg0RxXZGIhUsCf3wxOgzhpM.png?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:41:
Dankje voor de bevestiging,
Ja, die short-string had ik ook al in de designer gegooid. Het is echter dat ik die SE6K al heb en als ik ga kijken hoeveel ik moet opwekken om die 600 resp 900 euro (SE4K/5K) voor een nieuwe short-string terug te verdienen ( nee terugverdienen is niet het doel maar toch) , lijkt het me niet de moeite waard. Extra panelen lijkt me lastig om precies dezelfde (gebruikte) panelen te vinden al zou ik wellicht 1 paneel extra op de zuid/west kant kunnen leggen (heb er 19 in totaal maar dacht beter 9/9 verdeeld te hebben). Ruimte is inderdaad geen probleem al heb ik wat mindere instraling in de linker hoek van het dak door de bomen bij de buren/ Ik heb al de mazzel gehad dat ik de P404's heb om daarmee het grootste probleem van optimizer clipping op te lossen lijkt me.
Ik heb al twee short string 5K's op Marktplaats gekocht voor 150 euro per stuk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:16
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Nu ook weer volle bak aan het terug leveren. Stroomprijs 38 cent
[Afbeelding]
Ah… nu ook!
Ik laat het tot morgen zo lopen
Ik ben benieuwd!
Nb, dit is van 20:49. Ik zit in Engeland nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIg6Ouz_AOS66Re4sU50F2DoEKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D2ZjrSW7YJpS26iaWMGRNZV0.png?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Tom17
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:10
Vraagje aan de kenners:

Ik wil graag ons huidige zonnepanelen-systeem uitbreiden.
2 van de 3 dakdelen hebben sinds 2016 een zonnepanelen systeem bestaande uit
  • SolarEdge HD Wave SE2200HD (7 panelen) op 'zuid'
  • SolarEdge HD Wave SE3680HD (12 panelen) op 'oost', beide zijn 1-fase.
  • Gekoppeld aan Sunpower X21 345 Wp-panelen met SolarEdge P404 optimizers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS8QGtJ0s11FWtrh63IyuYI5y_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTrjrJ5597Q8xjC0Tg5JF5bp.png?f=fotoalbum_large
Het gaat om dakdeel #3

Een van de partijen aan wie ik een offerte heb gevraagd, een SolarEdge Installer Plus - installateur, voor het 3de dakdeel (er kunnen 8 panelen geplaatst worden), heeft het over het vervangen van de (oude) HD Wave-omvormers door één short string-omvormer (3-fase).

Nu heb ik de 'starter-post' (geweldige info. Dank daarvoor! - jammer dat de Designer niet meer werkt - ik kan geen nieuw account aanmaken) doorgenomen en hier en daar doorgeklikt naar de informatiepagina's (o.a. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-power-optimizer-residential-inter-compatibility-technical-note.pdf), maar ik vind daar (of ik kijk niet goed) de informatie die ik zoek.

De huidige panelen gebruiken p404 optimizers. Voor de 3de nieuwe 'string' (met die 8 panelen 3,72 - 3,8 kWp afhankelijk van het te gebruiken merk/type panelen) zullen waarschijnlijk de S500B optimizers worden gebruikt.
Gaat dit 'passen'?
Dus 2 'strings' met p404 optimizers en 1 'string' met S500B optimizers op 1 short string omvormer.

Graag met een beetje tekst/uitleg zodat ik er ook een beetje van leer :)
Heb ik bijvoorbeeld bepaalde detailinformatie van de te plaatsen panelen nodig om dit goed te kunnen bepalen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:02
@Tom17 heeft je installateur een keurig designer rapport voor je gemaakt?

en heb je de business case wel goed op de korrel?

Technisch gaat dat op een short string omvormer wel goed. Misschien zelfs op een non-short string…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rik_oldenzaal
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:00
Miezie schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:15:
[...]

Bel Frank maar even om je setup vrij te geven, dat moet vrijwel direct gebeuren en anders wacht je vrij lang.
Verder hebben de energieleveranciers niks te maken met de tariefsinstellingen bij SolarEdge of de vermeende fouten daaromtrent bij SolarEdge. Er zijn verschillende manieren omschreven voor al dan niet het beste resultaat. De (m.i.) enige fout die er is, is dat de btw niet negatief kan zijn.
Gelukt na een telefoontje naar Frank. Goede tip!

Direct het moment aangegrepen om te vragen naar instellingen. De beste jongeman kende de Solaredge app en gaf me de volgende instellingen, weer iets anders dan eerder gelezen zo links en rechts, maar het lijkt te kloppen als ik de voorbeelden bekijk in de app op basis van deze instellingen.

Import: inmiddels wel bekend en correct indien je als aanvullende kosten neemt: energiebelasting 2026 excl btw + vergoeding voor FE excl BTW.
Btw 21%

Export: geen negatief getal blijkbaar maar gewoon de terugleververgoeding die Frank berekend. Let wel, deze lagere vergoeding die specifiek geldt als je geen gebruikmaakt van de "Slim terugleveren" functie. Ik heb deze al uitgezet, mij te ondoorzichtig en wil controle houden met 2 EVs. Deze is € 0,0127 (incl. Btw). Die heb ik afgerond naar € 0.013 en bij BTW 0% ingevuld. Het voorbeeld dat de app toont lijkt me logisch daarin volgen. Een negatief bedrag daar leidt tot een verkeerde app berekening mijns inziens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObsBRZz5L2yMC7GKJ2iZjK_d4Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trjze4f3m5eATVOd49ikDpGt.jpg?f=fotoalbum_large

• rik_oldenzaal
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:35:
[...]

Direct het moment aangegrepen om te vragen naar instellingen. De beste jongeman kende de Solaredge app en gaf me de volgende instellingen, weer iets anders dan eerder gelezen zo links en rechts, maar het lijkt te kloppen als ik de voorbeelden bekijk in de app op basis van deze instellingen.

Import: inmiddels wel bekend en correct indien je als aanvullende kosten neemt: energiebelasting 2026 excl btw + vergoeding voor FE excl BTW.
Btw 21%

Export: geen negatief getal blijkbaar maar gewoon de terugleververgoeding die Frank berekend. Let wel, deze lagere vergoeding die specifiek geldt als je geen gebruikmaakt van de "Slim terugleveren" functie. Ik heb deze al uitgezet, mij te ondoorzichtig en wil controle houden met 2 EVs. Deze is € 0,0127 (incl. Btw). Die heb ik afgerond naar € 0.013 en bij BTW 0% ingevuld. Het voorbeeld dat de app toont lijkt me logisch daarin volgen. Een negatief bedrag daar leidt tot een verkeerde app berekening mijns inziens.
[Afbeelding]
Behoudens de instellingen waar ik zoekende naar ben, vind ik het SE erg mooi geintegreerd, vooral het EV laden is subliem op zonoverschot en hoe de PV kilowattjes netjes worden verdeeld over direct eigenverbruik, EV laden, batterij laden en verkopen op het net.
Heb nu op TOU ingesteld, daar handelt het EMS toch ook op arbitrage? (Indien ja, voor mij voldoende voor nu).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5zWuzWvtZWdivTMk6FI5kX19ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8xWZDBC5uoz8KfqEQ32YLph.jpg?f=fotoalbum_large

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:06
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:40:
[...]

Behoudens de instellingen waar ik zoekende naar ben, vind ik het SE erg mooi geintegreerd, vooral het EV laden is subliem op zonoverschot en hoe de PV kilowattjes netjes worden verdeeld over direct eigenverbruik, EV laden, batterij laden en verkopen op het net.
Heb nu op TOU ingesteld, daar handelt het EMS toch ook op arbitrage? (Indien ja, voor mij voldoende voor nu).[Afbeelding]
Dat is de SolarEdge One lader? Die had ik ook graag willen hebben om in het eco systeem te blijven van SE. Maar de installateur heeft me toen een Easee aanbevolen. SE en Easee zien elkaar niet en hebben geen weet van elkaar. Zonoverschot laden werkt totaal niet. Ik heb m nu gekoppeld via Tibber waardoor je met grid rewards toch nog wat voordelen hebt

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:06

lc8

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:38:

Achterliggende verhaal, 19 panelen, SE6K omvormer en 20 stuks P404 optimizers heb ik reeds bij mekaar gesprokkeld via marktplaats en voor "weinig" gebruikt kunnen kopen. Enige is dus nog zorgen dat de garage 3 fase wordt gekoppeld op de meterkast (5 aderige 2.5mmq kabel van zo'n 30 meter ligt in de grond) en het plaatsen van de PV installatie op de garage. Oja ik weet dat eigenlijk een 1 fase 4K omvormer iets meer opbrengst zou geven maar ben bang dat dat problemen geeft als ik alles over 1 fase wil gaan duwen op een relatief dunne kabel)
ik heb soortgelijk opstelling: alleen dan 2x16 panelen (32x 385W O-W (42gr) op een SE7K):
9 panelen per kant gaat zeker niet goed: met laagstaande zon krijg je nooit 750V bij elkaar.
(bij mij gaat het met 16 panelen al soms een beetje fout.. smorgens staat de westkant volledig in de schaduw...). Ik heb zowel 2x16 als 1x32 configuratie geprobeert: 2x16 is piek beter, maar 1 stron van 32 is in de slechtere zondagen beter!
Dus: alleen aan 1 kant,, of een shortstring converter.
landscape heb je minder last van de schaduwen (bomen zetten de onderkant van het paneel in de schaduw en de overbruggingsdiodes zitten op de meeste panelen in 3 rijen vertikaal. ik heb ze helaas ook portrait gelegd en daar heb ik spijt van. (behalve met schoonmaken want dan is het beter/makeklijker)

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 07-04-2026 21:51 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• rik_oldenzaal
lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]

Dat is de SolarEdge One lader? Die had ik ook graag willen hebben om in het eco systeem te blijven van SE. Maar de installateur heeft me toen een Easee aanbevolen. SE en Easee zien elkaar niet en hebben geen weet van elkaar. Zonoverschot laden werkt totaal niet. Ik heb m nu gekoppeld via Tibber waardoor je met grid rewards toch nog wat voordelen hebt
Ik heb de voorloper. De EV charger, prima ding wat mij betreft. Met MID, dus ook ERE certificaten verdienen en dus nog wat goedkoper laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ms48DDvu9KSUkoJnW67RN5D8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naNIyyzzWcQNGeoaT1U5QU7Y.jpg?f=fotoalbum_large

• rik_oldenzaal
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:14:
[...]

Ik heb de voorloper. De EV charger, prima ding wat mij betreft. Met MID, dus ook ERE certificaten verdienen en dus nog wat goedkoper laden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGbjdW_yELaaa9DRrzKq8_tX4HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oej2SokkeIfrswm0yHg6DcMK.jpg?f=fotoalbum_large

• Roger Beurskens
Simpel360 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:27:
[...]

En wat gebeurt er als je zuidwest vol legt in landscape en noordoost vergeet?

(In de winter zal er niet veel blad aan die boom zitten)
Dan kan ik maximaal 14 panelen er op kwijt, die had ik er ook al eens in gegooid. maar zal morgen proberen die bij deze toe te voegen als vergelijk.

• Roger Beurskens
No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:21:
[...]

Ik heb al twee short string 5K's op Marktplaats gekocht voor 150 euro per stuk.
dat is wel heel erg goedkoop, maar ik zal m'n ogen open houden ervoor. zou wel direct alles oplossen lijkt me.

• Roger Beurskens
lc8 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:48:
[...]

ik heb soortgelijk opstelling: alleen dan 2x16 panelen (32x 385W O-W (42gr) op een SE7K):
9 panelen per kant gaat zeker niet goed: met laagstaande zon krijg je nooit 750V bij elkaar.
(bij mij gaat het met 16 panelen al soms een beetje fout.. smorgens staat de westkant volledig in de schaduw...). Ik heb zowel 2x16 als 1x32 configuratie geprobeert: 2x16 is piek beter, maar 1 stron van 32 is in de slechtere zondagen beter!
Dus: alleen aan 1 kant,, of een shortstring converter.
landscape heb je minder last van de schaduwen (bomen zetten de onderkant van het paneel in de schaduw en de overbruggingsdiodes zitten op de meeste panelen in 3 rijen vertikaal. ik heb ze helaas ook portrait gelegd en daar heb ik spijt van. (behalve met schoonmaken want dan is het beter/makeklijker)
Had je ook P404 optimizers? (80v) dan zou ik met alleen die 9 panelen op noord-oost met opkomende zon er al bijna zijn, dan heb ik minimaal licht nodig op die andere 10 panelen op zuid-west.
Het idee is wel dat ik meer capaciteit aan het einde van de dag nodig heb die ik kan verbruiken ivm laden phev/ev bij thuiskomen van werk en als de batterij van de "hoofd installatie" al vol is.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

lunnie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]

Die nieuwe EV lader van SolarEdge kan vooralsnog gewoon niet zonneladen, of ik doe iets fout…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:35:
[...]

Btw 21%

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar je resultaat, want de oplossing van die medewerker lijkt me een paar slagen te kort door de bocht ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:01
No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:01:
[...]

dat uit wel interessant, zijn het beide 1 fase of 3 fase omvormers?
Beide 1 fase

• rik_oldenzaal
Miezie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:49:
[...]

Ik ben benieuwd naar je resultaat, want de oplossing van die medewerker lijkt me een paar slagen te kort door de bocht ;).
Geen idee echt...kan het ook niet echt volgen. Dus toch een minteken ervoor dan?

Mvg

• rik_oldenzaal
Miezie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:49:
[...]

Heb je wel ca 4kwh zonneoverschot? Die heb je wel nodig voordat de lader aanslaat, althans op 3 fasen.
Hier ligt ca 17kwlWp en dan gaat t prima. Komt nog 2kWp bij met 2 weken. Dan ruim 19kWp, en eigenlijk op zonnige dagen altijd ruim overschot.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:11:
[...]

Heb je wel ca 4kwh zonneoverschot? Die heb je wel nodig voordat de lader aanslaat, althans op 3 fasen.
Hier ligt ca 17kwlWp en dan gaat t prima. Komt nog 2kWp bij met 2 weken. Dan ruim 19kWp, en eigenlijk op zonnige dagen altijd ruim overschot.
Het is de nieuwe lader met fase schakelen, het overschot is er wel… maar het hele laadschema instellen werkt niet eens ;).

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:06

lc8

Roger Beurskens schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:39:
[...]
Had je ook P404 optimizers? (80v) dan zou ik met alleen die 9 panelen op noord-oost met opkomende zon er al bijna zijn, dan heb ik minimaal licht nodig op die andere 10 panelen op zuid-west.
Het idee is wel dat ik meer capaciteit aan het einde van de dag nodig heb die ik kan verbruiken ivm laden phev/ev bij thuiskomen van werk en als de batterij van de "hoofd installatie" al vol is.
sorry nee ik had even de p404-s over het hoofd gezien: maar ook met 80V per optimizer kom je met 9 panelen dus nog systematisch te kort.. 10 panelen is dan net genoeg om te starten en stort het snel in met een beetje schaduw. je bent dan erg veel afhankelijk van de andere kant. Bij helder weer is die diffus licht component minder dan 10%.. dat betekent dat de panelen aan de schaduwzijde smorgens minder dan 1/10 van de zonzijde maken.
vergeet ook niet dat die dingen ook een minimum spanning hebben waarbij ze nog efficient werken: en die is voor de p404 hoger (12,5v vs 8v).

ik heb S404: dan heb ik dus 13 panelen nodig... Ik heb ook bomen in het westen staan die savonds schaduw geven: dan gaat het met 16 panelen al best snel fout.

hier een plot van vandaag van alle 2x16 optimiser outputs (aangesloten als 1 string van 32!).
kijk maar hoe snel het totaalvermogen instrort als er wat boom schaduwen op de westkan komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkqpLWEGBZFPsu4r6wyioU2rEqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/563qPDtXrQowPfOuQaXOHLpN.png?f=fotoalbum_large

solaredge zegt zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU3FHTDz5O8MQLaMRIzsJe9w3Rw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2z9nnkSMp4jFs2K135ZNhQlI.png?f=user_large

ik heb de Oost en West kan als aparte strings uitgevoerd (je kunt de panelen 'leapfrog' connecten, dan heb je mogelijk geen tussenkabels nodig (scheelt je veel connectoren) , en is je totale kabellengte veel kleiner. een loop over 2 dakzijdes mag sowieso niet (is inductieve lus die blikseminslag oppikt)
omdat het bij mij aparte strings zijn kan ik ze dus als 2 strings van 16 monteren op de omvormer, of doorlussen tot 1x32. zelfs met de 16 panelen per kant was uiteindelijk de 1x32 oplossing beter, bij slechte omstandigheden: en dan heb je juist de output nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door lc8 op 07-04-2026 23:43 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:07:
[...]

Geen idee echt...kan het ook niet echt volgen. Dus toch een minteken ervoor dan?

Mvg
Met salderen krijg je de inkoop vergoeding terug.
Het tarief dat je terugkrijgt dat er onder staat moet dus groter worden dan de basis. Niet kleiner.
De energiebelasting staat er ook niet bij.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• rik_oldenzaal
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:25:
[...]

Met salderen krijg je de inkoop vergoeding terug.
Het tarief dat je terugkrijgt dat er onder staat moet dus groter worden dan de basis. Niet kleiner.
De energiebelasting staat er ook niet bij.
Dank je. Dan moet ik proberen:
De terugleververgoeding van Frank € 0.0127 (incl BTW) + EB € 0.11085 (incl BTW) = €0.12355 (incl BTW). Dat dan negatief maken en er van uit gaan dat ik geen overschot heb qua salderen.
Dan invullen bij aanvullende kosten - € 0.124 (afgerond) en BTW 0%? Zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door rik_oldenzaal op 07-04-2026 23:48 ]

• Stefannn
rik_oldenzaal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:43:
[...]

Dank je. Dan moet ik proberen:
De terugleververgoeding van Frank € 0.0127 (incl BTW) + EB € 0.11085 (incl BTW) = €0.12355 (incl BTW). Dat dan negatief maken en er van uit gaan dat ik geen overschot heb qua salderen.
Dan invullen bij aanvullende kosten - € 0.124 (afgerond) en BTW 0%? Zoiets?
Beetje lezen… vandaag nog gepost.

Ik heb nu:
Afnemen: 0.112euro, 0% btw
Terugleveren: -0.112euro, 0% btw

Daarmee dus inclusief energie belasting.
En volledige inkoopvergoeding ook gesaldeerd.

Ik had teruglever eerst op -0.092, dus inkoopevergoeding NIET gesaldeerd.
Daarmee ging de batterij te veel op nom in plaats van bij hoge prijzen terugleveren.
Het ziet er naar uit dat het Solaredge algorithme zelf ook een minimale spread wil tussen laden en ontladen zoals @lunnie betoogde. Tezamen met die -0.092 wilde hij niet goed terugleveren “daardoor” (maar dat daardoor is exact wat ik aan het testen ben).
We zullen het zien….

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.