• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:05
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:19:
Het verkorte serienummer is het XXXXXXXX deel. Dat kunnen 8 of 9 hexadecimale cijfers zijn. De XX erachter zijn controlecijfers.

Als je voor het volledige serienummer kiest, moet het middelste deel uit 9 hexadecimale cijfers bestaan. Als het verkorte serienummer uit 8 cijfers bestaat, wordt in het volledige serienummer een 0 (nul) ervoor gezet. In het volledige serienummer zitten in het eerste deel productieweek en -jaar verwerkt (bv. SJ2219 = week 22 in 2019).

Als ik van mijn omvormer (een SE4000H uit 2019) het serienummer invul (volledig of verkort), krijg ik als uitvoer het SolarEdge part number, het volledige serienummer en de einddatum van de garantie.
Nogmaals dankjewel! d:)b

Bij de optimizers wordt geen einddatum getoond, op de omvormer zit nog garantie tot 3 januari 2028. (dus inderdaad 12 jaar garantie)

[ Voor 3% gewijzigd door dddddaaf op 14-04-2026 21:32 ]

• sahi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 23:00
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:00:
[...]

7 panelen in een string op een 1-fase omvormer werkt in de praktijk, maar dan is er geen ruimte meer voor een minder presterend paneel (schaduw, defect, etc). Daarom is het officiële minimum 8 en keurt Designer minder af.

[...]

Webshops kijken nergens naar. Die leveren gewoon wat je bestelt.

[...]

Klopt. De short string omvormers ondersteunen alleen de 400V batterij.

[...]

Zeker, maar je optimizers vervangen door S650A is een dure grap.

[...]

Met een 3-fase Nexis (edit: en 60V optimizers) gaat dit evenmin werken, met een 1-fase Nexis wel (48V batterij batterijblokken). Maar het 1-fase model is er nog niet. Verder zul je een 1-fase Nexis niet kunnen gebruiken voor backup in een 3-fase omgeving.
@ZwarteIJsvogel
Dank je wel voor de toelichting.
Ik wil naar 3-fase vanwege de 3-fase omgeving en ik daar ook fikse verbruikers op heb staan en een batterij dan op 1-fase niet veel nut heeft aangezien de ander 2 fasen anders alsnog van het net trekken.

Dat die S650A optimizers prijzig zijn om te vervangen is helaas niet anders denk ik dan. Andere opties heb ik volgens mij op dit moment niet.
Of heb jij nog een suggestie behalve ergens een paneel bij leggen die een compleet andere oriëntatie heeft.

Ik zou natuurlijk een 400V accu kunnen nemen voor 1 fase, maar dan ben ik net zoveel kwijt.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 07:01

lc8

Hi,

Paar vraagjes: (met name omdat de panelen tegenwoordig veelal richting 500W gaan):
  • SE zegt 440W voor de S440, met de opmerking: 490W voor installaties na 1-4-2024... maar zonder verdere toelichting. Is dit gewoon een kwestie van we specificatie verruiming (we weten dat het goed gaat..) of geldt dit vanaf bepaalde serienummer oid? wie heeft info?
    edit: inmiddels gevonden: https://sparc1.solaredge.com/assets/share/asset/swn0lyj8vi
  • ik leg 30-32 panelen op pal Oost , dakhoek 41 graden: Designer zegt dat ik zowel S500 als S500B mag gebruiken: enige bezwaren? prijsverschillen zijn marginaal...
iemand nog 24-32 panelen (350-500W) en of optimisers over die die kwijt wil? (voor winkel-nieuwprijzen haal ik ze zelf wel om de hoek...)

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 14-04-2026 23:49 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:29
sahi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
Ik wil naar 3-fase vanwege de 3-fase omgeving en ik daar ook fikse verbruikers op heb staan en een batterij dan op 1-fase niet veel nut heeft aangezien de ander 2 fasen anders alsnog van het net trekken.
So what? Voor je energierekening maakt het niet uit, ook niet na het afschaffen van de salderingsregeling. De meter van de netbeheerder telt geleverde energie als het totale vermogen over de fasen heen positief is richting de klant en teruggeleverde energie als het totale vermogen negatief is (er zijn geen telwerken per fase). Voor het totale vermogen maakt het niet uit hoe het vermogen is verdeeld over de fasen en dus ook niet of je omvormer 1-fase of 3-fase is.

Het wordt uiteraard anders als je de batterij ook wilt gebruiken voor backup bij stroomuitval. Dan heb je in een 3-fase omgeving niets aan een 1-fase omvormer met batterij.
Dat die S650A optimizers prijzig zijn om te vervangen is helaas niet anders denk ik dan. Andere opties heb ik volgens mij op dit moment niet.
Of heb jij nog een suggestie behalve ergens een paneel bij leggen die een compleet andere oriëntatie heeft.

Ik zou natuurlijk een 400V accu kunnen nemen voor 1 fase, maar dan ben ik net zoveel kwijt.
Die 400V accu wil je inderdaad liever niet, alleen al vanwege de prijs. Een paneel op een compleet andere oriëntatie is met SolarEdge niet zinvol.

Mijn belangrijkste suggestie: kijk naar het totaalplaatje nu en in de toekomst en trek daarna je plan.

Als je in de toekomst ook backup wilt, kun je het beste meteen naar 3-fase gaan. Maar dan zul je al snel inzien dat de Nexis een beter idee is dan de Home Hub. Je zult in beide gevallen iets moeten doen aan de optimizers.

Als backup niet in het totaalplaatje zit, zou je kunnen overwegen te wachten op de 1-fase Nexis. Volgens degenen hier die veel dichter bij het SolarEdge vuur zitten dan ik, zou die eind dit jaar op de markt moeten komen.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:45
Vraagje. Vorig jaar heb ik 13x 435wp op het dak gelegd. Werkt top en dit is in principe voldoende voor nu. Maar:

Nu heb ik met een beetje geluk 20x 290wp (incl. p600 optimizers, kabels, platdak schansen etc) gratis gekregen. Alleen weet ik zelf niet zo goed welke omvormer ik hier nu bij kan gebruiken.

Ik weet ook nog niet zeker of ik alle 20 panelen wel kwijt kan (op termijn).
  • In eerste instantie (nu, zsm) ga ik 8x oriëntatie oost neerleggen. Waarvan een aantal panelen snel last krijgen van schaduw van mijn woning.
  • (Later dit jaar) Daarnaast wil ik nog een carport plaatsen aan de voorkant vd woning (verlengde van de garage). Waar ik nog een keer 8-10 panelen op kan plaatsen. Maar met de oriëntatie west. Ook hier veel last van schaduw van de woning.
  • (Later?) Mogelijk ga ik de keuken nog uitbouwen. Hier zouden dan een paar panelen op kunnen komen met een oost (of zuid?) oriëntatie.
Ik heb nu een "SolarEdge 3680 HD-Wave SE3680H" hangen. Deze kan ik relatief goedkoop (250 euro) weer kopen. Die past ook precies op één 16A groep. Maar werkt deze icm. de p600 optimizers? Of is deze bijvoorbeeld te groot / klein voor wat ik wil? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? :)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

P600 zijn commerciele optimizers, die mag je niet op een residentiele omvormer hangen. Voor de rest is het advies SE Designer gebruiken om te kijken wat je nodig hebt.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:21
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:16:
[...]

De bruikbare capaciteit is sinds januari vorig jaar 4,85 kWh, zie de Engelstalige datasheet. In de Nederlandstalige versie is deze wijziging merkwaardig genoeg nog niet verwerkt.
Bingo!
ik ben wat aan het testen met modbus communicatie
Opeens compleet vanzelf is mijn batterij capaciteit van 13.8kWh naar 14.55kWh geflopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
tc@hp510:/krubo/work$ ./SEbat
bat max wkh  13.80; bat available wkh  13.69; bat SOH  99.00
 10:19;  21.11;   0.00;  27.40; hh:mm SOC_perc power_W temp_C

bat max wkh  14.55; bat available wkh  14.29; bat SOH  99.00
 10:41;  24.47;   0.00;  27.10; hh:mm SOC_perc power_W temp_C
Ik kan dus bevestigen dat je hier in Nederland inderdaad 4.85kWh per unit krijgt.
Is dus 2 weken geleden geïnstalleerd, en "op 1 of andere manier" na 2 weken vanzelf geupgrade. Dat is dan wel weer curieus.

Zelfbouw home-automation 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
Sungirly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:08:
Hallo,

Twee eigenaren geleden zijn er zonnepanelen op deze woning geïnstalleerd (rond 2016, voor zover ik weet). De laatste tijd krijg ik regelmatig de melding “2xb”. Kort daarna ontvang ik een e-mail van SolarEdge met de melding dat de omvormer een onregelmatigheid in de netspanning heeft gedetecteerd.
In het bericht staat ook dat ik eventueel de landcode kan aanpassen.

Mijn vraag is: kan ik dit zomaar doen, of is het verstandiger om eerst iets anders te controleren of te ondernemen?

Ik vind het opvallend dat deze problemen nu pas ontstaan, terwijl het systeem al jaren zonder issues heeft gewerkt.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Ik heb deze melding de afgelopen week ook twee keer gekregen.

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar recent kreeg ik ook twee reclamemails van Solaredge - iets wat ik de afgelopen vijf jaar nooit gehad heb. Ik weet dus niet of er ineens meer problemen met de netspanning zijn dan voorheen, of dat ze ineens mijn mailadres ontdekt hebben.

Dat gezegd hebbende: twee jaar geleden is bij mij de omvormer vervangen wegens kapot. Van wat ik me van de mededeling van de installateur herinner - was dit waarschijnlijk veroorzaakt omdat de omvormer erg vaak aan- en afgeschakeld was als het gevolg van een te hoge netspanning. Ik ben er dus wel wat alerter op.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 22:20

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:51:
[...]

Bingo!
ik ben wat aan het testen met modbus communicatie
Opeens compleet vanzelf is mijn batterij capaciteit van 13.8kWh naar 14.55kWh geflopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
bat max wkh  13.80; bat available wkh  13.69; bat SOH  99.00
 10:19;  21.11;   0.00;  27.40; hh:mm SOC_perc power_W temp_C

bat max wkh  14.55; bat available wkh  14.29; bat SOH  99.00
 10:41;  24.47;   0.00;  27.10; hh:mm SOC_perc power_W temp_C
Ik kan dus bevestigen dat je hier in Nederland inderdaad 4.85kWh per unit krijgt.
Is dus 2 weken geleden geïnstalleerd, en "op 1 of andere manier" na 2 weken vanzelf geupgrade. Dat is dan wel weer curieus.
Ik heb het sinds de zomer al. Het was een combi van firmware update en app. Redelijk automatisch gegaan…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
Hoi Allemaal,

ik heb sinds eind 2020 acht solaredge-panelen. Behalve de hiervoor genoemde vervangen omvormer (onder garantie) draaide dit altijd probleemloos en via het dashboard kon ik de opbrengst monitoren.

Vorig jaar is mijn installateur ermee gestopt - van het een op het andere moment. De klantgegevens zijn kennelijk overgedragen aan een ander bedrijf en daar konden we dan een nogal prijzig servicepakket afsluiten. Dat hebben we niet gedaan. Ik heb nog wel een mail gestuurd naar mijn installateur dat ik graag direct toegang tot de eigen gegevens zou krijgen (zonder tussenkomst van dat andere bedrijf), maar daar is al niet meer op gereageerd.

Het is allemaal een jaar goed goed blijven draaien, wat onhandige veranderingen in de interface van het dashboard daargelaten. Sinds een maand kan ik echter niet meer bij mijn gegevens. Via https://monitoring.solaredge.com/one#/site-list zie ik nog wel mijn installatie staan, maar doorklikken naar mijn installatie (met het SiteId in de url) levert steeds een "Something went wrong" op. Ook vanuit eerdergenoemde storingsmails van Solaredge kom ik bij diezelfde foutmelding uit.

Wat zou ik hieraan kunnen doen? Kan/gaat Solaredge zelf dit voor me fixen, of word ik zo gedwongen een dienst van dat andere bedrijf af te nemen als ik inzage wil houden in het dashboard?

• Gertv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 18:43
Ik heb vergelijkbare situatie, en vanochtend met support desk van solaredge gechat en krijg de volgende oplossing om een eigen installateurs account aan te maken en dan je gebruikers account daar naar over te zetten,voor dit laatste rekent solar edge geloof ik wel 90,- euro. hieronder de log van de chat :

1. Registreer uzelf als zelf-installateur via dit formulier: https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL (gebruik een ander e-mailadres dan u momenteel heeft voor monitoring, anders ontstaat er een conflict)

2. Wanneer de registratie is voltooid en het account is goedgekeurd (duurt 72 uur na voltooiing van de registratie) kunt u de monitoringsite laten koppelen aan uw nieuwe installateur-account door het onderstaande formulier bij ons in te dienen:
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

u moet het vakje "Ik vraag toegang..." uitvinken, dan is er geen serienummer nodig.

Het is belangrijk dat wanneer u wordt gevraagd naar een functierol, u "zelf-installateur" kiest.

Doorloop alstublieft elke stap

• Smoke
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Eigendomsoverdracht/nieuwe gebruiker toevoegen kost wel geld, maar de eerste optie (Systeem op het Monitoring Platform overdragen van de ene installateur naar de ander) is gratis.

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 03:48

HLN

Miezie schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:39:
[...]

@HLN en de rest… het werkt hier zoals het hoort. De oplossing was een compleet nieuwe commissioning en reset van de EV Charger… dat had ik een paar maand geleden ook kunnen bedenken :).
En wat is, “zoals het hoort”? Want ik begrijp nu van de een dat die ONE gewoon een dom stop contact is, en een ander zegt dat het wel een “slimme” lader is?

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:24
Hoi

Zit aan een thuisbattarij te denken van solaredge

Nu zijn er 2 types voor Nederland de 48v en de hi volt

Nu komt er dus de nexis aan
Is het verstandig om daar op te wachten
Of 1 van de andere 2 te pakken

Lever nu 4500kw terug aan het net
En heb 2x 1fase omvormers uit 2016
Met panelen van 295watt

Wat is verstandig zou graag advies willen hebben

Gr dave

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HLN schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:18:
[...]

En wat is, “zoals het hoort”? Want ik begrijp nu van de een dat die ONE gewoon een dom stop contact is, en een ander zegt dat het wel een “slimme” lader is?
Ja dat domme stopcontact was ik. Maar hij was hier niet goed geïnstalleerd qua software.

Hij kan gepland laden, op overschot, etc. Alles wat je vroeg. Werkt goed. 👍

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-05 12:17
Miezie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:59:
[...]

Ja dat domme stopcontact was ik. Maar hij was hier niet goed geïnstalleerd qua software.

Ik heb onlangs de eerste versie van de nieuwe EV lader (de Standaard) vervangen door een Pro. Ook hier lijkt een software installatie hick up het geval te zijn. Ik denk verkeerde volgorde van het erasen van de oude (de-commissioning?)
Gevolg: een duur dom stopcontact.

Ondanks bemoeienis van SE en mijn installateur (op afstand) geen verbetering. In de SE app zie ik nu 2 laadstations en de enige lader die er is wil niet op de wifi....dus niet te plannen etc.
SE Go app kan ik zelf niet op inloggen, EV SetApp kan ik wel in en daar staat volgens mij alles goed, inclusief groene vink bij Backoffice (=SE Home)

@Mieziie, wat heb jij precies gedaan om de lader weer te laten werken?

Gasloze woning (A+++) 2x Ecoforest ecoGEO+ 5-22 12x bodembron - 68 SolarFrontier 11.560Wp zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW batterij - Xpeng G9 98 kW - SE One EV-lader

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

churchlane schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:43:
[...]

Ik heb onlangs de eerste versie van de nieuwe EV lader (de Standaard) vervangen door een Pro. Ook hier lijkt een software installatie hick up het geval te zijn. Ik denk verkeerde volgorde van het erasen van de oude (de-commissioning?)
Gevolg: een duur dom stopcontact.

Ondanks bemoeienis van SE en mijn installateur (op afstand) geen verbetering. In de SE app zie ik nu 2 laadstations en de enige lader die er is wil niet op de wifi....dus niet te plannen etc.
SE Go app kan ik zelf niet op inloggen, EV SetApp kan ik wel in en daar staat volgens mij alles goed, inclusief groene vink bij Backoffice (=SE Home)

@Mieziie, wat heb jij precies gedaan om de lader weer te laten werken?
Ergens heb ik gelezen dat het een gekend issue is, dat er in de thuissituatie op dit moment niet mogelijk is meerdere laders te koppelen.

Je kan inloggen op de webinterface van de inverter als het goed is (als je met de wifi van de inverter verbonden bent), kijk in de wifi settings van je telefoon wat de Router IP is en ga naar http://<<IP>. Dan heb je in principe de omgeving van de SolarEdge Go App. Daar moet je expliciet de beide EV laders verwijderen als apparaten.
Vervolgens doe je een factory reset van de lader.
Daarna doorloop je het stappenplan voor installatie in de EV SetApp.
Op een gegeven moment zal de EV SetApp vragen om de SE Go App te starten (nadat WiFi op de lader is geconfigureerd), dat is het moment dat je weer naast je inverter gaat zitten, verbind met de wifi van de inverter en naar de webinterface gaat... die zal dan melden dat er een nieuw device is in het devices menu-item (exacte naam weet ik even niet uit het hoofd). Daar druk je op commission en doorloop je eea.
Als dat klaar is ga je naar de lader weer, log je weer in met EV SetApp en configureer je de rest van de lader.

That's all.

Deze stappen kan de installateur ook gewoon doen met de Go app. Dat gaat wat makkeljker. Het is een kwestie van geduld en wat heen en weer lopen, omdat het bereik hier en daar wat minder is.

En als je toch bezig bent: waarschijnlijk staan de limieten van je netaansluiting ook niet goed geconfigureerd in de inverter, dat kun je ook nog even doorlopen of laten doorlopen. Is wel handig voor je loadbalancing.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 16-04-2026 10:28 ]

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 22:17
Het tuinhuisje scenario houdt mij bezig. Daarom graag jullie advies/hulp.

PV-installatie:
6 panelen op zuid-oost (plat-dak). 460Wp per paneel = 2760Wp(max)
9 panelen op zuid-west (schuin dak). 460Wp per paneel = 4140Wp(max)
Uitgevoerd met S500B (80volt) optimizers.
Voorgestelde omvormer: SE6K-RW0TEBEN4. Deze heeft minimaal 750V nodig. 3-fase omvormer.

Situatie:
Probleem is dat de 6 panelen op het platte dak al voor middaguur volledig in de schaduw van de woning liggen (liggen op garage). Vanaf dit tijdstip komen juist de 9 panelen op op het andere dak in de optimale zon te liggen. Er is geen tijdstip waarbij ze beide nog een beetje gelijktijdig profiteren.

Mijn analyse:
Ik verwacht dat de panelen in de ochtend niet snel aan de noodzakelijke 750V komen. Als ik het 'tuinhuisje' voorbeeld volg komt het voltage in de ochtend niet voldoende hoog.

Als ik kijk naar de short-string omvormers (bijvoorbeeld SE5K-RWBTEBEN4) dan lees ik dat het spanningsbereik tussen 375V en 450V moet liggen. Hier lijk ik echter snel overheen te gaan in mijn situatie. Of is de 80V van mijn optimizers een maximum en geen 'streefvoltage', dus gaat hij dan naar hoger ampere met een lager voltage?

Daarnaast zou ik graag een omvormer willen waar rechtstreeks een batterij op aan te sluiten is, bij voorkeur geen SolarEdge batterij i.v.m. de hoge kosten. Ook verneem ik dat een 3-fase omvormer aan te raden is bij deze wens.

Wat raden jullie aan in mijn situatie?

[ Voor 3% gewijzigd door _sepulnation_ op 16-04-2026 13:50 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38
@_sepulnation_ het klinkt alsof je ergens een wens moet loslaten.

je analyse dat een SE6K problemen kan geven voelt voor mij correct. Short string zou prima kunnen mits het maximaal vermogen onder de 135% blijft. De short string mag maar weinig overgedimensioneerd worden.

SE designer kan dit het beste bepalen.

je hoeft je geen zorgen te maken over optimizer spanning. De 80V is een max. Als een paneel heel weinig licht ziet kan het terug naar enkele volts… ik heb een van mijn optimizers wel eens amper boven 1V gezien.

Het compromis zal denk ik bij de accu moeten liggen. De 400V serie zijn gewoon erg duur.

Dus dan ga je naar een los accu systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stefannn
_sepulnation_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:48:

PV-installatie:
Voorgestelde omvormer: SE6K-RW0TEBEN4. Deze heeft minimaal 750V nodig. 3-fase omvormer.

Situatie:
Probleem is dat de 6 panelen op het platte dak al voor middaguur volledig in de schaduw van de woning liggen (liggen op garage). Vanaf dit tijdstip komen juist de 9 panelen op op het andere dak in de optimale zon te liggen. Er is geen tijdstip waarbij ze beide nog een beetje gelijktijdig profiteren.

Mijn analyse:
Ik verwacht dat de panelen in de ochtend niet snel aan de noodzakelijke 750V komen. Als ik het 'tuinhuisje' voorbeeld volg komt het voltage in de ochtend niet voldoende hoog.

Als ik kijk naar de short-string omvormers (bijvoorbeeld SE5K-RWBTEBEN4) dan lees ik dat het spanningsbereik tussen 375V en 450V moet liggen. Hier lijk ik echter snel overheen te gaan in mijn situatie. Of is de 80V van mijn optimizers een maximum en geen 'streefvoltage', dus gaat hij dan naar hoger ampere met een lager voltage?

Daarnaast zou ik graag een omvormer willen waar rechtstreeks een batterij op aan te sluiten is, bij voorkeur geen SolarEdge batterij i.v.m. de hoge kosten. Ook verneem ik dat een 3-fase omvormer aan te raden is bij deze wens.

Bij aankoop van 3x solaredge 48v 1500 euro retour.
Daarmee zijn die accu’s opeens goedkoper dan BYD LVS

Zelfbouw home-automation 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:40
Dit loopt al een tijdje, en kan alleen via een gecertificeerd installateur.

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 03:48

HLN

Miezie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:59:
[...]

Toch maar eens even naar kijken, want ik moet nu gaan lopen vogelen in HA om het werkend te krijgen 🙅‍♂️ Want ECVV krijg ik ook niet zo 1-2-3 werkend aangezien m’n lader en auto niet standaard ondersteund worden 😢

• ZwarteIJsvogel

PV-installatie:

Situatie:
Bepaald geen ideale situatie en met een reguliere 3-fase omvormer door de schaduw waarschijnlijk ronduit problematisch. Zelfs zonder schaduw werkt deze configuratie al niet optimaal.
Mijn analyse:

Optimizers zijn DC-DC omzetters met MPPT. De stroom door alle optimizers in een string is per definitie gelijk, de omvormer regelt de spanning per optimizer voor maximale systeemproductie en zodanig dat de totale spanning binnen het werkbereik van de omvormer valt. Dit maakt SolarEdge superieur voor schaduwmanagement (mits je genoeg panelen hebt, daar wringt de schoen helaas vaak).

Op een SolarEdge omvormer kun je alleen SolarEdge batterijen aansluiten (m.u.v. de StorEdge, maar die wordt niet meer gemaakt). Op de 3-fase short string omvormers kun je ook nog eens alleen de dure 400V batterij aansluiten. Batterijen die je rechtstreeks op de omvormer aansluit, zijn bij alle merken duur t.o.v. goedkope stand alone batterijen.

Als je geen haast hebt, zou je kunnen wachten op de 1-fase SolarEdge Nexis die later dit jaar op de markt moet komen (al verwacht ik die in Nederland pas in 2027). Alleen heb je daar weer niets aan als je ooit noodstroom wilt en een 3-fase aansluiting hebt.

• kraaiven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04 16:33
Je zou kunnen een hybride RWS48BEN4 omvormer kunnen installeren met pylontech 48v batterijen?

• ZwarteIJsvogel
kraaiven schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:48:
Je zou kunnen een hybride RWS48BEN4 omvormer kunnen installeren met pylontech 48v batterijen?
Dat is dus een 3-fase StorEdge, her en der nog te koop. Maar die heeft net als de 3-fase Home Hub een 750V bedrijfsspanning en dat gaat in dit specifieke geval vermoedelijk slecht werken doordat een deel van de panelen de hele middag vol in de schaduw ligt.

Edit: de situatie dat de 6 panelen op ZO worden beschenen terwijl de 9 panelen op ZW in de schaduw liggen, is uiteraard het grotere probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 17-04-2026 16:50 ]

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 22:17
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:54:
[...]

Dat is dus een 3-fase StorEdge, her en der nog te koop. Maar die heeft net als de 3-fase Home Hub een 750V bedrijfsspanning en dat gaat in dit specifieke geval vermoedelijk slecht werken doordat een deel van de panelen de hele middag vol in de schaduw ligt.
wat gebeurt in het geval dat het voltage onder de 750V uitkomt? Gaat de efficiëntie dan achteruit of gaat de omvormer dan überhaupt niet aan?

• Smoke
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Als de omvormer geen 750VDC kan krijgen dan zal hij helemaal niks doen. Het systeem gaat echter continu zijn best doen om aan die 750VDC te komen, ook als dat betekent dat de stroom geknepen moet worden.

• ZwarteIJsvogel
Als je daar aan gaat rekenen, blijkt dat de gevolgen behoorlijk dramatisch kunnen zijn. Ik neem even een versimpelde situatie als uitgangspunt: panelen in de zon en panelen in de schaduw waarbij panelen in dezelfde situatie precies evenveel produceren. De realiteit zal uiteraard complexer zijn.

Stel je hebt een omvormer met bedrijfsspanning Vinv, optimizers met een maximumspanning van Vomax, Nz panelen in de zon en Ns panelen in de schaduw, terwijl een paneel in de schaduw door bv. strooilicht nog een fractie Fs van het vermogen van een paneel in de zon levert. Dan kan het systeem nog steeds het maximaal mogelijke vermogen leveren als aan de volgende voorwaarde is voldaan:

(Nz + Ns x Fs) x Vomax ≥ Vinv

Concreet met een SE6K omvormer (750V), S500B optimizers (80V) en een 20% opbrengstfractie in de schaduw

(Nz + Ns x 0,2) x 80V ≥ 750V

Twee rekenvoorbeelden n.a.v. de onderhavige casus.

9 panelen in de zon en 6 in de schaduw: (9 + 6 x 0,2) x 80V = 9 x 80V + 6 x 16V = 720V + 96V = 816V. Dit is OK. De omvormer zal nu de spanning van alle optimizers verlagen (en de stroomsterkte dito verhogen) om 750V aan te bieden aan de omvormer.

6 panelen in de zon en 9 in de schaduw: (6 + 9 x 0,2) x 80V = 6 x 80V + 9 x 16V = 480V + 144V = 624V. Dit is te weinig. De 9 panelen in de schaduw moeten 270V leveren om aan de 750V te komen (de 6 panelen in de zon kunnen niet hoger). De omvormer zal nu de spanning van de optimizers van de panelen in de schaduw verhogen van 16V naar 30V (factor 1.875). Doordat het vermogen van die panelen gelijk blijft (er valt nog steeds evenveel licht op), moet de stroomsterkte met dezelfde factor omlaag. De panelen in de zon zullen daardoor nog maar 1/1.875 = 53% opbrengen van wat ze hadden kunnen opbrengen. Dat doet pijn.

• Ronald
20% schaduw is aan de hoge kant. Ik zie 5-20% afhankelijk van strak blauw en kurkdroog tot sluierbewolking.

De factor 1,8 kan op zeker moment dus veel hoger zijn.

Met s650a is er maar 750-6x110=90 V nodig van de 9. Dan zal de verliesfactor vrij beperkt zijn in veel gevallen … maar het is echt niet ideaal: dit gaat uit van 0,0 schaduw op de 6… dat verergert de verliezen weer sterk.

De omzetverliezen van de 650a op 110V zijn ook hoog.

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 17-04-2026 18:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel
5% is wel heel weinig, 20% is inderdaad wel de bovengrens. Maar met de formules kan iedereen zijn eigen rekenwerk doen. In elk geval geldt hoe lager het percentage, hoe groter het drama.

[ Voor 21% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 17-04-2026 18:25 ]

• lc8

lc8

en wat vaak vergeten wordt: dit is juist in de avond en ochtend als de schaduwen lang zijn, en voorals als de stroom duur is en je niet genoeg hebt voor je eigen verbuik.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
Heel even terug komend op mijn vorige designs voor op onze garage..
Knoop doorgehakt en 8 optimizers en een extra set van 14 panelen bij gekocht zodat het straks gewoon 14 panelen in landscape per dakvlak gaat worden inclusief de p404 optimizers.

Gezien het opbrengst factor verlies van -0.04 denk ik dat deze wel gaat vliegen toch?

https://designer.solaredg...2b498ba0d371?units=METRIC

Nu alleen het dak bevestigings materiaal nog bestellen en extra groepenkast in de garage ombouwen naar 3 fase.
Mijn huidige site met de 10k Home Hub, 3 accu's en de andere 40 panelen aangevraagd om installer om te zetten naar mezelf zodat ze straks samen in master-slave setup in 1 site kunnen draaien.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• ZwarteIJsvogel
Dit moet probleemloos gaan werken. Wel een radicale oplossing :)

[ Voor 30% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-04-2026 04:50 ]

• lc8

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:36:
[...]
Voor zover ik weet kun je geen productielimiet instellen voor een groep omvormers, wel een site exportlimiet. Dit brengt mij op de volgende idee.

Koppel de omvormers als leader-follower en plaats een inline meter in de kabel tussen schuur en huis. Zo wordt je schuur een SE site en de kabel naar het huis de netaansluiting voor de site. De meter koppel je als export/import meter aan de leader en vervolgens stel je voor de site een export limiet in zodat je binnen de 20A blijft. De handigste manier om de meter te koppelen is via SE Home Network, maar RS485 kan ook.

Info: https://knowledge-center....tion_application_note.pdf.
even hierop terugkomende:

Inmiddels hangt en draait de nieuwe omvormer (SE10K) samen met de oude (SE7k-display) en..
SE10k als leader (op ethernetpoort, modbus-TCP), SE7k als follower verbonden met RS485 kabeltje.

- je kunt gewoon een site-POWER-limit instellen! (zie image hieronder)
Solaredge-Go-App: Vermogensbeher -> Energiemanager -> Limietcontrole -> productielimiet: stel in op actief en vermogen(W), modus: 'totaal'
- de current limit is per omvormer, niet voor de site (en telt per fase).

- omvormer aanmelden en toevoegen aan de site was makkelijk (als zelf-installateur, siteplan aanpassen)
- Beide omvormers worden zichtbaar inde modbus-multi-integratie van HA (Devicelist toevoegen: "1,2 ")

ff de sitelimit op 4k gezet om te testen eh voila! (SE-leader omvormer doet de rest, geen inline exportmeter nodig). beide worden samen ge-throttled door de leader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLRk8PpCLF5U4rHmpCZ0iNlIklY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxESjzaUzQfdilwtPJckzqfu.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWimhOLwr8BKcZ3SRpOi89Tca30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzgcnsaTAgkHCk1fOqRBA0Ni.png?f=fotoalbum_large

• ZwarteIJsvogel
Dat is mooi! Maar krijg je nu geen alert dat er geen communicatie is met de/een meter?

In het door mij aangehaalde document staat "In the event of a communications loss between the inverter and the meter, the multiple inverter system power level falls back to the site limit." Ik ging er daarom van uit dat er een meter moest zijn om een site limit in te kunnen stellen, maar dat is kennelijk niet zo. Dat scheelt weer flink wat euro's!

• lc8

lc8

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:52:
Dat is mooi! Maar krijg je nu geen alert dat er geen communicatie is met de/een meter?

In het door mij aangehaalde document staat "In the event of a communications loss between the inverter and the meter, the multiple inverter system power level falls back to the site limit." Ik ging er daarom van uit dat er een meter moest zijn om een site limit in te kunnen stellen, maar dat is kennelijk niet zo. Dat scheelt weer flink wat euro's!
idd, geen meter nodig. site-limit werkt (misschien minder snelle response: je ziet wel iets overshoot voor korte momenten. geen fout meldingen. Import en export limit kun je gewoon niet instellen: dan zegt ie meteen dat er geen meter is. site-limiet dus wel probleemloos.

• ZwarteIJsvogel
De Export Limitation application note is kennelijk niet meer up-to-date. Ik zie in SE GO drie limieten: import, export en productie. Die kan ik onafhankelijk van elkaar configureren (ik heb een export/import meter). Zo hoort het ook. Ik kan mij niet herinneren dit ooit zo te hebben gezien in SetApp.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-04-2026 14:33 ]

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:24
Davem3 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:40:
Hoi

Zit aan een thuisbattarij te denken van solaredge

Nu zijn er 2 types voor Nederland de 48v en de hi volt

Nu komt er dus de nexis aan
Is het verstandig om daar op te wachten
Of 1 van de andere 2 te pakken

Lever nu 4500kw terug aan het net 5

?
En heb 2x 1fase omvormers uit 2016
Met panelen van 295watt

Wat is verstandig zou graag advies willen hebben

Gr dave

• Roger Beurskens
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 04:45:
Dit moet probleemloos gaan werken. Wel een radicale oplossing :)
Ja, gewoon geen halve maatregelen. En het spul (gebruikt) kost "geen flikker" zoals we het hier in het zuiden zeggen ;)
Grootste kosten zitten dadelijk in het bevestigingsmateriaal, al heb ik ook al 3 dozen dakhaken voor een nette prijs gevonden. al met al wordt het toch een beetje uit de kluiten gelopen projectje..

In de tussentijd mijn primaire installatie ook maar aangevraagd om te laten omzetten naar mijn eigen installer account zodat we mooi alles in 1 site kunnen bouwen en master-slave kunnen gaan doen met de 2 set-ups.
Ben benieuwd hoe lang dat duurt om om te ztten.

[ Voor 20% gewijzigd door Roger Beurskens op 19-04-2026 09:43 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:20
Roger Beurskens schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:25:
[...]

Ja, gewoon geen halve maatregelen. En het spul (gebruikt) kost "geen flikker" zoals we het hier in het zuiden zeggen ;)
Grootste kosten zitten dadelijk in het bevestigingsmateriaal, al heb ik ook al 3 dozen dakhaken voor een nette prijs gevonden. al met al wordt het toch een beetje uit de kluiten gelopen projectje..

In de tussentijd mijn primaire installatie ook maar aangevraagd om te laten omzetten naar mijn eigen installer account zodat we mooi alles in 1 site kunnen bouwen en master-slave kunnen gaan doen met de 2 set-ups.
Ben benieuwd hoe lang dat duurt om om te ztten.
Je moet wat om in de winter opwek te hebben, toch? O-)

• Sungirly
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-05 23:55
Brunniepoo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik heb deze melding de afgelopen week ook twee keer gekregen.

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar recent kreeg ik ook twee reclamemails van Solaredge - iets wat ik de afgelopen vijf jaar nooit gehad heb. Ik weet dus niet of er ineens meer problemen met de netspanning zijn dan voorheen, of dat ze ineens mijn mailadres ontdekt hebben.

Dat gezegd hebbende: twee jaar geleden is bij mij de omvormer vervangen wegens kapot. Van wat ik me van de mededeling van de installateur herinner - was dit waarschijnlijk veroorzaakt omdat de omvormer erg vaak aan- en afgeschakeld was als het gevolg van een te hoge netspanning. Ik ben er dus wel wat alerter op.
Deze meldingen krijg ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQjhdpYA5VkUPoU4HYkKF8FaKs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ja8xvHCikMX8TCq3uLgwg9gk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXfeTnGAajvOGGdQ9Va6ZpzM6qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfuhyzzlmsh1hyQkkUfEzOm6.jpg?f=fotoalbum_large

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:18
Inmiddels 4 maanden verder met de zaak rondom Greenfocus en hun installatie van de 440 ipv 500 optimizers.
Gelukkig ondertussen met een andere monteur wel 3! kapotte 440 optimizers vervangen en heb ik weer opwek.

Nu liegt de eigenaar van Greenfocus zelfs in reactie op de juridische brieven dat er "mondeling verteld zou zijn dat de 440s gebruik zouden worden, omdat de andere niet op voorraad waren 4 jaar terug". Interessant hoe hij zich een gesprek van 4 jaar geleden herinnert bij een specifieke klant, waar hij zelf nooit voor de deur geweest is :). Ring camera ftw.

Dus voor iedereen hier: ik raad GreenFocus sterk af na deze gang van zaken. Voor het een zaak wordt wil de advocaat nog wel een poging doen met verklaring van experts dat voor mijn dak opstelling de 500 optimizer echt aangeraden wordt. Enige tips hoe ik SolarEdge zover kan krijgen? Zij lijken niet vaak mee te willen werken met iets tegen hun monteurs :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Badname2 op 19-04-2026 17:44 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Heel simpel:
De datasheets en een designer rapport; dat zegt genoeg.
Evt zou je aan support kunnen vragen waarom jouw systeem zo weinig opwekt en dat je installateur niet reageert.

Wise enough to play the fool

• ZwarteIJsvogel
De eerste is de foutmelding, de tweede een waarschuwing dat het niet veilig is om de string los te koppelen (en ook om de kap eraf te halen bv. om de fout te herstellen).

Welke firmware heeft je omvormer? Als dat niet de laatste (3.2537) is voor omvormers met een display, zou je een software update kunnen proberen. SW Error zal software error betekenen, maar daar word je niet wijzer van.

Er is sinds vorig jaar een document waarin SolarEdge de foutcodes heeft geconsolideerd (https://knowledge-center....ion-guide-error-codes.pdf). 2xB staat daar helaas niet in.

• Stefannn
Goedendag,
Mijn Solaredge homehub met batterij draait op “handmatig laad/ontlaad/idle tijdschema” ingesteld via de app.
Ik had ingesteld dat hij in het weekend GEEN ochtend cyclus doet door betreffende dagen te deselecteren in de laad/ontlaad setting en voor die dagen een idle blok in te stellen.
Betreffende setting blijkt hij compleet te negeren. Hij heeft exact dezelfde cycle gedaan als op weekdagen.
Bekend probleem?

(Nb.. het is niet super erg. Meer opvallend)

• Smoke
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

2xB is een hardwarefout in de laatste firmwareversie, als hij al up to date is zal de omvormer vervangen moeten worden.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:09
Stefannn schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:24:
Goedendag,
Mijn Solaredge homehub met batterij draait op “handmatig laad/ontlaad/idle tijdschema” ingesteld via de app.
Ik had ingesteld dat hij in het weekend GEEN ochtend cyclus doet door betreffende dagen te deselecteren in de laad/ontlaad setting en voor die dagen een idle blok in te stellen.
Betreffende setting blijkt hij compleet te negeren. Hij heeft exact dezelfde cycle gedaan als op weekdagen.
Bekend probleem?

(Nb.. het is niet super erg. Meer opvallend)
Na bijna twee jaar gewerkt te hebben met de handmatig laad/ontlaad tijdschema” draai het systeem nu drie weken met de Time of Use en ik moet zeggen dat het systeem nu bij mij goed werkt. Time of Use zorgt er voor dat de batterijen om ca 9 uur tot ca 5% zijn ontladen. Hierna wordt tot ca 10 uur alles teruggeleverd aan het net en vanaf ca 10 uur worden de batterijen weer opgeladen en zijn meestal om ca 16 uur weer vol. Wel zie ik dat de app afgelopen dagen de zaken niet juist weergegeven. Van SolarEdge een bericht ontvangen dat er aan de app wordt gewerkt. Op de site wordt de gegevens wel juist weergegeven.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:20
Voordat ik over ga tot aanschaf HomeHub en SE batterijen:
Als ik de Solaredge Home Assistant integratie beschrijving goed begrijp, kan ik alleen gegevens uitlezen?

Dus kan ik met die integratie niet sturen dat de SolarEdge batterij even moet stoppen met opladen of ontladen, want ik ga de EV opladen (heb geen SolarEdge Pro lader).

1. Site sensors: Provide real-time energy data for your entire site. For example, current power, energy today, and lifetime energy. This requires a site ID and an API key.
2. Module-level statistics: Retrieves energy production data per inverter, string, and module, and inserts it into Home Assistant statistics. This is useful for identifying underperforming modules. This requires a site ID, username, and password.

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:47
testmanager schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:52:
Als ik de Solaredge Home Assistant integratie beschrijving goed begrijp, kan ik alleen gegevens uitlezen?
Met de SolarEdge Modbus Multi kan ik in ieder geval mijn inverters beperken, uitzetten, export control etc. regelen. Volgens de docs kun je ook het nodige aan storage aansturen, dit kan ik alleen zelf niet testen:
https://github.com/WillCo...tion#storage-control-mode

• Roger Beurskens
bhcommander schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:02:
[...]

Met de SolarEdge Modbus Multi kan ik in ieder geval mijn inverters beperken, uitzetten, export control etc. regelen. Volgens de docs kun je ook het nodige aan storage aansturen, dit kan ik alleen zelf niet testen:
https://github.com/WillCo...tion#storage-control-mode
Hier iedem.
Ook accu gedeelte kan je via de Solaredge Modbus Multi integratie sturen

• Stefannn
testmanager schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:52:

Dus kan ik met die integratie niet sturen dat de SolarEdge batterij even moet stoppen met opladen of ontladen, want ik ga de EV opladen (heb geen SolarEdge Pro lader).

1. Site sensors: Provide real-time energy data for your entire site. For example, current power, energy today, and lifetime energy. This requires a site ID and an API key.
2. Module-level statistics: Retrieves energy production data per inverter, string, and module, and inserts it into Home Assistant statistics. This is useful for identifying underperforming modules. This requires a site ID, username, and password.
of the met home assistant kan weet ik niet want dat heb ik niet.
met modbus kan je de batterij wel besturen.

• testmanager
Roger Beurskens schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:04:
[...]

Hier iedem.
Ook accu gedeelte kan je via de Solaredge Modbus Multi integratie sturen
Oh toch, top, dat wilde ik even horen, dank jullie wel.

• Roger Beurskens
testmanager schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:52:
[...]

Even wat voorbeeld fototjes, zo iet het er dan uit in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZg8FCrP-t4X_wvKvu7UJn-POoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxdnqvlJgRflw9sx8oFc0DXb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha5FKBIpN-VU4bHo1qImqtsEAmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3J6wHfZnIFi0bReEDjeayIHN.png?f=fotoalbum_large

Hierlangs heb ik ook nog sturing van de accu en de lader van onze auto (Alfen laadpaal) via EVCC

[ Voor 5% gewijzigd door Roger Beurskens op 20-04-2026 21:35 ]

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:55
Roger Beurskens schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierlangs heb ik ook nog sturing van de accu en de lader van onze auto (Alfen laadpaal) via EVCC
Ik ben hier ook aan het kijken in HA hoe ik de SE omvormer kan beperken tot bv 100watt export. Dit ivm afschaffen salderingsregeling.

Heb ik hier perse de inline meter van SE voor nodig, of kan dit via scripts in HA gedaan worden met een P1 meter die in HA gekoppeld is? Ben nu met de elektricien bezig de meterkast aan te passen, en als een SE inline meter moet worden meegenomen is het nu wel een mooi moment.

Als het zonder kan - dat scheelt weer wat ruimte in de meterkast (zit al op heeeeel veel groepen...)

• Roger Beurskens
ik zou de inline meter meepakken, want dan kan je het in het ecosysteem van solaredge met 1 druk op de knop zelf regelen.

• bhcommander
Opzich zou het kunne zonder maar dan zit er best wat vetraging in en verschilt de timestamp van meten voor je productie en import/export. Hierdoor ga je het nooit zo goed krijgen als via SE, en dat nog naast het gedoe. Met een inline meter is het een setting die ook via HA in te stellen is. Als je dan toch in de groepenkast bezig bent zou ik hem er direct tussen plaatsen.

• jelleeelco
Heren bedankt! Dan wordt het de inline meter...

Even een vraagje erover als dat mag. De inline meter kan draadloos en via RS485 verbinding maken. De inline meter komt in de meterkast, de SE7K hangt op zolder... Moet daar een kabel tussen of werkt dat gewoon draadloos? Ik heb wel een CAT5e kabel naar boven lopen die 'vrij' is, maar weet niet of die lang genoeg is. Zou ik die kunnen verlengen met een RJ45 koppelstukje?

• Roger Beurskens
jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:56:

Even een vraagje erover als dat mag. De inline meter kan draadloos en via RS485 verbinding maken. De inline meter komt in de meterkast, de SE7K hangt op zolder... Moet daar een kabel tussen of werkt dat gewoon draadloos? Ik heb wel een CAT5e kabel naar boven lopen die 'vrij' is, maar weet niet of die lang genoeg is. Zou ik die kunnen verlengen met een RJ45 koppelstukje?
ik zou aanraden om het via rs485 te doen, is altijd beter dan draadloos mits je die mogelijkheid hebt.
Je hebt 3 draden nodig voor de inline meter te laten aansuiten, verlengen via een koppelstukje is helemaal geen probleem.
Heel lomp gezegd zou je het zelfs met een kroonsteentje kunnen doen ;)

• jelleeelco
Roger Beurskens schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:23:
[...]

ik zou aanraden om het via rs485 te doen, is altijd beter dan draadloos mits je die mogelijkheid hebt.
Je hebt 3 draden nodig voor de inline meter te laten aansuiten, verlengen via een koppelstukje is helemaal geen probleem.
Haha ok, dat is goed te weten. Dan gebruik ik die kabel.

Ik kijk nu wat video's over de inline meter, met name de sotfware installatie. Kan ik als gebruiker dit wel doen, of moet ik perse mijn SE installateur vragen dit in te stellen? Ik heb zelf een installateursaccount, maar ik ben geen 'installateur' van de installatie, die staat op het bedrijf dat het allemaal heeft geinstalleerd.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

testmanager schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:52:
[...]

Als je laadpaa EVCC ondersteunt heb je alles in huis. Ter overweging bij geen mid: wel SolarEdge lader meenemen en ere handelen…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:46:
[...]

Haha ok, dat is goed te weten. Dan gebruik ik die kabel.

Ik kijk nu wat video's over de inline meter, met name de sotfware installatie. Kan ik als gebruiker dit wel doen, of moet ik perse mijn SE installateur vragen dit in te stellen? Ik heb zelf een installateursaccount, maar ik ben geen 'installateur' van de installatie, die staat op het bedrijf dat het allemaal heeft geinstalleerd.
Dat kan je zelf wel.

Backup interface meerprijs ter overweging meegenomen? Zit een inline in, maar dan heb je eilandbedrijf erbij.

• ZwarteIJsvogel
jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:46:
Als je een installateursaccount hebt, kun je het zelf doen met SolarEdge Go. Ik heb het vorig jaar zelf gedaan (toen nog met SetApp) in precies dezelfde situatie. Een fluitje van een cent.

De omvormer ziet de inline meter automatisch zodra je de communicatie hebt ingeregeld. Het eerste wat SE Go zal doen, is de firmware van de meter updaten. De meter verschijnt automatisch in het monitoring portaal. Ook daar heb je de beherend installateur niet voor nodig.

Ik heb SE Home Network gebruikt om de meter aan te sluiten. Ik wilde geen communicatiekabel door mijn groepenkast hebben lopen. Tussen omvormer en groepenkast zit hemelsbreed 1 meter en een muurtje, de kwaliteit van de communicatie was daardoor geen probleem.

• Sungirly
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 20 april 2026 @ 04:44:
[...]

De eerste is de foutmelding, de tweede een waarschuwing dat het niet veilig is om de string los te koppelen (en ook om de kap eraf te halen bv. om de fout te herstellen).

Welke firmware heeft je omvormer? Als dat niet de laatste (3.2537) is voor omvormers met een display, zou je een software update kunnen proberen. SW Error zal software error betekenen, maar daar word je niet wijzer van.

Er is sinds vorig jaar een document waarin SolarEdge de foutcodes heeft geconsolideerd (https://knowledge-center....ion-guide-error-codes.pdf). 2xB staat daar helaas niet in.
Ik heb support gevraagd of zij mijn omvormer kunnen update en zij zeggen dat het lijkt alsof de omvormer up to date is...moet het zelf nog even controleren of het echt zo is.

Ben er bang voor dat er misschien toch een nieuwe omvormer moet komen :(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HIrAXXsC2nyo87CbDJ-dmCnAdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/de5d0aIGl79IFJJBZBp1X0MP.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
Miezie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:57:
[...]
Backup interface meerprijs ter overweging meegenomen? Zit een inline in, maar dan heb je eilandbedrijf erbij.
Ja, maar... paar dingen.. heb geen SE accu's. Al meerdere keren bericht gestuurd naar installateur voor een offerte, en er komt gewoon niets terug. Prijzen die ik vond op internet waren gewoon veel te hoog per kWh dan dat wat ik ervoor over heb.

Heb ook geen nieuwe omvormer (geen homehub) dus kan sowieso geen gebruik daarvan maken. Dus voor nu is de inline meter de enige 'logische' optie...

Heb ondertussen Zendure aangeschaft, dat werkt prima. Lang niet zo geintegreerd als het SE systeem, en een mist een hoop voordelen die de SE biedt, maar prijs en moeite zijn mij gewoon te hoog (omvormer had naar schuur gemoeten omdat mijn vrouw geen accu's in huis wilt).

• Lepel86
  • Nu online
Misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Ik heb bij een kennis een systeem gemaakt met 20 zonnepanelen 420Wp op ZW en een SE8K omvormer met S440 optimizers.

Nu zou ik daar nog extra panelen op willen aansluiten om meer ochtendzon te pakken. Er is ruimte voor een stuk of 6 panelen op oost.
link naar designer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf7PBNzeT3cVHOp3qvqB2q0pvks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/naJIgiQjx9DuEqn3aCVGUGgG.jpg?f=user_large

Zou dat gewoon in 1 string kunnen? Kunnen panelen op meerdere orientaties in 1 string met solaredge?

Ik heb het in SolarEdge Designer gezet en die komt met een waarschuwing dat er een verliesfactor is van 2.09%. Zonder die 6 extra panelen krijg ik die waarschuwing niet.

Ik vraag mij dan af of de performance van de 20 bestaande panelen ook omlaag gaat? Want die doen het nu perfect en die wil ik niet minder maken. Met andere woorden heeft dit wel zin om zo te doen, of kan ik beter een ander merk 3 fase omvormer kopen en daar de nieuwe panelen op zetten. Solaredge en 3 fase gaat niet met 6 panelen, daar ben ik al achter... Maar als het gewoon op de bestaande omvormer kan zou dat een hoop gedoe en kosten schelen. Heb een 3x25A groep die een onderverdeler in de schuur voedt, dus om nou nog een enkel fase omvormer daar op te zetten naast die SE8K vind ik niet heel fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8QuZM6eZIFPGj4vXq9kd-XUuxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCHF9YqdHJpzpzV7igNUOvZa.jpg?f=fotoalbum_large

Op een mooie dag als vandaag begint het systeem wel al om 6.30 vermogen te leveren, wat denk ik betekend dat de optimizers dan al voldoende spanning kunnen leveren aan de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh8v2p3UJjR-fBImjRsYaKjQOW8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3zOlbLT4fzSXs3f3ddh78jt4.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Lepel86 op 21-04-2026 12:19 ]

• ZwarteIJsvogel
Lepel86 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:06:
Zou dat gewoon in 1 string kunnen? Kunnen panelen op meerdere orientaties in 1 string met solaredge?
Het zal in één string moeten. In een aparte string gaan die panelen helemaal niets doen.
Ik heb het in SolarEdge Designer gezet en die komt met een waarschuwing dat er een verliesfactor is van 2.09%. Zonder die 6 extra panelen krijg ik die waarschuwing niet.
Dit is een teken dat die 6 panelen slecht gaan functioneren (rode vlag). Niet doen dus (weggegooid geld).

• testmanager
Miezie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:54:
[...]

Als je laadpaa EVCC ondersteunt heb je alles in huis. Ter overweging bij geen mid: wel SolarEdge lader meenemen en ere handelen…
Ja, had EVCC al geinstalleerd idd, thnx

• testmanager
Roger Beurskens schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:23:
[...]

Misschien een beetje off topic, maar kun je zo'n rs485 ook laten lopen over 3 x 2.5 elektrokabels van een (niet meer als zodanig in gebruik zijnde) wandcontactdoos? Ik ga met de elektricien proberen die los te halen en te vervangen door een UTP kabel, maar mogelijk zit 'ie vast in allerlei bochten. In dat geval zou het mooi zijn als ik die 3 x 2.5 kan gebruiken voor het rs485 signaal

• testmanager
Roger Beurskens schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik lees overigens net wel dit op de site van EVCC :

Only one system can and may have a Modbus TCP connection to the inverter at the same time! For optional battery control, StorageConf_CtrlMode (0xE004) must be set to 4 "Remote".

Dit suggereert dat OF Home Assistant OF EVCC (al dan niet in HA) kan contacten met SolarEdge?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:40
testmanager schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:50:
[...]

Only one system can and may have a Modbus TCP connection to the inverter at the same time! For optional battery control, StorageConf_CtrlMode (0xE004) must be set to 4 "Remote".

Dit suggereert dat OF Home Assistant OF EVCC (al dan niet in HA) kan contacten met SolarEdge?
Daarvoor gebruik je een modbus proxy. Zit in EVCC als je een sponsortoken hebt, maar er is ook een HA add-on.
Dan gaan alle requests naar de proxy, en die zet ze door naar het modbus apparaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:37
jelleeelco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:56:

ik heb het bij mijn broertje draadloos gedaan en dat gaat echt heel goed. ook meterkast/zolder setup. Het is een eigen netwerkje, geen wifi.

Hou er rekening mee dat die meter achter een eigen automaat moet dus 8! plekken in je groepenkast inneemt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• testmanager
THM0 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:03:
[...]

Daarvoor gebruik je een modbus proxy. Zit in EVCC als je een sponsortoken hebt, maar er is ook een HA add-on.
Dan gaan alle requests naar de proxy, en die zet ze door naar het modbus apparaat.
Ah, helemaal goed. Dank je wel.

• ThaStealth
  • Laatst online: 29-05 10:08
Hi,

Ik heb een SE5K-RW0TEBEN4 hangen en ik ben aan het kijken naar batterijen, ik kom er alleen niet goed uit wat compatible is met deze omvormer. Heeft iemand een linkje met een lijstje van compatible batterijen en hoe deze dan bedraad moeten worden?

Mess with the best, die like the rest

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

testmanager schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:50:
[...]

Get!em in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

• bhcommander
No Hands schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:08:
[...]
Hou er rekening mee dat die meter achter een eigen automaat moet dus 8! plekken in je groepenkast inneemt.
De hoofdzekering van de netbeheerder lijkt mij voldoende als ik zo installation manual en de datasheet er op na sla. Zolang die hoofdzekeringen maar onder de 65A, het maximum van meter, zit wat in 99.9% van de huizen het geval zal zijn.

• ZwarteIJsvogel
ThaStealth schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:30:
Hi,

Ik heb een SE5K-RW0TEBEN4 hangen en ik ben aan het kijken naar batterijen, ik kom er alleen niet goed uit wat compatible is met deze omvormer. Heeft iemand een linkje met een lijstje van compatible batterijen en hoe deze dan bedraad moeten worden?
Momenteel is geen enkele batterij compatibel met jouw omvormer (3-fase Home Wave). In de datasheet staat al twee jaar dat vanaf Q4 2025 een compatibele batterij besteld kan worden, maar die termijn heeft SolarEdge niet gehaald.

• ZwarteIJsvogel
testmanager schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:30:
Misschien een beetje off topic, maar kun je zo'n rs485 ook laten lopen over 3 x 2.5 elektrokabels van een (niet meer als zodanig in gebruik zijnde) wandcontactdoos? Ik ga met de elektricien proberen die los te halen en te vervangen door een UTP kabel, maar mogelijk zit 'ie vast in allerlei bochten. In dat geval zou het mooi zijn als ik die 3 x 2.5 kan gebruiken voor het rs485 signaal
Over een korte afstand (een paar meter) en met een lage snelheid (bv. 9600) zal het wel werken. Maar doordat je geen twisted pair kabel gebruikt, ben je veel gevoeliger voor stoorsignalen. In principe is het vragen om problemen.

• ZwarteIJsvogel
No Hands schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:08:
Bizar idee. Die meter plaats je gewoon tussen de hoofdschakelaar en het verdeelblok in je groepenkast.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:37
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:56:
[...]

Bizar idee. Die meter plaats je gewoon tussen de hoofdschakelaar en het verdeelblok in je groepenkast.
Zo zit het hier ook maar dat is niet wat de handleiding zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Roger Beurskens
Even kabeltjes volgen, hier ook vanaf de hoofdschakelaar (rechtsonderin) naar de meter en van daaruit naar onder naar de rail (kam) tussen de 2 alamat's en aardlek schakelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p0UGc99Z6o6Vw-2BuwmW6d58F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TT04dqJNlyzAcLe4p1yZJQ3q.jpg?f=fotoalbum_large

• ZwarteIJsvogel
No Hands schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:15:
Zo zit het hier ook maar dat is niet wat de handleiding zegt.
In het Nederlandstalige deel van de quick installation guide staat 'Lastscheider'. Een installatieautomaat is een lastscheider, maar de hoofdschakelaar is dat ook.

Waar het om gaat is dat je de installatie spanningsloos kunt maken om veilig te kunnen werken (dat blijkt ook duidelijk uit de stappen B en D in de qig).

[ Voor 18% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 22-04-2026 07:56 ]

• jelleeelco
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:56:
[...]
Godzijdank zeg. Ik schrok al. Met de elektricien besproken en hij zei ook dat het gewoon direct na de hoofdschakelaar kwam en voor het verdeelblok.

Ik heb wel een vraag, weet niet of iemand dat weet. Maar als ik het goed begrijp zit die meter dan tussen net en mijn hele huis. Wat als die meter kapot gaat, is dan de stroom in mijn hele huis eraf? M.a.w. wordt het een single point of failure, of is het zo ontworpen dat de stroom dan gewoon doorheen gaat?

• Smoke
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Op zich is de inline meter gewoon een modbus meter met ingebouwde CTs, dus bij een eventueel defect van het meetgedeelte blijf je gewoon stroom houden. Het moet wel heel raar lopen wil die op zo'n manier kapot gaan dat de spanning uitvalt.

• Sungirly
Sungirly schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:11:
[...]

Ik heb support gevraagd of zij mijn omvormer kunnen update en zij zeggen dat het lijkt alsof de omvormer up to date is...moet het zelf nog even controleren of het echt zo is.

Ben er bang voor dat er misschien toch een nieuwe omvormer moet komen :(.

[Afbeelding]
Net nog even handmatig gechecked ik zit op de nieuwste versie.....nog andere opties?

• ThaStealth
  • Laatst online: 29-05 10:08
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:19:
[...]

Momenteel is geen enkele batterij compatibel met jouw omvormer (3-fase Home Wave). In de datasheet staat al twee jaar dat vanaf Q4 2025 een compatibele batterij besteld kan worden, maar die termijn heeft SolarEdge niet gehaald.
Oke, kan dus een lange baan / uitstel komt afstel verhaal worden begrijp ik. Is het mogelijk om een andere accu te pakken die niet met de omvormer verbonden is? Mis ik dan efficientie, of bepaalde features?

Is het wellicht beter om de omvormer te upgraden?

Mess with the best, die like the rest

• ZwarteIJsvogel
Sungirly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:03:
Net nog even handmatig gechecked ik zit op de nieuwste versie.....nog andere opties?
Waarschijnlijk is vervangen de enige optie. Als de omvormer minder dan 12 jaar oud is, zit er nog garantie op (op de omvormer zelf, niet op het werk om hem te vervangen).

• Sungirly
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:18:
[...]

Waarschijnlijk is vervangen de enige optie. Als de omvormer minder dan 12 jaar oud is, zit er nog garantie op (op de omvormer zelf, niet op het werk om hem te vervangen).
Ik geplaatst door 2 bewoners hiervoor. In 2016 volgens mij. Maar ik heb denk ik nergens de bonnen of iets.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sungirly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik geplaatst door 2 bewoners hiervoor. In 2016 volgens mij. Maar ik heb denk ik nergens de bonnen of iets.
Weet je wie de installateur is? Dat is je aanspreekpunt. Anders solaredge bellen en het aan hen vragen.

Wise enough to play the fool

• ZwarteIJsvogel
Sungirly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:56:
[...]

Voer het serienummer (zie de sticker op de kap) in op https://www.solaredge.com/nl/solaredge-warranty-check. Dan krijg je te zien tot wanneer de garantie loopt. Bij SolarEdge kijken ze in dezelfde database.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-05 15:51

Zie dat dit nergens nog beantwoord is, maar de iets oudere versie 3f omvormers van SE (hier een SE10k-RWS48BEN) kan pylontech US2000/3000/5000/5000-1C batterijen aan.
Ikzelf heb er 3x 5000-1c aan hangen (en werkend) , weg te programmeren als een BYD batterij. SE dan even een berichtje sturen dat je je minimale SoC % wilt verlagen en dat je de risico's kent/accepteert als je hem van 15% naar 5% wilt laten omlaag brengen (ja volgens datasheet mag hij zo ver leeg gaan).

Enkel bij de nieuwe pylontech batterijen (toch de 5000 en 5000-1C) moet er een firmware downgrade gedaan worden van V2.3 naar V2.0 om ze te laten werken.
kijk maar eens even naar de prijzen van de us5000-1c (1/3de van de prijs van een SE batterij)

• Sungirly
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:17:
[...]

Voer het serienummer (zie de sticker op de kap) in op https://www.solaredge.com/nl/solaredge-warranty-check. Dan krijg je te zien tot wanneer de garantie loopt. Bij SolarEdge kijken ze in dezelfde database.
Als ik hier check dan loopt mijn garantie tot 1 december. Moet ik nu SolarEdge benaderen voor een nieuwe omvormer en de vergoeding hiervan. Of gaat dat via een installateur

• ZwarteIJsvogel
Je hebt dus nog garantie. Mooi! Zoals teacher in "Het grote SolarEdge topic" al aangaf, loopt een garantieclaim via de installateur. Vraag is hier welk bedrijf dat is. Als je geen rekening of andere documentatie kunt vinden, zou je het aan SolarEdge Support kunnen vragen.

Je kunt ook in het monitoring portaal kijken. Op de dashboardpagina van je installatie zie je in het blok Installatie Details het account staan van de beherend installateur. Meestal zal daar de bedrijfsnaam staan.

De kans is best groot dat de installateur van destijds niet meer bestaat. Vooral de laatste jaren zijn er veel failliet gegaan of gestopt. In dat geval moet je op zoek naar een installateur die het beheer overneemt.

Een omvormer vervangen is geen rocket science. Panelen en kabels liggen er immers al. Let op dat de installateur daarvoor niet de hoofdprijs vraagt. De installateur krijgt van SolarEdge bij garantievervanging niet alleen de vervangende apparatuur, maar ook een tegemoetkoming in de kosten van het vervangen zelf. Ook voor het overnemen in beheer brengen sommige installateurs een fors bedrag in rekening.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 23:07
Lepel86 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:06:
Misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Ik heb bij een kennis een systeem gemaakt met 20 zonnepanelen 420Wp op ZW en een SE8K omvormer met S440 optimizers.

Nu zou ik daar nog extra panelen op willen aansluiten om meer ochtendzon te pakken. Er is ruimte voor een stuk of 6 panelen op oost.
link naar designer

[Afbeelding]

Ik vraag mij dan af of de performance van de 20 bestaande panelen ook omlaag gaat? Want die doen het nu perfect en die wil ik niet minder maken. Met andere woorden heeft dit wel zin om zo te doen, of kan ik beter een ander merk 3 fase omvormer kopen en daar de nieuwe panelen op zetten. Solaredge en 3 fase gaat niet met 6 panelen, daar ben ik al achter... Maar als het gewoon op de bestaande omvormer kan zou dat een hoop gedoe en kosten schelen. Heb een 3x25A groep die een onderverdeler in de schuur voedt, dus om nou nog een enkel fase omvormer daar op te zetten naast die SE8K vind ik niet heel fraai.

[Afbeelding]

Op een mooie dag als vandaag begint het systeem wel al om 6.30 vermogen te leveren, wat denk ik betekend dat de optimizers dan al voldoende spanning kunnen leveren aan de omvormer.
[Afbeelding]
Hangt er een beetje vanaf hoe schuin de huidige en nieuwe panelen staan. Met 6 panelen krijg je de string spanning niet, dus in de ochtend als de 20 panelen nog geen zon pakken moeten ze toch voltage leveren om de string te laten starten. Hierdoor krijg je clipping van het geleverde vermogen. In de middag kan hetzelfde gelden, maar is die kans veel kleiner doordat de 20 panelen de string al kunnen laten werken.
Het voordeel is dat je breder over de dag (in de ochtend) vermogen oplevert, en dat je in de winter en bewolkte dagen wel meer genereert.
In het geheel zal je minder rendement hebben op deze panelen, maar nog steeds wel een bijdrage.

• Ronald
@Lepel86 de 2% verlies komt geheel voor rekening van de 6: ruim 200kWh in simulatie, meer in de praktijk. Dus je mist rond de 10% van de opbrengst van de 6, en die 10% is voornamelijk op moment dat het wil dat ze werken…

Het is dus geen goed plan. Wil je het 3-fase, zoek dan de 3-fase micro van APSystems of hoymiles

• Lepel86
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:15:
@Lepel86 de 2% verlies komt geheel voor rekening van de 6: ruim 200kWh in simulatie, meer in de praktijk. Dus je mist rond de 10% van de opbrengst van de 6, en die 10% is voornamelijk op moment dat het wil dat ze werken…

Het is dus geen goed plan. Wil je het 3-fase, zoek dan de 3-fase micro van APSystems of hoymiles
Oke dat is een duidelijk verhaal, dank je wel Ronald. Dan moet het inderdaad maar iets anders worden!

• Roger Beurskens
hier inmiddels alle voorbereidingen in de garage gemaakt.
Omvormer hangt, garage een onderverdeler geplaatst en gezorgd dat 3 fasen doorgetrokken is. ( was blij dat er al een 5 aderige kabel lag naar de garage)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcrlGzzCI-O3Adk_QhCzZuYV4Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSEkqb5BC8smrdHIZXonPRZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS5Rma9CaAWGbysNG_NFkV259NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CvdFdWmRsJameV61JOXuKhW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwdse_tWpqz45BB7wR87chyNy5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlVaidG3475fudID6AEXIblk.jpg?f=fotoalbum_large

In de SolarEdge portal is de layout al aangepast en de omvormer aan de site toegevoegd.
Vandaag nog de RS485 koppeling tussen leader in huis en follower in garage koppelen ( gelukkig had ik destijds 2x patch aansluiting gemaakt van huis naar garage die ik kan "misbruiken" daarvoor.
Enige rest nu nog om de clickfit rails te halen en dan kunnen de panelen het dak op.
Dt zal ook nog wel een klusje worden.
Hoop dan volgende week ergens de eerste opbrengst van de uitbreiding te kunnen gaan leveren.

Oja, even een vraag voor de kenners, hoe ververs in de satallietfoto achtergrond in de monitoring?
Ik kan alleen "achtergrond vervangen" doen met een eigen afbeelding, maar die plakt hij er dan "overheen" en ziet er niet uit zo eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2u7FEFexVnsM_N3upfB7j7qYo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0G3T8jDdu6rNw90m4o8qu5e3.png?f=fotoalbum_large

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:05
dddddaaf schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:33:
Even een update: Zonneplan gaat bij SolarEdge achterhalen hoe het nu precies zit met de garantieduur van (de hardware van) mijn PV installatie.
Opnieuw een update: Zonneplan bevestigt dat er nog garantie op de hardware zit, maar vraagt desondanks nog altijd (veel) meer dan 500 euro aan arbeids- en servicekosten voor de vervanging van de defecte optimizer. Ik zie vanzelfsprekend dus af van de reparatie door Zonneplan en ga op zoek naar een lokale installateur die SolarEdge hardware verkoopt en installeert.

• lc8

lc8

Roger Beurskens schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:46:
Oja, even een vraag voor de kenners, hoe ververs in de satallietfoto achtergrond in de monitoring?
Ik kan alleen "achtergrond vervangen" doen met een eigen afbeelding, maar die plakt hij er dan "overheen" en ziet er niet uit zo eigenlijk.
in het installateurs-beheerpaneel (website), naar settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LULPQ-g-_-h21yHZCHfh1gV4Egc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PJ5mEbfE4Ybf18RdzAhPJ5fx.png?f=user_large

danaan de rechter kant een nieuwe afbeelding toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTIvid8_ore1Ls7OVJnymxPanDU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YvoT3Qf1ieayt1tpGiVseRCa.png?f=user_large

ALs er al een afbeelding staat die niet weg wil heb je kans dat dat dus als installateurs-logo is opgeslagen

de googlemaps sat achtergrond die je bij designer ziet komt niet automatisch mee naar het gebruikers account.

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 24-04-2026 17:25 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een SolarEdge installatieaccount aangemaakt omdat ik een plaatselijke installateur ga ondersteunen met het inrichten en ondersteuning van SolarEdge installaties die hij uitvoert.

Nu gaan we bij mijzelf de eerste SolarEdge installatie uitvoeren van de week (voorheen installeerde hij alleen Huawei en Solis). Nu probeer ik het voor te bereiden maar wat ik ook doe ik kan niet alvast een site aanmaken in het monitoringsportaal.

Ik krijg dit te zien en hoe ik het serienummer van mijn omvormer ook probeer in te vullen niet werkt, ik blijf "ongeldig serienummer" krijgen. Heeft iemand hier de goede tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTaWKhzuJRJkvd8V3LDZ8WF6jbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEAwinVsQJYMAhGqsLVVxEIA.png?f=fotoalbum_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Roger Beurskens
Backpacker schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:40:
Ik heb een SolarEdge installatieaccount aangemaakt omdat ik een plaatselijke installateur ga ondersteunen met het inrichten en ondersteuning van SolarEdge installatie die hij uitvoert.

Nu gaan we bij mijzelf de eerste SolarEdge installatie uitvoeren van de week (voorheen installeerde hij alleen Huawei en Solis). Nu probeer ik het voor te bereiden maar wat ik ook doe ik kan niet alvast een site aanmaken in het monitoringsportaal.

Ik krijg dit te zien en hoe ik het serienummer van mijn omvormer ook probeer in te vullen niet werkt, ik blijf "ongeldig serienummer" krijgen. Heeft iemand hier de goede tip?

[Afbeelding]
ik heb je even een prive bericht gestuurd.

Pagina: 1 ... 115 ... 121 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.