• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:44
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:19:
Het verkorte serienummer is het XXXXXXXX deel. Dat kunnen 8 of 9 hexadecimale cijfers zijn. De XX erachter zijn controlecijfers.

Als je voor het volledige serienummer kiest, moet het middelste deel uit 9 hexadecimale cijfers bestaan. Als het verkorte serienummer uit 8 cijfers bestaat, wordt in het volledige serienummer een 0 (nul) ervoor gezet. In het volledige serienummer zitten in het eerste deel productieweek en -jaar verwerkt (bv. SJ2219 = week 22 in 2019).

Als ik van mijn omvormer (een SE4000H uit 2019) het serienummer invul (volledig of verkort), krijg ik als uitvoer het SolarEdge part number, het volledige serienummer en de einddatum van de garantie.
Nogmaals dankjewel! d:)b

Bij de optimizers wordt geen einddatum getoond, op de omvormer zit nog garantie tot 3 januari 2028. (dus inderdaad 12 jaar garantie)

[ Voor 3% gewijzigd door dddddaaf op 14-04-2026 21:32 ]

• sahi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 23:00
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:00:
[...]

7 panelen in een string op een 1-fase omvormer werkt in de praktijk, maar dan is er geen ruimte meer voor een minder presterend paneel (schaduw, defect, etc). Daarom is het officiële minimum 8 en keurt Designer minder af.

[...]

Webshops kijken nergens naar. Die leveren gewoon wat je bestelt.

[...]

Klopt. De short string omvormers ondersteunen alleen de 400V batterij.

[...]

Zeker, maar je optimizers vervangen door S650A is een dure grap.

[...]

Met een 3-fase Nexis (edit: en 60V optimizers) gaat dit evenmin werken, met een 1-fase Nexis wel (48V batterij batterijblokken). Maar het 1-fase model is er nog niet. Verder zul je een 1-fase Nexis niet kunnen gebruiken voor backup in een 3-fase omgeving.
@ZwarteIJsvogel
Dank je wel voor de toelichting.
Ik wil naar 3-fase vanwege de 3-fase omgeving en ik daar ook fikse verbruikers op heb staan en een batterij dan op 1-fase niet veel nut heeft aangezien de ander 2 fasen anders alsnog van het net trekken.

Dat die S650A optimizers prijzig zijn om te vervangen is helaas niet anders denk ik dan. Andere opties heb ik volgens mij op dit moment niet.
Of heb jij nog een suggestie behalve ergens een paneel bij leggen die een compleet andere oriëntatie heeft.

Ik zou natuurlijk een 400V accu kunnen nemen voor 1 fase, maar dan ben ik net zoveel kwijt.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-04 23:54

lc8

Hi,

Paar vraagjes: (met name omdat de panelen tegenwoordig veelal richting 500W gaan):
  • SE zegt 440W voor de S440, met de opmerking: 490W voor installaties na 1-4-2024... maar zonder verdere toelichting. Is dit gewoon een kwestie van we specificatie verruiming (we weten dat het goed gaat..) of geldt dit vanaf bepaalde serienummer oid? wie heeft info?
    edit: inmiddels gevonden: https://sparc1.solaredge.com/assets/share/asset/swn0lyj8vi
  • ik leg 30-32 panelen op pal Oost , dakhoek 41 graden: Designer zegt dat ik zowel S500 als S500B mag gebruiken: enige bezwaren? prijsverschillen zijn marginaal...
iemand nog 24-32 panelen (350-500W) en of optimisers over die die kwijt wil? (voor winkel-nieuwprijzen haal ik ze zelf wel om de hoek...)

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 14-04-2026 23:49 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:58
sahi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
Ik wil naar 3-fase vanwege de 3-fase omgeving en ik daar ook fikse verbruikers op heb staan en een batterij dan op 1-fase niet veel nut heeft aangezien de ander 2 fasen anders alsnog van het net trekken.
So what? Voor je energierekening maakt het niet uit, ook niet na het afschaffen van de salderingsregeling. De meter van de netbeheerder telt geleverde energie als het totale vermogen over de fasen heen positief is richting de klant en teruggeleverde energie als het totale vermogen negatief is (er zijn geen telwerken per fase). Voor het totale vermogen maakt het niet uit hoe het vermogen is verdeeld over de fasen en dus ook niet of je omvormer 1-fase of 3-fase is.

Het wordt uiteraard anders als je de batterij ook wilt gebruiken voor backup bij stroomuitval. Dan heb je in een 3-fase omgeving niets aan een 1-fase omvormer met batterij.
Dat die S650A optimizers prijzig zijn om te vervangen is helaas niet anders denk ik dan. Andere opties heb ik volgens mij op dit moment niet.
Of heb jij nog een suggestie behalve ergens een paneel bij leggen die een compleet andere oriëntatie heeft.

Ik zou natuurlijk een 400V accu kunnen nemen voor 1 fase, maar dan ben ik net zoveel kwijt.
Die 400V accu wil je inderdaad liever niet, alleen al vanwege de prijs. Een paneel op een compleet andere oriëntatie is met SolarEdge niet zinvol.

Mijn belangrijkste suggestie: kijk naar het totaalplaatje nu en in de toekomst en trek daarna je plan.

Als je in de toekomst ook backup wilt, kun je het beste meteen naar 3-fase gaan. Maar dan zul je al snel inzien dat de Nexis een beter idee is dan de Home Hub. Je zult in beide gevallen iets moeten doen aan de optimizers.

Als backup niet in het totaalplaatje zit, zou je kunnen overwegen te wachten op de 1-fase Nexis. Volgens degenen hier die veel dichter bij het SolarEdge vuur zitten dan ik, zou die eind dit jaar op de markt moeten komen.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:39
Vraagje. Vorig jaar heb ik 13x 435wp op het dak gelegd. Werkt top en dit is in principe voldoende voor nu. Maar:

Nu heb ik met een beetje geluk 20x 290wp (incl. p600 optimizers, kabels, platdak schansen etc) gratis gekregen. Alleen weet ik zelf niet zo goed welke omvormer ik hier nu bij kan gebruiken.

Ik weet ook nog niet zeker of ik alle 20 panelen wel kwijt kan (op termijn).
  • In eerste instantie (nu, zsm) ga ik 8x oriëntatie oost neerleggen. Waarvan een aantal panelen snel last krijgen van schaduw van mijn woning.
  • (Later dit jaar) Daarnaast wil ik nog een carport plaatsen aan de voorkant vd woning (verlengde van de garage). Waar ik nog een keer 8-10 panelen op kan plaatsen. Maar met de oriëntatie west. Ook hier veel last van schaduw van de woning.
  • (Later?) Mogelijk ga ik de keuken nog uitbouwen. Hier zouden dan een paar panelen op kunnen komen met een oost (of zuid?) oriëntatie.
Ik heb nu een "SolarEdge 3680 HD-Wave SE3680H" hangen. Deze kan ik relatief goedkoop (250 euro) weer kopen. Die past ook precies op één 16A groep. Maar werkt deze icm. de p600 optimizers? Of is deze bijvoorbeeld te groot / klein voor wat ik wil? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? :)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27

Smoke

Maverick Reploid

P600 zijn commerciele optimizers, die mag je niet op een residentiele omvormer hangen. Voor de rest is het advies SE Designer gebruiken om te kijken wat je nodig hebt.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:07
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:16:
[...]

De bruikbare capaciteit is sinds januari vorig jaar 4,85 kWh, zie de Engelstalige datasheet. In de Nederlandstalige versie is deze wijziging merkwaardig genoeg nog niet verwerkt.
Bingo!
ik ben wat aan het testen met modbus communicatie
Opeens compleet vanzelf is mijn batterij capaciteit van 13.8kWh naar 14.55kWh geflopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
tc@hp510:/krubo/work$ ./SEbat
bat max wkh  13.80; bat available wkh  13.69; bat SOH  99.00
 10:19;  21.11;   0.00;  27.40; hh:mm SOC_perc power_W temp_C

bat max wkh  14.55; bat available wkh  14.29; bat SOH  99.00
 10:41;  24.47;   0.00;  27.10; hh:mm SOC_perc power_W temp_C
Ik kan dus bevestigen dat je hier in Nederland inderdaad 4.85kWh per unit krijgt.
Is dus 2 weken geleden geïnstalleerd, en "op 1 of andere manier" na 2 weken vanzelf geupgrade. Dat is dan wel weer curieus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:01
Sungirly schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:08:
Hallo,

Twee eigenaren geleden zijn er zonnepanelen op deze woning geïnstalleerd (rond 2016, voor zover ik weet). De laatste tijd krijg ik regelmatig de melding “2xb”. Kort daarna ontvang ik een e-mail van SolarEdge met de melding dat de omvormer een onregelmatigheid in de netspanning heeft gedetecteerd.
In het bericht staat ook dat ik eventueel de landcode kan aanpassen.

Mijn vraag is: kan ik dit zomaar doen, of is het verstandiger om eerst iets anders te controleren of te ondernemen?

Ik vind het opvallend dat deze problemen nu pas ontstaan, terwijl het systeem al jaren zonder issues heeft gewerkt.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Ik heb deze melding de afgelopen week ook twee keer gekregen.

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar recent kreeg ik ook twee reclamemails van Solaredge - iets wat ik de afgelopen vijf jaar nooit gehad heb. Ik weet dus niet of er ineens meer problemen met de netspanning zijn dan voorheen, of dat ze ineens mijn mailadres ontdekt hebben.

Dat gezegd hebbende: twee jaar geleden is bij mij de omvormer vervangen wegens kapot. Van wat ik me van de mededeling van de installateur herinner - was dit waarschijnlijk veroorzaakt omdat de omvormer erg vaak aan- en afgeschakeld was als het gevolg van een te hoge netspanning. Ik ben er dus wel wat alerter op.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:51:
[...]

Bingo!
ik ben wat aan het testen met modbus communicatie
Opeens compleet vanzelf is mijn batterij capaciteit van 13.8kWh naar 14.55kWh geflopt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
bat max wkh  13.80; bat available wkh  13.69; bat SOH  99.00
 10:19;  21.11;   0.00;  27.40; hh:mm SOC_perc power_W temp_C

bat max wkh  14.55; bat available wkh  14.29; bat SOH  99.00
 10:41;  24.47;   0.00;  27.10; hh:mm SOC_perc power_W temp_C
Ik kan dus bevestigen dat je hier in Nederland inderdaad 4.85kWh per unit krijgt.
Is dus 2 weken geleden geïnstalleerd, en "op 1 of andere manier" na 2 weken vanzelf geupgrade. Dat is dan wel weer curieus.
Ik heb het sinds de zomer al. Het was een combi van firmware update en app. Redelijk automatisch gegaan…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:01
Hoi Allemaal,

ik heb sinds eind 2020 acht solaredge-panelen. Behalve de hiervoor genoemde vervangen omvormer (onder garantie) draaide dit altijd probleemloos en via het dashboard kon ik de opbrengst monitoren.

Vorig jaar is mijn installateur ermee gestopt - van het een op het andere moment. De klantgegevens zijn kennelijk overgedragen aan een ander bedrijf en daar konden we dan een nogal prijzig servicepakket afsluiten. Dat hebben we niet gedaan. Ik heb nog wel een mail gestuurd naar mijn installateur dat ik graag direct toegang tot de eigen gegevens zou krijgen (zonder tussenkomst van dat andere bedrijf), maar daar is al niet meer op gereageerd.

Het is allemaal een jaar goed goed blijven draaien, wat onhandige veranderingen in de interface van het dashboard daargelaten. Sinds een maand kan ik echter niet meer bij mijn gegevens. Via https://monitoring.solaredge.com/one#/site-list zie ik nog wel mijn installatie staan, maar doorklikken naar mijn installatie (met het SiteId in de url) levert steeds een "Something went wrong" op. Ook vanuit eerdergenoemde storingsmails van Solaredge kom ik bij diezelfde foutmelding uit.

Wat zou ik hieraan kunnen doen? Kan/gaat Solaredge zelf dit voor me fixen, of word ik zo gedwongen een dienst van dat andere bedrijf af te nemen als ik inzage wil houden in het dashboard?

• Gertv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:17
Ik heb vergelijkbare situatie, en vanochtend met support desk van solaredge gechat en krijg de volgende oplossing om een eigen installateurs account aan te maken en dan je gebruikers account daar naar over te zetten,voor dit laatste rekent solar edge geloof ik wel 90,- euro. hieronder de log van de chat :

1. Registreer uzelf als zelf-installateur via dit formulier: https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL (gebruik een ander e-mailadres dan u momenteel heeft voor monitoring, anders ontstaat er een conflict)

2. Wanneer de registratie is voltooid en het account is goedgekeurd (duurt 72 uur na voltooiing van de registratie) kunt u de monitoringsite laten koppelen aan uw nieuwe installateur-account door het onderstaande formulier bij ons in te dienen:
https://www.solaredge.com/nl/site-transfer-request

u moet het vakje "Ik vraag toegang..." uitvinken, dan is er geen serienummer nodig.

Het is belangrijk dat wanneer u wordt gevraagd naar een functierol, u "zelf-installateur" kiest.

Doorloop alstublieft elke stap

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27

Smoke

Maverick Reploid

Eigendomsoverdracht/nieuwe gebruiker toevoegen kost wel geld, maar de eerste optie (Systeem op het Monitoring Platform overdragen van de ene installateur naar de ander) is gratis.

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18

HLN

Miezie schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:39:
[...]

@HLN en de rest… het werkt hier zoals het hoort. De oplossing was een compleet nieuwe commissioning en reset van de EV Charger… dat had ik een paar maand geleden ook kunnen bedenken :).
En wat is, “zoals het hoort”? Want ik begrijp nu van de een dat die ONE gewoon een dom stop contact is, en een ander zegt dat het wel een “slimme” lader is?
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.