sahi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
Ik wil naar 3-fase vanwege de 3-fase omgeving en ik daar ook fikse verbruikers op heb staan en een batterij dan op 1-fase niet veel nut heeft aangezien de ander 2 fasen anders alsnog van het net trekken.
So what? Voor je energierekening maakt het niet uit, ook niet na het afschaffen van de salderingsregeling. De meter van de netbeheerder telt geleverde energie als het totale vermogen over de fasen heen positief is richting de klant en teruggeleverde energie als het totale vermogen negatief is (er zijn geen telwerken per fase). Voor het totale vermogen maakt het niet uit hoe het vermogen is verdeeld over de fasen en dus ook niet of je omvormer 1-fase of 3-fase is.
Het wordt uiteraard anders als je de batterij ook wilt gebruiken voor backup bij stroomuitval. Dan heb je in een 3-fase omgeving niets aan een 1-fase omvormer met batterij.
Dat die S650A optimizers prijzig zijn om te vervangen is helaas niet anders denk ik dan. Andere opties heb ik volgens mij op dit moment niet.
Of heb jij nog een suggestie behalve ergens een paneel bij leggen die een compleet andere oriëntatie heeft.
Ik zou natuurlijk een 400V accu kunnen nemen voor 1 fase, maar dan ben ik net zoveel kwijt.
Die 400V accu wil je inderdaad liever niet, alleen al vanwege de prijs. Een paneel op een compleet andere oriëntatie is met SolarEdge niet zinvol.
Mijn belangrijkste suggestie: kijk naar het totaalplaatje nu en in de toekomst en trek daarna je plan.
Als je in de toekomst ook backup wilt, kun je het beste meteen naar 3-fase gaan. Maar dan zul je al snel inzien dat de Nexis een beter idee is dan de Home Hub. Je zult in beide gevallen iets moeten doen aan de optimizers.
Als backup niet in het totaalplaatje zit, zou je kunnen overwegen te wachten op de 1-fase Nexis. Volgens degenen hier die veel dichter bij het SolarEdge vuur zitten dan ik, zou die eind dit jaar op de markt moeten komen.