• Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
[...]

die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.

NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.
Ik snap dat een lagere C waarde beter is. Maar af en toe zal ik toch boven die 5kw uitkomen totaal.
Hoe zit dit eigenlijk qua onbalans. In de datasheet zie ik bij de 10kw omvormer staan faseonbalans 3,33kw (dus gewoon gedeeld door 3).

Maar is dit bij ontladen dan 5kw / 3 dus maar 1,67kw per fase of geld dan ook die 3,33kw? Iemand die de 10kw heeft en dit weet? Want als mijn warmtepomp in de winter vol draait zit hij al boven die 1,67kw.

Als bij ontladen ook die 3,33kw onbalans geld zou dit geen probleem zijn.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:21
Die onbalans is toch alleen van belang bij off-grid ontladen (met een backup interface). Met grid zal er nooit onbalans zijn bij het ontladen, gewoon ontladen met over de fases dezelfde stroom, de meter saldeert dat wel.

Met een 10kW systeem zul je of grid nog wel de was kunnen doen dan denk, met een 5kW systeem zeker niet.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:14
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:22:
Die onbalans is toch alleen van belang bij off-grid ontladen (met een backup interface). Met grid zal er nooit onbalans zijn bij het ontladen, gewoon ontladen met over de fases dezelfde stroom, de meter saldeert dat wel.

Met een 10kW systeem zul je of grid nog wel de was kunnen doen dan denk, met een 5kW systeem zeker niet.
Serieus? Kun je met een 5kw systeem niet een wasjes draaien in backup mode?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:49
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:57:
[...]

Ik snap dat een lagere C waarde beter is. Maar af en toe zal ik toch boven die 5kw uitkomen totaal.
Hoe zit dit eigenlijk qua onbalans. In de datasheet zie ik bij de 10kw omvormer staan faseonbalans 3,33kw (dus gewoon gedeeld door 3).

Maar is dit bij ontladen dan 5kw / 3 dus maar 1,67kw per fase of geld dan ook die 3,33kw? Iemand die de 10kw heeft en dit weet? Want als mijn warmtepomp in de winter vol draait zit hij al boven die 1,67kw.

Als bij ontladen ook die 3,33kw onbalans geld zou dit geen probleem zijn.
Ik HEB sinds vorige week de 10kW homehub inc backup unit.
ik ga ervanuit dat ik inderdaad 3kW per fase heb (dat komt ook overeen met 16A afschakel automaat, meer gaat op dat punt ook een probleem geven).
Ik heb dat nog niet getest.
ik heb 3 batterijen maar er werkt op dit maar 1 omdat de batterij-naar-batterij kabels op backorder stonden. Komende week een weekje weg. Daarna zijn de kabels er en zal ik het zeker testen.

Het lijkt me logisch dat die 3kW per fase vanaf batterij geldt. Immers.... noch de batterij noch de PV is 3 fase. Het AC circuit is 3 fase en is uitgelegd voor 10kW. Dan is het dus logisch dat dat 3kW per fase is.

Ik post wel wat er uit die test komt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:55
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
[...]

die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.

NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.
Met dynamische prijzen heb je soms in de winterpriode maar korte momenten waarop de prijs echt goedkoop is. Dan wil je wel op zo'n snel mogelijke manier de batterij vol hebben. Dat is dan ook het enige.

• Stefannn
jelleeelco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:36:
[...]

Serieus? Kun je met een 5kw systeem niet een wasjes draaien in backup mode?
Ik denk dat @janne_nl bedoelt:
- met een 10kW omvormer dus 3kW max fase onbalans kan je wel een wasje doen.
- met een 5kW omvormer dus 1.66kW max fase onbalans niet

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jelleeelco
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat @janne_nl bedoelt:
- met een 10kW omvormer dus 3kW max fase onbalans kan je wel een wasje doen.
- met een 5kW omvormer dus 1.66kW max fase onbalans niet
Ah ok, als je off grid bent heb je met een 5kw systeem slechts 1.6 per fase. Ik snap het. En ook al heb je een 10kw omvormer, de accu's doen max 5kw (dus met solar erbij zou je wel meer kunnen leveren maar de accu's alleen dus niet).

Hmmm daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. Dat maakt een SE backup systeem niet echt bruikbaar voor langere tijd (als dat ooit voorkomt).

• Stefannn
jelleeelco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:50:
[...]

Hmmm daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. Dat maakt een SE backup systeem niet echt bruikbaar voor langere tijd (als dat ooit voorkomt).
Niet?
ik ga er vanuit van wel.
- winters heb je de warmtepomp nodig maar dan heb je te weinig zon dus die zal je sowieso moeten knijpen.
- zomers heb je aan 5kW wel genoeg

toch?
Ik denk wel dat "als" je langere tijd op backup zit je inderdaad echt wel moet plussen en minnen om de boel draaiende te houden. Stomweg leven zonder ergens over na te denken is dan niet zo handig.

(mhhh... misschien ga ik het eens een keer een week proberen)

• janne_nl
Voor die 5kW totaal zul je wel alles netjes per fase moeten verdelen.

Of op zoek naar een wasmachine die ongeveer 1kW trekt.

Diepvries/ijskast en verlichting blijft wel draaien.

Telefoons opladen heeft bij een langere storing ook maar heel beperkt zin. Net als de internet router. Voor beide geld dat de systemen onderweg geen tot nauwelijks backup hebben.

Laden van je auto zou bij veel zon misschien nog net kunnen, zeker als de accu wat voller is.

Edit: vooralsnog verwarm ik met een airco, maar de 'gewone' cv is er nog, die werkt prima met een backup.

[ Voor 10% gewijzigd door janne_nl op 02-04-2026 13:14 ]

• Nieass
  • Nu online
@Miezie weet jij hoe dit zit? Kan jij 's avonds meer dan 1,67kw van 1 fase trekken uit je accu's?

Of is het zo als je 3kw gebruikt op 1 fase dat er 1,67kw uit de accu komt en de rest uit de grid?

Dat het totale laden/ontladen maar 5kw over 3 fases kan zijn zou ik nog mee kunnen leven. Maar dan moet er wel meer dan 1,67kw op 1 fase uit de accu's gehaald kunnen worden. En dan heb ik het over een on-grid situatie. Off-grid wil je toch niet alles draaien want dan zijn je accu's zo leeg.

[ Voor 42% gewijzigd door Nieass op 02-04-2026 13:18 ]

• janne_nl
Als je een grid hebt werkt het anders zoals ik al aangaf.

Als ik bv mijn auto laad met 11kW, ontlaadt de accu met 5kW (mits ik dat aan heb staan in de app) en de rest uit het grid. Solaredge zal de fases gelijk belasten, altijd als er een grid is. Als er geen grid is, komt die onbalans pas om de hoek kijken.

• janne_nl
Wacht, een wasmachine met warmwater aansluiting zou een oplossing kunnen zijn. Nou ja mits je niet elektrisch warmwater creëert.

• Nieass
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:18:
Als je een grid hebt werkt het anders zoals ik al aangaf.

Als ik bv mijn auto laad met 11kW, ontlaadt de accu met 5kW (mits ik dat aan heb staan in de app) en de rest uit het grid. Solaredge zal de fases gelijk belasten, altijd als er een grid is. Als er geen grid is, komt die onbalans pas om de hoek kijken.
Als je op 1 fase 1,5kw vraagt en de andere 2 fases niets dan gaat hij toch niet op alle 3 fases 1,5kw ontladen?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
@Miezie weet jij hoe dit zit? Kan jij 's avonds meer dan 1,67kw van 1 fase trekken uit je accu's?

Of is het zo als je 3kw gebruikt op 1 fase dat er 1,67kw uit de accu komt en de rest uit de grid?

Dat het totale laden/ontladen maar 5kw over 3 fases kan zijn zou ik nog mee kunnen leven. Maar dan moet er wel meer dan 1,67kw op 1 fase uit de accu's gehaald kunnen worden. En dan heb ik het over een on-grid situatie. Off-grid wil je toch niet alles draaien want dan zijn je accu's zo leeg.
Met een 10 kW Home Hub zou je zonder PV-vermogen off grid 3,33 kW op één fase moeten kunnen doen en 5 kW totaal. Met een 5 kW Home Hub houdt het bij 1,67 kW op één fase op.

• Stefannn

ON grid saldeert alles in de meter.
In praktijk betekent dat...
Als je bijvoorbeeld 3kW over 1 fase (F3) trekt en je 3kW PV levert:
F1: 1kW van PV naar grid
F2: 1kW van PV naar grid
F3: 1kW van PV naar belasting, 2kW van grid naar belasting

overigens zou ik dus zeer zeker niet voor een 5kW omvormer gaan met exact deze reden.
Minimaal de 8kW (backup max 2.66kW/fase, 5kW totaal), ik heb overigens de 10kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 02-04-2026 13:36 ]

• jelleeelco
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:32:
[...]

ON grid saldeert alles in de meter.
In praktijk betekent dat...
Als je bijvoorbeeld 3kW over 1 fase (F3) trekt en je 3kW PV levert:
F1: 1kW van PV naar grid
F2: 1kW van PV naar grid
F3: 1kW van PV naar belasting, 2kW van grid naar belasting
Waarbij dan nog moet worden opgemerkt dat voor de slimme meter de import dan 0 is...Dus technisch importeer je van het net, fiscaal importeer je niets (zoals je al zegt, alles wordt in de meter gesaldeerd).

Off-grid werkt dit natuurlijk niet want dan is er geen grid. Maar zou betekenen dat in het geval van een stroomstroring, en ik heb een 5kw SE systeem staan, ik in de avond niet eens kan koken (als het donker is of weinig PV) want mijn 3 fasen kookplaat trekt met gemak een paar kilowat per fase.

• jelleeelco
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]

Met een 10 kW Home Hub zou je zonder PV-vermogen off grid 3,33 kW op één fase moeten kunnen doen en 5 kW totaal. Met een 5 kW Home Hub houdt het bij 1,67 kW op één fase op.
Ahhh dank! Dit maakt het helderder.

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]

detail maar toch: volgens specsheet doet de 10kW omvormer max 3kW per fase. geen 3.33kW. (daarmee zit hij ook erg dicht bij de 8kW omvormer a 2.66kW/fase)

• Nieass
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
[...]

detail maar toch: volgens specsheet doet de 10kW omvormer max 3kW per fase. geen 3.33kW. (daarmee zit hij ook erg dicht bij de 8kW omvormer a 2.66kW/fase)
https://knowledge-center....kup-datasheet-eng-row.pdf Deze spec sheet zie ik toch echt 3,33kw staan?

En ''Max Allowed Imbalanced Between Phases'' is 3,33kw dan zou je zeggen dat hij altijd 3,33kw van een enkele fase kan pakken ongeacht on/off-grid?

EDIT: en oja, bedoeling is sws een 10kw omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door Nieass op 02-04-2026 13:48 ]

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
[...]

https://knowledge-center....kup-datasheet-eng-row.pdf Deze spec sheet zie ik toch echt 3,33kw staan?

En ''Max Allowed Imbalanced Between Phases'' is 3,33kw dan zou je zeggen dat hij altijd 3,33kw van een enkele fase kan pakken ongeacht on/off-grid?

EDIT: en oja, bedoeling is sws een 10kw omvormer.
A.. dat is fun...
10kW homehub spec sheet via stralendgroen staat op 3kW

de vraag is wie er gelijk heeft :)
De stralendgroen specsheet geeft bovendien aan dat LG en BYD ondersteund gaan worden met firmware upgrade (NB, LG kan al volgens andere info). de link die jij direct vanaf solaredge hebt heeft dat niet.

Tja.. ik HEB de 10kW versie. Ik ga het sowieso testen. Ik weet alleen niet of het me lukt om precies tussen 3 & 3.33kW te gaan belasten. Eerst weekje op vakantie.

• Nieass
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
[...]

A.. dat is fun...

de vraag is wie er gelijk heeft :)
De stralendgroen specsheet geeft bovendien aan dat LG en BYD ondersteund gaan worden met firmware upgrade (NB, LG kan al volgens andere info). de link die jij direct vanaf solaredge hebt heeft dat niet.

Tja.. ik HEB de 10kW versie. Ik ga het sowieso testen. Ik weet alleen niet of het me lukt om precies tussen 3 & 3.33kW te gaan belasten. Eerst weekje op vakantie.
Hier een Nederlandse documentatie ook op de solaredge site en die zegt idd 3kw.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
[...]

A.. dat is fun...
Die versie (april 2022) is verouderd. In de huidige versie (maart 2025) staat 3,33 kW.

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:15:
[...]

Hier een Nederlandse documentatie ook op de solaredge site en die zegt idd 3kw.
NB. Nederlandse specsheet geeft bovendien max 9kW in backup mode (de engelse 10kW). dat komt overeen met 3kW per fase.
Die "per fase beperking" komt stomweg omdat er een 3 fase omvormer in zit waarbij elke fase max 1/3 van het totaal kan.

Maar erg raar dat de Nederlandse specsheet in backup mode 1kW lagere power heeft dan in grid-mode.

Ik ga het testen als ik terug ben van vakantie !

[edit] verouderd volgens @ZwarteIJsvogel, dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 02-04-2026 14:30 ]

• janne_nl
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:28:
[...]

Als je op 1 fase 1,5kw vraagt en de andere 2 fases niets dan gaat hij toch niet op alle 3 fases 1,5kw ontladen?
Nee, de omvormer zal in totaal 1,5kW exporteren, verdeeld over de fases. Als het grid er is wordt er in de meter gesaldeerd.

Als de wasmachine op fase 1 2kW verbruikt, zal de omvormer 2kW verdeeld over de fases uit je accu trekken, wat je ziet is dat op fase 1 het restant uit het grid komt. Je meter telt alles netjes op en het saldo is weer 0 (van naar grid)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ik heb de 10kW homehub, dus het is sowieso meer bij mij. Het is het interne salderen, zoals @janne_nl zegt. Ik heb de data er even op nagekeken.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jelleeelco
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:20:
[...]

Nee, de omvormer zal in totaal 1,5kW exporteren, verdeeld over de fases. Als het grid er is wordt er in de meter gesaldeerd.

Als de wasmachine op fase 1 2kW verbruikt, zal de omvormer 2kW verdeeld over de fases uit je accu trekken, wat je ziet is dat op fase 1 het restant uit het grid komt. Je meter telt alles netjes op en het saldo is weer 0 (van naar grid)
he serieus? Dus ook al kan de omvormer prima die 2kw leveren op die fase, hij gaat alsnog verdeeld over de fases leveren?

Een van de argumenten (er waren er meer) om nu een SE systeem te nemen ipv simpele stekkerbatterij was dat ik meer 'net neutraal' kon werken in de avond. Een thuisaccu op fase 1, terwijl er vraag is op fase 2, levert ook terug op fase 1 en netimport op fase 2 - intern gesaldeerd. Als dus met een SE in principe hetzelfde gebeurt...is dat weer een argument minder voor de SE.

Dan kan ik net zo goed een Indevolt neer zetten op 1 fase met fikse accu capaciteit. Weliswaar 'slechts' 2400 watt aan ontladen, maar als ik naar mijn pieken kijk, zijn dat maar hele korte momenten dat er >2500 gevraagd wordt (meestal oven en inductie die kortstondig heel veel vermogen vragen). In prijs / watt is dat echt heel veel verschil. Marstek is zelfs fase bewust, die kun je zo instellen dat hij de fase op nul houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 02-04-2026 16:22 ]

• janne_nl
Edit: ook ik moet beter lezen zie ik.

Kun je prima doen dan toch? Werkt een dynamische stroomprovider daar ook mee samen? De solaredge accu's zijn dc, veel minder verlies bij het laden. Als je een backupinterface wil heb je sowieso solaredge accus nodig.

8 tot 10 jaar terugverdientijd met mijn opstelliing volgens AI. Valt me nog mee. Wel met een dynamisch contract.

[ Voor 157% gewijzigd door janne_nl op 02-04-2026 16:37 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:36:
Als je kijkt naar de Victron fora, die de sunspec implementatie gebruikt voor integratie met SolarEdge levert een advies voor tijdelijke workaround op om te downgraden naar 4.22.44: https://community.victron...minutes/39939/180?page=10
Dit lijkt toch een specifiek issue te zijn tussen Victron en SolarEdge (als je op dit soort issue en aanverwant zoekt, vind je eigenlijk alleen dit). Dan is het nogal kort door de bocht om te stellen dat SolarEdge de boosdoener is.

Ik lees mijn omvormer al jaren lokaal uit via Modbus/TCP (zo ergens vanaf CPU firmware v4.6) en mijn ervaring is dat de SolarEdge implementatie zeer solide is. Ik heb vanmiddag een Modbus probe laten lopen om alle 65536 holding registers van mijn omvormer (SE4000H-RW000BNN4, firmware 4.24.22) een voor een te lezen over één TCP-connectie. Met een timeout van 250ms duurde dit 4,5 uur. Daarbij heb ik geen afgebroken TCP-connectie gehad. Ik heb ook al eens (een paar jaar geleden) een half uur lang ca. 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Ook dat ging prima.

Ik ken eigenlijk maar één echt issue met de SolarEdge Modbus/TCP: als je een invalid request doet (bv. een niet geïmplementeerd holding register lezen), dan krijg je geen antwoord (timeout) i.p.v. een modbus exception respons zoals de modbus standaard voorschrijft. Dat is dacht ik zo ergens rond 4.13 begonnen, in het begin deed SolarEdge dit namelijk wel goed. De reden van deze wijziging is mij onbekend.

Ook de sunspec implementatie is OK. Ik heb tot nu toe maar één echt kritiekpunt gevonden: als je bv. een gekoppelde inline meter hebt, dan zit in de sunspec data twee keer een common model (1x voor de omvormer zelf en 1x voor de meter). Dat hoort voor zover ik weet niet volgens de sunspec standaard.

Tenzij je iets doet met integratie tussen Victron en SolarEdge zie ik dan ook geen reden om te downgraden.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:13:
Voor die 5kW totaal zul je wel alles netjes per fase moeten verdelen.

Of op zoek naar een wasmachine die ongeveer 1kW trekt.

Diepvries/ijskast en verlichting blijft wel draaien.

Telefoons opladen heeft bij een langere storing ook maar heel beperkt zin. Net als de internet router. Voor beide geld dat de systemen onderweg geen tot nauwelijks backup hebben.

Laden van je auto zou bij veel zon misschien nog net kunnen, zeker als de accu wat voller is.

Edit: vooralsnog verwarm ik met een airco, maar de 'gewone' cv is er nog, die werkt prima met een backup.
Ik denk dat ik het bij een stroomstoring (recente voorbeelden toonden een outage van uren tot halve dag?) ik dat wassen best even wil en kan uitstellen. Internet/mobiel wegvallen. Prima.
Maar... een vriezer en koelkast, maar vooral ook een warmtepomp zou wel moeten doordraaien.
Die pakt denk ik ook best wel wat stroom? Is een warmtepomp in de regel op alle 3 de fasen aangesloten? (Of in ieder geval op 2, net als bijvoorbeeld een kookplaat?)

(ik heb *nog* geen WP, vandaar mijn vraag en onwetenheid)

• testmanager
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
[...]

IN aanschafprijs verschillen de 5kW, de 8kW en de 10kW nauwelijks iets van elkaar. Waarom zou je dan niet standaard voor de 10kW Homehub gaan? Omdat als die 10kW overkil is t.o.v. van wat je set zonnepanelen levert, je dan een lager rendement haalt uit de zonnepanelen?

• jelleeelco
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:30:
Edit: ook ik moet beter lezen zie ik.

Kun je prima doen dan toch? Werkt een dynamische stroomprovider daar ook mee samen? De solaredge accu's zijn dc, veel minder verlies bij het laden. Als je een backupinterface wil heb je sowieso solaredge accus nodig.

8 tot 10 jaar terugverdientijd met mijn opstelliing volgens AI. Valt me nog mee. Wel met een dynamisch contract.
In mijn geval, als ik DC wilt laden, moet ik de omvormer in de schuur gaan ophangen. Ik weet niet of ik het fijn vind om DC kabels van de zonnepanelen langs de gevel, over de aanbouw, door de tuin, naar de schuur wil hebben... En mijn vrouw is (na intern wat overleg) absoluut geen voorstander van accu's op zolder. Dus DC laden wordt het sowieso niet...

[ Voor 28% gewijzigd door jelleeelco op 02-04-2026 20:02 ]

• janne_nl
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat ik het bij een stroomstoring (recente voorbeelden toonden een outage van uren tot halve dag?) ik dat wassen best even wil en kan uitstellen. Internet/mobiel wegvallen. Prima.
Maar... een vriezer en koelkast, maar vooral ook een warmtepomp zou wel moeten doordraaien.
Die pakt denk ik ook best wel wat stroom? Is een warmtepomp in de regel op alle 3 de fasen aangesloten? (Of in ieder geval op 2, net als bijvoorbeeld een kookplaat?)

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat een warmtepomp niet aan kan bij een 3 fase 5kW backup.

• Stefannn
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:55:
[...]

IN aanschafprijs verschillen de 5kW, de 8kW en de 10kW nauwelijks iets van elkaar. Waarom zou je dan niet standaard voor de 10kW Homehub gaan? Omdat als die 10kW overkil is t.o.v. van wat je set zonnepanelen levert, je dan een lager rendement haalt uit de zonnepanelen?
Ik heb specs bekeken. Zo te zien is er geen efficiency verschil tussen de modellen. (Geen rare vraag, als ik me goed herinner was over dimensioneren vroeger niet slim). Ze hebben ook allemaal hetzelfde voltage voor de strings.
Waarschijnlijk zijn het exact dezelfde apparaten waarbij de hogere vermogens een paar extra power mosfets met bijbehorende koelplaten hebben.

• Stefannn
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:47:
[...]

Warmtepompen heb je als 1 fase of 3 fase.
Op noodstroom van 5kW (met 8 of 10kW omvormer) gaat echt wel lukken. Warmtepomp trekt ongeveer 1/3 elektrisch van heat energie. Een 6kW hybride warmtepomp heeft aan 2kW op 1 fase genoeg. Dat stookt een gemiddeld huis bij -3 buitentemperatuur nog warm.
Je batterij is dan wel heel snel leeg. Dus je kan beter een trui pakken.

• testmanager
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb specs bekeken. Zo te zien is er geen efficiency verschil tussen de modellen. (Geen rare vraag, als ik me goed herinner was over dimensioneren vroeger niet slim). Ze hebben ook allemaal hetzelfde voltage voor de strings.
Waarschijnlijk zijn het exact dezelfde apparaten waarbij de hogere vermogens een paar extra power mosfets met bijbehorende koelplaten hebben.
Ok, thanks. Dinsdag a.s. spreek ik mijn elektricien en tevens SE/zonnepanelen man hier over. Zal hem vragen waarom hij dacht dat we dan het beste af waren met de 5kW versie. Wordt vervolgd.

• testmanager
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:44:
[...]

Ik ben ook al lang zoekende naar een thuisbatterij. En ben eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat het het beste is om bij Solaredge te blijven (want i.v.m. schaduw moet ik optimizers behouden).

Het grote nadeel van Solaredge? Die mag voor iedereen duidelijk zijn, dat is de prijs. Maar.... een goed werkend totaalsysteem wil ik best iets meer voor betalen.

Heb her en der al wat prijzen kunnen vinden van de Nexis op duitse webshops en je komt op zo'n 8 a 8,5k uit voor 20kwh met 3-fase omvormer (ex btw).

Kijkend naar een 48v setup, zal ik dan door de €1500,- cashback wat voordeliger uit zijn.
Maar dan heb je een ''verouderd'' systeem en voor mij persoonlijk is de 5kw laden/ontladen toch wel wat weinig.

Maar goed het blijft afwachten tot de definitieve prijzen ook hier bekend zijn.
Over dat feit dat in geval van schaduw SE de beste keuze zou zijn:

Wij hebben geen bomen over ons dak hangen, hier in de straat/omgeving is ons gebouwenblok hoger dan alle huizen hierom heen (het hoogste punt van het dak is 14,5 meter; begane grond + 3 verdiepingen). Maar de huidige zonnepanelen op NW (of WN zo je wil?) liggen wel een beetje in de schaduw van de" hoek" van huis buurman = het laatste blok, onderste hier op de foto. Ons dak is tussen de 2 blauwe lijnen. Panelen liggen nu alleen op de dakkapellen maar wil de schuine stukken op ZO en NW ook vol leggen. Dan zal af en toe ook een paneeltje wel wat schaduw hebben van het dak van de buurman "onderin" het blok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN7Vuj0AOrkdP3o8v3Gqp9T-84E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK27iqSyZ27vzabASyIIbHHW.png?f=fotoalbum_large

Is dit dan ook zo'n situatie waarin jullie spreken van schaduw waarin SE dan excelleert t.o.v. anderen?
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.