Ik snap dat een lagere C waarde beter is. Maar af en toe zal ik toch boven die 5kw uitkomen totaal.Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
[...]
die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.
NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.
Hoe zit dit eigenlijk qua onbalans. In de datasheet zie ik bij de 10kw omvormer staan faseonbalans 3,33kw (dus gewoon gedeeld door 3).
Maar is dit bij ontladen dan 5kw / 3 dus maar 1,67kw per fase of geld dan ook die 3,33kw? Iemand die de 10kw heeft en dit weet? Want als mijn warmtepomp in de winter vol draait zit hij al boven die 1,67kw.
Als bij ontladen ook die 3,33kw onbalans geld zou dit geen probleem zijn.
/f/image/wK27iqSyZ27vzabASyIIbHHW.png?f=fotoalbum_large)