• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:05
Ronald schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:37:
@bhcommander Je zou de eerste zijn die het probeert... Ik heb geen pogingen gezien hier.
Ongewenst heb ik het zowaar geprobeerd. De installateur heeft zowel S500b als diverse P-series gebruikt. Hier kwam ik achter doordat de totale productie soms geregeld een paar keer per minuut 1-2 seconde wegviel. Helaas was de installateur inmiddels failliet en heb ik het zelf moeten oplossen met hulp van een ZZP’er. Die jongen gebruikte thuis ook diverse optimizers door elkaar zonder problemen te ervaren. Het wisselen naar alleen s500b heeft dit probleem dan ook niet opgelost en is door SE op afstand verholpen in de software. Vandaar dat ik even opzoek was naar meer ervaringen.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bhcommander schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Ongewenst heb ik het zowaar geprobeerd. De installateur heeft zowel S500b als diverse P-series gebruikt. Hier kwam ik achter doordat de totale productie soms geregeld een paar keer per minuut 1-2 seconde wegviel. Helaas was de installateur inmiddels failliet en heb ik het zelf moeten oplossen met hulp van een ZZP’er. Die jongen gebruikte thuis ook diverse optimizers door elkaar zonder problemen te ervaren. Het wisselen naar alleen s500b heeft dit probleem dan ook niet opgelost en is door SE op afstand verholpen in de software. Vandaar dat ik even opzoek was naar meer ervaringen.
In de documentatie staat precies welke er bij elkaar kunnen. Hier liggen ook P en S door elkaar, gaat vooral ten koste van de nieuwe features. En het schijnt dat de nieuwe S wat minder robuust is… wel hear say…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:04
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Ik ben bezig met dezelfde setup - nieuwe omvormer, wat accu's en een backup interface. Mag je vragen bij wie je dit hebt laten doen, en tegen welke kosten? Ik probeer beetje in te schatten wat realistisch is (mag uiteraard ook via DM).
Je mag me wel even een dm sturen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:54:
[...]

In de documentatie staat precies welke er bij elkaar kunnen. Hier liggen ook P en S door elkaar, gaat vooral ten koste van de nieuwe features. En het schijnt dat de nieuwe S wat minder robuust is… wel hear say…
P en S mag bij uitbreiding door elkaar, maar je verliest de sense-connect van de S.

Maar 60V (p401, s440, s500) en 80V (p404, p505, s500b) mogen niet door elkaar... Maar dat blijkt dus bij @bhcommander te werken, of zijn alle optimizers naar 1 van de 2 keuzes gebracht?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:17
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Ik ben bezig met dezelfde setup - nieuwe omvormer, wat accu's en een backup interface. Mag je vragen bij wie je dit hebt laten doen, en tegen welke kosten? Ik probeer beetje in te schatten wat realistisch is (mag uiteraard ook via DM).
Afgelopen woensdag geïnstalleerd door www.bozoneindhoven.nl
De eigenaar is een hele goede vriend van mij waar ik ook veel voor doe derhalve heb ik het vrijwel voor inkoop gehad. Die prijs ga ik hier niet delen.
Het is een goed bedrijf voor eindhoven en omstreken:
- Kwa prijs zijn ze meestal voordelig ten opzichte van concurrenten
- Het is geen 1-pitter maar een klein bedrijf met binnendienst en storingsdienst. Tegelijk klein genoeg voor persoonlijke aandacht.
- Bestaat al sinds 2012 en heeft de kaalslag overleefd. Is dus "met liefde voor het vak" begonnen in de pioniersfase en is met de markt meegegroeid.
- Zeer goede kwaliteit, volledig gecertificeerd.

Mijn systeem bestaat uit:
- 10kW 3fase Homehub omvormer
- 3x 48V 4.6kWh solaredge batterij dus 13.8kWh totaal
- 3fase Backup Interface (NB, de Interface is door bozoneindhoven aangelegd, de rest heb ik zelf gehobbied)
- het betreft een upgrade van systeem dat ik als sinds 2018 had (en toen ook door hun was aangelegd)

Ze zijn er een kleine dag met 2 man mee bezig geweest. Vooral het installeren van de Backup Interface is erg veel werk. Het lijkt weinig, maar het is best wat werk om 6mm2 kabels vanuit bestaande meterkast te routen en re-routen.

Het is niet goedkoop. Maar als je naar meer dan 10kWh batterij gaat ontkom je niet aan 3fase en vallen stekkerbatterijen compleet af.
Heel prettig:
- DC gekoppeld op hybride omvormer en daarmee minimale verliezen
- Alles in 1 app, batterij en zonnepanelen werken optimaal samen
- Full blown backup systeem. gewoon uit de bestaande stopcontacten.

Solaredge heeft een beperking op 5kW vermogen naar/van batterij.
Persoonlijk vind ik dat totaal geen probleem:
- Als er genoeg zon staat om een 15kWh batterij in 1.5 uur op 10kW te laden dan staat er echt wel genoeg zon om dat in 3 uur op 5kW te doen.
- Als de stroom uitvalt wil je echt zo lang mogelijk met je batterij doen en ga je zo veel mogelijk gebruikers afschakelen. Je hebt echt niet meer dan 1 a 2kW nodig. 2kW is wel prettig want er zijn nogal wat apparaten die kortstondig 2kW trekken (denk aan waterkoker, magnetron, oven, enz.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKfrA66E0B7S6Yjg5fZ__FG8ahQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdfStAbLoZ4N5EaYCqyxVlUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfz5L0-FgLWuxgBby_mIOQ7HDrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iO547vX47ZDwvu0OFTouvYeG.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42
Stefannn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Afgelopen woensdag geïnstalleerd door www.bozoneindhoven.nl
De eigenaar is een hele goede vriend van mij waar ik ook veel voor doe derhalve heb ik het vrijwel voor inkoop gehad. Die prijs ga ik hier niet delen.
Het is een goed bedrijf voor eindhoven en omstreken:
- Kwa prijs zijn ze meestal voordelig ten opzichte van concurrenten
- Het is geen 1-pitter maar een klein bedrijf met binnendienst en storingsdienst. Tegelijk klein genoeg voor persoonlijke aandacht.
- Bestaat al sinds 2012 en heeft de kaalslag overleefd. Is dus "met liefde voor het vak" begonnen in de pioniersfase en is met de markt meegegroeid.
- Zeer goede kwaliteit, volledig gecertificeerd.

Mijn systeem bestaat uit:
- 10kW 3fase Homehub omvormer
- 3x 48V 4.6kWh solaredge batterij dus 13.8kWh totaal
- 3fase Backup Interface (NB, de Interface is door bozoneindhoven aangelegd, de rest heb ik zelf gehobbied)
- het betreft een upgrade van systeem dat ik als sinds 2018 had (en toen ook door hun was aangelegd)

Ze zijn er een kleine dag met 2 man mee bezig geweest. Vooral het installeren van de Backup Interface is erg veel werk. Het lijkt weinig, maar het is best wat werk om 6mm2 kabels vanuit bestaande meterkast te routen en re-routen.

Het is niet goedkoop. Maar als je naar meer dan 10kWh batterij gaat ontkom je niet aan 3fase en vallen stekkerbatterijen compleet af.
Heel prettig:
- DC gekoppeld op hybride omvormer en daarmee minimale verliezen
- Alles in 1 app, batterij en zonnepanelen werken optimaal samen
- Full blown backup systeem. gewoon uit de bestaande stopcontacten.

Solaredge heeft een beperking op 5kW vermogen naar/van batterij.
Persoonlijk vind ik dat totaal geen probleem:
- Als er genoeg zon staat om een 15kWh batterij in 1.5 uur op 10kW te laden dan staat er echt wel genoeg zon om dat in 3 uur op 5kW te doen.
- Als de stroom uitvalt wil je echt zo lang mogelijk met je batterij doen en ga je zo veel mogelijk gebruikers afschakelen. Je hebt echt niet meer dan 1 a 2kW nodig. 2kW is wel prettig want er zijn nogal wat apparaten die kortstondig 2kW trekken (denk aan waterkoker, magnetron, oven, enz.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele mooie setup, en ik snap je overwegingen. Ik denk zelf niet dat de opslag relevant is (>10Kwh kan ook prima met 'stekker' batterijen) - als je 3 stekker batterijen van 6Kwh neerzet met een vermogen van 2500watt heb je gezamelijk 7500 watt...

Wat mij heel erg aanspreekt is de 'one-approach' aanpak. Alles in 1 app. Met dynamisch contract maakt het wss niet veel uit (omvormer kun je al automatisch uit laten zetten bij negatieve prijzen), maar als je nou zekerheid wilt en de prijzen wil vastzetten, is het wel zo makkelijk om ook de export met een druk op de knop op 0 te zetten. Zonder allerlei scripts te hoeven draaien in Home assistant.

Eindhoven is voor mij veel te ver weg, ik zal het toch bij de lokale installateur moeten zoeken. Snap dat je de prijzen niet deelt, maar dank voor delen van je verhaal en foto's, erg mooi!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@Stefannn zeer vergelijkbaar met mijn setup in het hoge noorden. Veel plezier ermee! Ik ben tevreden :-), geen omkijken naar.. heerlijk.

Waar is de sticker die bij de BUI hoort met tekening van de schakeling? Is voor de veiligheid enzo wel hendig… zit er niet voor niks bij ;).

[ Voor 34% gewijzigd door Miezie op 30-03-2026 16:19 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Stefannn
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:18:
Waar is de sticker die bij de BUI hoort met tekening van de schakeling? Is voor de veiligheid enzo wel hendig… zit er niet voor niks bij ;).
Die ligt hier nog op tafel :)
Was inderdaad de bedoeling dat die er nog op kwam.
Ik ben nog aan het dubben:
- voorop: is wel zo duidelijk, maar is zo lelijk....
- of op de zijkant: tja... dan heeft het niet zoveel nut

[edit] hij zit erop. Dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 30-03-2026 17:32 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Hele mooie setup, en ik snap je overwegingen. Ik denk zelf niet dat de opslag relevant is (>10Kwh kan ook prima met 'stekker' batterijen) - als je 3 stekker batterijen van 6Kwh neerzet met een vermogen van 2500watt heb je gezamelijk 7500 watt...
het "kan"...
- maar dan heb je dus 3x standby verlies
- dan gaan die batterijen (denk ik??) allemaal apart per fase regelen, dat gaat niet perse goed
- dan heb je een AC gekoppeld systeem met extra verlies
- dan schakelt de PV niet af als de prijzen negatief zijn en de batterij zit vol.

Als je puur naar materiaal kijkt zijn 3 stekkerbatterijen maar ongeveer 500euro goedkoper dan een systeem met hybride 3fase omvormer. Het 3fase systeem wordt voornamelijk duurder omdat je het tegen die tijd laat installeren. Dat kan je niet vergelijken met 3x800W stekkerbatterij zonder installatie. Maar dat is geen eerlijk vergelijk, je kan de spullen voor een hybride systeem ook kopen en zelf installeren.
Ik heb de vergelijking gemaakt. Op materiaal (zonder backup unit want dat is echt extra functionaliteit) scheelt het ongeveer 500 euro. Voor dat geld heb ik VEEL liever alle voordelen van een geïntegreerd hybride systeem.

NB: letop: solaredge heeft een "cashback" actie van 1500euro als je 3 48V batterijen installeert. Met die toevoeging werd het verschil met "geïnstalleerde stekkerbatterijen" echt heel klein. Je krijgt dat niet als particulier maar je installateur regelt dat voor je.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 30-03-2026 17:22 ]

• edarke
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:33
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 06:35:
[...]

In elke nieuwe minor release zitten nieuwe features en uiteraard ook bugfixes. Veel nieuwe functies zullen te maken hebben met nieuwe systeemcomponenten als batterijen en EV-laders. Release notes zijn bij SE altijd heel beperkt geweest en er is helaas geen openbaar archief met alle wijzigingen. Ik zou gewoon updaten. Dat is ook het eerste wat support zal doen als je zover achter loopt.
Dank je! Ja dacht vraag het hier nog even voor de zekerheid, maar ga hem vanavond even update :-)

• jelleeelco
Stefannn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:05:
[...]

het "kan"...
- maar dan heb je dus 3x standby verlies
- dan gaan die batterijen (denk ik??) allemaal apart per fase regelen, dat gaat niet perse goed
- dan heb je een AC gekoppeld systeem met extra verlies
- dan schakelt de PV niet af als de prijzen negatief zijn en de batterij zit vol.

Als je puur naar materiaal kijkt zijn 3 stekkerbatterijen maar ongeveer 500euro goedkoper dan een systeem met hybride 3fase omvormer. Het 3fase systeem wordt voornamelijk duurder omdat je het tegen die tijd laat installeren. Dat kan je niet vergelijken met 3x800W stekkerbatterij zonder installatie. Maar dat is geen eerlijk vergelijk, je kan de spullen voor een hybride systeem ook kopen en zelf installeren.
Ik heb de vergelijking gemaakt. Op materiaal (zonder backup unit want dat is echt extra functionaliteit) scheelt het ongeveer 500 euro. Voor dat geld heb ik VEEL liever alle voordelen van een geïntegreerd hybride systeem.

NB: letop: solaredge heeft een "cashback" actie van 1500euro als je 3 48V batterijen installeert. Met die toevoeging werd het verschil met "geïnstalleerde stekkerbatterijen" echt heel klein. Je krijgt dat niet als particulier maar je installateur regelt dat voor je.
Voor mij is de overweging eigenlijk heel simpel: alles moet door draaien en eenvoudig te bedienen zijn als ik er (godverhoede) opeens niet meer ben... mijn vrouw zal niet veel kunnen met een huis dat volledig op home assistant draait en daarvoor afhankelijk is mbt de energie. Solaredge is overzichtelijk en heeft alles in 1 app. Echter, het moet wel beetje betaalbaar zijn en de verschillen tussen de thuisbatterijen en een solaredge systeem zijn veel hoger.

Met stekker batterijen kun je overigens wel hetzelfde bereiken, minus de backup. Maar je zegt dat 3x een stekkerbatterij slechts 500e goedkoper is dan de materialen van een Solaredge systeem? Ik probeer dat ergens te vinden maar ik om toch echt op veel hogere bedragen uit.

Stel ik neem 3x Marstek Venus E (zou wss een andere nemen, maar even als vergelijk). Die zijn 1200e per stuk, dus 3600e. Installatie kan letterlijk inprikken zijn, op eigen groep heb je 3x 2500watt aan laden/ontladen.

Solaredge: 3x accu kom ik al (goedkoopste dat ik kan vinden) op 4.485 en moet er nog een nieuwe omvormer bij a 1500e. Dus voor installatie zit ik al op bijna 6k (incl BTW), en heb ik nog niets geinstalleerd. Ik zou het zelf kunnen...

Ik weet van een collega die heeft een 2x accu pakket + omvormer en backup voor 5100e laten installeren (ex BTW) wat ongeveer overeenkomt met de 6k (extra accu is ongeveer 1400-1500).

Als jij adresjes hebt waar dit goedkoper kan houd ik me echt van harte aanbevolen; die 500e verschil zie ik echt nergens!!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Voor mij is de overweging eigenlijk heel simpel: alles moet door draaien en eenvoudig te bedienen zijn als ik er (godverhoede) opeens niet meer ben... mijn vrouw zal niet veel kunnen met een huis dat volledig op home assistant draait en daarvoor afhankelijk is mbt de energie. Solaredge is overzichtelijk en heeft alles in 1 app. Echter, het moet wel beetje betaalbaar zijn en de verschillen tussen de thuisbatterijen en een solaredge systeem zijn veel hoger.

Met stekker batterijen kun je overigens wel hetzelfde bereiken, minus de backup. Maar je zegt dat 3x een stekkerbatterij slechts 500e goedkoper is dan de materialen van een Solaredge systeem? Ik probeer dat ergens te vinden maar ik om toch echt op veel hogere bedragen uit.

Stel ik neem 3x Marstek Venus E (zou wss een andere nemen, maar even als vergelijk). Die zijn 1200e per stuk, dus 3600e. Installatie kan letterlijk inprikken zijn, op eigen groep heb je 3x 2500watt aan laden/ontladen.

Solaredge: 3x accu kom ik al (goedkoopste dat ik kan vinden) op 4.485 en moet er nog een nieuwe omvormer bij a 1500e. Dus voor installatie zit ik al op bijna 6k (incl BTW), en heb ik nog niets geinstalleerd. Ik zou het zelf kunnen...

Ik weet van een collega die heeft een 2x accu pakket + omvormer en backup voor 5100e laten installeren (ex BTW) wat ongeveer overeenkomt met de 6k (extra accu is ongeveer 1400-1500).

Als jij adresjes hebt waar dit goedkoper kan houd ik me echt van harte aanbevolen; die 500e verschil zie ik echt nergens!!
Als je uitgaat van het rampscenario bij uitvallen en de vrouw opzadelen met geknutsel met home automation… dan is een systeem met losse batterijen op AC juist best gecompliceerd lijkt me.

Ik zou voor mezelf in elk geval nooit 3 losse accu’s op losse fases inzetten. Het hele accupakket wat hier staat kan op alle fases meer dan die 2500 leveren die jij max per fase hebt (tot 5kW) en je hebt alle energie beschikbaar op alle fases. Zonder gedoe. Laadverlies is ook een stuk beperkter. Daarnaast kijk ik er nooit naar om, ik stel simpelweg 1x per jaar de tarieven voor energiebelasting in… en that’s it.

Ik snap de prijsverschillen, maar het is lastig vergelijken imho. De requirements zijn gewoon anders. Overigens moet je voor je prijsvergelijking wel even de boel eerlijk berekenen en je meterkastverbouwing meenemen qua manuren en materiaal… ook je eigen uren kosten geld dan. Afzekeren, kabels trekken, schakelmateriaal… wel een eerlijk vergelijk maken.

• Stefannn
[...]

StorEdge 8kW omvormer heb je voor 895 euro, geen 1500.
En als je via installateur gaat kan je 1500 euro cashback krijgen via solaredeg actie.
Dan kom je op 3880 aan materiaal. dat is kwa materiaal slechts 280 euro duurder dan 3x stekker.
Met alle plussen die ik in vorige post aangaf.

Dan heb je dus GEEN backup systeem.
Voor volledig back systeem met Backup Interface en homehub omvormer ben je 1100 euro extra aan materiaal kwijt.
Maar dan heb je ook volledig geïntegreerd backup systeem over de bestaande huisinstallatie. Niks geen extra verlengsnoeren.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:05
Ik schat dat losse accu's die je op de 220 inplugt helemaal niks doen als de stroom uitvalt, daarvoor moet je huis fysiek worden losgekoppeld van het net met bv ee backup interface.

• jelleeelco
Miezie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Als je uitgaat van het rampscenario bij uitvallen en de vrouw opzadelen met geknutsel met home automation… dan is een systeem met losse batterijen op AC juist best gecompliceerd lijkt me.

Ik zou voor mezelf in elk geval nooit 3 losse accu’s op losse fases inzetten. Het hele accupakket wat hier staat kan op alle fases meer dan die 2500 leveren die jij max per fase hebt (tot 5kW) en je hebt alle energie beschikbaar op alle fases. Zonder gedoe. Laadverlies is ook een stuk beperkter. Daarnaast kijk ik er nooit naar om, ik stel simpelweg 1x per jaar de tarieven voor energiebelasting in… en that’s it.

Ik snap de prijsverschillen, maar het is lastig vergelijken imho. De requirements zijn gewoon anders. Overigens moet je voor je prijsvergelijking wel even de boel eerlijk berekenen en je meterkastverbouwing meenemen qua manuren en materiaal… ook je eigen uren kosten geld dan. Afzekeren, kabels trekken, schakelmateriaal… wel een eerlijk vergelijk maken.
IDD, voor mijn vrouw zou Solaredge echt de voorkeur hebben. Qua aanpassingen aan de meterkast, die kosten heb ik niet (meer). Er ligt al een dikke kabel naar de schuur voor 3 fasen verdeelkastje. Dit moet sowieso gebeuren, want ik zou de accu's in de schuur willen met een eigen omvormer (ik heb dan sowieso ook de laadverliezen - ik wil liever niet de accu's op zolder hebben...al is het risico klein).

Met losse accu's heb je overigens echt wel 7500 watt aan vermogen, ook op alle fasen. Technisch gezien mss niet maar omdat de slimme meter intern over de fasen saldeert wel. Dus als je bv op fase 5000 watt vraagt, dan gaan de 3 accus tezamen 5000 leveren. Bij Indevolt wordt het gezien als 1 virtuele accu, dus je levert per omvormer dan 5000/3 op. Technisch gezien lever je op fase 2 en 3 terug aan het net en importeer je het rest van accu 1 op fase 1 van het net, maar omdat die interne saldering er is maakt dat financieel niet uit.

Maar...ben zeker groot voorstander van het SE systeem. De vraag is, is het prijsverschil het me waard. Ik hoop ergens dat bij de nieuwe lijn van SE de huidige mss wat goedkoper wordt.

• Stefannn
@jelleeelco
als je zelf gaat installeren dan zal het lastig zijn de 1500euro cashback te krijgen.
De storedge omvormer kan echter ook met de BYD LVS batterijen. Die zijn goedkoper. Bij 3 batterijen kom je zonder cashback op ongeveer dezelfde prijs als met 3x 48V solaredge met cashback.
Voor de homehub is de BYD "aangekondigd" maar wacht nog op een firmware upgrade (ik was dat eerst van plan maar was het wachten sinds november zat, de vraag is of dat wachten niet tot st juttemus is).

• jelleeelco
Stefannn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:55:
[...]

StorEdge 8kW omvormer heb je voor 895 euro, geen 1500.
En als je via installateur gaat kan je 1500 euro cashback krijgen via solaredeg actie.
Dan kom je op 3880 aan materiaal. dat is kwa materiaal slechts 280 euro duurder dan 3x stekker.
Met alle plussen die ik in vorige post aangaf.

Dan heb je dus GEEN backup systeem.
Voor volledig back systeem met Backup Interface en homehub omvormer ben je 1100 euro extra aan materiaal kwijt.
Maar dan heb je ook volledig geïntegreerd backup systeem over de bestaande huisinstallatie. Niks geen extra verlengsnoeren.
Hoe kom je op 3880 als een accupakket van 13.8Kwh al 4480 kost? De omvormer is dan mss gratis, maar die 4480 blijft toch gewoon staan?

En ja dat backup van SE vind ik echt geweldig - geen verbruik als het 'uit' is (ik meende 5 watt) en slechts 3 seconden uitval als het net uitvalt. Nou heb ik dat de afgelopen 20 jaar 2x meegemaakt, dus de vraag is of dat nodig is, maar de tweaker in mij wil het wel :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Naja, de bijzondere positie van Balans Energie batterij komt dan ook in de buurt.

6500 ex btw, is 48kWh, 12 kW op 3 fases, incl installatie. Voor 1500 incl btw krijg je er noodstroom bij (dwz, je huis onderbreekt niet eens, die draait volledig op de batterij). Eigen controle: 0, batterij gaat gewoon NOM + handelen. Tarieven waarvoor hij gaat handelen, zitten in Balans EMS. Zie topic daarvan.

In €/kWh bijna niet te verslaan momenteel. Zeker niet als je ziet dat je hiervoor een/twee goede electriciens over de vloer krijgt voor installatie en leggen van kabels door fundament/kruipruimte heen.

Maar... zitten ook wel nadelen aan: lawaai van ventilatoren, verlies (+100W eigenverbruik omvormer) en momenteel alleen nog onhandige handel op onbalanstarieven (wat niet altijd efficient is tov huisverbruik). Dus installatie in garage wordt aanbevolen.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 11:05 ]

• Stefannn
jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Hoe kom je op 3880 als een accupakket van 13.8Kwh al 4480 kost? De omvormer is dan mss gratis, maar die 4480 blijft toch gewoon staan?

En ja dat backup van SE vind ik echt geweldig - geen verbruik als het 'uit' is (ik meende 5 watt) en slechts 3 seconden uitval als het net uitvalt. Nou heb ik dat de afgelopen 20 jaar 2x meegemaakt, dus de vraag is of dat nodig is, maar de tweaker in mij wil het wel :)
4480 batterijen + 895 omvormer - 1500 cashback = 3.875

• jelleeelco
Stefannn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Ahh helder, je gaat dan uit van de StorEdge, dat had ik even niet goed gelezen.

Ik ga mijn installateur eens vragen wat hij kan betekenen...

• jelleeelco
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Naja, de bijzondere positie van Balans Energie batterij komt dan ook in de buurt.

6500 ex btw, is 48kWh, 12 kW op 3 fases, incl installatie. Voor 1500 incl btw krijg je er noodstroom bij (dwz, je huis onderbreekt niet eens, die draait volledig op de batterij). Eigen controle: 0, batterij gaat gewoon NOM + handelen. Tarieven waarvoor hij gaat handelen, zitten in Balans EMS. Zie topic daarvan.

In €/kWh bijna niet te verslaan momenteel. Zeker niet als je ziet dat je hiervoor een/twee goede electriciens over de vloer krijgt voor installatie en leggen van kabels door fundament/kruipruimte heen.

Maar... zitten ook wel nadelen aan: lawaai van ventilatoren, verlies (+100W eigenverbruik omvormer) en momenteel alleen nog onhandige handel op onbalanstarieven (wat niet altijd efficient is tov huisverbruik). Dus installatie in garage wordt aanbevolen.
Mooi inderdaad maar 48kWh is volledige overkill... Mijn panelen brengen op de meest zonnige dag net 50kWh op, en daarvan wordt sowieso 30% al direct verbruikt. Dus ik krijg het nooit vol en nooit leeg. Voor mij is 12-15 een beetje de sweetspot, en echt mooi zou 18kWh zijn, zodat je bv 6kWh als 'reserve' kan houden voor het geval de boel uitvalt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Mooi inderdaad maar 48kWh is volledige overkill... Mijn panelen brengen op de meest zonnige dag net 50kWh op, en daarvan wordt sowieso 30% al direct verbruikt. Dus ik krijg het nooit vol en nooit leeg. Voor mij is 12-15 een beetje de sweetspot, en echt mooi zou 18kWh zijn, zodat je bv 6kWh als 'reserve' kan houden voor het geval de boel uitvalt.
Omdat de batterij primair voor handel bedoeld is, is het lage verbruik en lage productie juist gunstig (tbv goedkoop inkopen en duur verkopen van stroom en aFRR diensten).

• jelleeelco
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Omdat de batterij primair voor handel bedoeld is, is het lage verbruik en lage productie juist gunstig (tbv goedkoop inkopen en duur verkopen van stroom en aFRR diensten).
Kan zijn, maar valt die handel niet 'dood' na het afschaffen van de salderingsregeling? Je moet dan min een verschil hebben tussen aankoop en verkoop van 11.x cent (plus laadverliezen) om quitte te draaien.

• Stefannn
jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Ahh helder, je gaat dan uit van de StorEdge, dat had ik even niet goed gelezen.

Ik ga mijn installateur eens vragen wat hij kan betekenen...
Het is enorm plussen en minnen.
Ik ben sinds november aan het wikken en wegen.
Mijn conclusie was toch wel echt: "als het dan naar 3 fases gaat dan is 3x stekker echt niet handig" het komt kwa prijs heel erg in de buurt van een hybride systeem met toch heel veel downsides.
Vervolgens moet je dan heel erg je best doen om appels met appels te vergelijken.
De cashback "kwa geld" en de iran-oorlog "kwa timing" heeft me over de streep getrokken.
Ik wilde sowieso perse de homehub. Mijn vrouw was daar stellig in: "als je dan zonodig een batterij wil dan moet die ook werken als de stroom uit valt". In eerste instantie was ik op support voor BYD aan het wachten maar met de cashback was de 3x solaredge 48V batterij zelfs nog wat goedkoper dan BYD met meer kWh.
De oplossing met backup interface en homehub ipv storedge is op materiaal 1100euro duurder. Maar kwa installatie zal dat zeker ook nog aantikken. Ze zijn bij mij voor het geheel een kleine dag met 2 man wezen installeren en daarvan was de backup interface ruim de helft.
Dan heb je wel backup "over bestaande installatie" dat is echt een mega-stap meer als "backup via verlengsnoer". Dus die meerprijs is kwa extra functionaliteit ook te verantwoorden.
Maar goed..... "het zijn wel extra out-of-pocket euros" voor stroomuitval die vrijwel nooit voorkomt.
Dus:
- kwa euro/functie vind ik full solaredge niet echt duurder dan 3xstekker
- maar kwa "euro out of pocket" is het toch heel veel wikken en wegen

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Kan zijn, maar valt die handel niet 'dood' na het afschaffen van de salderingsregeling? Je moet dan min een verschil hebben tussen aankoop en verkoop van 11.x cent (plus laadverliezen) om quitte te draaien.
Ja en nee. Bepaalde handel valt dood. De door Balans Energie gepromote verdiensten op basis van aFRR is gecontracteerde vermogens. Lees vooral het topic. Die aFRR is overigens nog niet gestart (ondanks eerdere verwachting dat het in februari live zou zijn).

• jelleeelco
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ja en nee. Bepaalde handel valt dood. De door Balans Energie gepromote verdiensten op basis van aFRR is gecontracteerde vermogens. Lees vooral het topic. Die aFRR is overigens nog niet gestart (ondanks eerdere verwachting dat het in februari live zou zijn).
Ja ik zit al even te kijken, maar dat is niets voor mij. Ben niet geinteresseerd in handelen en al helemaal niet om 2 jaar verplicht bij een energie leverancier te zitten.

• jelleeelco
Stefannn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Dus:
- kwa euro/functie vind ik full solaredge niet echt duurder dan 3xstekker
- maar kwa "euro out of pocket" is het toch heel veel wikken en wegen
Dit vind ik wel een hele mooie :) en precies zoals ik er in sta.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Ja ik zit al even te kijken, maar dat is niets voor mij. Ben niet geinteresseerd in handelen en al helemaal niet om 2 jaar verplicht bij een energie leverancier te zitten.
Precies, mooie overweging.

• jelleeelco
Oh ik was het helemaal vergeten... ik kijk nu in mijn mails en ik had van Solaredge in december een aanbieding ontvangen. Bij 3 accus een gratis nieuwe omvormer en een gratis home backup.

Toen mijn installateur een mailtje gestuurd wat dit zou kosten bij 13.8kWh, maar nooit iets op gehoord.

• jelleeelco
Nog even een andere vraag als het mag... Ik zie veel foto's van installatie van een accu pakket op zolder, naast de omvormer. Nu heb ik op zolder ook de omvormer hangen en op zich plek voor de accu's.

Maar gezien het (weliswaar kleine) risico van accu's in huis (ik meen dat ook SE adviseert ze niet in een leefomgeving te installeren), zou ik ze in de schuur willen. Er loopt al een 5x 4mm2 kabel van de meterkast naar de schuur. ik heb dan 2 opties (volgens de installateur):

1. Omvormer van zolder weghalen, vervangen voor een homehub en de zonnepanelen van het dak via een lange DC kabel (+/- 20m) naar de schuur brengen en daar alles op aansluiten. Dan heb je omvormer en accu in de (niet verwarmde, nauwelijks geisoleerde schuur). In de zomer kan het daar 35 graden worden, in de winter mss tegen vriespunt (of lager als het lang zou vriezen).

2. Omvormer op zolder gewoon laten. Nieuwe omvormer in de schuur en daarop de accu's. Als ik backup wil, moeten beide omvormers een homehub zijn. Voordeel: geen lange DC kabels (deels over gevel, deels door tuin), extra vermogen (7k van de zonnepanelen en 5k van de accu's) versus 8/10k van een enkele omvormer (vraag is of ik dat ooit nodig heb). Nadeel - laden met AC ipv DC dus omzet verliezen. In de praktijk maakt dat niet heel veel uit, want in de zomer lever ik nu al 20-30kWh terug per dag, die paar procent die het extra kost op de accu vol te laden zal ik niet missen.

Wat waren julie overwegingen om het alsnog in huis te doen? Geen zorgen mbt brandveiligheid oid?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jelleeelco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:44:
Nog even een andere vraag als het mag... Ik zie veel foto's van installatie van een accu pakket op zolder, naast de omvormer. Nu heb ik op zolder ook de omvormer hangen en op zich plek voor de accu's.

Maar gezien het (weliswaar kleine) risico van accu's in huis (ik meen dat ook SE adviseert ze niet in een leefomgeving te installeren), zou ik ze in de schuur willen. Er loopt al een 5x 4mm2 kabel van de meterkast naar de schuur. ik heb dan 2 opties (volgens de installateur):

1. Omvormer van zolder weghalen, vervangen voor een homehub en de zonnepanelen van het dak via een lange DC kabel (+/- 20m) naar de schuur brengen en daar alles op aansluiten. Dan heb je omvormer en accu in de (niet verwarmde, nauwelijks geisoleerde schuur). In de zomer kan het daar 35 graden worden, in de winter mss tegen vriespunt (of lager als het lang zou vriezen).

2. Omvormer op zolder gewoon laten. Nieuwe omvormer in de schuur en daarop de accu's. Als ik backup wil, moeten beide omvormers een homehub zijn. Voordeel: geen lange DC kabels (deels over gevel, deels door tuin), extra vermogen (7k van de zonnepanelen en 5k van de accu's) versus 8/10k van een enkele omvormer (vraag is of ik dat ooit nodig heb). Nadeel - laden met AC ipv DC dus omzet verliezen. In de praktijk maakt dat niet heel veel uit, want in de zomer lever ik nu al 20-30kWh terug per dag, die paar procent die het extra kost op de accu vol te laden zal ik niet missen.

Wat waren julie overwegingen om het alsnog in huis te doen? Geen zorgen mbt brandveiligheid oid?
De accu staat op zolder in vrijwel onverslaanbare condities, het is een low voltage systeem wat veiliger is dan een high voltage systeem en een brandmelder ophangen kan prima... (moet nog steeds). Je doet je DC laden teniet met 2 omvormers en de accu heeft het meer te verduren in de schuur.

Als je de vluchtwegen in huis bij brand op orde hebt, is er verder niet veel aan de hand...daarnaast heb je ook al een risico op je dak liggen waar ik je niet over hoor.... de zonnepanelen. Die panelen liggen niet veel hoger (waarschijnlijk) dan een accu op zolder ;).

Je redenatie DC/AC zou ik naar de winter trekken, je wilt uiteindelijk ook goedkoop inkopen en duur gebruiken... dan wil je m.i. zo weinig mogelijk verlies, ook voor de zonnestroom en de kabellengtes niet onnodig lang maken.

Bij de aanschaf was ik om in 1 seconde toen ik hoorde dat een toren van vier kon en daarmee elk vraagstuk over buiten vs. binnen opgelost was (ik ging van 5 buiten naar 4 binnen en geen gat in de muur...).

• jelleeelco
Miezie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:05:
[...]

De accu staat op zolder in vrijwel onverslaanbare condities, het is een low voltage systeem wat veiliger is dan een high voltage systeem en een brandmelder ophangen kan prima... (moet nog steeds). Je doet je DC laden teniet met 2 omvormers en de accu heeft het meer te verduren in de schuur.

Als je de vluchtwegen in huis bij brand op orde hebt, is er verder niet veel aan de hand...daarnaast heb je ook al een risico op je dak liggen waar ik je niet over hoor.... de zonnepanelen. Die panelen liggen niet veel hoger (waarschijnlijk) dan een accu op zolder ;).

Je redenatie DC/AC zou ik naar de winter trekken, je wilt uiteindelijk ook goedkoop inkopen en duur gebruiken... dan wil je m.i. zo weinig mogelijk verlies, ook voor de zonnestroom en de kabellengtes niet onnodig lang maken.

Bij de aanschaf was ik om in 1 seconde toen ik hoorde dat een toren van vier kon en daarmee elk vraagstuk over buiten vs. binnen opgelost was (ik ging van 5 buiten naar 4 binnen en geen gat in de muur...).
Ja helder - de condities op zolder zijn idd nagenoeg ideaal qua temps: tussen de 18-30 graden (30 echt bij hele hete zomers). Er zit al een raam in het berghok en er hangt een Nest rookmelder (het was ooit mijn 'mining' ruimte).

Maar wat bedoel je met toren van 5 en 4? Jij hebt toch 3?
EDIT - dat was Stefann :) die had er 3

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 20:12
Goede middag. Ik wil een Solaredge Energy Meter met Modbus installeren echter begrijp ik niet zo goed waar deze kabels vandaan komen/heen gaan.

Heeft iemand hier eenzelfde Energy Meter in gebruik en zou willen delen (het liefst een foto) waar deze kabels vandaan komen/heen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-lNnj9QYjLMHlg4aLvN94WqId0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbklWtz8uY7dy4wgaYywa8M8.png?f=fotoalbum_large

De rest is duidelijk. Al vast dank.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:09

Mrlten

Premium Deluxe Plus

martius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:57:
Goede middag. Ik wil een Solaredge Energy Meter met Modbus installeren echter begrijp ik niet zo goed waar deze kabels vandaan komen/heen gaan.

Heeft iemand hier eenzelfde Energy Meter in gebruik en zou willen delen (het liefst een foto) waar deze kabels vandaan komen/heen gaan.

[Afbeelding]
De rest is duidelijk. Al vast dank.
Zoals je in dit plaatje kunt zien worden die aangesloten op de 3 fasen, neutraal en aarde.

Afbeeldingslocatie: https://www.solaredge.com/nl/sites/nl/files/2022-12/Energy-meter-with-Modbus-connection-Component-1.jpg

• janne_nl

Een kabel waar 5000w op 48v DC doorheen moet is niet heel dun. Mijn accu's staan naast de omvormer in de kelder. De 48v accu's van Solaredge zijn LFP, waarbij het risico nog kleiner is. Het ding krijgt verder niet heel veel klappen en heeft een goed BMS (denk ik ;-) ), risico is dan klein. Kortsluiting in een (telefoon)lader waardoor je huis affikt is vele male groter lijkt me.

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 20:12
Mrlten schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:24:
[...]

Zoals je in dit plaatje kunt zien worden die aangesloten op de 3 fasen, neutraal en aarde.

[Afbeelding]
Dank. Zo ver was ik zelf ook al, maar waar in de meterkast. Ik had mijn vraag beter moeten stellen :-(

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Stefannn

Ik heb daar afgelopen december een open discussie over gehad in het thuisbatterij forum.
De samenvattende conclusie op basis van heel veel inputs hier. Als je daar wat bladert kan je alle individuele inputs lezen.

In het kort:
Binnenshuis OK als:
- LFP (geen risico op thermal runoff), dat sluit de solaredge highvolt dus uit (die is NMC).
- beperkte belasting, C = 0.5 of lager
- CO melder
- A-merk dat de combinatie aanbiedt (niet DIY uit componenten samenstellen) want dan heeft de fabrikant de combinatie grondig getest.
- en niet in vluchtweg

Ik heb ze nu op zolder en voldoe aan al die voorwaarden

• janne_nl
Stefannn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb daar afgelopen december een open discussie over gehad in het thuisbatterij forum.
De samenvattende conclusie op basis van heel veel inputs hier. Als je daar wat bladert kan je alle individuele inputs lezen.

In het kort:
Binnenshuis OK als:
- LFP (geen risico op thermal runoff), dat sluit de solaredge highvolt dus uit (die is NMC).
- beperkte belasting, C = 0.5 of lager
- CO2 melder
- A-merk dat de combinatie aanbiedt (niet DIY uit componenten samenstellen) want dan heeft de fabrikant de combinatie grondig getest.
- en niet in vluchtweg

Ik heb ze nu op zolder en voldoe aan al die voorwaarden
CO melder ;-),

Maar die had ik al in de kelder, CV en sauna.

• Stefannn
janne_nl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:04:
[...]

CO melder ;-),

Maar die had ik al in de kelder, CV en sauna.
dank, verbeterd

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:09

Mrlten

Premium Deluxe Plus

martius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Dank. Zo ver was ik zelf ook al, maar waar in de meterkast. Ik had mijn vraag beter moeten stellen :-(
Die CT meter kan je op de DIN rail in de meterkast zelf plaatsen maar dat neemt nogal wat ruimte in beslag (dan kan je beter voor de Inline Meter gaan, die is smaller en die heeft geen CT klemmen). De CT meter plaats je dus ergens buiten/naast de kast (of in z'n eigen kastje met DIN rails, beide mag volgens SolarEdge).

De fase/neutraal etc sluit je direct na de hoofdschakelaar aan, de CT's ergens waar het stroom binnen komt, dus direct vóór of na de hoofdschakelaar. En de modbus kabel op de omvormer zelf voor de integratie in SolarEdge.

Zie ook de plaatjes vanaf pagina 16: https://knowledge-center....er-installation-guide.pdf

Mocht je de ruimte hebben dan is de inline meter makkelijker te installeren.

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-04 20:48

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:04:
[...]

"Reguliere dashboard" is vaag. Wat preciezer kan geen kwaad. Maar je krijgt kennelijk niet dit te zien (let ook op de URL):

[Afbeelding]

Ik vraag mij af of je installateur de inbedrijfstelling wel goed heeft gedaan.
Excuus voor de vaagheid, maar inderdaad die URL leek nergens heen te gaan bij mij. Ecvhter, om het af te sluiten voor als mensen hier mogelijk in de toekomst tegenaanlopen:

Heb remote laten checken of modbus aanstond - dit was het geval. En nu is oppeens modbus gaan werken. Ik vermoed dat de inverter is gereboot en dat de installateur dat niet had gedaan na modbus aanzetten, maar dat is slechts een vermoedde. Het heeft meerdere dagen niet gewerkt en nu oppeens zonder re-configuratie is het gaan werken in de modbus integratie.

Happy days :D

Casual Critic op YouTube

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
Bombtrack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:06:
Heb remote laten checken of modbus aanstond - dit was het geval. En nu is oppeens modbus gaan werken. Ik vermoed dat de inverter is gereboot en dat de installateur dat niet had gedaan na modbus aanzetten, maar dat is slechts een vermoedde. Het heeft meerdere dagen niet gewerkt en nu oppeens zonder re-configuratie is het gaan werken in de modbus integratie.
Ik kan mij niet herinneren dat ik de omvormer moest herstarten toen ik modbus aan zette. Maar dat was vlak na de installatie in 2019 en SolarEdge kan intussen het e.e.a. hebben veranderd. Sowieso reboot mijn omvormer elke dag ergens in de avonduren.

Krijg je nu je installateur dan wel SolarEdge support remote iets heeft gedaan ook het commissioning menu te zien op http://172.16.0.1 na het activeren van het wifi AP met de rode knop?

• lunnie

Ik ben wel benieuwd waar dit staat dat SolarEdge adviseert het niet in een woonomgeving te plaatsen.

• ZwarteIJsvogel
lunnie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar dit staat dat SolarEdge adviseert het niet in een woonomgeving te plaatsen.
Uit SolarEdge Home Batterij 48V VEILIGHEIDS- EN HANTERINGSINSTRUCTIES:
Installeer de batterij niet in leefruimtes, inclusief slaapkamers.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

• lunnie
Mocht er iemand (serieus) interesse hebben in het volgende systeem:

- 3x 48V SolarEdge LV thuisbatterij (13.8 kWh) totaal
- SolarEdge Hybride SE8K omvormer 10kWh
- Backup unit

Neem even contact op via DM, ik ben geen installateur!

[ Voor 8% gewijzigd door lunnie op 01-04-2026 09:15 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:42:
[...]

Een leefruimte is wat anders dan een zolder...
Gelukkig is er een volgende regel, iets met brandbaar plafond. :*)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Simpel360 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:58:
[...]

Gelukkig is er een volgende regel, iets met brandbaar plafond. :*)
Dus moet je kritisch kijken naar de gebruikte materialen in de betreffende ruimte, zijn er netjes brandvertragende materialen toegepast zodat het niet te snel overslaat naar omliggende ruimtes...

• Stefannn
Bij deze de pagina uit de engels talige installatie manual van de 48V batterij.
Mag dus WEL binnen.
Maar NIET in gebruiksruimtes.
Voor mij was dat een reden om de zolder wel OK te vinden. dat is geen gebruiksruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElU-SoVwu6pu7ggiZXaoyNsK2u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kk42nYOOJXNR1bK8WUfBTokw.png?f=fotoalbum_large

• lunnie
Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:27:
Bij deze de pagina uit de engels talige installatie manual van de 48V batterij.
Mag dus WEL binnen.
Maar NIET in gebruiksruimtes.
Voor mij was dat een reden om de zolder wel OK te vinden. dat is geen gebruiksruimte.

[Afbeelding]
Ben heel nieuwsgierig wat we met elkaar dan verstaan onder een gebruikersruimte.

Ik heb die meuk nu op zolder staan, tegen een Brine warmtepomp aan, spijt van tot iedere haar op m'n hoofd want de omvormer maakt zo'n kabaal dat het de hele zolder en overloop door galmt. Er is inmiddels een nieuw exemplaat (RMA) geplaatst maar die is precies t zelfde. Naast de omvormer slaapkamer van m'n zoon en het is zelfs te horen op de slaapkamers eerste etage met de deur gesloten. Het is om gek van te worden

• jelleeelco
lunnie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:29:
[...]

Ben heel nieuwsgierig wat we met elkaar dan verstaan onder een gebruikersruimte.

Ik heb die meuk nu op zolder staan, tegen een Brine warmtepomp aan, spijt van tot iedere haar op m'n hoofd want de omvormer maakt zo'n kabaal dat het de hele zolder en overloop door galmt. Er is inmiddels een nieuw exemplaat (RMA) geplaatst maar die is precies t zelfde. Naast de omvormer slaapkamer van m'n zoon en het is zelfs te horen op de slaapkamers eerste etage met de deur gesloten. Het is om gek van te worden
Maakte die omvormer ook al lawaai toen er nog geen accu's op waren aangesloten? Of is het echt sinds de accu's eraan hangen

• lunnie
jelleeelco schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:34:
[...]

Maakte die omvormer ook al lawaai toen er nog geen accu's op waren aangesloten? Of is het echt sinds de accu's eraan hangen
Is tegelijk geplaatst. Oude omvormer van SE had ik alleen 20 panelen op, die was passief gekoeld en heb ik nooit gehoord. Bij de hybride maken de fans echt een kolere herrie als het begint op te laden of ontladen. Had gehoopt dat het een productfout zou zijn en het euvel met een nieuwe zou zijn opgelost maar helaas….

[ Voor 7% gewijzigd door lunnie op 01-04-2026 09:39 ]

• Stefannn
[...]

Wie zullen het zien.
Er hangt nu sinds vorige week een homehub 10kW. Nog te vroeg om daar wat van te zeggen.
Daarvoor hing er een 12.5kW "non hybrid" sinds 2018. Nooit last van gehad (maar ik slaap op andere verdieping).
NB.. de instructies zijn veiligheids instructies. Hoe je met comfort omgaat is je eigen keuze.

Gebruiksruimte (residential area in engels) is alles waarin je vertoeft zonder maintenance functie. Een knutsel-garage dus wel, een opslag-garage niet.

• jelleeelco
lunnie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:38:
[...]

Is tegelijk geplaatst. Oude omvormer van SE had ik alleen 20 panelen op, die was passief gekoeld en heb ik nooit gehoord. Bij de hybride maken de fans echt een kolere herrie als het begint op te laden of ontladen. Had gehoopt dat het een productfout zou zijn en het euvel met een nieuwe zou zijn opgelost maar helaas….
Kun je het niet verplaatsen naar een andere locatie?

• jelleeelco
Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
[...]
NB.. de instructies zijn veiligheids instructies. Hoe je met comfort omgaat is je eigen keuze.
Heb je helemaal gelijk in. In mijn geval hangt de huidige omvormer in de CV ruimte, wat op zolder is. Weliswaar zijkant van het huis, maar aan weerszijden een kantoor en een slaapkamer.

Ik zie eigenlijk de meeste installaties gewoon in huis. Maar echt veilig voelt het niet, en als er ook nog de kans op lawaai is, dan ga ik toch weer twijfelen of de schuur (achterin de tuin) geen betere plek is. Ook wat fimpjes gevonden op YT waarin (engelse) installateur heel duidelijk is: ze installeren nooit in een woning. Al is het risico klein bij de LFP accu's, het is en blifjt een risico.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Maakt hij meer geluid dan wat er in de specsheet staat?

Zijn er toevallig veel harde materialen en geen afsluiting naar zolder toe? Dan is het de moeite waard om te kijken of je wat geluidsgolven kan dempen...

• lunnie
jelleeelco schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:42:
[...]

Kun je het niet verplaatsen naar een andere locatie?
Wel over gehad met de installateur maar het is een heel gevecht om ergens te komen met ze helaas.

Enige optie is dan garage, maar ik heb (in dit geval helaas) een tussendeur naar de woonkamer. Ik heb het geluid een beetje weten te reproduceren met "kussens" op een fohn te leggen en hetzelfde aantal DB te produceren als wat de omvormer doet op vol vermogen (62dBa) dan is het duidelijk hoorbaar in de woonkamer dus dan is het verplaatsen van het probleem :(

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jelleeelco schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:49:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. In mijn geval hangt de huidige omvormer in de CV ruimte, wat op zolder is. Weliswaar zijkant van het huis, maar aan weerszijden een kantoor en een slaapkamer.

Ik zie eigenlijk de meeste installaties gewoon in huis. Maar echt veilig voelt het niet, en als er ook nog de kans op lawaai is, dan ga ik toch weer twijfelen of de schuur (achterin de tuin) geen betere plek is. Ook wat fimpjes gevonden op YT waarin (engelse) installateur heel duidelijk is: ze installeren nooit in een woning. Al is het risico klein bij de LFP accu's, het is en blifjt een risico.
Ik ben het allereerst eens met het risico.

Echter, je hebt: laptops, telefoons, batterijen, zonnepanelen, wasmachines, drogers, ... in huis staan waarbij het risico er ook is...

Qua geluid: ja, de omvormer maakt geluid, bij mij niet te horen bij volop stampen in de nacht achter twee houten deuren. Dat is oplosbaar, zullen we maar zeggen.

• jelleeelco
Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:55:
[...]

Ik ben het allereerst eens met het risico.

Echter, je hebt: laptops, telefoons, batterijen, zonnepanelen, wasmachines, drogers, ... in huis staan waarbij het risico er ook is...

Qua geluid: ja, de omvormer maakt geluid, bij mij niet te horen bij volop stampen in de nacht achter twee houten deuren. Dat is oplosbaar, zullen we maar zeggen.
De hoeveelheid energie die er in een laptop/telefoon/batterij etc zit is verwaarloosbaar bij dat wat er in een thuisbatterij zit. En ja, dingen kunnen altijd in de fik vliegen, dat klopt. In dat filmpje gaven ze dat nog als extra risico aan: ook in het geval ais de thuisbatterij niet de oorzaak is van een brand, kan het wel heel gevaarlijk worden als de brand overslaat naar de thuisbatterij. Nogmaals - er zit onwijs veel energie in.

• Simpel360
lunnie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:55:
[...]

Wel over gehad met de installateur maar het is een heel gevecht om ergens te komen met ze helaas.

Enige optie is dan garage, maar ik heb (in dit geval helaas) een tussendeur naar de woonkamer. Ik heb het geluid een beetje weten te reproduceren met "kussens" op een fohn te leggen en hetzelfde aantal DB te produceren als wat de omvormer doet op vol vermogen (62dBa) dan is het duidelijk hoorbaar in de woonkamer dus dan is het verplaatsen van het probleem :(
Is de deur tussen garage en woonkamer dan wel een 60 min. branddeur incl rubbers?

Hier tussen garage & gang wel zo'n deur, het moet wel erg tekeer gaan wil ik wat uit de garage horen. Welliswaar geen SE accu maar wel (extra) ventilatoren voor koeling SE9k omvormer en Sessy's.

• Stefannn
jelleeelco schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:58:
[...]

De hoeveelheid energie die er in een laptop/telefoon/batterij etc zit is verwaarloosbaar bij dat wat er in een thuisbatterij zit. En ja, dingen kunnen altijd in de fik vliegen, dat klopt. In dat filmpje gaven ze dat nog als extra risico aan: ook in het geval ais de thuisbatterij niet de oorzaak is van een brand, kan het wel heel gevaarlijk worden als de brand overslaat naar de thuisbatterij. Nogmaals - er zit onwijs veel energie in.
Zie link die ik eerder stuurde.
In eerste instantie was ik ook extreem huiverig met plaatsing binnenshuis.
Met LFP en C=0.5 of minder (dus maximaal 5kW met 10kWh batterij) voel ik me inmiddels echt safe.
Ik bedacht me ook:
- als je “helemaal niks met de batterij doet”, dus in idle, dan is de kans op brand echt vrijwel afwezig. Zeker bij LFP dus want anders dan NMC hebben die dus niet het “thermal overrun” gevaar.
- vanuit die redenatie is dus “alle gevaar” gerelateerd aan gebruik. Gebruik met bijvoorbeeld C=0.1 (1kW op 10kWh batterij) zal nauwelijks zoden aan de dijk leggen. Omvormer doet Max 5kW. Met mijn 13.8kWh setup kom ik dus op max C=0.35. Dat is heel gematigd.
- ik lees de boel zelf uit via modbus en ga de batterij temperatuur in de gaten houden. Daar heeft hij een interne beveiliging op maar ik kan straks dus zelf heel goed zien wat de typische relatie tussen laadstroom en temperatuur verhoging is. (Moet ik nog maken).

Ieder zijn eigen afweging. Maar met name de combinatie LFP en beperkte C geven mij het gevoel dat het veilig is.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 22:16
Stefannn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
[...]

De cashback was toch tot eind maart? Of is die wederom verlengd?
Ik zie nu geen datum meer staan op die pagina?
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up-homeowner

• Stefannn
testmanager schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:59:
[...]

Verlengd tot december 2026.
Ik weet niet wat er nu staat maar dat stond er een week geleden nog en is mij bevestigd,

• Stefannn
@jelleeelco
Nb.. grote voordeel van noodstroom met homehub is dat de PV blijft laden als de stroom is uitgevallen.
Voor 9 a 10 maanden per jaar heb je dan (als je je gebruik wat aanpast) “24/7 off-grid mogelijkheid”.
Daarmee vervalt ook de noodzaak om 20..30% backup capaciteit te reserveren. Bij mij staat het nu op 5%. Als het maar genoeg is om de boel te kunnen opstarten.
Je kan dan dus toe met een kleinere batterij……
(Ik heb geen aandelen hoor, ik ben gewoon vrij happy met mijn keuze)

• testmanager
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
[...]
Sorry, ik ben de context van dit draadje een beetje kwijt:
gaat die +100W eigen verbuik + lawaai van ventilatoren over de SE HomeHub ?

• Simpel360
Stefannn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:51:
[...]

Zie link die ik eerder stuurde.
In eerste instantie was ik ook extreem huiverig met plaatsing binnenshuis.
Met LFP en C=0.5 of minder (dus maximaal 5kW met 10kWh batterij) voel ik me inmiddels echt safe.
Ik bedacht me ook:
- als je “helemaal niks met de batterij doet”, dus in idle, dan is de kans op brand echt vrijwel afwezig. Zeker bij LFP dus want anders dan NMC hebben die dus niet het “thermal overrun” gevaar.
- vanuit die redenatie is dus “alle gevaar” gerelateerd aan gebruik. Gebruik met bijvoorbeeld C=0.1 (1kW op 10kWh batterij) zal nauwelijks zoden aan de dijk leggen. Omvormer doet Max 5kW. Met mijn 13.8kWh setup kom ik dus op max C=0.35. Dat is heel gematigd.
- ik lees de boel zelf uit via modbus en ga de batterij temperatuur in de gaten houden. Daar heeft hij een interne beveiliging op maar ik kan straks dus zelf heel goed zien wat de typische relatie tussen laadstroom en temperatuur verhoging is. (Moet ik nog maken).

Ieder zijn eigen afweging. Maar met name de combinatie LFP en beperkte C geven mij het gevoel dat het veilig is.
Neem ook de tijd mee in de metingen, ik zie bij mijn accus dat er ook sprake is van een soort doorwarming.

Je bewust zijn van de risico's is een groot goed.
Het gaat er niet om wat er fout gaat als je er naast staat maar juist als er niemand thuis is of als je ligt te slapen.

• Stefannn
testmanager schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:07:
[...]

Dat ging over balans energie deal.
Per kWh vrij goedkoop.
Maar meer lawaai en hoger eigen gebruik dan SE homehub.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
testmanager schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:59:
[...]

Ik zie daar alleen de 5950 ex. btw staan. Had jij ergens nog de cashback gevonden?

• Stefannn
Pepppie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:25:
[...]

Ik zie daar alleen de 5950 ex. btw staan. Had jij ergens nog de cashback gevonden?
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up

• testmanager
Pepppie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:25:
[...]

Nee, je hebt gelijk. Sowieso verwarrende tekst. De titel zegt dat het inclusief de omvormer upgrade is voor dat bedrag. De tweede bullet hieronder doet voorkomen dat die upgrade inclusief is. Die 2e bullet zegt dan alleen als je 3 of meer batterijen besteld? #verwarrend

* Indien jouw omvormer niet geschikt is voor een batterij, spreek dan je installateur aan voor een upgrade inclusief een Home Hub-omvormer.
* Ook plaatsing van meerdere batterijen is mogelijk. In dat geval is de omvormer upgrade, indien noodzakelijk, geheel gratis.

• testmanager
Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:16:
[...]

Dus moet je kritisch kijken naar de gebruikte materialen in de betreffende ruimte, zijn er netjes brandvertragende materialen toegepast zodat het niet te snel overslaat naar omliggende ruimtes...
What about PIR? (sorry, raken we nu off-topic?)

PIR-isolatie (polyisocyanuraat) is moeilijk brandbaar en zelfdovend, maar niet onbrandbaar. Het heeft doorgaans brandklasse B (met aluminium cachering), wat betekent dat het nauwelijks vlam vat, niet druipt en weinig rook ontwikkelt in vergelijking met andere kunststoffen. Bij hevige, langdurige brand kan het echter wel branden.
Isolatienoord
Isolatienoord
+3

• janne_nl
De thermal runaway kan ook bij LFP, maar dan bij hogere temperaturen en extremere condities.

• Ronald
testmanager schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:07:
[...]

Nee dat is een Deye omvormer. En zo krijgen we lekker misverstanden door offtopicness.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat ik de omvormer moest herstarten toen ik modbus aan zette. Maar dat was vlak na de installatie in 2019 en SolarEdge kan intussen het e.e.a. hebben veranderd. Sowieso reboot mijn omvormer elke dag ergens in de avonduren.

Krijg je nu je installateur dan wel SolarEdge support remote iets heeft gedaan ook het commissioning menu te zien op http://172.16.0.1 na het activeren van het wifi AP met de rode knop?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Installateur is langsgeweest terwijl ik op werk zit. Nu werkt modbus ook hier niet meer (remote kan ik zien dat integratie stukloopt). Vanavond thuis ontdekken of ik het weer kan aanzetten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Als je google laat zoeken op de nieuwe firmware van SolarEdge firmware zie je dat er wat issues met modbus zijn: <knip>

AI ≠ zoeken

[ Voor 74% gewijzigd door Septillion op 02-04-2026 10:55 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:13
<knip> Mag in V&A of je onderschrift

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 02-04-2026 10:57 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:40
Ik merk vandaag dat mijn inverter regelmatig ineens naar 0 vermogen springt. Voltages op de AC lijn zijn gewoon binnen de limieten, zeker nog 5V over dus daardoor komt het niet. Ik vroeg me dus af of dit een voortijdig teken kan zijn van een kappotte inverter. Hij is van 2018, dus het lijkt me wat vroeg.
Ik zag op het display van de inverter wel een keer "configuring inverter" staan. Misschien dat SolarEdge een update pushed?
Iemand een idee hoe ik dit beter kan debuggen?

• jelleeelco
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:31:
Mocht iemand nog wat Solar Edge spul nodig hebben zoals S440 optimizers of een zwaardere omvormer, of wat extra paneeltjes?
Check even mijn advertentie op MP.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Je advertentie is verlopen :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:23:
Als je google laat zoeken op de nieuwe firmware van SolarEdge firmware zie je dat er wat issues met modbus zijn: <knip>
Gaat om .44

Vanavond thuis even kijken, maar volgens SolarEdge GO app is bij mij nog .22 aanwezig.

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 02-04-2026 10:55 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:13
jelleeelco schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:54:
[...]

Je advertentie is verlopen :)
Reeds verkocht. :9

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• ZwarteIJsvogel
Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:23:
De 'issues' die worden genoemd in het AI-antwoord van Google zijn de vaagheid zelve. Daar kun je toch niets mee? Typisch gevalletje van AB/AS wat mij betreft.

[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 02-04-2026 10:56 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Daar kun je voldoende mee… er zijn issues gemeld op nieuwere firmware versies en er is een stabiele oude versie. Dan ga je toch even terug in versie? Simpel…

Wacht het antwoord varieert… goed, er is dus een stabiele oudere versie en er zijn issues in de nieuwere versies.

[ Voor 26% gewijzigd door Miezie op 01-04-2026 20:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:16:
[...]

Gaat om .44

Vanavond thuis even kijken, maar volgens SolarEdge GO app is bij mij nog .22 aanwezig.
Opvolging:

Ik kon nog gewoon naar het lokale 176 adres. Daar stond modbus aan. Maar hij deed t niet.

Vanaf verschillende clients geprobeerd, maar niks. IP-Adres was niet veranderd (vastgezet in dhcp server).

Daarna via config op die 176 pagina de modbus uitgezet, even wachten, daarna weer aangezet. En Jahoor, alles deed t weer.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:26
Gegroet,

Ik heb een installatie met SolarEdge SE3000H HD-WAVE omvormer i.c.m. 15 panelen voor totaal 4.500 Wp, geplaatst in 2019 bij de bouw van onze nieuwbouw woning.

Na het verdwijnen van de terugdraaiende teller (Vlaanderen) heb ik in 2022 een offerte gevraagd voor een thuisbatterij bij de installateur. De offerte was bijna 9.000 EUR, dus ik heb vriendelijk bedankt.

Inmiddels zijn we dus 2026 en de terugleververgoeding is verder gedaald, capaciteitstarief ingevoerd, .. En ik vind het jammer dat ik vorig jaar 1.900 kWh elektriciteit afgenomen heb en 3.420 kWh teruggeleverd heb.

Is het echter nog nuttig om dit systeem uit te breiden met een batterij, of wacht ik beter tot de omvormer over enkele jaren vermoedelijk aan vervanging toe is?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 23:04

lc8

Darks schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:12:
Gegroet,

Ik heb een installatie met SolarEdge SE3000H HD-WAVE omvormer i.c.m. 15 panelen voor totaal 4.500 Wp, geplaatst in 2019 bij de bouw van onze nieuwbouw woning.

Na het verdwijnen van de terugdraaiende teller (Vlaanderen) heb ik in 2022 een offerte gevraagd voor een thuisbatterij bij de installateur. De offerte was bijna 9.000 EUR, dus ik heb vriendelijk bedankt.

Inmiddels zijn we dus 2026 en de terugleververgoeding is verder gedaald, capaciteitstarief ingevoerd, .. En ik vind het jammer dat ik vorig jaar 1.900 kWh elektriciteit afgenomen heb en 3.420 kWh teruggeleverd heb.

Is het echter nog nuttig om dit systeem uit te breiden met een batterij, of wacht ik beter tot de omvormer over enkele jaren vermoedelijk aan vervanging toe is?
op en SE omvormer zit standaard 12 jaar garantie, die kan worden uitgebreid naar 20-25. op de otpimizers zit std 25j garantie... Dus die 2019 omvormer moet gewoon nog een hele tijd mee kunnen gaan.

het terugleveren en afnemen komt door zomer en winter: er is geen accu die dat gaat overbruggen. Alleen dag-nacht gebruik kun je een met een accu overbruggen. Eigen gebruik optimalisatie overdag is daarbij key.
OF:
gewoon eens kijken naar een dynamisch contact waarbij je wel geld terug krijgt als je teruglevert? Genoeg vergelijkingssites online die je kunnen helpen met uitzoeken van de prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 01-04-2026 23:24 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:26
@lc8 Ook weer goed om te weten dat ze toch wat vertrouwen hebben in de levensduur van de apparatuur.

Het blijft moeilijk om een batterij te rechtvaardigen vind ik. Goeie tip van de contracten, die ga ik zeker eens vergelijken.

Een andere piste voor meer zelfverbruik is dat we dit jaar eindelijk airco installeren, om te koelen maar ook met een goed rendement om minder met gas te verwarmen in het voor en najaar.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Ronald
@Darks een passieve thuisaccu - die alleen zonne-energie opslaan voor later gebruik, zal ook in Vlaanderen terugverdientijd oneindig hebben.

Dit geeft dus de nogal idiote prikkel om de zomer energie zo nutteloos mogelijk inzetten.

Vind je het comfort niveau waard om in Airco's te investeren? Dan draaien ze na installatie bijna gratis...
Ze zijn ook zeer efficiënt in verwarmen... dus als je =ze goed installeert, kun je ook met reductie gasverbruik je totale energierekenign verlagen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 01-04-2026 23:40 ]

• Stefannn
Gegroet,

Mijn advies…
Bij andere installateur offerte vragen.
Dat moet echt mega veel goedkoper kunnen. Denk aan iets in de buurt van de helft.
Solaredge heeft een cashback van 1000euro als je 2x 48V batterij koopt en 1500euro als je 3x 48v batterij koopt.
Zoek op mijn naam in dit forum. We hebben het afgelopen week flink over prijzen gehad.

• ZwarteIJsvogel
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 04:28:
Mijn advies…
Bij andere installateur offerte vragen.
Dat moet echt mega veel goedkoper kunnen. Denk aan iets in de buurt van de helft.
Die 9000 Euro was in 2022. Sindsdien zijn de prijzen inderdaad fors gedaald. Prijzen lijken in België ook hoger te zijn dan in Nederland. @Darks geeft verder niet aan hoeveel kWh de toen geoffreerde batterij was. Als dat de SolarEdge 10 kWh 400V batterij was, dan praat je nu nog steeds over een forse investering.
Solaredge heeft een cashback van 1000euro als je 2x 48V batterij koopt en 1500euro als je 3x 48v batterij koopt.
Die actie is alleen voor een 3-fase Home Hub. Het systeem van @Darks is 1-fase en hij heeft waarschijnlijk een paneel te weinig voor een 3-fase omvormer (ik gok even dat de optimizers P300 zijn of een ander 60V-model uit die tijd).

• ZwarteIJsvogel
lc8 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:22:
op en SE omvormer zit standaard 12 jaar garantie, die kan worden uitgebreid naar 20-25. op de otpimizers zit std 25j garantie...
Uitbreiding van de garantie heb ik altijd onzinnig gevonden. Mijn installateur heeft destijds ook geprobeerd mij die te verkopen. Toen ik de goede man uitlegde dat de omvormer waarschijnlijk ruim voor de het einde van de reguliere garantietermijn verouderd zou zijn en door veranderende wensen toch vroegtijdig moest worden vervangen, keek hij alsof hij water zag branden. Inmiddels zijn we nog geen 7 jaar verder en denk ik sterk na over een accusysteem. Mijn omvormer (SE4000H Home Wave) gaat de 12 jaar hier vrijwel zeker niet halen.

• ZwarteIJsvogel
Miezie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:33:
Daar kun je voldoende mee… er zijn issues gemeld op nieuwere firmware versies en er is een stabiele oude versie. Dan ga je toch even terug in versie? Simpel…
Gezien de installed base zijn er altijd wel ergens bij iemand issues. De blote constatering "dat er issues zijn gemeld" is nietszeggend.
Wacht het antwoord varieert… goed, er is dus een stabiele oudere versie en er zijn issues in de nieuwere versies.
Het antwoord varieert inderdaad. Vandaag is het zelfs radicaal anders dan gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF4RYkdENyLG_QjgLkATY8sB8tM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xBt5vBA2O3D2K8N83181cip5.png?f=user_large

Even afwachten hoe het morgen uitziet })

Die "official release documentation" waarnaar het Google AI-antwoord refereert bestaat overigens niet. De laatste release notes zijn van 4.24.9 en daarin wordt bv. Modbus TCP niet eens genoemd. Een typisch geval van hallucinerende AI.

[ Voor 12% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-04-2026 06:40 ]

• ZwarteIJsvogel
Gegroet,

De enige batterij die door de SE3000H wordt ondersteund, is de SolarEdge 400V batterij. Die is niet alleen duur, maar is ook van het NMC-type. Die wil je liever niet in huis. LFP-batterijen zijn veiliger doordat ze een veel kleiner risico op brand door thermal runaway kennen (bij beschadiging of mishandeling). Daarbij moet ik de kanttekening plaatsen dat SolarEdge batterijen een goed BMS hebben dat de risico's minimaliseert.

Ik zou die SE3000H in elk geval nog even laten hangen totdat de Nexis-omvormer er is. Die productlijn gebruikt LFP-batterijen ook voor de 1-fase modellen. De Nexis ondersteunt bovendien backup bij stroomuitval (net als de Home Hub). Of het nuttig is om een batterij aan te schaffen, is een andere vraag.

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:14:
Die actie is alleen voor een 3-fase Home Hub. Het systeem van @Darks is 1-fase en hij heeft waarschijnlijk een paneel te weinig voor een 3-fase omvormer (ik gok even dat de optimizers P300 zijn of een andere 60V-model uit die tijd).
Ze hebben in Vlaanderen nog wel eens bewust krappe omvormers geplaatst, maar normaal zou ik denken dat met 4500Wp op een 3000H de installatie op twee tegenoverliggende daken ligt.

Dan heb je een systeem wat niet eens geschikt te maken is voor 3-fase… zelfs met 650a niet echt.

• jelleeelco
Ronald schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:39:
@Darks een passieve thuisaccu - die alleen zonne-energie opslaan voor later gebruik, zal ook in Vlaanderen terugverdientijd oneindig hebben.
Dit is toch volledig afhankelijk van welk systeem? Ik heb nu al bijna een jaar een aantal batterij-simulaties draaien in HA, ieder met verschillende laadt/ontlaadt-vermogen en opslag-capaciteit.

Een Sigenergy systeem van 20kWh heeft in bijna een jaar (mei 2024 tot nu), puur zelf-consumptie, 580e opgeleverd. Een SE systeem van 13.8kWh in dezelfde period 473e. Dus met aanschaf/installatie kosten van 5000-6000 zijn dit inderdaad onverdedigbare oplossingen (op financieel gebied dan).

Echter, zou ik naar een opstelling gaan met Marstek of Indevolt, dan wordt de terugverdientijd een stuk korter (5-6 jaar).

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:07
Je kan ook wachten op de SolarEdge Nexis reeks . De Nexis batterij werkt op 400 en 750 volt en kan zowel op de 1 en 3 fasige omvormers worden gebruikt. De 3 fasige Nexis omvormer en Nexis batterij is in maart in Duitsland gelanceerd. De andere landen van Europa gaan met de tijd ook volgen maar er zijn nog geen berichten welk land wanneer. De levering van de Nexis 3 fasige omvormer en Nexis batterij begint vanaf maand 6. De 1 fasige Nexis omvormer wordt verwacht op einde dit jaar.
De Nexis batterij is van type lfp. Deze batterij gaat ook werken op bestaande home wave omvormers , echter wanneer hiervoor de benodigde firmware komt is nog niet gezegd.

• Stefannn
Browny schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:21:
@Stefannn
Je kan ook wachten op de SolarEdge Nexis reeks . De Nexis batterij werkt op 400 en 750 volt en kan zowel op de 1 en 3 fasige omvormers worden gebruikt. De 3 fasige Nexis omvormer en Nexis batterij is in maart in Duitsland gelanceerd. De andere landen van Europa gaan met de tijd ook volgen maar er zijn nog geen berichten welk land wanneer. De levering van de Nexis 3 fasige omvormer en Nexis batterij begint vanaf maand 6. De 1 fasige Nexis omvormer wordt verwacht op einde dit jaar.
De Nexis batterij is van type lfp. Deze batterij gaat ook werken op bestaande home wave omvormers , echter wanneer hiervoor de benodigde firmware komt is nog niet gezegd.
dat is dan voor @jelleeelco. Mijn 3x 48V /homehub systeem is vorige week geïnstalleerd.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:12:
[...]

Gezien de installed base zijn er altijd wel ergens bij iemand issues. De blote constatering "dat er issues zijn gemeld" is nietszeggend.

[...]

Het antwoord varieert inderdaad. Vandaag is het zelfs radicaal anders dan gisteren:

[Afbeelding]

Even afwachten hoe het morgen uitziet })

Die "official release documentation" waarnaar het Google AI-antwoord refereert bestaat overigens niet. De laatste release notes zijn van 4.24.9 en daarin wordt bv. Modbus TCP niet eens genoemd. Een typisch geval van hallucinerende AI.
Helemaal eens allemaal, zal het nooit meer doen.

Echter, wat dus eigenlijk de bedoeling was en wat een vrij plausibel verhaal rondom modbus stabiliteit zal zijn is een firmware downgrade. Aangezien solaredge nogal wat moet integreren en updaten (lokale loadbalancing op nieuwe EV charger, nieuwe productlijn, aansturing voor kostenoptimalisatie, ...) wat veelal over modbus zal lopen (inschatting) en dus ook instabiliteit voor externe koppelingen kan triggeren.
Als je kijkt naar de Victron fora, die de sunspec implementatie gebruikt voor integratie met SolarEdge levert een advies voor tijdelijke workaround op om te downgraden naar 4.22.44: https://community.victron...minutes/39939/180?page=10

Als dit wordt aangevraagd bij een installateur kunnen we de oplossing aanhoren en mogelijk tijdelijk adviseren...

Overigens is modbus-proxy in Home Assistant en alles hard wired bij mij op de nieuwe firmware versies redelijk self healing met een polling interval van 30sec en is het niet 24/7 stabiel, maar wel prima. Persoonlijk zou ik ook niet weten wat ik met kortere polling intervallen moet.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 02-04-2026 09:48 ]

• jelleeelco
Browny schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:21:

Ik weet niet wat de voordelen hiervan zijn t.o.v. het 48v systeem. Mijn verwachting is dat het alleen nog maar duurder wordt. En dat terwijl in de markt van stekkerbatterijen de concurrentie moordend is en veel kwalitatief goede apparaten voor steeds lagere prijzen worden aangeboden.

• Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-05 23:42
jelleeelco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:08:
[...]

Ik weet niet wat de voordelen hiervan zijn t.o.v. het 48v systeem. Mijn verwachting is dat het alleen nog maar duurder wordt. En dat terwijl in de markt van stekkerbatterijen de concurrentie moordend is en veel kwalitatief goede apparaten voor steeds lagere prijzen worden aangeboden.
Ik ben ook al lang zoekende naar een thuisbatterij. En ben eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat het het beste is om bij Solaredge te blijven (want i.v.m. schaduw moet ik optimizers behouden).

Het grote nadeel van Solaredge? Die mag voor iedereen duidelijk zijn, dat is de prijs. Maar.... een goed werkend totaalsysteem wil ik best iets meer voor betalen.

Heb her en der al wat prijzen kunnen vinden van de Nexis op duitse webshops en je komt op zo'n 8 a 8,5k uit voor 20kwh met 3-fase omvormer (ex btw).

Kijkend naar een 48v setup, zal ik dan door de €1500,- cashback wat voordeliger uit zijn.
Maar dan heb je een ''verouderd'' systeem en voor mij persoonlijk is de 5kw laden/ontladen toch wel wat weinig.

Maar goed het blijft afwachten tot de definitieve prijzen ook hier bekend zijn.

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:44:
[...]
Maar dan heb je een ''verouderd'' systeem en voor mij persoonlijk is de 5kw laden/ontladen toch wel wat weinig.
die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.

NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 02-04-2026 11:08 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 118 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.