PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik denk dat ik dat maar moet doen. Doe ik vanavond als er geen zon isRonald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:
@JeroenH Hier staat power control er ook bij. Maar de entity is een optioneel vinkje bij aanmaken van het device. Lijkt niet bij bestaand device aan te passen, dus even weggooien en opnieuw?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik heb het topic even doorgescand op 'dynamisch tarief' en de 'negative rate optimizer' (negatieve tariefoptimalisatie). In eerste instantie kwam ik er zelf ook niet helemaal uit. Uiteindelijk lijkt het te gaan om een bug in de app: de software neemt de additional fees niet mee als deze negatief zijn.
De app is duidelijk niet gebouwd op ons ingewikkelde Nederlandse salderingssysteem. Daarom werkt het niet goed. Je zou bij de additional fees eigenlijk je inkoopkosten en energiebelasting moeten invullen. Wat je dus eigenlijk wilt doen, is de additional rate op een negatief getal zetten. De software snapt hier blijkbaar weinig van en zet de additional rates daardoor automatisch op 'off'. Zie de afbeeldingen hieronder.
/f/image/XBvrCK5lLuxqrRZ0Lc8r2mpw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xNDE5TvHdXAQP6qFM53guup1.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet de allermooiste route, maar dit is semi op te lossen door de belasting op 1% te zetten (lager kan helaas niet). Op die manier wordt het wél meegenomen door de software.
/f/image/X1a7NNPjBmdNYeZ5H0mnWHnu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LkeIKepZhXNudxaHuazivvYX.png?f=fotoalbum_large)
Om dit definitief te testen, moeten we even wachten totdat de tarieven daadwerkelijk negatief worden. Toch denk ik dat dit voor veel mensen nu al een mogelijke oplossing kan zijn voor dit probleem.
De app is duidelijk niet gebouwd op ons ingewikkelde Nederlandse salderingssysteem. Daarom werkt het niet goed. Je zou bij de additional fees eigenlijk je inkoopkosten en energiebelasting moeten invullen. Wat je dus eigenlijk wilt doen, is de additional rate op een negatief getal zetten. De software snapt hier blijkbaar weinig van en zet de additional rates daardoor automatisch op 'off'. Zie de afbeeldingen hieronder.
/f/image/XBvrCK5lLuxqrRZ0Lc8r2mpw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xNDE5TvHdXAQP6qFM53guup1.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet de allermooiste route, maar dit is semi op te lossen door de belasting op 1% te zetten (lager kan helaas niet). Op die manier wordt het wél meegenomen door de software.
/f/image/X1a7NNPjBmdNYeZ5H0mnWHnu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LkeIKepZhXNudxaHuazivvYX.png?f=fotoalbum_large)
Om dit definitief te testen, moeten we even wachten totdat de tarieven daadwerkelijk negatief worden. Toch denk ik dat dit voor veel mensen nu al een mogelijke oplossing kan zijn voor dit probleem.
hm, lijkt iets van een update in de app geweest te zijn. Dit zag er eerste idd anders uit. Maar het lijkt wel gewoon te werken zoals als altijd
[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 12-03-2026 18:10 ]
Inderdaad, van de week een mail van SE daar over gehad.
De app werkt prima, maar de online, web omgeving krijg ik paar dagen alleen geen enige info meer. Na uit gelogd te zijn, en opnieuw inloggen, blijft ik een compleet white screen te zien.
De app werkt prima, maar de online, web omgeving krijg ik paar dagen alleen geen enige info meer. Na uit gelogd te zijn, en opnieuw inloggen, blijft ik een compleet white screen te zien.
Bij mij nog geen verschil. Had inderdaad twee dagen geleden een mail ontvangen dat ze dit de aankomende dagen gingen uitrollen.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.