PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik denk dat ik dat maar moet doen. Doe ik vanavond als er geen zon isRonald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:
@JeroenH Hier staat power control er ook bij. Maar de entity is een optioneel vinkje bij aanmaken van het device. Lijkt niet bij bestaand device aan te passen, dus even weggooien en opnieuw?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De app is duidelijk niet gebouwd op ons ingewikkelde Nederlandse salderingssysteem. Daarom werkt het niet goed. Je zou bij de additional fees eigenlijk je inkoopkosten en energiebelasting moeten invullen. Wat je dus eigenlijk wilt doen, is de additional rate op een negatief getal zetten. De software snapt hier blijkbaar weinig van en zet de additional rates daardoor automatisch op 'off'. Zie de afbeeldingen hieronder.
/f/image/XBvrCK5lLuxqrRZ0Lc8r2mpw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xNDE5TvHdXAQP6qFM53guup1.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet de allermooiste route, maar dit is semi op te lossen door de belasting op 1% te zetten (lager kan helaas niet). Op die manier wordt het wél meegenomen door de software.
/f/image/X1a7NNPjBmdNYeZ5H0mnWHnu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LkeIKepZhXNudxaHuazivvYX.png?f=fotoalbum_large)
Om dit definitief te testen, moeten we even wachten totdat de tarieven daadwerkelijk negatief worden. Toch denk ik dat dit voor veel mensen nu al een mogelijke oplossing kan zijn voor dit probleem.
[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 12-03-2026 18:10 ]
De app werkt prima, maar de online, web omgeving krijg ik paar dagen alleen geen enige info meer. Na uit gelogd te zijn, en opnieuw inloggen, blijft ik een compleet white screen te zien.
En dat bleek de oplossing, hij is er weer:Ronald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:
@JeroenH Hier staat power control er ook bij. Maar de entity is een optioneel vinkje bij aanmaken van het device. Lijkt niet bij bestaand device aan te passen, dus even weggooien en opnieuw?
:strip_exif()/f/image/cN0KFAI5qUxtH2Rx2geSLsjs.png?f=user_large)
Wel een beetje raar dat dat verdwijnt maar niet op een eenvoudige manier terug te zetten is. Ik vond dit toch wel spannend, had maar een backup gemaakt en alles.
Maar goed, hij is er weer. Als dit nog een keer gebeurt zet ik er een notificatie op, dan weet ik wanneer en (hopelijk) waarom het gebeurt, en als ik er iets van een automation aan hang, dan weet ik dat die niet meer werkt.
Dank voor de winnende tip!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Degelijke zekeringen en goede kabeldikte. Ik heb voor die 22kW 6mm2 laten plaatsen ivm V2x.dinandus schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:32:
Ik ga een SE EV ONE PRO laten installeren op mijn huidige SE set up, met de al aanwezige accu 400V.
Dit is me allemaal duidelijk. Nu de firma toch aan het werk gaat bij, laat ik gelijk tegen een kleine meerprijs de SE Back up Interface (1F) erbij plaatsen.
Zijn er nog extra aandachtspunten om mee te nemen?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Nieuwe dingen? Waar kan je die info krijgen/lezen?commentator schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:46:
ja ik heb de nieuwe app ook. Ben wel benieuwd wat ik nu voor Tibber in moet gaan stellen om ze uit te krijgen want met wat er nu staat is het inderdaad moeilijk te volgen
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
op de plek waar je voorheen voor de uren de prijs kon instellen kun je nu kiezen voor uren en kwartierenMiezie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:39:
[...]
Nieuwe dingen? Waar kan je die info krijgen/lezen?
Ik bedoelde meer de mails en nieuwsbrieven oid.commentator schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:24:
[...]
op de plek waar je voorheen voor de uren de prijs kon instellen kun je nu kiezen voor uren en kwartieren
Dat is toch niet iets nieuws? Dat heb ik al vanaf het begin (Oktober) erin zitten.commentator schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:24:
[...]
op de plek waar je voorheen voor de uren de prijs kon instellen kun je nu kiezen voor uren en kwartieren
- Ik mis echt een stukje forecasting, wat gaat de software doen, op welk moment, en waarom.
- Een overzicht in rapportage over besparing in kosten.
En hopelijk dat de UI wat stabiel gaat worden, de informatie loopt constant achter. Main page informatie klopt totaal niet met de batterij pagina, dit loopt al zo'n 2 weken niet synchroom meer.
Maar vanacht is er dus ondanks nog ruim stroom in de accu een 1,5 kWh van het net gehaald.
En de weergave van de accu in de app laat zien dat er vanaf circa 6 uur vanochtend toch nog een 35 procent lading aanwezig is.
Hoezo is er vanacht dan toch stroom geïmporteerd terwijl volgens de SE app nog voldoende in de accu beschikbaar was?
Na tig maanden hier nog een update (wintermaanden zijn niet echt optimaal om op een dak rond te klauteren). Hopelijk is dit in de toekomst handig voor mensen die met een vergelijkbare storing kampen.Remkeau schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:22:
[...]
Dag allen,
ik heb eindelijk gisteren de verdachte optimizer uit de string gehaald, maar dingen gaan (zoals altijd) niet als verwacht. Na het verwijderen heb ik in de setapp het aantal optimizers teruggezet van 9 naar 8 en laten koppelen en dat ging toen goed, helaas werkte de installatie nog steeds niet. Enkele uren later waren opeens de optimizers ook niet meer gekoppeld, en ik krijg ze nu ook niet meer zover om wel weer te koppelen (via setapp danwel schakelaar op inverter).
Wat me verder opvalt is dat de DC spanning de hele tijd schommelt: soms is het 6 volt, soms 8 (zoals je zou verwachten), maar vaak ook 16. Ik heb nog even een paar screenshots toegevoegd van de DC spanning uit het monitoring platform. 1 van de week dat ze stopten met werken (je ziet dat het opeens eerder dan verwacht terugvalt, dus het was niet overnacht zoals ik eerst dacht), en 1 van nu. Het lijkt dat de onregelmatigheid van de DC spanning juist erger is geworden na het verwijderen van de verdachte optimizer.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer zeker waar ik het moet zoeken, misschien is het dan toch de inverter? Solar edge zelf is tot nu toe vrij nutteloos (storing op string-niveau zeggen ze), en het is wel een beetje jammer dat deze systemen zulke zwakke diagnostiek aan boord hebben om te troubleshooten. Anders moet ik wellicht toch maar een lokale installateur inschakelen, met alle kosten die daar bij komen...
[Afbeelding] [Afbeelding]
In februari is er een monteur langsgekomen om de boel door te meten, maar alle isolatiewaardes waren naar behoren (>15 mega ohm). Solaredge kon wederom geen duidelijke storing in de optimizers vinden, dus verzochten ze om eerst alle MC4 connectoren na te lopen en de zelf gemaakte MC4 verbindingen opnieuw te krimpen. De installateur was wel zo eerlijk om me te adviseren dit vooral zelf te doen als ik het zag zitten, omdat het verwachtte aantal manuren om de naald in een hooiberg te vinden waarschijnlijk hoog zou uitvallen...
Gisteren dan de eerste meevaller hier van dit hele verhaal: de eerste verbinding, net boven een dakraam zag er uit zoals te zien op de foto: een flink doorgesmolten connector. De ringen van deze MC4 connector waren aan beide kanten ook totaal niet aangedraaid, je kon ze met 2 vingers losdraaien. Erg amateuristisch van de originele installateur... Een nieuwe MC4 eraan gekrompen en de boel draait weer als een zonnetje.
![]() | ![]() |
Ik heb sinds oktober vorig jaar mijn oude zonnepanelen set vervangen. Ik had 11 x 220 Wp en nu 12 x 460 Wp. En nu dus ook een Solaredge omvormer, de 5kW 3 fase shortstring. Nu zag ik gisteren in de productie grafiek een piek van 5,2 kW staan. Volgens de documentatie kan de DC kant wel over-gedimensioneerd zijn, wat in mijn geval ook zo is, maar zou de AC kant niet boven de 5kW moeten uitkomen. Concreet de vraag: meet de grafiek de DC kant en wordt er 'maar' 5kW aan de AC kant geleverd? Of kan een 5kW omvormer pieken van boven de 5kW leveren, ondanks dat de documentatie anders beweert?
Ben vooral nieuwsgierig: in principe hoe meer zonnestroom hoe beter.
[ Voor 8% gewijzigd door RDDR12 op 16-03-2026 12:36 ]
Wise enough to play the fool
Hardware:
- SolarEdge SE7K omvormer
- HomeWizard P1 meter
SolarEdge SE7K aangesloten via ethernet/Modbus(TCP).
HACS integratie: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Bij installeren van Addon vergeet vinkje van 'Power Control Options' niet.
Verifieer of de addon goed werkt. Je hebt als het goed is de optie om 'Limit Control Mode' op 'Production Control' te zetten. Dit kan je nu activeren en tijdelijk een hoge waarde invullen (bij mij in Watt! in plaats van 0-100% wat ik hier vaak lees)
Maak een nieuwe Automation aan en hou de namen van de volgende sensoren bij de hand om die aan te passen:
- HomeWizard P1 waarde (is bij mij een postief of negatief getal afhankelijk van verbruik of teruglevering aan het net)
- AC power waarde van de ModBusMulti addon.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Limit PV-Export custom
description: Limit PV-Export custom
triggers:
- entity_id:
- sensor.p1_meter_power
- sensor.mbmultisolaredge_ac_power
from: null
trigger: state
conditions: []
actions:
- metadata: {}
data:
value: >-
{% set p_max = 7500 -%}
{% set p_export_allow = 500 -%}
{% set p_im = states('sensor.p1_meter_power')|float(default=0) -%}
{% set p_ex = states('sensor.mbmultisolaredge_ac_power')|float(default=0) -%}
{% set n = p_ex + p_im + p_export_allow -%}
{{ [[n, p_max]|min, p_export_allow]|max|round(0, 'ceil') }}
target:
entity_id: number.mbmultisolaredge_site_limit
action: number.set_value
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 25
milliseconds: 0
mode: single
max_exceeded: silent |
Met deze setup is het voor mij nu mogelijk de teruglevering te beheersen.
[ Voor 8% gewijzigd door stijnos1991 op 17-03-2026 14:15 ]
Nu wil ik mijn auto laden bij lage vermogens op zonnen energie want het komt niet vaak voor dat ik vol vermogen zonnestroom over heb. De gehele winter heb ik een productie van bv 0,3 tot 1 kW.
Ik wil de auto ook sneller op 3 fases kunnen laden vanuit het net.
Kan de ONE EV pro automatisch schakelen tussen het laden met 3 fases of met 1 fase, zodat ik op 1 fase met lager vermogen kan laden?
Wat is het minimale laadvermogen van de ONE EV pro?
tips om het mooier te maken:stijnos1991 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:
Ik heb sinds kort het hele production control verhaal werkend gekregen in Home Assistant. Omdat het hier ook regelmatig terugkomt en ik het niet zonder dit topic voor elkaar had gekregen post ik voor een ieder ook even mijn opzet.
Hardware:
- HomeWizard P1 meter
Verifieer of de addon goed werkt. Je hebt als het goed is de optie om 'Limit Control Mode' op 'Production Control' te zetten. Dit kan je nu activeren en tijdelijk een hoge waarde invullen (bij mij in Watt! in plaats van 0-100% wat ik hier vaak lees)
Maak een nieuwe Automation aan en hou de namen van de volgende sensoren bij de hand om die aan te passen:
- HomeWizard P1 waarde (is bij mij een postief of negatief getal afhankelijk van verbruik of teruglevering aan het net)
- AC power waarde van de ModBusMulti addon.code:Vervang de 500 uit deze regel: {% set p_export_allow = 500 -%} met het wattage wat je nog wel wilt terugleveren. Ik heb liever niet dat de omvormer helemaal uit gaat dus laat altijd de ruimte om 500watt terug te leveren.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29alias: Limit PV-Export custom description: Limit PV-Export custom triggers: - entity_id: - sensor.p1_meter_power - sensor.mbmultisolaredge_ac_power from: null trigger: state conditions: [] actions: - metadata: {} data: value: >- {% set p_max = 7500 -%} {% set p_export_allow = 500 -%} {% set p_im = states('sensor.p1_meter_power')|float(default=0) -%} {% set p_ex = states('sensor.mbmultisolaredge_ac_power')|float(default=0) -%} {% set n = p_ex + p_im + p_export_allow -%} {{ [[n, p_max]|min, p_export_allow]|max|round(0, 'ceil') }} target: entity_id: number.mbmultisolaredge_site_limit action: number.set_value - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 25 milliseconds: 0 mode: single max_exceeded: silent
Met deze setup is het voor mij nu mogelijk de teruglevering te beheersen.Veel dank aan de ontwikkelaar van de HACS Addon, en alle voorbeelden uit dit topic.
- ALs je een trigger iedere x seconde of minuten wil, kun je beter een time-pattern trigger gebruiken
1
2
| trigger: time_pattern seconds: /25 |
- In iedere run probeer je 100% te compenseren voor de export: dit leidt snel to oscillaties. je kunt beter een demping inbouwen en iedere slag maar 70% van het verschil compenseren. (de P actie van een PID regelaar.) je kunt dan wel iedere 10s triggeren bijv.; de p1 meter updates staan standaard op 5s immers.
- je kunt met variables werken, die je aan het eind van de integratie definieert, dan hoeft iemand anders niet midden in de code te hacken.
- je kunt er een blueprint van maken: waarmee je die variabelen makkelijk laat invullen.
uiteindelijk wil je waarschijnlijk het terugleveren nog laten afhangen van de stroomprijs.... bij dynamisch contract.
ps.. ik denk dat het al bestaat :-)
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Hoe belastend is het eigenlijk voor je omvormer om elke 'x' seconden het vermogen op of af te schalen?lc8 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:36:
[...]
tips om het mooier te maken:
- ALs je een trigger iedere x seconde of minuten wil, kun je beter een time-pattern trigger gebruikencode:Jouw methode leidt tot veel triggers die meestal genegeerd worden omdat de vorige nog niet klaar is vanwege de delay.
1 2 trigger: time_pattern seconds: /25
- In iedere run probeer je 100% te compenseren voor de export: dit leidt snel to oscillaties. je kunt beter een demping inbouwen en iedere slag maar 70% van het verschil compenseren. (de P actie van een PID regelaar.) je kunt dan wel iedere 10s triggeren bijv.; de p1 meter updates staan standaard op 5s immers.
- je kunt met variables werken, die je aan het eind van de integratie definieert, dan hoeft iemand anders niet midden in de code te hacken.
- je kunt er een blueprint van maken: waarmee je die variabelen makkelijk laat invullen.
uiteindelijk wil je waarschijnlijk het terugleveren nog laten afhangen van de stroomprijs.... bij dynamisch contract.
ps.. ik denk dat het al bestaat :-)
Wat ik niet zie in deze automation is je modus van aansturen. Ik ga er even vanuit dat je hier de Limit Control Mode op Production Control mode hebt staan. Dan heb je inderaad je P1 nodig om de productie te sturen op je via P1 gedetecteerde export en daar de limit op in te stellen.stijnos1991 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:
Ik heb sinds kort het hele production control verhaal werkend gekregen in Home Assistant. Omdat het hier ook regelmatig terugkomt en ik het niet zonder dit topic voor elkaar had gekregen post ik voor een ieder ook even mijn opzet.
Hardware:
- HomeWizard P1 meter
- AC power waarde van de ModBusMulti addon.code:Vervang de 500 uit deze regel: {% set p_export_allow = 500 -%} met het wattage wat je nog wel wilt terugleveren. Ik heb liever niet dat de omvormer helemaal uit gaat dus laat altijd de ruimte om 500watt terug te leveren.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29alias: Limit PV-Export custom description: Limit PV-Export custom triggers: - entity_id: - sensor.p1_meter_power - sensor.mbmultisolaredge_ac_power from: null trigger: state conditions: [] actions: - metadata: {} data: value: >- {% set p_max = 7500 -%} {% set p_export_allow = 500 -%} {% set p_im = states('sensor.p1_meter_power')|float(default=0) -%} {% set p_ex = states('sensor.mbmultisolaredge_ac_power')|float(default=0) -%} {% set n = p_ex + p_im + p_export_allow -%} {{ [[n, p_max]|min, p_export_allow]|max|round(0, 'ceil') }} target: entity_id: number.mbmultisolaredge_site_limit action: number.set_value - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 25 milliseconds: 0 mode: single max_exceeded: silent
Met deze setup is het voor mij nu mogelijk de teruglevering te beheersen.Veel dank aan de ontwikkelaar van de HACS Addon, en alle voorbeelden uit dit topic.
Met een (gekoppelde) SolarEdge Inline meter in je netwerk die import/export meet, kun je de sitelimit ook gewoon eenmalig aan/uit zetten op "Export control mode" wanneer je voor jouw situatie niet wilt dat er export plaatsvind (bijv extern opgevraagd tarief, of externe batterij vol) en op export control zetten. De SolarEdge regelt vervolgens zelf wel dat er de ingestelde hoeveelheid export is obv een vaste waarde op site limit.
Dat levert op dat de automation slechts getriggerd hoeft te worden als je de Limit Control aan of uit wilt zetten. En niet steeds elke 25 seconden hoeft te worden bijgestuurd, omdat de Omvormer dat dan zelf gaat doen. (en bovendien kon je dan deze limiet al instellen in je SolarEdge app).
Ik gebruik daar de production control optie voor zoals ik in mn post al schreef. Als je zo'n inline meter hebt is dit niet nodig nee. Maar die heb ik niet, en ik wil niet afhankelijk zijn van de SolarEdge cloud.Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:34:
[...]
Wat ik niet zie in deze automation is je modus van aansturen. Ik ga er even vanuit dat je hier de Limit Control Mode op Production Control mode hebt staan. Dan heb je inderaad je P1 nodig om de productie te sturen op je via P1 gedetecteerde export en daar de limit op in te stellen.
Met een (gekoppelde) SolarEdge Inline meter in je netwerk die import/export meet, kun je de sitelimit ook gewoon eenmalig aan/uit zetten op "Export control mode" wanneer je voor jouw situatie niet wilt dat er export plaatsvind (bijv extern opgevraagd tarief, of externe batterij vol) en op export control zetten. De SolarEdge regelt vervolgens zelf wel dat er de ingestelde hoeveelheid export is obv een vaste waarde op site limit.
Dat levert op dat de automation slechts getriggerd hoeft te worden als je de Limit Control aan of uit wilt zetten. En niet steeds elke 25 seconden hoeft te worden bijgestuurd, omdat de Omvormer dat dan zelf gaat doen. (en bovendien kon je dan deze limiet al instellen in je SolarEdge app).
Op dit moment knijp ik de panelen niet maar als salderen geen zin meer heeft, en terugleverboetes hoger zouden worden dan heb ik de optie in ieder geval. Deze automation staat dus disabled bij mij maar is er alvast voor wanneer het nodig is.
@lc8 bedankt voor de tips. Dit is inderdaad een wat ruwe versie waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden. Het is natuurlijk nog veel slimmer te maken als je het combineert met EPEX prijzen etc.
@GM15 daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb het nu met opzet zo gemaakt dat de omvormer niet volledig uitschakelt maar wel blijft leveren. Als ie volledig uit gaat hoor je m fysiek klikken/schakelen. Dat wilde ik in ieder geval voorkomen omdat ik met dezelfde vraag als jij in m'n hoofd zat.
SolarEdge inline meter communiceert lokaal met de Omvormer (modbus tussen inlinen en omvormer), en een Site Limit met Export Control wordt dus ook lokaal afgehandeld.stijnos1991 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Ik gebruik daar de production control optie voor zoals ik in mn post al schreef. Als je zo'n inline meter hebt is dit niet nodig nee. Maar die heb ik niet, en ik wil niet afhankelijk zijn van de SolarEdge cloud.
De optie waar jij naar verwijst is de Negative Tariff control die je via de app kunt instellen. Die gaat inderdaad (deels) via de Cloud van SolarEdge.
Ik kan zover ik het nu kan overzien alleen drie keuzes voor mijn 400 V accu instellen.
Als je in de batterij instellingen naar 'time of use' gaat kun je als eindklant de tarieven en de negatieve tarief optimalisatie instellen, ook als eindklant. Maar wellicht moet de installateur je daarvoor wel de juiste rechten hebben toegekend op het systeem.dinandus schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:06:
@Get!em een inline meter heb ik, maar wat betreft je productie begrenzen, kan dat in de gebruikers app zelf? Heb het zo snel niet gevonden, of heb je daar toch installateurs app voor benodigd.
Ik kan zover ik het nu kan overzien alleen drie keuzes voor mijn 400 V accu instellen.
Ik zie de opties via Modbus TCP via de SolarEdge Modbus Multi integratie in HA.dinandus schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:06:
@Get!em een inline meter heb ik, maar wat betreft je productie begrenzen, kan dat in de gebruikers app zelf? Heb het zo snel niet gevonden, of heb je daar toch installateurs app voor benodigd.
In de App zie ik ze niet inderdaad.
Ja, ook zonder batterij, kun je daar komen via de tarief instellingen en dan negatief tarief optimalisatie.THM0 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Als je in de batterij instellingen naar 'time of use' gaat kun je als eindklant de tarieven en de negatieve tarief optimalisatie instellen, ook als eindklant. Maar wellicht moet de installateur je daarvoor wel de juiste rechten hebben toegekend op het systeem.
Maar je kunt dus niet zomaar een export-limit instellen (ongeacht tarief) in de app voor zover ik kan zien.
Klopt, dat moet met de installateur app.Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]
Ja, ook zonder batterij, kun je daar komen via de tarief instellingen en dan negatief tarief optimalisatie.
Maar je kunt dus niet zomaar een export-limit instellen (ongeacht tarief) in de app voor zover ik kan zien.
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/
En kan deze ook direct gekoppeld worden op de Solar edge EV lader zodat mijn stoppen er niet uit vliegen?
Ik verwacht dat de omvormer alleen met een SE meter wil werken. De (oude) EV charger (= Keba P30) kun je misschien wel met deze p1 interface koppelen, maar dat is niet hoe SE dat ondersteunt. Als je een SE meter met de omvormer koppelt en de EV charger met de omvormer, dan krijgt de charger de data voor load balancing van de omvormer.blanken17 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:22:
Werkt deze P1 naar RS484 Modbus converter om de Solar Edge omvormer te dimmen voor zero export?
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/
En kan deze ook direct gekoppeld worden op de Solar edge EV lader zodat mijn stoppen er niet uit vliegen?
Dus mijn advies: installeer een inline SE meter.
Dat klopt, om het naadloos te laten werken moet je een SE meter of andere ondersteunde meter plaatsen (dacht dat ze oa Wattnode ondersteunen).pvg schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 05:35:
[...]
Ik verwacht dat de omvormer alleen met een SE meter wil werken. De (oude) EV charger (= Keba P30) kun je misschien wel met deze p1 interface koppelen, maar dat is niet hoe SE dat ondersteunt. Als je een SE meter met de omvormer koppelt en de EV charger met de omvormer, dan krijgt de charger de data voor load balancing van de omvormer.
Dus mijn advies: installeer een inline SE meter.
Eenieder die zin heeft om te hobby-en kan hiernaar kijken: https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy
Dat is een emulator voor een SE meter, die gegevens ophaalt van niet-ondersteunde meters. Heb je ook nog een RS-485 interface nodig.
Ik kreeg dat zelf overigens niet goed werkend met een accu (zonder ging het wel goed) en heb toen toch een echte SE meter geplaatst.
Ik heb zelf een dynamisch contract. Wil graag dat op moment de stroomprijzen negatief zijn, de zonnepanelen uitgeschakeld worden zonder dat het blijvende schade geeft aan de omvormers.
Solaredge heeft hier zo te zien zélf iets voor gevonden;
Automatic Optimization to Negative Utility Rates (maart 2026)
https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf
Ik ben van plan om dit in te gaan stellen en dan te monitoren of het betrouwbaar werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door martijn22222 op 20-03-2026 13:58 ]
Lever je nu meer terug dan je afneemt? Anders heeft dat voor dit jaar nog geen nut. Want ook bij negatieve uurprijzen kan je nog steeds salderen.martijn22222 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:57:
Heeft er iemand ervaring met curtailment via de SolarEdge App.
Ik heb zelf een dynamisch contract. Wil graag dat op moment de stroomprijzen negatief zijn, de zonnepanelen uitgeschakeld worden zonder dat het blijvende schade geeft aan de omvormers.
Ik ben van plan om dit in te gaan stellen en dan te monitoren of het betrouwbaar werkt.
De uurprijzen moeten dan ergens rond de -14ct/kWh wil het je echt geld gaan kosten.
Dit werkt momenteel helaas niet goed. Zoals ik in mijn post van een week geleden schreef, leek het in eerste instantie wel te werken. Omdat we in Nederland salderen, moet je bij de exportkosten een negatief getal invullen (bijvoorbeeld -€0,13). Het probleem is alleen dat de software tijdens de berekening elk negatief bedrag botweg terugzet naar €0,00.martijn22222 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:57:
Heeft er iemand ervaring met curtailment via de SolarEdge App.
Ik heb hierover contact opgenomen met de supportafdeling van SolarEdge, maar zij leken het probleem niet te begrijpen. Omdat ik er niet nog meer energie in wilde steken, ben ik voor een eigen workaround gegaan: ik heb een koppeling gemaakt in Home Assistant waarmee ik nu zelf automatisch regel wanneer de zonnepanelen worden uitgeschakeld
Het gaat echter om negatieve importkosten… er zijn dit jaar nog geen scenario’s geweest waarbij we overigens incl. Btw negatief waren.MeneerTeddybeer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Dit werkt momenteel helaas niet goed. Zoals ik in mijn post van een week geleden schreef, leek het in eerste instantie wel te werken. Omdat we in Nederland salderen, moet je bij de exportkosten een negatief getal invullen (bijvoorbeeld -€0,13). Het probleem is alleen dat de software tijdens de berekening elk negatief bedrag botweg terugzet naar €0,00.
Ik heb hierover contact opgenomen met de supportafdeling van SolarEdge, maar zij leken het probleem niet te begrijpen. Omdat ik er niet nog meer energie in wilde steken, ben ik voor een eigen workaround gegaan: ik heb een koppeling gemaakt in Home Assistant waarmee ik nu zelf automatisch regel wanneer de zonnepanelen worden uitgeschakeld
Ik kan em tevens voorstellen dat SolarEdge een dag vooruit kijkt met de planning van laden/ontladen/terugleveren of curtailen… komt bij dat het de afgelopen jaren prima werkte met negatieve prijzen.
Die export is meer van belang voor situaties met accu volgens mij…
De negatieve prijsoptimalisatie (NRO) kijkt momenteel alleen naar de exportprijzen. Hier is een link naar een post waar dit uitgebreid wordt uitgelegd en waaruit blijkt dat de functie niet naar behoren werkt, vooral niet als je alleen zonnepanelen hebt: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout. Bovendien zijn ze wel bezig met een nieuwe app waarin het hopelijk beter gaat werkenMiezie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Het gaat echter om negatieve importkosten… er zijn dit jaar nog geen scenario’s geweest waarbij we overigens incl. Btw negatief waren.
Ik kan em tevens voorstellen dat SolarEdge een dag vooruit kijkt met de planning van laden/ontladen/terugleveren of curtailen… komt bij dat het de afgelopen jaren prima werkte met negatieve prijzen.
Die export is meer van belang voor situaties met accu volgens mij…
geen garanties natuurlijk.. maar:GM15 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:23:
[...]
Hoe belastend is het eigenlijk voor je omvormer om elke 'x' seconden het vermogen op of af te schalen?
Voor het gebruik van de active power limit is geen waarschuwing oid. Ik zie er zelf ook geen probleem in: het ding heeft altijd een active power limit, je zet hem alleen lager. Ik weet niet of die waarde in een flash geschreven wordt: daar zit evt een cycle limit aan (misschien eens testen: zet hem op 50%, volledige powerdown en kijk hoe die weer opstart).
Bij gebruik van de Advanced power control wordt hiervoor wel gewaarschuwd (bij mijn oude SE7) , bij de limit niet.
Ik heb zelf ook geen inline meter van Solaredge.. en zou dat ook niet willen.stijnos1991 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Ik gebruik daar de production control optie voor zoals ik in mn post al schreef. Als je zo'n inline meter hebt is dit niet nodig nee. Maar die heb ik niet, en ik wil niet afhankelijk zijn van de SolarEdge cloud.
Op dit moment knijp ik de panelen niet maar als salderen geen zin meer heeft, en terugleverboetes hoger zouden worden dan heb ik de optie in ieder geval. Deze automation staat dus disabled bij mij maar is er alvast voor wanneer het nodig is.
@lc8 bedankt voor de tips. Dit is inderdaad een wat ruwe versie waar het e.e.a. aan verbeterd kan worden. Het is natuurlijk nog veel slimmer te maken als je het combineert met EPEX prijzen etc.
@GM15 daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb het nu met opzet zo gemaakt dat de omvormer niet volledig uitschakelt maar wel blijft leveren. Als ie volledig uit gaat hoor je m fysiek klikken/schakelen. Dat wilde ik in ieder geval voorkomen omdat ik met dezelfde vraag als jij in m'n hoofd zat.
Je wil export op 0 regelen door niet te over-produceren , maar ook:
- mijn warm-water boiler regelen op beschikbare solar
- het laden van je auto regelen op beschikbare solar
- de WP bijstellen op beschikbare solar
- je evt accu laden op beschikbaere solar
- je wasmachine en vaatwasser starten als er voldoende solar is
uiteindelijk moeten dan veel apparaten allemaal eigen inline meters gaan krijgen?
een meterkast vol dure meters die allemaal hetzelfde doen? en die lekker tegen elkaar in regelen? of wachten tot iemand een overkoepelend protocol maakt waarin die apparaten wel samen gaan werken?
vandaar Dus: 1 simpel P1 sticky in je slimme meter, koppelen aan HA en je kunt je hele energiebalans in huis zelf locaal regelen. En daarbovenop kun je dan de stroomprijs van een willekeurige energy-leverancier ophalen als je internet acces hebt.
IK ga het zien, want binnenkort wordt naast mijn bestaande 400V accu ook de EV One Pro, en de back up interface geinstalleerd, met daarbij een Smart Energie Boiler, zodat ik definitief van het gas kan.
Je begrenzing kun je toch normaliter in je eigen omgeving in de SE app instellen, tenminste dat is mij door de verkoper c.q. de installateur als zodanig aan mij bevestigt. En zodoende alles in de SE app zelf aan kan sturen en bijstellen.
Ik hoor graag als ik het toch mis blijk te hebben.
uiteraard, als je alles van SE koopt heb je een werkend accu systeem .. en komt de energie die die je daarnaast gebruik uit de domme-accu :-). Duur systeem wat je nooit terug verdient denk ikdinandus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:55:
@lc8 Volgens mijn heb je genoeg aan 1 inline meter, in combinatie met een dynamic load balancing device, welke SE ook in hun eigen lijn heeft.
IK ga het zien, want binnenkort wordt naast mijn bestaande 400V accu ook de EV One Pro, en de back up interface geinstalleerd, met daarbij een Smart Energie Boiler, zodat ik definitief van het gas kan.
Je begrenzing kun je toch normaliter in je eigen omgeving in de SE app instellen, tenminste dat is mij door de verkoper c.q. de installateur als zodanig aan mij bevestigt. En zodoende alles in de SE app zelf aan kan sturen en bijstellen.
Ik hoor graag als ik het toch mis blijk te hebben.
Ik heb geen accu en wil die ook niet omdat de berekening (met eigen gelogde data van afgelopen jaar) simpelweg zegt dat die accu niet loont: is alleen voor nacht-verbruik: in de winter is er sowieso niet genoeg en is die accu leeg, in de zomer is de naacht kort en gebruik je bijna niet.
Ik draai >80% zelfvoorzienend zonder accu.
EV hoef ik niet
WP heb ik al en van het gas ben ik ook al.
Ten eerste draait niet altijd alles om " terugverdienen". In de huidige tijd spelen er veel meer zaken mee waardoor mensen het fijn vinden om meer zelfvoorzienend te zijn. Daarbij kan je niet in de toekomst kijken, maar is de verwachting toch echt dat de momenten waarop er meer vraag is naar stroom extra belast gaat worden. De verwachting is dat de komende jaren die piekmomenten x2 / 3 / 4 gaan qua tarieven. Dus dan wordt het rekensommetje ook weer anderslc8 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:03:
[...]
uiteraard, als je alles van SE koopt heb je een werkend accu systeem .. en komt de energie die die je daarnaast gebruik uit de domme-accu :-). Duur systeem wat je nooit terug verdient denk ik
Ik heb geen accu en wil die ook niet omdat de berekening (met eigen gelogde data van afgelopen jaar) simpelweg zegt dat die accu niet loont: is alleen voor nacht-verbruik: in de winter is er sowieso niet genoeg en is die accu leeg, in de zomer is de naacht kort en gebruik je bijna niet.
Ik draai >80% zelfvoorzienend zonder accu.
EV hoef ik niet
WP heb ik al en van het gas ben ik ook al.
Iedereen moet z'n eigen afweging maken maar door simpelweg te zeggen " het loont niet" is te krap door de bocht mijn inziens.
Je hebt zelf zonnestroom over, en probeert zo min mogelijk terug te leveren. En met behulp van een thuisaccu kun je gewoon beetje besparen, doordat je veel minder de dure, en naar verwachting straks de piek belasting grotendeels kunt opvangen.
Daar ik een 1 Fase thuis heb, en daar als beste de 1 Fase 400 V 10 kWh accu bij past, heb ik ook als er zoals nu regelmatige een matige zonnige dag is, nog genoeg eigen stroom reserve om dan meestal nog wel een dag extra uit te kunnen putten.
Momenteel draai ik sinds de 1e week van maart al zonder ook maar een paar kWh van het net benodigd te hebben.
Het leven draait om meer dan alleen geld, laat staan bepaalde investeringen terug te verdienen!
Nou ja, dan zou het toch op zijn minst leuk zijn om een ander voordeel te hebben. En van een accu merk je in de praktijk echt totaal niets. Je ziet hooguit op je app dat je stroom niet uit het net, maar uit de accu komt, maar je merkt er verder totaal niets van. Dus waarom zou je extra betalen voor iets dat gewoon geen enkel voordeel geeft? Stroom uit het net doet echt niets anders dan stroom uit een accu.dinandus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:02:
Ik snap die focus op het terug verdienen van de accu etc. ook niet zo.
Je hebt zelf zonnestroom over, en probeert zo min mogelijk terug te leveren. En met behulp van een thuisaccu kun je gewoon beetje besparen, doordat je veel minder de dure, en naar verwachting straks de piek belasting grotendeels kunt opvangen.
Daar ik een 1 Fase thuis heb, en daar als beste de 1 Fase 400 V 10 kWh accu bij past, heb ik ook als er zoals nu regelmatige een matige zonnige dag is, nog genoeg eigen stroom reserve om dan meestal nog wel een dag extra uit te kunnen putten.
Momenteel draai ik sinds de 1e week van maart al zonder ook maar een paar kWh van het net benodigd te hebben.
Het leven draait om meer dan alleen geld, laat staan bepaalde investeringen terug te verdienen!
Oftewel ik ga echt geen accu kopen als die niet terug te verdienen is. Dan stop ik dat geld liever in dingen die wel een verschil maken.
[removed]
https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus
en
https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Welke vonden jullie de beste, en op welke ververs rate hebben jullie deze gebruikt?
(Heeft wellicht impact op database / logs etc...)
en ik snap de focus op thuisaccus niet.dinandus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:02:
Ik snap die focus op het terug verdienen van de accu etc. ook niet zo.
waarom zou ik iets gaan kopen wat me alleen maar geld kost, milieu vervuilend is, risicos brengt voor mijn huis, en iets doet wat ik veel liever aan een ander over laat (net balancing)?
'Handelen met stroom' doe ik niet: ik heb gewoon een belegginsrekening: veel voorspelbaarder.
Veel mensen die een accu kopen kijken juis niet naar slim eigen gebruik.
de enige rede die ik dus ook zie is 'gemak'van het niet hoeven nadenken wanneer je energie verbruikt.
Het backup argument is al in het geheel niet waar: ALS de stroom uitvalt in nederland door overbelasing, dan is dat in de winter als het donker en koud is, iedereen met de EV gaat en de WP volop draait. Dan is je accu sowieso al leeg en hou je het er nog geen twee uur op uit.
Maar goed: Ik denk dat we het hier beter bij Solaredge kunnen houden!
mijn energy van gisteren met HA regeling van eigen energy (WP, boilers) en SE7k zag er zo uit:
Ja, ik heb ze beide geprobeerd. SE-modbus gaf me regelmatig problemen. SE-modbus-multi deed het in een keer goed en geeft me alle beschikbare SE-parameters voor mijn oude SE7k PV omvormer. De reporting interval is 10s. meer dan genoeg voor mij. De P1 meter staat op 5s. ik heb in alle regelingen nog dempingen zitten zodat 0-100% in de orde van 30-60 seconden is en je dus een paar datapunten hebt om bij te regelen. Dit vermijdt oscilaties en response op 'storing' piekjesIdr548 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 00:31:
zijn er mensen die beide home assistent systemen getest hebben?
en
Welke vonden jullie de beste, en op welke ververs rate hebben jullie deze gebruikt?
Multi is beter. Met name omdat beheer daarvan actief vooruitkijkt op breaking changes in de py-modbus.Idr548 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 00:31:
zijn er mensen die beide home assistent systemen getest hebben?
en
Polling rate moet je instellen op je behoefte qua aansturen. Niet op logging, logging moet je op entities toch weer uitzetten om schone recorder database te houden.
Ik gebruik hem trouwens met een software modbus proxy, in evcc. En ook dat werkt prima. Reden is dat er slechts 1 client is toegestaan op de modbus van SolarEdge.
Bedankt voor de info.Get!em schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Multi is beter. Met name omdat beheer daarvan actief vooruitkijkt op breaking changes in de py-modbus.
Polling rate moet je instellen op je behoefte qua aansturen. Niet op logging, logging moet je op entities toch weer uitzetten om schone recorder database te houden.
Ik gebruik hem trouwens met een software modbus proxy, in evcc. En ook dat werkt prima. Reden is dat er slechts 1 client is toegestaan op de modbus van SolarEdge.
Ik heb de polling nu op 30 seconden gezet.
Voorlopig genoeg omdat ik het enkel gebruik in een real time dashboard. Niet voor sturing.
Mag ik even vragen om wat je zei ivm loggin even wat te verduidelijken?
Bedoel je alle logging van de entiteiten disabled zetten?
Nee, je kunt entities uitsluiten van recorder om dikke database te voorkomen. Entity staat wel aan, maar geen history. Zie Homeassistant topic voor hoe dat moet.Idr548 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Bedankt voor de info.
Ik heb de polling nu op 30 seconden gezet.
Voorlopig genoeg omdat ik het enkel gebruik in een real time dashboard. Niet voor sturing.
Mag ik even vragen om wat je zei ivm loggin even wat te verduidelijken?
Bedoel je alle logging van de entiteiten disabled zetten?
https://edvoncken.net/2025/01/reduce-homeassistant-database/
Dus wat mij betreft moet alleen de tariefberekening foed gemaakt worden.
Tja, ik geloof niet (en hoor hier ook regelmatiger in het nieuws korte stroomstoringen) dat het net er stabieler op wordt. Daar is een accu handig voor. Daarnaast kan ik het met financieel veroorloven om te zeggen: verrek maar met die continue load sturing op tarief… voor mij is het dus ook comfort.redwing schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:42:
[...]
Nou ja, dan zou het toch op zijn minst leuk zijn om een ander voordeel te hebben. En van een accu merk je in de praktijk echt totaal niets. Je ziet hooguit op je app dat je stroom niet uit het net, maar uit de accu komt, maar je merkt er verder totaal niets van. Dus waarom zou je extra betalen voor iets dat gewoon geen enkel voordeel geeft? Stroom uit het net doet echt niets anders dan stroom uit een accu.
Oftewel ik ga echt geen accu kopen als die niet terug te verdienen is. Dan stop ik dat geld liever in dingen die wel een verschil maken.
Voor elk wat wils, maar zoals ik ergens al eerder gezegd heb: typisch dat bij een huis het altijd om winst en rendement moet gaan. Het comfort hier thuis heb ik elke dag lol van…
De meeste mensen hebben geen systeem dat onafhankelijk van het net kan draaien. En dan doet die accu dus helemaal niets meer als het net uitvalt.Miezie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:36:
[...]
Tja, ik geloof niet (en hoor hier ook regelmatiger in het nieuws korte stroomstoringen) dat het net er stabieler op wordt. Daar is een accu handig voor.
Als je 1000 euro investeert om er dan 100 terug te verdienen vanwege die load-sturing, waar je dan dus geen last van hebt. Wat is dan je voordeel? Kun je dan niet veel beter die load--sturing naast je neer leggen en er totaal niet op letten.Daarnaast kan ik het met financieel veroorloven om te zeggen: verrek maar met die continue load sturing op tarief… voor mij is het dus ook comfort.
Mijn vraag is dan ook, welk comfort? Zorgt die energie uit je accu ervoor dat je beter en sneller kunt koken, of dat je TV beter beeld geeft? Of is er echt totaal geen verschil tussen accu--stroom en net--stroom?Voor elk wat wils, maar zoals ik ergens al eerder gezegd heb: typisch dat bij een huis het altijd om winst en rendement moet gaan. Het comfort hier thuis heb ik elke dag lol van…
Daarbij vind ik het erg apart dat je het doortrekt naar dat het bij een huis altijd om winst en rendement zou moeten gaan. De meeste dingen in huis hebben daar juist geen ene bal mee te maken, want een nieuwe keuken ga je nooit terug verdienen, net als een uitbouw en b.v. isolatie wordt ook vaak gedaan vanwege het betere comfort en niet vanwege de terugverdientijd.
Maar terug naar Solaredge, want dit gaat steeds verder offtopic
[removed]
Wij kunnen wassen en drogen wanneer we willen, de warmtepomp draait wanneer dat nodig is en ook op flauwekul momenten en daarmee draait hij dus ook rustiger met een hoger rendement, koelen kunnen we de hele dag door doen, een 22kW lader makes sense en we kunnen volledig in eilandbedrijf draaien. Er is gewoon meer te bedenken dan financieel rendement en die keuze is net zoveel waard als geen accu kopen, omdat het financieel niet uit kan.redwing schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:58:
[...]
De meeste mensen hebben geen systeem dat onafhankelijk van het net kan draaien. En dan doet die accu dus helemaal niets meer als het net uitvalt.
[...]
Als je 1000 euro investeert om er dan 100 terug te verdienen vanwege die load-sturing, waar je dan dus geen last van hebt. Wat is dan je voordeel? Kun je dan niet veel beter die load--sturing naast je neer leggen en er totaal niet op letten.
[...]
Mijn vraag is dan ook, welk comfort? Zorgt die energie uit je accu ervoor dat je beter en sneller kunt koken, of dat je TV beter beeld geeft? Of is er echt totaal geen verschil tussen accu--stroom en net--stroom?
Daarbij vind ik het erg apart dat je het doortrekt naar dat het bij een huis altijd om winst en rendement zou moeten gaan. De meeste dingen in huis hebben daar juist geen ene bal mee te maken, want een nieuwe keuken ga je nooit terug verdienen, net als een uitbouw en b.v. isolatie wordt ook vaak gedaan vanwege het betere comfort en niet vanwege de terugverdientijd.
Maar terug naar Solaredge, want dit gaat steeds verder offtopic
Daarbij heb ik overigens heel bewust voor SolarEdge gekozen, vanwege volledige integratie van EV, panelen en accu.
En inderdaad, on topic verder.
Zeker samen met een dynamisch contract is een accu erg fijn. Deels door de salderingsregeleling en deels door de accu blijf ik samen met mijn eigen opwek onder het gemiddelde van 12ct per kWh. Met ev's.
En ja, het eerste dat ik vertel als het over accu's gaat is dat je niet echt terugverdient. Maar dat zei je zelf ook al over een keuken en een uitbouw. En toch kopen we die ook.
Een beetje duurzaamheid mag toch ook. En de backup interface van Solaredge is het goedkoopste onderdeel van mijn installatiie.
Hier is dat niet anders, alleen heb ik geen accu. En behalve dat eilandbedrijf, noem je nu helemaal niets wat je zonder accu niet zou kunnen. Dus ik zie echt niet in hoezo je hier een andere keuze maakt dan financieel rendement. Want noem nu (buiten dat eilandbedrijf) nu eens 1 ding op wat je met die accu wel kan dat ik zonder accu niet zou kunnen. Want elk punt dat je hier noemt gaat uieindelijk over kosten.Miezie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Wij kunnen wassen en drogen wanneer we willen, de warmtepomp draait wanneer dat nodig is en ook op flauwekul momenten en daarmee draait hij dus ook rustiger met een hoger rendement, koelen kunnen we de hele dag door doen, een 22kW lader makes sense en we kunnen volledig in eilandbedrijf draaien. Er is gewoon meer te bedenken dan financieel rendement en die keuze is net zoveel waard als geen accu kopen, omdat het financieel niet uit kan.
Hier heb ik dat ook, maar voorlopig zijn er alleen accu's aangesloten omdat zowel de accu als een EV nog niet zinvol is voor ons gebruik. Voordeel is dus wel dat zodra de kosten of het gebruik veranderen, we zonder problemen over kunnen stappen naar wel een accu of eventueel een EV.Daarbij heb ik overigens heel bewust voor SolarEdge gekozen, vanwege volledige integratie van EV, panelen en accu.
En inderdaad, on topic verder.
[removed]
Zolang de sturing door de mensen zelf gebeurd zal het net niet stabieler worden. Want mensen kunnen zelf bedenken wanneer ze wel/niet de accu laten (ont)laden wat de boel juist onvoorspelbaarder maakt.janne_nl schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:16:
Wat miezie volgens mij ook al zegt, een accu maakt het net stabieler. Niet 1tje natuurlijk, maar in 2025 zijn er ongeveer 100000 accu's bij gekomen.
Ik zit voorlopig nog aan de nul voor elektra (saldering+FerrarisZeker samen met een dynamisch contract is een accu erg fijn. Deels door de salderingsregeleling en deels door de accu blijf ik samen met mijn eigen opwek onder het gemiddelde van 12ct per kWh. Met ev's.
Maar die hebben daadwerkelijk voordelen. Die accu zet je ergens ver weg en zorgt echt niet voor betere stroom. Die accu is er puur voor goedkopere stroom/meer eigen gebruik en dat zijn toch echt puur financiële keuzes.En ja, het eerste dat ik vertel als het over accu's gaat is dat je niet echt terugverdient. Maar dat zei je zelf ook al over een keuken en een uitbouw. En toch kopen we die ook.
Tuurlijk, maar dat is ook een prima reden en ook waarom ik ooit begonnen ben met zonnepanelen, die zijn pas later echt rendabel geworden. En dit is ook de reden waaro ik Solaredge heb gekozen omdat ik nu makkelijk om zou kunnen schakelen naar alsnog een accu of EV.Een beetje duurzaamheid mag toch ook. En de backup interface van Solaredge is het goedkoopste onderdeel van mijn installatiie.
[removed]
Met 1 inline meter kun je dit regelen i.c.m. bv een load controller, ook van SE. Die communiceert met je SE meter en als er x aan productie is zet die de warm water boiler aan. er kunnen 12 van die dingen aangestuurd worden geloof ik door 1 omvormer/inline meter.lc8 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Ik heb zelf ook geen inline meter van Solaredge.. en zou dat ook niet willen.
Je wil export op 0 regelen door niet te over-produceren , maar ook:
- mijn warm-water boiler regelen op beschikbare solar
- het laden van je auto regelen op beschikbare solar
- de WP bijstellen op beschikbare solar
- je evt accu laden op beschikbaere solar
- je wasmachine en vaatwasser starten als er voldoende solar is
uiteindelijk moeten dan veel apparaten allemaal eigen inline meters gaan krijgen?
een meterkast vol dure meters die allemaal hetzelfde doen? en die lekker tegen elkaar in regelen? of wachten tot iemand een overkoepelend protocol maakt waarin die apparaten wel samen gaan werken?
vandaar Dus: 1 simpel P1 sticky in je slimme meter, koppelen aan HA en je kunt je hele energiebalans in huis zelf locaal regelen. En daarbovenop kun je dan de stroomprijs van een willekeurige energy-leverancier ophalen als je internet acces hebt.
Daarnaast kun je de meter dan nog een grens aan je export laten uitvoeren. En daarvoor hoeft je niets te maken en bedenken in HA. Ik vind dat handig want ik doe niets met HA.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Best lang gezocht waarom het menu ineens weg was. (Alleen SolarEdge PV, zonder gekoppelde externe meters)
Is er iemand die een solaredge systeem heeft met een simpele thuis accu, en gebruik maakt van de zero-export functie van Solaredge? Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Als de accu overschot ziet (mbv P1 meter) en hij gaat laden, is dan de omvormer niet al eerder afgeschakeld (dmv de inline meter)? Of is daar een vertraging in te zetten?
Ik hoop dat mijn vraag beetje duidelijk is
Op de vorige heb ik modbus over wifi prima aan de praat gekregen en werkte perfect in Home Assistant.
Bij het ophangen van de nieuwe heb ik de monteur gevraagd dit weer aan te zetten, en we hebben samen zitten kijken naar het vinkje wat gezet werd (hij wist eigenlijk niet dat het bestond). Leuk en aardig, je zou zeggen dan is het een kwestie van IP adress in modbus integratie in HA invoeren en happy days, maar helaas. Heb ook nog ff naar de port gespiekt - en dat was gewoon de standaard.
Ik kom er met geen mogelijkheid bij. Het lokale IP adres haal ik uit mn unifi dashboard, dus dat zou moeten kloppen zou je zeggen.
Via de app kom ik nergens - ik kan niks instellen.
Voorheen kon ik het de lokale hotspot van de omvormer connecten, en dan naar 172.16.0.1 gaan en wat in de settings rotzooien - dit lijkt nu helemaal dichtgetimmerd.
Contact gehad met support, dat loopt nog, maar vooralsnog lijkt dat nergens heen te gaan.
Ik kan het IP adres van de omvormer wel pingen en krijg netjes response. echter geeft ie aan dat port 1502 (en 502 voor de fun ook maar geprobeerd) gesloten zijn. Nu verwacht ik dat er in de nieuwere firmware nog een extra laag security tussen zit ofzo, maar ik loop vast.
Iemand enig idee? Suggesties?
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Als er ergens een extra laag security is, dan zal die in je netwerk zitten. Waarschijnlijker is dat je installateur modbus niet aan heeft gezet (dat staat standaard uit). Als je niet met de wifi van de omvormer kunt verbinden, controleer dan of het SSID van wifinetwerk waarmee je probeert te verbinden via de QR-code op de kap overeenkomt met het serienummer op de kleine sticker op de omvormer. Het zou niet de eerste keer zijn dat een installateur per ongeluk de kap van de oude omvormer op de nieuwe schroeft.Bombtrack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:49:
Mijn solar edge omvormer had er de brui aan gegeven, en heb sinds kort een nieuwe (exact hetzelfde model werd me verteld, en ik zie ook geen verschil).
Op de vorige heb ik modbus over wifi prima aan de praat gekregen en werkte perfect in Home Assistant.
Bij het ophangen van de nieuwe heb ik de monteur gevraagd dit weer aan te zetten, en we hebben samen zitten kijken naar het vinkje wat gezet werd (hij wist eigenlijk niet dat het bestond). Leuk en aardig, je zou zeggen dan is het een kwestie van IP adress in modbus integratie in HA invoeren en happy days, maar helaas. Heb ook nog ff naar de port gespiekt - en dat was gewoon de standaard.
Ik kom er met geen mogelijkheid bij. Het lokale IP adres haal ik uit mn unifi dashboard, dus dat zou moeten kloppen zou je zeggen.
Voorheen kon ik het de lokale hotspot van de omvormer connecten, en dan naar 172.16.0.1 gaan en wat in de settings rotzooien - dit lijkt nu helemaal dichtgetimmerd.
Contact gehad met support, dat loopt nog, maar vooralsnog lijkt dat nergens heen te gaan.
Ik kan het IP adres van de omvormer wel pingen en krijg netjes response. echter geeft ie aan dat port 1502 (en 502 voor de fun ook maar geprobeerd) gesloten zijn. Nu verwacht ik dat er in de nieuwere firmware nog een extra laag security tussen zit ofzo, maar ik loop vast.
Dank voor de reactie. Ik kan wel verbinden met de omvormer, maar de enige instellingen die daarbij beschikbaar komen zijn het wifi netwerk selecteren. Voorheen kon ik nog naar een lokaal ip adress gaan om bij "verstopte" settings te komen, waaronder modbus.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Als er ergens een extra laag security is, dan zal die in je netwerk zitten. Waarschijnlijker is dat je installateur modbus niet aan heeft gezet (dat staat standaard uit). Als je niet met de wifi van de omvormer kunt verbinden, controleer dan of het SSID van wifinetwerk waarmee je probeert te verbinden via de QR-code op de kap overeenkomt met het serienummer op de kleine sticker op de omvormer. Het zou niet de eerste keer zijn dat een installateur per ongeluk de kap van de oude omvormer op de nieuwe schroeft.
Ik stond erbij toen de monteur modbus aanzette, maar vraag me nu af of dit inderdaad wel opgeslagen is. Alles lijkt te kloppen, maar alle poorten zijn gewoonweg dicht.
Vreemd. Ik zie op mijn omvormer (SE4000H-RW000BNN4, firmware 4.24.22) een volledig commissioning menu op http://172.16.0.1. Klein verschil met jouw situatie: mijn omvormer is met een LAN-kabel aangesloten op de router, maar dat zou lijkt mij niet uit mogen maken.Bombtrack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:05:
Ik kan wel verbinden met de omvormer, maar de enige instellingen die daarbij beschikbaar komen zijn het wifi netwerk selecteren. Voorheen kon ik nog naar een lokaal ip adress gaan om bij "verstopte" settings te komen, waaronder modbus.
Edit: wat gebeurt er als je je wifinetwerk selecteert met de enige beschikbare optie?
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-03-2026 18:04 ]
Zojuist op mijn spik splinternieuwe (eergisteren geinstalleerde) homehub aan de praat gekregen. Daarvoor had ik het al met mijn vorige 8 jaar oude omvormer.Bombtrack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:49:
Mijn solar edge omvormer had er de brui aan gegeven, en heb sinds kort een nieuwe (exact hetzelfde model werd me verteld, en ik zie ook geen verschil).
Openzetten moet de installateur doen. Vrij eenvoudig. bij communicatie menu staat Modbus over tcp en dat moet AAN.
Ik heb het eerst met de mysolaredge app geprobeerd en dat ging inderdaad absoluut niet.
poort is nu 1502. Voorheen 502
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
SE vertelt mij dat het een nieuw type communicatie board is, en dat ik het display niet meer kan gebruiken, maar dat ik de boel kan configureren met de Set app van SE.
Betekent dat ook dat ik via bv Home Assistant de omvormer kan aansturen op productie? Bij negatieve stroomprijzen wil graag dat de omvormer naar 0 productie gaat.
Volgens SE wordt 4000 omvormer een 4000H omvormer met alle functionaliteiten. Dat zou dus erg fijn zijn.
PS: mijn installateur weet het niet zeker.
gr Marten
Een modern communicatiebord in een oude(r) model omvormer, ik wist niet dat dat kon. Is het een SE4000 HD Wave omvormer van de eerste generatie? Die hadden nog een display.mrenkema schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:53:
Dag, het communicatiebord in mijn SE4000 is stuk en SE gaat een nieuwe opsturen en mijn installateur gaat hem plaatsen.
SE vertelt mij dat het een nieuw type communicatie board is, en dat ik het display niet meer kan gebruiken, maar dat ik de boel kan configureren met de Set app van SE.
De installateur zal dan ook het bekende rode schakelaartje moeten plaatsen zodat je het interne wifi AP kunt activeren. Let er ook op dat de installateur de sticker met de QR-code op de kast plakt. Wifi SSID en wachtwoord zit in de QR-code.
SetApp bestaat niet meer, de nieuwe app is SolarEdge Go. Om die te kunnen gebruiken heb je een SolarEdge installateursaccount nodig. Maar je kunt veel zaken (waaronder modbus) ook configureren met bv. een laptop via http://172.16.0.1 op het interne wifi AP.
Ja. Dat kon met het oude communicatiebord overigens ook al. Je kunt dit ook aan SolarEdge overlaten (negatief-tariefoptimalisatie aan zetten met de mySolarEdge app), maar ik kan mij voorstellen dat je de controle liever binnenshuis houdt.Betekent dat ook dat ik via bv Home Assistant de omvormer kan aansturen op productie? Bij negatieve stroomprijzen wil graag dat de omvormer naar 0 productie gaat.
SpannendVolgens SE wordt 4000 omvormer een 4000H omvormer met alle functionaliteiten. Dat zou dus erg fijn zijn.
PS: mijn installateur weet het niet zeker.
Inmiddels heb ik een thuisaccu en ben me aan het oriënteren op de situatie in 2027Get!em schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Multi is beter. Met name omdat beheer daarvan actief vooruitkijkt op breaking changes in de py-modbus.
Met de ‘Multi’ kan je je Solaredge omvormer sturen , regelen en uitzetten?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Die worden al een tijdje uitgeleverd voor RMAs maar je kan ze ook apart aankopen Alleen van toepassing op de HD Waves en latere 3-fase omvormers met display.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:39:
[...]
Een modern communicatiebord in een oude(r) model omvormer, ik wist niet dat dat kon. Is het een SE4000 HD Wave omvormer van de eerste generatie? Die hadden nog een display.
Het zijn in principe gewoon SetApp bordjes met een display er op, bijkomend voordeel is ook dat ze Home Network en daarmee ook de SolarEdge batterij en inline meter ondersteunen.
Hier werkt de omvormer wel gewoon, maar er verschijnt dus geen data in het portal/app.
Interessant is dat ik daar wel de 'live' productie kan zien, maar geen grafiekjes, dus. Maandtotaal telt ook niet door.
Aanvankelijk dacht ik dat het misschien toch iets in de omvormer was; software, communicatie-hardware stuk? Dus alles gereset, maar zonder resultaat. Verbinding via ethernet is prima.
Direct contact met de omvormer via zijn eigen wifi laat wel een juiste maand- en dagtotaal zien!
Misschien dan toch iets achter de schermen bij SolarEdge? Hier op tweakers en reddit schreef niemand er iets over...
Las wel iets over (veel) te veel API-requests, maar daar is ook niets in veranderd...
(...) zojuist verschijnt de grafiek van 26 maart ineens! - zeker een probleem bij SE, dus. Meer mensen last van?
[ Voor 6% gewijzigd door AlteKiet op 28-03-2026 10:13 ]
ja ik mistte ook af en toe een grafiek. maar nu werkt het weer welAlteKiet schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:11:
Heeft iemand ook last van dat er sinds 25 maart geen informatie meer over de productie in het monitoring portal / mySolarEdge app komt?
Hier werkt de omvormer wel gewoon, maar er verschijnt dus geen data in het portal/app.
Interessant is dat ik daar wel de 'live' productie kan zien, maar geen grafiekjes, dus. Maandtotaal telt ook niet door.
Aanvankelijk dacht ik dat het misschien toch iets in de omvormer was; software, communicatie-hardware stuk? Dus alles gereset, maar zonder resultaat. Verbinding via ethernet is prima.
Direct contact met de omvormer via zijn eigen wifi laat wel een juiste maand- en dagtotaal zien!
Misschien dan toch iets achter de schermen bij SolarEdge? Hier op tweakers en reddit schreef niemand er iets over...
Las wel iets over (veel) te veel API-requests, maar daar is ook niets in veranderd...
(...) zojuist verschijnt de grafiek van 26 maart ineens! - zeker een probleem bij SE, dus. Meer mensen last van?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Yes.hemertje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Inmiddels heb ik een thuisaccu en ben me aan het oriënteren op de situatie in 2027
Maar als je een SolarEdge batterij hebt, zou ik dat lekker binnen de app doen. Met negatieve tarieven optimalisatie.
Dubbelop.hemertje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Inmiddels heb ik een thuisaccu en ben me aan het oriënteren op de situatie in 2027
[ Voor 12% gewijzigd door Miezie op 28-03-2026 11:56 ]
Heb voor de Zendure batterijen gekozenGet!em schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:03:
[...]
Yes.
Maar als je een SolarEdge batterij hebt, zou ik dat lekker binnen de app doen. Met negatieve tarieven optimalisatie.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
beefstick schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:36:
Ik kreeg een popup in de app.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Bar weinig, buiten dat ie verbinding maakt met het wifi netwerk. Als dat lukt kan ik terug naar het reguliere dashboard, of een ander wifi netwerk kiezen.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Edit: wat gebeurt er als je je wifinetwerk selecteert met de enige beschikbare optie?
"Reguliere dashboard" is vaag. Wat preciezer kan geen kwaad. Maar je krijgt kennelijk niet dit te zien (let ook op de URL):Bombtrack schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:20:
Bar weinig, buiten dat ie verbinding maakt met het wifi netwerk. Als dat lukt kan ik terug naar het reguliere dashboard, of een ander wifi netwerk kiezen.
/f/image/KKsgOsYJEa7tWPsuqU3k8pxA.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag mij af of je installateur de inbedrijfstelling wel goed heeft gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-03-2026 10:49 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Bedankt! Het is eentje van 2018 en idd met display en knoppen. Die is na de upgrade niet meer bruikbaar. Zei de SE support techneut.ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:39:
[...]
Een modern communicatiebord in een oude(r) model omvormer, ik wist niet dat dat kon. Is het een SE4000 HD Wave omvormer van de eerste generatie? Die hadden nog een display.
De installateur zal dan ook het bekende rode schakelaartje moeten plaatsen zodat je het interne wifi AP kunt activeren. Let er ook op dat de installateur de sticker met de QR-code op de kast plakt. Wifi SSID en wachtwoord zit in de QR-code.
SetApp bestaat niet meer, de nieuwe app is SolarEdge Go. Om die te kunnen gebruiken heb je een SolarEdge installateursaccount nodig. Maar je kunt veel zaken (waaronder modbus) ook configureren met bv. een laptop via http://172.16.0.1 op het interne wifi AP.
[...]
Ja. Dat kon met het oude communicatiebord overigens ook al. Je kunt dit ook aan SolarEdge overlaten (negatief-tariefoptimalisatie aan zetten met de mySolarEdge app), maar ik kan mij voorstellen dat je de controle liever binnenshuis houdt.
[...]
Spannend
Ik zie in de beschrijving niet staan dat het rode schakelaartje vervangen moet worden. Zal de installateur es bellen.
Ik zou het liefste beide omvormers via Home Assistant aansturen (via de Modbus Multi integratie)
Bij deze een crosspost. Hoop dat dat ok is.
Goedendag,
Ik monitor mijn Solaredge PV al lange tijd via modbus over tcp. Werkt prima.
Afgelopen woensdag is de omvormer vervangen door een homehub en is er een batterij en backup interface geplaatst.
Het eerst wat me opviel is dat de energie die ik monitor kennelijk niet “PV” is, maar “productie” (in Solaredge terminologie) en daarmee som van PV en batterij.
Ik heb de documentatie door gewroet en zie dat ik batterij status en energie flow wel apart zou moeten kunnen uitlezen over modbus.
Voor PV zie ik eigenlijk alleen een DC energie flow die ik kan uitlezen. Die gebruik ik echter liever niet als PV productie omdat daar het omvormer verlies niet in zit.
Kortom…
Vraag… weet iemand of ik via modbus de netto PV productie kan uitlezen (dus inclusief verliezen)
Zoniet dan is de correcte manier denk ik het productie getal te nemen dat ik nu al heb en daar de batterij productie van af trekken.
Nb…
- ik heb hier al wat pagina’s door gelezen maar ik kon het niet vinden.
- velen zullen zeggen “neem een HA plug-in” maar ik heb geen HA. Ik heb mijn homeautomation volledig van scratch zelf gebouwd. Het stamt uit 2008. Toen was er nog geen HA.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
In mijn ervaring loop je door die 2 te mixen een veel grotere kans dat de optimizers defect raken. Sowieso zal je dan niet bij SolarEdge mogen aankloppen voor nieuwe want je voldoet niet aan de ontwerpregels en daarmee de garantievoorwaarden.bhcommander schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:20:
Ik heb nu 2 1-fase omvormers, een met P401 optimizers en de andere met S500b. Ik zit te kijken om het systeem nog wat uit te breiden en over te stappen op een 3 fase homehub systeem. Volgens de compatibiliteit matrix zijn deze optimizers niet samen te gebruiken. Is dat in de praktijk ook echt geval? Heeft iemand ervaring met het combineren van 60v en 80v optimizers?
De rode schakelaar wordt niet vervangen, via de OK-knop zendt de omvormer zijn Wifi-signaal uit en worden de netwerkgegevens op het display getoond, na verbinden is het precies hetzelfde als SetApp. Bij de 3-fase modellen is dat dan via de knop onderop.mrenkema schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Bedankt! Het is eentje van 2018 en idd met display en knoppen. Die is na de upgrade niet meer bruikbaar. Zei de SE support techneut.
Ik zie in de beschrijving niet staan dat het rode schakelaartje vervangen moet worden. Zal de installateur es bellen.
Ik zou het liefste beide omvormers via Home Assistant aansturen (via de Modbus Multi integratie)
Mijn omvormers (Ik heb er twee 5000H en deze 4000) zijn bekabeld. Maakt dat nog verschil?Smoke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:13:
...
[...]
De rode schakelaar wordt niet vervangen, via de OK-knop zendt de omvormer zijn Wifi-signaal uit en worden de netwerkgegevens op het display getoond, na verbinden is het precies hetzelfde als SetApp. Bij de 3-fase modellen is dat dan via de knop onderop.
Ik zie nu in de MySe app idd de optie Negatieve stroomprijs. Wellicht is dit veiliger dan het via een automatisering in Home Assistant te doen? Veiliger in de zin dat ik de omvormers niet in de stress (kapot) wil jagen.
Zowel in de API als in modbus is PV productie en batterij gebeuren niet los uit te lezen en moet je even wat berekenen maken, idem voor de totalen. Er zijn wat topics over voor dashboards in de HA community, maar met name de productie totalen laten te wensen over.Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:09:
nb... ik had dit al in het "solar edge zelf monitoren" forum gepost maar het lijkt erop dat dat dood is.
Goedendag,
Afgelopen woensdag is de omvormer vervangen door een homehub en is er een batterij en backup interface geplaatst.
Het eerst wat me opviel is dat de energie die ik monitor kennelijk niet “PV” is, maar “productie” (in Solaredge terminologie) en daarmee som van PV en batterij.
Ik heb de documentatie door gewroet en zie dat ik batterij status en energie flow wel apart zou moeten kunnen uitlezen over modbus.
Voor PV zie ik eigenlijk alleen een DC energie flow die ik kan uitlezen. Die gebruik ik echter liever niet als PV productie omdat daar het omvormer verlies niet in zit.
Kortom…
Vraag… weet iemand of ik via modbus de netto PV productie kan uitlezen (dus inclusief verliezen)
Zoniet dan is de correcte manier denk ik het productie getal te nemen dat ik nu al heb en daar de batterij productie van af trekken.
Nb…
- velen zullen zeggen “neem een HA plug-in” maar ik heb geen HA. Ik heb mijn homeautomation volledig van scratch zelf gebouwd. Het stamt uit 2008. Toen was er nog geen HA.
Volgens mij staat dit ergens wel in de SolarEdge documentatie, maar dat weet ik niet meer.
Ik ben zelf gestopt met dingen zelf bouwen en vind de app van SolarEdge wel prima. Scheelt een hoop tijd voor dingen die ik persoonlijk niet gebruikte. :-)
ik ben pas verhuist naar een nieuwe woning, nou heeft de vorige eigenaar hier zonnepanelen met een Solaredge omvormer laten plaatsen (in 2019). Nu heb ik een vraag dit systeem heeft nog nooit ene firmware update gehad, het is nu nog versie CPU-Versie: 4.8.19 (zie afbeelding)
:strip_exif()/f/image/VZt1jkQuqwwBPgg8Q2Nr1UV7.png?f=user_large)
Nou heb ik gezien dat 4.24.22 inmiddels al uit is. Mijn vraag is kan ik dit zonder problemen updaten?
Aangezien er op internet nog al wat berichten de ronde gaan, dat er daarna veel storingen ontstaan.
[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-03-2026 20:34 ]
Geeft die update verder dan nog nieuwe dingen of dat niet echt?
Even een vraagje is er inmiddels wat meer bekend over de solaredge nexis
Heb hier 2 solaredge systeem te draaien uit 2016
Werk naar alle tevredenheid
Nu wil ik graag ook thuis battery bij plaatsen van +-20kw (en in de toekomst meschien nog meer kw)
Nu weet ik dat ik een nieuwe omvormer moet kopen
Moet ik nu voor de home 48v gaan ( en kan ik dat nog veder uitbreiding als de 23kw )
Of voor de solaredge nexis accu gaan ( nog even wachten tot hij in nl is )
En welke omvormer kan ik dan het beste nemen
Wil ook back-up interface en een warm water controle
Gr dave
Dank.Miezie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Zowel in de API als in modbus is PV productie en batterij gebeuren niet los uit te lezen en moet je even wat berekenen maken, idem voor de totalen. Er zijn wat topics over voor dashboards in de HA community, maar met name de productie totalen laten te wensen over.
Volgens mij staat dit ergens wel in de SolarEdge documentatie, maar dat weet ik niet meer.
Ik ben zelf gestopt met dingen zelf bouwen en vind de app van SolarEdge wel prima. Scheelt een hoop tijd voor dingen die ik persoonlijk niet gebruikte. :-)
Het gaat wel lukken.
Totale vermogen dat de Solaredge omvormer levert kon ik altijd al lezen via modbus.
Dat blijkt nu dus totaal van PV en batterij te zijn.
Lezen van batterij SOC en vermogen dat er in danwel uit gaat is me vandaag ook gelukt via modbus.
Van elkaar aftrekken geeft het PV vermogen.
Beetje knutselen maar is prima zo.
Vraag 1: hoe is je huidige systeem geconfigureerd... Omvormers en legplannen?Davem3 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:49:
Hoi
Even een vraagje is er inmiddels wat meer bekend over de solaredge nexis
Heb hier 2 solaredge systeem te draaien uit 2016
Werk naar alle tevredenheid
Nu wil ik graag ook thuis battery bij plaatsen van +-20kw (en in de toekomst meschien nog meer kw)
Nu weet ik dat ik een nieuwe omvormer moet kopen
Moet ik nu voor de home 48v gaan ( en kan ik dat nog veder uitbreiding als de 23kw )
Of voor de solaredge nexis accu gaan ( nog even wachten tot hij in nl is )
En welke omvormer kan ik dan het beste nemen
Wil ook back-up interface en een warm water controle
Gr dave
Snap niet de gehele vraag maarRonald schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Vraag 1: hoe is je huidige systeem geconfigureerd... Omvormers en legplannen?
De zonnepanelen liggen verspreid over 6 dakvlak en 360graden rond in totaal 38 panelen van 285w
De 2 omvormers zijn de
Se3500-er-01-ned
Se3000-er-01-ned
Opgewekt aantal kw per jaar 8,30 mwh
Max vermogen ligt op +- 5,5kw zijn
Gd dave
Ik zou niet weten waarom.mrenkema schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:22:
Mijn omvormers (Ik heb er twee 5000H en deze 4000) zijn bekabeld. Maakt dat nog verschil?
Met aansturing via modbus doe je extern hetzelfde als wat de SE-algoritmes intern doen: de productie beperken tot nul. Ik denk niet dat het enig verschil maakt.Ik zie nu in de MySe app idd de optie Negatieve stroomprijs. Wellicht is dit veiliger dan het via een automatisering in Home Assistant te doen? Veiliger in de zin dat ik de omvormers niet in de stress (kapot) wil jagen.
In elke nieuwe minor release zitten nieuwe features en uiteraard ook bugfixes. Veel nieuwe functies zullen te maken hebben met nieuwe systeemcomponenten als batterijen en EV-laders. Release notes zijn bij SE altijd heel beperkt geweest en er is helaas geen openbaar archief met alle wijzigingen. Ik zou gewoon updaten. Dat is ook het eerste wat support zal doen als je zover achter loopt.edarke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:45:
Ja daar heb je gelijk aan, daar heb je gelijkt aan, je hoort eerder als iets niet goed gaat.
Geeft die update verder dan nog nieuwe dingen of dat niet echt?
[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-03-2026 06:37 ]
Ik ben bezig met dezelfde setup - nieuwe omvormer, wat accu's en een backup interface. Mag je vragen bij wie je dit hebt laten doen, en tegen welke kosten? Ik probeer beetje in te schatten wat realistisch is (mag uiteraard ook via DM).Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:09:
nb... ik had dit al in het "solar edge zelf monitoren" forum gepost maar het lijkt erop dat dat dood is.
Goedendag,
Kortom…
Nb…
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
:strip_exif()/f/image/gaGWuclyiMIENmwYENeiSmWm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Eoj5zGGHMn4ltWVVk0o8cXfM.jpg?f=fotoalbum_tile)