• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:50
Miezie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Ik zou toch dynamisch eens bekijken.

Maar die boete: kost het meer dan dat terugleveren je oplevert? Als je dan uitgesaldeerd bent is de eenvoudigste oplossing simpelweg de omvormer uit in de laatste weken van een contractjaar..
Je hebt vaste contracten waar je een vaste prijs x voor je teruggeleverde stroom krijgt (de teruglever-vergoeding), maar ook een boete per teruggeleverde kWh y moet betalen (de teruglever-kosten).
De wet regelt dat x > 0 moet zijn.

En dus zijn er nu de eerste contracten waar x >0 maar y > x. De wet regelt namelijk niet dat x-y positief moet zijn.

Netto kost alle teruglevering je dan vanaf 2027 dus geld, ongeacht je verbruik.
https://www.eigenhuis.nl/...rgoeding-voor-zonnestroom

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 30-10-2025 22:39 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

THM0 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Je hebt vaste contracten waar je een vaste prijs x voor je teruggeleverde stroom krijgt (de teruglever-vergoeding), maar ook een boete per teruggeleverde kWh y moet betalen (de teruglever-kosten).

En dus zijn er nu de eerste contracten waar x >0 maar y > x. De wet regelt namelijk niet dat x-y positief moet zijn.

Dan is de inlinemeter de enige wenselijke oplossing om het systeem het zelf te laten regelen. Het meest responsief en betrouwbaar.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:20

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:46:
Mijn omvormer heeft een RS485 verbinding; geen LAN en geen WiFi verbinding.
Wat bedoel je met 'heeft een RS485 verbinding'? Is er iets aangesloten via RS485? Zo ja, wat?

Als je omvormer niet is aangesloten via LAN of via wifi, dan zal de verbinding met het monitoring portaal via een mobiele data verbinding gaan. Zit er een antenne aan de omvormer? Of een extern GSM modem?
Wat is in dit geval het meest voor de hand liggende: ik kan bijv. een SolarEdge WiFi module kopen zodat de omvormer onderdeel wordt van mijn home netwerk. Daarna dan via HomeAssistant modbus TCP de energieoutput van de omvormer beinvloeden?
Dat zou kunnen. Maar op basis van welke data wil je dat doen? Regelen op basis van data uit het monitoring portaal is geen goed idee.
Indien dat zo werkt, zijn er betere alternatieven?
  • Vraag je installateur een offerte voor een omvormer met SolarEdge Home Network en een SolarEdge Home Inline Meter in de meterkast. Dat gaat uiteraard wat kosten. Of
  • Neem een dynamisch energiecontract en laat SolarEdge de productie regelen op basis van de energieprijs. Dat geeft uiteraard wel onzekerheid.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
Modbus bij SolarEdge wordt er niet stabieler op als het veel requests heeft te verstouwen.
Ik heb wel eens 20 minuten lang zo'n 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Geen enkel probleem.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:51
THM0 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

De wet regelt....dat is anders dan ik deze week ergens las (krant of nu.nl dacht ik), maar de verwachting is dat als het salderen stopt x < dan 0 wordt. De wet regelt alleen dat er een redelijke teruglevergoeding moet zijn. Niet dat die kleiner dat de terugleverkosten moet zijn. Volrgens dat artikel was de ACM het er mee eens. Ik vind even helaas niet de bronvermelding.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:23:
[...]

Ik heb wel eens 20 minuten lang zo'n 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Geen enkel probleem.
Misschien dat het uit maakt of je via TCP of direct op rs485 gaat.

Ik schiet al maanden 1 per seconde (voor alle waardes met de binsentu versie van modbus HA integratie ) af via TCP en dat gaat gewoon prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 31-10-2025 08:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:21:
[...]

Wat bedoel je met 'heeft een RS485 verbinding'? Is er iets aangesloten via RS485? Zo ja, wat?

Als je omvormer niet is aangesloten via LAN of via wifi, dan zal de verbinding met het monitoring portaal via een mobiele data verbinding gaan. Zit er een antenne aan de omvormer? Of een extern GSM modem?

[...]

Dat zou kunnen. Maar op basis van welke data wil je dat doen? Regelen op basis van data uit het monitoring portaal is geen goed idee.

[...]
  • Vraag je installateur een offerte voor een omvormer met SolarEdge Home Network en een SolarEdge Home Inline Meter in de meterkast. Dat gaat uiteraard wat kosten. Of
  • Neem een dynamisch energiecontract en laat SolarEdge de productie regelen op basis van de energieprijs. Dat geeft uiteraard wel onzekerheid.
Volgens mij staat of valt wat de beste oplossing is met hoeveel moeite en of geld @rokl er in wil steken.

Ik denk dat we dat eerst duidelijk moeten krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

TCP. Goed punt. RS485 heb ik nooit gebruikt.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:21:
Die tweede optie is niet helemaal hetzelfde, het wordt dan alles of niks. Als de marktprijs voor stroom negatief is, zet de omvormer zichzelf stil, maar dan ga je stroom van het net kopen. Daar moet je in de toekomst energiebelasting over betalen (of nu ook al als je minder teruglevert dan koopt op jaarbasis). Maar als je teruglevert moet je marktprijs (+ mogelijk verkoopkosten) betalen aan je energieleverancier. Dus alsnog is dan omvormer regelen zodanig dat je niets koopt of verkoopt van het net dan het goedkoopste (afgezien van je investering om dit voor elkaar te krijgen).

Ik ben ook benieuwd, hoe snel regelt SolarEdge zichzelf met zijn home inline meter? Oftewel, je zet een waterkoker of iets aan, hoe snel regelt hij de omvormer dan op?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ik schiet al maanden 1 per seconde (voor alle waardes met de binsentu versie van modbus HA integratie ) af via TCP en dat gaat gewoon prima.
Ik ben ook geneigd het bij mezelf te gaan zoeken ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

mdvmine schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Die tweede optie is niet helemaal hetzelfde, het wordt dan alles of niks. Als de marktprijs voor stroom negatief is, zet de omvormer zichzelf stil, maar dan ga je stroom van het net kopen. Daar moet je in de toekomst energiebelasting over betalen (of nu ook al als je minder teruglevert dan koopt op jaarbasis). Maar als je teruglevert moet je marktprijs (+ mogelijk verkoopkosten) betalen aan je energieleverancier. Dus alsnog is dan omvormer regelen zodanig dat je niets koopt of verkoopt van het net dan het goedkoopste (afgezien van je investering om dit voor elkaar te krijgen).

Ik ben ook benieuwd, hoe snel regelt SolarEdge zichzelf met zijn home inline meter? Oftewel, je zet een waterkoker of iets aan, hoe snel regelt hij de omvormer dan op?
Opregelen is een continue instant proces. Maximaal een seconde zou ik zeggen… per dag kost de reactietijd hier rond de 0,5kWh met met name een quooker en een accu.

• Ozzie2025
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:01
Ik heb sinds juli mijn Solaredge systeeem uitgebreid meteen backup unit en een set van 2 48V batterijen. Goed voor 9.6kW. Het systeem ingesteld op maximum eigen gebruik met een backup nivo van 10% om zoveel mogelijk zonne-energie overdag op te slaan en 's nachts te verbruiken.
Dit lijkt goed te gaan zolang er overdag voldoende opgeladen wordt. Echter, als er een paar sombere dagen zijn, zorgt het (eigen) verbruik van de omvormer voor ontlading beneden het backup nivo van 10%, en wel tot 0%!. Dan wordt de batterij vanaf het net weer opgeladen tot het backup nivo.

In het monitoring platform is te zien dat de omvormer de batterij ontlaadt. De energie ontlaad grafiek laat 11Wh verbruik zien. De vermogens ontlaad grafiek laat echter 0 W zien. De energie status van de batterij blijft op het ingestelde nivo staan om vervolgens op een gegeven moment ineens naar 0% te zakken.

Ik heb dit issue direct na de eerste keer dat ik het constateerde, gemeld bij de installateur maar die kon het niet verklaren en heeft een case aangemaakt bij Solaredge. Het issue treed nu om de paar dagen op en ik heb meerdere keren aan de installateur gemeld. Maar Solaredge komt niet met een verklaring en oplossing.
Volgens de installateur is de omvormer voorzien van de laatste firmware.

Ik heb diverse andere batterij modi geprobeerd, Time of Use, Handmatige controle maar ook hier onlading van de batterij en batterij vermogen plotseling naar 0%.

Ik had verwacht, en zo staat het ook omschreven bij het gebruik van de backup dat de batterij nimmer beneden dat nivo zou mogen ontladen. Ik begrijp dat de omvormer de batterij gebruikt om op spanning te blijven mocht het net uitvallen en er omgeschakeld moet worden naar de backup functie.
De omvormer zou daarom af en toe moeten omschakelen naar het net om de batterij weer op of net boven backup nivo op te laden.

Herkend iemand dit issue en heeft er een oplossing voor of moet ik maar afwachten of Solaredge met de oplossing komt?
Zijn er instellingen in de omvormer die dit gedrag kunnen verklaren?
Alle informatie is welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqNOMX9fDdA4qMzvKTJt0etV0Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1KuIPh1pcS0TjQUPHQH25WC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUWC_fQlWjQM8isMWnhnNmelzPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNktuJfAnNWnj3cRid3S5Dq7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2II94cNlNE9BE0MxwlRsn5zWpoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Rt21vgaaQYzNKxkJ3slMcKs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Ozzie2025 op 31-10-2025 14:01 . Reden: typo ]

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:52

rokl

test

Weet iemand welk register in SolarEdge Modbus TCP het actuele vermogen van de omvormer bevat?
Voor mijn omvormer (SE5000H) wordt bijvoorbeeld huidig AC-vermogen vaak in register 30775 (AC Power) met unit=1 opgeslagen, en is een signed 16-bit waarde. Daarna moet je schaalfactor toepassen (vaak 0.1), zodat 1234 → 123,4 W. Maar als ik dat doe krijg ik nog steeds nonsense vermogenswaardes (negatief, veels te hoog enz).

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:51
Het vermogen zoals je dat in de app ziet wordt berekend. Zeker als je een accu hebt. Ik bereken dat redelijk zelf op basis van die waarde, laad- ontladen van de accu, laadpaal gebruik, van naar grid. Ook het DC vermogen is daar niet geschikt voor helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0UhYELXkRyFN6haLPi2Wd5k28A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wr9KrpxTtH9Rz04zhyDLr3KU.png?f=fotoalbum_large

Links de berekende waarde, de 2 rechtse zijn de modbus data.

[ Voor 43% gewijzigd door janne_nl op 31-10-2025 14:02 ]

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.