Ik heb sinds juli mijn Solaredge systeeem uitgebreid meteen  backup unit en een set van 2 48V batterijen. Goed voor 9.6kW. Het systeem ingesteld op maximum eigen gebruik met een backup nivo van 10% om zoveel mogelijk zonne-energie overdag op te slaan en 's nachts te verbruiken.
Dit lijkt goed te gaan zolang er overdag voldoende opgeladen wordt. Echter, als er een paar sombere dagen zijn, zorgt het (eigen) verbruik van de omvormer voor ontlading beneden het backup nivo van 10%, en wel tot 0%!. Dan wordt de batterij vanaf het net weer opgeladen tot het backup nivo.
In het monitoring platform is te zien dat de omvormer de batterij ontlaadt. De energie ontlaad grafiek laat 11Wh verbruik zien. De vermogens ontlaad grafiek laat echter 0 W zien. De energie status van de batterij blijft op het ingestelde nivo staan om vervolgens op een gegeven moment ineens naar 0% te zakken.
Ik heb dit issue direct na de eerste keer dat ik het constateerde, gemeld bij de installateur maar die kon het niet verklaren en heeft een case aangemaakt bij Solaredge. Het issue treed nu om de paar dagen op en ik heb meerdere keren aan de installateur gemeld. Maar Solaredge komt niet met een verklaring en oplossing.
Volgens de installateur is de omvormer voorzien van de laatste firmware.
Ik heb diverse andere batterij modi geprobeerd, Time of Use, Handmatige controle maar ook hier onlading van de batterij en batterij vermogen plotseling naar 0%.
Ik had verwacht, en zo staat het ook omschreven bij het gebruik van de backup dat de batterij nimmer beneden dat nivo zou mogen ontladen. Ik begrijp dat de omvormer de batterij gebruikt om op spanning te blijven mocht het net uitvallen en er omgeschakeld moet worden naar de backup functie.
De omvormer zou daarom af en toe moeten omschakelen naar het net om de batterij weer op of net boven backup nivo op te laden.
Herkend iemand dit issue en heeft er een oplossing voor of moet ik maar afwachten of Solaredge met de oplossing komt?
Zijn er instellingen in de omvormer die dit gedrag kunnen verklaren?
Alle informatie is welkom.
:strip_exif()/f/image/X1KuIPh1pcS0TjQUPHQH25WC.jpg?f=fotoalbum_large) 
:strip_exif()/f/image/WNktuJfAnNWnj3cRid3S5Dq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Rt21vgaaQYzNKxkJ3slMcKs.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [
                        Voor 0% gewijzigd door
                                                     Ozzie2025                                                 op 31-10-2025 14:01
                        . Reden: typo                    ]