Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
mdvmine schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:18:
[...]

Er komen dus 14 panelen bij, hoeveel wattpiek? Als die bijvoorbeeld 450Wp zijn, dan komt er dus minimaal 14x450Wp bij? Dat wordt dan ruim 13kWp, of zelfs meer met 16 panelen erbij. Dat is wel teveel voor een 6K omvormer ja. Max is 200% overdimensionering dacht ik, dus 12kWp max voor jouw SE6K. Je zou dus bijv 10 panelen 450Wp kunnen bijplaatsen ten hoogste.
@Ronald Thanks voor de input.

@mdvmine Bedankt voor je bericht..
Vandaag ook mijn vraag, ik had al verwacht dat mijn huidige omvormer mogelijk te klein zou zijn.
Het is echter ook niet noodzakelijk om max vermogen op te kunnen vangen,

De verdeling zal ongeveer 25% / 50% / 25% zijn (Oost / Zuid / West)
Wanneer de zon op komt zullen de panelen op het zuiden en westen natuurlijk minder of nauwelijks meedoen, alleen wanneer de zon op zijn hoogste punt staat zal ik mogelijk een piek te pakken hebben (eigenlijk alleen hoogzomer)..

Het hoofddoel is om om in het najaar, winter en voorjaar zoveel mogelijk op te wekken om zodoende de warmtepomp te kunnen voorzien van eigen opwek.
De huidige panelen op het zuiden liggen op een plat dak en halen heel weinig rendement in de wintermaanden.

Zoals Ronald aangeeft, een 2x 9 op een OW opstelling is misschien niet de meest handige oplossing omdat je dan te weinig vermogen op de string hebt.

Ik zou alleen graag willen weten wat de meest ideale oplossing is, en dan kan ik zelf wel bepalen of dat haalbaar is en of dat ook een beetje matched met waar de installateur mee terugkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 20-10-2025 16:55 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Sowieso: Alles in 1 string, en in mijn hoofd gaat er dan nog steeds een 2x9 oost west alarm af.
Haal hem eens door designer heen en post het rapportje in een nieuw/eigen topic.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 20-10-2025 23:20 ]

Wise enough to play the fool

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
verstappen33 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:52:
[...]
De verdeling zal ongeveer 25% / 50% / 25% zijn (Oost / Zuid / West)
Wanneer de zon op komt zullen de panelen op het zuiden en westen natuurlijk minder of nauwelijks meedoen, alleen wanneer de zon op zijn hoogste punt staat zal ik mogelijk een piek te pakken hebben (eigenlijk alleen hoogzomer)..

Zoals Ronald aangeeft, een 2x 9 op een OW opstelling is misschien niet de meest handige oplossing omdat je dan te weinig vermogen op de string hebt.

Ik zou alleen graag willen weten wat de meest ideale oplossing is, en dan kan ik zelf wel bepalen of dat haalbaar is en of dat ook een beetje matched met waar de installateur mee terugkomt.
Er is niet 1 antwoord op de "ideale" oplossing denk ik, het is afhankelijk van je doel. Als je puur voor de winter warmtepomp gaat is het bijplaatsen van die 14 panelen op zuid niet eens zo gek misschien. Het materiaal om ze te monteren had je toch al begrijp ik? Een andere optie is een extra (niet-SE) omvormer voor 2 strings met oost+west apart en zuid zo laten als het was op je SE, maar dat kost je een omvormer extra terwijl je de extra opwek (in de zomermaanden) niet zo nuttig vindt.

Vuistregels na lezen diverse topics hier. Bij 140% dimensionering heb je bijna geen aftopping verlies, daarna loopt het langzaam op. Bij 200% ongeveer 15% aftopping verlies. Vanaf 200% dimensionering gaat het harder qua gemis. Elke 2 procent meer Wp een extra procent ongeveer. Misschien dat daarom deze 200% "grens" wordt aangehouden, maar het is geen harde technische grens? Dat weet ik niet zeker. De SDE++ (subsidie) regeling heeft "dezelfde" 50% aansluiting t.o.v. Wp eis.

Ik denk met 14 extra panelen op zuid dat je geen clipping zult hebben, maar probeer het inderdaad in de designer, dan zie je het. Ik kan me niet voorstellen dat je erop achteruit gaat t.o.v. van de huidige situatie (oftewel met 2x9 extra op oost-west in dezelfde string dat je ineens minder opwek zou hebben dan nu). Dus als je het doet voor de winter, en je hebt ook extra opwek in de zomer is dat misschien al prima.

Overigens misschien de nieuwe Nexis DC gekoppelde batterij zou die aftopping wel kunnen benutten? Ook met 230% dimensionering zijn er in NL nog heel veel dagen dat je geen aftopping zult hebben ;)

• verstappen33
Zojuist in de designer aan het spelen geweest..

Alles in 1 string is inderdaad wel de beste oplossing, helaas is mijn huidige omvormer (SE6K) niet geschikt,
Ik zou minimaal naar een SE7K moeten als ik +/- 32 panelen in een string wil hebben..
Qua opwek zal ik in de zomermaanden wel een beetje last hebben van aftopping, maar dat is volgens de designer 0,4% per jaar.. Dat is te overzien vind ik.

Totaal zal ik op ongeveer 10.500 Kwh komen op jaarbasis, op dit moment zit ik rond de 6.500kwh
Energie komt wel op met een warmtepomp, electrische auto, en mogelijk ook nog een batterij in de toekomst.

Vrijdag komt de installateur langs die de huidige panelen gelegd heeft, benieuwd wat hij te vertellen heeft.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@verstappen33 Heb je het opbrengstverliesdiagram?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• verstappen33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdPwagjmXfQ0qstRUY-FSlsd5Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAxbOTPG8Lht4J8wlDD7Ly3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_pBtmnu6T8K-7Bmkap2N-CfNmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHAgYkmPOefb2QWkGdOjPNFH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu even uitgegaan van de minimale setup dit ik nastreef, beetje afhankelijk hoe het past komen er misschien nog 2 panelen bij. Maar dat zie ik als eventuele bonus.

• Ronald
Geen opbrengst factor verlies, dus het gaat goed door de 14 stuks zuid.

Iets zwaardere omvormer kost bijna niets als je voldoende snel bent: https://www.stralendgroen...ge/page/2/?v=1a13105b7e4e

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• verstappen33
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:33:
Geen opbrengst factor verlies, dus het gaat goed door de 14 stuks zuid.

Iets zwaardere omvormer kost bijna niets als je voldoende snel bent: https://www.stralendgroen...ge/page/2/?v=1a13105b7e4e
Die prijzen zijn idd heel gunstig, even vrijdag afwachten wat mijn installateur zegt en ik zal hem deze prijs ook wel even vermelden..

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-11 22:45
Beer070 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Anderen weten dit beter dan ik, maar volgens mij kan je ook zonder Installer account met de SetApp of de Go app lokaal verbinden met jouw omvormer. hiervoor moet je de QR code scannen en dan de schakelaar max 2 seconden naar links halen waarna je met het lokale wifi kan verbinden.
Bij mij staat de vermogenslimiet op 100, en mijn optimizer status is recent bijgewerkt. Meestal als er een of meer kapot zijn dan krijg je mogelijk niet genoeg spanning van je string om op te starten en werkt het helemaal niet meer.
Dit kan ook gebeuren doordat de isolatie weerstand te laag is.
Smoke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:07:
Je kan altijd eens een nieuwe pairing proberen als alle optimizers hun communicatie verloren zijn, daar heb je geen app voor nodig: Rode schakelaar een tiental seconden op P houden en loslaten, dan gaan alle LEDs een paar minuten knipperen. Daarna zou hij ze terug moeten gaan zoeken.

Een snel knipperende groene LED wil zeggen dat de omvormer niet in nachtmodus staat, maar ook niet in productie is. Als je 8.68VDC ziet gaat de omvormer op zijn veilige spanning zitten, die bouwt hij dan ook niet op en dat komt niet door een vermogenslimiet: daarbij zie je namelijk een hogere DC-spanning dan de normale werkspanning.
Bedankt voor de tip met de schakelaar 10 seconden vasthouden. De optimizers zijn nu in ieder geval weer aan het updaten. Helaas zijn de updates nog wel steeds met nada opwekking. Ik kan de opties om de vermogenslimiet aan te passen in geen van de apps vinden (de setapp is alleen bruikbaar als viewer voor mij als niet-installateur, de solaredgeGo app mag ik totaal niet in). Ik probeer nog steeds maar de installateur/verkoper te contacteren om bijv. volledige rechten te krijgen, maar het is een heel langzaam proces bij ze.

[ Voor 23% gewijzigd door Remkeau op 22-10-2025 11:22 . Reden: misquote ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:34
Remkeau schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor de tip met de schakelaar 2 seconden vasthouden. De optimizers zijn nu in ieder geval weer aan het updaten. Helaas zijn de updates nog wel steeds met nada opwekking. Ik kan de opties om de vermogenslimiet aan te passen in geen van de apps vinden (de setapp is alleen bruikbaar als viewer voor mij als niet-installateur, de solaredgeGo app mag ik totaal niet in). Ik probeer nog steeds maar de installateur/verkoper te contacteren om bijv. volledige rechten te krijgen, maar het is een heel langzaam proces bij ze.
Kan je in de setapp misschien meer data zien in de logs? wellicht wat screenshots delen zodat mensen slimmer en meer ervaren dan ik er iets zinvols over kunnen zeggen in dit forum?
wie weet kunnen ze helpen om de vraag beter te formuleren. Het alternatief is om bij SolarEdge zelf een Installer account aan te vragen en de installatie over te dragen. in mijn ervaring is SolarEdge support redelijk snel.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:20
Ik heb twee SE installaties: 7.8kWp (2020) op zolder, en 5.04 kWp (2023) in de garage. Deze zijn door hetzelfde bedrijf geinstalleerd maar waren niet aan elkaar gekoppeld. i.e., ze communiceren beiden alsof ze een aparte site zijn.

Met oog op de toekomst en het willen limiteren van totale productie, wil ik deze koppelen in leader-follower. Zodoende heb ik 2 waveshare RS485 -> ETH adapters gekocht. Deze vervolgens aangesloten op de SE's. De 7kW unit heb ik de leader gemaakt, en de 5kW unit de follower. Leader (TCP server) en follower (TCP client) kunnen met elkaar communiceren en elkaar vinden. Dus, door follower search (o.i.d.) uit te voeren heb ik de 5kW unit weten te koppelen aan de 7kW unit. En, blijkbaar in SE monitor blijven beiden sites updates krijgen van de geproduceerde energie per omvormer.

Echter, sinds ik dit heb gedaan blijft soms de follower-unit uit staan (na een of enkele dagen). Hij gaat dan geen energie produceren (switch staat off, zag ik net in de setapp). De ene dag werkt het prima, en dan kijk ik vervolgens en dan lijkt de 5kW niet meer te werken. Ik zie dan een oranje melding van "inverter communication error" (3x2). Zodoende ook vandaag.

Nu verwacht ik dat dit misschien komt door instabiliteit in de (communicatie tussen de) waveshare modules.

Om even uit te sluiten dat er echt iets mis is in de 5kW omvormer, heb ik nu de client-waveshare maar uitgezet en RS485-1 op "none" gezet. Daarnaast monitoring communication terug op ethernet gezet. Vervolgens startte de boel weer op. Nu even kijken of het de komende dagen blijft werken.

Nu even de vraag: Geeft normaliter de leader een signaal richting de follower om power production te starten o.i.d.? Dus, als er even geen communicatie is dat dan alles uit blijft? Of kan er iets anders mis zijn op het RS485 signaal waardoor de boel niet wil starten?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:54

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mijn installatie is in 2019 aangelegd door een gerenommeerde partij. Deze is ook nog steeds de beherend installateur.

Ik heb zelf ook een installateursaccount en heb deze week een Home Inline meter toegevoegd aan mijn installatie: Home Network module in de SE4000H, meter in de groepenkast, een paar software updates, koppelen, klaar. Dat werkt allemaal perfect en ik krijg nu ook die mooie diagrammen en grafieken met eigen verbruik, etc.

Maar nu de hamvraag: krijgt de beherend installateur al dit moois ook te zien? Daarmee zou de beherend installateur namelijk een aardige (zij het gedeeltelijke) kijk achter de voordeur hebben.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:03
Yaldair schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:43:
Ik heb twee SE installaties: 7.8kWp (2020) op zolder, en 5.04 kWp (2023) in de garage. Deze zijn door hetzelfde bedrijf geinstalleerd maar waren niet aan elkaar gekoppeld. i.e., ze communiceren beiden alsof ze een aparte site zijn.

Met oog op de toekomst en het willen limiteren van totale productie, wil ik deze koppelen in leader-follower. Zodoende heb ik 2 waveshare RS485 -> ETH adapters gekocht. Deze vervolgens aangesloten op de SE's. De 7kW unit heb ik de leader gemaakt, en de 5kW unit de follower. Leader (TCP server) en follower (TCP client) kunnen met elkaar communiceren en elkaar vinden. Dus, door follower search (o.i.d.) uit te voeren heb ik de 5kW unit weten te koppelen aan de 7kW unit. En, blijkbaar in SE monitor blijven beiden sites updates krijgen van de geproduceerde energie per omvormer.

Echter, sinds ik dit heb gedaan blijft soms de follower-unit uit staan (na een of enkele dagen). Hij gaat dan geen energie produceren (switch staat off, zag ik net in de setapp). De ene dag werkt het prima, en dan kijk ik vervolgens en dan lijkt de 5kW niet meer te werken. Ik zie dan een oranje melding van "inverter communication error" (3x2). Zodoende ook vandaag.

Nu verwacht ik dat dit misschien komt door instabiliteit in de (communicatie tussen de) waveshare modules.

Om even uit te sluiten dat er echt iets mis is in de 5kW omvormer, heb ik nu de client-waveshare maar uitgezet en RS485-1 op "none" gezet. Daarnaast monitoring communication terug op ethernet gezet. Vervolgens startte de boel weer op. Nu even kijken of het de komende dagen blijft werken.

Nu even de vraag: Geeft normaliter de leader een signaal richting de follower om power production te starten o.i.d.? Dus, als er even geen communicatie is dat dan alles uit blijft? Of kan er iets anders mis zijn op het RS485 signaal waardoor de boel niet wil starten?
In de WaveShare config is de Modbus master de TCP Client, en de Modbus Slave is de TCP Server.
Wat gebeurt er als je dat omdraait in beide WaveShares?

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36

Smoke

Maverick Reploid

Yaldair schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:43:

Als je geen vermogensbeperking ofzo instelt op de leader stuurt deze de volger niet aan, dus die zou moeten blijven werken. Die error 3x2 echter is een communicatiefout in de omvormer zelf tussen zijn verschillende onderdelen, als hij alleen optreedt met de waveshare aangesloten zou je moeten kijken of die wel goed is aangesloten/ingesteld, bij RS485 is een foutje snel gemaakt.

• Yaldair
THM0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

In de WaveShare config is de Modbus master de TCP Client, en de Modbus Slave is de TCP Server.
Wat gebeurt er als je dat omdraait in beide WaveShares?
Hmm, dat zal ik eens proberen als het nu wel een aantal dagen (goed) blijft werken. Ik heb echter "solaredge protocol" --> geen modbus. (had dus een goedkoper alternatief kunnen zijn zonder modbus support. Het is gewoon TCP server / tcp client).
Smoke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Als je geen vermogensbeperking ofzo instelt op de leader stuurt deze de volger niet aan, dus die zou moeten blijven werken. Die error 3x2 echter is een communicatiefout in de omvormer zelf tussen zijn verschillende onderdelen, als hij alleen optreedt met de waveshare aangesloten zou je moeten kijken of die wel goed is aangesloten/ingesteld, bij RS485 is een foutje snel gemaakt.
Dit is iets verontrustenders. Ik ga het even een paar dagen bekijken. Mocht hij dan wel goed blijven werken, is het dan waarschijnlijk(er) dat het een setting fout is in de waveshare? (bijv zoals eerder genoemde server/client misschien omgedraaid?) Of waarschijnlijker iets HW-matig? (dan moet ik denken aan slechte connectie o.i.d. van het cat5 kabeltje)

m.b.t. aansluiten van CAT5 kabel --> hiervoor heb ik aders solid-blauw, dashed-oranje samen gepakt (A) en solid-oranje en dashed-blauw ( B ). Bruin dashed+solid = ground.

Dat kwam ik ergens tegen als advies om een RS485 kabel te maken m.b.v. CAT5. Had ik misschien beter gewoon solid oranje (A) en dashed-oranje ( B ) kunnen doen?

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

RS485 moet je altijd met 1 adertje per aansluiting doen, en A en B moeten samen een twisted pair vormen. Dus bijvoorbeeld blauw/blauw-wit of inderdaad oranje/oranje-wit. G moet apart met 1 van de overgebleven aders.

Bij die fout denk ik eerder aan iets wat slecht aangesloten is dan een setting (baudrate bijvoorbeeld) eerlijkgezegd, maar ik ben niet bekend genoeg met de waveshare om daar uitspraken over te doen.

• Yaldair
Smoke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:14:
RS485 moet je altijd met 1 adertje per aansluiting doen, en A en B moeten samen een twisted pair vormen. Dus bijvoorbeeld blauw/blauw-wit of inderdaad oranje/oranje-wit. G moet apart met 1 van de overgebleven aders.

Bij die fout denk ik eerder aan iets wat slecht aangesloten is dan een setting (baudrate bijvoorbeeld) eerlijkgezegd, maar ik ben niet bekend genoeg met de waveshare om daar uitspraken over te doen.
Dan zal ik dat sowieso even aanpassen. Dan laat ik vooralsnog alles even "uit" staan om te zien of het een dezer dagen weer faalt. Gebeurde eerder binnen 3 dagen dat de 5K geen productie meer gaf.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-11 19:52
@ZwarteIJsvogel
Je installateur als hij nog het beheer heeft van jouw installatie. Zal ook zien dat er nu een energiemeter is toegevoegd aan je installatie. En kan ook alles zien wat jij ziet. Van eigen verbruik enz.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:19
Ik heb momenteel een 3f omvormer die niet batterijklaar is. Er loopt nu een cashback actie waarbij je 1000 euro terugkrijgt via je installateur als je hem nu vervangt door een nieuwe samen met een batterij 9,2kW. Prijs hiervoor incl thuisbatterij van 9,2KW is bij de ene installateur 6650 euro en bij de andere 8500 euro. Offertes lijken me hetzelfde in te houden. Energiemeter heb ik al dus omvormer wisselen en batterij plaatsen + keuren. Die 6650 euro lijkt me dan wel een goede offerte? Verder heb ik geen idee van waar het prijsverschil zou kunnen komen. Ps. Extra batterij van 4,6kW kost bij de ene 2000 euro extra en bij de ander 800 euro. Mogelijk probeerde installateur 2 me dus richting die 13,8kW te pushen. Maar ook in dat geval is hij dus duurder

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:03
Davy_Rx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:28:
Ik heb momenteel een 3f omvormer die niet batterijklaar is. Er loopt nu een cashback actie waarbij je 1000 euro terugkrijgt via je installateur als je hem nu vervangt door een nieuwe samen met een batterij 9,2kW. Prijs hiervoor incl thuisbatterij van 9,2KW is bij de ene installateur 6650 euro en bij de andere 8500 euro. Offertes lijken me hetzelfde in te houden. Energiemeter heb ik al dus omvormer wisselen en batterij plaatsen + keuren. Die 6650 euro lijkt me dan wel een goede offerte? Verder heb ik geen idee van waar het prijsverschil zou kunnen komen. Ps. Extra batterij van 4,6kW kost bij de ene 2000 euro extra en bij de ander 800 euro. Mogelijk probeerde installateur 2 me dus richting die 13,8kW te pushen. Maar ook in dat geval is hij dus duurder
Offreren ze allebei incl BTW?
800 euro voor een extra accu blok is een koopje.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:19
THM0 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Offreren ze allebei incl BTW?
800 euro voor een extra accu blok is een koopje.
Allebei incl BTW. Die 800 euro is idd goedkoop. (Deels dankzij cashback van 500 euro) Maar in totaal nog altijd duurder dan de andere aanbieder

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De eerste specificaties van 3-fase Nexis omvormers voor de Europese markt zijn inmiddels te vinden (link). Het betreft hier enkele zwaardere modellen (13, 15, 17 en 20 kW), maar er zullen ongetwijfeld ook lichtere modellen gaan komen. Voor de DC-spanning blijft SolarEdge de 750V trouw. Die geldt dus ook voor de batterijaansluiting en dit betekent dat er ofwel een 750V-variant komt van de Battery Link module of dat deze module op 400V en op 750V kan werken. De batterij stack is daardoor in principe geschikt voor DC-koppeling met zowel bestaande 1-fase als 3-fase systemen (Home Network koppeling na software update).

Voetnoot (1) in de gelinkte datasheet is een interessante (vertaald): Alle modellen vallen onder één artikelnummer. De vermogensklasse en het uiteindelijke model worden tijdens de inbedrijfstelling vastgelegd. De voorlopige specificaties van de Noord-Amerikaanse 1-fase modellen wezen al in deze richting (ook één artikelnummer, maar geen voetnoot). Het zou zomaar kunnen betekenen dat je in de toekomst kunt upgraden zonder de omvormer te vervangen.

Ook van de SolarEdge ONE EV Charger is een datasheet beschikbaar (link). Deze gaat in twee varianten komen. Bij de Pro-uitvoering zit er o.a. een meter in en ISO 15118 hardware (o.a. nodig voor Plug & Charge en bidirectioneel laden, al wordt over dat laatste niet gerept).

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 24-10-2025 09:52 ]

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Yaldair: Ik heb een soortgelijke opstelling maar met Elfin RS485/TCP omzetters.
Bij de slave moet de server komen en bij de master de client, want de master neemt het initiatief.
De communicatie via RS485 gaat met de 115200,8,1,NONE instellingen. Flow ctrl disabled.

Vaste IP-adressen of IP-adressen gereserveerd in de router voor de MAC adressen van de omzetters.

Verder kun je de TCP/IP communicatie aansluiting op de slave blijven gebruiken, maar dat hoeft niet.
Als alleen de master met het internet (netwerk) verbonden is, kun je de slave mbv TCP modbus nog steeds uitlezen via de master. De master zal ook alle gegevens van de slave doorsturen naar SE monitoring.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
Even inhakend op de nieuwe SE ONE EV Charger.
Kreeg hier paar weken al bericht over omdat ik thuis een Wallbox wil laten installeren.
Heb al tijden SE en als ik de beperkte info bekijk kan ik met de eenvoudige versie toe, daar ik al gebruik maak van de inline meter van SE zelf. Dat is dan denk ik voldoende om maximaal van de zon energie thuis te laden?
Helaas waren er nog geen prijzen bekend, zodra die bekend worden krijg ik een offerte van mijn installateur.
Iemand al wel iets meer bekend over mogelijke prijs stelling?
Oorspronkelijk zou ik gaan voor de eerdere versie van de SE EV Lader, wat de voordelen van deze nieuwere versie zie ik ook zo niet een twee terug, iemand die er al meer over kan vertellen?

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:50
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:22:
De eerste specificaties van 3-fase Nexis omvormers voor de Europese markt zijn inmiddels te vinden (link). Het betreft hier enkele zwaardere modellen (13, 15, 17 en 20 kW), maar er zullen ongetwijfeld ook lichtere modellen gaan komen.
Ik kwam dit filmpje tegen een tijdje terug. Op 9:33 hebben ze het over "single SKU".
Zoals ik het begrijp is er tot 13KW pv aan te sluiten. In de inbedrijfstelling geef je het geïnstalleerde vermogen aan.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dinandus schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:56:
Even inhakend op de nieuwe SE ONE EV Charger.
Kreeg hier paar weken al bericht over omdat ik thuis een Wallbox wil laten installeren.
Heb al tijden SE en als ik de beperkte info bekijk kan ik met de eenvoudige versie toe, daar ik al gebruik maak van de inline meter van SE zelf. Dat is dan denk ik voldoende om maximaal van de zon energie thuis te laden?
De meter in de EV charger zal ongetwijfeld als consumptiemeter worden geconfigureerd, bv. om energie zakelijk te kunnen verrekenen. Als je huidige meter een export/import meter is, zou dat voor jouw doel genoeg moeten zijn.
Helaas waren er nog geen prijzen bekend, zodra die bekend worden krijg ik een offerte van mijn installateur.
Iemand al wel iets meer bekend over mogelijke prijs stelling?
Oorspronkelijk zou ik gaan voor de eerdere versie van de SE EV Lader, wat de voordelen van deze nieuwere versie zie ik ook zo niet een twee terug, iemand die er al meer over kan vertellen?
De SolarEdge ONE EV charger kan automatisch tussen 1-fase en 3-fase schakelen om laden op PV-overschot te maximaliseren, de huidige EV lader kan dat voor zover ik weet niet. De nieuwer lader is ook een stuk kleiner. Verder zijn er zo te zien geen significante verschillen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jurgen purgen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:31:
Ik kwam dit filmpje tegen een tijdje terug. Op 9:33 hebben ze het over "single SKU".
Zoals ik het begrijp is er tot 13KW pv aan te sluiten. In de inbedrijfstelling geef je het geïnstalleerde vermogen aan.
Interessant filmpje. De besproken omvormer is de 1-fase Nexis voor de Noord-Amerikaanse markt (UNX13000T-US00UCYN4, link). Die is commercieel leverbaar in 7 configuraties van 3,8 kW tot 13 kW.

De datasheet die ik linkte is voor een Europees/internationaal 3-fase model van 13 kW tot 20 kW (NX20K-RW000CYN4). Ik ga er van uit dat er ook nog een kleiner model komt met een range van 5 kW tot 10 kW (of 12 kW) en ook een Europees/internationaal 1-fase model. Wat ik jammer vind, is dat de 3-fase Nexis niet stackable is. Dat zal denk ik te maken hebben met de hoge DC-spanning (750V).

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:39

pvg

De SolarEdge ONE EV charger kan automatisch tussen 1-fase en 3-fase schakelen om laden op PV-overschot te maximaliseren, de huidige EV lader kan dat voor zover ik weet niet.
De “oude” EV charger kan (met een extern relais en voeding) ook tussen 1 en 3-fasen laden schakelen, maar dan moet je hem uit de SE setup halen en als Keba P30 gebruiken. Ik stuur onze SE EV lader nu als P30 via modbus TCP aan vanuit een Victron multiplus GX accu inverter 😉

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 18:45
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:22:
De eerste specificaties van 3-fase Nexis omvormers voor de Europese markt zijn inmiddels te vinden (link). Het betreft hier enkele zwaardere modellen (13, 15, 17 en 20 kW), maar er zullen ongetwijfeld ook lichtere modellen gaan komen. Voor de DC-spanning blijft SolarEdge de 750V trouw. Die geldt dus ook voor de batterijaansluiting en dit betekent dat er ofwel een 750V-variant komt van de Battery Link module of dat deze module op 400V en op 750V kan werken. De batterij stack is daardoor in principe geschikt voor DC-koppeling met zowel bestaande 1-fase als 3-fase systemen (Home Network koppeling na software update).

Voetnoot (1) in de gelinkte datasheet is een interessante (vertaald): Alle modellen vallen onder één artikelnummer. De vermogensklasse en het uiteindelijke model worden tijdens de inbedrijfstelling vastgelegd. De voorlopige specificaties van de Noord-Amerikaanse 1-fase modellen wezen al in deze richting (ook één artikelnummer, maar geen voetnoot). Het zou zomaar kunnen betekenen dat je in de toekomst kunt upgraden zonder de omvormer te vervangen.

Ook van de SolarEdge ONE EV Charger is een datasheet beschikbaar (link). Deze gaat in twee varianten komen. Bij de Pro-uitvoering zit er o.a. een meter in en ISO 15118 hardware (o.a. nodig voor Plug & Charge en bidirectioneel laden, al wordt over dat laatste niet gerept).
Ik ben wel nieuwsgierig of er ook al informatie is over de Nexis batterijen. Gaan die werken met de huidige homehub omvormers? Of moet ik straks snel nog de huidige batterijen gaan aanschaffen voor t straks niet meer kan?

Ik wacht nu nog met aanschaf om niet t risico te lopen dat ik straks niet meer uit kan breiden indien gewenst.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:50
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

Interessant filmpje. De besproken omvormer is de 1-fase Nexis voor de Noord-Amerikaanse markt (UNX13000T-US00UCYN4, link). Die is commercieel leverbaar in 7 configuraties van 3,8 kW tot 13 kW.

De datasheet die ik linkte is voor een Europees/internationaal 3-fase model van 13 kW tot 20 kW (NX20K-RW000CYN4). Ik ga er van uit dat er ook nog een kleiner model komt met een range van 5 kW tot 10 kW (of 12 kW) en ook een Europees/internationaal 1-fase model. Wat ik jammer vind, is dat de 3-fase Nexis niet stackable is. Dat zal denk ik te maken hebben met de hoge DC-spanning (750V).
zo te horen zit je dicht op de bron mbt de specs.
Ik ben zelf dus ook aan het wachten op de Nexis oplossing ter vervanging van mijn huidige omvormer. Mijn SE5K is Battery-Ready, maar dat is die dus al heel lang maar ik geloof nu niet meer in "die" update die de omvormer klaar zou maken voor de aansluiting van opslag.
Als ik dan dus een nieuwe omvormer moet hebben, lijkt de Nexis de verstandigste keuze met al mn optimizers op het dak.

Zoals ik jou nu begrijp zal er dus een bepaald bereik van vermogen op de omvormer aangesloten kunnen worden en geef je zelf het benodigde vermogen aan. Ik heb het idee dat mijn SE5K wat te groot is en dat ik beter een 4500W omvormer zou moeten hebben. Zou je dat zo kunnen aanpassen denk je of zal er software aanwezig zijn die het beste uit de installatie probeert te halen?
Tijdens de NIghtMode Podcast zie je een uitleg hoe het systeem in elkaar gezet wordt maar er wordt niets gezegd over de 1f/3f- versies. Maar ik houdt jouw posts in de gaten d:)b

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Le_Mmort schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:15:
Ik ben wel nieuwsgierig of er ook al informatie is over de Nexis batterijen. Gaan die werken met de huidige homehub omvormers?
Dat blijft voorlopig een vraag. Voor de 1-fase Home Hub is het een kwestie van ondersteuning in de firmware omdat de huidige batterijconnectie ook al 400V is. Of die ondersteuning er komt, is een commerciële keuze en daarvoor heb ik niet de juiste glazen bol. Voor de 3-fase Home Hub is de vraag nog lastiger omdat de batterijconnectie daar 48V is.

• Browny
@ZwarteIJsvogel
De nieuwe Nexis batterij zou voor de 3 en 1 fasige omvormers gaan dienen. Ze zal compatibel worden voor de 1 fasige en 3 fasige home wave omvormer. Nl kan werken op 400 en 750volt.
Maar er is nergens besproken dat deze ook de 48volt batterijen van de 3 fasige home hub gaat vervangen. Dus is er niet gekend of dit mogelijk wordt in de toekomst.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jurgen purgen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:25:
zo te horen zit je dicht op de bron mbt de specs.
Nope. Ik heb geen enkele personele of zakelijke binding met SolarEdge anders dan dat ik de eigenaar ben van een zelf gekocht systeem, noch heb ik op enige andere wijze toegang tot interne SolarEdge gegevens (daarop zou ook zonder meer strikte geheimhouding rusten). Ik heb alles gevonden met een beetje googelen (en niet eens zo lang) en alles is ook door SolarEdge zelf online gezet. Daarna is het een kwestie van met gezond technisch inzicht interpreteren van wat beschikbaar is.
Ik ben zelf dus ook aan het wachten op de Nexis oplossing ter vervanging van mijn huidige omvormer. Mijn SE5K is Battery-Ready, maar dat is die dus al heel lang maar ik geloof nu niet meer in "die" update die de omvormer klaar zou maken voor de aansluiting van opslag.
Ik heb er ook lang niet in geloofd, maar de Nexis batterij is de eerste waarmee het technisch kan. Nu die software update nog. Dat is wel een dingetje, maar belofte maakt schuld. Probleem bij SolarEdge is dat ze genoemde termijnen vaker niet dan wel halen.
Als ik dan dus een nieuwe omvormer moet hebben, lijkt de Nexis de verstandigste keuze met al mn optimizers op het dak.

Zoals ik jou nu begrijp zal er dus een bepaald bereik van vermogen op de omvormer aangesloten kunnen worden en geef je zelf het benodigde vermogen aan. Ik heb het idee dat mijn SE5K wat te groot is en dat ik beter een 4500W omvormer zou moeten hebben. Zou je dat zo kunnen aanpassen denk je of zal er software aanwezig zijn die het beste uit de installatie probeert te halen?
Zo zal het niet gaan werken. Zoals ik het zie: je koopt straks een omvormer met een bepaald vermogen (bv. 6 kW) en krijgt een apparaat geleverd dat technisch meer kan (bv. 10 kW). De installateur configureert de omvormer voor het juiste vermogen en plakt de bijbehorende sticker op de kast. Mooi, dan kan ik als zelfinstallateur instellen wat ik wil? Vast niet. Mijn glazen bol zegt me dat SolarEdge een systeem van serienummergebonden activeringssleutels heeft geïmplementeerd (zo zou ik het tenminste zelf doen). Daarmee koop je een bepaald vermogen. Met zo'n systeem zijn in principe upgrades mogelijk (vandaar dat ik die mogelijkheid opperde). Pay for performance, not for hardware.

Ik ga er overigens van uit dat in de huidige omvormers ook veelal exact dezelfde hardware zit en dat het juiste vermogen in de fabriek wordt geconfigureerd. Dat pas bij de installatie doen rationaliseert diverse processen enorm (o.a. productie, logistiek en regulatory) en dat scheelt flink in de kosten. Hopelijk merken wij als eindklant daar ook wat van.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:34:
@ZwarteIJsvogel
De nieuwe Nexis batterij zou voor de 3 en 1 fasige omvormers gaan dienen. Ze zal compatibel worden voor de 1 fasige en 3 fasige home wave omvormer. Nl kan werken op 400 en 750volt.
Maar er is nergens besproken dat deze ook de 48volt batterijen van de 3 fasige home hub gaat vervangen. Dus is er niet gekend of dit mogelijk wordt in de toekomst.
Dat suggereer ik zelfs niet. Ik zeg alleen dat het bij de 1-fase technisch kan en bij de 3-fase misschien (puur op basis van technische overwegingen). Wat binnen het technisch mogelijke wel of niet besloten en geleverd gaat worden is een product management keuze. Daarvan heb ik geen kennis (ik zit in deze heel ver van het vuur) en het is zoals gezegd ook niet mijn expertise.

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 25-10-2025 06:23 ]

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11 10:41
Vraagje
Ik zit over 1 string te denken van 19 panelen op de Solaredge SE10K, dan heb ik de keuzen uit S500 optimizers of S500B de B variant is 4 euro duurder per stuk. Maar chatGPT raad die af?

+ ChatGPT zegt dat 1 string niet veilig is en dat het moet worden verdeeld over 2 strings (10 en 9) maar online lees ik dat een string minimaal 16 lang moet zijn.

Tips?

PS mijn panelen zijn 465 Wp full screen Bifacial

[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaanslk op 24-10-2025 22:02 ]

• Ronald
@Sebastiaanslk hoe moet het gaan liggen?
Dat gpt er niets van snapt had je denk ik al door:-)

Micro omvormers of Solar Edge + optimizers

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 24-10-2025 22:37 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, vertrouw niet op een taalvoorspellingsmodel. ;)

Wise enough to play the fool

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Sebastiaanslk schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:01:
Vraagje
Ik zit over 1 string te denken van 19 panelen op de Solaredge SE10K, dan heb ik de keuzen uit S500 optimizers of S500B de B variant is 4 euro duurder per stuk. Maar chatGPT raad die af?

+ ChatGPT zegt dat 1 string niet veilig is en dat het moet worden verdeeld over 2 strings (10 en 9) maar online lees ik dat een string minimaal 16 lang moet zijn.

Tips?

PS mijn panelen zijn 465 Wp full screen Bifacial
Boven alles: vergeet ChatGPT. ChatGPT is een taalmodel en begrijpt niets van de onderliggende materie. Als technisch inzicht nodig is, komt er nogal eens Artificial Bullshit uit. Zo ook hier.

In elk geval moet met een SE10K alles in één string, anders haal je de DC-werkspanning niet (in de string van 9 zelfs niet met S500B optimizers). Grote vraag is hier de ligging van de panelen, daar zeg je niets over. Zie de casus Het tuinhuisje in de topic start voor wat er mis kan gaan.

Maak een ontwerp met SolarEdge Designer, dan kun je zien of het gaat werken of niet (en waar het in dat geval mis gaat). Het systeemverliesdiagram geeft inzicht in de te verwachten systeemprestaties.

Edit: ik zie nu het eigen topic dat je hebt aangemaakt (het is nog vroeg). Die boom is wel een probleem, zeker als de zon laag staat. Die boom moet je meenemen in Designer.

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 25-10-2025 07:08 ]

• Remkeau
Beer070 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Kan je in de setapp misschien meer data zien in de logs? wellicht wat screenshots delen zodat mensen slimmer en meer ervaren dan ik er iets zinvols over kunnen zeggen in dit forum?
wie weet kunnen ze helpen om de vraag beter te formuleren. Het alternatief is om bij SolarEdge zelf een Installer account aan te vragen en de installatie over te dragen. in mijn ervaring is SolarEdge support redelijk snel.
Ik heb eindelijk volledige rechten over de installatie, dus ik kan nu in ieder geval meer zien in de monitoring portal. Pure energie zegt ondertussen dat ze via Solaredge te horen hebben gekregen dat het een storing is op string niveau, maar voor de rest geen details.
Ik heb even wat van de screenshots toegevoegd en wat ik zo kan zien is dat letterlijk overnacht de productie compleet weg valt, en zo te zien paneel/optimizer 1.1.3 het niet meer doet. Deze optimizer geeft 0 modulestroom, terwijl de paneelspanning wel op orde lijkt te zijn. Met de setapp kan ik niet veel meer interessants zien, maar het valt wel op dat de setapp zegt dat ik 8 optimizers heb, ipv de 9 die het moeten zijn en welke ook alle 9 in de monitoring portal te zien zijn.

Installatiegarantie is allang verlopen, dus ik heb alleen nog recht op onderdelengarantie. Ik kan een lokale zonnepanelenboer inschakelen, maar wellicht kan ik zelf ook al troubleshooten? Als het weer wat beter is kan ik even op het dak gaan kijken of er iets duidelijk mis is met dit specifieke paneel. Verder, worst case, als ik dit paneel zou afkoppelen en direct de koppeling doorlus zou in theorie het systeem weer moeten werken, correct? Of moet dit dan ook nog op installatieniveau worden aangepast? (dan heb ik sowieso weer een bedrijf nodig met toegang, waarschijnlijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5InEcf6z9pwec6YCXMGV6Av0wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrlRCg1nPKTy3v3FjXIYesFk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3ObMeWzR5nP1cDrPPuuWi11lDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IngzxpJgQ6gRFz5EhqkBhf5d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S28XQg-UO59-UkkLION_tQL6aes=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AahS01VQPhSzUdRgcAsFY2Tw.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZs9NHRAYNszGeCIveK9wWQgttY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X6IBRQU5fwuV8dA3UtGf2vSZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXdQ6UVLxLSWTqMFvXktuYLmdSc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IvbHAEMxlYWyWDzQlwnU9bQk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2e73nNNtuEAPspEEly9gweykCI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PMXC67JMgNe9R2JImVFSM6Ps.png?f=fotoalbum_tile

• Ronald
@Remkeau Wat zie je als je op het laatste screenshot (Layout tab) de omvormer selecteerd, de (i) in het lint selecteert en dan de fouten tab?

Dat is via een laptop/desktop browser ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 25-10-2025 13:32 ]

• Remkeau
Ronald schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:30:
@Remkeau Wat zie je als je op het laatste screenshot (Layout tab) de omvormer selecteerd, de (i) in het lint selecteert en dan de fouten tab?

Dat is via een laptop/desktop browser ;-)
Ha Ronald, helaas niet heel veel specifieks. Na een maand had de installlatie zelf kennelijk ook door dat er iets fout was:

Alerttype: Omvormer - Productieprobleem gevonden
Categorie: Apparatuur
Impact: 4 filter ratio image
Geopend: 11-10-2025 12:33
Component: Inverter 1
Status: Open
S/N: 73034EDC-A0
Beschrijving: Omvormer - Productieprobleem gevonden
Probleemoplossing: Als de weersomstandigheden ok waren, controleert u het foutenlogboek en neemt u contact op met SolarEdge Support om het probleem te melden.

in het foutenlogboek zelf van de inverter staat niks: Geen fouten aangetroffen (de laatste melding die er wel in staat was uit 2022, over de wifi connectie)

Gek is ook dat de productielimiet op 0% lijkt te staan, maar in de setapp staan al deze opties uit. Misschien is dat gewoon een gekke bijkomstigheid van dat de installatie niet werkt...

[ Voor 8% gewijzigd door Remkeau op 25-10-2025 14:33 ]

• Browny
@Remkeau
Een defecte optimizer kan soms niet meer rapporteren zodat de omvormer deze niet meer ziet.
Ook kan de defecte optimizer de andere optimizers zodanig storen dat de omvormer niet meer gaat produceren.
Even de defect optimizer vervangen. En dan kijken of alles normaal gaat werkt.

• Beer070
Remkeau schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Ha Ronald, helaas niet heel veel specifieks. Na een maand had de installlatie zelf kennelijk ook door dat er iets fout was:

Alerttype: Omvormer - Productieprobleem gevonden
Categorie: Apparatuur
Impact: 4 filter ratio image
Geopend: 11-10-2025 12:33
Component: Inverter 1
Status: Open
S/N: 73034EDC-A0
Beschrijving: Omvormer - Productieprobleem gevonden
Probleemoplossing: Als de weersomstandigheden ok waren, controleert u het foutenlogboek en neemt u contact op met SolarEdge Support om het probleem te melden.

in het foutenlogboek zelf van de inverter staat niks: Geen fouten aangetroffen (de laatste melding die er wel in staat was uit 2022, over de wifi connectie)

Gek is ook dat de productielimiet op 0% lijkt te staan, maar in de setapp staan al deze opties uit. Misschien is dat gewoon een gekke bijkomstigheid van dat de installatie niet werkt...
Mooi dat je nu weet waar je naar het probleem moet zoeken.
Ik weet niet zeker of jouw omvormer met 8 panelen zal opstarten, dat is afhankelijk van de optimizers en de omvormer, anders zou je die kapotte omvormer een bypass kunnen geven en kijken of de rest wel werkt.
Hier heb je deze tooltjes voor nodig als je die nog niet hebt:
https://www.elektramat.nl...utel-set-2-stuks-32-6024/
Welk type optimizers heb je nu op het dak? (Ik ben vandaag te lui om terug te zoeken :) ) Als je S400 of S500 hebt dan kun je deze relatief goedkoop vervangen. (Zijn geloof ik 39 euro?). Als je een oudere serie hebt (ik heb zelf nog oude P370’s) dan kan ik er eventueel eentje opsturen.
Het zou ook aan het paneel (of de aansluiting naar het paneel) kunnen liggen, maar dat is veel minder waarschijnlijk.
Zorg dat je eerste de tooltjes hebt voordat je op het dak gaat kijken. Vaak is de weg naar boven en bij de stekkers komen het grootste probleem.

• Remkeau
Beer070 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Mooi dat je nu weet waar je naar het probleem moet zoeken.
Ik weet niet zeker of jouw omvormer met 8 panelen zal opstarten, dat is afhankelijk van de optimizers en de omvormer, anders zou je die kapotte omvormer een bypass kunnen geven en kijken of de rest wel werkt.
Hier heb je deze tooltjes voor nodig als je die nog niet hebt:
https://www.elektramat.nl...utel-set-2-stuks-32-6024/
Welk type optimizers heb je nu op het dak? (Ik ben vandaag te lui om terug te zoeken :) ) Als je S400 of S500 hebt dan kun je deze relatief goedkoop vervangen. (Zijn geloof ik 39 euro?). Als je een oudere serie hebt (ik heb zelf nog oude P370’s) dan kan ik er eventueel eentje opsturen.
Het zou ook aan het paneel (of de aansluiting naar het paneel) kunnen liggen, maar dat is veel minder waarschijnlijk.
Zorg dat je eerste de tooltjes hebt voordat je op het dak gaat kijken. Vaak is de weg naar boven en bij de stekkers komen het grootste probleem.
De optimizers zijn inderdaad (volgens de factuur) een set P370's. Dat zou echt heel gul zijn van je, dus alvast bij voorbaat dank voor het aanbod _/-\o_ Ik waardeer het enorm. Aan de andere kant is het ook gewoon eerst een garantiekwestie, dus ik zal eerst even aankloppen bij de verkoper om te zien of zij zelf niet al over de brug komen.
De tooltjes heb ik al eens aangeschaft, dus zodra het weer iets minder onstuimig is hier aan de kust ga ik even het dak op om deze optimizer uit de string te halen. Het verdachte paneel ligt gelukkig op een relatief goed bereikbare plek.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken, en @Beer070 voor het aanbod indien nodig :)

• Ronald
Optimizers hebben 25 jaar garantie, een kapotte kan (normaal gesproken via installateur) gewoon via solaredge vervangen worden.

• Beer070
Ronald schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:57:
Optimizers hebben 25 jaar garantie, een kapotte kan (normaal gesproken via installateur) gewoon via solaredge vervangen worden.
Klopt. Maar als dat door vertraging nog 4 maanden duurt dan schiet het ook niet op.
Post pakketje is een kleine moeite en ik geloof niet dat ik die P370 optimizers heel binnenkort ga gebruiken.

• Ronald
De beherend installateur blijft nodig om de vervangend optimizer in de tekening te krijgen… dus die route is toch echt nuttig om te proberen

• Yaldair
gns1l schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:42:
@Yaldair: Ik heb een soortgelijke opstelling maar met Elfin RS485/TCP omzetters.
Bij de slave moet de server komen en bij de master de client, want de master neemt het initiatief.
De communicatie via RS485 gaat met de 115200,8,1,NONE instellingen. Flow ctrl disabled.

Vaste IP-adressen of IP-adressen gereserveerd in de router voor de MAC adressen van de omzetters.

Verder kun je de TCP/IP communicatie aansluiting op de slave blijven gebruiken, maar dat hoeft niet.
Als alleen de master met het internet (netwerk) verbonden is, kun je de slave mbv TCP modbus nog steeds uitlezen via de master. De master zal ook alle gegevens van de slave doorsturen naar SE monitoring.
Een aantal dagen zonder RS485 laten draaien, dat ging goed. Gisteren het volgende gedaan:

Dubbele bedrading van de CAT5a kabel verbroken (dus, gebruik nu alleen oranje voor B en wit-oranje voor A). Ik gebruik op beiden inverters RS485-1 voor de leader/follower config. Heb ook de TCP server op de follower gezet, en TCP client op de leader.

Toen werkte gisteren alles nog OK. Maar, als ik nu in de app kijk zie ik geen communicatie meer sinds vanochtend 06:12 helaas. Nu op het werk dus kan niet zien of de omvormer daadwerkelijk nog wel iets produceert, maar ik vermoed van niet.

Misschien vanavond de follower toch maar weer open schroeven om te kijken of de draadjes wel helemaal goed zitten. Misschien dat daar iets mis zit...

• gns1l
  • Niet online
@Yaldair: Kun je beide Waveshare adapters nog pingen?
Ik gebruik RS485-1 van de master/leader voor de inline meter en RS485-2 voor de communicatie met de slave (volgens de installatiehandleidingen van SE). De slave/follower gebruikt alleen RS485-1.
Beide inverters blijven al enkele maanden gewoon werken.

• Yaldair
gns1l schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:01:
@Yaldair: Kun je beide Waveshare adapters nog pingen?
Ik gebruik RS485-1 van de master/leader voor de inline meter en RS485-2 voor de communicatie met de slave (volgens de installatiehandleidingen van SE). De slave/follower gebruikt alleen RS485-1.
Beide inverters blijven al enkele maanden gewoon werken.
Ja, kan ze beiden pingen / web-interface bereiken. Ik heb op de master RS485-1 voor communicatie met slave en RS485-2 met een SDM630 meter (via solaredgemeter_proxy). Volgens mij maakt het niet uit welke RS485-bus je gebruikt...ik heb geen dipswitches aangepast...is dat nog iets dat moet gebeuren?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Yaldair schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:04:
Dubbele bedrading van de CAT5a kabel verbroken (dus, gebruik nu alleen oranje voor B en wit-oranje voor A).
Prima, maar hoe heb je de ground (G) aangesloten? RS-485 is weliswaar differentieel, maar de communicatie kan toch de mist in gaan bij common mode spanningen. Vaak werkt het zonder ground, soms niet.

• Yaldair
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Prima, maar hoe heb je de ground (G) aangesloten? RS-485 is weliswaar differentieel, maar de communicatie kan toch de mist in gaan bij common mode spanningen. Vaak werkt het zonder ground, soms niet.
Ground zit op bruin-wit+bruin (leek me niet uit te maken of dit dubbel was uitgevoerd).

Heb ook even weerstand gemeten tussen A en B = ~120Ohm.

Reset van device en kon hem ook meteen weer koppelen. Even een andere adapter gebruikt voor de waveshare...misschien dat dat iets doet. En de dipswitch omgezet in de solaredge. Nu morgen / komende week even afwachten.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:39

pvg

Yaldair schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Ground zit op bruin-wit+bruin (leek me niet uit te maken of dit dubbel was uitgevoerd).

Reset van device en kon hem ook meteen weer koppelen. Even een andere adapter gebruikt voor de waveshare...misschien dat dat iets doet. En de dipswitch omgezet in de solaredge. Nu morgen / komende week even afwachten.
Zou je niet ~60 Ohm (dc) moeten meten als je beide uiteinden van de RS485 bus met 120 Ohm afsluit? 🙃

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Keurig.
pvg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:16:
Zou je niet ~60 Ohm (dc) moeten meten als je beide uiteinden van de RS485 bus met 120 Ohm afsluit? 🙃
Inderdaad, al levert het ontbreken van een afsluiting bij heel korte verbindingen vaak geen problemen op. Bij SolarEdge omvormers kun je de afsluitweerstanden aan/uit zetten met DIP-swtiches, bij externe adapters ontbreekt de weerstand vaak helemaal en moet je zelf een 120Ω (1/4W) weerstand tussen A en B monteren.

Toevoeging: afstluitweerstanden moeten gelijk zijn aan de karakteristieke impedantie van de kabel om reflectie aan de uiteinden te voorkomen. Bij netwerkkabel (bv. Cat5e) is dat 100Ω. Als je het met netwerkkabel transmissietechnisch goed wilt doen, zet je de ingebouwde afsluitweerstanden van de omvormer uit en monteer je aan beide einden een 100Ω weerstand.

[ Voor 19% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-10-2025 06:42 ]

• gns1l
  • Niet online
[...]
Prima
Prima, was dat voor of nadat je de dipswitch in de SE omgezet hebt?

Eens met @ZwarteIJsvogel: termination enz. maakt niet uit bij korte leidingen.
Maar met die korte leidingen zou ik de termination weerstanden niet verlagen en zou het met totaal 120 Ohm (termination aan één kant) ook moeten werken.

Het is even wat werk, maar je zou de meter op RS485-1 en de communicatie met de slave op RS485-2 kunnen zetten. Mogelijk staat dat niet voor niets zo in de SE handleiding van de inline meter uitgelegd.

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:29

rokl

test

Ik heb een SolarEdge SE5000H met 16 zonnenpanelen. In het monitoringsportaal van SolarEdge heb ik geen admin rechten. SolarEdge verwijst naar de installateur om admin rechten te krijgen en mijn installateur (Energiewonen) verwijst naar SolarEdge met de opmerking dat SolarEdge voor mij een eigen installateursaccount moet aanmaken. Ik zit dus een beetje klem. Herkent iemand deze situatie en wat zou ik kunnen doen?
Uiteindelijk wil ik op een eenvoudige manier de omvormer kunnen uitzetten om de teruglevering te beperken. Ik heb een vast energiecontract, waardoor ik geen gebruik kan maken van de mogelijkheid in de SolarEdge App om bij negatieve energieprijzen de omvormer uit te zetten. Gewoon de stekker trekken wordt afgeraden omdat het niet ten goede komt van de levensduur van de omvormer.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 15:17
rokl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:23:
Ik heb een SolarEdge SE5000H met 16 zonnenpanelen. In het monitoringsportaal van SolarEdge heb ik geen admin rechten. SolarEdge verwijst naar de installateur om admin rechten te krijgen en mijn installateur (Energiewonen) verwijst naar SolarEdge met de opmerking dat SolarEdge voor mij een eigen installateursaccount moet aanmaken. Ik zit dus een beetje klem. Herkent iemand deze situatie en wat zou ik kunnen doen?
Uiteindelijk wil ik op een eenvoudige manier de omvormer kunnen uitzetten om de teruglevering te beperken. Ik heb een vast energiecontract, waardoor ik geen gebruik kan maken van de mogelijkheid in de SolarEdge App om bij negatieve energieprijzen de omvormer uit te zetten. Gewoon de stekker trekken wordt afgeraden omdat het niet ten goede komt van de levensduur van de omvormer.
Kan je zelf geen instalateur account maken via hun website en dan zelf inloggen in de portal en je eige ninstallateur aanmelden als beheerder?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:25
Waarom heb je een installateurs account nodig?
De instellingen kun je zien/aanpassen via een browser en het wifi AP op je omvormer (172.16.0.1). Het SSID wachtwoord staat op de zijkant. Zet de rode tuimelschakelaar kort op P (Provisioning) en laat los binnen 2 seconden. Hierdoor start de Wi‑Fi‑AP-modus.

• rokl

rokl

test

janne_nl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:54:
Waarom heb je een installateurs account nodig?
De instellingen kun je zien/aanpassen via een browser en het wifi AP op je omvormer (172.16.0.1). Het SSID wachtwoord staat op de zijkant. Zet de rode tuimelschakelaar kort op P (Provisioning) en laat los binnen 2 seconden. Hierdoor start de Wi‑Fi‑AP-modus.
Mijn technische kennis is beperkt. Aan de rechter zijde van de omvormer zit een stikker met daarop o.a. SN, PN en activation code, maar verder geen SSID wachtwoord.

• janne_nl
Heb je een omvormer met een display?

Daarnaast, als je technische kennis bepert is, waarom heb je dan een admin account nodig?

[ Voor 56% gewijzigd door janne_nl op 29-10-2025 16:21 ]

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Je kan de omvormer ook gewoon via de DC-knop uitzetten, dat is ook de veiligste manier. Enige nadeel is uiteraard dat je daarvoor bij de omvormer aanwezig moet zijn. Je zal dan echter helemaal niks meer produceren tot die schakelaar terug aan gaat.

Gebaseerd op het gebrek aan SSID lijkt het erop dat je een omvormer met display hebt. Die kan je gewoon bedienen via de knopjes onder het display (DC uit, wachten op veilige spanning, dan Enter inhouden tot ie zegt om los te laten voor het menu, wachtwoord is 12312312, in te voeren met omhoog/omlaag/enter).

Teruglevering beperken kan via de omvormer zelf met een import/exportmeter die aangesloten moet worden (Inline meter is trouwens niet compatible met de display omvormers, dus dan moet ie een nieuw communicatiebord krijgen of je moet met de oudere meter aan de slag). Als alternatief zijn er in dit topic ook voldoende opties te vinden om via Modbus TCP te werken.

• dinandus
@Smoke Ik heb zelf de door je aangehaald inline meter (import-export meter) welke onder meer de accu laad vullen, maximaal zon gebruik is nu in gebruik.
Maar zie nergens geen mogelijkheid om ergens iets betreffende deze inline meter te kunnen instellen.
Volgens mij zie ik hem als ik in de "logische layout" de omvormer en de dag productie wil aflezen wel staan.
Echter hoe dan ergens een instelling om straks na 2026 geen zonnestroom meer terug te leveren, productie begrenzen zie ik nergens staan. Behalve in de omvormer gegegevens, daar staat de vermogenslimiet netjes op 100 %, maar om dit terug te schroeven, c.q. te begrenzen zie ik nergens geen instellingen om dit zelf te kunnen begrenzen.
Betreft een SE 3500H-RW000BNN4 omvormer, in combi met een 9,7 kWh accu, een fase systeem.
Zowel in de SE App als in de web omgeving vindt ik nog een instellingen om straks dus de productie zo te beperken dat er na 2026 geen terug levering meer zal plaatsvinden.

• rokl

rokl

test

janne_nl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:20:
Heb je een omvormer met een display?

Daarnaast, als je technische kennis bepert is, waarom heb je dan een admin account nodig?
Ja, mijn omvormer heeft een display. Wat ik uiteindelijk wil doen is de teruglevering van energie aan het net beperken (d.w.z. uitzetten om te voorkomen dat ik te veel energie teruglever aan het net).

[ Voor 20% gewijzigd door rokl op 29-10-2025 18:03 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Er is niet zoiets als adminrechten in het portaal. Je hebt de beherend installateur (Energiewonen) en de systeemeigenaar (jij). Het standaard toegangsniveau voor de systeemeigenaar is Dashboard & Layout, daarboven heb je nog Full Access. Dan kun je weliswaar meer zien (bv. grafieken), maar nauwelijks meer doen. Als je de volledige controle wilt hebben, moet je zelf de beherend installateur worden. Dat ga ik je niet aanraden en is ook totale overkill voor wat jij wilt.
Uiteindelijk wil ik op een eenvoudige manier de omvormer kunnen uitzetten om de teruglevering te beperken. Ik heb een vast energiecontract, waardoor ik geen gebruik kan maken van de mogelijkheid in de SolarEdge App om bij negatieve energieprijzen de omvormer uit te zetten.
Definieer op een eenvoudige manier. Is het omzetten van de rode schakelaar op de omvormer eenvoudig genoeg? Of wil je de productie kunnen beperken/staken vanuit je luie stoel (ingewikkelder en comfortabeler)? Of wil je e.e.a. geautomatiseerd doen? Handmatige bediening ben je snel beu! Neem rustig de tijd om goed na te denken over wat je uiteindelijk wilt bereiken.
Gewoon de stekker trekken wordt afgeraden omdat het niet ten goede komt van de levensduur van de omvormer.
Inderdaad.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Je zou via het menu op het display modbus aan kunnen zetten en vervolgens het vermogen regelen via Modbus. Dat kan dacht ik met Home Assistant.

[ Voor 190% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-10-2025 18:20 ]

• rokl

rokl

test

Unknown Alien schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Kan je zelf geen instalateur account maken via hun website en dan zelf inloggen in de portal en je eige ninstallateur aanmelden als beheerder?
Nee, ik heb geen KvK nummer.

• rokl

rokl

test

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Er is niet zoiets als adminrechten in het portaal. Je hebt de beherend installateur (Energiewonen) en de systeemeigenaar (jij). Het standaard toegangsniveau voor de systeemeigenaar is Dashboard & Layout, daarboven heb je nog Full Access. Dan kun je weliswaar meer zien (bv. grafieken), maar nauwelijks meer doen. Als je de volledige controle wilt hebben, moet je zelf de beherend installateur worden. Dat ga ik je niet aanraden en is ook totale overkill voor wat jij wilt.

[...]

Definieer op een eenvoudige manier. Is het omzetten van de rode schakelaar op de omvormer eenvoudig genoeg? Of wil je de productie kunnen beperken/staken vanuit je luie stoel (ingewikkelder en comfortabeler)? Of wil je e.e.a. geautomatiseerd doen? Handmatige bediening ben je snel beu! Neem rustig de tijd om goed na te denken over wat je uiteindelijk wilt bereiken.

[...]

Inderdaad.
Bij mij zit geen rode schakelaar op de omvormer. "Eenvoudig" is bijv. via een App of een web applicatie, d.w.z. zonder dat ik naar zolder moet lopen en welke knop dan ook moet indrukken.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Bij mij zit geen rode schakelaar op de omvormer. "Eenvoudig" is bijv. via een App of een web applicatie, d.w.z. zonder dat ik naar zolder moet lopen en welke knop dan ook moet indrukken.
Die rode schakelaar zit inderdaad alleen op de SetApp modellen. Modbus en Home Assistant lijken mij dan de aangewezen route. Met modbus heb ik de nodige ervaring, met Home Assistant helaas nul. Er zitten in dit topic denk ik wel tweakers die daar alles van weten.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:57

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het kan via Modbus en de API online volgens mij. Daar lijkt een installateurs account mij niet voor nodig.

Maar je kan prima bij negatieve energieprijzen de boel via de app uit laten zetten hoor, die functionaliteit is niet gebonden aan je energiecontract.

Met home assistant en deze plug-in: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Is het zeer eenvoudig om productie te beperken.

Hieronder zie je dat je kan matchen op het verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOv0EGUV7FwaLD5bSksX1KD-3mo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hy01xhN5KJmqm6K78xKw0PgL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Miezie op 29-10-2025 19:13 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

dinandus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:32:
@Smoke Ik heb zelf de door je aangehaald inline meter (import-export meter) welke onder meer de accu laad vullen, maximaal zon gebruik is nu in gebruik.
Maar zie nergens geen mogelijkheid om ergens iets betreffende deze inline meter te kunnen instellen.
Volgens mij zie ik hem als ik in de "logische layout" de omvormer en de dag productie wil aflezen wel staan.
Echter hoe dan ergens een instelling om straks na 2026 geen zonnestroom meer terug te leveren, productie begrenzen zie ik nergens staan. Behalve in de omvormer gegegevens, daar staat de vermogenslimiet netjes op 100 %, maar om dit terug te schroeven, c.q. te begrenzen zie ik nergens geen instellingen om dit zelf te kunnen begrenzen.
Betreft een SE 3500H-RW000BNN4 omvormer, in combi met een 9,7 kWh accu, een fase systeem.
Zowel in de SE App als in de web omgeving vindt ik nog een instellingen om straks dus de productie zo te beperken dat er na 2026 geen terug levering meer zal plaatsvinden.
Die optie staat onder Power Control > Energy Manager > Limit Control
> Control Mode > Export Control. Hier kan je aangeven hoeveel kW je maximaal wil exporteren, de omvormer zal zich begrenzen op basis van de exportmetingen. Je hebt hier wel 2 keuzes: Per fase of totaal. Bij per fase zal hij gaan beperken zodra er op 1 fase export is, bij totaal pas als de som van alle vermogens netto export geeft. In Nederland wil je die laatste aangezien de energiemeter van de netbeheerder enkel kijkt naar netto import/export.

Er is ook een mooi documentje over: https://knowledge-center....tion_application_note.pdf

• dinandus
@Smoke Bedankt, inderdaad een goed en duidelijk overzicht.
Ik zie dat je dat alleen kunt instellen als je over de administrateurs rechten beschikt?
Tja dat is niet aanwezig, beste oplossing is dan denk ik om dit eenmalig begin 2027 door mijn eigen installateur in te laten stellen.
Binnenkort komt er een EV One wandbox, dan zal ik het bij de installateur, monteur eens nader met hem bespreken.

Als ik het goed begrepen hebt, kan het dus met de inline meter van SE die al geinstalleerd is, en is er geen andere hardware nodig, alleen dus de admin rechten?

[ Voor 16% gewijzigd door dinandus op 29-10-2025 20:37 . Reden: tekst toegevoegd. ]

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

Het kan via Modbus en de API online volgens mij. Daar lijkt een installateurs account mij niet voor nodig.

Maar je kan prima bij negatieve energieprijzen de boel via de app uit laten zetten hoor, die functionaliteit is niet gebonden aan je energiecontract.

Met home assistant en deze plug-in: https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi

[Afbeelding]
Dat begrijp ik. Maar daarmee kan ik niet voorkomen dat teveel energie aan het net teruggeleverd wordt.

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

[Afbeelding]
Ik ga het bestuderen. Zag wel op het web dat velen Solaredge Modbus gebruiken en alleen degenen waar het uit welke redenen niet werkt het met Solaredge Modbus multi proberen. Even kijken of ik redelijk kan begrijpen hoe dat allemaal werkt. In elk geval bedankt voor de informatie

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Ik ga het bestuderen. Zag wel op het web dat velen Solaredge Modbus gebruiken en alleen degenen waar het uit welke redenen niet werkt het met Solaredge Modbus multi proberen. Even kijken of ik redelijk kan begrijpen hoe dat allemaal werkt. In elk geval bedankt voor de informatie
Kijk even naar welk project actief wordt onderhouden. Dan zal je zien dat SolarEdge modbus multi de keuze is. Maar je kan ze gewoon naast elkaar draaien.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:29:
Dat begrijp ik. Maar daarmee kan ik niet voorkomen dat teveel energie aan het net teruggeleverd wordt.
Om teruglevering naar het net te voorkomen en het PV-vermogen dienovereenkomstig te regelen, moet je de import/export van/naar het net meten. Daarvoor heb je een import/export meter in de groepenkast nodig en een verbinding tussen meter en omvormer.

De SolarEdge Home Inline Meter is niet geschikt voor jouw omvormer (de inline meter vereist volgens de datasheet een SetApp omvormer zonder display). Een optie voor jou zou een ondersteunde third party meter kunnen zijn (zie deze application note). Daarvoor moet een RS-485 verbinding worden aangelegd (kabel, via LAN met converters). Een andere optie is de omvormer vervangen door een moderner type met SolarEdge Home Network.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:31:
[...]

Om teruglevering naar het net te voorkomen en het PV-vermogen dienovereenkomstig te regelen, moet je de import/export van/naar het net meten. Daarvoor heb je een import/export meter in de groepenkast nodig en een verbinding tussen meter en omvormer.

De SolarEdge Home Inline Meter is niet geschikt voor jouw omvormer (de inline meter vereist volgens de datasheet een SetApp omvormer zonder display). Een optie voor jou zou een ondersteunde third party meter kunnen zijn (zie deze application note). Daarvoor moet een RS-485 verbinding worden aangelegd (kabel, via LAN met converters). Een andere optie is de omvormer vervangen door een moderner type met SolarEdge Home Network.
of een oudere meter van solaredge die nog met losse CT klemmen werkt, die had ik ook op mijn omvormer met display en werkt prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat kan uiteraard ook, mits je in je groepenkast voldoende ruimte hebt voor die klemmen. Ze zijn best groot. Een inline meter voor op de DIN-rail werkt een stuk gemakkelijker. Uiteraard moet je daarvoor ook weer de benodigde ruimte hebben :)

[ Voor 15% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-10-2025 08:15 ]

• janne_nl
Je ziet toch ook op je slimme meter in welke richting de stroom gaat? Via de p1 poort en evt een youless kun je alles zien volgens mij.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:31:
Je ziet toch ook op je slimme meter in welke richting de stroom gaat? Via de p1 poort en evt een youless kun je alles zien volgens mij.
Kun je die aan een SolarEdge omvormer koppelen zodat die de export kan beperken? Want dat is wat @rokl feitelijk wil.

• janne_nl
Ik dacht dat hij hem zelf wil beperken via modbus. Dan kan dat prima met een slimme meter. Anders heb je denk ik inderdaad ondersteuning van Solaredge nodig.

Ik heb een dynamisch contract. Hier regelt de omvormer de teruglevering op basis van de tarieven. Met een dynamisch contract lijkt een accu wel slim. Met name om de pieken in de ochtend en de avond op te vangen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:38:
Ik dacht dat hij hem zelf wil beperken via modbus. Dan kan dat prima met een slimme meter. Anders heb je denk ik inderdaad ondersteuning van Solaredge nodig.
Ik denk dat hij nog niet precies wist wat hij wilde toen hij de vraag stelde. Dat is heel normaal als je net begint aan een onderwerp als dit. Het duurt een tijdje voordat je door de bomen het bos begint te zien.

De omvormer handmatig uitschakelen gaat de eerste paar dagen goed. Daarna begin je het te vergeten en tenslotte doe je het gewoon niet meer omdat het te lastig is. Dan besef je dat je een automatisch werkende oplossing nodig hebt.
Ik heb een dynamisch contract. Hier regelt de omvormer de teruglevering op basis van de tarieven.
@rokl heeft aangegeven dat hij een vast contract heeft. Hier idem, maar dit terzijde.
Met een dynamisch contract lijkt een accu wel slim. Met name om de pieken in de ochtend en de avond op te vangen.
Naar dat soort oplossingen zit ik ook te kijken. Maar of het slim is? Financieel in mijn geval vooralsnog niet. Dat heeft mede te maken met het beperkte stroomverbruik van mijn 1-persoons huishouden waardoor zelfs een kleine accu al snel te groot is in verhouding tot het stroomverbruik en de overheadkosten onevenredig zwaar wegen.

• janne_nl
Uitrekenen hoeveel een accu bespaart/oplevert is heel erg lastig. Het spul staat nu een jaar bijna dus binnen kort eens rekenen, maar meer dan kijken wat ik eerder betaalde (vermeerderd met de terugleverkosten) tov ik dit jaar heb betaald zit er niet in denk ik. (Sinds maandag een extra accublok en een backup interface)

De druppel was de 400euro terugleverkosten per jaar. Door het dynamische contract is dat natuurlijk niet de directe winst. Maar Solaredge One levert ook terug uit de accu bij hoge tarieven, die soms op een goedkoper moment de accu zijn ingeladen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Dat is vanaf 2027 ook niet zo nodig vermoed ik.

• rokl

rokl

test

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:31:
[...]

Ik heb een Eastron kWh 1-fase energiemeter van Homewizard laten installeren. Kan ik die niet hiervoor gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door rokl op 30-10-2025 10:28 ]

• rokl

rokl

test

janne_nl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:38:

Ik heb een dynamisch contract. Hier regelt de omvormer de teruglevering op basis van de tarieven. Met een dynamisch contract lijkt een accu wel slim. Met name om de pieken in de ochtend en de avond op te vangen.
Ik begrijp niet hoe ik via een slimme meter het vermogen van de omvormer kan beinvloeden of de omvormer zelfs kan uitzetten. Uiteraard heb ik een slimme meter, een P1 meter van Homewizard en een Eastron kWh meter ook van Homewizard.

• rokl

rokl

test

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Ik denk dat hij nog niet precies wist wat hij wilde toen hij de vraag stelde. Dat is heel normaal als je net begint aan een onderwerp als dit. Het duurt een tijdje voordat je door de bomen het bos begint te zien.

De omvormer handmatig uitschakelen gaat de eerste paar dagen goed. Daarna begin je het te vergeten en tenslotte doe je het gewoon niet meer omdat het te lastig is. Dan besef je dat je een automatisch werkende oplossing nodig hebt.

[...]

@rokl heeft aangegeven dat hij een vast contract heeft. Hier idem, maar dit terzijde.

[...]

Naar dat soort oplossingen zit ik ook te kijken. Maar of het slim is? Financieel in mijn geval vooralsnog niet. Dat heeft mede te maken met het beperkte stroomverbruik van mijn 1-persoons huishouden waardoor zelfs een kleine accu al snel te groot is in verhouding tot het stroomverbruik en de overheadkosten onevenredig zwaar wegen.
Ik zat ook te kijken naar een thuisaccu. Maar vooralsnog wacht ik af tot begin 2027. Maar ik verwacht dat ik maximaal mijn standby-verbruik van ca 140 W op die manier deels (d.w.z. 's nachts) kan kompenseren. De hybride warmtepomp helpt ook niet, want in de zomer staat die uit. En een e-auto hebben we nog niet.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Ik heb een Eastron kWh 1-fase energiemeter van Homewizard laten installeren. Kan ik die niet hiervoor gebruiken?
Die is niet compatible met SolarEdge omvormers, maar je kan de data daarvan wel gebruiken om via Modbus TCP of RTU (RS485) de omvormer te sturen. Let wel op dat SolarEdge hierbij geen ondersteuning zal geven buiten het inschakelen van deze opties.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:15

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@rokl Misschien heb je hier wat aan als je de omvormer via home assistant wilt aansturen met de data van de P1 poort: https://gathering.tweaker...message/83314916#83314916

• rokl

rokl

test

Smoke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Die is niet compatible met SolarEdge omvormers, maar je kan de data daarvan wel gebruiken om via Modbus TCP of RTU (RS485) de omvormer te sturen. Let wel op dat SolarEdge hierbij geen ondersteuning zal geven buiten het inschakelen van deze opties.
Inmiddels ben ik wat verder: mijn SolarEdge SE5000 omvormer heeft geen LAN verbinding en geen WiFi verbinding, wel een RS485 verbinding. De data worden via API naar de Homewizard app gestuurd. Ik vraag me af wat nu de opties zijn om het vermogen van de omvormer te kunnen beinvloeden met of zonder de installateur erbij te betrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door rokl op 30-10-2025 18:09 ]

• rokl

rokl

test

Mrlten schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:54:
@rokl Misschien heb je hier wat aan als je de omvormer via home assistant wilt aansturen met de data van de P1 poort: https://gathering.tweaker...message/83314916#83314916
Bedankt. Ik ga de post goed lezen.

• janne_nl
rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Ik begrijp niet hoe ik via een slimme meter het vermogen van de omvormer kan beinvloeden of de omvormer zelfs kan uitzetten. Uiteraard heb ik een slimme meter, een P1 meter van Homewizard en een Eastron kWh meter ook van Homewizard.
Op basis van de stromen die door je slimme meter lopen kun je (als dat kan) je omvormer via modbus bijvoorbeeld knijpen of de productie laten stoppen. Dat dat niet heel envoudig is klopt. Dan moet je naar meer kant en klare oplossingen kijken , maar daar is wellicht een nieuwe omvormer nodig. Via Solaredge zijn daar nu wel aanbiedingen als je meteen naar 1 of meer accu's gaat.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik begrijp niet hoe ik via een slimme meter het vermogen van de omvormer kan beinvloeden of de omvormer zelfs kan uitzetten.
Dat kan ook niet, maar je kunt gegevens uit de slimme meter wel gebruiken om de omvormer aan te sturen.

Het principe is vrij eenvoudig. Je leest het momentane vermogen op je netaansluting uit via de P1-meter. Als je energie exporteert, verlaag je het maximum vermogen van de omvormer via modbus. Als je energie importeert verhoog je het maximum vermogen juist (tot maximaal het nominale vermogen).

Je moet dan zelf een regelkring bouwen. De kunst is om dat zo te doen dat de regeling snel genoeg reageert op veranderingen maar ook niet gaat slingeren. Kennis van regeltechniek is daarbij zeer aan te bevelen.

SolarEdge heeft goede regelmechanismes in de omvormer firmware zitten. Dat valt veruit te prefereren boven eigen geknutsel.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:02:
Inmiddels ben ik wat verder: mijn SolarEdge SE5000 omvormer heeft geen toegang met LAN of RS485.

De data worden blijkbaar via API naar de Homewizard app gestuurd.
Bedoel je dat jouw omvormer geen netwerkverbinding heeft? Dus geen LAN-aansluiting en ook geen wifi? Mobiele data is namelijk ook een mogelijkheid. Dat heeft een installateur bij een vriend van mij zo gedaan. Omvormer op zolder, LTE-module erin met externe antenne en een 12-jaar prepaid data abonnement.

Ik zou een vermogensregeling beslist niet baseren op data uit de monitoring API. Je krijgt het vermogen met vertraging (als je het al krijgt) en vertraging is een belangrijke oorzaak van oscillaties in regelkringen. Deze route is vragen om problemen.
Ik vraag me af wat nu de opties zijn om het vermogen van de omvormer te kunnen beinvloeden met of zonder de installateur erbij te betrekken.
Een kabel voor RS-485 naar de meterkast trekken en een door SolarEdge ondersteunde import/export meter in de groepenkast installeren, of de omvormer vervangen door een model dat SolarEdge Home Network ondersteunt en in je groepenkast een SolarEdge Home Inline Meter plaatsen met externe antenne (het signaal moet door een paar vloeren heen).

Als je een 3-fase aansluiting hebt, moet je altijd een 3-fase meter installeren, ook al is je omvormer 1-fase. Als je wel een netwerkverbinding hebt tussen omvormer en meterkast, kan de kabel voor RS-485 ook virtueel zijn via RS-485 naar Ethernet adapters. De ervaringen daarmee variëren. In beide scenario's zul je je installateur nodig hebben. Zonder de benodigde kennis is kans op succes klein en de kans op ongelukken groot.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Als je die homewizard spullen eruit doet en het vervangt met de SolarEdge inline meter kun je met modbus alles regelen of waarschijnlijk via de app later ook wel een en ander. SolarEdge zal wel met de markt meebewegen wat dat betreft.

Het opent ook mogelijkheden voor een eventuele accu of EV.

Maar ik snap nog steeds niet welk probleem je eigenlijk wilt oplossen. Terugleverkosten? Negatieve prijzen? Gebrek aan salderen?

Voor alles is negatieve prijs optimalisatie wat je bij de inline meter krijgt wel ongeveer wat de lading dekt. Die terugleverkosten zal de markt wel anders mee omgaan denk ik.

• rokl

rokl

test

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Bedoel je dat jouw omvormer geen netwerkverbinding heeft? Dus geen LAN-aansluiting en ook geen wifi? Mobiele data is namelijk ook een mogelijkheid. Dat heeft een installateur bij een vriend van mij zo gedaan. Omvormer op zolder, LTE-module erin met externe antenne en een 12-jaar prepaid data abonnement.
Mijn omvormer heeft een RS485 verbinding; geen LAN en geen WiFi verbinding. Wat is in dit geval het meest voor de hand liggende: ik kan bijv. een SolarEdge WiFi module kopen zodat de omvormer onderdeel wordt van mijn home netwerk. Daarna dan via HomeAssistant modbus TCP de energieoutput van de omvormer beinvloeden? Indien dat zo werkt, zijn er betere alternatieven?

[ Voor 8% gewijzigd door rokl op 30-10-2025 18:10 ]

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Maar ik snap nog steeds niet welk probleem je eigenlijk wilt oplossen. Terugleverkosten? Negatieve prijzen? Gebrek aan salderen?
Ik heb een vast energiecontract en zal in de toekomst waarschijnlijk ook geen dynamisch contract afsluiten. Mijn zonnenpanelen leveren op dit moment per jaar ca 3500 kWh energie terug aan het net; hiervoor moet ik een boete betalen (dit jaar ca 450.- Euro). Ik wil graag van de boet af of tenminste de boete duidelijk omlaag brengen. Mijn idee is om de energieoutput van de omvormer te beinvloeden zodat die minder energie teruglevert aan het net, waardoor de boete zal afnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door rokl op 30-10-2025 18:11 ]

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Mijn omvormer heeft een RS485 verbinding; geen LAN en geen WiFi verbinding. Wat is in dit geval het meest voor de hand liggende: ik kan bijv. een SolarEdge WiFi module kopen zodat de omvormer onderdeel wordt van mijn home netwerk. Daarna dan via HomeAssistant modbus TCP de energieoutput van de omvormer beinvloeden? Indien dat zo werkt, zijn er betere alternatieven?
LAN-verbinding zou je altijd moeten hebben, alhoewel dat bij de echt oude modellen ook via een gelijksoortige connector als RS485 gaat. Echter heb je bij die wel weer het probleem dat ze waarschijnlijk geen Modbus TCP/RTU ondersteunen. Als je geen knoppen onder het display hebt kun je via de groene knop onderop de omvormer door de statusschermen scrollen en op die manier de CPU versie controleren. Als die met 2 begint is het niet mogelijk en zou de omvormer vervangen moeten worden. Als die met 3 begint kan het wel.

• rokl

rokl

test

Smoke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

LAN-verbinding zou je altijd moeten hebben, alhoewel dat bij de echt oude modellen ook via een gelijksoortige connector als RS485 gaat. Echter heb je bij die wel weer het probleem dat ze waarschijnlijk geen Modbus TCP/RTU ondersteunen. Als je geen knoppen onder het display hebt kun je via de groene knop onderop de omvormer door de statusschermen scrollen en op die manier de CPU versie controleren. Als die met 2 begint is het niet mogelijk en zou de omvormer vervangen moeten worden. Als die met 3 begint kan het wel.
CPU 3.2537.000

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb een vast energiecontract en zal in de toekomst waarschijnlijk ook geen dynamisch contract afsluiten. Mijn zonnenpanelen leveren op dit moment per jaar ca 3500 kWh energie terug aan het net; hiervoor moet ik een boete betalen (dit jaar ca 450.- Euro). Ik wil graag van de boet af of tenminste de boete duidelijk omlaag brengen. Mijn idee is om de energieoutput van de omvormer te beinvloeden zodat die minder energie teruglevert aan het net, waardoor de boete zal afnemen.
Ik zou toch dynamisch eens bekijken.

Maar die boete: kost het meer dan dat terugleveren je oplevert? Als je dan uitgesaldeerd bent is de eenvoudigste oplossing simpelweg de omvormer uit in de laatste weken van een contractjaar..

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dit werkt. Ik zou LAN dan overwegen. Voor het gedoe en stabiliteit zou ik de inline meter aanschaffen. Modbus bij SolarEdge wordt er niet stabieler op als het veel requests heeft te verstouwen.

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.