@Ronald Thanks voor de input.mdvmine schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Er komen dus 14 panelen bij, hoeveel wattpiek? Als die bijvoorbeeld 450Wp zijn, dan komt er dus minimaal 14x450Wp bij? Dat wordt dan ruim 13kWp, of zelfs meer met 16 panelen erbij. Dat is wel teveel voor een 6K omvormer ja. Max is 200% overdimensionering dacht ik, dus 12kWp max voor jouw SE6K. Je zou dus bijv 10 panelen 450Wp kunnen bijplaatsen ten hoogste.
@mdvmine Bedankt voor je bericht..
Vandaag ook mijn vraag, ik had al verwacht dat mijn huidige omvormer mogelijk te klein zou zijn.
Het is echter ook niet noodzakelijk om max vermogen op te kunnen vangen,
De verdeling zal ongeveer 25% / 50% / 25% zijn (Oost / Zuid / West)
Wanneer de zon op komt zullen de panelen op het zuiden en westen natuurlijk minder of nauwelijks meedoen, alleen wanneer de zon op zijn hoogste punt staat zal ik mogelijk een piek te pakken hebben (eigenlijk alleen hoogzomer)..
Het hoofddoel is om om in het najaar, winter en voorjaar zoveel mogelijk op te wekken om zodoende de warmtepomp te kunnen voorzien van eigen opwek.
De huidige panelen op het zuiden liggen op een plat dak en halen heel weinig rendement in de wintermaanden.
Zoals Ronald aangeeft, een 2x 9 op een OW opstelling is misschien niet de meest handige oplossing omdat je dan te weinig vermogen op de string hebt.
Ik zou alleen graag willen weten wat de meest ideale oplossing is, en dan kan ik zelf wel bepalen of dat haalbaar is en of dat ook een beetje matched met waar de installateur mee terugkomt.
[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 20-10-2025 16:55 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/