Beste mensen,
Ik wil een 15 of 20 kWh accusysteem icm een SolarEdge SE10k-RWB48 hybride omvormer incl. BUI aanschaffen. Op het dak heb ik 13 kWp aan zonnepanelen Oost West. Graag zou ik jullie gedachten willen weten over het aansluiten van mijn Zappi laadpaal.
Een bekend probleem is dat als je op 100% zonnestroom je auto laadt icm met een DC gekoppelde accu zoals die van Solaredge, je laadpaal en accu niet goed samenwerken. In de basis komt dit omdat vermogen van de zon en vermogen uit de accu als één worden gezien door de (CT klemmen) van de Zappi laadpaal.
Als er bijvoorbeeld bij 100% zonnestroom laden een wolk voor de zon komt, voedt het net nu tijdelijk de laadpaal bij (om in eco+ modus te blijven). Gevolg is dat de accu dit ziet als een verbruiker in huis en bijspringt om afname van het net te voorkomen. De Zappi ziet dit bijspringen als zonnestroom, want hybride omvormer. Na wat gepingpong op deze manier komen laadpaal en accu in een soort “loop” waardoor uiteindelijk de laadpaal je accu op zijn volle vermogen ontlaad. De Zappi heeft wel een export margin instelling, waarbij je altijd 50-300 W oid van de zonnestroom laat terugvloeien zodat je wat marge hebt bovenop de 1.4 kW minimale vermogen maar in de praktijk is dit toch niet altijd fail safe lees ik.
Ook als ik mijn auto op FAST ga opladen, gaat de accu leeggetrokken worden. Tenzij ik via ToU een pauzeschema in de ontlading inlas.
Na wat zoekwerk ben ik op de volgende oplossing gekomen:
Vanaf de netaansluiting laat ik de laadpaal vóór de Backup unit van Solaredge aansluiten. Gevolg: de laadpaal wordt een non-back up user. Als ik op FAST laad, dan neemt de laadpaal van het net, het accusysteem ziet dit niet als gebruiker in huis en springt dus niet bij.
Bij 100% zonneladen (bijv. Mijn thuisaccu is vol/ik las een pauze in of ik heb echt veel zonvermogen) dan loopt er zonvermogen langs de Zappi CT klem, ik kan dan in eco+ modus laden. Bij een wolk springt het net bij en de accu niet. Het gecombineerd laden van accu en auto op de zon kan ook als ik boven de 6.4 kW zonvermogen kom (5 kW voor accu en minimaal 1.4 kW voor de 1 fase om te laden). Dit haal ik op zonnige dagen makkelijk; vermogen gaat dan naar 8-9 kW.
Ik kan een extra modbus/CT meter van Solaredge installeren voor mijn non-backup users om een compleet beeld van mijn verbruik te krijgen. Naar wat ik begrepen heb leest deze meter alleen uit en wordt er niet op gestuurd. Dat gebeurt alleen op de interne meter in de BUI.
Ik kan nog steeds uit de accu laden als ik dat echt wil; hiertoe laat ik de de accu handmatig ontladen en zet ik de Zappi op eco+. Zappi ziet accuvermogen als “zonnestroom” en slaat aan boven de 1.4 kW vermogen.
Nadeel:
Bij stroomuitval werkt de laadpaal niet. Ik denk echter dat ik dan de auto toch niet wil opladen op de accu.
Graag jullie gedachten hierover, alle input is welkom. Een Solaredge One lader lost dit probleem waarschijnlijk in zijn geheel op, maar ik wil graag eerst mijn Zappi behouden. Die heb ik nog maar een paar jaar.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber