Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Je kan ook even in de Envoy app kijken of er een paneel erg ver achterblijft vergeleken met de rest.Microkid schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:14:
[...]
Firmware doet niets met opbrengst. Grote kans dat de mindere opbrengst komt door het warme weer. Mijn piekopbrengst is nu ook gedaald van ong 3000W naar 2500W... Of .. er is een paneel of omvormer defect, dat kan je installateur zien.
of een 7 serie ?KevoSoft schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:30:
@mike123 @Eddie_ Dank voor de antwoorden, ik was er al bang voor. Dan ga ik toch maar even een Envoy halen.
2 september enphase gevraagd naar onbegrijpelijke consumptie op 1 september, was totaal 1000kwh, vandaag geconstateerd dat ze de hele dag 1 september gewist hebben, overzicht is dus weer bruikbaarBuysB schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:20:
Afgelopen vrijdag morgen een enorme piek in verbruik waargenomen door Enphase, heeft iemand dat al eens gehad, heb Enphase gevraagd of dit te corrigeren is.
[Afbeelding]
nog geen verklaring ontvangen
Hmm goed om te weten dat die verzoeken gehonoreerd worden. Ik was in de veronderstelling dat Enphase nog altijd vond dat we daar maar mee moesten leven.BuysB schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:23:
[...]
2 september enphase gevraagd naar onbegrijpelijke consumptie op 1 september, was totaal 1000kwh, vandaag geconstateerd dat ze de hele dag 1 september gewist hebben, overzicht is dus weer bruikbaar
nog geen verklaring ontvangen
Ik heb één installatie die ook zo’n rare meetfout heeft
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 11-09-2023 20:53 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb hier hetzelfde. Ligt aan weer, bewolking en dergelijke.Microkid schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:14:
[...]
Firmware doet niets met opbrengst. Grote kans dat de mindere opbrengst komt door het warme weer. Mijn piekopbrengst is nu ook gedaald van ong 3000W naar 2500W... Of .. er is een paneel of omvormer defect, dat kan je installateur zien.
De zon staat lager, komt later op en gaat eerder onder.
We zitten al bijna 3 maanden voorbij de langste dag.
Lijkt me wel. Ik haalde de afgelopen (onbewolkte) dagen ca 30-32kWh met mijn systeem, terwijl ik in juli op de onbewolkte dagen ca 40-42kWh haalde. Zon komt later op en gaat eerder onder. Rond 20.30 al geen zon meer momenteelTuin in groen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:45:
Kan de lagere opbrengst er ook aan liggen dat we inmiddels later in het jaar zitten?
De zon staat lager, komt later op en gaat eerder onder.
We zitten al bijna 3 maanden voorbij de langste dag.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Wat achtergrond bij mijn opstelling:
- Panelen zijn met Enphase IQ7+ aangesloten op 3 fasen Q-relay.
- Opbrengst panelen: 30 tot 50kWh in de zomer, en zo'n 8 a 12 kWh in de winter.
- Buiten de zonuren om verbruiken we zo'n 8 a 10kWh in de winter uit het net (warmtepomp).
Gezien het volledige Enphase zonnesysteem lijkt de Enphase batterij dan ook de meest voor de handliggende keuze qua ecosysteem om verder te onderzoeken en dan specifiek de 10T (10.5kWh). De volgende installatieweergave van Enphase zou dan ook van toepassing zijn:
/f/image/BglgQ8Zf0CabzEYHDFVWaYTQ.png?f=fotoalbum_large)
Nu valt mij op dat de batterij op 1 fase aangesloten wordt wat een aantal vragen bij mij oproept:
1. hoe zit dat met het laden van de batterij aangezien mijn panelen over 3 fasen zijn verdeelt? Heb ik dan maar (grofweg) 1/3 van de totale zonneopbrengst beschikbaar om de batterij te laden?
2. hoe zit het met het ontladen van de batterij: ook hier lijkt dan maar 1 fase te kunnen ontladen?
Op die laatste vraag lijkt het volgende artikel meer achtergrond te geven namelijk dat er niet per fase naar 0 Watt geregeld hoeft te worden:
"Een afspraak tussen de regering en energieleveranciers", dat is toch wel iets waar ik naar de toekomst kijkend niet teveel afhankelijk van zou willen zijn. Als heel NL dit zou gaan doen is het hele net in onbalans. Is het dan niet beter een 3x3T accu te nemen en op alle fases 1 aan te sluiten zoals in onderstaande overzicht:Nu is er afgesproken tussen de Nederlandse regering en de energie leveranciers dat er niet per fase naar 0Watt hoeft te worden geregeld. Afgesproken is dat 1 fase de som van het verbruik aan de andere 2 fases het net op mag sturen. Stel er is een thuisbatterij verbonden op fase-1. bron: https://huisenergieopslag...werking-1-fase-of-3-fase/
/f/image/BdKeJYFTGKhMB15QvU0xNSxe.png?f=fotoalbum_large)
Benieuwd naar jullie inzicht.
Uit pure interesse en met een VMBO & MBO & HBO elektrotechniek opleiding heb ik mij aangemeld voor de Enphase universiteit om te kijken of ikzelf de batterij in de toekomst op zou kunnen hangen. Al vraagt enphase wel om diagrammen op te sturen en bij de eerste installatie mee te kijken.
De leveranciers hebben hier niets mee te maken.
Tevens doet half nederland dat al want heel veel huizen hebben maar 1-fase. En dat gaat gewoon goed!
Daar is een aansluitrichtlijn voor op basis van huisnummers, en die geld ook voor jouw batterij straks.
[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-09-2023 10:35 ]
Echter zit ik met hetzelfde dat ik eigenlijk op alle drie de fase wil afvangen. Nu worden alle 3 de fasen nog bij elkaar opgeteld en maakt het niet uit of je op fase 1 je batterij op laad en op fase 2 stroom afneemt en op fase 3 weer terug leverd. Maar niemand kan in de toekomst kijken dus eigenlijk twijfel ik of het niet toch beter is op meer uit te geven en dan 3x een losse 3T batterij te nemen.
Of een ander oplossing de doorvebindingen niet leggen binnen in de 10T batterij en ze dus als drie losse batterijen gebruiken maar dan op 1 muurplaat en in een behuizing (Weet eigenlijk niet of dat mag?)
iemand ervaring mee?
Stefan
P.S zag dat je op de baterij geen 0% BTW krijgt. Zou dit nog komen in de nabije toekomst?
Ik wil het ook zelf gaan doen. Heb de certifikaten binnen en moet inderdaad nog een schema inleveren. Er staat op de universiteit echter niets over mee kijken dit staat wel vermeld bij Solar bouwmarkt.
[ Voor 8% gewijzigd door svkaster op 12-09-2023 17:35 ]
@svkaster technisch gezien kan je een 10t kopen en deze als 3 separate 3t’s aansluiten op elke fase 1. Dus dan niet de kabels gebruiken om ze aan elkaar te connecteren, maar ze een voor een op een verschillende fase aan sluiten van een 3 fase q-relais. Ik weet alleen niet of enphase dit ondersteunt maar zou niet weten waarom niet aangezien het hetzelfde resultaat heeft als 3 losse 3t’s.
Ik ben wel terughoudend of het lukt om zelf de activatie van de batterij te doen na het certificeren en opsturen van het ontwerp ter review. Als de activatie dan niet mag van enphase moet je alsnog op zoek naar een gecertificeerde installateur.
[ Voor 25% gewijzigd door skiwi op 12-09-2023 19:49 ]
Enphase heeft maar 1 batterij beschikbaar, de 3T. Even afgezien van de 5P batterij die in de US al wordt vermarkt. Bij de 10T krijg je 3 stuks 3T met een grotere kap…en een grotere montageplaat. Van de interconnectiekabels gebruik je alleen de nul en aarde… om hem 3-fasig aan te sluiten.skiwi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:37:
@jeroen3 dank je voor de info! Simpel maar doeltreffend systeem om zo op basis van huisnummer een round robin achtig distributie te doen over de verschillende fases.
@svkaster technisch gezien kan je een 10t kopen en deze als 3 separate 3t’s aansluiten op elke fase 1. Dus dan niet de kabels gebruiken om ze aan elkaar te connecteren, maar ze een voor een op een verschillende fase aan sluiten van een 3 fase q-relais. Ik weet alleen niet of enphase dit ondersteunt maar zou niet weten waarom niet aangezien het hetzelfde resultaat heeft als 3 losse 3t’s.
Ik ben wel terughoudend of het lukt om zelf de activatie van de batterij te doen na het certificeren en opsturen van het ontwerp ter review. Als de activatie dan niet mag van enphase moet je alsnog op zoek naar een gecertificeerde installateur.
Ik ga eerst het design maken en zal dat versturen naar het e-mail adres dat ik heb gekregen. En dan wacht ik af of mijn Enphase toolkit het vinkje krijgt voor het activeren van een batterij. Als dit niet het geval is dan pas ik nog even want ik zie bedragen voorbij komen van ruim 2000€ voor het installeren van een 10T batterij.skiwi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:37:
Die stop ik liever in eigen zak. Ben net als jij (denk ik) vroeger opgeleid als elektricien dus vindt het leuk om het zelf te doen.
2000 euro ? Ik zou verwachten dat het met 2 man op enig moment een half dagje werk is.svkaster schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:38:
[...]
Ik ga eerst het design maken en zal dat versturen naar het e-mail adres dat ik heb gekregen. En dan wacht ik af of mijn Enphase toolkit het vinkje krijgt voor het activeren van een batterij. Als dit niet het geval is dan pas ik nog even want ik zie bedragen voorbij komen van ruim 2000€ voor het installeren van een 10T batterij.
Die stop ik liever in eigen zak. Ben net als jij (denk ik) vroeger opgeleid als elektricien dus vindt het leuk om het zelf te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door asjemenou74 op 13-09-2023 12:30 ]
Ik heb uiteindelijk een Envoy kunnen lenen van het bedrijf waar ik de omvormer had aangeschaft. Profiel erop geladen, nu werkt alles naar behoren.PeepPeepPeep schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:23:
[...]
Wellicht om te ruilen voor een IQ7+? Gaat qua wat je wil niets uitmaken, maar je hoeft geen Envoy te halen.....
Dank! Twee dagen geleden lag de app er inderdaad even uit.
Werkt het nu ook zonder de Envoy/Gateway?KevoSoft schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]
Ik heb uiteindelijk een Envoy kunnen lenen van het bedrijf waar ik de omvormer had aangeschaft. Profiel erop geladen, nu werkt alles naar behoren.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Na wat aandringen zijn ze vandaag alsnog geïnstalleerd. Werken na behoren (als in, ik kan alles meten) dus weer terug een tevreden klantHolk schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:35:
[...]
Die zullen vast in de voorraadkast van de installateur liggen.. Ik zal gaan zoeken naar een bedrijf in de buurt die door enphase aanbevolen wordt. Dank voor de tips
Dus zolang je geen 180 graden setup hebt, dan zit je eigenlijk wel safe? Bij mij hebben ze dus vandaag ook 11 stuks 430Wp geplaatst met iQ8+ toen der tijd hoorde ik niemand erover bij accepteren offerte.Panzer_V schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:34:
[...]
Wat is je oriëntatie? Hoeveel azimuth? Welke hellingshoek?
Ik denk dat je een prima setup hebt zolang je niet vol op azimuth 180 ligt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Inmiddels heb ik op de garage 8 stuks zonnepanelen liggen.
Boven de garage heeft mijn huis echter ook nog een grote blinde muur, op het zuiden (190 graden).
Het idee is om ook zonnepanelen op deze muur aan te brengen. Minder opbrengst dan met 15graden, maar nog altijd interessant.
Weet iemand een bevestigingssysteem om zonnepanelen op een muur aan te brengen?
Bekijk dit topic eens:Tuin in groen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:02:
Hoi allen,
Inmiddels heb ik op de garage 8 stuks zonnepanelen liggen.
Boven de garage heeft mijn huis echter ook nog een grote blinde muur, op het zuiden (190 graden).
Het idee is om ook zonnepanelen op deze muur aan te brengen. Minder opbrengst dan met 15graden, maar nog altijd interessant.
Weet iemand een bevestigingssysteem om zonnepanelen op een muur aan te brengen?
Zonnepanelen plaatsen tegen muur (verticaal)
of deze:
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 13-09-2023 21:07 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
zeker met EVO-rails ziet het er prima uit. Dus dat gaat zeker lukken.
Nu nog met de zijburen overleggen (geen zin in burenruzie), dan nog een omgevingsvergunning aanvragen. (Het is iets meer gedoe dan op een plat dak)
Dank!
Waarschijnlijk is de IQ8+ prima, wellicht was de IQ8MC beter geweest, maar dat hangt even af van het exacte type panelen, waarvan je dan de gegevens in deze spreadsheet in zou kunnen vullen (maar dat is achteraf).DutchWing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:23:
[...]
Dus zolang je geen 180 graden setup hebt, dan zit je eigenlijk wel safe? Bij mij hebben ze dus vandaag ook 11 stuks 430Wp geplaatst met iQ8+ toen der tijd hoorde ik niemand erover bij accepteren offerte.
Ik verwacht het ook wel, volgens Enphase Enlighten heb ik vanaf ongeveer 13:00 uur (eerste inbedrijfname) tot zonsondergang 6,9kWh opgewekt.Pazo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:33:
[...]
Waarschijnlijk is de IQ8+ prima, wellicht was de IQ8MC beter geweest, maar dat hangt even af van het exacte type panelen, waarvan je dan de gegevens in deze spreadsheet in zou kunnen vullen (maar dat is achteraf).
:strip_exif()/f/image/BOdwjyoGjlWkQqQRMHkixRIu.jpg?f=fotoalbum_large)
2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312°
Volgens mij waren de panelen conform Enphase hun website geschikt, had dat na mijn weten wel nagekeken op advies.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Een vraagje over die sheet, als ik die invul komen mijn IQ7A met 400wp panelen er niet goed uit (3 kruisjes) en onderaan staat dat ik niet boven de 300wp zal uitkomen. Ik had dan beter de IQ8 kunnen nemen. Als ik echter naar mijn daadwerkelijke waarden kijk is het toch zo slecht nog niet:Pazo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:33:
[...]
Waarschijnlijk is de IQ8+ prima, wellicht was de IQ8MC beter geweest, maar dat hangt even af van het exacte type panelen, waarvan je dan de gegevens in deze spreadsheet in zou kunnen vullen (maar dat is achteraf).
/f/image/ehTd0WKKMexOLILSZHDKx7sq.png?f=fotoalbum_large)
Monthly max in augustus 328wp op sommige panelen. Kan ik (jullie) dat verschil ergens mee verklaren?
[Afbeelding]
Vrasg: Hoe krijg ik deze grafiek?
[ Voor 25% gewijzigd door broekieman op 14-09-2023 10:41 ]
is niet van Enphase zelf.
Log je ook je AC netspanning en stroom? Het zou kunnen dat daar je antwoord ligt en dat de max power gehaald wordt op 250V. De omvormer zou dan niet begrensd zijn in vermogen maar in stroom.unconnected schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:26:
[...]
Een vraagje over die sheet, als ik die invul komen mijn IQ7A met 400wp panelen er niet goed uit (3 kruisjes) en onderaan staat dat ik niet boven de 300wp zal uitkomen. Ik had dan beter de IQ8 kunnen nemen. Als ik echter naar mijn daadwerkelijke waarden kijk is het toch zo slecht nog niet:
[Afbeelding]
Monthly max in augustus 328wp op sommige panelen. Kan ik (jullie) dat verschil ergens mee verklaren?Of had ik het met de IQ8 nog beter gedaan?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien lees ik de sheet dan verkeerd. Wat betekend de laatste regel onderaan, die Pac max? Daar staat als ik de sheet invul voor mij 284,5. Ik dacht dat betekende wat hij maximaal kon opwaarderen, maar dat is het dus niet. Is die 366VA dan het max? Dat zou dan wel kloppen met die 328watt, dan heeft ie in elk geval nog nooit afgetopt, dat is dan wel weer goed nieuwsPazo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:35:
@unconnected the IQ7A heeft een piekvermogen van 366VA, dus waarom zou je niet boven de 300wp kunnen uitkomen? Het is wellicht niet optimaal mbt het gekozen paneel, maar betekent niet perse dat het een slechte keuze is geweest.
Overigens kreeg mijn vader bij dezelfde leverancier wel de IQ8M maar volgens de installateur maakte dat geen verschil uit qua opbrengst (met dezelfde DMEGC panelen). Vind het soms allemaal een beetje ondoorzichtig...
Ah ja die logged ie ook. Ik zal daar de max eens van plotten. Is overigens idd Home Assistant ditProton_ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:34:
[...]
Log je ook je AC netspanning en stroom? Het zou kunnen dat daar je antwoord ligt en dat de max power gehaald wordt op 250V. De omvormer zou dan niet begrensd zijn in vermogen maar in stroom.
Tot nu toe lijkt het van wel. De status LED van de omvormer knippert oranje, maar er is vandaag netjes vermogen door de omvormer afgegeven. De vraag blijft natuurlijk of de configuratie over een langere tijd ook behouden blijft, maar voor zover ik nu begrijp zou dat goed moeten gaan.Eddie_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:40:
[...]
Werkt het nu ook zonder de Envoy/Gateway?
- De 2 onderste lampjes branden sinds vanochtend oranje/rood op de Envoy
- Op het dak knippert de micro niet groen iedere 10 seconden (de andere micro's wel). Het lampje blijft uit.
- Micro geeft fout in enlighten portal: "Micro-omvormer rapporteert niet"
- In de Enlighten app is 1 paneel zwart zonder dagelijkse opwek.
Alleen in het begin 1 of 2 dagen raar verbruik. De installateur heeft iets op afstand gedaan, daarna geen problemen meer. De installatie ligt er nu ca een half jaar.Glashelder schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:53:
[...]
Hmm goed om te weten dat die verzoeken gehonoreerd worden. Ik was in de veronderstelling dat Enphase nog altijd vond dat we daar maar mee moesten leven.
Ik heb één installatie die ook zo’n rare meetfout heeftDan verkoop je die mensen een dure metered installatie en dan is het overzicht onbruikbaar vanaf dag één
Wel zie ik nog steeds (beperkte) verschillen tussen wat de metered gateway (3-fase, met de klei d meetspoelen) en wat de energieleverancier meet. Ik weet niet of het aantal wikkelingen door een meetspoel de nauwkeurigheid bepaalt. Voor de rest ben ik tevreden (IQ8+ met 3x 6 panelen over Oost/Zuid/West). Ik kijk niet zo vaak meer in de Enlighten app of website (waar meer te zien is). De nieuwigheid is er af...
Opwekking / Verbruik:
![]() | ![]() | ![]() |
Met zonnepanelen:
/f/image/PtHUpi3lxBpZfEiDX55sKy0a.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Os79Zw0RWTOYH3CPcQfKXD7w.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb door de HomeWizard app gespeurd… Maar ik kan nergens zoiets vergelijkbaars vinden. Wel kan ik mij herinneren dat er toen met een stroomstoring ook zulke rare pieken waren.
Als ik alleen naar de opwekking en stroomverbruik kijk, dan lijkt er een patroon te zijn:
hogere opbrengst zorgt voor pieken in het stroomverbruik.
Zonder zonnepanelen:
![]() | ![]() |
Dit is bij mij gisteren, komt ook aardig overeen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JB5PN9Fsbu8UnXEpbCi4H0ew.jpg?f=user_large)
Heb ook pieken; niets vreemds aan volgens mij.
Ik begrijp niet goed waarom het niet zou mogen (of kunnen) aangezien het drie 3T batterijen zijn die op zichzelf prima op 3 verschillende fases aangesloten kunnen worden. Zou jammer zijn.Vraag: Kan voor een 3-fasensysteem waarbij 10,5 kWh aan opslag nodig is één IQ Battery 10T worden aangesloten in een 3-fasenconfiguratie?
Correct antwoord: nee
@WillemP22 heb jij meer achtergrond over je eerdere opmerking als waar je dit gevonden hebt?Van de interconnectiekabels gebruik je alleen de nul en aarde… om hem 3-fasig aan te sluiten.
Waarschijnlijk kan het prima in de praktijk met een redelijke eenvoudige aanpassing, maar heeft Enphase het niet zo bedacht, dus is het antwoord daarom nee.skiwi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:40:
[...]
Ik begrijp niet goed waarom het niet zou mogen (of kunnen) aangezien het drie 3T batterijen zijn die op zichzelf prima op 3 verschillende fases aangesloten kunnen worden. Zou jammer zijn.
Daarnaast is de batterij niet alleen voor NL ontworpen maar voor heel de wereld, dus je moet iets universeels hebben. Wellicht speelt dat ook nog mee.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed begrijpelijk verwoord:Pazo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:13:
@DutchWing Bedoel je het verschil tussen HomeWizard en Enphase app, of dat je uberhaupt pieken hebt? Komt dat enerzijds niet gewoon door het weer (wolken), en anderzijds door de interval van uitlezen? Jouw bovenste screenshot komen anders aardig overheen toch, tussen HW en Enphase app?
Dit is bij mij gisteren, komt ook aardig overeen.
[Afbeelding]
Heb ook pieken; niets vreemds aan volgens mij.
Je ziet om 13:15 (eerste foto) een piek aan de opwekking zijde, vrij normaal vanwege het weer. Alleen tijdens deze piek ontstaat er ook een piek in het stroomverbruik (vierde foto), dat terwijl er helemaal niemand thuis is.
Ik vermoed een fout in de slimme meter of HomeWizard, want onderin op de laatste foto’s van 5 september bijvoorbeeld en eerder of tot installatiedatum was dit nooit aan de hand.
Ze hebben geen ferriet ringen geplaatst, zoals ik het begreep hoeft dat alleen bij communicatie problemen.
Na even snel gecheckt te hebben op het dak is het zo dat er op dat moment deels schaduw valt van een boom op enkele panelen.
Is het hele idee van een micro omvormer niet dat ze dan juist nog wel, weliswaar op een minder niveau, energie produceren, of is er een minimale hoeveelheid direct licht nodig om uberhaupt te kunnen produceren?
Klopt deze staat: Fout? of is er iets anders aan de hand, ik heb het idee dat ik dit soms ook zie bij panelen die wellicht niet in de schaduw vallen het geval is..
:fill(white):strip_exif()/f/image/IOSsytKlvKSYPwUXfkQABMxp.png?f=user_large)
Gebruik je de standaard Enphase import in de homewizard energy app of een losse kWh meter? Met de standaard Enphase module heb je namelijk hetzelfde probleem als ik had in Hassio:DutchWing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:16:
[...]
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed begrijpelijk verwoord:
Je ziet om 13:15 (eerste foto) een piek aan de opwekking zijde, vrij normaal vanwege het weer. Alleen tijdens deze piek ontstaat er ook een piek in het stroomverbruik (vierde foto), dat terwijl er helemaal niemand thuis is.
Ik vermoed een fout in de slimme meter of HomeWizard, want onderin op de laatste foto’s van 5 september bijvoorbeeld en eerder of tot installatiedatum was dit nooit aan de hand.
Ze hebben geen ferriet ringen geplaatst, zoals ik het begreep hoeft dat alleen bij communicatie problemen.
unconnected in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
De data van de Enphase is niet in sync met de data van de P1 meter en komt aan in blokken van 5 min en per inverter niet tegelijk. Op hele zonnige dagen (constante productie) is dit geen probleem maar met een hoop wolken zoals gister is de productie te fluctuerend om iets zinnigs te plotten qua gebruik. Ik heb nu zelf een kwh meter geplaatst welke update om de seconde en dan kloppen je grafieken (lees gebruik) wel netjes
Klopt, een individueel paneel heeft last van schaduw, ook bij micro-omvormers.Eddie_ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:04:
Het ligt aan de schaduw. Als de schaduw de banen van de zonnecellen onderbreken dan doet het hele paneel niets. Ongeacht wat voor omvormer/optimizer/micro omvormer er aan gekoppeld is. Basis principe van een zonnepaneel. Maar dat genereert niet de melding: Fout.
Maar het voordeel is dat de rest van de panelen (welke niet in de schaduw liggen) wel blijven opleveren.
Bij een seriegeschakeld systeem heb je optimizers nodig om hetzelfde voordeel te krijgen.
Vrijwel elke dag op hetzelfde moment ja. Sochtend en eind vd dag is er wel een normaal productieprofiel te zien, vanaf 11h30 tot een uur of 16h00 is het ongeveer de helft en erg grillig met meerdere panelen die in 'Fout' gaan ( Z-O orientatie).Pazo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:06:
@J-sto Schaduw zou kunnen, maar of je dan een harde 'fout' krijgt als melding lijkt me wat vreemd. Komt dit elke (zonnige) dag rond de dezelfde tijd voor? Je zou eens naar de voltages kunnen kijken. Gebruik daarvoor FAQ vraag 15.
ik ga eens kijken of ik de voltages uit kan lezen, thanks!
Is het sequentieel wat je krijgt?unconnected in "Het grote Enphase topic"unconnected schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:17 met een hoop wolken zoals gister is de productie te fluctuerend om iets zinnigs te plotten qua gebruik. Ik heb nu zelf een kwh meter geplaatst welke update om de seconde en dan kloppen je grafieken (lees gebruik) wel netjes
Je mist data pakketjes of samples van een onbekend aantal micro inverters uit de laatste (al dan niet) sequentiële reeks.
Dan ben je te vroeg met de berekening. De incomplete reeks direct meenemen in de berekening, dat mag niet. enkel complete reeksen.
een systeem met 9 micro omvormers.
n-3: 1,2,3,4,5,6,7,8,9
n-2: 1,2,3,4,5,6,7,8,9
n-1: 1,2,3,4,5,6,7,8,9
------------------------------
n : 1,2,3,4,5,6
n+1:
In de berekening meenemen wat goed binnen gekregen is, dat is een complete en volledige sequentie n-1 en daarvoor wel meenemen n niet meenemen.
Uit de bereken data weglaten wat (nog) niet compleet binnen is. En dat telkens op deze manier doen.
Het zal niet zo mooi zijn als je kWh meter met data elke seconde. Alleen dan heb je de kWh meter niet nodig.
Daarnaast is het niet verkeerd en soms erg handig om 2 bronnen te hebben welke binnen kleine marge hetzelfde dienen te zijn.
Ziet er trouwens goed uit.
Lawrentz in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
[ Voor 3% gewijzigd door asjemenou74 op 16-09-2023 00:34 ]
Nee dat klopt niet.Accretion schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:18:
[...]
Klopt, een individueel paneel heeft last van schaduw, ook bij micro-omvormers.
Maar het voordeel is dat de rest van de panelen (welke niet in de schaduw liggen) wel blijven opleveren.
Bij een seriegeschakeld systeem heb je optimizers nodig om hetzelfde voordeel te krijgen.
Er zitten by-pass diodes in elk paneel apart. Dus stringomvormers doen nog perfect verder, ook al is er 1 paneel knal in de schaduw
Verhaal hier is voor de uitleg. Praktijk is anders.
Tilt: 13.0° Azimuth: 195° PV Module: WST-275P6 WINAICO met ME250's.
Er is een paneel waar schaduw van een boom overheen valt tegen de avond.
Wat verderop ligt een paneel dat niet in de schaduw terecht komt. Het scheelt qua MWh 27%.
Beide panelen stoppen allebei tegelijk rond de zelfde tijd en zelfde spanning 21-22V DC. .
Een kwartier ervoor is de dc spanning nog 30V.
Ook op een grijze dag is dat zo met 16W als max vermogen en 32,5 Wh voor 1 paneel. De dc spanning blijft boven de 25V.
Een enkele keer komt er 1 diode in. Dan draait het op 66% en 22v voor 1 uur 1.5uur. De rest van de tijd op 100%.
Over het algemeen is zoveel diffuus licht dat bypass diodes niet in werking komen. Je ziet het wel terug in W en kWh maar niet in de DC spanning. De cellen blijven de stroom geleiden. Uitgezonderd heel eventjes aan het einde en misschien ook begin van de dag.
Overigens smorgens zit de micro al in burst mode vermogen te leveren de dc spanning&stroom wordt dan niet geregistreerd door de envoy.het vermogen wel. 's-avond zie ik met dit systeem geen burst-mode.
[ Voor 115% gewijzigd door asjemenou74 op 16-09-2023 02:38 ]
Dat heb ik nergens gevonden. Dat beredeneer ik als ik zie hoe die batterijen, omvormers eigenlijk, aangesloten moeten worden.skiwi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:40:
Ik ben de enphase batterij certificatie aan het volgen bij enphase university om in de toekomst de batterij zelf op te kunnen hangen en aansluiten. Geen rocket science met een elektrotechniek achtergrond. Idealiter zou ik een 10T aan willen sluiten op 3 fasen als meest efficiente oplossing zowel qua aanschaf en opbrengst. Een van de vragen in de training gaat hier op in:
[...]
Ik begrijp niet goed waarom het niet zou mogen (of kunnen) aangezien het drie 3T batterijen zijn die op zichzelf prima op 3 verschillende fases aangesloten kunnen worden. Zou jammer zijn.
[...]
@WillemP22 heb jij meer achtergrond over je eerdere opmerking als waar je dit gevonden hebt?
Net als bij de zonnepanelen sluit je ac gewoon aan op de micro’s, de micro’s laden/ontladen de batterij, vermoedelijk met 48-51 volt zoals de meeste thuisbatterijen (16 in serie geplaatste LiFePO4 cellen).
Maar…ik ga het binnenkort uitproberen…staat in bestelling.
Die 15cm…ik weet niet waarom dat ontwerptechnisch zou moeten. De batterijen worden niet warm, de micro,s hooguit een beetje. Maar kennelijk is het geen probleem als je ze fysiek als 10T batterij kort bij elkaar zet.
Misschien dat je dan makkelijk de kap er netjes af kunt halen.
Anyway: hij gaat er uitzien als een 10T, maar elektrisch sluit ik hem aan als 3x een 3T, op elke fase 1. Net zo als je 12 micro,s op het dak in 3-fase zou maken.
En nog een andere reden, de max. stroomsterkte is 16.7 A voor een 10T. Die splits ik liever in drieën. Dat zou je anders af moeten zekeren op 20A. Nu is selectiviteit geen harde eis maar volgens die vuistregels past dat ook niet lekker op een 3x25A hoofdaansluiting.
De 25A C automaat welke zelf te bedienen is in de hoofdaansluiting is niet selectief bij 20A. Wat betreft bediening is selectiviteit niet echt een probleem, jij vind dat misschien geen harde eis andere wel. Daarnaast, bij installatieautomaten is de selectiviteit slechts gegarandeerd tot een bepaalde waarde van de kortsluitstroom. Je komt geen hogere waardes tegen dan 16A B of C.
De 25A T (traag) smeltpatroon die je merendeels ziet bij 3x25A is zeker selectief tot en met een 20A B en ook de C automaat.
De smeltpatronen zitten achter zegels, je zult eerst aan het bellen mogen indien deze aanspreekt.
Ik wordt vrolijk van die trage 25A smeltpatronen, die kunnen veel hebben.
400x20x3^0.5=13.856, ipv 400x16x3^0.5=11.085
[ Voor 70% gewijzigd door asjemenou74 op 16-09-2023 12:12 ]
Ik heb mijn Enphase Gateway gekoppeld aan Domoticz, zodat ik mooi elk paneel kan monitoren en de totaalopbrengst per dag zie.
Op 30 juni viel me op dat de dagopbrengst ineens negatief was. Onderzoek wees uit dat de lifetime value op de Gateway naar 0 was gereset. Geen idee hoe en waarom. Ticket aangemaakt bij Enphase, ze zijn dat nog steeds aan het uitzoeken.
Vandaag zag ik hetzelfde. Om exact 17:30 uur is de lifetime value weer naar 0 gezet, waardoor Domoticz weer vreemde waardes aangeeft.
Het bewijs komt uit de SQLite tabel van Domoticz. Om 17:30 is te zien dat de lifetime value naar 0 verspringt.
300|1192918|10100|2023-09-16 17:27:03
300|1192918|10100|2023-09-16 17:28:01
300|1192918|10100|2023-09-16 17:29:05
300|1192945|10170|2023-09-16 17:30:00
300|5|10440|2023-09-16 17:31:00
300|25|10600|2023-09-16 17:32:01
300|25|10600|2023-09-16 17:33:00
300|25|10600|2023-09-16 17:34:08
300|44|10770|2023-09-16 17:35:02
300|66|10810|2023-09-16 17:36:00
De gateway geeft even later dit aan: 415Wh lifetime (ipv 2.39MWh)
/f/image/pNXkCG41OG2wtUitDH0nrdTK.png?f=fotoalbum_large)
Domoticz raakt ook van slag:
/f/image/oa7GZTc0megEIqB6wareaO1n.png?f=fotoalbum_large)
In Enlighten zijn geen events te ontdekken.
Ik kon 1 gelijksoortig incident vinden bij Enphase: https://support.enphase.com/s/feed/0D53m00009G9DTLCA3
Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
update:
Het valt me op dat de lifetime values nagenoeg identiek waren zodra deze naar 0 werden gereset.
June 30: 1193025
Sept 16: 1192945
Zou me dus niks verbazen als de boel weer naar 0 gaat zodra ik over de 1.193MWh kom over een paar maanden...
[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 16-09-2023 20:38 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Heb je een metered versie? Ik had uit eerder in dit topic begrepen dat Enphase rond die tijd had besloten de data van de CT-spoelen te gebruiken ipv van de micro's. Totaaltellertjes zijn dus rond die tijd op 0 gezet en opnieuw begonnen.Microkid schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:24:
Iets vreemds hier.
Ik heb mijn Enphase Gateway gekoppeld aan Domoticz, zodat ik mooi elk paneel kan monitoren en de totaalopbrengst per dag zie.
Op 30 juni viel me op dat de dagopbrengst ineens negatief was. Onderzoek wees uit dat de lifetime value op de Gateway naar 0 was gereset. Geen idee hoe en waarom. Ticket aangemaakt bij Enphase, ze zijn dat nog steeds aan het uitzoeken.
Vandaag zag ik hetzelfde. Om exact 17:30 uur is de lifetime value weer naar 0 gezet, waardoor Domoticz weer vreemde waardes aangeeft.
Het bewijs komt uit de SQLite tabel van Domoticz. Om 17:30 is te zien dat de lifetime value naar 0 verspringt.
300|1192918|10100|2023-09-16 17:27:03
300|1192918|10100|2023-09-16 17:28:01
300|1192918|10100|2023-09-16 17:29:05
300|1192945|10170|2023-09-16 17:30:00
300|5|10440|2023-09-16 17:31:00
300|25|10600|2023-09-16 17:32:01
300|25|10600|2023-09-16 17:33:00
300|25|10600|2023-09-16 17:34:08
300|44|10770|2023-09-16 17:35:02
300|66|10810|2023-09-16 17:36:00
De gateway geeft even later dit aan: 415Wh lifetime (ipv 2.39MWh)
[Afbeelding]
Domoticz raakt ook van slag:
[Afbeelding]
In Enlighten zijn geen events te ontdekken.
Ik kon 1 gelijksoortig incident vinden bij Enphase: https://support.enphase.com/s/feed/0D53m00009G9DTLCA3
Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
update:
Het valt me op dat de lifetime values nagenoeg identiek waren zodra deze naar 0 werden gereset.
June 30: 1193025
Sept 16: 1192945
Zou me dus niks verbazen als de boel weer naar 0 gaat zodra ik over de 1.193MWh kom over een paar maanden...
Ik had dat ook rond die tijd. Gister eindelijk zin gehad om te herstellen: via sqlitebrowser het tellertje van die dag aanpassen aan wat ik op Enlighten vond (wel Domoticz even stop zetten en een backup van je database maken).
Maar die tweede keer heb ik nog niet gezien.
Precies! Daarom splitst ik de 10T liever over 3 fases. Veiliger, minder netbelasting..asjemenou74 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:52:
Oppassen met dat laatste.
De 25A C automaat welke zelf te bedienen is in de hoofdaansluiting is niet selectief bij 20A. Wat betreft bediening is selectiviteit niet echt een probleem, jij vind dat misschien geen harde eis andere wel. Daarnaast, bij installatieautomaten is de selectiviteit slechts gegarandeerd tot een bepaalde waarde van de kortsluitstroom. Je komt geen hogere waardes tegen dan 16A B of C.
De 25A T (traag) smeltpatroon die je merendeels ziet bij 3x25A is zeker selectief tot en met een 20A B en ook de C automaat.
De smeltpatronen zitten achter zegels, je zult eerst aan het bellen mogen indien deze aanspreekt.
Ik wordt vrolijk van die trage 25A smeltpatronen, die kunnen veel hebben.
400x20x3^0.5=13.856, ipv 400x16x3^0.5=11.085
Nee, standaard versie.Zwartoog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:39:
[...]
Heb je een metered versie? Ik had uit eerder in dit topic begrepen dat Enphase rond die tijd had besloten de data van de CT-spoelen te gebruiken ipv van de micro's. Totaaltellertjes zijn dus rond die tijd op 0 gezet en opnieuw begonnen.
Ik had dat ook rond die tijd. Gister eindelijk zin gehad om te herstellen: via sqlitebrowser het tellertje van die dag aanpassen aan wat ik op Enlighten vond (wel Domoticz even stop zetten en een backup van je database maken).
De truuk met het aanpassen via SQLite3 heb ik inderdaad in juni ook gedaan. Zal het morgen weer doen. Maar ik zit er niet op te wachten om dit na elke 1.2MWh te herhalen...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
En een 3x3T systeem wel, zou in de toekomst nog best een vrijgegeven kunnen worden. Een 10T op multi fase in Europa. t zal wel op de roadmap staan of komen.
Het e.a. zal afhankelijk zijn van de situatie waarin dat aangesloten wordt of dat veilig kan.
3xfase betekend vaak ook dat er 3fase~ motoren aanwezig zijn in het gebouw.
Dan is een Peak output power van 1.92 kVA (10 seconds) en een Peak output current 8.2 A (10 seconds) oké voor een dergelijk systeem. Echter het is niet zo heel erg veel met bepaalde apparatuur.
In dat geval is 3x een 10T per fase wat zekerder.
Daarnaast geen enkele veiligheid als een stroom automaat van e.g. 16A in het gebouw kan nog trippen. Mocht je eiland gebruik gaan doen. Dat zou nog wel eens vervelende brandgevaarlijke situaties kunnen geven.
Een home batterij systeem dient eigenlijk een stroom automaat in een andere groep uit te kunnen schakelen sluiting tussen draden. Of in ieder geval de zekering van een apparaat dat de boel kortsluit.
Ik had me nog niet zo ver in home batterij systemen verdiept. Eigenlijk omdat ik dan liever eerst water ga verwarmen en een huis ga verwarmen.
Lijkt mij sterk dat Enphase een dergelijke setting vanuit hun kant aanpast. Dat is een instelling die je als installateur al sinds jaar en dag kan beheren.Zwartoog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:39:
[...]
Heb je een metered versie? Ik had uit eerder in dit topic begrepen dat Enphase rond die tijd had besloten de data van de CT-spoelen te gebruiken ipv van de micro's. Totaaltellertjes zijn dus rond die tijd op 0 gezet en opnieuw begonnen.
Mijn lifetime teller is nog nooit gereset.. staat inmiddels op 23,1 MWh
Een 10T op 3-fase verdelen gaat prima, je moet alleen zelf fatsoenlijke koppelkabels maken en de boel netjes afdichten tussen de 3T modules (zodat er geen vocht bij de aansluitingen kan komen). Ik heb dit ondertussen al een stuk of 5 10T's gehangen en dit gaat echt prima.asjemenou74 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:50:
Het verraste mij een klein beetje dat de 10T niet over multi fases (3x 400V) verdeeld kan/mag worden.
En een 3x3T systeem wel, zou in de toekomst nog best een vrijgegeven kunnen worden. Een 10T op multi fase in Europa. t zal wel op de roadmap staan of komen.
Het e.a. zal afhankelijk zijn van de situatie waarin dat aangesloten wordt of dat veilig kan.
3xfase betekend vaak ook dat er 3fase~ motoren aanwezig zijn in het gebouw.
Dan is een Peak output power van 1.92 kVA (10 seconds) en een Peak output current 8.2 A (10 seconds) oké voor een dergelijk systeem. Echter het is niet zo heel erg veel met bepaalde apparatuur.
In dat geval is 3x een 10T per fase wat zekerder.
Daarnaast geen enkele veiligheid als een stroom automaat van e.g. 16A in het gebouw kan nog trippen. Mocht je eiland gebruik gaan doen. Dat zou nog wel eens vervelende brandgevaarlijke situaties kunnen geven.
Een home batterij systeem dient eigenlijk een stroom automaat in een andere groep uit te kunnen schakelen sluiting tussen draden. Of in ieder geval de zekering van een apparaat dat de boel kortsluit.
Ik had me nog niet zo ver in home batterij systemen verdiept. Eigenlijk omdat ik dan liever eerst water ga verwarmen en een huis ga verwarmen.
Snap alleen nog steeds niet waarom Enphase niet voor powerline communicatie gekozen heeft voor de aansturing (net als de micro's achter de panelen). Het bereik van de zigbee antenne is om te janken en met versterkers werken is ook niet heel stabiel. USB over Ethernet gaat wel beter, maar is qua inbedrijfstelling weer vrij onhandig.
En zelf twee gaten boren in de behuizing van de 10T, voorzien van wartels, kan toch niet zo moeilijk zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door Eddie_ op 17-09-2023 09:06 ]
Je kan geen extra wartels in de behuizing van een 3T zetten (geen ruimte voor, zeker niet in een 10T configuratie). Je moet in het afdekklepje van de aansluitingen een stukje kunstof afbreken en daar (nadat je een kabel erdoorheen gestoken hebt) afdichten met bijvoorbeeld een kneedbare kit. Dat kunstof lipje is ook niet sterk genoeg om met een stappenboor een kleine wartel te zetten.
Sinds 3 dagen zie ik de opbrengst per paneel nog wel, de “live status” werkt en volgens de app wordt de status elke 15min ge-update.
De totale dagopbrengst blijft op 0,00KwH staan. Ook de teller van de opbrengst van deze maand tot nu toe staat stil. Ook verbruik wordt niet geregistreerd.
Alle lampjes op de envoy (metered) zijn gewoon groen en heb het hele systeem al opnieuw opgestart.
Ik kan mijn telefoon wel via het WiFi netwerk van de envoy koppelen, maar vervolgens kan ik in de installer app niet in de gateway komen om eventuele updates uit te voeren..
[ Voor 12% gewijzigd door errrrrnie op 17-09-2023 11:43 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nee, daar is geen ruimte voor. Bij de 10T zitten de 3x 3T modules gewoon strak op elkaar. Je moet dus wel de bestaande geultjes voor de meegeleverde koppelkabels hergebruiken.Eddie_ schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:59:
Ik had verwacht dat je boven de aansluiting van de tweede en derde pack een wartel kon plaatsen. Dat is dus niet zo?

Het heeft gisteravond wel geregend…
:strip_exif()/f/image/NR6v9KNOFkQdmTMjY0apx5nG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit vraag ik mij ook af, de hele ochtend was het bewolkt, maar wel heel veel (diffuus) licht buiten, eigenlijk heel 'mooi' weer.DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:32:
Is het normaal dat je installatie met een factor 97% afneemt als het bewolkt is?
Maar bijzonder weinig opbrengst.
Wij hebben:
Iq8plus-72-m-int
Jkm420n-54hl4-bc
:strip_exif()/f/image/htKtzXt45r84bM1MB6Z1JEba.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto ziet het er wat minder licht uit, maar het kwam gemakkelijk door onze zwarte gordijnen heen in ieder geval.
[ Voor 38% gewijzigd door Accretion op 17-09-2023 14:57 ]
Qua specs is het nagenoeg gelijk als ik het zo zie. Maar ik kan dus niet echt vinden of dat verdere gevolgen heeft.
Nee, geeft geen problemen. Als je een beetje moderne panelen hebt, dan zal het paneel met de IQ8MC net iets beter gaan presteren.mikej2 schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:44:
Afgelopen week heb ik 4 panelen laten installeren. Nu valt mij op dat ik 3 IQ8M omvormers heb en 1 IQ8MC. Heeft iemand enig idee of dat problemen gaat op opleveren of maakt het niet zoveel uit? Op de factuur heb ik 4 IQ8M staan.
Qua specs is het nagenoeg gelijk als ik het zo zie. Maar ik kan dus niet echt vinden of dat verdere gevolgen heeft.
Dat de zon minder doet, merk ik ook duidelijk in huis. Het huis warmt beduidend minder op. De gordijnen kunnen gewoon open blijven. En de zon is fors minder fel.
Een beetje grauwe dag: en de opbrengst zakt met 80%. Tja, zo is het blijkbaar.
Hmm, het verschil in opbrengst is hier niet zo groot, maar de zon kwam hier eigenlijk nog best prima door 's middags.Tuin in groen schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:12:
Vandaag toch blijkbaar beduidend minder zonne-energie. Ik zit nu (18:00) op 1,9 kwh. Gisteren was de opbrengst 11 kwh. (plat dak 13graden /190 Zuidgeorienteerd, 8 stuks 400Wp IQ8AC)
Dat de zon minder doet, merk ik ook duidelijk in huis. Het huis warmt beduidend minder op. De gordijnen kunnen gewoon open blijven. En de zon is fors minder fel.
Een beetje grauwe dag: en de opbrengst zakt met 80%. Tja, zo is het blijkbaar.
Gisteren 24,6kWh geproduceerd, vandaag 14,7 kWh.
Maar 's middags was het alsnog best goed weer hier.
We hebben sinds eergisteren 8820wp op oost/west onder een hoek 45 graden in regio noord limburg.
De zon staat d'r dus nooit echt lijnrecht op, maar vanwege de warmtepomp is het in theorie juist gunstig om gespreid over de dag (relatief vroeg 's ochtends t/m relatief laat 's avonds) op te wekken.
Al begon het hier 'pas' om 09:30 geeft de grafiek >0,1kWh aan en nu om 19:00 is die weer 0,0kWh.
Aan de opbrengst per paneel is mooi te zien dat het beetje licht dat er was heen en weer werd verspreid. Oost en west hebben beiden bijna evenveel opgewekt.
@Tuin in groen , maak je maar op voor de donkere maanden. Ik had vorig jaar december dagen met minder dan 0,5 kWh productie…..per dag! Met een verbruik van rond de 16 kWh per dag doet dat dan een beetje ‘pijn’
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Opbrengst was hier gister ook een stuk minder. Ik denk dat licht moeilijk te meten is zonder lichtmeter. Onze ogen kunnen zich heel goed aanpassen aan fel en zeer matig licht.Accretion schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:51:
[...]
Dit vraag ik mij ook af, de hele ochtend was het bewolkt, maar wel heel veel (diffuus) licht buiten, eigenlijk heel 'mooi' weer.
Maar bijzonder weinig opbrengst.
Wij hebben:
Iq8plus-72-m-int
Jkm420n-54hl4-bc
[Afbeelding]
Op de foto ziet het er wat minder licht uit, maar het kwam gemakkelijk door onze zwarte gordijnen heen in ieder geval.
Ik weet dat m'n vader vroeger een lichtmetertje had voor fotografie (ver voor het digitale tijdperk). Zal je nu vast wel een app voor hebben
@DjVe Goed te horen. Heb je voor de eerste enphase batterij ook een ontwerp in moeten sturen naar Enphase ter review om een certified installer te worden? Ik ben benieuwd of je dan een ontwerp hebt ingestuurd met een 10T op 3 verschillende fasen en of dat is geaccepteerd?Een 10T op 3-fase verdelen gaat prima, je moet alleen zelf fatsoenlijke koppelkabels maken en de boel netjes afdichten tussen de 3T modules (zodat er geen vocht bij de aansluitingen kan komen). Ik heb dit ondertussen al een stuk of 5 10T's gehangen en dit gaat echt prima.
Afgelopen weekend de enphase university training afgerond en ik begrijp inderdaad dat de kabelruimte beperkt is om de 10T als 3x3T op de 3 verschillende fases aan te sluiten. Zeker als je het systeem waterdicht wil houden. In mijn geval zou de batterij binnen komen te hangen in een droge inpandige berging, direct naast de meterkast (dus korte afstand voor de draadloze communicatie tussen de gateway en batterij) en op een gewapend betonnen buitenmuur (dus sterk genoeg voor het gewicht van 143kg).
Ik had niet verwacht dat deze blinde gevel zo veel effect zou hebben (helemaal niet over nagedacht). Maar de panelen liggen inmiddels, dus veranderen doe ik het niet meer. (Hoogstens ooit de blinde zuidmuur nog eens voorzien van panelen).
Nee, voor het afronden van de training heb ik een ontwerp met een 3T gemaakt (en deze hangt ook op kantoor als test/demo)skiwi schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:59:
[...]
@DjVe Goed te horen. Heb je voor de eerste enphase batterij ook een ontwerp in moeten sturen naar Enphase ter review om een certified installer te worden? Ik ben benieuwd of je dan een ontwerp hebt ingestuurd met een 10T op 3 verschillende fasen en of dat is geaccepteerd?
Afgelopen weekend de enphase university training afgerond en ik begrijp inderdaad dat de kabelruimte beperkt is om de 10T als 3x3T op de 3 verschillende fases aan te sluiten. Zeker als je het systeem waterdicht wil houden. In mijn geval zou de batterij binnen komen te hangen in een droge inpandige berging, direct naast de meterkast (dus korte afstand voor de draadloze communicatie tussen de gateway en batterij) en op een gewapend betonnen buitenmuur (dus sterk genoeg voor het gewicht van 143kg).
Heeft Enphase ook de mogelijkheid om de prestatie per omvormer IQ8 bij te houden?
In de App (android) onder het menu ENERGY staat alleen het toaal per uur/dag/week/etc... en in het menu van de ARRAY kan je alleen de actuele opbrengsten zien.
Alvast bedankt
Wat wil je dan nog meer zien? Je kunt altijd met Home Assistant aan de slag gaan.twist_tweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:01:
Goedemiddag,
Heeft Enphase ook de mogelijkheid om de prestatie per omvormer IQ8 bij te houden?
In de App (android) onder het menu ENERGY staat alleen het toaal per uur/dag/week/etc... en in het menu van de ARRAY kan je alleen de actuele opbrengsten zien.
Alvast bedankt
Wil je weten welk vermogen elke omvormer/paneel actueel produceert? De Envoy heeft een API:twist_tweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:01:
Goedemiddag,
Alvast bedankt
https://<envoyIPaddress>/api/v1/production/inverters
En die geeft ongeveer deze output (bij mijn non-metered envoy):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| [ { "serialNumber": "482314065001”, "lastReportDate": 1695047857, "devType": 1, "lastReportWatts": 159, "maxReportWatts": 323 }, { "serialNumber": "482323057002”, "lastReportDate": 1695047707, "devType": 1, "lastReportWatts": 23, "maxReportWatts": 329 }, { "serialNumber": "482323057003”, "lastReportDate": 1695047797, "devType": 1, "lastReportWatts": 165, "maxReportWatts": 330 }, { "serialNumber": "482323057004”, "lastReportDate": 1695047738, "devType": 1, "lastReportWatts": 19, "maxReportWatts": 331 }, { "serialNumber": "482323057005”, "lastReportDate": 1695047739, "devType": 1, "lastReportWatts": 162, "maxReportWatts": 331 }, { "serialNumber": "482323057006, "lastReportDate": 1695047798, "devType": 1, "lastReportWatts": 14, "maxReportWatts": 331 }, { "serialNumber": "482323057007”, "lastReportDate": 1695047859, "devType": 1, "lastReportWatts": 163, "maxReportWatts": 326 }, { "serialNumber": "482323056008”, "lastReportDate": 1695047888, "devType": 1, "lastReportWatts": 20, "maxReportWatts": 327 }, { "serialNumber": "482323056009”, "lastReportDate": 1695047770, "devType": 1, "lastReportWatts": 161, "maxReportWatts": 330 } ] |
Wil je historie zien dan zal het dat ergens anders zoals HomeAssistant moeten bijhouden. Hoe je de API aan kunt roepen staat in een topic over Envoy uitlezen met Domotica uitgelegd.
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC
Ja ik zou graag de historie per omvormer/paneel willen bijhouden om te kunnen volgen hoe elke omvormer/paneel presteert.
HomeAssistant staat nog op m'n wensen lijst om me daar ooit mee aan de slag te gaan. Nu heb ik de mogelijkheid niet om het daaraan te koppelen tenzij iemand een hele simple manier weet om dit eenvoudig op te zetten zonder eerst alle ins en outs van HomeAssisntent te hoeven doorgronden.
Als ik het deel <envoyIPaddress> vervang voor het lokale ipadres van de Envoy dan kan ik deze niet benaderen via de webbrowser. Het getoonde voorbeeld is neem ik aan de actuele output van dat moment en heeft geen historie die ik graag wil kunnen bijhouden.
Als je kijkt naar wat elk paneel/omvormer dagelijks oplevert, dan weet je toch wat de prestatie per paneel is?twist_tweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:02:
Ja ik zou graag de historie per omvormer/paneel willen bijhouden om te kunnen volgen hoe elke omvormer/paneel presteert.
Of wat bedoel je met 'prestatie'?
Ik geloof dat je naar envoy.local moet gaan om een api-key aan te maken, maar dan moet je de api-documentatie even lezen.
Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd. Maar in de enlighten app kan je bij array toch de opbrengst zien per paneel per dag, per maand, lifetime etc?twist_tweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:02:
Bedankt voor jullie reacties.
HomeAssistant staat nog op m'n wensen lijst om me daar ooit mee aan de slag te gaan. Nu heb ik de mogelijkheid niet om het daaraan te koppelen tenzij iemand een hele simple manier weet om dit eenvoudig op te zetten zonder eerst alle ins en outs van HomeAssisntent te hoeven doorgronden.
Als ik het deel <envoyIPaddress> vervang voor het lokale ipadres van de Envoy dan kan ik deze niet benaderen via de webbrowser. Het getoonde voorbeeld is neem ik aan de actuele output van dat moment en heeft geen historie die ik graag wil kunnen bijhouden.
Thanks.
Weet niet waarom maar daar heb ik bij Array volledig overheen gekeken daardoor dacht ik dat alleen bij Energy per dag, per maand, lifetime, etc zichtbaar was. Tijd voor een bril.
Super dat het gelukt istwist_tweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:25:
Hey Sjamo,
Thanks.
Weet niet waarom maar daar heb ik bij Array volledig overheen gekeken daardoor dacht ik dat alleen bij Energy per dag, per maand, lifetime, etc zichtbaar was. Tijd voor een bril.
Paar spiegels aan die blinde muur hangenTuin in groen schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
De vermindering in opbrengst zal bij mij meer zijn dan bij anderen. Een deel van het indirecte licht wordt geblokkeerd door een muur aan de noordelijke kant. Er liggen 4 panelen landscape direct tegen deze muur. De andere 4 panelen landscape liggen ongeveer twee meter van deze muur af. Dit geeft in de zomer al een verschil in dagopbrengst van 10% tussen de twee rijen.
Ik had niet verwacht dat deze blinde gevel zo veel effect zou hebben (helemaal niet over nagedacht). Maar de panelen liggen inmiddels, dus veranderen doe ik het niet meer. (Hoogstens ooit de blinde zuidmuur nog eens voorzien van panelen).
Voor de hoeveelheid licht gebruik je een LUX meter. Hier is wel een app voor.Zwartoog schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:53:
[...]
Opbrengst was hier gister ook een stuk minder. Ik denk dat licht moeilijk te meten is zonder lichtmeter. Onze ogen kunnen zich heel goed aanpassen aan fel en zeer matig licht.
Ik weet dat m'n vader vroeger een lichtmetertje had voor fotografie (ver voor het digitale tijdperk). Zal je nu vast wel een app voor hebben
Voor de sterkte van de zon een pyranometer.
Veel licht wil niet zeggen dat de panelen veel opwekken.
https://www.meteo-juliana...rumenten/Pyranometer.html
Ik heb een pv systeem gekocht (reeds geïnstalleerd) bestaande uit (orderbevestiging), zie vooral **:
10 Trina Solar Vertex S 425WP
10 Enphase IQ 8+ micro-omvormer
1 Aardlekautomaat 3-fase
1 Q-relay 3fase
** Batterij voorbereid in de toekomst
** 1 Envoy S Metered (Leverancier zegt achteraf dat hij niet installeert met CT/stroomspoelen)
Tijdens de installatie heeft men de Envoy S geïnstalleerd ipv de Envoy S Metered, dit wordt gecorrigeerd.
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen over:
1) volgens orderbevestiging is het pv-systeem “Batterij voorbereid in de toekomst” dient dan de Envoy S Metered geïnstalleerd te worden met 6 CT/Stroomspoelen?
(2) kan een accu werkend aangesloten worden zonder de CT/Stroomspoelen?
Staat dit niet gewoon in de topic start-post?apiehoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:56:
Goedemorgen,
Ik heb een pv systeem gekocht (reeds geïnstalleerd) bestaande uit (orderbevestiging), zie vooral **:
1 Aardlekautomaat 3-fase
1 Q-relay 3fase
** 1 Envoy S Metered (Leverancier zegt achteraf dat hij niet installeert met CT/stroomspoelen)
Tijdens de installatie heeft men de Envoy S geïnstalleerd ipv de Envoy S Metered, dit wordt gecorrigeerd.
1) volgens orderbevestiging is het pv-systeem “Batterij voorbereid in de toekomst” dient dan de Envoy S Metered geïnstalleerd te worden met 6 CT/Stroomspoelen?
Je hebt die klemmen nodig. Laat je installateur ze plaatsen. HIj is gewoon lui dat hij dit niet wilt doen.
ps. Zonder klemmen is een Envoy Metered niets anders dan een hele dure Envoy Standard.
[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 19-09-2023 11:16 ]
Je orderbevestiging is je stok achter de deur om die klemmen alsnog te krijgen binnen de gemaakte offerte/oplevering. Ik heb helaas de discussie met mijn installateur verloren, maar heb ook niet dit soort zaken in mijn offerte/order bevestiging staan. Het kan bij mij alsnog gerealiseerd worden maar zou ik zo rond de €350,- kwijt zijn. Vind ik voor nu iets teveel van het goede. Ik heb wel een metered Envoy. De installateur gaf aan dat ze standaard altijd de metered installeren i.p.v. de standaard vanwege problemen uit het verleden. Ik ben er verder niet op door gegaan. Verder gaf hij aan dat ze de klemmen nooit installeren zonder dat de klant er expliciet om vraagt. Mijn verweer was dan weer je hebt me het ook niet gevraagd of als optie aangeboden. Ik zou het altijd als installateur in ieder geval aanbieden zodat de klant de keuze kan maken. Daarnaast is het makkelijker te installeren vanaf het begin. Zonder klemmen heb je in ieder geval niets aan een batterij.apiehoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:56:
Goedemorgen,
1 Aardlekautomaat 3-fase
1 Q-relay 3fase
Verder heb ik een P1 meter van HomeWizard en kan ik exact zien wat er gebeurd op elke fase dus die informatie mis ik verder niet in de Enlighten app maar een beetje jammer vind ik wel. Mochten we ooit in de toekomst aan de batterij gaan hetzij vrijwllig of in mindere mate verplicht dan zijn dat weer extra kosten die je moet maken. Dan zoek ik wel iemand die de twee klemmen die nu niets liggen te doen in de meterkast wil aansluiten + vier nieuwe voor een 3 fase systeem.
Ik ben voor nu ook wel klaar met het zonnepaneel circus. Ik ben blij dat ze er liggen en het systeem werkt prima maar al met al vond ik het een moeizaam, langdurig en op sommige momenten stressvol proces.
[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 19-09-2023 16:22 ]
Sommige installateurs weten kennelijk niet precies hoe ze die CT's moeten plaatsen....tja. Of ze hebben het in het verleden geprobeerd en moesten te vaak terug.glas86 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:04:
[...]
Je orderbevestiging is je stok achter de deur om die klemmen alsnog te krijgen binnen de gemaakte offerte/oplevering. Ik heb helaas de discussie met mijn installateur verloren, maar heb ook niet dit soort zaken in mijn offerte/order bevestiging staan. Het kan bij mij alsnog gerealiseerd worden maar zou ik zo rond de €350,- kwijt zijn. Vind ik voor nu iets teveel van het goede. Ik heb wel een metered Envoy. De installateur gaf aan dat ze standaard altijd de metered installeren i.p.v. de standaard vanwege problemen uit het verleden. Ik ben er verder niet op door gegaan. Verder gaf hij aan dat ze de klemmen nooit installeren zonder dat de klant er expliciet om vraagt. Mijn verweer was dan weer je hebt me het ook niet gevraagd of als optie aangeboden. Ik zou het altijd als installateur in ieder geval aanbieden zodat de klant de keuze kan maken. Daarnaast is het makkelijker te installeren vanaf het begin. Zonder klemmen heb je in ieder geval niets aan een batterij.
Verder heb ik een P1 meter van HomeWizard en kan ik exact zien wat er gebeurd op elke fase dus die informatie mis ik verder niet in de Enlighten app maar een beetje jammer vind ik wel. Mochten we ooit in de toekomst aan de batterij gaan hetzij vrijwllig of in mindere mate verplicht dan zijn dat weer extra kosten die je moet maken. Dan zoek ik wel iemand die de twee klemmen die nu niets liggen te doen in de meterkast wil aansluiten + vier nieuwe voor een 3 fase systeem.
Ik ben voor nu ook wel klaar met het zonnepaneel circus. Ik ben blij dat ze er liggen en het systeem werkt prima maar al met al vond ik het een moeizaam, langdurig en op sommige momenten stressvol proces.
Als je iemand vind die dat wel weet is het in een uurtje gepiept...mits je wat ruimte hebt in de kast.
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Ook met de ITK check je het functioneren van die CT's zodat je als installateur het in 1 keer goed kunt doen.
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica