Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
De drie IQ8's werken, en ook nog samen met de zes IQ7's.
op dit moment leveren de panelen samen 2100W.
Inderdaad de Gateway moeten gebruiken.
Best een heel gedoe als je dat voor het eerst doet.
Maar het werkt dus en ik ben er blij mee.
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Voor alleen die drie IQ8's heeft het weinig zin om hem er tussen te houden.
Daarbij had ik de poort van de router ook weer nodig.
Uitlezen via HomeWizzard werkt prima voor mij.
Hoe doe je dat dan ? Doel je hierop het uitlezen van je Slimme meter / P1 poort ?
Ik heb de envoy er (tegen verwachting in) nog tussen zitten gezien ik hem juist wel geinig vind en de HomeAssistant intergratie echt te simpel voor woorden is (en ik gewoon een fetisch heb voor grafiekjes)
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-p1-meter-rj12-2/
En deze tussen de aansluiting van de panelen.
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/
Werkt echt heel goed en ook simpel aan te leggen.
Bedankt voor de info.Eddie_ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:50:
@Piet400 Ik heb de metered en dit past prima in mijn meterkast, incl. 6 CT's. Ik ben dagelijks met panelen en installaties bezig. Voor mij was het ook leren etc. Voor mij zou de homewizard p1 meter ook prima kunnen volstaan.
Hieronder de gehele groepenkast. hier moet dus nog de aarlek automaat in en de Q-relay. denk dat de 6 CT's erin moeten passen, maar vind het lastig inschatten.

Als ik een metered aan zou moeten sluiten in deze kast dan zou ik dat niet erg vinden! Verwacht eigenlijk dat elke installateur er hetzelfde over zou denken.
Bij nader inzien zullen de grotere CT's ook geen probleem hebben bij je hoofdschakelaar. Maar dan zou ik de aardlekautomaat wel naast je hoofdschakelaar plaatsen. IQ relais rechts onder op de DIN rail. En dan zijn de CT's (de grotere) voor productie ook niet moeilijk.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Het grote Enphase topic - deel 2
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Top, bedankt voor je feedback, dit help me enorm!Eddie_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:52:
Onder je hoofdschakelaar is ruimte zat voor de 3 CT's voor consumptie, mits de kleine CT's. IQ Relais kan rechtsonder naast de B16 krachtgroep. En ook dan is er volop ruimte voor CT's. Eventueel met wat extra lengte op de kabels. De aardlekautomaat voor je PV systeem kan rechts/links naast je hoofdschakelaar. En als de kabels van de bestaande krachtgroep achter de DIN rail langs gaan dan past hij zelfs rechtsboven in je meterkast.
Als ik een metered aan zou moeten sluiten in deze kast dan zou ik dat niet erg vinden! Verwacht eigenlijk dat elke installateur er hetzelfde over zou denken.
Bij nader inzien zullen de grotere CT's ook geen probleem hebben bij je hoofdschakelaar. Maar dan zou ik de aardlekautomaat wel naast je hoofdschakelaar plaatsen. IQ relais rechts onder op de DIN rail. En dan zijn de CT's (de grotere) voor productie ook niet moeilijk.
[ Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2024 07:56 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica