Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:
  • 890.808 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
@Pazo Ik kan je bevestigen dat de linmiet in de zomer al bjtijds in de ochtend bereikt zal worden (op mooie dag uiteraard). Je maximum vermogen zal ongeveer 315W zijn omdat de temperatuur de Vmpp nog meer naar beneden brengt, terwijl de inverter veel meer kan leveren. Je doet daarmee de inverter 'onrecht' aan, omdat ie dan maar iets meer levert dan de IQ7+. Daarom is de vergelijking weinig zeggend.

Voor alle duidelijkheid, ik volg de site al een tijdje, ben bekend met de sheet (die niet echt duidelijk inzicht verschaft over de efficiency inverter/paneel, maar vooral of deze zal werken met een bepaald paneel en met welke stromen/spanningen/vermogens), en heb ervaring met IQ7A icm JAM54S30-410 (geen goed combi om eerder genoemde reden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:18
Ohja: @Prutser24 Welkom hier en hopelijk kunnen we hier weer extra informatie delen met elkaar!

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
Eddie_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:51:
Ohja: @Prutser24 Welkom hier en hopelijk kunnen we hier weer extra informatie delen met elkaar!
Dank je wel @Eddie_ ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:53
OK bedankt voor je toelichting @Prutser24 . We gaan het meemaken (duurt nog wel een maand of 3).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:50
Wat is jullie advies?

De IQ relay en IQ Gateway zitten momenteel achter dezelfde alamat.

Of is het beter/verstandiger om de productie en IQ Gateway ieder achter zijn eigen groep te zetten?
Heb in dit topic ergens gelezen, dat het beter is bij evt. kortsluiting van de gateway en voor onderhoud.
In de solar bouwmarkt handleiding staan ze wel samen achter 1 groep.

Heb namelijk nog een ALS en 2 B16 automaten liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 24-02-2024 18:52 ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Karlok[JY-616] schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:50:
De IQ relay en IQ Gateway zitten momenteel achter dezelfde alamat.

Of is het beter/verstandiger om de productie en IQ Gateway ieder achter zijn eigen groep te zetten?
Heb in dit topic ergens gelezen, dat het beter is bij evt. kortsluiting van de gateway en voor onderhoud.
In de solar bouwmarkt handleiding staan ze wel samen achter 1 groep.

Heb namelijk nog een ALS en 2 B16 automaten liggen.
Ik zie daar het voordeel niet van in. Mogelijk zie je dat de micro's niet rapporteren in de gateway als de groep met inverteren eruit ligt. Persoonlijk zou ik het lekker laten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48
Hebben meer mensen last van het down zijn van de Enphase cloud? Cloud lampje op de envoy brand hier niet sinds een uur.

Raar…het bleek dat de Envoy het contact met mijn wifi verloren had. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om maar weer de test van de schakelaar van de panelen te doen. Hierna had hij weer wifi.

Vraag aan iedereen. Ik kan in de meterkast hier geen UTP trekken. Mogelijk kan ik PLC doen. Is dat zinvol om zo de Envoy via UTP aan te sluiten ipv wifi? Of stoort dat juist de PLC naar de panelen toe? Ik heb ferrietringen in de installatie zitten.

[ Voor 66% gewijzigd door Panzer_V op 25-02-2024 15:47 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hier geen problemen. Ook de systemen in de manager dashboard geven geen issues. Even resetten?

Wat bedoel je met: mogelijk kan ik PLC doen? Internet over het AC gedeelte? Ja dat kan zeer zeker. Ik heb dat hier in huis ook en geen eens ferrietringen. Werkt probleemloos.

Sowieso, indien mogelijk de IQ Gateway verbinden met LAN kabel.

[ Voor 57% gewijzigd door Eddie_ op 25-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eddie_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:08:
Hier geen problemen. Ook de systemen in de manager dashboard geven geen issues. Even resetten?

Wat bedoel je met: mogelijk kan ik PLC doen? Internet over het AC gedeelte? Ja dat kan zeer zeker. Ik heb dat hier in huis ook en geen eens ferrietringen. Werkt probleemloos.

Sowieso, indien mogelijk de IQ Gateway verbinden met LAN kabel.
Ja ik bedoel idd utp via het stroomnet. Fijn te horen dat dit geen problemen gaat geven. Nu nog een mooie oplossing vinden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Gisteren dan toch maar een powerline setje besteld, vandaag binnengekregen en geïnstalleerd. De envoy omhangen was effe puzzelen. Je moest na het inpluggen van de LAN kabel nog apart het wifi netwerk op 'vergeten' zetten. Anders blijft ie connecten via én LAN én Wifi.

Enfin...na een reboot pakte HA hem direct vanaf zijn nieuwe IP op.

Ben benieuwd naar de stabiliteit hiervan. Heb een 3 fasen aansluiting met een jaren '70 beunhaas bedrading in een jaren '30 woning. Ik ga het meemaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 12:51
Even een vraagje over welke omvormer nou het beste is...

Solar Concept biedt mij 10 panelen aan, Longi Solar 430Wp. Hierbij stellen ze voor Enphase IQ8+ omvormers te gebruiken.

Nou ben ik helemaal voor micro-omvormers ivm verschillende dakvlakken, maar ik heb nogal m'n twijfels bij deze omvormers. Die kunnen namelijk maximaal 290Wp aan per paneel. Daarmee verlies ik erg veel vermogen. Het antwoord van Solar Concept op vragen is dat dit te maken heeft met het Nederlandse weer. Deze omvormers zouden sneller inschakelen bij weinig zonlicht, bijvoorbeeld in winter, voorjaar, najaar en bij bewolking. Die paar keer dat de zon volop schijnt verlies je dus wat vermogen ten gunste van betere opbrengst bij minder zon.

Ik heb hier nogal m'n twijfels over. De IQ8HC bijvoorbeeld kan tot 384 Wp aan per paneel, dat lijkt me al meer in de buurt komen. Solar Bouwmarkt adviseert de IQ8AC zie ik.

Wat zijn jullie ervaringen en wat adviseren jullie? Ik ben zelf onvoldoende thuis in de materie om echt de juiste afweging te maken en ik heb het gevoel dat ik door dit bedrijf niet goed geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Gisteren 12 panelen laten monteren: 430WP, IQ8MC en IQ Gateway S Metered (via LAN). Het geheel is aangesloten op 3 fasen conform het NEN1010 aansluitschema op pagina 30 van de Solar Bouwmarkt maar dan zonder de ferrietringen.

Ik heb een huiseigenaar account en ben ingelogd via de Enlighten app. Nu zie ik daar heel vaak de status "fout" bij de Microinverters met een rood bolletje erbij. Het vreemde is, dat dit willekeurig lijkt te wisselen; soms zijn ze groen, en dan weer rood. Wel zie ik bij iedere Microinverter staan dat deze zich het "laatst gemeld" heeft in de afgelopen X minuten en die timestamp wordt ook steeds bijgewerkt.

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? Komt dit omdat er geen / weinig zon is?
(het lijkt mij dat de IQ8MC controller wordt gevoed door het net wanneer de panelen niks opleveren, en daardoor dus wel 'online' kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@zaphod_b : Even dit formulier invullen: https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing

@Trax_Digitizer Als ik dit zo lees dan heb je last van verstoringen. Dit kan fysiek zijn door slechte verbindingen. Maar kan ook zijn omdat je geen ferrietringen hebt en daardoor last van signaalverstoringen. Even de tweede knop de IQ Gateway een keer indrukken zodat hij de micro's opnieuw gaan opzoeken. Dit wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
Gedaan. Lijkt er inderdaad op dat de IQ8+ misschien (??) niet geschikt is. De AC lijkt de beste keuze. Hoe belangrijk is het dat die DC/AC verhouding tussen de 1,2 en 1,5 is? Komt bij deze berekening op 1,02 en 1,05, afhankelijk van het dakvlak. De MC ligt een tiende hoger, maar levert minder op.

De IQ8+ levert een DC/AC ratio op van 1,3 maar geeft bij DC Stroomgrens een kruisje...

Onderstaande van het meest zonnige dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY5MGAVRglmMDFbAxd42u2Sbx6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWpy13tSPADf31xXotMdmdDR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door zaphod_b op 28-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zaphod_b schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:10:
Even een vraagje over welke omvormer nou het beste is...

Solar Concept biedt mij 10 panelen aan, Longi Solar 430Wp. Hierbij stellen ze voor Enphase IQ8+ omvormers te gebruiken.
Kijk even in de FAQ van dit topic. De eerste vraag daar gaat in op jouw vraag met verwijzingen naar praktijk data.

Veel leesplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
masaman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Kijk even in de FAQ van dit topic. De eerste vraag daar gaat in op jouw vraag met verwijzingen naar praktijk data.
Gelezen! Maar dan nog twijfel ik een beetje of de IQ8+ inderdaad geschikt is voor mijn setup. Het is mij niet duidelijk of dat kruisje bij DC Stroomgrens een showstopper is of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@zaphod_b het is geen showstopper, het zal gewoon werken, maar niet optimaal. IQ8MC kiezen, alle seinen op groen :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
Pazo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:04:
@zaphod_b het is geen showstopper, het zal gewoon werken, maar niet optimaal. IQ8MC kiezen, alle seinen op groen :)
Heb einde v/d middag begrepen van Solar Concept dat ze enkel de IQ8+ leveren... grmpf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
zaphod_b schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:16:
[...]
Heb einde v/d middag begrepen van Solar Concept dat ze enkel de IQ8+ leveren... grmpf.
Tja, accepteren dat er dan iets meer aftopping is met de IQ8+ tov de IQ8MC of op zoek naar een installateur die wel IQ8MC plaatst.

Voor het beetje minder aftoppen tegen een hogere installatie prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 28-02-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Tja, accepteren dat er dan iets meer aftopping is met de IQ8+ tov de IQ8MC of op zoek naar een installateur die wel IQ8MC plaatst.
Aan de andere kant, volgens deze casestudie zijn de verschillen te verwaarlozen (staat IQ8+ niet bij, maar wel de verschillen tussen MC, AC en HC). En dat is in Zuid Frankrijk, met een hogere zonkracht dan hier in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Pazo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:45:
[...]
Aan de andere kant, volgens deze casestudie zijn de verschillen te verwaarlozen (staat IQ8+ niet bij, maar wel de verschillen tussen MC, AC en HC). En dat is in Zuid Frankrijk, met een hogere zonkracht dan hier in NL.
Die casestudy had ik gezien.
Ik had het Enphase doc 'Why is my PV Module rating larger than my Inverter rating?' ook enige tijd terug bekeken in de tijd dat ik voor ons nieuwe huis met 3 verschillende dakvlakken / oriëntaties zonnepanelen zocht.

Hier IQ8+ met 400Wp panelen.
3x richting Oost (115°) helling 39°
7x richting Zuid (205°) helling 58°
3x richting West (295°) helling 39°
Via 3-fase Q kabel in 2 trunken.

Ik snap @zaphod_b ook wel hoor, als je niet eerder iets met zonnepanelen gedaan hebt is het lastiger in te schatten en keuzes te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 28-02-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
Rouske schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Ik snap @zaphod_b ook wel hoor, als je niet eerder iets met zonnepanelen gedaan hebt is het lastiger in te schatten en keuzes te maken.
Dank, het is inderdaad nogal ingewikkeld...

Ik heb die case study / white paper van Enphase zelf ook gelezen, met metingen in A'dam, Madrid en ik geloof Nice. Als je dat leest ga je dat aftoppen wel relativeren inderdaad.
Het is gewoon nogal niet intuïtief. Je denkt als leek: ik heb 430Wp panelen en m'n omvormer kan maar 290W aan. Dat is raar! En de installateur is duidelijk niet erg ingesteld op consumenten die veel vragen stellen...

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 12:06
zaphod_b schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Dank, het is inderdaad nogal ingewikkeld...

Het is gewoon nogal niet intuïtief. Je denkt als leek: ik heb 430Wp panelen en m'n omvormer kan maar 290W aan. Dat is raar! En de installateur is duidelijk niet erg ingesteld op consumenten die veel vragen stellen...
Dit had ik inderdaad ook. Diverse partijen over de vloer gehad.. het is lastig om een goede offerte te krijgen. Als je specifiek naar 3 fasen metered vraagt, krijg je gewoon een één fasesysteem op je offerte.

Eventueel kan ik je een partij aanraden die hebben echt goed werk bij mij geleverd. Supersnelle reactie/offerte, goede uitvoering en ook nazorg was erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Stef012 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Eventueel kan ik je een partij aanraden die hebben echt goed werk bij mij geleverd. Supersnelle reactie/offerte, goede uitvoering en ook nazorg was erg goed.
Dat zal dan wel bij mij zijn geweest. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Dat zal dan wel bij mij zijn geweest. :)
Afbeeldingslocatie: https://memetemplates.in/uploads/1641491554.jpeg

;) :9B

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Trax_Digitizer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:16:
Gisteren 12 panelen laten monteren: 430WP, IQ8MC en IQ Gateway S Metered (via LAN). Het geheel is aangesloten op 3 fasen conform het NEN1010 aansluitschema op pagina 30 van de Solar Bouwmarkt maar dan zonder de ferrietringen.

Ik heb een huiseigenaar account en ben ingelogd via de Enlighten app. Nu zie ik daar heel vaak de status "fout" bij de Microinverters met een rood bolletje erbij. Het vreemde is, dat dit willekeurig lijkt te wisselen; soms zijn ze groen, en dan weer rood. Wel zie ik bij iedere Microinverter staan dat deze zich het "laatst gemeld" heeft in de afgelopen X minuten en die timestamp wordt ook steeds bijgewerkt.

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? Komt dit omdat er geen / weinig zon is?
(het lijkt mij dat de IQ8MC controller wordt gevoed door het net wanneer de panelen niks opleveren, en daardoor dus wel 'online' kunnen blijven.
Voor de volledigheid wil ik nog even reageren op mijn eerdere post. Het systeem is operationeel gegaan rond 18:30. Toen was het al flink aan het schemeren. De ochtend erna heb ik nog kort last gehad van willekeurige statuswisselingen, maar na een uurtje zonlicht was dat verdwenen. Alles kreeg status "OK" (groen) en dat is zo gebleven. Ik zie ook netjes de opbrengst van ieder paneel in de app. Dus het probleem heeft zich vanzelf opgelost nadat de microinverters even aan het werk zijn gezet.

Dan nog een andere vraag. Een van de Q-cables loopt op 1 punt een klein stukje over het dak (zo'n 30 tot 40 cm) en is daarmee blootgesteld aan de elementen. De rest van de kabels zijn allemaal onder de pannen weggewerkt. Dit kleine stukje kwam omdat een van de nokpannen erg vast zat en niet losgehaald kon worden (zonder een grote breek kans). Er zijn nu twee opties:
  1. Ik laat het zo, en doe de aanname dat zo'n Q-cable van Enphase daar wel tegen kan. Volgens de installateur was dat zo. (is dat zo??)
  2. De kabel wordt doorgeknipt en onder de pannen middels YVMK kabel omgeleid via een andere route. Maar dan krijg ik er wel weer 2 kabeldozen bij.
Iemand een beargumenteerde voorkeur voor optie 1 of 2?

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 19:44
Q-cable kan tegen de elementen en kan je gewoon laten zitten.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Pazo
Ik heb al bijna 3 jaar 4 panelen op het garagedak liggen waarbij ook de Q-cable deels bloot ligt. Afgezien wat viezigheid is er niets aan te zien.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
Haak even in met een vraagje.
Ben geen electricien maar vertrouw iets niet.
Sinds vandaag in het bezit van 19 pv panelen met iq8+ micro-omvormers.
Dit word door Q-relais 3 fases verdeeld.
Probeer het zo goed als mogelijk uit te leggen nav de foto's.

- Voeding vanaf de panelen word in de Q-relais gevoerd.
- Vanaf naar de b16 aardlek.
- En vanaf daar naar gaat 1 fase en nul draad naar de envoy.
Deze is afgetapt van de fase 3 en null op de aardlek.

Nu komt mijn vraag.
De 3 fases vanaf de Q-relais worden boven in de aardlek ingevoerd maar aan de onderkant word niks uitgevoerd.
Hoort dit zo?

p.s
Had eind van de dag wel even over 3 fases teruglevering.
Maar vraag mij af of de aardlek nu wel nut heet zoals dit is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPnkU2dU1ZfbOMKAmPFnUWCJXBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c7yAKnmACB8MyN4g42GMQlW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UbcFHhBqJYfrsbm5GMte2bPcxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1AXZQU7mfJoCIAboPuA2rbC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl8S1A7ziJUabibUoupnJSR_LcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtJxCXsD6feWYzAlfPmImZX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13rKaQVzUjME6iQ1TgLiGj79lvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IieTh5vOhLif3BAUErKkA9qB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 29-02-2024 19:00 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:21
@siempie76 er zitten toch 3 bruine en 1 blauwe draad onderaan?
De Envoy heeft maar 1 paar, maar dat is zijn voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij doelt hij op de KAM-rail onder de automaten. Dat langwerpige ding onder de automaten is een compacte rail die de zaken met elkaar verbind. Het lijkt alsof er geen verbinding is, maar die is er dus wel :)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Siewert schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:58:
Haak even in met een vraagje.

Dit word door Q-relais 3 fases verdeeld.
Kleine correctie, het Q-relais verdeeld niet. Wat voor het Q-relais op een fase zit zit na het Q-relais op dezelfde fase. Ik vind wel de kabels naar het Q-relais wat dun. Zou 2,5mm2 kunnen zijn en bij een korte afstand kan dat genoeg zijn. Liever 4mm2 als de afstand wat verder is, dan loopt je spanning minder op (=minder uitschakelen).
Deze is afgetapt van de fase 3 en null op de aardlek.
Helemaal prima. De aderhuisjes hadden wat korter kunnen zijn (of verder ingevoerd).
De 3 fases vanaf de Q-relais worden boven in de aardlek ingevoerd maar aan de onderkant word niks uitgevoerd.
De kamrail was inmiddels al genoemd. Wel jammer dat de envoy geen fatsoenlijke kabel ingang heeft waardoor je die 2 losse aders ziet. Das bij alle envoys zo. Misschien is het beter als hij direct aan een dinrailkast zit.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Eddie_
Ik weet niet hoe je fase verdeling is maar je IQ Gateway moet op de eerste fase aangesloten worden. Voorts lijkt het er op dat het IQ Relais, vanaf PV, met 4mm2 gevoed wordt. Onderkant IQ Relais is 6mm2 vanaf de automaat, beetje overkill maar kan absoluut geen kwaad.

De voedingsaansluiting op de IQ Gateway is bedroevend, mijn mening. Wel via UTP en dat vind ik wel goed!

Onderkant automaten worden doorgelust via (was al benoemd):
https://www.elektramat.nl...voudig-l1nl2nl3n-1317804/

[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 29-02-2024 19:17 ]

• Siewert
DjVe schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:04:
Volgens mij doelt hij op de KAM-rail onder de automaten. Dat langwerpige ding onder de automaten is een compacte rail die de zaken met elkaar verbind. Het lijkt alsof er geen verbinding is, maar die is er dus wel :)
Tis een din rail kastje dus geen KAM-rail aanwezig of ik moet wat over het hoofd zien.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Siewert
twixx schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Kleine correctie, het Q-relais verdeeld niet. Wat voor het Q-relais op een fase zit zit na het Q-relais op dezelfde fase. Ik vind wel de kabels naar het Q-relais wat dun. Zou 2,5mm2 kunnen zijn en bij een korte afstand kan dat genoeg zijn. Liever 4mm2 als de afstand wat verder is, dan loopt je spanning minder op (=minder uitschakelen).

[...]

Helemaal prima. De aderhuisjes hadden wat korter kunnen zijn (of verder ingevoerd).

[...]

De kamrail was inmiddels al genoemd. Wel jammer dat de envoy geen fatsoenlijke kabel ingang heeft waardoor je die 2 losse aders ziet. Das bij alle envoys zo. Misschien is het beter als hij direct aan een dinrailkast zit.
Klopt, was er ook niet helemaal mee eens, maar ga zien wat er gebeurt bij zonnige dagen.
Had het al aangegeven dus ze komen maar een 4mm2 aanleggen als dit niet werkt.

Maar gaat mij meer om de aardlek die wel invoer heeft maar ik geen uitvoer zie.
Heb de app, en inlog gegevens nog niet.
Maar zag wel even in Domoticz met P1 dat er wat opgewekt werd vanmiddag en werd verdeeld over 3 fases.
En als ik de aardlek uitschakel dat gaat zowel de envoy als q-relay uit.
Dus conclusie, opzich is het systeem werkende en aardlek is wel goed aangesloten?

• Siewert
Eddie_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:15:
Ik weet niet hoe je fase verdeling is maar je IQ Gateway moet op de eerste fase aangesloten worden. Voorts lijkt het er op dat het IQ Relais, vanaf PV, met 4mm2 gevoed wordt. Onderkant IQ Relais is 6mm2 vanaf de automaat, beetje overkill maar kan absoluut geen kwaad.

De voedingsaansluiting op de IQ Gateway is bedroevend, mijn mening. Wel via UTP en dat vind ik wel goed!

Onderkant automaten worden doorgelust via (was al benoemd):
https://www.elektramat.nl...voudig-l1nl2nl3n-1317804/
Net hierboven door mij vernoemd, ga zien of dit problemen oplevert en anders komen ze maar 4mm2 aanleggen.
Waarom op L1, en het lijkt er idd op dat hij van L3 is afgetapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Is volledig conform documentatie van Enphase. Fasekoppeling vindt plaats in het IQ Relais en PLC verloopt dan over L1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Siewert schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Tis een din rail kastje dus geen KAM-rail aanwezig of ik moet wat over het hoofd zien.
Dat witte strookje onder je 3 aardlekautomaten is de kam-rail. Zoek anders ff op YouTube een filmpje hoe dat aangesloten zit.

Op je 2e3e foto zie je in de achtergrond nog de 3x zwart en 1x blauwe draad die zo te zien op de middelste aardlekautomaat zitten aangesloten. Die lopen vast naar blokjes onderin je kast of direct naar de hoofdschakelaar.

Dus draad 3 (met de aftakking) en draad 1 van plek wisselen bovenop de aardlekautomaat en aan de onderkant van het Q-relais hetzelfde doen, dan zit je IQ gateway op de juiste fase.
Eddie_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:52:
Is volledig conform documentatie van Enphase. Fasekoppeling vindt plaats in het IQ Relais en PLC verloopt dan over L1.
Dan zit het hier toevallig goed op fase 1. De IQ-gateway zit met een normale stekker in een WCD van de meterkast :)

[ Voor 25% gewijzigd door Rouske op 29-02-2024 20:13 ]

• Siewert
Rouske schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Dat witte strookje onder je 3 aardlekautomaten is de kam-rail. Zoek anders ff op YouTube een filmpje hoe dat aangesloten zit.

Op je 2e foto zie je in de achtergrond nog de 3x zwart en 1x blauwe draad die zo te zien op de middelste aardlekautomaat zitten aangesloten.

Dus draad 3 (met de aftakking) en draad 1 van plek wisselen bovenop de aardlekautomaat en aan de onderkant van het Q-relais hetzelfde doen, dan zit je IQ gateway op de juiste fase.
Thx voor de uitleg, ga morgen wel ff beter loeren, kom erop terug.

• Rouske
Siewert schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:03:
[...]
Thx voor de uitleg, ga morgen wel ff beter loeren, kom erop terug.
Is de 3e foto waar het op te zien is, zie de edit

PS: die middelste aardlekautomaat is dat voor je kookplaat van 7,4kW (2x fase aangesloten)

[ Voor 16% gewijzigd door Rouske op 29-02-2024 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Siewert Je geeft zelf aan geen elektricien te zijn. Stelt hier vragen over je meterkast. Verschillende personen geven je (dezelfde) antwoorden maar toch vertrouw je het niet? Plus je geeft zelf aan dat je teruglevering hebt gezien op elke fase...

[ Voor 16% gewijzigd door Eddie_ op 29-02-2024 20:08 ]

• Siewert
Eddie_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:08:
@Siewert Je geeft zelf aan geen elektricien te zijn. Stelt hier vragen over je meterkast. Verschillende personen geven je (dezelfde) antwoorden maar toch vertrouw je het niet? Plus je geeft zelf aan dat je teruglevering hebt gezien op elke fase...
Klopt daarom ff de vraag, beter vragen dan met vragen blijven zitten.
Na meerdere antwoorden kan ik gerust slapen vannacht... thx
Als ik geen antwoord had gehad had ik de electricien morgen sowiezo gebeld met de vraag, die heeft weekend dus onbereikbaar ;-)

• Siewert
Rouske schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Is de 3e foto waar het op te zien is, zie de edit

PS: die middelste aardlekautomaat is dat voor je kookplaat van 7,4kW (2x fase aangesloten)
Jij mag nooit meer raden.
klopt twee fasen op een 3 fase aardlek dit met het oog op de toekomt als ik wel naar een 3 fase plaat ga hoef ik alleen de derde fase aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-06 17:26
Eddie_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:08:
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Hoe zo?

Klopt dat mijn eerste vraag was omdat ik even twijfelde.
Na alle antwoorden heb ik niet meer gezegd dat ik het niet vertrouwde maar dus alles goed is gedaan.
Mijn vraag is beantwoord en ben er dankbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 19:10
Volgens mij ben ik hier op het juiste adres. Voordat ik mijn (zonnepanelen+toebehoren) bestelling plaats, een vraagje over de Enphase apparatuur.

Op de offerte die ik heb ontvangen staan de volgende Enphase componenten:
- Enphase Micro inverters IQ8Plus
- Enphase 3 fase Q-relay
- Enphase IQ Gateway-S Metered

Paar vraagjes hierover:

- Komt de Q-relay in de groepenkast erbij?
- Ik heb niet zo'n grote meterkast, maar nog wel plek voor de Gateway. Echter snap ik nog niet helemaal wat er nodig is om de stroom te kunnen meten en hoeveel ruimte daarvoor nodig is. Kan iemand me daar een stukje toelichting op geven?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLnn1sW/Enphase.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:33
Piet400 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:33:
Volgens mij ben ik hier op het juiste adres. Voordat ik mijn (zonnepanelen+toebehoren) bestelling plaats, een vraagje over de Enphase apparatuur.

Op de offerte die ik heb ontvangen staan de volgende Enphase componenten:
- Enphase Micro inverters IQ8Plus
- Enphase 3 fase Q-relay
- Enphase IQ Gateway-S Metered

Paar vraagjes hierover:

- Komt de Q-relay in de groepenkast erbij?
- Ik heb niet zo'n grote meterkast, maar nog wel plek voor de Gateway. Echter snap ik nog niet helemaal wat er nodig is om de stroom te kunnen meten en hoeveel ruimte daarvoor nodig is. Kan iemand me daar een stukje toelichting op geven?

[Afbeelding]
Misschien beginnen met het lezen van de topic start? Of te wel de eerste pagina van dit topic. En als er geen plek in de meterkast is, wordt er een extra kastje bij geplaatst voor Q-Relay en automaat.

[ Voor 5% gewijzigd door ardvark99 op 02-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-06 09:35
Voor het meten van de stroom zijn stroommeter (spoelen) nodig. Er zijn installateurs die wel een envoy metered in de offerte zetten, maar die monteren zonder de stroomspoelen. Dan is deze installatie voorbereid op meten (en op aansluiten van de accu).
Oftewel: als je wil weten wat je opwekt, dan moeten de spoelen er ook komen. Het beste is als dat op de offerte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Piet400 Geef ons anders een foto van je meterkast. Dan kunnen we daar gericht op antwoorden. Indien je meterkast ruimte heeft voor de IQ Gateway dan past een IQ Relais ook wel. Misschien dat de IQ Gateway dan wel ergens anders geplaatst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
@Eddie_ , dat is inderdaad wel handig. volgens de afmetingen kan de gateway rechts onder de groepenkast.

De kabel is overigens een 5x4 kwadraat die voor de aansluiting van de panelen zal worden gebruikt.

Wat ik zeker niet helder heb is hoe die spoelen moeten worden aangesloten om de stroom te meten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6Rrb5KY/11.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gDmt0GG/12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Piet400 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:33:
@Eddie_ , dat is inderdaad wel handig. volgens de afmetingen kan de gateway rechts onder de groepenkast.

De kabel is overigens een 5x4 kwadraat die voor de aansluiting van de panelen zal worden gebruikt.

Wat ik zeker niet helder heb is hoe die spoelen moeten worden aangesloten om de stroom te meten.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Het IQ relais voor 3 fase is 6 modules breed + nog een 3p+n aardlekautomaat (4 modules breed), beide passen er nog in.

Maar wat is dat losse draad met stekker in de WCD :? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Dat is goed te horen, bedankt.
Die losse draden moet inderdaad wat netter worden gemaakt. is van de buitenlamp.

Hoe zit dat met die spoelen die de stroom moeten meten, waar komen die dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Piet400 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:55:
Dat is goed te horen, bedankt.
Die losse draden moet inderdaad wat netter worden gemaakt. is van de buitenlamp.

Hoe zit dat met die spoelen die de stroom moeten meten, waar komen die dan op?
3 meetspoelen om de losse draden (in de groepenkast) die van de IQ8 micro's komen.
De andere 3 meetspoelen moeten om de draden die van de kWh meter naar je hoofdschakelaar lopen.
De draden van alle meetspoelen worden op de IQ gateway aangesloten.

Op YouTube zijn er vast filmpjes te vinden voor het visuele :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:44
Even een vraagje:
Sinds begin deze week ben ik ook eigenaar van een 13 tal panelen

- gateway: envoy S metered
- 13x IQ8plus

Waarschijnlijk lees ik de app/grafiekjes verkeerd; hoe kan het dat mijn verbruik(oranje) oploopt gelijk aan mijn productie (blauw)? Je zou eerder verwachten dat het verbruik redelijk constant blijft over de dag.. toch? Of in ieder geval: niet zo ontzettend netjes in lijn loopt met het patroon van opwekken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2zxtKagd6RjYGZewtT17KxRFyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EjzQvvyTFiOfEi1ZGCQFWNk.png?f=fotoalbum_large

Wat mis ik hier? Want ergens interpreteer ik iets verkeerd denk ik?

Of is iets verkeerd aangelegd? (de rekening is (nog) net betaald.. dus ik hoor het graag :+ )
(onderstaande is een foto ttv de installatie.. alle lampjes branden nu gewoon groen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UA7pKy1jMiqU05y8NRPK6mGys8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m6AQp3b9ESwu8ozSXdei4Dh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Rouske schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:02:
[...]

3 meetspoelen om de losse draden (in de groepenkast) die van de IQ8 micro's komen.
De andere 3 meetspoelen moeten om de draden die van de kWh meter naar je hoofdschakelaar lopen.
De draden van alle meetspoelen worden op de IQ gateway aangesloten.

Op YouTube zijn er vast filmpjes te vinden voor het visuele :P
Ok, helder bedankt. Ga inderdaad even youtube filmpjes kijken (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
breew schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:03:
Even een vraagje:

- 13x IQ8plus

Waarschijnlijk lees ik de app/grafiekjes verkeerd; hoe kan het dat mijn verbruik(oranje) oploopt gelijk aan mijn productie (blauw)? Je zou eerder verwachten dat het verbruik redelijk constant blijft over de dag.. toch? Of in ieder geval: niet zo ontzettend netjes in lijn loopt met het patroon van opwekken...

[Afbeelding]

Of is iets verkeerd aangelegd? (de rekening is (nog) net betaald.. dus ik hoor het graag :+ )
(onderstaande is een foto ttv de installatie.. alle lampjes branden nu gewoon groen...)

[Afbeelding]
Het is een flinke wirwar aan draden, dus erg lastig te zeggen of er iets fout aangelegd is.

Maar zitten er bovenop je hoofdschakelaar nou dubbele aderhulsen met 2 draden er in?
Waar gaan die heen?
Of gaan ze steeds beiden door de meetspoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Rouske schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Het is een flinke wirwar aan draden, dus erg lastig te zeggen of er iets fout aangelegd is.

Maar zitten er bovenop je hoofdschakelaar nou dubbele aderhulsen met 2 draden er in?
Waar gaan die heen?
Of gaan ze steeds beiden door de meetspoel?
De kast zit al weer dicht.. en ik heb geen ervaring met dit soort zaken, dus open maken vind ik spannend.. hier een wat meer ingezoomde foto (opklikvoor groot)

Je doelt op de draden met de gele 'dingen' ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB3oNsLqW9SSMy1puEcGWSiNZo8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b75rm6VLFnZA70ahEC4qoZna.jpg?f=fotoalbum_medium

Lijkt dat de dikke draden naar de spoelen lopen en zich daar omheen wikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
breew schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:03:
Even een vraagje:

- 13x IQ8plus

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is inderdaad lastig, of eigenlijkniet te zien. Maar de grafiek laat zien dar er iets niet klopt.
De productie ct’s lijken welgoed te zitten. Echter consumptie is steeds net iets hoger dan productie, waardoor er geen export is. Dat kan niet kloppen, en zou je kunnen verifieren op je slimme meter.
In de installer toolkit moet de installateur ook aangeven waar de consumptie ct’s zitten. Load with solar is 99% vd gevallen toegepast, misschien is ie hier verkeerd ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
WillemP22 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Het is inderdaad lastig, of eigenlijkniet te zien. Maar de grafiek laat zien dar er iets niet klopt.
De productie ct’s lijken welgoed te zitten. Echter consumptie is steeds net iets hoger dan productie, waardoor er geen export is. Dat kan niet kloppen, en zou je kunnen verifieren op je slimme meter.
In de installer toolkit moet de installateur ook aangeven waar de consumptie ct’s zitten. Load with solar is 99% vd gevallen toegepast, misschien is ie hier verkeerd ingesteld.
IK heb de installateur een mailtje gestuurd of hij eea even kan checken....

Er lijkt wel iets teruggeleverd te worden (al zijn de vattenfallcijfers hier nog niet echt bijgewerkt).. Panelen zijn dinsdag geplaatst... woensdag iets (3kW) teruggeleverd.. donderdag druilerige :X -dag, dus niet echt wat te zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNV_S5BFBTW_tW42yMVb_Y_DFM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hv3nRBzpWGXJeBKLVos8PudN.png?f=user_large

Op de display op slimme meter lees ik uit dat er inmiddels 9 + 11 kW (laag + hoog) is teruggeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
De waardes op de slimme meter in kWh zou redelijk overeen moeten komen met de totale export.
Als je daar laag en hoog opteld (20 kWh tot nu toe).
In de app is het te zien onder “jaar” of “ levensduur”…
Omdat je ook een paar dagen in februari had en deze paar dagen in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
WillemP22 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:02:
De waardes op de slimme meter in kWh zou redelijk overeen moeten komen met de totale export.
Als je daar laag en hoog opteld (20 kWh tot nu toe).
In de app is het te zien onder “jaar” of “ levensduur”…
Omdat je ook een paar dagen in februari had en deze paar dagen in maart.
nope.. daar staat 0.0 geëxporteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcigOHvILC4ktlHQuh8qnZGlEkU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcLvclbuvTIJf4FTvIfOES76.jpg?f=fotoalbum_medium

weird..

Installateur gaat maandag even kijken.. wordt vervolgd..

[ Voor 3% gewijzigd door breew op 02-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
breew schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:10:
[...]

nope.. daar staat 0.0 geëxporteerd

[Afbeelding]

weird..
Precies, daarom zit er iets verkeerd. Geimporteerd + geproduceerd = verbruik bij jouw. Dat kan niet kloppen want er is sowieso ook 20 kWh geexporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je hebt volop ruimte in je meterkast! Hier kan prima de drie fase beveiliging plus het IQ relais in. Ook het plaatsen van de CT's zal geen probleem op mogen leveren. IQ Gateway zou inderdaad rechtsonder nog moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Eddie_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:24:
Je hebt volop ruimte in je meterkast! Hier kan prima de drie fase beveiliging plus het IQ relais in. Ook het plaatsen van de CT's zal geen probleem op mogen leveren. IQ Gateway zou inderdaad rechtsonder nog moeten passen.
Bedankt voor de info! goed te horen dat het qua ruimte moet lukken. ga nu de filmpjes opzoeken voor het aansluiten van de spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:35

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Glashelder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

En of IQ8's het doen zonder werkende Envoy, is dat al eens getest? Ik wil je graag geloven, maar helaas worden er hier ook nogal eens wat aannames gedaan :P
Ik heb de proef op de som genomen en mijn ervaring tot op heden is dat dit niet werkt.
Las verder in het topic dat er dus 1 malig een config (netprofiel) in de IQ8 gezet moet worden alvorens hij tot productie overgaat.

Ik moet dus ergens even een Envoy zien te ritselen om dit te bevestigen maar vooralsnog produceert mijn IQ8 (had 1 paneel over dus snel een IQ8 van marktplaats gehaald) niets alsdus mijn ampere tang :-)
En hij ligt er al ruim een dag op :-).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus1955
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-05 15:12
Goede middag.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het zit met de garantie bij aankoop van Enphase IQ8+ bij een particulier/consument? Ik kan er bij een particulier kopen, maar weet niet wat de garantiebepalingen zijn bij Enphase? Graag info hierover. B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@cyclone had je IQ8 al een update gehad of weet je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
In hoeve is het belangrijk een metered enphase configuratie te hebben?
Helaas kan ik maar een opstelling maken met 4 panelen, dus heel groot is hij niet.

Ik vraag me ook af of ik voldoende ruimte heb in mijn groepenkast om 6 spoelen in onder te brengen.

Kan je met de non-metered Gateway ook in/uit schakelen via externe software zoals Home Assistant? Of is de metered versie daarvoor noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martinus1955 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:44:
Goede middag.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het zit met de garantie bij aankoop van Enphase IQ8+ bij een particulier/consument? Ik kan er bij een particulier kopen, maar weet niet wat de garantiebepalingen zijn bij Enphase? Graag info hierover. B.v.d.
Helaas moet je de garantie overkopen bij Enphase. Of dat wettelijk helemaal koosjer is heb ik zo mijn twijfels bij..
Piet400 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:15:
In hoeve is het belangrijk een metered enphase configuratie te hebben?
Helaas kan ik maar een opstelling maken met 4 panelen, dus heel groot is hij niet.

Ik vraag me ook af of ik voldoende ruimte heb in mijn groepenkast om 6 spoelen in onder te brengen.

Kan je met de non-metered Gateway ook in/uit schakelen via externe software zoals Home Assistant? Of is de metered versie daarvoor noodzakelijk?
AFAIK werkt dat ook gewoon met een standard.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ok, bedankt. zie voor mij situatie (nog) geen toegevoegde waarde om voor 4 panelen een metered variant te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De zero export heeft wel een metered nodig anders weet die niet wanneer er sprake is van zero export. Uitzetten kan sowieso via de manager dashboard, dus ook vast wel via een optie binnen home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Eddie_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:52:
De zero export heeft wel een metered nodig anders weet die niet wanneer er sprake is van zero export. Uitzetten kan sowieso via de manager dashboard, dus ook vast wel via een optie binnen home assistant.
Ok, uitzetten moet dan zeker lukken.
Betekend zero export, dat je zelf ook geen opgewekte energie kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:56
Is drie ct’s genoeg voor zero export of moet hij ze echt alle zes hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij een drie fase systeem heb je zes CT 's nodig. Drie voor productie en drie voor consumptie. Bij een drie fase meterkast met een enkel fase Enphase heb je vier CT's nodig, drie voor consumptie en één voor productie. Bij een enkel fase meterkast heb je maar twee CT's nodig.

Bij Zero export kan je zelf alle productie van het PV systeem verbruiken. Dit zorgt er alleen maar voor dat je niet meer teruglevert dan dat je ophaalt van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Eddie_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:59:
Bij een drie fase systeem heb je zes CT 's nodig. Drie voor productie en drie voor consumptie. Bij een drie fase meterkast met een enkel fase Enphase heb je vier CT's nodig, drie voor consumptie en één voor productie. Bij een enkel fase meterkast heb je maar twee CT's nodig.

Bij Zero export kan je zelf alle productie van het PV systeem verbruiken. Dit zorgt er alleen maar voor dat je niet meer teruglevert dan dat je ophaalt van het net.
En bij een enkelfase meterkast (hoofdschakelaar al voorbereid op 3-fase) en een 3-fase Envoy Metered neem ik aan ook slechts 2 CT’s toxh? Dat kan ik nergens echt terugvinden.
Pas bij het ombouwen naar een 3-fase meterkast met dus ook 3x25A heb je dan 6 CT’s nodig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als je een enkel fase meterkast hebt die drie fase is voorbereid heb je er maar twee nodig. Als je al weet dat je over gaat naar drie fase dan zou ik al wel gewoon zes CT's gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-06 07:57
Als je toch bezig bent dan kun je beter meteen de spoelen installeren. Bij mij zaten ze er niet bij. Stonden ook niet vermeld op de offerte. Heb wel een metered gateway. Maar daar zaten maar twee spoelen standaard bij. Kon ze nog wel laten installeren maar moest flink de portemonnee trekken. Moet eerlijk bekennen dat ik ze ook niet echt mis en dat mijn HomeWizard P1 dongel met de Enphase koppeling voor mij meer dan voldoende is i.c.m. de Enphase app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Eddie_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:06:
@cyclone had je IQ8 al een update gehad of weet je dat niet?
Hij kwam nieuw van de leverancier afgelopen week dus neem aan dat hij redelijk up to date is, maar gezien alle ervaringen die ik her en der lees gaan ze pas leveren als ze een netprofiel hebben en daar heb je een envoy (eenmalig) voor nodig.

Met een beetje mazzel heb ik er morgenavond 1 in huis dus dan kan ik het je vertellen.
Martinus1955 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:44:
Goede middag.
Vraag om een kopie van factuur van de originele aankoop order, dan kun je iig de aankoopdatum bij een eventuele garantieclaim bewijzen.
Maar weet dat Enphase minder enthousiast reageert op garantie claims van installaties zonder envoy. (lees laatste zin van de onderste post maar.)

[ Voor 44% gewijzigd door cyclone op 03-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@cyclone Dat staat zelfs in hun voorwaarden. Zie ook:
https://gathering.tweaker...message/75539756#75539756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Eddie_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:40:
Als je een enkel fase meterkast hebt die drie fase is voorbereid heb je er maar twee nodig. Als je al weet dat je over gaat naar drie fase dan zou ik al wel gewoon zes CT's gaan plaatsen.
Dat dacht ik al, thanks. Heb hier dus de 3-fase metered gekregen van de installateur (niet voor betaald, was een foutje geloof ik). De hele meterkast zal vervangen moeten worden als ik naar 3-fase ga wil ik het netjes houden. Nu allemaal heel krap, maar wel de 2 spoelen geïnstalleerd. Krijg alleen foutmelding in de app en niet alle gegevens zichtbaar dus ze moeten even terug komen.

Tegen de tijd dat ik 3-fase ga wil ik dus sowieso de meterkast aan laten passen. De kookgroep wellicht ook en dan dus extra spoelen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De Metered uitvoering is altijd drie fase. En welke gegevens krijg je wel te zien en wat is de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Eddie_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:45:
De Metered uitvoering is altijd drie fase. En welke gegevens krijg je wel te zien en wat is de foutmelding?
Ja excuus, ik bedoelde de Enphase Q-relais.

En wat ik zie wisselt heel erg. De foutmelding over incorrecte meetgegevens is nu bijvoorbeeld weer weg. Ik heb het idee dat het systeem door mijn installateur en/of door Enphase zelf (enkele malen) is gereset.

Afgelopen week zag ik niets. Dus geen verbruik en ook geen opbrengst en teruglevering. Alleen onder ‘serie’ zag ik wat elk paneel had opgebracht.

Nu zie ik wel iets staan bij ‘verbruik’, de live status klopt echter niet want zoveel verbruik ik nu niet ‘live’. Het ‘nieuwste vermogen’ staat ook in de min (- 0,7 kW op dit moment).
Ik vermoed e.e.a. niet correct aangesloten, lijken mij de twee spoelen te zijn.

Mijn setup is dus 1x35A vanuit Enexis op een 3-fase hoofdschakelaar. De IQ gateway Metered i.c.m. een 3-fase Q-relais (1-fase hadden ze niet bij zich dus ik had geluk ;)) en 2 CT spoelen.
Systeem zelf werkt gewoon, lampjes groen en via Vattenfall zie ik ook dat er wordt teruggeleverd. De gegevens kloppens gewoon niet in de app en zo nu en dan dus ook een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Vraag me af of dergelijke voorwaarden juridisch door 1 deur kunnen met het Europese recht maar sois I don't care voor mij is het een spielerij opstelling vanwege een als beschadigd / defect gemarkeerd paneel wat het toch lijkt te doen wat ik gekregen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@remzor Kan je een foto meterkast open plaatsen? Wellicht kunnen we hierop zien wat er "verkeerd" is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@cyclone Ik ben geen jurist maar verwacht wel dat de voorwaarden van Enphase juridisch getoetst zijn. Maar ook ik lig daar verder niet wakker van. Ik heb best wel wat Enphase systemen gezien zonder IQ Relais en ook zonder IQ Gateway, dus die zijn er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Joster schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:30:
Iemand bekend met de volgende melding op https://enlighten.enphaseenergy.com/login:

code:
1
{"message":"Too many active sessions.."}

Ik was via de browser gewoon ingelogd waarbij de taal op Nederlands stond. Ik heb mezelf toen afgemeld, de taal veranderd naar Engels en sindsdien krijg ik deze melding en kom ik er niet meer in.
Ik heb niets gedaan maar inmiddels lijkt dit euvel weer opgelost :? Kan ook zowel met NL als Engelse taal inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

En ondanks het grouwe weer (daardoor duurde het even voor de boel opstartte) kan ik nu bevestigen dat een Enphase IQ8+ NIETS produceert alvorens hij een Envoy heeft gezien die hem van een net profiel voorziet.

Ellende bij commisioning tijdens de avonduren is dat er geen zon is / geen productie is dus Enphase install app loopt nog wat te zeiken over een niet complete commisioning.

Nevertheless produceert mijn IQ8+ nu wel bevestigd in de consumer app en tevens met een ampere tang.
De envoy gaat zo weer zijn doosje in en richting Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
cyclone schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:42:
En ondanks het grouwe weer (daardoor duurde het even voor de boel opstartte) kan ik nu bevestigen dat een Enphase IQ8+ NIETS produceert alvorens hij een Envoy heeft gezien die hem van een net profiel voorziet.
Dat wisten we toch al lang? :)
Dat is al verschillende keren voorbij gekomen in dit topic.
Maar dan hebben we nog een bevestiging d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Pazo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Heb ik dan niet kunnen vinden en ook op de rest van het interwebs was de informatie verre van eenduidig.
Dus heb gewoon de proef op de som genomen met het resultaat dus dat mijn nieuwe IQ8 niets produceerde na het aansluiten afgelopen weekend.

Inmiddels een whopping 25watt aan productie maar goed .. tis nogal grijs weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
cyclone schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Heb ik dan niet kunnen vinden en ook op de rest van het interwebs was de informatie verre van eenduidig.
Dus heb gewoon de proef op de som genomen met het resultaat dus dat mijn nieuwe IQ8 niets produceerde na het aansluiten afgelopen weekend.
Geen probleem hoor, maar bij de documenten in de TS staat onder IQ8 een link naar een document van Enphase wat je moet doen als je een IQ8 installeert.
Inmiddels een whopping 25watt aan productie maar goed .. tis nogal grijs weer.
Mjah inderdaad, erg grijs vandaag. hier net 1kWh. Maar van de week wordt het mooier. Vooral vrijdag schijnt erg zonnig te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
[...]

...
Ja dat wisten wij (vele forumleden hier althans) al lang. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Eddie_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:18:
@remzor Kan je een foto meterkast open plaatsen? Wellicht kunnen we hierop zien wat er "verkeerd" is aangesloten?
Ik ben nu op mijn werk, helaas heb ik nu geen foto. Heb wel een berichtje gekregen van mijn installateur: ze komen morgen enkele panelen verleggen en ook kijken of er iets niet goed zit in mijn meterkast. Hopelijk krijgen ze het gefixt.

Als ik zie dat het wederom niet klopt zal ik een foto maken en kan ik jou/jullie inschakelen, want volgens mij hebben jullie veel meer kennis van het systeem dan de gemiddelde elektricien/installateur :P
Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 18:18
Is het mogelijk een accu van een ander merk op het enphase systeem aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
peter243 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
Is het mogelijk een accu van een ander merk op het enphase systeem aan te sluiten.
Ja. Iedere andere accu kan in principe, alleen kan je die niet terug zien in het ecosysteem van Enphase (dus niet de app / Enlighten / online omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:35
[...]

Dat is al verschillende keren voorbij gekomen in dit topic.
Maar dan hebben we nog een bevestiging d:)b
Ik kom nog maar net kijken en wist dus ook niet dat IQ8 niet "zo maar" werkt.

Bij mij mogen (en wil ik zelf ook niet) geen panelen op het dak.
Ik had, voor hobbydoeleinden bedoeld, al wel 2 jaar 3 panelen in de schuur opgeslagen staan en 3 stuks IQ7X omvormers.

Afgelopen maand deze in de tuin geïnstalleerd en gelijk zo enthousiast dat ik er 3 panelen bij heb geplaatst.
Deze keer met IQ7A omvormers.
Een kinderhand is snel gevuld, dus ik helemaal blij. Alles werkt (twee panelen per fase).
Het stukje in de tuin was inmiddels wel gevuld met deze panelen.

Afgelopen week toch nog weer 3 panelen aangeschaft, maar nu met IQ8ac omvormers.
Primair bedoeld om energie te leveren samen met de andere panelen, maar ook met het idee om ze ergens off-grid te kunnen gebruiken (hobby).

Ik heb vandaag een standaard gateway (niet gemeterd) aangeschaft.
Het idee is nu om de 3 IQ8 omvormers even op 1 fase aan te sluiten en dan via de gateway "in te stellen?"
Wat moet ik dan doen?

Als de IQ8(s) zijn ingesteld(?) zouden ze samen moeten werken met de andere IQ7 omvormers, om stroom te leveren.
Die gateway zou er dan niet meer nodig zijn, toch?

Dat de IQ7 en IQ8 niet dezelfde taal spreken had ik al wel meegekregen (op zich wel bijzonder).
Voor het uitlezen van leveren/terugleveren gebruik ik HomeWizzard.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik die IQ8's tot leven kan wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Is het voor mijn kleine systeempje van 4 panelen de moeite waard om de metered oplossing te nemen ipv de non-metered ?

Hebben jullie geen ruimte gebrek voor het monteren van de spoelen in de groepenkast? Voor mijn 3 fase installatie zou ik er 6 kwijt moeten, dat neemt best wat ruimte in, in een redelijk volle groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Piet400 Ik heb de metered en dit past prima in mijn meterkast, incl. 6 CT's. Ik ben dagelijks met panelen en installaties bezig. Voor mij was het ook leren etc. Voor mij zou de homewizard p1 meter ook prima kunnen volstaan.

@Vale Ouwe Als je de nieuwe IQ8 inregelt via de IQ Gateway dan zouden ze daarna prima moeten werken, ook samen met de IQ7 serie. Je hebt de Installer Toolkit nodig om de IQ Gateway in te stellen en de IQ8 te voorzien van de juiste software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:35
De Gateway kan er dan toch weer tussen uit?

Om ze "in te regelen" wil ik ze even op 1 fase aansluiten en daana weer over de 3 fasen verdelen.
Indien mogelijk gaat de Gateway dan weer terug in de kast (eventueel weer handig/nodig voor een latere uitbreiding)

Levering & teruglevering kan ik zien via HomeWizzard P1 & Eastron esdm630 wifi.
Daarmee kun je niet per paneel uitlezen, maar geeft wel eenvoudig een actueel overzicht (geen aandelen;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Vale Ouwe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die IQ8's tot leven kan wekken?
Zie de een na laatste Enphase link onder 'Micro omvormers IQ8-serie' in de 2e post van dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Rouske op 05-03-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 20:40
peter243 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
Is het mogelijk een accu van een ander merk op het Enphase systeem aan te sluiten.
Ja dat is wat Paza ook schrijft. Hier heb ik een test opstelling met een eigen gebouwd accusysteem. Totaal 5,3 kWh. De besturing heb ik zelf in Home assistant geprogrammeerd. Voor meetgegevens maak ik gebruik van de Envoy en Homewizzard P1 en 3 fase kWh meter (aan de panelen kant). Ik vind de oplossing technisch wel beperkingen hebben t.o.v. String omvormers. Bij Enphase heb je hogere omzet verliezen. Eerst in de micro op dak, dan 'beneden' van 220V naar XX Volt voor het accusysteem en als laatste van XX Volt weer naar 220V. Dit geldt overigens ook voor de Enphase Batterij systemen die intern gebruik maken van micro's voor omzetting. Bij de opzet met string omvormers zijn er natuurlijk ook omzetverliezen, maar in ogen zijn die lager. Hiervoor heb ik een Balkon opstelling gemaakt met 2 panelen. Na een zonnige dag lever ik de opgeslagen stroom 's-nacht terug aan mijn huis en kan mijn rust verbruik van 400 watt volledig compenseren. Als inverter gebruik ik de Lumentree inverter, niet de beste keuze gelet op het rendement.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica