Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 108 Laatste
Acties:
  • 890.841 views

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:50
Dan lijkt mij -als de ferrietring- goed gewikkeld zal zijn niks van buitenaf filteren. De ferrietring zit namelijk na de gateway en relais

Hoofschakelaar > Alamat > IQ Relais (Hier achter ook de gateway) >Ferrietring > PV

@Eddie_ Afstand is iets minder dan 10 meter schat ik zo in. Vanaf groepenkast meter omhoog, anderhalf meter naar rechts, door plafond verdieping omhoog (3m), weer door plafond om achter de schotten te komen en dan door het schuine dak (2m) naar de eerste lasdoos. Zo ongeveer

Het betreft inderdaad een 1 fase systeem en groepenkast. De 2 andere aders zijn afgeknipt.

Over de losse flexbuis had ik ook al mijn twijfels. Het is overigens een Ymvk kabel, waar de laatste meter in de flexbuis is geschoven.

Het met het oog op veiligheid met ongediertes in de kast de installateur als gemaild. En dit was het antwoord.
De kabel aan de zijkant van de omvormer is goed doorgevoerd. Aangezien dit met een (flexibele) flex-buis is ingevoerd en geen open aders zichtbaar zijn is dit volgens NEN1010 normen.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:46
Je ferrietringen moeten tussen de hoofdschakelaar en de alamat. Dan zit je hele PV installatie achter die ferrietringen.

Die opening aan de zijkant van je meterkast is echt niet conform eisen. Die moet helemaal dicht zijn. Plus waar is de trekontlasting?

[ Voor 6% gewijzigd door Eddie_ op 15-02-2024 09:45 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:17
Joster schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:30:
Iemand bekend met de volgende melding op https://enlighten.enphaseenergy.com/login:

code:
1
{"message":"Too many active sessions.."}

Ik was via de browser gewoon ingelogd waarbij de taal op Nederlands stond. Ik heb mezelf toen afgemeld, de taal veranderd naar Engels en sindsdien krijg ik deze melding en kom ik er niet meer in.
Niemand die dit herkent? Vind het erg vreemd, want heb dit via mijn browser (Chrome) nooit eerder gehad.

Ook wanneer ik via een incognito venster, Edge of Firefox probeer kom ik er niet in.

De mobiele app werkt hier wel gewoon, maar daar kan ik nergens zien hoeveel "active sessions" er dan zouden zijn. Als ik via de browser op mijn telefoon wil inloggen krijg ik overigens dezelfde melding.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:21
@Joster Nee sorry, nooit gehad deze melding.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Eddie_
@Joster Wat zegt Enphase hierover?

• Eddie_
Eddie_ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:28:
En ineens heb ik een foutmelding: CT measurements. Negative readings received for Production/Consumption measurements.

Ik ga niets doen en wacht rustig af. Morgen is het vast wel weer goed. Geen idee waarom, d'r is niets veranderd in mijn systeem.
Even op deze terug komend, op maandag was de foutmelding al weer weg. Viel me wel op dat een andere installatie, die ik in de monitoring heb, ook ineens een foutmelding gaf op CT waarden. En dan een dag later geen foutmelding meer.

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Weet iemand de status van het HEMS project?

Alvast bedankt.
WillemP22 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:04:
[...]

Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@wouters84 Toevallig ben ik mij aan het inlezen om binnenkort de TS up te daten. Zou dit kwartaal in NL beschikbaar moeten komen.

Wat interessante sites / documenten die ik tegenkwam:
Algemeen van Enhpase:
https://enphase.com/nl-nl/store/home-energy-management

Artikel in Solar Magazine:
https://solarmagazine.nl/...onsument-met-zonnepanelen

En dit vond ik ook wel interessant, deels mee te maken, Whitepaper / presentatie / brochure van het Solar Next event afgelopen 11 januari, wordt er ook aandacht aan besteed:
https://enphase.com/nl-nl/installers/energy-management

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Op de Enphase University is ook al een training beschikbaar:
https://university.enphas...view_from=learning_matrix

Is een basis training.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 12:32

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb een vraagje, sinds week heb ik een Enphase systeem, waar ik opzich tevreden over ben.
Hiervoor had ik ervaring met SolarEdge.

Ik vind echter de app van Enphase nogal "simpel". Ik kan nergens duidelijk zien hoeveel watt er op dit moment opgewerkt wordt, alleen het aantal kwh.. en dat wordt teveel afgerond voor mijn gevoel.

Kortom ik ben benieuwd of jullie het systeem op een andere wijze uitlezen, om het wattage te zien of wat dan ook..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
AMDFreak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:50:
Kortom ik ben benieuwd of jullie het systeem op een andere wijze uitlezen, om het wattage te zien of wat dan ook..
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 19:44
Eddie_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:40:
Op de Enphase University is ook al een training beschikbaar:
https://university.enphas...view_from=learning_matrix

Is een basis training.
Is inderdaad erg basis, net helemaal doorlopen. Wordt een hoop verwezen naar documentatie bij Enphase over het configueren van dit alles.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:17
AMDFreak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:50:
Ik heb een vraagje, sinds week heb ik een Enphase systeem, waar ik opzich tevreden over ben.
Hiervoor had ik ervaring met SolarEdge.

Ik vind echter de app van Enphase nogal "simpel". Ik kan nergens duidelijk zien hoeveel watt er op dit moment opgewerkt wordt, alleen het aantal kwh.. en dat wordt teveel afgerond voor mijn gevoel.

In het hoofdmenu zit rechtsboven een knop "Live status". dat kun je afhankelijk van je slimme meter het ongeveer live zien wat er geproduceerd wordt....al dan niet per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
wouters84 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:03:
Weet iemand de status van het HEMS project?

Alvast bedankt.

[...]
mei dit jaar.
Hieronder 1 van de laatste slides van de presentatie bij Solar Next (11 januari)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZSstEOjX6V6HTEvgHCZTDVesn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYN1dzOr1Gm5myoIFueFRIup.png?f=fotoalbum_large

• WillemP22
Met dat HEMS heb ik ook zo mijn bedenkingen. Ik maak nu wel deel uit van de betatest (batterijen met dynamische prijzen laden en ontladen en zo). Werkt prima mits de delta voldoende is, anders heeft het niet zoveel zin. Maar ze zijn nog druk bezig met het juiste algoritme.

Sinds kort ben ik met Homewizard bezig. Domotica voor dummies :-) Volgens mij kan dat net zoveel als dat HEMS of meer. Het is in ieder geval veeeel simpeler, sneller en makkelijker in te zetten en aanzienlijk goedkoper. Maar goed de HEMS feautures krijg je dan ook in je Enlighten app erbij te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik verwacht dat Enphase met HEMS de plank behoorlijk heeft mis geslagen. Tenzij de fanbase dit wel oppakt, maar dat verwacht ik niet. Het heeft teveel tekortkomingen en te weinig apparaten die het ondersteunen. Voorts moet er ook nog extra hardware bij worden gekocht. Ik ben enorm enthousiast over Enphase micro omvormers maar HEMS gaat het niet worden bij mij thuis.
Ik zit in de overstap van Domoticz naar Homeassistant. Dit gaat bij mij niet snel omdat het allemaal nieuw is en ik er nog weinig van snap :) Maar daar is wel gewoon veel meer mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:49:
Ik verwacht dat Enphase met HEMS de plank behoorlijk heeft mis geslagen. Tenzij de fanbase dit wel oppakt, maar dat verwacht ik niet. Het heeft teveel tekortkomingen en te weinig apparaten die het ondersteunen. Voorts moet er ook nog extra hardware bij worden gekocht. Ik ben enorm enthousiast over Enphase micro omvormers maar HEMS gaat het niet worden bij mij thuis.
Ik zit in de overstap van Domoticz naar Homeassistant. Dit gaat bij mij niet snel omdat het allemaal nieuw is en ik er nog weinig van snap :) Maar daar is wel gewoon veel meer mee te doen.
Precies. Ik heb vandaag voor het eerst die producten in handen gehad. Dat SG Ready relay welke je nodig hebt voor de warmtepompen. Dat moet je wel heel graag willen...Het ding lijkt op een Siemens Logo qua I/O mogelijkheden. Ben benieuwd hoeveel installateurs daar aan beginnen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dat denk ik ook. Wat is nu lees is HEMS nog maar met een beperkt aantal apparaten te gebruiken. Maar daar zullen vast in de toekomst meer van bij komen. En het is best duur. Met HA zijn de mogelijkheden eigenlijk eindeloos, open source en lokaal. Je bent niet afhankelijk van Enphase. Maar de leercurve van HA is wel best stijl. Voor de tweaker prachtig, voor de doorsnee consument kan het misschien wel iets worden.
Bij mij gaat het er in ieder geval niet komen :)

• Eddie_
Pazo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:07:
....Bij mij gaat het er in ieder geval niet komen :)
Homeassistant of HEMS ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Ja HEMS, dat komt er niet in.
Heb al een aantal jaren HA; ik zie dit nog niet gebeuren met HEMS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTIGra7j3RHb8PQfZrI2uh5xKO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nfBw2pEfyY3S90h9o887awKJ.png?f=user_large

• Eddie_
Dit zie ik mezelf voorlopig nog niet maken maar gaat vast wel goed komen tzt. Maar een "Huidige opwekking" van -11 W ?!?
Ik heb 's nachts nog steeds een opwekking van 8 W met af en toe een uitschieter naar 12 W. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ja dat blijft een beetje vreemd. Ik heb altijd een paar wat negatief gedurende de nacht. Zal toch wel iets van een meetfout zijn. Die wordt overigens lokaal opgehaald.

Je kan ook wel mooi het schil tussen de cloud en lokaal uitlezen zien:
In het energie dashboard, dat met die bolletjes, staat de het verbruik van vandaag (op het moment dat ik het screenshot maakte) op 8,9 kWh. Die wordt uit de Enphase cloud gehaald. Dat is niet real-time, komt overeen met de app. Wordt enkele keren per uur opgehaald. Daaronder bij consumptie staat 10.881 Wh. Die waarde wordt lokaal uitlezen en is realtime (volgens mij iedere 10 seconden). Daarom klopt de productie van vandaag (5,1kWh) nu wel, want het is al donker dus er komt niets meer bij. Vanavond tegen 0:00 zijn de waarden van het verbruik weer nagenoeg gelijk.
En via lokaal uitlezen dus voor elkaar gekregen om per paneel zowel het actuele vermogen te zien, als het totaal van vandaag (dat laatste zie je alleen in de app). Mogelijkheden bij HA zijn eindeloos :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb het andere topic ook maar eens een grote opfrisbeurt gegeven, wat meer in de (visuele) stijl van dit topic :)
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:17
Kon er erg weinig over vinden, zoektocht binnen hun faq leverde niets op en op het support forum kwam ik nooit exact dezelfde melding tegen. Heb daar nu een topic geopend met deze zelfde vraag, tot nog toe is er één Fransoos die exact hetzelfde heeft.

Een moderator heeft inmiddels gereageerd met: "I have reached out to my Internal support team . Allow me some time to get an update regarding the issue you are facing."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik bedoelde eigenlijk: bellen met de NL Support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
WillemP22 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:45:
Met dat HEMS heb ik ook zo mijn bedenkingen. Ik maak nu wel deel uit van de betatest (batterijen met dynamische prijzen laden en ontladen en zo). Werkt prima mits de delta voldoende is, anders heeft het niet zoveel zin. Maar ze zijn nog druk bezig met het juiste algoritme.

Sinds kort ben ik met Homewizard bezig. Domotica voor dummies :-) Volgens mij kan dat net zoveel als dat HEMS of meer. Het is in ieder geval veeeel simpeler, sneller en makkelijker in te zetten en aanzienlijk goedkoper. Maar goed de HEMS feautures krijg je dan ook in je Enlighten app erbij te zien.
Bedankt, dus het word pas Mei 2024 om de dynamische tarieven in te voeren, gelukkig net voordat we de bulk gaan opwekken. Gaat het dan ook werken met de Enphase IQ Gateway S-Standaard of moeten we dan de IQ Energy Router aanschaffen, want dat dit kost wel weer €500,- dat ga je nooit terug verdienen, ik schat dat ik een paar tientjes per jaar bespaar (waarschijnlijk veel minder) als we dynamische tarieven en automatisch afschakelen kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik denk dat je beter naar Home Assistant kan gaan, veel meer vrijheid. HEMS heeft nu nog maar ondersteuning voor enkele apparaten.
In HA kan je sowieso nu al automatisch iedere dag de dynamische tarieven inladen. Enphase kan je daar ook inladen, en ik zag laatst al voorbij komen om via Home Assistant de panelen uit te schakelen als je bijvoorbeeld te veel gaat terugleveren (en daarvoor moet betalen). Volgens mij wordt er ook al aan gewerkt om het zero-exportprofiel van Enphase via HA in te kunnen laden, zodat je alleen binnen je huis verbruikt en niets teruglevert. Als je HA nog nooit gebruikt hebt is wel een stijle leercurve, maar naar mijn inziens heb je veel meer controle en mogelijkheden dan HEMS ooit gaat krijgen.

Ik heb nog ruim anderhalf jaar te gaan met mijn vaste contract, maar daarna hoop ik ze (de community) zover zijn het HA en Enphase dat ik ook een dynamisch contract kan afsluiten en met HA automatisch kan laten regelen wat er met de stroom gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 13:29

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Ik heb problemen met mijn Envoy-S. Deze is op 9 februari gestopt met het doorgeven van gegevens via WiFi. Ik heb uiteraard de troubleshooters geprobeerd om de verbinding weer op te zetten, maar in dat proces kom ik niet verder omvat er geen Envoy SSID (envoy_xxxxxx) gevonden wordt op mijn mobiele telefoon, tablet en laptop.

Mijn netwerk is Ubiquiti Unifi, daar is recentelijk een update uitgebracht. Zou daar het probleem kunnen zitten?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Kan je hem niet via LAN aansluiten?

Om hem te benaderen moet je wel de AP modus aanzetten op de Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
wouters84 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:30:
[...]

Bedankt, dus het word pas Mei 2024 om de dynamische tarieven in te voeren, gelukkig net voordat we de bulk gaan opwekken. Gaat het dan ook werken met de Enphase IQ Gateway S-Standaard of moeten we dan de IQ Energy Router aanschaffen, want dat dit kost wel weer €500,- dat ga je nooit terug verdienen, ik schat dat ik een paar tientjes per jaar bespaar (waarschijnlijk veel minder) als we dynamische tarieven en automatisch afschakelen kunnen gebruiken.
Ik zou verwachten dat er ook iets van load-balancing functionaliteit in zit....en dan heb je de import-export gegevens bij je aansluiting nodig -> CT's -> dus de Gateway metered.
Is op zich zo vervangen, maar weer een kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-06 13:29

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Eddie_ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:43:
Kan je hem niet via LAN aansluiten?

Om hem te benaderen moet je wel de AP modus aanzetten op de Gateway.
Ja, de AP modus heb ik aangezet en de bijbehorende led licht op. Maar ik krijg op geen enkele manier een netwerk te zien met ENVOY_xxxxxx.

LAN ga ik nogmaals proberen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02:39
Goedendag,

Ik krijg 24 Longi LR5-54HTB-430M panelen op mijn Oost/West dak onder een hoek van 50 graden icm Enphase IQ8HC omvormers. Wellicht dat de omvormers overkill zijn maar is een ander type beter? Als in geeft meer rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Sliener De bekende excel sheet als eens ingevuld?
Ik vermoed zelf dat IQ8MC prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Pazo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:45:
@Sliener De bekende excel sheet als eens ingevuld?
Ik vermoed zelf dat IQ8MC prima voldoet.
Voldoet ok. Maar is hoger nadelig of zonde geld? Ze zitten in de offerte waar ik prima mee kan leven, maar ze moeten niet averechts werken!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Sliener schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:41:
Goedendag,

Ik krijg 24 Longi LR5-54HTB-430M panelen op mijn Oost/West dak onder een hoek van 50 graden icm Enphase IQ8HC omvormers. Wellicht dat de omvormers overkill zijn maar is een ander type beter? Als in geeft meer rendement?
Rendement is met die omvormers prima. IQ8MC kan ook. Zelfs die gaan niet of nauwelijks aftoppen. Dus die zijn beter, als in beter voor je portemonnee. scheelt ca. 20 euro per stuk. Kun je een paneel extra nemen -> beter rendement. -)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Scheelt dus bijna €500.
Aftoppen zal nauwelijks sprake van zijn (zeker niet op O-W), en anders weegt het nooit op tegen die €500 die de HC versie extra kosten. Zie ook FAQ vraag 1.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 16-02-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
De prijs van de offerte gaat niet veranderen om wat voor reden dan ook. Dus in dat geval is het niet iets om een punt van te maken. Het gaat er nogmaals om dat ik geen rendement verlies omdat een HC een hoger opstartspanning heeft of iets in de geest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Opstartspanning is bij alle IQ8's 22V.
Als het tarief niet uitmaakt, dan lekker de HC nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 19:42
Devster schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:59:
Ik heb problemen met mijn Envoy-S. Deze is op 9 februari gestopt met het doorgeven van gegevens via WiFi. Ik heb uiteraard de troubleshooters geprobeerd om de verbinding weer op te zetten, maar in dat proces kom ik niet verder omvat er geen Envoy SSID (envoy_xxxxxx) gevonden wordt op mijn mobiele telefoon, tablet en laptop.

Mijn netwerk is Ubiquiti Unifi, daar is recentelijk een update uitgebracht. Zou daar het probleem kunnen zitten?
probeer jee router en je glasvezel kast stekker er uit tetrekken 2 minuutwachten en er weer in doen toen herstelde bij mij de wifi verbinding weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 18:13

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hier ook gehad vanaf 9 februari. Alles uit en weer aan en toen werkte het weer…
Devster schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:59:

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Laatst online: 10-06 23:10
Ik ben momenteel bezig om mijn bestaande set uit te breiden:

Ik heb op mijn overkapping 6 panelen liggen 450wp met IQ7A omvormers, de monitoring hiervan is destijds geregeld dat ik dat kan inzien (Budget Solar) en een account heb bij Enphase.

Op mijn dak krijg ik 12 panelen erbij, Jinko 420wp met IQ7+ omvormers.
Op de garage komen er nog 11 panelen bij van 445wp, ook van Jinko met IQ8MC omvormers.

Ik heb voor de nieuwe sets 2 Envoy S liggen, gezien het gaat om IQ7 en IQ8 heb ik hier twee afzonderlijke Envoy S'en gekozen. Hoeveel de panelen op op de overkapping opwekken is al werkend en kan ik zien in de app, maar als ik inlog met mijn gegevens kan ik geen systemen toevoegen. Ik wil wel graag alle systemen via één account kunnen zien. Gezien op de overkapping al een Envoy S is aangesloten en er twee bijkomen, heb ik er straks 3 Envoy S'en.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle panelen via één account te zien zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door jeffreypot1987 op 17-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeffreypot1987 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:55:
Ik ben momenteel bezig om mijn bestaande set uit te breiden:

Ik heb op mijn overkapping 6 panelen liggen 450wp met IQ7A omvormers, de monitoring hiervan is destijds geregeld dat ik dat kan inzien (Budget Solar) en een account heb bij Enphase.

Op mijn dak krijg ik 12 panelen erbij, Jinko 420wp met IQ7+ omvormers.
Op de garage komen er nog 11 panelen bij van 445wp, ook van Jinko met IQ8MC omvormers.

Ik heb voor de nieuwe sets 2 Envoy S liggen, gezien het gaat om IQ7 en IQ8 heb ik hier twee afzonderlijke Envoy S'en gekozen. Hoeveel de panelen op op de overkapping opwekken is al werkend en kan ik zien in de app, maar als ik inlog met mijn gegevens kan ik geen systemen toevoegen. Ik wil wel graag alle systemen via één account kunnen zien. Gezien op de overkapping al een Envoy S is aangesloten en er twee bijkomen, heb ik er straks 3 Envoy S'en.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle panelen via één account te zien zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Met een installateurs account, of diegene die de portal heeftgemaakt, kan dat gewoon vanaf 1 account opgebouwd worden. Op locatie is dat het makkelijkst. 1 gateway voor de IQ7-serie en een gateway voor de IQ8 (krijgt dat andere firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Laatst online: 10-06 23:10
WillemP22 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Met een installateurs account, of diegene die de portal heeftgemaakt, kan dat gewoon vanaf 1 account opgebouwd worden. Op locatie is dat het makkelijkst. 1 gateway voor de IQ7-serie en een gateway voor de IQ8 (krijgt dat andere firmware)
Bedankt voor je reactie. Ja het liefste regel ik het zelf. Zelf een installateurs account aanmaken en daar het systeem aan toevoegen wat nu al geregistreerd staat. Maar ik weet niet of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeffreypot1987 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ja het liefste regel ik het zelf. Zelf een installateurs account aanmaken en daar het systeem aan toevoegen wat nu al geregistreerd staat. Maar ik weet niet of dat kan.
In de TS wordt bij de FAQ beschreven Q14. Dat zou je kunnen proberen om een installateursaccount er naast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnh71
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-03 16:47
Dank voor al het uitzoeken en delen van de informatie!

LET OP! Deze oplossing is ter inspiratie en alleen voor diegene die weten wat ze aan het doen zijn. Er staat bijna 400Volt tussen de fases!

Wij hebben een Enphase (IQ Gateway standaard) systeem met panelen op L1 en L3. Geen 3 fase Q relais omdat er een losse pv verdeler op de zolder staat. Geen metered S omdat we al een slimme meter hebben en deze de stromen nauwkeuriger meet :-)

In deze opzet loop je tegen het probleem aan dat de IQ Gateway de onderdelen op de andere fase niet kan "zien".

De oplossing is een fase koppelaar. Maar goed ... kwam er pas achter na installatie van het tweede systeem en wilde toch echt dat het ging werken. Ik had nog enkele 473J 630Vac condensatoren liggen en eentje ervan tijdelijk gebruikt voor de koppeling. Direct een Kemo M091N besteld.

De Kemo enkele dagen er na geplaatst ... maar niet werken :-( Dus weer retour afzender.

Nu de tijdelijke oplossing definitief gemaakt. Het zijn 3 stuks 473J 630Vac condensatoren parallel op een kroonsteenje. Zo gemonteerd dat er geen blank draad zichtbaar is. Deze via een vde draad aangesloten op L1 en L3 (let op voor de aardlek ivm lekstromen). Daarna kroonsteen + condensatoren met PVC tape extra afgeschermd.

Deze oplossing werkt wel en met een kostprijs van nog geen euro ook nog eens voordelig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d09sou5x4dfyj8okbo-6kSTIRrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5lOZMEFHAdgkmxHc9dmqEMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:15
@martijnh71 Ja dat is in principe wat een plc fase koppelaar doet. Alleen dan minus de ip2x behuizing. Ajeto buur. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
@martijnh71 En wat fungeert als mechanische beveiliging van je PV systeem? En lekker man, kroonsteentjes in je meterkast! Plus hoe nauwkeurig meet jouw slimme meter de productie van je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb eerlijk gezegd niet veel verstand van de meterkast, dat stuk heb ik daarom ook uitbesteed aan een elektricien, maar ik dacht dat een kroonsteentje een no-go is? Mag toch helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Pazo Ik gebruik zelf nooit kroonsteentjes. Wago's om kabels te verbinden. In een meterkast is dit inderdaad een no-go! Zelfs Wago's los in de meterkast mag niet, op een din rail adapter dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Kroonsteentjes en lasdoppen mogen niet omdat je dan over de totale toegestane warmteontwikkeling van de behuizing kan gaan.

In dit geval is er niet zoveel risico, behalve aanraakveiligheid en wellicht afzekering. Want ze zitten voor de aardleks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20
Ik vind het in de basis een interessante oplossing. Kun je dit niet uit de groepenkast halen en bij de Envoy doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 08:17
Bij een woning met 1 fase aansluiting en 6000 Wp installatie wil ik de 14 panelen over 2 automaten verdelen. Kan ik daar het beste 2x een 1 fase relais voor gebruiken, of werkt een 3 fase relais ook? Of kan ik dit slimmer doen? (die 3-fase aansluiting zit er voorlopig nog even niet in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08
martijnh71 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:37:

Deze oplossing werkt wel en met een kostprijs van nog geen euro ook nog eens voordelig.

[Afbeelding]
Als je dit netter zou willen oplossen, zou je naar Phoenix klemmen kunnen kijken. Hiervan zijn ook componentenstekkers beschikbaar. Dit zou je een "professionele kroonsteen" kunnen noemen, en zou zelfs op de din rail van de meterkast passen.
Phoenix 3210198 (tot 4mm2) icm 3036796.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Stef012 het gaat wel over een besparing van een hele 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08
uuh... die keuze lijkt me niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Misschien heb ik ergens over heen gelezen (zou niet voor het eerst zijn :) ) maar waarom een eigen fase koppeling plaatsen? Of is iedereen gestopt met de multifase IQ Relais ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
nietwijk schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:35:
Bij een woning met 1 fase aansluiting en 6000 Wp installatie wil ik de 14 panelen over 2 automaten verdelen. Kan ik daar het beste 2x een 1 fase relais voor gebruiken, of werkt een 3 fase relais ook? Of kan ik dit slimmer doen? (die 3-fase aansluiting zit er voorlopig nog even niet in)
Als ik de Q-relais datasheet zo lees mag ik 4,8 kVa op een 1-fase relais aansluiten en ook precies 14 stuks IQ7+ (of IQ8+ in mijn geval).
4,8 kVA (entspricht angeschlossenen Enphase Mikro-Wechselrichtern:
16 x IQ 7, 14 x IQ 7+, 12 x IQ 7X oder 11 x IQ 7A)

Het gaat om een Oost-West opstelling, dus een enkele B20 alamat ervoor zou volstaan. Er komt nooit meer dan 300 W uit een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@nietwijk let ook op de maximale 8xIQ8+ per q-cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
jeroen3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:41:
@nietwijk let ook op de maximale 8xIQ8+ per q-cable.
Op het dak vertak ik hem sowiezo naar 2 strings. De meerprijs is slechts 1 extra einddop. En dan wordt het een 4mm2 naar het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
Eddie_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:39:
Misschien heb ik ergens over heen gelezen (zou niet voor het eerst zijn :) ) maar waarom een eigen fase koppeling plaatsen? Of is iedereen gestopt met de multifase IQ Relais ?
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is het naar aanleiding van de post en de oplossing van
@martijnh71
Wij hebben een Enphase (IQ Gateway standaard) systeem met panelen op L1 en L3. Geen 3 fase Q relais omdat er een losse pv verdeler op de zolder staat. Geen metered S omdat we al een slimme meter hebben en deze de stromen nauwkeuriger meet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:50
Eddie_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:39:
Hier een wat afwijkende setup, met de tweede 1 fase q-relay in een onderverdeelkast in de schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Dat heb ik ook @sir_knudde . Maar hier worden nu ineens eigen fasekoppelaars gemaakt (of losse gekocht). Maar als je meerdere fasen gebruikt heb je ook een meerfase IQ relais nodig waar al een fase koppelaar inzit. Ik snap dus niet waarom men nu zelf nog iets fabriceert. De IQ relais is een mechanische beveiliging en verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
nietwijk schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:35:
Beter 2x 1 fase relais want anders moet je de nul van je automaten gaan doorlussen aan de geschakelde zijde (3-fase relais heeft 1-N) en ik denk niet dat dat mag.

Ik neem aan dat je hoofd zekering 1x40A is?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik weet wel dat het rustig is in de zonnepanelen markt. Prijzen zijn ook ongekend laag momenteel.
Bestelde ik in 2021 nog 390wp panelen voor €199,- per stuk, heb ik zojuist 6 Jinko 435Wp panelen voor €87 per stuk besteld. Wat een verschil. Owja, en amper 10 minuten later gebeld: kunnen we ze morgen al komen leveren? Die hebben echt niets te doen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
nietwijk schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Als ik de Q-relais datasheet zo lees mag ik 4,8 kVa op een 1-fase relais aansluiten en ook precies 14 stuks IQ7+ (of IQ8+ in mijn geval).
4,8 kVA (entspricht angeschlossenen Enphase Mikro-Wechselrichtern:
16 x IQ 7, 14 x IQ 7+, 12 x IQ 7X oder 11 x IQ 7A)

Het gaat om een Oost-West opstelling, dus een enkele B20 alamat ervoor zou volstaan. Er komt nooit meer dan 300 W uit een omvormer.
Dat kan ook.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pazo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:56:
Ik weet wel dat het rustig is in de zonnepanelen markt. Prijzen zijn ook ongekend laag momenteel.
Bestelde ik in 2021 nog 390wp panelen voor €199,- per stuk, heb ik zojuist 6 Jinko 435Wp panelen voor €87 per stuk besteld. Wat een verschil. Owja, en amper 10 minuten later gebeld: kunnen we ze morgen al komen leveren? Die hebben echt niets te doen :o
Klopt ja, ik wordt nagebeld op offertes, extra kortingen gegeven. En zeker de Jinko worden gedumpt momenteel, laatste offertes allemaal Jinko.

Prijsverschillen voor complete installatie Enphase IQ8plus + Envoy metered + 420-440Wp panelen verschillen toch nog enorm, want ik vermoed dat sommigen nog oude voorraden hebben of duur personeel.
Goedkoopste zit op €0,95/Wp All-in, de duurste €1,26/Wp (en die duurste is zelfs met een Envoy Standard)
Als ik om IQ8MC ipv de IQ8plus vraag gaat het naar €1,10/Wp (2 aanbieders)

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 20-02-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Get!em Ja en ik dacht nu bekend is dat de salderingsregeling nog even blijft bestaan, bestaat de kans dat de vraag weer wat gaat toenemen en de prijzen dus gaan stijgen. Duurt nog wel een maand of 3 voordat de verbouwing klaar is en de panelen erop kunnen, maar dan heb ik ze maar vast liggen.
De micro's zijn duurder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pazo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:02:
@Get!em Ja en ik dacht nu bekend is dat de salderingsregeling nog even blijft bestaan, bestaat de kans dat de vraag weer wat gaat toenemen en de prijzen dus gaan stijgen. Duurt nog wel een maand of 3 voordat de verbouwing klaar is en de panelen erop kunnen, maar dan heb ik ze maar vast liggen.
Haha, niet na het negatieve artikel in oa Nu.nl en wat kranten: meerdere energieleveranciers overwegen een teruglever"boete" in te voeren. Waarbij oa Eneco zegt: als de markt die kant op gaat, kunnen we niet achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Pazo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:02:
Ik vind de micro's juist schrikbarend goedkoop. Zelfs bij Warmteservice slechts € 88,39 voor een IQ8+. Niet zo laag als de Chinese panelen door het ijs gezakt zijn, maar toch een flinke klap eraf.
Of bedoel je dat de micro's duurder zijn dan de panelen? Dat ben ik uiteraard met je eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Get!em Mijn vaste contract loopt nog tot maart 2025, dus nog even volle bak salderen.
Daarna ga ik wel kijken wat ik ga doen. Misschien dynamisch, misschien via Home Assistant teruglevering beperken, iets in die geest, zie ik tegen die tijd wel.

@nietwijk Ja de micro's zijn duurder dan de panelen. Maar ik moet IQ7+ hebben. Heb ze nu voor €92,- kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pazo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:17:
@Get!em Mijn vaste contract loopt nog tot maart 2025, dus nog even volle bak salderen.
Daarna ga ik wel kijken wat ik ga doen. Misschien dynamisch, misschien via Home Assistant teruglevering beperken, iets in die geest, zie ik tegen die tijd wel.
Hier ook nog een contract tot mei 2025 (uit 2020 :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 14:00
Enige wat aan de prijs blijft zijn de frames voor plat dak met windkappen (bv flatfix fusion). Of heeft iemand een betere tip voor 2x 2 portrait (zuid).

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Burning_Tyre schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:43:
Enige wat aan de prijs blijft zijn de frames voor plat dak met windkappen (bv flatfix fusion). Of heeft iemand een betere tip voor 2x 2 portrait (zuid).
Als je de opstelling O/W kan maken ipv Z scheelt dat in kosten van frames en in de benodigde hoeveelheid ballast. Vaak kan je dan ook net wat meer kwijt (per situatie afhankelijk). Het verschil in opbrengst bij plat dak is verwaarloosbaar. De Z panelen hebben bij mij afgelopen jaar 324 kWh gedaan en de O/W panelen 316 kWh. Ik ben zelf liefhebber van FlatFix en kom daarmee op zo'n € 50 - € 80 per paneel, afhankelijk van aantal panelen en lay-out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03
Pazo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:56:
Ik ben ook aan het rondshoppen voor een uitbreiding. Op marktplaats 11x IQ7+ gekocht voor 65 euro per stuk.. paar dagen later zie ik bij een andere aanbieder ze zelfs staan voor 55 euro per stuk. Helaas had ik die van 65 al gekocht, dus bij die 2e aanbieder maar Q-cables gekocht voor 7.50 per aansluiting (2m Q-cable).

Alles nieuw, maar schijnbaar willen de zonnepaneelboeren van hun IQ7 voorraad af. En ik doe er mooi mijn voordeel mee.

Nu nog even kijken of ik nog goedkoop wat paneeltjes kan scoren (onder de 100 moet te doen zijn) en dan nog wat bevestigingsmateriaal (vooral de dakhaken lijken nog duur te zijn in het totaalplaatje).

Al met al denk ik dat ik voor net geen 2000 euro 11 extra zonnepanelen (rond de 4500 WP) met enphase op mijn dak ga leggen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:48
Get!em schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Klopt ja, ik wordt nagebeld op offertes, extra kortingen gegeven. En zeker de Jinko worden gedumpt momenteel, laatste offertes allemaal Jinko.

Prijsverschillen voor complete installatie Enphase IQ8plus + Envoy metered + 420-440Wp panelen verschillen toch nog enorm, want ik vermoed dat sommigen nog oude voorraden hebben of duur personeel.
Goedkoopste zit op €0,95/Wp All-in, de duurste €1,26/Wp (en die duurste is zelfs met een Envoy Standard)
Als ik om IQ8MC ipv de IQ8plus vraag gaat het naar €1,10/Wp (2 aanbieders)
Hier 3 weken geleden het volgende laten plaatsen:

14x Jinko 435wp
14x IQ8+
Envoy metered
ZO/NW opstelling (2 schuine dakvlakken)

Totaal voor EUR 5650. €1,08Wp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Hier

24 x Loghi 430 WP (HI- MO 6 LR5-54HTB-430M)
24 x IQ8HC icm de standard.

Oost west op schuin dak

Gelegd voor 10k

[ Voor 20% gewijzigd door Sliener op 20-02-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:07
Bij mij gister:

- 14x IQ8Mc
- 14x DAS-Solar 425wp glas-glas full black (2 schuine dakvlakken met 6 op oost en 8 op west)
- 3-fase bekabeling
- IQ Relay 3-fase
- Envoy metered
- Hoofdschakelaar 3-fase meterkast

Prijs: €6250,-. Iets minder scherp dan bij jullie wellicht. Per Wp is dit €1,05

Alles op 1-fase aangesloten maar alvast voorbereid op 3-fase. Zeer tevreden over de installatie en communicatie.

Echter wat teleurgesteld in de panelen. Zagen vandaag dat ze echt niet allemaal full black en dus dezelfde kleur zijn. Zit best wat verschil tussen zagen we vandaag. Hierover heb ik even gemaild incl. foto. Weet zelf ook niet wat ‘normaal’ is of binnen een gangbare marge valt maar had het gewoon niet verwacht bij nieuwe panelen denk ik.

@ColeJ Jij zit op €0,93 per Wp. Prijs delen door aantal, niet aantal delen door prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 20-02-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:48
remzor schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:04:
Bij mij gister:

- 14x IQ8Mc
- 14x DAS-Solar 425wp glas-glas full black
- 3-fase bekabeling
- IQ Relay 3-fase
- Envoy metered
- Hoofdschakelaar 3-fase meterkast

Prijs: €6250,-. Iets minder scherp dan bij jullie wellicht. Per Wp is dit €1,05

Alles op 1-fase aangesloten maar alvast voorbereid op 3-fase. Zeer tevreden over de installatie en communicatie.

Echter wat teleurgesteld in de panelen. Zagen vandaag dat ze echt niet allemaal full black en dus dezelfde kleur zijn. Zit best wat verschil tussen zagen we vandaag. Hierover heb ik even gemaild incl. foto. Weet zelf ook niet wat ‘normaal’ is of binnen een gangbare marge valt maar had het gewoon niet verwacht bij nieuwe panelen denk ik.

@ColeJ Jij zit op €0,93 per Wp. Prijs delen door aantal, niet aantal delen door prijs.
Haha je hebt gelijk. En dan ben ik zelf financial :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 07:38
Hier €1.16 per Wp, in maart als het goed is op het dak.
Gaat wel om 'maar' 10 panelen, denk dat bij meer panelen de prijs per Wp omlaag gaat.
Dat ism IQ8mc, 3 fase en Envoy metered, ben benieuwd.

Zat ook nog heel even aan een accu te denken, maar gezien we kunnen blijven salderen komt dat nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Ik ga 14x 415Wp met iQ8+ en FlatFix Fusion leggen voor € 3.460,-, oftewel € 0,60 per Wp. Op plat dak prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Eddie_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:23:
Je ferrietringen moeten tussen de hoofdschakelaar en de alamat. Dan zit je hele PV installatie achter die ferrietringen.

Die opening aan de zijkant van je meterkast is echt niet conform eisen. Die moet helemaal dicht zijn. Plus waar is de trekontlasting?
Dan moet het aangepast worden. Gaat weer een welles/nietes discussie worden met de installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Karlok[JY-616] is het een volledig installateur of een zonnepanelen installateur? Ben bang die laatste want een rechtgeaarde (volledige) installateur zou zo'n meterkast niet achterlaten. En dan bestaat de kans zeker dat er een welles nietes spelletje gaat worden. Sterkte daarmee.

Afgelopen zomer 14 panelen SolarEdge verwijderd en vervangen door 15 panelen DMEGC 375 plus IQ7+ en IQ7A. Drie fase systeem. Kosten per Wp : € 0,00 (sorry kon het niet laten :) )
De IQ Gateway Metered had ik al hangen inclusief vier panelen oost/west op mijn schuur. Deze kosten waren ook nul euro btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Vandaag 6 Jinko 435wp en 4 IQ7+ in ontvangst mogen nemen. Binnenkort nog 2 IQ7A om later een mooie vergelijkingsopstelling te kunnen maken.

• Burning_Tyre
Ik heb hier zelf ook diverse Jinko's liggen (370, 405 en 420wp).
Ik heb het idee dat de IQ7A niet zo goed passen bij de Jinko's..

Althans de (nieuwe) Jinko modellen met 108 cellen. (JKM4xxN-54HL)
Deze hebben een hogere stroom (>13A) en lager voltage. (<38V)

De 'oude' Jinko panelen met 132 cellen (JKM4xx-6RL3) hebben een lagere stroom (<11A) en hoger voltage (>40V)

Maar het is wel eens leuk om dat in een test bevestigd te zien.

[ Voor 41% gewijzigd door Burning_Tyre op 22-02-2024 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Burning_Tyre Ja ik ben gewoon benieuwd wat het effect / verschil gaat zijn bij 435wp panelen met IQ7+ en IQ7A, of daar nu daadwerkelijk veel verschil ik gaat zitten qua opbrengst. Ze komen straks op plat dak te liggen, waarschijnlijk op zuid.

• jeroen3
@Pazo interessant! ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb 15 x DMEGC 375 op het zuiden, schuin dak. Twee rijen van 6 portrait met daaronder 3 landscape. Van die drie landscape zijn er twee uitgevoerd met IQ7+ en één IQ7A. Ik weet dat het niet de meest ideale combinatie is maar bij gratis ga ik niet lopen zeuren.

Sinds 24 augustus 2023 heeft de IQ7A 112kWh gedaan en de IQ7+ komt op 108kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-_zwWXFBryn16-Pg-xxr8sdVVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/89br0QksG9ucm3pW9rpaoQl3.png?f=user_large

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-06 07:57
Eddie_ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:29:
Ik heb 15 x DMEGC 375 op het zuiden, schuin dak. Twee rijen van 6 portrait met daaronder 3 landscape. Van die drie landscape zijn er twee uitgevoerd met IQ7+ en één IQ7A. Ik weet dat het niet de meest ideale combinatie is maar bij gratis ga ik niet lopen zeuren.

Sinds 24 augustus 2023 heeft de IQ7A 112kWh gedaan en de IQ7+ komt op 108kWh

[Afbeelding]
M.a.w. het verschil is te verwaarlozen tussen de IQ7+ en de IO7A en de prijs kan bepalend zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
glas86 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:32:
[...]

M.a.w. het verschil is te verwaarlozen tussen de IQ7+ en de IO7A en de prijs kan bepalend zijn?
Dat is iets wat o.a. ik al tijden roep hier, met de zonkracht hier in NL kan je makkelijk 430-440 wp panelen hebben met IQ7+, omdat de extra kosten voor de IQ7A niet opwegen / niet terugverdient. In de FAQ staan ook meerdere links naar praktijk vergelijkingen in dit topic. En nu wil ik het zelf ook eens gaan meten :)

• Burning_Tyre
glas86 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Ik denk ook het verschil wel mee valt. Helemaal interessant zou een test zijn met verschillende panelen. Want ik denk dat het verschil ook af hangt van het paneel.
Bovendien rekenen we misschien teveel met STC waarden ipv NOCT waarden (die beter bij Nederland passen).

Een paneel met lagere stroom (+-10A) en hogere voltage (>40V) past beter bij IQ7A en zal daar mogelijk meer uithalen?

Een paneel met hoge stroom (>12A) en lagere voltage past beter bij IQ7+ en zal op een IQ7A niet veel meer opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Burning_Tyre op 22-02-2024 19:44 ]

• Karlok[JY-616]
Eddie_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:28:
@Karlok[JY-616] is het een volledig installateur of een zonnepanelen installateur? Ben bang die laatste want een rechtgeaarde (volledige) installateur zou zo'n meterkast niet achterlaten. En dan bestaat de kans zeker dat er een welles nietes spelletje gaat worden. Sterkte daarmee.
Een zonnepanelen installateur, en ik dacht dat ik met een voor mijn gevoel, goede partij in zee ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20
Poe, ik heb geloof ik echt het meest ongunstigste moment gekozen. Afgelopen april, 13 panelen, 4875 Wp, Metered voor 8000 euro. 1,64 euro/Wp :o

Gecombineerd met een goedkoop energiecontract is er "slechts" bijna 1000 euro opgeleverd. Ik had dus beter een jaar kunnen wachten, was onder de streep goedkoper geweest.

Nu zijn zowel de prijzen van de PV-markt ingestort, alsook de energieprijs in het geheel. Wat in z'n geheel natuurijk fijn is, maar ik had niet verwacht dat beiden zo snel zouden zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
Poe, ik heb geloof ik echt het meest ongunstigste moment gekozen. Afgelopen april, 13 panelen, 4875 Wp, Metered voor 8000 euro. 1,64 euro/Wp :o
Ik herken je gevoel. Na veel wikken en wegen ben ik afgelopen mei zelf het dak opgeklommen (met dakrandbeveiliging 😉) om zo'n zelfde set voor hetzelfde bedrag erop te leggen. Als ik niks had gedaan had ik meer profijt gehad. Is niet anders helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
Pazo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:29:
Vandaag 6 Jinko 435wp en 4 IQ7+ in ontvangst mogen nemen. Binnenkort nog 2 IQ7A om later een mooie vergelijkingsopstelling te kunnen maken.
Deze vergelijking slaat nergens op, het paneel kan max 13,2A leveren terwijl de IQ7A bij 10,2A al begrenst (tegenover 12A bij de IQ7+). Bij de normale werkspanning van het paneel (ong 32V) zal de IQ7A nooit zijn maximale vermogen kunnen leveren. Het is een complete mismatch, de IQ7A moet een paneel met een lagere stroom hebben en een hogere spanning om efficient te kunnen werken.
Deze opzet vergelijken is dus eigenlijk iets met appels en peren. Dat de veronderstelling juist zal zijn (de IQ7A levert op jaarbasis niet veel meer op) zal ik niet ontkennen, alleen zijn de cijfers die komen uit deze opzet onbruikbaar als goede referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Prutser24 Welk Jinko paneel heeft @Pazo gekocht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
Een weinig relevante vraag omdat Jinko geen panelen maakt die een lagere stroom leveren tegen een hogere Vmpp. Er zijn bijna geen panelen te vinden die aan dat criterium voldoen, dat zal mede wel een oorzaak kunnen zijn van de 'slechte' reputatie van de IQ7A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Zeker wel een relevante vraag, zie de Cheetah serie van Jinko. Plus als je al een tijdje meeleest in dit topic dan weet je ook waarom Pazo dit zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
Eddie_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:28:
Zeker wel een relevante vraag, zie de Cheetah serie van Jinko. Plus als je al een tijdje meeleest in dit topic dan weet je ook waarom Pazo dit zo doet.
I stand corrected, dit nieuwe paneel kende ik nog niet. Dan is het aan Pazo om de ontknoping te delen welk paneel hij gebruikt.
Neemt niet weg dat mijn uitleg over de stroom en spanning niet minder waar zijn. Je kan niet simpelweg naar Wp kijken en vervolgens een keus voor een inverter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Prutser24 Dat klopt hoor, daar hebben we ook paneelsheet voor ontwikkeld. Ik heb de Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp gekocht. Die voldoet inderdaad niet 100%, zal niet optimaal zijn, dat weet ik. Toch denk ik wel een aardige vergelijking te kunnen maken. Je kan ook o.a. het aantal ampère in Enlighten zien, of uitlezen met Home Assistant, dus ik ben dan ook benieuwd of in dat opzicht het limiet bereikt zal worden.

Pagina: 1 ... 106 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica