Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.615 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:39
remzor schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Iemand advies; wat zouden jullie doen? Of kun je net zo goed over 5 jaar de kabel(s) verwisselen als de meterkast toch omgebouwd zou moeten worden naar 3-fase? Of nu al rekening houden dus?
Hangt ook af van de kosten en of het later omwisselen (dak op gaan?) relatief eenvoudig is..

(Over 2 weken installeren ze bij mij dus kan eventueel nog iets wijzigen wellicht).
Ik heb niet helemaal met je meegelezen, maar als je nu een 16 mm buis hebt mogen daar maar 4 draden van 2,5mm2 in, dus 3 fases gaat niet lukken. Hoe zou je als je nu al 3 fase naar je panelen wil hebben dit aanleggen? Wat ik heb gedaan is mijn lasdoos binnen geplaatst en de Q kabels naar binnen gebracht.

Daar kan ik nog bij, en zodoende kan ik de panelen die ik met een enkelfase Q kabel heb aangesloten verdelen over de fases. Mocht er 1 fase te hoog komen qua spanning, kan ik door middel van een lasklem deze panelen overzetten naar een van de andere twee fases. In jouw geval zou je als je nu 3 fase kabel gebruikt alle panelen op 1 fase kunnen zetten voor nu. En dan later splitsen, of zoals ik het heb gedaan meerdere Q kabels naar binnen brengen en die in de lasdoos samenvoegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:46
@remzor zonder terug te lezen. Als het aan mij zou liggen zou ik nu gaan voor de juiste kabel zodat ik over een x aantal jaar dit niet hoef te veranderen. Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor 5x4mm2.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Ik vermoed dat deze vraag al meerdere keren voorbij is gekomen in dit topic, maar ik kan het niet meteen vinden.

Ik ga binnenkort laten plaatsen:
9x 430 Wp paneel in combinatie met de enphase IQ8MC micro omvormer.

Nu twijfel ik over de geschiktheid van de IQ8MC, maar ik ben niet voldoende thuis in watt, volt ampere, etc. Daarom de volgende vraag. Ik lees op de website van enphase dat 330 va het maximaal te leveren vermogen is van de IQ8MC. Dat zou gelijk zijn aan 330 Watt. Maar in mijn beleving is dit dus te laag i.c.m. een 430 Wp paneel. Bij een optimale opbrengst van het paneel laat ik 100 Watt liggen per paneel. Of maak ik hier een denkfout? Ik lees in de specs namelijk ook dat er sprake is van 1,43 ampere als maximale out stroom. Dit staat ook allemaal in de topic start, maar het ontbreek me aan de kennis om dit op juiste wijze te interpreteren. Is het in mijn geval handiger om een IQ8HC te nemen om dit meer in lijn te brengen met de 430 Wp panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:51
Trax_Digitizer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:15:
Ik vermoed dat deze vraag al meerdere keren voorbij is gekomen in dit topic, maar ik kan het niet meteen vinden.

Nu twijfel ik over de geschiktheid van de IQ8MC, maar ik ben niet voldoende thuis in watt, volt ampere, etc. Daarom de volgende vraag. Ik lees op de website van enphase dat 330 va het maximaal te leveren vermogen is van de IQ8MC. Dat zou gelijk zijn aan 330 Watt. Maar in mijn beleving is dit dus te laag i.c.m. een 430 Wp paneel. Bij een optimale opbrengst van het paneel laat ik 100 Watt liggen per paneel. Of maak ik hier een denkfout? Ik lees in de specs namelijk ook dat er sprake is van 1,43 ampere als maximale out stroom. Dit staat ook allemaal in de topic start, maar het ontbreek me aan de kennis om dit op juiste wijze te interpreteren. Is het in mijn geval handiger om een IQ8HC te nemen om dit meer in lijn te brengen met de 430 Wp panelen?
Wel al een paar keer ja.
Het "verlies" in opbrengst kan je zelf vergelijken met PVcalc.
Met een volledige zuidligging op 45% krijg je op mijn locatie (midden België) een verlies van 1,6%. Als je installeert op een plat dak met 10° is dit nog maar 0,8%. Dit ten opzichte van een omvormer die 100% overeen zou komen met het geïnstallerde vermogen.
Met een oost- of westopstelling is er geen verlies.

In Nederland gaat dit al een klein beetje minder zijn, omdat dat meer noorderlijk ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Trax_Digitizer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:15:

Nu twijfel ik over de geschiktheid van de IQ8MC,...
Heb je de FAQ al gevonden in de openingspost: daar is dit de 1e vraag: Het grote Enphase topic

Veel leesplezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-07 13:51
Ik wil 8 panelen (1 fase) op mijn schuur gaan plaatsen en ben hiervoor eea aan het uitzoeken. De solar bouwmarkt handleiding en video's heb ik doorgenomen, net als de startpost en gepinde posts hier (heel handig!).

Van mijn meterkast naar de schuur ligt nu een 4x 2.5 mm2 xmvk-as kabel (waarvan 2 aders niet in gebruik, dat zal zo moeten blijven). Deze zit op een eigen aardlekautomaat en gaat zo'n 10 meter naar mijn schuur waar een muurbox zit waar hij verdeeld wordt naar schuur, veranda en tuin.

Mag ik, vóór de verdeelbox in de schuur, een PV-verdeler plaatsen zodat ik geen extra kabel naar mijn schuur hoef te brengen? Zo ja, wat betekent dit voor de locatie van de gateway en het Q-Relais? Komen deze dan in de schuur ipv meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zou de muurbox (geen idee wat dit is) vervangen door een onderverdeelkast. Die 2 aders die niet gebruikt worden, waarom mogen die niet gebruikt worden? Anders die samenvoegen zodat je aders uitkomen op 5mm2.

Je IQ relais moet in die OVK en je gateway mag ook in de gewone meterkast, verwacht niet veel problemen mbt communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Eddie_ muurbox was even voor lack of a better word. Het is een XXXL lasdoos, IP65 en hersluitbaar. Daar gaat mijn xmvk naartoe en vanaf daar wordt hij in een stuk of 6 aftakkingen opgesplitst. Ik zou dan nog vóór deze lasdoos een OVK moeten plaatsen. Daarvoor moet ik mijn xmvk wel een meter verlengen. Mag dat gewoon door een lasdoos toe te voegen?

Die aders samenvoegen is een goed idee! Het "niet gebruiken" noemde ik om discussie voor te zijn over meerdere groepen door een enkele kabel, ik weet dat dit niet mag. Maar samenvoegen is heel slim voor deze toepassing zodat ik wat minder weerstand krijg.

En is Xmvk tov Y nog een groot probleem? Want ik heb X liggen en weet dat meestal Y geadviseerd wordt. Hij gaat vanaf de alamat in de meterkast een buis in en door de betonnen vloer naar buiten. Daar onder de grond (met aarscherm) naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:47

Onbekend

...

Separator schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:35:
@Eddie_ muurbox was even voor lack of a better word. Het is een XXXL lasdoos, IP65 en hersluitbaar. Daar
En is Xmvk tov Y nog een groot probleem? Want ik heb X liggen en weet dat meestal Y geadviseerd wordt. Hij gaat vanaf de alamat in de meterkast een buis in en door de betonnen vloer naar buiten. Daar onder de grond (met aarscherm) naar de schuur.
Zie hier de uitleg:
https://www.elektrototaal...s-over/verschil-ymvk-xmvk

Als je aardig wat stroom over gaat vervoeren, dan raad ik ook de Ymvk-kabel aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-07 22:57
@Onbekend In de uitleg van elektrototaal over het verschil ymvk en xmvk staat bij de uitleg van ymvk-as/ymvk dat die geschikt is voor vochtige ruimtes. Kan de xmvk dan niet in een vochtige ruimte? Ik heb een rol xmvk liggen en wil die kabel in de kruipruimte van mijn woning leggen. Daar is het af en toe ook vochtig (soms zelfs met plassen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
xmvk kan ook wel in kruipruimtes. Je mag het alleen niet bundelen. Persoonlijk gebruik ik altijd ymvk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Onbekend @Eddie_ in mijn geval ligt de xmvk er dus al, onder de bestrating door etc en niet te vervangen. Vraag blijft dan of ik dit bij gebrek aan beter met de xmvk kan doen. Als ik de aders verbind dan heb ik 5 mm2 per ader. Of loop ik hier dan serieus risico? Ik verwacht dat ik voor 8 stuks Enphase 7+ ga, ik kom dus niet aan de max stroom van 16A die geadviseerd wordt voor xmvk. Ook is hij niet gebundeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 11:29
Hoi allen,

Wij zullen waarschijnlijk zonnepanelen met Enphase omvormers laten leggen. Maar nu staat nog open of we voor de Envoy / IQ gateway standard of metered gaan. Voor ons is het inzicht in extra gegevens niet zo interessant, maar wel eventueel de mogelijkheid om de teruglevering in de toekomst te beperken.

Als jullie nu een nieuw systeem zouden leggen, zouden jullie dan voor de standard of de metered versie gaan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
@Albero Als je straks mbt aanpassingen in de teruglevering aan de slag wilt, dan lijkt mij dat je beter voor de metered kan gaan. Tevens installateursaccount aanmaken. En kan je mogelijk in de toekomst evt andere profielen inladen (zoals een zero-export profiel). Wellicht met bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz automatische aanpassingen laten doen, al staat dat nu nog in de kinderschoenen.
Ja, de metered is (€150?) duurder, maar op de hele installatie lijkt mij dat niet zo veel uitmaken. Later moeten veranderen van standard naar metered, omdat toch niet blijkt te kunnen wat je wilt, is natuurlijk duurder. Zou dan ook gelijk de ct-spoelen mee bestellen en laten installeren. Dan kan je namelijk wel alles doen, en later ook beter /slimmer aansturen. Als je daar oren naar hebt natuurlijk. Just my 2 cents :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:24
@Albero bij mij wordt het over 2 weken geplaatst, 24 panelen met IQ8+ omvormers. ben ook voor de metered gateway gegaan. Ook om eventueel in de toekomst een accu te kunnen aansluiten. De standard ondersteund dat niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
@Pazo en @Rammz bedankt voor jullie reacties!

Denk dat het de metered dan maar moet worden. Kunnen de ct's normaal gesproken in de groepenkast erbij? En valt het werk voor de installateur mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het ligt aan de ruimte in de meterkast plus hoe welwillend de installateur is.

Ik zelf heb ook de metered en ben daar wel blij mee. Maar ik heb het geheel dan ook niet hoeven te betalen. Anders had ik de metered niet gekozen. Wel dan, bijv. de P1 homewizard erbij.

Qua accu zal ik eerder gaan voor de Sessy dan die van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albero
@Eddie_ , zou je het ook niet doen vanwege de mogelijkheden die Pazo benoemt, zoals bijvoorbeeld het gebruik kunnen maken van het zero-export profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij, maar weet dat niet helemaal zeker, kan je bij de standaard ook andere profielen inladen. Als je maar een DHZ / installateurs account hebt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, zelfs daarom niet. Maar ik ben installateur en kan mijn eigen netprofiel instellen. Dus deze is niet helemaal eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:48
Eddie_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:06:
@remzor zonder terug te lezen. Als het aan mij zou liggen zou ik nu gaan voor de juiste kabel zodat ik over een x aantal jaar dit niet hoef te veranderen. Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor 5x4mm2.
Hier nu voor gekozen maar dan 5 x 2,5mm. Dikker is niet nodig alleen voor hele lange afstanden, “dit gaat altijd goed” krijg ik door. Ach ja, in ieder geval 3 fase en waarschijnlijk makkelijker om in de meterkast te komen dan met veel dikkere bekabeling :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:54
Pazo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:26:
Volgens mij, maar weet dat niet helemaal zeker, kan je bij de standaard ook andere profielen inladen. Als je maar een DHZ / installateurs account hebt.
Voor de andere profielen heb je heel vaak de verbruiksdata (importexport ) bij de hoofdaansluiting nodig....daarvoor zijn er CT's nodig...en die kunnen alleen op een "metered" aangesloten worden.

Of zijn er ook profielen die deze data niet nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Da's wel een goeie @WillemP22 , niet aan gedacht! Zonder metered weet Enphase natuurlijk niet wat er verbruikt wordt. Dan zal je of naar metered moeten gaan of zelf gaan regelen via Domotics/HomeAssistant oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:21
Dag Allen,

Mede door dit topic besloten zelf een systeem op plat dak van de garage aan te leggen op O-W met 18 panelen en een Enpahse Systeem.
Montage verliep soepel. Aansluiten in de meterkast laten doen door een elektricien. Was leuk om te doen. Helaas detecteert de Gateway de omvormers niet goed (soms 12 van de 18, vaak geen enkele) dus heb er nog wat werk aan.

Situatie:
Helaas detecteert de Gateway de omvormers niet goed (soms 12 van de 18, vaak geen enkele). De boel werkt dus nog niet.

Garage bevind zich op 12 meter van de meterkast. Er loopt een 3 fase kabel (2,5mm2) van ~25 meter van de meterkast naar de lasdoos waarna de IQ kabel begint.

Signal Strenth is Poor: Geen tot 1 van de 5 streepjes signaal sterkte.
PLC detectie: Ik krijg verschillende meetresultaten. Veelal in het midden/laag gebied. Af en toe een keertje en piek in het hoog gebied op de 100-120 frequentie.
Ik heb geen Ferriet ringen geplaatst in de meterkast.

Leverancier gebeld. Deze geven aan dat de lage signaal sterkte vermoedelijk komt door een te lange kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8PvHvEyG4O8NST-kYPqMusmI6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7szk7fEkMvz8eYm4M6M0tLyj.png?f=fotoalbum_large

Zij gaven de volgende opties:
  • 3 fase kabel verzwaren naar 4mm2 (is een optie)
  • kabel inkorten (kan niet)
  • Gateway dichter bij de omvormers plaatsen (Ik heb daar geen internet verbinding, maar kan wel gemakkelijk een UTP kabel daarheen trekken)
Mijn voorkeur gaat uit naar de Gateway dichterbij plaatsen.
Nu de vraag: Kan ik dit eerst testen door de de gateway tijdelijk na het Q-relais bij de lasdoos te verbinden (om te testen of ik dan wel het signaal goed binnen krijg) (Tijdelijk!!!!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWixurAtbFvUGPXH65Gr5vwqoRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4uJ30ZkMSTrBc9Otm8I5xST.png?f=fotoalbum_large

Als dit dan werkt plaats ik het Q-relais & de gateway in een losse installatie kast in de garage. (toekomstige situatie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjK2doSnf8TgScWYEpo0xfiUbu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAkEUCU6IytDVs9sPqSEbRC4.png?f=fotoalbum_large

Check bij jullie? Kan de gateway tijdelijk achter het Q-relais dicht bij de omvormers als test? (& als het signaal goed is laat ik de boel weer ombouwen). Als dit namelijk niet de oplossing is zou ik het zonde vinden van al het werk aangezien ik het werk aan de meterkast uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-07 14:31
Heb je de omvormers in 1 lange Q-kabel achter elkaar verbonden met de lasdoos?

Het is beter om dit op te splitsen in 3 strings van bv. 3 x 6 omvormers in een Q-kabel en deze in de lasdoos te verbinden met de kabel naar je meterkast.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@asjenietergvin Puur om te testen kan je dat prima doen! Via de Toolkit kun je dan verbinding maken met de IQ Gateway (hoef je nog geen UTP mee te trekken) om te controleren of het nu werkt. Heel eerlijk die 25 meter zou ik sowieso vervangen door minimaal 4mm2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Inderdaad, kortere strings maken. 18 stuks allemaal achter elkaar in 1 string is te veel.
4mm2 was beter geweest.
Ferrietringen is een derde optie.
IQ Gateway is wel up to date? Voor IQ8 ingebruikname moet eerst de boel in de gateway up-to-date zijn en de profielen in de micro's geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
Burning_Tyre schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:38:
Heb je de omvormers in 1 langere Q-kabel achter elkaar verbonden met de lasdoos?

Het is beter om dit op te splitsen in 3 strings van bv. 3 x 6 omvormers in een Q-kabel en deze in de lasdoos te verbinden met de kabel naar je meterkast.
Het is nu 1 lange Q-kabel van 18 omvormers. (36 meter)
Zou er eventueel 2 strings van kunnen maken. (1x10 (20 meter) & 1x8 (16 meter), maar is is relatief veel werk.
De omvormers zijn een paar keer wel gedetecteerd, dit waren omvormers zowel aan het begin als aan het eind van de Q-kabel.

Is een optie om te overwegen, maar zou het liefst de Gateway dichterbij willen plaatsen. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
Thanx heren!.

Ik plaats de Gateway tijdelijk op de lasdoos. Kijk of het dan wel werkt.
Als ik dan toch kabels moet gaan trekken kijk ik ook of ik naar 4mm2 kan & de strings in kan korten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Zoals Eddie zegt kan je het best testen om de gateway dichter bij te plaatsen, is het minste werk.

Maar ik denk dat bijvoorbeeld 2 strings van elk 9 panelen maken, en die dan samen laten komen in een lasdoos en dan naar de meterkast, ook zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 17:12
a Thx, PLC-Troubleshooting NL.pdf
TDK ferriet ringen N30 of N87.

Zowel in de fase als nul een choke. Dan kun je ook 2/3/4 windingen in de nul choke leggen en 2/3/4 windingen in de fase choke. Dat is het zelfde als 1 choke in e.g. een fase en dan 4/6/8 windingen en nix in de 0 of andersom nix in de fase; met 8 windingen 1x4 ene kant op en dan tegengesteld 1x4 de andere kant op.
Je hebt dan nagenoeg dezelfde hoogfrequent weerstand terwijl het laag frequent nogal meer kan hebben qua stroom. Je krijgt later verzadiging van de spoel met minder windingen.
Eigenlijk zijn er oneindig veel manieren met dergelijke stromen in en outputs. En ja met 2 verschillende materialen en 2 kerngrotes N windingen en verschillende configuratie mogelijkheden gaat het hard.

Mocht je niet zeker zijn wat betreft stoom niveau kies breed en dubbel.
B64290L0082 zit tegen de 45A stroom aan op 25degC, 100deg C 35 A stroom N87 Flux density B 490mT; 2x 3 windingen tegengesteld met 2x4 windingen krijg je tegen de 27A op 100degC en tegen 34 A op 25degC.
Heel recht toe recht aan Hopkinson B = u * H = u * (I*N)/leff. leff kern lengte TDK Ie, N aantal windingen etc etc.
Daarnaast is er de oplossing van 250A op din rail van Enphase 63 A van LeGrand en vele vele andere.
Er zijn nogal wat apparaten wat betreft ruis welke (net) buiten het plc gebied zitten. En door een fout of defect daar in kunnen schuiven. Dat is met de tool van Enphase goed te zien mocht dat het geval zijn.

-2 draden dubbel maken om meer mm2 te krijgen tbv weerstands verlaging is altijd een onnodig risico, zeker als dat niet nodig is voor eg de stroomhoogte. Vreemde kleurcodes met elkaar combineren eventueel met kleurtape. En dan? beginnen met de aard draad? Welke kleur knoop jij aan geel&groen groen&geel of wat anders? Geel/Groen hoort altijd de best geleidende draad te zijn in een installatie. Is dat niet het geval dan is er onnodig een risico.

-Een Q relais kun je zowel bij de panelen in een verdeelkast als in de meterkast installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@asjemenou74 wat wil je hiermee zeggen? Vind het eerlijk gezegd een beetje warrig verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjenietergvin
asjenietergvin schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:57:
Thanx heren!.

Ik plaats de Gateway tijdelijk op de lasdoos. Kijk of het dan wel werkt.
Als ik dan toch kabels moet gaan trekken kijk ik ook of ik naar 4mm2 kan & de strings in kan korten.
Net de gateway aan de lasdoos gehangen. Nu wordt alles herkent en is er productie.
Ga de boel een beetje ombouwen zodat ik het Q-relais en de gateway in de garage heb hangen.
Ga ook werk maken van de hoeveelheid omvormers op 1 string. Ga wat spulletjes bestellen en er 2 van maken.

Tip: Rtfm: daar stond deze opmerking ook ergens in :F

Thanx voor de hulp

[ Voor 8% gewijzigd door asjenietergvin op 09-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
Gewoon zoals het er staat.

Ferriet spoelen kun je in zowel: Fase, nul, of allebei toepassen. Ik probeer uit te leggen als je dat in allebei doet dat je het met minder windingen kunt doen op een dergelijke spoel en er een hogere stroom verzet kan worden. Terwijl je het plc signaal bijna net zo goed of even effectief weggefiltert wordt. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik heb het enige tijd terug mogen na kijken. Wellicht in de hoop dat iemand een schrijft dat heb je goed of niet goed gedaan.

Het was een vraag van @WillemP22 een paar pagina's terug, ik vind het best leuk om daar wat getallen en formules bij te zetten/zoeken zodat je daar als je dat graag wilt verder mee kunt. Zonder dat het een boekwerk wordt. 2 windingen zou wat aan de lage kant kunnen zijn voor de frequentie karakteristiek bedenk ik mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:30

martijn v o

Certified by Enphase.

ja nu begrijp ik het zelfs. :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja nu is er wat meer context :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 09-02-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 23:48
EDIT

Inmiddels in verdiept en begrijp het nu.

[ Voor 91% gewijzigd door Mastergo op 09-02-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:51
Part 354789

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
asjenietergvin schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Net de gateway aan de lasdoos gehangen. Nu wordt alles herkent en is er productie.
Ga de boel een beetje ombouwen zodat ik het Q-relais en de gateway in de garage heb hangen.
Ga ook werk maken van de hoeveelheid omvormers op 1 string. Ga wat spulletjes bestellen en er 2 van maken.

Tip: Rtfm: daar stond deze opmerking ook ergens in :F

Thanx voor de hulp
Je hebt een metered toch? Hoe gaat je dat doen met de meetspoelen ?

Ik heb trouwens zelf een vergelijkbare situatie, ik heb 20 panelen op mijn garage liggen.
Wel netjes verdeeld over 3 strings op 3 fasen gezet.
Ik heb geen ferrietkernen en ook geen problemen met detectie.
Afstand tussen de meterkast en de lasdoos is ongeveer 20 meter.
Kabel naar de garage is 5x4mm2.

Zelf zou ik inderdaad minimaal splitsen naar 2 strings en eventueel ferrietkernen plaatsen.
Het kan ook zijn dat je gewoon last hebt van wat stoorsignalen in de buurt.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
JMSL2022 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Je hebt een metered toch? Hoe gaat je dat doen met de meetspoelen ?
Nee, geen metered. De standaard gateway. Lees m'n verbruik en teruglevering uit via de P1 poort en Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
asjemenou74 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:45:
Gewoon zoals het er staat.

Ferriet spoelen kun je in zowel: Fase, nul, of allebei toepassen. Ik probeer uit te leggen als je dat in allebei doet dat je het met minder windingen kunt doen op een dergelijke spoel en er een hogere stroom verzet kan worden. Terwijl je het plc signaal bijna net zo goed of even effectief weggefiltert wordt. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik heb het enige tijd terug mogen na kijken. Wellicht in de hoop dat iemand een schrijft dat heb je goed of niet goed gedaan.

Het was een vraag van @WillemP22 een paar pagina's terug, ik vind het best leuk om daar wat getallen en formules bij te zetten/zoeken zodat je daar als je dat graag wilt verder mee kunt. Zonder dat het een boekwerk wordt. 2 windingen zou wat aan de lage kant kunnen zijn voor de frequentie karakteristiek bedenk ik mij.
Enphase adviseert bij de kleinere meer standaard installaties ferrietringen waarbij de fasedraad(en) 4x linksom en 4x rechtsom door de ring gaat. Er gaan ook nog splitcore kernen komen, zodat je de kabel niet hoeft te vervangen voor een langere vanwege de windingen.
Voor de grotere systemen hebben ze nog een EMI filter, dat doet ongeveer hetzelfde maar dan voor stromen tot 250 A. Dat is een hugh filter van ruim 13 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Met 1 licht groep en de rest allemaal lage stroom machine groepen. Is t leuk om 10mm2 vd draad in een core te wikkelen en dan niet de soepele variant. En mag van 12.5mm 40mm gaan maken met 6 windingen. Voor iets dat nu niet eens een probleem is. Of te wel de chokes gaan errr uit. En de 40mm 6 windingen chokes worden klaar gelegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WillemP22
asjemenou74 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:03:
Met 1 licht groep en de rest allemaal lage stroom machine groepen. Is t leuk om 10mm2 vd draad in een core te wikkelen en dan niet de soepele variant. En mag van 12.5mm 40mm gaan maken met 6 windingen. Voor iets dat nu niet eens een probleem is. Of te wel de chokes gaan errr uit. En de 40mm 6 windingen chokes worden klaar gelegd.
Missen er leestekens? Gaat het ergens anders over? Is het nieuw vakjargon? Sorry, ik kan je verhaal niet volgen. Graag iets minder cryptisch voor mij/ons. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En ineens heb ik een foutmelding: CT measurements. Negative readings received for Production/Consumption measurements.

Ik ga niets doen en wacht rustig af. Morgen is het vast wel weer goed. Geen idee waarom, d'r is niets veranderd in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
ach sorry. Ik had er niet bijgezet dat t om ferrieten ging onder een 4p aardlek van 30mA en max afschakel stroom 40A 2de aardlek 1 lichtgoep en wat machine groepen de bekende magnetron vaatwasser wasmachine droger plus 3f verdeel inrichtig. Het is beter 40mm choke toe te passen; 3x25A T hoofdaansluiting. 12.5 uitvoering is wat smal hierin en niet geschikt! Wel oke in een 16A of lager afgezekerde installatie. Ik ga er niet bij stil staan. En ben niet zo van quoten zo min mogelijk! Component nummering B64290L0082, kijk alternatief aub zelf na.

[ Voor 13% gewijzigd door asjemenou74 op 11-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb nog even een korte vraag: In de aansluitschema's die ik tot dusver heb gezien zit de Envoy op een eigen groep, of wordt de groep gedeeld met de panelen. Is het ook mogelijk om de Envoy bij een andere, bestaande groep te plaatsen, of zelfs bijv. achter een willekeurige kabeldoos op dezelfde aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
@pnsj ja, maar dit is niet aanbevolen vanwege de powerline communicatie.

Bij een metered is het ook afgeraden vanwege de nauwkeurigheid van de spanningsmeting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
pnsj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:52:
Ik heb nog even een korte vraag: In de aansluitschema's die ik tot dusver heb gezien zit de Envoy op een eigen groep, of wordt de groep gedeeld met de panelen. Is het ook mogelijk om de Envoy bij een andere, bestaande groep te plaatsen, of zelfs bijv. achter een willekeurige kabeldoos op dezelfde aansluiting?
Ik heb hem op dezelfde groep als de panelen.
Alleen tijdens het in bedrijf nemen van een metered versie wordt er gevraagd om de panelen even uit te schakelen voor een nul-meting, dan is een aparte groep makkelijk, maar dat kan je ook doen door het knopje op het IQ-relais even in te drukken dan wordt de verbinding met je panelen even verbroken.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-07 19:27

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Sinds gister gaf via Enlighting de app aan dat de micro omvormers alle 22 niet meer zouden rapporteren. Sinds gisteravond geeft hij aan gegevens uploaden. Dat duurt toch geen dagen? Wie heeft dit ooit aan de hand gehad? Ik heb wel opbrengst zie ik in de home wizard app

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 20:36
Hier ook: alle microinverters rapporteren niet meer, gisteravond iets voor 6-en laatste rapport. Er is wel opbrengst. maar geen connectie met de gateway lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dan zal er wel een storing zijn bij Enphase, is wel eens vaker gebeurt.
Data komt er later met terugwerkende kracht weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
Storing lijkt tussen gateway en micro-omvormers te zitten, lokaal uitlezen van de gateway geeft 24 devices not reporting. Ik heb een device scan aangezet, kijken of dat helpt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ok dus ben niet de enigste! Bedankt voor jullie snelle reacties. Ben benieuwd hoe snel de monitoring wéér functioneert

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Sikkek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:27:
Storing lijkt tussen gateway en micro-omvormers te zitten, lokaal uitlezen van de gateway geeft 24 devices not reporting. Ik heb een device scan aangezet, kijken of dat helpt....
Hoe doe je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
Knopje op de gateway indrukken, onder de 2 pijtjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Sikkek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Knopje op de gateway indrukken, onder de 2 pijtjes....
Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
Nee, micro omvormers bleven staan op "Verifying Device". Heb de gateway van stroom gehaald en na 30 seconden weer aangezet, daarna kwam alles na een tijdje weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Sikkek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Nee, micro omvormers bleven staan op "Verifying Device". Heb de gateway van stroom gehaald en na 30 seconden weer aangezet, daarna kwam alles na een tijdje weer online.
Oké bij mij geeft hij aan sinds gister gegevens uploaden. Ik wacht nog even af tot morgen en dan mss ook maar ff de spanning eraf. Dan zou ik in mijn geval de aardlek om moeten zetten want hij is rechtsstreeks op aparte groep aangesloten. Hij levert wel gewoon volop terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:20
Iemand bekend met de volgende melding op https://enlighten.enphaseenergy.com/login:

code:
1
{"message":"Too many active sessions.."}

Ik was via de browser gewoon ingelogd waarbij de taal op Nederlands stond. Ik heb mezelf toen afgemeld, de taal veranderd naar Engels en sindsdien krijg ik deze melding en kom ik er niet meer in.

[ Voor 11% gewijzigd door Joster op 12-02-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Nieuwe vraag voor de kenners; zojuist is mij opgevallen dat het led lampje voor productie tie wat bij opwek groen blijft branden en als t donker wordt buiten veranderd in een rode led bij mij dus permanent groen brandt. Heel vreemd maar hebben jullie dit ooit aan de hand gehad. Lampje van de bliksemschicht blijft dus permanent groen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
  • Laatst online: 15-10-2024
In hoeverre kan het kwaad om een micro op het dak te plaatsen zonder paneel er op? Ik wil eerst de micro's op de rails plaatsen en op een later moment de panelen. Is het ok om de micro's zo even "naakt" te laten liggen in weer en wind? Ik zou zeggen dat het ok moet zijn, maar wil het toch even checken mbt vochtige connectors etc.

En moeten vervolgens alle panelen ook in 1x aangesloten worden? (ook hierbij met het scenario: stel dat ik niet alles in keer geplaatst krijg). Permanent losse Q kabel connectors laten bungelen is niet verstandig, dat snap ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:11
pnsj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:43:
In hoeverre kan het kwaad om een micro op het dak te plaatsen zonder paneel er op? Ik wil eerst de micro's op de rails plaatsen en op een later moment de panelen. Is het ok om de micro's zo even "naakt" te laten liggen in weer en wind? Ik zou zeggen dat het ok moet zijn, maar wil het toch even checken mbt vochtige connectors etc.

En moeten vervolgens alle panelen ook in 1x aangesloten worden? (ook hierbij met het scenario: stel dat ik niet alles in keer geplaatst krijg). Permanent losse Q kabel connectors laten bungelen is niet verstandig, dat snap ik.
Volgens mijn installateur zou dat geen kwaad moeten kunnen. Hij was alleen en moest alles zelf doen, waardoor de micro omvormers een dagje "bloot" hebben gelegen voordat de panelen erop kwamen. Volgens mij was de bekabeling buiten al wel aangesloten, alleen binnen nog niet. Verder zouden ze (enigzins) bestand moeten zijn tegen allerlei weers vormen. Maar als er veel tijd tussen gaat zitten zou ik beter even wachten totdat je in een keer door kunt dan alles open en bloot laten liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 13-02-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
glas86 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Volgens mijn installateur zou dat geen kwaad moeten kunnen. Hij was alleen en moest alles zelf doen, waardoor de micro omvormers een dagje "bloot" hebben gelegen voordat de panelen erop kwamen. Verder zouden ze (enigzins) bestand moeten zijn tegen allerlei weers vormen. Maar als er veel tijd tussen gaat zitten zou ik beter even wachten totdat je in een keer door kunt dan alles open en bloot laten liggen.
Klopt, dat kan geen kwaad, zeker niet zolang ze droog liggen. Ik weet niet wat te lang is, ik kan me een geval herineren van een paar jaar terug toen hebben de micro ergens noodgedwongen wel een paar maanden onder een zeiltje gelegen (nog geen prik erop). Bij twijfel kun je natuurlijk tijdeljik van die afsluitdopjes erop duwen....dat houdt jaren.

Oh nee, dat zijn de afsluitdopjes voor op de q-cable connectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 13-02-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
pnsj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:43:
In hoeverre kan het kwaad om een micro op het dak te plaatsen zonder paneel er op?
Heb ik destijds ook gedaan, maar wel zakjes om de aansluitingen gebonden zodat er geen water / vocht in zou komen. Was voor een paar dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUqOwmSW2G3MjNxSx5HRTlD6l3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lg4It0ezw69e2HNWmJeZdqYU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zou de micro omvormers en/of kabels nooit los op het dak laten liggen! Alleen als er een complete installatie plaats vindt.

Uit https://enphase.com/sites...ation_manual_-_iq7a_0.pdf
The Enphase Microinverter is not protected from damage due to moisture trapped in cabling
systems. Never mate microinverters to cables that have been left disconnected and exposed to wet
conditions. This voids the Enphase warranty
Oké deze gaat over de IQ7 serie maar ik verwacht dat dit hetzelfde is bij de IQ8 serie. De kans op fouten is natuurlijk klein als je er voorzichtig mee omgaat maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Laatst online: 01:09
pnsj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:52:
Ik heb 3 fase en heb hem bij de 3 fase kookgroep gezet, die kun je meestal ook makkelijk uitschakelen.
In de schuur hangt nog een envoy standaard en die heeft een eigen automaatje net voor het 1 relais in een eigen kastje. Beide installaties hebben een eigen 3 fase automaat in de meterkast en de metered meet beide systemen.
Hoop dat ooit de envoy zowel de iq7 als de iq8 aan kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Elac op 13-02-2024 13:17 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-07 14:12
Hey allemaal!

We zijn druk bezig met het aanvragen van offertes voor 10 zonnepanelen.
Ik zie alleen door de spreekwoordelijke bomen de zon niet meer. Er worden zoveel verschillende verhalen over de micro omvormers verteld, dat ik niet meer weet wie ik moet geloven...

Het gaat om 425 tot 430 WP panelen.

Ik heb nu ondertussen 3 (in mijn optiek redelijk aannemelijk verhalen) gehoord.

- "De IQ8+ omvormers zou ik moeten nemen omdat die eerder inschakelen en daardoor eerder stroom beginnen om te wekken dan de 8MC of 8AC. Van het aftoppen zou je weinig last hebben"

- "De IQ8MC wordt aangeraden omdat die IQ8+ te snel zou aftoppen en de IQ8AC overkill zou zijn"

- "De IQ8AC wordt aangeraden, omdat de IQ8+ en IQ8AC te snel zouden aftoppen. Ze raden de + en AC alleen maar aan om laag in de prijs te komen"

Wat is jullie kijk hierop? Er komen 4 panelen op een plat dak en 6 op een schuin dak. Het schuine dak helt naar zuid-oosten (iets meer richting het oosten dan zuid-oosten).

Ik hoop dat iemand mij onafhankelijk kan adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Sandburger
Vaak komt de IQ8MC goed uit de bus met 430WP panelen, gezien de ervaringen uit dit topic.

Maar pak de specificatie sheets van de panelen er bij, en vul deze excelsheet eens in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Medetweakers, ik heb jullie hulp nodig bij een Enphase vraag:
( :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08CQHDfP4OyU70J_S7xWu1sqAfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m05FwjhA6rXraUV3sXeOqRxo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Eddie_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:50:
Medetweakers, ik heb jullie hulp nodig bij een Enphase vraag:
( :) )

[Afbeelding]
Als je het niet weet……de plaatselijke ijzerwinkel kan je altijd verder helpen! _/-\o_

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Panzer_V schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Als je het niet weet……de plaatselijke ijzerwinkel kan je altijd verder helpen! _/-\o_
Een plaatselijke ijzerwinkel is waarschijnlijk moeilijker te vinden dan een beschikbare laadpaal :P

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
JMSL2022 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Een plaatselijke ijzerwinkel is waarschijnlijk moeilijker te vinden dan een beschikbare laadpaal :P
In Nederland wel. Maar in de USA ligt dat misschien anders....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Heeft er iemand ervaring met Envoy of Gateway die verhuist zijn vanuit een ander land? Een regio waar een ander netprofiel van toepassing was. Wordt dat in de Gateway bepaald door het adres en coordinaten die je hem meegeeft OF baseert ie dat op het ip-adres om te bepalen waar die uithangt en dus welke netprofielen die presenteerd.
Je voelt hem aankomen misschien. Maar ik wil die Gateway met IQ8's naar een Home backup profiel krijgen. Althans eens wat testjes doen om te zien of dit werkend te krijgen is. Mede getriggerd door een avondje netuitval hier in de omgeving.

[ Voor 60% gewijzigd door WillemP22 op 14-02-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@WillemP22 heb je ook de transfer switch van enphase dan? Volgens mij heet dat de iq combiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:27:
@WillemP22 heb je ook de transfer switch van enphase dan? Volgens mij heet dat de iq combiner.
Nee de combiner box 3 heb ik niet, de meeste spullen uit de combiner box zitten in mn groepenkast (Gateway, automaten, aardlekautomaten, q-relais, CT's e.d.) Het enige wat er nog extra in zit volgens mij is een ATS, een Automatic transfer switch die net af- en weer inschakeld. Ik weet niet of dat een Enphase artikel is, of dat ook van een derde partij mag zijn, met andere woorden of die ingescanned moet worden als je de ITK-app doorloopt. Eerst maar eens een relevant netprofiel weten te kunnen selecteren.

PS de IQ combinerbox is iets anders. Dat is gewoon een groepenkast met al het materiaal je nodiog hebt om pv en batterijen aan te sluiten. Je hoeft daar alleen de productie CTs en de voedingen op aan te sluiten, en klaar ben je.

[ Voor 13% gewijzigd door WillemP22 op 14-02-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@WillemP22 Nouja, het punt is, iets moet de omvormers gaan vertellen in eilandbedrijf te gaan.
En jij bent niet goed genoeg. :P
Only when IQ8 Microinverters are installed and commissioned with an IQ System Controller 2 is
multimode function enabled and the IQ8 microinverters are capable of island mode.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 14-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Een IQ system controller is dan toch nodig?

Zie:
https://enphase.com/insta...l-energy-independence/iq8

Voor zover mij bekend gaat dit absoluut niet werken met een Nederlands netprofiel. Je zal daar een geschikte voor moeten vinden. Maar het netprofiel is toch een selectie mogelijkheid op basis van het land waar je geregistreerd bent?

[ Voor 79% gewijzigd door Eddie_ op 14-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:26:
Een IQ system controller is dan toch nodig?

Zie:
https://enphase.com/insta...l-energy-independence/iq8

Voor zover mij bekend gaat dit absoluut niet werken met een Nederlands netprofiel. Je zal daar een geschikte voor moeten vinden. Maar het netprofiel is toch een selectie mogelijkheid op basis van het land waar je geregistreerd bent?
Precies, vandaar mijn vraag over de Gateway of die eventueel te foppen is. Of iemand daar ervaring mee heeft. Wil dat nog eens uitproberen bij een verse Gateway, door een USA-adres op te geven....maar dat zou te makkelijk zijn. Als dat lukt koppel ik dat zeker hier terug.
:*)

De zogenaamde Rapid shutdown switch: dat is gewoon een werkschakelaar die je bij de elektramat kan krijgen. Enphase label erop als zijnde: die keuren we goed. Maar daar zit geen intelligentie in.een automaat doet hetzelfde.
https://www.elektramat.nl...WHOcwst6SmMIaAvqIEALw_wcB

[ Voor 24% gewijzigd door WillemP22 op 14-02-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@WillemP22 Nee je begrijpt het niet goed. Die IQ System controller vervangt de gateway.
Dat is geen functie die je huidige gateway kan vervullen.

Komt dit ding je niet bekend voor dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QFwHICvdsSNXTEd7fiCQBZ5XAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qbfj16UACdrUStphtCQxctMq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Rapid shutdown heeft Enphase al onboard. Wat jij moet hebben is een volautomatische hoofdschakelaar die, bij netuitval, schakelt van grid naar off-grid. Bij de off-grid situatie moeten de micro omvormers het signaal krijgen dat ze off-grid moeten gaan werken oftewel zelf de frequentie/voltage regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 08:55
Goedendag,

Heb een Enphase IQ Gateway metered 3 fases. Na veel gerommel van de zonnepanelen installateur met de CT spoelen, wordt er nu gemeten en krijg ik geen foutmelding meet in de Enphase app.

Ik wil nu weten of er goed gemeten wordt, en of de nauwkeurigheid echt +/- 1% is, dit zoals beloofd door Enphase (alles in kWh). De Gateway meet via de spoelen productie en consumptie. In de Enphase app kan ik daarnaast ook de geïmporteerde en geëxporteerde stroom zien. Als ik de geïmporteerd en geëxporteerde stroom vergelijk met mijn slimme meter, dan zie ik dat de import binnen de 1% nauwkeurigheid valt maar de export heeft een verschil van tussen de 10 en 17 procent (meet nu een maand of 3).

Wat is jullie ervaring hiermee en kan ik op deze manier de vergelijking doen? Overigens de slimme meter is nieuw, dus ik ga ervan uit dat deze correct is, dit is ook bevestigd door mijn netwerkbeheerder.

Moet er ook bij zeggen dan de CT spoelen erg dicht op elkaar zitten in een vrij klein kastje, vermoed zelf dat hier een issues zit of dat de zelfde elkaar zouden storen, weet niet of dat kan.\

Ik overigens de CT Spoelen 2019 versie. Zou het issue opgelost kunnen worden door de 2022 versie deze is kleiner en schijnt nauwkeuriger te zijn?

JMSL2022 in "Het grote Enphase topic"

Alvast bedankt voor jullie berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@breal alleen de meting voor de array zijn 1%, die voor je verbruikers zijn 2.5%. Beide niet MID, dus verwacht niet teveel.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 14-02-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:12:
@WillemP22 Nee je begrijpt het niet goed. Die IQ System controller vervangt de gateway.
Dat is geen functie die je huidige gateway kan vervullen.

Komt dit ding je niet bekend voor dan?
[Afbeelding]
aha, plaatje is nieuw voor mij. Maar ik zie inderdaad het binnenwerk van de gateway op zn kant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:39:
@breal alleen de ct’s voor de array zijn 1%, die voor je verbruikers zijn 2.5%. Beide niet MID, dus verwacht niet teveel.
Hmmm Enphase geeft in het product documentatie aan dat het 1% is, zowel voor productie als consumptie. Met Array bedoel je productie neem ik aan?

En wat bedoel je met "Beide niet MID, dus verwacht niet teveel."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@breal Hmm, ik zie dat de documentatie nu weer 1% zegt.
MID is een klassificatie voor de nauwkeurigheid die vereist is als je wilt afrekenen met de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
jeroen3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:58:
@breal Hmm, ik zie dat de documentatie nu weer 1% zegt.
MID is een klassificatie voor de nauwkeurigheid die vereist is als je wilt afrekenen met de data.
Klopt idd 1%. De vergelijking die ik doe met import en export, tussen gateway en slimme meter, om zo te bepalen of deze 1% nauwkeurigeheid klopt? Is dat een juiste vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
Mr Tinus schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na hier een beetje rond gelezen te hebben toch de stoute schoenen maar aangetrokken. Via marktplaats voor 60 euro 6 ct spoelen aangeschaft. En ja hoe werk je dat netjes weg. Nou in de bestaande kast kun je dat vergeten. Heb dus maar een nieuwe kast aangeschaft.
De kabels van de panelen en van de hoofdschakelaar omgeleid en de boel weer netjes dicht gemaakt. Ben best tevreden met het eind resultaat.

Met de info hier lokaal de s-metered aangepast en tadaaaaa.

[Afbeelding]

Het verbruik zit er netjes in en klopt met wat de p1 aangeeft.

Toch jammer dat mijn installateur dit niet heeft aangeboden te regelen bij de installatie van de panelen. Maar uiteindelijk is dit door zelf te doen een stukkie goedkoper 😬

Dank voor alle info tweakers!!
@Mr Tinus vraagje van mijn kant zie dat jij ook P1 gebruikt kan je hiermee ook vergelijken of je Envoy ook netjes de import en export meet? Zie op mijn installatie dat de export niet klopt. Ben nieuwsgierig hoe dat bij jou gaat, zie ook mijn bericht hier: breal in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij mij rapporteert:
  • Domoticz: 0.548kWh returned
  • Enphase IQ Gateway Metered: 0.4kWh teruggeleverd
  • Homewizard: 0.5kWh
Dus de Enphase metered is leuk om uit te lezen maar gebruik maar een P1 meter als je het nauwkeurig wilt weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Eddie_ op 14-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
En de slimme meter zelf? :)
De waarheid ligt dus ergens in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Uitlezen op de slimme meter zelf is niet mogelijk volgens mij, correct me if I am wrong!

Domoticz en Homewizard maken gebruik van de P1 meter en die moeten dan wel gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
Eddie_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:32:
Bij mij rapporteert:
  • Domoticz: 0.548kWh returned
  • Enphase IQ Gateway Metered: 0.4kWh teruggeleverd
  • Homewizard: 0.5kWh
Dus de Enphase metered is leuk om uit te lezen maar gebruik maar een P1 meter als je het nauwkeurig wilt weten.
@Eddie_ Dit is ook wat ik ervaar. Ik zou verwachten dat de waardes dichter bij elkaar zouden liggen.
Ik wil dit namelijk weten omdat ik wil weten of the Enphase IQ Gateway wel goed meet.
Vind het opvallend dat de import wel goed wordt gemeten en de export niet (tov de slimme meter).
Zou het kunnen zijn dat de CT spoelen elkaar kunnen storen als ze te dicht bij elkaar zitten, of als ze dicht bij het Qrelais zitten? Dit is bij mij namelijk het geval. De CT spoelen welke de productie meten hebben wel voldoende ruimte, en deze meten dus goed.

Gebruik je de 2019 versie van de CT spoelen of de 2022 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
Pazo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:33:
En de slimme meter zelf? :)
De waarheid ligt dus ergens in het midden.
@Pazo Het zou kunnen dat de waarheid in het midden ligt, of dat de Enphase Gateway met de CT spoelen een standaard afwijking hebben tov de slimme meter? Ik probeer namelijk te bepalen of de Gateway wel goed meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb die kleine CT's. Die van consumptie zitten achter de din rail (ook achter de hoofdschakelaar). Zijn totaal niet zichtbaar en zitten wel strak tegen elkaar aan. Productie zit niet achter de din rail maar wel vlak bij elkaar en vlak bij het IQ relais. Productie en consumptie CT's zitten zo'n 30cm uit elkaar.

Doe met de informatie wat je wil. Ik zou niet blind gaan varen op de cijfers van Enphase!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Er is bij mij vandaag te weinig geëxporteerd om het verschil te zien.

Gateway 0,0 kWh
Home Assisant 0,1kWh
P1 meter 0,14kWh

Opgewekt:
Gateway 1,6kWh
Home Assistent 1,7kWh
P1 meter 1,65kWh

Zit nu dus in de afronding. Morgen schijnt het wat beter / zonniger te worden, zal dan nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
Eddie_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:36:
Ik heb die kleine CT's. Die van consumptie zitten achter de din rail (ook achter de hoofdschakelaar). Zijn totaal niet zichtbaar en zitten wel strak tegen elkaar aan. Productie zit niet achter de din rail maar wel vlak bij elkaar en vlak bij het IQ relais. Productie en consumptie CT's zitten zo'n 30cm uit elkaar.

Doe met de informatie wat je wil. Ik zou niet blind gaan varen op de cijfers van Enphase!
Thanks voor de info. We kunnen dus geen vergelijking maken tussen de gateway en de slimme meter om te bepalen of de gateway wel goed meet. (bij mij zitten de consumptie en productie spoelen appart 3 fase systeem 6 stuks totaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ook mijn systeem is drie fase waarbij productie: 15 panelen via Enphase 3 fase systeem plus 4 panelen 1 fase systeem. Twee fase kabels (van de twee systemen) gaan door één CT, dit is bij mij fase 2.

Je kan wel degelijk vergelijking maken tussen gateway en de slimme meter. Als je maar genoeg data punten neemt kom je waarschijnlijk wel tot een goede conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
Eddie_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:54:
Ook mijn systeem is drie fase waarbij productie: 15 panelen via Enphase 3 fase systeem plus 4 panelen 1 fase systeem. Twee fase kabels (van de twee systemen) gaan door één CT, dit is bij mij fase 2.

Je kan wel degelijk vergelijking maken tussen gateway en de slimme meter. Als je maar genoeg data punten neemt kom je waarschijnlijk wel tot een goede conclusie.
Ok. Hier 18 panelen op 3 fase. Ik heb datapunten genomen van de afgelopen twee maanden per dag. En ook als ik de totaal resultaten van de afgelopen twee maanden bekijk komt de export niet in de buurt van de 1% nauwkeurigheid. Heb zelfs 15% verschil op de export (wel in mijn voordeel, dus dat is goed :-)) maar het klopt niet. De import zit ruim binnen de 1% dus de Gateway kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
Heb geen storingen aan ons Enphase systeem, en heb wel een vraag over de installatie mbt de ferrietringen. Als ik een installatie handleiding doorneem, die op het net te vinden zijn valt mij 2 dingen op.

1) volgens mij zijn de windingen niet correct?
2) ferrietringen op de verkeerde plaats, zit nu tussen de micro en q relais

Of zit ik er helemaal naast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_ae3isAwDY4UVAfaOM7CgL0NMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwasZpUQBigmA0Tih2y8uadg.jpg?f=fotoalbum_large

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• WillemP22
Karlok[JY-616] schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Heb geen storingen aan ons Enphase systeem, en heb wel een vraag over de installatie mbt de ferrietringen. Als ik een installatie handleiding doorneem, die op het net te vinden zijn valt mij 2 dingen op.

1) volgens mij zijn de windingen niet correct?
2) ferrietringen op de verkeerde plaats, zit nu tussen de micro en q relais

Of zit ik er helemaal naast?

[Afbeelding]
Klopt,.
1. De winding: de fasedraad moet 4x de ene richting en 4x de andere ringting door de kern heen. Als je maar 1 richting neemt, zoals op de foto…gaat er een stroompje in de kern lopen en kan die kern warm worden, dat wil je niet.
2. De ferrietring heeft een filterwerking voor hoog frequente signalen. Het dient vooral stoorsignalen van buitenaf te blokkeren. Het signaal vanaf de micro’s naar de gateway dient niet door de ferrietring gestoord te wordenDus waarschijnlijk zit de gateway wel aan de juiste kant.

Bij een 3-fase systeem gaat het signaal ook nog eens via het 3-fase q-relais..en dan zou dit in zn geheel niet werken .
Trek die ferrietring er tussenuit, kleine kans dat dat ding uberhaupt nodig is.

Ps Ik zie vanuit die flex 5 aders komen, waarvan fase-1 door de ferrietring…? De rest van de aansluiting is niet zichtbaar, maar dat roept dan wel vragen op.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 15-02-2024 04:04 ]

• Eddie_
Ben ook wel benieuwd naar de afstand van meterkast naar panelenveld. Hier is 2,5mm2 gebruikt. Plus de flex.buis zo los de meterkast in?!?
@WillemP22 Enkel fase IQ relais dus wellicht met het oog op de toekomst hier een drie fase kabel neergelegd? Of, gezien de "kwaliteit" van installatie een monteur die niet opgelet heeft (of doen ze hetzelfde als Zonneplan in 2017: alles standaard met 5x2,5mm2).

[ Voor 49% gewijzigd door Eddie_ op 15-02-2024 06:29 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica