Ik heb niet helemaal met je meegelezen, maar als je nu een 16 mm buis hebt mogen daar maar 4 draden van 2,5mm2 in, dus 3 fases gaat niet lukken. Hoe zou je als je nu al 3 fase naar je panelen wil hebben dit aanleggen? Wat ik heb gedaan is mijn lasdoos binnen geplaatst en de Q kabels naar binnen gebracht.remzor schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:23:
[...]
Iemand advies; wat zouden jullie doen? Of kun je net zo goed over 5 jaar de kabel(s) verwisselen als de meterkast toch omgebouwd zou moeten worden naar 3-fase? Of nu al rekening houden dus?
Hangt ook af van de kosten en of het later omwisselen (dak op gaan?) relatief eenvoudig is..
(Over 2 weken installeren ze bij mij dus kan eventueel nog iets wijzigen wellicht).
Daar kan ik nog bij, en zodoende kan ik de panelen die ik met een enkelfase Q kabel heb aangesloten verdelen over de fases. Mocht er 1 fase te hoog komen qua spanning, kan ik door middel van een lasklem deze panelen overzetten naar een van de andere twee fases. In jouw geval zou je als je nu 3 fase kabel gebruikt alle panelen op 1 fase kunnen zetten voor nu. En dan later splitsen, of zoals ik het heb gedaan meerdere Q kabels naar binnen brengen en die in de lasdoos samenvoegen.