Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.752 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07
Ik heb zelf overal 4mm2 liggen. 6mm2 is evt ook te overwegen, vooral als je een langere afstand moet overbruggen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijnh71
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-07 23:50
Mooi topic met super veel informatie.
Op basis van alle hints en linkjes heb ik een NRG monitor in elkaar gesleuteld op basis van open hardware (WT32-SC01+) en open interfaces.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABf3_z87ae2qDxXuDcn3n5lwngw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxabR6aBpbvzBL2JZXmTOfk0.png?f=fotoalbum_large

In de oren van de middelste Elktra indicator zitten de dagopbrengst + actuelevermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-10-2024
Rouske schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Als je later toch al wil upgraden van 1-fase hoofdaansluiting naar 3-fase, waarom dan niet ook meteen de gehele groepenkast ombouwen naar 3-fase verdeling en dan onder de 4-polige hoofdschakelaar die ene inkomende fase doorlussen naar de andere 2 fasen middels de kam die daarvoor bedoeld is?

Wellicht in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 even navragen of een 3-fase alamat bij een 1-fase hoofdaansluiting (op bovenstaande manier aangesloten) wel juist blijft werken.
Heb ik overwogen. De strekking is dat ik met zo veel mogelijk met 3 fase rekening wil houden, maar het zolang mogelijk op 1 fase wil kunnen uitzingen. De reden is dat met de huidige markt is het bijna onmogelijk om in te schatten hoeveel panelen ik uiteindelijk nodig ga hebben (afbouwen salderen, terugleverboetes, thuisaccu's, EV laden, etc.). Dus liever laat ik die hoofdschakelaar+alamat nog even 2-polig en pas ik het later aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnsj
Batilan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Persoonlijk zou ik met 7 panelen nog niet met een 3fase branch beginnen. Dat past prima op 1 fase. Je kunt dan later er nog 2x 1-fase branches bij leggen en deze aansluiten als 3-fase systeem (heeft alleen echt zin als je meterkast ook 3-fasen is). Wat je sowieso kunt doen is zorgen dat je een 'centerfeed' gebruikt, en vanuit het centrum de 3 branches aansluit (op een 4 of 6mm2 naar de meterkast). Zie ook de video van de green guys. Ik neem aan dat je een 3-fase q-cable hebt gepland om de iq's op aan te sluiten (en geen ymvk zoals in de tekening staat?).

Ik ken geen 3-fasen op het dak naar 1-fase meterkast configuraties. Wat dus wel vaker gedaan wordt is 3x een 1-fase branch op het dak aansluiten op 3-fases in de meterkast.

Edit: ik zie dat je dit zelf ook al gezien hebt. Waarom dan met 7 panelen al starten met een 3-fase q-cable terwijl je de 'reguliere' oplossing al kent?
Terechte vraag. Het heeft er alles mee te maken dat ik verschillende dakvlakken heb die ik misschien later wil gaan inzetten, en later misschien naar een 3 fase uitsluiting wil/moet. In dat geval wil niet hoeven nadenken over "phase balancing" met alle mogelijke dakvlak-combinaties. Met een 3 fase IQ cable wordt dit grotendeels uit handen genomen omdat de fases vanzelf over de panelen uitgesmeerd worden (wel even opletten dat de "overblijvers" indien aantal panelen geen meervoud van 3 is niet allemaal op dezelfde fase eindigen).

En inderdaad, het worden dus 3-fase IQ cables op een YMVK ruggengraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
@WillemP22 @Eddie_ @DjVe Bedankt, dan ga ik het zo doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik zag onderstaande op de website van een installateur:

De netspanning wordt gemeten bij de omvormer. Bij een stringomvormer is dat op één punt. Wanneer de netspanning oploopt schakelt de stringomvormer en dus de hele zonnepanelen-installatie uit en stopt de productie van zonne-energie volledig.

Zonnepanelen met Micro-omvormers werken anders. Dit systeem heeft een omvormer per paneel. De netspanning wordt achter elk paneel gemeten. Dat maakt dat elke micro-omvormer en zonnepaneel in principe een individueel systeem vormt.

Mocht er zich onverhoopt een situatie voordoen waarbij de omvormer af moet schakelen zal dit bij een micro-omvormer systeem slechts één of enkele micro-omvormers zijn en nagenoeg nooit het gehele systeem zoals bij een string-omvormer.

Klopt dit verhaal ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sideriusj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:36:
Ik zag onderstaande op de website van een installateur:

De netspanning wordt gemeten bij de omvormer. Bij een stringomvormer is dat op één punt. Wanneer de netspanning oploopt schakelt de stringomvormer en dus de hele zonnepanelen-installatie uit en stopt de productie van zonne-energie volledig.

Zonnepanelen met Micro-omvormers werken anders. Dit systeem heeft een omvormer per paneel. De netspanning wordt achter elk paneel gemeten. Dat maakt dat elke micro-omvormer en zonnepaneel in principe een individueel systeem vormt.

Mocht er zich onverhoopt een situatie voordoen waarbij de omvormer af moet schakelen zal dit bij een micro-omvormer systeem slechts één of enkele micro-omvormers zijn en nagenoeg nooit het gehele systeem zoals bij een string-omvormer.

Klopt dit verhaal ???
Ja ???

Waarom zou het niet kloppen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Vorkie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Ja ???

Ik wist niet dat het zo werkt met micro omvormers. Maar mooi dat het zo is.

Als er in de toekomst betaald moet gaan worden voor terug levering, is het dan ook mogelijk om een aantal omvormers uit te laten schakelen. ??? Met genoeg opwek voor eigen gebruik.

[ Voor 27% gewijzigd door sideriusj op 29-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
Vorkie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Ja ???

Omdat er wel vaker dingen worden beweert die niet kloppen.

Heb er zelf eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik vraag me wel af of er in zo'n situatie überhaupt ruimte is voor 1 omvormer om te werken.

Daarnaast heeft het als groot voordeel dat de omvormers naar je eigen verbruik inschakelen, waarbij een string niet kan terugschakelen naar eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Omdat er wel vaker dingen worden beweert die niet kloppen.

Heb er zelf eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik vraag me wel af of er in zo'n situatie überhaupt ruimte is voor 1 omvormer om te werken.

Daarnaast heeft het als groot voordeel dat de omvormers naar je eigen verbruik inschakelen, waarbij een string niet kan terugschakelen naar eigen verbruik.
Micro omvormers, het zit eigenlijk al in het woord :-)

Maar kort samengevat werkt het qua overbelasting idd al zo, er schakelen een aantal zich uit totdat netspanning weer onder de drempel komt.

Je zou ze misschien kunnen schakelen met de controller, maar dat weet ik even niet (weet dat je alles wel in 1x kan stoppen)

https://support.enphase.c...d-enable-power-production

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Het is in dit topic al een keer voorgekomen bij iemand, dat er volgens mij 2 of 3 micro's waren uitgeschakeld door te hoge netspanning en dat de rest wel bleef produceren.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Het zelf uitschakelen van micro omvormers kan alleen als je ze middels aparte bekabeling naar de meterkast aanlegt en op een apart Q relais aansluit. Of middels een werkschakelaar.
Je kunt niet op de computert of app ze per stuk schakelen, het is alles of niets.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 16:09
martijn v o schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:55:
Het zelf uitschakelen van micro omvormers kan alleen als je ze middels aparte bekabeling naar de meterkast aanlegt en op een apart Q relais aansluit. Of middels een werkschakelaar.
Je kunt niet op de computert of app ze per stuk schakelen, het is alles of niets.
Dan heb ik nog een vraag in deze.

Bij een 3 fase aansluiting: wat als 1 fase een te hoge spanning heeft en de andere 2 niet. Hoe wordt dan afgeschakeld ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met een metered variant kun je wel een zero-export profiel inschakelen, dan lever je niet meer terug dan je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o gaat het niet per fase, zoals @CeeBee ook suggereert?
Dus dan zouden alle micro's op 1 fase uitschakelen, en de andere 2 blijven produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
CeeBee schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Bij een 3 fase aansluiting: wat als 1 fase een te hoge spanning heeft en de andere 2 niet. Hoe wordt dan afgeschakeld ?
Alle Enphase micro omvormers zijn individueel op 1 fase aangesloten. Pas in de bekabeling danwel groepenkast komen die fasen 'bij elkaar'. Als 1 fase de limiet overschrijdt en de andere 2 niet zullen alleen de micro 's op die te hoge fase afschakelen, de rest zal zich van geen kwaad bewust gewoon doorgaan met leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ja sorry dat bedoel ik ook. Ik reageerde meer op het feit dat iemand vroeg of je ze zelf handmatig per stuk kon uitschakelen dat kan dus niet.

Dus handmatig kun je ze niet per stuk schakelen.

automatisch schakelt alleen die micro af die een te hoge spanning detecteert zowel bij een fase als bij drie fasen (dat zijn normaal de micros die het verst van de meterkast afzitten het eerst), de rest blijft werken

en je kan als je niet wil terugleveren een zero-export profiel instellen dan lever je niet terug. Maar dat is feitelijk een ander doel dan voorkomen dat je afschakelt bij een te hoge netspanning, al zal het ook helpen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 15:41
Vooropgesteld dat bij teruglevering de spanning aan het uiteinde van de kabel, bij de verste micro-omvormers, altijd hoger is dan in de meterkast waar het IQ-relais hangt.
Dat deze micro(s) als eerste er mee ophouden als daar de spanning te hoog wordt.

Bij mijn weten heeft het IQ-relais de volgende functionaliteit: onder-/overspanning fouten, onder-/over frequentie en DC-stroom detectie.

Mocht de spanning bij het IQ-relais op 1 fase toch nog te hoog worden als de achterliggende micro's al uit staan.
Dan zal het IQ-relais alles onderbreken, tot de spanning weer laag genoeg is (op de betreffende fase).
Eigenlijk dezelfde situatie zoals bij het wegvallen van 1 fase (1 van de hoofdzekeringen uit) dat het IQ-relais alles verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Ja, als je wijknet goed vol zit helpt het micro systeem weinig. Dan is er gewoon geen ruimte.
Het enige waar dit voordeel heeft is als je net op de grens zit.
Je kabel + dat wat de omvormer het dan opstuwt zorgt ervoor dat ze 1 voor 1 uitvallen ipv tegelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jeroen3 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:25:
Ja, als je wijknet goed vol zit helpt het micro systeem weinig. Dan is er gewoon geen ruimte.
Het enige waar dit voordeel heeft is als je net op de grens zit.
Je kabel + dat wat de omvormer het dan opstuwt zorgt ervoor dat ze 1 voor 1 uitvallen ipv tegelijk.
Schakelt een stringomvormer ook niet alle fase(n) uit als het net te vol is, i.p.v. alleen de fase welke een te hoog voltage heeft?

Echter, ik geloof dat het helpt als de kabel naar de omvormer(s) relatief dik en relatief kort is.

Bij micro-omvormers is dat vaak juist niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kunt er wel wat rekening mee houden als je een systeem gaat aanleggen.
Bijvoorbeeld:
1- Neem een dikkere ader van meterkast naar micros, hoe dikker de aders hoe lager de spanningsval.
2- Neem de korste route
3- Verdeel de Q cable op het dak gunstig, een spin systeem is beter als een kabel langs alle micro's
4- Meet de spanning op de fasen in de meterkast (als je drie fasen hebt) en zet de lijn met de meeste of zwaarste micros op die fase die het minste overspanning geeft.
5- Bij punt 4 op een een fase systeem, overleg met je netbeheerder dan kunnen ze wellicht op een andere fase zetten.

Het is allemaal minimaal, maar zorgt ervoor dat mensen die er geen rekening mee houden of een string systeem hebben eerder uitvallen dan jij en dat helpt ook om de netspanning te verlagen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Accretion Dat zou wel een voordeel van enphase kunnen zijn, maar volgens mij mag dat technisch niet van de netcode. Als een fase buiten grens gaat moet alles uit. Zou het qrelay moeten doen?
Echter dan nog steeds, als het alleen bij de omvormer meetbaar is, dan zal alleen die acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:41
jeroen3 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:38:
@Accretion Dat zou wel een voordeel van enphase kunnen zijn, maar volgens mij mag dat technisch niet van de netcode. Als een fase buiten grens gaat moet alles uit. Zou het qrelay moeten doen?
Echter dan nog steeds, als het alleen bij de omvormer meetbaar is, dan zal alleen die acteren.
Als de spanning te hoog word moet de omvormer uitschakelen, dat doet een Enphase systeem dus, hij schakelt een omvormer uit. Dat ze dan niet allemaal uit gaan komt dan omdat de spanning op het moment dat er 1 afschakelt lager word en de rest niet uit hoeft omdat de spanning niet te hoog is.
https://enphase.com/nl-nl...t-enphase-micro-omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:19
Pazo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:12:
Het is in dit topic al een keer voorgekomen bij iemand, dat er volgens mij 2 of 3 micro's waren uitgeschakeld door te hoge netspanning en dat de rest wel bleef produceren.
Klopt, en dat is tegenwoordig geen zeldzaamheid meer. In de portal valt zoiets ook snel op. Enkele panelen hebben minder geproduceert terwijl je weet dat hier geen schaduw een rol heeft gespeeld. Zoom je in naar de detaildata blijkt dat dat paneel af en toe zich uitgeschakeld heeft omdat de spanning boven de 253volt kwam. Dat komt dus van de micro en wordt niet gestuurd vanuit de gateway. Eigenlijk wil je dit niet want achteraan de kabel heeft er niemand last zou je zeggen. Je zou liever willen dat alleen het q-relais zou ingrijpen…en dat moment ligt veel later in de tijd. Heb dit wel eens aangekaart bij Enphase, maar zij zagen dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54
Enphase biedt de mogelijkheid om export te reduceren. Standaard beschik je over een zero-export script, maar ze kunnen op afstand ieder gewenste export limiet instellen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:28
CeeBee schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Ligt er aan waar de netspanning te hoog is. Is dit in de meterkast dan zal het IQ Relais uitgaan en dus je hele systeem. Is alleen de netspanning in je PV veld te hoog dan gaan alle micro's (die dus verbonden zijn met die fase) uit. De andere micro's blijven het gewoon doen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 16:09
Eddie_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:27:
[...]

Ligt er aan waar de netspanning te hoog is. Is dit in de meterkast dan zal het IQ Relais uitgaan en dus je hele systeem. Is alleen de netspanning in je PV veld te hoog dan gaan alle micro's (die dus verbonden zijn met die fase) uit. De andere micro's blijven het gewoon doen.
Dank voor de verheldering.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Heeft er iemand ervaring met de ferrietringen waarbij er flinke stromen doorheen lopen? Momenteel nog niet maar ik verwacht dat er later in het jaar tegen de 40A doorheen moet (per fase uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:03
Afgelopen week vroeg ik naar de kabeldikte en de mogelijkheid om voor te bereiden of 3-fase. Van mijn installateur krijg ik op deze vragen de volgende reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klopt dit? Volgens hem maakt het geen verschil? En stel dat ik de door hem genoemde 5x2.5mm kabel zou willen: is deze dan eenvoudig aan te sluiten op mijn huidige 1-fase aansluiting? En kost dit heel veel extra t.o.v. de standaard 1-fase kabel?

Ook ben ik benieuwd hoe jullie de kabel hebben getrokken naar de meterkast. Mijn kruipruimte is onlangs na-geïsoleerd met PIF, zou jammer zijn als ze hier (roekeloos?) doorheen gaan boren en zo weer terug naar de meterkast gaan. Ik heb een loze leiding naar de zolder, een 16mm pijp. Maar die is waarschijnlijk niet dik/flexibel genoeg voor de bekabeling?
Via buiten over de gevel lijkt me dan ook weer een erg lelijke oplossing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
remzor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:15:
Afgelopen week vroeg ik naar de kabeldikte en de mogelijkheid om voor te bereiden of 3-fase. Van mijn installateur krijg ik op deze vragen de volgende reactie:

***members only***

Klopt dit? Volgens hem maakt het geen verschil? En stel dat ik de door hem genoemde 5x2.5mm kabel zou willen: is deze dan eenvoudig aan te sluiten op mijn huidige 1-fase aansluiting? En kost dit heel veel extra t.o.v. de standaard 1-fase kabel?

Ook ben ik benieuwd hoe jullie de kabel hebben getrokken naar de meterkast. Mijn kruipruimte is onlangs na-geïsoleerd met PIF, zou jammer zijn als ze hier (roekeloos?) doorheen gaan boren en zo weer terug naar de meterkast gaan. Ik heb een loze leiding naar de zolder, een 16mm pijp. Maar die is waarschijnlijk niet dik/flexibel genoeg voor de bekabeling?
Via buiten over de gevel lijkt me dan ook weer een erg lelijke oplossing…
Indien je later wilt kunnen uitbreiden is een 5x2.5mm2 nodig.(het is een doorsnede van 2.5mm2 en geen dikte van 2.5mm, zegt ook iets over de installateur ;-)).
Voor 1-fase 2.5mm2 voor de eerste 30m kan natuurlijk, het mag ook, dat is het probleem niet. Maar je hebt te maken met verliezen over de kabel en de kans dat de achterste micro al die verliezen kan goed maken zonder dat de spanning boven de 253 volt stijgt wordt steeds groter....daarom moet je dit niet willen en juist veel eerder een 4mm2 kabel toepassen. En je kunt prima een 5x2.5mm2 kabel op 1 fase aansluiten. Of je gebruikt fase 2 en 3 nog even niet, maar ik zou ze alle-3 samen nemen en dat later splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

WillemP22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Maar je hebt te maken met verliezen over de kabel en de kans dat de achterste micro al die verliezen kan goed maken zonder dat de spanning boven de 253 volt stijgt wordt steeds groter....
Die kans wordt kleiner ;). De kans op een voltage boven de 253 groter.

5x2,5 past wel door 19mm. 4mm geeft iid minder verlies en dus iets minder kans op uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar vereffenen/aarden doe je met minimaal 4mm2. Dan mag je vervolgens niet met 2,5mm2 naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:39

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:24:
Maar vereffenen/aarden doe je met minimaal 4mm2. Dan mag je vervolgens niet met 2,5mm2 naar de meterkast.
Vereffenen buiten met PV doe je inderdaad minimaal met 4mm, maar dat is puur voor het mechanische voordeel (sterker) en niet direct voor een lagere weerstand.

Binnen mag je prima vereffenen met 2,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De aardingskabel moet een minimale diameter hebben van de grootst toegepaste diameter in het AC of DC systeem.

Oftewel je mag niet met 4 (of 6mm2) vanaf het dak richting omvormer en vanaf daar met 2,5mm2 richting meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
Eddie_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:39:
De aardingskabel moet een minimale diameter hebben van de grootst toegepaste diameter in het AC of DC systeem.

Oftewel je mag niet met 4 (of 6mm2) vanaf het dak richting omvormer en vanaf daar met 2,5mm2 richting meterkast.
Ik denk dat dat inderdaad wel klopt, vraag me wel af hoe dat dan gaat bij al die installaties die met 3x2,5mm of 5x2,5 mm worden aangesloten?

Kan me niet voorstellen dat ze dan een aparte kabel voor de aarding gaan trekken.

Oftewel 90% van de installaties zou je hier op af kunnen keuren.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je het echt goed wil doen dan moet er een aparte vereffenings/aarde kabel lopen vanaf de omvormer naar de HAR (Hoofdaarderail) in de meterkast. Bij de omvormer komt een eigen aarderail waar de vereffening van het dak op aangesloten wordt. Maar ook de vereffening van de omvormer moet daar dan op aangesloten worden. En als je dat in ogenschouw neemt dan is die 90% aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpm
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-04 08:18
Wie heeft ervaring met iq8mc en met iq8ac omvormers en 400+-panelen? Wat zijn de resultaten, voordelen/nadelen, aftopping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:52
pmpm schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:51:
Wie heeft ervaring met iq8mc en met iq8ac omvormers en 400+-panelen? Wat zijn de resultaten, voordelen/nadelen, aftopping?
Je kan in PVcalc simuleren wat de minderopbrengst is.
Dit gaat meestal over een aantal procenten, die volledig in de piekmomenten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Afgelopen weken meerdere systemen met >400Wp en IQ8 serie micro's geplaatst. Tot op heden nog geen enkele micro die aftopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dat lijkt me ook niet met de huidige zonkracht :)

Ik ga binnenkort verbouwen en krijg dan ruimte voor ca 5 a 6 extra panelen op plat dak op west. Moet nog uitzoeken wat ik precies wil (schat ergens rond de 425wp panelen), maar wil wel zowel IQ7+ als IQ7A er onder gaan hangen om te kunnen vergelijken. Gewoon omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
Pazo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:13:

Ik ga binnenkort verbouwen en krijg dan ruimte voor ca 5 a 6 extra panelen op plat dak op west. Moet nog uitzoeken wat ik precies wil (schat ergens rond de 425wp panelen), maar wil wel zowel IQ7+ als IQ7A er onder gaan hangen om te kunnen vergelijken. Gewoon omdat het kan :)
Je kan je afvragen of aftoppen niet juist gunstig is met de huidige ontwikkelingen bij de energie leveranciers.
Als je maandelijks moet betalen voor teruglevering en dat bedrag afhankelijk is van het totaal aan terug geleverde energie op jaarbasis dan is aftoppen nog niet zo slecht.

Hangt er ook vanaf wat ze volgende week in de 1e kamer beslissen over de salderingsregeling.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@JMSL2022 Ja inderdaad, dat is ook zo.
Al denk ik dat we daar best wel creatieve / slimme oplossingen voor kunnen bedenken. Enphase heeft immers het zero-export profiel beschikbaar. Ik zie echt wel gebeuren dat daar via bijvoorbeeld Home Assistant wat mee te sturen is in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:15

Nou, vergis je niet: ik heb hier 410Wp panelen liggen met IQ7A's die afgelopen maand doodleuk tegen hun DC current limit aanliepen zodra de zon scheen -- in januari!

Dus let altijd goed op met je combinatie paneel en omvormer, en kijk verder dan alleen de DC/AC ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Dave_R dat komt waarschijnlijk door de lage dc ingangsstroom van de 7a. Er zijn weinig panelen geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Daarom. Kunst is dus om een paneel te vinden dat het zo wel goed doet bij de 7+ als bij de 7A, zodat ik goed de vergelijking in opbrengst kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-07 22:03

Ik heb nog wel 2 stuks IQ7A liggen die hier stof liggen te happen, als je interesse hebt en de verbouwing uitgedokterd, stuur me een PM

Zelfs ook iets van 7 of 8 stuks IQ7X trouwens, maar daar ben ik nog geen enkel paneel of paneelcombi serie of parallel op tegengekomen die daar nog heel goed mee uit de voeten gaat komen. Die worden helaas afgeschreven ben ik bang.

[ Voor 18% gewijzigd door drboneym op 02-02-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
jeroen3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:28:
@Dave_R dat komt waarschijnlijk door de lage dc ingangsstroom van de 7a. Er zijn weinig panelen geschikt.
Klopt. Die IQ7A moet je echt mee oppassen vanwege de ingangsstroom die niet hoger gaat dan 10A (op papier 10,2A maar in de praktijk halen ze dat niet eens). Dat is voor veel moderne panelen veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
WillemP22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Indien je later wilt kunnen uitbreiden is een 5x2.5mm2 nodig.(het is een doorsnede van 2.5mm2 en geen dikte van 2.5mm, zegt ook iets over de installateur ;-)).
Voor 1-fase 2.5mm2 voor de eerste 30m kan natuurlijk, het mag ook, dat is het probleem niet. Maar je hebt te maken met verliezen over de kabel en de kans dat de achterste micro al die verliezen kan goed maken zonder dat de spanning boven de 253 volt stijgt wordt steeds groter....daarom moet je dit niet willen en juist veel eerder een 4mm2 kabel toepassen. En je kunt prima een 5x2.5mm2 kabel op 1 fase aansluiten. Of je gebruikt fase 2 en 3 nog even niet, maar ik zou ze alle-3 samen nemen en dat later splitsen.
Dus jij zou (als je mij was) nu kiezen voor 5x 2,5mm om voorbereid te zijn i.p.v. de standaard 1-fase kabel? Dat is dus net zo eenvoudig en veilig aan te sluiten en dan hoef je bij een latere 3-fase niet meer het dak op? :)
JWT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:45:
5x2,5 past wel door 19mm. 4mm geeft iid minder verlies en dus iets minder kans op uitschakelen.
Volgens mij heb ik nog een loze 16mm pijp (en geen 19mm) van de zolder naar de meterkast lopen. Zou ideaal zijn voor de bekabeling van de zonnepanelen, mits het past natuurlijk.
Zou de 5x2,5 kabel passen? Of alleen 3x2,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 22:33
Dave_R schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:24:
[...]

Klopt. Die IQ7A moet je echt mee oppassen vanwege de ingangsstroom die niet hoger gaat dan 10A (op papier 10,2A maar in de praktijk halen ze dat niet eens). Dat is voor veel moderne panelen veel te weinig.
Daar merk ik anders niks van. Hier 3 First Choise 410wp panelen met IQ7A op zuid liggen en op de tot nu toe meest zonnige dag (1 februari) maximaal 5.91A gelijkstroom behaald.

Ben benieuwd hoe dat in het voorjaar gaat. Maar veelal ben ik op dit moment benieuwd naar jouw ervaringen hiermee en je onderbouwing?

@Dave_R
@jeroen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
First choice hebben ook een iets hogere vmp en lagere imp dan Jinko panelen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
KweNi schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:35:
First choice hebben ook een iets hogere vmp en lagere imp dan Jinko panelen bijvoorbeeld.
Ook bij mijn *DMEGC 410 wp icm IQ7A geen last van. Die liggen dan wel op west, maar dc blijft laag. Ver onder de 10.2A.

*DMEGC 410 WP DM410M10-54HBB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Chris499 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Ook bij mijn DMEGC 410 wp icm IQ7A geen last van. Die liggen dan wel op west, maar dc blijft laag. Ver onder de 10.2A.

DMEGC 410 WP DM410M10-54HBB
En in de zomer?
Mppt range is wel niet ideaal voor die panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
KweNi schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:07:
[...]

En in de zomer?
Mppt range is wel niet ideaal voor die panelen
Geen idee. Liggen er vanaf najaar 2023 op. Wat is het meest nadelige dat er kan gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
Chris499 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Geen idee. Liggen er vanaf najaar 2023 op. Wat is het meest nadelige dat er kan gebeuren?
Dat de opbrengst niet optimaal is, maar het gaat wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
Chris499 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Daar merk ik anders niks van. Hier 3 First Choise 410wp panelen met IQ7A op zuid liggen en op de tot nu toe meest zonnige dag (1 februari) maximaal 5.91A gelijkstroom behaald.

Ben benieuwd hoe dat in het voorjaar gaat. Maar veelal ben ik op dit moment benieuwd naar jouw ervaringen hiermee en je onderbouwing?

@Dave_R
@jeroen3
Het hangt van je panelen af. De IQ7A heeft een maximaal uitgangsvermogen van 350W, en een maximale ingangsstroom van 10A. Zo lang je panelen een Vmpp van 35V of meer hebben, is die ingangsstroom geen beperkende factor. Maar als je panelen een Vmpp van bijvoorbeeld 30V hebben, dan loop je tegen de 10A limiet aan ruim voordat je tegen de limiet op het uitgangsvermogen van de IQ7A aanloopt. Je gaat er dan niet meer dan 300W uithalen, hoe hoog de Wp waarde van je paneel ook is. De omvormer kan het 'natuurlijke' werkingspunt van het paneel vrijwel niet verschuiven naar een hogere spanning bij een lagere stroom om er meer vermogen uit te kunnen halen.

In jouw geval lijken de panelen een voldoende hoge Vmpp te hebben en zal er ook in het voorjaar/zomer geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dave_R schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Het hangt van je panelen af. De IQ7A heeft een maximaal uitgangsvermogen van 350W, en een maximale ingangsstroom van 10A. Zo lang je panelen een Vmpp van 35V of meer hebben, is die ingangsstroom geen beperkende factor. Maar als je panelen een Vmpp van bijvoorbeeld 30V hebben, dan loop je tegen de 10A limiet aan ruim voordat je tegen de limiet op het uitgangsvermogen van de IQ7A aanloopt. Je gaat er dan niet meer dan 300W uithalen, hoe hoog de Wp waarde van je paneel ook is. De omvormer kan het 'natuurlijke' werkingspunt van het paneel vrijwel niet verschuiven naar een hogere spanning bij een lagere stroom om er meer vermogen uit te kunnen halen.

In jouw geval lijken de panelen een voldoende hoge Vmpp te hebben en zal er ook in het voorjaar/zomer geen probleem zijn.
Duidelijk verhaal.

En bij mijn *DMEGC 410 wp panelen op west ligt dat dus anders? Zal het in voorjaar/ zomer eens in de gaten houden of ze aftoppen. 300 Watt is alsnog beter dan de IQ7+. Die heeft namelijk een maximum continues output power van 290 Va.

Maar terugverdientijd is inderdaad niet uit te leggen in dat geval van de IQ7A.

*DMEGC 410 WP DM410M10-54HBB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 17:12
WillemP22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:22:
Heeft er iemand ervaring met de ferrietringen waarbij er flinke stromen doorheen lopen?
Ja, het is afhankelijk van de grootte van de ferrietkern en t aantal windingen of een stroom groot is of klein. Een stroom is groot als de kern in verzadiging gaat.

In een aardlekschakelaar zit een ringkern even groot of iets kleiner dan de ferriet ringen van Enphase. Ik denk dat het materiaal #31 (blauwe ringkern) is wat Enphase gebruikt alleen zeker weten doe je dat nooit helemaal met ferriet tenzij de fabrikant dat ergens specificeerd.
Er zijn rekentools waarmee er gerekend kan worden. e.g. mini Ring-Core-Calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik twijfel nog steeds over de toegevoegde waarde van die ferrietringen. Ja bij plaatsingen moeten ze geplaatst worden. Maar bij mij thuis (waarschijnlijk geen Enphase installaties in de buurt) geen ferrietringen. Installatie werkt probleemloos.

In wat oudere documentatie staat dat er bij elke 20A een ferrietring moet komen.
Vanaf Enphase zelf:
https://enphase.com/downl...se-suppression-data-sheet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ ik had ze eerst ook niet, en alles functioneerde prima. Maar toen ik later 9 panelen bijplaatste hield mijn weerstation er mee op. Na het plaatsten van de ferrietringen was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Pazo Da's wel raar, die ferriet ringen zijn toch om de communicatie van Enphase werkend te houden. Maar aangezien jij ook wel weet hoe of wat heeft het wellicht ook invloed op externe apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ Nee het kan blijkbaar wel degelijk invloed hebben op andere apparaten. Volgens mij is er ook een document van Enphase waarin dat uitgelegd wordt, zal even zoeken.

Edit: deze staat in mijn Proton Drive, over PLC:
https://drive.proton.me/urls/D7SFB1Q1KW#V4YdBUx7Qkbr

Zie ook Q12 met links naar mijn situatie.
Q12

[ Voor 44% gewijzigd door Pazo op 03-02-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:44
drboneym schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Zelfs ook iets van 7 of 8 stuks IQ7X trouwens, maar daar ben ik nog geen enkel paneel of paneelcombi serie of parallel op tegengekomen die daar nog heel goed mee uit de voeten gaat komen.
REC pure r serie.
Die combinatie heb ik op mijn dak liggen. Volgens Enphase de enige omvormer die voor deze panelen geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Onbekend

...

Eddie_ schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:47:
@Pazo Da's wel raar, die ferriet ringen zijn toch om de communicatie van Enphase werkend te houden. Maar aangezien jij ook wel weet hoe of wat heeft het wellicht ook invloed op externe apparaten.
Een ferrietring zorgt ervoor dat hoogfrequente signalen worden geblokkeerd. Door deze ergens tussen de IQ-gateway en de rest van de elektrische installatie te plaatsen, voorkom je dat de hoogfrequente signalen die tussen de IQ-micro-omvormers en IQ gateway lopen worden verstoord door andere signalen van andere apparaten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Onbekend ja maar kennelijk kan het dus ook invloed hebben op andere apparaten zoals bij mij gebeurde. Vanaf het moment dat ik extra panelen installeerde kon mijn draadloze weerstation niet meer communiceren met het basisstation. En na het plaatsen van de ferrietringen werkte het direct weer. Had dus invloed om het draadloze signaal. Wel apart maar ik kan het niet anders verklaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 17:12
Meer info en een goede tekening hoe je de windingen kunt leggen. Bij de Britse radio amateurs. EMI voorkomen&/oplossen en dI/dt verkleinen.
https://rsgb.org/main/tec...emc-filters-and-ferrites/

Het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:13:
@Onbekend ja maar kennelijk kan het dus ook invloed hebben op andere apparaten zoals bij mij gebeurde. Vanaf het moment dat ik extra panelen installeerde kon mijn draadloze weerstation niet meer communiceren met het basisstation. En na het plaatsen van de ferrietringen werkte het direct weer. Had dus invloed om het draadloze signaal. Wel apart maar ik kan het niet anders verklaren.
Klopt, wij hebben nu ook een gevalletje waarbij door de vele micro’s het hoogfrequente signaal (rond de 120 kHz) led-verlichting lijkt te storen. We gaan eerst ferrietringen proberen om te kijken of dit soelaas biedt.

Datasheet ferrietring:
https://solarclarity.comp...AuMTcwNzA0NjUyNS41OS4wLjA.

[ Voor 17% gewijzigd door WillemP22 op 04-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik plaats altijd ferrietringen bij Enphase installaties, heb alleen bij mij thuis gekozen dit niet te doen (gemakzucht). Zodra ik thuis problemen ga ervaren dan ga ik ze alsnog plaatsen. Gewikkeld zoals beschreven staat bij die pagina van de Britse radio amateurs (@asjemenou74 ). Maar niet twee ferrietringen per fase (zoals in @Pazo z'n document maar gewoon één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je hoeft ook alleen de actieve fases te voorzien van de ferrietkernen. De nul heeft geen invloed. Qua wikkelen: drie keer linksom en daarna 3x rechtsom op andere kant van de ferrietkern.

Ik had daar ook documentatie over, maar daar kan ik helaas niet meer bij (switch werkgever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@DjVe Ligt er maar net aan wie je bij Enphase aan de telefoon krijgt. Minimaal één medewerker die claimt dat de communicatie over de nul verloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Over wikkelen van ferrietringen gesproken: mijn elektricien zei toen hij ze installeerde dat de nieuwe norm is dat ze niet meer gewikkeld mogen worden, maar enkel de draad er doorheen. Weet iemand dat? Na veel aandringen zijn ze bij mij toen maar 3x gewikkeld, meer wilde hij niet doen. En dat terwijl het jaren wel veel meer gewikkeld werd. Vind het eigenlijk wat vreemd en heb er ook niets over kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Niets zo veranderlijk als de ferriet ringen.
Het laatste advies (mei 20) om ze niet te wikkelen en alleen de draad erdoor heen te geleiden, en dan bij voorkeur om de nul.
Zie technical bulletin: TECHNICAL BRIEF – 060122

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 04-02-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De communicatie zit op fase-nul (de omvormer heeft niet anders) een filter in een van die leidingen verhindert de doorgang.

Welke is niet zo heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:45:
@DjVe Ligt er maar net aan wie je bij Enphase aan de telefoon krijgt. Minimaal één medewerker die claimt dat de communicatie over de nul verloopt!
haha. dat is die stagiair weer zeker. :-)
Als de communicatie over de 0 zou lopen, zou dat de fasekoppeling in het q-relais overbodig maken. En zoals we allemaal weten, heb je die echt nodig om alle data in die gateway te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:11:
Ik plaats altijd ferrietringen bij Enphase installaties, heb alleen bij mij thuis gekozen dit niet te doen (gemakzucht). Zodra ik thuis problemen ga ervaren dan ga ik ze alsnog plaatsen. Gewikkeld zoals beschreven staat bij die pagina van de Britse radio amateurs (@asjemenou74 ). Maar niet twee ferrietringen per fase (zoals in @Pazo z'n document maar gewoon één.
Grappig, dat is bij mij net andersom. Bij Enphase installaties plaatsen we die nooit, alleen als er een issue lijkt te zijn.....en die kan ik op 1 hand tellen van de afgelopen 5 jaar. Bij mij thuis zitten ze wel, mogelijk om dat de hele wijk hier in 1 keer allemaal Enphase micros ging krijgen en ze geen/minder last van crosstalk wilde hebben. Dat wist ik toen allemaal niet, maar nu zou dat een argument kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

martijn v o schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:54:
Niets zo veranderlijk als de ferriet ringen.
Het laatste advies (mei 20) om ze niet te wikkelen en alleen de draad erdoor heen te geleiden, en dan bij voorkeur om de nul.
Zie technical bulletin: TECHNICAL BRIEF – 060122
Ik heb deze echt compleet gemist haha. Dank voor de info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
DjVe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Ik heb deze echt compleet gemist haha. Dank voor de info :)
Is voor mij ook nieuw.
Al zoekende kwam ik zonet nog een andere document tegen.

https://support.enphase.c...tall-ferrite-toroid-rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Welkom in de wondere wereld van Enphase. In verschillende documentatie spreken ze zichzelf tegen. Wel/niet wikkelen etc.

Ik blijf het doen zoals ik altijd al deed, vier keer heen en vier keer terug. Zowel op de fase als de nul (puur om toekomstig "gezeik" te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
WillemP22 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:22:
Heeft er iemand ervaring met de ferrietringen waarbij er flinke stromen doorheen lopen? Momenteel nog niet maar ik verwacht dat er later in het jaar tegen de 40A doorheen moet (per fase uiteraard)
Volgens de TECHNICAL BRIEF – 060122 moet je per 20A een ferrietring plaatsen. Waarbij Enphase (in dit document) aangeeft alleen de Neutraal te voorzien van Ferrietringen.

Maar in dit document: https://www.acsolarwareho...ite-Core-Installation.pdf zeggen ze dus: wikkelen indien dunnere kabel of niet wikkelen (en meerder ferrietringen) met dikkere kabel.
(dit document lijkt wel heel veel op de Technical Brief 060122)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
WillemP22 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Is voor mij ook nieuw.
Al zoekende kwam ik zonet nog een andere document tegen.

https://support.enphase.c...tall-ferrite-toroid-rings
Mijn kennis van ferriet kernen en HF-ontstoring is een beetje verstofd/gedatteerd (+30 jaar geleden), maar goed, een spoel gaat niet anders werken. Wellicht een nuttige aanvulling: https://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/ferrietNL.htm

Samenvattend: als er teveel vermogen in de spoel (=ferrietkern) komt, kan deze heet worden. Dus dan is meerdere kernen, zoals een post hierboven genoemd, wel handig. Maar ik zie zo 1-2-3 geen 40A door zo'n dun draadje heengaan. Isvoor die tijd niet die hele kabel al doorgesmolten? In NL is het toch max 13 omvormers per fase, dan zit je toch niet hoger dan ca 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepVdP
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
Hoi allen,

Ik heb zitten zoeken in dit topic, maar ik kan niets terugvinden over een dynamische stroomregelingssoftware-oplossing. De software zal automatisch de productie van zonne-energie verlagen of verhogen ten opzichte van het interne verbruik. Dit lijkt de oplossing voor het probleem met negatieve stroomprijzen.

Link naar het artikel waar Enphase deze oplossing beschrijft: https://enphase.com/nl-nl...392-1642773573.1666709154

Zou elk systeem van Enphase, zonder verdere toevoegingen, hier dus in de toekomst gebruik van kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@JoepVdP Als het goed is kun je dit als grid profiel kiezen mits je een metered gateway hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Denk dat jij aan zero export denkt @jeroen3 . Maar dit van @JoepVdP gaat over een stukje maatwerksoftware die eigen verbruik monitort en op basis daarvan Micro's aan/uitzet. Is niet iets wat in een netprofiel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Eddie_ Ja precies, ze omschrijven daar export limit. Niet echt maatwerk, dit moet enphase gewoon ondersteunen van de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
D'r wordt wel gesproken over een export limiet, maar dit is dus niet zero export.
De software zal automatisch de productie van zonne-energie verlagen of verhogen ten opzichte van het interne verbruik van het gebouw. Zo zorgt het ervoor dat het maximale vermogen nooit de maximale limiet van de hoofdaansluiting overschrijdt en zorgt het altijd voor een maximale productie van zonne-energie uit alle beschikbare dakruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor jullie ervaren Enphase rotten mogelijk makkelijk uit te leggen, maar als 'leek' kom ik er niet uit:

Ik probeer de gegevens in mijn Enphase app even te spiegelen met de actuele verbruik gegevens bij mijn energieleverancier (Vattenfall).

Geen enkele waarde lijkt te 'matchen'.
Klopt dit wel?

Enphase (aangepast bereik ingesteld, facturering startdatum op 1 sept 203 gezet, frequentie op 12 maanden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIg_pPtKsHdeNWS8wf1bHpqv7jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQDJzSQh6TvCoUJaUodsNr64.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Vattenfall actueel overzicht (van 1 september tm nu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXoPpc-lQxDL4qMQYwsjq7gSF2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f2DACr1kap64X3xxpYIbJvhh.png?f=user_large

En mijn P1 Homewizard app geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdT5r_aCfq_ZLI5T1T_mvnzkp5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn8JnjRvABz9rAVeIoe02rfe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Allewijn op 05-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Allewijn Nee dat zijn niet dezelfde meters.
Vattenfall moet rond de 1700 kWh en -950 kWh rapporteren.

Kan het dat je >50 kWh meetfout hebt op Enphase doordat hij er een dagje uit is geweest?
Verklaart nog steeds je >300 kWh export meetfout niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@jeroen3 dankjewel voor je snelle reactie.
Mijn Enhpase is er, voor zo ver ik weet, geen dagje tussenuit geweest... (hoe kom ik daar achter?|)

Ik snap zelf niets meer van de waardes.
Volgens Enphase 949,6 geëxporteerd
Volgens Vattenfall 663 terug geleverd
Volgens Homewizard 762 verbruikt

???
Interpreteer ik de waardes niet goed?
Gaat er iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Allewijn Je homewizard getal van 762 is aardig in de buurt van de 740 van enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hmmm ja idd, die 762 verbruikt volgens homewizard zit dicht tegen de 740 geïmporteerd volgens Enphase....
(maar dicht bij is nog steeds niet matchend?!)

Maar volgens Vattenfall 936kWh verbruikt?!.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je verbruik bij Homewizard is opgeteld 1.742MWh plus teruglevering is daar 981kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 17:38

BramT

Rule #1

Allewijn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:33:
@jeroen3 dankjewel voor je snelle reactie.
Mijn Enhpase is er, voor zo ver ik weet, geen dagje tussenuit geweest... (hoe kom ik daar achter?|)

Ik snap zelf niets meer van de waardes.
Volgens Enphase 949,6 geëxporteerd
Volgens Vattenfall 663 terug geleverd
Volgens Homewizard 762 verbruikt

???
Interpreteer ik de waardes niet goed?
Gaat er iets niet goed?
HW toont daar het netto resultaat. Je hebt in HW nog een (type) grafiek waarbij import/verbruik/export apart worden vermeld. Bij mij komen de getallen uit die grafiek erg overeen met wat Eneco mij verteld.

Die enphase app/waardes zijn vanaf het begin al "zwaar indicatief" en ik gebruik die dan ook niet meer...

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Allewijn Ja homewizard en enphase zijn het aardig met elkaar eens.
1742 kWh vs 1.7 MWh.
981 kWh vs 949 kWh.

Komt de homewizard data uit de p1 poort?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-02-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:11
@Allewijn , ikzelf lees de p1 poort uit met Home Assistant. De cijfers daarvan komen overeen met de Vattenfall.

Als ik jouw cijfers zie dan lijkt het alsof je homewizard voedt vanuit Enphase app en niet vanaf de p1 poort.

Anders zou ik je adviseren om de data naar Excel te gooien, een extract bij Vattenfall te maken en dag voor dag te vergelijken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Panzer_V hoe bedoel je de homewizard voedt vanuit de Enphase app? Het is toch een p1 meter? Ik heb hem fysiek in de meter zitten.

En de Enphase waardes, met 6CT spoelen, moeten toch ook gewoon kloppen?

Hoe kan het nou dat Vattenfall zegt dat ik in deze periodes al totaal 936 kWh van hen verbruikt heb en de andere apps zeggen dat ik zo'n ~196kWh minder geïmporteerd heb. Dat is nog al een verschil.

@jeroen3 ik heb hem fysiek in de p1 poort. Maar wel betaalde versie en daardoor kon ik het in de app ook aan Enphase koppelen..

@BramT die Enphase waardes zijn dus niet zo nauwkeurig??? Ik dacht juist door de 6ct spoelen dat dat wel de 'echte' waardes zouden horen te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Allewijn op 05-02-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@Allewijn , dan rest denk ik niets anders dan de dagstaten van de Vattenfall te downloaden, e.e.a. in Excel naast elkaar zetten en het verschil per dag berekenen. Dan heb je binnen no time het verschil boven water.

Ik zie twee mogelijkheden.
1) iedere dag ongeveer even veel verschil
2) enkele dagen met grote verschillen

In geval 1 gaat er mogelijk iets niet lekker tussen je meter en de Vattenfall (er vanuit gaande dat homewizard idd de p1 data gebruikt, niet de Enhpase data)
In geval 2 heb je waarschijnlijk te maken met storingen bij de Vattenfall.

Aan de andere kant....jouw meter heeft stand x op dit moment. Kijk eens bij Vattenfall welke stand daar weergegeven wordt.

De tijd van theoretisch verklaringen zoeken is voorbij...tijd voor cijfermatig onderzoek. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De meter van Enphase heeft nogal een gekke random-feature (bug), als hij stroomuitval heeft kan hij zomaar data verzinnen! Je kunt er zo duizdenden bij opgeteld krijgen.

De meter van enphase is ook niet MID gecertificeerd en kan niet worden gebruikt voor facturatie.
Ik bedoel, enphase +/- 2.5%, terwijl mid 0.2% moet zijn. Maakt nogal uit, want 2.5% van 1700 is 42.
Als je daar naar kijkt zijn de nummers van homewizard en enphase gewoon gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-02-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@allemaal alvast bedankt voor jullie actieve meedenken en bijdragen.
Snappen doe ik het nog niet helemaal;
Aan de hand van mijn inzichtelijke waarden, Vattenfall vs Enphase vs Homewizard p1, snap/interpreteer ik de waarden nu niet goed? Klopt het eigenlijk wél met elkaar en hoef ik me nergens druk over te maken óf klopt er ergens dus iets niet en mag ik aan het eind van de streep straks te veel betalen aan Vattenfall? (Sept 2023 tm nu is natuurlijk nog sowieso meer verbruikt dan opgewekt. Als (zonseizoen er zo bij komt heb ik per jaar ~2000kWh overschot, maar ook dan moet het wel kloppen.)

@Panzer_V waar bij Vattenfall kan ik de dag Staten vinden?
Ik zal zo als ik thuis ben ook eens op jouw advies kijken op welke standen mijn meters staan en of dat matched met wat er vandaag aan Vattenfall doorgegeven is.

Toevoeging: In mijn vattenfall kan ik de meterstanden als csv bestand downloaden zie ik.
En als ik gewoon in het online overzicht kijk zie ik dat de meterstanden één keer per dag worden doorgeven (? althans, 1 waarde per dag vermeld) :
Stroom 1
2.393 kWh
Stroom 2
1.807 kWh
Teruglevering 1
1.531 kWh
Teruglevering 2
3.929 kWh

En op mijn slimme meter zie ik fysiek:
geleverd laag
2395
geleverd hoog
1811
terug geleverd laag
1531
terug geleverd hoog
3932

Dus die waardes kloppen gewoon.

[ Voor 23% gewijzigd door Allewijn op 05-02-2024 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
En nog een update:
Ik zie nu ik een jaarafrekening van Vattenfall open dat ze volgens mij eea starten qua berekening op 16 september. Dus NIET OP 1 september.
En dat had ik natuurlijk in Enphase en Homewizard wel zo bekeken (de hele maand september).
En dat is een zonnige maand (de enige zowat in de hele bekeken afgelopen 'winter cyclus'.

Dus daar kwam instant de ~200kWh verschil naar boven poppen denk ik? Want als ik het bereik in de Enphase app ook naar die datum aanpas->

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgCtE7XEAObRURx9JHym4Jadul0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BMHZR2bcoddmo5puyWe6eBNu.png?f=user_large

Volgens mij matched het dan met Vattenfall?!: ~1600kWh geïmporteerd. ~660kWh geëxporteerd. = netto ~936kWh verbruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXoPpc-lQxDL4qMQYwsjq7gSF2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f2DACr1kap64X3xxpYIbJvhh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
@Allewijn , yes!!! Je hebt de onderste steen boven. Zo te lezen is het verschil verklaard.

Top dat je ons ook meeneemt in je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
remzor schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:12:
[...]

Dus jij zou (als je mij was) nu kiezen voor 5x 2,5mm om voorbereid te zijn i.p.v. de standaard 1-fase kabel? Dat is dus net zo eenvoudig en veilig aan te sluiten en dan hoef je bij een latere 3-fase niet meer het dak op? :)

[...]

Volgens mij heb ik nog een loze 16mm pijp (en geen 19mm) van de zolder naar de meterkast lopen. Zou ideaal zijn voor de bekabeling van de zonnepanelen, mits het past natuurlijk.
Zou de 5x2,5 kabel passen? Of alleen 3x2,5?
Iemand advies; wat zouden jullie doen? Of kun je net zo goed over 5 jaar de kabel(s) verwisselen als de meterkast toch omgebouwd zou moeten worden naar 3-fase? Of nu al rekening houden dus?
Hangt ook af van de kosten en of het later omwisselen (dak op gaan?) relatief eenvoudig is..

(Over 2 weken installeren ze bij mij dus kan eventueel nog iets wijzigen wellicht).

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 06-02-2024 08:24 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica