Inderdaad zoals WillemP22 zegt een zero export profiel instellen. De vraag is echt wel waarom je dat zou willen, tot nu toe krijg je nog steeds een vergoeding voor terug geleverde kWh.Siewert schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:22:
Ben mijzelf even door alle pagina's aan het worstelen sinds ik weet dat er eerdaags pv-panelen op het dak komen te liggen. ;-)
Nu ben ik niet helemaal een leek op het gebied van elektra.
Maar pv-systemen is voor mij een totaal onbekend terrein.
En ik wil wat realiseren zonder afhankelijk te zijn van cloud oplossingen.
Met in het achterhoofd dat salderen word afgebouwd en eventuele kans op teruglever boetes in de toekomst.
En dat er in de toekomst ook nog een thuisbatterij bij geplaatst gaat worden.
Binnenkort komen hier in Oost/West opstelling 20x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB zonnepanelen
Dit te samen met 20x Enphase IQ8+ micro omvormers op dak te liggen verdeeld over 3 fases.
Ik wil dat de panelen op de voor en achterzijde elk apart op een werkschakelaar worden aangesloten.
Na elke werkschakelaar wil een "Heatit Slim Relais 25A Z-Relay Z-Wave Plus" aansluiten.
En hiermee in de volgende scenario's via Domotiz de pv in/uitschakelen.
- PV secties schakelen voor alleen eigengebruik, dus niet thuis pv UIT indien nodig
- PV secties schakelen op basis van verbruik als wij wel thuis zijn
- Ingeval van nood, brandalarm die afgaat de pv uitschakelen
Met bovenstaande is natuurlijk niet mogelijk op de Watt nauwkeurig het opwekken te reguleren.
Maar de vraag is (kan er niks over vinden) of de micro omvormers het leuk gaan vinden om meedere keren p/d geschakeld worden?
Als je redelijk wat panelen plaatst ga je heel snel over je eigen verbruik heen.
Een andere optie is om bewust iets kleinere micro-omvormers te plaatsen (IQ8+), dan lever je geen hoge pieken terug op heel zonnige dagen, maar heb je wel genoeg vermogen op de andere dagen.
20xLongi 410Wp, IQ7+
- Ik heb twee 3-fase PV-groepen met separate Q-relais en Alamats. De productie moet ik dus meten direct achter beide alamats, waar de PV opbrengst wordt samengevoegd.
- In alle schema's staat het meten van de consumptie, de elektriciteit afkomstig van het net. steevast getekend tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar. dat kan toch ook direct ná de hoofdschakelaar? dat komt me beter uit.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Thx...WillemP22 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:00:
[...]
Of die micro omvormers er tegen kunnen, weet ik niet. Mijn gevoel zegt dat al dat geschakel vragen is om storingen.
Alternatief: geef de gateway een zero-export profiel mee, dan doet ie al ongeveer wat je wil en zijn die werkschakelaars ook overbodig, tenzij je zelf nog in-control wil blijven via Domoticz. Met zero-export stuurtde gateway de micro,s aan zodat er niet of nauwelijks wordt teruggeleverd.
Die analoge Werkschakelaars zijn voor mij wel een must ivm eventuele arbeid aan de groepenkast of alles wat daarachter zit.
Geen zin om met truukjes te moeten werken terwijl er nog productie van het dak komt.
Die genoemde zero-export (zal ff googlen) past dus de productie aan het verbruik?
En zal dus schakelen als er meer gevraagd word?
Die IQ8+ komen dus al op het dak. ;-)JMSL2022 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Inderdaad zoals WillemP22 zegt een zero export profiel instellen. De vraag is echt wel waarom je dat zou willen, tot nu toe krijg je nog steeds een vergoeding voor terug geleverde kWh.
Als je redelijk wat panelen plaatst ga je heel snel over je eigen verbruik heen.
Een andere optie is om bewust iets kleinere micro-omvormers te plaatsen (IQ8+), dan lever je geen hoge pieken terug op heel zonnige dagen, maar heb je wel genoeg vermogen op de andere dagen.
Klopt, vooralsnog krijg je wel een vergoeding, maar gezien de huidige situatie afbouw salderen in de maak en dat sommige met energie leveranciers reppen over een teruglever boete wil ik dat voor zijn.
En zoals eerder aangegeven wil ik in de toekomst er ondanks wel of niet rendabel een thuisbatterij tussen plaatsen.
In dat geval zou de zero-export beter van toepassing zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door Siewert op 21-01-2024 22:28 ]
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Direct na de hoofdschakelaar kan ook gewoon hoor, geen enkel probleem!.Conrado schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:57:
Twee vraagjes over de IQ Gateway Metered :
- Ik heb twee 3-fase PV-groepen met separate Q-relais en Alamats. De productie moet ik dus meten direct achter beide alamats, waar de PV opbrengst wordt samengevoegd.
- In alle schema's staat het meten van de consumptie, de elektriciteit afkomstig van het net. steevast getekend tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar. dat kan toch ook direct ná de hoofdschakelaar? dat komt me beter uit.
@Siewert elke omvormer in Nederland zal uitschakelen zodra deze het net niet meer ziet. Dus hoofdschakelaar uit: alle omvormers gaan uit. Komt dan ook geen productie meer vanaf de PV systemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 22-01-2024 06:27 ]
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
f)? Welke kabel moet hij daarvoor hebben?
https://gathering.tweaker...essages/2116596/0#qcables
Een klein beetje inlezen, voordat je vragen gaat stellen, kan geen kwaad.
[ Voor 30% gewijzigd door Eddie_ op 22-01-2024 08:45 ]
Heb mezelf volgens wel ingelezen maar kon daar geen antwoord op mijn vraag vinden. Tevens heb ik gehoord dat ik er een speciale tang voor nodig heb?Eddie_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:44:
@ColeJ zie:
https://gathering.tweaker...essages/2116596/0#qcables
Een klein beetje inlezen, voordat je vragen gaat stellen, kan geen kwaad.
Je hoeft helemaal geen stekkers te knijpen.
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Nee niet merk afhankelijk maar ze moeten dus wel sg ready zijn blijkbaar.jeroen3 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:19:
@feddesman Enphase gebruikt hier twee potentiaalvrije contactjes voor die SG Ready heten.
Twee relais die samen 4 standen kunnen doorgeven. Dit is in principe niet merkafhankelijk.
Voor chargers gebruiken ze OCPP.
Ik ben dus op zoek naar een lijst welke allemaal sg ready zijn .
:strip_exif()/f/image/KLYPyiFwfYHj8LUGW6v3JnSz.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas staat er nauwelijks/geen beschrijving van de inputs in de documentatie van Enphase.
Na wat speurwerk kwam ik twee termen tegen;
- dno communication
- grid operator control
Via de DNO zoekterm kwam ik zelfs een aansluitschema'tje tegen, dit zou alleen met grid G98 of G99 (UK?) instellingen werken;
/f/image/KwvSfyps9akHTWnDafKuBprk.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er al ervaringen met vermogensbeperkingen, of het "uitzetten" van het PV systeem? Of heeft iemand al eens wat aangesloten op de ingangen?
De boete gaat altijd nog lager liggen als het geld dat je krijgt voor je extra stroom op het net...Siewert schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:18:
[...]
Klopt, vooralsnog krijg je wel een vergoeding, maar gezien de huidige situatie afbouw salderen in de maak en dat sommige met energie leveranciers reppen over een teruglever boete wil ik dat voor zijn.
En zoals eerder aangegeven wil ik in de toekomst er ondanks wel of niet rendabel een thuisbatterij tussen plaatsen.
In dat geval zou de zero-export beter van toepassing zijn.
Zero-expert met batterij heeft dan toch ook geen nut? Dan gooi je gewoon geld weg.
Enige nut van zero-export is als je panelen enkel stroom leveren op het net, TERWIJL je een DYNAMISCH tarief hebt EN de tarieven negatief zijn.
Zero-export is bedoeld voor systemen die (voorlopig) niet terug mogen leveren van de netbeheerder. Panelen voor alleen eigen verbruik dus. Bij hen zou een batterij ook een handige oplossing zijn om te voorkomen dat al dat beschikbare vermogen wordt afgefakkeld. :-)bottom line schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:36:
[...]
De boete gaat altijd nog lager liggen als het geld dat je krijgt voor je extra stroom op het net...
Zero-expert met batterij heeft dan toch ook geen nut? Dan gooi je gewoon geld weg.
Enige nut van zero-export is als je panelen enkel stroom leveren op het net, TERWIJL je een DYNAMISCH tarief hebt EN de tarieven negatief zijn.
In welke situatie mogen panelen niets terug leveren dan (buiten de negatieve tarieven) ?WillemP22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:46:
[...]
Zero-export is bedoeld voor systemen die (voorlopig) niet terug mogen leveren van de netbeheerder. Panelen voor alleen eigen verbruik dus. Bij hen zou een batterij ook een handige oplossing zijn om te voorkomen dat al dat beschikbare vermogen wordt afgefakkeld. :-)
Enige situatie dat ik me kan inbeelden, is als ze 'illegaal/ongekeurd' liggen.
Je verliest gewoon er erg veel geld mee, als je puur en alleen je eigen verbruik ermee wilt compenseren.
BIjvoorbeeld als je een aansluiting hebt groter dan 3x80A.. Dan moet je bij de netbeheerder eerst toestemming vragen om terug te mogen leveren. ( 9 van de 10 keer krijg je dan een negatief antwoord in Nederland).bottom line schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:59:
[...]
In welke situatie mogen panelen niets terug leveren dan (buiten de negatieve tarieven) ?
Enige situatie dat ik me kan inbeelden, is als ze 'illegaal/ongekeurd' liggen.
Je verliest gewoon er erg veel geld mee, als je puur en alleen je eigen verbruik ermee wilt compenseren.
:strip_exif()/f/image/2vOJr9wm3Tv4nveizM2kSb69.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee weken geleden panelen laten installeren, maar in de app heb ik geen verbruik van mijzelf? De installateur had een ticket ingeschoten bij enphase, maar ondertussen hoor ik al twee weken niets meer van hem. Iemand enig idee wat hier mis zou kunnen zijn?
Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch
Ik ben noob op dit gebied...Eddie_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:57:
CT's niet goed geplaatst.
is dat iets wat in de meterkast niet goed is aangesloten of via app recht te trekken is?
Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch
Heb je een mogelijkheid om een foto van je meterkast te maken? Dan wel met de kap er af aub.
Lees even het stukje onder de Gateway in de TS.Dizzy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Ik ben noob op dit gebied...
is dat iets wat in de meterkast niet goed is aangesloten of via app recht te trekken is?
Het grote Enphase topic
Waarschijnlijk geen metered of geen CT spoelen geïnstalleerd.
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Bijvoorbeeld; als een 1 fase Q relais 20A uitgangsvermogen heeft, waarom kunnen er dan maar 10 IQ7A's van elk 1.52A op (zie hier)? Ik zou verwachten dat het er 13 (floor(20 / 1.52)) zouden zijn? Hetzelfde geldt voor 3 fase: 25A vermogen, en er wordt gesteld dat er 12 micro's op kunnen per fase, ipv 16?
Ik heb gezocht naar de specs voor de Q relays, en dan vind ik voor zowel 1 fase als 3 fase dit:
Dit lijkt in ieder geval te duiden dat het aantal omvormers afgeleid is van 20A (logisch voor 1 fase; raar voor 3 fase?). En voor IQ7+ klopt het ook niet helemaal.Tot 19 Enphase IQ 7 micro-omvormers of 16 Enphase IQ 7+ micro-omvormers
Voor dit overige omvormers lijkt het allemaal wat dichter bij elkaar te liggen, maar ook daar zie je kleinere verrschillen. Ik heb het hieronder nog even uiteengezet:
/f/image/vJPYC2MtdC10sy3b0Md1hevV.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kunnen deze verschillen er zijn? Ik zou toch verwachten dat het exacte aantallen zouden moeten zijn?
Eddie_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:31:
Het ligt er echt aan hoe de ct's geplaatst zijn. Soms is het softwarematig op te lossen. Vaak moet er fysiek iets in de meterkast aangepast worden. Die CT's zitten inderdaad in de meterkast (als het goed is).
Heb je een mogelijkheid om een foto van je meterkast te maken? Dan wel met de kap er af aub.
:strip_exif()/f/image/Tk5pgT1Svjg3un67vsJ35g3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop dat het een beetje te zien is
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Thanks voor de feedback. Installateur gaf aan van de week nog weer even langs te komen, nu ook aangegeven of hij dan inderdaad twee van die ct's wil installeren.martijn v o schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:16:
Ik zou er twee nemen, eentje voor de opwekking (die wordt nu gemeten op de micro's en is onnauwkeurig) en eentje voor het net waar hij dus de afname of de teruglevering meet.
Weet ik ondertussen wat er aan de hand is, en wat ik kan verwachten
Edit:
reactie installateur:
Dit is niet nodig, en niet gebruikelijk, en is ook niet het probleem. (zucht)
[ Voor 9% gewijzigd door Dizzy op 22-01-2024 19:23 ]
Ligt eraan wat je hebt gekocht envoy-metered of envoy-standaard. Voor de werking van de panelen is dat niet belang.
Om uit te lezen wat je opwekt kan hij ook alleen de micro's uitlezen (dat gebeurt nu)
Maar heb je een envoy-metered gekocht, of aangegeven dat je ook je afname/teruglevering wil monitoren dan zijn er wel twee CT ringen nodig en een metered envoy.
[ Voor 68% gewijzigd door martijn v o op 22-01-2024 19:26 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Pazo op 22-01-2024 19:35 ]
Ik ben echt eindgebruiker in dit geval, gewoon panelen plaatsen die parallel geschakeld zijnEddie_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:39:
Is inderdaad de metered uitvoering. Maar heb/had je die ook besteld?
In de offerte werd het niet specifiek vermeld.
Monteur gaf wel aan dat hij de eerste keer deze versie van enphase installeerde.Eddie_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:42:
Dan heb je gewoon mazzel gehad denk ik. Mogelijk heeft de installateur niet eens door wat hij geplaatst heeft. Of wellicht had hij de gewone niet op voorraad en heeft de metered opgeofferd. Indien gewenst kan je dus nog altijd CT's plaatsen om productie en consumptie te monitoren. Of je koopt een P1 meter van, bijvoorbeeld, Home wizard.
Heb nu aangegeven dat ik die ct's wil, en dat ik daar ook nog wel iets extra's voor wil betalen als hij daar geen rekening mee had gehouden.
Zouden ze thuis als ze een TV bestellen ook de doos met de afstandsbediening weggooien ?:-)
Dat is met een standaard systeem bij Enphase toch ook gewoon 30ma?
Of zit ik weer verkeerd te kijken?
Hoofdschakelaar was volgens hem pas sinds dit jaar verplicht (en niet sinds 2005 wat Martijn aangaf).
Dus ben serieus blij met de input van @Eddie_ en @martijn v o voor de informatie, heb nu aangegeven dat ik die hoofdschakelaar + twee ct's wil hebben. Zal hier ook update geven hoe dat (af)verloopt.
En extra in de strijd gegooid dat het van een certified enphase engineer afkwam, afgaande op de ondertitel bij jou naam Martijn
Zelf heb ik daar ook moeite mee, elektrotechniek lijkt geen exacte wetenschap!pnsj schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:39:
Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel omvormers er achter een Q relais kunnen.
Bijvoorbeeld; als een 1 fase Q relais 20A uitgangsvermogen heeft, waarom kunnen er dan maar 10 IQ7A's van elk 1.52A op (zie hier)? Ik zou verwachten dat het er 13 (floor(20 / 1.52)) zouden zijn? Hetzelfde geldt voor 3 fase: 25A vermogen, en er wordt gesteld dat er 12 micro's op kunnen per fase, ipv 16?
Ik heb gezocht naar de specs voor de Q relays, en dan vind ik voor zowel 1 fase als 3 fase dit:
[...]
Dit lijkt in ieder geval te duiden dat het aantal omvormers afgeleid is van 20A (logisch voor 1 fase; raar voor 3 fase?). En voor IQ7+ klopt het ook niet helemaal.
Voor dit overige omvormers lijkt het allemaal wat dichter bij elkaar te liggen, maar ook daar zie je kleinere verrschillen. Ik heb het hieronder nog even uiteengezet:[Afbeelding]
Hoe kunnen deze verschillen er zijn? Ik zou toch verwachten dat het exacte aantallen zouden moeten zijn?
18 of 19 x de maximale uitgangsstroom van de IQ7 (1,04 A) is onder die 20 A van het q-relais. Allebei goed maar bij 18 heb je wat meer marge.
Wat ook meespeelt is de kabeldikte. Als je simpelweg 5x2.5mm2 gebruikt..is dat debeperkende factor boven het 3-fase q-relais.
Telkens moet je je afvragen: wat is mijn ontwerpstroom, lees theoretisch maximale stroom. Kan mijn kabel dat hebben? Kan mijn q-relais daar tegen? En kan mijn aardlekautomaat dat voldoende hebben.? Heb ik wat marge voor warmteontwikeling of zit ik op het randje?
Nu heb ik een nieuw systeem besteld en inmiddels ook ontvangen op basis van enphase om erbij te plaatsen. Dus we hebben nu 14 panelen 4x in dak waar geen installateur aan durft te komen en 10 panelen met Enphase.
In onze oorspronkelijke offerte stond een IQ Gateway Metered, maar dat is op de dag zelf gewisseld naar een IQ Gateway Standard. (Prijsverschil is gecompenseerd, dus wat dat betreft geen probleem).
Reden van wisseling door de installateur was dat de metered-versie heel snel in error schiet.
Zolang het ons verbruik groter is dan wat alle 14 panelen opbrengen, was er geen probleem volgens hem. Maar zodra ons verbruik < dan de opbrenmgst van alle panelen, dan schijnt de metered versie in een fout te schieten omdat de rekensom niet klopt. Hij weet niet niets van de opbrengst van die aanvullende 4 panelen.
Dus bijvoorbeeld:
- Verbruik 0W
- Opbrengst 10 panelen enphase 3kW
- Opbrengst 4 panelen overig 0,5 kW
IQ Gateway ziet:
- Teruglevering 3,5kW
En daarvan schijnt hij continue van in de foutstand te schieten.
Klopt dit verhaal en ben ik terecht teruggezet naar een standard gateway?
Het is heel makkelijk. Die installateur weet gewoon niet hoe hij die CT,s moet aansluiten.jvdmeer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:18:
Na een tijdje meegelezen te hebben, hier ook eens navragen. We hebben een nieuwbouwwoning met vanuit de bouw 4 panelen.
Nu heb ik een nieuw systeem besteld en inmiddels ook ontvangen op basis van enphase om erbij te plaatsen. Dus we hebben nu 14 panelen 4x in dak waar geen installateur aan durft te komen en 10 panelen met Enphase.
In onze oorspronkelijke offerte stond een IQ Gateway Metered, maar dat is op de dag zelf gewisseld naar een IQ Gateway Standard. (Prijsverschil is gecompenseerd, dus wat dat betreft geen probleem).
Reden van wisseling door de installateur was dat de metered-versie heel snel in error schiet.
Zolang het ons verbruik groter is dan wat alle 14 panelen opbrengen, was er geen probleem volgens hem. Maar zodra ons verbruik < dan de opbrenmgst van alle panelen, dan schijnt de metered versie in een fout te schieten omdat de rekensom niet klopt. Hij weet niet niets van de opbrengst van die aanvullende 4 panelen.
Dus bijvoorbeeld:
- Verbruik 0W
- Opbrengst 4 panelen overig 0,5 kW
IQ Gateway ziet:
- Teruglevering 3,5kW
En daarvan schijnt hij continue van in de foutstand te schieten.
Klopt dit verhaal en ben ik terecht teruggezet naar een standard gateway?
Dat verwisselen van die Gateway naar de standaard verraadt dat al. Hij dacht misschien van …” oh shit, stroomspoelen, dat weet ik ff niet, dat gaan we niet doen”…
Anyway: je kunt met de CT’s door ze juist te plaatsen prima beide systemen correct meten. De fasekabel afkomstig van die 4 panelen moet dan OOK door de CT lopen waarbij je de productie van het Enphase systeem meet. Zo meet je beide producties.
En als dat praktisch moeilijk uitvoerbaar is in de groepenkast kun je ook nog 2 CT’s parallel aansluiten. Een CT over de fase vanaf die 4 panelen en de CT die op dezelfde fase zit en vanaf je Enphase systeem komt.
Alle opmerkingen van de installateur over meetfouten en errors zijn smoezen om het niet te hoeven aansluiten. De gateway geeft een foutmelding zodra er onverwachte waardes terugkomen van de CT’s.
Wat overigens ook erg verwarrend is voor de beginnende Enphase installateur is dat foutmeldingen die je ziet in de app, niet direct weggaan, zodra je iets aangepast hebt. Deze verdwijnen pas nadat het systeem 24 uur (dacht ik) probleemloos heeft gedraaid.
En het klopt inderdaad dat de error(s) pas na 24 uur (zonder problemen) weg zijn.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Hoofdschakelaar is verplicht vanaf 2005. NEN 1010.Dizzy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:19:
Hoofdschakelaar was volgens hem pas sinds dit jaar verplicht (en niet sinds 2005 wat Martijn aangaf).
Is jouw kast van voor 2005 kan het zijn dat er dus geen hoofdschakelaar is geplaatst.
Maar zodra er aanpassingen worden gedaan aan de kast, zoals bv een pv systeem erbij plaatsen, dan moet de hoofdschakelaar ook worden toegevoegd.
Klinkt allemaal best logisch.WillemP22 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 04:28:
[...]
Anyway: je kunt met de CT’s door ze juist te plaatsen prima beide systemen correct meten. De fasekabel afkomstig van die 4 panelen moet dan OOK door de CT lopen waarbij je de productie van het Enphase systeem meet. Zo meet je beide producties.
En als dat praktisch moeilijk uitvoerbaar is in de groepenkast kun je ook nog 2 CT’s parallel aansluiten. Een CT over de fase vanaf die 4 panelen en de CT die op dezelfde fase zit en vanaf je Enphase systeem komt.
Maar die Metered-versie vindt dat niet raar? Als de gemeten productie groter is, dan wat hij van zijn omvormers terugkrijgt?
Het gaat pas mis, als je ct-consumptie negatief wordt, zonder dat daar ct-productie tegenover staat.
De ct's zijn een onafhankelijk meetsysteem, wat je in staat stelt te sturen op zaken als zero export, zonder afhankelijk te zijn van een slimme meter ofzo.
Ok, dan klopt het verhaal van de installateur dus gedeeltelijk wel.sir_knudde schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:35:
Nee, dat gaat helemaal goed: de Som[omvormers] hoeft niet gelijk te zijn aan de Som[ct-productie].
Het gaat pas mis, als je ct-consumptie negatief wordt, zonder dat daar ct-productie tegenover staat.
De ct's zijn een onafhankelijk meetsysteem, wat je in staat stelt te sturen op zaken als zero export, zonder afhankelijk te zijn van een slimme meter ofzo.
Alleen is dat dus wel op te lossen door twee ct-spoelen parallel of beide fases door 1 ct-spoel te leiden.
Ga nog maar een contact opnemen met hen.
Ik heb vorige week al wat discussie gehad over mijn systeem dat niet optimaal werkt omdat er momenteel nog deels in de schaduw ligt. Zie ook hier voor meer info. Het gaat om Eurener 440 Wp panelen met IQ8plus micro-omvormers. Hier de situatie (foto is een beetje aangepast zodat de schaduw beter te zien is, deze foto is gemaakt toen er lichte bewolking was):
:strip_exif()/f/image/YXA7z3dL35YpJxOA7ueV67TV.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het moment dat de zon het hoogste staat, ligt ongeveer 1/6 rijen van mijn 3 panelen in de schaduw. In de logs kan ik zie dat ze dan op 41V werken bij 1,7 A ongeveer, met een power van ~63 W. De panelen van mijn buren die niet in de schaduw liggen, brengen een stuk meer op. Uiteraard is dit te verwachten, maar waar ik over vergaasd ben is dat de by-pass diodes de onderste 2 rijen niet uitschakelen in deze situatie. Ik heb begrepen dat je er hier vanuit kan gaan dat dat niet het geval is, omdat ze op 41V werken, je zou dan 27V verwachten. Aangezien de IQ8plus een minimale MPP-spanning hebben van 27V zou dit goed moeten gaan. Waarom is dit dan toch niet het geval? Excuses voor de wellicht domme vraag, ik ben namelijk een enorme n00b op dit gebied. Ik heb eerder al met mn installateur en met Enphase gebeld maar kom er met hen niet echt uit. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen waardoor ik naar ze terug kan gaan met meer info.
Ik heb geen idee, ik kom er vanuit de specificaties die in de post staan niet achter. Kan ik dat op de panelen zien?KweNi schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:18:
Zijn de diodes verticaal of horizontaal verdeeld?
In mijn concrete geval staan de zonnepanelen op een schuur die ongeveer 100m van m'n woning ligt. De envoy staat best zo dicht mogelijk bij de omvormers had ik al begrepen (dus in de schuur). Als ik CT-spoelen voor het verbruik in de woning wil aansluiten moeten die kabels dus ongeveer 100m kunnen overbruggen. Suggesties hoe ik dat best aanpak? Welke soort kabel kan je gebruiken om te verlengen over zo'n afstand?
De elektricien kan tot 3 ohm weerstand toevoegen voor de stroomtransformator, of tot 1,5 ohm per
kabel. De volgende maximale lengtes bij 75°C zijn (op basis van maat):
• 64 meter van 0,75 mm2 7-draads Cu = 1,5 ohm
• 85 meter van 1 mm2 7-draads Cu = 1,5 ohm
• 128 meter van 1,5 mm2 7-draads Cu = 1,5 ohm
• 213 meter van 2,5 mm2 7-draads Cu = 1,5 ohms
[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 23-01-2024 14:10 ]
Ik zie het niet direct, maar de meesten hebben dacht ik 3 zones in de lengte. Als dat bij u zo zijn, zou dat in orde moeten zijn.Hemmik schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Ik heb geen idee, ik kom er vanuit de specificaties die in de post staan niet achter. Kan ik dat op de panelen zien?
Misschien is de schaduw bij bewolking niet hard genoeg om de diode te activeren.
Dat is inderdaad de theorie, ik hoopte vooral dat iemand wat praktijkervaring kon delen. Ik zou vooral willen weten wat voor specifieke kabeltype er in de Benelux gebruikt zou kunnen worden.jeroen3 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:08:
@Straffestof je mag verlengen, er is alleen een maximale weerstand. In de handleiding van de envoy staan details.
[...]
Ze specificeren soepel. De laatste keus is aan jouw, onder de grond, in de zon?
Ik ga er ook vanuit dat ze in landscape zitten eerlijk gezegd. Deze foto is inderdaad tijdens een bewolkte dat, maar de cijfers zijn van gister toen het helemaal strak blauw was. Diode zou dan wel moeten activeren lijkt mijKweNi schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Ik zie het niet direct, maar de meesten hebben dacht ik 3 zones in de lengte. Als dat bij u zo zijn, zou dat in orde moeten zijn.
Misschien is de schaduw bij bewolking niet hard genoeg om de diode te activeren.
@Hemmik Je paneelspanning doet vermoeden dat er geen bypass diode is geactiveerd. Maar dit is toch meer een paneel discussie dan een Enphase discussie?
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben, dat is een uitstekend idee! Een UTP kabel van 1.5mm² ga ik wellicht niet vinden, maar zo kan ik wel zonder de kabel echt te moeten trekken kijken of het gaat werken. Top, dankjewel!Eddie_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:54:
@Straffestof je zou het kunnen testen door zo'n CT aan te sluiten op de PV installatie en middels een verlengkabel (wellicht een UTP achtige kabel). Kun je de uitkomst vergelijken met die van de productie.
@Hemmik Je paneelspanning doet vermoeden dat er geen bypass diode is geactiveerd. Maar dit is toch meer een paneel discussie dan een Enphase discussie?
Om de weerstand wat te verlagen 1+2 en 7+8 samen genomen als wit en blauw.
zoals ik het begrijp, kun je de panelen zien als een aantal batterijen die parallel staan.
Door de bypassdiodes voorkom je dan dat een deel dat in de schaduw ligt vermogen van het andere deel verstookt.
Daardoor blijft de spanning van het paneel constant, maar krijg je slechts een deel van de stroom.
Diodes hebben volgens mij meestal een verlies van minder dan 1 V en een sperstroom in de uA.
Hier staat het onder andere maar het hele net staat vol met info: https://installo.nl/hoofdschakelaar-verplicht-of-niet/Dizzy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:19:
Enige wat ik weet is dat de monteur aangaf dat ik geluk had, dat ik een versie met batterij optie had (wat de metered versie heeft). Denk dat hij verder niet stil heeft gestaan bij het feit dat je dan ook die ct's moet aansluiten en hij de standaard versie gewend is.
Dus ben serieus blij met de input van @Eddie_ en @martijn v o voor de informatie, heb nu aangegeven dat ik die hoofdschakelaar + twee ct's wil hebben. Zal hier ook update geven hoe dat (af)verloopt.
En extra in de strijd gegooid dat het van een certified enphase engineer afkwam, afgaande op de ondertitel bij jou naam Martijn
Zeker: mijn certificaat:
/f/image/dPAUW4v4yQqg2Tob995jlbi6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 23-01-2024 18:00 ]
Begrepen van de monteur dat ik inderdaad de luxere had gekregen omdat hij de standard niet meer op voorraad had. Hij was bezig om de metered min of meer zo in te stellen dat deze werkt als een normale. Nu gaat hij ze alsnog (2 ct's) plaatsen tegen bijbetaling.
[ Voor 5% gewijzigd door Dizzy op 23-01-2024 19:14 ]
Ja dat is precies wat ik helder probeer te krijgen, en dit brengt me ook tot de volgende vraag (yep, ze blijven komenWillemP22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:37:
[...]
Zelf heb ik daar ook moeite mee, elektrotechniek lijkt geen exacte wetenschap!
18 of 19 x de maximale uitgangsstroom van de IQ7 (1,04 A) is onder die 20 A van het q-relais. Allebei goed maar bij 18 heb je wat meer marge.
Wat ook meespeelt is de kabeldikte. Als je simpelweg 5x2.5mm2 gebruikt..is dat debeperkende factor boven het 3-fase q-relais.
Telkens moet je je afvragen: wat is mijn ontwerpstroom, lees theoretisch maximale stroom. Kan mijn kabel dat hebben? Kan mijn q-relais daar tegen? En kan mijn aardlekautomaat dat voldoende hebben.? Heb ik wat marge voor warmteontwikeling of zit ik op het randje?

/f/image/ikammABrLe2ohaqyGa8F7TAV.png?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik dat goed dat er dus maar 8 micro's op een 1 fase IQ kabel zouden kunnen? Het lijkt gewoon wat weinig als je uitgaat van 16A voor 2.5mm^2, en dat is volgens mij al aan de lage kant (ik weet dat o.a. lengte een factor is, maar dan nog).
En wat is precies een "circuit"? Een aantal Q kabels parallel geschakeld + alamat + Q relais?
Ik zal niet vragen waar het precies vandaan komt maar hoe gaat zoiets schalen naar grotere systemen?
Enphase adviseert vertakkingen (branches) van max 8 stuks. Dus heb je 11 micro’s verdeel dan bij voorkeur op in 2 branches…centerfeeding. Kan niet altijd, maar toch…dat is hun advies. De verliezen die de achterste micro moet overbruggen zijn dan het laagst en daarmee de kans op afschakelende micro door overspanning het laagst.pnsj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Ja dat is precies wat ik helder probeer te krijgen, en dit brengt me ook tot de volgende vraag (yep, ze blijven komen): Op de specs van de IQ8{MJ;AC;HC} staan deze richtlijnen: [Afbeelding]
Begrijp ik dat goed dat er dus maar 8 micro's op een 1 fase IQ kabel zouden kunnen? Het lijkt gewoon wat weinig als je uitgaat van 16A voor 2.5mm^2, en dat is volgens mij al aan de lage kant (ik weet dat o.a. lengte een factor is, maar dan nog).
En wat is precies een "circuit"? Een aantal Q kabels parallel geschakeld + alamat + Q relais?
Ik zal niet vragen waar het precies vandaan komt maar hoe gaat zoiets schalen naar grotere systemen?
Circuit…alles achter de hoofdschakelaar lijkt me.
Grotere systemen? … zelfde principe…tot een zeker maximum per 3-fase q-relais. En daar kun je er net zoveel naast elkaar plaatsen zolang de verdeelkasten en of hoofdaansluiting het toelaat.
Die factor 1,25 speelt dan ook mee, voor langdurige belasting van het circuit.
Circuit is aantal micro's per fase / IQ Relais. Dit mag dus één string zijn. Bij meer dan 8 micro's dan wel liever opdelen tot max 8 per string.
Grotere systemen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7A1hfxEE21cxME3dnyyPVQ1M.png?f=user_large)
Haha, ok, dus het is niet helemaal duidelijk of ze wel of niet werken. Is er een andere manier om dat te zien?sir_knudde schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:52:
@Eddie_ , juist wel bypass diodes:
zoals ik het begrijp, kun je de panelen zien als een aantal batterijen die parallel staan.
Door de bypassdiodes voorkom je dan dat een deel dat in de schaduw ligt vermogen van het andere deel verstookt.
Daardoor blijft de spanning van het paneel constant, maar krijg je slechts een deel van de stroom.
Diodes hebben volgens mij meestal een verlies van minder dan 1 V en een sperstroom in de uA.
Jazeker: meten is weten! De stroom kun je meten met o.a. een amperetang.Hemmik schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Haha, ok, dus het is niet helemaal duidelijk of ze wel of niet werken. Is er een andere manier om dat te zien?
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Stoom per paneel meten wordt wel erg lastig met enphase omvormers. De uitlezing van het systeem zou toch voldoende moeten zeggen.BigEagle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Jazeker: meten is weten! De stroom kun je meten met o.a. een amperetang.
[ Voor 4% gewijzigd door realphoenikx op 24-01-2024 12:27 ]
Mijn electronica kennis is wel wat verstoft, maar normaal heeft een diode een veel grotere sperstroom. Anders valt er weinig te sperren als met micro amperages de diode al in de verkeerde richting gaat doorlaten (dat is sperren). De drempelspanning (in doorlaatrichting) zal wel ongeveer kloppen.sir_knudde schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:52:
@Eddie_ , juist wel bypass diodes:
Volgens mij geen rocket science, maar wel tangetje nodig om de connectors van de micros los te maken (en er voor zorgen dat er geen water in de stekkers komt). Verder een accu tol om de boel los te schroeven ;-). Maar er zit hier meer kennis op het forum dan een incidentele sleutelaar zoals ik.realphoenikx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:26:
Ik heb zes zonnepanelen met Enphase micro omvormers geïnstalleerd staan op het platte dak van de woonkamer uitbouw. Daarnaast nog 19 panelen elders. Nu heb ik echter een lekkage van dat dak en moet de dakdekker weer aan de slag. De zes zonnepanelen moeten daarvoor volledig worden verwijderd. Is dat door een leek zoals ik te doen met wat aanwijzingen? Het duurt best een tijd voordat de zonnepanelen installateur weer langs kan komen en gezien de lekkage is elke dag langer wachten er één te veel.
Het is vrij simpel. Zorgen dat het systeem uit is / stroom eraf, dan panelen losschroeven, stekkers uit de micro's halen. De Q-cable met stekkers zou je evt kunnen laten liggen, maar dan wel even inpakken / zorgen dat er geen water in de stekkers kan komen.realphoenikx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:26:
Ik heb zes zonnepanelen met Enphase micro omvormers geïnstalleerd staan op het platte dak van de woonkamer uitbouw. Daarnaast nog 19 panelen elders. Nu heb ik echter een lekkage van dat dak en moet de dakdekker weer aan de slag. De zes zonnepanelen moeten daarvoor volledig worden verwijderd. Is dat door een leek zoals ik te doen met wat aanwijzingen? Het duurt best een tijd voordat de zonnepanelen installateur weer langs kan komen en gezien de lekkage is elke dag langer wachten er één te veel.
'Tangetje' is niet perse nodig. Met een platte schroevendraaier kan het ook. Ik had destijds ook zo'n tangetje mee besteld, maar nog nooit gebruikt
Alsof ze niet al genoeg aan me hebben verdiend.
[ Voor 12% gewijzigd door realphoenikx op 24-01-2024 14:30 ]
Ik wilde nog het volgende nagaan: Ik heb al eerder begrepen dat je 3 fases parallel kunt aansluiten en dan gewoon 1 fase systeem krijgt. Maakt het iets uit waar ik dat precies doe? Ik had de gedacht om de fase draden tussen het Q relais en de automaat op elkaar een te sluiten, en daar dan de CT spoel aan te hangen.
Onderstaande tekening maakt het misschien wat duidelijker. Kan dit zo? (En ja, ik weet dat het overkill is voor die 7 micro's, maar ik wil later kunnen opschalen.)
/f/image/ttlnW2MAHHnpuqmiNr8duOvE.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou het zelf naar 1 fase brengen aan de andere kant van het q-relais. En dan het q-relais 1-fasig laten functioneren. Mogelijk kan dit ook, maar ik weet niet of het q-relais een faseverschil wil zien.pnsj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:10:
Het wordt hier langzaam maar zeker duidelijker hoe mijn systeem er uit komt te zien. Bedankt voor alle adviezen en inzichten tot zover!
Ik wilde nog het volgende nagaan: Ik heb al eerder begrepen dat je 3 fases parallel kunt aansluiten en dan gewoon 1 fase systeem krijgt. Maakt het iets uit waar ik dat precies doe? Ik had de gedacht om de fase draden tussen het Q relais en de automaat op elkaar een te sluiten, en daar dan de CT spoel aan te hangen.
Onderstaande tekening maakt het misschien wat duidelijker. Kan dit zo? (En ja, ik weet dat het overkill is voor die 7 micro's, maar ik wil later kunnen opschalen.)
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik met 7 panelen nog niet met een 3fase branch beginnen. Dat past prima op 1 fase. Je kunt dan later er nog 2x 1-fase branches bij leggen en deze aansluiten als 3-fase systeem (heeft alleen echt zin als je meterkast ook 3-fasen is). Wat je sowieso kunt doen is zorgen dat je een 'centerfeed' gebruikt, en vanuit het centrum de 3 branches aansluit (op een 4 of 6mm2 naar de meterkast). Zie ook de video van de green guys. Ik neem aan dat je een 3-fase q-cable hebt gepland om de iq's op aan te sluiten (en geen ymvk zoals in de tekening staat?).pnsj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:10:
Het wordt hier langzaam maar zeker duidelijker hoe mijn systeem er uit komt te zien. Bedankt voor alle adviezen en inzichten tot zover!
[Afbeelding]
Ik ken geen 3-fasen op het dak naar 1-fase meterkast configuraties. Wat dus wel vaker gedaan wordt is 3x een 1-fase branch op het dak aansluiten op 3-fases in de meterkast.
Edit: ik zie dat je dit zelf ook al gezien hebt. Waarom dan met 7 panelen al starten met een 3-fase q-cable terwijl je de 'reguliere' oplossing al kent?
[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 24-01-2024 19:00 ]
Als ik een 3-fase aardlekbeveiliging beproef op stroomsterkte en/of tijd, dan maakt het niet uit welke fase ik kies in de alamat met mijn tester. Echter kan het wel zo zijn dat de testknop (die je moet kunnen gebruiken) alleen gekoppeld is aan fase 3 (als voorbeeld).Eddie_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:51:
Drie fase IQ Relais maar wel alle drie de fasen op de eerste fase van het IQ relais aansluiten. Let wel op bij de beveiliging van het IQ Relais. Het schijnt (heb ik zelf nog niet kunnen testen) dat een drie fase alamat, in een enkel fase meterkast, niet werkt als alamat.
Met andere woorden: ik zou dat niet adviseren, tenzij je exact weet wat je aan het doen bent. Plaats gewoon een enkel fase alamatje en gebruik de multi-relay op enkele fase en breng de 3-fase buiten de meterkast om naar 1-fase in een lasdoos. Dan kan je altijd nog om naar 3-fase met een hele kleine aanpassing.
Als je later toch al wil upgraden van 1-fase hoofdaansluiting naar 3-fase, waarom dan niet ook meteen de gehele groepenkast ombouwen naar 3-fase verdeling en dan onder de 4-polige hoofdschakelaar die ene inkomende fase doorlussen naar de andere 2 fasen middels de kam die daarvoor bedoeld is?pnsj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:10:
[Afbeelding]
Wellicht in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 even navragen of een 3-fase alamat bij een 1-fase hoofdaansluiting (op bovenstaande manier aangesloten) wel juist blijft werken.
Is het toegestaan om bij een 1 fase systeem deze op een 3 fase aardlekautomaat eventueel aan te sluiten dmv de fase vanaf de eerste aansluiting door te lussen naar de tweede en dan naar de derde?DjVe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Als ik een 3-fase aardlekbeveiliging beproef op stroomsterkte en/of tijd, dan maakt het niet uit welke fase ik kies in de alamat met mijn tester. Echter kan het wel zo zijn dat de testknop (die je moet kunnen gebruiken) alleen gekoppeld is aan fase 3 (als voorbeeld).
Met andere woorden: ik zou dat niet adviseren, tenzij je exact weet wat je aan het doen bent. Plaats gewoon een enkel fase alamatje en gebruik de multi-relay op enkele fase en breng de 3-fase buiten de meterkast om naar 1-fase in een lasdoos. Dan kan je altijd nog om naar 3-fase met een hele kleine aanpassing.
Dus boven er in, onder er uit, tweede fase boven er weer in en onder weer uit, derde er weer in en onder er weer uit.
Dan zijn alle aansluitingen gelijk belast.
Dit ben ik namelijk ook wel eens tegengekomen.
Alleen niet bij een zonnepanelen systeem.
Voor aardlekautomaten of schakelaars kun je een 3-f versie met nul aansluiten op 1-f als deze de testknop weerstand tussen fase en nul heeft zitten.
Bijvoorbeeld voor Eaton:Four-pole RCDs may be applied also in circuits with a lower
number of live conductors. At the same time, conductors
must be connected into the correct terminals so as to maintain the function of the test circuit.
/f/image/ZBJNZMMB7uSAlgaQ4QjEDyzX.png?f=fotoalbum_large)
Een aardlekschakelaar is een veiligheidscomponent, de verkeerde of onjuist toepassen kan levensgevaarlijk zijn. Bij twijfel niet hobby-bobben.
Heb op dit moment 1x35a thuis en volgens de verkoper lukt evt 12 x 8mc wel met 20a groep ipv 16a. Alleen wat als ik later toch 3 fase 3x25a wil? Moet er dan het hele setup aangepast worden of zie ik het verkeerd omdat ik dan geen 20a groep kan gebruiken.
Wat zouden jullie doen gewoon houden op Enphase8+ 300Wp zodat je zeker weet dat je goed zit kwa groep en in fase 1 en 3 of evt 8mc voor die 30Wp per paneel meer met evt later ekstra kosten ivm setup aanpassen naar fase 3
En hoe zal het kwa aftoppen liggen 8+ vs 8mc is het wel uberhaupt waard?
Ik denk dat ze het gedaan hadden om alle drie de aansluitingen gelijk te belasten en dus niet de automaat scheef te belasten.jeroen3 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:50:
@mike123 ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen. Als je DC wilt schakelen met automaten word het soms aanbevolen om twee contacten in serie te zetten, maar dat is het heel erg afhankelijk van de fabrikant. En sowieso onzinnig want DC doen ze niet.
Voor aardlekautomaten of schakelaars kun je een 3-f versie met nul aansluiten op 1-f als deze de testknop weerstand tussen fase en nul heeft zitten.
[...]
Bijvoorbeeld voor Eaton:
[Afbeelding]
Een aardlekschakelaar is een veiligheidscomponent, de verkeerde of onjuist toepassen kan levensgevaarlijk zijn. Bij twijfel niet hobby-bobben.
Zelf zou ik het ook niet doen maar ben het tegengekomen onderweg. Vandaar.
Indien je de vrijheid wil hebben om uit te breiden en of te switchen naar 3-fase, zou ik 2 enkelfase maken van elk 7 panelen bijvoorbeeld, beide 16A alamat en q-relais.MUTO58 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:38:
Hallo, ben van plan om zonnepanelen aan te schaffen gaat om 12x430Wp panelen richting het zuiden alleen zit ik te twijfelen tussen 8+ en de 8mc.
Heb op dit moment 1x35a thuis en volgens de verkoper lukt evt 12 x 8mc wel met 20a groep ipv 16a. Alleen wat als ik later toch 3 fase 3x25a wil? Moet er dan het hele setup aangepast worden of zie ik het verkeerd omdat ik dan geen 20a groep kan gebruiken.
Wat zouden jullie doen gewoon houden op Enphase8+ 300Wp zodat je zeker weet dat je goed zit kwa groep en in fase 1 en 3 of evt 8mc voor die 30Wp per paneel meer met evt later ekstra kosten ivm setup aanpassen naar fase 3
En hoe zal het kwa aftoppen liggen 8+ vs 8mc is het wel uberhaupt waard?
430Wp naar zuid -> IQ8MC of IQ8AC. In dit topic staan genoeg hints naar calculaties en de TS om daar een keus in te maken.
Bij mij een vergelijkbare situatie. Ombouwen naar 3-fase is nu tijdrovend en kostbaar, en daarnaast que verbruik hier ook geen noodzaak (geen airco’s/EV). Wij willen nog maximaal gebruik maken van het salderen en van de zon dit voorjaarMUTO58 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:59:
@WillemP22 Voorbereiden is niet echt een optie zit al aardig aan mijn max kwa ruimte. Denk dat ik dan voor de 12x8mc ga op 1 fase dan maar een groep van 20a erbij, 3 fase was meer voor een laadpaal maar dat zien we dan wel als we elektrisch rijden😀.
Ook 1-fase 35A nu. Installateur doet 14x 8Mc en 425Wp glas-glas panelen. Dat kan nog zegt hij vanwege de opstelling (Oost-West). Jij hebt alles op Zuid lees ik dus zal eerder pieken vermoed ik.
Ik hoop ook dat het later relatief eenvoudig omgebouwd kan worden. Zelf veel te weinig verstand van PV en elektra dus dat laat ik t.z.t. dan wel beoordelen en uitvoeren door mensen die er verstand van hebben.
Recente berichting in de media over de volle stroomnetten en omvormers die zich uitschakelen etc. zijn niet gunstig, maar is al lange tijd gaande. Ik vind daar iets van, maar goed. Hopelijk lossen ze de shitzooi op.
Ze pushen en stimuleren heel die elektrificatie en ‘vergroening’ in de breedste zin van het woord, dan kan het niet zo zijn dat mensen die dit doen vervolgens benadeeld worden.
[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 25-01-2024 07:41 ]
Maar wat is in jou situatie de kans dat alle 14 panelen tegelijk opwekken? Want als alle 14 de omvormers aanspringen denk ik dat dat problemen zal veroorzaken door te hoge ampere alles moet op 1 groep toch of zie ik het verkeerd?
Je kan die 20a aardlekautomaat later in een 3-fase kast aansluiten, als je maar gebruikt maakt van een B20 1P+N (1-fase), 20A, B-karakteritiek, 30mA. Het moet dus een aardlekautomaat zijn, dat geeft voldoende selectiviteit. Dit kan met één kabel van je dak naar de meterkast.MUTO58 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:59:
@WillemP22 Voorbereiden is niet echt een optie zit al aardig aan mijn max kwa ruimte. Denk dat ik dan voor de 12x8mc ga op 1 fase dan maar een groep van 20a erbij, 3 fase was meer voor een laadpaal maar dat zien we dan wel als we elektrisch rijden😀.
Zoals WillemP22 al zegt, daarna kun je niet nóg meer panelen op diezelfde aardlekautomaat aansluiten
Aftoppen van de IQ8+ of IQ8MC is verwaarloosbaar klein in de zin van veel verlies (minder dan 1%), dat gebeurd alleen in juni, op dat moment van de dag dat de zon het hoogste is en je sowieso ‘teveel’ stroom produceert. De rest van de tijd is doorslaggevender voor het geheel.
‘teveel’ staat tussen haakjes, je kan natuurlijk nooit teveel stroom produceren, maar de vraag is wat je daar mee kan in juni. Je krijgt het niet op, als je al een batterij hebt kun je die stroom niet voor een andere maand behouden en ook de teruglevering houdt niet over. Aftoppen is vooral iets wat onaangenaam voelt, maar feitelijk overtrokken wordt.
ja, precies!MUTO58 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:08:
@grijsman top heel erg bedankt, wat ik dus begrijp uit jou verhaal is 12x8mc op 1 groep van 20amp met fase 1 is zwz geen probleem plus kan dan evt later de zelfde setup gebruiken voor 3fase 3x25 mits ik de juiste onderdelen gebruikt in mij meterkast. Dus hoef niet op de dak te zijn.
In het verleden was daar nogal eens onduidelijkheid over omdat men in deze situatie met een selectiviteit van 1,6 werkte (in de tijd van smeltzekeringen). Maar dit geldt niet voor automaten. In dit geval werk je met een aardlekautomaat: een vaste (!) eindgroep direct in meterkast van 20A en kan prima direct achter 25A hoofdbeveiliging en heeft géén negatieve impact op de selectiviteit
Dat geeft geen probleem! Als alle omvormers al tegelijkertijd aan zouden gaan, komen die juist met een heel laag amperage. Spanning is ca 230V…ze beginnen met een paar Watt, dus je hebt het over milli amperesMUTO58 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:20:
@remzor nou wat mij is opgevallen dat menig verkopers ook niet echt verstand van heeft zit nou al 2 weken te googlen over mij setup en kom telkens nieuwe dingen tegen die over het hoofd gezien is door de verkoper of gwn gebrek aan kennis.
Maar wat is in jou situatie de kans dat alle 14 panelen tegelijk opwekken? Want als alle 14 de omvormers aanspringen denk ik dat dat problemen zal veroorzaken door te hoge ampere alles moet op 1 groep toch of zie ik het verkeerd?
Je bent in de war met de spanning bij een string van in serie geschakelde panelen, vermoed ik.
Het ISSO handboek zonnestroom met daarin: "de aanpassingen in NEN 1010 en NEN 7250. Verder is er het nieuwe bouwbesluit, de nieuwe erkenningsregeling Zonnestroom van InstallQ, nieuwe technieken en toepassingsvormen van zonne-energie en nieuwe eisen van verzekeraars.”Eddie_ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:03:
@grijsman kan je mij de normering tonen waaruit blijkt dat de selectiviteit niet van toepassing is bij installatie automaten?
De verwarring bestaat vooral tussen de richtlijn voor afgenomen en terug geleverde stroom. Die eerste is variabel, de tweede gedefinieerd.
"Bij het in serie plaatsen van meerdere overstroombeveiligingen moet ervoor worden gezorgd dat de juiste beveiliging wordt aangesproken in het geval ergens een fout optreedt. Daarom wordt van oudsher voor zekeringautomaten in de groepenkast twee stappen in de zekeringswaarde ten opzichte van de hoofdzekering aangehouden. Dus bij een 25A hoofdaansluiting wordt maximaal een 16A zekeringautomaat aangehouden (er zijn ook 20A zekeringautomaten).
Deze twee stappen verschil zijn gebaseerd op het gebruik van smeltzekeringen. Smeltzekeringen hebben een relatief grote variatie in aanspreekstroom, waardoor een factor 1,6 moet worden aangehouden voor volledige selectiviteit tussen twee in serie geplaatste zekeringen. Voor een 25A hoofdzekering resulteert dat in een zekering van 15,6A verderop in de keten.
Voor PV omvormers is selectiviteit van de zekeringautomaten echter niet nodig. Het teruggeleverde vermogen is bij een PV omvormer goed gedefinieerd en er zal nooit een te grote stroom worden teruggeleverd. Op een 25A hoofdaansluiting kan daarom 25A (komt overeen met 5,8kW) worden teruggeleverd."
Ook alle netbeheerders hanteren deze richtlijn (Liander):
/f/image/VaNfy5p5miSspUZ4JL8NldW9.png?f=fotoalbum_large)
Zelf hou ik graag 20A aan achter een (3x)25A hoofdaansluiting. Zeker bij een systeem die geheel op het zuiden staat en de geleverde stroom lange tijd hoog kan zijn (Bij oost/west-opstelling is de stroom meer verdeeld).
Nogmaals: het gaat hier om een berekend maximum van teruggeleverde stroom.
We hebben hier te maken met 12 omvormers (Enphase IQMC) van zonnepanelen die maximaal 12 x 330VA= 3960W vermogen leveren. Houdt een veiligheidsmarge van ongeveer 20% aan. in dit geval is dat 17% (Deze is af te zekeren met een (eigen) aardlekautomaat van 20A (B20 1P+N (1-fase), 20A, B-karakteritiek, 30mA) in zowel een 1x25/35a hoofdaansluiting als een 3x25a hoofdaansluiting. Het liefste een 2-module variant (er zijn ook smalle, 1-module versies), die kan beter zijn warmte kwijt.
Off topic, maar graag nog vermeld: controleer altijd of de installateur de juiste dikte kabel gebruikt voor de lengte van het dak naar de meterkast (om te hoog opgelopen spanning te voorkomen). Het liefste wil je minder dan 1% spanningsverlies zodat het voltage niet te ver oploopt.
Gebruik (online te vinden) een kabel calculator.
[ Voor 5% gewijzigd door grijsman op 26-01-2024 12:02 ]
Dekt je opstalverzekering deze kosten niet?realphoenikx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:29:
Prima. Dan gaan we aan de slag. De installateur Bespaarmetjedak vraagt maar liefst EUR 800,= voor deze werkzaamheden, dus die laten me ook niet veel keuze. Dat is dus zo'n EUR 133,33 per paneel...
Alsof ze niet al genoeg aan me hebben verdiend.
Het gaat gebeuren dat ze op het midden van de dag alle 14 zonlicht pakken en dus opwekken, echter zullen ze nooit alle 14 pieken. De omvormers kunnen best alle 14 tegelijk hun werk doen, door de ligging pieken ze toch niet tegelijk.MUTO58 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:20:
Welke kabels / dikte zouden jullie adviseren bij de aanleg van Oost/West 14 panelen IQ8Mc naar de meterkast? Nu dus 1-fase 35A maar wellicht over een aantal jaar 3-fase 25A. Dan kan ik dat nog eens bespreken met de installateur..
[ Voor 16% gewijzigd door remzor op 27-01-2024 08:00 ]
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica